KAAS IDEAAt DE WAAL - HEGRA en RALEIGH RIJWIELEN. BELANGRIJKE VERLAAGDE PRIJZEN, HERMAN DE CRAAF Tel. 626 Zjjdam 8-9 1 I K: V Alkmaar K c 78 Fhidsen, Alkmaar (Holland). Seizo »n 1927. 8 I EEN KATHOLIEK CHINEESCH MANDARIJN. DE ALKMAARSCHE MARTELAREN. Zenüwgen mar buifenlanil warde» zonder verhttging hier opgenemeii. I AsV-I I Je- die zich H. A CT"** I t ._r.: -> tnumwri. hun mooie donkerrobde kleur en zoeten smaak, zoozeer tot proeven aanlokken. Hier bedoelen wij met dit woord fje- het gerechts- de provin- De jongsten onder de lezers krijgen bij r< d ALLEEN HET ALLERBESTE nooit heeft ge voelt men, hoe èod^Pdie I looze helden telen en wereld van districtsmandarijn zou zerrijk konden de Katholieken geen openbare ambten aanvaarden, omdat al- I le ambtenaren verplicht waren, op ge- stelde tijden, in het openbaar wierook- c.. _..J. het lezen van dat woord misschien het oucjers en water in den mond en denken aan dat na het uitrOapen soort kleine sinaasappelen, welke door publiek js I verplichting werd opgehi Apostolaat en dit geldt voor eiken missiearbeid is liefdewerk. Maar martelaarschap is liefdewerk in den hoogsten graad. Want „niemand heeft grootere liefde dan die zijn leven geeft voor zijne broe ders.” De Orde der Minderbroeders telt in het tijdsverloop van zeven eeuwen tal- ‘2—J van geloof en liefde, apos- martelaren in alle deelen der vertoevende vonden wij in een werk getiteld: „L'Histoire Generale des Voya- ges” het volgende over de stad Kiang- Chow, in Zuid-Shansi en hare inwoners vermeld, hetgeen wij hier vertaald weer geven. „Bij de Tartaren heerscht het gebruik, dat zij alle prinselijke nakomelingen van de onttroonde dynastie doen sterven. Die prinsen hebben geen rechtsmacht meer, doch het volk behandelt hen met veel eerbied. Tegen het einde der Ming-dynastie (1368—1643) telde men in de stad Kiang- chow, meer dan drieduizend families van de onttroonde dynastie, waarvan som migen gedwongen waren van aalmoezen te leven. De Tartaarsche overweldiger - China's hoofdstad, Peking, wacht?” Vastberaden klonjc het ant woord: „Indien de hostie, welke gij mij toont, door een wettigen priester gecon sacreerd is met de woorden, welke zus Christus heeft gebruikt en ook ons heeft bevolen te gebruiken, dan belijd ik, dat het wezenlijk mijn God is, Christus i mijn Zaligmaker, die ^oor het mensch- dom aan het kruis heeft gehangen. die zich van China s hoofdstad, Peking, j ^enals dc Martelaren van Gorcum had meester gemaakt, roeide dat (voor- hebben ook de zes Martelaren van Alk- i speciaal hun geloof t den waardigheid bekleeden. Het was toen ook een onmogelijkheid, al was die dan in andere richting Katholieke ouders gebo- doeld. Mgr. Timmer zakelijk met zich brengt, de overwinnia gen, die ieder christen te bevechten heeft op zich zelf, schijnen hun overdre ven lasten toe: 't kruis van Christus is voor de heidenen steeds nog een dwaas heid. Maar gelukkig is het eveneens waar. en dat is voor den Missionaris een blijde troost in al zijn wederwaardighe den, eveneens is het waar, ook hier zoowel als in de samenlevin; Paulus, dat het kruis voor i nen onder onze heidenen, voor onze en de 'Zan de 113 Minderbroeders-Missiona- rissen, door de kerk als heiligen of zali gen erkend, zijn er ruim 90 martelaren. Op de Vatikaansche Missie-Tentoon stelling in 1925 zagen wij een groot schil derij met afbeeldingen van 28 Minder broeders, die in de laatste 25 jaren als martelaren voor het geloof hun leven lie ten. Ook ons vaderland telt in de 2e helft der 16e eeuw niet minder dan 80 Min derbroeders, die het geloof met hun le ven bezegelden. Ook Alkmaar en dit mag in deze missieweek wel Vermeld worden kan groot gaan, niet alleen op een Pastoor Eylard Dlrcksz. Waterland en zijn kape laan David Leendertsz., maar ook op zes Franciscanen-Martelaren van Alkmaar Pater Daniel van Arendonck, Pater Cor nelius van Diest, Pater Lodewiik Voets, Pater Jan van Naarden, Broeder Adri an van Gouda en Broeder Engelbert Terborg. Zij allen worden geroemd als toon beelden van vroomheid en trouw aan de Moederkerk en daarom stonden zij het eerst bloot aan de woede der z.g. Her vormers. Den 23en Juni 1572 werden zij in hun klooster gevangen genomen, op een kar geladen en naar Enkhuizen gevoerd, waar zij ddh 24en Juni werden opgehan gen aan hun eigen koord. Typeerend is, dat zij inderhaast nog kans zagen, hun brevier mee te nemen dat zij als een schat in hun wijde mou wen verborgen. Maar onderweg werd 't geheim ontdekt en sloeg men de Paters met het brevier op hoofd en gezicht; en. toen Pater Cornelius daarbij uit de neus bloedde, ving een der geuzen het bloed op in een beker en dwong hen te drin ken, hun toesnauwend: „Hier, wreede wolven, gij hebt zoo vaak naar ons bloed gedorst, verzadigt u thans met uw eigen bloed.” Treffend ook is, wat hen wedervoer bij den Gouverneur van Enkhuizen, Ger rit van Berkenrode. Deze, een afgeval len Priester, haalde eene hostie te voor schijn, denkelijk niet geconsacreerd en vroeg spottend den Gardiaan Pater Da niël: „Is dit nu uw God, uw Jezus Chris tus, van wien gij uwe zaligheid ver- den der eindelooze wouden en in deu geest ziet men reeds het oogenblik, waarop eenmaal o na lange lange tijdenevenals in Europa het kruis zal oprijzen boven iedere plaats. 't Is zoo troostvol ook voor den mis sionaris te weten, dat daar in het verr? vaderland met'"hem word, gewerkt, met hem wordt gebeden en geleden, met hem wordt geofferd. Want dat alles is noo dig, niemand is hier meer van overtuigd, dan de missionaris. Zijn dankbaarheid, is dan ook zóo groot, dat hij graag iedere gelegenheid gebruikt om van die dank baarheid te spreken. En vooral ook, om dat hij weet, dat op dankbaarheid nieu we weldaden volgen. Want hulp blijft noodig, ja wordt steeds meer en meer noodig. En daarom verheugen wij er ons telkens over, wanneer we hooren, dat het met de missieactie in het vaderland zoo goed gaat, dat langzaam aan alle grootere steden haar missie wek en Hóu den met telkens weer groot succes. Daar om verheugen we ons ook weer over de missieweek van Alkmaar en bidden, dat God Zijn onmisbaren zegen zal schen ken. Moge ook de missieweek van Alk maar ertoe bijdragen, dat het missie werk in het vaderland blijve groeien en zoo een machtige hulp zij voor den mis sionaris. Dan zal hei kruis zijn zegetocht over de wereld voortzetten, zoodat het in plaats van voor velen een dwaasheid te zijn, voor allen mogen worden: de kracht en de wijsheid G°d’- KRUISHEER MISSIONARIS. aan 1 Evenals de Martelaren b™ ocl. zes Martelaren maar hun geloof, en s. in de H. Eucharistie, bezegeld met marteldood. 1) Het volgend jaar werd hun voorbeeld gevolgd door den Pastoor der St» Lau- rentiusjferk, Mr. Eylard Dircksz. Water- land en zijn kapelaan David Leendertsz, die den 11 en December 1573 op den Steenenbrug bij de Langestraat even eens werden opgehangen. De laatste woorden van den Pastoor luidden: In te Domine speravi, non confundar in aete- nam. Op U, Heer,«heb ik gehoopt; in eeuwigheid zal ik niet beschaamd wor den. Moge de geest dezer helden des ge- loofs opnieuw gewekt en versterkt wor den jn deze missieweek van Alkmaar. Fr. ROSARIUS v. BERKEL O.F.M. Proc. Miss. Weert, Februari 1927, ting voor zich en zijn personeel, waar- van het Missie- I vrx x aavuci, uuuucu. i-xcix awauj uwxwu, I dat een der Chineesche priesters, oud- - van hem, enkele dagen in zijn tribunaal zou verblijven, daar de H. Mis zou lezen om zoodoende allen in de gelegenheid te stellen aan hun verplich ting te voldoen. Op vriendschapsbezoek van onze Hol- landsche paters-missionarissen is hij zeer gesteld, en zoo hebben voor eenigen tijd de Eerw. Paters Columbanus Postma, Epiph Freericks en Pater Odo van Etten hem een bezoek gebracht over welk uit stapje zij ten zeerste voldaan wa'en. Toen dezer dagen de Chineesche Bis schoppen ons land bezochten en wij hen ondervroegen, wat zij dachten van den voortgang van Katholicisme in Chi’.a, antwoordde Mgr. Tchao: Te Rome be gon het Katholicisme zich te ontwikke len onder de geweldigste vervolgingen van de wreedste Romeinsche keizers, en het kwam tot bloei; China is thans ver deeld door burgeroorlogen, zonder eere- dienst, het volk zonder geloof, het is het gunstigste tijdperk voor de Katholie ke kerk. China zal Katholiek worden I Moge het zoo zijn. Wij willen dit artikeltje niet eindigen zonder een woord te vertellen over Si mon's afkomst. 1 Simon is geboortig Uit de stand Kjang- Chow in Zuid-Shansi, waar vele “Katho lieken wonen. Het gebouw of liever de gebouwen, welke in die plaats voor kerk en woning van den missionaris dienen, werden vroeger bewoond door keizer lijke prinsen en vandaar dat onze Ka tholieken en ook vele heidenen in die plaats, beweren van keizerlijken bloede te zijn, zoo ook de familie van onzen Mandarijn, Simon Foe. Hier in Holland *T KRUIS, DEN HEIDENEN EEN DWAASHEID. *t Krais, den Heidenen oen dwaasheid, den geroepene echter de kracht en de wijs heid Gods. Deze woorden van St. Paulus mogen op de eerste plaats slaan op zijn tijd- genooten, op de onbeschaafde heidenen uit de Grigksche en Romeinsche wereld van zijn tijd, zij kunnen evenwel ook worden toegepast op de onbeschaafde volkeren, te midden waarvan de Missio narissen van onzen tijd werken: de woor den van St. Paulus zijn algemeen. Het kruis is voor de heidenen steeds nog een dwaasheid. Onder de zwarten, of hoe hun kleur ook zij, die kennis ne men van het Christendom en van den gekruisigden Christus, worden er steeds nog gevonden, die meewarig het hoofd schudden en het christendom niet aan vaarden willen juist om het kxyis, dat van het christendom niet kan gescheiden worden, 't Christelijk geloof moet nu eenmaal offers velgen, kan zonder of. fers niet beleden worden, kan zonder kruis niet bestaan. De Goddelijke Stick, ter der Kerk, liet op het kruis Zijn kost baar leven, maar dan volgt daaruit ook, dfct degenen, die Zijn volgelingen wor den, zich van 't kruis niet kunnen losma ken. De leerling is niet beter dan zijn meester, de knecht niet beter dan zijn heer. En juist die offers zijn *t, die zoo veel heidenen niet brengen kunnen: ze willen niet bedwingen en intoomen hun nen zinnelijke lusten en slechte neigin gen De lasten, die het christendom nood eveneens is het waar, ook ig van oe geroej keertyigen steeds nog is de kracht wijsheid Gods. In Europa kan men zich nauwelijks voorstellen, hoe groot de zedelijke ge- i varen zijn temidden waarvan de bekeer lingen leven moeten. Wanneer ze na hun H. Doopsel terug moeten keeren naar hun fa- i milies en de missie-staties dus moeten verlaten, dan komt voo; hen de zware strijd, dan is er groots wilskracht noodig om het blanke kleed der genade onge rept te bewaren. Groote offers worden van hen gevraagd en Goddank men vindt onder hen edelmoedige zielen, die vbor géén offer terugschrikken en ten klaarste bewijzen, dat ook een pas be- - keerde tot groote en edelmoedige daden komen kan. Waar ligt de verklaring? Waar vinden ze kracht? Waar is hun leesbchool? Op al deze vragen kan slechts éen antwoord gegeven worden: ze richten hun blikken op het kruis! De bovennatuurlijke kracht des knrises, die in de eerste tijden van het christendom de p^s bekeerde heide nen tot de grootste martelaren wist te maken, bezielt ook deze pas bekeerden en drijft hen tot de edelmoedigste daden aan. Christus' Kruis is'den geroepenen uit de heidenen steeds nog de kracht en de wijsheid Gods. ‘t Is zoo troostvol voor den Missiona ris dit alles te mogen constateeren, ge tuige te mogen zijn van kortbij, ho< Christus' Kruis zijn kracht openbaart hier in gewesten van achterlijkheid en zedeljjke verwildering, hoe Christus' Kruis de heidenen opricht uit hun ver val. Is zoo troostvol, in deze wildernis sen het kruis te kunnen doen oprijzen boven de gebouwen van een nieuwen missiepost of boven een armoedig kapel letje eener bijstatie, in streken, waar men van Christus' Kruis nog hoord. Op dat oogenblue het Kruis als een nieuwe wordt van het eeuwige Rijk door het vooruitdringen van den Missio naris wordt vooruitgeschoven. En in hei lig enthousiasme ziet men het eenvou- I dig houten kruis zich verheffen temid- Ifcren fti ons varterland zoo hoop- oppi-Moeid j Mlssleweex aaaawcrkclijk volgens onze is. Laten wij daarom in de dagen der ko- krachten do Missies te steunen door ons ge mende Missieweek ons ernstig doordringen bed en door onze aalmoezen. van deze bijzondere reden, dan zal dat voor i Pater fr. R. Th. Hagemans O.P. ons ook een aansporing blijven om in de Dir. Gen. Den. J?. Dom. toekomst en niet alleen in de dagen der Zwolle, Dominicanenklooster. -- - --- 1| Wie meer van hen wil weten, leze de brochure van Pater Dr. Willibr. Lam pen O.F.M. De Martelaren van Alkmaar en hun Tijd. (Uitg. „Noord-Hollandsch Dagblad") 1922 (58 bladz.) gaande) ras bijna geheel uit, waardoor eenige gedeelten der stad totaal verla ten waren. Zij, die aan de slachting ont kwamen, durfden den gelen gordel (on- derscheidingsteeken der keizerlijke fa milieleden) niet meer te dragen; namen een anderen naam aan, en vermengden zich met het gewone volk; maar men kende hen nog als afstammelingen van keizerlijken bloede.” Door Simon's aderen vloeit dus waar schijnlijk nog keizerlijk bloed! fr. VICT. KRUITWAGEN O.F.M. Oud-Missionaris. omdat hij van 1 ren is. Wel wilde lyj studeeren, maar om priester te worden. - Zijne brave ouders waren dan ook middellijk met Mgr. Timmer de verplich- zeer ingenomen met dit plan, en met nJ. F grooten ijver bezield trok hij naar het onder vele Katholieken, Seniinarie. Hij had veel aanleg voor de of Paschen houden. Men kwam overeen, studie en deed goed zijn best. I 2___2_. De ijver voor de studie bleef, doch.studiemakker de neiging tot het priesterschap minder- i de, zoodat hij na veel weifeling over zijn roeping, en na den raad van zijn geeste lijken bestuurder te hebben ingewonnen, besloot het Seminarie, waar hij reeds verscheidene jaren had doorgebracht, te verlaten. Zijn brave ouders en familie vonden het spijtig, doch daar hij zich niet geroepen gevoelde, was dit de beste oplossing. Gewoonlijk komen de zorgen en kosten aan zulk een jongeling be steed, toch aan het Vicariaat ten goede, want de degelijke ontwikkeling, welke die ex-studenten aan het Seminarie heb ben ontvangen, zoowel in de kennis voor den godsdienst als van hun zeer moeilij ke taal en letterkunde, heeft hen uitste kend geschikt gemaakt voor het ambt van onderwijzer. Onze Simon Foe, zoo heet hij, kreeg door zijn relaties, e^n- wel een anderen werkkring, hij kreeg een post als schrijver aan hof van den Gouverneur van ci» Shansi: Jen sie chan Deze, om zijn krachtig beleid door heel China, ook tij dens de onlusten der laatste jaren, ge roemd als de „model-Gouverneur", be- merkte spoedig, welk een degelijk en ontwikkeld jongmensch de Katholieke Simon was. Na korten tijd had hij het vertrouwen van den Gouverneur gewonnen en na ruim twee jaren op zijne bureaux werk zaam geweest te zijn, werd Simon be last met den gewichtigen post van Man darijn over het uitgestrekte district Hou Kwan. Een ongehoord feit in de Chineesche annalen! Vroeger toch, onder het Kei- dat is voor den Missionaris hi Sint en andere offers te brengen aan de voor- i en boudhistische afgoden. Kort i van de Chineesche Re- er over deze kwestie nog veel te doen geweest, totdat op het eind de -van je Openbare offers nier ueuoeien wij mei uii wvuru ge- werd opgeheven, en, ten rwinste offici- heel iets anders Wij bedoelen met qen eej, vrijheid van godsdienst voor alle be- Chineesch Mandarijn, (het woord is van woners van China werd toegestaan. Van deze vrijheid maakte onze Simon Foe gebruik, om het mandarinaat te aanvaarden. Ik meen dan oo|f, dat het - - voordat China voor Mgr. Odaricus Timmer en den ver- :epubliek werd, waren zij verdeeld in dienstelijken oud-president van de Se- minaries, den Hoogeerw. Pater Gerardus van Elk, Vic. Deleg. eep groote voldoe ning zal zijn, zich te kunnen beroemen, zooveel te hebben bijgedragen tot de godsdienstige en wetenschappelijke ont wikkeling van den eersten Katholieken Chineeschen Mandarijn Simon Foe. Want Simon steekt zijn Katholiciteit - J e.? een ,Xan niet onder stoelen of banken! Toen hij burgerlijken Mandarijn, stellen a|s Mandarijn n^ar zijn district trok, gold uniform, aan U voof. In zijn jongensjaren is het nooit in zijn Portugeesche afkomst), een persoon aangeduid, die een ambt, een waardig- heid bekleedt. Er zijn militaire en bur- gerlijke Mandarijnen en R< negen rangen en waren kenbaar en vol gens hun rang te onderscheiden naar den vorm en de kleur v. d. ronden ko- welke hun hoofddeksel sierde. Sinds China, in 1912 werd gezegend, (U leest immers ee® krant!) met een Republiek, zijn al die onderscheidings- teekens vervallen, doch de Mandarijnen I zijn op hun posten gebleven en een van niet onder stoelen of banken! Toen hij hen, een burtfeniiken Mandarijn, stellen l ö|o Manr1a-;;r, r4;Civ*^i zijn eerste bezoek de Bisschoppelijke om waarvoor de voor en een van wij hier, gekleed in zijn Republikeinsche residentie, om zijn oud-leermeesters, - - j i waarvoor de Chinees een vereering gedachte opgekomen, dat hjj ooit de heeft als voor zijn ouders, persoonlijk zijn benoeming medfl te deelen en hun zijn dank te betuigervvoor zijn opleiding, J be- was op Vormreis I en trof hij dus niet thuis. Bij een kort daarop herhaald bezoek, regelde hij on-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1927 | | pagina 8