1 van het „Noord-Hollandsch Dagblad” 3 I I - 1 - Wo 11 Vrijdag I» Maart. !®Jt7 15 0. - I OP DEN KRUISWEG. I 1 De vervolging der Kerk In Rusland. I I EPISTEL EN EVANGELIE. *r, tt—M Uit i'et land van St Augustinus. 4 ■1 beider* zende on» te HI ver in Ira. Hel gvlukt* eete- den geptolxerd de kerk^zun- scbade te berokkenen. I I :d dr< de T< had koenen probeeren of zoo1» effect heeft volgen* den geleerden daar stond. toen Pitetus ui toprak. Wat zegende ouder Zijne de it het menschelijk geslacht nit dra zond- ra, alerzachtmoedigste Ier en Wc* one door den staf van Uw Kruis weg. die naar bet bemelsche id id tuut doel keisers en waardig- dagen w< Hoorn Alkmaar Zwaag X Spierdijk Bovenkarspel Wervarahoof Hem en Venhuizen Nibbizwoud Weere Westerbktkkm Ohdam Wognuaa Furmerend O Bil bedroefden Zoon te wachten voor het te» Heiland n o| aten zinn» Christus' Kruis; bedenk koel taligheid een weg f .Wie ttyn kruis niet waren de benoodigdheden voor j bijeengebracht: hamers en touwen en ladders, gal en azjjn en I da la vas «stegen. Ie era J apelera hebben om toch maai God Z««MM Ie Mgr. d’ Herbigny, die door de wring voor een eenvoudig gehouden. .30 40 nieuwe priee- BB 11 10 T - 7 8 - 5 -4 4 S 8 8 -- 8 8 -S 4 -8 8 s 8 -8 8 -1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 van i Zoon, schoon onder de lenschen, nu tonlcr vorm of Uwen welbeminden Zoon! Engelen en Aarts engelen, snelt uwen Koning ter hulp! „Als het doodvonnis over Jetus wifnesnroken was. voerden de soldaten den Heiland naar bin. nen rukten Hom den purperen s,x>tmantel van de schouders en trokken Hem 7“ eigene kleederen weder aan. Zoo ton groote Wonderdoener beter gekend worden door het spotlustige volk; too moest ook de profetie van den aartsvader Jacob in ver vulling gaan „Men tal Zjjn kleed ia wjjn was. achen en Zijnen mantel in het bloed der drui ven.” In dit veelkleurig gewaad, gepurperd door *a Hoeren dierbaar Bloed, leidden tfj den zachtmoedigen Verlosser naar Calvarió, waar de openbare misdadigers werden te recht gesteld. In allerijl de kruisiging spijkers. f de lange knoestige kruisbalk. Eindelijk werd Jetus, met ketenen en koorden aan hals en handen vaatgebonden, met wonden overdekt, getooid met de spotkroon van doornen, bjj Zjjn kruis gebracht O, heilig oogenbnk! Jetus’ hart werd geperst en ge prangd, om Zijn doopsel te voltrekken; Zijn verlangen naar iprekeiyke liefde 1 en het telf op terwijl aan Zijnen wil, goed lï” O Wanneer de emuïvrre geest vaa dra meusch te uitgegaan, doorwandclt hij water- luoze plaatsen, en zoekt rust ra die niet vin dend*. eegt hjj Ik tal wederkeeren tot m|jn buis, waar ik ben uitgegaan. En daar ko mende. vindt bij het geveegd en versierd. Dan gaat bij, en binnen gaande wonen zfj daar. En bet laatste van dien aienscb wordt erger dan bet eerste. Nu gebeurde bet ter wijl hij dit seide. dat e*t»e vrouw alt de me nigte har* stem verhief en telde: Zalig te do schoot die u gedragen heeft en de bor sten. die gij gezogen hebt. Waarop hij telde: Ja, maar talig zjjn tij. die het woord Goda booren en het onderhouden. DERDE ZONDAG IN DE VA8TEN. Epistel uit ben brief van den H. apostel Paulus aan de Ephesitrs; V, 19. Broeden, rijt navolgers van God, als wel beminde kinderen, en wandelt in de liefde, toe alt Christus ons heeft bemind, en zich tel ven voor ons aan God beeft opgedragen tot een toen- en slachtoffer van eenen aan- geaamen geur. Hoererij dan. en alle onzui verheid, of gierigheid worden onder u telf* niet genoemd gelijk bet heiligen voegt noch oneerbaarheid, noch Qdele woorden, noch ■cherts, die niet betaamt; maar wilt liever dankzeggen. Want weet dit en neemt het ter harte, dat noch hoereerder, noch ontuch tige, noeb gierigaard, hetwelk afgoderij is, "enig deel hcbbe aan bet r(fk van Christus en van God. Niemand misleide u door ijdels woorden; want d>or deze komt de gram schap Gods-over de kinderen des ongeloof*. Wordt dus geen* deelgenoot» met hen. Want voorheen waart gfj duisternis, en nu zfjt gfj licht ia den Beer Wandelt dan ais kinderen Hes lichts: want de vrucht des Hebt* is alle goedheid, rechtvaardigheid ra waarheid Evangelie den H. Lucas; In dien t$de dreef Jeeus eenen duivel uit die stom was. Ea ate Rfj dra duivel had uit gedreven. sprak Je stomme, ra de scharen waren verwonderd. Maar «enigen van ben zeiden: Hij drijft den duivel uit door Beël zebub, den vorst der duivelen En anderen, om Hem te beproeven, begeerden van hem era toeken nit dra hemel Maar Hij. hunne gedachten ziende, zeide bun: Alle rijk. dat in rich zelf verdeeld is. zal verwoest wor den, en het eene huis zal op het andere val len. Indira dan ook do satan tegen zich zel- ven verdeeld te, hoe zal xQn rijk blQve* »taan? wfjl gfj zegt dat ik door Beëlzebub de duivelen uitdrijf, door wien drijven uwe kinderen ze uit? Daarom zullen die uwe rechter* zijn. Maar, indien Ik door den vin ger Gods do duivelen uitdrijf, dan is waar lijk bet rijk Gods tot gekomen. Als een welgewapende zijn bof bewaart dan ie al lee, wat bij bezit in vrede. Maar iadien iemand sterker dan bij bem overvalt ra overwint dan neemt b(j al de wapenen, waar op hij vertrouwde, weg. en deelt den buit uit Die niet mot .niet met m« ven Of er dan niets van bet christendom deze streken is overgebleven? ben beroemd man van Carthago, Tertul lianus (plm- 210) heeft dit bekende woord gesproken: „seinen est sanguis christiano- rutn het bloed der martelaren is christen- zaao". En het Is bewaarheid geworden; al te *t ook na ettelijke eeuwen van sluimering: do Kerk van Noord-Afrika herleeft! En sinds •enigs tientallen van jaren beeft bet christen dom ook in Carthago wrar wortel gescho ten. Een weinig ten N.W. van het kapitool. in --1 era onder- ;aug ge bet _j opschrift 3FFICIEEL KERKBERICHT Ja, Heilige Fellcitas en Heilige Perpeti gij allen die op deze plaats den heldei voor bet geloof zjjt gestorven, uw beeft dra bodem vruchtbaar geinaaktl Er zijn weer christenen in dit land, de Kerk van Carthago bloeit weert Ziet de menigte die u kosr* rareerra. sist de Godshuisen die De Russische courant „Renaissance" van 1 Maart 1927 deelt volgens berichten uit Ber- lijn mede, dat de vervolgingen opnieuw styu begonnen. De Renaiesanoe schrijft: „Na de revolutie hebben zich in de orthodoxe Kerk verschil lende secten en etroomingen gevormd, die echter grootendeels niet van langen duur bleken te zjjn. Reeds tfjdens bet leven van den patriarch Ticbon probeerde de rsgeering „de levende kerk”, die reeds geruimeu ijjd teek enen van verval had gegeven, nieuw leven in te blazen en onder de groots maesa meer gezien te maken. Dit kon echter ge schieden, nadat deze „kerk” door eene onfeil bare buitenlandsche kerkeifjke autoriteit was geeanetionneerd, sect welk» rol ds rugcering de Katboliehe Kerk had toegedaebt! Na lange onderhandeliageu, die da vert*- genwcordigers der rcgecring met den paus* 4jk«-n Nunpus in Berlin en naderhand In “l gevoerd had, was een en ander soo- laar, dat de Russische rsgeering de ver plichting op sieh nam, den toestand der Katho lieken in Rusland te verbeteren en aan d* katholieke geestelijk heid grootere rrabtra toe te staan. Het eerste resultaat van dit ver drag was het verlof tot een kort oponboud voor den door den Pans gezonden Mgr. d’ Herbigny, die echter, zooals In zjjne officieel* papieren was opgeteekend, slechts ais particu lier en op eigen iniatief de sowjetrepubliek mocht bezoeken De legenwoordighi bracht voor de jLe' Oosterblokksr Grootebroek Beerhugowaard (Zuid) Hragwoud M-d.-mhlik twaagdjjk Lsüebroek Onderdijk Spanbroek Weet woud Bro-k er haven Wadway Ursem Waarland M Schar woud* G<x>n> S*b*rmerhorn Akersloot Caatricnm Oudorp ..o...... Enk buizen Dank ajj den liefdadigbeideiin taoaesl Ver*«uiging „Ontspanning i spanning” van Opmeer te de parochie Hoogwoud twe* punten gestegen. *t I mooi* opbrenst: f 200. De sieh zelfs een traktatie ontzegd o de twe* honderd vol te hebben, u, boor. Moge uw schoon voorbeaid vele na volgers vinden. Eraige dagen geleden was ik in gezelschap met era Pastoor en een aanbemer. Pastoor moet bouw** ra ik moet bouwen. Nataua- Wk werden er ook bedenkeifjk* gezichte» getrokken over de koelen. Op era gegeven •ogenblik aegt d* nannemer (parochiaan vaa den Paatoor, hij kan *t dus wstan): „Och, Pastoor, Mn klap op «ie preekstoel en U ia klaar”. Paatoor aan *1 proteeteerra Zoo*B woa«>*rbar* preekstoel tochtte md wel toto Ik vroeg dir*et of ik dl* preekstoM *M earn* sou hunara hurra, al was bot maar voor 44a keer in z|a eigen parochie. H| hooft t gsaegd, maar Ik verwacht desor *ea brief dat ik soa of andorea Zondag e*aa mag klap vaa mjj ook Miseiehuia, Hoorn. Postrekening 1209.37 Father LEFHBER, Directeur. Met Miaaishuia heeft rechtapersooaljjkbeid •ader den ül*l: Hot Sint Boatfacius Misoio buis to Haora. ir irhart! Daar klinkt de trom- die bet Godde ar verneemt ZQ icraut, welke het dood- ‘igt; daar ziet Zij ilen en soldaten haastig naderen. Hoe wordt haar hart ver scheurd door do !>eschimpingen en bespot tingen, die tot Haar doordringen: „Weg met dien vaischen profeet, die de voorvaderlijke wetten schendt en God lastert, voort met dien volksopruier, kruisigt dien verrader des vaderlands/ Eindelijk valt haar oog op Je zus. Zjj wil Hem zoo gaarne aanschouwen, zegt de H. Petras van ^Alcantara, maar Zjj durft baren blik niet op Hem vestigen; Zijn gelaat is zoo deerlijk misvormd; van het hoofd tot de voeten ziel Zjj slechts bloed en wonden. Zij huivert en siddert bjj den aan blik van dien zwaren kruistialk, waaronder haar Zoon gebukt gaat. Toch kan Zjj bare oogsn niet afwenden: Jezus wischt het ge ronnen bloed uit Zijne oogeu weg en aan schouwt Zijne Moeder en Maria aanschouwt haar Goddelijk Kind. Bh dezen wederkeert- gen oogo|>elag, zegt de H. Bona venture, was de smart aan weerszijden allerhevigst. Jezus was diep bedroefd uit medelijden met Zijne Moeder, en Maria bestierf het schier van angst en kommer, zoodat Zjj geen woord kon uitbrengen. Maar de taal van haar hart in des te welsprekender: ,Js dat nu mjjn Zoon, mjjn Kind en mjjn God? God, die troont te midden Zijner Cherubijnen, wordt daar voortgesleept tusachen twve moor «le ns ren? God, wien de Engelen loven, wordt door de menschen veracht? H|j, die de aarde draagt op de palm Zijner handen gaat ge bukt onder den last van Zjjn Kruis? Is dat mjjn eeniggeboren kinderen der meuw gedaante, sen aardworm gdgl»; ds veracb- doodvonnis over Jezus uit en stelde Hem in om gekruisigd te ■Sen stormachtig gejuich ging uit do i. De bunkerende wolven hadden bet Onschuldig lam bespied; nu Het naar hartelust verscheuren. Het klaaglied van Jeremias werd vervuld. Z(j risten en knarsten op hunne tanden, zeg- rsnde: „laten wjj H««n verschenren, dit is ie dag, dien wU zoo lang verwachtten." Deze helache vreugde vond een pijnlijken weer klank in bet nart van de Moeder der Smar ten, die zuchtte en klaagde: „Ach, mjjn Kind, dat het Mjj gegeven ware, met U te sterven: Vader ia den hemel! barmhartigheid voor EEN KATHOLIEK IN DE RIJ DER 40 ONSTERFELUKEN. Du katholieke pers in Frankrijk viert thans de opname van Loula Bertrand in d« Franache academie; de dcor den dood van Maurk Barrès leeraeworden zete> zal thans door Bertrand worden iagenotnen. Bertrand is de achnjver van verscheidene geschriften ovei rranvli» Afrika, verder heeft hij eene uitstek co ds biografie van den H. Augustinus ge schreven, zoomede een werk over de H. Theresia Hij ia medewerker aan de Re vue des deux Mondes” aan de ..Re vue de Paris” aan de „Echot Je Paria” en aan de Figaro”. weor verrezen zijn: op het kapitoo] verbsfl zich een Kathedraal: daarnaast een klooster van witte Paters; en in de schaduw vaa het kapitool een carmelietee sen klooster, het ennigste in geheel Afrika: vurige zielen, dis zich van de wereld hebben lósgerukt, bidden voor de bekeerlng van die wereld, voor ds bekeering ook van Afrika Heilige martelaressen wier gedachtenis wfj heden vieren, bidt God dat de Kerk voortga op den ingeslagen weg, tot het licht van het christendom hier weer schittert sooals vóór eeuwen. Niet alleen voor de Europeanen die hier gevestigd zjjn: dat ook de oogsn van de Mahomedanen worden geopend, van hen, on der wier voorvaderen zeer velen „christe nen" waren, ja, misschien zelf* den martel dood zijn gestorven! Geloofsgenooten in het verre Holland: bidt God voor zialen-redder*. voor goed*, ijverige priesters: alleen hier in Tiruteie zjjn 160 priesters tekort. „Rogate Domtnum mes sis, ut mittat operarios in messen» suam". Vraagt den Heer van den oogst dat Hjj ar- oogslenhet te een vaa de verd lenst volste middalen om de uitbrei ding van Gbristua’ Krek te bevorderen, bet is ds vurbevraste manier om deel l* nemen aan het missie werkt MART. VLEUGEL. ting der menschen en bet uitwerpsel de* volks? Hoe, de Rechter van levenden ra dooden is veroordeeld tot den schandelijken dood des kruises? Bjj deze overweging werden de oogen on zer bedroefde Moedor als twee beken van tranen. En gfl, mijne ziel, die de oorzaak zjjt van al deze smarten en kwellingen, gij stort niet een enkele traan van medelijden met den Zoon en Zijne Moeder! O, kondet gij toch door uw bloed.de beleedigingen uitwut- schen, die gij Jezus *n Maria aangedaan hebt! Doch, ofschoon overstelpt van droef heid, bleef Maria geheel overgegeven aan den heiHgen wil Gods, zeggende: „Zie de dienstmaagd des Herren, Mjj geschiede naar Uw woord: trek verder voort, mjjn Zoon, onschuldige Abell Om door Uwe broe ders gedood te worden, rechtvaardige Nok! bereid door Uw Kruis de nieuwe ark des ba- opdal vloed gered worde; Mosee, onze Aanvoei I plaats greep Zich van de menigte verwijderd en was Zjj, langs een kortoren weg, met den H Joannes vooruit gegaan naar een standpunt, waar Jezus ze ker voorbjj moest trekken. Zjj vergezelde haren Zoon, zegt de H. Amadeus, niet slechts in de vreugde «Ier vertroostingen, maar ook in d* overstel|gng der smarten. „De dieplie- d roef de Moeder", zoo spreekt de_H. Bernar dus, „liep den diep moet.” Wat pijnlijk minnend moederbar liet der romoinsehc ruite» Ijjk Slachtoffer vergezelt; de stem van den h<1. vonnis des Hoeren verkondigt; daar ziet Z|j de gerechtsdienaars, de beo’ de vlakte, bevinden zich de ruines van amphi theater. In dal theater i* era aariteche kapel, boven welker ingai volgende In wit marmer gebeitelde kunt leven: „Deu 7en Maart van het jaar 208, werden hier de H. Felicitas en de H. Perpetua ten prooi geworpen voor de dieren, tegeljjk met de H. H Revocatus, Saturnua en Baturuinua” Jaarljjks, den óen Maart, op den feestdag van de heiligen, begeven zich «Ie katholieken van Carthago en omstreken naar deze plaats au betreden den grond dl* met hel bloed der ontelbare martelaren ia g«-dreukt. Want de herinnering ara den dood van deze twee martelaren la den Katholieken dierbaar, en de pelgrimstocht ter eere van de H H. Felici tas en Perpetua te populair gewordra. Men trekt de arena in processie rond onder het ringen van „Je suis chrótien”, ik beu christen! Het plechtig Lof waa dit jaar voor afgegaan door bet toedienen van bei H. Vormsel aan eea 18-tal soldaten, paagedoop- te negers, door Z. D. H. dra Aartobisscbop. Rondom, op de muren van het theater, slttra hier en daar wat Arabieren. Zelfs on der de menigte In de arena s|jn er «en paar: doch nfj b«*.gr|jpra niet wat sin des* plech- tigheden hebl«en. Na de predicatie en de verechillend^Ntur- gïsche gezangen, wordt de zegen met het Al lerheiligste gegeven over de honderden hi*r eaamgestroomd, hiór, waar de heidenen zich verlustigen in de afgrjjseljjkete tooneelen: ge kunt de holen nog rien, vaa waaruit de wilde dieren zich op de waarloos* christenen wierpen. „H4t bloed der martelaren te etnihrasaad”. "«a, en u>dood bloed La Marsa, Maart 1M7. BIJ HET BEEST VAN DE H. FEIJC1TAS «N DE H. PERJ’ETUA. Wanneer men de omstreken van Carthago voor bel eerst bezoekt, te mra getroffen door bet feR dal er vaa «en «eveidstad zoo wef- nig. ja. bBna nime *var to. Era* stonden him marsserra tampeh en palate», „on«- Ijjke” monumenten.... maar niet* te ven; de velden zjjn bezaaid met puin, hier en daar staat nog oen stukje nrin*. Droevig beeld, belaas, van de Kerk in Noord-Afrika! Want hier verresra ook ka pellen, kerken, basilieken: ge kunt er de fundamenten nog van terugvinden. Het christendom was hier in vollen bloei. In ’t begin der Se eeuw telde Noord Afrika min stens 70 Btesohoppeu! Eu hoe vele christenen hebben hier hun bloed vergoten! Doch de Saraceenen kwamen, en verwoest ten allee, te vuur en te swaard. 1 boezem hjjgde van vurig onae verlossing; met onuit* beeft H| Zjjn Kruis omhelsd e doorwonde schouders gelegd, zich andermaal ate zoenoffer sar Vader aanbood, zeggende: „Niet Mjjn maar Uw wil geschiede. Zoo is bet Vader, omdat zulks Uw welbehagen isï" O mfjne ziel! Jezus bemint het Kruis om uwentwille, en g|j ontvlucht het kruis, dat de land u oplegt; gT i tegenspoed, gij idljk leven leidei etgever, open den veiligen weg. die naar bet hemelnche Palestina voert; Uwe Moeder te bereid U te volgen naar QalvariC, om er gecsteljjkerwljze met U geslachtofferd te worden." Alzoo, zegt de Abt Wilhelmus, bewandel de Maria, de eerste der uitverkorenen, ook het eerst den weg der uitverkorenen: het eerst Zich naar het gebod dee Zaligmakers schikkend, nam Zjj baar kruis op en volgde haar Zoon naar Golgotha. Oefening van deugd. Met Maria de bloe dige voetsporen van Jezus volgen, opdat w|j den Koning der glorie eenmaal mogen ver gezellen in Zijne heerlijkheid. Schietgebed. Heer, kastijd mij In den Hjd, maar spaar mij in de eeuwigheid. Amen. Alkmaar, 18en Maart, 1927. Paatoor OOMS. deze wijze werd bet evenwicht, door de eww- jstregrering met zooveel zorg en overleg gestoord, weer hersteld. Een en ander bleef echter niet geheim. Het bericht, dat 4 Bisschopficn sieh op het gebied van de Sowjetrepubliek ophielden, bracht de regecring in groote rite» de en di rect daarop werd bevel gegeven d’ Herbigny gevangen te nemen Eenzelfde lot als den Prelaat Bodkievitaeb bad naar alle waar schijnlijkheid den Franachen Jesuit niet g*- troffen, daar de laatste veel moer invloed- rjjke lietrekkingen liad dan eerslgt aoemdet bet was echter te voorzien, dat mocht h|j werden gepakt, b|j sooals de Bisschep Z*- pliak, gemakkelijk In de Sow jetgo vangen la te* gefolterd was ter aan Mgr. d* Ilërbigny te ontkom» en naar Rome te ontvluchten. De 4 door hem gewjjde Bisschoppen *|ja tol dusver nog niet grarrrateerd tenmin st* elk bericht hieromtrent ontbreekt; d* meeste nieuwe priesters echter twvindea toch niet meer op erfje voeten; de vervol ging vaa de Katholieke Kerk ia Rusland tree.lt tbau. weer in een nieuw stadium; ak tes wU*» erop, dal met alle mog«-lijke mid- delea zal worden ve*l mogelijk l Door de gruwzame geeseHng en smarte lijke doornenkroning waa de Zaligmaker zoo zeer misvormd dat Hij algemeen medelijden 'noest opwekken. Zoo hoopte ook de land voogd Eontiua Pilatue. Daarom bracht hjj den Heiland met «-en purperen mantel om„ Zjjne schouders, Zjjne «ioornenkroon op het cezegende hoofd en een rielstok in de ban don, tot het volk, zeggende: „Ziet den meiisch." .Ziet, welk een mensch!" zoo luidt de verklaring van den H. Augustinus, ^een aanzien, geen waardigheid, geen spoor van de» glans een*r heerschappij is meer in Hem; Hü is verzadigd van vergui zingen. Hebt gjj Hem uit nfjd als koning ver werpen, bcwj|st Hem dan thans uw inede- doogen”. Dal mededongen nu ondervond de goede Jezus van Zyne Moeder Maria, die, t Joannes Toulerus, zjjn „Ecce homo4 pijnlijk oogenblik voor de Ge- de vrouwen, haren eenigen Zoon zóó te aanschouwen; wreed geboeid, jammerlijk geslagen, geheel ontdaan en be zoedeld met speeksel en bloed, schier onken baar, zonder vorm of gedaante, eenen me- laateche gelijk geworden. Zelfs het wreed •te hart moest door dit droevig schouwspel bewogen worden. Doch de Overprfeeter*. Schriftgeleerden en do Ouderlingen dee volks hadden alle ge voel vaa medeljjden afgelegd. Woest en on stuimig, riepen zjj den landvoogd toe: ,Z.oo gjj dezen loslaat, sjjt gjj dee keizers niet.” Deze bedreiging getroffen. Met de vriendschap dee sou de landvoogd ook zjjn ambt i beid votbeuren. Daarom sprak Pilatus het e. de handen Z(jner vjjanden, worden. Een schare zoo gr konttet beid van d* Herbignu rende Kerk" niet veel voordeel; zjj verviel steeds meer en meer. Daarvoor echter mocht hel hem, in weerwil van sjjn heel kort oponthond gelukken, d*. Russische katholieken nieuwen moed en hoop t* geven. Talrfjk* conversie* waren hiervan bet resultaat, zoomede het bonwen vaa een groot aantal kerkeu in de provincie. Dit allee bleef bjj de regecring niet ont>o- kend en riep sooals begrijpelijk misnoegen in het leven. Men vreesde, dal de goed geor- ganisrerde en op Rome steunende Katholieke Kerk eene macht kon worden, waartegen moeiljjksr op te komen wa* dan t< gen de Kerk van Ticbon. De Sowjet Republiek, die sooals bekend zich aan eenmaal gesloten overeenkomsten niet houdt, begon daarmede de katholieken opnieuw te vervolgen Priester* werden ton der eenige beschuldiging gevangen genomen, in de gevang»'ni* geworpen of verbannen; in bet laatste geval echter naar die streken getransporteerd, die uitsluitend door Moha- me»lanen. Joden of Boedhislen werden be woond Hun gemeenten hadden intnaecJien veel te lijden; de kerken zelf werden ge sloten en dikwjjls in clubhuizen voor den Kon somol (comiu. jeugdbeweging) veranderd; bet kerkgoed, zooals Heiligen beelden, standbeelden, cracifizen en boeken met godadienstigen inboud werden in beslag ge nomen of verbrand. Toen het vaticaan van den treurigen toe stand boorde, waarin de Russische katholie ken verkeerden, werd beraadslaagd, boe hier het beate te behien sou zjjn. Buitenland se he priesters naar Rusland te zenden scheen geheel ónmogelijk, daar elke aanvraag om vergunning tot toelating werd afgewezen. In Rusland self konden geen priesters wor den gewfjd, daar er geen Bisschoppen in.er waren. Daarom besloot men het volgende: bet gelukte aan genoemden Mgr. d’ Herbig ny, een Fransch Jesuit, door bemiddeling van den Franschen diplomatiek» vertegen woordiger vergunning tot een kort' ofioni- houd in Moskou te verleenen. Onderweg hield h(j zich «-enige dagen In Borljjn op, alwaar hjj in het geheim van deu peus«-l(jken Nnntius de Bisschoppelijke w(j- ding ontving en bovendien het recht kreeg, bh wjjze van uitzondering ,Jn eitremte” self Bisschoppen te wfjden In Moskou aangeko men, wljikli Russische rr priester wen ter* en 4 Bisschoppen, 8 voor de Roomscte- katholh-ken *n 8 voor de a<. „Unieten". Op gfj klaagt bjj den gering- J wilt een werkeloos en ien, gfj sjjt e«n vjjand van eb, dat de weg ter is van kruis en Ijjden: ra tol UI* opneemt”, zoo vermaant de Heer en MQ niet volgt, h|j ie Mijner on waardig, hjj zal met MU geen deel hebben in Mjjne glorie”. Heldhaftig, geljjk een reus om zijnen weg af te leggen, stond de Hei land, met het ware teeken Zjjner heerschap pij op de schouders, gereed rm Zjjnen droe viger» uittocht aan te vanren. Terwijl een heraut voorafging en luide Heeren vonnis verkondigde, ontstond ar, zegt de H. Bernar dus, een groote tonloop van volk, hetwelk nieuwsgierig achter de* Heer aanlira; eeni gen daarvan hadden medelijden met Hem; anderen beschimpten Hem en namen slijk en rail «p ra wierpen Hem daarmede booM; J», sommigen rtepra selfs, de meenlng van den H Anselnms, de ten ophitsend toe: „Vooruit met dezen mis dadiger, met dezen belhamel all»«r moord* naren! Spoedt maar voort, om tijdig bh de strafplaats te komen, opdat de dood Hem niet achterhale, voordat Hjj aan bet Kruis kan gestegen worden. Daarom maakt voort, gij soldaten, drjjft Hem voort, dien meuach. dfe niet verdient, dat de aarde Hem draagt!4 En op het aanbiddelijk Lichaam dee Heeren regende het stegen en etooten, die den Hei land nu een* met stokken en knuppels, dan weder met vuisten en voeten door de beuls knechten toegebracht werden. Waa 't won der dat onze afgematte en uitgeputte Jezus herhaaldeljjk atrafkelde en ouder den laat van Zjjn Kruis bezweek, zoodat HU plat ter aarde neerviel? 'erwül die treurige uittocht Heeren heilige Moeder

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1927 | | pagina 11