a van het IETS NIEUWS THE PERFECT FOTO „Noord-Hollandsch Dagblad” f5 1 4 Ie KLUS FOTO'S voor ONGEKEND 1 (1 'i Ook vergrootiitgen I ereelen uit het Evangelie. Alkmaar Mient 2 - hoek Waagpleln '1 1 Vrijdag IS A«g IMS LAGE PjtlJZEN WAT DE CAPUCIJNER PATER VERTELDE. Wfl zaten gezellig bijeen. In ons milder» bevond zich een Capucflner Pater, een mis sionaris vergrijsd in zijn moejtevollen arb-dd, maar wiens aangezicht een blos van gezond heid vertoonde en uit wiens oogen en mond, ondanks zijne jaren en wedervaringen, kin- DE VEREERING VAN EEN VOLKSLIEDERENDICHTER. EPISTEL EN EVAN H rrm I ïleerden, en a “■-«««Mi»' OFFICIEEL KERKBERIC DE GEHEIMENIS VAN HET RIJK GODS. ten en de ongestoorde afwikkeling ran hsC program moge lijk te maken. Het voorbeeld van President Coolidge volgend, toonden zich ook de overige officl>>e'e organen ver draagzaam in den goeden en waren zin van en verrijzen.' En s bleef voor - NIET-KATHOI.TEKEN OVER HET EUCH. CONGRES VAN CHICAGO. Aan „Kipa” wordt over dc beoordeeling door niet-Katholieken van bot Eucharistisch wereldcongres onder meer het volgende ge schreven: Meer en meer komen de rtemmen-los, dia aicb- met het Congres van Chicago en zijn beteekenis bezighouden, nu de feestklanken zijn verstomd en de mil 'oenenschaar van deelnemers naar alle richtingen is uiteenge gaan. En dan wordt allereerst de aandacht gevestigd op de waardig1 bonding van Te autoriteiten der Vereenlgde Staten, die alles deden om de geweldige organisatie te verlich- doopsel te ontvangen en wat voel Ik mij be klemd, totdat het voltrokken zij! „Meent ge dat Ik gekomen ben om vrede op aarde te brengen? Neen, zeg Ik u, maar verdeeldheid. Want van nu af zullen er vijf in één huis tegen elkander verdeeld zijn; drie tegen twee en twee tegen drie. Verdeeld zul len zjjn: Vader tegen zoon en zoon tegen va der, moeder tegen dochter en dochter tegen moeder, schoonmoeder tegen haar schoon dochter en schoondochter tegen haar schoon moeder!” derlflke blijheid en zachtaardigheid van ge moed spraken. Kom, Pater, n heeft zeker al heel wat ondervinding opgedaan. Vertel ons eens een voorval daarvan, sprak een der aanwezigen. De pater dacht een oogenblik na. Wel, zeide hij, ik zou u heel wat voor scheid met regeeringen van h<-t oude Europa. Ook de verschillende godsdienstige belijde nissen droegen zonder schuwheid of koude afzijdigheid tot het welslagen van het Con gres bij, hoewel slechts weinige aan de waar achtige tegenwoordigheid van Christus id het H. Sacrament des Altaars gelooven. Van de protestantsche kansels af werd met waar- deering van de groote geke frmanifestatie H Chicago gewaagd „Als nooit tevoren”, aldus ds. Randall, „is Christus in Chicago gehul digd.” Interessant is, hoe onder den geweldigen indruk dien het Congres gemaakt heeft, in protestantsche kringen stemmen opgaan, om in 1930 een dergelijk protestantsch congres te houden, waaraan alle protestantsche belij denissen zonden deelnemen. De organisatie ervan zou ter hand moeten wbrden genomen door de „Federal Council of Churches”, den Protestantschen Kerkenbond of dergeljjk groot lichaam. Een geweldigen indruk heeft op de open bare meening de internationale deelname aan het Congres gemaakt, waardoor de universa liteit der Katholieke Kerk zoo schitterend aan den dag trad. Dat heeft den Amerikaaz geimponeerd. En zoo praatten wij een weinig verder, tet ik waagde het onderwerp geleidelijk op zijn ziekte en biechteh aan te sturen. Neen, Eerwaarde, zei hjj toen, spreek me niet van biechten. Voor mij is er geen hoop meer. Ik was het kind van brave ouders en toen tk een jongeling werd, wilde ik voor naar het ,emf- ar was, viel mijn- icfeje. Ik werd door haren ettokken. Ik streed tegen NOG INTERESSANTE BIJZONDERHEDEN VAN HET EUCHARISTISCH .CONGRES. Tarwekorrels. Onder de vele bijzonde rtfeden van het groote congres te Chicago verdient ver melding op welke wijze de meisjeskost school der zusters van Asheville,"Nord- Karolina, aan de voorbereiding van bet Congres heeft deelgenomen. De leerlin gen werden genfhnen tijd voor het con gres aangespoord voor het welslagen er van te bidden en kleine offertjes te bren gen. Na ieder tof’die intentie opgedra gen H. Mis en Communie of gedane klei ne versterving werd een tarwekorrel in een verzamellade gekgd. De' aldus sa mengebrachte tarwekorrels werden naar mgr QuiHe gezonden met het verzoek ze te gebruiken voor het vervaardigen van hosties voor het congres. Deze zin rijke gedachte was slechts een herhaling van hetgeen reeds bij het Eucharistische congres te Rome ht bet jaar 1022 ge schiedde En Hij stond op en ging van daar naar het gebied van Judea door het Overjordaan- ■cbe. En de scharen volgden Hem. Zij waren nu op den weg, terwijl zij opgin gen naar Jerusalem, en Jesifb ging voor zjjn leerlingen uit en zij waren onthutst, en die Hem volgden, hadden schrik. Toen nam Hij de twaalf wederom by zich en begon hun te zeggen wat Hem overkómen zoude: „Ziet, wfl gaar» op naar Jerusalem, en de Menschenzoou zal overgeleverd worden aan de opperpriesters en schriftgeleerden, en zullen Hem ter dood veroordeelen ea zfl zullen Hem overieveren aan dé heidenen; en zfl zullen Hem bespotten en Hem bespuwen zijn. En zij zwegen en verhaalden in die da gen aan niemand iets van hetgeen ze gezien hadden. Maar Jesus had op bet hoogtepunt van rijn werk gestaan. Aan de drie leerlingen die Hem in de heerlijkheid aanschouwd hadden, moest Hfl voortaan vrijuit kunnen spreken over de geheimenis van bet rijk; zfl zouden hun ge loof in Hem niet verliezen. Doch zij hielden het woord in de gedachte dat Hij bun bij het afdalen gesproken had. en vroegen onder elkander wat het zéggen wilde „wanneer Hij van de dooden zou verrezen zijn.” Want nu zij Jesus in zijn Messias-l eer lijkheid gezien hadden, beseften zij nog min der dan te voren waarom Hij sterven moest En zij vroegen Hem, zeggende: „Waarom •eggen de Farizieén en Schriftgeleerden dat Elias eerst moet komen?” En Hij antwoordde en sprak tot hen: „Elias dus komt eerst en herstelt alles? Doch hoe staat er geschreven aangaande den Mrn- echenzoon? dat Hij veel zal lijden en veracht worden. Maar Ik zeg u, dat ook Elias gekc- men Is, en zij hebben hem aangedaan al wat zjj wilden, gelijk van hem geschreven h. Toen begrepen de leerlingen dat Hij han over Joannes den Dooper had gesproken. De toewijding der pers De gebeele pers van Ctiicago ronder onderscheid vati richt ng, gat reeds een maand tevoren dagelijks berichten over de voorbereiding van het congres Op de groote dagen reit kwamen alle Na den met extra-uitgaven met een over- weldiuende massa bijzonderheden en de ■Tachtigste foto’s Een dagblad bracht net zelfs op 700 foto’s op één dag. Daar het wegens bet groote gedrang dik wijls onmogehjk was, snel de redacties ot minstens een der talrijke telefoons te bereiken, namen meerders bladen heel eigen voorzonsmaatregelen om de berichten zoo snel mogelijk van bun bericht en verslaggevers te bekomen Een dagblad benutte hiertoe ze+f^ een vlieg tuig tusschen Mundelein en Chicago Een ontmoeting van 25 iaar. Een familie van 13 broers en zusters, die al reeds sinds 25 jaar nooit jneer voltallig bii elkaar geweest was, kon hj« gelegenheid van het cotwres geheel bij eenkomen, Een der familieleden is Bis shop Barry uit Florida, twee anderen zijn priester en een der zusters is kloos terling zoo duidelijk van Gods Barmhartigheid ■preekt als het volgende, door mfl persoonlijk ondervonden. De pater klopte op zflne snuifdoos, nam een snuifje en vervolgde: Eenige jaren geleden begaf ik mij per spoor naar D.doch onderweg geraakte de trein van de rails, gelukkig echter was er niemand ernstig gekwetst Doordat onze reis verscheidene uren vertraagd werd, wyl men eerst de rails moest herstellen, begaf ik mfl, tegelijk met verschillende andere passagiers, naar bet dorpje in de nabijheid gelegen om daar een nachtverblijf te (beken. Ik keek eens rond om te ontdekken, of er geene katholieke kerk inhet plaatsje was en, jawel, ik be merkte een kerkje met een kruis op den to ren en in de nabijheid daarvan een tamelijk groot huis, dat wellicht de pastorie was. Ik klopte aan en na een oogenbük werd de deur geopend door een reeds wat bejaarde vrouw. Ik informeerde, of dit de pastorie was en of de pastoor thuis was. De eerste vraag werd bevestigend, de tweede ontkennend !«'- antwoord. Nu, zei ik, dat treft slecht, onze trein is zooeven gederailleerd en de reizigers trach. ten in de plaats een onderkomen te zoeken. Zoo, dacht ik, ware de pastorie vobr mfl de beste plaats. Ik ben een Capucflner pater. Een Capucflner pater! Wel, pater, kom binnen. De pastoor zal na een tydje terag zjjn. Wat zal hij blij zjjn, dat u gekomen is. U moet weten, pater, daar is hier een nan, die in zoolang wfl weten niets aan zfln gods dienstplichten heeft gedaan. Hij moet toch katholiek zyn, naar men zegt. En nu ligt hfj op sterven. De pastoor is er heen geweest, maar kan niets met hem beginnen. Andere priesters hebben bet ook geprobeerd, maar te vergeefsch. Mogelijk, als u er eens <ilde heengaan, wie weet of dat niet helpen zon! Ik zal bet gaarne eens beproeven, ant woordde ik. Wat voor epn landsman is hij? Een Duitscher, zefde de huishoudster. Nu, dan zal ik er maar aanstonds op af- gaao. Bid intusschen maar eens een Weesge groetje, dat mijne pogingen met goeden uit slag bek roond worden! Ik begaf mij naar het aangeduiite hufs en klopte aan. Een vrouw, tamelyk op leef tijd reeds, opende de deur. Tk sprak haar in het Dultsch aan, zeide, dat ik gehoord had van de ziekte van haren man en dat ik hem gaarne eens wilde zien. Zij opende de deur der aangrenzende kamer en liet mij binnen. Daar lag de zieke. Een blik op zyn afgema- gerd gelaat en ingezonken oogen overtuigde m|j, dat de dood niet verre verwijderd was. Wel, mijn vriend, sprak ik in het Duisch, ik ben genoodzaakt hier eenige uren te verblijven en men zeide m|j, dat ge ziek waart Daar het mijne gewoonte is om zie ken te bezoeken, kom ik een:; zien, hoe het met u gaat. Wy zjjn toch landslui, niet waa.’? Ik ben een Capucijn. Capucijn herhaalde de zieke, terwijl hfl met een zekere vreugde met wantrouwen ge mengd aanzag. Ja, die ken ik. Dicht hfl de plaats, waar ik in Duitschland woonde, wss er een Capucflner-klooster. En waar komt ge dan wel vandaan? vroeg ik. Van N. luidde het antwoord. Van N.? riep ik uit. Dat is niet ver van de plaats, waar ik zelf geboren ben. Ik ken die Capucijnen daar ook. Tk ben in hun Kloos ter geweest. Uit de streek van Caesarea Philippi kwam Jesus terug door Galilea. En Hfl riep de schare met zfln leerlingen tot zich en sprak tot hen: „Indien iemand mfln volgeling wil zfln, soo verioochene hfl zich zelven, en hfl neme zfln kruis op en volge Mij. Want wie zfln leven redden wfl, zal het verliezen, doch wie zfln leven verliest om mijnentwille en om de blijde boodschap, zal het redden. „Wat toch zal het den mensch baten, jtoo hfl de gansohe wereld wint maar zichselven schaadt? Want wat kan de mensch geven in ruil voor zfln ziel? „Want wie rich over Mfl en over mfln woor den schaamt bfl die overspelig en zondig ge- over hem zal ook de Menschenzoou En zij kwamen te Kapharnaum. En in hef huis gekomen vroeg Hfl hun: „Waarover hebt gjj onderweg gesproken?” Doch zfl zwegen. Zy hadden namelijk onderweg met elkander er over gesproken, wie van hen de grootste wezen zou. En Hfl zette zich neder, riep een kind tot zich, plaatste bet in hun mitten, omhelsde het en sprak: „Voorwaar, Ik zag u: Indien gij u niet bekeert en wordt als kinde ren, zult gfl het rflk der hemelen niet binnen gaan. Wie zich dus vernederen zal als deze kleine, zal de grootste zfln in het rflk der ha meien. Zoo, iemand eerste wil zfln, moet hfl de laatste van allen en aller dienaar zfln." Voor 20 jaar stierf een Amerikaansch volksdichter, Paul Dresser genaamd. ^Iy was buitengewoon geliefd als zwervend zanger in zijn geboorteland Indiana. Een zijner volks liederen „On the banks of the Wabash far away” is door de wetgevende m:>iht als volkshymne aangenomen geworden. f>e dich ter trok later naar New York, waar hfl door zijn frissche volksgedichten tot een beroemd en rflk man werd. Toch stierf hfl in nood en ellende, want op zfln ouden dag werd de volksballade door geheel andere wflzen van moderne dichting en muziek verdrongen en men vergat-hem snel. Nu echter neigt de herinnering van zfln landgenooten toch weer naar hem over, die zyn land zoo een groot aantal volksliederen vol warme poezie geschonken had. In zfln geboortestad Terre Haute werd een gedenk steen van hem opgericht en zyn stoffelijk overschot uit een der kerkhoven van Chica go naar hier overgebracbL Paul Dresser was een diepgeloovige, brave katholiek. In de jaren van zyn rijkdom liet hij iederen morgen een dollar wisselen, opdat hij klein geld genoèg zou hebben voor de bedelaars en benoeftigen. Van het aalmoezen geven kon hij ook toen nog geen afstand doen, toen hij zelf in ellende en nood geraakt, was. Nog eenige dagen voor zfln dood trof hfl zyn besten vriend, den Jezuitenpater van Rensselaer en gaf hem een „nikkel" (een 25 centsstuk) voor „melk voor de arme kinderen der parochie.” Het was zfln laatste geld. Eeni ge dagen daarop stierf hfl. EEN VOORBEELD VAN G0DSDIENST- de grenzelooze Barmhartigheid Gods jegens de diepst gevallen zondaars, Zijne Goddelijke Voorzienigheid, die het treinongeluk liet plaats hebben om ééne ziel in den Hemel te brengen: maar vooral dit ééne feit, dat 'ui, die beweren, dat er geen God, geen hemri of ae“ «TT* hel bestaat, daarvan niet overtuigd zfln; -tech ,1yoor^ .ln “ldoe"d r,°^der* slechte anderen willen overtuigen om bun eigen geweten In slaap te sussen. H. IJZERMANS, 0. S. Cruets. TWAALFDE ZONDAG NA PINKSTER. Epistel uit den tweeden brief van den H. apostel Paulus aan de Korinthiérs; IH. 4—9. Broeder», wfl hebben door Christus zooda nig vertrouwen bfl God, niet, dat wfl van ons seïven bekwaam zfln, om iets te denken, als ,uit ons zelven; maar onze bekwaamheid is van God, die ons ook tot bekwame dienaars van het nieuw verbond heeft gemaakt, niet va» de letter, maar vu den geest; wut de letter doodt, en de geest maakt levend. In dian nu de bediening des doods, die met let teren in steenen gedrukt ris, met heerlijkheid vergezeld ging, zoodat de kinderen van Israël het aangezicht vu Mozee niet konden aan schouwen om den glans vu zfln aangezicht, die echter voorbij gi»g< hoe veel te meer zal de bediening des geestea in heerlijkheid zfln? Want indien de bediening der veroordeeling met heerlijkheid is, veel meer zal de bedie ning der rechtvaardiging in heerlijkheid over vloeien. Evangelie volgens den H. Lucas; X 23—37. In dien tflde seide Jesus torZflne leerlin gen: Zalig zfln de oogen, die zien, hetgene gfl ziet; want Ik reg o, dat vele profeten en konlngen gewenscht hebben te tien, bet- gene gfl ziet, en zfl hebben bet niet gezien; en te hooren, hetgene gfl hoort, en zfl hebben het niet geboord. En ziet, een wetgeleerde stond op, en zeide om Hem te beproeven: Meester, wat moet ik doen, om bet eeuwig leven te bezitten? En Hfl zeide tot hem: Wat staat er in de wet geschreven? Hoe leest gfl daar? Hfl ut- woordde en z^lde: Gfl zult den Heer uwen God beminnen uit geheel uw hart, uit ge heel uwe ziek uit al uwe kraobten. en uit al uw veratand; en uwen naaste gelijk u ■elven. En Hfl telde hem: Gfl hebt wel ge- utwoord; doe dit, en gfl zult leven. Maar, om rich te rechtvaardigen, zeide hfl tot Je sus: Wie is toch mfln naaste? En Jesus nam het woord, en zeide: Zeker mensch ging van Jerusalem naar Jericho, en viel in de hu- den vu moordenaars, die, na hem uitge schud, en wonden toegebiacht te hebben, henen gingen, en henr half dood lieten lig gen. Het gebeurde nu, dat een priester langs dien weg kwam, en hem gezien hebbende, voorbfl ging. Ook kwam er een leviet om trent die plaats, hfl zag hem en ging voor bfl. Maar een Samaritaan, die eene reis deed, kwam omtrent hem, tag hem, en werd door baruriiartlgheld bewogen En hfl ging tot hem, verbond tflne wonden, goot er olie en wfln in, en hem op zfln jnkbeest leggende, bracht hfl hem in eene herberg, en droeg zorg voor hom Dea anderen daags nu nam bfl twee tienllngen, die hfl den waard gaf. en seide: Draag zorg voor hem, wat gfl voor onkosten maakt, zal ik, bfl mflne terugkomst, u wedergeven. Wie van deze 3 denkt u, dat de naaste geweest is vu hem die onder ^e moordenaars gevallen was? En hfl zeide: Die hem barmhartigheid bewe zen heeft En Jezus zeide hem: Ga henen, en doe ook zoo. En na zes dagen neemt Jesus met zich Pe tras. Jakobus en Joannes, en voert hen al leen tp een hoogen berg. En zy gingen door de wiji^ergen, waarin te allen kante twflgen- hutten stonden voor de wakers. En boven op den berg sat Hfl en bad. En onder zflngebed werd Hfl voor hun oogen van gedaante veranderd. Én zfln aangezicht werd schitterend als de zon, en zfln kledderen werden blinkend en hel wit, als soOéuw. En zie, hun verscheen M»««8 en Elias, die met Hem spraken. En de vurige en zeide: „Rnöbi, I indien OU wilt, laten i ten «naken, één voor één voor Elias.' met Hem spraken. -Petrus nu nam het woord het is goed dat wy hier zfln; i wfl hier drie twfl’genhut- _t U, één voor Mos?s en w Want hfl meende dat Moses en Elias zou den blflven en Jesus nu als verheerlijkte Mes sias zou optreden, en hfl wist niet wat hfl zet de, want zij waren met schrik bevangen. En bfl het hooren daarvu vielen de leerlin gen op hun aangezicht en werden zeer be vreesd. En Jesus naderde, raakte hen aan en zeide: Op en vreest niet” Toen zfl nu de •ogen opsloeg, sagen zfl niemand du Je sus alleen. Toen zfl nu vu den berg afdaalden, be val Hfl hun om au niemand te varhalen het geen zfl gezien «hadden, tenzij wanneer do Menschenzoon van de dooden verrezen zoude En zfl vertrokken van dur en reisden door Galilea: doch Hfl wilde niet, dat iemand het wist. Want Hfl onderrichtte zfln leerlingen. En Hfl sprak tot hen: „De Menschenzoon zal overgeleverd worden in de handen van'wen- schen, en zfl zullen Hem dooden, en na ge dood te zfln zal Hfl den derden dag verrij zen." En zfl verstonden het vbord niet, maar werden diep bedroefd, en zfl waren be. sohroomd Hem over dit woord te ondervra gen. En Hfl zolder ,Jk ben gekomen om vuur op aarde te brengen, en hoe verlang Ik dat het reeds ontstoken wordel Maar Ik heb een zich s 'hamen als Hfl, in de heerlijkheid zflns Vader», komen zal met de heilige engelen!” F.n Hfl sprak tot hen: „Voorwaar, Ik zeg u: Daar zfln er van dffi hier staan, die don dood niet zullen smaken voordat ie het ko ningschap Gods hebben zien komen in kracht.” Dat was nog de geheimenis vu bet rflk» evenals de Messias zouden ook de onderda nen iflden om daarna verheerlijkt te woiden. vallen kunnen verhalen; doch geen enkel, dat priaster studeeren. Ik gl narie; doch toen ik bflna oog eens op een mi aan blik sterk aang< de bekoring niet en werd op haar smoorlyk verliefd. Ik hing de toog aan den kapstok en trouwde met haar. Om mflne gewetenswroe ging te stillen, heb ik my van toen aan togen de Kerk gekeerd. Ik sprak in dé herbergen tegen de priesters, tegen de Kerk en heb zelfs de menschen trachten te overtuigen, dat er geen God bestond. Zoo ziét u zelf dus, Eer waarde, dat na zulk een leven er voor mfl geene hoop meer overblflft. Mfln goede vriend, sprak ik, gfl hebt daar juist gezegd, dat gfl tegen de Kerk en het bestaan van God gesproken hebt Toen gfl dat deedt, geloofdet gfl toen ook in uw hart, dat gfl de waarheid sprak? Stellig niet, Eerwaarde. Ik was diep in mfln hart overtuigd vu de waarheid der ka tholieke Kerk en van het bestaan van éénen God. Maar door anderen te overtuigen wilde ik mfl zelf trachten wfls te maken, dat «lat alles uitvindsels waren. s Nu, mijn vriend, hernam ik, gfl waart bflna klaar om gewfld te worden, toen gfl u van de Kerk hebt afgekeerd. Dus gfl kent uwe theologie, nietwaar? Dat zou ik meenen. Zeker zoo goed als eenige priesterl Nu zfl vast in Hem geloofden, kon Hfl kun jd^reheimenis van het rflk openbaren. Vu WÜrhl begon Bfl jbt bun op ta-<fjzen: dat Hfl naar Jerusalem moest gaan en wal Ifl- den, en verworpen worden door de ouderfin- gtn en opperpriesters en schriftgeleerden, en gedood worden en na drie dagen verrij zen. Bn Hfl sprak het woord vrfl nik Maar de genegene en driftige Petrus trok Hem ter zflde en begon Hem te bekflven, leg gende: „Dat zfl verre, Heer, zoo iets zal U niet ovsrkomen.” Doch Hfl keerde ifcb om en uur zfln leerlingen siende, bestrafte Hfl Petrus, zeggende: „Ga achter Mfl, Satan! Wut gfl denkt niet naar hetgeen vu God, maar naar hetgeen van de menschen ie." Nu kenden zjj het geheim van het rflk Gods: de Messias moest sterven en verrfl- zen.... Welnu, dan weet ge ook, dat Gods Barmhartigheid oneindig is, dat Bod bereid ie alle zonden te Vergeven; dat niet de af val vu de Kerk en bet spreken tegen de Kerk en tegen God de grootste zonde is; maar dat bet de grootste zonde zou zyn, die iemand kan begaan, te wanhopen aan Gods eindebxi- ze goedheid en vergevingsgezindheid. Hij zal ook u vergeven, zooals Hfl een Petrus en, Paulus vergeven heeft, zooals Hfl een Judas’ zou vergeven hebben, als deze zich tot Hem berouwvol gekeerd had. Gy jijt ziek, zeer ziek, dat weet ge zeil ook. God beeft mfl in Zflnc Goedheid op schier wonderbare wyze tot u gezonden om u tot Bern terug te bren gen. Er zal meer vreugde in den Hemel zyn wegens uwe bekeering dan wegens velen, die geene bekeering behoeven! Zoo bleef ik doorspreken en bemerkte tot mfln innige vreugde, dat de “woorden op goede aarde vielen. Eindelijk ging hfl biech ten. Hfl ontving de H. Teerspijze met een hart overvloeiend van blfldschap en dank. Den volgenden morgen was hfl overleden. Uit dit eenvoudig verhaal, zoo besloot de goede pater, kunnen wfl weer eens leeren ————am Hem kruisigen, en na drie dagen zal Hfl r zij begrepen niete dagXan en dit woord voor hen verborgen, en ze verstonden niet wat gezegd werd. Toen naderde Hem de moeder der zonen van Zebedeus. van hare zonen vergezeld en viel voor Hem neder om iets te vraren. Hfl zeide haar: „Wa^nserlangt gfl?” Zfl zeidet „Laat deze mfln twee zonen, de een au uw rechter-, de ander au uw linkerhand zetelen in uw rflk". Maar Jesus antwoordde: „Gy weet niet wat ge begeert: kunt gfl den kelk drinken dien Ik drink, of gedoopt worden met het doopsel waarmede Ik gedoopt word?" Zfl zeiden: „Dat kunnen wfl!" Doch Jezus sprak tot hen: „Gij, zult wel den kelk drinken dien Ik drink, en met het doopsel, waarmede Ik gedoopt wordt, gedoopt worden, maar zitten aan mijn rechter- of lin kerhand, dat heb Ik niet te geven, maar het komt hun toe voor wie het door mfln Vader bereid is.” En toen de tien dit hoorden, werden zfl verontwaardigd over Jakobus ch Joannes. Doch Jesus riep hen bfl zich en sprak tot hen: „Gfl weet dat zfl, die geacht worden de over sten der volken te zfln, over hen heersohen en dat hun grooten macht over hen uitoefe nen. Zoo zal het niet wezen bfl u: auar il wie groot wil wordeh, moet uw dienaar zyn, ea alwie bfl u eerste wil zfln, moet aller dienst- knecht wezen. Want ook de Menschenzoon is niet gekomen om 'gediend te worden, mau om te dienen en om zijn leven te geven r»w losprijs voor veten." *1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1926 | | pagina 11