Hoord-Hollandsch Dagblad. 1 Tweede Blad. f i RECHTZAKEN. ZATERDAG 28 AUG. r DE R. K. LANDBOUW- HUISHOUDSCHOOL TE BERGEN. HAAR TER EERE. k. DE POOLSTER KIN G-Pepermunt maken haar tot de meest be trouwbare pepermunt In ieder tablet moet KING Extra Strong. GROOTE H. MISSIE TE ALKMAAR 1828 September. INGEZONDEN STUKKEN. voluit racht l 1 te wande- ■ja -> «v TWINTIGSTE JAARGANG. een aan tijn ▼em Wi Ehret die Frauen! Sie Hechten und weben Himmlische Rosen ine irdische Leben. van deze vers- von- ichte ligt de schuld en dat maakt de zaak ledenkeliiker niet alleen bij de heeren ;eldt ook ons ,jds van ona i aan aa- >ns aar gjj geen gehoor bekomt, <ïaar moet gij ge«n «7y-KZ'ka>.zl sa!iK»Anz»n/l loogste belang, du 'yjj b H. Missie vooral, dat ode Woord bjj ona In goede die Wooi ik het overwege in mjjn hart, en ten techte tqde in beoefening brenge; geef goedertie ren Verlosser, dat Uw Woord, in die dagen, mijne ziel zuivere van zonde en gehechtheid aan de zonde; en verlichte, om het pad der deugd te bewandelen; en ontviamme iot een nieuw leven in den dienst van den Heer mij nen God, al de dagen mijns levens!" M. P. A. OOMS, D. P. Alkmaar, den 28 Augustus 1926. onze hemehche Moeder gebracht, op zijn plaats is. Daarom, brave huisvaders en jon- ia den stilte weg, i in 3. Hebben wjj in ons eerste artikel U verteld, geachte lezer en lezeres, dat er te Bergen bij Alkmaar een schooi gebouwd is, waar aan onze Katholieke meisjes uit den Boeren en Tuindersstand onderwijs wordt gegeven in de Land- en Tuinbouwhuishoudkunde; hebben wij in een tweede artikel U verteld, waarin dat theoretisch en practiseh onder wijs bestaat, wjj willen thans in dit artikel U eens vertellen, waarom onze Katholieke meis jes uit do dorpen dat onderwijs moeten gaan volgen. Die taak is alweer heel gemakkelijk, want in „Land en Vee” vonden wjj over ditzelfde onderwerp het volgende: Nog lang niet alle boerenlhoeders en -va ders zijn doordrongen van het groote nut van landbouwhuishoudonderwjjs voor hun die Op bewusten datum waren daar 160 men- schen bijeen geschoold, die niet wenschten uiteen te gaan. Getuige was er met 2 agen ten, die de menigte met den gummistok uit een dreven. Verdachte V. bleef weigerachtig en werd gearresteerd, hfi bleek te tjjn los werkman, wonende tc Delft Het 0. M. achtte het wenschelyker dat een Alkmaarder was gearresteerd om een goed voordeeld te kunnen stellen, Eisch f 10 boete of 10 d. h., vonnis fl of 4 d. h. te brengen om den rechtvaardige nog rechtvaardiger, en den heilige nog heiliger te maken. Als gij dan, in de dagen der H. Missie, de stem des Heeren in uw binnenste hoort, wil dan uw hart niet verharden, maar zeg, met den jeugdigen Samuel: „Spreek, Heer, want uw dienaar luistert” Bid, in deze en in de volgende dagent „Geef, lieve Jezus, dat in de dagen der H. Missie, het zaad van Uw Woord voor mjj niet valle langs dpn weg, noch op de steenrots, noch tusschen de doornen, maar in goede aarde, in een wel voorbereid en volgzaam hart: geef dierbare Zaligmaker, dat ik, in dagen van genade en zaligheid, Uw ord met eerbied én aandacht aanhoore, dat graf niet graven. Maar vergeten we dan niet, dat die boeren en tuindersstand gevormd wordt niet alleen door den man, maar ook door de vrouw en wil die boeren- en tuindersstand in zjjn ge heel zich sterk blijven ontwikkelen, dan zal in die ontwikkeling ook het vrouweljjk ge deelte moeten worden opgenomen. Want dat de beteekenis der boeren- zoo wel als der tuindersvrouw zeer gewichtig is voor haar gezin haar bedrijf en haar stand dat zullen we U bewijzen in een slotartikel. H. J. GANZEBOOM. staat aan bet firmament juist in het Noorden. Zij blijft daar staan, terwgl daarentegen al de andere sterren voortdurend van plaats veranderen. Daardoor is de Pool ster voor den zeeman het meest betrouwbare punt aan den hemel. Wat de Poolster is aan bet firmament, dat is het merk KING op Uwe pepermunt De vaste en onveranderlijke kwaliteit van de staan Verkrijgbaar bjj uwen winke lier k 20 cent per ons. Engros: J. F. v. LIESHOUT en G. KUIPER te Alkmaar, N. V. GEBR. ERO, Zaandam—Pur- merend. Een Alkmaarder was beter geweest. Wordt behandeld de zaak tegen J. V, niet verschenen; als getuige wordt geh< de hoofdagent van politie H. ter Horst verklaart dat ar ontzettend veel lawaai maakt wordt bjj <fe danshuizen op de TaM KANTONGERECHT. Dat viel niet mee. (Zitting van 27 Augustus). Voortgezet wordt de zaak tegen J. H. te Cas trie urn, beklaagd van het feit een hooL klamp te dicht bij zijn woning te hebben gehad. Als getuige wordt gehoord de brig, ryksveldwachter Guter, die verklaart dat ver dachte op het oogenblik van het verbaal nog geen vergunning had van B. en W., later wel Eisch f 5.of 3 d. h., vonnis conform. Dat mag niet Behandeld wordt de zaak tegen J. B. te Oudorp, beklaagd zijn kippen te hebben la ten losloopen in den tuin van Wester, die als getuige wordt gehoord; zoowel hij als zijn echtgenoote bevestigen dat hjj steeds zijn kippen liet losloopen. Het O. M. eischte f 8.of 8 d. h_ nis f 12.boete of 8 d. h., waar verd herhaaldelijk is gewaarschuwd. Van achter de koffietafel. Terecht stad P. F. 8. te Beverwijk, be klaagd in de kom van Limmen met zjjn auto 45 K.M. te hebben gereden. Verdachte protesteert tegen de wijze van bekeuring, de veldwachter doet het blijkbaar van achter de koffietafel, hij heeft geen 46 doch 30 K.M. gereden en vindt het geen ma nier op een dergeljjke wijze bekeuringen te maken. Verdachte was niet aangehouden; zoo gaat het altijd in Limmen. Het 0. M. zegt, dat een betere ooT’,-‘oie in i Limmen niet mogelijk ie» waar slechts één veldwachter daar is. 8pr. heeft een onderzoek naar deze controle ingesteld, wat bevredigend resultaat had. Spr. geeft verdachte in over weging zich aan de max. snelheid van 20 K. M. te houden en eischte f 6.boete of 3 d. h. Verdachte persisteert bjj zijn verdediging. Vonnis f 3.boete of 3 o. h. Te hard gereden. Terecht staat W. B. te Sloterdjjk, beklaagd 40 K.M. te hebben gereden met zijn motor fiets te Limmen. Eiseh f 8.ef 4. d. h., vonnis f 6 of 4 dagen hechtenis. Buiten de paden geloopen. Terecht staat C. R. te Heiloo, beklaagd buiten de paden in het boscji te Heiloo te hebben geloopen. Verdachte zegt .in de z. g. Moordenaarslaan te hebben geloopen. Deze zaak wordt aangehouden voor om bepaalden tijd ten einde den- verbalisant te hooren. HOE ZAL IK DE H. MISSIE BIJWONEN? Met meesterlijke en vaderlijke goedheid antwoordde onze goedertieren Zaligmaker op de vraag der leerlingen: „Wat dit voor eene gelijkenis was." Met aanbiddelijke juistheid heeft Hjj voor hen, en tegelijk voor ons, de parabel of ge lijkenis van het uitgezaaide zaad uitgelegd en verklaard. Wjj behoeven haar dus slechts op ons zal ven toe te passen. Het zaad nu, waarvan in ht Evangelie van Zondag, Sexagesima, sprake is, verbeeldt het Woord Gods, dat u gepredikt wordt. Ondervraag derhalven u zelven: behoor ik misschien tot diegenen, voor wie bet zaad laags den weg valt, zoodat ik bet Woord Gods wél hoor, maar het daarna, door den duivel, uit mijn hart laat wegnemen, zoodat ik met mjjn geloof ook mijne zaligheid ver- lieze? Ondervraag u zelven: behoor ik mogfljjk tot diegenen, voor wie het zaad op de steen rots valt, zoodat ik het Woord Gods wél hoor, en nu eens met vreugde aanneem, dan weder tot schreiens toe bewogen opvaixg, maar het geen wortel laat schieten in mijn dor hart; zoodat ik soms sidder en beef bij de uitspraken des Heeren en de oordoelen Gods, evenwel voor een korte, wijle, terwijl ik, by de eerste bekoripg de beste, in mijne -gude zondige gewoonte terug val? Ondervraag u zelven: behoor ik wellicht lot diegenen, voor wie het zaad tusschen de doornen valt: zoodat ik het Woord Gods wél hoor, maar het gaandeweg door de bekom meringen en de rijkdommen en de vei manen des levens laat verslikken. Geeft ons geweten nu het bevestigend ant woord, dat het zaad van hét Woord God« In- detdaad bij ons, óf op de steenrots, óf tue ecben de doomen~valt: dan zal de pofeet jlzechiél ook ons b(j den Heer aan klagen. kAudiunt sermones, tuos, et non faciunt: Zfl gooren Uwe woorden, o Heer! Maar zjj vol brengen ze niet.” Dan past ook op ona het klagend verwijt van Jezus, tot .de Joden ge sproken: „Senno mens non earpit in vcbtoi Mjin woord schiet geen wortel onder u,'* Dan zal het ook ons vergaan gelijk dien ongeloovige, waarvan de Apostel Paulus schrijft: „Het gehoorde woord bracht hun geen profijt, omdat zij geen geloof hechtten aan hetgeen zjj hoorden. Dan geldt de bedreiging, dat het Woord Gpü. Weggenomen en gegeven zal worden •eren, die er meer vrucht mee doen, valgei deze uitspraak van koning Salomon: „Wa gy geen gehoor bekomt, ai woord uitbrengen *t I- al zoo van het h< ons beijveren tjjoens de het zaad van Go aarde valle, zoodat wjj het niet alleen welwil lend aanhooren, maar ook in een goed en best hart bewaren, en, ten bekwamen tijde, vruchten voortbrengen in lijdzaamheid. Daarom moeten wjj vooreerst het Wcord Gods aanhooren met eerbied en aandacht Immers het is God zelf, Die in de predikatie tot u spreekt. Wjj vervullen toch bij het gezantschap van Christus, en het is God, Die u vermaant door ons. Wie uit God is, hoert Gods woorden, en tracht daarnaar zijn le isgedrag in te richten, altijd en overal. V ij moeten vervolgens het Woord Gods overwegen, gelijk van onze goede Moeder Maria geschreven staat: „Zjj bewaarde al de woorden in haar hart, welke Jezus tot baar sprak.” Het hart is de schatkamer, waar het Woord Gods moet opgeborgen word-.i. om ten bekwamen tjide hooge renten af t< wer. pen. Wy m.eteu eindelijk het geboorde en oveiwogen Woord Gods In praktijk brengen, fat dalen omzetti Weest, zoo schryft de H. Apostel Jacobus, niet slechte hoorders van het woord, maar ook volbrengen. Gjj rult; aoo verzekert de Goddelijke Meester, mijne ware leerlingen zjjn, als gij bijjft en staat in Mijne woorden Dan zal het Woord des Hee sen niet ijdel tot Hem terugkeeren, maar die vruchten voortbrengen, welke de Heer er van verwacht, gelijk de dauw des hemels vrucht baarheid schenkt aan de aarde. Ignitum eloquium tuum vehementer: Uw Woord, o Heer, is een geweldig vuur. Ge- tyk het vuur de aarde zuivert van onkruid en verdere nadeelige bestanddeelen, zóó moet ook de onbevlekte wet des Heeren onze zie len zuiveren van hoogmoed en van hebzucht an van oneerbaarheid van allee, wat de har ten bezoedelt. Geljjk het vuur met zijne vlammen bet aardryk verlicht zóó moet ook het Woord Gods zjjn eene lamp voor onze voeten en een fakfel op onze pkden, om de afgronden der Mnde ter vennjjdet), en gestadig te wande- ten op den weg van Gods geboden. Gelyk bet vuur alles ontvlamt, wat het op gijnen weg ontmoet, zóó moet ook het Woord Gods in onze harten een heiligen ijver ontste ken, om God steeds getrouwer, ijveriger en vuriger te dienen: om de lauwheid en flauw heid voor goed te laten vhren; om het menscheljjk opzicht, dat groote struikelblok, manmoedig met voeten te treden; om den sa- tan dapper te weerstaan in het geloof; om den verleider kortweg den rug toe te keeren; |m dan hartstocht beslist tot onderwerping hit raakten onderst boven. Getuige Beers verklaart dat de i rechts van den weg stond en dat er voldoen de ruimte was te passeeren, een kaaswagen passeerde nog toen de auto en de bakkers wagen vastgereden waren. De Kantonrechter zegt, dat verdachte voor zichtiger had moeten rijden of moeten stop pen. Getuige Melchior zegt, dat bjj in de auto zat en de bakkerswagen niet den balven weg vrij gaf, bovendien stond ten paal van het electr. bedrijf in den weg. De motor draaide nog toen bet ongeluk plaats vond. Het O. M. zegt dat van beide zijden aan gifte is gedaan; het bevreemdt spr., dat op bedoelden weg in dit geval een aanrijding heeft kunnen plaats hebben. Eisch f 26. boete of 14 d. h. Vonnis f 40 boete of 20 dagen'*h Een aanrijding. Terecht staat J. G. te Alkmaar, beklaagd met zjjn auto rijdende een hittewagen te hebben aangereden onder de gemeente Schagen. Als getuige wordt gehoord de bestuurder van den hittewagen van den bakker Dek kers, die verklaart aangeredén en voor den wagen te zjjn geslingerd. Verdachte ontkent deze toedracht en zegt dat getuige gedreigd heeft hem in ’t water te gooien. Getuige Schellens verklaart dat er vol doende ruimte was, zoowel de wagen als de wagen nigstens jèden driften Sonntag das Hocto- amt durchzugeben Sie glauben garni dut welch eine Werhestunde es fur unaf ist hier in so weiter Feme mit unsren Kath. O lam ben sgen ossen in Holland dem hl. Messopfer roigen zou könnetv Indent ich Ihnen, Höchwurdiger Herr- pfarrer Perquin, sowie dem sehr ver- ehrfen Herm Speet meine Hochtchr- tung und Wertscnatzüng rum AusdrucF bringe verbleibe ich mit Katholisdiem Gruss und auf wiederhören am 29 Au gust u. s. w.” Neen, wii .kunnen niet gelooven wat men ons in den laatsten tijd vooral tracht wijs te maken, dat de groote massa, die toch nog overtuiging neeft een neutralen omroep zou verlangen H. REROUÏN. Voorz. K.RjQ< dochters. Vgien zyn nog van meemng, dat de meisjes toch vooral niet te veel moeten lee- ren. Na het do^rloopen der lagers school mag de dochter nog een knipcursus volgen, misschien zelfs een diploma halen voor cou peuse, dat is alles. Koken en huishouden kan ze thuis bjj moeder wel leeren. Zjjn zulke meisjes klaar voor het leven? Ook op het land zjjn de toe standen geheel veranderd vergeleken bjj vroe ger en oog voortdurend kullen ook in de toe komst nieuwe en andere eischen worden ge steld, ook aan de boerenvrouw. Zal zoo’n meisje zich later kunnen aanpassen aan de gewijzigde toestanden en kunnen beantwoor den aan alle eischen die de practjjk zal stel len? Anderen, vooral onder de meer gegoeden, meenen hun dochter geen betere opvoeding te kunnen geven, dan door ze een jaartje, misschien wel twee, op een burgerpensionaat te zenden. Ze leeren daar een beetje piano spelen, wat Fransch, Engelsch, Duitsch of borduren. Maar dat is het niet, wat onze boeren en tuindersdochter noodig heeft voor haar la ter leven. Kom nu niet tegenwerpen, dat ook op veel burgerpensionaten tegenwoordig de gelijk huuhoudonderwjjs wordt gegeven. Dat is waar en we verheugen ons zeer over dat feit. Maar, boeren en boerinnen, dat is flet wat uw dochter hebben moet Uw dochter moet hebben landbouwhuishoudonderwjjs, d.L op de eerste plaats huishoudonderwjjs, maar aangepast en in verband gebracht met de toestanden op het land. Daarnaast echter is voor naar leven noodzakeljjk het speciale landbouwonderwijs, natuurlijk slechts in zoo verre als de vrouw daarvoor in aanmerking komt. Onze boeren- en tuindersdochters moeten i gevormd worden, niet alleen tot degelijke I huisvrouwen en -moeders, neen, ook tot boerinnen. Toen én de R. K. Vrouwenbond én de L. T. B. het nut en de noodzakelijkheid van dit alles hadden ingezien en overleg pleegden met de St Josefs-stichting te Bergen, waar men eveneens van het groote nut en noodza kelijkheid van een landbouwhuishóudschool overtuigd was, heeft men geen oogenblik ge aarzeld die school ten koste van groote of fers te gaan bouwen. Wjj willup vooral U, boerenmoeders, wjjzen op het grdbte nut der Landbouwhuishoud- school, omdat gij in het bijzonder er veel toe kunt bijdragen, dat onze boerendochters die school te Bergen gaan bezoeken. Vooreerst draagt de opleiding aan die school zeer veel bjj tot de zedeljjke en ver standelijke opvoeding van het jonge, meisje. Het onderwijs boezemt haar lust in tot het werk, doet in haar gevoelens ontstaan van rechtschapenheid, naastenliefde, medegevoel met anderen, gehechtheid aan den geboorte grond, liefde voor het plattelandsleven. Het schenkt haar bovendien een grondige kfti- nis van alle onderdeelen der huishoudkunde, zoo noodzakeljjk voor de huismoeder, op wie de verzorging van alle huisgenooten rust. De boerendochter, die met vrucht dit on derwijs beeft gevolgd, zal niet schroomen de handen uit de mouwen te steken als er eens te werken valt; ze zal later orde en regelmaat betrachten in het beheer van haar huishouden zindelijkheid en reinheid zal er heerschen in haar huis en met het oog daarop zal ze zor gen voor eenvoudige, doch sterke en geriefe lijke meubels en huisraad. Van haar tehuis zal ze weten te maken een gezellig, aantrek kelijk, en zonnig midden, waarin echtgenoot en kinderen gaarne vertoeven en Steeds met lust terugkeeren. Ze zal met spaarzaamheid het smakelijke en voedzame maal weten te bereiden; ervaren zjjn in bet benutten der spijsresten en in de kunst van afgedragen kleedingstukken der groote kinderen weer zoo goed als nieuwe te maken voor de kleinen. Ze zal haar moes tuin en bloemhofke zelf verzorgen en dit niet overlaten aan haar man, die by zyn vele andere bezigheden de teelt der tuinbouwge- wassen niet genoeg kan behartigen; ze zal in staat zyn met haar man het beheer der boerderij te bespreken, verbeteringen in stal en boerdorjj te overleggen, evenals verande ringen in het bedrjjf. Ze lean meepraten over het regelen der werkzaamheden in landbouw zóówel als veeteelt, ja, desnoods zelf de leiding in banden nemen. Ze kan toezien op het werk der dienstbo den en aan deze leiding geven, want ze kent de voorkomende werkzaamheden zelf en heeft op de school geleerd, waarom ze zoo en niet anders moeten worden gedaan. Gelukkig het boeren- en tuindersgezih, dat zoo’n huismoeder heeft: een moeder, die al les is voor alle huisgenooten. Om zulke moeders, waaraan onze tegen woordige maatschappij zoo’n groote behoefte heeft, te vormen is meer noodig dan wat technische kennis, wat verstandelijke ontwik keling op een cursus. Daarvoor is noodig leiding, vorming, ontwikkeling van hart en verstand. Ziedaar het artikel uit „Land en Vee”, waaraan wjj onzerzijds weinig behoeven toe te voegeh. Het toont overduidelijk aan hoe goed, hoe nuttig en hoe noodig het ia, dat ook onze boeren- en tuindersmeisjes de landbouwhuiz- houdschool gaan bezoeken. Want vergeten we één ding niet Er wordt in de laatste jaren zoo verbazend veel gesproken over de ontwikkeling van den boeren- en tuindersstand. Prachtig. Inderdaad die mooie boeren- en tulnders- stand, dat sieraad en die kracht van Kerk en Maatschappij, kan zich Inderdaad niet ge noeg ontwikkelen op welk terrein ook. Ja wjj durven zelfs beweren, dat die ontwik keling noodig is wil diezelfde stand zjjn eigen MEDEDEEUNGEN VAN DEN KJt.O. In ,.D>e Luistergids” van de vorige week had de Schrijver, in wien wi» on- middetfifk. ook al onderfeekende hit niet met de initialen W. V.. den secretaris van den H.D.O., den neer Vogt. her kenden, het over pastoor Perquin. Hl’ haalde enkele regels aan uit het door mii jn alle katholieke dagbladen ge plaatste stuk van 14 Augustus en con cludeerde daaruit zeer juist het vol gende: „Met genoegen zien wii hieruit dat pastoor Perquin en de zijnen het in ieder geval met den „Nationalen om roep” willen probeeren. Maar hii houdt de achterdeur open, zooals wij trouwens uiteenzetten ni R.L. no. 28, waarom hii dat doet.” Deze woorden geven mil de gelegenheid om mii over dit punt na der te verklaren- Zeker, wii willen het met den Nat Omroep probeeren, ook ai vinden wij niet alles in het thans aan den minister ingezonden rapport idea listisch. wii willen het probeeren eh wel omdat zooals bekend is. de Nat Omroep zich' niet op neutraal standpunt plaats. Want van neutraliteit hebben wii een afschrik. Als men een omroep werkelijk neutraal wil maken, dan beperkt men hem onr middellijk tot de kleinst mogelijke sfeeg van werkzaamheid. Neutrale onderwer pen, die niets met een gewetensovertuk ging, ot met een levensbeschouwing te maken hebben, rijn er uit den aard del zaak maar zeer weinige. Men zou kun nen spreken over technische zaken, ovwt rekensommetjes, maar over niet vej meer. Aardrijkskunde zou er al niet bil door kunnen, omdat daaraan beschou wingen over land en volk vertxxiden zijn De omroep zou hoofdzakelijk kunnen zijn een middel tot amusementen, dan nog zou men met de grootste voorzich tigheid te werk moeten gaan Ieder amu sement is niet onschuldig En ware het nu niet zeer te betreuren, als men dit groote middel van cuHureede bescha ving en ontwikkeling zou moeten veria- gen tot een amusements-artited Boven dien de ondervinding heeft ons geleerd, dat neutraliteit niet vol te houden is, ook ai is men met de beste bedoelingen be zield En waarom niet? Vooreerst be hoort «r niet weinig ontwikkeling en kennis toe om te weten of verschillend» .onderv e-pen werkelijk niet de begin selen raken der verschillende levensbe schouwingen. Men loopt altijd gevaar een onderwerp neutraal te beschouwen, wat 't inderdaad niet is. En onwillekeurig ver gist men zich en staat men voor men ’t weet op aangevochten terrein. Een ken schetsend voorbeeid heeft men gehad bii den H DuO. Ik weet hoe b.v. de voorzitter en de secretaris van deze in stelling deze heeren ken ik van nabil mannenn zijn van breedeeti gematigde opvatting, en hoe zij steeds alles in het werk wilden stellen om met hun uitzendingen op neutraal gebied te biii- ven. Ze zijn onverdacht. En toch is hun dit niet mogen gelukken Wii noe men alleen de sprekers, die zij voor de microfoon lieten optreden van de Mii. tot Nut van. 't Algemeen De proef om werkelijk neutraal te zijn in hun uit zendingen moest van toen af reeds ais volkomen mislukt beschouwd worden, en dat niettegenstaande de beste bedoe lingen voorzaten Deze onmogelijkheid dus, die bii ons vast staat, ook oog andere redenen bren,t er ons toe om het te probeeren met den Nat OmroeQ. welke als hij komt volgens het ingedien de raj?poit de neutraliteit bii de uitzet» ding, en mi. terecht verworpen heeft Dat men in het buitenland, waar men de zoogenaamde neutrale uitzend- stations heeft, onder katholieken er even zeer zoo over denkt, Wijkt wel uit d« verschillende brieven, Uie wii ontvingen. Men voelt daar zoo goed wat men mist en brengt dit dikwijls zoo spontaan tot uiting Hier weer een gedeelte uit e»n brief dien wij verleden week ontvingen van den heer Paul Wlucherpfenninft Postins(>ektor van de stad Hannover. ,,Ich benutze die Gelegmheit Ihnen und Ihren Landsleuten meine höchste Aner- kenirung auszusprechen. dass es möo- lich ist in Holland einen R. K. Rund- funk-Verein zu grunden Schade, dass wir das hier nicht haben. H off ent lich behalten Sie die Einrichtung bei we lk geloof, dat de vertalii regels beet achterwege kan Bljjven; sinds wjj Duitsche lyinderen en dienstboden in huil hebben gehaald verstaan wy allemaal genoeg Duitsch om dexe galanterie van den dichter Schiller te begrijpen. Jammer, dat men er meestal niet meer in liet dan een compli ment, dat men in geselschap van dames te pas brengt, terwijl in het praktische leven er weinig meer van te bespeuren valt. Nu nog bedenkeljjker niet alleen bjj de heeren der ovucppuig, gedragingen van baar, die het «wakke en schoone, door de Kerk zelfs bet godvruchtig "rouwengeslacht genoemd worden, ijjn dikwijls van dien aard, dat het moeiljjk valt met eerbied naar haar op te zien, maar daarover wilde ik het niet heb ben; daarvoor zjjn andere gelegenheden! Ik wilde slechte in herinnering brengen, dat, toen de vrouw in tjjden van heidensche barbaarschheid slechte ah een object be schouwd werd van manneljjken drift en zjj in dien toestand van eiaverny alle gevoel van eigenwaarde had verloren, door de verbrei ding en beleving van het christendom baar eer en aansien wederom zjjn hersteld. Zeker, de middeleeuwsche ridderschap ver toonde nog wel de sporen van voorvaderlijke ongebondenheid wjj zullen hun vechtjaa- eerjj en tusscbentjjdsche drinkgelagen niet in bescherming nemen maar ridderlijk zjjn wilde zeggen: eerbied hebben voor de vrouw, ten allen tjjde ah beschermer van haar eer en zwakheid optreden. Die belofte moest de edelknaap bjj zjjn ridderslag met een eed be vestigen! De eerbied voor de vrouw dee dbare in trede in de wereld onder invloed der Maria- vereering, welke met het Christendom hand aan hand ging; daarom ging ook de opname in den ridderstand gepaard met een geheel bjjzondere toewijding aan de H. Mu Zou nu datzelfde geneesmiddel tjjn verloren hebben in onze dagen? m.a.w. zou ook nu een meer intensieve Mariavereering door mannen en Jongelingen niet haar ver edelenden invloed doen gelden op de onder linge verhouding tusschen de beide geslach ten? Wanneer de gedachte aan moeder of zus ter voor den jongen man een waarschuwing ie om iedere vrouw, die hjj op zyn levensweg ontmoet, met achting te behandelen, hoeveel te meer zal dit dan het geval zjjn, ah zjjn aandacht gevestigd wordt op de onbevlekte Moedermaagd, Die de eer van bet vrouwen geslacht door Eva eenmaal geschonden, zoo schitterend herstelde! Ziehier een tweede reden, waarom openbaar eerbetoon door ons, mannen, gebracht, op huisvadei gemannen, van wie ik weet, dat gjj loop van het jaar meermalen in alle naar „het putje” gaat, bijjft nu niet wanneer wjj Zondag 6 Sept, te samen kmderlyken eenvoud gaan ueerknielen op de peek, door Maria ah genadeoord aangewezen. ^oor op te zien naar Haar, Die wjj be en, ah „het sieraad der vrouwen” zullen Ions opnieuw herinneren, wat wjj aan Haar geslacht verschuldigd zyn en Vanneer wjj dan daarnaar onze houding bellen, komt dat ten goede niet alleen aan onszelf, maar ook haar, die hare waardigheid ah verloofde, echtgenoote en moeder niet goed meer schij nen te begrijpen. Kapelaan HELMER, Algem. Adviseur.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1926 | | pagina 5