van het
II
„Noord-Hollandsch Dagblad”
I
Zonder
Prljsverhooging
wordt het BBK1WKBK gehaald
en gebracht door de r
<1
1
lila fiuto van
labr. a. Koningibruiga
i
I
Wo®
Vrijdag 4 Febr 19X7
1 3 0.
i
J
I
i
11
I
Het uiterste Oosten
van het H. Hart
1
v
I
- j I
4i
d i
4]
1
Pauselijke woorden
en politiek.
.9 s
nooveel
f
t
OFFICIEEL KERKBERÏCHT
tl
I
f
1
4
4
woorden van vrede en van
Verslag over het jaar 1926.
1
514.806 te zamen.
i
Werk van Missen en
kruistocht van gebeden
i
de
heb-
leven
zjj do
4
Opper-
talrijke
zonder
geheel
de
en
noorn
Alkmaar
Zwaag
X
Spierdijk
Bovenkarspel
Hem en Venhnizen
Weere
Nibbixwoud
Wervershoof
We«t»rblokker
Ohdam
W ugnum -
Purmerend
Hoogkarspel
Oosterblokker
GrooU-brork
H-erhnguwaard (Znid)
Hoogwoud
M-xl-mblik
Zwaagdgk
Lutjebroek
Onderdijk
Spanbroek
Brindo-rha ven
Wadway
Ursem
Waarland
N Scbarwoude
Schermerhorn
Akersloot
Caatricum
Gourn
On dorp
1
het geweten verpii
zaken het geval ia,
een krachtig beroep op onze Christelijke
voelenj, op onze oude F
ons gezond verstand en
lang de Katholieken n<
splinterd zijn, zullen
Met welk een ontroering boorden wjj den
smartkreet, door den Heiligen Vader ge
slaakt in Zijne Encycliek „Rerum Ecclesiae*1
over de missiën, een smartkreet, aan zijn
vaderhart ontrukt bij het gezicht van den
onnoemlijk grooten nood, waarin dat over
groot getal heidenen, nfber dan een milliard,
nog gedompeld ligt. „Zoolang da goddelijke
wil ons in deze wereld zal laten”, zeide hij,
„zal de zorg voor de missiën ons eeu voor
werp zijn van kommer en voortduiende be
zorgdheid; dikwijls kan ons gemoed geen
rust vinden bij de gedachte, dat bet getal
der heidenen een milliard te boven gaat”.
Ziedaar, waarom Zijne Heiligheid Pius XI
het werk van Missen en den Kruistocht van
gebeden voor de bekeering van bet Uiterste
Oosten aan de Orde van Citeaux heeft toe-
vertiouwd. Ons met dit apostolaat belasten
de, heeft hjj ons fijne zorgen wülén ^2
ren, bh daardoor ook den zwaren last voor
zijne ziel een weinig willen verlichten.
Waarom heeft hij one gekozen? Omdat hij
allee verwacht van het gebed, „zonder het
welk de Evangelieverkondigers tevergeefs
kun zweet en hun bloed zouden storten”.
Hij verwacht alles van het gebed, maar van
een gestadig gebed, gesteund door de boet
vaardigheid en de oners. Dit alleen kan de
machtige duivels verjagen, en bet schijnt
.groote duivels” gebukt ligt, omdat de
Ten Meester na
eeuwen van moeitevoDen strijd nog
Paus. (Ene. R-rum Ecclesiae). Zelfs onze pro-
testansche leerlingen zijn niet ongevoelig ge
bleven voor hetgeen hun werd gezegd be
treffende den nood der missie-landen én het
valt hun hard zich niet bij hunne gezellinnen
te kunnen voegen. Hiermede wil ik u ggen,
dat ue oproep niet in onvruchtbare aarde is
gevallen.
Holland. In weerwil van het vrije ongun
stig milieu, waarin zij zich bevinden hebben
de centra van Holland toch nog talrijke le
den kunnen aanwerven.
De Huizen van België hebben dit jaar, wel
verre van op hunne lauweren te rusten, nog
een overvloedigen oogst gemaakt; meer dan
16.000 nieuwe leden.
Oostenrijk.- De Eerwaarde Pater van On-
ze-Lieve-Vrouw van Engelszell, in
Oostenrijk, kon, te midden van de
zorgen van zijne nieuwe stichting, aan de
verspreiding van het Werk niet al de zorg
wijden, die hij wel wenschte; nochtans, zijn
leden-tal bedraagt nagenoeg 9000.
In-Yougoslowakjjo ontwikkelen de centra
een zeer groote werkzaamheid en hebben, in
weerwil van de vein uioeüjjkheden die zij
ElSShlën uverwltmeu, heel mooie uitslagen
bekomen.
„De Missie-idée was tot dusverre in de lan
den van den Balkan te weinig ontwikkeld en
gekweekt, dan dat het Werk der Missen en
de Kruistocht van Gebeden bij deszelfs ver
schijning had kunnen begrepen worden".
Onze centra zagen zich dus verplicht om
„dien missie-geeet”, welke reeds sedert lang
bij andere natiën bekend is, om ’t zoo te noe
men, „in het leven te roepen”. Evenwel, Zjj-
nc Hoogwaardigheid, Mgr. van Marburg, dio
de eerste inschrijver wilde zijn, en Zijne
Hoogwaardigheid Mgr. van Zagreb hebben *t
Werk een uitmuntend onthaal geboden; van
hun kant zullen de leden, van ijver vervuld,
er geen behoefte aan hebben om opgewekt ta
worden hunne verplichtingen wél te vol
brengen
Wordt vervolgd,
EEN GELOOVIG JOOD OVER DEN
TOESTAND WAARIN DE GODSDIENSTEN
IN DE SOVJETUNIE VERKEEREN.
RWK. De'ZodÉvdb uit Rusland terugge
keerde bekende Joodsche schrijver Louis
Brauns, geeft hoogst interessante beschouwin
gen over den toestand der religies onder bet
rovjet-regime.
Hij deelde ongeveer het volgende mede:
Ik verzamel materiaal voor mijn werk: de
geloovige wereld. Over Rusland beschikte ik
echter ov u onvolledige Uitingen,
die a.-.ilij fcm.:. elkaar in praak
waren, dat ik besloot zelf naar Rusland te
vertrekken om de toestanden daar in oogen-
scho-iw te nemen.
Ik heb er mijzelf van overtuigd, dat de or
thodoxie nog bestaat, ofschoon zij aan vele
vervolgingen is blootgesteld. De rechtgeloo-
vige geestelijkheid heeft nieralieen alle aan
zien verloren, maar bevindt zich daarbij ook
in grooten nood, daar de kerk van geheel
baar vermogen beroofd is en vele kerken
zelfs tot clubs en theaters zyn gedegradeerd.
De regeering bindt tegen elke kerkelijke ge
zindheid den strijd aan en geeft ongehoorde
Bommen uit voor anti-godsdienstige propa
ganda, die voor alle scholen streng is voor
geschreven en duldt in haar midden alleen
atheïsten.
In weerwil hiervan kreeg ik echter den
vasten indruk, dat de orthodoxie en kerk in
VOOR DE
gala wfaïtl van JiilP 811JX.
auuj. (VU getut voor
«txinn neo** ■•llamd).
zonden aan ongeveer 40 Aartsbisschoppen en
Bisschoppen; de meesten hadden den tijd
nog niet gehad om te antwoorden, toen het
verslag werd verzonden, maar men heeft de
hoop, dat het voorstel tot uitgebreider ver
spreiding van ons Werk een goed onthaal zal
vinden en begunstigd worden door de meeste
leden van het Episcopaat, van de geestelijk
heid, en van de kloostergemeenten.
In Europa heeft het Werk dit jaar ook
beduidende vorderingen gemaakt.
Ierland is getrouw aan zijne beloften,.en
na een goed ingericht plan, begonnen met
zjjne propaganda ten gunste van den Kruis
tocht, en heeft in minder dan vier maanden
een totaal van 15.000 leden bereikt. Dit reeds
aanzienlijk getal geeft evenwel de wezenlijke
uitslagen niet juist weer, want vele zelateurs
konden hunne lijsten niet op tijd aan de ver
schillende centra doen toekomen. Het ler-
sche volk, zoo innig de missiën toegedaan,
heeft met vurigheid het Werk vau Missen
en Kruistocht van Gebeden voor de bekee
ring van het Uiterste Oosten ontvangen. Een
der centra hoopt al de leden van een reeds
bestaand Genootschap, ongeveer 80Jjoo
het werk, en bijna allen hebben den “^n uëzoekcrs, welke het zomer-eeizoen hun
van iedere maand gekomen aK missiedag. En
die schoont! liéweging duurs voort.
ledetT meer dan verdubbeld. Notre-
22
11
8
7
7
6
5
5
5
5
4
4
8
3
3
3
2
2
2
2
2
2
2
2
2
I
l
1
1
l
1
t
1
1
Enkhuizen 1
Eén nieuwe deze week. Alkmaar komt op
....11 te staan. Dat is een hoopvol teek en.
Want op dat getal wil men gewoonljjk niet
lang staan.
Deze week hebben we, priesters en studen
ten, Meester Hendriksen, oud hoofd van dé
school te Zwaag naar zijn laatste rustplaats
g< bracht. Hjj woonde de laatste .jaren in
Hoorn. Tot 1.1. Kerstmis heeft hij zich ver
dienstelijk gemaakt voor dit Missiehuis door
dagelijks een paar lessen te geven aan de le
klas. Vooral verleden jaar, toen ik hier nog
maar twee medepriesters had, was zijn hulp
een ware uitkomst. Moge de Goede God hem
er in den hemel overvloedig voor loonen.
Ik kreeg verleden week van een Stichter,
die gvei. brieven van mij wil ontvangen (de
zaak moet geheim bljjven voor de buisgenoo-
tn> een schrijven, waarin hjj mjj vraagt of
hjj nu al 100 gld. betaald heeft of dat hjj er
nog 3 tekort komt. Helaas voor hem staat
hjj op 95. Aan zjjn verdere wenschee zal ik
voldoen.
Ik kreeg gisteren bericht, dat iemand dit
Missiehuis in zjjn testament bedacht heeft.
„Als ik nu maar gauw dood ga”, schrijft bjj.
Hjj zegt dit nu maar voor de grap. Maar er
zjjn waarljjk menseben, die doodsbenauwd
zijn om een testament te maken. Zij schijnen
te denken dat een testament zoo'n soort van
versnellend paspoort naar de eeuwigheid is.
Probeert maar eens om bet Missiehuis er in
te zetten. Dan hebt ge er zoo’n pleizier van,
dat ge ervan begint te groeien en een doei*
nieuw leven opdoet.
Missiehuis, Hoorn.
Father LEFEBER.
Directeur.
Zij, die roeping gevoelen om als priester,
broeder of zuster naar de Missie te gaan,
kunnen zich hier aanmelden.
dicht, zooals dit in geloofs-
deze vermaning doet toch
onze Christelijke ge-
beschavings-tradities
i ons oordeel. Zoo
lang de Kathoiieaen nog in vele partijen ver
splinterd zjjn, zullen -ij machteloos nieuwe
onderdrukkingen moeten beleven; wanneer
zjj in hun doel één zijn, het doel van do vre
de en betere verstandhouding, dan kunnen
zjj ook ak Katholiek aan de toekomst van
Europa medewerken. De vraag omtrent Oor
log en Vrede kan niet altijd en in ieder op
zicht door de Kerk afdoende worden be
antwoord. Gtzien echter den toestand, waar
in Europa op heden verkeert kan men
slechte, welk nationaal standpunt men ook
moge innemen, wenschcn, dat eindelijk rust
en orde hun intrede mogen doen en een be
tere verstandhouding tusschen de volkeren
tot den, zoo lang ontbeerde» vrede voert. En
zoo geeft Rome uiting in deze tijden, waar
de Europeesche ontwikkeling wordt be
dreigd, aan het vurig verlangen van alle vol
keren. Hoe mooi zou het zjjn. wanneer hier
in de Katholieken beslissend konden wer
ken: Roma lucuta eet, ree est finita.
AMERIKA.
Canada. In het verslag van het Werk in
1925 stond Canada met een ledental van
14.125, waarvan 12.600 van Notre-Dame du
Lac. Dit was de uitslag eener propaganda van
nauwelijks drie maanden. Sedert heeft bet
Werk eene vlucht genomen, die onze ver-
wacbtingen heeft overtroffen, en wjj komen
voor onze zes centra tot een totaal cjjfer van
82.421 leden, waarvan 77.529 van Notre-Da
me du Lac. Die ontwikkeling komt voor een
groot deel, vooral bjj de geloovigen, voort uit
de aanmoediging van bjjna heel het Episco
paat, want wjj tellen thans onder onze leden
22 Aartsbisschoppen en Bisschoppen, bene
vens een zeker ander getal andere Prelaten.
De in Canada zoo talrjjke kloostergem^m-
ten henben eenen ijver ontplooid, die ons, in
het ons toezenden van de Ijjst hunner leden
en het verspreiden van het Werk onder hun
ne leerlingen diep heeft getroffen.
De Eerw. Paters Jezuifen hebben den stoot
gegeven, door zelf toe te treden en door de
leerlingen van hunne colleges te doen in--
schrijven. Seminariën en geestelijke colleges
hebben een groot aantal leden geleverd. Bij
de congregaties vau vrouwen was 't als een
wedstrijd van ijver voor de verspreiding van
van iedere maand gekomen al» missiedag. En
De Vereenigde Staten hebben het cijfer
hunner leden meer dan verdubbeld. Notre-
Dame de Gethsémani is voortgegaan met zich
m« t jjver en goed govplg te wjjden aan eene
griet ere verbreiding van het Werk. Notrc-
Dam.. de la Vallée brengt ook verscheidene
duizenden nieuw aangeworvenen aan, niette
genstaande de beproevingen, welke haar pro-
ganda hebben verzwakt. Notre-Dame de
Nouvelle-Melleray heeft dit jaar geen ver
slag kunnen inzenden, omdat haar propagan
da eerst sedert eenige maanden is begonnen
maar doet hopen, dat het eerstvolgende van
eenig belang zal zjjn.
In Brazilië is onlangs eene circulaire ge-
opgericht.
Natuur is vr-
wortel vatten
zjjn staatsleven systemen duldt, die tegen de
r-
doordat bet tot vrede maant hare christelij
ke zending. Niets heeft dit te maken met po
litieke eerzucht, niets met politieke macht,
niets met veroveringsplannen of iéts van dien
aard. De woorden van Rome, aan de politiek
gewjjd, zjjn woorden uit een Rjjk, hetwelk
niet van deze wereld is, die echter ten volle
op bare levensvoorwaarden passen.
Wjj kunnen nog verder gaan; uit deze pau-
séljjke woorden erkennen wjj niet alleen iets
van de moreele macht, die Rome door alle
eeuwen der Europeesche geschiedenis heeft
uitgeoefend, maar ook openbaart zich hierin
de geest van *t Christendom zelf. Wanneer al
le christenen werkelijk naar de leer van het
Evangelie zouden leven, dan moet in ben,
voor zoover zjj inderdaad Christenen zjjn, de
wenscb opkomen, dë christelijke gemeen
schap, waar dit ook zij. te ondersteunen en
alle krachten daaraan wijden, opdat bet tot
den boogsten bloei liéfde en recht gebaseerd.
J- geest van de geweldige Organi
ek tot in het binnenste van den
De Openbaring, zooals door de
'oorgezien kan nooit voldoende
sn bij een geslacht, hetwelk in
-- -
natuur zijn gericht En soo vervult Romo,
Dringt nu de
sa tie der Kerl
mensch door, dan is deze menseb een Heili
ge; Heiligen nu voeren geen oorlog onder el
kander. Mag het wapengekletter nog zoo he
vig zjjn. onze kerkklokken zullen altjjd vre-
desklokkeu zjjn. Mag broederhaat een volk
politiek bedreigen, de woorden van 't Evan
gelie .zullen altjjd
liefde tot den vjjand zjjn. De godsdienst van
Christus zelf beeft deze verheven woorden,
die wjj thans weer van Rome hooren, uitge
sproken en de levenverwekkende kracht is
in deze woorden altjjd nog voorhanden.
Het ligt nu aan de Katholieken om de we
reld te bewijzen, dat zjj de Stem van den
Paus hebben gehoord en begrepen. In alle
I landen bevindt zich het Katholicisme in een
zeer moeilijken toestand, en tezamengedrukt
door, aan den eenen kant het socialisme en
van den anderen kant door het Liberalisme,
die beide door de logica van bun systemen,
die echter van binnen hol zjjn, dikwjjls een
gewelddadige politiek tengevolge hebben.
Democratie heeJt neiging tot Dictatuur en
beeft socialistische en communistische plan
nen maar'^a) te vaak ondersteund. Wjj ech
ter kunnen alleen aan politiek doen met bet
ernstige Evangelie als achtergrond. Dit te
allen tijde juist te doen, ia bjj lange na niet
gemakkelyk wanneer dit ergens ter wereld
inogelijk is, dan is bet wel in Rome, alwaar
bet groote wereldgebeuren het beste en on
partijdig kan worden overwogen en alwaar
men bovendien onder de sterren der Goddelij
ke toezeggingen leeft. Als ergens ter wereld
menscheOjke en religieuse zaken te zamen
komen, dan is het we) in Rome; de sedert
2909 jaar aldaar verzamelde ervaringen leg
gen nog een groot gewicht in de schaal. Wjj
als Katholieken moeten dus daarom en bloc
opkomen voor vrede en, zjj het dan ook on
der het brengen van offers, pogingen tot het
weer bij elkander brengen der volken in het
werk stellen. Wij moeten dit doen op grond
van one Christendom, daar elke andere be
weegreden tot het tegenovergestelde zou
kunnen voeren. Men stelle zich een oogenblik
voor, dat alle Katholieken der wereld te za
men kwamen en allen dezelfde richting naar
bet groote doel van den vrede in Europa en
een betere verstandhouding tusschen de vol
keren insloegen, dan zou het Katholicisme
wederom de wereld veroveren niet in wereld
lijken zin, maar in de beteekenis der heer
schappij der Liefde, der tegemoetkoming
door offers te brengen. Wanneer ook zujk
een pauseljjke vermaning niet rechtsstreeks
zoo weinig talrijk zjjn in deze wjjd uitge
strekte gewesten. Welnu, het gebed der con-
templatieven verwezenlijkt volkomen deze
twee voor.waarden. De 'Heilige Vader zelve
betuigt in zjjne Encycliek de vreugde, welke
het bestaan van ons klooster Notre-Dame
de la Consolation hem veroorzaakt, juist om
de kostbare vruchten, welke de Missie er
van trekt. Ongeveer een honderdtal mounikep
voor ’t meerendeel Chineezen, winnen aldaar
verdiensten door de aanhoudendheid van
hunne gebeden, door de beoefening van de
volmaakste deugden, door hun streng
en den steun van het lijden; en terwjjl
welwillendheid en de vergiffenis van God
aftrekken over zichzelven en de ongeloovi-
gen, winnen zjj deze laatsten voor Christus
door de krachtdadigheid van hun voorbeeld.
Het ia bijgevolg eene waarheid, die jpaarder
is dan de dag, dab onze anachoreten zon
der in iets afbreuk te doen aan den Regel
en den geest vau hunnen stichter, en zonder
eenige handeling van uitwendig leven, groo-
teljjks, en eiken dag kunnen bijdragen tot
den bloei der missiën. (Encycliek Rerum
Ecclesiae).
Bjj deze woorden van den Heiligen Vader,
die onzen ijver hebben opgewekt, komt zich
een andere drijfveer voegen, en wel die van
de tot stand gebrachte uitbreidingen: want
het gezicht van al die wei ka zich In
ons gevolg scharefl, kan geen ander uit
werksel hebben dan onze toewijding aan de
bekeering van het Uiterste Oosten ontvlam
men.
Op den Isten Juli 1926 telde het werk
van Missen en de Kruistocht van Gebeden:
14 Kardinalen
209 Bisschoppen
2.429 Reguliere Priesters
2.429 Regulieree Priesters
114.464 Kloosterlingen
806.556 Geloovigeo
86.900 in Cochïnchine voor t jaar 1925
Rusland eeue groote, moreele macht verte
genwoordigt, ofschoon de regeering haar
van alle invloed en macht heeft beroofd.
Waar is het, dat de jongere generatie snel en
gemakkelük de prooi is geworden van de
atheïstische propaganda; de ouderen hangen
nog steeds in hooge mate aan hun otrae ge
loof, dragen hunne spaarpenningen aan de
priesters af, vullen de kerken op alle feest
dagen en kussen vroom volgens oud gebruik
de beelden dor Heiligen. De communisten
voelen dit geducht, kunnen echter in weerwil
van hun woedenden haat niet daartoe over
gaan, geheel met do Kerk op te ruimen.
Zjj concentreercn hun verderfelijke bemoei
ingen in hoofdzaak op de opvoeding van de
jeugd, die door „godsdienstige begrippen en
vooroordeelen nog niet is bedorven”, in de
hoop binnen twintig jaar de laatste sporen
van het Christendom te zien verdwijnen. De
jeugd wordt dan ook in de scholen dienover
eenkomstig opgevoed en do haat tegen eiken
godsdienst haar van jongs af ingeprent. Ik
vrees dan ook, dat de orthodoxie in de eerst
komende jaren verdwijnt, zoo geen tegen-
revolutie plaats vindt. Bljjven de communis
ten echter nog langer aan het bewind, dan is
er geen twjjfel meer, dat het met de recht-
geloovige Kerk spoedig ten einde is.
Dit allee geldt eveneens voor de Joodsche
synagoge. Ik heb zelfs den indruk verkregen,
dat het met d<> synagoge nog sneller bergaf
waarts gaat; de synagoge schjjnt mjj reels
in het laatste stadium te verkeeren. De anti
godsdienstige wetten en besluiten laten den
Joden geen mogelijkheid hunne scholen ver
der te onderhouden en zoo nieuwe Rabbijnen
op te leiden. Ook beeft de Joodsche jeugd
voor deze dingen geen belangstelling meer.
In Moskou echter trof ik een kleine groep
Joodsche studenten, die 's avonds onder lei
ding van een ouden schucbteren rabbijn den
Talmud bestudeeren. Ik heb mjj met hen on
derhollen eu vernam, dat zjj zich tot dok
toren, ingenieurs voorbereidden; den Talmud
echter bestudeerden zij uit liefhebberij, om
naast de moderne wetenschap de wjjsheil der
öuden te leeren kennen.
De beroemde Joschiba in Odessa, een der
eerste in Rusland is gesloten, onder voor
wendsel, den Zionisten als plaats van ver
zameling te hebben gediend; het streven der
Zionisten wordt namelijk in de Ukraine ver
volgd; De prachtige synagoge te Brodsky ca
ook te Odessa zijn beide al lang geconvo
ceerd en dienen thans als clubhuis voor de
„Komsomolzi”. Op een der steenen tafelen
der tien Geboren, die als sieraad in den ge.
vel waren aangebracht, was een roode ster
op slordige wijze aangebracht; de andere
tafel prjjkt met een conterfeitsel vin Lenin.
De meeste Joodsche scholen en synagogen
zjjn geconfisceerd en worden thans tot geheel
andere doeleinden benut.
De Regeering beweert evenwel telkens
weer, dat in Rusland geen aiiti-semietisme
bestaat; alleen het „Judaisme”, de gods
dienst der- Joden, zooals elke godsdienst
wordf bestreden.
Tot mjjn grootste leedwezen moet ik vast
stellen, dat een groot deel van de jongere Jo
den aan de vervolgingen tegen den godsdienst
hunner voorvaderen deelneemt en niet zelden
zoodanig door hun fanatieken haat wordt
beheerscht, dat- zelfs niet-Joodsche commu
nisten hiertegen protesteeren. Kalinin zelf
heeft eens gezegd, dat hij dikwjjls de commu
nistische jeugd van baar woedende aanvallen
tegen de synagoge moest terughouden.
Door Friedrich Muckermann SJ.
R.W.K. De Heilige Vader in Rome beeft
laatst woorden gesproken, die ook in
politieke wereld groote belangstelling
ben gewekt.
Dat geldt niet alleen voor uitingen van
den Paus zelf, doch ook der Pauselijke ge
zanten en diplomaten. De groote massa
knoopt aan deze beschouwingen allerhande
gevolgtrekkingen vast, en meestal alleen in
politieken zin, temeer, daar niet kan worden
ontkend, dat deze woorden in de politieke
sfeer een groote uitwerking hebben. In wer
kelijkheid echter gaat bet bier om geheel an
dere dan om politieke dingen.
Dat bewjjst al de strekking der beschou
wingen en uitingen in kweetie, die alle Euro
pa’s vrede ten doel hebben. Wanneer nu ook
Mussolini werkelijk eens een lofprijzing ten
deel valt, dan is dit ten eerste de uitgespro
ken waardeering voor iemand, die tenminste
een voorloopige orde heeft gebracht, ten
tweede een „captatie benevolentiae”, waar
door het etrenge karakter van de daarop vol
gende vermaningen aan den Dictator (enigs
zins verzacht wordt. Deze vermaningen, zjjn
dan ook van groot nut geweest. Mussolini
heeft kort daarop tot de prefecten van het
Italiaansche Koninkrijk -een decreet gericht,
hetwelk zonder twjjfel als een van de meest
beteekende regeeringsdecreten kan worden
beschouwd. In dit decreet komt de zinsnede
voor, dat de staat thans krachtig genoeg is,
om elke ongerechtigheid het hoofd te kun
nen bieden.
De tjjd van représailles, van afbreken en
gewelddadigheden is thans definitief voorbij.
Tegenover vertegenwoordigers van vreemd-’
machten moet de strengste discipline in acht
worden" genomen. De diepe zin van de uitin-
gen van den Paus, had. zooals duidelijk te
bemerken is, het handhaven der openbare
orde en bet vredes-ideaal op het oog. Van
Zjjnen hoogen post uit, ziet de H. Vader, dat
de volkeren van Europa door groote ge
varen worden bedreigd, zooals Hij ze destyds
door de Turksche horden in gevaar zag ge
bracht. En zooals toen het Pausdom de
Europeesche volkeren voor het verlies van
hun hoogste zaken heeft behoed, zoo ge
schiedt dit thsns weer.
Wil men hier, nog van politiek spreken,
dkn hoogstens van een polniek, die ver bo
ven het peil van alle panty-binnenlandsche en
behenlandsche politiek uitsteekt,
meer, politiek tot het welzijn van
Europa, Politiek met ais achtergrond
grootste beschs vingsidée’s dia. in Europa
m de wereld zjjn te vinden.
Nog meer, mag ook het Evangelie in
tbeorw, met den regeeringsvorm, hoe of
deze ook zjj, niets te maken hebben, in de
practjjk oefenen bepaalde stroomingen op
de verdere uitbreiding grooten invloed uit.
Wanneer nu de Heilige Vader er dan voor
opkomt, dat elke daad van blind geweld en
elke ongerechtigheid, "van welke zijde deze
ook komen, nit den booze zijn, en dat door
alle volken de beginselen van orde, waarop
de vrede is gebaseerd, moeten worden er
kend en inaebtgenomen, dan zjjn de «espro
ken woorden van den H. Vader innerlijk ge
rechtvaardigd en spruiten voort uit Zjjn ver
antwoordelijkheidsgevoel ten opzichte van de
Hem onderdanige Christenheid.
De godsdienstwaanzin kan zich niet ten
volle ontplooien en zijn uitwerkingen op het
cultuurleven kunnen de grootste uitwerking
hebben, wanneer tusschen de volkeren oor
log en haat onzichtbare slagboomen hebben
kunnen inschrijven. *hel óverige, de tal-
aaubrengt, sluiten zich gaarne aan bjj dit
werk vau apostolaat. Alles schjjnt er op te
wjjzen, dat het katholieke Ierland een der
eerste rangen zal innemen onder de volken,
die zich aan den Kruistocht gewjjd hebben.
De centra van Engeland zjjn hunne propa
ganda nog niet begonnen; maar zoodra de
omstandigheden het hun zuilen veroorloven,
zullen zij liet Werk in hunnen kring kunnen
verspreiden en mooie uitslagen bekomen,
zooals bet volgende feit laat dóórscheme
ren. De overste van een pensionaat, ons eeno
lange Ijjst van leden zendende, schreef: „Ge
lieve hierbjj te ontvangen de lijst van de
leden, verrukt dat zij hunne gebeden, hunne
opofferingen kunnen richten volgens de zoo
dringende inzichten van onzen 11. Vader den
wel, dat dit Uiterste Oosten onder de macht
van „groote duivels” gebukt 1^*
leerlingen van den Goddeljjken
sfeer een groote uitwerking hebben.' In
dere dan om politieke dingen.