van I THE PERFECT FOTO ItTi IIHUS i> bibs foro'i voor ONGEKEND LAGE PRIJZEN I Taffereelen uit het Evangelie. Alkmaar - Mint 2 hoek Waaqplein '51e Me M VrU««* IO Sept. 1HI OoK vergrootingen - KERK EN SCHOOL. 4 r EPISTEL EN EVANGELIE. f maar wie «weert bij het goud van den JERUSALEM, HOE DIKWIJLS WILDE IK UW KINDEREN VERGADEREN! Toen H<i den te ner leerlingen tot schade doen, maar eerder voordeel! Nord-Holanda Eeperanto Pn ia. Geljjk verlaten dienaren te i de! ■verleid van i uit Poeldijk en 1, P. v. d. H. EL OFFICIEEL KERK8ERICHT het „Noord-Hollandsch Dagblad” voor mannen In bet Sint Clemenshuie te Noord wjjkerbout 912 SepL R. K. Volksbond afd. Haarlem f 6.50, P. Augustqn. 1417 Sept. Amsterdamsche Patronaten f 6.50, P. CarmelieL 20—12 Sept Heeren uit den Middenstand f 10.P. Redemptorist 2528 SepL Aanstaande Recruten f 6.50 P. Franciscaan. 25 Oct Gehuwden en ongehuwden v. d. gew stand f 6.50 P. H. Hart 12—15 Oct Heeren uit den Middenstand uit Delft f 10.P. Capucjjn. 1821 Oct Studenten van bet St WilUbr. Coil, te Katwijk f 10 P. Jezuïet 2826 Oct Gehuwden en d. gew. stand f 6.50 F. Canm We willen meedoen, i beraliseerende kathol!» auto's, mondaine geêèl laat u niet Rabbi noemen, want één ie uw Meester en allen zjjt gij broeders. En noemt niemand op aarde vader, want één is uw Vader, die in de hemelen ia. En laat u niet meesters noemen, want één ie uw meeeter, de Meselaa. Wie de grootste onder u ia, sai uw dienaar zjjn. Al wie rich ver heft, tal vernederd, en wie rich verneder t, tal verheven worden.. „Maar wee u, schriftgeleerden en Faii- seta, gij huichelaars, die land en see door kruist, om één enkelen bekeerling te maken, maar las hjj het geworden is, hem een kind dor aei maakt, tweemaal erger dan gij zjjL „Wee u, blinde leiders, die zegt: Heeft ie- map 1 gezworen bjj den tempel, dan ie bet akte; maar wie sweert bjj het goud van don tempel, waardoor bet goud geheiligd wordt? „Welaan, maakt gij de maat uwer vaderen vol. Slangen, addereiigebroedsel, hoe tuit gjj de helèche verdoemenis ontkomen? Daar om, ziet, Ik zend tot u profeten en wijzen en schriftgeleerden,' en van ben zult gjj sommigen dooden en kruisigen, sommigen geeselen n uw synagogen en van stad tot stad ter volgen: opdat gl bét rechtvaardig hlcë.1, dat op aarde vergoten is, over u neerkome, van het bloed van den rechtvaar digen Abel tot bet bloed va Zacharias, dm zoon van Barachias, dien gij gedood lalt, tumchen den tempel en bet altaar. Voor waar, Ik zég u, dit alles zal over dit ge slacht komen. „Jerusalem, Jerusalem, dat de profeten doodt., er stienigt, die tot u rijn gezonden, hoe dikwjjle heb Ik uw kinderen willen ver gaderen, zooals een hen haar kiekens verza melt onder haar vleugelen, en gij hebt niet gewild! Zie, verwoest zal uw huis u wor den achtergelaten. Want Ik zeg u: Gij zult Mij van nu af niet zien, totdat gjj zegt: Ge zegend, die komt in den naam des Heeren." de schooluren! Wie zouden eventueel op de L. S. het Esperanto-onderwjjs moeten geven? Elke klasse onderwijzer in staat om in veel en veel korteren tijd, dan hij noodig zou hebben, om een acte van bevoegdheid voor Fransch. Duitsch of Engelsch te halen, zich zooveel kennis van Esperanto eigen te maken dat hij de kinderen les kan geven. (Dit is wel geen ideaal-toes tand, maar voldoene voor oogenblikkelijk nut). Tenslotte dit: om vele redenen, blijkende uit voorafgaande en nog volgende artikelen over Esperanto in dit blad, is het zéér wenecbeljjk, dat aan de leer lingen der Lagere School gelegenheid wordt gegeven Esperanto te leeren op school. Het zal de andere „ontwikkeHngsvakken" geen ESPERANTO ATS LEERVAK OP DE LAGERE SCHOOL. Eeperanto! Vele menschen. die men zoo eens spreekt, hebben er wel van gehoord en.... stsan er sen beetje sceptisch tegenover! Velen hunner hebben echter nooit kennis kunnen (of wil len?) maken met dit voorwerp hunnner voor opgezette verachting. Deze toestand is een belemmering van de verwezenlijking van het grootsche doel der Internationale hulptsal-bewe/ing.de lang zame verbroedering der volkeren. Het eenige middel om de menschen de waarde van het Es oeranto te laten voelen is wel dit: giet het lekkersmakende drankje den schoolgaan len kinderen in, die er al gauw smaak in krij gen en hun ouders vanzelf mee laten proe ven. ando Komittato. Secretariaat: Aseumburgstr. 18 Beverwijk. Inlichtingen bij: Th. J. Hout, Spoorstraat 63, Alkmaar. Toen sprak Jesue tot de schare en tot z<jn leeerlingen en zeide: „Op den stoel van Mozes zitten de schriftgeleerden en Farizeén. Onderhoudt en doet dus allee wat kif u reg- maar uêÜMÓit niet naar hun werken; want zH zeggen het wel, maar doen het niet. Z|j binden zware en ondragelijke lasten sa men en leggen die den menschen op de schouders, maar zij willen ze met hun eigen vinger niet aanroeren. Al hun werken ver richten zij om door de menschen gezien te worden: zjj maken hun gebedsriemen breed »n de zoomkwaeten hunner kleederen groot. Zjj hebben gaarne de eerste plaatsen aan de gastmalen en de eerste zetels in de synago gen, en de begroetingen op de markt en den naam van Rabbi, hun door de menechen gegeven. den deurwaarder beval te waken. Waakt Berhalve, want gij weet niet wanneer Je Heer des Huizes koine: 's avoda laat .A te middernacht of ben het hanengekraai of dee morgens vroeg, opdat Hij niet plotseling kome en u slapend vinde. Wat Ik echer tot u zeg, dat zeg Ik tot allen: Waakt!" er zullen valsche Meegassen ópstaan en val- sche proffen, en zjj zullen teekenen en wondr-ren doen, om, zoo mogeijjk, zelfs de uitverkorenen te verleiden. Gij nu, weest op uw hóede! Ziet, Ik heb u alles voorzegd. „Maar in die dagen, na de kwelling, zal de zon duister worden en de maan zal haar licht niet geven, en de sterren des hemels zullen wegvallen, en de krachten, die in do hemelen zijn, zullen geschokt worden. En dan zullen ze den Menschenzoon zien komen in de wolken niet veel macht en heerlijk heid, En dan zal Hij zjjn engelen uitzonden en Hij zal zijn uitverkorenen bijeenverzame len van de vier windstreken, van het einde der aarde tot het einde des hemels. „Doeh leert van den vijgenboom de gelij kenis. Wanneer zjjn twijg reeds sappig wordt en de bladeren uitspruiten, erkent gij, dat de Zomer nabij is. Zoo ook waaneer gjj dit ziet geschieden, weet dan, dat het dicht voor de deur is. Voorwaar, Ik zeg u: dit geslacht zal niet vergaan, totdat al <it*ze dingen geschied zjjn. De hemel en de aarde zullen voorbijgaat^, maar mijn woorden zul len niet voorbijgaan. „Maar van dies dag of de ure weet nie mendal, noch de engelen in den hemel, noch de Zoon, maar slechts de Vader. Weest be- weet oen van de gehuwden t ieL 2881 OcL Studenten van bet 3l Ignatius ColL te Amsterdam f 10.P. JezuieL 2—5 Nov. Nad. Koorzanger» Reu. Bond deeüng bisdom Haarlem f (L0O P. Domini caan. 811 Nov. Weetlandsche Patronaten 6-50 P. Redemptorist 18—16 Nov. R K. Volksbond, Bisdom Haar lem 6.50 P. Augustijn. 2023 Nov. Gehuwden v. d. gewonen stand f 6.50, P. Franciscaan. 27—80 Nov. Gehuwden en Ongehuwden f 6.50 P. Capucjjn. 25 Dec. Gehuwden en Ongehuwden «ft Naaldwijk e. a. f 6.50 P. CarmeüeL 710 Deo. Gehuwden en Ongehuwden «ft Monster eat. f 6 50 P. Redemptorist 1316 Dec. Heeren uit den Middenstand f 10 - P. H. Hart 1821 Dec. Gehuwden uit Noordwjjkev- hout f 6.50 P. Augustijn. 2326 Dec. Ongehuwden uit den gewonen stand f 6.50 P. Dominicaan. ROOSTER DER RETRAITEN voor vrouwen in „De Thabor** te Rotterdam, 1316 Sept Geh. leden der Katb. Garde, Den Haag e.a -deeln., f 6.50, P. v. d. H. H. Harten. 2023 Sept Jonge dames, f 10. 29 Sent—2 Oct Meisjes andere deelneemsters, f 6.50, Harten. 1215 Oct Patronaatsmeisjee uit Bever, wjjk, f 6.50. 1720 Oct Meisjes, f 6.50, P. Canneiiet 2023 Oct Eucharistische Retraiten voor Ongehuwden, f 6.50, P. Augustijn. 25—28 Oct Gehuwden, f 6.50, P. Francis caan. 86 Nov. Jonge dames f 10.P. Car- meliet 811 Nov. Meisjes, f 6.50, P. Augustijn. 1518 Nov. Gehuwde dames f 10uP. v. d. H H. Harten. 2225 Nov. Gehuwden, f 6.50. P. Domi nicaan. 28 Nov.—1 Dec. Meisjes, f 6.50, P. Jezuïet 1—4 Dec. Open voor eventueel aan te vra gen retraiten. 710 Dec. Jonge dames, t 10.— P. Au gustijn. 12—15 Dec. Jonge dames f 15.—, P. Fran ciscaan. 20—23 Dec. Meisjes, f 6.50, P. Capucjjn. 2780 Dec. Jonge dames, f 10.P. Je- xuiet Wat is dan het grootste, het goud of de tempel, waordoor het goud geheiligd wordt? En zweert cr iemand bij het altaar, dan ie bet niets; maar zweert men bjj de offer gave, die er op ligt, dan is men gebonden. Verblinden! Wat is dan 't grootste, de of fergave of het altaar, waardoor de offergave geheiligd wordt? Wie dan zweert bjj het al taar, zweert bjj dit en bjj alles wat er op lift. En wie zweert bh den Uinpei, zweert b(j dezen bjj Hém, <ne er in woont. En wie zweert bjj den hemel, zweert bij den troon Gods en bjj Hem, die daarop zetelt. „Wee u, schriftgeleerden en Farizeén, gjj huichelaars, die muntkruid en anijs en ko mijn vertiendt, maar het voornamere deel van de Wet verwaarloost: rechtvaardigheid en barmhartigheid en gertouwheid. Dit moest men doen en het andere niet nalaten. Blinde leidslieden, die de mug uitzuigt, maar den kemel inzwelgt! „Wee u, schriftgeleerden en Farizeén, gij huichelaars, die den schotel van buiten rei nigt, maar inwendig vol roof en onreinheid zijn. Blinde Farizeër, reinig eerst den beker en den schotel van binnen opdat ook het buitenste rein worde. „Wee u, schriftgeleerden en Farizeén, gij huichelaars, want gij zjjt gelijk aan witge pleisterde graven, die van buiten aan de menseben schoon schijnen, maar van binnen vol doodsbeenderen en allerlei onreinheid zijn. Zoo schijnt ook gij van buiten recht vaardig aan de menechen, maar van binnen zjjt gjj vol huichelarij en ongerechtigheid. „Wee u, schriftgeleerden ea Farizeta, gjj huichelaars, die grafsteden bouwt voor de profeten en de gedeukteek enen der recht vaardigen versiert en zegt: Indien wil ge leefd hadden in de dagen onzer vaderen, zouden wij niet met ben deelgenomen heb ben aan den mpord der profeten. Gjj dus tegen u gelven, dat gjj zonen i de moordenaflb der profeten. >el verliet, zeide een zij len: „Zie. Meester, wat steenen en wat bouwwerken!" Jesus antwoordde en sprak tot hen: „Ziet ge al ccze groote bouwwerkenJ Er zal geen s’een op Jen anderen blijven, dn niet wordt afgebroken." a En terwijl Hij op den Olijfberg tegenover den tempel nederzat, ondervroegen Petrus, Jakobus, Joannes en Andreas hem afzonder lijk: ,^eg ons, wannet zullen deze dingen geschieden? En wat zal het teek en zjjn, dat dit allee gaat volbracht worden?" En Jeeus antwoordde en begon tot hun zeggen: „Ziet toe, dat niemand u veriei- I Velen rallen komen onder mjjnen naam zegden: Ik ben het! en velen zullen zjj leiden. Wanneer gjj echter zuk hooren oorlogen en oorlogsgeruchten, ver ten en Hl genood ig< plaats zit zienlijker dan gjj verzocht ware, en 1ege..c. die U en hem verzocht hoeft. Inkomende dan tot zoude zeggen Maak plaats voor uezen en dan rondt g|j met schaamte 1e »ag»i« plaats moeten nemen. Maar, als rij genote digd z(jt, ga op de laagste plaats zitten, «p-lat ah h4, die u genotsügd heeft, komt. hj| u zegge: Vriend, ga hooger op. Dit zal u <’ene eer rijn voor degenen, die mede aan tafel rit ten. Want al, die zich verheft, zal /cmrdord en die rich vernedert, zal verbeven worden. IH u, volgens de schatten Zijner heer- id, geve, dat gij door Zijnen Geest met kracht naar den inwendigen mensch ver sterkt wordet; dat Christus door het geloof In uwe harten wone; dat g|j In de liefde geworteld en gegrondvest, met alle de heili gen moogt bevatten, welke de breedte, leng te, hoogte en diepte z|j, en kennen liefde van Christus, die alle wetenschap te boven gaat, opdat gij met alle volkomenheid Gods vervuld wordet. Hem dan, die door de kracht die in ons werkt, allee overvloediger kan doen, dan wjj verzoeken of begrijpen, Hem zjj eer in de Kerk, en door Christus Jezus In alle geslachten, van alle eeuwen. Am-n Evangelie volgens den H. Lucas.; XIV, 1-11. In dien tijde, als Jezus op eenen saliatdag in het buis van eenen der voornaamste nba riseén kwam, om het maal te houden, gavin zjj acht op Hem En zie, een waterzuchtig mensch was daar voor H«*m, en Jezus sp.-ak Je schriftgeleerden en pharfeeén aan. en zei de: Ia bet geoorloofd op den sabbatdag ie mand te genezen? Doch zjj zwegen. Hjj n-iin hem dan bjj de hand, cenas hem, en Jet hem gaan. En toen sprak Hij tot ben, en zeide. Wie ia er onder n, die, als zjjn ezel of os in een put viel, hem niet terstond op den sahat- dag daar zonde uittrekken? En zjj konden Hem hierop niet antwoorden. Ook sprak Hjj tot de genooden eene gelijkenis, daar HQ opmerkte, hoe zjj de eerste plaatsen uitzo-*!» ten eo Flij zeide tot hen: Als gjj ter bruiloft *d z|jt, ga dan niet op de eerste plaats ntten, of er misschien niet iemand aan Ook met het oog op het lager onderwijs is in Juni 1923 opgenomen het „Manifest aan de Onderwijzers in de geheele wereld van de Internationale Conferentie van Onderwijzers in bet Secretariaat van den Volkenbond in Genève in 1922" In deze regelen zal nog eens worden gewezen op de wenselijkheid om, vooral aan de leerlingen van de Gewo^s Lagere Schoot les in ’t Eeperanto te geven. Verreweg het grootste deel dezer kinderen i genieten het L. O. als hun eenig onderwijs, dat algemeen vormend moet zjjn. Ze krijgen overzicht van de aardrijkskunde der geheele wereld, worden op de hoogte gebracht met de gebeurtenissen uit de geschiedenis van hun land, leeren iets omtrent planten en dieren, krjjgen een klein beetje te hooren over wet ten en verschijnselen in de natuur. Deze vak ken beoogen het aanbrengen van nuttige kennis. Het kind, dat van school af is en tot d gewoon begaafden behoort, zal overal om zich been aanknoopingvpunten aan het ge leerde kunnen vinden en aldus zich niet al te vreemd gevoelen in de -zeer gecom pliceerde wereidbNu is er een streven merk baar, om de school te maken tot de instel ling van de jonge menseben datgene mee geeft, waar ze wat aan hebben In de wereld. Wil men niet op de L. 8. de verkeersregels laten inprenten? Is er niet een beweging gaande om de kinderen bekend te maken met de practische toepassing der electriciteit en met de gevaren ervan? En nu Esperanto! Het kan wel niet anders dan nuttig zjjn, ais elk kind, dat de L 8.. verlaat precies op de hoogte is van de verkeersregels, met de elec- trische toestellen in hnis weet om te gaan zonder gevaaren zich wereldburger voelt door de kennis eener taal, die onbe grensde mogelijkheden opent voor zijn ver dere ontwikkeling Mij twee uur per week onderwjjs in Espe ranto gedurende het 6e leerjaar kan elke gemiddelde leerling het zoover brengen, dat hjj alle Esperanto-literatuur kan begrijpen en over eenvoudige onderwerpen met eenige vaardigheid kan schrijven. De kinderen zullen reuzen pleizier kunnen bsleven van de correspondentie met kame raadjes uit Argentinië, Japan, Polen II- thauen, Bulgarije, kortom met alle ook Espe ranto kennende kinderen uit alle landen, waar je toch nooit d« taal van kunt leeren. Ze kunnen hun postzegel verzameling uitbrei den, een prentbriefkaarten-coUectie aanleg gen van delieele werekl, van alles te weten komen over dingen, dis kimiaren intares- seeren! En wat kan dat later niet van be- teekenis worden in hef leven van zoo’n Es perantist! Nu een vraag! Wat moeten nu de kinderen, die een Muloschool bezoeken en in de 2 of 3 laatste klassen van de daaraan voorafgaan de L. 8. F ranse h moeten leeren, omdat ze ander» ónmogelijk in de 3 of 4 jaar daarop volgend Mulo een diploma voor 3 moderne talen halen? Moeten die dan in bet 6e leer- jatv 2 vreemde talen, Fransch en Esperanto leeren? Vooral met het oog op de werkelijk aanwezige toestanden is het uitstekend, dat de daarvoor geschikte leerlingen Fransch, Duitsch en Engelsch leeren, als grondslag voor het eventueel later begrijpen en gebrui ken dier talen, want in hun geheel ide talen op de Muloschool leeren is een absolute on denkbaarheid. De kennis van de grondbegin selen is het maximum, dat kan worden be reikt. Het antwoord op de bovengestelde vraag zal voorloopig moeten zjjn: die leer lingen, welke de 3 moderne talen op de Mulo moeten k*eren, blijven Fransch houden in de 5e en 6e klasse der L. 8. Aan de ouders I staat het dan vrij, om hun kinderen, als ze tot de beste leerlingen behooren nog te laten deelnemen aan een Eeperanto-cursus buiten il schap pen en de uit wee. een een vrouw van smaak is, dan gaat men zich niet toetakelen als een begjjn Die geestelijken «jjn dikwijl» *oo ridicunl-ovezdreven. Het ontbreekt er nog maanban, dat de vrouwen gesluierd moeten romiloopen. Op een neutra le krant wordt je aangekeken. „In een ka tholiek gezin behoort een katholieke cou rant.” Ja-ja, goed, maar bij de katholieke kranten val je in slaap, en we zjjn geen klei ne kinderen....! En als je in Ostende tent, moet je zeker terrein afhuren, om in een zaamheid je zonnebad te Mmen! En wanneer je een dancing bezoekt, zou je enkel een kruispolka mogen wagen, want van step tot charleston heeft de geestelijkheid haar ver- maledjjing uitgesproken. En dan de films en theaterstukken, die aan Katholieken verbo den worden. Een Katholiek wordt zjjn leven lang beneden de achttien jaar gerekend. Het zou een belachelijke wereld worden, wanneer je op dat alle» in moest gaan. Hebben de an- dersdenkenden geen gelijk, als ze ons v*oor kleingeestig en achterlijk uitmaken? Ja ze ker. Dat hebben ze. Want wij zijn zeer klein geestig en zeer achterlijk. Zoo redeneeren vee! huidige katholieke «la mes en meisjes, die aldus zelve bewjizen, hoe kleingeestig, achterlijk en slecht beginsel vast zij zijn. Zij beiden haar geloof niet door leefd, zij maken alleen slordige mondgobe- den, zij kepnen noch zelfverdieping, noch retraite en de kritikasterjj van hetgeen zjj niet kennen Alleen zoo is het te verklaren, verwekken. En wanneer ze over echtschei ding spreken, gaat het met een gemakkeljjk glimlachje, zooiets is nu eenmaal sche ring en inslag de liaisons van hun vrien den en vriendinnen beschouwen ze als ver geeflijke escapa<les, die minstens zeer „inte ressant” zjjn, en waarover men badineer^nd oordeelt. Het is wel heel natuurlijij, dat anders denkenden zulke vrouwen kleingeestig noemen, en vreesachtig. Zij verwach ten, dat wie zich als Katholiek aandient, Katholiek zijn zal, en niet halverwege terugkrabbelen, uit angst niet voor „bij" te worden aangeziea. Wanneer derge lijke vrouwen geen kathdieke krant le zen, ligt het voor de hani daA ztyal hftel slecht georiënteerd zijn in de prinefpite- le kwesties. Het Katholicisme eindigt niet ben het. wijwatervat in het kerkportaal, want daar begint het pas. Wij moesten Katho liek zijn in ons huwelijk, onze pedagogie, onze plslitiek, onze ontspanningen. Zon dags ira de Mis kunnen we niet zeggen: nu is het weer afgeloopen voor een week. En omdat uw beste vriendin, en meneer X, en mevrouw IJ hun kinderen toestaan, de avonden te gaan verdansen, is dat geen reden voor u, dezelfde toe stemming te geven, al gaan meneer X. en mevrouw IJ dan wel eens naar het Lof. De neutraliteit van onze kennissen, van de kranten, die wij lezen, van de films en romans, die tenslotte onze op vattingen vormen, heeft on» al zóóver aangetast, dat wij ^i°'Latho- liek ititvoeten. VielenMLi er niets in, om in bad-costatttn te liggen flirten aan het strand, en houden zich even naief tegenover neutrale lectuur en de veel vuldige danspartijen. We behoeven onze kinderen en ons zelf niet alles te ontzeggen, bij lange niet. Maar laten we dan toch niet de neutralen, de wereld, na willen doen, la ten wij, die de kinderen des lichts zijn, dat toch niet altijd bij de kinderen der duisternis willen gaan opsteken, laten we een eind maken aan het laffe en ka- rakterlooze schipperen. Wij kennen de uitspraken van het Evangelie, zooals wij veel anderen kennen, die altijd uitspra ken voor ons bleven, en waarvan ons de verschrikkelijke waarheid ontgaat: „Wie niet met Mij is, is tegen Mij, en wie niet met Mij vergadert, verstrooit." En wat baat het u, zoo gij de heele wereld wint, maar sc!.«de lijdt aan uwe ziel....?" Kathaheke vrouwen, die jiu een vreem de beschaving naloopt, igani^er «uit ge de meest volmaakte te» wereld beleven in uw huis, in uw kinderen, in u zelf? dat zjj een naam voeren zonder beteekenis, want zich katholiek noemend, leven zjj zon der kennis van het Katholicisme als alle- daapsche wereldsche menschen. die hun ver maak, bun bioscoop, hun uitgaans-pretjee hebben, bun beginselen verdoezelen en zich voor de consequenties van bun doopsel scha men. Dat ze Katholiek zjjn, daar komen ze misschien nog wel voor uit bjj haar kennis sen. Maar ze haasten zich de meening te ves tigen, dat ze „flinke" Katholieken zjjn, en zich niet dom laten regeeren door geestelij ken. In lange mouwen zouden ze niet durven rondstappen; zoo’n zedigheid zou hilariteit dachtzaam, waakt en bidt! Want gij niet wanneer de tijd daar r»-'-*«- mensch, die bjj het zjjn huis aan zjjn macht overgaf, aan ieder zjjz werk en^ aan den deurwaarder beval te wakei OP DEN ZESTIENDEN ZONDAG NA PINKSTER. Epistel uit den brief van den H. apostel Pan- tas aan de EpbrnM^ Hl, 13 21. Broeden, ik Md oOÈgttj om mijne, kwel lingen voor u, niet bezwijkt; bet strekt u ira ssere tot roem. Hierom buig ik mijne knieën voor den Vader van onzen Heer Jezus Christus, die ook de Vader is van al, wat in den hemel en op aarde genoemd wordt, op dat Hf IQkheit schrkit niet; want dit moet geschieden, maar nog is het einde niet daar. Want volk zal ópstaan tegen volk, en rjjk tegen rijk, en er zullen aardbevingen zjjn hier en ginJe, en hongersnood: dat is het begin van de weeën. „Gqrft echter achf op u zelven. Want men zal u overleveren aan gereebteraden, en in synagogen zult gjj slagen ontvangen en voor opperhoofden en koningen zult gij ter«<*h.-tnan om Mijnentwil, hux tot getui genis. „En vooreerst moet onder alle volken de bljjde boodschap gepredikt worden. En wan neer men u wegvoert en overlevert, be denkt dan niet te voren, wat ge zeggen zult; maar hetgeen u op dat uur zal worden ingegeven spreekt dat. Want gu zjj; het piet die spreiAt, maar de Heilige Geest. Dan zal de eene broeder dert anderen overleveren ten dood, en de vader het kind, en de kin- •l-.'ei» ziikii t< gen hun oud ts -ipMtuii en hen doo'kii. En gjj zult bjj al’en g»laat zjjn ‘om Mjjnen naam. Doch wie lot ’t einde vol hardt, die zal behouden worden. „Wanneeer gij echter den gruwel der ont heiliging ziet staan waar bet niét behoort, wie dan in Judea zjjn, dat ze vluchten naar de bergen; en wie op het dak is, dale niet af in zjjn huis en ga niet naar binnen om iets uit zjjn huis mede te nemen; en wie op hot veld is, keere niet weer terug om zjjn mantel te halen. Maar wee den zwangeren eo zorgenden in die dagen! Bidt echter, dat het niet in den Winter geschied. Want dat zullen‘dagen zjjn van nood, zooale cr geen geweest is van het begin der schepping af, die God geschapen heeft, tot nu toe, n«x-h wezen zal. En zoo de Heer de dagen niet verkortte, geen vleeech bleef behouden; maar ara wille der uitverkorenen, die Hjj heeft uitverkoren, heeft Hjj de dagen ver kort. En als iemand ii zegt: Zie, hier is de Messias, of zie ginds, gelooft het uieL Want SCHIPPEREND KATHOLICISME door M. zei mij onlangs een li- :ke dame, die van gaande wereld boudt. En we dóén Waarom ook niet? Nonnen hooren in klooster thuis. En als men nu toch

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1926 | | pagina 7