1
van het „Noord-Hollandsch Dagblad”
3 I
I
-
1
-
Wo 11
Vrijdag I» Maart. !®Jt7
15 0.
-
I
OP DEN KRUISWEG.
I
1
De vervolging der Kerk
In Rusland.
I I
EPISTEL EN EVANGELIE.
*r, tt—M
Uit i'et land van
St Augustinus.
4
■1
beider* zende on» te
HI
ver
in
Ira. Hel gvlukt* eete-
den geptolxerd de kerk^zun-
scbade te berokkenen.
I
I
:d dr<
de
T<
had
koenen probeeren of zoo1»
effect heeft
volgen* den geleerden
daar stond. toen Pitetus
ui toprak. Wat
zegende ouder
Zijne
de
it het menschelijk geslacht nit dra zond-
ra, alerzachtmoedigste
Ier en Wc*
one door den staf van Uw Kruis
weg. die naar bet bemelsche
id
id
tuut doel
keisers
en waardig-
dagen w<
Hoorn
Alkmaar
Zwaag
X
Spierdijk
Bovenkarspel
Wervarahoof
Hem en Venhuizen
Nibbizwoud
Weere
Westerbktkkm
Ohdam
Wognuaa
Furmerend
O Bil
bedroefden Zoon te
wachten voor het te»
Heiland n o|
aten
zinn»
Christus' Kruis; bedenk koel
taligheid een weg f
.Wie ttyn kruis niet
waren de benoodigdheden voor
j bijeengebracht: hamers en
touwen en ladders, gal en azjjn en
I
da
la
vas
«stegen. Ie era
J apelera hebben
om toch maai
God Z««MM
Ie Mgr. d’ Herbigny, die door de
wring voor een eenvoudig
gehouden. .30 40 nieuwe priee-
BB
11
10
T
- 7
8
-
5
-4
4
S
8
8
-- 8
8
-S
4
-8
8
s
8
-8
8
-1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
van
i Zoon, schoon onder de
lenschen, nu tonlcr vorm of
Uwen welbeminden Zoon! Engelen en Aarts
engelen, snelt uwen Koning ter hulp! „Als
het doodvonnis over Jetus wifnesnroken was.
voerden de soldaten den Heiland naar bin.
nen rukten Hom den purperen s,x>tmantel
van de schouders en trokken Hem 7“
eigene kleederen weder aan. Zoo ton
groote Wonderdoener beter gekend worden
door het spotlustige volk; too moest ook de
profetie van den aartsvader Jacob in ver
vulling gaan „Men tal Zjjn kleed ia wjjn was.
achen en Zijnen mantel in het bloed der drui
ven.” In dit veelkleurig gewaad, gepurperd
door *a Hoeren dierbaar Bloed, leidden tfj
den zachtmoedigen Verlosser naar Calvarió,
waar de openbare misdadigers werden te
recht gesteld.
In allerijl
de kruisiging
spijkers. f
de lange knoestige kruisbalk. Eindelijk
werd Jetus, met ketenen en koorden aan
hals en handen vaatgebonden, met wonden
overdekt, getooid met de spotkroon van
doornen, bjj Zjjn kruis gebracht O, heilig
oogenbnk! Jetus’ hart werd geperst en ge
prangd, om Zijn doopsel te voltrekken; Zijn
verlangen naar
iprekeiyke liefde
1 en het telf op
terwijl
aan Zijnen
wil,
goed
lï” O
Wanneer de emuïvrre geest vaa dra
meusch te uitgegaan, doorwandclt hij water-
luoze plaatsen, en zoekt rust ra die niet vin
dend*. eegt hjj Ik tal wederkeeren tot m|jn
buis, waar ik ben uitgegaan. En daar ko
mende. vindt bij het geveegd en versierd.
Dan gaat bij, en binnen gaande wonen zfj
daar. En bet laatste van dien aienscb wordt
erger dan bet eerste. Nu gebeurde bet ter
wijl hij dit seide. dat e*t»e vrouw alt de me
nigte har* stem verhief en telde: Zalig te
do schoot die u gedragen heeft en de bor
sten. die gij gezogen hebt. Waarop hij telde:
Ja, maar talig zjjn tij. die het woord Goda
booren en het onderhouden.
DERDE ZONDAG IN DE VA8TEN.
Epistel uit ben brief van den H. apostel
Paulus aan de Ephesitrs; V, 19.
Broeden, rijt navolgers van God, als wel
beminde kinderen, en wandelt in de liefde,
toe alt Christus ons heeft bemind, en zich
tel ven voor ons aan God beeft opgedragen
tot een toen- en slachtoffer van eenen aan-
geaamen geur. Hoererij dan. en alle onzui
verheid, of gierigheid worden onder u telf*
niet genoemd gelijk bet heiligen voegt noch
oneerbaarheid, noch Qdele woorden, noch
■cherts, die niet betaamt; maar wilt liever
dankzeggen. Want weet dit en neemt het
ter harte, dat noch hoereerder, noch ontuch
tige, noeb gierigaard, hetwelk afgoderij is,
"enig deel hcbbe aan bet r(fk van Christus
en van God. Niemand misleide u door ijdels
woorden; want d>or deze komt de gram
schap Gods-over de kinderen des ongeloof*.
Wordt dus geen* deelgenoot» met hen.
Want voorheen waart gfj duisternis, en nu
zfjt gfj licht ia den Beer Wandelt dan ais
kinderen Hes lichts: want de vrucht des
Hebt* is alle goedheid, rechtvaardigheid ra
waarheid
Evangelie
den H. Lucas;
In dien t$de dreef Jeeus eenen duivel uit
die stom was. Ea ate Rfj dra duivel had uit
gedreven. sprak Je stomme, ra de scharen
waren verwonderd. Maar «enigen van ben
zeiden: Hij drijft den duivel uit door Beël
zebub, den vorst der duivelen En anderen,
om Hem te beproeven, begeerden van hem
era toeken nit dra hemel Maar Hij. hunne
gedachten ziende, zeide bun: Alle rijk. dat
in rich zelf verdeeld is. zal verwoest wor
den, en het eene huis zal op het andere val
len. Indira dan ook do satan tegen zich zel-
ven verdeeld te, hoe zal xQn rijk blQve*
»taan? wfjl gfj zegt dat ik door Beëlzebub
de duivelen uitdrijf, door wien drijven uwe
kinderen ze uit? Daarom zullen die uwe
rechter* zijn. Maar, indien Ik door den vin
ger Gods do duivelen uitdrijf, dan is waar
lijk bet rijk Gods tot gekomen. Als een
welgewapende zijn bof bewaart dan ie al
lee, wat bij bezit in vrede. Maar iadien
iemand sterker dan bij bem overvalt ra
overwint dan neemt b(j al de wapenen, waar
op hij vertrouwde, weg. en deelt den buit
uit Die niet mot
.niet met m« ven
Of er dan niets van bet christendom
deze streken is overgebleven?
ben beroemd man van Carthago, Tertul
lianus (plm- 210) heeft dit bekende woord
gesproken: „seinen est sanguis christiano-
rutn het bloed der martelaren is christen-
zaao". En het Is bewaarheid geworden; al te
*t ook na ettelijke eeuwen van sluimering: do
Kerk van Noord-Afrika herleeft! En sinds
•enigs tientallen van jaren beeft bet christen
dom ook in Carthago wrar wortel gescho
ten.
Een weinig ten N.W. van het kapitool. in
--1 era
onder-
;aug ge bet
_j opschrift
3FFICIEEL KERKBERICHT
Ja, Heilige Fellcitas en Heilige Perpeti
gij allen die op deze plaats den heldei
voor bet geloof zjjt gestorven, uw
beeft dra bodem vruchtbaar geinaaktl Er
zijn weer christenen in dit land, de Kerk van
Carthago bloeit weert Ziet de menigte die
u kosr* rareerra. sist de Godshuisen die
De Russische courant „Renaissance" van
1 Maart 1927 deelt volgens berichten uit Ber-
lijn mede, dat de vervolgingen opnieuw styu
begonnen.
De Renaiesanoe schrijft: „Na de revolutie
hebben zich in de orthodoxe Kerk verschil
lende secten en etroomingen gevormd, die
echter grootendeels niet van langen duur
bleken te zjjn. Reeds tfjdens bet leven van
den patriarch Ticbon probeerde de rsgeering
„de levende kerk”, die reeds geruimeu ijjd
teek enen van verval had gegeven, nieuw
leven in te blazen en onder de groots maesa
meer gezien te maken. Dit kon echter ge
schieden, nadat deze „kerk” door eene onfeil
bare buitenlandsche kerkeifjke autoriteit was
geeanetionneerd, sect welk» rol ds rugcering
de Katboliehe Kerk had toegedaebt!
Na lange onderhandeliageu, die da vert*-
genwcordigers der rcgecring met den paus*
4jk«-n Nunpus in Berlin en naderhand In
“l gevoerd had, was een en ander soo-
laar, dat de Russische rsgeering de ver
plichting op sieh nam, den toestand der Katho
lieken in Rusland te verbeteren en aan d*
katholieke geestelijk heid grootere rrabtra
toe te staan. Het eerste resultaat van dit ver
drag was het verlof tot een kort oponboud
voor den door den Pans gezonden Mgr. d’
Herbigny, die echter, zooals In zjjne officieel*
papieren was opgeteekend, slechts ais particu
lier en op eigen iniatief de sowjetrepubliek
mocht bezoeken
De legenwoordighi
bracht voor de jLe'
Oosterblokksr
Grootebroek
Beerhugowaard (Zuid)
Hragwoud
M-d.-mhlik
twaagdjjk
Lsüebroek
Onderdijk
Spanbroek
Weet woud
Bro-k er haven
Wadway
Ursem
Waarland
M Schar woud*
G<x>n>
S*b*rmerhorn
Akersloot
Caatricnm
Oudorp ..o......
Enk buizen
Dank ajj den liefdadigbeideiin
taoaesl Ver*«uiging „Ontspanning i
spanning” van Opmeer te de parochie
Hoogwoud twe* punten gestegen. *t I
mooi* opbrenst: f 200. De
sieh zelfs een traktatie ontzegd o
de twe* honderd vol te hebben,
u, boor. Moge uw schoon voorbeaid vele na
volgers vinden.
Eraige dagen geleden was ik in gezelschap
met era Pastoor en een aanbemer. Pastoor
moet bouw** ra ik moet bouwen. Nataua-
Wk werden er ook bedenkeifjk* gezichte»
getrokken over de koelen. Op era gegeven
•ogenblik aegt d* nannemer (parochiaan vaa
den Paatoor, hij kan *t dus wstan): „Och,
Pastoor, Mn klap op «ie preekstoel en U ia
klaar”. Paatoor aan *1 proteeteerra Zoo*B
woa«>*rbar* preekstoel tochtte md wel toto
Ik vroeg dir*et of ik dl* preekstoM *M earn*
sou hunara hurra, al was bot maar voor
44a keer in z|a eigen parochie. H| hooft
t gsaegd, maar Ik verwacht desor
*ea brief dat ik soa of andorea
Zondag e*aa mag
klap vaa mjj ook
Miseiehuia, Hoorn.
Postrekening 1209.37
Father LEFHBER,
Directeur.
Met Miaaishuia heeft rechtapersooaljjkbeid
•ader den ül*l: Hot Sint Boatfacius Misoio
buis to Haora.
ir
irhart! Daar klinkt de trom-
die bet Godde
ar verneemt ZQ
icraut, welke het dood-
‘igt; daar ziet Zij
ilen en soldaten
haastig naderen. Hoe wordt haar hart ver
scheurd door do !>eschimpingen en bespot
tingen, die tot Haar doordringen: „Weg met
dien vaischen profeet, die de voorvaderlijke
wetten schendt en God lastert, voort met
dien volksopruier, kruisigt dien verrader des
vaderlands/ Eindelijk valt haar oog op Je
zus. Zjj wil Hem zoo gaarne aanschouwen,
zegt de H. Petras van ^Alcantara, maar Zjj
durft baren blik niet op Hem vestigen; Zijn
gelaat is zoo deerlijk misvormd; van het
hoofd tot de voeten ziel Zjj slechts bloed en
wonden. Zij huivert en siddert bjj den aan
blik van dien zwaren kruistialk, waaronder
haar Zoon gebukt gaat. Toch kan Zjj bare
oogsn niet afwenden: Jezus wischt het ge
ronnen bloed uit Zijne oogeu weg en aan
schouwt Zijne Moeder en Maria aanschouwt
haar Goddelijk Kind. Bh dezen wederkeert-
gen oogo|>elag, zegt de H. Bona venture, was
de smart aan weerszijden allerhevigst. Jezus
was diep bedroefd uit medelijden met Zijne
Moeder, en Maria bestierf het schier van
angst en kommer, zoodat Zjj geen woord
kon uitbrengen. Maar de taal van haar hart
in des te welsprekender: ,Js dat nu mjjn
Zoon, mjjn Kind en mjjn God? God, die
troont te midden Zijner Cherubijnen, wordt
daar voortgesleept tusachen twve moor «le
ns ren? God, wien de Engelen loven, wordt
door de menschen veracht? H|j, die de aarde
draagt op de palm Zijner handen gaat ge
bukt onder den last van Zjjn Kruis? Is dat
mjjn eeniggeboren
kinderen der meuw
gedaante, sen aardworm gdgl»; ds veracb-
doodvonnis over Jezus uit en stelde Hem in
om gekruisigd te
■Sen stormachtig gejuich ging uit do
i. De bunkerende wolven hadden
bet Onschuldig lam bespied; nu
Het naar hartelust verscheuren.
Het klaaglied van Jeremias werd vervuld.
Z(j risten en knarsten op hunne tanden, zeg-
rsnde: „laten wjj H««n verschenren, dit is
ie dag, dien wU zoo lang verwachtten." Deze
helache vreugde vond een pijnlijken weer
klank in bet nart van de Moeder der Smar
ten, die zuchtte en klaagde: „Ach, mjjn Kind,
dat het Mjj gegeven ware, met U te sterven:
Vader ia den hemel! barmhartigheid voor
EEN KATHOLIEK IN DE RIJ DER
40 ONSTERFELUKEN.
Du katholieke pers in Frankrijk viert
thans de opname van Loula Bertrand in
d« Franache academie; de dcor den
dood van Maurk Barrès leeraeworden
zete> zal thans door Bertrand worden
iagenotnen. Bertrand is de achnjver van
verscheidene geschriften ovei rranvli»
Afrika, verder heeft hij eene uitstek co
ds biografie van den H. Augustinus ge
schreven, zoomede een werk over de H.
Theresia Hij ia medewerker aan de Re
vue des deux Mondes” aan de ..Re
vue de Paris” aan de „Echot Je Paria”
en aan de Figaro”.
weor verrezen zijn: op het kapitoo] verbsfl
zich een Kathedraal: daarnaast een klooster
van witte Paters; en in de schaduw vaa het
kapitool een carmelietee sen klooster, het
ennigste in geheel Afrika: vurige zielen, dis
zich van de wereld hebben lósgerukt, bidden
voor de bekeerlng van die wereld, voor ds
bekeering ook van Afrika
Heilige martelaressen wier gedachtenis wfj
heden vieren, bidt God dat de Kerk voortga
op den ingeslagen weg, tot het licht van het
christendom hier weer schittert sooals vóór
eeuwen. Niet alleen voor de Europeanen die
hier gevestigd zjjn: dat ook de oogsn van de
Mahomedanen worden geopend, van hen, on
der wier voorvaderen zeer velen „christe
nen" waren, ja, misschien zelf* den martel
dood zijn gestorven!
Geloofsgenooten in het verre Holland:
bidt God voor zialen-redder*. voor goed*,
ijverige priesters: alleen hier in Tiruteie zjjn
160 priesters tekort. „Rogate Domtnum mes
sis, ut mittat operarios in messen» suam".
Vraagt den Heer van den oogst dat Hjj ar-
oogslenhet te een vaa
de verd lenst volste middalen om de uitbrei
ding van Gbristua’ Krek te bevorderen, bet
is ds vurbevraste manier om deel l* nemen
aan het missie werkt
MART. VLEUGEL.
ting der menschen en bet uitwerpsel de*
volks? Hoe, de Rechter van levenden ra
dooden is veroordeeld tot den schandelijken
dood des kruises?
Bjj deze overweging werden de oogen on
zer bedroefde Moedor als twee beken van
tranen. En gfl, mijne ziel, die de oorzaak zjjt
van al deze smarten en kwellingen, gij stort
niet een enkele traan van medelijden met
den Zoon en Zijne Moeder! O, kondet gij
toch door uw bloed.de beleedigingen uitwut-
schen, die gij Jezus *n Maria aangedaan
hebt! Doch, ofschoon overstelpt van droef
heid, bleef Maria geheel overgegeven aan
den heiHgen wil Gods, zeggende: „Zie
de dienstmaagd des Herren, Mjj geschiede
naar Uw woord: trek verder voort, mjjn
Zoon, onschuldige Abell Om door Uwe broe
ders gedood te worden, rechtvaardige Nok!
bereid door Uw Kruis de nieuwe ark des ba-
opdal
vloed gered worde;
Mosee, onze Aanvoei
I plaats greep
Zich van de
menigte verwijderd en was Zjj, langs een
kortoren weg, met den H Joannes vooruit
gegaan naar een standpunt, waar Jezus ze
ker voorbjj moest trekken. Zjj vergezelde
haren Zoon, zegt de H. Amadeus, niet slechts
in de vreugde «Ier vertroostingen, maar ook
in d* overstel|gng der smarten. „De dieplie-
d roef de Moeder", zoo spreekt de_H. Bernar
dus, „liep den diep
moet.” Wat pijnlijk
minnend moederbar
liet der romoinsehc ruite»
Ijjk Slachtoffer vergezelt;
de stem van den h<1.
vonnis des Hoeren verkondigt; daar ziet Z|j
de gerechtsdienaars, de beo’
de vlakte, bevinden zich de ruines van
amphi theater. In dal theater i* era
aariteche kapel, boven welker ingai
volgende In wit marmer gebeitelde
kunt leven:
„Deu 7en Maart van het jaar 208, werden
hier de H. Felicitas en de H. Perpetua ten
prooi geworpen voor de dieren, tegeljjk met
de H. H Revocatus, Saturnua en Baturuinua”
Jaarljjks, den óen Maart, op den feestdag
van de heiligen, begeven zich «Ie katholieken
van Carthago en omstreken naar deze plaats
au betreden den grond dl* met hel bloed der
ontelbare martelaren ia g«-dreukt. Want de
herinnering ara den dood van deze twee
martelaren la den Katholieken dierbaar, en
de pelgrimstocht ter eere van de H H. Felici
tas en Perpetua te populair gewordra.
Men trekt de arena in processie rond onder
het ringen van „Je suis chrótien”, ik beu
christen! Het plechtig Lof waa dit jaar voor
afgegaan door bet toedienen van bei H.
Vormsel aan eea 18-tal soldaten, paagedoop-
te negers, door Z. D. H. dra Aartobisscbop.
Rondom, op de muren van het theater,
slttra hier en daar wat Arabieren. Zelfs on
der de menigte In de arena s|jn er «en paar:
doch nfj b«*.gr|jpra niet wat sin des* plech-
tigheden hebl«en.
Na de predicatie en de verechillend^Ntur-
gïsche gezangen, wordt de zegen met het Al
lerheiligste gegeven over de honderden hi*r
eaamgestroomd, hiór, waar de heidenen zich
verlustigen in de afgrjjseljjkete tooneelen:
ge kunt de holen nog rien, vaa waaruit de
wilde dieren zich op de waarloos* christenen
wierpen.
„H4t bloed der martelaren te etnihrasaad”.
"«a, en
u>dood
bloed
La Marsa, Maart 1M7.
BIJ HET BEEST VAN DE
H. FEIJC1TAS «N DE H. PERJ’ETUA.
Wanneer men de omstreken van Carthago
voor bel eerst bezoekt, te mra getroffen door
bet feR dal er vaa «en «eveidstad zoo wef-
nig. ja. bBna nime *var to. Era* stonden him
marsserra tampeh en palate», „on«-
Ijjke” monumenten.... maar niet* te
ven; de velden zjjn bezaaid met puin,
hier en daar staat nog oen stukje nrin*.
Droevig beeld, belaas, van de Kerk in
Noord-Afrika! Want hier verresra ook ka
pellen, kerken, basilieken: ge kunt er de
fundamenten nog van terugvinden. Het
christendom was hier in vollen bloei. In ’t
begin der Se eeuw telde Noord Afrika min
stens 70 Btesohoppeu! Eu hoe vele christenen
hebben hier hun bloed vergoten!
Doch de Saraceenen kwamen, en verwoest
ten allee, te vuur en te swaard.
1
boezem hjjgde van vurig
onae verlossing; met onuit*
beeft H| Zjjn Kruis omhelsd
e doorwonde schouders gelegd,
zich andermaal ate zoenoffer sar
Vader aanbood, zeggende: „Niet Mjjn
maar Uw wil geschiede. Zoo is bet
Vader, omdat zulks Uw welbehagen isï" O
mfjne ziel! Jezus bemint het Kruis om
uwentwille, en g|j ontvlucht het kruis, dat de
land u oplegt; gT
i tegenspoed, gij
idljk leven leidei
etgever, open
den veiligen
weg. die naar bet hemelnche Palestina
voert; Uwe Moeder te bereid U te volgen
naar QalvariC, om er gecsteljjkerwljze met U
geslachtofferd te worden."
Alzoo, zegt de Abt Wilhelmus, bewandel
de Maria, de eerste der uitverkorenen, ook
het eerst den weg der uitverkorenen: het
eerst Zich naar het gebod dee Zaligmakers
schikkend, nam Zjj baar kruis op en volgde
haar Zoon naar Golgotha.
Oefening van deugd. Met Maria de bloe
dige voetsporen van Jezus volgen, opdat w|j
den Koning der glorie eenmaal mogen ver
gezellen in Zijne heerlijkheid.
Schietgebed. Heer, kastijd mij In den Hjd,
maar spaar mij in de eeuwigheid. Amen.
Alkmaar, 18en Maart, 1927.
Paatoor OOMS.
deze wijze werd bet evenwicht, door de eww-
jstregrering met zooveel zorg en overleg
gestoord, weer hersteld.
Een en ander bleef echter niet geheim.
Het bericht, dat 4 Bisschopficn sieh op het
gebied van de Sowjetrepubliek ophielden,
bracht de regecring in groote rite» de en di
rect daarop werd bevel gegeven d’ Herbigny
gevangen te nemen Eenzelfde lot als den
Prelaat Bodkievitaeb bad naar alle waar
schijnlijkheid den Franachen Jesuit niet g*-
troffen, daar de laatste veel moer invloed-
rjjke lietrekkingen liad dan eerslgt aoemdet
bet was echter te voorzien, dat mocht h|j
werden gepakt, b|j sooals de Bisschep Z*-
pliak, gemakkelijk In de Sow jetgo vangen la
te* gefolterd was
ter aan Mgr. d* Ilërbigny te ontkom» en
naar Rome te ontvluchten.
De 4 door hem gewjjde Bisschoppen *|ja
tol dusver nog niet grarrrateerd tenmin
st* elk bericht hieromtrent ontbreekt; d*
meeste nieuwe priesters echter twvindea
toch niet meer op erfje voeten; de vervol
ging vaa de Katholieke Kerk ia Rusland
tree.lt tbau. weer in een nieuw stadium; ak
tes wU*» erop, dal met alle mog«-lijke mid-
delea zal worden
ve*l mogelijk l
Door de gruwzame geeseHng en smarte
lijke doornenkroning waa de Zaligmaker zoo
zeer misvormd dat Hij algemeen medelijden
'noest opwekken. Zoo hoopte ook de land
voogd Eontiua Pilatue. Daarom bracht hjj
den Heiland met «-en purperen mantel om„
Zjjne schouders, Zjjne «ioornenkroon op het
cezegende hoofd en een rielstok in de ban
don, tot het volk, zeggende: „Ziet den
meiisch." .Ziet, welk een mensch!" zoo
luidt de verklaring van den H. Augustinus,
^een aanzien, geen waardigheid, geen
spoor van de» glans een*r heerschappij is
meer in Hem; Hü is verzadigd van vergui
zingen. Hebt gjj Hem uit nfjd als koning ver
werpen, bcwj|st Hem dan thans uw inede-
doogen”. Dal mededongen nu ondervond de
goede Jezus van Zyne Moeder Maria, die,
t Joannes Toulerus,
zjjn „Ecce homo4
pijnlijk oogenblik voor de Ge-
de vrouwen, haren eenigen
Zoon zóó te aanschouwen; wreed geboeid,
jammerlijk geslagen, geheel ontdaan en be
zoedeld met speeksel en bloed, schier onken
baar, zonder vorm of gedaante, eenen me-
laateche gelijk geworden. Zelfs het wreed
•te hart moest door dit droevig schouwspel
bewogen worden.
Doch de Overprfeeter*. Schriftgeleerden
en do Ouderlingen dee volks hadden alle ge
voel vaa medeljjden afgelegd. Woest en on
stuimig, riepen zjj den landvoogd
toe: ,Z.oo gjj dezen loslaat, sjjt gjj
dee keizers niet.” Deze bedreiging
getroffen. Met de vriendschap dee
sou de landvoogd ook zjjn ambt i
beid votbeuren. Daarom sprak Pilatus het
e.
de handen Z(jner vjjanden,
worden. Een
schare
zoo gr
konttet
beid van d* Herbignu
rende Kerk" niet veel
voordeel; zjj verviel steeds meer en meer.
Daarvoor echter mocht hel hem, in weerwil
van sjjn heel kort oponthond gelukken, d*.
Russische katholieken nieuwen moed en
hoop t* geven. Talrfjk* conversie* waren
hiervan bet resultaat, zoomede het bonwen
vaa een groot aantal kerkeu in de provincie.
Dit allee bleef bjj de regecring niet ont>o-
kend en riep sooals begrijpelijk misnoegen
in het leven. Men vreesde, dal de goed geor-
ganisrerde en op Rome steunende Katholieke
Kerk eene macht kon worden, waartegen
moeiljjksr op te komen wa* dan t< gen de
Kerk van Ticbon.
De Sowjet Republiek, die sooals bekend
zich aan eenmaal gesloten overeenkomsten
niet houdt, begon daarmede de katholieken
opnieuw te vervolgen Priester* werden ton
der eenige beschuldiging gevangen genomen,
in de gevang»'ni* geworpen of verbannen; in
bet laatste geval echter naar die streken
getransporteerd, die uitsluitend door Moha-
me»lanen. Joden of Boedhislen werden be
woond Hun gemeenten hadden intnaecJien
veel te lijden; de kerken zelf werden ge
sloten en dikwjjls in clubhuizen voor den Kon
somol (comiu. jeugdbeweging) veranderd;
bet kerkgoed, zooals Heiligen beelden,
standbeelden, cracifizen en boeken met
godadienstigen inboud werden in beslag ge
nomen of verbrand.
Toen het vaticaan van den treurigen toe
stand boorde, waarin de Russische katholie
ken verkeerden, werd beraadslaagd, boe
hier het beate te behien sou zjjn. Buitenland
se he priesters naar Rusland te zenden scheen
geheel ónmogelijk, daar elke aanvraag om
vergunning tot toelating werd afgewezen.
In Rusland self konden geen priesters wor
den gewfjd, daar er geen Bisschoppen in.er
waren. Daarom besloot men het volgende:
bet gelukte aan genoemden Mgr. d’ Herbig
ny, een Fransch Jesuit, door bemiddeling
van den Franschen diplomatiek» vertegen
woordiger vergunning tot een kort' ofioni-
houd in Moskou te verleenen.
Onderweg hield h(j zich «-enige dagen In
Borljjn op, alwaar hjj in het geheim van deu
peus«-l(jken Nnntius de Bisschoppelijke w(j-
ding ontving en bovendien het recht kreeg,
bh wjjze van uitzondering ,Jn eitremte” self
Bisschoppen te wfjden In Moskou aangeko
men, wljikli
Russische rr
priester wen
ter* en 4 Bisschoppen, 8 voor de Roomscte-
katholh-ken *n 8 voor de a<. „Unieten". Op
gfj klaagt bjj den gering-
J wilt een werkeloos en
ien, gfj sjjt e«n vjjand van
eb, dat de weg ter
is van kruis en Ijjden:
ra tol UI* opneemt”, zoo vermaant
de Heer en MQ niet volgt, h|j ie Mijner on
waardig, hjj zal met MU geen deel hebben in
Mjjne glorie”. Heldhaftig, geljjk een reus
om zijnen weg af te leggen, stond de Hei
land, met het ware teeken Zjjner heerschap
pij op de schouders, gereed rm Zjjnen droe
viger» uittocht aan te vanren. Terwijl een
heraut voorafging en luide Heeren vonnis
verkondigde, ontstond ar, zegt de H. Bernar
dus, een groote tonloop van volk, hetwelk
nieuwsgierig achter de* Heer aanlira; eeni
gen daarvan hadden medelijden met Hem;
anderen beschimpten Hem en namen slijk en
rail «p ra wierpen Hem daarmede
booM; J», sommigen rtepra selfs,
de meenlng van den H Anselnms, de
ten ophitsend toe: „Vooruit met dezen mis
dadiger, met dezen belhamel all»«r moord*
naren! Spoedt maar voort, om tijdig bh de
strafplaats te komen, opdat de dood Hem
niet achterhale, voordat Hjj aan bet Kruis
kan gestegen worden. Daarom maakt voort,
gij soldaten, drjjft Hem voort, dien meuach.
dfe niet verdient, dat de aarde Hem draagt!4
En op het aanbiddelijk Lichaam dee Heeren
regende het stegen en etooten, die den Hei
land nu een* met stokken en knuppels, dan
weder met vuisten en voeten door de beuls
knechten toegebracht werden. Waa 't won
der dat onze afgematte en uitgeputte Jezus
herhaaldeljjk atrafkelde en ouder den laat
van Zjjn Kruis bezweek, zoodat HU plat ter
aarde neerviel?
'erwül die treurige uittocht
Heeren heilige Moeder