Bureau: HOF 6, ALKMAAR. Telefoon:
fi
HET ENGELSCHE
INVOERVERBOD VOOR
VEE EN VLEESCH.
M«. 144.
Het 28ste Internationaal
Eucharistisch Congres.
FEUILLETON.
EEN OFFER.
postgiro 104863, Dinsdag 99 Juni IMe postgiro HM863, - <gOe Jaargang
Abonnamentapdjnt
ADa"**’ v
foor buiten Alkmaar 4
Mot QaCMnatreard Zondagaolad 01» f hooger.
allo abonné*« wordt op aanvrage grati»
NIEUWE ABONNé’S.
een poli» verstrekt, welke hen verzekert tegen ongevallen tot een bedrag van f 500,
derwjjs, in de benoeming van de leerkrach
ten, in de keuze van boeken en andere leer
middelen.
Mvertentleprijai
f 4OO,—, f 200,—, 1 1OO,—f 60,—, f 35,—, f
DIT
-
A
som»
ctei
tracht en ik sta zoo diep bjj
dat ik eraan moet gaan den-
en ledental verre van dat van an-
igen. De patronaten voor jongens
den.
Maar daai
laatste Jaren
den naam van
lat, ver.
mchar Is-
gehoonaamheid jegei s
Bisschoppen, priesters,
J-<>m
ZIJ, DIE ZICH PER
BLAD ABONNEEREN,
TOT DIEN DATUM
NUMMERS GRATIS.
DE ADMINISTRATIE.
Het Katholiek onderwijs.
Steekt het geboortecijfer der Katholieken
gunstig af bij dat van andersdenkenden, de
sterfte onder hunne kinderen baart, vooral in
het tuiden des lands, nog zorg. Krachtige
pogingen worden aangewend, om daarin
verbetering te brengen, vooral door de op
richting van Katholieke vroedvrouwenscho
len.
In bet bewaarecboolonderwjjs staan de Ka
tholieken in Nederland met hunne ruim 800
scholen en meer dan 80 duisend kinderen
aan de spits. Dat danken wjj vooral aan de
Zustercongregaties, die sich daarvoor groo
te offers getroosten.
Wat het lager onderwijs betreft, verkeeren
de Nederlandsche Katholieken, vergeleken
bij die in andere landen, in benjjdenswaardige
positie. Hunne scholen worden uit de publie
ke kassen bekostigd naar denselfden maatstaf
als de openbare en niettemin worden zjj ge
heel vrjj gelaten in de richting van het on-
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
wONSBLAD»
1 JULI OP
ONTVANGEN DE
VERSCHIJNENDE
Reeds eenige weken is thans het Engelsche
invoerverbod voor vee en vleesoh in werking
en ’t spreekt de invloed daarvan doet
sich al op geduchte wjjte gevoelen: de ge-
heele Nederlandsche vee- en vleesch-export,
op Engeland een export die zeer belang
rijk was staat thans geheel stil. Met als
noodwendig gevolg: stopzetting der export-
slaohterjjen, ontslag personeel, enz.
Bljjft het invoerverbod gehandhaafd, dan
wordt aan den Nederlandschen vee-export
een onherstelbare slag toegebracht.
Men kent de voorgeschiedenis:
Op eenigè carcasseu van uit Rotterdam
aangevoerd vee werd door de Engelsche ex
perts mond- en klauwzeer geconstateerd. Ge
dreven door de groote vrees, die men in En
geland voor het mond- en klauwzeer heeft
men heeft den Engelschen veestapel tot op
heden vrjj goed tegen dezo veeziekte weten
te beschermen werd aanstonds door middel
van een invoerverbod de invoer van vleesch
vanaf het continent verboden.
De Nederlandsche,Regeering heeft dezen
maatregel echter niet over haar kant laten,
gaan en laten constateeren, dat het besmetté
vleesch niet afkomstig was vau Nederlandsch,
doch van B e 1 g i s c h vee, dat via Rotterdam
naar Engeland werd geëxporteerd. Er werd
gewezen op do uitstekende controle, die door
de Nederlandsche keuringsmaatregelen werd
29.
„Het sou geheel en al van u afhangen, va
der, om u de zoo vurig verlangde rust reeds
van heden af te verschaffenantwoordde de
kapitein na een poos, ernstiger dan te voren.
„Toen ik de order ontving, die mjj naar
Berlijn overplaatete, verheugde ik mjj daar
over in de eerste plaats om uwentwille, want
ik twijfelde er geen oogenbiik aan, of wjj zou
den na mjjn verhuizing ons een gemeenschap
pelijk en gezellig tehuis inrichten en voortaan
alles trouw met elkander deelen. Bjj beschei
den aanspraken zou het weinige, dat ik bezit,
in eik geval voor ons beiden voldoende zjjn,
en u eoudt zelfs niet sens verplicht zjjn om
afstand te doen van al uwe menus-plaisirs.
Het heeft mjj, eerijjk bekend, innig leed ge
daan, dat u op bet voorstel, ’t welk ik u in
mijn vreugde mondeling deed, niets dan een
koele afwijzing had."
De bespreking van dit thema, ’t welk hij
zelf toch het eerst had aangeroerd, scheen den
vrijheer toch onaangenaam te zijn, want er
heerechte een merkbare gedwongenheid in den
jovialen toon, waarop hjj antwoordde:
„Maar mjjn Hemd, Hellmuth, het was in de
verste verte mjjn bedoeling niet om je te
krenken. Ik heb veeleer met passende dank
baarheid da grootmoedigheid van je aanbod
klinkenden naam goed gdtruiken kan. Ik heb
dat echter telkens van de hand gewezen
met verontwaardiging zelfs van <k hand ge
wezen; want ik zou nimmer mjjn vlekkeloos
blazoen tot een laag handelsobject maken,
zelfs niet wanneer ik den hongerdood voor
oogen moeetzien. Of ben je in dit opzicht
jwf een andere opinie?”
er niet, vader. Maar ik denk toch wel,
'dat men u ook reeds aanbiedingen gedaan zal
hebben, bij welke zulk een verdenking geheel
en al uitgesloten was. En toch hebt u ook
deze telkens van de hand gewezen.”
„Wil je me daar een verwijt van maken?
Moet zich een man van mjjn opvoeding en
mjjn talenten voor een kruiersloon soms in
het juk laten spannen als een armzalige klerk
of een uitgedroogde kanselarij-beambte. Neen,
mjjn jongen, voor dien arbeid in den tred
molen acht ik mjj toch nog te poed, en wan
neer ik mjjn vrijheid, mijn arbeidskracht ver
koop, dan moet de prijs ook het offer waard
sjjn. Het moge een zwak van mjj zijn, dat ik
in een behoorlyke kamer wonen, en nu en
dan een druppeltje werkeljjken wijn drinken
en na tafel een sigaar rooien moet, die nu
juist niet op de velden der gezegende Pfalz
gegroeid is, het moge, ik herhaal het
een zwak van me zjjn, maar mijn God, op
mjjn leeftijd valt het zoo makkelijk niet meer,
om zoo in eens den ouden Adam uit te trek
ken en een heel ander mensch te worden. Als
je het echter verlangt, als je er bepaald op
ADMINISTRATIE Na <88
REDACTIE Na «88
(Wordt vervolgd.)
De Nederlandsch-Belgische Sectie.
Mgr. Heylen, bissohop van Namen, en
Mgr. van de Wetering, aartsbisschop van
Utrecht, waren eeregasten op de eersts bjj-
in de kamer was.
„Jawel, natuurlijk, boe zou ik dat niet we
ten. Wanneer men zes of zeven jaren achter
een misgewas heeft, zal bet wel den besten
landheer moeilijk vallen om wat over te win
nen. Maar ik kan je verzekeren,- beste Hell
muth, dat ik het goed er weer bovenop zou
gekregen hebben, w’anneer ik destijds niet ge
noodzaakt ware geweest het te verknopen.
„Me dunkt, het dient tol niets om dienaan
gaande vermoedens te opperen, en ik sprak
er dan ook volstrekt niet over, om er u een
verwijt van te maken. Och, als verstandige
mannen moeten wjj toch eindelijk eens tot
volledige helderheid over den toestand ko
men. Ik vreesde namelijk, beste vader, dat u
m||n bezitting aanmerkelijk grooter meendet,
dan zij in werkelijkheid is.”
„Ik weet niet, hoe ik dat begrijpen moet,
of liever gezegd, ik begrijp bet zeer goed. Het
is een vingerwijzing voor de toekomst, niet
waar, een wenk, die aan duidelijkheid niets
te wenschen overlaat?”
„Wat zou het ons baten, Vader, om tr
doekjes om te winden? Mijn moederlijk erf
deel is tot op een onbeduidend overschotje
bijna geheel verbruikt, en daar het mijn plan
is om dit overschotje voor het uiterste geval
van nood voor u te bewaren, zoo ben ik vast
besloten, het niet denzelfden weg te laten op
gaan als het overige.”
(Wordt vervolgd.)
Honderd jaren lang hebben zij moeten
strijden, zware financieele lasten moeten dra
gen, vóórdat de financieeie gelijkstelling en
die vrijheid van richting in de Grondwet ge
schreven werden.
Het jaarverslag over- 19&5 vermeld 1917
Katholieke scholen met te zamen ruim 830
duizend leerlingen. Van die 1917 scholen
worden er 1245 bestuurd door een bisdom,
een parochiaal kerk- of armbestuur, 177 door
een vereeniging van paetoors met enkele lee-
ken, 393 door een religieuse congregatie en
102 door een Katholieke leekenvereeniging.
Aan die scholen zijn verbonden bijna 10.000
leerkrachten, waarvan ongeveer een derde
fraters of zusters zijn. 44 Katholieke kweek
scholen zorgen voor de opleiding der leer
krachten; ze worden door het Rijk op vrijwel
denzelfden voet bekostigd als de openbare
kweekscholen.
Het Katholieke jeugdwerk.
atholiek Nederland voor zijn jon-
Het Katholieke jeugdwerk beoogt de vor
ming der jongelieden van ongeveer 12- tot
ongeveer 21-jarigen leeftijd. Onder de jeugd-
instellingen nemen de patronaten de voor
naamste plaats in.
Een patronaat omvat zooveel mogeiijk
alle jongeren van 1218 jaar in de parochie,
voor zoover dezen naast bet huisgezin nog
afzonderlijke zorg vereischen. In de grootere
parochies met name in die van de steden
bestaan bovendien afzonderlijke jeug’d-^
vereeni^ingen voor meer ontwikkelden: de
burger-jongelingen- en de jong-studenten-
vereeniging. Over de verwaarloosde jeugd
ontfermt zich zich het Franciscus-liefdewerk.
De jongelieden boven de 18 jaar hebben
hunne eigen organisaties. De voornaamste
vormen zjjn de Gezellenvereenigingen, de
Jonge Werkman, de Jonge Boer, de Jonge-
mannenvereeniging voor de mannelijke en
de Jonge-Vrouwenbond voor de vrouweljjke
jeugd.
Over de gansche linie van het jeugdwerk
ia de scheiding der geslachten doorgevoerd.
Parochiaal en diocesaan staat het geheel»
jeugdwerk onder leiding der locale en dioce
sane geestelijke overheid.
De godsdienstige vorming is in het jeugd
werk hoofdzaak. Om haar bqzonder te behar
tigen is er op Ui van plaatsen naast of in
de jeugdvereeniging een zuiver godsdiensti
ge vereeniging opgericht, een Maria-congre-
gatie, een afdeeling van de Derde Orde enz.
Ongeveer honderdduizend jongeren zjjn lid
van zulk een vereeniging. Afzonderlijk gods
dienstonderwijs, gemeenschappelijke gods
dienstoefeningen, op gezette tijden gezamen
lijk biechten en communiceeren, triduüms, re
traites, enz. zijn de voornaamste middelen,
waardoor het Katholieke leven in de rijpere
jeugd onderhouden en vermeerderd wordt.
Jeugdvereenigingen, die zich de beharti
ging van een of ander onderdeel der jeugd-
vorming ten doel stellen, bestaan naast, ook
wel in de reeds genoemde: de vernenigingen
„Voor Eer en Deugd” tot bevordering der
kuischheid, de drankbestrjjderejeugdbonden,
de vereenigingen voor lichamelijke oefenin
gen, die ter behartiging van vakbelangen, enz.
Het jeugdwerk der Katholieken wint het
in omvang i
dere richün|_
teilen ongeveer 30.000 leden, die voor meis
jes 10.000. De organisaites Aa de mauie-
Ijjko jeugd boven 18 jaar zullen tezamen
16.000 leden hebben, waarvan 8000 tot de
Gezellenvereeniging behooren. De geh^elo
Katholieke jeugdorganisatie omvat ongeveer
150.000 leden.
Maakten in 1849 de Katholieken in Neder,
land nog 38.15 percent uit van de totale be
volking, sindsdien bracht tot 1909 iedere
volkstelling een daling van dat percentage,
zij ’t ook, dat die daling steeds kleiner werd.
In 1909 bedroeg het 35.02. Maar daarna trad
voor het eerst de stijging in. In 1920 bleek
het percentage Katholieken te zijn 35.61.
In elf jaar tjjd was de daling van meer dan
twintig jaar ingebaald.
Daarvoor vallen natuurlijke en bofsnna-
tuurljjke oorzaken aan te wijzen, maar zoo
wel deze ais gene wellen uit de Bron van
alle goed: Katholiek leven is Chris tus'ie ven!
Voor den groei en den bloei van dat leven
spant Kathóliek Nederland zijn beste krach
ten in. In kiuderlijke
den H. Stoel werken
religieuzen en leeken eendrachtig samen
dat leven te behouden en te vermeerderen In
de kinderen, in de jongelingen en jong*
dochters, in de volwassenen. En daarmede
dat spreekt van zelf gaat gepaard een
krachtige missieactie.
Mgr. geeft een beschrijving van de
Kerkel(jke indeeüng,
van on» land.
Katholiek Nederland vormt de kerkpro
vincie Utrecht, die één aartsbisdom en vier
bisdommen omvat. Het is verder ingedeeld
in ruim 1200 parochiën en er zijn ruim 50
rectorale hulpkerken. Het telt ongeveer
millioen katholieken. Een eenvoudige dee-
ling wjjst uit, dat een parochie gemiddeld
uit 2 i 3000 zielen bestaat
Gedurende de laatste vijl iaren steeg het
aantal studenten op onse klein-seminaries
van ongeveer 3700 tot ongeveer 5700 en
dat op onze groot-seminaries van ongeveer
1600 tot 2000. Het aanUl Nederlandsche
priesters mogen we thans veilig op ongeveer
5000 stellen, van welk bijna een derde deel
zich aan het missiewerk geeft, terwijl de ove
rigen zich aan de zielzorg in Nederland wij
den.
Eucharistisch leven.
De Eucharistische beweging, de hartslag
van het Katholieke leven, wjjst op toene
mende gezondheid. De Eucharistische Kruis
tocht neemt voortdurend ia omvang toe. Naar
de laatste gegevens telt de Eucharistische
Bond reeds 165 afdeelingen met ongeveer
100.000 leden en jaarlijks 1980 Eucharistische
’dagen. De Altaarwacht in het Aartsbisdom
Utrecht had in 1924 reeds 77 afdeelingen
met ruim 23.000 leden. De Eucharistische
tijdschriften, één voor priesters, 4 voor leeken
en 2 voor kinderen, tellen hun abonné’s bjj
duizenden.
In 1924 werden in het Bisdom Breda bij
na 7 millioen, in bet aartebiisdom Utrecht
ruim 10 millioen, in het bisdom VHertogen-
bosch ruim 16 millioen en in het bisdom
Haarlem in hetzelfde jaar bjjna 20 millioen
H.H. Communies uitgereikt In de laatste
jaren groeide het aantal in Nederland uitge
reikte H.H. Communies ver over de 50 mil
lioen per jaar.
I
eenkomst der Hollandsch-Belgische sectio
van het Eucharistisch Cognres, welke bijeen
komst door meer dan 1000 personen werd
bjjgewoond.
Ze werden officieel door den Belgiscnm en
den Nederlandschen consul welkom gehee-
ten. De laatste, die niet Katholiek is, zeide,
na de bisschoppen begroet te hebben: „ik
voel mij vereen!
Hollandsche en
ligd met dezo bijeenkomst v>»n
Belgische afgevaardigden en
anderen; zjj zal in sterke mate bjjdragen tot
de vriendschap welke tusschen het Belgische
en Nederlandsche en het Amerikaansche
volk bestaat. Deze hooge vergadering, geba
seerd op de grondslagen van een christelijk
leven, zal ten gevolge hebben een beter on
derling begrijpen, het grootste probleem, dat
de volkeren der wereld bezig houdt.’’
Na het congres zullen dè Nederlandsche
congresgangers een bezoek brengen aan
Detroit, waar de automobielfabriek van Ford
bezichtigd zal worden. Vervolgens wordt een
bezoek gebracht aan de Niagarawatervalien,
Washington, Philadelphia, waar de 150-jari-
ge tentoonstelling wordt bezichtigd, en New-
York. Op 3 Juli zal men weder scheep gaan
naar Rotterdam.
Een telegram van den Paus.
Bjj de opening van het Eucharistisch
Congres werd ook een telegram voorgelezen,
dat door den H. Vader was gezonden, en
dat als volgt luidde:
„Wjj denken aan de Amerikaansche Ka
tholieken, die, evenals Wjj, bij de plechtig
heden te Chicago niet kunnen aanwezig zijn.
In de gevoelens van de volkomenste geeste
lijke eenheid met Onzo broeders te Chicago,
noodigen Wjj hen uit zich in den geest met
Ons te vereenigen, opdat de zegeningen,
welke door het H. Sacrament des Altaars ge
schonken worden, allen het grootst mogeljjkc
geluk mogen brengen.”
Immigratiemoeiljjkheden.
De emigratie-autoriteiten hebben op Eliis-
Island 64 van de 77 Joego-Slagische gedele
geerden vastgehouden, die met de „Barcn-
garia” waren aangekomen om het Eucharis
tisch Congres te Chicago bij te wonen.
Officieel wordt gemeld, dat de autoritei
ten niet overtuigd zjjn, dat de aangehouden
reizigers, die leeken zijn, uitsluitend komen
om bet eongree bjj te wonen*
wereld jegens het H. Altaarsacrament uit
drukte, besloot de heilige plechtigheid.
De geestdrift in de om de kathedraal gele
gen straten was na afloop weder enorm.
REDE MGR. VAN DE WETERING.
Nog vóór de eigenlijke opening van het
congres was Zondag, door een Belgisch-Ne-
derlandscbe commissie, onder prtsidium van
den Zeereerwaarden heer Julius E. do Vos,
j-s —4 x rv --- v
Hurkmans, i
waarden hter
een i
landsche en Bei
ooi
en
hfl de autoriteiten.
Mpr. Mundelein, AartoUeschop van Chioa-
roette op zijn beurt de uit de groote
kousen brengen aan Chriatus-Konlng in het
Altaar-Sacrament.
Hierna deed de aigemeene secretaris van
het eongree voorlezing van de breve aan den
Kardinaal-Legaat, waarin Z. H. de Paus Piue
XI een aohoone lofrede op het katholieke
Amerika eehreet en de heilzaamste ultwer-
^teSL** op volken in uitzicht
Een tadrukmek kende rede van den Kardl-
naal-Legaat, die de gevoelens der katholieke
De Nederlandsche Pelgrims.
De ZeerEerw. Pater W. v. Djjk O. E. 8.
A. seint d.d. 19 Juni uit Chicago aau „De
Wjj zjjn hedenavond hier in goedon wel
stand aangekomen.
Met bijzondere voorkomendheid zjjn wjj,
als dragers eenor
Ttie van bet schitterend ge
slaagd congres in Amsterdam zooals ons
congres was Zondag, door een Belgis,
derlandscbe commissie, onder prtsidium van
den Zeereerwaarden heer Julius E. do Vos,
president, en den Zeereerwaarden heer L. P.
vice-president, en den Zeereer.
L.jt J. A. van Heertun 0. Praem.,
vergadering belegd, waartoe de Neder-
-slgische deelnemeres aan hel
mgroB en de Amerikaansche Nederlanders
i Belgen waren uitgenoodigd.
Op die vergadering wend door Mgr. H. van
de Wetering, Aartsbisschop van Utrecht, een
rede uitgesproken over:
Het Katholicisme in Nederland.
Wie meenen zou aldus Mgr. dat de Katho
lieken in Nederland in een paradijs leven,
waar de duivel, de wereld en het vleesch
niet langer de zielen belangen, zou zich een
geheel verkeerd denkbeeld van de werkelijk
heid vormen. De strjjd tegen de erfvjjandvn
van het waarachtig menaoheljjk geluk is
daar minstens even zwaar als in andere lan
den.
De heiligheid van het huweljjk moet onop
houdelijk verdedigd worden tegen de heftig
ste aanvallen van tegenstanders. De gemeng
de huwelijken zjjn een ware ramp, die tal van
zielen voor de Kerk verloren doet gaan. Een
heidensche wereldbeschouwing ziet met on
verschilligheid de ongehuwde moeders in aan
tal toenemen en voert een rusteloqze on
schaamtelooze propaganda voor het nco-
malthusianisme.
Van alle kanten wordt getracht den grond
slag der maatschappij, het huisgezin, te on
dermanen. Herbergen en danshuizen, theaters
en bioscopen lokken oud en jong weg van
den huiseljjken haard. Neutrale sportvergo-
dlng en padvinderij pogen de kinderen te
onttrekken aan den invloed van ouders en
kerk. Stelselmatige ontheiliging van Zon- en
feestdagen neemt hand over hand toe.
Beproefde grondbeginselen der Katholie
ke opvoeding worden aan even onredeljjke
als smadelijke oritiek onderworpen, gewaag
de en zelfs verderfelijke theorieën ovor vrj}-
heid en zelfstandigheid ontwikkeld. Eerbied
en ontzag jegens ouders en andere overheden
worden uit den tjjd geacht en *t wordt mode,
dat kinderen vader en moeder met jjj en jou
aanopreken, dat jeugdige personen van beider
lel sexe rooken, drinken, zonder toezicht in
eikaars gezelschap uitgaan en den huissleu
tel meekrjjgen, om bjj nacht en ontjj in de
ouderlijke woning terug te kunnen keeren.
In het openbare leven voeren materialis
me, godloochening en zedenverbastering een
hoog woord. Ontevredenheid wordt systema
tisch aangekweekt en verralt het leven van
duizenden. Een ongebreidelde zucht naar gr*
mak en weelde vaart door de hoofden en
harten. Eenvoud, werklust en spaarzaamheid
zjjn niet meer in eere als voorheen. Een
vloed van neutrale, gododiensthatende en
zedelooze lectuur bedrmgt het zielenheil van
kleinen en grooten. Een schandelijke vrou
wenmode laat niet af, het schaamtegevoel
van vrouwen en meisjes af te stompen, h< t
denken en willen van mannen en jongens te
bezoedelen en aldus in de zielen schrikba
rende verwoestingen aan te richten.
Neen, de Katholieken in Nederland wan
delen waarljjk niet op rozen; zjj hebbin
voortdurend een zwaren inwendigen en uit-
wendigen strjjd te voeren tegen de loge en
hare trawanten, en zedenbederf. En met
bloedend hart moet ik constateeren, dat ve
len hunner in dien strjjd diepe sielewonden
beloopen, ja, den geestelijken ondergang vtn-
enover staat, dat vooral de
van verschijnselen er op wij
zen, dat nieuw krachtig leven de zielen be
gint te dooretroomen. Het is het opbloeiend
Teven van den Christus Euoharistus!
ten volle weten te waardeeren, en alléën juist
omdat het te grootmoedig was, kon ik het ón
mogelijk aannemen. Je hebt reeds zoovele of
fers voor mjj gebi
je in de schuld, d
i ken, om deze eens te voldoen, zoolang de
hemel mjj nog de kracht daarvoor vergunt.
Het zou als rt ware laakbaar en onverant
woordelijk zjjn, wanneer ik eraan wilde den
ken, om mij aan dezen heiligen plicht te onV>
trekken.”
„Ik zou er niets op tegen hebben, beste .va
der, want ik kan mjj die gevoelens'¥eer goed
begrjjpen, wanneer niet al uwe vooruitzich
ten op de ontsluiting van voldoende inkom
stenbronnen steeds weder in rook
vervlogen. Sinds jaren reeds zoekt
u tevergeefs naar een betrekking of naar be
zigheid, die eenigszins beantwoordt aan uw
neigingen en uwe behoeften, en het vruchte-
looze van uw pogingen moest u nu toch,
dunkt me, geleerd hebben, dat het een onmo
gelijkheid zal zjjn iets te vinden.”
„Ta, ta, mijn waarde, zoo hopeloos staaa
de zaken toch, geloof ik niet. Ik geef gaarne
toe, dat ik tot dusverre ook daarmede dévioe
gehad heb, evenals met alles in mjjn leven.
Ach, ditmaal ben ik besloten, het noodlot te
dwingen, al mocht het zich ook nog soo weer
barstig betoonen. Men heeft mjj al hier of
daar kleine offertjes gedaan, zooals bjj verze
keringsmaatschappijen, bjj twjjfelachtige in
richtingen en dergeljjke, waar men een goed-
n in de
leeeren.
De opening van het Congres.
Het 28e Internationaal Eucharistisch Con
gres ia Zondag plechtig geopend in de gotht-
ache en zeer ruime, maar ditmaal meer dan
atumpvolle kathedraal van den H. Naam van
Jeuns.
Rondom de majestueuss kathedraal drom
de een geweldige menigte van op de aan
komst van den Kardinasl-Legaat wachtenden
samen, terwijl politie te voet en te paard de
orde handhaafde.
In het belangrijk vergroote priesterkoor
verhief zich aan de linkerzijde ae purperen
troonhemel voor den Kardinaal-Legaat, ter*
wfl aa nde rechterzijde de zitplaatsen vovi
de andere kardinalen, eveneens met een
gloed-roode overhuiving, waren aangebraoht.
Boven de zetels prijkten de wapenschilden
der kerkvorsten, die hier tijdens de plechtig
heden zullen plaats nemen. TuMchen deze
vlammende tronen rankte het hoogaltaar, In
den gloed der kaarsen en omgeard van bloe
men, omhoog.
Plechtig flank de stem van Mgr. Hejien
door de gewjjde ruimte:
Z|>ae EmTnsntle, den Kirmmuu-M
klaar Dt het 28ste Internationale
tiache Congres geopend.”
Uit naam van de Congressiten drukte Mgr.
Heylen Merna sjjn vreugde uit over het hou-
d® van ’t Congres te Chicago en begroette
go, begri
wereld gestroomde Katholieken, die hulde
j -
Altaar-Sacrament.
staat, dat Ik met de terugbetaling van mjjn
schuld een aanvang maak, dan zal ik het wel
klaarspelen, om mQ ook deze laatste beschei
den levensvreugde te ontzeggen en mjj bij
den een of anderen winkelier of zeepzieder
als loonslaaf te verburen.
Hjj voer met den zijden zakdoek langs het
voorhoofd en blies den adem van zich als
iemand, die zjjn best doet pm een diep smar
telijke opwinding meester te worden.
Hellmuth, die met over de borst, gekruiste
armen tegen zijn schrijftafel leunde, had hem
aangehoord, zonder hem in de rede te vallen;
doch een wolk had zich van lieverlede over
zijn gelaat verspreid, en het klonk als een
ernstige afkeuring uit ziju stem, toen hij ant
woordde:
„U weet zeer hoed, beste vader, dat ik
nooit iets dergelyks van u verlangen zou, en
dat ik bereid ben, om Ms een goede zoon mjjn
laatste Grosehen eerlijk met u te deelen;
wanneer het echter op deze wijze voort moet
gaan, dan zal de dag, waarop het in den let
terlijken zin van het woord om dezen laateten
Grosehen te doen is, niet ver meer af zijn. U
weet, dat na den verkoop van Oud-Gladow
mij maar een nietige som als moederlijk erf
deel ten deel viel en dat ik ook deze te dan
ken had aan oen bijzonder gelukkige omstan
digheid, want do bezitting was met zware
schulden beladen.”
De vrijheer wuifde zich met zijn zakdoek
koelte toe, ofschoon bet volstrekt niet warm
Een volgend punt wacht op bespreking
zorg van Katholiek Nederland voor zijn
gelingen en jongedochters.
s jeugdwerk beoogt de vor-
ieden van ongeveer 12- tot
instellingen nemen de patronaten de
do Nederlandsche pelgrims,
zoo glorieuze traditie van b
geaegd werd alhier begroet. Niet alleen
net Comité van ontvangst, maai, ook allerlei
hooge dignitarissen kwamen hun opwachting
maken by Mgr. van de Wetering.
de Aartsbisschop logeert ten huize
van den zeereerw. heer Van Meertum, van do
orde van Premonstreit, den pastoor der pa
rochie van de Hollanders alhier.
Wjj hebben nog de versierde stad gezien
en konden zoo eenigen indruk krijgen van ’t
grandiose van den intocht van den Kardi
naal-Legaat. Dat moet inderdaad iets Buiten
gewoons geweest zjjn en onnoodig te zeggen,
dat w|j het betreuren, dat te hebben gemist.
Bjhönder is ons opgevallen de zeer groote
voorkomendheid der douane te New-York,
die onze koffers ongeopend liet en onmiddel-
l«k ter doorzending vrijgaf. Mgr. Heylen zal
morgen In de „Heilige Naam”-kathedra.i!
pontiff c<