I r fl Klein Allerlei. RADIO. HANDEL EN MARKT. GEMENGD NIEUWS. BUITENLAND. Korte Berichten. BINNENLAND. ae passagier om net leven swa- uit garen op en Omsire- 0118 I elde. den met kort met de m*tode«;llng, dat er de uitbetaling wsron gereten. ver een en len: tri >pc Bach. BROEK OP LANGKNDIJK, It September. Aangevoerd 17.600 K.G. aardappelen: Scho'.aehe muiten t 430f 430, Eigenheimer* f 8.50I 4, Blauwe aardappelen f 4.10. drielingen f 3.20. Ihie of York f 3.20, klein f 0.90, 525 boa wortelen f 2.60, 5400 K.G. peon f 1.20—f2, 38.700 *‘uk* bloemkool: le soort f 5.40—f 11.10, 2e soort f 0.40—f 2.60, 8000 K G. slaboonen f 1.40—8.70, 22 K.G. snijboonen f 1.80, 66.000 K.G. roode kool f 0.50—f 3.20, 29.000 K.G. gele kool f 0 40—f 1 10 53300 K.G. witte kool f 0.30—f 0.80, 13.600 K.G gele uion f 3f 3.20, gele nep f 530t 5.60, ge it drielingen f 1.60—f 130, 200 K.G. bieten f 1.60 uit op elkaar. Dooden 3; materieele schade was Het 'echtpaar Lobo-Braakensiek. Naar wy vernomen zal het stoffelijk over schot van het echtpaar Lobo-Braaken.4"k vermoedelijk morgenavond worden overge bracht naar Amsterdam. De crematie zal Maandagmiddag Westerveld plaats vinden. De rei* der Koninklijke Familie. De Koninklijke Familie, die, zooal* ge meld. hedenmorgen naar IJmuiden zou ver trekken, om vandaar met Hr. Mr. kruiser „Sumatra” een tocht naar Helder te maken, kon in verband met de versperring van de spoorbaan, tengevolge van de spoorweg, ramp by De Vink, niet de geheel© reis per trein maken. De vorstelijke personen begaven zich nu per auto naar Leiden, om vandaar per trein naar IJmuiden te reizen. ENKHl'IZEN, September. Vischmarkt. Donderdag werden aangevoerd door 15 vaar tuigen 2820 pond hoekbot en 26.90 tol 1 30.90 per 100 pond. Hoogste vangst 260 pond, laagste 31 pond per vaartuig. MEDEMBLIK, September. R. K. Markt veee- nigiug „St. Josef”. Aardappelen: Groots muizen f 1.95—f 230, kleins muizen f 130l 2.50, Groo ts Due f 1.75f 2.00, Bloemkool f 030f *.00, Uien f 1.30—f 1.40, Nep f 2.20-f 230. ZWAA'G, 8 September. „Bzngert en ken.” Pruimen f 17—1 30, Druiven f 28l 35, Torna ten f 2—f 7, Peren f 3f 16, Slaboonou f 1f 5, Bnijboonen f 4f 8, Bloemkool f 6f 10, Roode kool f 1-f 3, Gele kool f 2—f 3, 81a f 4—f 8, Wortelen f 3f 5, Augurken f 7—f 16, Komkom mer* t 3—f 5. ENK HUI ZEN, September. Aardappelen fruitmarkt. Blauwe aardappelen f 1.60—f 1.70, blauwe eigenheimer* f 130 per 50 K.G. Beurze Ando t 9.20f 11.00, William f 6.70f 8.30, Conaeillier de la Cour f 530—f 6.80, Michieltje* f 3.60, None Peto f 4.80, Bonne Louise f 11.00—f 13.00, Perzikperen f 5.80, Kalleba* f 9.80, Durandcau f 5.80, Blanke kozijn f 5.30, Appelen: Pasgoed Non Leeaoh f 13.90—f 19.40, Bitter* Eerstelingen f 7.00, Zure appelen f 730, per 100 pond. 81a boenen f 1.00 per zak. Wegens de versperring van den weg naar Rotterdam moe-ten alle uit Amsterdam naar den Haag over Breukelen worden geleid. NOORD-SCHARWOUDE. 10 September 30.200 K. G. aardappelen achouche muizen f 4.10—f 4. 90 Due of York f 3.20 f 3.50 eigenheimers f 3.00—f 3.40 blauwe eigenhei mer» f 4.00 blauwe aardappelen 1.80 drie lingen f 3.10 schoolmeester* f 3.20. 2000 K.G. spercieboonen f 2.10f 9.,23.600 K.G. gele uien f 1.00—f 3.20 gele nep f 3.B0—f 5.70 gele drielingen f 1.00—f 1.70 6200 K.G. peen f 1.30—f 2.— 70.400 K.G. roode koo! f 0.20—f 3.10 30.200 K. G. witte f 0.70— f 1.40 14.000 gele f 0.40—f 1.60 1600 bos wortelen f 2.70—f 4.80 6900 stuks bloemkoa' le soort f 4.30— f9.30 2e soort f 0.70 1000 K.G. zilveruien f 0.10 zilvernep f 8.10f 5.6C drielingen f 0.80. WARMENHUIZEN 9 Sepember. 1936. Marktbericht. Roode kool f 0H0—f f 2jK» witte kool f 0.50f 0.56 scbotsche muizen f 3.10—f 4^0 scbotsche drielingen f 2.90 sla .bootten f 3.60—f 5.50 gele nep f 5.00f 5.70 drielingen f 1.40f 2.90 gele uien f 2.00— f 2.60., T* Boskoop geraakts de 10-jarige N. te wa ter In de Laagboskoopache Wetering. Een doch ter van den heer B., welke het geval bemerkte, begaf zich aanstond* gekleed te water en redde den knaap. ft et minderjarige meisje M. G. te Kerk *d* heeft sinds eenIge weken de ouderlijke woning verlaten met medeneming van *1 hear kleuren en een flinke som geld*. Haar verblijfplaate 1- onbekend. zelfs, neerl Op een t korten set een tweeden. Toen voelde ik, dat de rem men werden aangezet. Instinctmatig ,o il Je ik dat er iets niet in orde was en ik trok mijn beenen op. Op hetzelfde oogenblik ht^le on» com partiment naar voren en trok het plafond boven mij weg. Toen zag ik een-klaj»» vel li-ht. Wat er verder gebeurde weet ik niet meer. Op een gegeven oogenblik zag ik nog <en stuk hout en een stuk van een deur. Ik greep er naar, en voelde, dat ik in het wa ter werd geslingerd, dicht bij den wal. Als een baas kroop ik naar voren en ren de het weiland op. Ik zag nog hoe het laatste gedeelte van •agen inschoof. ik eenigszins tot bezinning was ge zag ik de locomotief dwars over de igebogen. De eerste 2 goederenwa- ins waren geheel in elkaar geschoven en een vreeeclijke verwoesting aan-. BOVENKARSPEL, 9 September. Marktbericht ^D* Tuiubuuw". Aardappelen groots muizen f 1.70—f 2.35, klei ne muizen f 1.15—f 2.25, Due f 1.65f 1.85, Blauwe f 1.50—f 1.96, bonts f 1.90-f 3.00, 107C baal kriel f 035—f 036, 900 baal ui-m: groot» gele f 0.90—f 1.20, drielingen f 036—f 1.06, Nep f 1.40—f 230, 41500 stuk* bloemkool: le soort f 6.-f 16.10, 2e soort f 2.00-1 4.20, 3e soort f 0.75—f 1.90, 28650 K.G. roode kool f 0.20—f 130 12850 K.G. gele knol f 0JO-f 030, 10000 K.G. witte kool f 0.20—f 0.50, 16600 stuks biotcz groots f 8.70—f 10.20, kleine t 2.10—f 8.CÜ, 555 zak slaboouun f 0.25—f 1.40, Augurken fijntijz f 0.25—f 0.27, fijn f 0.13-1 0.15, grof f 034- f 0.07. de lijn naar Amersfoort, groote vertragin gen. zoowel van de uitgaande als van de te Amsterdam binnenkomende treinen. Ook naar het Noorden vertrokken de trei nen met veel vertraging. De toestand der gewonden. Hedenmorgen 8 uur hebben wij geïnfor meerd naar den toestand der gewonden, welke in het Academisch Ziekenhuis te Lel den verpleegd worden. Men deelde ons mede, dat de toestand der patiënten onveranderd ie gebleven. Hoewel de toestand van verschillende patiënten ern stig blijft, bestaat er uitgezonderd voor den stoker, K. van Ettikhoven, die er zeer ern stig aan toe ia, voor de meesten geen direct levensgevaar. Den geheelen nacht is men bezig geweest met het opruimen der puinhoopen der ver ongelukte wagens. De geruchten, als zou er nog een vierde slachtoffer onder een der wagons liggen, zyn gelukkig niet bevestigd. Ze«r waarschijnlijk zijn thans al\ dooden en wonden geborgen. Verscheidene autoriteiten hebben een on derzoek ingeeteid op de plek des onheil». De oorzaak van 't ongeval staat nog niet vast. <5 Werden gedood en voorts één zwaar gewond. De rtwdvonkepidemie, die te Warschau sir.d* SZv hTn,cht’ hee,‘ Me^'en tijd be- aenKciijke afmetingen aangenomen. Alleen In het riekrnhnis te Warschau liggen reeds meer dan 650 «an roodvonk lijdende finderw. Prime de Rivera heeft besloten, een besoak ui r<’"ReB 4e tentoonstelling te Philadel- pnia. Hij «al op ff September Tertrekken en te New-York president Coolidge ontmoeten. In de buurt van Hatibor heeft do politie de kassier van een mijnonderneming gearre»te?rd, die in het afgeloopcn jaar ruim 7S milliocn Tsjechische kronen (ruim 560.000 gulden) heeft ▼erduiaterd. Hij heeft bekend. PROGRAMMA’S. ZATERDAG 11 SEPTEMBER. Hilversum, 1050 M. 12.00 Politieber. 5.00—7.00 Voor- avondconcert door het H. D. O.-orkest. Solist: Chris de Vos, tenor. 7.00 Politie ber. 7.157.45 Lezing door den heer Dr. Robert Saudeck, over: Graphologie. 7.45 en 10.00 Persber. 8.10 V. A. R. A.-avond. Joh. Hendriks, tenor. Nico Pielstroom, bariton. W. Lefeber, begeleiding. Spre ker: De heer Jan A. v. Zutphen, voorz. van het Koperen Stelenfonds „Nieuwe Levenskracht", over: De T. B. C. bestrij ding. 1. Sonate, Schubert, viool. 2. Cru cifix, zangduo, Frauré. 3. Berceuse de Jocelyn, tenor, Godard. 4. Lied van de Avóndster, Tannhauser, bariton, Wag ner. 5. Les pêcheurs de perles, zangduo, Bizet. 6. De vogeltjes, Adama v. Schelte- ma, declamatie. 7. Toespraak door Hr. J. A. v. Zutphen. 8a. Still wie die Nacht, Bom. b. Ouderhuis, Loser, Rouw Falkland, b. De koperlm; lem, declamatie. 10. Air, Wieniawski, viool. 11. Le* ramaux, ba riton, Faure, Daventry, 1600 M. 3.20 Orkesteoncert, E. Coleman, tenor alt. S. Kneale Kelley, viool. 5.20 Concert door de band van H. M. Royal air force. P. Byrne, bariton. 6.20 Causerie: A gar denchat. 6.35 Kinderaurtje. 7.20 Tijdsein Big Ben, weerber., nieuws. Lezing: Ama teur photography. 7.45 Oude Engelsche muziek door R. Robertson, piano. 8.00 Muziek. 8.20 Een Charlot-revue. Orkest, koor en solisten. 9.20 The English singers 9.50 Weerber., nieuws. Lezing: The ul timate Island. 10.15 „Ringing the changes", schets, waarin R. A. Roberts alle 8 rollen zelf vervult. 10.5012.20 Dansmuziek. Parijs, „radio-Paris", 1750 M. 12.50 Concert Lucien Paris, piano, viool, cello. 5.05 Concert. 8.50 Galacon- cert. Königswusterhaueen, 1300 M. 8.50 „Rheinfahrt," vroolijk stuk. 10.50 12.20 Dansmuziek, Orkest Etté. Brussel, 486 M, en Antwerpen, 265 M. 5.206.20 Concert. Orkest en zang. 8.20 Concert. Mr. Letroye, zang. 10.20 Nieuwsber. Münster, 410 M. 1.35—2.50 Orestconcert. 4.05—4.20 Kindervertellingen. 4.204.50 Sprook je*. 4.50—6.20 Orkestconcert. 6.20— 7.20, 7.20—7.50 Lezingen. 8.20—9.20 Declamaties. 9.2010.50 Gitaar-kamer- muziek. 10.50 Vroolijke muziek en zang. den trein in beweging was, en op den eer sten wr~ Toen komen, rails om, gei hadden gericht. Mijn eigYn wagen lag tot :ian den dorden eoupé schuin in de sloot. De eernte ooupe bestond selfs niet meer. Naast my ontdek te ik dr. Rflmke, die tegenover >ny bad ge seten, eveneens ongedeerd. Teven» zag ik in mijn onmiddeiliike nabijheid een dames schoen, welke bleek toebeboord te hebben aan mevrouw Lobo. Het lichaam van me vrouw Lobo lag aan de andere zijde van de sloot Verder zal ik u de vroeselijke by zon derheden besparen. Ik zou ze trouwen* niet meer kunnen navert>.‘ilen. Ik besefte alleen dat ik wederom door een wonder was g^red. Zooal* men zich zal herinueren mankte de heer Van der Kwast uu twee weken geleden met een Pandor-vliogtulg een reis naar Duitsahlan-L Op bet vliegveld Ik>rt- mund ruilde hij echter even zyn plaats om met een daar woncuJen vriend. Vjjf minu ten later viel de madiina naar beneden waarb|J, zooal» bekend, de piloot, de heer Reiher, eu men. ALKMAAR, 10 September. Kaumarkt. Voor- looplg. Aangevoerd 61 »tapel«, wegend* 177.000 K.G. Fabriekakleine tn. tn. f 38, tonder merk f 35, Fa- briekaoommi**!* met merk f 4130, Boers* kleine met merk f 3730, tonder merk f 38, Boeren Com missie met merk l 42 Handel goed. AMSTERDAM, 10 September. De aardappelprij zen waren heden onveranderd. A an voer 6 ladiu gen, 2759 HX. en één licht hem Wfjten de hdur es Mevrouw Lobo-Braak ensiek Met den heer en mevrouw Lobo-Braaken- siek zjjn twee onzer besté autisten heenge gaan. De heer Lobo is leerling van de Tooneel- sohooi geweest en behoort in zekeren zin tot de acteur» van den „ouden” tyd. Ge ruimen t|jd i« hij verbonden geweest aan het gezel schap van Hejjermans. Bekend is om. zyn optreden in „De Verzonken Klok” van Ger- berd Hauptmann. Later maakte hy deel uit van Rooyaard's gezelschap. In 1906 werd hy geëngageerd door hot Kon. Ver. N< d Tuo- nocj Op 1 Januari 1907 trad bij op den voorgrond in de rol van de Arend in „Gijsöreebt van A omstel.” Verder Js hij bij verschillende tooneel- gezelschappen Ojsgetreden, o.a. by „Comoe- dia.” De heer Lobo is 42 jaar oud geworden. Mevr. Greta I.obo-Braaken»iek betrad reeds op haar 4e jaar’de planken Toen zij nog geen 30 jaar oud wa» vierde zij haai 25-jarig tooneeljubileum. Voor het eerst trad zy op in „Frou Frou", te zamen met Sarah Bernhard. Daarna heeft zij nog veie kinder- rollen vervuld. In 1899 debuteerde zy by het Ver. Kon. Ned. Toone ’1. Bekend zyn van haar de rollen Martine en de Oude Dienst meid. waarm.'dr zij zeer veel succes orsrstte Ook Mevr. Lobo is by tal van gezelschap pen werkzaam geweeX. bij sommige teza men met haar echtgenoot. Laatstelijk waren beide geëngageerd door het Nieuwe Rotter- damsch Tooneel, Dir. Frit» Tartaud. Mevr. Lobo, die den leeftijd van 45 jaar beriikte, is er in geslaagd zich snel op te werken tot een onzer populairste actrices. De rails krulden om. Omtrent de oorzaak van de ramp valt niets met zekerheid te zeggen. De indruk bestaat echter, dat de ramp te wjjten is aan een verzakking van de spoorbaan. Of het juist is, zal het onderzoek móeten uitmaken. De machinist moet hebben ver klaard, dat hy op een gegeven moment de rails voor de locomotief zag omkrullen. De heer ir. O. H. v. d. Vegt, hoofdinspec- teur-weneraal van het tftezfcht op de spoor wegen. heeft de plaats van de ramp bezocht, Gisteravond laat had de „Tel.” met hem een onderhoud, waarin hij verklaarde, dat nog niets omtrent de oorzaak van de ramp te zeggen valt. Zoodra alles is opgeruimd en opgenomen, zal een enquête worden in gesteld én een getuigenverhoor plaats vin den, waarna men de oorzaak zal kunnen vaststellen. Het is zeer moeilijk te bepalen, aldus zeide de heer Van de Vegt. of de breuk der rails voor het ongeluk of daarna plaat* had. De baan wordt daar ter plaatse pas vernieuwd en het ballastbed was versch. Doch dit is op verschillende plaatsen het geval en kan niet zonder meer ai» de oorzaak worden aange nomen. Den geheelen avond was men met de op ruimingswerkzaamheden bezig, waartoe hulptreinen uh beide richtingen waren aan gekomen. Dez werkzaamheden stonden on der leiding van den ingeneur der tractie ir. A. E. R. Arnold uit Amsterdam. Men ha hoop, hedennacht gereed te ko men met het vrijmaken van een der beide lijnen. In Voorsohoten was het zoo vol met au to’», fietsen en voetgangers, dat het verk jer herhaaldelijk gestremd was. Spoorwegongelukken fn Nederland. We laten hier een lijstje volgen van de voornaamste spoorwegongelukken, die in de laatste 44 jaren in ons land ge beurden, _Vogelenzang, 11 Aug. 1882. Twee treinen liepen, ten gevolge yanliet niet in acht nemen der seinen, op el kaar. Dooden: 22; gewonden: 7. Ruinderwold, 2 Jan. 1888. Een trein uit Meppel en een trein Groningen liepen gewonden: 7. De belangrijk. Overveen Zand voor t, 10 Aug. 1890. Door te sterk remmen ont spoorde een trein. Dooden: 1; verschei dene gewonden. Breda, 10 Juli 1894. Door het uit glijden van een der treinen ontstond er een botsing tusschen trein 560 en trein 586. Dooden: 2 hoofdconducteur*; ge wonden: 2 beambten. C a p e 11 e, 15 Nov. 1899. Door een samenloop van omstandigheden liep trein 80 op een stilstaanden trein. Doo den: 8; gewonden: 12. Twello, 22 Dec. 1900. Ten ge volge van onoplettendheid van een d. d. klerk liep trein 238 op trein 927, Doo den: 2; gewonden: verscheidene.' Boxtel, 5 Sept. 1903. Door keerden wisselstand ontstond er botsing tusschen de treinen 1207 1485. Dooden: 1 conducteur; gew.qn^ie eenige andere conducteurs. De mete: eele schade was aanzienlijk. Purmerend, 5 Sept 1905. Door onbekende oorzaak ontspoorde trein 769. Dooden: 1; gewonden: verschei dene. Simpelveld, 8 Dec. 1910. Ten gevolge van onvoldoende remmen ont spoorde trein 1322. Dooden: 1, De mate rieele schade was aanzienlijk. R ij k u i t (spoorweg MechelenTer- neuzen), 3 April 1912. Trein 12 kwam in botsing met eenige ledige wagens. Dooden: 1; gewonden: eenige reiziger*. Axel (spoorweg MechelenTerneu- zen), 5 SepL 1913. Ten gevolge van een verkeerden wisselstand ontspoorde trein 107. Dooden: de stoker. Roermond, 2 Jan. 1913. Ten ge volge van onnauwkeurigheid van net personeel botste trein 1515 op trein 1365. Dooden: 2; gewonden: 5. ^Tben fk lang» kwam, was men druk bezig, wewonden uit te zagen. HeJ was een vreeee- Hke aanblik, dien ik nimmer zal vergeten. Tot zoover het verhaal van dezen reiziger. Wat dr. Rümke vertelde. Dr. Rümke, een der passagiers, heeft kan het Vaderland verteld: „Mijn indruk was, dat we 'n slechten wagen getroffen hadden, het lezen viel me moeilijk en de wagen schommelde hevig. Toch was ik zóó verdiept in mijn lec tuur, dat ik niet eens wist, dat we Voor schoten al gepasseerd waren Toen'ik de eerste schokken voelde, was ik me nog geen gevaar bewust; ik wierp niet eens dadelijk mijn boek weg.Mijn buurman, de heer van der Kwast, trok zijn beenen op. Ik had ook wel eens gehoord, dat men dat doen mor"t in geval van gevaar.deed het en juist brak de compartiment open. we werden naar beneden geslingerd in het water." „Had u den indruk te vallen?" „Neen, het was meer de emotie, die men op een rutschbaan heeft, wanneer •en schuitje naar beneden gaat, het wa ter in. Zoo was het precies Toen ik op den kant geklauterd was, heb ik nog geroepen en gezocht naar onze medepassagiers, den heer en me vrouw Lobo.... Een eindje verder lag mevrouw. Mijn indruk was dat ze niet meer bij kennis is geweestHaar polsslag was héél slecht en ze reageerde niet meer op hetgeen ik zeide. Terwijl de heer Lobo opvallend bleek was, ontbloede lippen had en ook een neer slechte pols, meen ik te kunnen zeggen, dat hij misschien nog even bij kennis is geweest. Zij waren er het slechts aan toe. Een twaalftal andere gewonden heb ik bijna allen den pols gevoeld en over het algemeen heb ik: wachten tot er hulp is, aangeraden. I Dat heeft men ook gedaan. Er heerschte geen paniekDe meesten waren, de omstandigheden in aanmer king genomen, zeer rustig. Toen er assistentie kwam, ben ik zoo gauw mogelijk weggegaan. Ik heb me niet met de aankomenden in verbinding gesteld.Ik was zelf te veel geschokt dat begrijpt u." Naar het Vad. verder vernam, zaten ook mevr. Zillessen uit den Haag, de •ebtgenoote van den griffier der Eerste Kamer, en haar dochter in den trein. Zij zijn echter ongedeerd gebleven. De da mes zaten in een coupé eerste klasse en de dochter had, toen zij voorgevoelde, dat er iets ernstigs gebeurde, de tegen woordigheid van geest, haar moeder toe te roepen, de beenen van 4en vloer te tillen, hetgeen mej. Zillesen zelf ook deed. Mevrouw Z. viel door de onver wachte beweging van den schok op den ▼loer van de coupé, maar bezeerde zich niet, althans niet noemenswaard. Hun wagen was boven de sloot blijven han gen en met eenige hulp konden de dames de coupé verlaten en zoo spoedig doen lijk naar den Haag terugkeeren. Wat de heer Kwast De „TeL" sprak dep heer Kwast, békenden vliegtUM?*conMn,pteur> die den heer Lobo in den noodlottigen coupé zat. Hij deelde het volgende mede: Wij ver trokken uit den Haag met zyn vijven: de heer M. Lobo, mevr. Lobo, nog eenige pas sagiers,' die ik niet kende, en ik. Wij zaten in het tweede compartiment van het eer ste personenrijtuig. De trein reed tamelijk aftel, doch het viel mij op, dat wij vrij stork heen en weer geschommeld werden, zoo erg dat ik na eenigen tijd mijn courant gde, omdat ik die niet kon lezen. gegeven oogenblik voelde ik een •nok, onmiddellijk gevolgd door NEDERLANDER TE ZURICH OPGELICHT. Voor 180.000 Zvntsersche franc». Te Zürich i* een Nederlander het slacht offer geworden van oplichters, die hem door het voorspiegelen van winstgevende speculaties 180.000 Zwitsersche franc» af handig hebben weten te maken. Eén hunner, die zich Davidson noemde, Stelde aan den Hollander iemand voor, die vertelde Amerikaan te zyn en Blaint te boe ten. Deze Blaiqt zou dan iemand zyn, die veel succes met speculatie* heeft gehad. Deze beide oplichters brachten den Ne derlander te Zurich voor een deftig gebouw dat de zetel genoemd werd der Internati onal Broker*’ Association", waar de reed» uit termjjntransacties behaalde winst zou worden opgenomen. Blaint ging naar binnen en kwam daarna terug bezwaren i>y Hij vertelde, dat het bedrag voor de tcr- myntransacties eerst in contanten moest worden gestort, ten einde den schijn te wek ken, dat men hier met «en werkelijke trans aetie te doen had. I>avid*on stelde toen zijn aandeel tea be- d van 20.000 pd. at. onmiddellijk aan BI»‘at ter baad, wasron do Nederlander DE STAKING IN DE ENGELSCHE MIJNEN. Bemiddelingsvoorstellen verworpen, Churchill heeft voorgesteld onmiddel lijk 'n conferentie te beleggen tusschen de mijnwerkers, mijneigenaar* en de re- geering teneinde de stappen onder de oogen te zien, welke genomen moeten worden om een spoedige werkhervatting te doen plaats hebben. Hij geeft een schema in overweging, dat uit de volgen de vijf punten bestaat: 1'. Vaststelling van de algemeene prin cipes op nationale basis. 2. Districtsovereenkomsten in over eenstemming met deze algemeene prin cipes. Loonen, werktijden en andere voorwaarden worden vastgesteld in dis trictsovereenkomsten. 3. Onrftiddellijke werkhervatting op de basis der districtsovereenkomsten. 4. Bevestiging door een centraal li chaam van de districtsovereenkomsten, voorzooverre deze kwesties betreffen, die gewoonlijk op nationale wijze wor den geregeld of waar noodzakelijk te rugwijzing naar het district. 5. Een nationale overeenkomst betref fende vele, al dan niet alle punten die tot dusverre op nationale wijze worden geregeld. Deze voorstellen tot bemiddeling in het kolenconflict zijn echter zoowel door de mijneigenaars als door de mijnwer kers verworpen, DE REVOLUTIE IN NICARAGUA. Een overwinning voor de regeeringrtroepen. De troepen van president Chamorro hebben een nieuwe overwinning behaald op de revolutiormairen, waarbij zij der tig hunner doodden, ook een hunner lei ders, en een vijftig wondden. De regee- ringstroepen, die acht en twintig gewon den hadden, vermeesterden 135 geweren en een hoeveelheid munitie. Na*r de Imesti* meldt, heeft 4* bevolking v»n Rusland, die in de torloge- en revolutiejaren nogal la gedund, in den loop van dit jaar weder den omvang van vóór don oorlog bereikt. <>p grond van voorloopige gegevens scha* men dat de bevoiLking op 1 Januari 1928 aal gestegen ayu tot 145.000/100 rieten. Tengevolge vnn een eteeninstorting in de aoridlda-mijn b4j Eisleben sijn eenige mijnwar- kar* t» etn erihieolianM ingmdoien. Twee buaser tenor. 9a. ig, v. Col- Legende, NRI>. htukadoorspatroonhrond. De 2-tate algemeene vergadering van den Ned. Btukadoorapatroonfihond werd te Apeldoorn ge opend onder voorzitterschap van den heer J. de Moet uit Den Haag. Als plaats voor het honden der 25ate jaarlijk- sche algemeene vergadering werd in verband met het zilveren feest van den bond, Amsterdam aangewezen. De rekening sloof in ontvangst en met een bedrag van f 16.597.04 en een batig sal do van f 1317.96. De periodiek aftredende bestuursleden, de hee- reu TT. G. Vermeer Jr., le secretaris, Rotterdam; Victor Ofcton, 2e penningmeester, Nijmegen; en H. Metz, commissaris, Leeuwarden, werden allen herkozen. De heer D. N. Verdoes werd herbenoemd als T-edacteur van „Ons Belang”. De heeren J. van Gilst, Den Haag en Johan H. W. Lutjeharmc, Alkmaar, werden eveneens herltenoemd als leden van de commissie voor redactie. De heer Lutjeharms werd tot secretaris van de C.V.B.-commissie benoemd B e i 1 e nM oogbalen, Z5 üec. 1913. Vennoedelijk door het breken van een koppeling ontspoorde eèa reizi gerstrein. Dooden: 5; gewonden: 2. De materieele schade was belangrijk Leiden, 17 Jan. 1914. Twee loco motieven botsen op elkaar Dooden: 1; gewonden: 2. Hattemerbroek 2 Jan. 1915. Door verkeerden wisselstand ontspoor de trein 14fc, Dooden: 1; gewonden: 2. H o u t e n, 7 Juni 1917. Ten gevol ge van onoordeelkundige samenstelling van den trein ontspoorde de Koninklijke trein. Gewonden: 26. De V o r k, 4 Aug. 1918. Twee goederentreinen loopen op elkaar. Doo den: 3; gewonden: 5. Weesp, 13 Sept. 1918. Ten ge volge van dijkverzakking stortte trein 102 van den spoordijk. Dooden: 40; ge wonden: een 50-tal. De vertraging van den treindienst, boofd- trefnon en verder Dientenge volge ontstonden in den treindienst, ook op een som van 180.000 Zwitsersche fratlcs overhandigde. Blaint ging toen cpnirnw bet gelx-uw binnen, om, naar h(j zeide, de winst op te nemen, doch even later kwam bij weer te- KUa’ ?}an* beweerde hij, <Lrt er nog steeds bedenkingen waren, dat de winst was gede poneerd en dat het geld in don namiddag zou worden terugbetnalL Toen de Nederlander l.iarop op uitbeta ling aandrong. wist-rn zij hem te bewegen, met hen naar Weenen te gaan, waar zij vol bewer,nS h’-‘ geld z -uden terug- Daar verdwenen zij evenwel, waarna den bedrogene meu ander» testte dan aanrifte by de politie te -loon. «nngure n* „llttena-vt” gearresteerd. Door d« maTedtan-wee te Grave 17 teerrt een beruekt oplichter, zekere C. ven P 30 J»nr en ongehuwd, bij de politic in ons land’be- t’i lu,t7'an‘” r>md»‘ hij rich tijden, de d* nni,orm luitenant ver- I^er” fl*n fo"",g<' “““houht rg.n. voor het In don laststen tijd na zijn ontslag nit de ge vangenis op 30 Juni 1.1. gaf hij rich nit *T. bouwkundige en wist rich onder bedriegeliike t voorgeo-cm* te Goud» en Dordrecht logic, te ver schaffen, waarom dan ook in die plaatsen «Ij» aanhouding gevraagd werd. Te Grave had hij onder den naam de Leeuw bij den directeur van van Gend en Loos onderdak gevonden, voorge vende als inspecteur van do internationale beton- maa*«chsppij oontrole te moeten uitoefenen op de w erken voor de biug over de Maas te Grave van de firma Stuleineyer. Met de familie waar hij thans inwoonde, wa, hij reeds zoo vertrouwd, dat hij ook daar wat geld wist los te krijgen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1926 | | pagina 2