van het 9E iimni's KHflSHHNOEL, Fnidset 78. Hlkmaar. The Perfect Foto. Eerste klas Foto’s nor ongekend lagen prijs. OOK VERGROOTINGEN H •id fotoi vnnmu woon u-- Mi „Noord-Hollandsch Dagblad” Drukkerii V RED R0” LDIDKVLAAV 4l ALOU11 Voor den Vastentijd. Ind in ilkMt HET AORES VOOR OEN HANDEL. Ji Timmerfabriek „Vut-frligluR” Schagen - Telefoon 82 Kient 2 tboek Waagplele), ILRMRHR. V No IO 1 13 8. vragen TELEF. 1077. de Vrya«K li Maart. 1*87 "1 De Hongaarsche KIn der act Ie ook een Roomsch Missiewerk. I IN KAASde grootste verscheidenheid lm n vit iitini ii iitfii 22 soorten, maar alleen het allerbeste. -Tl Mlsslesteun met lectuur. GDe TW’X 8 M.X 1 1 1 MM 1 1 I t t 1 1 ▼«staan. W f niet van langen duur. Tartaren, later de Tur- Priester, die daarvan ver- ;e nomen. en mmer gene- Voor aanvrage den tot den heer gracht 9. Alkmaar. Father Lefeber, Directeur. uit leen; SOLIKD Vi.U« CONCURREKRKND i Missi etjjd- mgregaties Katholiek Missiehuis, Hoorn. Postrek. 120937. Hebt u bet al geboord? De Roomecbe No tarissen hier in de buurt gaan binnenkort staken. Waarom? Omdat iemand hei beeft durven wagen een testament te willen la ten maken waarin het Sint Bonifacius-Mte- siehuis te Hoorn niet vermeld stond. Als ik u was, sou ik de zaak maar gauw gaan sus sen door mijn testament te laten maken met het Missiehuis erin. FFICIEEL KERKBERICHT waarom schrikkelijk lijden; want bun liefde zich aan .En het moeilijke, Je dagen elkander op volgen in regelmatigen loop, en van ons voortdurend deselfde off'.rs vragen Zeker, geestelijke schrijvers: wjj lazen in de werken van God» heiligen, dat in de talen Alles ten slotte ie voor de groote taak der zielenredding waar de Katholieke wereld met vereende krachten dat grootsche werk steunt, daar zullen de Engelen juichen en zoowel voor de Katholieken als voor de niet- Katbolieke lezers Gods genade rijkelijk mo gen uitdeelen. Alle lectuur wordt gaarne ingewacht bij: P. AURELIUS, Kapjjcjjn, Serafijns-Semine rle, Langeweg (N. Br.). Hoorn Alkmaar Zwaag X Spierdijk Bovenkarspel ......m.. Werversboof Hem en Venhuizen Nibbixwoud Weere W «sterblokker Otklam «mm»m Wognum ..mmmmm» Purmerend Hoogkarspel Oosterbiouker Gfoutetiroek Beerhngowaard (Zuid) Hoogwoud Jtd.mt.lik Zwaagdfjk LotjebrOek MMMMMM Onderdijk Spanbroek W «SiWOUd ...MMMMM Broekerhaven Wad way Ursem Waarland N Scharwoude Oourn Schermerhorn Akersloot Caatricum Osdorp ..M..MMM.. huizon en gara- wordt niet ge sproken over ben, die In barakken, kelders •n leege spoorwagens huisen. Als ge de Leu ke et, de Hungena ut enz. doorwandelt, dan ■sH ge bet woordje „woningnood” leeren verstaan. Woningen SM M. breed, S k 4 K. lang en 2 M. hoog (ook meet dat eena uit uw kt marl) niet van steen, maar vap bout en leem; en dat enkele vertrek te voor *e geheels familie weoakamer, slaapkamer, «•uien, allee togeljjk. Die priester vroeg: Zouden in Holland de •arkens niet een beter vsrbljjf hebben?. xgn allemaal 5. Geïllustreerde als bijv. Katholieke Illustratie, Opgang, Zon dagsbladen van Katholieke Kranten. Men wekt daardoor *n Katholieke sfeer, leert Ka tholiek denken en voelen en-meeleveu de groote Katholieke gebeurtenissen. Het groepje inland sche Katholieken voelt zich sterker in saamhoorigheid 'met de groote in ternationale Katholieke kerk. Men kan ook mot dit soort Missiewerk meedoen door h. v. voor een onzer bilbliotheken in de Missie ’n abonnement te nemen op een of ander Katho liek tijdschrift of op *n brochurenreeks. On- dergeteekende geeft gaarne daarvoor de ge- wenschte inlichtingen. Of men kan aan hem ’n extra gift sturen ter Irestrjjding van de ver zendingskosten, voor inbind ing of tot aan koop van nieuwe boeken en tijdschriften. LIEFDE EN LIJDEN. door C. A. TERBURG 0. P. Voor de natuurlijke liefde gekit: dat yj immer gepaard gaat met Ijjden. Want de na tuurlijke liefde zoekt tenslotte de eigen vol doening, en niet die van het beminde voor werp. allee en alles wordt weer terugge bracht op het eigen ik, en dit is zoo gevoe lig... Ook de bovennatuurlijke liefde kent het lij den. véél heviger nog en intenser; want r jj heeft ook te kampen met het eigen ik, het gevoelige. Wie zal mjj verlossen tan dit lichaam des doods? Doch zfj weet zich over gevoelighe den heen te zetten; zjj zoekt God om God- zelf en schuift het schepsel terzijde, ook het eigen ik. In de Missielanden moeten, evengoed als In de Christelijke landen, alle goede middelen worden aangewend om het volk meer en meer te doordeezemen van den Christelijken geest. Wie al gedoopt zjjn, moeten steeds dichter bjj Christus worden gebracht en aan *t niet gedoopte volk moet op alle passende wijzen de waarheid van *t H. Geloof worden duidelijk gemaakt, opdat hun verstand ver licht, hun wil zich eerder gewonnen geve aan Gods Genade. Uitstekend propagandamiddel nu is het ge schreven woord, het boek, het brochuurtie, het tijdschrift enz., dat aan Iedereen, die le zen kan en lezen wil, de waarheid vrij «u frank voor den geest zet. in onze beschaafde landen zijn we voldoen de overtuigd van de groote macht en den sterken invloed, zoowel ten goede als ten kwade, die de lectuur op het lezende volk uitoefent. En het regent dan ook van boeken, tijdschriften enz. op allerlei gebied. Nu moet ditzelfde middel ook in de missie landen voorzoover ’t volk daar lezen kan en lezen wil, zeer zeker 'n geschikt middel zjjn, om de leer van Christus breeder en dieper te doen doordringen. Daardoor zal het ge sproken woord van den missionaris 'n nieuwe kracht krijgen en opnieuw gaan inwerken op de zielen. Daardoor zullen de Godsdienst- waarbeden, dikwijls in den vonn van *n ver haal, nog klaarder aanlichten, de vooroor- deelefl, geleidelijk wegsmelten en dan zal het boek, als *n ijverig propagandist, na den eene bewerkt te hebben, bjj den andere zijn actie voortzetten. f Ik geef geen antwoord. In de Hungarfa ut had hjj zelf meer dan dertig zulke woningen geteld. Tot zoover deze gezaghebbende Hongaar- sche priester. Och, laten wjj nu niet meer vragen of de Hongaarsche kinderactie nog noodig is. AD de taal der groeten niet ontroert, wil ik nog de kleinen laten spreken. Hier volgt een briefje, die de Hongaarsche kinderen geschreven hebben aan hun kame raadjes in Holland. Lieve Kameraadjes! De Hongaarsche kinderen, die reeds in Holland geweest zijn en thans weer hier zjjn, vertellen ons veel van de Hollandsche kin deren, hun kameraadjes. Zjj vertellen, dat de kinderen in Holland zulke mooie kleederen hebben, dat zjj iederen dag chocola krjjgen, dat zjj zulk een goed hart hebben, en dat zjj hun chocola en hun boterham altjjd met de Hongaarsche kameraadjes gedeeld hebben. En zjj vertellen zulke mooie dingen over St. Nicclaas en het Kerstfeest. Wat moet het daar in Holland toch mooi en goed zjjn. Wjj zouden toch ook zoo gaarne naar Hol land gaan, want wjj hebben hier geen St Ni- colaasfeest en geen Kerstfeest. Wjj hebben niets, wjj krjjgen nieta, geen kleeding, geen schoenen, geen eten, geen spelen, niets, niets! Wjj nebben geen vuur, en het te zoo koud. Begrijpt ge, beste kameraadjes, hoe bet le ven hier te? Ook 's Zondags kunnen wjj niet naar de kerk gaan, en gij kunt naar de H. Mis gaan en de H. Communie ontvangen. en dan moogt gij wij moeten thuis der goddelijke Liefde fel-witte lampen stra len, en dat heerlijke harpmuziek daar de har ten bekoort; maar vergeet niet: den strjjd der heiligen hebben wjj nog niet volstreden; in ons wordt nog te luid gehoord het krüschen van het eigen ik. Bidden wjj dan om de Ga ven des Geestee: vooreerst om de Gave van Wjjsbeid; opdat wjj alles, alles naar zjjn juis te waarde mogen schatten, en overtuigd wor den, dat wjj den strjjd moeten volhouden tot bet einde. Het Ijjden van den tegenwoordl- gen tjjd kan niet in vergelijking komen met de heerlijkheid, welke in ons gaat openbaar worden. Dan zal in ons hart, ondanks den fei len kamp, toch heurschen de vrede Gods; het vaste, rustige gevoel, dat wjj ons leven zet ten voor een goede zaak: voor het Rjjk Gods en zjjn gerechtigheid. Moge dat onze troost zijn, onze groots troost; te weten, dat wjj, strijden voor het bs» boud der liefde in ons, vechten voor bet bs- houd van God in onze ziel. Want die liefde is deelname aan het goddelijk Wezen; en ia de strjjd geen gevolg daarvan, dat onze God te een ijverzuchtig God, Die ons heele hart voor Zichzelf opeischt: zonder het kleinste gedeelte te willen laten aan onszelf? Mogea wjj dan erkennen: Wat ons tot vrede strekt. Niet het mederoepen met fariseeen en schrift geleerden, niet een uiterljik jubelen bjj den feestelijken intocht op Palmzondag; maas het volgen van den Christus naar den Calva rieberg: waar wjj den meest gesmaden des menschen, de verachting des volks, moeten nemen tot Konlng van ons hart. En Kerstmis komt nu. naar de kribbe gaan, en blnven. Wjj kennen Uw goed hart en daarom dur ven wjj U vragen: o helpt ons, helpt ons; gjj znlt uw broertjes en zusjes in Hongarjje van honger en ellende niet laten vergaan, toe vraagt, of wjj ook naar Holland mogen ko men. Beste broertjes en zusjes, hebt medelij den met ons: iederen dag sterven er onder ons van honger en kou. Uw diep ongelukkige kameraadjee uit Hongarjje. Budapest, 15 November 1926. Einde April komt er weer een kindertrein in Holland. Hoeveel van die arme stakkerr zullen we dan bin kunnen maken? En zou men denken, dat men met die hulp alleen maar lichamelijken nood lenigt? Gelooft men niet, dat, waar zooveel geleden wordt, hulp gretig wordt aanvaard, onver schillig van welke z^de die hulp komt? Maar zouden dan die helpen, niet op succes mogen hopen, wanneer zjj tegelijk met het geven van die hulp, de menschen trachten' te winnen voor bun beginselen ook" op gods dienstig terrein? Ja, ook het Christelijk Pro testantse he jeugdwerk in Hongarjje werkt daar hard. Dezer dagen te een propagandist van dat jeugdwerk, de beer Tblteesy, naar Holland gekomen en heeft daarover 28 Fe bruari te Leeuwarden gesproken. Ook bjj vertelde, dat de invloed der kinderen, die 1 geweest waren, zoo ^machtig de families, als die kinderen waren gekomen. Het werk, zoo icer Töltessy, dat de Christelijke j in Hongarjje doet, te diep Christelijk werk: in het centrum van dien ar- De strijd met onszelf is een noodzakeljjke, willen wij nfenschen van liefde blijven; en de uitslag daarvan beslist over alles. Het schijnt, dat de meesten onder ons gten strijd kennen: Hoe rustig, Heer, te het in ons binnenste: wij danken U, dat Gij ons ge maakt hebt tot menschen van rechtvaardig heid. Wjj geven ieder het zjjne, en den arme méér dan tienden. Niets, niets begrijpen wjj nog van een zielstoestand ate bjj St. panlus: Ik wenschte, zelf vervloekte te zjjn om du redding mjjner broeders. Want de bovenna- tuurljjke liefde vraagt meer, veel meer van ons dan het geven van tienden; zjj dacht, dat wjj geven leven om leven, ofwel een glas wa ter. maar dan om Christus' wil: met de offer- liefde van den Man van Calvarih. Dat vraagt den dood van het eigen ik, het uitsnjjden van zuiver persoonlijke belangen: zóó te de liefde van Christus een tweesnij dend zwaard. Het verklaart, waarom de besten onder ons zoo i voortdurend wondt bun liefde zelfzucht der omgeving, zéér moeilijk ia: dat de 25 11 10 T 7 6 5 m.. 4 4 MM 8 M.. 8 8 8 8 2 8 M.. 2 M.. 2 M.. 8 Enk huizen 1 Vooruit maar, Hoorn! Gefeliciteerd met *1 zilveren Jubilée, Twee onbekende Stichters ^vragen d«teu week om inlichtingen. De stichter die onlangs de laatste vjjt zond is bang, dat hjj vergeten te, omdat getal achter X. niet grooter geworden i Is echter mijn gewoonte om iemand ate Stichter te vermeiden zoodm hjj zjjn eerste bjjdrage gestort heeft. Deze Stichter werd dan ook verledsa jaar reeds onder Hoorn genoteerd, waar h| toen woonde. Do Stichter die aich nummer 14 noemt, wil weten hoever hjj gevorderd te. Hjj heeft één kee> 5 gld., 9 keer f 2.50 en één keer f 2.gestort. Voor zjjn straf moet hjj het zelf optellen. Tweemaal las ik verleden week van een onverwachte milli oenen-erfenis, ’t Spjjt mjf dat mjjn ooms (of tantes) ook niet naar Ame rika getrokken zjjn. Dan kon ik tenminste ook oens op hoop leven. Dat doet je zoo goed, zegt Uylenspieghel. Ik wil echter ook wel neef worden van een of andere oom of tante hier in N. Holland. Is er niet een ouder u die dit Missiehuis als pleegkind wil aan nemen? ’t Is wat een aardige baby, hoor. U zult er beslist veel pleizier van beleven. Begin alvast maar met Stichter te worden. En Holland wordt overstroomd door boe ken, brochures en tijdschriftenI Ook goede! Zouden wjj nu niet een en ander van onze lectuur na 't zelf gelezen te hebben willen afstaan aan de bilbliotheken van onze Missies? Het te 'n gemakkeljjke wjjse yan Mtesieeteun en toch beslist *n nuttige. Welke lectuur wenschen we dan? 1. KatboHeke Romans, allerlei verhalen voor ouderen of voor jongeren. Geschikte jongen» en meisjesboeken, prijsboeken (al leen Hollandsche). Wellicht heeft men er nog wel liggen, die men toch niet meer gebruikt. Misschien mag ik hier aankloppen bti pen sionaten, die nog wel Hollandsche prijsboe ken over hebben, die niet meer voor ’n prijs in aanmerking komen. Wie weet, of niet een 1 M amtar uitgever dit leest en dan tot 't edel- Wanneer men in Holland eenige maanden een kind uit Hongarjje bjj zich in huis neemt, dan geloof ik, dat de meesten dat liefdewerk verrichten, omdat zjj bewogen werden door hetgeen zjj lazen of hoorden over den toe stand in dat land van ijjden, en zjj nu ook eene wilden werken om bet Ijjden van dl» arme stumperde tenminste eenigszins te ver lichten. Dat te mooi! Maar om die reden alléén wordt toch de Hongaarsche kinderaetie den laatsten tjjd niet met zooveel kracht en jjver aangepakt. Zeker, wjj hebben ook ons best gedaan de Hollandsche katholieken te over tuigen van de ellende die door onze geloofs- genooten in Hongarjje wordt geleden, omdat wjj bet goede hart van onze landgenooten rel kenden. Bovendien, wat wjj van den stoffelijke* nood vertelden, was ook niets anders dan de waarheid. Maar toch: de eigenlijke bedoeling van onze actie reikt verder, de beteekente er van ligt dieper. Onze arbeid voor Hongarjje bedoelt feite- Ijjk te zjjn: een Roomsche arbeid, een mis siewerk. Hongarjje beeft altjjd veel geleden, en ijjdt nog veel, maar zou niet zoo veel geleden hebben, en zou oo|r thane niet zooveel Ijjden, ate Hongarjje niet was geweest en nog te: een katholiek land. Ziehier wat een Hongaarsch thans in ons land verblijft, mij telde. Na den dood van den eersten koning van Hongarjje, den H. 8tepbanus, die bjjna geheel Hongarjje tot het Christendom bekeerde, be gon de strjjd tueschen de nieuwe Christenen en de Hongaren, die heidenen gebleven wa ren; maar het Christendom overwon ook hier bet heide -dom, en onder de rereering van den Hongaarschen koning, den H. Ladislaus, begon de zege van bet Kruis. Doch de vrede en het geluk waren Eerst kwamen de keu: en deze woeste borden trokken niet alleen op tegen Hongarjje, maar tegen geheel het katholieke Westen. Zooveel hebben we allen wel onthouden uit de geschiedenislessen vroeger op school, dat we wel weten welk gevaar er voor Europa in die dagen dreigde van de zjjde der Turken. Maar Hongarjje wae de „poort van Europa”. Door die poort wil den de Turken Europa binnentrekken, kon den de Hongaren dat beletten dan was Euro pa gered: de Hongaren moesten dus de eer ste stegen opvangen. Vergeefs vroeg Hon garjje hulp aan het katholieke Westen. Wa| Hongarjje in 150 jaren geleden beeft, dat de Turken over hen beurachten, te onmogeljjk to beschrijven. Nauwelijks had het ongelukkig land wat gehad om zich to herstellen van de sla gen der Tartaren en Turken, of weer brak de oorlog uit, eerst togen de Russen, daarna to gen Oostenrjjk. De vrijheidsoorlog werd door de tusschenkomst van Rusland verloren. Het is niet noódlg de geschiedenis verder na to gaan; de eene oorlog volgde den an- deisn op. Totdat in 1914 de wereldoorb brak. En weer moest Hongarjje mei alle dapperheid, al het vergoten bloed, alles was vergeefsch. Hongarjje verloor den oor log. Maar bet volle Ijjden, de ellende in al haar verschrikking begon voor de ongeluk kige bewoners toen de oorlog geëindigd was. Eerst de overheeraching van het Commu nisme, erger dan de oorlog zelf, dan de Roe- meensche besetting. En droevig zeide de Hongaarsche priester: het te misschien beter maar niet veel to zeggen over hetgeen de Roemenen in Hongarjje en met Hongarjje gedaan hebben; ons vee, onze machines, on ze magazijnenEn toch, dat allee te nog bet ergste niet. Hongarjje Ja verdeeld, kapot gemaakt, overal zjjn stukken of van die wonde zal. het land i zen. Het tractaat van Trianon beeft Honga rjje vsrmoord; tweederde van zjjn gebied moest bet afstaan en nog wel het beste. Waar te het schatrjjke Transylvania en Erdeiy? In Roemeensche .handen. Waar te de BArit, de beste graanschuur der wereld? Dat heb ben de Serven. Wat bleef er over van Noord- Hongarye met zjjn mooie Karpathen en rjjke mjjnen? Vraagt bet aan de Czechen. En •at al die verliezen voor Hongarjje betee- kenen? Machteloosheid, onmogelijkheid om «ch ooit weer op te heffen, zoolang die toe stand bljjft; als eevokren daarvan: wanhoóp, zelfm< er geen overdrijving te in de beschrijving der ellende, vooral to Buda;>«et, zooate die den Matajen tjjd ia de pers to lezen was? Werkloosheid? Zoo juist had mjjn zegsman een bericht ontvangen uit Ki»jest, een voor ried van Budapest; alleen daar waren 5000 menschen zonder werk. Woningnood? Het dagblad JKagyar Hlr- Mp” echrjjft: in Budapest zjjn thans 54.000 menschen, die In stallen, pnki ges wonen. In die statistiek in Holland werkte op weer terug zeide de h Jeugdvereeniging beid staat de Persoon van Jesus Christus. Wjj willdh onzen Hongaarse hen jongens-ge- ven het hoogste, wat er is, contact met Je sus Christus in hun leven. Er te een opleving in het Hongaarsche Protestantisme, en onze Jongelingsvereenigingen hebben daar deel aan. WH hebben eerbied voor den jjver van de zen Christeljjken propagandist; maar even willen wjj onderstrepen wat ook hjj beweer de, dat de kinderen, die hier geweest zjjn, het geheele leven van hun familie beïnvloe den; volkomen in overeenstemming met het geen een Pastoor uit Boedapeet verklaarde, dat de kinderen, die terugkomen uit Hol land, nieuw godsdienstig leven in zjjn paro chie brachten. Mogen wjj dansde Hongaarsche kindesao- tie niet een missiewerk noemen? En zou het dan niet een verdienstelijk werk zjjn, ook om die reden, neen juist om die reden, Hon- gaarsebe kinderen hier te laten komen, en ze weer ate kleine maar krachtige missiona rissen naar bun land terug to laten gaan? Ef te maar één waar geloof: het geloof van het Katholieke Hongarjje. En droevig sou bet zjjn, om maar geen ander woord to gebruiken, wanneer ate gevolg van de ellen de, ook nog dat geloof zou verzwakken of, erger nog, verloren sou gaaa. J. SCHIMMEL, Rector, gelieve men zich te wen- K. van Doornik. Metius- Sociaiisten en Communisten begrijpen maar al te goed de macht van het geschreven woord. En de Gereformeerde kerken hadden in 1924 alleen in Midden Java 28.523 boeken verspreid. Ook onze Missionarissen, vooral in Ponti- anak en Padang werken reeds met succss door verspreiding van lectuur. Een bibliothecaris schrjjft: „Van de lees bibliotheek wordt <oed gebruik gemaakt. In de stad zelf hebben we 26 leestrommels, bui ten de stad nog 6. Onder de lezers zjjn goede Katholieken, slechte Katholieken, niet-katbo- lieken en zelfs een der grootste Communis ten. Maar.'t aantal boeken, brochures en tijdschriften te nog te klein....** “jjnen? Vraagt bet aan de Czechen. En kenen? Machteloosheid, onmogelijkheid heffen, zoolang die l bljjft; als gevolgen daarvan: wanhoóp, 'Oord, in één woord langame vernietl- van het land en zjjn volk. zou men nu niet kunnen gelooven, dat moedig besluit komt: ik zal die Pater eene *n serie romans en christelijke verhalen thuis sturen! 2. Apologetische lectuur. Allerlei boeken en boekjes, waarin het Geloof verdedigd wordt de mooie en nuttige waarheden van onze H Godsdienst in *t licht gesteld, moei lijkheden opgehelderd, dwaze vooroordeelen omtrent *t Geloof rechtgezet worden. Ik denkjiier aan de mooie boekjes van Max, van Bensdorp, van de St. Willibrordus- vereeniging, van Geloof en Wetenschap, van Petrus Canisius, de G. G. G.-boekjee, 't tijd schrift „Het Schild” en allerlei apologetische vlugschriftjes enz. Zé zjjn hier te lande ook uiterst nuttig, ze ker, maar ate ze hier hun dienst hebben ge daan, kunnen ze nog tot Misson.iris worden gepromoveerd! 3. Levens van Heiligen (alleen Hclland- sche). Woorden wekken, voorbeelden trek ken. Pasbekeerden kunnen zoo enthousiast '■worden bjj *t zien van de schitterende voor beelden der heiligen, die hetzelfde Geloof be leden al» zjj, en dat tenvolle hebben beleefd. 4. Missieboeken en Missietijdschriften. Hior boren we *n rjjke bron aan, want duizenden Missieboeken, Almanakken en schriften van allerlei Ordes en Coi vloeien in breeden stroom over Nederland. Boekjes als de Xaveriaantjes, de Vulpen- krassen, om er maar twee te noemen tijd schriften als: Missiewerk, Kerk en Missie, Katholieke Mtesién, Onze Koloniale MteeUto, de tientallen Missietijdschriften en Almanak ken zjjn allemaal welkom. Katholieke tijdschriften Kranten-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1927 | | pagina 9