1927 20 Februari 27 Februari „NOORDHOLLANDSCH DAGBLAD c 1 IK. uitgegeven bij gelegenheid van de MISSIETENTOONSTELLING te ALKMAAR. Tweede Blad r 99 GOUD, WIEROOK EN MYRRHE. UW W. N-t Vebraari lit ijj rliii ks H t A V- I VREEMDE MISSHN TE LYON. STAND DER PATERS VAN DE DE AANKOMST VAN Z.EXC. MGR. LORENZO SCHIOPPA. I AANKOMST VAN MGR. DR. MICHAEL BUCKX AAN HET STATION. Wlerowk öf plaat». Gd4k de wierook al kreukelend op ben aam gaven tocli door de geloovlge wereld lot bei! on tot welzijn der ongelooy' bsatauchtigen Heiland too •chook en, tou 't hek coring heidenen. menschelQker wj om gefaald hebben. ZonjjA myrrhe. rinde onheus ge hand aangeboden^ loovigen wellicht nd. Satan's da venketen, bank tij die drie offer gaven. rijn ontell>are heidenen than* herscha pen in ledematen van Christus’ Kerk, in kin deren Gods en erfgenamen de* Hemela. bank aan dietelfdo giften rijn er dollenden en nog eena duitonden geloovigen, wijd en zjjd over den aardbol verspreid, die er tieh in den oor- werk zoozeer tot groei en bloei gebracht heb. tog dagelijks brengen. Zonder die drie >cn door da nen ons tot taak atollen de bekeering van ékn enkelen verstokten heiden, ergens in China of waar dan ook. We kunnen eindelek bidden, dat de Heer van dan oogst werklieden m«ge lenden in Z|fn wjjngaara, en wanneer we tus- ono passieve versterving. Door Father C. B. Simons van het Missiehuis te Roosendaal. DE OFFICIEELE PERSONEN TIJDENS DE OPENINGSPLECHTIGHEID IN „T GULDEN VLIES". der heidenen. l)e groote H. Thereaia was vol bloed Missionaris. En toch heeft te nimmer haar geliefkoosd Spanje verlaten. Hoe was ze i|ni> Mi-- "tiaris? was Missionaris van l>e- gesrte. Meermalen daags toch stortte te vuri ge gebeden tot God, voor de bekeering der heidenen, en het is haar geopenbaard gewor den, dat te door haar gel>ed evenveel heide nen gebracht heeft in den schoot «Ier ware Kerk sle de groote II FrancUcu» Xaverius. die meer dan honderdduitend heidenen met eigen hand heeft gedoopt. Wat de H Theresia heoftge daan. dat kun nen ook wjj. Wij allen kunnen bidden voor het Missiewerk. Wat beteekent voor ons een Ave dagelijks voor de bekeering der ongeloo- vigenV We kunnen bidden, dat God de po gingen der Missionarissen overvloedig zegeno en de harten der heidenen vermurwo. We kun. Doch vader heft den snaak vol leedvermaak Omhoog, e» tlo nu kan h|j de appels grepen. Wat de kngap ia met betrekking tot bet fruit, dat ia de Missionaris met betrekking tot 1» eu biyft steeds tjj vol blijde herinneringen voor Katholiek, doch ia bjj uitstek liet sulks voor de bekeert! offeren we myrrhe en i van begeerte. O gij. die ia de hospitalen ligt nitgestrok» op uwe Itidenssponde, overweegt deae rsge- enooten te brengen tot Christus. jtyrrhe! Misschien I» 't ligon bekend, dat die drie schoons der Wijten ook te vent de gaven welke in den loop der eeuwen het Mis»la ge wereld don on- bnbaatsuchtig ge preek onder do fze gesproken, al- goud, wierook en jffk.- tijden met kwistl- touden mlllloenen onge- gekluisterd liggen aan specerijen, terwijl een kleurling kwam jearagen met een ailveren schaal, waarop een stapeltje goud. Naar lands teden wa ren allen barrevoets, doch met tulband ’t hoofd. Nabij den troon van den monarch gekomen, maakten te eerst een gracieuss buiging, teraelfdert|jd de reebterhaisd aan het voorhoofd brengend. Daarop vielen al len plat ter aarde neder, het gelaat steeds naar den vorst gekeerd. Op een wenk van desen richtten se aieh vervolgens op, nader den den troon, bogen weer en lioden dan eerst don gebieder geknield hunne geschen ken. Opvallend was bet. hoe de Maharadjah den offeraars van vruchten, bloemen en spe cerijen slechts een toeken gaf, dat te zich mochten verwijderen, doch dat hij renige oogenblikken de rechterband liet rusten op het goud, als wilde hij hiermee te kennen geven, dat h|j als he< r-< her over alli'i- en over‘allen het zich wiesverklezende kon lOS éigenen, waarop h(j beduidde, dat hij bet grootmoedig terugschonk. Missie -nummer van het Kjjk, dacht ik bjj me zvlvun, dat ia wer kelijk leerzaam. Zulk een ceremonie tonden de Katholieken in Holland een» moeten bjj- wonen, want dat sou hun een levendige Il lustratie geven van betgjen er moet sjjn voorgevallen in bet grjj» verleden, toen de H. Driekoningen uit het Oosten hun op wachting maak (én bij het goddelijk Kind, eveneens een vorst, in het Oosten geboren. Heel eigenaardig 'waren de offergaven, welke Caspar, Melchior en Balthasar mee- brachten voor het Kindeke Jeins! En too vol diepe geheimen! Goud, het symbool van j Chriatus-Koniag; wierook, het zinnebeeld l van Christus-God? en myrrhe, ten teeken van Christus-Menschheid. Epiphania, het Driekoningsfevstj Is en een hoi inderen feest van den Missionaris, daar do drie Ko- tongen ds eerste heidenen waren, die tol de kennis van den lang verwachten Megaia» gevoerd werden, en tevens bet instrument om eigen landg Goud, wierook en myrrhe! Misschien I» 't slecht» weinigen bekend, dat die drie schoone geschenken ge. d» Oostersche etikette, welke vordert, dat Oos terlingen nimmer bun opwachting maken bij hooge personages met ledige handen. Som mige inlanden* verschenen met een mand bloemen. Anderen brachten een schotel met vruchten. Weer anderen kwamen met geu rige S| sangi. bokeeringen. Ze zijn boven s'n macht. Met God's genade evenwel is hij sterk en machtig. Wil God aieh van bent bedienen al» werktuig, dan volgt succes op Missiegebied*, too niet, dan mislukken s'n pogingen, schijnbaar ten minste, want somtijds is bet grootste fiasco bet grootste succes, maar over die parados ■on ipen wel boekdeelen kunnen schrijven. Door het gebed nu wordt den Hemel een Jtei- lig geweld aangedaan. Het beweegt God tien geloofsberaut op Zijn eigen mysterieus» en wonderbare wjjse te helpen, s'n pogingen te legenen en dexelve tot een glansrijk resultaat te brengen. Vandaar de dringende noodzake lijkheid om veel voor bet Missiewerk te bid den. De H. Franciscus Xaveriu» was zoo diep doordrongen van die waarheid, dat schrijvend aan s'n medebroeders te Rome, hjj huu ver- zocht vurig te bidden, dat God sieb van hem maakt, dan zullen »i|ti |*ogingen weinig of I mocht liediencn ala instrument tot liekeenng niets listen. Laat de Missionaris met nog zoo. u---t»—-i--i vael (jver en geestdrift het zaad van het H. Evangelie strooien te midden der landouwen vau liet tropische land, als de heinclsche dauw dat door hem gestrooide zaad niet be vochtigt. doet out kiemen en tot wasdom brengt, dan zal het van lieverlede verdorren en geeiie vruchten vóórtbrengen. Dit wordt gestaafd door de woorden van Qhristu- Zelf: „Zonder Mij kunt gij niets.” Inderdaad, wc kunnen niets zonder de God delijke genade. Dus ook de Missionaris niet. Maar met de genade kan bij alles in Hem, die hein versterkt. Het volgende voorlieeld *al dit dui lelyk mak* n. Een kleine knaap strekt gretig uit de hand Naar 't sappig fruit, maar kan het niet bereiken, zulks getrouw doen, dan zips wo evenals de groote II Theresia waaraebtige Apostelen en Missionarissen van begeerte. Maar ook MYRRHE BEHOEFT HET MISSIEWERK. D« myrrhe is een^afómatische plant, welke voornamelijk inTloitersche landen groeit en van oudsher werd gebnlkt l>|j het balsemen der dooden. Dientengevolge hebben geeste lijke schrijvers haar altijd beschouwd ah het symbool der versterving. Want evenals de myrrhe de lichamen bewaart tegen vleesche- lijk bederf, zoo behoedt de versterving de ziel des menschen tegen zedelijk bederf, het bederf der zonde. Nu ondersebelden de godgeleerden schen actieve versterving, welke we zelven opleggen, en welke ons wordt opgelegd door God of wei met God's toelating zijdelings door de schep selen. In sommige zaken moeten en in anders zaken kunnen we ons versterven. Ihi» mos ten we ons zelven versterven In ongeoorloof de zaken. We moeten onze oogen versterven en ze nimmer werpen op onwaardige zaken. We moeten onze ooren versterten en nim mer luisteren naar de sirenetaal van t den verleider. <>nze tong moeten we veratgrve* en ze nooit bezoedelen door IsxW-rtaal of kwaadsprikendheid. In geoorloofde zaken echter kunnen we ons versterven Zoo kun nen we ons bijwijlen een onschuldig vermaak ontzeggen. We kunnen het stilzwijgen be waren onder «ene Keleediging. Een kind kan van tjjii tot tijd z'n snoefAust liedwingen. En wanneer we nu bij dergeljjke geh-genh*den ons zelven plaatsen op ren honger niveau, liandelen uit honger motief, b. v voor de he- kiering der heidenen, dan offeren we aan God de genade van myrrhe. en z|jn we hier door missionarissen van begeerte. Doch gelijk de eene myrrhe-plant de ande re niet zelden in kwaliteit en aroma over treft, zoo zjjn er ook graden van actieva versterving. Versterving nu betracht In zeer verheven grzuid, omvat niets minder dan e< persoonlijk offer of een offer van den ge- heelen mensch. Het lieteekent gehoor gi ven aan de Goddelijke roepstem: „Ga uit uw land en uit uw maagschap en uit 't huir uw» va ders en kom in het land, dat ik u toonen ral." (Gen. XII). Het beteekant dus zelf mis sionaris worden, zich zelven geven al» le vend slachtoffer voor het nobele missiewerk. Maar dst is geen kinderspel Daartoe l>e- boort stalen moed. Daartoe behoort alge heels zelfverloochening, doch wat hiertoe voornamelijk vereischt wordt is waaraclitige roeping van Roven. ll<laas, zich dus voor de goede zaak ten slachtoffer stellen Is slechts aan weinigen ge geven. en toch kunnen we allen slachtoffers van liefde worden voor de Missie, en hoe? Door de beoefening der |»a»sieve versterving, dat is door edelmoedig alles te aanvaarden uit de handen van God, rechtstreeks of zij deling», en zulks te doen voor de bekeering dor ongeloövigen. O, la'seften we een» goed welke waarde onze kruisen hcliben in de oogen van God, welke munt we er uit kun nen slaan voor den Hemel, nimmer, nimmer zouden we re verwerpen, maar ae, groot- moedig van God aanvaarden, en doen we Tng der heidenen, dan zyn we mlsslonarissan stijgt In onze kerken en dmi ganschen tempel met hars aromatische geuren vervult, zoo ook stijgt het gebed van den rechtvaardige air een dulzendMoemeegeur opwaarts tot v64r den troon van den Allerhoogste en ver vult den gansoben flemel met zjjn balsemende geuren. IMt verklaart waarom <le wierook steeds is beeehouwd als het zinnebeeld des Gebed». Het Missiewerk heeft veel gebed van noode Bekeeringen immers zijn niet het werk van den Missionaris, o neen, hij is met betrek king tot deze niets meer dan een nietig in strument: hekeeringen zijn het werk «Ier god delijke genade. Iaat de Missionaris nog zoo veel Hieven en zwoegen, laat hem al zjjn lm- loOgkracht en rt- lenaarstalent aanwenden, laat hem een organiasteur zjjn van den eer sten rang, Indien God de steenen harten der heidenen niet verbrijzelt en tot gruis Tjjden» mijn Missionarisleven in Kash mir, was ik meermalen op audiëntie bjj den inlandwclien grootvorst of Maharadjah, en zag dan vaak hoe de inboorlingen, (Iindoe* zoowel als Mahomedauen, tot Zijne Koninkllj- ke Hoogheid kwamen met allerhande schenken. Dit nu is overeenkomatig deelulag op imigen Imroemen, dal zjj gedureu de hun leven ofschoon niet zelf huu ge gaan naar de verre gewesten, omdat tg hier toe geen roeping gevoelden toch hebben meegewerkt aan het grootache verjotsiugs- werk der wereld, dat zjj MissiouariHitbn waren, zoo niet „in re”, dat ia in werkelijkheid, even als de geloofsheraut, die zjjn va lerland ver laat, dan toch zoker „in spe", of door in*, geerte, en *tus eenmaal met de Missionarissen als eeuwig loon yen schoone kroon in 'a He mel» wooiuzullen ontvaugeu. I>. u<l, w ichook-Tt' myrrhe! Door het goud worden ver-taau stoffelijke offers, door de wierook geestelijke offer» en door de myrrhe j levendige slachtoffers. Welke dier drie gaven I rou, uaar uw meening, het Missiewerk wel het meest behoeven? „Goudl" zoo hoor ik sommigen zeggen, „want MiaMouariiwen zjjn gepatenteerde be delaars, altijil eu eeuwig vragen ze oin geld." Mis geraden. Het Missiewerk behoeft on de eerste en voornaamste plaats: wierook, daar na my rrhe, eu sleobts op de allerlaatste plaat» gouii. Wterook behoeft bet Missiewerk. gacsteUjke offer» op de eerste de wierook al kronkelend op- A .flK 1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1927 | | pagina 11