a
Religieuse Hrtikeien
fa Mrste soort nitvoving «n billgke prijs»*
Liwlof iHi soort!» Brikwertii»
Plaafafag van An no nes» in slis CosrsMM
sondsr prysrsrhoograt
MODERN DRUKWERK.
NIERDPg
SLOTHOUBER
F
5
a*
I’
ss.
Laat 223 Tilifou 6 Alknui.
1 OOFT £L
bl| een
VAKMAN f
Cüatera
5
DRUKKERIJ „ONS BLAD"
Hofr’ri*
9
12
12
88
85
24
87
58
18
T2
28
LIKDOORN
TINCTUUR
MODELBOEK TER INZAGE
-Cr
X oor
priesters aanwezig. Toen kwamen uit Ame-
ril a 20 Jesuifen; in Juli 1920 vertrokken
i gmaals 12 .Testriten naar de Filippijnen.
Deze stelden bunne krachten in dienst der
heiucnbekeering. In d zo zelfde maand be
gaven zich 11 Dominicanen naar de Filip-
pyn<>’; f maters van Maryknoll werken in
Manilla
KERK EN SCHOOL'
J. H. JON GE DIJK,
RiCTWERKER.
Illinttii
183306* latteUiki BoikhaaM
jtf. en H111O
E^N JAPANNER OVER HET CHRISTEN
DOM IN JAPAN.
ALKMAAR.
de
I
WT
bij
V
Alkmaar.
Telefoon 433 en 63X
15
van de maand, bflzon-
.1 Zoeten Naam Jeans,
m, dat volkswelvaart
>rg biedt voor het op
in menige
I- den 2 cf
15
23
boek kan worden gezegd?
6. Zijt gü
7. Bezoekt gij rc
god sdienstoefenine'
CS
Ja neen
91
Gemengdvoer per pond
Gemengd Toer f
Ochtend voer per
Amerikaanscbe krachten zijn ook thans nog
lijkheid is blijk hear op dit punt nog niet vol-
- 0.07
(gebroken) por pooi - 0.07)j
id - 0.50
Aanbevelend,
P. I. G. ME«,
uur oefening van de H. Fami-
Donderdag 7 uur Lof met Rotenhoedje en
gebeden.
Zaterdag 4 unr Mechthooren, 7 utir Lof.
uur de stille H. H. Missen, half 11 de Hoog
mis. Na de Hoogmis de lofzang ,.Te Deunt”
voor den verjaardag van de’kroning van Z.
H. Paus Pins XT. Half 1 Bijbel en Liturgie.
Van 24 is de kerk open, om te komen
bidden. 6 unr Broederschapslof met predi
katie. kwart voor 7 Congregatie van de H.
Aloysiu».
Ma 7 nur Congregatie van de meiejes.
Di. kwart voor 8 Congregatie van de man-
aen.
Wo. half 8 Congregatie vanade vrouwen.
Do. 7 unr Lof ter eere v. h. H Sacrament.
Vr. rftrt 4 uur moeten de schooljongens ko
men biechten. vooP wie Za. half 8 algemee-
ne H. Comm. 7 nur T.of ter eere van het H.
Hart.
Zaterdag voormiddag van 7- half 11 en
namiddag alleen van 4half 7 gelegenheid
om te biechten. 7 unr plechtig Lof door Z.
Voorzitter der
met predikatie
groei van het Katholicisme in Japan daarin,
dat men deft katholieken godsdienst in Ja
pan zeer weinig kent. Wat beteekenon dan
ook 120 Missionarissen voor een volk vin
6070 millioen zielen. De openbare meening
in Japan weet totaal niets van het Katholicis
me af. of zij houdt lederen Katholiek voor
een misdadiger, voor eïn avonturier, die het.
land voor Spanje zon willen veroveren Dit
sprookje werd in de 17e eeuw <ipor Calvinis
ten in Japan uitgestrooid en leeft tot op den
huldigen dag bij het eenvoudige volk verder.
Van den anderen kant echter beschouwd,
schijnen in Japan 1
zijn, die gunstig vl
Een bjjzonder mei
ner is zyn groot
DE STILLE OMGANG.
Het bestuur van het Gezelschap van dén
Stillen Omgang te Amsterdam herinnert er de
vereerders van het H. Sacrament van Mirakel
aan, dat Zondag aui. 13 Febr. te 1 H uur de
groote jlarljjkSche vergadering in 't gebouw
voor den Werkenden Stand, Kloveniersburg
wal 87, zal plaats vinden. De Weleerw. pater
J. Weening O.F.M. zal een rede hodden, ter-
wijl een zangkoor onder leiding van den heer
Vincent van Bers de bijeenkomst met gezang
tal opluisteren.
Na afloop der openbare vergadering, die
voor ieder toegankelijk is, houdt het bestuur
nog de gebruikelijke jaarljjksche bespreking
met de afgevaardigden der zusterorganisaties
van elders. Mochten er besturen zjjn, die geen
noodiging onverhoopt ontvangen hebben, dan
worden zij toch dringend verzocht te komen
vopr de toewijzing der kerken, enz.
Het adres van bet secretariaat is N. Z.
Vorhurjrwal 167. Amsterdam
VOLKSWELVAART EN ZEDELIJKHEID.
Van zekere zijde wordt telkens beweerd,
daf bet beste, ja het eenigste middel, om de
volkszedelijkheid op booger peil te bren
gen, is de volkswelvaart te verhoogen. Zon
der twijfel is nood in de meeste gevallen
geen gunstige voedingsbodem voor de alge
meens moraal. Dat evenwel grootere wel
vaart voor grootere zedelijkheid voldoende
is, wordt door de toestanden in het rijkste
land der wereld, in de Ver. Staten van Ame
rika, ten sterkste weerlegd. Want, in weer
wil van den onbetwistbaar grootsten wel
stand staat Amerika zedelijk lager dan eenig
christelijk cultuurvolk. In 1923 en in het
daarop volgende jftar vonden in de Ver.
Staten elk jaar meer dan 10.000 moordaan
slagen plaats; daarbjj lag de gemiddelde
ouderdom der moordenaars, tenminste tn
New-York tusschen 17 en 18 jaar. De ge
vangenissen zijn zoo overdreven humanitair
ingericht, dat zij nauwelijks meer schrik in
boezemen. Zoo is b. v. voor elke gevange
nis voorgeschreven, dat elk venster zon moet
hebben. In Sing Sing, de grootste gevange
nis van New-York, kunnen de heeren misda
digers elke week een kino-voorstelling bij
wonen en zelfs af en toe een theateruitvoe-
ring met de beste kunstenaars uit de stad.
De criminale voorvallen worden door de bla
den tot ware romans uitgesponnen en
menig jong meisje gaat er bij een terecht
zitting prat op, dat zij een ..vriendin” van
den jongen misdadiger is. Een menschen-
leven is in Amerika zoo goedkoop gewor
den, dat de levensverzekeringsmaatschap
pijen hunne premies hebl>en vernoogd tot het
peil als in tijden van dc grootste epedcmiCn.
Het jaarverslag van een der grootste maat
schappijen, de Metropolitan Company, ver
klaart dat het aantal moordaanslagen in de
Vereenigde Staten 12 maal zoo groot is als
in Engeland. De Prudential Insurance Com
pany merkt hierbij op, dat het aantal slacht
offers vap moordaanslagen in 24 jaar ver
dubbeld is en dat geen land ter wereld in dit
opzicht met Amerika kan worden vergele
ken.
Dit alles schijnt ons rijkclyk voldoende, om
de stelling te weerleggei
alleen voldoende waarlioi
booger peil brengen van de Volksmoraal.
T ZAND.
Zondag de H.H. Missen om half 8 en
om 10 uur: vandaag geen Catechismu»;
om half 3 Vesper». k
Zaterdag *s middags van 5 tot- 8 uur
biechthooren.
De gebeden worden verzocht voor
Andries Zomerdijk die in den Heer is
overleden.
ZAANDAM.
Zondag Septuagesima De H.H Missen om
Z uur. 9 uur en half 11. Na de Hoogmis
lofzang Tc Deum ter gelegenheid van de
verjaardag der Pauskroning) van Z. H. Paus
Pius XI. Avond 7 uui Lof.
In de week de H.H. Missen te 7 unr, 8 uur
en 9 uur.
Maandag 8
’ole factoren aanwezig te
or bet Katholicisme zijn,
k treken van den Japan-
h diep respect voor de
autoriteit: hierin komt hij ('enigermate met
den Katholiek overeen: 9110 van het geheele
volk vereert den Mikado als een halfgod en
wellicht zal het van groot belang blijken te
zijn, dat dc leidende Katholiek, Admiraal
Yomoto, vroeger de leermeester vari den jon
gen vorst was. Ook de liefde en vereering je
gens hun ouders komt met de christelijke
opvatting omtrent de plichten der kinderen,
geheel overeen. Daarentegen vormt de groo
te lakschheid der zeden in de betere kringen
een groote hinderpaal voor do -uitbreiding
van het Evapgelie.
Het ware te wenschen. dat de Katholieken
voor alles intensief voor de scholen en zie
kenhuizen opkwamen en dan verder ook de
pers beter tenutten.
KFRKE1.I.IKE TOESTANDEN OP DE
PHILIPPIJNEN.
Het aantal Katholieken op de Filippijnen
(18 millioen) is meer dan voor geheel ander
Azië. Onder leiding der Spaansche bekeer
der» hadden de bewoners eene naar verhou
ding hooge trap van moraliteit en welstand
bereikt. In 1898 verdreven de nieuwe Ame
rikaansche machthebber» de Spaansche’mon-
nikken. Door de Amerikanen begunstigd,
stichtte de wereldlijke Priester Aglipay de
„Onafhankelijke Kerk” der Filippijnen. Twee
millioen sloten zich hierbij aan. Thans is het
aantal afvalligen sterk teruggegaan. Het
laatste steunpunt der onafhankelijke kerk
was het onzettende gebrek aan Katholieke
priesters. Slechts de helft der gemeenten
heeft een geestelijke. In Zambales kan men
gemeente, waarvoor 30 jaar ge-
3 geestelijken waren, slechts een
of twee maal per jaar de H. Mis hooren. De
Amerikaansche protestanten hebben zich de
zen toestand in ruime mate ten nutte ge
maakt. Hierbij kwam hun bijzonder de ken
nis der Engelsche taal te pas, welke taal
thans op de eilandengroep de eerste plaats
bekleedt. Bijna uit alle Europeesche landen
k’ amen ordes de bedreigde Kerk te bulp.
Amerikaanscbe krachten z#u ook thans nog
dringend noodig. De Amerikaansche geeste
lijkheid is blikbaar op dit punt nog niet vol
doende ingelicht.
X oor 1921 waren slechts 2 Amg-ikannsche
waren.
Dr bang-i-bang-dansers kwatppq aan in
groepen van tien tot vijfden man.
Daar stapte juist zoo’n groepje over
scheidingsmuurtjes van de rijstvelden.
Ziet, de voorste zwaait lans en schild
naar links. De volgenden zien eveneens naar
links en slaan geweldig op hun houten lat.
Gebogen gaan allen enkele stappen vooruit.
Nu kijken ze rechts en hetzelfde spo] van
daareven herbegint.
Wy gingen naar het sterfhuis. Daar we
melde een beel primitief wereldje: Wildwoes-
te stammen en schaars gekleede vrouwen.
Rond de hut werd er hard geschreeuwd.
In de hut zag men het lijk van den jon
gen Malayon gezeten op horizontale staken.
Stokken schraagden het. De jongen hiel I
een houten lans in Me hand. Het lijk was
reeds vier dagen oud en was gezwollen als
eej lucbtbal. Hier en daar was het gebarsten
Ik beschrijf het niet nader.
Een voor een kwamen de vrouwen voor
be lijk en schreeuwden scherp: Ji-ji-ji. dat
het weergalmde door de herpen. Na een poos
schreeuwden zij nog- een reeks van vermale
dijd ingen uit: de geest van’ Malayon kroeg
bet verhaal van den moord te hooren, en
werd bezv. oren, om zich te wreken op zjjn
moordenaar.
Ondertusschen vielen de vliegen by heele
zwermen op bet lijk aan.
Malayon’s moeder z„t neergohurkt voov j
het lijk. Haar gezicht was verdwaasd en I
tussehenpoozen snikte zij.
's Middags offerden oude fetisjeurs een
sacrifacie op in een boschje in de buurt.
Met woest geweid kwam heel de bende
tcruggeetormd naar hot sterfhuis, gre|>en,
ond»r het slaken van wilde kreten bet lijk
van den jongen Malayon, en liepen er mee
ver weg naar den berg.
Jn een hol in den berg, waar het lijk na
veel ceremoniën werd ingemetseld, had men
wapenen gelegd, opdat de ziel van den afge
storvene tot wraak zou worden opgehitst.
Toen de lieden naar het sterfhuis terug
kwamen, stonden zij als dol Zij begonnen ’n
stort van rijst bier te dripken. In den alcohol
zenden die woeste mannen en vrouwen dra
een lage rust vinden, of wel misschien den
noo ’igen durf om een nieuwe misdaad te be
gaan.
Ik keerde terug, de ziel vol wal’i-g en
vol weemoed.
<s
ON BEK LEEDE WIEGEN.
RIETEN STOELEN
voor huis, serre en tuin.
LIGSTOELEN ons
WAQCH- en FIETSMANDEN.
HO ‘EN MANDEN, PAPIERMANDE?
in alle soorten.
REISMANDEN.
Beleefd aanbevelend,
LAAT Werkplaats Limmeitoaek R,
ALKMAAR.
curius. Semele met Bacchus en anderen.
De dochten van zijns vrouw Themis wa
ren: Dike, de gereciiMirhcid, Eunomia, de
welvoegelijkheid en Cercne, de vrede, terwijl
Clotho de levensdraden «pon van len menreh
bg zjjne komst op de wereld, Lachesis, die
draden schikte en daardoor *s menschen lot
bepaalde en Atropog den levensdraad bjj
het sterven afsneed.
De negen Muzen waren de volgende:
Clio, de muze der geschiedenis.
Ueterpe, de muze der toonkunst.
Melpomene, de muze van het treurspel.
Thalia, de muze van het blijspel
Terpsichore, de muze van den dans.
Erato, de muze der liefdedichten.
Calliope, de muze van het heldendicht.
Polyhvmnia, de muze der welsprekend
heid.
Urania, de muze der sterrenkunde.
De muzen waren alzoo de godinnen d'T
wetenschappen, zy bewoonden, naar 'tet ge
voelen der Grieken den Parnassus, «n vry
hoogen berg in Grieken land. Zij hadde.r
weer negen dochters de Sireneu beboeten,
welke op een eiland van Beneaen-Tta ië
(toenmaals) hun verblijf hielden. Door hun
betooverend gezang (de Sirenenzang) lokien
zij de zeelieden, en al wie dicht genoeg onder
haar bereik kwam, werd levend vaucen ge
scheurd.
ST. JOZEF.
Zondag 2e Zondag v
der toegewijd aan oen
collecte voor de jeugdorganisatie van onze
parochie, half 8 er 9 uur stille H.H Missen,
nalf 11 Hoogmis, half 7 Lof met gebeden
en gezangen ter eere van den Zoeten Naam
Jezus.
Maandag feest van de H. Catharina de
Ricci, Maagd van onze H Orde, volle aflaat,
van 45 uur biechten voor de kinderen. 7
uur Lof ter rrre van dc H Petrus. Martelaar
Patroon der rieketi.
Dinsdag onder de H. Mis van half 8 alge-
meene H. Communie der Kinderen, van 6—7
uur gelegenheid om ie biechten.
Woensdag 3e der 7 Woensdagen ter eere
van den H. Jozefs 7 uur Lof met gebeden
en gezangen ter eerë van den H. Jozef.
Donderdag 7 uur Lof ter eere van het Al
lerheiligste Sacrament-
Vrijdag 7 nur Lof en oefenlnj
den van „Voor Eer en P
spraak
EEN KIJKJE OP r3 WOESTE ZEDEN
DER IFUGAO*».
A Pn^r.d*..f,n,ck’ “'•«elonnarf» van Scheut op
de Philippjjnen, schrijft in de Annalen van
beheut;
De Ifugao’s z(|n een Igorotsche stam en
pVer*0***811 Z^B °P '1* Philip-
De Philippjjnen werden bekeerd eu be
schaafd door de Spanjaarden. Ongeveer tLti
milhoen Filiopino’s zjjn Ch ii tenen, maar in
de Noorderb.e’gcT) op t eilanl Luzon wonen
nos omtiOi t drie houdrtd duizend heiden-
sc.be gor* t?en. De inissiMra i^sen van Scheut
trachten die nu te bekeeren
De Igorottcn zijn koppensnellers.
..Een jongen van. 12 Jaar, Malayon ge
naamd. keert van Kiangan terug naar zun
dorp Banawé. Het is avond. Hij is aan de Hi-
nian-beek gèkomen, op drie K.M. van zjjn
dorp. Plots krijgt hfl een verschrikkelijken
slag in den nek: bij middel van een mes
wordt hem het hoofd bijna geheel afgehou
wen. Hij valt dood neder op den oever van
de b“ek.
Anderendaags werden, de soldaten van
Banawé verwittigd en begaven zi h naar de
plaats van de misdaad. Nauwelijks zijn de
soldaten aangekomen, of zekere T.ibayn
krijgt een aanval van razernij en doorkerft’
zijn gebuur. De soldaten loopen er naar toe.
Libayu springt op den soldaat Piiminga. die
verschillende steken krijgt Soldaat Onon I
sohiet daarop Libayu neder.
Dat is de koppensneller!} in hare naakte
afschuwelijkheid.
Ik ben gaan zien naar de htidensche be
grafenis van den jongen Malayon. Het was
een akelüre dochtigheld.
Van ’s morgens vroeg weerklonk de bang-i-
bang in het gebergte: de heidenen dansten
aan ter begrafenis
De begrafenis van een vermoorde vergt een
bijzondere dracht De heidenen hadden een
witten hoed op van betelsehors. Rond armen
en voeten droegen zy banden van dezelfde
schors en ook dongabladeren. Op den rug tor
sten zij een knapzak, waaruit lange, stijve,
vreemdw ikkelende haren staken. Aan bun
linkerarm hing een driehoekige lat (de bang-
i-hang). In de rechterhand hielden zy den
h. uten stok, waarmee zij op die lat hun dan«- i
maat sloegen. Die lat wa« ook vervangen
door een groot bouten schild van één stuk,
waarop met kalk witte strepëh geschilderd I
Eerw. Pater Raymakers,
Vereenigde Missionarissen
door den H. E. Heer G. P. Rengs, Deken
van Alkmaar.
Zo Algem. H. Com. van de geheele Pa
rochie. Half 11 Pontificale H. Mis op te dra
gen door Z.Exc. Mgr. Schioppa. predikatie
door den Z.Eerw. Pater Raymakers.
Zo. 20 Febr. half 7 en 9 unr predikatie
door den Z.Eerw. Pater Raymundus Hage
mans O. P. en om kwart voor 8 en half 11
door Z.Eerw. Pater Raymakers S.C.M.
Onder alle H.H. Missen scbaalcollecte
voor de miesie-actie.
Ma. 14 Febr .om 9 uur gezongen H. Mis
ter gelegenheid van bet 20 jarig bestaan
van „de Hanze".
Do. Om 8 uur maanddienst voor Geertru-
dis Hooi boerG ra «hoer.
ST. DOMINICUS.
Zo. 13 Febr. Septuagesima. Om 6 uur, half
8 en 9 uur de stille H H. Missen met onder
richting. Onder de H. Mis -van half 8 gene
rale H. Communie voor de leden der jon-
censcongregatie. Half 11 Hoogmis met pre-
dicatie. onder alle H.H. Missen schaaleollec-
te voor de jeugdorganisatie in deze parochie.
Kwart over 12 en kwart over één Catechis
mus voor de groote leering. Namiddags balf
8 plechtige opdracht der leden van de jon-
eling.«congre<ratie. 7 nur Lof ter eere van
en Zoeten Naam.
Ma feestdag v d. H Catharina de Ricci,
mftagd ran onze H. Orde met vollen aflaat.
’s-Namiddags biechten voor de kinderen,
die Dinsdagmorgen kwart over 7 gezamen
lijk communiceeren.
Di. om 7 uur uitstelling van het Allerhei
ligste, half 10 ges. H. Mis voor Bruid en
Bruidegom en 's avonds 7 uur Lof ter eere
v. d. H. Antonius. Half 9 mannencongrega
tie.
Wo. 3e Woensdag ter eere v. d. H. Jo
seph, half 8 gez. H. Mis. des avonds 7 unr
Vrouwencongregatie, half 8 Lof Ier eere v.
d. H. Joseph.
Donderdagavond 7 uur Meisjesconcregatie.
Vrijdagavond 7 uur Lof ter eere van bet
Allerh. Hart.
Zaterdagavond om 7 uur Lof ter eere v.
d. H Maagd.
Fa. W. KUATERR
IIIT 1M. u, N ttifruteha
INBINDEN van ILLUSTRATIE®
spoedig sn billgk.
g»ui met oen kort begrip d< r tabelachtige
ledP van de Grieken; een en ander zou vons
zelfs tot nut kunneu zjjn.
Uit den worsten Chaos, of mengelklomp
der voorwereld, ontwikkelde zich Ge (de
aarde), die Uranus (den hemel)) en Tartarus
(de benedenwereld) van elkander scheidde.
Uranus en Ge gingen een’ huwelijk aan en
kregen zes tonen en evenveel dochters. 3ie
Titans en Titaninnen werden geheeten. Ura
nus wierp al de Titans in den Tartarus, maar
moeder Ge ontfermde zich over hare kin
deren. liet hen los uit den Tartarus en Kro-
n' s of Saturinis doodde zjjnen vader met
eenen sikkel. Uit diens bloed kwamen de
drie Erinnyen of furiën voort, die Alecto,
Megaera en Tisiphone heetten en de boos
doeners dag en nacht met geeselzweepen
vervolgden. Op deze wyze werd het kwade
geweten door de Grieken zinnebeeldig voor
gesteld.
Kronos trad in den echt .net zijn zuster
Rhea en kr<e£ vjjf kinderen, n.l. Vesta, Ce
res, Juno, Pluto en Neptunus. welke hy alien
verslond. In de plaats van het zesde kind,
Jupiter genaamd, gaf de moeder hem eon
steen te verslinden. Jupiter bleef z:iodovnde
in leven, maar ook de overige kinderen vin
Kronos kwamen tot het ipven terug.
Jupiter onttroonde zijn vader an werd de
opperste der góden, of de god des hemels;
by schonk aan zijn broeder Neptunus de
heerschappij over de zee en aan Pluto het
gebied over de onderwereld.
Hij huwde z(jne zuate' Juno, de kot ingin
aller góden en hunne kinderen waren: Mars,
de god des oorloee, Vulcanus. de god des
vuurs en der smeden en Hebe, dc godin der
altijddurende jeugd.
Behalve Juno had Jupiter nog vele andere
vrouwen en kinderen, rooals Metis met hare
dochter Minerva: Themis met «es dochters,
Mnemosyne met negen dochters, de Muzen
of zanggodinnen en Leto of I«atoiia met haar
zoon Apollo en haar dochter Diana.
A> de opgenoemde gemalinnen van Jupiter
waren van goddeljjken aard, «taar hij had
ook menschelyke vrouwen met kind.,ren '»n
zyne natuur, als: Ma ia mot liaar z H»n Mer-
efenlng voor de le-
Deugd*’ met toe-
L Gelooft gij aan God?
2. Gelooft gU aan de onsterfe
lijkheid? 88
3. Gelooft gij aan het gebed als
een middel tot persoonlijk ver
keer met God?
4. Gelooft gjj, dat Jezus Chris
tus goddelijk wa«, zooals bet
geen ander geweest is? 85
5. Houdt gij den Bijbel voor
ingegeven, zooals van geen ander
lid van eene Kerk? 77
■egelmaflg eene
76
8. Zoudt gjj ’t aangenaam vin
den, wanneer gy in een plaats
woondet, waar g'ene kerk was? 13
9. Wordt by U thuis regelma
tig gemeenschappelijk gebeden? 42
10. Zyt gij in een godsdienstig
milieu opgevoed? 87
11. Nemen Uw kinderen deel
sa» <ro Isdienstondcrricht?
RONDVRAAG OMTRENT GODSDIEN
STIGE BELIJDENIS IN AMERIKA.
Dez.e gedachte ging van geloovige-niet ka
tholieke kringen uit. De vragen werden In
200 dagbladen afgedrukt met verzoek aan.
de lezers deze vragen met een ja of neen te
beantwoorden, het hierop betrekking hebben
de gedeelte van het blad uit te knippen en
zonder onderteekening aan de redactie terug
te zenden.
158 bladen zonden de ontvangen antwoor
den naar New-York in; 125000 personen heb
ben geantwoord. Dit is niet veel, doch men
kan hiernit reeds zien, welke verhouding tus-
»chen geloof en ongeloof bestaat.
Alleen die ^ntwoorden werden aangeno
men. die uit een ja of neen, zonder meer, be
stonden. Talrijke ongeloovigen en z<. Mo
dernen maakten zich hierover druk, ook de
genen, die de begrippen vervlakken en gaar
ne met woorden spelen.
Zoo schreef b.v. een Joodech student: Ik
geloof aan God, echter niet aan den ouden
God der Joden, Jehova, echter aan den God
van het heelal, den God der beschaafden
van onzen tjjd: ik geloof in eene onsterfe
lijkheid in verder leven na den dood, zooale
ik voortleef in het geheugen van het nage
slacht.”
Deze jonge man had echter beide vragen
met een kort „ueen” moeten beantwoorden.
De vragen met de antwoorden als gemid
deld resultaat voor de V. S.:
13
puik
kokend
f 0.25
- 0 80
- 0.95
I 8 pond Witts Boonen
I 3 pond Bruine Boonen
1 pond Grauwe Erwten
12. Meent gjj, dat Godsdienst
in het algemeen noodzakelijk
voor den men«ch en voor de ge
meenschap ist gy
Ren .Tapansch ordeman, Ogihara met
naam. die zich in Innshrtlck ophoudt, geeft
zjjne mooning over dc Evangelisatie in Ja
pan als volgt weer. „Naar ftijfne Itoscheiden
H. LAÜRENTIÜ8.
Morgen tusschen 4- 6 moeten de meisjes
tomen biechten van de Woensdageche Lee-
•ing.
Zo. genaamd Septuago-ima. Collecte voor
AbüVUtrt.
„Afgoden!" en dan behoeven we eigenlyk
al niet meer te vertellen, dat hetgeen hier
volgt, betreffende de godenleer, op fabelen
en verdichtselen is opgebouwd. Niettemin
lijkt ’t ons toch de moeite waard hieraan oen
s:? .=3