van
I
THE PERFECT FOTO
ItTi IIHUS
i> bibs foro'i
voor ONGEKEND
LAGE PRIJZEN
I
Taffereelen uit het
Evangelie.
Alkmaar - Mint 2 hoek Waaqplein
'51e
Me M
VrU««* IO Sept. 1HI
OoK vergrootingen
-
KERK EN SCHOOL.
4
r
EPISTEL EN EVANGELIE.
f
maar wie «weert bij het goud van den
JERUSALEM, HOE DIKWIJLS WILDE IK
UW KINDEREN VERGADEREN!
Toen H<i den te
ner leerlingen tot
schade doen, maar eerder voordeel!
Nord-Holanda Eeperanto Pn
ia. Geljjk
verlaten
dienaren
te i
de!
■verleid
van i
uit Poeldijk en
1, P. v. d. H. EL
OFFICIEEL KERK8ERICHT
het „Noord-Hollandsch Dagblad”
voor mannen In bet Sint Clemenshuie te
Noord wjjkerbout
912 SepL R. K. Volksbond afd. Haarlem
f 6.50, P. Augustqn.
1417 Sept. Amsterdamsche Patronaten
f 6.50, P. CarmelieL
20—12 Sept Heeren uit den Middenstand
f 10.P. Redemptorist
2528 SepL Aanstaande Recruten f 6.50
P. Franciscaan.
25 Oct Gehuwden en ongehuwden v. d.
gew stand f 6.50 P. H. Hart
12—15 Oct Heeren uit den Middenstand
uit Delft f 10.P. Capucjjn.
1821 Oct Studenten van bet St WilUbr.
Coil, te Katwijk f 10 P. Jezuïet
2826 Oct Gehuwden en
d. gew. stand f 6.50 F. Canm
We willen meedoen, i
beraliseerende kathol!»
auto's, mondaine geêèl
laat u niet Rabbi noemen, want
één ie uw Meester en allen zjjt gij broeders.
En noemt niemand op aarde vader, want één
is uw Vader, die in de hemelen ia. En laat
u niet meesters noemen, want één ie uw
meeeter, de Meselaa. Wie de grootste onder
u ia, sai uw dienaar zjjn. Al wie rich ver
heft, tal vernederd, en wie rich verneder t,
tal verheven worden..
„Maar wee u, schriftgeleerden en Faii-
seta, gij huichelaars, die land en see door
kruist, om één enkelen bekeerling te maken,
maar las hjj het geworden is, hem een kind
dor aei maakt, tweemaal erger dan gij zjjL
„Wee u, blinde leiders, die zegt: Heeft ie-
map 1 gezworen bjj den tempel, dan ie bet
akte; maar wie sweert bjj het goud van don
tempel, waardoor bet goud geheiligd wordt?
„Welaan, maakt gij de maat uwer vaderen
vol. Slangen, addereiigebroedsel, hoe tuit
gjj de helèche verdoemenis ontkomen? Daar
om, ziet, Ik zend tot u profeten en wijzen
en schriftgeleerden,' en van ben zult gjj
sommigen dooden en kruisigen, sommigen
geeselen n uw synagogen en van stad tot
stad ter volgen: opdat gl bét rechtvaardig
hlcë.1, dat op aarde vergoten is, over u
neerkome, van het bloed van den rechtvaar
digen Abel tot bet bloed va Zacharias, dm
zoon van Barachias, dien gij gedood lalt,
tumchen den tempel en bet altaar. Voor
waar, Ik zég u, dit alles zal over dit ge
slacht komen.
„Jerusalem, Jerusalem, dat de profeten
doodt., er stienigt, die tot u rijn gezonden,
hoe dikwjjle heb Ik uw kinderen willen ver
gaderen, zooals een hen haar kiekens verza
melt onder haar vleugelen, en gij hebt niet
gewild! Zie, verwoest zal uw huis u wor
den achtergelaten. Want Ik zeg u: Gij zult
Mij van nu af niet zien, totdat gjj zegt: Ge
zegend, die komt in den naam des Heeren."
de schooluren! Wie zouden eventueel op de
L. S. het Esperanto-onderwjjs moeten geven?
Elke klasse onderwijzer in staat om in veel
en veel korteren tijd, dan hij noodig zou
hebben, om een acte van bevoegdheid voor
Fransch. Duitsch of Engelsch te halen, zich
zooveel kennis van Esperanto eigen te maken
dat hij de kinderen les kan geven. (Dit is
wel geen ideaal-toes tand, maar voldoene
voor oogenblikkelijk nut). Tenslotte dit: om
vele redenen, blijkende uit voorafgaande en
nog volgende artikelen over Esperanto in dit
blad, is het zéér wenecbeljjk, dat aan de leer
lingen der Lagere School gelegenheid wordt
gegeven Esperanto te leeren op school. Het
zal de andere „ontwikkeHngsvakken" geen
ESPERANTO ATS LEERVAK OP DE
LAGERE SCHOOL.
Eeperanto!
Vele menschen. die men zoo eens spreekt,
hebben er wel van gehoord en.... stsan er
sen beetje sceptisch tegenover! Velen hunner
hebben echter nooit kennis kunnen (of wil
len?) maken met dit voorwerp hunnner voor
opgezette verachting.
Deze toestand is een belemmering van de
verwezenlijking van het grootsche doel der
Internationale hulptsal-bewe/ing.de lang
zame verbroedering der volkeren. Het eenige
middel om de menschen de waarde van het
Es oeranto te laten voelen is wel dit: giet het
lekkersmakende drankje den schoolgaan len
kinderen in, die er al gauw smaak in krij
gen en hun ouders vanzelf mee laten proe
ven.
ando
Komittato.
Secretariaat: Aseumburgstr. 18 Beverwijk.
Inlichtingen bij: Th. J. Hout, Spoorstraat
63, Alkmaar.
Toen sprak Jesue tot de schare en tot z<jn
leeerlingen en zeide: „Op den stoel van Mozes
zitten de schriftgeleerden en Farizeén.
Onderhoudt en doet dus allee wat kif u reg-
maar uêÜMÓit niet naar hun werken;
want zH zeggen het wel, maar doen het niet.
Z|j binden zware en ondragelijke lasten sa
men en leggen die den menschen op de
schouders, maar zij willen ze met hun eigen
vinger niet aanroeren. Al hun werken ver
richten zij om door de menschen gezien te
worden: zjj maken hun gebedsriemen breed
»n de zoomkwaeten hunner kleederen groot.
Zjj hebben gaarne de eerste plaatsen aan de
gastmalen en de eerste zetels in de synago
gen, en de begroetingen op de markt en den
naam van Rabbi, hun door de menechen
gegeven.
den deurwaarder beval te waken. Waakt
Berhalve, want gij weet niet wanneer Je
Heer des Huizes koine: 's avoda laat .A te
middernacht of ben het hanengekraai of dee
morgens vroeg, opdat Hij niet plotseling
kome en u slapend vinde. Wat Ik echer tot
u zeg, dat zeg Ik tot allen: Waakt!"
er zullen valsche Meegassen ópstaan en val-
sche proffen, en zjj zullen teekenen en
wondr-ren doen, om, zoo mogeijjk, zelfs de
uitverkorenen te verleiden. Gij nu, weest op
uw hóede! Ziet, Ik heb u alles voorzegd.
„Maar in die dagen, na de kwelling, zal
de zon duister worden en de maan zal haar
licht niet geven, en de sterren des hemels
zullen wegvallen, en de krachten, die in do
hemelen zijn, zullen geschokt worden. En
dan zullen ze den Menschenzoon zien komen
in de wolken niet veel macht en heerlijk
heid, En dan zal Hij zjjn engelen uitzonden
en Hij zal zijn uitverkorenen bijeenverzame
len van de vier windstreken, van het einde
der aarde tot het einde des hemels.
„Doeh leert van den vijgenboom de gelij
kenis. Wanneer zjjn twijg reeds sappig
wordt en de bladeren uitspruiten, erkent
gij, dat de Zomer nabij is. Zoo ook waaneer
gjj dit ziet geschieden, weet dan, dat het
dicht voor de deur is. Voorwaar, Ik zeg u:
dit geslacht zal niet vergaan, totdat al <it*ze
dingen geschied zjjn. De hemel en de aarde
zullen voorbijgaat^, maar mijn woorden zul
len niet voorbijgaan.
„Maar van dies dag of de ure weet nie
mendal, noch de engelen in den hemel, noch
de Zoon, maar slechts de Vader. Weest be-
weet
oen
van
de
gehuwden t
ieL
2881 OcL Studenten van bet 3l Ignatius
ColL te Amsterdam f 10.P. JezuieL
2—5 Nov. Nad. Koorzanger» Reu. Bond
deeüng bisdom Haarlem f (L0O P. Domini
caan.
811 Nov. Weetlandsche Patronaten 6-50
P. Redemptorist
18—16 Nov. R K. Volksbond, Bisdom Haar
lem 6.50 P. Augustijn.
2023 Nov. Gehuwden v. d. gewonen
stand f 6.50, P. Franciscaan.
27—80 Nov. Gehuwden en Ongehuwden
f 6.50 P. Capucjjn.
25 Dec. Gehuwden en Ongehuwden «ft
Naaldwijk e. a. f 6.50 P. CarmeüeL
710 Deo. Gehuwden en Ongehuwden «ft
Monster eat. f 6 50 P. Redemptorist
1316 Dec. Heeren uit den Middenstand
f 10 - P. H. Hart
1821 Dec. Gehuwden uit Noordwjjkev-
hout f 6.50 P. Augustijn.
2326 Dec. Ongehuwden uit den gewonen
stand f 6.50 P. Dominicaan.
ROOSTER DER RETRAITEN
voor vrouwen in „De Thabor** te Rotterdam,
1316 Sept Geh. leden der Katb. Garde,
Den Haag e.a -deeln., f 6.50, P. v. d. H. H.
Harten.
2023 Sept Jonge dames, f 10.
29 Sent—2 Oct Meisjes
andere deelneemsters, f 6.50,
Harten.
1215 Oct Patronaatsmeisjee uit Bever,
wjjk, f 6.50.
1720 Oct Meisjes, f 6.50, P. Canneiiet
2023 Oct Eucharistische Retraiten voor
Ongehuwden, f 6.50, P. Augustijn.
25—28 Oct Gehuwden, f 6.50, P. Francis
caan.
86 Nov. Jonge dames f 10.P. Car-
meliet
811 Nov. Meisjes, f 6.50, P. Augustijn.
1518 Nov. Gehuwde dames f 10uP.
v. d. H H. Harten.
2225 Nov. Gehuwden, f 6.50. P. Domi
nicaan.
28 Nov.—1 Dec. Meisjes, f 6.50, P. Jezuïet
1—4 Dec. Open voor eventueel aan te vra
gen retraiten.
710 Dec. Jonge dames, t 10.— P. Au
gustijn.
12—15 Dec. Jonge dames f 15.—, P. Fran
ciscaan.
20—23 Dec. Meisjes, f 6.50, P. Capucjjn.
2780 Dec. Jonge dames, f 10.P. Je-
xuiet
Wat is dan het grootste, het goud of de
tempel, waordoor het goud geheiligd wordt?
En zweert cr iemand bij het altaar, dan ie
bet niets; maar zweert men bjj de offer
gave, die er op ligt, dan is men gebonden.
Verblinden! Wat is dan 't grootste, de of
fergave of het altaar, waardoor de offergave
geheiligd wordt? Wie dan zweert bjj het al
taar, zweert bjj dit en bjj alles wat er op
lift. En wie zweert bh den Uinpei, zweert
b(j dezen bjj Hém, <ne er in woont. En wie
zweert bjj den hemel, zweert bij den troon
Gods en bjj Hem, die daarop zetelt.
„Wee u, schriftgeleerden en Farizeén, gjj
huichelaars, die muntkruid en anijs en ko
mijn vertiendt, maar het voornamere deel
van de Wet verwaarloost: rechtvaardigheid
en barmhartigheid en gertouwheid. Dit
moest men doen en het andere niet nalaten.
Blinde leidslieden, die de mug uitzuigt, maar
den kemel inzwelgt!
„Wee u, schriftgeleerden en Farizeén, gij
huichelaars, die den schotel van buiten rei
nigt, maar inwendig vol roof en onreinheid
zijn. Blinde Farizeër, reinig eerst den beker
en den schotel van binnen opdat ook het
buitenste rein worde.
„Wee u, schriftgeleerden en Farizeén, gij
huichelaars, want gij zjjt gelijk aan witge
pleisterde graven, die van buiten aan de
menseben schoon schijnen, maar van binnen
vol doodsbeenderen en allerlei onreinheid
zijn. Zoo schijnt ook gij van buiten recht
vaardig aan de menechen, maar van binnen
zjjt gjj vol huichelarij en ongerechtigheid.
„Wee u, schriftgeleerden ea Farizeta, gjj
huichelaars, die grafsteden bouwt voor de
profeten en de gedeukteek enen der recht
vaardigen versiert en zegt: Indien wil ge
leefd hadden in de dagen onzer vaderen,
zouden wij niet met ben deelgenomen heb
ben aan den mpord der profeten. Gjj
dus tegen u gelven, dat gjj zonen i
de moordenaflb der profeten.
>el verliet, zeide een zij
len: „Zie. Meester, wat
steenen en wat bouwwerken!"
Jesus antwoordde en sprak tot hen: „Ziet
ge al ccze groote bouwwerkenJ Er zal geen
s’een op Jen anderen blijven, dn niet wordt
afgebroken." a
En terwijl Hij op den Olijfberg tegenover
den tempel nederzat, ondervroegen Petrus,
Jakobus, Joannes en Andreas hem afzonder
lijk: ,^eg ons, wannet zullen deze dingen
geschieden? En wat zal het teek en zjjn, dat
dit allee gaat volbracht worden?"
En Jeeus antwoordde en begon tot hun
zeggen: „Ziet toe, dat niemand u veriei-
I Velen rallen komen onder mjjnen naam
zegden: Ik ben het! en velen zullen zjj
leiden. Wanneer gjj echter zuk hooren
oorlogen en oorlogsgeruchten, ver
ten en Hl
genood ig<
plaats zit
zienlijker dan gjj verzocht ware, en 1ege..c.
die U en hem verzocht hoeft. Inkomende dan
tot zoude zeggen Maak plaats voor uezen
en dan rondt g|j met schaamte 1e »ag»i«
plaats moeten nemen. Maar, als rij genote
digd z(jt, ga op de laagste plaats zitten, «p-lat
ah h4, die u genotsügd heeft, komt. hj| u
zegge: Vriend, ga hooger op. Dit zal u <’ene
eer rijn voor degenen, die mede aan tafel rit
ten. Want al, die zich verheft, zal /cmrdord
en die rich vernedert, zal verbeven worden.
IH u, volgens de schatten Zijner heer-
id, geve, dat gij door Zijnen Geest met
kracht naar den inwendigen mensch ver
sterkt wordet; dat Christus door het geloof
In uwe harten wone; dat g|j In de liefde
geworteld en gegrondvest, met alle de heili
gen moogt bevatten, welke de breedte, leng
te, hoogte en diepte z|j, en kennen liefde
van Christus, die alle wetenschap te boven
gaat, opdat gij met alle volkomenheid Gods
vervuld wordet. Hem dan, die door de kracht
die in ons werkt, allee overvloediger kan
doen, dan wjj verzoeken of begrijpen, Hem
zjj eer in de Kerk, en door Christus Jezus
In alle geslachten, van alle eeuwen. Am-n
Evangelie volgens den H. Lucas.;
XIV, 1-11.
In dien tijde, als Jezus op eenen saliatdag
in het buis van eenen der voornaamste nba
riseén kwam, om het maal te houden, gavin
zjj acht op Hem En zie, een waterzuchtig
mensch was daar voor H«*m, en Jezus sp.-ak
Je schriftgeleerden en pharfeeén aan. en zei
de: Ia bet geoorloofd op den sabbatdag ie
mand te genezen? Doch zjj zwegen. Hjj n-iin
hem dan bjj de hand, cenas hem, en Jet hem
gaan. En toen sprak Hij tot ben, en zeide.
Wie ia er onder n, die, als zjjn ezel of os in
een put viel, hem niet terstond op den sahat-
dag daar zonde uittrekken? En zjj konden
Hem hierop niet antwoorden. Ook sprak Hjj
tot de genooden eene gelijkenis, daar HQ
opmerkte, hoe zjj de eerste plaatsen uitzo-*!»
ten eo Flij zeide tot hen: Als gjj ter bruiloft
*d z|jt, ga dan niet op de eerste
plaats ntten, of er misschien niet iemand aan
Ook met het oog op het lager onderwijs
is in Juni 1923 opgenomen het „Manifest aan
de Onderwijzers in de geheele wereld van de
Internationale Conferentie van Onderwijzers
in bet Secretariaat van den Volkenbond in
Genève in 1922" In deze regelen zal nog
eens worden gewezen op de wenselijkheid
om, vooral aan de leerlingen van de Gewo^s
Lagere Schoot les in ’t Eeperanto te geven.
Verreweg het grootste deel dezer kinderen
i genieten het L. O. als hun eenig onderwijs,
dat algemeen vormend moet zjjn. Ze krijgen
overzicht van de aardrijkskunde der geheele
wereld, worden op de hoogte gebracht met
de gebeurtenissen uit de geschiedenis van hun
land, leeren iets omtrent planten en dieren,
krjjgen een klein beetje te hooren over wet
ten en verschijnselen in de natuur. Deze vak
ken beoogen het aanbrengen van nuttige
kennis. Het kind, dat van school af is en tot
d gewoon begaafden behoort, zal overal om
zich been aanknoopingvpunten aan het ge
leerde kunnen vinden en aldus zich niet al
te vreemd gevoelen in de -zeer gecom
pliceerde wereidbNu is er een streven merk
baar, om de school te maken tot de instel
ling van de jonge menseben datgene mee
geeft, waar ze wat aan hebben In de wereld.
Wil men niet op de L. 8. de verkeersregels
laten inprenten? Is er niet een beweging
gaande om de kinderen bekend te maken met
de practische toepassing der electriciteit en
met de gevaren ervan? En nu Esperanto!
Het kan wel niet anders dan nuttig zjjn, ais
elk kind, dat de L 8.. verlaat precies op de
hoogte is van de verkeersregels, met de elec-
trische toestellen in hnis weet om te gaan
zonder gevaaren zich wereldburger
voelt door de kennis eener taal, die onbe
grensde mogelijkheden opent voor zijn ver
dere ontwikkeling
Mij twee uur per week onderwjjs in Espe
ranto gedurende het 6e leerjaar kan elke
gemiddelde leerling het zoover brengen, dat
hjj alle Esperanto-literatuur kan begrijpen en
over eenvoudige onderwerpen met eenige
vaardigheid kan schrijven.
De kinderen zullen reuzen pleizier kunnen
bsleven van de correspondentie met kame
raadjes uit Argentinië, Japan, Polen II-
thauen, Bulgarije, kortom met alle ook Espe
ranto kennende kinderen uit alle landen,
waar je toch nooit d« taal van kunt leeren.
Ze kunnen hun postzegel verzameling uitbrei
den, een prentbriefkaarten-coUectie aanleg
gen van delieele werekl, van alles te weten
komen over dingen, dis kimiaren intares-
seeren! En wat kan dat later niet van be-
teekenis worden in hef leven van zoo’n Es
perantist!
Nu een vraag! Wat moeten nu de kinderen,
die een Muloschool bezoeken en in de 2 of
3 laatste klassen van de daaraan voorafgaan
de L. 8. F ranse h moeten leeren, omdat ze
ander» ónmogelijk in de 3 of 4 jaar daarop
volgend Mulo een diploma voor 3 moderne
talen halen? Moeten die dan in bet 6e leer-
jatv 2 vreemde talen, Fransch en Esperanto
leeren? Vooral met het oog op de werkelijk
aanwezige toestanden is het uitstekend, dat
de daarvoor geschikte leerlingen Fransch,
Duitsch en Engelsch leeren, als grondslag
voor het eventueel later begrijpen en gebrui
ken dier talen, want in hun geheel ide talen
op de Muloschool leeren is een absolute on
denkbaarheid. De kennis van de grondbegin
selen is het maximum, dat kan worden be
reikt. Het antwoord op de bovengestelde
vraag zal voorloopig moeten zjjn: die leer
lingen, welke de 3 moderne talen op de Mulo
moeten k*eren, blijven Fransch houden in de
5e en 6e klasse der L. 8. Aan de ouders
I staat het dan vrij, om hun kinderen, als ze
tot de beste leerlingen behooren nog te laten
deelnemen aan een Eeperanto-cursus buiten
il schap pen en de uit
wee.
een
een
vrouw van smaak is, dan gaat men zich niet
toetakelen als een begjjn Die geestelijken
«jjn dikwijl» *oo ridicunl-ovezdreven. Het
ontbreekt er nog maanban, dat de vrouwen
gesluierd moeten romiloopen. Op een neutra
le krant wordt je aangekeken. „In een ka
tholiek gezin behoort een katholieke cou
rant.” Ja-ja, goed, maar bij de katholieke
kranten val je in slaap, en we zjjn geen klei
ne kinderen....! En als je in Ostende tent,
moet je zeker terrein afhuren, om in een
zaamheid je zonnebad te Mmen! En wanneer
je een dancing bezoekt, zou je enkel een
kruispolka mogen wagen, want van step tot
charleston heeft de geestelijkheid haar ver-
maledjjing uitgesproken. En dan de films en
theaterstukken, die aan Katholieken verbo
den worden. Een Katholiek wordt zjjn leven
lang beneden de achttien jaar gerekend. Het
zou een belachelijke wereld worden, wanneer
je op dat alle» in moest gaan. Hebben de an-
dersdenkenden geen gelijk, als ze ons v*oor
kleingeestig en achterlijk uitmaken? Ja ze
ker. Dat hebben ze. Want wij zijn zeer klein
geestig en zeer achterlijk.
Zoo redeneeren vee! huidige katholieke «la
mes en meisjes, die aldus zelve bewjizen, hoe
kleingeestig, achterlijk en slecht beginsel
vast zij zijn. Zij beiden haar geloof niet door
leefd, zij maken alleen slordige mondgobe-
den, zij kepnen noch zelfverdieping, noch
retraite en de kritikasterjj van hetgeen zjj
niet kennen Alleen zoo is het te verklaren,
verwekken. En wanneer ze over echtschei
ding spreken, gaat het met een gemakkeljjk
glimlachje, zooiets is nu eenmaal sche
ring en inslag de liaisons van hun vrien
den en vriendinnen beschouwen ze als ver
geeflijke escapa<les, die minstens zeer „inte
ressant” zjjn, en waarover men badineer^nd
oordeelt.
Het is wel heel natuurlijij, dat anders
denkenden zulke vrouwen kleingeestig
noemen, en vreesachtig. Zij verwach
ten, dat wie zich als Katholiek aandient,
Katholiek zijn zal, en niet halverwege
terugkrabbelen, uit angst niet voor „bij"
te worden aangeziea. Wanneer derge
lijke vrouwen geen kathdieke krant le
zen, ligt het voor de hani daA ztyal hftel
slecht georiënteerd zijn in de prinefpite-
le kwesties.
Het Katholicisme eindigt niet ben het.
wijwatervat in het kerkportaal, want
daar begint het pas. Wij moesten Katho
liek zijn in ons huwelijk, onze pedagogie,
onze plslitiek, onze ontspanningen. Zon
dags ira de Mis kunnen we niet zeggen:
nu is het weer afgeloopen voor een
week. En omdat uw beste vriendin, en
meneer X, en mevrouw IJ hun kinderen
toestaan, de avonden te gaan verdansen,
is dat geen reden voor u, dezelfde toe
stemming te geven, al gaan meneer X.
en mevrouw IJ dan wel eens naar het
Lof.
De neutraliteit van onze kennissen,
van de kranten, die wij lezen, van de
films en romans, die tenslotte onze op
vattingen vormen, heeft on» al zóóver
aangetast, dat wij ^i°'Latho-
liek ititvoeten. VielenMLi er niets in,
om in bad-costatttn te liggen flirten aan
het strand, en houden zich even naief
tegenover neutrale lectuur en de veel
vuldige danspartijen.
We behoeven onze kinderen en ons
zelf niet alles te ontzeggen, bij lange
niet. Maar laten we dan toch niet de
neutralen, de wereld, na willen doen, la
ten wij, die de kinderen des lichts zijn,
dat toch niet altijd bij de kinderen der
duisternis willen gaan opsteken, laten
we een eind maken aan het laffe en ka-
rakterlooze schipperen. Wij kennen de
uitspraken van het Evangelie, zooals wij
veel anderen kennen, die altijd uitspra
ken voor ons bleven, en waarvan ons de
verschrikkelijke waarheid ontgaat: „Wie
niet met Mij is, is tegen Mij, en wie niet
met Mij vergadert, verstrooit." En wat
baat het u, zoo gij de heele wereld wint,
maar sc!.«de lijdt aan uwe ziel....?"
Kathaheke vrouwen, die jiu een vreem
de beschaving naloopt, igani^er «uit ge
de meest volmaakte te» wereld beleven
in uw huis, in uw kinderen, in u zelf?
dat zjj een naam voeren zonder beteekenis,
want zich katholiek noemend, leven zjj zon
der kennis van het Katholicisme als alle-
daapsche wereldsche menschen. die hun ver
maak, bun bioscoop, hun uitgaans-pretjee
hebben, bun beginselen verdoezelen en zich
voor de consequenties van bun doopsel scha
men. Dat ze Katholiek zjjn, daar komen ze
misschien nog wel voor uit bjj haar kennis
sen. Maar ze haasten zich de meening te ves
tigen, dat ze „flinke" Katholieken zjjn, en
zich niet dom laten regeeren door geestelij
ken. In lange mouwen zouden ze niet durven
rondstappen; zoo’n zedigheid zou hilariteit
dachtzaam, waakt en bidt! Want gij
niet wanneer de tijd daar r»-'-*«-
mensch, die bjj het
zjjn huis aan zjjn
macht overgaf, aan ieder zjjz werk en^ aan
den deurwaarder beval te wakei
OP DEN ZESTIENDEN ZONDAG NA
PINKSTER.
Epistel uit den brief van den H. apostel Pan-
tas aan de EpbrnM^ Hl, 13 21.
Broeden, ik Md oOÈgttj om mijne, kwel
lingen voor u, niet bezwijkt; bet strekt u ira
ssere tot roem. Hierom buig ik mijne knieën
voor den Vader van onzen Heer Jezus
Christus, die ook de Vader is van al, wat in
den hemel en op aarde genoemd wordt, op
dat Hf
IQkheit
schrkit niet; want dit moet geschieden,
maar nog is het einde niet daar. Want volk
zal ópstaan tegen volk, en rjjk tegen rijk,
en er zullen aardbevingen zjjn hier en ginJe,
en hongersnood: dat is het begin van de
weeën.
„Gqrft echter achf op u zelven. Want
men zal u overleveren aan gereebteraden,
en in synagogen zult gjj slagen ontvangen
en voor opperhoofden en koningen zult gij
ter«<*h.-tnan om Mijnentwil, hux tot getui
genis.
„En vooreerst moet onder alle volken de
bljjde boodschap gepredikt worden. En wan
neer men u wegvoert en overlevert, be
denkt dan niet te voren, wat ge zeggen
zult; maar hetgeen u op dat uur zal worden
ingegeven spreekt dat. Want gu zjj; het piet
die spreiAt, maar de Heilige Geest. Dan zal
de eene broeder dert anderen overleveren
ten dood, en de vader het kind, en de kin-
•l-.'ei» ziikii t< gen hun oud ts -ipMtuii en
hen doo'kii. En gjj zult bjj al’en g»laat zjjn
‘om Mjjnen naam. Doch wie lot ’t einde vol
hardt, die zal behouden worden.
„Wanneeer gij echter den gruwel der ont
heiliging ziet staan waar bet niét behoort,
wie dan in Judea zjjn, dat ze vluchten naar
de bergen; en wie op het dak is, dale niet
af in zjjn huis en ga niet naar binnen om
iets uit zjjn huis mede te nemen; en wie
op hot veld is, keere niet weer terug om zjjn
mantel te halen. Maar wee den zwangeren
eo zorgenden in die dagen! Bidt echter, dat
het niet in den Winter geschied. Want dat
zullen‘dagen zjjn van nood, zooale cr geen
geweest is van het begin der schepping af,
die God geschapen heeft, tot nu toe, n«x-h
wezen zal. En zoo de Heer de dagen niet
verkortte, geen vleeech bleef behouden;
maar ara wille der uitverkorenen, die Hjj
heeft uitverkoren, heeft Hjj de dagen ver
kort. En als iemand ii zegt: Zie, hier is de
Messias, of zie ginds, gelooft het uieL Want
SCHIPPEREND KATHOLICISME
door M.
zei mij onlangs een li-
:ke dame, die van
gaande wereld boudt. En we dóén
Waarom ook niet? Nonnen hooren in
klooster thuis. En als men nu toch