Hoord-Hollandsch
Dagblad.
1
Tweede Blad.
f
i
RECHTZAKEN.
ZATERDAG 28 AUG.
r
DE R. K. LANDBOUW-
HUISHOUDSCHOOL
TE BERGEN.
HAAR TER EERE.
k.
DE POOLSTER
KIN G-Pepermunt
maken haar tot de meest be
trouwbare pepermunt
In ieder tablet moet
KING Extra Strong.
GROOTE H. MISSIE
TE ALKMAAR
1828 September.
INGEZONDEN STUKKEN.
voluit
racht
l
1
te wande-
■ja ->
«v
TWINTIGSTE JAARGANG.
een
aan
tijn
▼em
Wi
Ehret die Frauen! Sie Hechten
und weben
Himmlische Rosen ine irdische
Leben.
van deze vers-
von-
ichte
ligt de schuld en dat maakt de zaak
ledenkeliiker niet alleen bij de heeren
;eldt ook ons
,jds van ona
i aan aa-
>ns
aar
gjj geen gehoor bekomt, <ïaar moet gij ge«n
«7y-KZ'ka>.zl sa!iK»Anz»n/l
loogste belang, du 'yjj
b H. Missie vooral, dat
ode Woord bjj ona In goede
die
Wooi
ik het overwege in mjjn hart, en ten techte
tqde in beoefening brenge; geef goedertie
ren Verlosser, dat Uw Woord, in die dagen,
mijne ziel zuivere van zonde en gehechtheid
aan de zonde; en verlichte, om het pad der
deugd te bewandelen; en ontviamme iot een
nieuw leven in den dienst van den Heer mij
nen God, al de dagen mijns levens!"
M. P. A. OOMS, D. P.
Alkmaar, den 28 Augustus 1926.
onze hemehche Moeder gebracht, op zijn
plaats is. Daarom, brave huisvaders en jon-
ia den
stilte
weg,
i in
3.
Hebben wjj in ons eerste artikel U verteld,
geachte lezer en lezeres, dat er te Bergen
bij Alkmaar een schooi gebouwd is, waar
aan onze Katholieke meisjes uit den Boeren
en Tuindersstand onderwijs wordt gegeven
in de Land- en Tuinbouwhuishoudkunde;
hebben wij in een tweede artikel U verteld,
waarin dat theoretisch en practiseh onder
wijs bestaat, wjj willen thans in dit artikel U
eens vertellen, waarom onze Katholieke meis
jes uit do dorpen dat onderwijs moeten gaan
volgen.
Die taak is alweer heel gemakkelijk, want
in „Land en Vee” vonden wjj over ditzelfde
onderwerp het volgende:
Nog lang niet alle boerenlhoeders en -va
ders zijn doordrongen van het groote nut
van landbouwhuishoudonderwjjs voor hun
die
Op bewusten datum waren daar 160 men-
schen bijeen geschoold, die niet wenschten
uiteen te gaan. Getuige was er met 2 agen
ten, die de menigte met den gummistok uit
een dreven.
Verdachte V. bleef weigerachtig en werd
gearresteerd, hfi bleek te tjjn los werkman,
wonende tc Delft
Het 0. M. achtte het wenschelyker dat een
Alkmaarder was gearresteerd om een goed
voordeeld te kunnen stellen,
Eisch f 10 boete of 10 d. h., vonnis fl
of 4 d. h.
te brengen om den rechtvaardige nog
rechtvaardiger, en den heilige nog heiliger te
maken.
Als gij dan, in de dagen der H. Missie, de
stem des Heeren in uw binnenste hoort, wil
dan uw hart niet verharden, maar zeg, met
den jeugdigen Samuel: „Spreek, Heer, want
uw dienaar luistert”
Bid, in deze en in de volgende dagent
„Geef, lieve Jezus, dat in de dagen der H.
Missie, het zaad van Uw Woord voor mjj niet
valle langs dpn weg, noch op de steenrots,
noch tusschen de doornen, maar in goede
aarde, in een wel voorbereid en volgzaam
hart: geef dierbare Zaligmaker, dat ik, in
dagen van genade en zaligheid, Uw
ord met eerbied én aandacht aanhoore, dat
graf niet graven.
Maar vergeten we dan niet, dat die boeren
en tuindersstand gevormd wordt niet alleen
door den man, maar ook door de vrouw en
wil die boeren- en tuindersstand in zjjn ge
heel zich sterk blijven ontwikkelen, dan zal
in die ontwikkeling ook het vrouweljjk ge
deelte moeten worden opgenomen.
Want dat de beteekenis der boeren- zoo
wel als der tuindersvrouw zeer gewichtig is
voor
haar gezin
haar bedrijf
en haar stand
dat zullen we U bewijzen in een slotartikel.
H. J. GANZEBOOM.
staat aan bet firmament juist in
het Noorden. Zij blijft daar staan,
terwgl daarentegen al de andere
sterren voortdurend van plaats
veranderen. Daardoor is de Pool
ster voor den zeeman het meest
betrouwbare punt aan den hemel.
Wat de Poolster is aan bet
firmament, dat is het merk
KING op Uwe pepermunt
De vaste en onveranderlijke
kwaliteit van de
staan
Verkrijgbaar bjj uwen winke
lier k 20 cent per ons.
Engros: J. F. v. LIESHOUT en
G. KUIPER te Alkmaar, N. V.
GEBR. ERO, Zaandam—Pur-
merend.
Een Alkmaarder was beter geweest.
Wordt behandeld de zaak tegen J. V,
niet verschenen; als getuige wordt geh<
de hoofdagent van politie H. ter Horst
verklaart dat ar ontzettend veel lawaai
maakt wordt bjj <fe danshuizen op de TaM
KANTONGERECHT.
Dat viel niet mee.
(Zitting van 27 Augustus).
Voortgezet wordt de zaak tegen J. H. te
Cas trie urn, beklaagd van het feit een hooL
klamp te dicht bij zijn woning te hebben
gehad. Als getuige wordt gehoord de brig,
ryksveldwachter Guter, die verklaart dat ver
dachte op het oogenblik van het verbaal nog
geen vergunning had van B. en W., later wel
Eisch f 5.of 3 d. h., vonnis conform.
Dat mag niet
Behandeld wordt de zaak tegen J. B. te
Oudorp, beklaagd zijn kippen te hebben la
ten losloopen in den tuin van Wester, die
als getuige wordt gehoord; zoowel hij als zijn
echtgenoote bevestigen dat hjj steeds zijn
kippen liet losloopen.
Het O. M. eischte f 8.of 8 d. h_
nis f 12.boete of 8 d. h., waar verd
herhaaldelijk is gewaarschuwd.
Van achter de koffietafel.
Terecht stad P. F. 8. te Beverwijk, be
klaagd in de kom van Limmen met zjjn auto
45 K.M. te hebben gereden.
Verdachte protesteert tegen de wijze van
bekeuring, de veldwachter doet het blijkbaar
van achter de koffietafel, hij heeft geen 46
doch 30 K.M. gereden en vindt het geen ma
nier op een dergeljjke wijze bekeuringen te
maken. Verdachte was niet aangehouden;
zoo gaat het altijd in Limmen.
Het 0. M. zegt, dat een betere ooT’,-‘oie in
i Limmen niet mogelijk ie» waar slechts één
veldwachter daar is. 8pr. heeft een onderzoek
naar deze controle ingesteld, wat bevredigend
resultaat had. Spr. geeft verdachte in over
weging zich aan de max. snelheid van 20
K. M. te houden en eischte f 6.boete of
3 d. h.
Verdachte persisteert bjj zijn verdediging.
Vonnis f 3.boete of 3 o. h.
Te hard gereden.
Terecht staat W. B. te Sloterdjjk, beklaagd
40 K.M. te hebben gereden met zijn motor
fiets te Limmen.
Eiseh f 8.ef 4. d. h., vonnis f 6 of 4
dagen hechtenis.
Buiten de paden geloopen.
Terecht staat C. R. te Heiloo, beklaagd
buiten de paden in het boscji te Heiloo te
hebben geloopen.
Verdachte zegt .in de z. g. Moordenaarslaan
te hebben geloopen.
Deze zaak wordt aangehouden voor om
bepaalden tijd ten einde den- verbalisant te
hooren.
HOE ZAL IK DE H. MISSIE BIJWONEN?
Met meesterlijke en vaderlijke goedheid
antwoordde onze goedertieren Zaligmaker
op de vraag der leerlingen: „Wat dit voor
eene gelijkenis was."
Met aanbiddelijke juistheid heeft Hjj voor
hen, en tegelijk voor ons, de parabel of ge
lijkenis van het uitgezaaide zaad uitgelegd
en verklaard.
Wjj behoeven haar dus slechts op ons zal
ven toe te passen.
Het zaad nu, waarvan in ht Evangelie van
Zondag, Sexagesima, sprake is, verbeeldt het
Woord Gods, dat u gepredikt wordt.
Ondervraag derhalven u zelven: behoor ik
misschien tot diegenen, voor wie bet zaad
laags den weg valt, zoodat ik bet Woord
Gods wél hoor, maar het daarna, door den
duivel, uit mijn hart laat wegnemen, zoodat
ik met mjjn geloof ook mijne zaligheid ver-
lieze?
Ondervraag u zelven: behoor ik mogfljjk
tot diegenen, voor wie het zaad op de steen
rots valt, zoodat ik het Woord Gods wél
hoor, en nu eens met vreugde aanneem, dan
weder tot schreiens toe bewogen opvaixg,
maar het geen wortel laat schieten in mijn
dor hart; zoodat ik soms sidder en beef bij
de uitspraken des Heeren en de oordoelen
Gods, evenwel voor een korte, wijle, terwijl
ik, by de eerste bekoripg de beste, in mijne
-gude zondige gewoonte terug val?
Ondervraag u zelven: behoor ik wellicht
lot diegenen, voor wie het zaad tusschen de
doornen valt: zoodat ik het Woord Gods wél
hoor, maar het gaandeweg door de bekom
meringen en de rijkdommen en de vei manen
des levens laat verslikken.
Geeft ons geweten nu het bevestigend ant
woord, dat het zaad van hét Woord God« In-
detdaad bij ons, óf op de steenrots, óf tue
ecben de doomen~valt: dan zal de pofeet
jlzechiél ook ons b(j den Heer aan klagen.
kAudiunt sermones, tuos, et non faciunt: Zfl
gooren Uwe woorden, o Heer! Maar zjj vol
brengen ze niet.” Dan past ook op ona het
klagend verwijt van Jezus, tot .de Joden ge
sproken: „Senno mens non earpit in vcbtoi
Mjin woord schiet geen wortel onder u,'*
Dan zal het ook ons vergaan gelijk dien
ongeloovige, waarvan de Apostel Paulus
schrijft: „Het gehoorde woord bracht hun
geen profijt, omdat zij geen geloof hechtten
aan hetgeen zjj hoorden. Dan geldt
de bedreiging, dat het Woord Gpü.
Weggenomen en gegeven zal worden
•eren, die er meer vrucht mee doen, valgei
deze uitspraak van koning Salomon: „Wa
gy geen gehoor bekomt, ai
woord uitbrengen
*t I- al zoo van het h<
ons beijveren tjjoens de
het zaad van Go
aarde valle, zoodat wjj het niet alleen welwil
lend aanhooren, maar ook in een goed en
best hart bewaren, en, ten bekwamen tijde,
vruchten voortbrengen in lijdzaamheid.
Daarom moeten wjj vooreerst het Wcord
Gods aanhooren met eerbied en aandacht
Immers het is God zelf, Die in de predikatie
tot u spreekt. Wjj vervullen toch bij het
gezantschap van Christus, en het is God, Die
u vermaant door ons. Wie uit God is, hoert
Gods woorden, en tracht daarnaar zijn le
isgedrag in te richten, altijd en overal.
V ij moeten vervolgens het Woord Gods
overwegen, gelijk van onze goede Moeder
Maria geschreven staat: „Zjj bewaarde al de
woorden in haar hart, welke Jezus tot baar
sprak.” Het hart is de schatkamer, waar het
Woord Gods moet opgeborgen word-.i. om
ten bekwamen tjide hooge renten af t< wer.
pen.
Wy m.eteu eindelijk het geboorde en
oveiwogen Woord Gods In praktijk brengen,
fat dalen omzetti Weest, zoo schryft de H.
Apostel Jacobus, niet slechte hoorders van
het woord, maar ook volbrengen. Gjj rult;
aoo verzekert de Goddelijke Meester, mijne
ware leerlingen zjjn, als gij bijjft en staat in
Mijne woorden Dan zal het Woord des Hee
sen niet ijdel tot Hem terugkeeren, maar die
vruchten voortbrengen, welke de Heer er van
verwacht, gelijk de dauw des hemels vrucht
baarheid schenkt aan de aarde.
Ignitum eloquium tuum vehementer: Uw
Woord, o Heer, is een geweldig vuur. Ge-
tyk het vuur de aarde zuivert van onkruid
en verdere nadeelige bestanddeelen, zóó moet
ook de onbevlekte wet des Heeren onze zie
len zuiveren van hoogmoed en van hebzucht
an van oneerbaarheid van allee, wat de har
ten bezoedelt.
Geljjk het vuur met zijne vlammen bet
aardryk verlicht zóó moet ook het Woord
Gods zjjn eene lamp voor onze voeten en een
fakfel op onze pkden, om de afgronden der
Mnde ter vennjjdet), en gestadig te wande-
ten op den weg van Gods geboden.
Gelyk bet vuur alles ontvlamt, wat het op
gijnen weg ontmoet, zóó moet ook het Woord
Gods in onze harten een heiligen ijver ontste
ken, om God steeds getrouwer, ijveriger en
vuriger te dienen: om de lauwheid en flauw
heid voor goed te laten vhren; om het
menscheljjk opzicht, dat groote struikelblok,
manmoedig met voeten te treden; om den sa-
tan dapper te weerstaan in het geloof; om
den verleider kortweg den rug toe te keeren;
|m dan hartstocht beslist tot onderwerping
hit raakten onderst boven.
Getuige Beers verklaart dat de i
rechts van den weg stond en dat er voldoen
de ruimte was te passeeren, een kaaswagen
passeerde nog toen de auto en de bakkers
wagen vastgereden waren.
De Kantonrechter zegt, dat verdachte voor
zichtiger had moeten rijden of moeten stop
pen.
Getuige Melchior zegt, dat bjj in de auto
zat en de bakkerswagen niet den balven weg
vrij gaf, bovendien stond ten paal van het
electr. bedrijf in den weg. De motor draaide
nog toen bet ongeluk plaats vond.
Het O. M. zegt dat van beide zijden aan
gifte is gedaan; het bevreemdt spr., dat op
bedoelden weg in dit geval een aanrijding
heeft kunnen plaats hebben. Eisch f 26.
boete of 14 d. h. Vonnis f 40 boete of 20
dagen'*h
Een aanrijding.
Terecht staat J. G. te Alkmaar, beklaagd
met zjjn auto rijdende een hittewagen te
hebben aangereden onder de gemeente
Schagen.
Als getuige wordt gehoord de bestuurder
van den hittewagen van den bakker Dek
kers, die verklaart aangeredén en voor den
wagen te zjjn geslingerd.
Verdachte ontkent deze toedracht en zegt
dat getuige gedreigd heeft hem in ’t water
te gooien.
Getuige Schellens verklaart dat er vol
doende ruimte was, zoowel de wagen als de
wagen nigstens jèden driften Sonntag das Hocto-
amt durchzugeben Sie glauben garni dut
welch eine Werhestunde es fur unaf
ist hier in so weiter Feme mit unsren
Kath. O lam ben sgen ossen in Holland
dem hl. Messopfer roigen zou könnetv
Indent ich Ihnen, Höchwurdiger Herr-
pfarrer Perquin, sowie dem sehr ver-
ehrfen Herm Speet meine Hochtchr-
tung und Wertscnatzüng rum AusdrucF
bringe verbleibe ich mit Katholisdiem
Gruss und auf wiederhören am 29 Au
gust u. s. w.”
Neen, wii .kunnen niet gelooven wat
men ons in den laatsten tijd vooral
tracht wijs te maken, dat de groote
massa, die toch nog overtuiging neeft
een neutralen omroep zou verlangen
H. REROUÏN. Voorz. K.RjQ<
dochters. Vgien zyn nog van meemng, dat de
meisjes toch vooral niet te veel moeten lee-
ren. Na het do^rloopen der lagers school
mag de dochter nog een knipcursus volgen,
misschien zelfs een diploma halen voor cou
peuse, dat is alles.
Koken en huishouden kan ze thuis bjj
moeder wel leeren. Zjjn zulke meisjes klaar
voor het leven? Ook op het land zjjn de toe
standen geheel veranderd vergeleken bjj vroe
ger en oog voortdurend kullen ook in de toe
komst nieuwe en andere eischen worden ge
steld, ook aan de boerenvrouw. Zal zoo’n
meisje zich later kunnen aanpassen aan de
gewijzigde toestanden en kunnen beantwoor
den aan alle eischen die de practjjk zal stel
len?
Anderen, vooral onder de meer gegoeden,
meenen hun dochter geen betere opvoeding
te kunnen geven, dan door ze een jaartje,
misschien wel twee, op een burgerpensionaat
te zenden. Ze leeren daar een beetje piano
spelen, wat Fransch, Engelsch, Duitsch of
borduren.
Maar dat is het niet, wat onze boeren
en tuindersdochter noodig heeft voor haar la
ter leven. Kom nu niet tegenwerpen, dat ook
op veel burgerpensionaten tegenwoordig de
gelijk huuhoudonderwjjs wordt gegeven. Dat
is waar en we verheugen ons zeer over dat
feit. Maar, boeren en boerinnen, dat is flet
wat uw dochter hebben moet Uw dochter
moet hebben landbouwhuishoudonderwjjs, d.L
op de eerste plaats huishoudonderwjjs, maar
aangepast en in verband gebracht met
de toestanden op het land. Daarnaast echter
is voor naar leven noodzakeljjk het speciale
landbouwonderwijs, natuurlijk slechts in zoo
verre als de vrouw daarvoor in aanmerking
komt.
Onze boeren- en tuindersdochters moeten i
gevormd worden, niet alleen tot degelijke I
huisvrouwen en -moeders, neen, ook tot
boerinnen.
Toen én de R. K. Vrouwenbond én de L.
T. B. het nut en de noodzakelijkheid van dit
alles hadden ingezien en overleg pleegden
met de St Josefs-stichting te Bergen, waar
men eveneens van het groote nut en noodza
kelijkheid van een landbouwhuishóudschool
overtuigd was, heeft men geen oogenblik ge
aarzeld die school ten koste van groote of
fers te gaan bouwen.
Wjj willup vooral U, boerenmoeders, wjjzen
op het grdbte nut der Landbouwhuishoud-
school, omdat gij in het bijzonder er veel toe
kunt bijdragen, dat onze boerendochters die
school te Bergen gaan bezoeken.
Vooreerst draagt de opleiding aan die
school zeer veel bjj tot de zedeljjke en ver
standelijke opvoeding van het jonge, meisje.
Het onderwijs boezemt haar lust in tot het
werk, doet in haar gevoelens ontstaan van
rechtschapenheid, naastenliefde, medegevoel
met anderen, gehechtheid aan den geboorte
grond, liefde voor het plattelandsleven. Het
schenkt haar bovendien een grondige kfti-
nis van alle onderdeelen der huishoudkunde,
zoo noodzakeljjk voor de huismoeder, op wie
de verzorging van alle huisgenooten rust.
De boerendochter, die met vrucht dit on
derwijs beeft gevolgd, zal niet schroomen de
handen uit de mouwen te steken als er eens
te werken valt; ze zal later orde en regelmaat
betrachten in het beheer van haar huishouden
zindelijkheid en reinheid zal er heerschen in
haar huis en met het oog daarop zal ze zor
gen voor eenvoudige, doch sterke en geriefe
lijke meubels en huisraad. Van haar tehuis
zal ze weten te maken een gezellig, aantrek
kelijk, en zonnig midden, waarin echtgenoot
en kinderen gaarne vertoeven en Steeds met
lust terugkeeren.
Ze zal met spaarzaamheid het smakelijke
en voedzame maal weten te bereiden; ervaren
zjjn in bet benutten der spijsresten en in de
kunst van afgedragen kleedingstukken der
groote kinderen weer zoo goed als nieuwe
te maken voor de kleinen. Ze zal haar moes
tuin en bloemhofke zelf verzorgen en dit niet
overlaten aan haar man, die by zyn vele
andere bezigheden de teelt der tuinbouwge-
wassen niet genoeg kan behartigen; ze zal
in staat zyn met haar man het beheer der
boerderij te bespreken, verbeteringen in stal
en boerdorjj te overleggen, evenals verande
ringen in het bedrjjf. Ze lean meepraten over
het regelen der werkzaamheden in landbouw
zóówel als veeteelt, ja, desnoods zelf de
leiding in banden nemen.
Ze kan toezien op het werk der dienstbo
den en aan deze leiding geven, want ze kent
de voorkomende werkzaamheden zelf en
heeft op de school geleerd, waarom ze zoo
en niet anders moeten worden gedaan.
Gelukkig het boeren- en tuindersgezih, dat
zoo’n huismoeder heeft: een moeder, die al
les is voor alle huisgenooten.
Om zulke moeders, waaraan onze tegen
woordige maatschappij zoo’n groote behoefte
heeft, te vormen is meer noodig dan wat
technische kennis, wat verstandelijke ontwik
keling op een cursus. Daarvoor is noodig
leiding, vorming, ontwikkeling van hart en
verstand.
Ziedaar het artikel uit „Land en Vee”,
waaraan wjj onzerzijds weinig behoeven toe
te voegeh.
Het toont overduidelijk aan hoe goed, hoe
nuttig en hoe noodig het ia, dat ook onze
boeren- en tuindersmeisjes de landbouwhuiz-
houdschool gaan bezoeken.
Want vergeten we één ding niet
Er wordt in de laatste jaren zoo verbazend
veel gesproken over de ontwikkeling van den
boeren- en tuindersstand.
Prachtig.
Inderdaad die mooie boeren- en tulnders-
stand, dat sieraad en die kracht van Kerk en
Maatschappij, kan zich Inderdaad niet ge
noeg ontwikkelen op welk terrein ook. Ja
wjj durven zelfs beweren, dat die ontwik
keling noodig is wil diezelfde stand zjjn eigen
MEDEDEEUNGEN VAN DEN KJt.O.
In ,.D>e Luistergids” van de vorige
week had de Schrijver, in wien wi» on-
middetfifk. ook al onderfeekende hit niet
met de initialen W. V.. den secretaris
van den H.D.O., den neer Vogt. her
kenden, het over pastoor Perquin. Hl’
haalde enkele regels aan uit het door
mii jn alle katholieke dagbladen ge
plaatste stuk van 14 Augustus en con
cludeerde daaruit zeer juist het vol
gende: „Met genoegen zien wii hieruit
dat pastoor Perquin en de zijnen het
in ieder geval met den „Nationalen om
roep” willen probeeren. Maar hii houdt
de achterdeur open, zooals wij trouwens
uiteenzetten ni R.L. no. 28, waarom
hii dat doet.” Deze woorden geven mil
de gelegenheid om mii over dit punt na
der te verklaren- Zeker, wii willen het
met den Nat Omroep probeeren, ook
ai vinden wij niet alles in het thans aan
den minister ingezonden rapport idea
listisch. wii willen het probeeren eh
wel omdat zooals bekend is. de Nat
Omroep zich' niet op neutraal standpunt
plaats. Want van neutraliteit hebben
wii een afschrik.
Als men een omroep werkelijk neutraal
wil maken, dan beperkt men hem onr
middellijk tot de kleinst mogelijke sfeeg
van werkzaamheid. Neutrale onderwer
pen, die niets met een gewetensovertuk
ging, ot met een levensbeschouwing te
maken hebben, rijn er uit den aard del
zaak maar zeer weinige. Men zou kun
nen spreken over technische zaken, ovwt
rekensommetjes, maar over niet vej
meer. Aardrijkskunde zou er al niet bil
door kunnen, omdat daaraan beschou
wingen over land en volk vertxxiden zijn
De omroep zou hoofdzakelijk kunnen
zijn een middel tot amusementen, dan
nog zou men met de grootste voorzich
tigheid te werk moeten gaan Ieder amu
sement is niet onschuldig En ware het
nu niet zeer te betreuren, als men dit
groote middel van cuHureede bescha
ving en ontwikkeling zou moeten veria-
gen tot een amusements-artited Boven
dien de ondervinding heeft ons geleerd,
dat neutraliteit niet vol te houden is, ook
ai is men met de beste bedoelingen be
zield En waarom niet? Vooreerst be
hoort «r niet weinig ontwikkeling en
kennis toe om te weten of verschillend»
.onderv e-pen werkelijk niet de begin
selen raken der verschillende levensbe
schouwingen. Men loopt altijd gevaar een
onderwerp neutraal te beschouwen, wat
't inderdaad niet is. En onwillekeurig ver
gist men zich en staat men voor men ’t
weet op aangevochten terrein. Een ken
schetsend voorbeeid heeft men gehad
bii den H DuO. Ik weet hoe b.v. de
voorzitter en de secretaris van deze in
stelling deze heeren ken ik van nabil
mannenn zijn van breedeeti gematigde
opvatting, en hoe zij steeds alles in
het werk wilden stellen om met hun
uitzendingen op neutraal gebied te biii-
ven. Ze zijn onverdacht. En toch is
hun dit niet mogen gelukken Wii noe
men alleen de sprekers, die zij voor de
microfoon lieten optreden van de Mii.
tot Nut van. 't Algemeen De proef om
werkelijk neutraal te zijn in hun uit
zendingen moest van toen af reeds ais
volkomen mislukt beschouwd worden,
en dat niettegenstaande de beste bedoe
lingen voorzaten Deze onmogelijkheid
dus, die bii ons vast staat, ook oog
andere redenen bren,t er ons toe om
het te probeeren met den Nat OmroeQ.
welke als hij komt volgens het ingedien
de raj?poit de neutraliteit bii de uitzet»
ding, en mi. terecht verworpen
heeft Dat men in het buitenland, waar
men de zoogenaamde neutrale uitzend-
stations heeft, onder katholieken er even
zeer zoo over denkt, Wijkt wel uit d«
verschillende brieven, Uie wii ontvingen.
Men voelt daar zoo goed wat men mist
en brengt dit dikwijls zoo spontaan tot
uiting Hier weer een gedeelte uit e»n
brief dien wij verleden week ontvingen
van den heer Paul Wlucherpfenninft
Postins(>ektor van de stad Hannover.
,,Ich benutze die Gelegmheit Ihnen und
Ihren Landsleuten meine höchste Aner-
kenirung auszusprechen. dass es möo-
lich ist in Holland einen R. K. Rund-
funk-Verein zu grunden Schade, dass
wir das hier nicht haben. H off ent lich
behalten Sie die Einrichtung bei we
lk geloof, dat de vertalii
regels beet achterwege kan Bljjven; sinds wjj
Duitsche lyinderen en dienstboden in huil
hebben gehaald verstaan wy allemaal genoeg
Duitsch om dexe galanterie van den dichter
Schiller te begrijpen. Jammer, dat men er
meestal niet meer in liet dan een compli
ment, dat men in geselschap van dames te
pas brengt, terwijl in het praktische leven er
weinig meer van te bespeuren valt.
Nu
nog bedenkeljjker niet alleen bjj de heeren
der ovucppuig, gedragingen van baar, die
het «wakke en schoone, door de Kerk zelfs
bet godvruchtig "rouwengeslacht genoemd
worden, ijjn dikwijls van dien aard, dat het
moeiljjk valt met eerbied naar haar op te
zien, maar daarover wilde ik het niet heb
ben; daarvoor zjjn andere gelegenheden!
Ik wilde slechte in herinnering brengen,
dat, toen de vrouw in tjjden van heidensche
barbaarschheid slechte ah een object be
schouwd werd van manneljjken drift en zjj in
dien toestand van eiaverny alle gevoel van
eigenwaarde had verloren, door de verbrei
ding en beleving van het christendom baar
eer en aansien wederom zjjn hersteld.
Zeker, de middeleeuwsche ridderschap ver
toonde nog wel de sporen van voorvaderlijke
ongebondenheid wjj zullen hun vechtjaa-
eerjj en tusscbentjjdsche drinkgelagen niet
in bescherming nemen maar ridderlijk zjjn
wilde zeggen: eerbied hebben voor de vrouw,
ten allen tjjde ah beschermer van haar eer
en zwakheid optreden. Die belofte moest de
edelknaap bjj zjjn ridderslag met een eed be
vestigen!
De eerbied voor de vrouw dee dbare in
trede in de wereld onder invloed der Maria-
vereering, welke met het Christendom hand
aan hand ging; daarom ging ook de opname
in den ridderstand gepaard met een geheel
bjjzondere toewijding aan de H. Mu
Zou nu datzelfde geneesmiddel tjjn
verloren hebben in onze dagen? m.a.w. zou
ook nu een meer intensieve Mariavereering
door mannen en Jongelingen niet haar ver
edelenden invloed doen gelden op de onder
linge verhouding tusschen de beide geslach
ten?
Wanneer de gedachte aan moeder of zus
ter voor den jongen man een waarschuwing
ie om iedere vrouw, die hjj op zyn levensweg
ontmoet, met achting te behandelen, hoeveel
te meer zal dit dan het geval zjjn, ah zjjn
aandacht gevestigd wordt op de onbevlekte
Moedermaagd, Die de eer van bet vrouwen
geslacht door Eva eenmaal geschonden, zoo
schitterend herstelde!
Ziehier een tweede reden, waarom
openbaar eerbetoon door ons, mannen,
gebracht, op
huisvadei
gemannen, van wie ik weet, dat gjj
loop van het jaar meermalen in alle
naar „het putje” gaat, bijjft nu niet
wanneer wjj Zondag 6 Sept, te samen
kmderlyken eenvoud gaan ueerknielen op de
peek, door Maria ah genadeoord aangewezen.
^oor op te zien naar Haar, Die wjj be
en, ah „het sieraad der vrouwen” zullen
Ions opnieuw herinneren, wat wjj aan
Haar geslacht verschuldigd zyn en Vanneer
wjj dan daarnaar onze houding bellen, komt
dat ten goede niet alleen aan onszelf, maar
ook haar, die hare waardigheid ah verloofde,
echtgenoote en moeder niet goed meer schij
nen te begrijpen.
Kapelaan HELMER,
Algem. Adviseur.