van het II „Noord-Hollandsch Dagblad” I Zonder Prljsverhooging wordt het BBK1WKBK gehaald en gebracht door de r <1 1 lila fiuto van labr. a. Koningibruiga i I Wo® Vrijdag 4 Febr 19X7 1 3 0. i J I i 11 I Het uiterste Oosten van het H. Hart 1 v I - j I 4i d i 4] 1 Pauselijke woorden en politiek. .9 s nooveel f t OFFICIEEL KERKBERÏCHT tl I f 1 4 4 woorden van vrede en van Verslag over het jaar 1926. 1 514.806 te zamen. i Werk van Missen en kruistocht van gebeden i de heb- leven zjj do 4 Opper- talrijke zonder geheel de en noorn Alkmaar Zwaag X Spierdijk Bovenkarspel Hem en Venhnizen Weere Nibbixwoud Wervershoof We«t»rblokker Ohdam W ugnum - Purmerend Hoogkarspel Oosterblokker GrooU-brork H-erhnguwaard (Znid) Hoogwoud M-xl-mblik Zwaagdgk Lutjebroek Onderdijk Spanbroek Brindo-rha ven Wadway Ursem Waarland N Scbarwoude Schermerhorn Akersloot Caatricum Gourn On dorp 1 het geweten verpii zaken het geval ia, een krachtig beroep op onze Christelijke voelenj, op onze oude F ons gezond verstand en lang de Katholieken n< splinterd zijn, zullen Met welk een ontroering boorden wjj den smartkreet, door den Heiligen Vader ge slaakt in Zijne Encycliek „Rerum Ecclesiae*1 over de missiën, een smartkreet, aan zijn vaderhart ontrukt bij het gezicht van den onnoemlijk grooten nood, waarin dat over groot getal heidenen, nfber dan een milliard, nog gedompeld ligt. „Zoolang da goddelijke wil ons in deze wereld zal laten”, zeide hij, „zal de zorg voor de missiën ons eeu voor werp zijn van kommer en voortduiende be zorgdheid; dikwijls kan ons gemoed geen rust vinden bij de gedachte, dat bet getal der heidenen een milliard te boven gaat”. Ziedaar, waarom Zijne Heiligheid Pius XI het werk van Missen en den Kruistocht van gebeden voor de bekeering van bet Uiterste Oosten aan de Orde van Citeaux heeft toe- vertiouwd. Ons met dit apostolaat belasten de, heeft hjj ons fijne zorgen wülén ^2 ren, bh daardoor ook den zwaren last voor zijne ziel een weinig willen verlichten. Waarom heeft hij one gekozen? Omdat hij allee verwacht van het gebed, „zonder het welk de Evangelieverkondigers tevergeefs kun zweet en hun bloed zouden storten”. Hij verwacht alles van het gebed, maar van een gestadig gebed, gesteund door de boet vaardigheid en de oners. Dit alleen kan de machtige duivels verjagen, en bet schijnt .groote duivels” gebukt ligt, omdat de Ten Meester na eeuwen van moeitevoDen strijd nog Paus. (Ene. R-rum Ecclesiae). Zelfs onze pro- testansche leerlingen zijn niet ongevoelig ge bleven voor hetgeen hun werd gezegd be treffende den nood der missie-landen én het valt hun hard zich niet bij hunne gezellinnen te kunnen voegen. Hiermede wil ik u ggen, dat ue oproep niet in onvruchtbare aarde is gevallen. Holland. In weerwil van het vrije ongun stig milieu, waarin zij zich bevinden hebben de centra van Holland toch nog talrijke le den kunnen aanwerven. De Huizen van België hebben dit jaar, wel verre van op hunne lauweren te rusten, nog een overvloedigen oogst gemaakt; meer dan 16.000 nieuwe leden. Oostenrijk.- De Eerwaarde Pater van On- ze-Lieve-Vrouw van Engelszell, in Oostenrijk, kon, te midden van de zorgen van zijne nieuwe stichting, aan de verspreiding van het Werk niet al de zorg wijden, die hij wel wenschte; nochtans, zijn leden-tal bedraagt nagenoeg 9000. In-Yougoslowakjjo ontwikkelen de centra een zeer groote werkzaamheid en hebben, in weerwil van de vein uioeüjjkheden die zij ElSShlën uverwltmeu, heel mooie uitslagen bekomen. „De Missie-idée was tot dusverre in de lan den van den Balkan te weinig ontwikkeld en gekweekt, dan dat het Werk der Missen en de Kruistocht van Gebeden bij deszelfs ver schijning had kunnen begrepen worden". Onze centra zagen zich dus verplicht om „dien missie-geeet”, welke reeds sedert lang bij andere natiën bekend is, om ’t zoo te noe men, „in het leven te roepen”. Evenwel, Zjj- nc Hoogwaardigheid, Mgr. van Marburg, dio de eerste inschrijver wilde zijn, en Zijne Hoogwaardigheid Mgr. van Zagreb hebben *t Werk een uitmuntend onthaal geboden; van hun kant zullen de leden, van ijver vervuld, er geen behoefte aan hebben om opgewekt ta worden hunne verplichtingen wél te vol brengen Wordt vervolgd, EEN GELOOVIG JOOD OVER DEN TOESTAND WAARIN DE GODSDIENSTEN IN DE SOVJETUNIE VERKEEREN. RWK. De'ZodÉvdb uit Rusland terugge keerde bekende Joodsche schrijver Louis Brauns, geeft hoogst interessante beschouwin gen over den toestand der religies onder bet rovjet-regime. Hij deelde ongeveer het volgende mede: Ik verzamel materiaal voor mijn werk: de geloovige wereld. Over Rusland beschikte ik echter ov u onvolledige Uitingen, die a.-.ilij fcm.:. elkaar in praak waren, dat ik besloot zelf naar Rusland te vertrekken om de toestanden daar in oogen- scho-iw te nemen. Ik heb er mijzelf van overtuigd, dat de or thodoxie nog bestaat, ofschoon zij aan vele vervolgingen is blootgesteld. De rechtgeloo- vige geestelijkheid heeft nieralieen alle aan zien verloren, maar bevindt zich daarbij ook in grooten nood, daar de kerk van geheel baar vermogen beroofd is en vele kerken zelfs tot clubs en theaters zyn gedegradeerd. De regeering bindt tegen elke kerkelijke ge zindheid den strijd aan en geeft ongehoorde Bommen uit voor anti-godsdienstige propa ganda, die voor alle scholen streng is voor geschreven en duldt in haar midden alleen atheïsten. In weerwil hiervan kreeg ik echter den vasten indruk, dat de orthodoxie en kerk in VOOR DE gala wfaïtl van JiilP 811JX. auuj. (VU getut voor «txinn neo** ■•llamd). zonden aan ongeveer 40 Aartsbisschoppen en Bisschoppen; de meesten hadden den tijd nog niet gehad om te antwoorden, toen het verslag werd verzonden, maar men heeft de hoop, dat het voorstel tot uitgebreider ver spreiding van ons Werk een goed onthaal zal vinden en begunstigd worden door de meeste leden van het Episcopaat, van de geestelijk heid, en van de kloostergemeenten. In Europa heeft het Werk dit jaar ook beduidende vorderingen gemaakt. Ierland is getrouw aan zijne beloften,.en na een goed ingericht plan, begonnen met zjjne propaganda ten gunste van den Kruis tocht, en heeft in minder dan vier maanden een totaal van 15.000 leden bereikt. Dit reeds aanzienlijk getal geeft evenwel de wezenlijke uitslagen niet juist weer, want vele zelateurs konden hunne lijsten niet op tijd aan de ver schillende centra doen toekomen. Het ler- sche volk, zoo innig de missiën toegedaan, heeft met vurigheid het Werk vau Missen en Kruistocht van Gebeden voor de bekee ring van het Uiterste Oosten ontvangen. Een der centra hoopt al de leden van een reeds bestaand Genootschap, ongeveer 80Jjoo het werk, en bijna allen hebben den “^n uëzoekcrs, welke het zomer-eeizoen hun van iedere maand gekomen aK missiedag. En die schoont! liéweging duurs voort. ledetT meer dan verdubbeld. Notre- 22 11 8 7 7 6 5 5 5 5 4 4 8 3 3 3 2 2 2 2 2 2 2 2 2 I l 1 1 l 1 t 1 1 Enkhuizen 1 Eén nieuwe deze week. Alkmaar komt op ....11 te staan. Dat is een hoopvol teek en. Want op dat getal wil men gewoonljjk niet lang staan. Deze week hebben we, priesters en studen ten, Meester Hendriksen, oud hoofd van dé school te Zwaag naar zijn laatste rustplaats g< bracht. Hjj woonde de laatste .jaren in Hoorn. Tot 1.1. Kerstmis heeft hij zich ver dienstelijk gemaakt voor dit Missiehuis door dagelijks een paar lessen te geven aan de le klas. Vooral verleden jaar, toen ik hier nog maar twee medepriesters had, was zijn hulp een ware uitkomst. Moge de Goede God hem er in den hemel overvloedig voor loonen. Ik kreeg verleden week van een Stichter, die gvei. brieven van mij wil ontvangen (de zaak moet geheim bljjven voor de buisgenoo- tn> een schrijven, waarin hjj mjj vraagt of hjj nu al 100 gld. betaald heeft of dat hjj er nog 3 tekort komt. Helaas voor hem staat hjj op 95. Aan zjjn verdere wenschee zal ik voldoen. Ik kreeg gisteren bericht, dat iemand dit Missiehuis in zjjn testament bedacht heeft. „Als ik nu maar gauw dood ga”, schrijft bjj. Hjj zegt dit nu maar voor de grap. Maar er zjjn waarljjk menseben, die doodsbenauwd zijn om een testament te maken. Zij schijnen te denken dat een testament zoo'n soort van versnellend paspoort naar de eeuwigheid is. Probeert maar eens om bet Missiehuis er in te zetten. Dan hebt ge er zoo’n pleizier van, dat ge ervan begint te groeien en een doei* nieuw leven opdoet. Missiehuis, Hoorn. Father LEFEBER. Directeur. Zij, die roeping gevoelen om als priester, broeder of zuster naar de Missie te gaan, kunnen zich hier aanmelden. dicht, zooals dit in geloofs- deze vermaning doet toch onze Christelijke ge- beschavings-tradities i ons oordeel. Zoo lang de Kathoiieaen nog in vele partijen ver splinterd zjjn, zullen -ij machteloos nieuwe onderdrukkingen moeten beleven; wanneer zjj in hun doel één zijn, het doel van do vre de en betere verstandhouding, dan kunnen zjj ook ak Katholiek aan de toekomst van Europa medewerken. De vraag omtrent Oor log en Vrede kan niet altijd en in ieder op zicht door de Kerk afdoende worden be antwoord. Gtzien echter den toestand, waar in Europa op heden verkeert kan men slechte, welk nationaal standpunt men ook moge innemen, wenschcn, dat eindelijk rust en orde hun intrede mogen doen en een be tere verstandhouding tusschen de volkeren tot den, zoo lang ontbeerde» vrede voert. En zoo geeft Rome uiting in deze tijden, waar de Europeesche ontwikkeling wordt be dreigd, aan het vurig verlangen van alle vol keren. Hoe mooi zou het zjjn. wanneer hier in de Katholieken beslissend konden wer ken: Roma lucuta eet, ree est finita. AMERIKA. Canada. In het verslag van het Werk in 1925 stond Canada met een ledental van 14.125, waarvan 12.600 van Notre-Dame du Lac. Dit was de uitslag eener propaganda van nauwelijks drie maanden. Sedert heeft bet Werk eene vlucht genomen, die onze ver- wacbtingen heeft overtroffen, en wjj komen voor onze zes centra tot een totaal cjjfer van 82.421 leden, waarvan 77.529 van Notre-Da me du Lac. Die ontwikkeling komt voor een groot deel, vooral bjj de geloovigen, voort uit de aanmoediging van bjjna heel het Episco paat, want wjj tellen thans onder onze leden 22 Aartsbisschoppen en Bisschoppen, bene vens een zeker ander getal andere Prelaten. De in Canada zoo talrjjke kloostergem^m- ten henben eenen ijver ontplooid, die ons, in het ons toezenden van de Ijjst hunner leden en het verspreiden van het Werk onder hun ne leerlingen diep heeft getroffen. De Eerw. Paters Jezuifen hebben den stoot gegeven, door zelf toe te treden en door de leerlingen van hunne colleges te doen in-- schrijven. Seminariën en geestelijke colleges hebben een groot aantal leden geleverd. Bij de congregaties vau vrouwen was 't als een wedstrijd van ijver voor de verspreiding van van iedere maand gekomen al» missiedag. En De Vereenigde Staten hebben het cijfer hunner leden meer dan verdubbeld. Notre- Dame de Gethsémani is voortgegaan met zich m« t jjver en goed govplg te wjjden aan eene griet ere verbreiding van het Werk. Notrc- Dam.. de la Vallée brengt ook verscheidene duizenden nieuw aangeworvenen aan, niette genstaande de beproevingen, welke haar pro- ganda hebben verzwakt. Notre-Dame de Nouvelle-Melleray heeft dit jaar geen ver slag kunnen inzenden, omdat haar propagan da eerst sedert eenige maanden is begonnen maar doet hopen, dat het eerstvolgende van eenig belang zal zjjn. In Brazilië is onlangs eene circulaire ge- opgericht. Natuur is vr- wortel vatten zjjn staatsleven systemen duldt, die tegen de r- doordat bet tot vrede maant hare christelij ke zending. Niets heeft dit te maken met po litieke eerzucht, niets met politieke macht, niets met veroveringsplannen of iéts van dien aard. De woorden van Rome, aan de politiek gewjjd, zjjn woorden uit een Rjjk, hetwelk niet van deze wereld is, die echter ten volle op bare levensvoorwaarden passen. Wjj kunnen nog verder gaan; uit deze pau- séljjke woorden erkennen wjj niet alleen iets van de moreele macht, die Rome door alle eeuwen der Europeesche geschiedenis heeft uitgeoefend, maar ook openbaart zich hierin de geest van *t Christendom zelf. Wanneer al le christenen werkelijk naar de leer van het Evangelie zouden leven, dan moet in ben, voor zoover zjj inderdaad Christenen zjjn, de wenscb opkomen, dë christelijke gemeen schap, waar dit ook zij. te ondersteunen en alle krachten daaraan wijden, opdat bet tot den boogsten bloei liéfde en recht gebaseerd. J- geest van de geweldige Organi ek tot in het binnenste van den De Openbaring, zooals door de 'oorgezien kan nooit voldoende sn bij een geslacht, hetwelk in -- - natuur zijn gericht En soo vervult Romo, Dringt nu de sa tie der Kerl mensch door, dan is deze menseb een Heili ge; Heiligen nu voeren geen oorlog onder el kander. Mag het wapengekletter nog zoo he vig zjjn. onze kerkklokken zullen altjjd vre- desklokkeu zjjn. Mag broederhaat een volk politiek bedreigen, de woorden van 't Evan gelie .zullen altjjd liefde tot den vjjand zjjn. De godsdienst van Christus zelf beeft deze verheven woorden, die wjj thans weer van Rome hooren, uitge sproken en de levenverwekkende kracht is in deze woorden altjjd nog voorhanden. Het ligt nu aan de Katholieken om de we reld te bewijzen, dat zjj de Stem van den Paus hebben gehoord en begrepen. In alle I landen bevindt zich het Katholicisme in een zeer moeilijken toestand, en tezamengedrukt door, aan den eenen kant het socialisme en van den anderen kant door het Liberalisme, die beide door de logica van bun systemen, die echter van binnen hol zjjn, dikwjjls een gewelddadige politiek tengevolge hebben. Democratie heeJt neiging tot Dictatuur en beeft socialistische en communistische plan nen maar'^a) te vaak ondersteund. Wjj ech ter kunnen alleen aan politiek doen met bet ernstige Evangelie als achtergrond. Dit te allen tijde juist te doen, ia bjj lange na niet gemakkelyk wanneer dit ergens ter wereld inogelijk is, dan is bet wel in Rome, alwaar bet groote wereldgebeuren het beste en on partijdig kan worden overwogen en alwaar men bovendien onder de sterren der Goddelij ke toezeggingen leeft. Als ergens ter wereld menscheOjke en religieuse zaken te zamen komen, dan is het we) in Rome; de sedert 2909 jaar aldaar verzamelde ervaringen leg gen nog een groot gewicht in de schaal. Wjj als Katholieken moeten dus daarom en bloc opkomen voor vrede en, zjj het dan ook on der het brengen van offers, pogingen tot het weer bij elkander brengen der volken in het werk stellen. Wij moeten dit doen op grond van one Christendom, daar elke andere be weegreden tot het tegenovergestelde zou kunnen voeren. Men stelle zich een oogenblik voor, dat alle Katholieken der wereld te za men kwamen en allen dezelfde richting naar bet groote doel van den vrede in Europa en een betere verstandhouding tusschen de vol keren insloegen, dan zou het Katholicisme wederom de wereld veroveren niet in wereld lijken zin, maar in de beteekenis der heer schappij der Liefde, der tegemoetkoming door offers te brengen. Wanneer ook zujk een pauseljjke vermaning niet rechtsstreeks zoo weinig talrijk zjjn in deze wjjd uitge strekte gewesten. Welnu, het gebed der con- templatieven verwezenlijkt volkomen deze twee voor.waarden. De 'Heilige Vader zelve betuigt in zjjne Encycliek de vreugde, welke het bestaan van ons klooster Notre-Dame de la Consolation hem veroorzaakt, juist om de kostbare vruchten, welke de Missie er van trekt. Ongeveer een honderdtal mounikep voor ’t meerendeel Chineezen, winnen aldaar verdiensten door de aanhoudendheid van hunne gebeden, door de beoefening van de volmaakste deugden, door hun streng en den steun van het lijden; en terwjjl welwillendheid en de vergiffenis van God aftrekken over zichzelven en de ongeloovi- gen, winnen zjj deze laatsten voor Christus door de krachtdadigheid van hun voorbeeld. Het ia bijgevolg eene waarheid, die jpaarder is dan de dag, dab onze anachoreten zon der in iets afbreuk te doen aan den Regel en den geest vau hunnen stichter, en zonder eenige handeling van uitwendig leven, groo- teljjks, en eiken dag kunnen bijdragen tot den bloei der missiën. (Encycliek Rerum Ecclesiae). Bjj deze woorden van den Heiligen Vader, die onzen ijver hebben opgewekt, komt zich een andere drijfveer voegen, en wel die van de tot stand gebrachte uitbreidingen: want het gezicht van al die wei ka zich In ons gevolg scharefl, kan geen ander uit werksel hebben dan onze toewijding aan de bekeering van het Uiterste Oosten ontvlam men. Op den Isten Juli 1926 telde het werk van Missen en de Kruistocht van Gebeden: 14 Kardinalen 209 Bisschoppen 2.429 Reguliere Priesters 2.429 Regulieree Priesters 114.464 Kloosterlingen 806.556 Geloovigeo 86.900 in Cochïnchine voor t jaar 1925 Rusland eeue groote, moreele macht verte genwoordigt, ofschoon de regeering haar van alle invloed en macht heeft beroofd. Waar is het, dat de jongere generatie snel en gemakkelük de prooi is geworden van de atheïstische propaganda; de ouderen hangen nog steeds in hooge mate aan hun otrae ge loof, dragen hunne spaarpenningen aan de priesters af, vullen de kerken op alle feest dagen en kussen vroom volgens oud gebruik de beelden dor Heiligen. De communisten voelen dit geducht, kunnen echter in weerwil van hun woedenden haat niet daartoe over gaan, geheel met do Kerk op te ruimen. Zjj concentreercn hun verderfelijke bemoei ingen in hoofdzaak op de opvoeding van de jeugd, die door „godsdienstige begrippen en vooroordeelen nog niet is bedorven”, in de hoop binnen twintig jaar de laatste sporen van het Christendom te zien verdwijnen. De jeugd wordt dan ook in de scholen dienover eenkomstig opgevoed en do haat tegen eiken godsdienst haar van jongs af ingeprent. Ik vrees dan ook, dat de orthodoxie in de eerst komende jaren verdwijnt, zoo geen tegen- revolutie plaats vindt. Bljjven de communis ten echter nog langer aan het bewind, dan is er geen twjjfel meer, dat het met de recht- geloovige Kerk spoedig ten einde is. Dit allee geldt eveneens voor de Joodsche synagoge. Ik heb zelfs den indruk verkregen, dat het met d<> synagoge nog sneller bergaf waarts gaat; de synagoge schjjnt mjj reels in het laatste stadium te verkeeren. De anti godsdienstige wetten en besluiten laten den Joden geen mogelijkheid hunne scholen ver der te onderhouden en zoo nieuwe Rabbijnen op te leiden. Ook beeft de Joodsche jeugd voor deze dingen geen belangstelling meer. In Moskou echter trof ik een kleine groep Joodsche studenten, die 's avonds onder lei ding van een ouden schucbteren rabbijn den Talmud bestudeeren. Ik heb mjj met hen on derhollen eu vernam, dat zjj zich tot dok toren, ingenieurs voorbereidden; den Talmud echter bestudeerden zij uit liefhebberij, om naast de moderne wetenschap de wjjsheil der öuden te leeren kennen. De beroemde Joschiba in Odessa, een der eerste in Rusland is gesloten, onder voor wendsel, den Zionisten als plaats van ver zameling te hebben gediend; het streven der Zionisten wordt namelijk in de Ukraine ver volgd; De prachtige synagoge te Brodsky ca ook te Odessa zijn beide al lang geconvo ceerd en dienen thans als clubhuis voor de „Komsomolzi”. Op een der steenen tafelen der tien Geboren, die als sieraad in den ge. vel waren aangebracht, was een roode ster op slordige wijze aangebracht; de andere tafel prjjkt met een conterfeitsel vin Lenin. De meeste Joodsche scholen en synagogen zjjn geconfisceerd en worden thans tot geheel andere doeleinden benut. De Regeering beweert evenwel telkens weer, dat in Rusland geen aiiti-semietisme bestaat; alleen het „Judaisme”, de gods dienst der- Joden, zooals elke godsdienst wordf bestreden. Tot mjjn grootste leedwezen moet ik vast stellen, dat een groot deel van de jongere Jo den aan de vervolgingen tegen den godsdienst hunner voorvaderen deelneemt en niet zelden zoodanig door hun fanatieken haat wordt beheerscht, dat- zelfs niet-Joodsche commu nisten hiertegen protesteeren. Kalinin zelf heeft eens gezegd, dat hij dikwjjls de commu nistische jeugd van baar woedende aanvallen tegen de synagoge moest terughouden. Door Friedrich Muckermann SJ. R.W.K. De Heilige Vader in Rome beeft laatst woorden gesproken, die ook in politieke wereld groote belangstelling ben gewekt. Dat geldt niet alleen voor uitingen van den Paus zelf, doch ook der Pauselijke ge zanten en diplomaten. De groote massa knoopt aan deze beschouwingen allerhande gevolgtrekkingen vast, en meestal alleen in politieken zin, temeer, daar niet kan worden ontkend, dat deze woorden in de politieke sfeer een groote uitwerking hebben. In wer kelijkheid echter gaat bet bier om geheel an dere dan om politieke dingen. Dat bewjjst al de strekking der beschou wingen en uitingen in kweetie, die alle Euro pa’s vrede ten doel hebben. Wanneer nu ook Mussolini werkelijk eens een lofprijzing ten deel valt, dan is dit ten eerste de uitgespro ken waardeering voor iemand, die tenminste een voorloopige orde heeft gebracht, ten tweede een „captatie benevolentiae”, waar door het etrenge karakter van de daarop vol gende vermaningen aan den Dictator (enigs zins verzacht wordt. Deze vermaningen, zjjn dan ook van groot nut geweest. Mussolini heeft kort daarop tot de prefecten van het Italiaansche Koninkrijk -een decreet gericht, hetwelk zonder twjjfel als een van de meest beteekende regeeringsdecreten kan worden beschouwd. In dit decreet komt de zinsnede voor, dat de staat thans krachtig genoeg is, om elke ongerechtigheid het hoofd te kun nen bieden. De tjjd van représailles, van afbreken en gewelddadigheden is thans definitief voorbij. Tegenover vertegenwoordigers van vreemd-’ machten moet de strengste discipline in acht worden" genomen. De diepe zin van de uitin- gen van den Paus, had. zooals duidelijk te bemerken is, het handhaven der openbare orde en bet vredes-ideaal op het oog. Van Zjjnen hoogen post uit, ziet de H. Vader, dat de volkeren van Europa door groote ge varen worden bedreigd, zooals Hij ze destyds door de Turksche horden in gevaar zag ge bracht. En zooals toen het Pausdom de Europeesche volkeren voor het verlies van hun hoogste zaken heeft behoed, zoo ge schiedt dit thsns weer. Wil men hier, nog van politiek spreken, dkn hoogstens van een polniek, die ver bo ven het peil van alle panty-binnenlandsche en behenlandsche politiek uitsteekt, meer, politiek tot het welzijn van Europa, Politiek met ais achtergrond grootste beschs vingsidée’s dia. in Europa m de wereld zjjn te vinden. Nog meer, mag ook het Evangelie in tbeorw, met den regeeringsvorm, hoe of deze ook zjj, niets te maken hebben, in de practjjk oefenen bepaalde stroomingen op de verdere uitbreiding grooten invloed uit. Wanneer nu de Heilige Vader er dan voor opkomt, dat elke daad van blind geweld en elke ongerechtigheid, "van welke zijde deze ook komen, nit den booze zijn, en dat door alle volken de beginselen van orde, waarop de vrede is gebaseerd, moeten worden er kend en inaebtgenomen, dan zjjn de «espro ken woorden van den H. Vader innerlijk ge rechtvaardigd en spruiten voort uit Zjjn ver antwoordelijkheidsgevoel ten opzichte van de Hem onderdanige Christenheid. De godsdienstwaanzin kan zich niet ten volle ontplooien en zijn uitwerkingen op het cultuurleven kunnen de grootste uitwerking hebben, wanneer tusschen de volkeren oor log en haat onzichtbare slagboomen hebben kunnen inschrijven. *hel óverige, de tal- aaubrengt, sluiten zich gaarne aan bjj dit werk vau apostolaat. Alles schjjnt er op te wjjzen, dat het katholieke Ierland een der eerste rangen zal innemen onder de volken, die zich aan den Kruistocht gewjjd hebben. De centra van Engeland zjjn hunne propa ganda nog niet begonnen; maar zoodra de omstandigheden het hun zuilen veroorloven, zullen zij liet Werk in hunnen kring kunnen verspreiden en mooie uitslagen bekomen, zooals bet volgende feit laat dóórscheme ren. De overste van een pensionaat, ons eeno lange Ijjst van leden zendende, schreef: „Ge lieve hierbjj te ontvangen de lijst van de leden, verrukt dat zij hunne gebeden, hunne opofferingen kunnen richten volgens de zoo dringende inzichten van onzen 11. Vader den wel, dat dit Uiterste Oosten onder de macht van „groote duivels” gebukt 1^* leerlingen van den Goddeljjken sfeer een groote uitwerking hebben.' In dere dan om politieke dingen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1927 | | pagina 11