r- I I „Noord-Hollandsch Dagblad” il TimmgrMrltk „Wnt-MutaH” - Ictagen - ItlefcM 52 SOLIKD Vtua CONCURRKEMNO ■*^■■1* —U1B I T-.r-.—J J. 1 x.,.-" MODERN DRUKWERK. J VrV«tak* 7 Ja*. 1H7 A 12 3. Il I I Kerstnacht In 't Heldenland. Holpirtn MODELBOEK TER INZAGE. r Alkmaar, - 433 m 633. ----- 1 DB OPZET VAN EEN KATHOLIEK WERELDPERSBUREAU VOOR ZEVENTIG -Hi EPISTEL EN EVANGELIE. DRUKKERIJ „ONS BLAD", r.' di JAN DOES, La Mares. 25 Dre 1«6. iog den politie- Havas, Wolff» an ’«bureaux; Teleloon te OFFICIEEL KERKBERICHT van het ibeuren, loomsche dies wilden vrouwen, die de verspreiding van reli- Father Lefeber Directeur. in on 411 ill iatfclaarsrege< M. ord gemeene, in 1-ts «pel Venhuizen altaar. nog dan dit Christus in tevreden de Liefde vai Binds 14C waren. Hoorn Alkmaar Zwaag X Bovenkarsj Hem en 1. Weere Spierdijk w«sterblokker Obdam Wervershoef Nibbixwoud Wognnm Pnrmerend Hoogkarspel Oosterblokker Grootebroek W eet woud Heerhngowaard (Zuid) MedembHk Zwaagdjjk Lutiebroek Onderdijk Rriirkerha ven Wadway Ur-m Waarland N Scharwoudo Spanbroek Schermerhorn. Hoogwoud Akersloot Oudorp Goom Enk huizen I KERKVERVOLGING IN STRASSBURG. IKPR. „Het wordt eentonig op den duur altqd weer gruweldaden uit Mexico te berichten*' xoo begint de correspon- Mexico zijn bericht. I JAREN. Een episode uit de geschiedenis der katholieke pers. Door Frans Wahlen. Een jong Duitscher, Paul Julius van Rcu- ■ter vestigde in de stormachtige «dagen van 1848 xijn persagentuur in Parijs. Hjj was |>as ar oud en zyn dienst bestreek slechts de deeling van financierde berichten. Spoe- erplaatste hij den Betel van zyn bureau Aken en vestigde een filiaal te Ver- - Missiehuis, Hoorn. Postreken. 120937. We hebben nu dote laatste jaren Studen ten en Broeders uit deze streken gekregen, inaar waar blijven de Missie-Zusters? Het is alweer lang geleden, dat er eens zich aanmeldde. Men kan hier alle inlichtingen bekomen. Toe Aatje, Tea, Betje, Trien. .Ze hebben u ook noodig, daar in die verre landen!! jjze van ver- iarcaciones verion- EERSTE ZONDAG NA DRIEKONINGEN. evangelie. Lezing vit den brief van den H. Apostel Pmdus aan de Romeinen. C. 12, 1S. Broeders: Ik bid u bjj de barmhartigheid van God. dat gij uwe lichamen als eene le vende. heilige en Gode welgevallige offeran de opdraagt, hetgeen uw eeredienst is door uw verstand aangegeven. En maakt n niet gelijk vormig aan deze wereld, maar her vormt u zei ven door de vernieuwing van uw gemoed, zoodat gij moogt onderscheiden wel ke Gods goede, welbebagelijke en volmaakte wil is. Ik zeg dan door de genade, die mjj gegeven is tot ieder van u. geen hooger ge dachte van u zei ven te vormen dat het be taamt. maar met bescheidenheid over n rei ver te denken en volgens de maat van het geloof, die God aan een ieder heeft toebe deeld. Want gelijk wfl aan één lichaam vele- ledematen hebben, zonder dat alle ledematen deselfde werking hebben, zoo zijn w(j, velen, één lichaam in Christus, en zijn wij elk af zonderlijk ledematen de een van den ande ren in Christus Jezus onzen Heer. Vervolg van het heilig Evangelie volgens Locos. C. 2, 42—32 Toen Jezus twaalf jaar ond was, en zy op gingen naar Jeruzalem, volgens feestge- bruik. en na afloop der feestdagen terug keerden. bleef de knaap Jezus te Jeruzalem en zijne ouders wisten het niet Maar in de meening dal Hjj b(j bet reisgezelschap was. legden ze eene dagreis af. en zochten Hem onder de verwanten ei bekenden En daar is Hem niet vonden, keerden ze. Hem zoe kende. naar Jeruzalem terug. En na drie da gen vonden ze Hem in den tempel, zittende in bet midden der leeraren en hen hoorende en ondervragende. Allen intusseben. die Hem boorden, waren verbaasd over zjjne- sehranderheid en zijne antwoorden. En Rem ziende stonden ze verslagen. En zijne moe der seide tot Hem: Kind, waarom hebt Ge one dit aangedaan? Zie. uw vader en ik zochten met droefheid. En Hij zeide tot hen: Waarom zocht ge Mjj?. Wist ge niet, dat Ik behoor te «tjn tn hetgeen mijns Vaders isT En zij begrepen het woord niet dat Hij tot hen sprak En Hü ging rot hen mede, en kwam te Nazareth. En Hij was hun onder danig. En zijne moeder bewaarde al deze woorden In haa/hart En Jezus ging vooruit in wijsheid en leeftijd en behageïijkhcld bQ God en menseben. (Apparuit gratia Dei Saivatorte noetri omnibus hotninibus.) Ia Marsa, middernacht 25 December. Voor de eerste maal in mijn teven dat ik de Kerstklok hoor beieren over een heiden- land hier In ’t MOhanimedaanscbe Noord- Afrika. „De gebade van God onzen Zaligmaker is voor alle menschen verschenen", aldus het Epistel van de Nachtmis. Déérom luidt de klok nu van ’t arme kerkje in La Marva en zendt haar klanken uit, de heuvelen op en de velden in en de duistere wateren over van de Middellandscbe Zee. La Marsa...., daar ligt het vóór me in het dal. En de menschen slapen er in bun witte huizen, waar de nacht nu over hangt. Wellicht dat ze wakker schrikken bjj dat plotselinge luiden zoo midden in den nacht; maar dan Slapen de meeaten weer in, zonder ’t minste begrip van het groots gel Jat beden wordt herdacht in de Ro< kerken. Er wonen zoo weinig Katholieken; bijna heel ’t stadje is Mohammedaansch* En ook achter my op den heuveltop, in Sidi-Boe- Sald, en in al de hutten en Nomaden-krot- ten in de velden blijft onbegrepen en onbe kend de bljjde boodschap der tingelen. De Nachtmis zal beginnen in *t arme ka pelletje van ons seminarie. Arm was ook het stalleke in Bethlehem. Zes brandende kaarsen op houten kandelaars en vier bloem- vaasjes op ons bruin-houten altaar. Van bout, 'en kaler, eenvoudiger i altaar, was ook de kribbe waar geboren werd. Laten we due «V» „Komt, laas one juichen voor den Heer, laat ons jubelen voor God onzen Heiland Christus is voor ons ghjjoren: komt laten we Hem aanbidden! Want een groote God is de Heer, en een Kouing groot boven alle góden; want de .Heer zal zijn volk niet verstooten, want in Z(jne hand zijn alle grenzen der aarde, en de "H eer overziet de hoogten der bergen. Komt, laten we hem aanbidden en neder- knielen voor Zijn voeten: laat ons weenen voor den Heer die ons gemaakt heeft, want Hjj is de Heer onze God; maar wij zjjn Zijn volk en de schapen Zjjner weide”.Ps. 94. Ja laten wij wij tenminste het Kindje Zijn armoe erkennen, aanbidden als God i Verlosser der wereld. ,Jk zal opgaan tot 't altaar Gods,” bidt de Priester aan den voet van *t altaar; „tot God die mijn jeugd verblijdt.” En we vieren-het heilig Geheim onzes Heeren de Nachtmis in ’t heidenland. Eu we juichen nu het „Gloria”: Glorie aan God in den hooge en vrede op aardy den men- sohen Mijn God, ik moet er nu telkens aan den ken: waarom juist aan ons Uw vrede en niet aan die vele Arabieren rondom dit plek je groud waar Uw altaar staat? b. Am» menschen toch in dit land der dui»- vollen zin van het- woord hatelijk. Na ceni- ge minuten praten met hem verdwijnt ech ter deze eerste indruk, want er is zooveel geest, dichterlijk vuur, beminnelijks .en vrooms in zjjn oogen, dat men vau zjjn ove rig uiterlijk niets meer benïerkt." Veuillot leefde in dozen tjjd in de Rue du Bae, nauwelijks twee schreden van Monta- lemberts woning. Men asoest een goed? hon derd treden stijgen om hem te bereiken. Maar het loonde de moeite. Een bezoek bjj den beroemden mau was op zichzelf reeds een genot. Zijn woning hoog ond'-'- de dak pannen was smaakvol ingericht. Zjjn werk kamer was vrjj groot, maar door «le steeds grootere uitbreiding van zjjn gezin, was hjj genoopt o*k zijn eigen bed in zijn werkka mer op te stellen. De Hollanders begonnen liet gesprek met een begeesterende» lof over de katholieke partij in Frankrijk. Veuillot was in de beste luim en zeer spraakzaam. .,Acb, ja” zei hjj. da katholieke party. Men spreekt vandaag veel over de katholieke party, maar weet U waaruit ze inderdaad t>e- staat? Uit de „Univers" en Montalemliert; En zelfs deze zjjn het nog vaak genoeg on eens met elkaar! Montalembert is heftig, daaruit vohrt dat hii d'^wiils onrechtvaardig wordt en anderen onbillijkheden toevoegt. Dan volgde de geschiedenis van de „Uni- vers”, In het begin stond Dulac aan de spits, maar hjj was tegen de aanvallen niet opge wassen. De katholieken en zelfs de bisschop pen werden «onder uitzondering tegenstan ders van het blad. „Toen ik in 1841 vorantwoordelifk hoofd redacteur werd en Dulao zich terugtrok, had den we slechts een 1400 afnemers. Om de- aandacht te trekken, was de strijd noodwen dig geworden. Men moest het zwaard naar rechts en links zwaaien en immer weer «la gen uitdeelen. Tot voordien had niemand van de Univcre kennis wtBen nemen, omdat we slechts' kleine tegenstanders hadden. Maar door de polemiek, mijne heeren, is de Univere op zjjn hoogte gekomen en stijgt im mer nog van dag tot dag. Thadk hebben we 14000 abonné’z en onze hoofdartikelen heb ben invloed op de ganache katholieke pers in Frankryk. Italië, Duitsehland, Engelaind en Amerika.” Toen de Hollanders zagen in welk een goede luim Veuillot waa, achtten ze het oogenblik voor gekomen om met hun plan nen voor den dag te komen. Er zou een Katholieke persligue met een berichtendienst in I’arye gevestigd worden. Waar altyd de vrjjheid der Katholieke Kerk bedreigd werd, zou deze groote liga voor do rechten der Katholieken in de betreffende* landen opkomen. Voor het overige zou de eigenaardigheid van elk land afzonderlijk onaangetast blij ven. Veuillot liet de sprekers in het geheel niet tot een eimie komen. Met vuur viel hjj hen in de rede: „Wat verlangt, mjjneheeren zeide hQ« is onze lang gekoesterde hartewensch.” Het was Itekend, dat Veuillot een tot het naïve toe optimistisch aangelegd mensch was. Ik «eg U vooruit, zei, hjj in die dage gebeurtenissen ontwikkelen zich in Ei De regeering beweert dat de opstand dooi de kerk georganiseerd is. Als bewijs daar* voor moet een vaandel gelden dat men b» machtigd heeft en waarop staat „Leve Ko ning Christus’’. allegos had zidi intusseben reeds eerde» bekend gemaakt. Hjj was een partijgange» van den gematigden Huerta, larér zette hi Obregon tegen Carranza op. Zooala bekend, heeft de Franzche Regeo ring by de bezetting van Elzaa-Lotharingea plechtig beloofd, niets te veranderen aan dl godsdienstige gesteldheid van deze provin cies. Desalniettemin worden thans zusters uit het stedelijke ziekenhuis, Straasburg verwijderd, waar ze u__ iaar belangloos arbeidzaam heel ontkleedden, om ze alsdan met sterke waterstralen te kastijden, teneinde ze ontnuchteren”. De vrouwen weigerden zich van hunne kleeren te ontdoen Tenslotte vergenoegde men er zich mede de waterstralen zoo op ben te richten. Volgens de door Callesregeering rondge strooide persberichten zouden er in Mexico slechts 129 katholieke scholen gesloten en daarvoor «XX) nieuws Staatsscholen geopend worden. Beide beweringen zjjn echter geheel valsch. lp de hoofdstad on hare omgeving alleen reeds ia het getal met geweld gesloten ka tholieke onderwijsinrichtingen 200; en in een der Staten 70. Er zjjn echter in het geheel 20 Staten in Mexico. De vierduizend volksscholen op het land, waarop de pers van Calles zich beroept, bestaan reeds lan ger. Ze zjjn meestal gesticht door de ge meenten. galles zond geen anders dan bolsjewisti sche leeraren naar deze scholen en noodig- de daarenboven de gemeenten uit, zelf de «obolen en de leeraren te onderhouden. Vele gemeenten hebben nu’ na bet heen gaan der kloosterlingen verklaard ds scho len niet meer te kunnen onderhouden. Het ondsrwys hesft in veis gemeenten eenvoudig opgehouden. De opstanden in heK gansche land ver- meerd«rear zich. Van de meeste beteekenis ie die, geleld door Generaal Callegoe in den Staat Guanajuato. Tenslotte werd een gemeenschappelijke bespreking gehouden in het huis van Monta- lembert. Men kwam overeen, dat de Cen taaie in Parys zou worden ingeriêht met Monta- lembert als voorzitter en Veuillot en Cochin als mede-adviseurB. Nog oen secretaris en een vertaler zouden hun hulpdiensten geven. Mon hoopte in elk land den uitgever van een leidend dagblad als regelmatig berichtgever te winnen. Na verloop van tijd scheen alles wonder baar goed geregeld te zyn. De Hollanders hoopten op een volledig succes. En toch verliep de onderneming in korten tijd. Veuil lot deed een tijdlang mede, maar trok zich later terug, terwijl hjj zjjn onvermogen voor gaf om naast zjjn overigens reeds omvang rijken arbeid, ook deze nog verder te onder nemen. Het oordeel van Montalembert, dat zonder Veuillot de ondernemen in Frankryk niet bestaan kon, werd bewezen eiï volko men juist te zjjn. Spoedig hoorde men van d« Parijsche Cen trale niets meer. Ik zeg U vooruit, zei, hjj in die dagen, de gebeurtenissen ontwikkelen zich in Europa dermate, dat in 10 of 15 jaar pile Staatsmi nisters met elkaar'Katholiek zullen zyn. Ja, mijneheeren, U en ik zullen zelf de leiders niet «ijn, wel echter zy, die wjj naar onze idealen hebben opgevoed. Over Napoleon III liet hjj zich volgender- wjjze uit: Hjj woont eiken Zondag aandachtig de IL Mis bjj, daarna noodigt hjj den priester uit met hem te ontbijten. Er mogen generaals of voorname vreemden by hem zjjn, de een. voudigste pastoor zit dan aan zjjn rechter hand. Napoleon is altjjd vol achting voor de geestelijkheid en is hen ‘hartelyk genegen Sinds jaren draagt hjj de wonderbare me daille en evenzoo doen zjjn generaals en vs> len van zjjn soldaten, namelyk bet „Italiaan- «che leger” in Rome, dat een waar voorbeeld van vroomheid en deugd is en zoo tót den wederopbouw van het Katholieke Rome bij draagt. Vóór elke gewichtige handeling trekt Na|»oleoii zich in get»ed terug.” Over graaf Montalembert schrijft Dr. Cra mer, dat hjj de magerste man is, dien hjj ooit in zjjn leven heeft aangetroffen. De graaf nam het plan met begeestering of, zag ech ter overigens in het geheel niet zoo optimis tisch de toekomst tegemoet als Veuillot. „De Kerk heeft op het ogenblik niets van de zijde der Fransche regeering te vreezen, zei de hjj, integendeel. Maar wie kan ons zeggen boe lang Napoleon in deze gezindheid stand houdt? Betreffende Veuillot meende hjj, dat een dergelyke Perscentrale, zonder hem, in het geheel niet zou kunnen tot stand brengen. Wanneer hjj er geen deel aan zou nemen, dan zouden velen mcenen, dat hij er tegen was en zich -uit de onderneming terugtrek ken. Alles komt er op aan Veuillot voor zieb een - te winnen. Daarop vertelde Dr. Cramer hem zijn bezoek by Veuillot. moeten dent uit Daar echter de gruwelen ftiet ophouden en zelfs integendeel steeds meer toenemen, zoo is bet een eercplicht der katholieke pers de wereld op di^-iiatimlowze ongerechtighe den der vrjjmerfclaarsregeering van Mexico immer te wijjf Een ongeM> volging were nen. I De lieden V betrapt werdei gieuse geschriften^ dwingen, dat ze xich ge- 20 10 - 8 7 0 5 fl 8 4 4 4 5 8 8 3 3 2 2 t 2 2 2 1 1 1 1 1 2 1 1 1 1 1 1 Eén niuiwe deze week. Nibbixwoud zet alleen deze week de lyst voort. Nu moet ik u ook eens vertellen hoe er omstreeks Kerstmis een Stichter bijgekomen is. De voerman brengt een groot plat pak. En zwaar dat het was! En het papier was hier en daar doorvlekt. Wat zou daar in zit ten? Een halve zij «pek? Een vetgemaakte balk? Ja, je kan nooit .weten welke grap zc met je uithalen. Wat er in zat? Een krentenbrood een reu ze krenten brood! Een krentenbrood dat je bijna alleen niet dragen kon! En of 't ook lekker waa? ’t Beste is dat u maar eens aan de Broeders komt vragen. Als ze niet zulke hongerige magen hadden, dan zon ik bang wezen, dat ik ze niet meer aan het eten zou kunnen houden, nadat ze dat krentenbrood geproefd hebben. Hun smaak ia er totaal door verwend. En nu het mooiste nog, tenminste wat mQ betreft: Onder het krentenbrood lag een brief met tien gulden, als begin van de hon derd. En no is het vreemde van het geval dat, na het uitpakken, de Broeders alleen maar naar het krentebrood keken. Het tien tje scheen hen heel weinig te interesseeren. En waar, denkt u, dat ik het meeste naar keek? Ah u bet niet raden kunt, dan moet u maar eenRs een krentenbrood met een tientje zelf komen brengen. Dan kunt u met eigen oogen zien waar ik het eerste beslag op log- 25 ja« mede* dig vi naar vier» in België. Hjj had een zoodanig succes, dat hjj spoe dig naar Ixmden overstaA waar zjjn bureau tenslotte vasten voet verkreeg. Spoedig had by filialen in bijna alle landen dsr wereld. Maar eerst na den Italiaanschen oorlog in 1859 begon Reuters bureau naast den finan- cieelen berichtendienst ook m ken. Alle andere 1l-- Stefani enz. werden naar Reutere voorbeeld ingeriebt. Ongeveer tegelijkertijd met het Reuter- agentuur werd in Holland liet katholieke dagblad „De Tijd in het leven geroepen. De uitgevers van dit blad waren in het jaar 1852 Dr. Cramer en Mgr. Smits. De v<vlieringen van Reuter brachten hen op het idee ook een soortgelijke onderneming ten gunste van de katholieke pers te beginnen. Xoo werd het plan opgevat voor eep ka tholiek internationaal persbureau. Als na tuurlijke zetel der beweging scheen Parys zich het meest te eigenen. Ludwig Ixvuis Veuillot stond daar destijds ah do groote katholieke publicist op de hoogte van zjjn roem en zjjn invloed. Zyn blad „L’univers” bad over de 14000 abouné's, wat toenmaals voor een katholiek dagblad als een zeer groot getal gold. Ook was Parjjs destjjds onder Napoleon III hot politieke middelpunt der wereld. De ka tholieke partjj met graaf Montalembert aan de spits beliaalde de eene overwinning na de aitdere 4n het openbare leven. Zoo gingen dan Dr. (.Tamer en nog een ander redactielid van „De Tjjd” den vierden Februari 1852 naar Parjjs. Onderweg verze kerden zjj zich de deelname van meerdere ka tholieke redacteuren In Antwerpen en Brus sel. In Parjjs zochten ze de aanvoerders der Fransche katholieke beweging, de» een na den ander op. Over Veuillot, die toen nog nauwelijks 40 jaar oud was, schreef Dr? Cramer in brief: „Zün uiterlüke verschijning is in den ZOO MOET HET ZIJN! Ons geloof moet van dien aard zjjn, <laM niets hij ons zóó vast staat, als de waarhe den des geloof*, gelyk dé Kerk van Christus ze ons voorhoudt. Want die kan ons niet misleiden. En daarom getooven we onwrikbaar vast, alle geloofswaarheden, niet alleen de hemel, maar ook de hel, niet alleen Gods oneindige goedheid, maar ook Gods oneindige rcclit- vaardigbeid. Verder moet het geloof ons zóó bezielen, dat we fee alles ons laten geleiden door den geest des geloof». Wie die Geest dee Geloofs te pakken heeft, ziet in allee, overal en altijd God en Diens H. Wil. Hy wikt en weegt alles af naar gelang de waarde die het heeft voor de eeuwigheid. Wie dien Geest des Geloof» té pakken derdaad in alle meuseben zijn geestelijke broeders te zi^n. In «tjn overheid ziet hy bet gezag dbor God verleend, en daarom gehoorzaamt hjj ge- I willig. In ’n arme ziet hij een geestelijke verwant schap met Christus. In *n Blek* *a lijdend lidmaat van Christus, dien hij daarom graag helpt naar vermogen. Beproevingen 'beschouwt hij als 'n deel van (Tiristus' kruis, dat hjj te dragen krijgt. En in alles bluft hy vertroifwvol op de lei- litg der Gotidelyke voórzieuighehl. Gevaarte vermaken vermydt hy, omdat ze hem licht kunnen losrukken van Christus Biecht en Communie zyn hem dierbaar, omdat m hem zoo versterken. Bidden doet hij graag en ernstig, omdat I hjj weet bet noodig te hebben, en omdat bidden santenspreken is met God. Alles tracht hy goed te doen en met een goede meening, omdat hjj weet, dat alles waardevol kan worden voor de eeuwigheid. Hoe zit het? I^idt re inderdaad een leven uit het Ge loof? temis! Ik zie oogen op my gericht, zoo- als ik dat vaak al ondervond by dit volk. En die oogen kunnen zoo staren, vól vra gende nieuwsgierigheid: wat ihoet toch die vreemde maraboet in ons land, in dit land vam Mohammed de profeet? Wat komen ze toch brengen, die vreemden uit Europa met hun lange zwarte rokken; wat willen ze toch bjj ons?Wy hebben ónze bescha ving, ónze godsdienst, ónze tempels? Wat ontbreekt ons dan nog?. O! als ik dat alles lees in die geheimvolle oogen; als ik heel zoon menscheljjk wezen, in sierlijken witten mantel en met kleurige tulband om ’t hoofd, in stilte my aan voel staren: dan krijg ik zoo’n medelijden, dan word ik weemoodig bjj de gedachten in mij zelf opkomend. Want die starende oogen zjjn van ’n mensch,- en die mensch heeft 'n ziel; zoogoed als ik! Die heidenen zullen nog wat leven hier, nog wat omzwerven met hun dwaal-idceën en hun raadselen, nog wat ge nieten ook van *t leven dezer wereld en dón, dan komt ook voor hén het oogenblik dat ieder mensch moet beleven: het stervens uur Wat zal er dan worden van zoo'n helden ziel? Mijn God, myn God, ontferm U toch! Gij die in blanke stille Hostie verschijnt in dit* land; Gjj die ze!ven het Licht der wereld noemt: gedenk toch dat Ge voor alle menschen zijt verschenen in Uw kribbe te Bethlehem. O aanbiddelijk Kindje, heb me delijden! want uw licht scheen M de duisternissen en de duisternissen hel4>èn het niet begrepen. Ontferm u over de milU- oenen hier en over al de millioenen der we reld, die IJ niet erkennen, en die verloren gakn, als Gjj niet barmhartig te hulp zult komen Het bekeertngswork is het werk der gena de. En als er ergens genade afgesmeekt moet worden om zielen te redde», dan zeker een vloed van genade voor de redding van Mo hammed'» volgelingen. Daarom, gjj Christen in het goede Holland, gedenk hi uw gebeden ook die dwalende zielen, opdat ook zjj naar het Kindeke eens komen en genade Ejj Hem vinden, en geluk kig worden, wat^tdeh ieder mensch begeert. Want, oie genade van God onzen Zalig maker is verschenen voor alle, alle men- echeu!”

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1927 | | pagina 8