Iran het
Zonder
Prijs ver hoo ging
wordt het BHK1WKBK gehaald
ea gebracht door da
lilt Nttto via
•air. v. Kaïlaiiferdiie
tp'
„Noord-Hollandsch Dagblad
C'
voigd wordt Daarachter kernen
tan, allen met «tan gouden
trekken hun opperkleed uit
f*
*Ii
II
Voorstellingen ven Jesus'
Intocht In Jeruzalem.
E.'
jonge zeeman uit Ran Remo, Breeca
ten, ontdekte onder bet werb een
pelijk verzuim. Men had nagelaten dn k wor
den. waarmede bot gevaarte werd opgetie
ven, vochtig te maken om toedoende hun
veerkracht te vergrooten Met den kroet:
„Maakt de koorden nat”, overtrad hij welte-
waar bet bevel des Panman, doch voorkwam
een catastrophe, die voor velen noodlottig
had kunnen worden. De Paus beloonde 1D°
ongehoorzaamheid door hem in ttyne nakome
lingen verschillende voorrechten te «clien-
ken, o.a. bet privilege on» jaariljkqa dea Pauo
op Palmzondag de palmen te leveren te le
veren voor de plechtig)» den in «tei« Rt. f’le-
Palmzondag.
„Ecce Mater Tua”.
EPISTEL EN EVANGELIE.
b
afl
I
VOO»
anfrw
lm ion-
vermaakte HQ
nog bovendien
over juicht en
hoe milddadig
groot» Honing en Bi
ilchkreet verstomd voor
J Calvarieberg.
‘lUlortacbe ontwikk*
uprocamri» met voor-
VOOR Dl
lila wiakai vaa IMF MOR.
baf SIM up «bon gat»u auto. <mh gaMt v»ot
IHU19LU1I).
M kleed eren op dezelve, en daden Rem ar
menigte spreidde
weg en anderen
de
lou-
lezen
d»n H_ Maziarilianus te Ravenna heeft done
op ha*
eodea
p den
ban<l van een evangeilariam in de Parljsc.hu
itt
la
vier
fc
k
wt>ll
pled
lang
al bare moederlijke liefde geschonken
on» allen onder hare tronw- hoede
men. De goedertieren» Zaligmaker
one niet ah w--
H(j Zijnen I.eeilingen
Geheim Zijner liefde
nrdginwan doet gevoelen,
«n veflige wijkplaat» on-
d oaaer goed» Moeder
«plichten too
«derwerp
J2. J be
groeten en het Hosanna klinkt uit hun mid
den ot>. Voort» liet men een groep heilige
idn
dan hot erdillderdoek
handling morgen<«44
Padua Allo
de een Hosanna roept, de reohter
toog en op den achtergrond Met men
borgen, of wel.door het Evangel
wel door een kruisbeeld. Vooral I
•<>h» laixlen bestond de gewoonte een boo
ten beeld me» t» voeren, voor.tellend Cbrta-
tns gezeten op een stel, don z. g palm-esel.
In meerdero museum» 0.1 te Rasel, Zurich,
München en Neurenberg rQn zulke palmcscls
-bewaard.
at d» palmwt>ting betreft, het Irt »«°r
de habd, dat men ten slotte overging tot do
wtyding der palmen, die in de liturgische
•hfigheid van Palmsondag tolk een be
jgrtfke rol spelen.
geplaatet Op
diep.te «tiliwD
onder deren moeisaiuen arbeid bewaard
iltyven, ten einde do werklieden, die met dit
Wat «ie Mturgu vau <tose» «ta» twU' ft, dui
delijk ondekken wf
karakter. E«n blij
hangt or over
Me, terwijl de daarop volgende Mi» aUe koa-
toekeoen draaj
sen, wal geocb
Een scherpe t
solve geboden
m gehouden. Te
gezongen van
In Jeruzalem.
plaat» heeft Maar vroeger kwam dat syuabo
Ü-nw» beter tot i|jn recht. Dan trok men wit
de kerk, zoo mogeltyk buiten de stad, waar
de palmwtyding plaats had Vandaar begaf
**>«n Mob terug naar de kerk dl» bet jmnt vaa
«i'gsng geweeet wa» Onderwijl had am
palmtakken la do band eb soag moe- „Ges*
g»nd R|j, die komt in de naam des Reorea**.
G»-woonl|jk nam dan de Biaschop of de cele
brant do plaats vaa OrUtur in. Maar later
went Dien» plaat» ingtmomen <4 wel door bot
R Sacrament, in een kostbaar schrijn ver-
lie-boek, of
in de Duit-
Deze Zondag» d® laatste vóór Paeohon,
staat in en buiten de Liturgie onder meer
benamingen aangegeven. Dotninicia Pal'na-
rum of Dominica in pabnia, in romie, Palm
zondag, ia ongetwijfeld de meest gangbar»
term. Ook „Hoeanna” heet des» Zondag, naar
den Hoaanna-zang onder de processie. Pa-
•ohen flortdum, bloemenpaschen, was in de
Middeleeuwen een bH voorkeur geliefde be
titeling. Het schiereiland Florida in Noord
Amerika dankt er rijn naam nog aan, daar
het op Palmzondag ten jare 1512 door de
Spanjaarden ontdekt ta. Die naam is ont
staan uit het gebruik om op desen dag niet
slechts palmtakken, maar ook jeugdig groen
ah wjj bet lijden van oase bedroefde Moe
der slecht» een weinig overdachten Doch
naast het medelijden, opgewekt door do
wonden des Hreren tot Z|jne Mooier,,
wordt ons hart ook vervuld vaa blijdschap
door Jeans’ toespraak tot den leerling die
ons allen op den Calvarieberg vertegen
woordigde, »n ook voos on» Maria tot Moe
der ontving in dl» woorden; „Ecce Mater
tna": zl» uwe Moeder” Hierover zegt Dio-
nyatas de Karthntzer* „Dte nltvevkoren
iwoordigd» alle Christenen;
Christus tot Joannes aeida:
•chunk HQ Z||ne
--.1 tot Moeder"
1 i-rwljl Maria door bare voorbede voor
leu goeden moordenaar het paradij» bad go
oi and, en deze erfgenaam was geworden
van het r|jk des hemels, bleef ZH zelve ha
bet dal der tranen, on) den kelk des IQden»
tot den bodem toe te ledigen. „Onder het
Krui» van haren veel geliefden Zoon was
7jj”. zegt de H. LanrenUua Jnstinianu», „in
dd Innigste beschouwing doorgedrongen tot
bet binnenste der wonden Zjjner heilige
banden en voeten; Zjj overwoog de pijnen
van elk lid Zijns lichaams en vond overal
overvloedige verzadiging van leed en droe
fenis. Ja. de pHnen en folteringen van ha
ren beminden Zoon drukten zich zóó diep
in haar moederlijk hart, dat daarin, als in
een helderen spiegel, alles klaar en dui-
i werd teruggekaaUt, bat onze gelief-
llmvz.l IUL r>T: M-j
leren in genade, heiligheid en verdienste
ging, zoo overtrof Z|j. ook
Iroefheid en lijden.
roede Heiland Zijne zoo diep
Ier aanzag, riep Hjj, met de
otgen op Zjjnen lievelingsleerling, Joannes
duidend, Haar toe: „Vrouw, zie uw zoon:
dan keerde Hjj Zjjn allerheiligst aangezicht
<x»k naar den Leerling en, terwijl H(j hem,
door een wenk Zjjner oogen, Zijne bedroef
de Moeder aanween, sprak Hjj tot hem:
„Eece Mater tna: zie uwe Moeder”. De Za
ligmaker sprak Zjjne Moeder aan met den
titel van „Vrouw”, om hare groot» kloek
moedigheid van ziel te kennen te geven,
alsmede om die uitgelezene Vrouw aan te
duiden, welke in bet paradijs beloofd was:
„Ik zal vjjandsebap stellen tusschen u en d^
Vrouw, Zjj zal u den kop verpletteren”. Die
woorden nu van Jezns tot Maria gesproken,
moeten onze harten met medelijden jegens
‘le Koningin der Smarten vervullen. „Zon
het wel mogeljjk zjjn", zoo vraagt de H.
Anselmus aan iederen waren vereerder van
Maria, „dat g|j geene tranen van medelijden
stort, als gf de tranen van Onze Lieve
Vrouw zoo overvloedig ziet stroomen?”
Kunt gij het zonder znehten en weenen
a-inhooren, dat de Goddelijke Zoon stervend
Zjjne Moeder toespreekt: „Vrouw, zie uw
zconl Immers, welk een ongeljjke ruil en
bedroevende verwisseling was het, zooala
de H. Bernardus bemerkt, dat aan deze
diep bedroefde Moeder, in plaats van Jezus,
Joannes; in plaats van den Meester,
Leerling; in plaats van den waren God,
ter een tnessch gegeven werd, en Zij d<-
werd aanbevolen? Al waren ook onze har
ten geheel onverschillig, meent de bovenge
noemde Kerkleeraar. dan moesten zij toch
door smart en medcIHden bewoeen worden.
sn bloemen te segeann en alt te doelen. Het
Caezmonials Epbeoportim «preekt er au nog
van, ah het «egt: „Eentg» der olijftakken
moeten met bloemen <n»g**mtikl worden en
met kruisjes, die uit palmbladeren «gn »a
men ge»teld” (cap. 2, tl. fl.' Dit gebruik
wordt bijzonder te Rome In per» gebonden.
ï>aar bieden nog jaarlijk. de vrouweljjk» Ca-
maldudenaen vaa den Aveiitjjtmoheii heuvel
den Paus op PalHMOndag een koettoaren
palmtak aan. aan wier versiering de vro.ne
sueler» maanden laag betdien gearbeid. f>n
tweede palmtak, «reeeen» r|jk met groen en
bloemen versierd, wordt den Pan» aangebo
den door <»e lauolie Hreec» van San Remo.
Bekend ta bet feit, waaraan deze familie dit
seldrsam voorrecht te danken heeft. On,Ier
Paus Sixtus V werd op bet Blnt/Pietereplein
te Rome de bekend» obeltak - - «-
bcrel de» Peuten moest bet
r
gevaarlijk werk belast waren, in staat t» •tel
len alle commando’s »p ts volgen.. Doch een
[»b»P-
(Palmzondag)
Pahnsomdag werd in de Grieksche Kerk
reed» in de vroegste t|) len gevierd, want b|j
die Griokioih» kerkvaders kverscheide
ne aanwljslngen omtrent 'iesen feestdag
sn remt» in de vierde eeuw hield Eidph.
vaa Salanius twee homlIiSn op den Pali
dag In de Westernohe lantieu ta Beda V» ne-
rabllta 7e 8e eeuw de eerste vaa wie» wjj
dergcljjke homilie bezitten. Echter kan mea
uit oixie sacramentariCn de gevolgtrekking
maken dat een Dominica ad Palma* of in Pa)
mis in de Roomsche Kerk tenminste vóór <to
7e eeuw bekend ws. Het oude GaJIlcaanscbe
Hacramentarium maakt In een voorrede ge
wag van den plec.htigen Intocht van Jenu» in
Jeruzalem. Zeker werd 'en tijde vhn Karei
den Grooten Palmzondag algemeen gevierda
De processie op dien dag kent in de Griek-
•chc Kerk ook reeds Epipbauius en in de
Westorsche landen gewaagt Aldhelmu», bis
schep der Westaaksen (f 709) vau een op d»
traditie berustende feestviering
Daar Palmzondag toi den Passietljd be
hoort, heeft de oud christelijke kunst Jesus
Intocht In Jeruzalem ook daartoe gerang
schikt en dat In haar voorwtcllingen doen uit
komen. Z-U heeft als uitgangspunt gekozen de
woorden van den H. Mattheus 21 5, maat
ook de profetie van Zacharius 9 Is hierop
van groot» betreken!*, waar geschreven
staat: „Ziet uw Koning zal komen, rechtvaar,
dig en een Zaligmaker; Hjj Is arm en zit 0|>
een ezel en op een veulen, der ezelinM jong'
Treffend zjjn ook de woorden van den pro
feet Zefauja 9:15: „Dó Koning van Israól, d»
Heer, ia in het midden van IJ, gjj zult voort»
geen kwaad vreezen.” Als vervulling d«zei
profetie treedt Jeseus ook als Vorst d»
hoofdeta<I Zjjner Koninklijke voorvaderen
binnen. Volgens oud gebruik, zooals wjj lezen
in het boek Ricbteren 5 10: „die op witte
•zelen klimt” reden Israel* richter* en vor
stenzonen op ezelen en muildieren, zooals wij
lezen in het derde boek der Koningen 1 38.
Deze gegevens leverden aan de oiid-christe-
Ijjke kunstenaars een rjjke stof voor hnn
voorstellingen van den intocht 'les lleeren
in Jeruzalem. Allereerst vinden wjj die op
•arcophagen, die wel later ^ian de Konstan-
tjjnsche, maar toch nog tot <le symbolische
kunst gerekend kunnen worden. Bij Garraccf
komen negen groot» en vjjf kleinere afbeel
dingen voor. Op de sarcophagen 1* het too-
neel <tax>rgaans aldus voorgesteld: Christus is
gezeten op een ezel met de linkerhand den
teugel houdende, de rechterband zegenend
uMgestrekt. Vóór het lastdier wordt, gewoon-
Ijjk door een knaap, een kleed uitgespreid.
Voorts ziet men een boom waarin Zachaeue,
ook als knaap afgebeeld, geklammen is «u
den voortitytrekkenden Heiland aanschouwt,
dan volgen gewoonlijk een of twee afiosUden.
Op de bekende sarcophagen van Junius Ba
cius gaat een voorop, de ander achteraan.
Een der levendigste voorstellingen vindt
men op een sarcophaag in het Lateraanmu-
seum te Rome. Christus op het lastdier geze
ten, verheft de rechterband op de gewone
wijze; drie knapen, twee voor en een achter
het lastdier, spreiden een kleed uit, een vier
de houdt een palmtak in de hand. Twee voor
opgaand» mannen zjjn voor d» poort van Je
ruzalem aangekomen; de een houdt een
kleed, de ander een palmtak hl de hand.
Christus wordt gevolgd door twee apostelen,
van wi
band oi
j daarin oen tweevoudig
njd». opgewekte «temming
de palmwijding en palmproee*
daaropvolgende Mi» aUe k»n-
sgt een droeve lydenemta te ww-
hikt de lijden»week In t» zetten,
tegvneteliing, dis ook de feiten
_a hebben Waal op den eigenlij
ken Palmzondag. An laatste» Zontbg vaa
Hreren openbaar leven, was alle» vreugd»
•n juiiM En v|jf dage» later, op Goeden Vrij
dag. wa» bet Hosanna verkeerd In het .Krui
sig Hem”, was de tuk.**
3e droeven!» van den
laten wjj heden de
Hng nagaan van p»
’gaande wijding
Tn vroeger eeuw»» heeft men altjjd in den
blind» getast naar bet ontstaan dezer ge
bruiken Vandaar dat de meenmgen der li
turg! «ten hieromtrent ver uiteen Heften. Maar
■ind» door een, gelukkig toeval de Peregina-
tio Rilviae ontdekt )s. «taan w|j in dit punt
op vaster terrein. Een Gallliwiie kloo*tervrou-
w». Bil via, Egeria of Eucherla gebeeten, on
dernam op bet einde der vierde eeuw een pel
grimstocht naar het Heilig Land. Haar rel»
had plaats tusschen de jaren 978 en 394 Zij
wa» waarschijnlijk een dochter van den con
sul Flavius Eucheriu» en een nicht van keizer
Tbeodoahi». Van haar langen tocht door het
Oosten heeft ajj nauwkeurig notitie* gehou
den, en vooral wijdde «ij haar aandacht aan
de kerkeljjk» plechtigheden, waarvan z|), "|>e-
ciaal te Jeruzalem, getuige wa». Wonder bo
ven wonder is haar genchrift behouden ge
bleven en vormt een der meest kostbare bron
nen voor onze liturgische kennis betreffende
de liturgie dier dagen. Zjj verhaalt ons dan
omtrent de viering van dezen dag tg Jeruza
lem volgende:
Op den Zondag, waarmede de Goede Week
begint, bad des morgens d» gewone Zondags
dienst plaat* in de groot» kerk op «ien Cal
varieberg, die den «aam van Martylum, mar
telaarsfcerk, droeg. Maar op het zevende «ur
mi den dag, d. 1. volgen» onze berekening
de» namiddag* te één uur, kwam bet gehee
ls volk met 'len bisschop op den olijfberg te
zamen. Men herlnnere zich hierbij, dat de Za
ligmaker over den Olijfberg Jeruzalem gena
derd Ls bjj Z|jii glorievollen intocht. Daar wer
den twee uur lang hymnen en antijihonen g*
zongen en voorlezingen uit den bjjltel gehou
den. Te drie uur besteeg men den top van
den berg. Daar werd weder gezongen, gebo
den en toepasselijke leringei
vijf uur werd het Evangelie
Heeren plechtigen intocht
Dan stonden allen op, namen palm- en olijf
takken ter hand men bevond zich op den
berg dee oljjven en onder het zingen van
dan telkens terugkeerenden jubelzang „Geze
gend Hjj die komt tn naam dee Heeren’daal
de men 'den berg af naar d» stad, naar de
Anastasiskerk, waar de Vespers gehouden
werden en een oratio ad crucem, een kruis
gebed verricht werd.
Hartgrondig bewonderen wjj de devotie,
het uithoudingsvermogen dier vurig» christe
nen uit de vierde eeuw, »n onwillekeurig ma
ken wjj een vergelijking met zoovelen onzer
hedendaageche christenen, wier groote toeleg
op Zondag is, „even een Mtaje te snappen”.
Ongetwijfeld ligt in deze Jeruzalemsche
plechtigheid de oorsprong van onze plechtig
heden op Palmzondag. Wel had er toch nog
geen wijding van palmtakken plaats, maar d»
palmprocessie bestond toch reeds, zij het dan
geheel buiten het verband der H. Mis.
Van uit Jeruzalem uit verbreidde zich dit
gebruik over heel de Kerk. Aanvankelijk
schijnt men op vele plaatsen alleen palmtak
ken in de hamlen gehouden te hebben, later
kwam de processie erbij, ten slotte de plech
tige wijding der palmen.
De eigenlijke symboliek Ier palmprocessle
is heden ten dage bijna geheel verdwenen,
daar de processie slechts in of ronVl de kerk
•en palmboom waarop »m kinderfiguur azet
•en palmtak ta d» linker hand
vele miniaturen ontbreekt de boom
Zaohaeus: slacht» het relief op den «teel vaa
babi» figurn» Dut CÏirtatn» snhi
ta»aller «int, don «rfj tn den Ry
van he« I rtnttana te Florence «m on
F-- - -■ - -
bibliotheek; op de»e laatste afbeelding
Ohrtatu» op een paard, houdt «en krul*
de linkerhand m wordt gevolgd door
apo»tetan met palmtakken en alle» In «nellaa
gang Op «arcophagen «len wil drie of vier-
maal beide dieren du» ook de etelln door
haar jong gevolgd
Het *<-hildrrboek der Grieken i» vr|j uit
voerig in itfn beerkrtyvintr; h»t gaat hier nrw
het fudmdragvn. Een *tad «n In het ver
schiet een berg. ChrlaUaa «rt op «en ventau
•n trekt «egvoend de hand »lt; achter hem
gaan •|«>«teien op den berg «taat «en
boom, waarin kinderen, dl» met bijlen tak
ken aRtouwen en op dvn grond werpen An
der» kinderfiguren, .«enlgr »chtcr het veu-
tan dragen palmtakken Bulten de «ta<ta-
p<M»rt ilel men joden, mannen en vrmivn,
die kinderen op hun armen en ««•’houder» dra
gen en zelf ook palmtakken in de hand hou
den Anderen «taan op muren of voor d»
venster» om Chrtatu» te aaneohouwen Een
dwgelijke voorstelling vertoont «en mozaïek
wit de 18e eeuw of aog vroeger.
Op waar«liger w(j«e
dat doet, wordt do
door Giotto in het Stri-na to
h|j wag en herinnert door zijn
ittlng aan den Codez Egberll.
Chrietua zit zegenend en In majestuetne hoj^.
ding op het lastdier, dat door het ven'
en «preitien
op den weg. zooata w|j Icoon in het e«. an gril»
van «tan H Mattbeu» 21 8: „Jubelende kin
der»» werpen palmtakken an vrouwe» ko
men uit hare huiaen naar buiten Ook Za-
nhe-u- in «ten twH>m ontbreekt hier niet D»
•rofl»lg»»talta vaa den Heiland in «o*
blauw
vertiev«»n«te mi «rihoonate in 'ta
tryclus der freaoo'a. Voortreffelijk
to ook d» nevenfiguren g<
«te beeft zich tat «arde
in gebukte houding, de
Karthulz<w
Leerling vertogen
derhalve, gelijk C
„zie uwe Moeder”, zoo «■-<•«>■■«
Moedor ook aan alle Christenen
Van dat oogenblik af Aok hoeft Maria on»
-■ -
geno-
lerttaren» Zaligmaker wild»
woeien achterlaten Reeds had
in bet ontiitaprekelljk
de btyvMd» tegen
woordigheid vaa den Meester verzekerd, nu
non kind eten b|j testament
eigene Moeder Hier-
...lt de H Bernard»»: „O,
bt GD getoond, GD,
im zoetste J*
zus! Op den dag toen GD 11 aan ons verloofd
hebt tn (Iw Bloed' Hoe ovarvloedlg hebt Gf
alles, wat GD bezeten hadt. onder ons uit
gedeeld! Uwen beulen schenkt GD een Hef.
o «rijk o vnort*ede H Uwen Vader; «ion
moordenaar belooMet GD bet «paradijs, aan
owe Moeder gaaft GD oenen nieuwen Zoon;
Haar achter vertrouwdet OD tot Moeder aan
l«sm»z»SAm man «sasóasinaxw. m ^-11
<*i*niit'r. wn niwbv’iiwty trntvrngr’n
die naar de ziel gestorven wzron leven,
troo»t oh bID vertrouwen". Daarom ook
sjwoekt Hugo van St Victor bltymoedlg sl
tan zonderen troott en moed in. als hD uit
roept: „O, zondaar die der wanhoop nabD
»Dt- ziedaar uwe Moeder, die Moeder n.L,
die te gelDk ta Moeder God» en Moeder der
menschen. Moeder de» Rechters en Moeder
de» «abuldigen; Zfl kan niet toe laten, da*
tuaachen deze beide broeders, hare kinde
ren, tweedracht heerscht
I» echter Maria uwe Moeder, o zondaar,
dan ta Jezus, haar GoddelDke Zoon, uw
Broeder en Zijn Vader, uw Vader en du»
ook 7-Dn hemelzch rijk uw erfdeel”. Wan
neer de bekoorder on» »D’> strikken «jxnt,
de wereld hare lagen legt, en het b«dorvene
hart zHne booze r --
dan benben w| een
der den dekmantel
Maria Rfl eiken sUfjd kunne» wfj on» zeker
vertalen op hare hoede en bescherming
Hierom mogen wD Hsar met den H Thonis»
van Villanova toeroepen: „Gelijk de kuikens
tdj het rondvltageu der haviken «ich ver
schuilen onder de vleugel» der hen, zoo
verbergen wD on* onder uwe vleugelen. WH
kennen geen ander toe vhicbtaoord dan U,
GD alleen rDt onze eenige hoop, waarop wD
vertrouwen". „Oy". zoo «jireekt de H Ber
nardus Maria aan, „trekt den zondaar terug
van den afgrond der wanhoop. GD verschaft
hem de medicijn dor hoop en verlaat h««n
niet, totdat G|j hem met den verachrikke-
IHken Rechter verzoend hebt". O zondaar,
al »Dn uwe zonden boog Bóven uw hooft!
gewassen, ga tot uwe Moeder Maria. Vlucht
tot dien Boom des levens, midden In bet
psrady* geplaatst, ouder Zijne schaduw kan
de eeuwige dood u niet treffen. Begeef u tot
de Ark van Nol*- daar binnen zult g|] >nge-
deerd den zondvloed ontkomen. Wend u tot
dien Berg des hells, daar zult g|j beveiligd
zDn tegen het bederf en den ondergang der
zondige wereld. Maar zal Maria uwe Moeder
en Beschermvrouw wezen, dan moet gtf naar
het voorbeehl van den H. Joanne* u >ok
als haar kind en haar dienaar gedragen.
GD moet met den Leerling uwe Moeder In
de woning van uw hart binnenleiden. Haar
beminnen hls de Moeder der schoone liefde,
Haar oprecht Hefhei>t<en en kinderlik mede
lijden hebben met de Moeder van Smarten.
Zeg Haar dan: „O, Moeder van Jezus. Ik
neem U In dit oogenblik aan als mijne Moe
der, zuiver n>Dn hart van alles, wat U daar
in mishaagt, wera mjjne Beschermvrouw en
aanvaard mijnen nederigen dienst, om uwe
eer te bewaren en te bevorderen; voor al
les echter, Moeder, bid ik U, om de bittere
tranen, die GD geschreid hebt, wil m^n
hart tot kinderlik medelijden stemmen, op
dat Ik, vervuld van mededongen met uw lij
den, oprecht met U trenre en alles verm|jde,
waarmede Ik het hart mjjner Moeder ander
maal zoude bedroeven”.
Oefening van deugd. Onzen Stervenden
Verlosser vurig bedanken voor het groote
gehebenk ons in Z^ne Moeder gegeven.
Schietgebed. O Maria, Moeder van God
en ook mQn Moeder, laat mD altjjd uw op
recht kind wezen. Amen.
Alkmaar, den Ben April 1927.
Pastour 001(8.
t
PALMZONDAG.
Eptetaf trif M ho«A grodut;
XF. 27; XVI. i-7.
In dte dagen kwunep de kinderen van
1sral*l te FJlm. waar twaalf waterbronnen,
en zeventig paltaboomsn waren; en zD sloe
gen bun leger omtrent de wateren neder. En
zD vertrokken van Dim. en de geheels me
nigte der klndere» van Israël kwam In d»
woasUjn BIn, die ligt tusschen Ellm en SlnaL
op den vdftlenden dag der tweede maand,
nadat «D *>1< het land van Egpyte waren uit
getrokken Fn «ie gebeele vergadering der
kinderen van Israël morden In d» woestyn
tegen More» en Aaron. En d» kinderen van
Israël telden tot ben: Achl of wfl in het
land van Egypte door de hand dra Heeren
gestorven waren, toen wD bjj d» vleeschpot-
ten saten. en tot verzading toe brood aten.
Waarom hebt gf on» ia deze woratDn ge
leid, om g»h»»i de amnlgte door honger te
doen omkosten? En de Heer reide tot Mo
res: Zi*. Ik zal uw brood van den b»mel la-
ten regenen Dat bet volk ultkome. en v»r-
lamele hetgeen genoeg la voor iederen dag;
opdat Ik het beproeve, of het in m^n wet
wandele. «ia» niet. Op den zesden dag ech
ter zullen zD zorgen om In te dragen een» zoo
veel, alz zD gewoon waren dagelQkt te ver
zamelen En Mosra en Aaron zelden tot al
Ie kinderen va» Israël Van avond zult gD
weten, dat de Heer u uit Egvpteland geleid
heeft; en morgen znlt gD de beerlDkbeid dee
Hi'sran tien
KtMMtpcN»
kooiaeta laai
strenge opvatting aan den Codez EgbertL
ieUk
de Jleiland te Hjden had: en, geiyit Zy alle
ander
verre te boven ging, zoo overtrof ZD- ook
allen in smart, droefheid en lijden.
Toen nu de
N’droefde Mot
<f«ra B. Battheut;
XA 1-».
la dien tMe. al» Jeau» Jerusalem gena
derd. en te Rethphage aan den Oiyfberg ge-
l.omen wa»; toen zond HD ZDn» twee leer
lingen, en telde hun: Gaat naar het dorp,
«lar tegen u over ligt, en terstond tuh gD
/inden eene ezelin gebonden, «n een veulen
by haar; maak ze los, en brengt se bD MD
En ah Iemand u let* mocht* zeggen, zegt
dat de Heer ze noodlg beeft, en hD zal te
terstond laten volgen. DH alle» nu ia ge
schied. opdat volbracht wierde hetgeen door
den profeet gezegd Ls. dia telde: Zegt aan
de dochter van 8lon; zie uw koning komt
tot zachtmoedig, zittend» op eene ezelin,
sn een veulen, het jong «enig jukdragend».
De teerlingen gingen dan benen, en deden
•ooals Jeans hun geboden had En zQ brach
ten d» »zel!s au het veulen, «n legden hun
op zitten En eene
hare kl«-ed«ren op
bakten takken van de boomen, »n itrooi-
den z» langs den weg. En de scharen, dl»
vooruitgingen, en dl» volgden, riepen, en ste
den: Rosanna, den toon van David; geze
gend HD, die komt in den naam dë» H»»-
«roflelgratalte vaa den
--opper- en rood onderkleed ia «en ta
ganeeben
raft Glota
,’eechiïderd. d» eer-
gcwoVpea. de tweed»
d«r<ta half gebukt an
da vierde In »taan«ie houding. Voortreffelfk
te de Intoteit ook voorgeateld door Irnraua»
Ghiberti I 3>-11451) op ran 'ter bronzen
deuren van het bapüetertaio te Florenc*.
Merkwaardig op deze afbeelding ta ook dat
Op «en afstand «nhrif'geleerttan en Phari
see*» «tan intocht gadeslaan »n braprekeu,
waarmede ty zoo het «chijtit niet Instemmen.
In den nteuweren Ujd hoeft Overbeak den
Intocht van (Jhristua in kleurrijke figuren ge
schilderd. een kunstwerk, dat de algemeen»
bewondering heeft gewekt en den roem dea
meeeter» heeft bevratlg«l en dat zich bevindt
te Lubeck, de gteioorteplaate van dezen
schilder Men ziet hier «tan Heflanil geseten
op het veulen der «zteln. vergeu*ld door den
in een witten mantel gckleeden H Petrus, da
H. H Johannes en Jacobu* met hun moeder.
De H .kohanne», een tengere jongeling»»»,
atalte. de H. Jacobu» in maunelijken leeftyd,
richten geloovig de oogen op den Mtmater.
De overige apostelen volgen in twee rijen.
Judas wan«talt ter sHde, In arglistige gedach
ten verzonken. Op «ion achtergrond heeft da
•childer zich zelf In een violet gewaad afge-
beeld. Verderop Is een menigte saam geko
men, waaronder veten van krankheid genezen
in het verschiet de oiyfhcrg. Een andere me
nigte komt van Jeruzalem den Messin»
op. Voort» «iet men een groep heilige
vrouwen; dt> H. Maagd gaat met uitgeeprei«i»
armen haren Zoon tegemoet; Dhriatu* houdt
hier zelf een palmtak in de hand. Volgena
Didruu vindt men dezs voorstelling terug on
een der geeebtlderde glaaen te Bourges uit
de 13e eeuw en op een handschrift uit «1»
15e eeuw.
Ten slotte noemen wy nog een Fransch
kunstwerk van Hippolvte Flandrin uit Lyon
(t 1884) een leerling van «len beroemden
meester Ingres, die den intocht in Jeruzalem
voor de kerk van St. Germain des Prés
Parijs ges«-hihierd heeft, een jubelen «le,
geestdriftige menigte, de een valt Op «1»
knieë», «le ander heft de handen omhoog, een
derde draagt een kind op de armen; de ern
stige gestalten der apostelen volgen paars
gewijze. De Heiland zelf met den kruisnim
bus lit op het lastdier. Wel wordt de uita
drukking der figuren voortreffelijk genoemd,
maar de waarde van het meesterstuk zou nog
worden verhoogd, indien de zchihier d»
rechterhand des Heeren opgeheven had voor
gesteld. het i|j zegenend in plaats van dl» een
voudig op d» knie te leggen.
Hebben wij hier niet In alle ol
volledig kunnen zijn ata het onderwerp wel
verdient, wD hebben hier in elk geval er d»
aandacht op gevestigd dat de belangstelling
voor Jesus’ intocht intocht in Jeruzalem, een
der glorierijk ste feiten in de gracht edenia
van onze H. Kerk, zich niet slechte heeft be
paald tot de kerk alleen, maar dat door alle
eeuwen heen d» grootste voorganger» tn d»
kunst, «iie vaak ook de voorganger» der be
schaving waren, ateeds al» om strijd h«ht>* n
geqverd om de merat om d» meest vertoeven
opvattingen hiervan op zoo volmaakt en dua
waardig mogeljjk» wjjz» door hun kunstin-
■piratieu tot uiting te brengen en zoodoend»
eveneens bH te dragen om te kom«n tot eea
hztete waardeering van het feit, dut wD OR
den Palmzondeg berdenkeu,
K. L. 1,