in 3 EN Noord-Hollandsch Dagblad. ST Tweede Blad. ar w- len ir. AmsteHiamsche ALKMAAR. Ins. MAANDAG 13 SEPT. 1926. i I DIRS L. FRANKENBERG 252 455 «OH 424 325H 220 257 466 488 420 186 162 322H 170 188 173 677 376 466 487 424»/. 173 o75k 378 31 94 219 178K Je- ).- 257 370 137*;. 378 169 389*/, 101’/, 149*/, 427H 246 466 486 4M^ 182\ 171 h 672 378 280 175 162*/, 327 V. 218H 246 349»/, 347’/. 331 175*/. 282’/, 7’/. 31 184 173*/. 679H 382H 483H 269 127H 456H 438 42IH Opjave raa de M ederlmadeehe La»4W«wbaak Doch ter zake! 83H 196 y, 164 «H 27. 163K 356 221*/, 176 182*/, 171 670 374H 218 264*/, 370 221’/, - 176 162»/, - 2217, 176»/, 162»,. 1 162 355 8*7. Een kleine vergissing. )’S V.K. 1J0 1.4® 6.16 130 TWINTIGSTE JAARGANG. 168M 163H 86 86 83 100 148M U8M 12«H 126 126 y, 126H 274*/, 270 372 372 386 385H 386 386M 386 325»/, 328 323‘A 262 426 442V. 318 321« 50 50 51 y2 98 96 97H 280 229M 180H 180*4 *7*/.. ■i de Mr Kuetera. «amenvattend hetgeen door ALKMAAR, plaatst Uwe Advertenties ia alle binnen- ep buitenlandscbe bladen zonder prijsverhooging. Geheimhouding wordt gegarandeerd. i er waar- redenon fe rn 1. 2. 3. 4. 5. 7. ‘8. 9. 11.41.58 11.44.37 11.47.50 11.48.21 11.52.58 11.58.40 12. 1.24 12. 1.46 12.18. 5 12.22.50 zal bij hem maateobappl Uit hét feit, dat zij inrb’rtijd zoo n blunder I gemaakt heeft door te beweren, dat Mr. Kus- J ters ons zekere gegevens omtrent een nieu- we leening zou hebben verstrekt en dus „misbruik van vertrouwen” zou hebben ge maakt terwijl later uitkwam Maar neen laten wij diérover maar liever zwijgen. Dat is te bar geweest! POSTDUIVENNIEUWS. De Postd. Ver. AIc. Victrix hield Zondag 12 Sept, een wedvlucht vanaf Soignies Bel gië, afstand 234 K.M. Gelost 8 uur 40 min. Wind Wes* Prjjs 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. 21. 22. 23. 24. 25. 26. 27. 28. 29. 80. 11.30.18 11.31.52 11.33. 6 11.33.19 11.33.46 11.34.19 11.34.42 11.35. 7 11.35.26 11.36.25 11.36.25 11.36.41 11.36.59 11.37. 4 11.38. 7 11.38. 2 11.38.17 11.38.30 11.39.11 11.40.44 11.40.54 11.41.25 11.41.44 11.43. 2 12.41.59 11.42.26 11.42.12 11.42.12 11.42.44 11.43. 2 189»/, 172H 674 377 Bijkantoor Alkmaar. (Ontvangen per draadlooze telefoon). 13 September 1926 komen aan woord, zoodat wij het zullen en vervolmaken, indien de resultaten een jaar nog even gunstig zijn. We zullen voor het komende jaar de proef dan ook uitbreiden Op school A zal behalve -in de 5e in de 5e toegepast worden. groeien b(j zooveel mogelijk zelf werken en wordt het vragen minder. Zelfs komt voor, dat door de leerlingen gevraagd wordt om meer werk. Dit kan een gevolg zijn van gebrek aan begrip van tijd. Daarom wordt alleen dan meer werk ge geven, als het afgeleverde werk niets te wenschen overlaat. Hierdoor wordt slordig werken vermeden. De achterlijken moeten er door den onder wijzer toe gebracht worden om steeds vlug1- ger te werken. Ook dit wordt bevorderd door het Dalton-systeem. De bepaald domme leerling wordt door de arbeidzaamheid van zjjn makkers aangespoord om harder te wer ken. Vlijt werkt aanetekeljjk. aldus spr. Door den onderwijzer worden dezen leer ling zoo noodlg dagtaken opgedragen, om hem beter te kunnen controleeren. Van het 1 er aan gewend worden alle vakken op di ----- haar hooggeroemde neutraliteit wensche- Ijjk zou zijn, óók een duit in het zakje te doen en daardoor een eventueele oneenig- heid onder de katholieken nog aan te wakke ren. Wij kunnen onzen collega voorspellen, dat zjjn trieste pogingen geen succes zullen hebben. De katholieken van Alkmaar laten zich door het geschrijf van een „Alkmaarsche Courant" niet tegen elkander ophitsen, integendeel, wanneer een „Alkmaarsche Courant" poogt, de eene groep katholieken tegenover een andere uit te spelen, wanneer zjj derhalve tweedracht zaait in ons kamp, dan komen alle katholieken van Alkmaar tot bezinning, en dan beseffen zjj allen, méér dan ooit te voren! hoe noodig het is, dat zjj gezamenlijk een phalanx vormen tegen den gemeenschappetijken vijand. 100»/, 102’/, 101//, 103*/, 105 Lebong PETROLEUM Dordteche Petroleum Gec. HolL olie Kon. Ned. Petroleum Steaua Romana RUBBER-MAATSCHAPPIJEN Amsterd. Rubber Bandar Rubber Dell Bat Rubber Indische Rubber Intercontin. Rubber Kendéng Lemboe Lam pong Sumatra Rubber - Oost-Java Rubber Nederl. Ind. Rubber 4 Koffie Serbadjadi Silaau Wai Sum Rubber SCHEEPVAARTEN HolL Amer. Lijn HolL Stoomboot HolL Uoyd Kon. Boot Stoomvaart Mij. „Nederland" Paket vaart - Scheepvaart Unie Marine Common. Marine Preferent Niev. Goudriaan TABAKKEN Beeoeki Deli Batavia t Dell-Maatschappij Senembab AMER. SPOORWEGEN Erie Spoor Southern Raila Union Pacific Wabash. Railway PROLONGATIE - STAATSLELNINGEN 4H Nederland 1917 5 idem 1918 5 X idem 1910 6 idem 1928 6 Ned. Indië 1928 BANKINSTELLINGEN Koloniale Bank Indische Bank Handel Mpjj. INDUSTR. OND. BINNENLAND Insulinde Oliefabrieken Jurgi Oude HolL Kunst INDUSTR. ON Anaconda Steel com. CULTUUR MAATSCHAPPIJEN Cultuur Vorstenlanden Dito Actions H. V. A. Java Cultuur Moormans 4 Co. Ned. Ind. Suiker Unie Poerworedjo MIJNEN Redt „Alkmaarsche gevoeld, zijn over de artikelen, welke R. K. VERVOLGONDERWIJS „ST. ROSA.” Er zijn nog zeer veel meisjes die de school hebben verlaten en nog niet sijn aangegeven voor het Vervolgonderwijs. Toch zouden zjj het met zeer veel vrucht kunnen volgen en zich op lateren leeftijd met hot genoten on derwijs gelukwenschen. Vele ouders schij nen te wachten tot dat de DirecuÜ^crsoon- Ijjk aan huis de zaak komt besnrwkhn^ Daar dit nu echter niet mogelijk is sp<P ren wij de Ouders aan zich voor opgave en inlichtingen te wenden tot Mej. A. Feijen, on derwijzeres, Geestersingel 56, alhier. P. CALL. PRELLER O. P. ex-Dirccteur, Wellicht, aldus spr., warén de ouders eenig^zins ongerust door de onvolledi ge inlichtingen hen door hun kinderen verstrekt, de uiteenzetting die nu volgen gaat, zal deze ongerustheid wegnemen. Met den wensch, dat deze avond er toe mocht strekken den ouders de bes te gedachten van het Dalfon-systeem bij te brengen besloot spr. Het woord was nu aan den Eerw. Broe der Thomas, die een populair-weten schappelijke uiteenzetting gaf van het Dalton- systeem. Voor de ouders die dezen avond niet aanwezig waren willen wij trachten .ia het kort het gesprokene weer te geven. Broeder Thomas sprak dan o.m. als volgt: 49*/, 53 30 97’/, 182*/, 228 180*/, 7*1. 30‘/. 937, R. ThL C. Wanner W. Godschalk Idem B. Tcrmaat J. P. Torenvliet H. J. Struijs H. J. Caarls C. J. de Moei W. Godschalk Idem Ant. de Wit B. Termaat J. P. Torenvliet C. J. de Moei H. J. Struijs C. Wanner J. B. de Looze Ant. de Wit C. Wanner B. Termaat J. B. de Looze C. Korver C. J. de Moei W. Godschalk Theo H. v. Gijzcn R. Thie Idem Idem Ant de Wit Zondag 12 Sept, hield de P. V. ,De Post duif” een wedvlucht met oude en jonge dui ven vanuit Sólgnies (België) afstand 234 K.M. los 8.40. Aankomst als volgt: C. D. Huiberts dezelfde J. Huiberts Sr. C. D. Huiberts J. Koolhaas J. Huiberts Jr. J. Koolhaas Dezelfde J. den Broeder B. 10. Dezelfde Bergen op de 6e ook klas en op school B eveneens en 6e klas het Dalton-systeem Hierna was het woord aan den heer Th. Hout. Na de inleiding van Broeder Thomas, al dus spr., zal een herhaling op enkele punten niet onvermijdelijk zijn. Het Dalton-onder- wjjs, dat van het begin dezer eeuw dateert, maar door den grooten wereldoorlog in 1914 nog niet toegepaet werd, word in 1820 veor ’t eerst te Dalton in Amerika toegepast door een Amerikaansche dame. In Engeland, waar het onderwijs in vele opzichten achterlijk was, is het Dalton- systeem met succes toegepast. Spr. vertel| dan van de reis door de com missie van onderzoek naar Engeland ge maakt. Spr. constateert, dat de resultaten wan hot Dalton-systeem niet alleen gelijk aan, maar zelfs beter zjjn dan (die van het klassikaal- onderwij». Vervolgens geeft spr. een voorstelling van de inrichting van het schoollokaal bij het Dalton onderwijs. Elke leerling zit aan ?en tafeltje op een stoel. Elke maand krijgt hij en bepaalde taak, onderverdeeld in week taken. Het woord „taak” wordt den leer ling ingeprent als iets wat beslist „af” moet. Elke taak is, naar gelang er vakken zjjn, in verschillende taken onderverdeeld. Een fout ,door den leerling gemaakt, wordt door den onderwijzer verbeterd, waar de leerling bjj is. Inplaats dat de onderwij zer ’s avonds stapels cahiers na te zien krijgt, wordt het werk nu onder vier oogen nagezien, hetgeen van den onderwijzer wel meer activiteit vordert, maar voor den leer ling veel beter is. lederen dag zitten de leerlingen, doordat elk vak een aparteu hoek van het klaslokaal inneemt, op een andere plaats. Dit is niet hinderlijk en schijnt gunstig te werken op de leerlingen. Men voorkomt hierdoor, dat leerlingen te veel bjj elkaar zitten. De be langstelling is veel grooter dan vroeger. Door het Dalton-systeem kan de onderwij zer meer zorg besteden aan den aohterlijkeh leerling. Na verloop van tijd leeren de leerlingen BENOEMD. In de vacature, ontstaan door het bedan ken van den heer J. N. Lobaeh, is benoemd tot Md van het parochiaal wees- en armbe stuur de heer C. A. KöHmann. LICHTEN OP. Hedenavond voor rijwielen en motorrijtui gen on» 7.51 u. lichten op. Een half uur later voor rij- en voertuigen, TE WATER. Hedenmorgen ongeveer 12 uur raakte de 9-jarige L. wonende in de Langestraat, op den Nieuwlandersingel bjj het stekeltjes vis- schen te water. Door twee1 jongens werd de drenkeling op het droge gebracht. ALKM. BAD- EN ZWEMINRICHTING. Genomen baden 5 Sept tot en met 12 Sept. Heeren 642, Dames 517. Onvermogend en 94 Totaal 1258. Hoogste temperatuur 70 gr. TUINCONCERT „ORPHEUS". De talrijke bezoekers, die verleden jaar het tuinconcert van het mannenkoor „Orpheus” mede maakten, zal het verheugen nog eens in de gelegenheid gesteld te worden, de oo- loratuur-zangeres Jeanne Bacileck, bijge naamd de Boheemsche nachtegaal, te hooren. Haar heerlijke en reine stem heeft reeds zeer velen in verruking gebracht. Daar ze weer prachtige liederen zal zingen (men zie het programma) twijfelen we er niet aan, of haar succes zal groot zijn. HET DALTON-ONDERWIJS. In het Gymnastieklokaal der R K. school aan de Bleekerskade, werd Vrij dagavond voor de ouders van de leerlin gen dier school en andere belangstellen den daartoe uitgemoodigj door het R. K. Schoolbestuur een uiteenzetting gegeven van het Dalton-onderwijs door den Eerw Broeder Thomas, hoofd van school B en .den heer Th. Hout, onderwijzer aan school A. De opkomst was bevredigend. Aan de bestuurstafel*had het school bestuur plaats genomen, waarvan mj. Kustets ter inleiding ongeveer als volgt de aanwezigen toesprak: Dames en Heeren. Het schoolbestuur heeft gemeend, u uit te moeten noodigen om eens nadar kennis te maken met het Dalton-sy steem, dat sinds het vorig jaar, zij het dan ook als een bescheiden proefneming in enkele klassen van onze scholen is gevolgd. De resultaten, tot nog toe van dit nieu we systeem ondervonden hebben vol de verwachtingen beant- aoorvoeren na PATER CALLIXTUS PRELLER Q. P. Z. D. H. de Bisschop van Haarlem heeft den Weleerw. Pater Callixtua Preller 0.'P„ t assistent aan de St. Josephkerk, alhier, be noemd tot kapelaan te Amsterdam (St. Do- minicus). Velen zal het met ons spijteu dat Pater Preller door zijn overheid naar elders over geplaatst wordt: Immers in de 5>4 jaar dat Pater Preller hier de geestelijke bediening uitoefende, heeft hij zich allerwegen vrirn- den en vereerders verworven. Pater Preller heeft in het Roomscbe leven te Alkmaar een eigen plaats veroverd. Voor alles ging het godsdienstig welzijn van z’n parochianen hem ter harte; dag en nacht was hij daarvoor in de weer, daardoor zich eca waardig zoon van zijn grooten Ordestichter toonend. De vereenlgingen, die Pater Preller ato haar geestelijk adviseur mochten hebben, zullen hem uoode missen. Overtuigd drankbet strijder als hij was gaf hij zich geheel en al aan het werk van Kruisverbond en Maria* vereeniging, terWjjl de R. K. Jongensbond voor drankbestrijding in Pater Preller eetj niet genoeg te waardeeren directeur Ook onze collega van de Courant” heeft zich geroepen oordeel te zeggen over de „Civis” in ons blad schreef. Wij begrijpen dat. De redactie van genoemd orgaan heeft gemeend, er de lucht van te hebben, dat er tusschen de katholieke kiezers en de katho lieke raadsfractie iets niet „richtig” was, dus meende ^<j, dat het in het belang van De „Alkmaarsche Courant” heeft zich ge mengd in het debat En z(j slaat er een treurig figuur. Wij begrijpen natuurlijk heel best, dat dé „Alkmaarsche Courant” nu wfl oen ze ker standpunt in de kwestie (verhouding raadsfractie en kiezerscorps) innamen, van een afwijkend standpunt moest doen blij ken, maar dat neemt niet weg, dat zij daarbij 8ëen al te kromme sprongen mag maken. Haar betoog komt hierop neer, dat wij alle mogelijke wetsartikelen betreffende „last of ruggespraak” met de kiezers gerust aan onze laars mogen lappen en dat b. een raadslid tioh dóodgerust door s|n kiesers mag laten beïnvloeden. De redactie schrift: „niets is minder juist dan wanneer men betoogt dat wetsschonnis zou plaats heb ben als een raadslid zich door de duide lijke uitgesproken ineening zjjnor kiezius in ’t bepalen van zijn stem laat beïnvloe den. Hoeveel honderden adressen gaan jaarlijks niet naar de Kamerleden w in ajlerlei lichamen om velerlei vragen een bepaalde wet aan te nemen of te verwerpen. Zou er steeds wetesckeimis plaats vin den als de Kamprieden zich daardoor la ten beïnvloeden?” ens Oude Philips HolL Kunstzijde ZND. BUITENLAND 86»J, De „Alkmaarsche Courant” vergist zich hier een klein beetje omdat z(j niet juist te onderscheiden weet. Het feit, dat z|j ons artikel onjuist weer gaf, zullen w|j ook maar aan haar tjk.irt aan onderscheidlngsvermogim tooschrljven. W|j hebben n.l. over de motie inzake de wethouderspensloenen geschreven: „Door net stellen en aannemon van dese motie is natuurlijk geen wets-oveiarc iing begaan een overtreding zou eerst plaats hebben wanneer de raadsleden om die motie hun stem in een bepaalde richting zouden uitbrengen.” Dat scheelt nogal wat! Het is een groot versobil, of een raads lid om een motie zijn stem in <%ai bepaalde richting uitbrengt dan wel dat L|j zich „daardoor” laat „beïnvloeden." Het eerste veronderstelt, dat een rand.Jid v.us-of-zoo stemt, omdat de motie er ia, 'om dat een kiezersgroep het In lastge ving aldus eischt), het tweede «at de mogelijkheid open, dat de kiezers een be paalde meening lid zich door de ning (heel terecht!) Het eerste nu is het tweede is, ook volgens onze meening, volkomen toelaatbaar, ja zelfs gewenschL Om een voorbeeld te geven: het moet als wettelijk verboden beschouwd t worden dat een onzer raadsleden tegen de wethouderspensioenen zou stemmen, tegen zjjn aanvankelijke meening in, enkel en al leen omdat er in de kiesvereeniging een mo tie tegen de wethouderspensioenen is aan genomen het is echter volkomen toelaat baar, dat een raadslid de motieven uit een motie, uit een adres, uit een bespreking op een vergadering, enz. in zich opneemt, in zich verwerkt, ze toetst aan zijn eigen eer lijke meening (al dan niet reeds geheel gt vormd) en. zich ten slotte aldus beinvloedei laat Heeft onze collega het nu begrepen? W|j willen het hopen. En wjj wachten met belangstelling af, of de „Alkmaarsche Courant” haar onjuiste re actie op onze bewering zal willen erkennen. Z|j kan bjj die gelegenheid tevens een an- def vergissinkje herstellen de insinuatie n.l. als zoude „Civis” identiek zijn ihet óen onzer raadsleden, speciaal een onzer raads- leden-juristen. De redactie heeft het ook hier weer hope loos mis. Dames en Heeren. We leven in de eeuw van het kind. De Eerw. spr. wijst dan op de prachtige schoolgebouwen met hun inrichtingen, zooals wij die voor 20 jaar niet beza ten en geeft een terugblik in de wantoe standen, die in vroeger dagen op onder wijsgebied heerschten. Later kreeg men, zoo vervolgde de Eerw. spr., in Frankrijk het eerst, het klassikaal onderwijs. Een nieuw systeem uit Amerika over Engeland naaY hier overgebracht n.l het Dalton-systeem begint nu meer veld te winnen. Men zou dit onderwijs zelfstandig- heidsonderwijs kunnen noemen, omdat bij dit onderwijs op de individueele ca paciteiten van het kind meer recht streeks gespeculeerd wordt. Vervolgens wijst de Ee<w. spr. op eeni- ge nadeelige gevolgen van het klassikaal onedrwijs, die bij het Dalton-onderwijs niet voor kunnen komen. Volgens het Dalton-systeem "wordt den leerlingen voor bepaalden tijd een bepaald® hoeveelheid werk opgegeven. Dan beginnen de leerlingen met datgene, waar zij de meeste aanleg en toewijding voor hebben. Hun persoonlijkheid komt hierbij due tot ui ting. Twee factoren treden bij het Dalton onderwijs op den voorgrond, n.l. de zed.v lijke vorming en de verstandelijke ontwik keling. Bjj het Dalton-systeem komt de zedelijke vorming veel beter tot haar recht dan bjj het klaestkaal-onderwijs. Doordat de leerling zich meerdere malen tot zijn onderwijzer moet wenden, kan deze beter het karakter, de standvastigheid, enz. controleeren. Onbe wust leert de onderwijzer zijn leerling gron dig kennen. De verhouding van den onderwijzer tot den leerling wordt door het Dalton-systeem veel gunstiger. De leerlingen leeren den onderwijzer waardeeren als een hulp, een steun en een raadgever. Zijn zij in hun werk niet geelaegd of gevorderd, dan meeten >4 zich tot den onderwijzer wenden om hulp. De zelfstandigheid vooral wordt door het Dalton-systeem bevorderd. De leerlingen, die zich later door het leven moeten slaan, zooveel mogelijk uit eigen krachten, leeren in' het Dalton-systeem het eerst hun eigen capaciteiten te toonen. B|j onkunde of gebrek aan vorderingen helpt hun de onderwijzer. Verder worden zelf-oefening en onderlinge hulp bevorderd. Een ander voordeel ziet de Eérw. Spr. in de tijdsbesparing. Er wordt minder gesproken door den on derwijzer. en meer gewerkt door den leer ling. De klas wordt als ’t ware doortrokken van den geest van den onderwijzer. Het Dalton-onderwijs is opwekkend door de aangename afwerking van het leer-pro- gram. Wij hebben, aldus besloot Broeder Thomas, het Dalton-systeem goed gevonden en wij hopen nog lange jaren het Dalton onderwijs toe te passen tot heil van uwe kinderen. Een dankbaar applaus dankte den Eerw. Spreker voor zjjn helder betoog. beide spreken naar voren gebracht wa& wees er op, dat aoowel de achterlijke als de middehnaüge en vlugge leerling bfj hei Dalton-onderwijs een zelfde taak af te ma ken heeft, en het Dalton-oodM^rijs dit op 't. klassikaal-onderwjje vóór 'had, 'aat vlugge leerlingen niet behoefden te wachten op de achterlijken en de actdprltjMe omwille vaa den geregelden vooruitging uiet min of meet vergeten werd. Verder wilde spr. nog onderstrtepen, dat het van zoo groot belang is, dat de zelfstan digheid bij den leerling door het Dalton- systeem wordt aangekweekt. Dit ie root hem van groot nut, zoowel voor zijn etw» dietijd op de Middelbare en Hoogere Scho len, als bij .zijn maatschappelijk leven. Nadat nog eenige vragen, door de aan wezigen gesteld, door den heer Hout beanlh woord waren, sloot1 de heer Kustere deze nuttige byeenkomst op de gebuikelf^e w(jse. begin af moeten de leerlingen nd worden alle vakken op één lag in behandeling te nemen. Het corrigeeren te, doordat elke leerling by den onderwijzer komt, voor dezen geen zwaar werk. Doordat bqna alle jongens aan verschil lende opgaven werken, is afkyken zoo goed als uitgesloten. Het huiswerk vuH het wérk in de school aan. Daar de onderwijzer in korten tyd veel moet behandelen, te rijn taak in deze veel zwaarder dan by het klassikaal onderwijs. De schoolbibliotheek moet goed voorzien zijn, om den leerling, als hjj zijn taak af heeft, de gelegenheid te geven een of an der uitgebreid onderworp te bestudeeren. Herhaling is door overzicht van taken veel gemakkeiyker en verzuim werkt niet zoo iradeelig op het onderwijs. Het verhoogen is door den onderwijzer gemakkeiyker te beoordeelen, daar hy lede ren leerling tot in den grond kent. Blijft een leerling langer op school dajj wet vereischt, dan kan hij heel gemakkelijk op dezelfde wijze aan zyn ontwikkeling voortwerkan. Na een onderzoek by de leerlingen was gebleken, dat de plaatsing aan tafeltjes en in groepen den leerlingen zeer aangenaam is. De meeaten verklaarden zich enthousiast vóór het Dalton-systeem. Vervolgens wees spr. er op, dat de tucht door het Dalton-onderwijs bevorderd wordt. De klas wordt oen gezellige, harmonische, goed-willende club en alleen het beste werk wordt aangenomen. Het door de leerlingen geleverde werk is het beste bewijs voor het praktische uut van het Dalton-ohderwjjs. Do zucht naar zelfstandigheid door het Dalton-systeem by den leerling gewekt, zal Mem by blijven ep aqn intreden in de kiezersgroep in lastge- nogelijkheid open, dat de kiezers 'aaide meening uitspreken en dat het raad«- Je motiveeringen van die mee- laat beïnvloeden. nu is wetteljjk verboden, het tweede is, ook volgens VAllrnman IagIn 41%

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1926 | | pagina 5