1927 20 Februari 27 Februari Kemmer Rutogarage G. PQUWEL8 yCHEVROLET I uitgegeven bij gelegenheid van de MISSIETENTOONSTELLING te ALKMAAR. Ifebraarft 1«»7. - GENERAL MOTORS PRODUKT WAAROM MISSIE-ACTIE. DE PIT. HET APOSTOLAAT IN DE MISSIE. DE ZIEL' DER MISSIE-ACTIE. S3 0 u .9 weinig op het omhulsel. Het hardste sterkste is ons nog het liefst al kost moeite, door te dringen tot de kern en zaad machtig te worden. Hoe hardeV de kern, de pitten weten. Op de pitten komt Alkinaar staat in het teeken van de J'issie- actie. Degen van <en Missie-tentoonstelling zjjn bigde dagen voor een stad, dagen van opge wekt katholiek leven, van Roomsche feest vreugde. omdat we winnen, steeds vinnen en het Rijk van Christus, dat we zoo graag over de geheele wereld zouden zien uitge breid, met onweerstaanbare kracht zich zien uitbreiden, steeds verder. Een Missie-tentoonstelling ie een wapen schouw, een blik op de krijgsverrichtingen in den edelen strijd ter uitbreiding van het Godsrijk en ze heeft dit blijde en bemoedigen de, dat we bg dien schouw, dien blik ver stomd staan over het vele, dat is bereikt en het vele, dat met onze inspanning bereikt kan worden. De Missie-actie groeit. Ze groeit als een boom vol levenskracht, geplant aan den kint van een stroom van levenbren gend water. We zien de vruchten rijpen. De goudgele glans der langzaam gerijpte vruch ten breekt door het harde "roen van het stugge loover. Bij een Missie-tentoonstelling staan we ons een oogenblik te verlustigen in den aanblik van dien boom met zyn gouden vrueht. We plukken dan de vruchten van jarenlange werkzaamheid om het zaad daarin vervat, uit te strooien in de verjongde har ten tot nieuw bloeiend leven. Maar niet al wat vrucht te, blijkt vruchtbaar. Hoe vaak reede in het leven verwachtten wij vrucht van uitgestrooid zaad en stelde 't onze verwachting te leur. Reeds zong Zuster Bertken in haar kluis te Utrecht: Ic was in mijn hoofkijn om cruyt gcgaen Ic en vant er niet dan distel ende doom ataen. Dat gevaar bestaat ook voor onze Missie- *Ctie. Zouden het echijn-vruchten kunnen zijn, Er gaat tegenwoordig van de hoofdstad der christelijke wereld van Rome, een wereld omroep uit van den Vader aller volken. Als Va ler der christelijke volken spreekt by tot zyn zonen en dokters over een diep christe lijk gevoel, dat in hen tot uiting moet komen, als Vader der niet-ohristelyke volken spreekt hü over hunne behoeften, over hun nood, Zoo werd ook het schip, waarop zich de Zalige Ludovicus Flores bevond, door de Hollandsche zeeroovers bemachtigd, die den missionarissen alles, wat hun wreedheid kon uitdenken, aandeden. Op bevel van den Hol- landschen kapitein werden zij twee jaren lang opgesloten in "een donkeren kerker en tenslotte door hem bij den keizer aange klaagd. Zoo werd de Zalige Ludovicus Flo res met zijn reisgenooten en ruim tweehon derd andere geloovlgen door het zwaard en het vuur in 1622 te Nagasaki ter dood ge bracht. Pater Flores werd met koorden om zijn polsen opgehangen terwijl men aan zijn voeten zware looden ballen hing om zijn leihaam uit te rekken Met knodsen beukte men toen zyn lichaam en nadat deze gruwe lijke foltering lang genoeg geduurd had om de wreedheid der beulen te verzadigen, wierp men takkenbossen aan zijn voeten en deed hem tenslotte door het vuur oinkomen. Onder de 205 gemartelden. die den 7en Juli 1867 door Paus Pius IX werden zalig ver klaard, bevonden zich niet minder dan 110 leden der Dominieaner-familie. Door de treurige rol. die de Hollandsche zeeroovers gespeeld hebben om het werk der Katholieke Missiën tegen te gaan, heb ben wy, Hollanders, dus een reilpn te meer om te ijveren voor het Missiewerk en daar door goed te maken wat onze voorvaderen misdeden. Een reden te meer, om met alle kracht onzen Missieplicht. door Christus in Zyn „Gaat en onderwijst” iederen Katholiek op de schouders gelegd, na te komen. Wij, Hollanders, hebben veel goed te ma ken, wat onze voorvaderen misdeden ten op zichte van de uitbreiding van het rijk van Christus op aarde. Want niet alleen het bo venstaande staat op onze debet-zyde om een aansporing te meer te zijn om naar best vermogen mee te doen aan Missie-actie; ook de geschiedenis van onzen eigen Holland- scho «Kolonie van Curasao, waar Holland sche Dominicanen thans nog hun Mi*sie-ar- beid verrichten, wyst treurige feiten aan. Toen immers onze West-Indische Compagnie in het jaar 1634 Curasao bemachtigde, werd de Katholieke godsdienst, die daar door de Spaaneche Dominicanen gepredikt was, uit kraeht van de plakkaten verboden. En in het jaar 1661 werd door de Staten van Hol land een plakkaat uitgevaardigd, dat geen Roomsch priester zich op Curasao mocht vestigen zonder consent van de bewind voerders der Compagnie, welk verlof echter steeds werd geweigerd. Ja. in vroeger eeuwen hebben wy, Hollanders, het Katholieke Mis siewerk groote schade aangedaan. Moge het bovenstaande dan ook werkelijk een reden te meer zijn voor ons. Katholiek© Hollanders, om met alle kracht, die in oni is cu volgens den staat en stand, waarin 1 God ons geplaatst heeft, mede te doen aan de Misaie-actie, dit gelukkig in de laataw daarvan Afaar het uiterlijke, hoe mooi en hoe schitterend, l:oe<noodig en onontbeerlijk, moet waarde en kracht ontleenen aan het in nerlijke. In onze vruchten moet pit zitten. lp onze Missie-actie mag de ziet niet ont breken. Gods Rijk verbreidt men niet, dan innig met Go<l verbonden. In onze Missie-actie iS de pit van de vrueht ons één zijn met God. Nijmegen. TIT'.’R BRANDSMA, O. Carm. JliÈsie - nummer van het „NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD’’ Om bet apostolaat in de verre missielanden wel te begrijpen, is het noodig dat men zich ap hovennatuurlijk standpunt plaatst. Het gebeurt dat men den missionaris al te zeer beschouwt als een opvoeder van wilde statnmAi een baanbreker der bescha ving. gommigw regeeringen hebben zich van hem willen bedienen in hun ondernemingen op koloniaal gebied De missionaris voelt, dat hy op zoo'n wij ze verminderd wordt. Immers zoo miskent men zijn verheven roeping en verkleint zijn aak. De roeping van den missionaris is god delijk en zijn taak is bovennatuurlijk. Zielen te redden ziedaar de bestaansreden van den missionaris. Omdat God het heil van alle menschen wil. wijdt de miseionaris zich aan die bet minst in staat zijn zich te redden, het meest blootgesteld verloren te gaan. Jezus' uitdrukkelijke woorden: „Gaat en uudtrui. t alia volkergn”, hebben hem aan gegrepen. Omdat hij weet dat het de wil des Verlossers is dat het Evangelie in alle vlak ten, .in alle berglanden, in alle oorden der wereld verkondigt worde, usque ad ultimum terrae, trekt hij op langs alle wereldwegen, met zich dragend den naam van Jezus en zyne genade. Wat hem sterk maakt en standvastig ta het volbrengen zijner zending, dat is de ze kerheid te doen wat God van hem wil. Voortaan zijn er voor hem geen Joden meer noch heidenen. Er zijn slechts zielen. Hij verlaat die van zijn vaderland omdat de middelen ter zaligheid onder haar bereik zijn. Aadere gaat hij zoeken die in doods gevaar verkeeren ver van alle hulp. In den dienst der zielen zal hy zoo stand vastig zijn als zyn geloof, zoo vurig als zijn liefde. Te midden der armoede van zijn verafge legen land zal de missionaris een leven lei den rijk aan vreugden en aan lijden, aan zorgen en aan innigen vrede, aan voorspoed en aan teleurstellingen. Doch naarmate de missionaris in zijn la ven vordert, uitdeelend de gaven Gods aan de misdeelden dezer wereld, voelt hy zich meer en meer naderen tot de volheid der vreugde waarvan het Evangelie spreekt, ut i/audium vestrum sit plenum. En hoe zou Lst anders zijn daar hij Jezus Christus meer be mint dan wie ook, en daar voor zijn inspan ning de zielen tot Jezus gebracht worden en Hem worden behouden. Zyn roeping heeft zijn leven in de ware v ryheid geplaatst; zijn apostolaat heeft aan zijn leven de vruchtbaarheid gegeven. Op aarde heeft hij nog maar een verlangen: zich navolgers te verwekken, en te zien opstaan die zijn werk zullen voortzetten. Na ons door het Ome Vader geleerd te hepben hoe wy moeten bidden, heeft Jezus ons een ander gebed op de lippen gelegd: De oogst is groot, en er z'gp weinig werk lieden. Vraagt dan den heer ion den oogst werklieden in zijn oogst te zenden. Jezus wil maar steeds door nieuwe missionarissen en hij spoort ons aan roepingen te vragen. En had men er ooit meer noodig dan in onzen tijd? Het arbeidsveld van het aposto laat heeft zich uitgezet onder alle hemel streken. De wegen die naar de zielen leiden staan in alle richtingen open. Nog onlangs heeft de heilige Vader met meer aandrang dan ooit gesproken om ge heel de katholieke wereld aan te sporen be langstelling te toonen voor de Missies. Om haar toekomst te verzekeren heeft de Paus de vorming van den inlandscben clerus aan de orde gesteld. Het is een werk van langen duur. Het is nauwelijks begonnen. En eer dat de inlandache clerus het werk kan overne men is nog een lange afstand af te leggen. En om zoolang stand te houden zyn er nog missionarissen noodig in groot getal. t J. BLANC, 8.M. Bisschop van Dibon, Apost. Vic. van Centraal Oceanic. Naast de groote en dringende redeu, die ons Katholieken, moet aansporen om onzen plicht van Missie-actie te vervullen, het be vel n.m. door Christus aan Zijn Kerk gege ven in Zijn „Gaat en onderwijst alle volke ren”, bestaat er voor ons, Hollandsche Ka tholieken, nog een meer bijzondere reden, die bij gelegenheid van oen Miss kweek wel eens. wat nader mag worden belicht. Het was in het begin der zeventiende eeuw, dat de Antwerpsche Dominicaan Pa ter Ludovicus Flores, in het klooster van den H. Hyacinthus in MixiiO tot priester werd gewijd. Hetzelfde verlangen, dat zijn H. Vader Sint Dominions steeds bezield had, vervulde ook hem. hij wilde apostel zyn in do volle beteekenis van het woord en heen gaan naar de heidensche landen om daar den Christus en Zijn ker te prediken. Hij vroeg daarom aan zijn Overste om al» Mis sionaris naar Japan te mogen vertrekken. Want het was hem bekend, dat verschillen de zijner medebroeders, die daar reeds werk zaam waren, door de Japanneezen in de ge vangenis geworpen cn aldus verhinderd waren huu zegenrjjk werk voort te zetten. Hun gelederen wilde bij gaan aanvullen. Hjj verkreeg vat zyn Overste het ge vraagde verlof en vertrok den óen Juui 1620 in gezelschap van een auder geestelijke en een Katholieken Japannees, Maar deze tocht was gevaarlijk, omdat een Japansch keizerlijk decreet iederen katholie ken priester bedreigde, die den voet op Ja- pansehen bodem durfde zetten, en wel met de doodstraf. Daarenboven werden de Japan- sehg zeeën onveilig gemaakt door Protes- tantsche Hollandsche zeeroovers, die in huu fanatieken haal tegen alles, wat Roomsch was, alles in het werk stelden om dat de creet ten uitvoer te helden brengen. Maar dat kon den jongen priester niet afschrikken, want in zijn apostolisch hart drong de lief de van Christus' hem om zijn leven veil te hebben voor de zielen zijner bek lag ene waar dige medemenschen, die nog nooit van den Christus en vau Zijn Zaligmakende Kerk ge- waarin voorzien moet worden. Die omroep is de Opperherderljjke boodschap der Missie actie, waardoor de hoogschatting en‘de ver- breidingsdraug van ons H. Geloof tot uiting moet komen. De Katholieken van Alkmaar en omgeving toonen op een schitterende wyze, dat zij trouwe luisteraars zijn naar den omroep van ons aller Vader, dat zij het dlep-christelyk gevoel waarop de H. Vader de hand wil leg gen niet in hunne harten willen besloten houden, maar willen omzetten in daden van Missie-actie. Zij toonen dit door de zoo zorgvol voor bereide, degelijk georganiseerde en prachtig behuisde algemeene Missietentoonstelling. Wy wenschen de Katholieken hiermede van harte geluk en de Missionarissen zullen het zich tot plicht en tot eer rekenen aan zulken opzet naar best vermogen te beantwoorden. Het gaat in de Missie-actie over het mede werken van alle Katholieken aan de uitbrei ding van het Rijk van Christus, tot versprei ding van het ware licht in ^e duisternis tot verlichting en heil der vnikei. De vreemde wereldje,-,. aet Oosten ont- w.iakt, de kustlanden hooreu in het aanrol len der zee hel geluid vau nieuwe stroomin- gen, do binnenlanden hoeren in, hunne eeuwenoude wou len etyi gegier en gedwar rel uit den vreemde. Zij merken licht in hunne onde afzondering en duisternis. Het licht tr< t de volken aan. De groote vraag is. Tb het F. t ware Hebt, of te het valseh en bo- driegelijk licht, dat ben. na een eteffelQken overgang, toch niet gelukkiger maakt' ea ze delijk verheft. Duizend millioen menschen staan aln den opmarseb naar het licht. Meer dan 500 mil lioen staan op in Chin* en Japan, meer dan 800 millioen in de Indies, meer dan 200 mil lioen staan op in Afrika en op de verre eilan den. Als zy in spanning naar het licht uitzien, dan moeten wy, die het ware licht bezitten, bun dit in geestdrift en volharding trachten te brengen. Dat is de ziel der algemeene Missie-actie, die Uwe schitterende Missietentoonstelling voor U doet str» n. I.aat die stralen vastleg gen in uwe trot ze Missie-daden van gebed en steun, die voor allen zoo gemakkelyk en nvoudig zyn aangewezen in de drie Pause- 1 ke Missiewerken: Het Genootschap van den H. Geest tot Voortplanting des Geloofs, de H. Kindsheid en het Sint Petrus Liefdewerk voor inlaudsche geestelijkheid. HENRY RAMMAKERS, Overste Missiehuis Sparrendaal, Vught. welke we plukken van ons werk? Zou de Missie-actie ook onvruchtbaar kun nen zijn, al sloven we ons uit? Pluk eens een vrucht. Ze bestaat uit een omhulsel en een kern. Bij de eene vrucht is het omhulsel bekoor- lijker, schitterender dan bij de andere, by do eene sterker beschutting voor de kern dan z-' dit blykt bij een ander. Als we nieuw lewn van de vrucht verwachten, als we ze willen gebruiken als zaad, dan letten we tenslotte - en het het de schaal, hoe scherper de bast, hoe veiliger wij de leem, de pitten weten. Op de pitten komt het aan. Al het andere is tenslotte bijzaak. Reeds ie dikwijls hebben we een op het 'Oog mooie vrucht geopend, waarvan de pit ten in de kern waren aangestoken, waarin soms alle pit ontbrak, waarvan de pitten, uiterlijk gaaf, geen kiemkracht bleken te bezitten. Daardoor geleerd vróegen we waar borgen voor de vruchtbaarheid vau het zaad, dat we wilden strooien. We begrepen, dat bloeien niet genoeg was, maar de bloemen moesten worden bestoven met hetgeen zo levens- en kiemkrachtig zaad geeft. Reeds Sint ‘Paulus zeide, dat niet wie plant, noch wie besproeit, maar wie den wasJ* dom geeft, de innerlijke vruchtbaarheid, de gene is, die aan den boom en zyne vruchten waarde schenkt. De pit van onze Missie actie is aldus onze vereeniging met Onzen Lieven Heer. Alle ac tie buiten Hem ondernomen, niet met Hem gevoerd, niet op Hem gericht is ijdel. Wat wordt het vaak verkeerd begrepen. Men slooft zich ui», men verzet om zoo te zeggen, bergen. Men beweegt hemel en aar de. Men spreekt, men schrijft, men trekt vau plaats tot plaats. Maar niet altijd wordt er op g»lft, dat alles w.- rdelooe is, waardeloos is, waardeloos volkomen, als God er niet in en by is om aan al dat uiterlijke, innerlijke kracht te scheuken. Wat staart men zich vaak blind op den uiterlijken glans der mooie schitterende vruchten zonder zich af te vragen, of in die vruchten een pit zit, die levensvatbaar is en door het omhulsel als het ware heen komt breken. Het halve centje van de arme weduwe, in *8 Hoeren schatkist gedaan uit liefde tot Hem en zyne zielen, is nog altyd veel meer waard dan de klinkende munt daarin door den rijke geworpen om cr mee te pralen. De vruchten kunnen het omhulsel, de be schuttende schaal, de beschermende bast niet ontberen voor de vorming en bewanag van bet zaad in de kern vervat. Wij men- seben kunnen het uiterlyke ia onze actie niet missen oyder voorwendsel, dat de eigenlijke actie inwendig is, Onze Lieve Heer vraagt naast ons geloof bewijzen, dat wij mis geloof

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1927 | | pagina 7