van I X over God gewekt hebben. Tafereelen uit het Evangelie. EEN GROOTE VRIEND DER ARBEIDERS. EPISTEL EN EVANGELIE. Naklanken van het Eucharistisch Congres te Chicago. DE EENIGGEBOREN ZOON DES VADERS dat Paua Pina X in g stierf van torg en XV in 1917 een vie- en i thana voor „wie OFFICIEEL KERKSERICHT het „Noord-Hollandsch Dagblad” de, bedongen had voor de toelating tot zijn tuinsteden. la, hij verlangde zelfs «net eens een onderzoek of men kerkelijk getrouwd was en of de kinderen gedoopt waren. Ook uitgesproken socialisten en vijanden van de Kerk werden zonder meer toegelaten. Aan als onjuist voorwierp, ,U begrijpt niets van, iets van de Pausel ijk< da Vader de dooden opwekt en levend maakt, - - - - wiL maar het Z.Em. Kard. Faulhaber over den vrede. Op eene conferentie, welke bij gelegenheid van het Eucharistisch Congres te Springfield -deiddlijk toe gebracht wor- Iheid van Jesus te gelooven, tonder dat te ontstemd werden door open hartige verklaringen. Uitdrukkelijke uitspraken zouden niet al leen een hindernis geweest zjjn voor het loof; maar konden zelfs bjj goedwillend dwaalbegrippen t Want als Jesus zjjn eigen Godheid kenbaar maakte, mocht Hjj de eenheid van 't godde lijk Wezen niet in gevaar brengen. Hij moest God to, en dat Hij evenwel één Wezen uit- Die zakelijke, niet-formeele openbaring was duidelijk. Daardoor konden de hoorders van goeden wil er gel den, aan de Godh van den Vader.” Nooit spreekt Hg anders, nooit mocht HQ anders spreken. In zijn twistreden met de wetgeleerden, in zijn toespraken tot het geschoolde tempel volk van Jerusalem, in zijn gesprekken met de leerlingen, komt telkens, samen met zijn God heid, zijn eenheid met den Vader mede op den vóórgrond. De Joden vervolgden Hem, omdat Hij .>p den sabbat een lamme genezen had. Maar Je sus antwoordde hun: „Mijn Vader arbeidt tot nu toe, en Ik ook arbeid.” Daarom nog meet zochten de Joden Hem te dooden, omdat Hf niet enkel bet sabbatgebod ophief, maar ook God zijn eigen Vader noemde, en zoo zichzelf met God gelijk stelde. Jesus dan antwoordde en zeide hun: ..Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Niets kan de Zoon uit zichzelven doen, tenzij wat Hij den Vader ziet doen: Want at dat deze doet, dat doet ook de Zoon evenzoo. Want de Vader heeft den Zoon lief, en laat Hem alles zien wat Hjj zelf doet. En grooter» werken dan, deze zal Hij Hem laten zien, dat gij verwonderd moogt staan. Want evenals da Vader de dooden opwekt en levend ma*1-* aldns maakt ook de Zoon levend wie Hjj Want de Vader oordeelt niemand, nu oordeel heeft Hij geheel aan den Zoor ven, opdat allen den Zoon eeren gelijk Vader eeren." De werking van den Zoon is dus gansch de* zelfde als die vaa den Vader. alleen heeft wetgevend gezag. Jesus nu ver klaart dat Hij hetzelfde gezag heeft. De sabbat is door God ingesteld, maar de Menscbenzoon is Heer van den sabbat De Oude Wet is door God zelf gegeven, en daarom onschendbaar: „totdat hemd en aar de vergaan, zal er geen jota of stip van de Wet vergaan”. Doch Jesus heeft dezelfde macht als God: uit eigen gezag verduidelijkt. Hij de oude geboden, vult zo aan en voegt er Zjjn nieuwe voorschriften aan toe: „Gij hebt gehoord dat tot de ouden gezegd is: Gij zult niet dooden.... Maar Ik zeg u: Alwie vertoornd is op zijn broeder, zal schuldig zjjn voor het gerecht” „Gij hebt gehoord dat tot de ouden gezegd is: Gij zult geen overspel bedrijven. Maar Ik zeg u: Alwie een vrouw aanziet om haar te begeeren heeft reeds over spel met haar gepleegd in zijn hart.” len, maar naast God. Zijn verstand is zóó. ruim dat Hij alleen God kent; Hij zelf is zoó volmaakt, dat God alleen die volmaaktheid begrijpt: „Alles is Mij door mijn Vader in han den gegeven. En niemand kent den Zoon, en bij aan wien de Zoon het wil openbaren". Die uitspraken moesten Jesus ongewoon hoog plaatsen bjj zijn hoorders en konden bQ hen de vraag doen rijzen, of Hij dan werke lijk zelf God was. Doch, daar is meer: Jesus verklaart dat Hjj eigenschappen bezit, die maar alleen aan God toekomen. Daardoor geeft Hij zich on miskenbaar als God uit; Hij zegt de zaak, maar bezigt het woord niet. God alleen, namelijk, beeft de macht om zonden te vergeven, vermits de zonden tegen God bedreven worden. Jesus nu heeft dezelf de macht, uit eigen gezag, en Hij bevestigt dit door een mirakel. Daardoor heeft Hjj wel tep duidelijkste zjjn Godheid uitgesproken. Tot den lamme te Kapharnaum had Jesus gezegd: „Mijn zoon, uw zonden worden u ver geven. „Dat trof de Schriftgeleerden die er bij zaten en zij dachten bij zich zei ven: Hoe kan deze zoo spreken? Hij lastert. Wie kan zonden vergeven tenzij God alleen? Jesus, die in zijn geest terstond erkende dat zij aldus b|j zichzelven dachten, zegt tot hen: „Waar om denkt» gij dit in uw harten? Wat is ge. makkelijker, tot den verlamde te zeggen: uw zonden worden u vergeven, of te zeggen: Sta op en neem uw bed op en ga? Opdat gij ech ter weten moogt dat de Menscbenzoon op aarde macht heeft om sonden te vergeven, hier sprak Hij tot den lamme: Ik Mg u, iw-jiüj t ..LH a .■Mill DEN TIENDEN ZONDAG NA PINKSTER Epistel nft den eersten brief van den H. Apostel Paulus aan de Corlnthürs. Xll, 2-11 Broeders, gij weet, dat gij, toen gij hei denen waart, tot de stomme afgoden gingt zoo als men u leidde. Hierom maak ik u be kend, dat niemand, die in den geéSt Goda spreekt, Jezus loochent. En niemand kan Je zus Heer noemen, dan - door den heiligen Geest. Onderscheiden nu zijn de gaven, maar het ia dezelfde Geest. En onderscheiden zijn de bedieningen, maar bet is dezelfde Heer Onderscheiden zijn de werkingen, maar bet to dezelfde God, die alles in allen werkt Doch de openbaring des Geestes wordt aan een ieder tot voordeel gegeven. Den eenen wordt door den Geest gegeven bet woord der wijsheid, eenen anderen bet woord der kennis door denzelfden Geest; eenen ande ren het geloof door denzelfden Geest; eenen anderen de gaaf van genezing door dien eenen Geeat; eenen anderen bet werken van wonderen, eenen anderen de profetie, eenen anderen de onderscheiding des geestes, eenen anderen bet spreken van verschillende talen, eenen anderen de verklaring der talen. Dit alles nu werkt een en dezelfde Geest, aan een iegelijk in het bijzonder uitdeelende, ge- Evangelie volgens den H. Lucas. XVfll, 9-14 In dien tjjde zeide Jezus deze gelijkenis tot eenigen, die. als rechtvaardigen, op zich zei ven betrouwden, en de anderen versmaad den: Twee menscben gingen naar den tem pel om te bidden; de eene was een phariseèr en de andere een tollenaar. De pbariseèr stond, en bad aldus bij zich zei ven. O God ik dank U, dat ik niet ben gelijk andere men scben, roovers, onrecbtvaardigen, overspelen zoo als ook deze tollenaar. Ik vast tweemaal in de week; ik geef de tienden van al, wat ik Jbezit, Maar de tollenaar stond van verre a» wilde zelfs zijne oogen niet ten hemel beffen, maar bjj sloeg op zijne borst, en zeide God, wees m(j zondaar genadig. Ik zeg u: Deze ia gerechtvaardigd naar zijn huis ge gaan, meer dan de andere. Want al wie zich verheft, zal vernederd, en die zich vernedert zal verbeven worden. In een der grootste industriesteden van Frankrijk, in St. Etienne, vindt men be den een zeer bekend geworden en so ciaai ongemeen nuttige inrichting, een plantagedorp voor arbeider». Duizenden mijnarbeiders vinden .hier een liefeliik, hei familieleven en den bodemcultuur be vorderlijk onderkomen- De verdienste echter van den geheelen opzet en inrich ting dezer tuinstad komt een katholie ken priester toe, den Jezuitenpater Vol* pette. Zijn werkzaamheid van baan breker op sociaal gebied verdient in bree- deren kring bekend te worden gemaakt. Tot in het jaar 1894 beerschte onder de 90.000 arbeiders der stad slechts het roode vaan van het socialisme, juist in dit jaar echter ontsloeg de staatswapen- fah riek een groot aantal arbeiders en met de werkloosheid dientengevolge stee® de eHemdei. in dezjen augiemeemcui nood kwam genoemde priester, jfe totdan toe leeraar aan het Jezuiiencollege in St Etienne was, op den inval den arbeiders op een zeer praktische wijze te helpen. Hii had van een dame gehoord die haar arbeiders een stuk land met ge reedschap en zaad gegeven had, waar mede dezen het zich heel huiselijk had- gebouden werd, hiled Z.E. Kardinaal Faul haber van München in tegenwoordigheid van Z.Em. Kardinaal Piffl van Weeben, verschei dene bisschoppen, Mgr. dr. Seipel, en vele andere voorname persoonlijkheden eene in teressante rede, welke ook in de Amerikaan- sche pers bijzondere belangstelling gevonden beeft. Z.Em. sprak over den wereldvrede. Wy ontleenen daaraan het volgende: „De voornaamste beweegreden, waarom wij on« het streven naar een wereldvrede tot le vensbaak stellen, blijft voor ons en voor al len, die hun leven op den godsdienst willen bouwen, het bevel van Quietus en het ver langen van den H. Vader. Krachtens net woord uit het Evangelie: „Mjjnen vrede geef Ik u” is de vrede voor ons het testament en het erfdeel geworden. Voor de sluiting van het H. Jaar heeft Paus Piue XI Christus op nieuw tot Koning uitgeroepen, en zoowaar als Christus de Vorst des Vredes is, zal ook overal, waar Zijn troon is opgericht, de vie- desidee zijnen intrek moeten houden. Volken, die tezamen onder Christus’ scepter leven, mogen elkander niet tot slavernij en onder drukking brengen. De gedachte van het Ko ningschap van Christus moet de vredesgo- dachto worden der twintigste eeuw. Wel staan den wereldvrede groote moei lijkheden in den weg. De etrjjd om het stoffelijke goed brengt steeds de neiging met zich mede, om zieh door wapengeweld van zjjn bezit te verzeke ren, zij het ook ten koste van honderdduizen den menschenlevens. Als de rijkdommen uit de Marokkaansehe bergen eens verdeeld worden, kunnen wjj het nog beleven, dat na den eigenlijken oorlog er nog een economi sche strijd in den vorm van een gewapend conflict zal voortduren. De grootste moeilijkheid voor eenen we reldvrede ligt in de godsdienstige verdeeld heid, die aan het geestelijke leven der vol ken een zwaren sla<g heeft toegebracht, het geen ook niet zijne uitwerking mist op het politieke leven. De cultuurstrijd, welke zich op het oogen- blik in Mexico afspeelt, is een vergrijp tegen den wereldvrede en alle voorstanders van den vrede, Katholiek of anderagezind, moes ten met alle kracht protestveren tegen deze kneveling der godsdienstvrijheid. Nog krachtiger moesten wjj, Duiuchere, onze stem verheffen als protest, tegen Je be wering, dat de Paus den wereldoorlog heeft gewild om het protestantsche keizerrijk ten val te brengen. Hoe kan een normaal den kend mensch toch zulk een waanzin geloo ven, terwijl men weet. het begin van den oork droefheid en Beiiediotus desaanbod wilde Joen. Een andere hinderpaal voor den vrede is het overdreven nationalisme. De liefde voor volk en vaderland is voor ons een zedelijko plicht, en ik weet, hoe de Amerikanen bun „Starspandgled Banner” met even groot enthousiasme zingen als wij ons „Deutsch land”. Maar deze va.iertondsche gevoelens kan men te ver doordryven. Ze kunnen aan groeien tot een ziekelijk fanatisme en er zjjn velen, die alleen daarom niet voor de vre desbeweging durven opkomen, omdat zo vreezen dan voor minder goede patriotten te worden aangezien. Het is ten slotte de internationale pers, die uit eigenbelang of om politieke rédenen met valsche berichten de openbare meening aan stekt en onder de volken a*moefeer van haat en wantrouwen schept. Alle kranten, die door middel van hunne leugens bewust de atmosfeer van den vrede vergiftigd hebben, dienden openlijk gebrand merkt te worden als misdadigers tegen het achtste gebod. Cher het verloop van het Eucharis tisch Congres te Chicago hebben reeds alle Maden bericht. Een paar bijzonder heden mogen echter hier nog vermeld worden. Men berekent de koeten alleen voor de versiering der stad Chicago qp onge veer 6 milïioen dollar. Voor de versie ring van het Centraal Station waar de kardinalen aankwamen, heeft de Spoor wegmaatschappij 20000 dollar besteed. Gedurende het Congres droegen alk au- tetaxies der stad naast de Amerikaan- sche ook de pauselijke vlag Op het congresawaren ongeveer 600 journalisten aanwezig De katholieken onder hen hadden on den sluitingsdag een bijzonder aanbiddingsuur in de ka thedraal, reeds van 3 uur ’s morgens af. De 75-iarige Bisschop Hugh Mac Shar- ry van Kaap de Goede Hoop moest 13000 kilometer afleggen om naar Chi cago te komen. Op den sluitingsdag ging de eerste trein 'des morgens om 4 uur naar Mundelein, dan volgden de andere treinen met een tus sche pruim te van slechts 2 minuten. Reeds de eerste trein was overvol. Men schat de vreemde congressisten op meer dan 1 millieep. Velen bleven echter slechts een dag, wijl zii geen onderdak meer konden vinden. Indrukken van Z.Em. R«ig y CasanpA'a. Na afloop van het Eucharistisch Congres bezocht Z.Em. Kardinaal Keig y Casanova het inetituut tot behartiging der belangen der Katholieken in Amerika. De Kardinaal bezocht alle afdeelingen dier inrichting, doch toonde eene bizondere belangstelling voor de afdeeling: Katholieke pers. Volgen» Rev. Manuel Grana, de correspon dent der „N. C. W. C.” te Madrid, die Z. E. begeleidde, wae de Karinaal 16 jaar geleden begonnen met eene groote propaganda-actie voor de katholieke pers in Spanje, en had hjj sindsdien op dat gebied reede veel tot stand gebracht. Twee jaar geleden werd op xyn initiatief en onder zijne leiding te Toledo een groot welgeslaagd pers-congres gehouden, en M was Z.E. nog bezig met andere plan nen tot verbetering der katholieke pers in xyn land. Voor zjjn vertrek uitte de Kardinaal zieh nog met groeten lof over het Eucharistisch Congres. Den indruk, dien Amerika tot nu toe op de Europeanen maakte, heeft het hierdoor in zjjn voordeel gewijzigd. De Euro peanen plachten Amerika slechts te beschou wen als een materieel® grootheid, waar alle zin voor het geestelijke was verdrongen. De Kardinaal verklaarde thans door Amerika's geestelijke grootheid te zijn getroffen. Euro pa zal zijne meening omtrent Amerika veran deren, dank zjj het Eucharistisch Congres. Ten slotte sprak de Kardinaal nog -over den toestand in Mexico. Z.E. had in vereeni- ging met ’t geheele SpaansCne Episcopaat een schrijven gericht aan de Mexicaanscho Katholieken, om hen te troosten on de geloovigen gebeden voorgeschreven-tot leni ging van den nood hunner vervolgde broe ders in Mexico. Te Chicago had Z.E. Je Mexi canen beloofd, dat hij al het mogelijke doen zou om hen te helpen. Een bijzonder woord van dank richtte de Kardinaal aan Mgr. Curloy, aartsbisschop van Baltimore, voor dien» moedig optreden ten gunste der vedrukte Katholieken van Mexico. den ingericht Drt voorbeeld wilde hii navolgen en wel zooveel motje lijk in het groot. De rond om de stad gelegen miinwer- ken beschikten over uitgesrrekte lande rijen, die niet bebouwd werden, omdat de Maatschappij,slechts aan de bergwer ken dacht. Pater Volpeftte zamelde on der zijn kennissen de som van 2G0 frc&. en pachtte van de maatschappij een groot stuk land. Het was 400 vierkan te meter groot en bestemd voor 50 ar- beidersfamilies. De afbakening der ver schillende stukken werd volvoerd en od een-, goeden Zondag trok de pater er met 50 gelukkige arbeiders naar toe. Deze eerste tuinstad weid Mariastad gedoopt. Door nieuwe collecten wend net noodige geld voor Ijet onontbeerlij ke gereedschap alsook voor het zaadi opgebruikt. 50 ai beidersfamilies hadden spoedig een kleinen, welbebouwden mpestuin. En er volgde zoo een twee- oe, een derde en een vierde stad Doch al spoedig verhieven zich moei lijkheden zelfs van katholieke zijde. Som mige engharttoen wilden de sociale leer der juist kort tevoren verschenen Pau- sefiike Ehwyuliek „Wertwn Novarum”* in bet geheel niet begrijpen en beschul digden Volpette ervan dat hi< het com munisme predikte en de menschen met gevaarlijke probeerseis land-gierig maak te. Nog meer waren natuurlijk de radi- caal-socialistische overheden der stad St. Etienne tegen hem gekant. De radicale burgemeester zag de bemoeiingen en suc cessen van de Jezuitenpater met schele oogen aan en weigerde hem de inrichting van een waterleiding tegen den gebrui kelijker: prijs, terwijl dit anders aan alle algemeene instellingen en zelfs aan vel»/ particuliere ondernemingen toegestaa< werd. Desalniettemin staat heden het borstbeeld van dezen man en niet van Volpette op een der hoofdpleinen der gtad. Wellicht omdat hii de groote sociale daad volbracht had van ae tot dajp toe z.g. „Priesterstraaf” in een „Emile Zola-straaf’ te hebben gedoopt. Dai is in ieder geval gemakkd ijker ge* wweest dan wat Volpette voor zijn ar beiders deed. Spoedig bloeiden de tuinhuisdorpen rondom de stap op: „St. Jozef”, ..St Stephan”. „St Mkhaël”, .èatnte Croix*\ „St. Familie”. Natuurfiik was dat alles de vrucht van ontzaglijke moei ten en offers. „Wanneer zult U toch eens eenmaal met die stichtingen uitschel den?” vroeg men vaak schertsende narij zend aan den pater. „Wanneer ik dui zend tuinen gesticht neb.” gaf hii gaar ne ten antwoord. Hii ging echter verder en bii zijn dood had ni’ er 1500 inge* richt met evenzooveel arbeidersfamilies. in hft geheel 9000 zielen. Allen be schouwden hem als hun grootsten web doener en noemden hem een heilige. In de tuinen heerschte een eignndom- melifke democratie, leder complex had ’n „Raad”, die zelfstandig voor de orde zorgde, eventueete geschillen slechtte de vrijgekomen tuinen uitpachtte. Bii de keuze der „afgevaardigden” had ie dere familievader een stem. Voor de toelating tot een tuin stelde Pater Volpette de volgende voorwaar den: 1. Men mag niet reeds eerder an ders ’n huis en ’n tuin bezitten, die voor de eigen behoeften toereikend is. 2. Men moet als een net en zedelijk mensch be kend staan- 3. Men mag op Zondagen in de tuinen en huizen niet werken- 4. Men mag zijn tuin niet aan anderen verhu ren. 5. De tuin moet zoo’ goed mogelijk bebouwd worden. Elkeen is echter vrii wat hij op zijn deel verbouwen wil. Men heeft Pater Volpette voor de voe ten geworpen, dat hii geenerlei voor waarde, het godsdienstig leven betreften- Jeaua doet drie «aken, die maar aan God •Heen toekomen, en waardoor Hjj uitdruk kelijk xjjn Godheid openbaart: Hij staat bo ven alle schepselen; Hij vergeeft en beoor deelt de zonden; Hij ia wetgever over gods dienst en zeden. Hjj staat boven alle schepselen. Hjj is groo- ter dan de grootste mannen uit het Oud Ver bond, grooter dan profeet Jonas en dan ko- ning Salomon, grooter dan David die Hem zelfs zjjn „Heer” noemt; grooter dan Elias en dan de reusachtige wetgever Mozes; groo ter dan Joannes de Dooper, dien H|j zelf nochtans boven alle mensebenkinderen groot Mhtte. Hjj staat in rang booger dan de Engelen: Hjj to hun Meester. Na de bekoring in de woestjjn komen zjj Hem dienen; op een enkel woord van Hem zou zjjn Vader er Hem twaalf legioenen zenden. 't Zjjn niet alleen de Engelen van zjjn Va der, maar ook „de Zjjne”; zjjn boden, zjjn die naars, zjjn manschappen; bjj zjjn komst ten oordeel maken zjj zjjn eerewacht uit; Hjj zelf beveelt hun en zendt se naar het oogstveld om tarwe van onkruid te scheiden, om van de vier windstreken de rechtvaardigen te versa- iMlen. Jeeue kent «fob dus een rang, oen macht, ff Jesus gaat nqg verder. Hjj is zoozeer mees ter over de zondenschuld dat Hjj de macht tot vergeven aan anderen voortleent, en dit uit eigen naam: „Voorwaar, Ik zeg u: Alles was gjj zult binden op aarde, zal ook gebonden zjjn in den .hemel; en alles wat gij ontbinden zult op aarde, zal ook ontbonden zjjn in den hemel." Met die vergevingsmacht houdt verband bet recht, om eenmaal op te treden als rech ter over levenden en dooden, om het goed te beloonen en het kwaad te bestraffen: dat Is een macht die aan God alleen toehoort. Die rechtennacht heeft Jeeus niet bij af vaardiging van zijn Vader, maar Hij heeft zo uit eigen gezag: „Een ieder nu, die Mij be lijdt voor do menschen, zal ook Ik belijden mjjnen Vader die in de hemelen is”; zich over Mij ^n mijn woorden schaamt bjj dit overspelig en zondig geslacht, ver hem zal ook de Menscbenzoon zich pchamen als Hjj, in de heerlijkheid zjjns Vaders, komt met de heilige Engelen”. „Want de Menschen- zoon zal met zijn Engelen komen in de heer lijkheid zjjn Vaders, en dan zal Hjj iedereen volgens zjjn werken vergulden. „En dan zul len ze den Menscbenzoon zien komen op do wolken met veel macht en heerlijkheid. En dan zal Hjj zjjn Engelen uitzenden, en Hjj zal zjjn uitverkorenen bijeenzamelen van de vier windstreken, van het einde der aarde tot het einde des hemels”; „dan cal Hjj plaats némen op den troon zijner heerlijkheid; en alle vol keren tullen voor Hem vergaderd worden, en Hjj zal ie van elkander scheiden, cooals een border de schapen van de bokken scheidt." fety die hem dit antwoordde hii: mijn idee, noch -„je Encycliek ovietf het arbeidersvraagstuk. Ik wil, dat de menschen ’s avonds een warme soep en een gezellig tehuis vinden. Want hoe kunnen wit anders aan hen, die honger hebben, het Evangelie der liefde predi ken, wanneer wii verzuimen hen werke lijk te helpen.” En juist deze behande ling voerde de menschen naar de Kerk terug. Vele arbeiders zijn daarop kerke lijk getrouwd en hebben hunne kinde ren laten doopen, zonder dat men dit van toen ook maar het minst geëischt had. Elke maar eenigszins opdringende wijze om te doen bekeeren, ging hij ver uit den weg. Daarvoor vond hii een veel betere manier om zijn menschen tot een andere denkwijze te brengen. Zoo trof hii eens een uitgesproken communist, dien hij eveneens tuintje verschaft had, juist bezig met zijn ar beid. Toen deze hem ax> vol vreugde vertelde,, hoe heerlijk zijn groenten op schoten, zeide de pater hem plotseling: „Dat is schitterend ja, dat zullen de buren ook heerlijk vinden.” „Hoezoo?” vroeg de man. „Wat gaat dat mijn buren aan?” „Dat moet jê niet zeggen, wii zullen de vruchten van je arbeid onder allen gelijkmatig verdeeleti.” De man begon te protesteeren„Wat ik geplant heb. dat behoort aan mij.” „Dat is allemaal goed en wel,” zei de pater, maar we zijn toch allen broe ders en derhalve moet bet aan allen te zamen beriooren.” „Och, neen,, pater kijk nou eens, mijn aardappedn zijn toch veel mooier dan die van de anderen. Ieder arbeidt voost zichzelf.” „Ieder voor zich en ieder voor allen. Alles moet gemeenschappelijk zijn. Dat is toch de socialistische leer.” Toen sprong de man op: „Pater, wan neer dat de socialistische leer is. dan ben k van heden-af aan geen socialist meert Aan mthi aanteppelen zal nie mand raken” Een anarchist dien men eveneens een tuin aangeboden had, wilde zich eerst vergewissen, of men hem hierom geen geloof aan God wilde opdringen. Hij kon het nauwelijks gelooven, dat men hem de algeheele vrijheid van levensbeschou wing liet. „Waarom wilt U juist mii dien tuin geven?” vroeg hii den pater. ,.U weet toch, dat ik een anarchist ben.” „Ongetwijfeld.” zei de pater, ,.maar ik weet ook, dat ge een brave kerel zijt met een goede vrouw en zes kinderen^ die honger hebben „Maar dan bent U een grooter socia list dan ikzelf,” meende de man. „Dat zou ik meenenMaar socialist naar mijn geest!” De man kwam en werd spoedig een braai Katholiek. Zulke gevallen waren er vele. Een bijzondere trots der tuinsteden was het zangkoor der knapen. Voor de nieuwe kerk der tuinstad was hun fijne gezang een bijzondere aantrekkingskracht. Het koor gat ook in de stad St. Etienne zelt concerten en wierp dan dikwijls een flinke winst af voor een liefdadig doe!. Toen Volpette stierf, waren de arbei ders ontroostbaar. „Hii was onze groot ste weldoener/’ zeiden ze en praten heden nog van hem als den edelsten volksvriend, dien zii hebben leeren k«h nen. - maakte, mocht Hjj de eenheid van ’t goddo- 1 1 twee taken te gelijk doen kennen: dat Hjj «elf wu W, ca* V» maakt met den Vader. uw hub.” En terstond stond hg heen te» aanschouwen van allen. maar altjjdt exen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1926 | | pagina 7