r-
I
I
„Noord-Hollandsch Dagblad”
il
TimmgrMrltk „Wnt-MutaH” - Ictagen - ItlefcM 52
SOLIKD Vtua CONCURRKEMNO
■*^■■1* —U1B I T-.r-.—J J. 1 x.,.-"
MODERN DRUKWERK.
J
VrV«tak* 7 Ja*. 1H7
A
12 3.
Il
I
I
Kerstnacht In 't Heldenland.
Holpirtn
MODELBOEK TER INZAGE.
r
Alkmaar, -
433 m 633.
-----
1
DB OPZET VAN EEN KATHOLIEK
WERELDPERSBUREAU VOOR ZEVENTIG
-Hi
EPISTEL EN EVANGELIE.
DRUKKERIJ „ONS BLAD",
r.'
di
JAN DOES,
La Mares. 25 Dre 1«6.
iog den politie-
Havas, Wolff»
an
’«bureaux;
Teleloon
te
OFFICIEEL KERKBERICHT
van het
ibeuren,
loomsche
dies wilden vrouwen, die
de verspreiding van reli-
Father Lefeber
Directeur.
in
on
411
ill
iatfclaarsrege<
M.
ord gemeene,
in 1-ts
«pel
Venhuizen
altaar.
nog dan dit
Christus in
tevreden
de Liefde
vai
Binds 14C
waren.
Hoorn
Alkmaar
Zwaag
X
Bovenkarsj
Hem en 1.
Weere
Spierdijk
w«sterblokker
Obdam
Wervershoef
Nibbixwoud
Wognnm
Pnrmerend
Hoogkarspel
Oosterblokker
Grootebroek
W eet woud
Heerhngowaard (Zuid)
MedembHk
Zwaagdjjk
Lutiebroek
Onderdijk
Rriirkerha ven
Wadway
Ur-m
Waarland
N Scharwoudo
Spanbroek
Schermerhorn.
Hoogwoud
Akersloot
Oudorp
Goom
Enk huizen
I
KERKVERVOLGING IN STRASSBURG.
IKPR. „Het wordt eentonig op den
duur altqd weer gruweldaden uit Mexico te
berichten*' xoo begint de correspon-
Mexico zijn bericht.
I
JAREN.
Een episode uit de geschiedenis
der katholieke pers.
Door Frans Wahlen.
Een jong Duitscher, Paul Julius van Rcu-
■ter vestigde in de stormachtige «dagen van
1848 xijn persagentuur in Parijs. Hjj was |>as
ar oud en zyn dienst bestreek slechts de
deeling van financierde berichten. Spoe-
erplaatste hij den Betel van zyn bureau
Aken en vestigde een filiaal te Ver-
- Missiehuis, Hoorn.
Postreken. 120937.
We hebben nu dote laatste jaren Studen
ten en Broeders uit deze streken gekregen,
inaar waar blijven de Missie-Zusters?
Het is alweer lang geleden, dat er eens
zich aanmeldde.
Men kan hier alle inlichtingen bekomen.
Toe Aatje, Tea, Betje, Trien. .Ze hebben u
ook noodig, daar in die verre landen!!
jjze van ver-
iarcaciones verion-
EERSTE ZONDAG NA DRIEKONINGEN.
evangelie.
Lezing vit den brief van den H. Apostel
Pmdus aan de Romeinen. C. 12, 1S.
Broeders: Ik bid u bjj de barmhartigheid
van God. dat gij uwe lichamen als eene le
vende. heilige en Gode welgevallige offeran
de opdraagt, hetgeen uw eeredienst is door
uw verstand aangegeven. En maakt n niet
gelijk vormig aan deze wereld, maar her
vormt u zei ven door de vernieuwing van uw
gemoed, zoodat gij moogt onderscheiden wel
ke Gods goede, welbebagelijke en volmaakte
wil is. Ik zeg dan door de genade, die mjj
gegeven is tot ieder van u. geen hooger ge
dachte van u zei ven te vormen dat het be
taamt. maar met bescheidenheid over n rei
ver te denken en volgens de maat van het
geloof, die God aan een ieder heeft toebe
deeld. Want gelijk wfl aan één lichaam vele-
ledematen hebben, zonder dat alle ledematen
deselfde werking hebben, zoo zijn w(j, velen,
één lichaam in Christus, en zijn wij elk af
zonderlijk ledematen de een van den ande
ren in Christus Jezus onzen Heer.
Vervolg van het heilig Evangelie volgens
Locos. C. 2, 42—32
Toen Jezus twaalf jaar ond was, en zy
op gingen naar Jeruzalem, volgens feestge-
bruik. en na afloop der feestdagen terug
keerden. bleef de knaap Jezus te Jeruzalem
en zijne ouders wisten het niet Maar in de
meening dal Hjj b(j bet reisgezelschap was.
legden ze eene dagreis af. en zochten Hem
onder de verwanten ei bekenden En daar
is Hem niet vonden, keerden ze. Hem zoe
kende. naar Jeruzalem terug. En na drie da
gen vonden ze Hem in den tempel, zittende
in bet midden der leeraren en hen hoorende
en ondervragende. Allen intusseben. die
Hem boorden, waren verbaasd over zjjne-
sehranderheid en zijne antwoorden. En Rem
ziende stonden ze verslagen. En zijne moe
der seide tot Hem: Kind, waarom hebt Ge
one dit aangedaan? Zie. uw vader en ik
zochten met droefheid. En Hij zeide tot
hen: Waarom zocht ge Mjj?. Wist ge niet, dat
Ik behoor te «tjn tn hetgeen mijns Vaders isT
En zij begrepen het woord niet dat Hij tot
hen sprak En Hü ging rot hen mede, en
kwam te Nazareth. En Hij was hun onder
danig. En zijne moeder bewaarde al deze
woorden In haa/hart En Jezus ging vooruit
in wijsheid en leeftijd en behageïijkhcld bQ
God en menseben.
(Apparuit gratia Dei Saivatorte
noetri omnibus hotninibus.)
Ia Marsa, middernacht 25 December.
Voor de eerste maal in mijn teven dat ik
de Kerstklok hoor beieren over een heiden-
land hier In ’t MOhanimedaanscbe Noord-
Afrika.
„De gebade van God onzen Zaligmaker
is voor alle menschen verschenen", aldus het
Epistel van de Nachtmis. Déérom luidt de
klok nu van ’t arme kerkje in La Marva en
zendt haar klanken uit, de heuvelen op en
de velden in en de duistere wateren over van
de Middellandscbe Zee.
La Marsa...., daar ligt het vóór me in
het dal. En de menschen slapen er in bun
witte huizen, waar de nacht nu over hangt.
Wellicht dat ze wakker schrikken bjj dat
plotselinge luiden zoo midden in den nacht;
maar dan Slapen de meeaten weer in, zonder
’t minste begrip van het groots gel
Jat beden wordt herdacht in de Ro<
kerken. Er wonen zoo weinig Katholieken;
bijna heel ’t stadje is Mohammedaansch* En
ook achter my op den heuveltop, in Sidi-Boe-
Sald, en in al de hutten en Nomaden-krot-
ten in de velden blijft onbegrepen en onbe
kend de bljjde boodschap der tingelen.
De Nachtmis zal beginnen in *t arme ka
pelletje van ons seminarie. Arm was ook het
stalleke in Bethlehem. Zes brandende
kaarsen op houten kandelaars en vier bloem-
vaasjes op ons bruin-houten altaar. Van
bout, 'en kaler, eenvoudiger i
altaar, was ook de kribbe waar
geboren werd. Laten we due
«V»
„Komt, laas one juichen voor den Heer,
laat ons jubelen voor God onzen Heiland
Christus is voor ons ghjjoren: komt laten
we Hem aanbidden!
Want een groote God is de Heer, en een
Kouing groot boven alle góden; want de
.Heer zal zijn volk niet verstooten, want in
Z(jne hand zijn alle grenzen der aarde, en de
"H eer overziet de hoogten der bergen.
Komt, laten we hem aanbidden en neder-
knielen voor Zijn voeten: laat ons weenen
voor den Heer die ons gemaakt heeft, want
Hjj is de Heer onze God; maar wij zjjn Zijn
volk en de schapen Zjjner weide”.Ps. 94.
Ja laten wij wij tenminste het Kindje
Zijn armoe erkennen, aanbidden als God
i Verlosser der wereld.
,Jk zal opgaan tot 't altaar Gods,” bidt
de Priester aan den voet van *t altaar; „tot
God die mijn jeugd verblijdt.”
En we vieren-het heilig Geheim onzes
Heeren de Nachtmis in ’t heidenland. Eu
we juichen nu het „Gloria”: Glorie aan God
in den hooge en vrede op aardy den men-
sohen
Mijn God, ik moet er nu telkens aan den
ken: waarom juist aan ons Uw vrede en
niet aan die vele Arabieren rondom dit plek
je groud waar Uw altaar staat?
b. Am» menschen toch in dit land der dui»-
vollen zin van het- woord hatelijk. Na ceni-
ge minuten praten met hem verdwijnt ech
ter deze eerste indruk, want er is zooveel
geest, dichterlijk vuur, beminnelijks .en
vrooms in zjjn oogen, dat men vau zjjn ove
rig uiterlijk niets meer benïerkt."
Veuillot leefde in dozen tjjd in de Rue du
Bae, nauwelijks twee schreden van Monta-
lemberts woning. Men asoest een goed? hon
derd treden stijgen om hem te bereiken.
Maar het loonde de moeite. Een bezoek bjj
den beroemden mau was op zichzelf reeds
een genot. Zijn woning hoog ond'-'- de dak
pannen was smaakvol ingericht. Zjjn werk
kamer was vrjj groot, maar door «le steeds
grootere uitbreiding van zjjn gezin, was hjj
genoopt o*k zijn eigen bed in zijn werkka
mer op te stellen.
De Hollanders begonnen liet gesprek met
een begeesterende» lof over de katholieke
partij in Frankrijk. Veuillot was in de beste
luim en zeer spraakzaam.
.,Acb, ja” zei hjj. da katholieke party. Men
spreekt vandaag veel over de katholieke
party, maar weet U waaruit ze inderdaad t>e-
staat? Uit de „Univers" en Montalemliert;
En zelfs deze zjjn het nog vaak genoeg on
eens met elkaar! Montalembert is heftig,
daaruit vohrt dat hii d'^wiils onrechtvaardig
wordt en anderen onbillijkheden toevoegt.
Dan volgde de geschiedenis van de „Uni-
vers”, In het begin stond Dulac aan de spits,
maar hjj was tegen de aanvallen niet opge
wassen. De katholieken en zelfs de bisschop
pen werden «onder uitzondering tegenstan
ders van het blad.
„Toen ik in 1841 vorantwoordelifk hoofd
redacteur werd en Dulao zich terugtrok, had
den we slechts een 1400 afnemers. Om de-
aandacht te trekken, was de strijd noodwen
dig geworden. Men moest het zwaard naar
rechts en links zwaaien en immer weer «la
gen uitdeelen. Tot voordien had niemand
van de Univcre kennis wtBen nemen, omdat
we slechts' kleine tegenstanders hadden.
Maar door de polemiek, mijne heeren, is de
Univere op zjjn hoogte gekomen en stijgt im
mer nog van dag tot dag. Thadk hebben we
14000 abonné’z en onze hoofdartikelen heb
ben invloed op de ganache katholieke pers in
Frankryk. Italië, Duitsehland, Engelaind en
Amerika.”
Toen de Hollanders zagen in welk een
goede luim Veuillot waa, achtten ze het
oogenblik voor gekomen om met hun plan
nen voor den dag te komen.
Er zou een Katholieke persligue met een
berichtendienst in I’arye gevestigd worden.
Waar altyd de vrjjheid der Katholieke Kerk
bedreigd werd, zou deze groote liga voor do
rechten der Katholieken in de betreffende*
landen opkomen.
Voor het overige zou de eigenaardigheid
van elk land afzonderlijk onaangetast blij
ven.
Veuillot liet de sprekers in het geheel niet
tot een eimie komen. Met vuur viel hjj hen
in de rede:
„Wat verlangt, mjjneheeren zeide hQ«
is onze lang gekoesterde hartewensch.”
Het was Itekend, dat Veuillot een tot het
naïve toe optimistisch aangelegd mensch
was.
Ik «eg U vooruit, zei, hjj in die dage
gebeurtenissen ontwikkelen zich in Ei
De regeering beweert dat de opstand dooi
de kerk georganiseerd is. Als bewijs daar*
voor moet een vaandel gelden dat men b»
machtigd heeft en waarop staat „Leve Ko
ning Christus’’.
allegos had zidi intusseben reeds eerde»
bekend gemaakt. Hjj was een partijgange»
van den gematigden Huerta, larér zette hi
Obregon tegen Carranza op.
Zooala bekend, heeft de Franzche Regeo
ring by de bezetting van Elzaa-Lotharingea
plechtig beloofd, niets te veranderen aan dl
godsdienstige gesteldheid van deze provin
cies.
Desalniettemin worden thans
zusters uit het stedelijke ziekenhuis,
Straasburg verwijderd, waar ze u__
iaar belangloos arbeidzaam
heel ontkleedden, om ze alsdan met sterke
waterstralen te kastijden, teneinde ze
ontnuchteren”.
De vrouwen weigerden zich van hunne
kleeren te ontdoen Tenslotte vergenoegde
men er zich mede de waterstralen zoo op
ben te richten.
Volgens de door Callesregeering rondge
strooide persberichten zouden er in Mexico
slechts 129 katholieke scholen gesloten en
daarvoor «XX) nieuws Staatsscholen geopend
worden.
Beide beweringen zjjn echter geheel valsch.
lp de hoofdstad on hare omgeving alleen
reeds ia het getal met geweld gesloten ka
tholieke onderwijsinrichtingen 200; en in
een der Staten 70. Er zjjn echter in het
geheel 20 Staten in Mexico. De vierduizend
volksscholen op het land, waarop de pers
van Calles zich beroept, bestaan reeds lan
ger. Ze zjjn meestal gesticht door de ge
meenten.
galles zond geen anders dan bolsjewisti
sche leeraren naar deze scholen en noodig-
de daarenboven de gemeenten uit, zelf de
«obolen en de leeraren te onderhouden.
Vele gemeenten hebben nu’ na bet heen
gaan der kloosterlingen verklaard ds scho
len niet meer te kunnen onderhouden. Het
ondsrwys hesft in veis gemeenten eenvoudig
opgehouden.
De opstanden in heK gansche land ver-
meerd«rear zich. Van de meeste beteekenis
ie die, geleld door Generaal Callegoe in den
Staat Guanajuato.
Tenslotte werd een gemeenschappelijke
bespreking gehouden in het huis van Monta-
lembert. Men kwam overeen, dat de Cen taaie
in Parys zou worden ingeriêht met Monta-
lembert als voorzitter en Veuillot en Cochin
als mede-adviseurB. Nog oen secretaris en
een vertaler zouden hun hulpdiensten geven.
Mon hoopte in elk land den uitgever van een
leidend dagblad als regelmatig berichtgever
te winnen.
Na verloop van tijd scheen alles wonder
baar goed geregeld te zyn. De Hollanders
hoopten op een volledig succes. En toch
verliep de onderneming in korten tijd. Veuil
lot deed een tijdlang mede, maar trok zich
later terug, terwijl hjj zjjn onvermogen voor
gaf om naast zjjn overigens reeds omvang
rijken arbeid, ook deze nog verder te onder
nemen. Het oordeel van Montalembert, dat
zonder Veuillot de ondernemen in Frankryk
niet bestaan kon, werd bewezen eiï volko
men juist te zjjn.
Spoedig hoorde men van d« Parijsche Cen
trale niets meer.
Ik zeg U vooruit, zei, hjj in die dagen, de
gebeurtenissen ontwikkelen zich in Europa
dermate, dat in 10 of 15 jaar pile Staatsmi
nisters met elkaar'Katholiek zullen zyn. Ja,
mijneheeren, U en ik zullen zelf de leiders
niet «ijn, wel echter zy, die wjj naar onze
idealen hebben opgevoed.
Over Napoleon III liet hjj zich volgender-
wjjze uit:
Hjj woont eiken Zondag aandachtig de IL
Mis bjj, daarna noodigt hjj den priester uit
met hem te ontbijten. Er mogen generaals
of voorname vreemden by hem zjjn, de een.
voudigste pastoor zit dan aan zjjn rechter
hand.
Napoleon is altjjd vol achting voor de
geestelijkheid en is hen ‘hartelyk genegen
Sinds jaren draagt hjj de wonderbare me
daille en evenzoo doen zjjn generaals en vs>
len van zjjn soldaten, namelyk bet „Italiaan-
«che leger” in Rome, dat een waar voorbeeld
van vroomheid en deugd is en zoo tót den
wederopbouw van het Katholieke Rome bij
draagt. Vóór elke gewichtige handeling trekt
Na|»oleoii zich in get»ed terug.”
Over graaf Montalembert schrijft Dr. Cra
mer, dat hjj de magerste man is, dien hjj ooit
in zjjn leven heeft aangetroffen. De graaf
nam het plan met begeestering of, zag ech
ter overigens in het geheel niet zoo optimis
tisch de toekomst tegemoet als Veuillot. „De
Kerk heeft op het ogenblik niets van de
zijde der Fransche regeering te vreezen, zei
de hjj, integendeel. Maar wie kan ons zeggen
boe lang Napoleon in deze gezindheid stand
houdt?
Betreffende Veuillot meende hjj, dat een
dergelyke Perscentrale, zonder hem, in het
geheel niet zou kunnen tot stand brengen.
Wanneer hjj er geen deel aan zou nemen,
dan zouden velen mcenen, dat hij er tegen
was en zich -uit de onderneming terugtrek
ken. Alles komt er op aan Veuillot voor zieb
een - te winnen. Daarop vertelde Dr. Cramer hem
zijn bezoek by Veuillot.
moeten
dent uit
Daar echter de gruwelen ftiet ophouden
en zelfs integendeel steeds meer toenemen,
zoo is bet een eercplicht der katholieke pers
de wereld op di^-iiatimlowze ongerechtighe
den der vrjjmerfclaarsregeering van Mexico
immer te wijjf
Een ongeM>
volging were
nen. I
De lieden V
betrapt werdei
gieuse geschriften^ dwingen, dat ze xich ge-
20
10 -
8
7
0
5
fl
8
4
4
4
5
8
8
3
3
2
2
t
2
2
2
1
1
1
1
1
2
1
1
1
1
1
1
Eén niuiwe deze week. Nibbixwoud zet
alleen deze week de lyst voort.
Nu moet ik u ook eens vertellen hoe er
omstreeks Kerstmis een Stichter bijgekomen
is.
De voerman brengt een groot plat pak.
En zwaar dat het was! En het papier was
hier en daar doorvlekt. Wat zou daar in zit
ten? Een halve zij «pek? Een vetgemaakte
balk? Ja, je kan nooit .weten welke grap
zc met je uithalen.
Wat er in zat? Een krentenbrood een reu
ze krenten brood! Een krentenbrood dat je
bijna alleen niet dragen kon! En of 't ook
lekker waa? ’t Beste is dat u maar eens aan
de Broeders komt vragen. Als ze niet zulke
hongerige magen hadden, dan zon ik bang
wezen, dat ik ze niet meer aan het eten zou
kunnen houden, nadat ze dat krentenbrood
geproefd hebben. Hun smaak ia er totaal
door verwend.
En nu het mooiste nog, tenminste wat mQ
betreft: Onder het krentenbrood lag een
brief met tien gulden, als begin van de hon
derd. En no is het vreemde van het geval
dat, na het uitpakken, de Broeders alleen
maar naar het krentebrood keken. Het tien
tje scheen hen heel weinig te interesseeren.
En waar, denkt u, dat ik het meeste naar
keek? Ah u bet niet raden kunt, dan moet
u maar eenRs een krentenbrood met een
tientje zelf komen brengen. Dan kunt u met
eigen oogen zien waar ik het eerste beslag
op log-
25 ja«
mede*
dig vi
naar
vier» in België.
Hjj had een zoodanig succes, dat hjj spoe
dig naar Ixmden overstaA waar zjjn bureau
tenslotte vasten voet verkreeg. Spoedig had
by filialen in bijna alle landen dsr wereld.
Maar eerst na den Italiaanschen oorlog in
1859 begon Reuters bureau naast den finan-
cieelen berichtendienst ook m
ken. Alle andere 1l--
Stefani enz. werden naar Reutere voorbeeld
ingeriebt.
Ongeveer tegelijkertijd met het Reuter-
agentuur werd in Holland liet katholieke
dagblad „De Tijd in het leven geroepen. De
uitgevers van dit blad waren in het jaar 1852
Dr. Cramer en Mgr. Smits. De v<vlieringen
van Reuter brachten hen op het idee ook een
soortgelijke onderneming ten gunste van de
katholieke pers te beginnen.
Xoo werd het plan opgevat voor eep ka
tholiek internationaal persbureau. Als na
tuurlijke zetel der beweging scheen Parys
zich het meest te eigenen.
Ludwig Ixvuis Veuillot stond daar destijds
ah do groote katholieke publicist op de
hoogte van zjjn roem en zjjn invloed. Zyn
blad „L’univers” bad over de 14000 abouné's,
wat toenmaals voor een katholiek dagblad
als een zeer groot getal gold.
Ook was Parjjs destjjds onder Napoleon III
hot politieke middelpunt der wereld. De ka
tholieke partjj met graaf Montalembert aan
de spits beliaalde de eene overwinning na de
aitdere 4n het openbare leven.
Zoo gingen dan Dr. (.Tamer en nog een
ander redactielid van „De Tjjd” den vierden
Februari 1852 naar Parjjs. Onderweg verze
kerden zjj zich de deelname van meerdere ka
tholieke redacteuren In Antwerpen en Brus
sel. In Parjjs zochten ze de aanvoerders der
Fransche katholieke beweging, de» een na
den ander op.
Over Veuillot, die toen nog nauwelijks 40
jaar oud was, schreef Dr? Cramer in
brief: „Zün uiterlüke verschijning is in den
ZOO MOET HET ZIJN!
Ons geloof moet van dien aard zjjn, <laM
niets hij ons zóó vast staat, als de waarhe
den des geloof*, gelyk dé Kerk van Christus
ze ons voorhoudt.
Want die kan ons niet misleiden.
En daarom getooven we onwrikbaar vast,
alle geloofswaarheden, niet alleen de hemel,
maar ook de hel, niet alleen Gods oneindige
goedheid, maar ook Gods oneindige rcclit-
vaardigbeid.
Verder moet het geloof ons zóó bezielen,
dat we fee alles ons laten geleiden door den
geest des geloof».
Wie die Geest dee Geloofs te pakken
heeft, ziet in allee, overal en altijd God en
Diens H. Wil.
Hy wikt en weegt alles af naar gelang de
waarde die het heeft voor de eeuwigheid.
Wie dien Geest des Geloof» té pakken
derdaad in alle meuseben zijn geestelijke
broeders te zi^n.
In «tjn overheid ziet hy bet gezag dbor
God verleend, en daarom gehoorzaamt hjj ge- I
willig.
In ’n arme ziet hij een geestelijke verwant
schap met Christus.
In *n Blek* *a lijdend lidmaat van Christus,
dien hij daarom graag helpt naar vermogen.
Beproevingen 'beschouwt hij als 'n deel
van (Tiristus' kruis, dat hjj te dragen krijgt.
En in alles bluft hy vertroifwvol op de lei-
litg der Gotidelyke voórzieuighehl.
Gevaarte vermaken vermydt hy, omdat
ze hem licht kunnen losrukken van Christus
Biecht en Communie zyn hem dierbaar,
omdat m hem zoo versterken.
Bidden doet hij graag en ernstig, omdat I
hjj weet bet noodig te hebben, en omdat
bidden santenspreken is met God.
Alles tracht hy goed te doen en met een
goede meening, omdat hjj weet, dat alles
waardevol kan worden voor de eeuwigheid.
Hoe zit het?
I^idt re inderdaad een leven uit het Ge
loof?
temis! Ik zie oogen op my gericht, zoo-
als ik dat vaak al ondervond by dit volk.
En die oogen kunnen zoo staren, vól vra
gende nieuwsgierigheid: wat ihoet toch die
vreemde maraboet in ons land, in dit land
vam Mohammed de profeet? Wat komen ze
toch brengen, die vreemden uit Europa met
hun lange zwarte rokken; wat willen ze
toch bjj ons?Wy hebben ónze bescha
ving, ónze godsdienst, ónze tempels? Wat
ontbreekt ons dan nog?.
O! als ik dat alles lees in die geheimvolle
oogen; als ik heel zoon menscheljjk wezen,
in sierlijken witten mantel en met kleurige
tulband om ’t hoofd, in stilte my aan voel
staren: dan krijg ik zoo’n medelijden, dan
word ik weemoodig bjj de gedachten in mij
zelf opkomend. Want die starende oogen zjjn
van ’n mensch,- en die mensch heeft 'n ziel;
zoogoed als ik! Die heidenen zullen nog
wat leven hier, nog wat omzwerven met hun
dwaal-idceën en hun raadselen, nog wat ge
nieten ook van *t leven dezer wereld en
dón, dan komt ook voor hén het oogenblik
dat ieder mensch moet beleven: het stervens
uur
Wat zal er dan worden van zoo'n helden
ziel?
Mijn God, myn God, ontferm U toch!
Gij die in blanke stille Hostie verschijnt in
dit* land; Gjj die ze!ven het Licht der
wereld noemt: gedenk toch dat Ge voor alle
menschen zijt verschenen in Uw kribbe te
Bethlehem. O aanbiddelijk Kindje, heb me
delijden! want uw licht scheen M de
duisternissen en de duisternissen hel4>èn het
niet begrepen. Ontferm u over de milU-
oenen hier en over al de millioenen der we
reld, die IJ niet erkennen, en die verloren
gakn, als Gjj niet barmhartig te hulp zult
komen
Het bekeertngswork is het werk der gena
de. En als er ergens genade afgesmeekt moet
worden om zielen te redde», dan zeker een
vloed van genade voor de redding van Mo
hammed'» volgelingen.
Daarom, gjj Christen in het goede Holland,
gedenk hi uw gebeden ook die dwalende
zielen, opdat ook zjj naar het Kindeke eens
komen en genade Ejj Hem vinden, en geluk
kig worden, wat^tdeh ieder mensch begeert.
Want, oie genade van God onzen Zalig
maker is verschenen voor alle, alle men-
echeu!”