Bloedkoralen, Oud Goud, Oud Zilver en Diamant
TAPIJTE1T
iHHiini n IrttertM m elfe Msrtn meubelen
R. H, GADE
Th. Nieuwenhulzen - Hikmaat
SCHOUTENSTRAAT 30
Damei" en Heeren-Kleermaker
Adverteert in dit blad.
Kerkversleriogen en
andere gelegenheden.
I
p
P. S. BROUWER,
[eiste Haarlemsche Autohiis-Onderneming
Alkmaar-Haarlem en terug
De Eebte Fransene Springtouwen!!!
ALKMAAR.
K. DE HEER,
HO
PAYGLOP 4
OMLIJSTEN
Meubelmakerij Stoffeerinrichting
ZADELMAKERIJ
NIEUWPOORTSLAAN 14»,
ALKMAAR.
Zeer Hooge Prijzen"!
MODERN DRUKWERK.
In BROUWER'
Laat 183, ;i
Meubelmagazqn,
Oudegraoht 189
Levering van complete Ameublementen, ook
volgens teekening
I
Bloemenmagazijn
P. J. van Kessel,
Lmt 121. Blknaar. Talefaaa 214,
*t adres voor
lanlBnuiD in ondarhoudaB
Tiiuui.
1
I
UERM. I>U CROCQ
Hoogstraat 4 Telefoon 352
Alkmaarscno Mofle-Vakschool.
N. BRUIN, Heiloo
OF* Bezeekt onzt modurn iRiuriGlite ■oastirzilti I
Importhuis „fiermania", fieeslerweg, Rlkmaar.
ALKMAAR,
BELEEFD AA.NBEV8LKND,
WONING ade KABELSTRAAT 18
6.40
6.r4>
8.45
WIE TT adres voor het vervaardigen van PRIE8TERKLEEDÏN€1
1
is thans GEHEEL compleet
Draagt onze hoed van f 3 75
BLAIREAUX
Ravenzwart Aangename pasvorm
vindt U de beste MEUBELEN tegen de goedkoopste prijzen.
ALLES EIGEN WERK.
Zeldzame collectie Kindertasohjes
DRUKKERIJ „ONS BLAD**.
I
12.55
1.15
MODELBOEK TER INZAGE
f
Onze Collectie
855
n.m.
2 45
255
3.05
3.15
3.30
3.45
van platen, foto’s
•n schilderstukken
Het beste en bllllikste adres.
2.—
2.10
JAAP onus
9.05
9.15
9.30
9.40
9.50
10.—
10.10
10.25
n.m.
1.15
1 25
135
1.45
2
2.15
2.25
2.35
2.45
BOTERSTRAAT 13-16
TEEKEN- en 8CHILDERBEHOEFTEN.
TECHNISCHE PAPIEREN VOOR BOUWKUNDIGEN.
MW" VRAAGT PRIJSCOURANT EN MONSTERBOEKJE. "Wt
15
20
25
35
45
55
65
75
80
V.
II
•I
II
Jl
II
eisch voor vooruit
schouwd. Men hc
der godsdienstvrijheid^ wanneer het er
guw de beet.chappij van den
godsdienst in de kathoUeke Stat»
Thans wil men echter van godst
en verdraagzaamheid tegen»
ken niets meer weten. Bed
15
25
35
45
50
55
65
75
80
V.
n
w
w
»i
n
X
n.m.
10.85
10.4
n.m.
5.15
5.25
a.m.
915
9.25
n.m.
8.5(
9.05
9.15
9.80
9.40
9.50
10.-
10.45
1055
r.m
6 35
6 45
6.56
n.m.
v m.
7. —
7.10
7.20
7.30
745
7.50
8. —
8.15
8.25
8.35
n.m.
6.45
6.55
5.35 7 05
5.45 7.15
6.- 7.30
6.15 7.45
3.55 -6.25
4.15
4 25
435
n.m.
cent
ALKMAAR
HEILOO
LIMMEN
CA8TKICUM
HEEMSKERK
BEVERWIJK
VELSEN
SANTPOORT
SCHOTEN
HAARLEM
HAARLEM
SCHOTEN
SANTPOORT
VELSEN
BEVERWIJK
HEEMSKERK
CASTRICUM
LIMMEN
HEILOO
ALKMAAR
wel niets op tegen hebben, dat anderen zich
idige meenen te kun-
1 kracht en leniging
Kan ik ook maar eenigszins beoordcelen
of zjj onrecht bebben? Kan ik by hen mat een
werkelijk dwingend tegenbewijs voor den dag
komen? Kan ik het wetenschappelijke bewijs
leveren, dat er daadwerkeljjk geen God is?
geen eeuwig hiernamaals? dat van alles wat
het Evangelie leert juist het tegendeel waar
is? Neen, dat kan ik niet. Waarom zal ik i'in
die anderen niet hun geloof laten, dat zij
voor juist en bewezen houden en dat hen
zalig maakt?
Zoo toch moest een werkelijk'rechtvaar
dig en objectief denkend ongeloovige rede-
neeren en daarnaar handelen. Hiervan is
echter geen sprake. Priesters gevangen ne
men, kloosterzusters door gewapende solda
ten onder smaad en met gruweldaden uit het
land doen jagen, op biddende geloovigen
schieten, katholieke bezittingen voor hon
derden millioenen bestelen en berooven, de
katholieken onder uitzonderingswetten stel
len, hen iedere vrijheid van drukpers, ver-
eeniging en vergadering ontnemen, de arbei
ders en staatsbeambten onder bedreiging
met ontslag tot toetreding der anti-kerkelijke
organisaties dwingen, het christelijk >n ka
tholiek onderwijs in de scholen door geweld
en allerlei chicanes onmogelijk maken, en
dat alles, in 'naam der vrijheid en vooruitstre
vendheid en is dit onderwijl niet juist een
hoon tégen de vrijheid en tégen den voor
uitgang? Drukt dit alles niet op onze eeuw
het stempel eener anti-godsdienstige onver
draagzaamheid
Men heeft in de vorige eeuwen altijd weer
de go»lsdienstvrjjheid als een elementairen
beveelt zich beleefd aan voor alle voorko
mende reparation aan tuigen en zadels.
Heeft steeds in voorraad alle soertea, Koe-
en Psardedekken, tonw en strengen.
Repareert Matrassen, Canapé’» en Stoelen.
Allee tegen eoncnrreerende prijzen.
T^T=n,T o. T -THIsT
tegenspraak tusschen geloof en wetenschap
willen vinden juist dAAr, waar de grootste
natuurkundigen, de lichten der menschelyke
wetenschap, niets van een dergelüke tegen
strijdigheid bespeurd hebben?
^e.. tePens,,Üd'gheidsformule, waar de
kerkvjanden in Frankrijk en Mexico, In
Woenen. Praag of Moskou mee schermen,
kunnen wjj derhalve rustig als een openlijke
onwaarachtigheid verwerpen.
ÏToe Is dan echter psychologisch deze haat
en deze verbittering tegen den godsdienst
te verklaren? Een ongeloovig, maar rustig
en eerlijk denkend mensch moet toch b(j ziet
zeïven zeggen: alhoewel Ik zelf niet ge.00-
ven kan en vind dat de gronden voor de
leer van het Christendom geen bewijskracht
hebben, zoo moet ik toch de onloochenbare
zegeningen van den godsdienst in bet volks
leven erkennen en diegenen benijden,
die de voor mij onbegrijpelijke stand
vastigheid in het geloof bezitten. Ik
moet hen benijden, omdat zij in hun gods
dienst een groote, in zich harmonische, op
de diepste vragen des menschenleveiu een
vast antwoord gevende leer bezitten, die hun
zedelijk streven leidt, hen in hun lijden een
troost en in den dood de schoonste uitzich
ten biedt. Ik kan niet bidden, maar ik kan er
1 '2 W
in gebed tot den Onein»
nen wenden en daarin
vinden in de wisselvalligheden des levens.
1 Waar blijven ze met
1-2 j veront
waardiging tegenover de' godsdienstonder
drukking en tegenover de onverdraagzaam
heid die te midden der 20ste eeuw in sem-
mige landen voor geen gruweldaad terug*
schrikt, wanneer 't er om gaat hun tyraanlc-
ke vervolging»wellust te bevredigen?
Om den verrader Dreyfus te redden, om
co Ferrer, te rechtvaardigen heeft menn'j^e
lellaties gehouden en een diplomatiek
zenden Christenen In Turkije” en honderddul*
den priesters
9, waarna akte van eereboete. Avonds om
7 uur Lof met Rozenhoedje, waarna Hei 40.
Za. om half 7 voor Cornells Groot en
Divera Lichthart; om half 8 voor Trijntje
Appelman.
As. Zondag onder beide H. Missen de jaar-
lijksche collecte van de H. Pieterspenning: bij
zonder aanbevolen.
Deze week het biechthooren volgens ge
woonte.
Wat de processie aangaat naar Heïloo.
Maandag 2 Augustus gaan de parochies van
Wervershoof, Onderdijk, Medemblik, de pa
rochianen van de Weere, die kaartjes nemen
voor Abbekerk en Stjjiekarspel, Wog »um,
Nibbixwoud. Zwaag, Zwagefdijk, Ooster- en
Wester-Rlokker.
Op Woensdag 4 Augustus gaan de paro
chies van Hoorn, de Goorn en Ppi srdijk,
Hoogwoud, de Weere, Obdam, Spanbroek en
Ursem. Zoodra de Pastoors der verse trillen do
parochies de kaartjes van den Pastoor van de
Weere in ontvangst hebben genomen, zul
len deze verkrijgbaar worden gesteld tegen
half Juni.
Zegt het voort.
HELDER.
(0. I. Vr. Onb. Ontv.)
Zondag: Heden 5e Zondag na Pinksteren.
Te half 8 Vroegmis, 9 uur Militairen- en te
•half 11 Hoogmis, 1 uur groote leering, 7 uur
BroedersehapslS4 ter eere van het Onb. Hart
van Maria.
Heden onder* de H.H. Missen collecte voor
de schulddelging en het.noodzakelijk onder
houd onzer kerk, welke in ieders mildheid
wordt aanbevolen.
Maandag: 12 uur oefening voor de kinde
ren, die den 29sten Juni hunne plechtige ge
loofsbelijdenis doen.
Dinsdag: Feestdag van de H.H. Apostelen
Petrus en Paulus, geen verplichte feestdag,
doch de H.H. .Missen zooals op Zondag.
Dien dag de plechtige vernieuwing der
Doopbeloften door die kinderen, dit dit jaar
de lagere school zullen verlaten:
Te half 8 do gezamenlijke plechtige H.
Communie, te half 11 Hoogmis, waaronder de
geloofsbelijdenis wordt afgelegd en de eed
van trouw aan de Katholieke Kerk, ’s mid
dags te 3 uur de plechtige vernieuwing der
Doopbeloften, de opdracht aan Maria en de
uitreiking der gedachtenisplaat. Des avonds
geen Lof.
Woensdag: 7 uur St. Joseph lof en daarna
de Mariacongregatie.
Woensdagmorgen 7 uur gez. Req. door de
leden der Muriacongregatie voor Helena
Stroomer.
Donderdag: van 68 uur biechthooren v.
den eersten Vrijdag.
Vrijdag- 1ste Vrijdag der maand, gewijd
aan de vereerirg van het H. Hart. Te 6 uur
de eerste H. Mis ten gerieve der mannen, die
lid zyn van het Genootschap van het H. Hart,
half 8 gez. H. Mis met akte van toewijding,
7 uur Lof ter eere van het H. Hart
Zaterdag: van. 5half 9 biechthooren.
v.m.
10.45
10.55
11.05
11.15
11.30
11.45
11.55
7.55
815
8.25
8.95
'zm. nm.
3.15 4.45 7.20
3.25 4 55 7.80
1.05 8.35 5.06 7.40-
845 5.15 750
1.30 4 5.80 8.10
1.40 415 5.40 8.25
1.50 4.25 5 50 8.85
4.85 8.45
4.45 6.10 8.55 10.10
2.25 4.55 6.25 9.06 10.25
Aangesloten bij d» Mugje2V akschool-Ver-
eeniging te ’s Grarenhage, goedgekeurd by
Koiuaklyk Besluit van 12 Augustus 1901.
Directice: Gr. Pli»L>,
Langestraat 75, Alkmaar.
VAKSCHOOL voor Dames en Meisje», die
het MAATKN1PPEN en NAAIEN ran
COST U UM en UN G ERIE grondig wen-
schen te leeren voor huishoudelijk gebruik
•n volledige opleiding voor COSTUMLEKE,
OUUPEU8E en LEEKAREB,
Men werkt aan EIGEN kleeding.
v.m.
9.15
9.25
9.35
945
10.—
10.15
10.25
10.35 12.15
12.25
12 35 2.55
v.m. v m.
8.50 1T.15 12.45
9.— 11.25
11'35
11 45
12—
12.15
12.25
12 35
12.45
12.55
De Ondernemers
drijf- en opgooitollen, in alle maten on kleuren, zoo juist ontvangen. Zeldzaam goedkoop
Profiteert van de lage FrankenkoersI
blefhondje», gummiballen on diabolo’s, gummituitjee, hoepels, racquets, nikkelen fluitjes
met ketting, hoogvliegers, kinderkroezen, apaarkistjea,teh-amen, botaniseertrommels,
Klikken Mt|MS 1M goedkMpI Eierdopjes, magneetecharen, groentenmoejoe, dessert-
messen, banddoekrekjes on elosetplankjeo.
in alle prijzen, en 1000 andere ertikelen.
uitgang en ontwikkeling Be-
teeft <>orlog gevoerd in naam
-- om
de hee«ochappij van den katholieken
en te breken.
- echter van godsdienstvrijheid
v -lover de kathollc-
- -- -leden heet het niet
meer, dat ieder vrij xal zjjn in wat hij «loo-
ven wil, maar: niemand heeft te geloovon
wat een bepaalde richting niet bevalt. Is dat
niet een teruggang niet tot de middel
eeuwen maar tot In de oudheid en het
barbarendom?
En de woordvoeders der vrijheid en van
den vooruitgang! De verlichte pers en de
moderne staatslieden f
hun protesteu, met hun vlammende
drukking
mige landen voor geen gruweldaad terug-
-8aat hun tyi
ke vervolging»wellust te bevredigen?
Om den verrader Dreyfus te redden, om
den moordenaar en lijkenschender, Fransis-
r.--
kranten en boeken volgeschreven, heeft
interpr"-** 2
ingrijpen^ geeischt; Daarentegen mogen dui
zenden In Rusland vermoord worden, duizen
den priesters en ordezusters in Frankrijk en
Mexico, beroofd en uitgewezen worden, hon
derdduizenden ouders het recht van een gods
dienstige opvoeding hunner kinderen ontno
men en milliarden aan kerkelijk bezit ont
roofd worden dit alles zonder dat het cultn-
reele geweten van Europa ook maar een
woord van protest daartegen gestameld
heeft, en zonder dat de openbare meening
der ontwikkelde wereld dit vandalisme be
hoorlijk gebrandmerkt heeft ais een seaside,
de menscheijjke beschaving aangedaan.
Gezien het schaamtelooze drijven ier an-
ti-katholieke onverdraagzaamheid In een
reeks van landen, gezien bet zelfgenoegzame
stilzwijgen en het gemoedelgk toezi«n xr
Europeesche woordvoerders, is men wel ge
rechtigd er aan te twijfelen, of onze tjjd Jaad-
werkelijk een verlichte en vrijheidlievende
is, doch daarentegen niet veeleer zeer vin
achter de ware ontwikkeling aankomt.
Op zijn minst moeten de groote katholieke
organisatie» in Me verschillende landen bty
de vervolging, zooals thans in Mexico, niet
lijdelijk toezien. 7jj moeten overal vlammen
de protesten uitbrengen, door de pen» tot
groote openbaarheid gebracht en den ka
tholieken organisaties der betreffende »andon
medegedeeld worden. De geweldpleging -»p
de katholieken en bet breken der godsdienst
vrijheid moeten voorde geheele wereld ge
brandmerkt worden voor hetgeen ze in waar
heid zijn: echurkenstreken, karakterlooze
politieke avonturen, barbaarschheid en ty-
rannie.
Hofpliin Alkmaar.
Telefoon 433 en 633.
L A N G E N D IJ K.
Zondag: 5e Zondag na Pinksteren. Viering
van het Patroonfeest der Kerk. Sint Joan
nes de Dooper, 7 uur Vroegmis voor overt,
ouders van Kleef en Bruin, 10 uur Hoogmis
voor de parochie met preek van Pastoor van
Noord, onderwerp: Het leege altaar te mid
den der offeranden.
Schaalcolleete voor de sieraden. Na de
Hoogmis Cat, 6 nur Lof met feestpredika
tie door Kap. van Houten. Onderwerp: Groot
voor den Heer.
Maandag: 7 uur voor overl. fam Kardinaal
gez. Maandstond voor Afra Kramer.
Dinsdag: 7 uur voor Cecilia van der Gracht
en Jan Kamper, 9 uur gel. Trouwmis.
Woensdag: 7 uur voor overt, moeder en
zuster, 9 uur gez. Trouwmis.
Donderdag: 7 uur voor overl. ouders Zut
en Spil. Zusterhuis 7 uur voor overl. ouders.
Van 67 uur biechthooren.
Vrijdag- 1ste Vrijdag van de maand, toe
gewijd aan het H. Hart, 7 uur gez. H. Mis
voor Helena WoestenburgBurgers, 8 uur
voor Nicolaa» Bruin, 7 uur Lof met preek
door Pastoor van Noord. Onderwerp: Veel
bebben eu niets zijn.
Zaterdag: 7 uur voor Gerrit Kramer, Cor
nelia Putten en overl. kinderen, half 8 voor
Willem Delis, 7 uur Lof tot bekeuring van de
afvalligen en onverschilligen in onze par.
Van 3- 4 en un 68 uur biechthooren.
Zondag- 7 uur voor de Parn 10 uur voor
overl. fam. Woettenburg en Burgers. Schaal
colleete voor de R. K. I^ind- en Tuinbouw-
huDhoudscholer te Voorhout en te Bergen.
De gebeden werden verzocht voor Joannes
de Groot, te 's Gravenhage en Nicolaas Bruin
Pietersz., die iu den Heer zijn overleden.
In den ondertrouw zijn opgenomen: Petrus
Iteers Jacz. en Cornelia Bekkcr Keesd. 3e gr.
DE WHEERE (Abbekerk.)
Zo. half 8 voor de parchie; 10 uur jaar-
dienst voor Gerrit Portegies. Om 1 uur ca
techismus en om 2 uur Kruisweg.
Ma. om half 7 voor Jan Groot en Leontje
Schilder; om half 8 voor herstel van een tie-
ke.
DL om half 7 voor Anna Schuit; om ‘J uur
voor Jan Klaver. Diflsdag feestdag der apos
telen Petrus en Paulus, geen verplichting van
Mis hooren, dan wordt de H. Communie uit
gereikt onder de le H. Mis van half 7, Jan
weder om half 8 en 8 uur en vóór en 200 ge-
wenscht onder de Hoogmis van 9 uur. Dins
dagavond 7 uur Vespers met Rozenhoedje,
waarna lied 64.
Wo. om half 7 voor Mijntje Deken en over
leden familie; om half 8 voor Maartje Kok.
Do. om half 7 voor Jan Lichthart; om half
8 voor Jan Jonker. Donderdagmiddag biecht
hooren evenals Zaterdagmiddag van 35 en
van 68 uur.
Vr. om hlf 7 voor overleden moeders; om
half 9 voor Jan Bakker, Anna Buurman en
overleden familie.. Vrijdag, eerste Vrjjiiag,
Communieuitreiking om half 7, half 8 en
vóór en onder de gezongenen. Mis van bal!
DE ONVERDRAAGZAAMHEID DER
TWINTIGSTE EEUW.
door Hendrik flleuter, Rome.
De berichten, die week In week uit over do
gruwzame kerkvervolging in Mexico binnen
komen en waarbij zich verschillende publi
caties over onderdrukkingen en vervolgin
gen der katholieken in Frankrijk. In Tsjocho-
slowakije. in Rusland, Joegoslavië, Roeme
nie, Turkije en China aansluiten, zijn niet al
leen verontrustend voor het katholieke Eu
ropa, maar nooiligen ook uit tot een dieper
onderzoek van de vraag hoe toch in onzen
vellichten en vryhcidlievenden tijd een z»>o
verbitterde en brutale onderdrukking van
vredelievende burgers mogelyk is, en dit uit
sluitend en alleen wegens hun godsdienstige
overtuiging.
Men vraagt zich verwonderd af: maar kan
het dan zulke ongeloovige menschen hinde
ren. wanneer anderen hun standpunt ten
aan zien van godsdienstige vraagstukken niet
deelen? Het is tenslotte begrijpelijk, dat bij
de ijverige propaganda, die voor het onge
loof gemaakt wordt, bij de ver om zich hoea-
grjjpende ontkerstening van onze cultuur,
onze pers en litteratuur, het geloof uit v-sler
harten verdwenen is. Maar waarom geraakt
men in vuur en vlam wanneer anderen aan
een hiernamaals gelooven, tot God bidden en
hunne kinderen eene godsdienstige opvoe
ding geven? Goed, laten er menschen zijn,
die te goeder trouw meenen, dat godsdii nst
iets onzinnigs is en het Christendom een
groote dwaling. Hebben zij echter het recht,
deze hunne meening aan anderen op te .Hin
gen met list en geweld, met bewust vaLcbe
aantijgingen, door ophitsing en, nog erger,
met de wapenen in de vuist «mieren in «te
uitoefening van hun geloof te hinderen? Wat
kunnen die menschen ter verontschuldiging
hunner godsdienstige onverdraagzaamheid, er
liever totale anti-godsdienstigheid, naar vo
ren brengen?
Het beroep op de z. g. onvereenigbaarheid
van Christendom en wetenschap valt reeds
weg tegen de werkelijkheid, dat juist de meest
vooraanstaande mannen der wetenschap en
niet het minst tevens onder de natuurkundi
gen, zich in groóten getale Christenen loo-
men, terwijl ze geen tegenstrijdigheid vin i*n
tusschen de resultaten der wetenschap on do
godsdienstleer. Wat een Pasteur en een Vol
ta, een Ampère en een Fizean, een Reinks
en een Wasmann geheel als met de w.Hen-
schap overeenstemmend beschouwden, Jat
zal toch niet een demagoog van een partij
leider, van een tijdschriftredacteur of vaa een
socialistischen ophitser als met de wcu-u-
scbap in strijd durven aanduiden? Is bet niet
belachelijk, dat menschen, die zelve van de
wetenschap uiterst weinig benul hebb-n, een
Zondag: 1ste Zondag van de maand, te
verdienen vollen aflaat voor de verschillen
de broederschappen.
"W IT VOOH