a Religieuse Hrtikeien fa Mrste soort nitvoving «n billgke prijs»* Liwlof iHi soort!» Brikwertii» Plaafafag van An no nes» in slis CosrsMM sondsr prysrsrhoograt MODERN DRUKWERK. NIERDPg SLOTHOUBER F 5 a* I’ ss. Laat 223 Tilifou 6 Alknui. 1 OOFT £L bl| een VAKMAN f Cüatera 5 DRUKKERIJ „ONS BLAD" Hofr’ri* 9 12 12 88 85 24 87 58 18 T2 28 LIKDOORN TINCTUUR MODELBOEK TER INZAGE -Cr X oor priesters aanwezig. Toen kwamen uit Ame- ril a 20 Jesuifen; in Juli 1920 vertrokken i gmaals 12 .Testriten naar de Filippijnen. Deze stelden bunne krachten in dienst der heiucnbekeering. In d zo zelfde maand be gaven zich 11 Dominicanen naar de Filip- pyn<>’; f maters van Maryknoll werken in Manilla KERK EN SCHOOL' J. H. JON GE DIJK, RiCTWERKER. Illinttii 183306* latteUiki BoikhaaM jtf. en H111O E^N JAPANNER OVER HET CHRISTEN DOM IN JAPAN. ALKMAAR. de I WT bij V Alkmaar. Telefoon 433 en 63X 15 van de maand, bflzon- .1 Zoeten Naam Jeans, m, dat volkswelvaart >rg biedt voor het op in menige I- den 2 cf 15 23 boek kan worden gezegd? 6. Zijt gü 7. Bezoekt gij rc god sdienstoefenine' CS Ja neen 91 Gemengdvoer per pond Gemengd Toer f Ochtend voer per Amerikaanscbe krachten zijn ook thans nog lijkheid is blijk hear op dit punt nog niet vol- - 0.07 (gebroken) por pooi - 0.07)j id - 0.50 Aanbevelend, P. I. G. ME«, uur oefening van de H. Fami- Donderdag 7 uur Lof met Rotenhoedje en gebeden. Zaterdag 4 unr Mechthooren, 7 utir Lof. uur de stille H. H. Missen, half 11 de Hoog mis. Na de Hoogmis de lofzang ,.Te Deunt” voor den verjaardag van de’kroning van Z. H. Paus Pins XT. Half 1 Bijbel en Liturgie. Van 24 is de kerk open, om te komen bidden. 6 unr Broederschapslof met predi katie. kwart voor 7 Congregatie van de H. Aloysiu». Ma 7 nur Congregatie van de meiejes. Di. kwart voor 8 Congregatie van de man- aen. Wo. half 8 Congregatie vanade vrouwen. Do. 7 unr Lof ter eere v. h. H Sacrament. Vr. rftrt 4 uur moeten de schooljongens ko men biechten. vooP wie Za. half 8 algemee- ne H. Comm. 7 nur T.of ter eere van het H. Hart. Zaterdag voormiddag van 7- half 11 en namiddag alleen van 4half 7 gelegenheid om te biechten. 7 unr plechtig Lof door Z. Voorzitter der met predikatie groei van het Katholicisme in Japan daarin, dat men deft katholieken godsdienst in Ja pan zeer weinig kent. Wat beteekenon dan ook 120 Missionarissen voor een volk vin 6070 millioen zielen. De openbare meening in Japan weet totaal niets van het Katholicis me af. of zij houdt lederen Katholiek voor een misdadiger, voor eïn avonturier, die het. land voor Spanje zon willen veroveren Dit sprookje werd in de 17e eeuw <ipor Calvinis ten in Japan uitgestrooid en leeft tot op den huldigen dag bij het eenvoudige volk verder. Van den anderen kant echter beschouwd, schijnen in Japan 1 zijn, die gunstig vl Een bjjzonder mei ner is zyn groot DE STILLE OMGANG. Het bestuur van het Gezelschap van dén Stillen Omgang te Amsterdam herinnert er de vereerders van het H. Sacrament van Mirakel aan, dat Zondag aui. 13 Febr. te 1 H uur de groote jlarljjkSche vergadering in 't gebouw voor den Werkenden Stand, Kloveniersburg wal 87, zal plaats vinden. De Weleerw. pater J. Weening O.F.M. zal een rede hodden, ter- wijl een zangkoor onder leiding van den heer Vincent van Bers de bijeenkomst met gezang tal opluisteren. Na afloop der openbare vergadering, die voor ieder toegankelijk is, houdt het bestuur nog de gebruikelijke jaarljjksche bespreking met de afgevaardigden der zusterorganisaties van elders. Mochten er besturen zjjn, die geen noodiging onverhoopt ontvangen hebben, dan worden zij toch dringend verzocht te komen vopr de toewijzing der kerken, enz. Het adres van bet secretariaat is N. Z. Vorhurjrwal 167. Amsterdam VOLKSWELVAART EN ZEDELIJKHEID. Van zekere zijde wordt telkens beweerd, daf bet beste, ja het eenigste middel, om de volkszedelijkheid op booger peil te bren gen, is de volkswelvaart te verhoogen. Zon der twijfel is nood in de meeste gevallen geen gunstige voedingsbodem voor de alge meens moraal. Dat evenwel grootere wel vaart voor grootere zedelijkheid voldoende is, wordt door de toestanden in het rijkste land der wereld, in de Ver. Staten van Ame rika, ten sterkste weerlegd. Want, in weer wil van den onbetwistbaar grootsten wel stand staat Amerika zedelijk lager dan eenig christelijk cultuurvolk. In 1923 en in het daarop volgende jftar vonden in de Ver. Staten elk jaar meer dan 10.000 moordaan slagen plaats; daarbjj lag de gemiddelde ouderdom der moordenaars, tenminste tn New-York tusschen 17 en 18 jaar. De ge vangenissen zijn zoo overdreven humanitair ingericht, dat zij nauwelijks meer schrik in boezemen. Zoo is b. v. voor elke gevange nis voorgeschreven, dat elk venster zon moet hebben. In Sing Sing, de grootste gevange nis van New-York, kunnen de heeren misda digers elke week een kino-voorstelling bij wonen en zelfs af en toe een theateruitvoe- ring met de beste kunstenaars uit de stad. De criminale voorvallen worden door de bla den tot ware romans uitgesponnen en menig jong meisje gaat er bij een terecht zitting prat op, dat zij een ..vriendin” van den jongen misdadiger is. Een menschen- leven is in Amerika zoo goedkoop gewor den, dat de levensverzekeringsmaatschap pijen hunne premies hebl>en vernoogd tot het peil als in tijden van dc grootste epedcmiCn. Het jaarverslag van een der grootste maat schappijen, de Metropolitan Company, ver klaart dat het aantal moordaanslagen in de Vereenigde Staten 12 maal zoo groot is als in Engeland. De Prudential Insurance Com pany merkt hierbij op, dat het aantal slacht offers vap moordaanslagen in 24 jaar ver dubbeld is en dat geen land ter wereld in dit opzicht met Amerika kan worden vergele ken. Dit alles schijnt ons rijkclyk voldoende, om de stelling te weerleggei alleen voldoende waarlioi booger peil brengen van de Volksmoraal. T ZAND. Zondag de H.H. Missen om half 8 en om 10 uur: vandaag geen Catechismu»; om half 3 Vesper». k Zaterdag *s middags van 5 tot- 8 uur biechthooren. De gebeden worden verzocht voor Andries Zomerdijk die in den Heer is overleden. ZAANDAM. Zondag Septuagesima De H.H Missen om Z uur. 9 uur en half 11. Na de Hoogmis lofzang Tc Deum ter gelegenheid van de verjaardag der Pauskroning) van Z. H. Paus Pius XI. Avond 7 uui Lof. In de week de H.H. Missen te 7 unr, 8 uur en 9 uur. Maandag 8 ’ole factoren aanwezig te or bet Katholicisme zijn, k treken van den Japan- h diep respect voor de autoriteit: hierin komt hij ('enigermate met den Katholiek overeen: 9110 van het geheele volk vereert den Mikado als een halfgod en wellicht zal het van groot belang blijken te zijn, dat dc leidende Katholiek, Admiraal Yomoto, vroeger de leermeester vari den jon gen vorst was. Ook de liefde en vereering je gens hun ouders komt met de christelijke opvatting omtrent de plichten der kinderen, geheel overeen. Daarentegen vormt de groo te lakschheid der zeden in de betere kringen een groote hinderpaal voor do -uitbreiding van het Evapgelie. Het ware te wenschen. dat de Katholieken voor alles intensief voor de scholen en zie kenhuizen opkwamen en dan verder ook de pers beter tenutten. KFRKE1.I.IKE TOESTANDEN OP DE PHILIPPIJNEN. Het aantal Katholieken op de Filippijnen (18 millioen) is meer dan voor geheel ander Azië. Onder leiding der Spaansche bekeer der» hadden de bewoners eene naar verhou ding hooge trap van moraliteit en welstand bereikt. In 1898 verdreven de nieuwe Ame rikaansche machthebber» de Spaansche’mon- nikken. Door de Amerikanen begunstigd, stichtte de wereldlijke Priester Aglipay de „Onafhankelijke Kerk” der Filippijnen. Twee millioen sloten zich hierbij aan. Thans is het aantal afvalligen sterk teruggegaan. Het laatste steunpunt der onafhankelijke kerk was het onzettende gebrek aan Katholieke priesters. Slechts de helft der gemeenten heeft een geestelijke. In Zambales kan men gemeente, waarvoor 30 jaar ge- 3 geestelijken waren, slechts een of twee maal per jaar de H. Mis hooren. De Amerikaansche protestanten hebben zich de zen toestand in ruime mate ten nutte ge maakt. Hierbij kwam hun bijzonder de ken nis der Engelsche taal te pas, welke taal thans op de eilandengroep de eerste plaats bekleedt. Bijna uit alle Europeesche landen k’ amen ordes de bedreigde Kerk te bulp. Amerikaanscbe krachten z#u ook thans nog dringend noodig. De Amerikaansche geeste lijkheid is blikbaar op dit punt nog niet vol doende ingelicht. X oor 1921 waren slechts 2 Amg-ikannsche waren. Dr bang-i-bang-dansers kwatppq aan in groepen van tien tot vijfden man. Daar stapte juist zoo’n groepje over scheidingsmuurtjes van de rijstvelden. Ziet, de voorste zwaait lans en schild naar links. De volgenden zien eveneens naar links en slaan geweldig op hun houten lat. Gebogen gaan allen enkele stappen vooruit. Nu kijken ze rechts en hetzelfde spo] van daareven herbegint. Wy gingen naar het sterfhuis. Daar we melde een beel primitief wereldje: Wildwoes- te stammen en schaars gekleede vrouwen. Rond de hut werd er hard geschreeuwd. In de hut zag men het lijk van den jon gen Malayon gezeten op horizontale staken. Stokken schraagden het. De jongen hiel I een houten lans in Me hand. Het lijk was reeds vier dagen oud en was gezwollen als eej lucbtbal. Hier en daar was het gebarsten Ik beschrijf het niet nader. Een voor een kwamen de vrouwen voor be lijk en schreeuwden scherp: Ji-ji-ji. dat het weergalmde door de herpen. Na een poos schreeuwden zij nog- een reeks van vermale dijd ingen uit: de geest van’ Malayon kroeg bet verhaal van den moord te hooren, en werd bezv. oren, om zich te wreken op zjjn moordenaar. Ondertusschen vielen de vliegen by heele zwermen op bet lijk aan. Malayon’s moeder z„t neergohurkt voov j het lijk. Haar gezicht was verdwaasd en I tussehenpoozen snikte zij. 's Middags offerden oude fetisjeurs een sacrifacie op in een boschje in de buurt. Met woest geweid kwam heel de bende tcruggeetormd naar hot sterfhuis, gre|>en, ond»r het slaken van wilde kreten bet lijk van den jongen Malayon, en liepen er mee ver weg naar den berg. Jn een hol in den berg, waar het lijk na veel ceremoniën werd ingemetseld, had men wapenen gelegd, opdat de ziel van den afge storvene tot wraak zou worden opgehitst. Toen de lieden naar het sterfhuis terug kwamen, stonden zij als dol Zij begonnen ’n stort van rijst bier te dripken. In den alcohol zenden die woeste mannen en vrouwen dra een lage rust vinden, of wel misschien den noo ’igen durf om een nieuwe misdaad te be gaan. Ik keerde terug, de ziel vol wal’i-g en vol weemoed. <s ON BEK LEEDE WIEGEN. RIETEN STOELEN voor huis, serre en tuin. LIGSTOELEN ons WAQCH- en FIETSMANDEN. HO ‘EN MANDEN, PAPIERMANDE? in alle soorten. REISMANDEN. Beleefd aanbevelend, LAAT Werkplaats Limmeitoaek R, ALKMAAR. curius. Semele met Bacchus en anderen. De dochten van zijns vrouw Themis wa ren: Dike, de gereciiMirhcid, Eunomia, de welvoegelijkheid en Cercne, de vrede, terwijl Clotho de levensdraden «pon van len menreh bg zjjne komst op de wereld, Lachesis, die draden schikte en daardoor *s menschen lot bepaalde en Atropog den levensdraad bjj het sterven afsneed. De negen Muzen waren de volgende: Clio, de muze der geschiedenis. Ueterpe, de muze der toonkunst. Melpomene, de muze van het treurspel. Thalia, de muze van het blijspel Terpsichore, de muze van den dans. Erato, de muze der liefdedichten. Calliope, de muze van het heldendicht. Polyhvmnia, de muze der welsprekend heid. Urania, de muze der sterrenkunde. De muzen waren alzoo de godinnen d'T wetenschappen, zy bewoonden, naar 'tet ge voelen der Grieken den Parnassus, «n vry hoogen berg in Grieken land. Zij hadde.r weer negen dochters de Sireneu beboeten, welke op een eiland van Beneaen-Tta ië (toenmaals) hun verblijf hielden. Door hun betooverend gezang (de Sirenenzang) lokien zij de zeelieden, en al wie dicht genoeg onder haar bereik kwam, werd levend vaucen ge scheurd. ST. JOZEF. Zondag 2e Zondag v der toegewijd aan oen collecte voor de jeugdorganisatie van onze parochie, half 8 er 9 uur stille H.H Missen, nalf 11 Hoogmis, half 7 Lof met gebeden en gezangen ter eere van den Zoeten Naam Jezus. Maandag feest van de H. Catharina de Ricci, Maagd van onze H Orde, volle aflaat, van 45 uur biechten voor de kinderen. 7 uur Lof ter rrre van dc H Petrus. Martelaar Patroon der rieketi. Dinsdag onder de H. Mis van half 8 alge- meene H. Communie der Kinderen, van 6—7 uur gelegenheid om ie biechten. Woensdag 3e der 7 Woensdagen ter eere van den H. Jozefs 7 uur Lof met gebeden en gezangen ter eerë van den H. Jozef. Donderdag 7 uur Lof ter eere van het Al lerheiligste Sacrament- Vrijdag 7 nur Lof en oefenlnj den van „Voor Eer en P spraak EEN KIJKJE OP r3 WOESTE ZEDEN DER IFUGAO*». A Pn^r.d*..f,n,ck’ “'•«elonnarf» van Scheut op de Philippjjnen, schrijft in de Annalen van beheut; De Ifugao’s z(|n een Igorotsche stam en pVer*0***811 Z^B °P '1* Philip- De Philippjjnen werden bekeerd eu be schaafd door de Spanjaarden. Ongeveer tLti milhoen Filiopino’s zjjn Ch ii tenen, maar in de Noorderb.e’gcT) op t eilanl Luzon wonen nos omtiOi t drie houdrtd duizend heiden- sc.be gor* t?en. De inissiMra i^sen van Scheut trachten die nu te bekeeren De Igorottcn zijn koppensnellers. ..Een jongen van. 12 Jaar, Malayon ge naamd. keert van Kiangan terug naar zun dorp Banawé. Het is avond. Hij is aan de Hi- nian-beek gèkomen, op drie K.M. van zjjn dorp. Plots krijgt hfl een verschrikkelijken slag in den nek: bij middel van een mes wordt hem het hoofd bijna geheel afgehou wen. Hij valt dood neder op den oever van de b“ek. Anderendaags werden, de soldaten van Banawé verwittigd en begaven zi h naar de plaats van de misdaad. Nauwelijks zijn de soldaten aangekomen, of zekere T.ibayn krijgt een aanval van razernij en doorkerft’ zijn gebuur. De soldaten loopen er naar toe. Libayu springt op den soldaat Piiminga. die verschillende steken krijgt Soldaat Onon I sohiet daarop Libayu neder. Dat is de koppensneller!} in hare naakte afschuwelijkheid. Ik ben gaan zien naar de htidensche be grafenis van den jongen Malayon. Het was een akelüre dochtigheld. Van ’s morgens vroeg weerklonk de bang-i- bang in het gebergte: de heidenen dansten aan ter begrafenis De begrafenis van een vermoorde vergt een bijzondere dracht De heidenen hadden een witten hoed op van betelsehors. Rond armen en voeten droegen zy banden van dezelfde schors en ook dongabladeren. Op den rug tor sten zij een knapzak, waaruit lange, stijve, vreemdw ikkelende haren staken. Aan bun linkerarm hing een driehoekige lat (de bang- i-hang). In de rechterhand hielden zy den h. uten stok, waarmee zij op die lat hun dan«- i maat sloegen. Die lat wa« ook vervangen door een groot bouten schild van één stuk, waarop met kalk witte strepëh geschilderd I Eerw. Pater Raymakers, Vereenigde Missionarissen door den H. E. Heer G. P. Rengs, Deken van Alkmaar. Zo Algem. H. Com. van de geheele Pa rochie. Half 11 Pontificale H. Mis op te dra gen door Z.Exc. Mgr. Schioppa. predikatie door den Z.Eerw. Pater Raymakers. Zo. 20 Febr. half 7 en 9 unr predikatie door den Z.Eerw. Pater Raymundus Hage mans O. P. en om kwart voor 8 en half 11 door Z.Eerw. Pater Raymakers S.C.M. Onder alle H.H. Missen scbaalcollecte voor de miesie-actie. Ma. 14 Febr .om 9 uur gezongen H. Mis ter gelegenheid van bet 20 jarig bestaan van „de Hanze". Do. Om 8 uur maanddienst voor Geertru- dis Hooi boerG ra «hoer. ST. DOMINICUS. Zo. 13 Febr. Septuagesima. Om 6 uur, half 8 en 9 uur de stille H H. Missen met onder richting. Onder de H. Mis -van half 8 gene rale H. Communie voor de leden der jon- censcongregatie. Half 11 Hoogmis met pre- dicatie. onder alle H.H. Missen schaaleollec- te voor de jeugdorganisatie in deze parochie. Kwart over 12 en kwart over één Catechis mus voor de groote leering. Namiddags balf 8 plechtige opdracht der leden van de jon- eling.«congre<ratie. 7 nur Lof ter eere van en Zoeten Naam. Ma feestdag v d. H Catharina de Ricci, mftagd ran onze H. Orde met vollen aflaat. ’s-Namiddags biechten voor de kinderen, die Dinsdagmorgen kwart over 7 gezamen lijk communiceeren. Di. om 7 uur uitstelling van het Allerhei ligste, half 10 ges. H. Mis voor Bruid en Bruidegom en 's avonds 7 uur Lof ter eere v. d. H. Antonius. Half 9 mannencongrega tie. Wo. 3e Woensdag ter eere v. d. H. Jo seph, half 8 gez. H. Mis. des avonds 7 unr Vrouwencongregatie, half 8 Lof Ier eere v. d. H. Joseph. Donderdagavond 7 uur Meisjesconcregatie. Vrijdagavond 7 uur Lof ter eere van bet Allerh. Hart. Zaterdagavond om 7 uur Lof ter eere v. d. H Maagd. Fa. W. KUATERR IIIT 1M. u, N ttifruteha INBINDEN van ILLUSTRATIE® spoedig sn billgk. g»ui met oen kort begrip d< r tabelachtige ledP van de Grieken; een en ander zou vons zelfs tot nut kunneu zjjn. Uit den worsten Chaos, of mengelklomp der voorwereld, ontwikkelde zich Ge (de aarde), die Uranus (den hemel)) en Tartarus (de benedenwereld) van elkander scheidde. Uranus en Ge gingen een’ huwelijk aan en kregen zes tonen en evenveel dochters. 3ie Titans en Titaninnen werden geheeten. Ura nus wierp al de Titans in den Tartarus, maar moeder Ge ontfermde zich over hare kin deren. liet hen los uit den Tartarus en Kro- n' s of Saturinis doodde zjjnen vader met eenen sikkel. Uit diens bloed kwamen de drie Erinnyen of furiën voort, die Alecto, Megaera en Tisiphone heetten en de boos doeners dag en nacht met geeselzweepen vervolgden. Op deze wyze werd het kwade geweten door de Grieken zinnebeeldig voor gesteld. Kronos trad in den echt .net zijn zuster Rhea en kr<e£ vjjf kinderen, n.l. Vesta, Ce res, Juno, Pluto en Neptunus. welke hy alien verslond. In de plaats van het zesde kind, Jupiter genaamd, gaf de moeder hem eon steen te verslinden. Jupiter bleef z:iodovnde in leven, maar ook de overige kinderen vin Kronos kwamen tot het ipven terug. Jupiter onttroonde zijn vader an werd de opperste der góden, of de god des hemels; by schonk aan zijn broeder Neptunus de heerschappij over de zee en aan Pluto het gebied over de onderwereld. Hij huwde z(jne zuate' Juno, de kot ingin aller góden en hunne kinderen waren: Mars, de god des oorloee, Vulcanus. de god des vuurs en der smeden en Hebe, dc godin der altijddurende jeugd. Behalve Juno had Jupiter nog vele andere vrouwen en kinderen, rooals Metis met hare dochter Minerva: Themis met «es dochters, Mnemosyne met negen dochters, de Muzen of zanggodinnen en Leto of I«atoiia met haar zoon Apollo en haar dochter Diana. A> de opgenoemde gemalinnen van Jupiter waren van goddeljjken aard, «taar hij had ook menschelyke vrouwen met kind.,ren '»n zyne natuur, als: Ma ia mot liaar z H»n Mer- efenlng voor de le- Deugd*’ met toe- L Gelooft gij aan God? 2. Gelooft gU aan de onsterfe lijkheid? 88 3. Gelooft gij aan het gebed als een middel tot persoonlijk ver keer met God? 4. Gelooft gjj, dat Jezus Chris tus goddelijk wa«, zooals bet geen ander geweest is? 85 5. Houdt gij den Bijbel voor ingegeven, zooals van geen ander lid van eene Kerk? 77 ■egelmaflg eene 76 8. Zoudt gjj ’t aangenaam vin den, wanneer gy in een plaats woondet, waar g'ene kerk was? 13 9. Wordt by U thuis regelma tig gemeenschappelijk gebeden? 42 10. Zyt gij in een godsdienstig milieu opgevoed? 87 11. Nemen Uw kinderen deel sa» <ro Isdienstondcrricht? RONDVRAAG OMTRENT GODSDIEN STIGE BELIJDENIS IN AMERIKA. Dez.e gedachte ging van geloovige-niet ka tholieke kringen uit. De vragen werden In 200 dagbladen afgedrukt met verzoek aan. de lezers deze vragen met een ja of neen te beantwoorden, het hierop betrekking hebben de gedeelte van het blad uit te knippen en zonder onderteekening aan de redactie terug te zenden. 158 bladen zonden de ontvangen antwoor den naar New-York in; 125000 personen heb ben geantwoord. Dit is niet veel, doch men kan hiernit reeds zien, welke verhouding tus- »chen geloof en ongeloof bestaat. Alleen die ^ntwoorden werden aangeno men. die uit een ja of neen, zonder meer, be stonden. Talrijke ongeloovigen en z<. Mo dernen maakten zich hierover druk, ook de genen, die de begrippen vervlakken en gaar ne met woorden spelen. Zoo schreef b.v. een Joodech student: Ik geloof aan God, echter niet aan den ouden God der Joden, Jehova, echter aan den God van het heelal, den God der beschaafden van onzen tjjd: ik geloof in eene onsterfe lijkheid in verder leven na den dood, zooale ik voortleef in het geheugen van het nage slacht.” Deze jonge man had echter beide vragen met een kort „ueen” moeten beantwoorden. De vragen met de antwoorden als gemid deld resultaat voor de V. S.: 13 puik kokend f 0.25 - 0 80 - 0.95 I 8 pond Witts Boonen I 3 pond Bruine Boonen 1 pond Grauwe Erwten 12. Meent gjj, dat Godsdienst in het algemeen noodzakelijk voor den men«ch en voor de ge meenschap ist gy Ren .Tapansch ordeman, Ogihara met naam. die zich in Innshrtlck ophoudt, geeft zjjne mooning over dc Evangelisatie in Ja pan als volgt weer. „Naar ftijfne Itoscheiden H. LAÜRENTIÜ8. Morgen tusschen 4- 6 moeten de meisjes tomen biechten van de Woensdageche Lee- •ing. Zo. genaamd Septuago-ima. Collecte voor AbüVUtrt. „Afgoden!" en dan behoeven we eigenlyk al niet meer te vertellen, dat hetgeen hier volgt, betreffende de godenleer, op fabelen en verdichtselen is opgebouwd. Niettemin lijkt ’t ons toch de moeite waard hieraan oen s:? .=3

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1927 | | pagina 12