NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD 20 Februari 27 Februari 1927 II I w uitgegeven bij gelegenheid van de MISSIETÉINTOONSTELLING te ALKMAAR. Derde Blad. Dh sdag 9» februari 1997. i 1 HET MISSIE-WERK ONDER DE SCHISMATIEKE VOLKEREN. ONZE MISSIONARISSEN IN CHINA. S - TENTOON STELLING ALKMAAR t VANAF-2O-FEBRM^Mt/^27-FEBR:I927= - I 'V Missie -nummer moerassen ander neger- klepper- gedanst teeken, de te ver ft- btj- I I Ik vatte het plan op om zelf tot bij den aanvoerder te gaan en hem te bidden en te smeeken. het dorp te sparen. De Christenen vergezelden mij tot aan de gevormd en heel hun wezen. DE UNIVERSITEIT IN DIENST DER KERK. Bisachop Thomas J. Shahan van de ka tholieke Universiteit te Washington deelt in een rondschrijven aan de katholieke geeste lijkheid mede, dat binnen den tijd van een generatie uit de katholieke Uniiversiteit t* Washington een kardinaal, drie aartsbis schoppen, 13 bisschoppen, een abt en ver scheidene oversten van religieuse orden zijn voortgekomen. Bovendien heeft hij de bijzonder groot* verdiensten der Universiteit doen uitkopien betreffende het onderricht van onderwijzer* en schoolhoofden in de katholieke leer, het ondersteunen van geestelijk orden en ver der den voortdurenden strijd voor het ge loof geroemd, dien*de Universiteit met de haar ter beschikking staande middelen voert, geen wil en i raad van len invlucht. wezen. Vooreerst moeten wjj deze hereeniging aan God vragen door onze vurige gi Hij is het immers die in Zijn hand de harten en de zielen draagt Het is overbodig hier verder over uit te wijden. Maar bij het gebed moet ook de daad worden gevoegd. En hier kunnen allen, die eenig invloed op de zielen uitoefenen, pries ters, professoren, katholieke journalisten, een heerlijk en vruchtbaar apostolaat verrichten. Dat men de hereeniging 1 allen en door alle middelen. De groote fout is immers dat men elkander niet kent of zelfs miskent. Elkander leeren kennen, waardee- ren en zoodoende een toenadering in het leven roepen, ziedaar het groote geneesmid del. Dan verdwijnen de vooroordcelen, bet wordt licht, en volkomen eensgezindheid is weldra onvermijdelijk. Het is noodzakelijk bij een zoo groot mo gelijk aantal zielen, belangstelling voor hét idee van hereeniging op te wekken. Dat idee moet overal doordringen zoowel in het Westen als in het Oosten; dagbladen en tijd schriften moeten er zich van meester maken en het door de werelo brengen. In één woord, een gevoelen worde wakker geschud, een „Opinion” geschapen in de Christenwereld, zoodat den algemeene beweging ontsta die de verwezenlijking der hereeniging nood zakelijk make, als een zaak van het hoogste gewicht voor de christelijke samenleving. De hereeniging is de groote wensch van onzen H. Vader, den Paus Pius XI Heeft hij niet verklaard, dat hij bet wilde, dat het grootache werk den hereeniging een stempel zou zetten op zjjn pontificaat? Aan het werk dus! Volgen wjj den Paus opdat zich weldra de woorden van Christus' Goddelijk gebed verwezenlijken: Sint, num sicut ego et tu, Pater, Vader, dat zjj één zjjn gelijk wjj." P. Franciscus Wijnhoven. Assumptionist. weinig steun van de Katholieke wereld. Het moet gezegd worden, wjj Westerlingen heb ben ten gunste van de hereeniging der Ker ken, nog geen pogingen aangewend, in even redigheid met de grootheid van het werk. Wat verhindert nu feitelijk deze kostbare en door den Paus zoo gewenschte hereeniging tot stand te brengen'? Werkelijke moeilijk heden van godsdienstigen of rationeelen aard? Niet net minst. Met of zonder leed wezen moet men constateeren dat het dogma maar een zeer geringe plaats inneemt in het feit der scheiding. Het mag voor Telen een bron zijn van redetwist en noodeloozc polemiek, de wezenlijke hinderpaal is elders. Iemand die meer dan 30 jaar te midden van de Schismatieken Grieken, Russen Ara bieren, RoemeniiWs en Bulgaren heeft doorgebraebt, verklaarde onlangs nog, dat hij nooit, in een loyaal onderhoud, een wer- keljjken tegenstand op gebied van leer heeft gevonden. De Schismatieken bekommeren' zich daar geenszins over. De vooroordeelen dan? Zeker, maar de vooroordeelen zijn niet voldoende om alles te verklaren. De hinderpaal voor de Hereenignig moet voornamelijk gezocht worden: In hot feit, dat de christenen van het Westen en het Oosten elkander ignore eren, hetgeen sinds eeuwen als een onoverschrjjdbaren afgrond tusschen hen heeft geopend. Deze verwijde ring, deze onwetendheid is de oorzaak ge weest van talrjjke, dikwijls belachelijke voor oordeelen, die meestal het voornaamste be standdeel der onderling» kennis uitmaken. De geest wordt ermee gevoed en in de rede twist zjjn het de eerste wapens, waarnaar gggrepen wordt. Voegen wjj hierbjj dat de onverschilligheid, waarin de meeste schis matieken zich houden ten Opzichte van de gewichtige questie der éénheid werkelijk verschrikkelijk is. Zoo wordt er geleefd sinds eeuwen: Men is gewoon geraakt aan de onbeweeglükheid van den verlamde. Waarom veranderen? De nijpende onrust wordt wegaevaagd door de gelatenheid van den zieke vin Bethesda: „Hominem non habeo”. Er is niemand, om mij in het water te dompelen. Op welke wjjze is het nu mogeljjk een toenadering uit te lokken en de zóó nood zakelijke hereeniging te verzekeren? Twee middelen schijnen daarvoor bijzonder aange- O V - gebeden: poort en zouden daarna in gebed afwachten wat er gebeuren zou. Toen ik hjj den aanvoerder kwam, scheen die beschaamd over zjjn eigen wreedheid. Hij ]i> mjj ongedeerd terug naar den Mis siepost gaan. In den vroegen morgen zond hjj bericht, zjjn troepen niet binnen zouden komen. Desniettegenstaande kwamen enkele ach- verkondigde aan terbljjvers toch al onze paarden aanslaan. Een officier met enkele soldaten kwam mq 3000 dollar eischen. Hjj maakte reeds de koorden gereed om mij te binden, en dreig de m<j neer te schieten, als ik de gevraagde s<.m niet gaf. Hij kwam zoo tot driemaal toe, en zoo bleef ik twee lange uren met angst en schrik tusschen leven en dood. Eindelijk kwam het bevel dat de troepen aanstonds moesten optrekken. Zoo liep allee nog goed van stapel. De soldaten van gene raal Feng houden nu nog de streek bezet. In de Ohristenheden zijn er troepen ingekwar- tierd. Zij moeten die Christenheden-be schermen; maar zjj bestelen ze op groote schaal. Mijn huis is een echt hospitaal. Alle dagen heb ik er een dertig gekwetste solda ten te verzorgen. Ik beveel mij zelf en de Missie van Santao- ho aan in de gebeden." Aan een brief van den WelEerw. Pa ter C. Dtemeer S.C.J. ontleenen wij het volgende: Op het oogenblik zijn m’n zwarte stu denten voor drie maanden naar hun respectievelijke negerdorpen, sommigen moesten er 'n maand voor tippelen, maar dat hadden ze er graag voor over om hun heidensche familie en kennissen weer eens te zien. Hun Prof, gebruikt dan dien tijd om de meest verlaten in boorlingen, diep in de binnenlanden te bezoeken en hen wat te leeren over de zaken van den goeden God, „Maneno ya Mungu” zooals de zwarten zeggen. Zoo ben ik nu juist terug gekomen van een reisje van zeven weken, ’k Was weer echt Missionaris bij de wilden. Van dag tot dag reisde ik verder, te voet als de wegen het toeliêten of per draag stoel door rivieren en moerassen en logeerde eiken dag in een dorp 25 a 30 K.M. verder. Soms heeft de Missionaris gedurende zoo’n reis wel eens zware dagen, als hij afgemat door vermoeienissen en zonne-hitte koortsig aankomt in ‘t nachtkwartier, waar sterveling iets van hem weten heel de dorpsbevolking, op den toovenaar, de bosscni Wat kan hij dan beter doen dan z’n brevier bidden, rozenhoedjes knabbe len of papier nemen en vulpen om aan familie, bekenden en weldoeners in het verre Europa wat missie-nieuws te pen nen? Ja, *t kan gebeuren dat de negers koud als ijs zijn voor den godsdienst. Maar zoo is het gelukkig niet overal. -In andere dorpen wordt Mupe (pater) met gejuich binnengehaald, met tamtams en negerzang, ontvangt eieren en kippen bij de vleet en honderden komen naar zijn onderrichting luisteren. Anderen die al christen zijn, kunnen weer eens de H. Sacramenten ontvangen en de priester voelt zich gelukkig tusschen de zijnen. In onze parochie met een opi grooter dan Nederland en ’n I hun oogen kon bekoren. En ze sloegen dc handen in elkaar van bewondering. Met behulp van een tolk, sprak ik hun over één God, die het goede loont en het kwade straft, over de eeuwigheid van hun ziel enz. enz. Tot m’n groote verba zing merkte ik, dat deze menschjes, die door de omwonende stammen voor ach terlijk worden aangezien, in geloof én zeden ver boven de andere negers staan. Polygamie komt onder de dwergnegers niet voor. Zij zien dit aan als het groot ste kwaad. Natuurlijk, om alle bijzonder heden van hun levenswijze na te gaan, zou men er onder moeten leven, maar dat is voor ons onmogelijk, omdat, zoo als ik boven zei, de dwergen geen vaste dorpen hebben. Ze maken hun hutjes in de nabijheid van het wild Op olifanten- jacht zijn ze al uiterst behendig. Ze loo- pen zonder de minste vrees tusschen de achterpooten van het beest en stooten zoo hun breede lans in den buik van het monster, dat dan op 'n goede 100 meter afstand sterft. Het is jammer, dat dit energieke volk je zoo ver buiten het bereik ligt van den Missionaris, want ze staan dichter bij den godsdienst dan alle anderen. ’s Avonds op dien ^elfden dag had ik nog de gelegenheid hun dans te zien. Eerbaar doch mysterieus. Het opper hoofd alleen stond in 'n wijden kring on- derhoorigen en begon op maat van een melankolieken zang met fantastische vlugheid hoofd, armen en beenen te bui gen en 't leek alsof met iedere beweging al zijn knoken kraakten. De groote cir kel van menschjes draaide schuifelend om de spil, hun opperhoofd, en ieder hunner sloeg met twee stokjes stijf in de maat van hun getrippel een I marsch. Toen ze ’n uurtje zoo hadden gaf de hoofdman een groep ontbond zich en in n oogwenk waren allen verdwenen. Dit over de ontmoeting met de dwerg negers op één dag. me van verre het boschpad zagen aankomen, vluchtten het bosch in of klauterden bliksemsvlug in de boomen en bleven er zitten tot 'k voorbij was. Allen zonder uitzondering van groot tot klein waren gewapend met 'n breede. vlijmscherpe lans of met vergiftigde pijlen en hand boog 'k Had al enkele malen geprobeerd een gesprek met hen aan te knoopen, maar geen van allen leek me te verstaan Eenige dagen later, toen ik wegens 'n Mariafeest niet verder reisde, vroeg ik den sultan van het dichtst bij gelegen dorp, of ie er geen kans toe zag om de bewoners van het dwergendorp naar mij te sturen, met de belofte, dat allen een lepel zout zouden onfvangen. En werke lijk, juist onder het middaguur, toen de zon het hoogste stond, kwamen er een 30 met hun opperhoofd. In het begin wa ren ze wel wat angstig, je kon het zoo zien op hun goud-gele tronie, maar die blanke was goed en vriendelijk en gaf hun zout. Ik noodigde ze uit om op mijn barzate komen, liet ze alles zien wat ik bij me had, horloge, boeken en plaatjes, schoenen en kousen, kortom alles wat Christus heeft op den grondslag van Pe trus een Kerk gesticht, die hier op aarde zijn Verlossingswerk moet voortzetten en de zie len het rjjk der hemelen ontsluiten. De h lle- machten. die haar niet kunnen overweldi gen, hebben tegen haar het groote middel van verwoesting aangewend. n.L: verdee- len. Als de christenen uit het Oosten zich van de eenheid van Rome hebben afgescheiden, dan is het niet zoozeer wegens theologische, religieuse en disciplinaire beweegredenen, als om staatkundige doeleinden en onderlinge miskenning.'Sedert eeuwen leven de Oos, *r- sche Kerken van haar roemrijk verleden maar ze lijden een bloedarmoede en bljjvcn geestelijk verlamd door haar politieke dienst baarheid en een overmaat van streven naar zelfstandigheid. Van de Oostzee tot aan de» landen ven den Ti<er en den Nijl leven 160 millioen zielen, dit ge’oovig zijn gebleven, de Sacramenten eerbiedigen, Christus aan bidden en hulde brengen aan Zijn heilige Moeder. En toch weten zij niets van het in nige leven der Katholieke wereld. En wjj, Latynen van het Westen, wjj kennen de Oostersche Christenen ook niet, zelfs wan neer we in hun midden verblijven. Wij zjjn: geschóten broeders. Wjj zouden dikwerf genegen zjjn elkander als vjjanden te beschouwen, terwijl onze scheiding meer te wjjten is aan een betreu- renswaardg misverstand dan aan pricipiëele moeilijkheden. Rome heeft menigmaal met de grootste toegevendheid en de teederste liefde de Oostersche christenen tot haar één heid teruggeroepen. Doch haar stem en haar daden hebben bjjna geen echo gevonden, noch in het Oosten, noch in het Westen. De bljjde tjjding heeft nauwelijks eenige ver kondigers opgewekt, en het is uit de hoog te en met bitterheid dat de stem van den Paus werd beantwoord. Een machtig middel van herstel ligt reeds in het feit, dat vele kerken, vereemgd met Rome, langzamerhand zjjn opgerezen te mid den vaii het Schisma. Maar deze zijn jammer lijk te gjMkke<'d gebleven en ontvangen te iets te vertellen van de zoogenaamde dwergnegers, die vooral huizen in het N.-Oostelijk gedeelte van onze parochie, naast den Walese-stam, In Europa behoort het dwergenge slacht al lang tot de sprookjes-wereld, maar Jjier in hartje Afrika, waar de wilde nétuur zoo meesterlijk overeen stemt met het karakter van 't volk, be staat de dwerg in werkelijkheid. Gedurende een van m’n laatste mis- sie-reizen naar dat gedeelte van onze parochie, kwam ik na ’n tiental dagmar- schen in een voor mij onbekend en nooit gezien oerwoud, waar eeuwen oude boomen hun volle kruin op rechten stam ten hemel staken. Daar heeft nooit een menschenhand de groot heid der natuur trachten te ontsieren, De tusschenruimten zijn ei heerlijk aan gevuld met dicht en laag struikgewas. In die bosschen maakte ik voor 't eerst kennis met de Mombutu’s of dwergen. Dwergen, niet in den zin v. halfgewasse- ne menschen, mislukte of misvormde wezens, maar menschen volgroeid, wel- regelmatig ontwikkeld in Hun gestalte, als- vol wassene, blijft gemiddeld tusschen 1.25 M. en 1.45 M. Als men die menschen eenmaal gezien heeft, kan men ze ter stond van de andere negers onderschei den. Hun huidkleur verschilt aanmerke lijk van de anderen, ze zijn niet zwprt, maar geel-brons, hebben diep-liggénde heldere oogen, breede neus en dunne lippen. Daarbij hebben ze een veel ver standiger gelaats-uitdrukking dan de ne gers van alle andere stammen. De dwergneger is vlug en lenig van aard, wonderbaar behendig met pijl en boog, en leeft van de jacht. Eigenlijke dorpen hebben ze niet, maar leven los, diep in de bosschen, vandaag hier, morgen daar. Ze maken er in *n oogwenk hun kleine ronde hutjes van boomblaren en gras, niet hooger dan 1.20 M. Plantages van bananen en rijst houden ze er niet op na, zooals de andere negers, maar ze gaan de opbrengst van hun jacht en wil de honing inwisselen tegen bananen en rijst bij de naburige volksstammen. Men zegt, (en 't is zeer waarschijnlijk) dat de dwergnegers de eerste bewoners van Congo geweest zijn, en dat de grootere negervolken eerst later uit het Noord- Oosten van Afrika naar hier kwamen gezwermd. De dwergen leven geheel op zich zelf, buiten den invloed van de hen omringende rassen, verlangen ze te blij ven wat ze zijn: vrij en onafhankelijk op de aarde, die ze als de hunne beschou wen. Op m’n reis ontmoette 'k soms heele zwermen van die kleine mannetjes, zon der te groeten, zonder me aan te zien zelfs, stoven ze voorbij of maakten schuw 'n halven cirkel door het struik gewas om naar niet in de orimiddellijke nabijheid te komen v. dien grooten blan ke. Dwergen-kinderen die op vit Hoezeer onze Missionarissen te lijden heb ben onder de toestanden in China moge blij ken uit het volgend schrjjven van een Mis sionaris in Mongolië „Na de nederlaag van generaal Feng-iu- siang. toen zijn troepen naar Kansou optrok ken en daartoe al onze Christenheden van Santao-ho voorbijkwamen, hebben wjj en onze Christenen veel te verduren gehad. In de laatste tien dagen zjjn zes kerken geplunderd, meestal door de troepen en ook wel door de roovers. Sedert een paar maanden moeten wij dag en nacht de wacht houden. De Chrit-tenen zijn meestendeels gevlucht naar de bergen of naar den een of anderen versterkten Missiepost. Mijne Christenheid Manhwi is voorzien van een omheining. De twee buitenposten van Manhwi zjjn reeds totaal geplunderd. Talrjjke Christenen zijn ook meegenomen door de roovers, en worden niet losgelaten dan na de betaling van hun losgeld. Op 19 September 1926 kwamen hier in den voormiddag een zeventig soldaten aan, die al de lastdieren, die in 't plein rondliepen, aansloegen. Wjj ontvingen ze heel beleefd en, over de omheining, gaven wjj hun alles wat zjj noe- dig hadden. Maar zij waren op plunderen uit en wilden binnen. Dat weigerden wjj. In den namiddag kwamen zich duizend man hjj hen aansluiten. Zjj stelden zich in slagorde en begonnen te schieten, vanaf 5 uur in den namiddag tot 10 uur ’s avonds. Zjj bombardeerden de kerk en de pastorie^ De eerste bom viel op den toren, twaalf an dere vielen in den hof. Te 10 uur werd allee stil. Rond middernacht kwam men ons berich ten, dat ’t geschut den volgenden morgen opnieuw zou beginnen. Om de Christenheid te redden, wilde ik het uiterste wagen. ipervlakte bevolking van meer dan 500.000 heidenen hebben we 5 verschillende volksstammen evangeliseeren. 't Zou me veel te voeren, ja, *t is zelfs onmogelijk om woonten, karakter, levenswijze en geloovigheden van eiken stam afzon derlijk weer te geven. Gaarne wil ik echter deze gelegenheid benutten om u 1£>TE X2J IN Of WORM CAMTTEIöaiOOt

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1927 | | pagina 11