van het
9E iimni's KHflSHHNOEL, Fnidset 78. Hlkmaar.
The Perfect Foto.
Eerste klas Foto’s nor
ongekend lagen prijs.
OOK VERGROOTINGEN H
•id fotoi vnnmu woon
u--
Mi
„Noord-Hollandsch Dagblad”
Drukkerii V RED R0”
LDIDKVLAAV 4l ALOU11
Voor den Vastentijd.
Ind in ilkMt
HET AORES VOOR OEN HANDEL.
Ji
Timmerfabriek „Vut-frligluR” Schagen - Telefoon 82
Kient 2 tboek Waagplele),
ILRMRHR.
V
No IO
1
13 8.
vragen
TELEF. 1077.
de
Vrya«K li Maart. 1*87
"1
De Hongaarsche KIn der act Ie
ook een Roomsch Missiewerk.
I
IN KAASde grootste verscheidenheid
lm n vit iitini ii iitfii
22 soorten, maar alleen het allerbeste.
-Tl
Mlsslesteun met lectuur.
GDe TW’X
8
M.X 1
1
1
MM 1
1
I
t
t
1
1
▼«staan. W
f
niet van langen duur.
Tartaren, later de Tur-
Priester, die
daarvan ver-
;e nomen. en
mmer gene-
Voor aanvrage
den tot den heer
gracht 9. Alkmaar.
Father Lefeber,
Directeur.
uit
leen;
SOLIKD Vi.U« CONCURREKRKND
i
Missi etjjd-
mgregaties
Katholiek
Missiehuis, Hoorn.
Postrek. 120937.
Hebt u bet al geboord? De Roomecbe No
tarissen hier in de buurt gaan binnenkort
staken. Waarom? Omdat iemand hei beeft
durven wagen een testament te willen la
ten maken waarin het Sint Bonifacius-Mte-
siehuis te Hoorn niet vermeld stond. Als ik
u was, sou ik de zaak maar gauw gaan sus
sen door mijn testament te laten maken met
het Missiehuis erin.
FFICIEEL KERKBERICHT
waarom
schrikkelijk lijden; want
bun liefde zich aan
.En het moeilijke,
Je dagen elkander op
volgen in regelmatigen loop, en van ons
voortdurend deselfde off'.rs vragen
Zeker, geestelijke schrijvers: wjj lazen in de
werken van God» heiligen, dat in de talen
Alles ten slotte ie voor de groote taak der
zielenredding waar de Katholieke wereld met
vereende krachten dat grootsche werk
steunt, daar zullen de Engelen juichen en
zoowel voor de Katholieken als voor de niet-
Katbolieke lezers Gods genade rijkelijk mo
gen uitdeelen.
Alle lectuur wordt gaarne ingewacht bij:
P. AURELIUS, Kapjjcjjn, Serafijns-Semine
rle, Langeweg (N. Br.).
Hoorn
Alkmaar
Zwaag
X
Spierdijk
Bovenkarspel ......m..
Werversboof
Hem en Venhuizen
Nibbixwoud
Weere
W «sterblokker
Otklam «mm»m
Wognum ..mmmmm»
Purmerend
Hoogkarspel
Oosterbiouker
Gfoutetiroek
Beerhngowaard (Zuid)
Hoogwoud
Jtd.mt.lik
Zwaagdfjk
LotjebrOek MMMMMM
Onderdijk
Spanbroek
W «SiWOUd ...MMMMM
Broekerhaven
Wad way
Ursem
Waarland
N Scharwoude
Oourn
Schermerhorn
Akersloot
Caatricum
Osdorp ..M..MMM..
huizon en gara-
wordt niet ge
sproken over ben, die In barakken, kelders
•n leege spoorwagens huisen. Als ge de Leu
ke et, de Hungena ut enz. doorwandelt, dan
■sH ge bet woordje „woningnood” leeren
verstaan. Woningen SM M. breed, S k 4
K. lang en 2 M. hoog (ook meet dat eena uit
uw kt marl) niet van steen, maar vap
bout en leem; en dat enkele vertrek te voor
*e geheels familie weoakamer, slaapkamer,
«•uien, allee togeljjk.
Die priester vroeg: Zouden in Holland de
•arkens niet een beter vsrbljjf hebben?.
xgn allemaal
5. Geïllustreerde
als bijv. Katholieke Illustratie, Opgang, Zon
dagsbladen van Katholieke Kranten. Men
wekt daardoor *n Katholieke sfeer, leert Ka
tholiek denken en voelen en-meeleveu
de groote Katholieke gebeurtenissen. Het
groepje inland sche Katholieken voelt zich
sterker in saamhoorigheid 'met de groote in
ternationale Katholieke kerk. Men kan ook
mot dit soort Missiewerk meedoen door h. v.
voor een onzer bilbliotheken in de Missie ’n
abonnement te nemen op een of ander Katho
liek tijdschrift of op *n brochurenreeks. On-
dergeteekende geeft gaarne daarvoor de ge-
wenschte inlichtingen. Of men kan aan hem
’n extra gift sturen ter Irestrjjding van de ver
zendingskosten, voor inbind ing of tot aan
koop van nieuwe boeken en tijdschriften.
LIEFDE EN LIJDEN.
door
C. A. TERBURG 0. P.
Voor de natuurlijke liefde gekit: dat yj
immer gepaard gaat met Ijjden. Want de na
tuurlijke liefde zoekt tenslotte de eigen vol
doening, en niet die van het beminde voor
werp. allee en alles wordt weer terugge
bracht op het eigen ik, en dit is zoo gevoe
lig...
Ook de bovennatuurlijke liefde kent het lij
den. véél heviger nog en intenser; want r jj
heeft ook te kampen met het eigen ik, het
gevoelige.
Wie zal mjj verlossen tan dit lichaam des
doods? Doch zfj weet zich over gevoelighe
den heen te zetten; zjj zoekt God om God-
zelf en schuift het schepsel terzijde, ook het
eigen ik.
In de Missielanden moeten, evengoed als In
de Christelijke landen, alle goede middelen
worden aangewend om het volk meer en
meer te doordeezemen van den Christelijken
geest. Wie al gedoopt zjjn, moeten steeds
dichter bjj Christus worden gebracht en aan
*t niet gedoopte volk moet op alle passende
wijzen de waarheid van *t H. Geloof worden
duidelijk gemaakt, opdat hun verstand ver
licht, hun wil zich eerder gewonnen geve aan
Gods Genade.
Uitstekend propagandamiddel nu is het ge
schreven woord, het boek, het brochuurtie,
het tijdschrift enz., dat aan Iedereen, die le
zen kan en lezen wil, de waarheid vrij «u
frank voor den geest zet.
in onze beschaafde landen zijn we voldoen
de overtuigd van de groote macht en den
sterken invloed, zoowel ten goede als ten
kwade, die de lectuur op het lezende volk
uitoefent. En het regent dan ook van boeken,
tijdschriften enz. op allerlei gebied.
Nu moet ditzelfde middel ook in de missie
landen voorzoover ’t volk daar lezen kan en
lezen wil, zeer zeker 'n geschikt middel zjjn,
om de leer van Christus breeder en dieper
te doen doordringen. Daardoor zal het ge
sproken woord van den missionaris 'n nieuwe
kracht krijgen en opnieuw gaan inwerken op
de zielen. Daardoor zullen de Godsdienst-
waarbeden, dikwijls in den vonn van *n ver
haal, nog klaarder aanlichten, de vooroor-
deelefl, geleidelijk wegsmelten en dan zal het
boek, als *n ijverig propagandist, na den eene
bewerkt te hebben, bjj den andere zijn actie
voortzetten. f
Ik geef geen antwoord.
In de Hungarfa ut had hjj zelf meer dan
dertig zulke woningen geteld.
Tot zoover deze gezaghebbende Hongaar-
sche priester.
Och, laten wjj nu niet meer vragen of de
Hongaarsche kinderactie nog noodig is. AD
de taal der groeten niet ontroert, wil ik nog
de kleinen laten spreken.
Hier volgt een briefje, die de Hongaarsche
kinderen geschreven hebben aan hun kame
raadjes in Holland.
Lieve Kameraadjes!
De Hongaarsche kinderen, die reeds in
Holland geweest zijn en thans weer hier zjjn,
vertellen ons veel van de Hollandsche kin
deren, hun kameraadjes. Zjj vertellen, dat de
kinderen in Holland zulke mooie kleederen
hebben, dat zjj iederen dag chocola krjjgen,
dat zjj zulk een goed hart hebben, en dat
zjj hun chocola en hun boterham altjjd met
de Hongaarsche kameraadjes gedeeld hebben.
En zjj vertellen zulke mooie dingen over St.
Nicclaas en het Kerstfeest. Wat moet het
daar in Holland toch mooi en goed zjjn.
Wjj zouden toch ook zoo gaarne naar Hol
land gaan, want wjj hebben hier geen St Ni-
colaasfeest en geen Kerstfeest. Wjj hebben
niets, wjj krjjgen nieta, geen kleeding, geen
schoenen, geen eten, geen spelen, niets,
niets! Wjj nebben geen vuur, en het te zoo
koud.
Begrijpt ge, beste kameraadjes, hoe bet le
ven hier te? Ook 's Zondags kunnen wjj
niet naar de kerk gaan, en gij kunt naar de
H. Mis gaan en de H. Communie ontvangen.
en dan moogt gij
wij moeten thuis
der goddelijke Liefde fel-witte lampen stra
len, en dat heerlijke harpmuziek daar de har
ten bekoort; maar vergeet niet: den strjjd der
heiligen hebben wjj nog niet volstreden; in
ons wordt nog te luid gehoord het krüschen
van het eigen ik. Bidden wjj dan om de Ga
ven des Geestee: vooreerst om de Gave van
Wjjsbeid; opdat wjj alles, alles naar zjjn juis
te waarde mogen schatten, en overtuigd wor
den, dat wjj den strjjd moeten volhouden tot
bet einde. Het Ijjden van den tegenwoordl-
gen tjjd kan niet in vergelijking komen met
de heerlijkheid, welke in ons gaat openbaar
worden. Dan zal in ons hart, ondanks den fei
len kamp, toch heurschen de vrede Gods; het
vaste, rustige gevoel, dat wjj ons leven zet
ten voor een goede zaak: voor het Rjjk Gods
en zjjn gerechtigheid.
Moge dat onze troost zijn, onze groots
troost; te weten, dat wjj, strijden voor het bs»
boud der liefde in ons, vechten voor bet bs-
houd van God in onze ziel. Want die liefde
is deelname aan het goddelijk Wezen; en ia
de strjjd geen gevolg daarvan, dat onze God
te een ijverzuchtig God, Die ons heele hart
voor Zichzelf opeischt: zonder het kleinste
gedeelte te willen laten aan onszelf? Mogea
wjj dan erkennen: Wat ons tot vrede strekt.
Niet het mederoepen met fariseeen en schrift
geleerden, niet een uiterljik jubelen bjj den
feestelijken intocht op Palmzondag; maas
het volgen van den Christus naar den Calva
rieberg: waar wjj den meest gesmaden des
menschen, de verachting des volks, moeten
nemen tot Konlng van ons hart.
En Kerstmis komt nu.
naar de kribbe gaan, en
blnven.
Wjj kennen Uw goed hart en daarom dur
ven wjj U vragen: o helpt ons, helpt ons; gjj
znlt uw broertjes en zusjes in Hongarjje van
honger en ellende niet laten vergaan, toe
vraagt, of wjj ook naar Holland mogen ko
men. Beste broertjes en zusjes, hebt medelij
den met ons: iederen dag sterven er onder
ons van honger en kou.
Uw diep ongelukkige kameraadjee
uit Hongarjje.
Budapest, 15 November 1926.
Einde April komt er weer een kindertrein
in Holland. Hoeveel van die arme stakkerr
zullen we dan bin kunnen maken?
En zou men denken, dat men met die
hulp alleen maar lichamelijken nood lenigt?
Gelooft men niet, dat, waar zooveel geleden
wordt, hulp gretig wordt aanvaard, onver
schillig van welke z^de die hulp komt? Maar
zouden dan die helpen, niet op succes
mogen hopen, wanneer zjj tegelijk met het
geven van die hulp, de menschen trachten'
te winnen voor bun beginselen ook" op gods
dienstig terrein? Ja, ook het Christelijk Pro
testantse he jeugdwerk in Hongarjje werkt
daar hard. Dezer dagen te een propagandist
van dat jeugdwerk, de beer Tblteesy, naar
Holland gekomen en heeft daarover 28 Fe
bruari te Leeuwarden gesproken. Ook bjj
vertelde, dat de invloed der kinderen, die
1 geweest waren, zoo ^machtig
de families, als die kinderen
waren gekomen. Het werk, zoo
icer Töltessy, dat de Christelijke
j in Hongarjje doet, te diep
Christelijk werk: in het centrum van dien ar-
De strijd met onszelf is een noodzakeljjke,
willen wij nfenschen van liefde blijven; en de
uitslag daarvan beslist over alles.
Het schijnt, dat de meesten onder ons gten
strijd kennen: Hoe rustig, Heer, te het in ons
binnenste: wij danken U, dat Gij ons ge
maakt hebt tot menschen van rechtvaardig
heid. Wjj geven ieder het zjjne, en den arme
méér dan tienden. Niets, niets begrijpen wjj
nog van een zielstoestand ate bjj St. panlus:
Ik wenschte, zelf vervloekte te zjjn om du
redding mjjner broeders. Want de bovenna-
tuurljjke liefde vraagt meer, veel meer van
ons dan het geven van tienden; zjj dacht, dat
wjj geven leven om leven, ofwel een glas wa
ter. maar dan om Christus' wil: met de offer-
liefde van den Man van Calvarih.
Dat vraagt den dood van het eigen ik, het
uitsnjjden van zuiver persoonlijke belangen:
zóó te de liefde van Christus een tweesnij
dend zwaard. Het verklaart, waarom de
besten onder ons zoo i
voortdurend wondt bun liefde
zelfzucht der omgeving,
zéér moeilijk ia: dat de
25
11
10
T
7
6
5
m.. 4
4
MM 8
M.. 8
8
8
8
2
8
M.. 2
M.. 2
M.. 8
Enk huizen 1
Vooruit maar, Hoorn! Gefeliciteerd met *1
zilveren Jubilée,
Twee onbekende Stichters ^vragen d«teu
week om inlichtingen.
De stichter die onlangs de laatste vjjt
zond is bang, dat hjj vergeten te, omdat
getal achter X. niet grooter geworden i
Is echter mijn gewoonte om iemand ate
Stichter te vermeiden zoodm hjj zjjn eerste
bjjdrage gestort heeft.
Deze Stichter werd dan ook verledsa
jaar reeds onder Hoorn genoteerd, waar h|
toen woonde.
Do Stichter die aich nummer 14 noemt,
wil weten hoever hjj gevorderd te. Hjj heeft
één kee> 5 gld., 9 keer f 2.50 en één keer
f 2.gestort. Voor zjjn straf moet hjj het
zelf optellen.
Tweemaal las ik verleden week van een
onverwachte milli oenen-erfenis, ’t Spjjt mjf
dat mjjn ooms (of tantes) ook niet naar Ame
rika getrokken zjjn. Dan kon ik tenminste
ook oens op hoop leven. Dat doet je zoo
goed, zegt Uylenspieghel. Ik wil echter ook
wel neef worden van een of andere oom of
tante hier in N. Holland. Is er niet een ouder
u die dit Missiehuis als pleegkind wil aan
nemen? ’t Is wat een aardige baby, hoor.
U zult er beslist veel pleizier van beleven.
Begin alvast maar met Stichter te worden.
En Holland wordt overstroomd door boe
ken, brochures en tijdschriftenI Ook goede!
Zouden wjj nu niet een en ander van onze
lectuur na 't zelf gelezen te hebben
willen afstaan aan de bilbliotheken van onze
Missies? Het te 'n gemakkeljjke wjjse yan
Mtesieeteun en toch beslist *n nuttige.
Welke lectuur wenschen we dan?
1. KatboHeke Romans, allerlei verhalen
voor ouderen of voor jongeren. Geschikte
jongen» en meisjesboeken, prijsboeken (al
leen Hollandsche). Wellicht heeft men er nog
wel liggen, die men toch niet meer gebruikt.
Misschien mag ik hier aankloppen bti pen
sionaten, die nog wel Hollandsche prijsboe
ken over hebben, die niet meer voor ’n prijs
in aanmerking komen. Wie weet, of niet een 1
M amtar uitgever dit leest en dan tot 't edel-
Wanneer men in Holland eenige maanden
een kind uit Hongarjje bjj zich in huis neemt,
dan geloof ik, dat de meesten dat liefdewerk
verrichten, omdat zjj bewogen werden door
hetgeen zjj lazen of hoorden over den toe
stand in dat land van ijjden, en zjj nu ook
eene wilden werken om bet Ijjden van dl»
arme stumperde tenminste eenigszins te ver
lichten.
Dat te mooi! Maar om die reden alléén
wordt toch de Hongaarsche kinderaetie den
laatsten tjjd niet met zooveel kracht en jjver
aangepakt. Zeker, wjj hebben ook ons best
gedaan de Hollandsche katholieken te over
tuigen van de ellende die door onze geloofs-
genooten in Hongarjje wordt geleden, omdat
wjj bet goede hart van onze landgenooten
rel kenden. Bovendien, wat wjj van den
stoffelijke* nood vertelden, was ook niets
anders dan de waarheid. Maar toch: de
eigenlijke bedoeling van onze actie reikt
verder, de beteekente er van ligt dieper.
Onze arbeid voor Hongarjje bedoelt feite-
Ijjk te zjjn: een Roomsche arbeid, een mis
siewerk.
Hongarjje beeft altjjd veel geleden, en ijjdt
nog veel, maar zou niet zoo veel geleden
hebben, en zou oo|r thane niet zooveel Ijjden,
ate Hongarjje niet was geweest en nog te:
een katholiek land.
Ziehier wat een Hongaarsch
thans in ons land verblijft, mij
telde.
Na den dood van den eersten koning van
Hongarjje, den H. 8tepbanus, die bjjna geheel
Hongarjje tot het Christendom bekeerde, be
gon de strjjd tueschen de nieuwe Christenen
en de Hongaren, die heidenen gebleven wa
ren; maar het Christendom overwon ook hier
bet heide -dom, en onder de rereering van
den Hongaarschen koning, den H. Ladislaus,
begon de zege van bet Kruis. Doch de vrede
en het geluk waren
Eerst kwamen de
keu: en deze woeste borden trokken niet
alleen op tegen Hongarjje, maar tegen geheel
het katholieke Westen. Zooveel hebben we
allen wel onthouden uit de geschiedenislessen
vroeger op school, dat we wel weten welk
gevaar er voor Europa in die dagen dreigde
van de zjjde der Turken. Maar Hongarjje wae
de „poort van Europa”. Door die poort wil
den de Turken Europa binnentrekken, kon
den de Hongaren dat beletten dan was Euro
pa gered: de Hongaren moesten dus de eer
ste stegen opvangen. Vergeefs vroeg Hon
garjje hulp aan het katholieke Westen. Wa|
Hongarjje in 150 jaren geleden beeft, dat de
Turken over hen beurachten, te onmogeljjk to
beschrijven.
Nauwelijks had het ongelukkig land wat
gehad om zich to herstellen van de sla
gen der Tartaren en Turken, of weer brak de
oorlog uit, eerst togen de Russen, daarna to
gen Oostenrjjk. De vrijheidsoorlog werd door
de tusschenkomst van Rusland verloren.
Het is niet noódlg de geschiedenis verder
na to gaan; de eene oorlog volgde den an-
deisn op. Totdat in 1914 de wereldoorb
brak. En weer moest Hongarjje mei
alle dapperheid, al het vergoten bloed, alles
was vergeefsch. Hongarjje verloor den oor
log. Maar bet volle Ijjden, de ellende in al
haar verschrikking begon voor de ongeluk
kige bewoners toen de oorlog geëindigd was.
Eerst de overheeraching van het Commu
nisme, erger dan de oorlog zelf, dan de Roe-
meensche besetting. En droevig zeide de
Hongaarsche priester: het te misschien beter
maar niet veel to zeggen over hetgeen de
Roemenen in Hongarjje en met Hongarjje
gedaan hebben; ons vee, onze machines, on
ze magazijnenEn toch, dat allee te nog
bet ergste niet. Hongarjje Ja verdeeld, kapot
gemaakt, overal zjjn stukken of
van die wonde zal. het land i
zen. Het tractaat van Trianon beeft Honga
rjje vsrmoord; tweederde van zjjn gebied
moest bet afstaan en nog wel het beste. Waar
te het schatrjjke Transylvania en Erdeiy?
In Roemeensche .handen. Waar te de BArit,
de beste graanschuur der wereld? Dat heb
ben de Serven. Wat bleef er over van Noord-
Hongarye met zjjn mooie Karpathen en rjjke
mjjnen? Vraagt bet aan de Czechen. En
•at al die verliezen voor Hongarjje betee-
kenen? Machteloosheid, onmogelijkheid om
«ch ooit weer op te heffen, zoolang die toe
stand bljjft; als eevokren daarvan: wanhoóp,
zelfm<
er geen overdrijving te in de beschrijving der
ellende, vooral to Buda;>«et, zooate die den
Matajen tjjd ia de pers to lezen was?
Werkloosheid? Zoo juist had mjjn zegsman
een bericht ontvangen uit Ki»jest, een voor
ried van Budapest; alleen daar waren 5000
menschen zonder werk.
Woningnood? Het dagblad JKagyar Hlr-
Mp” echrjjft: in Budapest zjjn thans 54.000
menschen, die In stallen, pnki
ges wonen. In die statistiek
in Holland
werkte op
weer terug
zeide de h
Jeugdvereeniging
beid staat de Persoon van Jesus Christus.
Wjj willdh onzen Hongaarse hen jongens-ge-
ven het hoogste, wat er is, contact met Je
sus Christus in hun leven. Er te een opleving
in het Hongaarsche Protestantisme, en onze
Jongelingsvereenigingen hebben daar deel
aan.
WH hebben eerbied voor den jjver van de
zen Christeljjken propagandist; maar even
willen wjj onderstrepen wat ook hjj beweer
de, dat de kinderen, die hier geweest zjjn,
het geheele leven van hun familie beïnvloe
den; volkomen in overeenstemming met het
geen een Pastoor uit Boedapeet verklaarde,
dat de kinderen, die terugkomen uit Hol
land, nieuw godsdienstig leven in zjjn paro
chie brachten.
Mogen wjj dansde Hongaarsche kindesao-
tie niet een missiewerk noemen? En zou het
dan niet een verdienstelijk werk zjjn, ook
om die reden, neen juist om die reden, Hon-
gaarsebe kinderen hier te laten komen, en
ze weer ate kleine maar krachtige missiona
rissen naar bun land terug to laten gaan?
Ef te maar één waar geloof: het geloof
van het Katholieke Hongarjje. En droevig
sou bet zjjn, om maar geen ander woord to
gebruiken, wanneer ate gevolg van de ellen
de, ook nog dat geloof zou verzwakken of,
erger nog, verloren sou gaaa.
J. SCHIMMEL, Rector,
gelieve men zich te wen-
K. van Doornik. Metius-
Sociaiisten en Communisten begrijpen
maar al te goed de macht van het geschreven
woord. En de Gereformeerde kerken hadden
in 1924 alleen in Midden Java 28.523 boeken
verspreid.
Ook onze Missionarissen, vooral in Ponti-
anak en Padang werken reeds met succss
door verspreiding van lectuur.
Een bibliothecaris schrjjft: „Van de lees
bibliotheek wordt <oed gebruik gemaakt. In
de stad zelf hebben we 26 leestrommels, bui
ten de stad nog 6. Onder de lezers zjjn goede
Katholieken, slechte Katholieken, niet-katbo-
lieken en zelfs een der grootste Communis
ten. Maar.'t aantal boeken, brochures en
tijdschriften te nog te klein....**
“jjnen? Vraagt bet aan de Czechen. En
kenen? Machteloosheid, onmogelijkheid
heffen, zoolang die
l bljjft; als gevolgen daarvan: wanhoóp,
'Oord, in één woord langame vernietl-
van het land en zjjn volk.
zou men nu niet kunnen gelooven, dat
moedig besluit komt: ik zal die Pater eene
*n serie romans en christelijke verhalen thuis
sturen!
2. Apologetische lectuur. Allerlei boeken
en boekjes, waarin het Geloof verdedigd
wordt de mooie en nuttige waarheden van
onze H Godsdienst in *t licht gesteld, moei
lijkheden opgehelderd, dwaze vooroordeelen
omtrent *t Geloof rechtgezet worden.
Ik denkjiier aan de mooie boekjes van
Max, van Bensdorp, van de St. Willibrordus-
vereeniging, van Geloof en Wetenschap, van
Petrus Canisius, de G. G. G.-boekjee, 't tijd
schrift „Het Schild” en allerlei apologetische
vlugschriftjes enz.
Zé zjjn hier te lande ook uiterst nuttig, ze
ker, maar ate ze hier hun dienst hebben ge
daan, kunnen ze nog tot Misson.iris worden
gepromoveerd!
3. Levens van Heiligen (alleen Hclland-
sche). Woorden wekken, voorbeelden trek
ken. Pasbekeerden kunnen zoo enthousiast
'■worden bjj *t zien van de schitterende voor
beelden der heiligen, die hetzelfde Geloof be
leden al» zjj, en dat tenvolle hebben beleefd.
4. Missieboeken en Missietijdschriften. Hior
boren we *n rjjke bron aan, want duizenden
Missieboeken, Almanakken en
schriften van allerlei Ordes en Coi
vloeien in breeden stroom over
Nederland.
Boekjes als de Xaveriaantjes, de Vulpen-
krassen, om er maar twee te noemen tijd
schriften als: Missiewerk, Kerk en Missie,
Katholieke Mtesién, Onze Koloniale MteeUto,
de tientallen Missietijdschriften en Almanak
ken zjjn allemaal welkom.
Katholieke tijdschriften
Kranten-