Bureau: HOF 6, ALKMAAR. Telefoon: fi HET ENGELSCHE INVOERVERBOD VOOR VEE EN VLEESCH. M«. 144. Het 28ste Internationaal Eucharistisch Congres. FEUILLETON. EEN OFFER. postgiro 104863, Dinsdag 99 Juni IMe postgiro HM863, - <gOe Jaargang Abonnamentapdjnt ADa"**’ v foor buiten Alkmaar 4 Mot QaCMnatreard Zondagaolad 01» f hooger. allo abonné*« wordt op aanvrage grati» NIEUWE ABONNé’S. een poli» verstrekt, welke hen verzekert tegen ongevallen tot een bedrag van f 500, derwjjs, in de benoeming van de leerkrach ten, in de keuze van boeken en andere leer middelen. Mvertentleprijai f 4OO,—, f 200,—, 1 1OO,—f 60,—, f 35,—, f DIT - A som» ctei tracht en ik sta zoo diep bjj dat ik eraan moet gaan den- en ledental verre van dat van an- igen. De patronaten voor jongens den. Maar daai laatste Jaren den naam van lat, ver. mchar Is- gehoonaamheid jegei s Bisschoppen, priesters, J-<>m ZIJ, DIE ZICH PER BLAD ABONNEEREN, TOT DIEN DATUM NUMMERS GRATIS. DE ADMINISTRATIE. Het Katholiek onderwijs. Steekt het geboortecijfer der Katholieken gunstig af bij dat van andersdenkenden, de sterfte onder hunne kinderen baart, vooral in het tuiden des lands, nog zorg. Krachtige pogingen worden aangewend, om daarin verbetering te brengen, vooral door de op richting van Katholieke vroedvrouwenscho len. In bet bewaarecboolonderwjjs staan de Ka tholieken in Nederland met hunne ruim 800 scholen en meer dan 80 duisend kinderen aan de spits. Dat danken wjj vooral aan de Zustercongregaties, die sich daarvoor groo te offers getroosten. Wat het lager onderwijs betreft, verkeeren de Nederlandsche Katholieken, vergeleken bij die in andere landen, in benjjdenswaardige positie. Hunne scholen worden uit de publie ke kassen bekostigd naar denselfden maatstaf als de openbare en niettemin worden zjj ge heel vrjj gelaten in de richting van het on- NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD wONSBLAD» 1 JULI OP ONTVANGEN DE VERSCHIJNENDE Reeds eenige weken is thans het Engelsche invoerverbod voor vee en vleesoh in werking en ’t spreekt de invloed daarvan doet sich al op geduchte wjjte gevoelen: de ge- heele Nederlandsche vee- en vleesch-export, op Engeland een export die zeer belang rijk was staat thans geheel stil. Met als noodwendig gevolg: stopzetting der export- slaohterjjen, ontslag personeel, enz. Bljjft het invoerverbod gehandhaafd, dan wordt aan den Nederlandschen vee-export een onherstelbare slag toegebracht. Men kent de voorgeschiedenis: Op eenigè carcasseu van uit Rotterdam aangevoerd vee werd door de Engelsche ex perts mond- en klauwzeer geconstateerd. Ge dreven door de groote vrees, die men in En geland voor het mond- en klauwzeer heeft men heeft den Engelschen veestapel tot op heden vrjj goed tegen dezo veeziekte weten te beschermen werd aanstonds door middel van een invoerverbod de invoer van vleesch vanaf het continent verboden. De Nederlandsche,Regeering heeft dezen maatregel echter niet over haar kant laten, gaan en laten constateeren, dat het besmetté vleesch niet afkomstig was vau Nederlandsch, doch van B e 1 g i s c h vee, dat via Rotterdam naar Engeland werd geëxporteerd. Er werd gewezen op do uitstekende controle, die door de Nederlandsche keuringsmaatregelen werd 29. „Het sou geheel en al van u afhangen, va der, om u de zoo vurig verlangde rust reeds van heden af te verschaffenantwoordde de kapitein na een poos, ernstiger dan te voren. „Toen ik de order ontving, die mjj naar Berlijn overplaatete, verheugde ik mjj daar over in de eerste plaats om uwentwille, want ik twijfelde er geen oogenbiik aan, of wjj zou den na mjjn verhuizing ons een gemeenschap pelijk en gezellig tehuis inrichten en voortaan alles trouw met elkander deelen. Bjj beschei den aanspraken zou het weinige, dat ik bezit, in eik geval voor ons beiden voldoende zjjn, en u eoudt zelfs niet sens verplicht zjjn om afstand te doen van al uwe menus-plaisirs. Het heeft mjj, eerijjk bekend, innig leed ge daan, dat u op bet voorstel, ’t welk ik u in mijn vreugde mondeling deed, niets dan een koele afwijzing had." De bespreking van dit thema, ’t welk hij zelf toch het eerst had aangeroerd, scheen den vrijheer toch onaangenaam te zijn, want er heerechte een merkbare gedwongenheid in den jovialen toon, waarop hjj antwoordde: „Maar mjjn Hemd, Hellmuth, het was in de verste verte mjjn bedoeling niet om je te krenken. Ik heb veeleer met passende dank baarheid da grootmoedigheid van je aanbod klinkenden naam goed gdtruiken kan. Ik heb dat echter telkens van de hand gewezen met verontwaardiging zelfs van <k hand ge wezen; want ik zou nimmer mjjn vlekkeloos blazoen tot een laag handelsobject maken, zelfs niet wanneer ik den hongerdood voor oogen moeetzien. Of ben je in dit opzicht jwf een andere opinie?” er niet, vader. Maar ik denk toch wel, 'dat men u ook reeds aanbiedingen gedaan zal hebben, bij welke zulk een verdenking geheel en al uitgesloten was. En toch hebt u ook deze telkens van de hand gewezen.” „Wil je me daar een verwijt van maken? Moet zich een man van mjjn opvoeding en mjjn talenten voor een kruiersloon soms in het juk laten spannen als een armzalige klerk of een uitgedroogde kanselarij-beambte. Neen, mjjn jongen, voor dien arbeid in den tred molen acht ik mjj toch nog te poed, en wan neer ik mjjn vrijheid, mijn arbeidskracht ver koop, dan moet de prijs ook het offer waard sjjn. Het moge een zwak van mjj zijn, dat ik in een behoorlyke kamer wonen, en nu en dan een druppeltje werkeljjken wijn drinken en na tafel een sigaar rooien moet, die nu juist niet op de velden der gezegende Pfalz gegroeid is, het moge, ik herhaal het een zwak van me zjjn, maar mijn God, op mjjn leeftijd valt het zoo makkelijk niet meer, om zoo in eens den ouden Adam uit te trek ken en een heel ander mensch te worden. Als je het echter verlangt, als je er bepaald op ADMINISTRATIE Na <88 REDACTIE Na «88 (Wordt vervolgd.) De Nederlandsch-Belgische Sectie. Mgr. Heylen, bissohop van Namen, en Mgr. van de Wetering, aartsbisschop van Utrecht, waren eeregasten op de eersts bjj- in de kamer was. „Jawel, natuurlijk, boe zou ik dat niet we ten. Wanneer men zes of zeven jaren achter een misgewas heeft, zal bet wel den besten landheer moeilijk vallen om wat over te win nen. Maar ik kan je verzekeren,- beste Hell muth, dat ik het goed er weer bovenop zou gekregen hebben, w’anneer ik destijds niet ge noodzaakt ware geweest het te verknopen. „Me dunkt, het dient tol niets om dienaan gaande vermoedens te opperen, en ik sprak er dan ook volstrekt niet over, om er u een verwijt van te maken. Och, als verstandige mannen moeten wjj toch eindelijk eens tot volledige helderheid over den toestand ko men. Ik vreesde namelijk, beste vader, dat u m||n bezitting aanmerkelijk grooter meendet, dan zij in werkelijkheid is.” „Ik weet niet, hoe ik dat begrijpen moet, of liever gezegd, ik begrijp bet zeer goed. Het is een vingerwijzing voor de toekomst, niet waar, een wenk, die aan duidelijkheid niets te wenschen overlaat?” „Wat zou het ons baten, Vader, om tr doekjes om te winden? Mijn moederlijk erf deel is tot op een onbeduidend overschotje bijna geheel verbruikt, en daar het mijn plan is om dit overschotje voor het uiterste geval van nood voor u te bewaren, zoo ben ik vast besloten, het niet denzelfden weg te laten op gaan als het overige.” (Wordt vervolgd.) Honderd jaren lang hebben zij moeten strijden, zware financieele lasten moeten dra gen, vóórdat de financieeie gelijkstelling en die vrijheid van richting in de Grondwet ge schreven werden. Het jaarverslag over- 19&5 vermeld 1917 Katholieke scholen met te zamen ruim 830 duizend leerlingen. Van die 1917 scholen worden er 1245 bestuurd door een bisdom, een parochiaal kerk- of armbestuur, 177 door een vereeniging van paetoors met enkele lee- ken, 393 door een religieuse congregatie en 102 door een Katholieke leekenvereeniging. Aan die scholen zijn verbonden bijna 10.000 leerkrachten, waarvan ongeveer een derde fraters of zusters zijn. 44 Katholieke kweek scholen zorgen voor de opleiding der leer krachten; ze worden door het Rijk op vrijwel denzelfden voet bekostigd als de openbare kweekscholen. Het Katholieke jeugdwerk. atholiek Nederland voor zijn jon- Het Katholieke jeugdwerk beoogt de vor ming der jongelieden van ongeveer 12- tot ongeveer 21-jarigen leeftijd. Onder de jeugd- instellingen nemen de patronaten de voor naamste plaats in. Een patronaat omvat zooveel mogeiijk alle jongeren van 1218 jaar in de parochie, voor zoover dezen naast bet huisgezin nog afzonderlijke zorg vereischen. In de grootere parochies met name in die van de steden bestaan bovendien afzonderlijke jeug’d-^ vereeni^ingen voor meer ontwikkelden: de burger-jongelingen- en de jong-studenten- vereeniging. Over de verwaarloosde jeugd ontfermt zich zich het Franciscus-liefdewerk. De jongelieden boven de 18 jaar hebben hunne eigen organisaties. De voornaamste vormen zjjn de Gezellenvereenigingen, de Jonge Werkman, de Jonge Boer, de Jonge- mannenvereeniging voor de mannelijke en de Jonge-Vrouwenbond voor de vrouweljjke jeugd. Over de gansche linie van het jeugdwerk ia de scheiding der geslachten doorgevoerd. Parochiaal en diocesaan staat het geheel» jeugdwerk onder leiding der locale en dioce sane geestelijke overheid. De godsdienstige vorming is in het jeugd werk hoofdzaak. Om haar bqzonder te behar tigen is er op Ui van plaatsen naast of in de jeugdvereeniging een zuiver godsdiensti ge vereeniging opgericht, een Maria-congre- gatie, een afdeeling van de Derde Orde enz. Ongeveer honderdduizend jongeren zjjn lid van zulk een vereeniging. Afzonderlijk gods dienstonderwijs, gemeenschappelijke gods dienstoefeningen, op gezette tijden gezamen lijk biechten en communiceeren, triduüms, re traites, enz. zijn de voornaamste middelen, waardoor het Katholieke leven in de rijpere jeugd onderhouden en vermeerderd wordt. Jeugdvereenigingen, die zich de beharti ging van een of ander onderdeel der jeugd- vorming ten doel stellen, bestaan naast, ook wel in de reeds genoemde: de vernenigingen „Voor Eer en Deugd” tot bevordering der kuischheid, de drankbestrjjderejeugdbonden, de vereenigingen voor lichamelijke oefenin gen, die ter behartiging van vakbelangen, enz. Het jeugdwerk der Katholieken wint het in omvang i dere richün|_ teilen ongeveer 30.000 leden, die voor meis jes 10.000. De organisaites Aa de mauie- Ijjko jeugd boven 18 jaar zullen tezamen 16.000 leden hebben, waarvan 8000 tot de Gezellenvereeniging behooren. De geh^elo Katholieke jeugdorganisatie omvat ongeveer 150.000 leden. Maakten in 1849 de Katholieken in Neder, land nog 38.15 percent uit van de totale be volking, sindsdien bracht tot 1909 iedere volkstelling een daling van dat percentage, zij ’t ook, dat die daling steeds kleiner werd. In 1909 bedroeg het 35.02. Maar daarna trad voor het eerst de stijging in. In 1920 bleek het percentage Katholieken te zijn 35.61. In elf jaar tjjd was de daling van meer dan twintig jaar ingebaald. Daarvoor vallen natuurlijke en bofsnna- tuurljjke oorzaken aan te wijzen, maar zoo wel deze ais gene wellen uit de Bron van alle goed: Katholiek leven is Chris tus'ie ven! Voor den groei en den bloei van dat leven spant Kathóliek Nederland zijn beste krach ten in. In kiuderlijke den H. Stoel werken religieuzen en leeken eendrachtig samen dat leven te behouden en te vermeerderen In de kinderen, in de jongelingen en jong* dochters, in de volwassenen. En daarmede dat spreekt van zelf gaat gepaard een krachtige missieactie. Mgr. geeft een beschrijving van de Kerkel(jke indeeüng, van on» land. Katholiek Nederland vormt de kerkpro vincie Utrecht, die één aartsbisdom en vier bisdommen omvat. Het is verder ingedeeld in ruim 1200 parochiën en er zijn ruim 50 rectorale hulpkerken. Het telt ongeveer millioen katholieken. Een eenvoudige dee- ling wjjst uit, dat een parochie gemiddeld uit 2 i 3000 zielen bestaat Gedurende de laatste vijl iaren steeg het aantal studenten op onse klein-seminaries van ongeveer 3700 tot ongeveer 5700 en dat op onze groot-seminaries van ongeveer 1600 tot 2000. Het aanUl Nederlandsche priesters mogen we thans veilig op ongeveer 5000 stellen, van welk bijna een derde deel zich aan het missiewerk geeft, terwijl de ove rigen zich aan de zielzorg in Nederland wij den. Eucharistisch leven. De Eucharistische beweging, de hartslag van het Katholieke leven, wjjst op toene mende gezondheid. De Eucharistische Kruis tocht neemt voortdurend ia omvang toe. Naar de laatste gegevens telt de Eucharistische Bond reeds 165 afdeelingen met ongeveer 100.000 leden en jaarlijks 1980 Eucharistische ’dagen. De Altaarwacht in het Aartsbisdom Utrecht had in 1924 reeds 77 afdeelingen met ruim 23.000 leden. De Eucharistische tijdschriften, één voor priesters, 4 voor leeken en 2 voor kinderen, tellen hun abonné’s bjj duizenden. In 1924 werden in het Bisdom Breda bij na 7 millioen, in bet aartebiisdom Utrecht ruim 10 millioen, in het bisdom VHertogen- bosch ruim 16 millioen en in het bisdom Haarlem in hetzelfde jaar bjjna 20 millioen H.H. Communies uitgereikt In de laatste jaren groeide het aantal in Nederland uitge reikte H.H. Communies ver over de 50 mil lioen per jaar. I eenkomst der Hollandsch-Belgische sectio van het Eucharistisch Cognres, welke bijeen komst door meer dan 1000 personen werd bjjgewoond. Ze werden officieel door den Belgiscnm en den Nederlandschen consul welkom gehee- ten. De laatste, die niet Katholiek is, zeide, na de bisschoppen begroet te hebben: „ik voel mij vereen! Hollandsche en ligd met dezo bijeenkomst v>»n Belgische afgevaardigden en anderen; zjj zal in sterke mate bjjdragen tot de vriendschap welke tusschen het Belgische en Nederlandsche en het Amerikaansche volk bestaat. Deze hooge vergadering, geba seerd op de grondslagen van een christelijk leven, zal ten gevolge hebben een beter on derling begrijpen, het grootste probleem, dat de volkeren der wereld bezig houdt.’’ Na het congres zullen dè Nederlandsche congresgangers een bezoek brengen aan Detroit, waar de automobielfabriek van Ford bezichtigd zal worden. Vervolgens wordt een bezoek gebracht aan de Niagarawatervalien, Washington, Philadelphia, waar de 150-jari- ge tentoonstelling wordt bezichtigd, en New- York. Op 3 Juli zal men weder scheep gaan naar Rotterdam. Een telegram van den Paus. Bjj de opening van het Eucharistisch Congres werd ook een telegram voorgelezen, dat door den H. Vader was gezonden, en dat als volgt luidde: „Wjj denken aan de Amerikaansche Ka tholieken, die, evenals Wjj, bij de plechtig heden te Chicago niet kunnen aanwezig zijn. In de gevoelens van de volkomenste geeste lijke eenheid met Onzo broeders te Chicago, noodigen Wjj hen uit zich in den geest met Ons te vereenigen, opdat de zegeningen, welke door het H. Sacrament des Altaars ge schonken worden, allen het grootst mogeljjkc geluk mogen brengen.” Immigratiemoeiljjkheden. De emigratie-autoriteiten hebben op Eliis- Island 64 van de 77 Joego-Slagische gedele geerden vastgehouden, die met de „Barcn- garia” waren aangekomen om het Eucharis tisch Congres te Chicago bij te wonen. Officieel wordt gemeld, dat de autoritei ten niet overtuigd zjjn, dat de aangehouden reizigers, die leeken zijn, uitsluitend komen om bet eongree bjj te wonen* wereld jegens het H. Altaarsacrament uit drukte, besloot de heilige plechtigheid. De geestdrift in de om de kathedraal gele gen straten was na afloop weder enorm. REDE MGR. VAN DE WETERING. Nog vóór de eigenlijke opening van het congres was Zondag, door een Belgisch-Ne- derlandscbe commissie, onder prtsidium van den Zeereerwaarden heer Julius E. do Vos, j-s —4 x rv --- v Hurkmans, i waarden hter een i landsche en Bei ooi en hfl de autoriteiten. Mpr. Mundelein, AartoUeschop van Chioa- roette op zijn beurt de uit de groote kousen brengen aan Chriatus-Konlng in het Altaar-Sacrament. Hierna deed de aigemeene secretaris van het eongree voorlezing van de breve aan den Kardinaal-Legaat, waarin Z. H. de Paus Piue XI een aohoone lofrede op het katholieke Amerika eehreet en de heilzaamste ultwer- ^teSL** op volken in uitzicht Een tadrukmek kende rede van den Kardl- naal-Legaat, die de gevoelens der katholieke De Nederlandsche Pelgrims. De ZeerEerw. Pater W. v. Djjk O. E. 8. A. seint d.d. 19 Juni uit Chicago aau „De Wjj zjjn hedenavond hier in goedon wel stand aangekomen. Met bijzondere voorkomendheid zjjn wjj, als dragers eenor Ttie van bet schitterend ge slaagd congres in Amsterdam zooals ons congres was Zondag, door een Belgis, derlandscbe commissie, onder prtsidium van den Zeereerwaarden heer Julius E. do Vos, president, en den Zeereerwaarden heer L. P. vice-president, en den Zeereer. L.jt J. A. van Heertun 0. Praem., vergadering belegd, waartoe de Neder- -slgische deelnemeres aan hel mgroB en de Amerikaansche Nederlanders i Belgen waren uitgenoodigd. Op die vergadering wend door Mgr. H. van de Wetering, Aartsbisschop van Utrecht, een rede uitgesproken over: Het Katholicisme in Nederland. Wie meenen zou aldus Mgr. dat de Katho lieken in Nederland in een paradijs leven, waar de duivel, de wereld en het vleesch niet langer de zielen belangen, zou zich een geheel verkeerd denkbeeld van de werkelijk heid vormen. De strjjd tegen de erfvjjandvn van het waarachtig menaoheljjk geluk is daar minstens even zwaar als in andere lan den. De heiligheid van het huweljjk moet onop houdelijk verdedigd worden tegen de heftig ste aanvallen van tegenstanders. De gemeng de huwelijken zjjn een ware ramp, die tal van zielen voor de Kerk verloren doet gaan. Een heidensche wereldbeschouwing ziet met on verschilligheid de ongehuwde moeders in aan tal toenemen en voert een rusteloqze on schaamtelooze propaganda voor het nco- malthusianisme. Van alle kanten wordt getracht den grond slag der maatschappij, het huisgezin, te on dermanen. Herbergen en danshuizen, theaters en bioscopen lokken oud en jong weg van den huiseljjken haard. Neutrale sportvergo- dlng en padvinderij pogen de kinderen te onttrekken aan den invloed van ouders en kerk. Stelselmatige ontheiliging van Zon- en feestdagen neemt hand over hand toe. Beproefde grondbeginselen der Katholie ke opvoeding worden aan even onredeljjke als smadelijke oritiek onderworpen, gewaag de en zelfs verderfelijke theorieën ovor vrj}- heid en zelfstandigheid ontwikkeld. Eerbied en ontzag jegens ouders en andere overheden worden uit den tjjd geacht en *t wordt mode, dat kinderen vader en moeder met jjj en jou aanopreken, dat jeugdige personen van beider lel sexe rooken, drinken, zonder toezicht in eikaars gezelschap uitgaan en den huissleu tel meekrjjgen, om bjj nacht en ontjj in de ouderlijke woning terug te kunnen keeren. In het openbare leven voeren materialis me, godloochening en zedenverbastering een hoog woord. Ontevredenheid wordt systema tisch aangekweekt en verralt het leven van duizenden. Een ongebreidelde zucht naar gr* mak en weelde vaart door de hoofden en harten. Eenvoud, werklust en spaarzaamheid zjjn niet meer in eere als voorheen. Een vloed van neutrale, gododiensthatende en zedelooze lectuur bedrmgt het zielenheil van kleinen en grooten. Een schandelijke vrou wenmode laat niet af, het schaamtegevoel van vrouwen en meisjes af te stompen, h< t denken en willen van mannen en jongens te bezoedelen en aldus in de zielen schrikba rende verwoestingen aan te richten. Neen, de Katholieken in Nederland wan delen waarljjk niet op rozen; zjj hebbin voortdurend een zwaren inwendigen en uit- wendigen strjjd te voeren tegen de loge en hare trawanten, en zedenbederf. En met bloedend hart moet ik constateeren, dat ve len hunner in dien strjjd diepe sielewonden beloopen, ja, den geestelijken ondergang vtn- enover staat, dat vooral de van verschijnselen er op wij zen, dat nieuw krachtig leven de zielen be gint te dooretroomen. Het is het opbloeiend Teven van den Christus Euoharistus! ten volle weten te waardeeren, en alléën juist omdat het te grootmoedig was, kon ik het ón mogelijk aannemen. Je hebt reeds zoovele of fers voor mjj gebi je in de schuld, d i ken, om deze eens te voldoen, zoolang de hemel mjj nog de kracht daarvoor vergunt. Het zou als rt ware laakbaar en onverant woordelijk zjjn, wanneer ik eraan wilde den ken, om mij aan dezen heiligen plicht te onV> trekken.” „Ik zou er niets op tegen hebben, beste .va der, want ik kan mjj die gevoelens'¥eer goed begrjjpen, wanneer niet al uwe vooruitzich ten op de ontsluiting van voldoende inkom stenbronnen steeds weder in rook vervlogen. Sinds jaren reeds zoekt u tevergeefs naar een betrekking of naar be zigheid, die eenigszins beantwoordt aan uw neigingen en uwe behoeften, en het vruchte- looze van uw pogingen moest u nu toch, dunkt me, geleerd hebben, dat het een onmo gelijkheid zal zjjn iets te vinden.” „Ta, ta, mijn waarde, zoo hopeloos staaa de zaken toch, geloof ik niet. Ik geef gaarne toe, dat ik tot dusverre ook daarmede dévioe gehad heb, evenals met alles in mjjn leven. Ach, ditmaal ben ik besloten, het noodlot te dwingen, al mocht het zich ook nog soo weer barstig betoonen. Men heeft mjj al hier of daar kleine offertjes gedaan, zooals bjj verze keringsmaatschappijen, bjj twjjfelachtige in richtingen en dergeljjke, waar men een goed- n in de leeeren. De opening van het Congres. Het 28e Internationaal Eucharistisch Con gres ia Zondag plechtig geopend in de gotht- ache en zeer ruime, maar ditmaal meer dan atumpvolle kathedraal van den H. Naam van Jeuns. Rondom de majestueuss kathedraal drom de een geweldige menigte van op de aan komst van den Kardinasl-Legaat wachtenden samen, terwijl politie te voet en te paard de orde handhaafde. In het belangrijk vergroote priesterkoor verhief zich aan de linkerzijde ae purperen troonhemel voor den Kardinaal-Legaat, ter* wfl aa nde rechterzijde de zitplaatsen vovi de andere kardinalen, eveneens met een gloed-roode overhuiving, waren aangebraoht. Boven de zetels prijkten de wapenschilden der kerkvorsten, die hier tijdens de plechtig heden zullen plaats nemen. TuMchen deze vlammende tronen rankte het hoogaltaar, In den gloed der kaarsen en omgeard van bloe men, omhoog. Plechtig flank de stem van Mgr. Hejien door de gewjjde ruimte: Z|>ae EmTnsntle, den Kirmmuu-M klaar Dt het 28ste Internationale tiache Congres geopend.” Uit naam van de Congressiten drukte Mgr. Heylen Merna sjjn vreugde uit over het hou- d® van ’t Congres te Chicago en begroette go, begri wereld gestroomde Katholieken, die hulde j - Altaar-Sacrament. staat, dat Ik met de terugbetaling van mjjn schuld een aanvang maak, dan zal ik het wel klaarspelen, om mQ ook deze laatste beschei den levensvreugde te ontzeggen en mjj bij den een of anderen winkelier of zeepzieder als loonslaaf te verburen. Hjj voer met den zijden zakdoek langs het voorhoofd en blies den adem van zich als iemand, die zjjn best doet pm een diep smar telijke opwinding meester te worden. Hellmuth, die met over de borst, gekruiste armen tegen zijn schrijftafel leunde, had hem aangehoord, zonder hem in de rede te vallen; doch een wolk had zich van lieverlede over zijn gelaat verspreid, en het klonk als een ernstige afkeuring uit ziju stem, toen hij ant woordde: „U weet zeer hoed, beste vader, dat ik nooit iets dergelyks van u verlangen zou, en dat ik bereid ben, om Ms een goede zoon mjjn laatste Grosehen eerlijk met u te deelen; wanneer het echter op deze wijze voort moet gaan, dan zal de dag, waarop het in den let terlijken zin van het woord om dezen laateten Grosehen te doen is, niet ver meer af zijn. U weet, dat na den verkoop van Oud-Gladow mij maar een nietige som als moederlijk erf deel ten deel viel en dat ik ook deze te dan ken had aan oen bijzonder gelukkige omstan digheid, want do bezitting was met zware schulden beladen.” De vrijheer wuifde zich met zijn zakdoek koelte toe, ofschoon bet volstrekt niet warm Een volgend punt wacht op bespreking zorg van Katholiek Nederland voor zijn gelingen en jongedochters. s jeugdwerk beoogt de vor- ieden van ongeveer 12- tot instellingen nemen de patronaten de do Nederlandsche pelgrims, zoo glorieuze traditie van b geaegd werd alhier begroet. Niet alleen net Comité van ontvangst, maai, ook allerlei hooge dignitarissen kwamen hun opwachting maken by Mgr. van de Wetering. de Aartsbisschop logeert ten huize van den zeereerw. heer Van Meertum, van do orde van Premonstreit, den pastoor der pa rochie van de Hollanders alhier. Wjj hebben nog de versierde stad gezien en konden zoo eenigen indruk krijgen van ’t grandiose van den intocht van den Kardi naal-Legaat. Dat moet inderdaad iets Buiten gewoons geweest zjjn en onnoodig te zeggen, dat w|j het betreuren, dat te hebben gemist. Bjhönder is ons opgevallen de zeer groote voorkomendheid der douane te New-York, die onze koffers ongeopend liet en onmiddel- l«k ter doorzending vrijgaf. Mgr. Heylen zal morgen In de „Heilige Naam”-kathedra.i! pontiff c<

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1926 | | pagina 1