in
3
EN
Noord-Hollandsch
Dagblad.
ST
Tweede Blad.
ar
w-
len
ir.
AmsteHiamsche
ALKMAAR.
Ins.
MAANDAG 13 SEPT. 1926.
i
I
DIRS
L. FRANKENBERG
252
455
«OH
424
325H
220
257
466
488
420
186
162
322H
170
188
173
677
376
466
487
424»/.
173
o75k
378
31
94
219
178K
Je-
).-
257
370
137*;.
378
169
389*/,
101’/,
149*/,
427H
246
466
486
4M^
182\
171 h
672
378
280
175
162*/,
327 V.
218H
246
349»/,
347’/.
331
175*/.
282’/,
7’/.
31
184
173*/.
679H
382H
483H
269
127H
456H
438
42IH
Opjave raa de M ederlmadeehe La»4W«wbaak
Doch ter zake!
83H
196 y,
164
«H
27.
163K
356
221*/,
176
182*/,
171
670
374H
218
264*/,
370
221’/, -
176
162»/, -
2217,
176»/,
162»,.
1
162
355
8*7.
Een kleine vergissing.
)’S
V.K.
1J0
1.4®
6.16
130
TWINTIGSTE JAARGANG.
168M
163H
86
86
83
100
148M
U8M
12«H
126
126 y,
126H
274*/,
270
372
372
386
385H
386
386M
386
325»/,
328
323‘A
262
426
442V.
318
321«
50
50
51 y2
98
96
97H
280
229M
180H
180*4
*7*/..
■i
de
Mr Kuetera. «amenvattend hetgeen door
ALKMAAR,
plaatst Uwe Advertenties ia alle binnen-
ep buitenlandscbe bladen zonder
prijsverhooging.
Geheimhouding wordt gegarandeerd.
i er
waar-
redenon
fe
rn
1.
2.
3.
4.
5.
7.
‘8.
9.
11.41.58
11.44.37
11.47.50
11.48.21
11.52.58
11.58.40
12. 1.24
12. 1.46
12.18. 5
12.22.50
zal bij hem
maateobappl
Uit hét feit, dat zij inrb’rtijd zoo n blunder I
gemaakt heeft door te beweren, dat Mr. Kus- J
ters ons zekere gegevens omtrent een nieu-
we leening zou hebben verstrekt en dus
„misbruik van vertrouwen” zou hebben ge
maakt terwijl later uitkwam
Maar neen laten wij diérover maar liever
zwijgen.
Dat is te bar geweest!
POSTDUIVENNIEUWS.
De Postd. Ver. AIc. Victrix hield Zondag
12 Sept, een wedvlucht vanaf Soignies Bel
gië, afstand 234 K.M. Gelost 8 uur 40 min.
Wind Wes*
Prjjs
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
29.
80.
11.30.18
11.31.52
11.33. 6
11.33.19
11.33.46
11.34.19
11.34.42
11.35. 7
11.35.26
11.36.25
11.36.25
11.36.41
11.36.59
11.37. 4
11.38. 7
11.38. 2
11.38.17
11.38.30
11.39.11
11.40.44
11.40.54
11.41.25
11.41.44
11.43. 2
12.41.59
11.42.26
11.42.12
11.42.12
11.42.44
11.43. 2
189»/,
172H
674
377
Bijkantoor Alkmaar.
(Ontvangen per draadlooze telefoon).
13 September 1926
komen aan
woord, zoodat wij het zullen
en vervolmaken, indien de resultaten
een jaar nog even gunstig zijn.
We zullen voor het komende jaar de
proef dan ook uitbreiden
Op school A zal behalve
-in de 5e
in de 5e
toegepast worden.
groeien b(j
zooveel mogelijk zelf werken en wordt het
vragen minder.
Zelfs komt voor, dat door de leerlingen
gevraagd wordt om meer werk. Dit kan een
gevolg zijn van gebrek aan begrip van tijd.
Daarom wordt alleen dan meer werk ge
geven, als het afgeleverde werk niets te
wenschen overlaat. Hierdoor wordt slordig
werken vermeden.
De achterlijken moeten er door den onder
wijzer toe gebracht worden om steeds vlug1-
ger te werken. Ook dit wordt bevorderd
door het Dalton-systeem. De bepaald domme
leerling wordt door de arbeidzaamheid van
zjjn makkers aangespoord om harder te wer
ken. Vlijt werkt aanetekeljjk. aldus spr.
Door den onderwijzer worden dezen leer
ling zoo noodlg dagtaken opgedragen, om
hem beter te kunnen controleeren.
Van het 1
er aan gewend worden alle vakken op
di -----
haar hooggeroemde neutraliteit wensche-
Ijjk zou zijn, óók een duit in het zakje te
doen en daardoor een eventueele oneenig-
heid onder de katholieken nog aan te wakke
ren.
Wij kunnen onzen collega voorspellen,
dat zjjn trieste pogingen geen succes zullen
hebben.
De katholieken van Alkmaar laten zich
door het geschrijf van een „Alkmaarsche
Courant" niet tegen elkander ophitsen,
integendeel, wanneer een „Alkmaarsche
Courant" poogt, de eene groep katholieken
tegenover een andere uit te spelen, wanneer
zjj derhalve tweedracht zaait in ons kamp,
dan komen alle katholieken van Alkmaar tot
bezinning, en dan beseffen zjj allen, méér
dan ooit te voren! hoe noodig het is, dat
zjj gezamenlijk een phalanx vormen tegen
den gemeenschappetijken vijand.
100»/,
102’/,
101//,
103*/,
105
Lebong
PETROLEUM
Dordteche Petroleum
Gec. HolL olie
Kon. Ned. Petroleum
Steaua Romana
RUBBER-MAATSCHAPPIJEN
Amsterd. Rubber
Bandar Rubber
Dell Bat Rubber
Indische Rubber
Intercontin. Rubber
Kendéng Lemboe
Lam pong Sumatra Rubber -
Oost-Java Rubber
Nederl. Ind. Rubber 4 Koffie
Serbadjadi
Silaau
Wai Sum Rubber
SCHEEPVAARTEN
HolL Amer. Lijn
HolL Stoomboot
HolL Uoyd
Kon. Boot
Stoomvaart Mij. „Nederland"
Paket vaart -
Scheepvaart Unie
Marine Common.
Marine Preferent
Niev. Goudriaan
TABAKKEN
Beeoeki
Deli Batavia
t Dell-Maatschappij
Senembab
AMER. SPOORWEGEN
Erie Spoor
Southern Raila
Union Pacific
Wabash. Railway
PROLONGATIE -
STAATSLELNINGEN
4H Nederland 1917
5 idem 1918
5 X idem 1910
6 idem 1928
6 Ned. Indië 1928
BANKINSTELLINGEN
Koloniale Bank
Indische Bank
Handel Mpjj.
INDUSTR. OND. BINNENLAND
Insulinde Oliefabrieken
Jurgi
Oude
HolL Kunst
INDUSTR. ON
Anaconda
Steel com.
CULTUUR MAATSCHAPPIJEN
Cultuur Vorstenlanden
Dito Actions
H. V. A.
Java Cultuur
Moormans 4 Co.
Ned. Ind. Suiker Unie
Poerworedjo
MIJNEN
Redt
„Alkmaarsche
gevoeld, zijn
over de artikelen, welke
R. K. VERVOLGONDERWIJS
„ST. ROSA.”
Er zijn nog zeer veel meisjes die de school
hebben verlaten en nog niet sijn aangegeven
voor het Vervolgonderwijs. Toch zouden zjj
het met zeer veel vrucht kunnen volgen en
zich op lateren leeftijd met hot genoten on
derwijs gelukwenschen. Vele ouders schij
nen te wachten tot dat de DirecuÜ^crsoon-
Ijjk aan huis de zaak komt besnrwkhn^
Daar dit nu echter niet mogelijk is sp<P
ren wij de Ouders aan zich voor opgave en
inlichtingen te wenden tot Mej. A. Feijen, on
derwijzeres, Geestersingel 56, alhier.
P. CALL. PRELLER O. P.
ex-Dirccteur,
Wellicht, aldus spr., warén de ouders
eenig^zins ongerust door de onvolledi
ge inlichtingen hen door hun kinderen
verstrekt, de uiteenzetting die nu volgen
gaat, zal deze ongerustheid wegnemen.
Met den wensch, dat deze avond er
toe mocht strekken den ouders de bes
te gedachten van het Dalfon-systeem bij
te brengen besloot spr.
Het woord was nu aan den Eerw. Broe
der Thomas, die een populair-weten
schappelijke uiteenzetting gaf van het
Dalton- systeem.
Voor de ouders die dezen avond niet
aanwezig waren willen wij trachten .ia
het kort het gesprokene weer te geven.
Broeder Thomas sprak dan o.m. als
volgt:
49*/,
53
30
97’/,
182*/,
228
180*/,
7*1.
30‘/.
937,
R. ThL
C. Wanner
W. Godschalk
Idem
B. Tcrmaat
J. P. Torenvliet
H. J. Struijs
H. J. Caarls
C. J. de Moei
W. Godschalk
Idem
Ant. de Wit
B. Termaat
J. P. Torenvliet
C. J. de Moei
H. J. Struijs
C. Wanner
J. B. de Looze
Ant. de Wit
C. Wanner
B. Termaat
J. B. de Looze
C. Korver
C. J. de Moei
W. Godschalk
Theo H. v. Gijzcn
R. Thie
Idem
Idem
Ant de Wit
Zondag 12 Sept, hield de P. V. ,De Post
duif” een wedvlucht met oude en jonge dui
ven vanuit Sólgnies (België) afstand 234 K.M.
los 8.40. Aankomst als volgt:
C. D. Huiberts
dezelfde
J. Huiberts Sr.
C. D. Huiberts
J. Koolhaas
J. Huiberts Jr.
J. Koolhaas
Dezelfde
J. den Broeder B.
10. Dezelfde Bergen
op de 6e ook
klas en op school B eveneens
en 6e klas het Dalton-systeem
Hierna was het woord aan den heer Th.
Hout.
Na de inleiding van Broeder Thomas, al
dus spr., zal een herhaling op enkele punten
niet onvermijdelijk zijn. Het Dalton-onder-
wjjs, dat van het begin dezer eeuw dateert,
maar door den grooten wereldoorlog in
1914 nog niet toegepaet werd, word in 1820
veor ’t eerst te Dalton in Amerika toegepast
door een Amerikaansche dame.
In Engeland, waar het onderwijs in vele
opzichten achterlijk was, is het Dalton-
systeem met succes toegepast.
Spr. vertel| dan van de reis door de com
missie van onderzoek naar Engeland ge
maakt.
Spr. constateert, dat de resultaten wan hot
Dalton-systeem niet alleen gelijk aan, maar
zelfs beter zjjn dan (die van het klassikaal-
onderwij».
Vervolgens geeft spr. een voorstelling van
de inrichting van het schoollokaal bij het
Dalton onderwijs. Elke leerling zit aan ?en
tafeltje op een stoel. Elke maand krijgt hij
en bepaalde taak, onderverdeeld in week
taken. Het woord „taak” wordt den leer
ling ingeprent als iets wat beslist „af” moet.
Elke taak is, naar gelang er vakken zjjn, in
verschillende taken onderverdeeld.
Een fout ,door den leerling gemaakt,
wordt door den onderwijzer verbeterd, waar
de leerling bjj is. Inplaats dat de onderwij
zer ’s avonds stapels cahiers na te zien
krijgt, wordt het werk nu onder vier oogen
nagezien, hetgeen van den onderwijzer wel
meer activiteit vordert, maar voor den leer
ling veel beter is.
lederen dag zitten de leerlingen, doordat
elk vak een aparteu hoek van het klaslokaal
inneemt, op een andere plaats. Dit is niet
hinderlijk en schijnt gunstig te werken op
de leerlingen. Men voorkomt hierdoor, dat
leerlingen te veel bjj elkaar zitten. De be
langstelling is veel grooter dan vroeger.
Door het Dalton-systeem kan de onderwij
zer meer zorg besteden aan den aohterlijkeh
leerling.
Na verloop van tijd leeren de leerlingen
BENOEMD.
In de vacature, ontstaan door het bedan
ken van den heer J. N. Lobaeh, is benoemd
tot Md van het parochiaal wees- en armbe
stuur de heer C. A. KöHmann.
LICHTEN OP.
Hedenavond voor rijwielen en motorrijtui
gen on» 7.51 u. lichten op. Een half uur later
voor rij- en voertuigen,
TE WATER.
Hedenmorgen ongeveer 12 uur raakte de
9-jarige L. wonende in de Langestraat, op
den Nieuwlandersingel bjj het stekeltjes vis-
schen te water. Door twee1 jongens werd de
drenkeling op het droge gebracht.
ALKM. BAD- EN ZWEMINRICHTING.
Genomen baden 5 Sept tot en met 12 Sept.
Heeren 642, Dames 517. Onvermogend en 94
Totaal 1258. Hoogste temperatuur 70 gr.
TUINCONCERT „ORPHEUS".
De talrijke bezoekers, die verleden jaar het
tuinconcert van het mannenkoor „Orpheus”
mede maakten, zal het verheugen nog eens
in de gelegenheid gesteld te worden, de oo-
loratuur-zangeres Jeanne Bacileck, bijge
naamd de Boheemsche nachtegaal, te hooren.
Haar heerlijke en reine stem heeft reeds zeer
velen in verruking gebracht. Daar ze weer
prachtige liederen zal zingen (men zie het
programma) twijfelen we er niet aan, of haar
succes zal groot zijn.
HET DALTON-ONDERWIJS.
In het Gymnastieklokaal der R K.
school aan de Bleekerskade, werd Vrij
dagavond voor de ouders van de leerlin
gen dier school en andere belangstellen
den daartoe uitgemoodigj door het R. K.
Schoolbestuur een uiteenzetting gegeven
van het Dalton-onderwijs door den Eerw
Broeder Thomas, hoofd van school B en
.den heer Th. Hout, onderwijzer aan
school A.
De opkomst was bevredigend.
Aan de bestuurstafel*had het school
bestuur plaats genomen, waarvan mj.
Kustets ter inleiding ongeveer als volgt
de aanwezigen toesprak:
Dames en Heeren.
Het schoolbestuur heeft gemeend, u
uit te moeten noodigen om eens nadar
kennis te maken met het Dalton-sy
steem, dat sinds het vorig jaar, zij het
dan ook als een bescheiden proefneming
in enkele klassen van onze scholen is
gevolgd.
De resultaten, tot nog toe van dit nieu
we systeem ondervonden hebben vol
de verwachtingen beant-
aoorvoeren
na
PATER CALLIXTUS PRELLER Q. P.
Z. D. H. de Bisschop van Haarlem heeft
den Weleerw. Pater Callixtua Preller 0.'P„ t
assistent aan de St. Josephkerk, alhier, be
noemd tot kapelaan te Amsterdam (St. Do-
minicus).
Velen zal het met ons spijteu dat Pater
Preller door zijn overheid naar elders over
geplaatst wordt: Immers in de 5>4 jaar dat
Pater Preller hier de geestelijke bediening
uitoefende, heeft hij zich allerwegen vrirn-
den en vereerders verworven. Pater Preller
heeft in het Roomscbe leven te Alkmaar een
eigen plaats veroverd. Voor alles ging het
godsdienstig welzijn van z’n parochianen hem
ter harte; dag en nacht was hij daarvoor in
de weer, daardoor zich eca waardig zoon van
zijn grooten Ordestichter toonend.
De vereenlgingen, die Pater Preller ato
haar geestelijk adviseur mochten hebben,
zullen hem uoode missen. Overtuigd drankbet
strijder als hij was gaf hij zich geheel en al
aan het werk van Kruisverbond en Maria*
vereeniging, terWjjl de R. K. Jongensbond
voor drankbestrijding in Pater Preller eetj
niet genoeg te waardeeren directeur
Ook onze collega van de
Courant” heeft zich geroepen
oordeel te zeggen over de
„Civis” in ons blad schreef.
Wij begrijpen dat.
De redactie van genoemd orgaan heeft
gemeend, er de lucht van te hebben, dat er
tusschen de katholieke kiezers en de katho
lieke raadsfractie iets niet „richtig” was,
dus meende ^<j, dat het in het belang van
De „Alkmaarsche Courant” heeft zich ge
mengd in het debat
En z(j slaat er een treurig figuur.
Wij begrijpen natuurlijk heel best, dat dé
„Alkmaarsche Courant” nu wfl oen ze
ker standpunt in de kwestie (verhouding
raadsfractie en kiezerscorps) innamen, van
een afwijkend standpunt moest doen blij
ken, maar dat neemt niet weg, dat zij
daarbij 8ëen al te kromme sprongen mag
maken.
Haar betoog komt hierop neer, dat wij
alle mogelijke wetsartikelen betreffende „last
of ruggespraak” met de kiezers gerust aan
onze laars mogen lappen en dat b. een
raadslid tioh dóodgerust door s|n kiesers
mag laten beïnvloeden.
De redactie schrift:
„niets is minder juist dan wanneer men
betoogt dat wetsschonnis zou plaats heb
ben als een raadslid zich door de duide
lijke uitgesproken ineening zjjnor kiezius
in ’t bepalen van zijn stem laat beïnvloe
den.
Hoeveel honderden adressen gaan
jaarlijks niet naar de Kamerleden w
in ajlerlei lichamen om velerlei
vragen een bepaalde wet aan te nemen of
te verwerpen.
Zou er steeds wetesckeimis plaats vin
den als de Kamprieden zich daardoor la
ten beïnvloeden?”
ens
Oude Philips
HolL Kunstzijde
ZND. BUITENLAND
86»J,
De „Alkmaarsche Courant” vergist zich
hier een klein beetje omdat z(j niet juist te
onderscheiden weet.
Het feit, dat z|j ons artikel onjuist weer
gaf, zullen w|j ook maar aan haar tjk.irt aan
onderscheidlngsvermogim tooschrljven.
W|j hebben n.l. over de motie inzake de
wethouderspensloenen geschreven:
„Door net stellen en aannemon van dese
motie is natuurlijk geen wets-oveiarc iing
begaan een overtreding zou eerst plaats
hebben wanneer de raadsleden om die
motie hun stem in een bepaalde richting
zouden uitbrengen.”
Dat scheelt nogal wat!
Het is een groot versobil, of een raads
lid om een motie zijn stem in <%ai bepaalde
richting uitbrengt dan wel dat L|j zich
„daardoor” laat „beïnvloeden."
Het eerste veronderstelt, dat een rand.Jid
v.us-of-zoo stemt, omdat de motie er ia, 'om
dat een kiezersgroep het In lastge
ving aldus eischt), het tweede «at de
mogelijkheid open, dat de kiezers een be
paalde meening
lid zich door de
ning (heel terecht!)
Het eerste nu is
het tweede is, ook volgens onze meening,
volkomen toelaatbaar, ja zelfs gewenschL
Om een voorbeeld te geven:
het moet als wettelijk verboden beschouwd
t worden dat een onzer raadsleden tegen de
wethouderspensioenen zou stemmen, tegen
zjjn aanvankelijke meening in, enkel en al
leen omdat er in de kiesvereeniging een mo
tie tegen de wethouderspensioenen is aan
genomen het is echter volkomen toelaat
baar, dat een raadslid de motieven uit een
motie, uit een adres, uit een bespreking op
een vergadering, enz. in zich opneemt, in
zich verwerkt, ze toetst aan zijn eigen eer
lijke meening (al dan niet reeds geheel gt
vormd) en. zich ten slotte aldus beinvloedei
laat
Heeft onze collega het nu begrepen?
W|j willen het hopen.
En wjj wachten met belangstelling af, of
de „Alkmaarsche Courant” haar onjuiste re
actie op onze bewering zal willen erkennen.
Z|j kan bjj die gelegenheid tevens een an-
def vergissinkje herstellen de insinuatie
n.l. als zoude „Civis” identiek zijn ihet óen
onzer raadsleden, speciaal een onzer raads-
leden-juristen.
De redactie heeft het ook hier weer hope
loos mis.
Dames en Heeren.
We leven in de eeuw van het kind.
De Eerw. spr. wijst dan op de prachtige
schoolgebouwen met hun inrichtingen,
zooals wij die voor 20 jaar niet beza
ten en geeft een terugblik in de wantoe
standen, die in vroeger dagen op onder
wijsgebied heerschten.
Later kreeg men, zoo vervolgde de
Eerw. spr., in Frankrijk het eerst, het
klassikaal onderwijs.
Een nieuw systeem uit Amerika over
Engeland naaY hier overgebracht n.l
het Dalton-systeem begint nu meer veld
te winnen.
Men zou dit onderwijs zelfstandig-
heidsonderwijs kunnen noemen, omdat
bij dit onderwijs op de individueele ca
paciteiten van het kind meer recht
streeks gespeculeerd wordt.
Vervolgens wijst de Ee<w. spr. op eeni-
ge nadeelige gevolgen van het klassikaal
onedrwijs, die bij het Dalton-onderwijs
niet voor kunnen komen.
Volgens het Dalton-systeem "wordt den
leerlingen voor bepaalden tijd een bepaald®
hoeveelheid werk opgegeven. Dan beginnen
de leerlingen met datgene, waar zij de
meeste aanleg en toewijding voor hebben.
Hun persoonlijkheid komt hierbij due tot ui
ting. Twee factoren treden bij het Dalton
onderwijs op den voorgrond, n.l. de zed.v
lijke vorming en de verstandelijke ontwik
keling.
Bjj het Dalton-systeem komt de zedelijke
vorming veel beter tot haar recht dan bjj het
klaestkaal-onderwijs. Doordat de leerling
zich meerdere malen tot zijn onderwijzer
moet wenden, kan deze beter het karakter,
de standvastigheid, enz. controleeren. Onbe
wust leert de onderwijzer zijn leerling gron
dig kennen.
De verhouding van den onderwijzer tot
den leerling wordt door het Dalton-systeem
veel gunstiger.
De leerlingen leeren den onderwijzer
waardeeren als een hulp, een steun en een
raadgever. Zijn zij in hun werk niet geelaegd
of gevorderd, dan meeten >4 zich tot den
onderwijzer wenden om hulp.
De zelfstandigheid vooral wordt door het
Dalton-systeem bevorderd.
De leerlingen, die zich later door het leven
moeten slaan, zooveel mogelijk uit eigen
krachten, leeren in' het Dalton-systeem
het eerst hun eigen capaciteiten te toonen.
B|j onkunde of gebrek aan vorderingen
helpt hun de onderwijzer. Verder worden
zelf-oefening en onderlinge hulp bevorderd.
Een ander voordeel ziet de Eérw. Spr. in
de tijdsbesparing.
Er wordt minder gesproken door den on
derwijzer. en meer gewerkt door den leer
ling. De klas wordt als ’t ware doortrokken
van den geest van den onderwijzer.
Het Dalton-onderwijs is opwekkend door
de aangename afwerking van het leer-pro-
gram. Wij hebben, aldus besloot Broeder
Thomas, het Dalton-systeem goed gevonden
en wij hopen nog lange jaren het Dalton
onderwijs toe te passen tot heil van uwe
kinderen.
Een dankbaar applaus dankte den Eerw.
Spreker voor zjjn helder betoog.
beide spreken naar voren gebracht wa&
wees er op, dat aoowel de achterlijke als de
middehnaüge en vlugge leerling bfj hei
Dalton-onderwijs een zelfde taak af te ma
ken heeft, en het Dalton-oodM^rijs dit op
't. klassikaal-onderwjje vóór 'had, 'aat vlugge
leerlingen niet behoefden te wachten op de
achterlijken en de actdprltjMe omwille vaa
den geregelden vooruitging uiet min of meet
vergeten werd.
Verder wilde spr. nog onderstrtepen, dat
het van zoo groot belang is, dat de zelfstan
digheid bij den leerling door het Dalton-
systeem wordt aangekweekt. Dit ie root
hem van groot nut, zoowel voor zijn etw»
dietijd op de Middelbare en Hoogere Scho
len, als bij .zijn maatschappelijk leven.
Nadat nog eenige vragen, door de aan
wezigen gesteld, door den heer Hout beanlh
woord waren, sloot1 de heer Kustere deze
nuttige byeenkomst op de gebuikelf^e
w(jse.
begin af moeten de leerlingen
nd worden alle vakken op één
lag in behandeling te nemen.
Het corrigeeren te, doordat elke leerling
by den onderwijzer komt, voor dezen geen
zwaar werk.
Doordat bqna alle jongens aan verschil
lende opgaven werken, is afkyken zoo goed
als uitgesloten. Het huiswerk vuH het wérk
in de school aan.
Daar de onderwijzer in korten tyd veel
moet behandelen, te rijn taak in deze veel
zwaarder dan by het klassikaal onderwijs.
De schoolbibliotheek moet goed voorzien
zijn, om den leerling, als hjj zijn taak af
heeft, de gelegenheid te geven een of an
der uitgebreid onderworp te bestudeeren.
Herhaling is door overzicht van taken
veel gemakkeiyker en verzuim werkt niet
zoo iradeelig op het onderwijs.
Het verhoogen is door den
onderwijzer
gemakkeiyker te beoordeelen, daar hy lede
ren leerling tot in den grond kent.
Blijft een leerling langer op school dajj
wet vereischt, dan kan hij heel gemakkelijk
op dezelfde wijze aan zyn ontwikkeling
voortwerkan.
Na een onderzoek by de leerlingen was
gebleken, dat de plaatsing aan tafeltjes en
in groepen den leerlingen zeer aangenaam
is. De meeaten verklaarden zich enthousiast
vóór het Dalton-systeem.
Vervolgens wees spr. er op, dat de tucht
door het Dalton-onderwijs bevorderd wordt.
De klas wordt oen gezellige, harmonische,
goed-willende club en alleen het beste werk
wordt aangenomen.
Het door de leerlingen geleverde werk is
het beste bewijs voor het praktische uut
van het Dalton-ohderwjjs.
Do zucht naar zelfstandigheid door het
Dalton-systeem by den leerling gewekt, zal
Mem by blijven ep
aqn intreden in de
kiezersgroep
in lastge-
nogelijkheid open, dat de kiezers
'aaide meening uitspreken en dat het raad«-
Je motiveeringen van die mee-
laat beïnvloeden.
nu is wetteljjk verboden,
het tweede is, ook volgens
VAllrnman IagIn 41%