I
r
fl
Klein Allerlei.
RADIO.
HANDEL EN MARKT.
GEMENGD NIEUWS.
BUITENLAND.
Korte Berichten.
BINNENLAND.
ae passagier om net leven swa-
uit garen
op
en
Omsire-
0118
I
elde.
den
met
kort
met de m*tode«;llng, dat er
de uitbetaling wsron gereten.
ver
een
en
len:
tri
>pc
Bach.
BROEK OP LANGKNDIJK, It September.
Aangevoerd 17.600 K.G. aardappelen: Scho'.aehe
muiten t 430f 430, Eigenheimer* f 8.50I 4,
Blauwe aardappelen f 4.10. drielingen f 3.20. Ihie
of York f 3.20, klein f 0.90, 525 boa wortelen
f 2.60, 5400 K.G. peon f 1.20—f2, 38.700 *‘uk*
bloemkool: le soort f 5.40—f 11.10, 2e soort
f 0.40—f 2.60, 8000 K G. slaboonen f 1.40—8.70,
22 K.G. snijboonen f 1.80, 66.000 K.G. roode kool
f 0.50—f 3.20, 29.000 K.G. gele kool f 0 40—f 1 10
53300 K.G. witte kool f 0.30—f 0.80, 13.600 K.G
gele uion f 3f 3.20, gele nep f 530t 5.60, ge
it drielingen f 1.60—f 130, 200 K.G. bieten f 1.60
uit
op elkaar. Dooden 3;
materieele schade was
Het 'echtpaar Lobo-Braakensiek.
Naar wy vernomen zal het stoffelijk over
schot van het echtpaar Lobo-Braaken.4"k
vermoedelijk morgenavond worden overge
bracht naar Amsterdam.
De crematie zal Maandagmiddag
Westerveld plaats vinden.
De rei* der Koninklijke Familie.
De Koninklijke Familie, die, zooal* ge
meld. hedenmorgen naar IJmuiden zou ver
trekken, om vandaar met Hr. Mr. kruiser
„Sumatra” een tocht naar Helder te maken,
kon in verband met de versperring van de
spoorbaan, tengevolge van de spoorweg,
ramp by De Vink, niet de geheel© reis per
trein maken.
De vorstelijke personen begaven zich nu
per auto naar Leiden, om vandaar per trein
naar IJmuiden te reizen.
ENKHl'IZEN, September. Vischmarkt.
Donderdag werden aangevoerd door 15 vaar
tuigen 2820 pond hoekbot en 26.90 tol 1 30.90 per
100 pond. Hoogste vangst 260 pond, laagste 31
pond per vaartuig.
MEDEMBLIK, September. R. K. Markt veee-
nigiug „St. Josef”. Aardappelen: Groots muizen
f 1.95—f 230, kleins muizen f 130l 2.50, Groo
ts Due f 1.75f 2.00, Bloemkool f 030f *.00,
Uien f 1.30—f 1.40, Nep f 2.20-f 230.
ZWAA'G, 8 September. „Bzngert en
ken.”
Pruimen f 17—1 30, Druiven f 28l 35, Torna
ten f 2—f 7, Peren f 3f 16, Slaboonou f 1f 5,
Bnijboonen f 4f 8, Bloemkool f 6f 10, Roode
kool f 1-f 3, Gele kool f 2—f 3, 81a f 4—f 8,
Wortelen f 3f 5, Augurken f 7—f 16, Komkom
mer* t 3—f 5.
ENK HUI ZEN, September. Aardappelen
fruitmarkt.
Blauwe aardappelen f 1.60—f 1.70, blauwe
eigenheimer* f 130 per 50 K.G. Beurze Ando
t 9.20f 11.00, William f 6.70f 8.30, Conaeillier
de la Cour f 530—f 6.80, Michieltje* f 3.60,
None Peto f 4.80, Bonne Louise f 11.00—f 13.00,
Perzikperen f 5.80, Kalleba* f 9.80, Durandcau
f 5.80, Blanke kozijn f 5.30, Appelen: Pasgoed
Non Leeaoh f 13.90—f 19.40, Bitter* Eerstelingen
f 7.00, Zure appelen f 730, per 100 pond. 81a
boenen f 1.00 per zak.
Wegens de versperring van den
weg naar Rotterdam moe-ten alle
uit Amsterdam naar den Haag
over Breukelen worden geleid.
NOORD-SCHARWOUDE. 10 September
30.200 K. G. aardappelen achouche muizen
f 4.10—f 4. 90 Due of York f 3.20 f 3.50
eigenheimers f 3.00—f 3.40 blauwe eigenhei
mer» f 4.00 blauwe aardappelen 1.80 drie
lingen f 3.10 schoolmeester* f 3.20. 2000 K.G.
spercieboonen f 2.10f 9.,23.600 K.G.
gele uien f 1.00—f 3.20 gele nep f 3.B0—f
5.70 gele drielingen f 1.00—f 1.70 6200 K.G.
peen f 1.30—f 2.— 70.400 K.G. roode koo!
f 0.20—f 3.10 30.200 K. G. witte f 0.70—
f 1.40 14.000 gele f 0.40—f 1.60 1600 bos
wortelen f 2.70—f 4.80 6900 stuks bloemkoa'
le soort f 4.30— f9.30 2e soort f 0.70 1000
K.G. zilveruien f 0.10 zilvernep f 8.10f 5.6C
drielingen f 0.80.
WARMENHUIZEN 9 Sepember. 1936.
Marktbericht. Roode kool f 0H0—f f 2jK»
witte kool f 0.50f 0.56 scbotsche muizen f
3.10—f 4^0 scbotsche drielingen f 2.90 sla
.bootten f 3.60—f 5.50 gele nep f 5.00f 5.70
drielingen f 1.40f 2.90 gele uien f 2.00—
f 2.60.,
T* Boskoop geraakts de 10-jarige N. te wa
ter In de Laagboskoopache Wetering. Een doch
ter van den heer B., welke het geval bemerkte,
begaf zich aanstond* gekleed te water en redde
den knaap.
ft et minderjarige meisje M. G. te Kerk *d*
heeft sinds eenIge weken de ouderlijke woning
verlaten met medeneming van *1 hear kleuren
en een flinke som geld*. Haar verblijfplaate 1-
onbekend.
zelfs,
neerl
Op een t
korten set
een tweeden. Toen voelde ik, dat de rem
men werden aangezet. Instinctmatig ,o il Je
ik dat er iets niet in orde was en ik trok
mijn beenen op.
Op hetzelfde oogenblik ht^le on» com
partiment naar voren en trok het plafond
boven mij weg.
Toen zag ik een-klaj»» vel li-ht. Wat
er verder gebeurde weet ik niet meer. Op
een gegeven oogenblik zag ik nog <en
stuk hout en een stuk van een deur. Ik
greep er naar, en voelde, dat ik in het wa
ter werd geslingerd, dicht bij den wal.
Als een baas kroop ik naar voren en ren
de het weiland op.
Ik zag nog hoe het laatste gedeelte van
•agen inschoof.
ik eenigszins tot bezinning was ge
zag ik de locomotief dwars over de
igebogen. De eerste 2 goederenwa-
ins waren geheel in elkaar geschoven en
een vreeeclijke verwoesting aan-.
BOVENKARSPEL, 9 September. Marktbericht
^D* Tuiubuuw".
Aardappelen groots muizen f 1.70—f 2.35, klei
ne muizen f 1.15—f 2.25, Due f 1.65f 1.85,
Blauwe f 1.50—f 1.96, bonts f 1.90-f 3.00, 107C
baal kriel f 035—f 036, 900 baal ui-m: groot»
gele f 0.90—f 1.20, drielingen f 036—f 1.06, Nep
f 1.40—f 230, 41500 stuk* bloemkool: le soort
f 6.-f 16.10, 2e soort f 2.00-1 4.20, 3e soort
f 0.75—f 1.90, 28650 K.G. roode kool f 0.20—f 130
12850 K.G. gele knol f 0JO-f 030, 10000 K.G.
witte kool f 0.20—f 0.50, 16600 stuks biotcz
groots f 8.70—f 10.20, kleine t 2.10—f 8.CÜ, 555
zak slaboouun f 0.25—f 1.40, Augurken fijntijz
f 0.25—f 0.27, fijn f 0.13-1 0.15, grof f 034-
f 0.07.
de lijn naar Amersfoort, groote vertragin
gen. zoowel van de uitgaande als van de te
Amsterdam binnenkomende treinen.
Ook naar het Noorden vertrokken de trei
nen met veel vertraging.
De toestand der gewonden.
Hedenmorgen 8 uur hebben wij geïnfor
meerd naar den toestand der gewonden,
welke in het Academisch Ziekenhuis te Lel
den verpleegd worden.
Men deelde ons mede, dat de toestand der
patiënten onveranderd ie gebleven. Hoewel
de toestand van verschillende patiënten ern
stig blijft, bestaat er uitgezonderd voor den
stoker, K. van Ettikhoven, die er zeer ern
stig aan toe ia, voor de meesten geen direct
levensgevaar.
Den geheelen nacht is men bezig geweest
met het opruimen der puinhoopen der ver
ongelukte wagens.
De geruchten, als zou er nog een vierde
slachtoffer onder een der wagons liggen, zyn
gelukkig niet bevestigd.
Ze«r waarschijnlijk zijn thans al\ dooden
en wonden geborgen.
Verscheidene autoriteiten hebben een on
derzoek ingeeteid op de plek des onheil».
De oorzaak van 't ongeval staat nog niet
vast.
<5
Werden gedood en voorts één zwaar
gewond.
De rtwdvonkepidemie, die te Warschau sir.d*
SZv hTn,cht’ hee,‘ Me^'en tijd be-
aenKciijke afmetingen aangenomen. Alleen In het
riekrnhnis te Warschau liggen reeds meer dan
650 «an roodvonk lijdende finderw.
Prime de Rivera heeft besloten, een besoak
ui r<’"ReB 4e tentoonstelling te Philadel-
pnia. Hij «al op ff September Tertrekken en te
New-York president Coolidge ontmoeten.
In de buurt van Hatibor heeft do politie de
kassier van een mijnonderneming gearre»te?rd,
die in het afgeloopcn jaar ruim 7S milliocn
Tsjechische kronen (ruim 560.000 gulden) heeft
▼erduiaterd. Hij heeft bekend.
PROGRAMMA’S.
ZATERDAG 11 SEPTEMBER.
Hilversum, 1050 M.
12.00 Politieber. 5.00—7.00 Voor-
avondconcert door het H. D. O.-orkest.
Solist: Chris de Vos, tenor. 7.00 Politie
ber. 7.157.45 Lezing door den heer Dr.
Robert Saudeck, over: Graphologie. 7.45
en 10.00 Persber. 8.10 V. A. R. A.-avond.
Joh. Hendriks, tenor. Nico Pielstroom,
bariton. W. Lefeber, begeleiding. Spre
ker: De heer Jan A. v. Zutphen, voorz.
van het Koperen Stelenfonds „Nieuwe
Levenskracht", over: De T. B. C. bestrij
ding. 1. Sonate, Schubert, viool. 2. Cru
cifix, zangduo, Frauré. 3. Berceuse de
Jocelyn, tenor, Godard. 4. Lied van de
Avóndster, Tannhauser, bariton, Wag
ner. 5. Les pêcheurs de perles, zangduo,
Bizet. 6. De vogeltjes, Adama v. Schelte-
ma, declamatie. 7. Toespraak door Hr.
J. A. v. Zutphen. 8a. Still wie die Nacht,
Bom. b. Ouderhuis, Loser,
Rouw Falkland, b. De koperlm;
lem, declamatie. 10. Air,
Wieniawski, viool. 11. Le* ramaux, ba
riton, Faure,
Daventry, 1600 M.
3.20 Orkesteoncert, E. Coleman, tenor
alt. S. Kneale Kelley, viool. 5.20 Concert
door de band van H. M. Royal air force.
P. Byrne, bariton. 6.20 Causerie: A gar
denchat. 6.35 Kinderaurtje. 7.20 Tijdsein
Big Ben, weerber., nieuws. Lezing: Ama
teur photography. 7.45 Oude Engelsche
muziek door R. Robertson, piano. 8.00
Muziek. 8.20 Een Charlot-revue. Orkest,
koor en solisten. 9.20 The English singers
9.50 Weerber., nieuws. Lezing: The ul
timate Island. 10.15 „Ringing the
changes", schets, waarin R. A. Roberts
alle 8 rollen zelf vervult. 10.5012.20
Dansmuziek.
Parijs, „radio-Paris", 1750 M.
12.50 Concert Lucien Paris, piano,
viool, cello. 5.05 Concert. 8.50 Galacon-
cert.
Königswusterhaueen, 1300 M.
8.50 „Rheinfahrt," vroolijk stuk. 10.50
12.20 Dansmuziek, Orkest Etté.
Brussel, 486 M, en Antwerpen, 265 M.
5.206.20 Concert. Orkest en zang.
8.20 Concert. Mr. Letroye, zang. 10.20
Nieuwsber.
Münster, 410 M.
1.35—2.50 Orestconcert. 4.05—4.20
Kindervertellingen. 4.204.50 Sprook
je*. 4.50—6.20 Orkestconcert. 6.20—
7.20, 7.20—7.50 Lezingen. 8.20—9.20
Declamaties. 9.2010.50 Gitaar-kamer-
muziek. 10.50 Vroolijke muziek en zang.
den trein in beweging was, en op den eer
sten wr~
Toen
komen,
rails om,
gei
hadden
gericht.
Mijn eigYn wagen lag tot :ian den dorden
eoupé schuin in de sloot. De eernte ooupe
bestond selfs niet meer. Naast my ontdek
te ik dr. Rflmke, die tegenover >ny bad ge
seten, eveneens ongedeerd. Teven» zag ik
in mijn onmiddeiliike nabijheid een dames
schoen, welke bleek toebeboord te hebben
aan mevrouw Lobo. Het lichaam van me
vrouw Lobo lag aan de andere zijde van de
sloot Verder zal ik u de vroeselijke by zon
derheden besparen. Ik zou ze trouwen* niet
meer kunnen navert>.‘ilen.
Ik besefte alleen dat ik wederom door
een wonder was g^red.
Zooal* men zich zal herinueren mankte
de heer Van der Kwast uu twee weken
geleden met een Pandor-vliogtulg een reis
naar Duitsahlan-L Op bet vliegveld Ik>rt-
mund ruilde hij echter even zyn plaats om
met een daar woncuJen vriend. Vjjf minu
ten later viel de madiina naar beneden
waarb|J, zooal» bekend, de piloot, de heer
Reiher, eu
men.
ALKMAAR, 10 September. Kaumarkt. Voor-
looplg.
Aangevoerd 61 »tapel«, wegend* 177.000 K.G.
Fabriekakleine tn. tn. f 38, tonder merk f 35, Fa-
briekaoommi**!* met merk f 4130, Boers* kleine
met merk f 3730, tonder merk f 38, Boeren Com
missie met merk l 42 Handel goed.
AMSTERDAM, 10 September. De aardappelprij
zen waren heden onveranderd. A an voer 6 ladiu
gen, 2759 HX.
en één licht hem
Wfjten de hdur es Mevrouw
Lobo-Braak ensiek
Met den heer en mevrouw Lobo-Braaken-
siek zjjn twee onzer besté autisten heenge
gaan.
De heer Lobo is leerling van de Tooneel-
sohooi geweest en behoort in zekeren zin tot
de acteur» van den „ouden” tyd. Ge ruimen
t|jd i« hij verbonden geweest aan het gezel
schap van Hejjermans. Bekend is om. zyn
optreden in „De Verzonken Klok” van Ger-
berd Hauptmann. Later maakte hy deel uit
van Rooyaard's gezelschap. In 1906 werd hy
geëngageerd door hot Kon. Ver. N< d Tuo-
nocj
Op 1 Januari 1907 trad bij op den voorgrond
in de rol van de Arend in „Gijsöreebt van
A omstel.”
Verder Js hij bij verschillende tooneel-
gezelschappen Ojsgetreden, o.a. by „Comoe-
dia.”
De heer Lobo is 42 jaar oud geworden.
Mevr. Greta I.obo-Braaken»iek betrad
reeds op haar 4e jaar’de planken Toen zij
nog geen 30 jaar oud wa» vierde zij haai
25-jarig tooneeljubileum. Voor het eerst trad
zy op in „Frou Frou", te zamen met Sarah
Bernhard. Daarna heeft zij nog veie kinder-
rollen vervuld. In 1899 debuteerde zy by het
Ver. Kon. Ned. Toone ’1. Bekend zyn van
haar de rollen Martine en de Oude Dienst
meid. waarm.'dr zij zeer veel succes orsrstte
Ook Mevr. Lobo is by tal van gezelschap
pen werkzaam geweeX. bij sommige teza
men met haar echtgenoot. Laatstelijk waren
beide geëngageerd door het Nieuwe Rotter-
damsch Tooneel, Dir. Frit» Tartaud. Mevr.
Lobo, die den leeftijd van 45 jaar beriikte,
is er in geslaagd zich snel op te werken tot
een onzer populairste actrices.
De rails krulden om.
Omtrent de oorzaak van de ramp valt
niets met zekerheid te zeggen. De indruk
bestaat echter, dat de ramp te wjjten is aan
een verzakking van de spoorbaan.
Of het juist is, zal het onderzoek móeten
uitmaken. De machinist moet hebben ver
klaard, dat hy op een gegeven moment de
rails voor de locomotief zag omkrullen.
De heer ir. O. H. v. d. Vegt, hoofdinspec-
teur-weneraal van het tftezfcht op de spoor
wegen. heeft de plaats van de ramp bezocht,
Gisteravond laat had de „Tel.” met hem
een onderhoud, waarin hij verklaarde, dat
nog niets omtrent de oorzaak van de ramp
te zeggen valt. Zoodra alles is opgeruimd
en opgenomen, zal een enquête worden in
gesteld én een getuigenverhoor plaats vin
den, waarna men de oorzaak zal kunnen
vaststellen.
Het is zeer moeilijk te bepalen, aldus zeide
de heer Van de Vegt. of de breuk der rails
voor het ongeluk of daarna plaat* had. De
baan wordt daar ter plaatse pas vernieuwd
en het ballastbed was versch. Doch dit is op
verschillende plaatsen het geval en kan niet
zonder meer ai» de oorzaak worden aange
nomen.
Den geheelen avond was men met de op
ruimingswerkzaamheden bezig, waartoe
hulptreinen uh beide richtingen waren aan
gekomen. Dez werkzaamheden stonden on
der leiding van den ingeneur der tractie ir.
A. E. R. Arnold uit Amsterdam.
Men ha hoop, hedennacht gereed te ko
men met het vrijmaken van een der beide
lijnen.
In Voorsohoten was het zoo vol met au
to’», fietsen en voetgangers, dat het verk jer
herhaaldelijk gestremd was.
Spoorwegongelukken fn
Nederland.
We laten hier een lijstje volgen van
de voornaamste spoorwegongelukken,
die in de laatste 44 jaren in ons land ge
beurden,
_Vogelenzang, 11 Aug. 1882.
Twee treinen liepen, ten gevolge yanliet
niet in acht nemen der seinen, op el
kaar. Dooden: 22; gewonden: 7.
Ruinderwold, 2 Jan. 1888.
Een trein uit Meppel en een trein
Groningen liepen
gewonden: 7. De
belangrijk.
Overveen Zand voor t, 10
Aug. 1890. Door te sterk remmen ont
spoorde een trein. Dooden: 1; verschei
dene gewonden.
Breda, 10 Juli 1894. Door het uit
glijden van een der treinen ontstond er
een botsing tusschen trein 560 en trein
586. Dooden: 2 hoofdconducteur*; ge
wonden: 2 beambten.
C a p e 11 e, 15 Nov. 1899. Door een
samenloop van omstandigheden liep
trein 80 op een stilstaanden trein. Doo
den: 8; gewonden: 12.
Twello, 22 Dec. 1900. Ten ge
volge van onoplettendheid van een d. d.
klerk liep trein 238 op trein 927, Doo
den: 2; gewonden: verscheidene.'
Boxtel, 5 Sept. 1903. Door
keerden wisselstand ontstond er
botsing tusschen de treinen 1207
1485. Dooden: 1 conducteur; gew.qn^ie
eenige andere conducteurs. De mete:
eele schade was aanzienlijk.
Purmerend, 5 Sept 1905. Door
onbekende oorzaak ontspoorde trein
769. Dooden: 1; gewonden: verschei
dene.
Simpelveld, 8 Dec. 1910. Ten
gevolge van onvoldoende remmen ont
spoorde trein 1322. Dooden: 1, De mate
rieele schade was aanzienlijk.
R ij k u i t (spoorweg MechelenTer-
neuzen), 3 April 1912. Trein 12 kwam
in botsing met eenige ledige wagens.
Dooden: 1; gewonden: eenige reiziger*.
Axel (spoorweg MechelenTerneu-
zen), 5 SepL 1913. Ten gevolge van
een verkeerden wisselstand ontspoorde
trein 107. Dooden: de stoker.
Roermond, 2 Jan. 1913. Ten ge
volge van onnauwkeurigheid van net
personeel botste trein 1515 op trein 1365.
Dooden: 2; gewonden: 5.
^Tben fk lang» kwam, was men druk bezig,
wewonden uit te zagen. HeJ was een vreeee-
Hke aanblik, dien ik nimmer zal vergeten.
Tot zoover het verhaal van dezen reiziger.
Wat dr. Rümke vertelde.
Dr. Rümke, een der passagiers, heeft
kan het Vaderland verteld:
„Mijn indruk was, dat we 'n slechten
wagen getroffen hadden, het lezen viel
me moeilijk en de wagen schommelde
hevig.
Toch was ik zóó verdiept in mijn lec
tuur, dat ik niet eens wist, dat we Voor
schoten al gepasseerd waren
Toen'ik de eerste schokken voelde,
was ik me nog geen gevaar bewust; ik
wierp niet eens dadelijk mijn boek
weg.Mijn buurman, de heer van der
Kwast, trok zijn beenen op. Ik had ook
wel eens gehoord, dat men dat doen
mor"t in geval van gevaar.deed het
en juist brak de compartiment open.
we werden naar beneden geslingerd in
het water."
„Had u den indruk te vallen?"
„Neen, het was meer de emotie, die
men op een rutschbaan heeft, wanneer
•en schuitje naar beneden gaat, het wa
ter in. Zoo was het precies
Toen ik op den kant geklauterd was,
heb ik nog geroepen en gezocht naar
onze medepassagiers, den heer en me
vrouw Lobo.... Een eindje verder lag
mevrouw. Mijn indruk was dat ze niet
meer bij kennis is geweestHaar
polsslag was héél slecht en ze reageerde
niet meer op hetgeen ik zeide.
Terwijl de heer Lobo opvallend bleek
was, ontbloede lippen had en ook een
neer slechte pols, meen ik te kunnen
zeggen, dat hij misschien nog even bij
kennis is geweest.
Zij waren er het slechts aan toe.
Een twaalftal andere gewonden heb ik
bijna allen den pols gevoeld en over het
algemeen heb ik: wachten tot er hulp is,
aangeraden. I
Dat heeft men ook gedaan. Er
heerschte geen paniekDe meesten
waren, de omstandigheden in aanmer
king genomen, zeer rustig.
Toen er assistentie kwam, ben ik zoo
gauw mogelijk weggegaan. Ik heb me
niet met de aankomenden in verbinding
gesteld.Ik was zelf te veel geschokt
dat begrijpt u."
Naar het Vad. verder vernam, zaten
ook mevr. Zillessen uit den Haag, de
•ebtgenoote van den griffier der Eerste
Kamer, en haar dochter in den trein. Zij
zijn echter ongedeerd gebleven. De da
mes zaten in een coupé eerste klasse en
de dochter had, toen zij voorgevoelde,
dat er iets ernstigs gebeurde, de tegen
woordigheid van geest, haar moeder toe
te roepen, de beenen van 4en vloer te
tillen, hetgeen mej. Zillesen zelf ook
deed. Mevrouw Z. viel door de onver
wachte beweging van den schok op den
▼loer van de coupé, maar bezeerde zich
niet, althans niet noemenswaard. Hun
wagen was boven de sloot blijven han
gen en met eenige hulp konden de dames
de coupé verlaten en zoo spoedig doen
lijk naar den Haag terugkeeren.
Wat de heer
Kwast
De „TeL" sprak dep heer Kwast,
békenden vliegtUM?*conMn,pteur> die
den heer Lobo in den noodlottigen coupé
zat.
Hij deelde het volgende mede: Wij ver
trokken uit den Haag met zyn vijven: de
heer M. Lobo, mevr. Lobo, nog eenige pas
sagiers,' die ik niet kende, en ik. Wij zaten
in het tweede compartiment van het eer
ste personenrijtuig. De trein reed tamelijk
aftel, doch het viel mij op, dat wij vrij stork
heen en weer geschommeld werden, zoo erg
dat ik na eenigen tijd mijn courant
gde, omdat ik die niet kon lezen.
gegeven oogenblik voelde ik een
•nok, onmiddellijk gevolgd door
NEDERLANDER TE ZURICH
OPGELICHT.
Voor 180.000
Zvntsersche franc».
Te Zürich i* een Nederlander het slacht
offer geworden van oplichters, die hem
door het voorspiegelen van winstgevende
speculaties 180.000 Zwitsersche franc» af
handig hebben weten te maken.
Eén hunner, die zich Davidson noemde,
Stelde aan den Hollander iemand voor, die
vertelde Amerikaan te zyn en Blaint te boe
ten. Deze Blaiqt zou dan iemand zyn, die
veel succes met speculatie* heeft gehad.
Deze beide oplichters brachten den Ne
derlander te Zurich voor een deftig gebouw
dat de zetel genoemd werd der Internati
onal Broker*’ Association", waar de reed»
uit termjjntransacties behaalde winst zou
worden opgenomen.
Blaint ging naar binnen en kwam
daarna terug
bezwaren i>y
Hij vertelde, dat het bedrag voor de tcr-
myntransacties eerst in contanten moest
worden gestort, ten einde den schijn te wek
ken, dat men hier met «en werkelijke trans
aetie te doen had.
I>avid*on stelde toen zijn aandeel tea be-
d van 20.000 pd. at. onmiddellijk aan
BI»‘at ter baad, wasron do Nederlander
DE STAKING IN DE ENGELSCHE
MIJNEN.
Bemiddelingsvoorstellen
verworpen,
Churchill heeft voorgesteld onmiddel
lijk 'n conferentie te beleggen tusschen
de mijnwerkers, mijneigenaar* en de re-
geering teneinde de stappen onder de
oogen te zien, welke genomen moeten
worden om een spoedige werkhervatting
te doen plaats hebben. Hij geeft een
schema in overweging, dat uit de volgen
de vijf punten bestaat:
1'. Vaststelling van de algemeene prin
cipes op nationale basis.
2. Districtsovereenkomsten in over
eenstemming met deze algemeene prin
cipes. Loonen, werktijden en andere
voorwaarden worden vastgesteld in dis
trictsovereenkomsten.
3. Onrftiddellijke werkhervatting op
de basis der districtsovereenkomsten.
4. Bevestiging door een centraal li
chaam van de districtsovereenkomsten,
voorzooverre deze kwesties betreffen,
die gewoonlijk op nationale wijze wor
den geregeld of waar noodzakelijk te
rugwijzing naar het district.
5. Een nationale overeenkomst betref
fende vele, al dan niet alle punten die
tot dusverre op nationale wijze worden
geregeld.
Deze voorstellen tot bemiddeling in
het kolenconflict zijn echter zoowel door
de mijneigenaars als door de mijnwer
kers verworpen,
DE REVOLUTIE IN NICARAGUA.
Een overwinning voor de
regeeringrtroepen.
De troepen van president Chamorro
hebben een nieuwe overwinning behaald
op de revolutiormairen, waarbij zij der
tig hunner doodden, ook een hunner lei
ders, en een vijftig wondden. De regee-
ringstroepen, die acht en twintig gewon
den hadden, vermeesterden 135 geweren
en een hoeveelheid munitie.
Na*r de Imesti* meldt, heeft 4* bevolking
v»n Rusland, die in de torloge- en revolutiejaren
nogal la gedund, in den loop van dit jaar weder
den omvang van vóór don oorlog bereikt. <>p
grond van voorloopige gegevens scha* men dat
de bevoiLking op 1 Januari 1928 aal gestegen ayu
tot 145.000/100 rieten.
Tengevolge vnn een eteeninstorting in de
aoridlda-mijn b4j Eisleben sijn eenige mijnwar-
kar* t» etn erihieolianM ingmdoien. Twee buaser
tenor. 9a.
ig, v. Col-
Legende,
NRI>. htukadoorspatroonhrond.
De 2-tate algemeene vergadering van den Ned.
Btukadoorapatroonfihond werd te Apeldoorn ge
opend onder voorzitterschap van den heer J. de
Moet uit Den Haag.
Als plaats voor het honden der 25ate jaarlijk-
sche algemeene vergadering werd in verband
met het zilveren feest van den bond, Amsterdam
aangewezen.
De rekening sloof in ontvangst en
met een bedrag van f 16.597.04 en een batig sal
do van f 1317.96.
De periodiek aftredende bestuursleden, de hee-
reu TT. G. Vermeer Jr., le secretaris, Rotterdam;
Victor Ofcton, 2e penningmeester, Nijmegen; en
H. Metz, commissaris, Leeuwarden, werden allen
herkozen.
De heer D. N. Verdoes werd herbenoemd als
T-edacteur van „Ons Belang”. De heeren J. van
Gilst, Den Haag en Johan H. W. Lutjeharmc,
Alkmaar, werden eveneens herltenoemd als leden
van de commissie voor redactie.
De heer Lutjeharms werd tot secretaris van de
C.V.B.-commissie benoemd
B e i 1 e nM oogbalen, Z5 üec.
1913. Vennoedelijk door het breken
van een koppeling ontspoorde eèa reizi
gerstrein. Dooden: 5; gewonden: 2. De
materieele schade was belangrijk
Leiden, 17 Jan. 1914. Twee loco
motieven botsen op elkaar Dooden: 1;
gewonden: 2.
Hattemerbroek 2 Jan. 1915.
Door verkeerden wisselstand ontspoor
de trein 14fc, Dooden: 1; gewonden: 2.
H o u t e n, 7 Juni 1917. Ten gevol
ge van onoordeelkundige samenstelling
van den trein ontspoorde de Koninklijke
trein. Gewonden: 26.
De V o r k, 4 Aug. 1918. Twee
goederentreinen loopen op elkaar. Doo
den: 3; gewonden: 5.
Weesp, 13 Sept. 1918. Ten ge
volge van dijkverzakking stortte trein
102 van den spoordijk. Dooden: 40; ge
wonden: een 50-tal.
De vertraging van den treindienst,
boofd-
trefnon
en verder
Dientenge
volge ontstonden in den treindienst, ook op
een som van 180.000 Zwitsersche fratlcs
overhandigde.
Blaint ging toen cpnirnw bet gelx-uw
binnen, om, naar h(j zeide, de winst op te
nemen, doch even later kwam bij weer te-
KUa’ ?}an* beweerde hij, <Lrt er nog steeds
bedenkingen waren, dat de winst was gede
poneerd en dat het geld in don namiddag
zou worden terugbetnalL
Toen de Nederlander l.iarop op uitbeta
ling aandrong. wist-rn zij hem te bewegen,
met hen naar Weenen te gaan, waar zij vol
bewer,nS h’-‘ geld z -uden terug-
Daar verdwenen zij evenwel, waarna den
bedrogene meu ander» testte dan aanrifte
by de politie te -loon. «nngure
n* „llttena-vt” gearresteerd.
Door d« maTedtan-wee te Grave 17
teerrt een beruekt oplichter, zekere C. ven P 30
J»nr en ongehuwd, bij de politic in ons land’be-
t’i lu,t7'an‘” r>md»‘ hij rich tijden, de
d* nni,orm luitenant ver-
I^er” fl*n fo"",g<' “““houht rg.n. voor het
In don laststen tijd na zijn ontslag nit de ge
vangenis op 30 Juni 1.1. gaf hij rich nit *T.
bouwkundige en wist rich onder bedriegeliike
t voorgeo-cm* te Goud» en Dordrecht logic, te ver
schaffen, waarom dan ook in die plaatsen «Ij»
aanhouding gevraagd werd. Te Grave had hij
onder den naam de Leeuw bij den directeur van
van Gend en Loos onderdak gevonden, voorge
vende als inspecteur van do internationale beton-
maa*«chsppij oontrole te moeten uitoefenen op de
w erken voor de biug over de Maas te Grave van
de firma Stuleineyer.
Met de familie waar hij thans inwoonde, wa,
hij reeds zoo vertrouwd, dat hij ook daar wat
geld wist los te krijgen.