Bloedkoralen, Oud Goud, Oud Zilver en Diamant TAPIJTE1T iHHiini n IrttertM m elfe Msrtn meubelen R. H, GADE Th. Nieuwenhulzen - Hikmaat SCHOUTENSTRAAT 30 Damei" en Heeren-Kleermaker Adverteert in dit blad. Kerkversleriogen en andere gelegenheden. I p P. S. BROUWER, [eiste Haarlemsche Autohiis-Onderneming Alkmaar-Haarlem en terug De Eebte Fransene Springtouwen!!! ALKMAAR. K. DE HEER, HO PAYGLOP 4 OMLIJSTEN Meubelmakerij Stoffeerinrichting ZADELMAKERIJ NIEUWPOORTSLAAN 14», ALKMAAR. Zeer Hooge Prijzen"! MODERN DRUKWERK. In BROUWER' Laat 183, ;i Meubelmagazqn, Oudegraoht 189 Levering van complete Ameublementen, ook volgens teekening I Bloemenmagazijn P. J. van Kessel, Lmt 121. Blknaar. Talefaaa 214, *t adres voor lanlBnuiD in ondarhoudaB Tiiuui. 1 I UERM. I>U CROCQ Hoogstraat 4 Telefoon 352 Alkmaarscno Mofle-Vakschool. N. BRUIN, Heiloo OF* Bezeekt onzt modurn iRiuriGlite ■oastirzilti I Importhuis „fiermania", fieeslerweg, Rlkmaar. ALKMAAR, BELEEFD AA.NBEV8LKND, WONING ade KABELSTRAAT 18 6.40 6.r4> 8.45 WIE TT adres voor het vervaardigen van PRIE8TERKLEEDÏN€1 1 is thans GEHEEL compleet Draagt onze hoed van f 3 75 BLAIREAUX Ravenzwart Aangename pasvorm vindt U de beste MEUBELEN tegen de goedkoopste prijzen. ALLES EIGEN WERK. Zeldzame collectie Kindertasohjes DRUKKERIJ „ONS BLAD**. I 12.55 1.15 MODELBOEK TER INZAGE f Onze Collectie 855 n.m. 2 45 255 3.05 3.15 3.30 3.45 van platen, foto’s •n schilderstukken Het beste en bllllikste adres. 2.— 2.10 JAAP onus 9.05 9.15 9.30 9.40 9.50 10.— 10.10 10.25 n.m. 1.15 1 25 135 1.45 2 2.15 2.25 2.35 2.45 BOTERSTRAAT 13-16 TEEKEN- en 8CHILDERBEHOEFTEN. TECHNISCHE PAPIEREN VOOR BOUWKUNDIGEN. MW" VRAAGT PRIJSCOURANT EN MONSTERBOEKJE. "Wt 15 20 25 35 45 55 65 75 80 V. II •I II Jl II eisch voor vooruit schouwd. Men hc der godsdienstvrijheid^ wanneer het er guw de beet.chappij van den godsdienst in de kathoUeke Stat» Thans wil men echter van godst en verdraagzaamheid tegen» ken niets meer weten. Bed 15 25 35 45 50 55 65 75 80 V. n w w »i n X n.m. 10.85 10.4 n.m. 5.15 5.25 a.m. 915 9.25 n.m. 8.5( 9.05 9.15 9.80 9.40 9.50 10.- 10.45 1055 r.m 6 35 6 45 6.56 n.m. v m. 7. — 7.10 7.20 7.30 745 7.50 8. — 8.15 8.25 8.35 n.m. 6.45 6.55 5.35 7 05 5.45 7.15 6.- 7.30 6.15 7.45 3.55 -6.25 4.15 4 25 435 n.m. cent ALKMAAR HEILOO LIMMEN CA8TKICUM HEEMSKERK BEVERWIJK VELSEN SANTPOORT SCHOTEN HAARLEM HAARLEM SCHOTEN SANTPOORT VELSEN BEVERWIJK HEEMSKERK CASTRICUM LIMMEN HEILOO ALKMAAR wel niets op tegen hebben, dat anderen zich idige meenen te kun- 1 kracht en leniging Kan ik ook maar eenigszins beoordcelen of zjj onrecht bebben? Kan ik by hen mat een werkelijk dwingend tegenbewijs voor den dag komen? Kan ik het wetenschappelijke bewijs leveren, dat er daadwerkeljjk geen God is? geen eeuwig hiernamaals? dat van alles wat het Evangelie leert juist het tegendeel waar is? Neen, dat kan ik niet. Waarom zal ik i'in die anderen niet hun geloof laten, dat zij voor juist en bewezen houden en dat hen zalig maakt? Zoo toch moest een werkelijk'rechtvaar dig en objectief denkend ongeloovige rede- neeren en daarnaar handelen. Hiervan is echter geen sprake. Priesters gevangen ne men, kloosterzusters door gewapende solda ten onder smaad en met gruweldaden uit het land doen jagen, op biddende geloovigen schieten, katholieke bezittingen voor hon derden millioenen bestelen en berooven, de katholieken onder uitzonderingswetten stel len, hen iedere vrijheid van drukpers, ver- eeniging en vergadering ontnemen, de arbei ders en staatsbeambten onder bedreiging met ontslag tot toetreding der anti-kerkelijke organisaties dwingen, het christelijk >n ka tholiek onderwijs in de scholen door geweld en allerlei chicanes onmogelijk maken, en dat alles, in 'naam der vrijheid en vooruitstre vendheid en is dit onderwijl niet juist een hoon tégen de vrijheid en tégen den voor uitgang? Drukt dit alles niet op onze eeuw het stempel eener anti-godsdienstige onver draagzaamheid Men heeft in de vorige eeuwen altijd weer de go»lsdienstvrjjheid als een elementairen beveelt zich beleefd aan voor alle voorko mende reparation aan tuigen en zadels. Heeft steeds in voorraad alle soertea, Koe- en Psardedekken, tonw en strengen. Repareert Matrassen, Canapé’» en Stoelen. Allee tegen eoncnrreerende prijzen. T^T=n,T o. T -THIsT tegenspraak tusschen geloof en wetenschap willen vinden juist dAAr, waar de grootste natuurkundigen, de lichten der menschelyke wetenschap, niets van een dergelüke tegen strijdigheid bespeurd hebben? ^e.. tePens,,Üd'gheidsformule, waar de kerkvjanden in Frankrijk en Mexico, In Woenen. Praag of Moskou mee schermen, kunnen wjj derhalve rustig als een openlijke onwaarachtigheid verwerpen. ÏToe Is dan echter psychologisch deze haat en deze verbittering tegen den godsdienst te verklaren? Een ongeloovig, maar rustig en eerlijk denkend mensch moet toch b(j ziet zeïven zeggen: alhoewel Ik zelf niet ge.00- ven kan en vind dat de gronden voor de leer van het Christendom geen bewijskracht hebben, zoo moet ik toch de onloochenbare zegeningen van den godsdienst in bet volks leven erkennen en diegenen benijden, die de voor mij onbegrijpelijke stand vastigheid in het geloof bezitten. Ik moet hen benijden, omdat zij in hun gods dienst een groote, in zich harmonische, op de diepste vragen des menschenleveiu een vast antwoord gevende leer bezitten, die hun zedelijk streven leidt, hen in hun lijden een troost en in den dood de schoonste uitzich ten biedt. Ik kan niet bidden, maar ik kan er 1 '2 W in gebed tot den Onein» nen wenden en daarin vinden in de wisselvalligheden des levens. 1 Waar blijven ze met 1-2 j veront waardiging tegenover de' godsdienstonder drukking en tegenover de onverdraagzaam heid die te midden der 20ste eeuw in sem- mige landen voor geen gruweldaad terug* schrikt, wanneer 't er om gaat hun tyraanlc- ke vervolging»wellust te bevredigen? Om den verrader Dreyfus te redden, om co Ferrer, te rechtvaardigen heeft menn'j^e lellaties gehouden en een diplomatiek zenden Christenen In Turkije” en honderddul* den priesters 9, waarna akte van eereboete. Avonds om 7 uur Lof met Rozenhoedje, waarna Hei 40. Za. om half 7 voor Cornells Groot en Divera Lichthart; om half 8 voor Trijntje Appelman. As. Zondag onder beide H. Missen de jaar- lijksche collecte van de H. Pieterspenning: bij zonder aanbevolen. Deze week het biechthooren volgens ge woonte. Wat de processie aangaat naar Heïloo. Maandag 2 Augustus gaan de parochies van Wervershoof, Onderdijk, Medemblik, de pa rochianen van de Weere, die kaartjes nemen voor Abbekerk en Stjjiekarspel, Wog »um, Nibbixwoud. Zwaag, Zwagefdijk, Ooster- en Wester-Rlokker. Op Woensdag 4 Augustus gaan de paro chies van Hoorn, de Goorn en Ppi srdijk, Hoogwoud, de Weere, Obdam, Spanbroek en Ursem. Zoodra de Pastoors der verse trillen do parochies de kaartjes van den Pastoor van de Weere in ontvangst hebben genomen, zul len deze verkrijgbaar worden gesteld tegen half Juni. Zegt het voort. HELDER. (0. I. Vr. Onb. Ontv.) Zondag: Heden 5e Zondag na Pinksteren. Te half 8 Vroegmis, 9 uur Militairen- en te •half 11 Hoogmis, 1 uur groote leering, 7 uur BroedersehapslS4 ter eere van het Onb. Hart van Maria. Heden onder* de H.H. Missen collecte voor de schulddelging en het.noodzakelijk onder houd onzer kerk, welke in ieders mildheid wordt aanbevolen. Maandag: 12 uur oefening voor de kinde ren, die den 29sten Juni hunne plechtige ge loofsbelijdenis doen. Dinsdag: Feestdag van de H.H. Apostelen Petrus en Paulus, geen verplichte feestdag, doch de H.H. .Missen zooals op Zondag. Dien dag de plechtige vernieuwing der Doopbeloften door die kinderen, dit dit jaar de lagere school zullen verlaten: Te half 8 do gezamenlijke plechtige H. Communie, te half 11 Hoogmis, waaronder de geloofsbelijdenis wordt afgelegd en de eed van trouw aan de Katholieke Kerk, ’s mid dags te 3 uur de plechtige vernieuwing der Doopbeloften, de opdracht aan Maria en de uitreiking der gedachtenisplaat. Des avonds geen Lof. Woensdag: 7 uur St. Joseph lof en daarna de Mariacongregatie. Woensdagmorgen 7 uur gez. Req. door de leden der Muriacongregatie voor Helena Stroomer. Donderdag: van 68 uur biechthooren v. den eersten Vrijdag. Vrijdag- 1ste Vrijdag der maand, gewijd aan de vereerirg van het H. Hart. Te 6 uur de eerste H. Mis ten gerieve der mannen, die lid zyn van het Genootschap van het H. Hart, half 8 gez. H. Mis met akte van toewijding, 7 uur Lof ter eere van het H. Hart Zaterdag: van. 5half 9 biechthooren. v.m. 10.45 10.55 11.05 11.15 11.30 11.45 11.55 7.55 815 8.25 8.95 'zm. nm. 3.15 4.45 7.20 3.25 4 55 7.80 1.05 8.35 5.06 7.40- 845 5.15 750 1.30 4 5.80 8.10 1.40 415 5.40 8.25 1.50 4.25 5 50 8.85 4.85 8.45 4.45 6.10 8.55 10.10 2.25 4.55 6.25 9.06 10.25 Aangesloten bij d» Mugje2V akschool-Ver- eeniging te ’s Grarenhage, goedgekeurd by Koiuaklyk Besluit van 12 Augustus 1901. Directice: Gr. Pli»L>, Langestraat 75, Alkmaar. VAKSCHOOL voor Dames en Meisje», die het MAATKN1PPEN en NAAIEN ran COST U UM en UN G ERIE grondig wen- schen te leeren voor huishoudelijk gebruik •n volledige opleiding voor COSTUMLEKE, OUUPEU8E en LEEKAREB, Men werkt aan EIGEN kleeding. v.m. 9.15 9.25 9.35 945 10.— 10.15 10.25 10.35 12.15 12.25 12 35 2.55 v.m. v m. 8.50 1T.15 12.45 9.— 11.25 11'35 11 45 12— 12.15 12.25 12 35 12.45 12.55 De Ondernemers drijf- en opgooitollen, in alle maten on kleuren, zoo juist ontvangen. Zeldzaam goedkoop Profiteert van de lage FrankenkoersI blefhondje», gummiballen on diabolo’s, gummituitjee, hoepels, racquets, nikkelen fluitjes met ketting, hoogvliegers, kinderkroezen, apaarkistjea,teh-amen, botaniseertrommels, Klikken Mt|MS 1M goedkMpI Eierdopjes, magneetecharen, groentenmoejoe, dessert- messen, banddoekrekjes on elosetplankjeo. in alle prijzen, en 1000 andere ertikelen. uitgang en ontwikkeling Be- teeft <>orlog gevoerd in naam -- om de hee«ochappij van den katholieken en te breken. - echter van godsdienstvrijheid v -lover de kathollc- - -- -leden heet het niet meer, dat ieder vrij xal zjjn in wat hij «loo- ven wil, maar: niemand heeft te geloovon wat een bepaalde richting niet bevalt. Is dat niet een teruggang niet tot de middel eeuwen maar tot In de oudheid en het barbarendom? En de woordvoeders der vrijheid en van den vooruitgang! De verlichte pers en de moderne staatslieden f hun protesteu, met hun vlammende drukking mige landen voor geen gruweldaad terug- -8aat hun tyi ke vervolging»wellust te bevredigen? Om den verrader Dreyfus te redden, om den moordenaar en lijkenschender, Fransis- r.-- kranten en boeken volgeschreven, heeft interpr"-** 2 ingrijpen^ geeischt; Daarentegen mogen dui zenden In Rusland vermoord worden, duizen den priesters en ordezusters in Frankrijk en Mexico, beroofd en uitgewezen worden, hon derdduizenden ouders het recht van een gods dienstige opvoeding hunner kinderen ontno men en milliarden aan kerkelijk bezit ont roofd worden dit alles zonder dat het cultn- reele geweten van Europa ook maar een woord van protest daartegen gestameld heeft, en zonder dat de openbare meening der ontwikkelde wereld dit vandalisme be hoorlijk gebrandmerkt heeft ais een seaside, de menscheijjke beschaving aangedaan. Gezien het schaamtelooze drijven ier an- ti-katholieke onverdraagzaamheid In een reeks van landen, gezien bet zelfgenoegzame stilzwijgen en het gemoedelgk toezi«n xr Europeesche woordvoerders, is men wel ge rechtigd er aan te twijfelen, of onze tjjd Jaad- werkelijk een verlichte en vrijheidlievende is, doch daarentegen niet veeleer zeer vin achter de ware ontwikkeling aankomt. Op zijn minst moeten de groote katholieke organisatie» in Me verschillende landen bty de vervolging, zooals thans in Mexico, niet lijdelijk toezien. 7jj moeten overal vlammen de protesten uitbrengen, door de pen» tot groote openbaarheid gebracht en den ka tholieken organisaties der betreffende »andon medegedeeld worden. De geweldpleging -»p de katholieken en bet breken der godsdienst vrijheid moeten voorde geheele wereld ge brandmerkt worden voor hetgeen ze in waar heid zijn: echurkenstreken, karakterlooze politieke avonturen, barbaarschheid en ty- rannie. Hofpliin Alkmaar. Telefoon 433 en 633. L A N G E N D IJ K. Zondag: 5e Zondag na Pinksteren. Viering van het Patroonfeest der Kerk. Sint Joan nes de Dooper, 7 uur Vroegmis voor overt, ouders van Kleef en Bruin, 10 uur Hoogmis voor de parochie met preek van Pastoor van Noord, onderwerp: Het leege altaar te mid den der offeranden. Schaalcolleete voor de sieraden. Na de Hoogmis Cat, 6 nur Lof met feestpredika tie door Kap. van Houten. Onderwerp: Groot voor den Heer. Maandag: 7 uur voor overl. fam Kardinaal gez. Maandstond voor Afra Kramer. Dinsdag: 7 uur voor Cecilia van der Gracht en Jan Kamper, 9 uur gel. Trouwmis. Woensdag: 7 uur voor overt, moeder en zuster, 9 uur gez. Trouwmis. Donderdag: 7 uur voor overl. ouders Zut en Spil. Zusterhuis 7 uur voor overl. ouders. Van 67 uur biechthooren. Vrijdag- 1ste Vrijdag van de maand, toe gewijd aan het H. Hart, 7 uur gez. H. Mis voor Helena WoestenburgBurgers, 8 uur voor Nicolaa» Bruin, 7 uur Lof met preek door Pastoor van Noord. Onderwerp: Veel bebben eu niets zijn. Zaterdag: 7 uur voor Gerrit Kramer, Cor nelia Putten en overl. kinderen, half 8 voor Willem Delis, 7 uur Lof tot bekeuring van de afvalligen en onverschilligen in onze par. Van 3- 4 en un 68 uur biechthooren. Zondag- 7 uur voor de Parn 10 uur voor overl. fam. Woettenburg en Burgers. Schaal colleete voor de R. K. I^ind- en Tuinbouw- huDhoudscholer te Voorhout en te Bergen. De gebeden werden verzocht voor Joannes de Groot, te 's Gravenhage en Nicolaas Bruin Pietersz., die iu den Heer zijn overleden. In den ondertrouw zijn opgenomen: Petrus Iteers Jacz. en Cornelia Bekkcr Keesd. 3e gr. DE WHEERE (Abbekerk.) Zo. half 8 voor de parchie; 10 uur jaar- dienst voor Gerrit Portegies. Om 1 uur ca techismus en om 2 uur Kruisweg. Ma. om half 7 voor Jan Groot en Leontje Schilder; om half 8 voor herstel van een tie- ke. DL om half 7 voor Anna Schuit; om ‘J uur voor Jan Klaver. Diflsdag feestdag der apos telen Petrus en Paulus, geen verplichting van Mis hooren, dan wordt de H. Communie uit gereikt onder de le H. Mis van half 7, Jan weder om half 8 en 8 uur en vóór en 200 ge- wenscht onder de Hoogmis van 9 uur. Dins dagavond 7 uur Vespers met Rozenhoedje, waarna lied 64. Wo. om half 7 voor Mijntje Deken en over leden familie; om half 8 voor Maartje Kok. Do. om half 7 voor Jan Lichthart; om half 8 voor Jan Jonker. Donderdagmiddag biecht hooren evenals Zaterdagmiddag van 35 en van 68 uur. Vr. om hlf 7 voor overleden moeders; om half 9 voor Jan Bakker, Anna Buurman en overleden familie.. Vrijdag, eerste Vrjjiiag, Communieuitreiking om half 7, half 8 en vóór en onder de gezongenen. Mis van bal! DE ONVERDRAAGZAAMHEID DER TWINTIGSTE EEUW. door Hendrik flleuter, Rome. De berichten, die week In week uit over do gruwzame kerkvervolging in Mexico binnen komen en waarbij zich verschillende publi caties over onderdrukkingen en vervolgin gen der katholieken in Frankrijk. In Tsjocho- slowakije. in Rusland, Joegoslavië, Roeme nie, Turkije en China aansluiten, zijn niet al leen verontrustend voor het katholieke Eu ropa, maar nooiligen ook uit tot een dieper onderzoek van de vraag hoe toch in onzen vellichten en vryhcidlievenden tijd een z»>o verbitterde en brutale onderdrukking van vredelievende burgers mogelyk is, en dit uit sluitend en alleen wegens hun godsdienstige overtuiging. Men vraagt zich verwonderd af: maar kan het dan zulke ongeloovige menschen hinde ren. wanneer anderen hun standpunt ten aan zien van godsdienstige vraagstukken niet deelen? Het is tenslotte begrijpelijk, dat bij de ijverige propaganda, die voor het onge loof gemaakt wordt, bij de ver om zich hoea- grjjpende ontkerstening van onze cultuur, onze pers en litteratuur, het geloof uit v-sler harten verdwenen is. Maar waarom geraakt men in vuur en vlam wanneer anderen aan een hiernamaals gelooven, tot God bidden en hunne kinderen eene godsdienstige opvoe ding geven? Goed, laten er menschen zijn, die te goeder trouw meenen, dat godsdii nst iets onzinnigs is en het Christendom een groote dwaling. Hebben zij echter het recht, deze hunne meening aan anderen op te .Hin gen met list en geweld, met bewust vaLcbe aantijgingen, door ophitsing en, nog erger, met de wapenen in de vuist «mieren in «te uitoefening van hun geloof te hinderen? Wat kunnen die menschen ter verontschuldiging hunner godsdienstige onverdraagzaamheid, er liever totale anti-godsdienstigheid, naar vo ren brengen? Het beroep op de z. g. onvereenigbaarheid van Christendom en wetenschap valt reeds weg tegen de werkelijkheid, dat juist de meest vooraanstaande mannen der wetenschap en niet het minst tevens onder de natuurkundi gen, zich in groóten getale Christenen loo- men, terwijl ze geen tegenstrijdigheid vin i*n tusschen de resultaten der wetenschap on do godsdienstleer. Wat een Pasteur en een Vol ta, een Ampère en een Fizean, een Reinks en een Wasmann geheel als met de w.Hen- schap overeenstemmend beschouwden, Jat zal toch niet een demagoog van een partij leider, van een tijdschriftredacteur of vaa een socialistischen ophitser als met de wcu-u- scbap in strijd durven aanduiden? Is bet niet belachelijk, dat menschen, die zelve van de wetenschap uiterst weinig benul hebb-n, een Zondag: 1ste Zondag van de maand, te verdienen vollen aflaat voor de verschillen de broederschappen. "W IT VOOH

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1926 | | pagina 14