fri n i 1 •1 Timmerfabriek „West-Frleeland” behagen - Telefoon 82 SOLIEO VLUG CONCURREEREND LAAT UW KOUSEN AANBREIEN (••k de ailcrfljictc Casialrt) la I«Im Makel H IMP SHOP, te MeMcr, Zaidsiraat 13 s «•If Vrijdag X» Haars. iwfc? 1 1 EPISTEL EN EVANGELIE. Op reis naar de Missie. De Krulzlglng. K J X gelukt o p :aartje stond het volgende: aan 1 westelijke daar kende ons het enters bewijzen het. d heeft, en dit gaf zing om er op mo- öemen in de kleur Iet schijnt wel dat TT Het groote 1 tooing. Woest en op staatsinstellingen i nog overal. Omdat 2 ik even een paar winkel heeft een faam OOK MET ZIJN NIEUWE KOUSEN STAAT HM BOVENAAN. Depót roer AlkmaarMaf. M. BEUDEKER—TEGEL; Behagen: J. BALK, N. Laar qjdej Breesand: Mej. BERG. maanden wat iien. - De lersche gezelschap al/ en was zeer voorkomend en vriendelijk. gingen we loopend de be- leine stad door naar de Ka ïn die kerk zijn 3 geestelij- duizendwerf den dood verdiend had: en al die veremadingen waren even soovele zwaar den voor haar teeder minnend moederhart. „Zjj weende", zegt Nebridins* „om de folte ringen van haar Kind, en Zjj besproeide den ganschen bergtop door den vloed harer tra nen.” 0 mijne ziel, stel n aan de voeten van Jezus’ Kruis en ween met de bedrukte Moe der, aan de felste droefheid ter prooi om wille van haar Kind, dat lijdt en sterft om nwe zonden. Oefening van deugd. Niet andere willen kennen, dan Jezus den gekruisigde; in niets anders roemen, dan in Christus en .Zijn kruis. Schietgebed. Heere Jezus! kruisig mjjn vleesch met al deszelfs begeerlijkheden. Amen Alkmaar. 25 Maart 1927. Pastoor OOMS. OPENBAAR EN BIJZONDER ONDERWIJS In „De Schoolbode’”, welRe ik zoo juist ontving, vind ik een kleine statistiek over de verhouding van openbaar en bijzonder on derwijs. De cijfers zijn leerzaam. De openbare lagêre scholen telden in 1924 527.585 leerlingen. Dit aantal was in 1926 tot 489.992, dus met 43.593 gedaald. De bijzondere scholen hadden in 1924 561.618 leerlingen Dit aantal was in 1926 tot 592.840, dus met 31.222 gestegen. In 1924 werd aan de bijzondere scholen als Rjjksvergoeding 44 millioen en aan de openbare scholen 46 millioen 8 ton toege staan. Voor 1927 is de Rjjksvergoeding ge raamd op 39 millioen 7 ton voor de open bare scholen. We hebben nog enkele cjjfers. Ik kreeg ze toevallig in banden. Ze zjjn uit het officieele Schoolverslag over 1914. Tijd ontbreekt me om de nieuwste schoolverslagen te gaan na slaan. Nieuwe scholen in 1914: openbare 17, bijzondere 52. Vermeerdering kinderen in 1914: óp openbare scholen 6.477, op bij zondere 14.844. Geslaagde onderwijzen in 1914: openbare 228, bijzondere 610. Men ziet den bloei van de eene en het verloop van de andere school. vragen van den on- kinderen een opvoe- van geest en hart, een leiding, welke OFFICIEEL KERKBERICHT van het „Noord-Hollandsch Dagblad” den vergramden V^dcr ontwapenen. Bij de i- >?-- ón mogelijk. Het Slachtoffer moest gedood wor- maker, met den Bruidegom van het Hooglied: tl bestijgen en zjjne wen.” Gezegende vruchten van ■den Boom des levens, die ons het geneesmid del schenken, waardoor het venjjn van den boom des doods onschadelijk gemaakt werd. In het vooruitzicht ook dier vruchten, zal Jezus met blijdschap Zjjn Kruis Inklimmen. Het groote lijdensproces naderde zjjn vol- w ontstuimig grepen de beu len den Heiland aan en trokken Hem zonder mededongen de kleederen uit. Over deze wreedheid, die Heeren wonden opnieuw openreet en geheel Zjjn lichaam met bloed overdekte, deelt de H. Ansehnus eene open baring mede, die de H. Maagd zelve hem ge- '•"■•U uCOib. «Luister Ansehnus, wat Ik nu ga verhalen foo hartverscheurend, dat geen der Evan gelisten het heeft durven of willen opteeke- nen. Als zjj op de onteerende plaats van Cal- varië gekomen waren, hebben de beulen mjj- ®en Zoon Jezus geheel van Zjjne kleederen beroofd. Zieltogende aanzag Ik Jat droevige VIERDE ZONDAG IN DE VASTEN. Epistel uit den brief van den H. Apostel Paulus aan de Galaten; IV, 22—31. Broeders, daar staat geschreven dat Abraham twee zonen heeft gehad: een. bii de slavin, en een bij de. vrije vrouw doch die bii de slavin was naar het vleesch geboren, maar die bij de vrije vrouw volgens de belofte; dit gezegde heeft een zinnebeeldige beteekenis. Trou wens deze ziin de twee Verbonden, het eene namelijk op den berg Sina, ter slavernij barende, en dit is Agar; want Sina is een berg in Arabië, die over eenkomt mtAp Jerusalem, dat hier be neden is, dPmet zijn kinderen in sla vernij is. Maar het Jerusalem dat boven is. is de vrije vrouw, en is onze moeder. Want er staat geschreven: Verblijd u, gii onvruchtbare, die niet baart, juich en roep gij, die geene weeën voelt; want de verlatene vrouw heeft vele kinderen, ja meer dan zij die den man heeft Wij nu, broeders, zijn kinderen der belofte gelijk Isaac. Maar gelijk als hij, die naar het vleesch geboren, was, hem vc.i’gde, die naar den geest la boren wasafzoo is het ook nu. Maar wat zegt de schriftuur? jaag de slavin met haren zoon weg; want de zoon der slavin zal geen erfgenaam zijn met den zoon der vrije vrouw. Dus, broeders, zijn wi| geen zonen der slavin, mahr der vrije vrouw; door die vrijheid, door welke Christus ons verlost heeft Evangelie volgens den H Joannes; IV, 115. In dien tijde ging Jezus over de zee van Galilea, dat is, die van Tiberias; en Hem volgde een groote menigte, omdat zii de wonderen zagen, die Hij aan de zieken deed Jezus ging dan op eenen berg, en zat daar met Zijne teer lingen. Paschen nu. het feest der joden, was nabij. Jezus dan de oogen ophef fende. en ziende dat er een zeer groo te menigte tot Hem kwam, zeide tot Philippus: Van waar zullen wij brood j koopen, opdat deze eten Doch dit zeide een vlies uitgespannen werd, zoodat men alle Hij, hem beproevende; want Hij wist wel, wat Hii doen zoude. Philippus ant wöordde Hem: Voor tweehonderd tien- lingen aar» brood is hun niet genoeg, opdat ieder een weinig krijge. Een van Zijne leerlingen, Andreaf, de broeder van Simon Petrus, zeide tot Hem: Hier is een Jongen, die vijf garstebrooden en twee visscnen heeft; maar wat beteekent dit onder zoovelen? Jezus zeide der halve: Laat de menschen nedefzitten. En daar was veel gras op deze plaats. Zij zetleden zich nu neder ten getale van omtrent vijf duizend mannen. |e- ^us nam de broodenen als Hij gedankt had, deelde Hii ze uit aan die daar za ten; desgelijks ook van de visschen, zooveel als zii wilden. En toen zij ver zadigd waren, zeide Hij aan Zijne leer-, lingen: Verzamelt de brokken, die over gebleven zijn, opdat zij niet verloren gaan. Zii verzamelden ze dan bijeen, en vulden twaalf manden met brokken, die van de vijf garstebrooden overgebleven waren degenen, die gegeten hadden. Dip menschen nu, als zij het wonder ge zien hadden, dat Jezus verricht had, zeiden: Deze is waarlijk de profeet, die in.de wereld komen moet Als Jezus nu vernam, dat zii komen zouden, om Hem te halen en koning maken, week Hij weder alleen naar den berg. Vandaar trekkelijkj thedraal.yA ken verbonden, o.a. ook een Hollander. Deze kerk is me eigenlijk niet meege vallen. Niet groot en veel mooi’s was er ook niet in te vinden. Bij het avondeten hoorden we geluk kig dat we niet weg konden voor ’s an deren daags 12 uur. Den volgenden mor gen gingen we dan naar een berg van (inplaats Geldig gedurende maand Niet geldig op die treine. In een groentewinkel hing een aan plakbiljet als reclame voor de rozijnen: Rosijntje Maand Wil U gesond Wees? Gebruik dan meer rdsijntjes Want Een pond rosijntjes het net soveel voe- dingskrag as: 41 pond aartappels 1 pond brood 3 pont melk 16 eiers of IX pont bees vleis Rosijntje is goed vir die Kinders Ondersteun Suid Afrikaanse produkte. En inplaats van: let op> de trein, kon men lezen: Kijk rond vir de train. Opvallend is wel, dat men in Kaap stad zoo heel veel verschillende rassen ziet, blanken, Turken met hun roode fez op kleurlingen, heel donkerkleurigen en misschien nog wel meer. Maar nog op merkelijker, dat alle zaken bijna in han den zijn van de blanken. Men schijnt ook hier goed te kunnen merken, dat de zwarten Wat in de ver achting staan. Toch hebben ze wel baan tjes, bijv, koetsier. Hun karretje zullen Verstandige ouders derwjjzer voor hunne ding de huiselijke opvoeding aanvult Deze opvoeding mag het neutrale open bare onderwijs niet geven. Een vrijzinnig hoogleeraar, professor Krabbe, schreef in den vrjjzinngen „Gids” van 1916: „In liet vervullen van zijn belangrijkste taak schiet het neutraal onderwijs te kort Zijn voornaamste doel bereikt het niet. De neutraliteit ontzegt den onderwijzer recht om het meeet gewichtige deel van zijn onderwjjzerstaak te vervullen.” Onze voorvaderen van voor 60 jaar heb ben den strijd aangebonden tegen de toe* nog oppermachtige liberale school. Kon den die goede menschen nu de vruchten van hun werk en hun offers eens zien! De bijzondere school bloeit, dat is een feit Het bijzonder onderwijs is goed, de tegenstander erkent het De openbare school verliest terrein, enters bewijzen het. 1 „De Bazuin”), 9 schouwspel; toch bezat Ik nog kracht en moed genoeg, om mijnen sluier van mijn hoofd af te nemen en daarmede Zijne lende nen te omwinden." Bewoaderenswaardiger dan de moeder der Maehabeën, die hare zonen ter dood zag bren gen, putte ook Maria hare kracht in de hoop, die Zij op God stelde. Omstreeks iiet zesde* nur besteeg onze arme Jezus, van Zijne Moe deren beroofd, met bebloeden rug, aan de hand Zijner woeste beulen, ten sanschonwe eener spottende menigte, den l uider, die te gen de galg des kruises geplaatst was. Bij den dwarsbalk gekomen, richtte de Heiland Zijne opgen ten hemel en droeg zich, volgaas de verklaring van den H. Bonaven- tura, andermaal aan Zijnen hemelschen Vader op als slacht- en zoenoffer voor de gausche wereld: „Zie, Ik ben bereid, mijn Vader! Gij hebt Mij willen vernederen tot den schande lijken kruisdood, uit liefde en tot heil voor het mehschelijk geslacht onderwerp Ik Mij, Voor degenen, die Gij mij ges?honk<«n en tot mijne broeders verbeven heb. bied Ik Mij ten offer aan. Aanvaard. Vader! u.**t offer en bewijs in de toekomst genade uit liefde voor Mjj, delg alle gehuld uit: Ik offer Mij in hun ne plaats.” O, mijne ziel, mocht ook gij zoo bereidvaardig uw kruis aanvaarden. 24e! de Rechtvaardige wil lijden voor de on recht vaardigen en gü, onrechtvaardige weigert bet geringste te verduren uit liefde voor den Rechtvaardige. Als de Heer nn Zijn kruis beklommen had, hebben, volgende de beschouwing van den H. Bernardus, de onmenschëlnke benlsn Hem Zijne banden en voeten onbarmhartriijk door boord en de nagelen zoo geweldig er door geslagen, dat alle spieren en aderen zich uit zetten, en niet alleen de borst van pijn op- zwol, maar ook het ontbloote lichaam als cru xui'n uiw^iu, uiru ai<e beenderen tellen kon. Zoo ging de voorspel ling van den koninklijken Profeet David in vervulling: ..Zjj hebben Mijne handen en voe ten doorboord; zij hebben al Mijne beenderen geteld.” Bjj den eersten hamerslag, die in Maria’s ooren klonk, was ohze goede Moeder, volgens hare openbaring aan de H. Brigitta, door smart geheel overweldigd en buiten zich zelve. Als Zij ontwaakte, zag Zjj haren Zoon aan het Kruis vastgehecht terwijl de omstanders elkander ondervroegen: „Wat heeft Deze misdreven? Is Hij gevonnist voor diefstal, roof of logen?” Sommigen antwoord den, dat Hjj een leugenaar was. Vervolgens werd Hem de doornenkroon 'vast op het hoofd gedrukt tot midden op het voorhoofd. Door die ingedrukte doornen stroomde er toen zooveel bloed over Zijn gelaat, dat Zijn haar en baard en oogen vervuld werden, en Hij geheel bloed scheen. Bloed toch moest het teeken zjjn, waar door wij van de slagen des verderfsengels be vrijd zouden worden. Maar bloedige won-ion ook werden er in Maria’s hart geslagen, toen Zij opzag naar haren gekruisigden Zoon. Het Kruis en de Nagelen van den Zoon waren evenzeer een kruis en nagelen voor de Moe der, zegt de H. Augustinus. Met Christus werd ook Zijne Moeder gekruisigd. Hoe gaar ne wilde Zij toen haar dierbaar Kind om helzen, verklaart de H. Bernardus, maar de uitgestokene armen vielen machteloos langs hare zjjden terug. Doch hare oogen kan Zjj van den Beminde haars harten, haar God en haar Al, niet afwenden: Zij zag Zijn gezegend hoofd door duizend scherpe punten doorsto ken, Zjjn aanbiddelijk gelaat, hetwelk de En gelen wensebten te aanschouwen, door strie men en shaen geheel misvormd. Zij zag Zjjne panden eirtvoeten door wreede nagelen door boord en al Zjjne ledematen uiteengerukt. Van het hoofd tot de voeten wae onze Hei land slechts ééne groote bloedige wond. O Mijne ziel! heb toch’eindelijk medelijden met°uwen lijdenden Zaligmaker en de fel ge taterde Moeder van Smarten. Wat kan uw gezegende Verlosser pog doen, wat Hij niet gedaan heeft? Of zult gjj alleen ongevoelig blijven, terwijl alle schepselen treurden over den gekruisigden Heer van hemel en aarde? Zie! de Engelen des vredes weenden bitter; de zon verduisterde, de aarde opende zich; geheel de natuur was ontsteld: en gjj, on dankbare zondaar, die uwen Jezus aan het Kruis hebt geMonken, gjj zoudt niet schreien en weenen over uwe talrijke misdaden? 0 Maria, Moedpr van Smarten, bron van liefde, laat mjj de hevigheid uwer pijnen gevoelen, opdat ik met U schreie. Nu het voorwerp van bunnen baat aan het Kruis geklonken is, zullen de beulen zeker verzadigd zjjn. He laas! de ontaarde wreedaards bespotten het Goddelijk Slachtoffer zelfs nog op Zjjn pijn bank. Hoonend toch spraken de Overeten der priesters met de Schriftgeleerden en Ouderlingen: „Anderen heeft Hjj gered, zich zelven kan Hjj niet redden. Hjj heeft op God vertrouwd, dat die Hem nu redde, als Hjj verkiest; Hjj heeft immers verklaard: ,Jk ben de Zoon Gods.” Hierbij sloten de soldaten zich aan: „Zoo Gjj de koning der Joden zjjt, red U zelven”. Ook de moordenaars, die met den Heer- gekruisigd waren, beleedigden Hem. En Maria was getuige van al deze ver guizingen. Zjj hoorde, zegt de H. Brigitta, hoe haar Goddelijk Kind, werd uitgekreten als een dief, een bedrieger, een booswicht, die door Pater W. v. BAAR. Eenige dagen aa Kaapstad, midden op zee, omgeven ▼an hooge golven. Met volle kracht «too rnende in de richting van Fremantle. 18 Jan. 1927. Nadat we 22 dagen op de volle zee ge weest waren, met uitzondering dat we een paar tnaal uit de verte en van nabij land gezien hadden, kwamen we 15 Jan. om 3 uur bij Kaapstad aan. De kapitein kwam naar de passagiers toe om te zeggen, dat hij van plan was de volgende morgen om 8 uur weer te vertrekken. Wanneer we afwachten wil den tot de boot binnen kon loopen, dan moesten we wachten tot 6 uur. Daarom besloten we'dan gezamenlijk maar in 'n motorbootje aan land te gaan. Ons schip ging voor anker, de brug werd neergelaten, en we daalden af, en kwamen waggelende in hef nootedopje aan. Eigenaardig dat sommigen op de groote boot wel zeeziek geweest waren en 't nu weer meenden te zijn en er daar .geen last van hadden. Daarom ben ik in mijn meening weer versterkt, dat het bijna alleen maar inbeelding is, die de zenuwen van de maag in beweging brengt met het gewone misselijke ge volg. Veel te gauw whs het bootje aan land, ofschoon toch het doel was omgaan land te komen. Maar zoo gaat het gewoonlijk, wanneer men iets heeft wat goed bevalt. Vandaar ook wel het -spreekwoord: „lekker is maar een vinger/tang.” Vooreerst zorgden we maar even voor de brieven omdat den volgenden dag een boot naar Engeland'fging om onze brieven dan ook mee te nemen. Direct viel ons op, dat op het postkantoor Hol- landsch en Engelsch te lezen stond. Dat zal misschien wel de eenige plaats we zen, die we aandoen, waar nog Hol- landsch gevonden wordt. Doch hierover verder nog wat. Nauwelijks het postkantoor uit, of autobestuurder en koetsier hielden ons zéssen al aan (in het Engelsch natuurlijk omdat dat de wereldtaal is) of we mee wilden. We verkozen voor deze keer een koets. Ofschoon eigenlijk voor 2 man gingen wij. er met zijn drieën in en lieten ons brengen naar de Katholieke^ Kerk. Slim genoeg, zetten ze ons er af bij het eerste kerkje, toegewijd aan het H. Hart. Werkelijk een genoegen weer een kerk binnen te tredefi en weer een tabernakel te zien en Q/L. Heer te be danken en voor de refs weer verdere zegen af te stneeken. Het kerkje is werkelijk mooi. Als tieven waren daar b' van het land daar. 1 ieder volk graag zijn eigen versierselen e weer een vingerwij- s letten, over eenige kanakken het liefste ongeveer 400 M. Eigenlijk niet zoo hoog, maar omdat het steil, erg steil, was, en dan met een warmte van 40 graden in de schaduw, was de toer toch te kras. Toen we halfweg waren, kon er een zuster niet meer, en zijn we maar weer terug gegaan. Nog verder wat inkoopen ge daan, en toen was de morgen weer om. In de gedachte, dat nu de heerlijkheid van Kaapstad voor ons voorbij was, gin gen we weer naar de boot, maar geluk kig kon de boot niet vertrekken voor 5 uur. Na den middag er weer op uit, naar de plantentuin. Dat was werkelijk prachtig Heerlijke hooge palmen, met verschillende soorten tropenplanten, Afrikaansche bloemen, afgewisseld door Europeesche gewassen, samengesteld tot een heerlijk plekje, zooals het in het paradijs ongeveer B kan geweest zijn Door een paar foto's is het me gelukt iets van die pracht te bewaren. In den grooten oorlog heeft Duitsch- land vele groote oorlogsschepen verlo ren, o.a. de kruiser Emden. Daarop zijn 131 personen verdronken. Na den oor log zijn ze weer begonnen nieuwe sche pen te bouwen, en het eerste schip na den oorlog, een nieuwe Emden, is. in 1925 weer van stapel geloopen. Dit schip was nu juist in Kaapstad. Voor ons die naar Nieuw Guinea gaan, kan dat alles onverschillig zijn. Gedu rende eenigen tijd hebben we het be zichtigd, van boven tot onder. Het is zeer modern ingericht. Het bevat een inhoud van 6000 ton, en heeft bij de grootste snelheid een vaart van 29 mij len per uur. Wanneer het schip een lek krijgt, kan het rustig verder varen, om- ddt het in zijn geheel ingedeeld is in kleine afdeelingen. Aan boord staan 8 15 c.M. kanonnen, verschillende klei nere kanonnen, ook om de vliegtuigen te schieten en dan nog 'n een torpedo's. Manschappen bevat het ongeveer 500. Nadat we dit gezien hebben, gaan we nog even terug naar Kaapstad. Ik heb u immers beloofd iets te vertellen over het Hollandsch hier.~ U hebt er zeker wel eens iets over gehoord, dat hier Hollandsche boeren zitten. Voor een jaar of 30 hebben ze een paar jaar oorlog gevoerd tegen de indringende Engelcshen en hebben 't per slot van rekening op moeten geven. Sinds dien tijd is echter het Hollandsch niet verdwenen. De hoofdtaal is natuur lijk Engelsch, maar toch is het nog wet telijk voorschrift dat het Afrikaansche Hollandsch geleerd wordt op de scholen. De menschen kennen het wel heel slecht maar in winkels en vindt men het toch het zoo komisch is zal il voorbeelden geven: Toen we een autobus bestegen, zagen we daarin: Wac tot dat 'bus stilstaan. Op hei Diens/ Hierdie boek is uitgereik onderworpe Tie Hawens Administratie. Nie Oordraagbaar. i van strikt persoonlijk), van Jan. 1927 we maar weer bestijgen. Zelf zitten, ze op dc bok, maar die is achter de wagen, waar zij hoog boven uit steeken. Hun wagentjes op 2 wielen loopen op gummi banden geruisloos door de stad. We la ten ons maar weer naar de haven bren gen. Want die hebben we verlaten, toen men kolen begon te laden, en nog altijd zijn ze bezig, maar hun werk is -bijna klaar. Ook hier zijn het allen weer zwar ten, Kaffers, die aan het werk zijn. Het gaat ongeveer in ploegen van 5060 man tegelijk. En ze werken 12 uur achter elkaar. Het is aardig die menschen te zien werken. Zelf al zwart voor ze be ginnen, worden ze zoo donkerkleurig, dat men ze haast niet meer zien kan. En tusschen al dat git-zwarte blinken de bleek-roode lippen, het roode tand- vleesch en de spier witte tanden. Ze werken over het algemeen wel gped, maar houdt er een op om een grap te vertellen, dan doen ze allen direct mee. Begint er een te dansen, dan doen er direct 10 anderen mee, totdat de zwar te opzichter er weer achter komt met een paar scheldwoorden of met de stok. - In den avond wilde ik nog een foto nemen van die lui, maar een paar wilden dat niet, en sprongen den heelen tijd rond voor de camera, zoodat hét onmo gelijk was er iets fatsoenlijks van te ma ken. Na den arbeid gooiden we van de boot nog een paar sinaasappelen naar beneden, wat een heel gegrabbel was in de kolenstof. Een die er een had,-plaag de zijn buurlui die meegegrabbeld had den, maar na een halve minuut deelde hij toch heel eerlijk. Men ziet toch wel, dat die menschen een heel goed hart hebben. Het zijn juist groote kinderen. De geluiden, die ze onder het werken door voortbrengen zijn kostelijk, echt zooals men dat van een oertype ver wacht, maar ik kan het niet onder woor den of op muziek zetten. Om 10 uur in den avond verlieten we Kaapstad om naar Australië te gaan. Tot de volgende keerlll Gelijk Mozes in de woestijn de koperen slang oprichtte, zoo moest ook de Zoon des menschen opgeheven worden, opdat elk die In Hem gelooft, niet verloren ga, maar het eeuwig leven hebbe. Die verheffing nu van onzen gezegenden Middelaar ging voltn.k- •ken worden. Geholpen door Simon van Cy- rene had onze Heiland, op Zjjne doorwonde schouderen, hjjgend en zwoegend, den zwa re» kruisbalk den kruisberg opgesleept. De Nieuwe Isaak had Zjjn Moria bereikt; doch hier kwam geen engelenhand den arm van oneindige schuld was plaatsvervanging den. Daarom sprak onze Verlosser en Zalig- ,Jk zal den vruchten plu

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1927 | | pagina 9