Iran het Zonder Prijs ver hoo ging wordt het BHK1WKBK gehaald ea gebracht door da lilt Nttto via •air. v. Kaïlaiiferdiie tp' „Noord-Hollandsch Dagblad C' voigd wordt Daarachter kernen tan, allen met «tan gouden trekken hun opperkleed uit f* *Ii II Voorstellingen ven Jesus' Intocht In Jeruzalem. E.' jonge zeeman uit Ran Remo, Breeca ten, ontdekte onder bet werb een pelijk verzuim. Men had nagelaten dn k wor den. waarmede bot gevaarte werd opgetie ven, vochtig te maken om toedoende hun veerkracht te vergrooten Met den kroet: „Maakt de koorden nat”, overtrad hij welte- waar bet bevel des Panman, doch voorkwam een catastrophe, die voor velen noodlottig had kunnen worden. De Paus beloonde 1D° ongehoorzaamheid door hem in ttyne nakome lingen verschillende voorrechten te «clien- ken, o.a. bet privilege on» jaariljkqa dea Pauo op Palmzondag de palmen te leveren te le veren voor de plechtig)» den in «tei« Rt. f’le- Palmzondag. „Ecce Mater Tua”. EPISTEL EN EVANGELIE. b afl I VOO» anfrw lm ion- vermaakte HQ nog bovendien over juicht en hoe milddadig groot» Honing en Bi ilchkreet verstomd voor J Calvarieberg. ‘lUlortacbe ontwikk* uprocamri» met voor- VOOR Dl lila wiakai vaa IMF MOR. baf SIM up «bon gat»u auto. <mh gaMt v»ot IHU19LU1I). M kleed eren op dezelve, en daden Rem ar menigte spreidde weg en anderen de lou- lezen d»n H_ Maziarilianus te Ravenna heeft done op ha* eodea p den ban<l van een evangeilariam in de Parljsc.hu itt la vier fc k wt>ll pled lang al bare moederlijke liefde geschonken on» allen onder hare tronw- hoede men. De goedertieren» Zaligmaker one niet ah w-- H(j Zijnen I.eeilingen Geheim Zijner liefde nrdginwan doet gevoelen, «n veflige wijkplaat» on- d oaaer goed» Moeder «plichten too «derwerp J2. J be groeten en het Hosanna klinkt uit hun mid den ot>. Voort» liet men een groep heilige idn dan hot erdillderdoek handling morgen<«44 Padua Allo de een Hosanna roept, de reohter toog en op den achtergrond Met men borgen, of wel.door het Evangel wel door een kruisbeeld. Vooral I •<>h» laixlen bestond de gewoonte een boo ten beeld me» t» voeren, voor.tellend Cbrta- tns gezeten op een stel, don z. g palm-esel. In meerdero museum» 0.1 te Rasel, Zurich, München en Neurenberg rQn zulke palmcscls -bewaard. at d» palmwt>ting betreft, het Irt »«°r de habd, dat men ten slotte overging tot do wtyding der palmen, die in de liturgische •hfigheid van Palmsondag tolk een be jgrtfke rol spelen. geplaatet Op diep.te «tiliwD onder deren moeisaiuen arbeid bewaard iltyven, ten einde do werklieden, die met dit Wat «ie Mturgu vau <tose» «ta» twU' ft, dui delijk ondekken wf karakter. E«n blij hangt or over Me, terwijl de daarop volgende Mi» aUe koa- toekeoen draaj sen, wal geocb Een scherpe t solve geboden m gehouden. Te gezongen van In Jeruzalem. plaat» heeft Maar vroeger kwam dat syuabo Ü-nw» beter tot i|jn recht. Dan trok men wit de kerk, zoo mogeltyk buiten de stad, waar de palmwtyding plaats had Vandaar begaf **>«n Mob terug naar de kerk dl» bet jmnt vaa «i'gsng geweeet wa» Onderwijl had am palmtakken la do band eb soag moe- „Ges* g»nd R|j, die komt in de naam des Reorea**. G»-woonl|jk nam dan de Biaschop of de cele brant do plaats vaa OrUtur in. Maar later went Dien» plaat» ingtmomen <4 wel door bot R Sacrament, in een kostbaar schrijn ver- lie-boek, of in de Duit- Deze Zondag» d® laatste vóór Paeohon, staat in en buiten de Liturgie onder meer benamingen aangegeven. Dotninicia Pal'na- rum of Dominica in pabnia, in romie, Palm zondag, ia ongetwijfeld de meest gangbar» term. Ook „Hoeanna” heet des» Zondag, naar den Hoaanna-zang onder de processie. Pa- •ohen flortdum, bloemenpaschen, was in de Middeleeuwen een bH voorkeur geliefde be titeling. Het schiereiland Florida in Noord Amerika dankt er rijn naam nog aan, daar het op Palmzondag ten jare 1512 door de Spanjaarden ontdekt ta. Die naam is ont staan uit het gebruik om op desen dag niet slechts palmtakken, maar ook jeugdig groen ah wjj bet lijden van oase bedroefde Moe der slecht» een weinig overdachten Doch naast het medelijden, opgewekt door do wonden des Hreren tot Z|jne Mooier,, wordt ons hart ook vervuld vaa blijdschap door Jeans’ toespraak tot den leerling die ons allen op den Calvarieberg vertegen woordigde, »n ook voos on» Maria tot Moe der ontving in dl» woorden; „Ecce Mater tna": zl» uwe Moeder” Hierover zegt Dio- nyatas de Karthntzer* „Dte nltvevkoren iwoordigd» alle Christenen; Christus tot Joannes aeida: •chunk HQ Z||ne --.1 tot Moeder" 1 i-rwljl Maria door bare voorbede voor leu goeden moordenaar het paradij» bad go oi and, en deze erfgenaam was geworden van het r|jk des hemels, bleef ZH zelve ha bet dal der tranen, on) den kelk des IQden» tot den bodem toe te ledigen. „Onder het Krui» van haren veel geliefden Zoon was 7jj”. zegt de H. LanrenUua Jnstinianu», „in dd Innigste beschouwing doorgedrongen tot bet binnenste der wonden Zjjner heilige banden en voeten; Zjj overwoog de pijnen van elk lid Zijns lichaams en vond overal overvloedige verzadiging van leed en droe fenis. Ja. de pHnen en folteringen van ha ren beminden Zoon drukten zich zóó diep in haar moederlijk hart, dat daarin, als in een helderen spiegel, alles klaar en dui- i werd teruggekaaUt, bat onze gelief- llmvz.l IUL r>T: M-j leren in genade, heiligheid en verdienste ging, zoo overtrof Z|j. ook Iroefheid en lijden. roede Heiland Zijne zoo diep Ier aanzag, riep Hjj, met de otgen op Zjjnen lievelingsleerling, Joannes duidend, Haar toe: „Vrouw, zie uw zoon: dan keerde Hjj Zjjn allerheiligst aangezicht <x»k naar den Leerling en, terwijl H(j hem, door een wenk Zjjner oogen, Zijne bedroef de Moeder aanween, sprak Hjj tot hem: „Eece Mater tna: zie uwe Moeder”. De Za ligmaker sprak Zjjne Moeder aan met den titel van „Vrouw”, om hare groot» kloek moedigheid van ziel te kennen te geven, alsmede om die uitgelezene Vrouw aan te duiden, welke in bet paradijs beloofd was: „Ik zal vjjandsebap stellen tusschen u en d^ Vrouw, Zjj zal u den kop verpletteren”. Die woorden nu van Jezns tot Maria gesproken, moeten onze harten met medelijden jegens ‘le Koningin der Smarten vervullen. „Zon het wel mogeljjk zjjn", zoo vraagt de H. Anselmus aan iederen waren vereerder van Maria, „dat g|j geene tranen van medelijden stort, als gf de tranen van Onze Lieve Vrouw zoo overvloedig ziet stroomen?” Kunt gij het zonder znehten en weenen a-inhooren, dat de Goddelijke Zoon stervend Zjjne Moeder toespreekt: „Vrouw, zie uw zconl Immers, welk een ongeljjke ruil en bedroevende verwisseling was het, zooala de H. Bernardus bemerkt, dat aan deze diep bedroefde Moeder, in plaats van Jezus, Joannes; in plaats van den Meester, Leerling; in plaats van den waren God, ter een tnessch gegeven werd, en Zij d<- werd aanbevolen? Al waren ook onze har ten geheel onverschillig, meent de bovenge noemde Kerkleeraar. dan moesten zij toch door smart en medcIHden bewoeen worden. sn bloemen te segeann en alt te doelen. Het Caezmonials Epbeoportim «preekt er au nog van, ah het «egt: „Eentg» der olijftakken moeten met bloemen <n»g**mtikl worden en met kruisjes, die uit palmbladeren «gn »a men ge»teld” (cap. 2, tl. fl.' Dit gebruik wordt bijzonder te Rome In per» gebonden. ï>aar bieden nog jaarlijk. de vrouweljjk» Ca- maldudenaen vaa den Aveiitjjtmoheii heuvel den Paus op PalHMOndag een koettoaren palmtak aan. aan wier versiering de vro.ne sueler» maanden laag betdien gearbeid. f>n tweede palmtak, «reeeen» r|jk met groen en bloemen versierd, wordt den Pan» aangebo den door <»e lauolie Hreec» van San Remo. Bekend ta bet feit, waaraan deze familie dit seldrsam voorrecht te danken heeft. On,Ier Paus Sixtus V werd op bet Blnt/Pietereplein te Rome de bekend» obeltak - - «- bcrel de» Peuten moest bet r gevaarlijk werk belast waren, in staat t» •tel len alle commando’s »p ts volgen.. Doch een [»b»P- (Palmzondag) Pahnsomdag werd in de Grieksche Kerk reed» in de vroegste t|) len gevierd, want b|j die Griokioih» kerkvaders kverscheide ne aanwljslngen omtrent 'iesen feestdag sn remt» in de vierde eeuw hield Eidph. vaa Salanius twee homlIiSn op den Pali dag In de Westernohe lantieu ta Beda V» ne- rabllta 7e 8e eeuw de eerste vaa wie» wjj dergcljjke homilie bezitten. Echter kan mea uit oixie sacramentariCn de gevolgtrekking maken dat een Dominica ad Palma* of in Pa) mis in de Roomsche Kerk tenminste vóór <to 7e eeuw bekend ws. Het oude GaJIlcaanscbe Hacramentarium maakt In een voorrede ge wag van den plec.htigen Intocht van Jenu» in Jeruzalem. Zeker werd 'en tijde vhn Karei den Grooten Palmzondag algemeen gevierda De processie op dien dag kent in de Griek- •chc Kerk ook reeds Epipbauius en in de Westorsche landen gewaagt Aldhelmu», bis schep der Westaaksen (f 709) vau een op d» traditie berustende feestviering Daar Palmzondag toi den Passietljd be hoort, heeft de oud christelijke kunst Jesus Intocht In Jeruzalem ook daartoe gerang schikt en dat In haar voorwtcllingen doen uit komen. Z-U heeft als uitgangspunt gekozen de woorden van den H. Mattheus 21 5, maat ook de profetie van Zacharius 9 Is hierop van groot» betreken!*, waar geschreven staat: „Ziet uw Koning zal komen, rechtvaar, dig en een Zaligmaker; Hjj Is arm en zit 0|> een ezel en op een veulen, der ezelinM jong' Treffend zjjn ook de woorden van den pro feet Zefauja 9:15: „Dó Koning van Israól, d» Heer, ia in het midden van IJ, gjj zult voort» geen kwaad vreezen.” Als vervulling d«zei profetie treedt Jeseus ook als Vorst d» hoofdeta<I Zjjner Koninklijke voorvaderen binnen. Volgens oud gebruik, zooals wjj lezen in het boek Ricbteren 5 10: „die op witte •zelen klimt” reden Israel* richter* en vor stenzonen op ezelen en muildieren, zooals wij lezen in het derde boek der Koningen 1 38. Deze gegevens leverden aan de oiid-christe- Ijjke kunstenaars een rjjke stof voor hnn voorstellingen van den intocht 'les lleeren in Jeruzalem. Allereerst vinden wjj die op •arcophagen, die wel later ^ian de Konstan- tjjnsche, maar toch nog tot <le symbolische kunst gerekend kunnen worden. Bij Garraccf komen negen groot» en vjjf kleinere afbeel dingen voor. Op de sarcophagen 1* het too- neel <tax>rgaans aldus voorgesteld: Christus is gezeten op een ezel met de linkerhand den teugel houdende, de rechterband zegenend uMgestrekt. Vóór het lastdier wordt, gewoon- Ijjk door een knaap, een kleed uitgespreid. Voorts ziet men een boom waarin Zachaeue, ook als knaap afgebeeld, geklammen is «u den voortitytrekkenden Heiland aanschouwt, dan volgen gewoonlijk een of twee afiosUden. Op de bekende sarcophagen van Junius Ba cius gaat een voorop, de ander achteraan. Een der levendigste voorstellingen vindt men op een sarcophaag in het Lateraanmu- seum te Rome. Christus op het lastdier geze ten, verheft de rechterband op de gewone wijze; drie knapen, twee voor en een achter het lastdier, spreiden een kleed uit, een vier de houdt een palmtak in de hand. Twee voor opgaand» mannen zjjn voor d» poort van Je ruzalem aangekomen; de een houdt een kleed, de ander een palmtak hl de hand. Christus wordt gevolgd door twee apostelen, van wi band oi j daarin oen tweevoudig njd». opgewekte «temming de palmwijding en palmproee* daaropvolgende Mi» aUe k»n- sgt een droeve lydenemta te ww- hikt de lijden»week In t» zetten, tegvneteliing, dis ook de feiten _a hebben Waal op den eigenlij ken Palmzondag. An laatste» Zontbg vaa Hreren openbaar leven, was alle» vreugd» •n juiiM En v|jf dage» later, op Goeden Vrij dag. wa» bet Hosanna verkeerd In het .Krui sig Hem”, was de tuk.** 3e droeven!» van den laten wjj heden de Hng nagaan van p» ’gaande wijding Tn vroeger eeuw»» heeft men altjjd in den blind» getast naar bet ontstaan dezer ge bruiken Vandaar dat de meenmgen der li turg! «ten hieromtrent ver uiteen Heften. Maar ■ind» door een, gelukkig toeval de Peregina- tio Rilviae ontdekt )s. «taan w|j in dit punt op vaster terrein. Een Gallliwiie kloo*tervrou- w». Bil via, Egeria of Eucherla gebeeten, on dernam op bet einde der vierde eeuw een pel grimstocht naar het Heilig Land. Haar rel» had plaats tusschen de jaren 978 en 394 Zij wa» waarschijnlijk een dochter van den con sul Flavius Eucheriu» en een nicht van keizer Tbeodoahi». Van haar langen tocht door het Oosten heeft ajj nauwkeurig notitie* gehou den, en vooral wijdde «ij haar aandacht aan de kerkeljjk» plechtigheden, waarvan z|), "|>e- ciaal te Jeruzalem, getuige wa». Wonder bo ven wonder is haar genchrift behouden ge bleven en vormt een der meest kostbare bron nen voor onze liturgische kennis betreffende de liturgie dier dagen. Zjj verhaalt ons dan omtrent de viering van dezen dag tg Jeruza lem volgende: Op den Zondag, waarmede de Goede Week begint, bad des morgens d» gewone Zondags dienst plaat* in de groot» kerk op «ien Cal varieberg, die den «aam van Martylum, mar telaarsfcerk, droeg. Maar op het zevende «ur mi den dag, d. 1. volgen» onze berekening de» namiddag* te één uur, kwam bet gehee ls volk met 'len bisschop op den olijfberg te zamen. Men herlnnere zich hierbij, dat de Za ligmaker over den Olijfberg Jeruzalem gena derd Ls bjj Z|jii glorievollen intocht. Daar wer den twee uur lang hymnen en antijihonen g* zongen en voorlezingen uit den bjjltel gehou den. Te drie uur besteeg men den top van den berg. Daar werd weder gezongen, gebo den en toepasselijke leringei vijf uur werd het Evangelie Heeren plechtigen intocht Dan stonden allen op, namen palm- en olijf takken ter hand men bevond zich op den berg dee oljjven en onder het zingen van dan telkens terugkeerenden jubelzang „Geze gend Hjj die komt tn naam dee Heeren’daal de men 'den berg af naar d» stad, naar de Anastasiskerk, waar de Vespers gehouden werden en een oratio ad crucem, een kruis gebed verricht werd. Hartgrondig bewonderen wjj de devotie, het uithoudingsvermogen dier vurig» christe nen uit de vierde eeuw, »n onwillekeurig ma ken wjj een vergelijking met zoovelen onzer hedendaageche christenen, wier groote toeleg op Zondag is, „even een Mtaje te snappen”. Ongetwijfeld ligt in deze Jeruzalemsche plechtigheid de oorsprong van onze plechtig heden op Palmzondag. Wel had er toch nog geen wijding van palmtakken plaats, maar d» palmprocessie bestond toch reeds, zij het dan geheel buiten het verband der H. Mis. Van uit Jeruzalem uit verbreidde zich dit gebruik over heel de Kerk. Aanvankelijk schijnt men op vele plaatsen alleen palmtak ken in de hamlen gehouden te hebben, later kwam de processie erbij, ten slotte de plech tige wijding der palmen. De eigenlijke symboliek Ier palmprocessle is heden ten dage bijna geheel verdwenen, daar de processie slechts in of ronVl de kerk •en palmboom waarop »m kinderfiguur azet •en palmtak ta d» linker hand vele miniaturen ontbreekt de boom Zaohaeus: slacht» het relief op den «teel vaa babi» figurn» Dut CÏirtatn» snhi ta»aller «int, don «rfj tn den Ry van he« I rtnttana te Florence «m on F-- - -■ - - bibliotheek; op de»e laatste afbeelding Ohrtatu» op een paard, houdt «en krul* de linkerhand m wordt gevolgd door apo»tetan met palmtakken en alle» In «nellaa gang Op «arcophagen «len wil drie of vier- maal beide dieren du» ook de etelln door haar jong gevolgd Het *<-hildrrboek der Grieken i» vr|j uit voerig in itfn beerkrtyvintr; h»t gaat hier nrw het fudmdragvn. Een *tad «n In het ver schiet een berg. ChrlaUaa «rt op «en ventau •n trekt «egvoend de hand »lt; achter hem gaan •|«>«teien op den berg «taat «en boom, waarin kinderen, dl» met bijlen tak ken aRtouwen en op dvn grond werpen An der» kinderfiguren, .«enlgr »chtcr het veu- tan dragen palmtakken Bulten de «ta<ta- p<M»rt ilel men joden, mannen en vrmivn, die kinderen op hun armen en ««•’houder» dra gen en zelf ook palmtakken in de hand hou den Anderen «taan op muren of voor d» venster» om Chrtatu» te aaneohouwen Een dwgelijke voorstelling vertoont «en mozaïek wit de 18e eeuw of aog vroeger. Op waar«liger w(j«e dat doet, wordt do door Giotto in het Stri-na to h|j wag en herinnert door zijn ittlng aan den Codez Egberll. Chrietua zit zegenend en In majestuetne hoj^. ding op het lastdier, dat door het ven' en «preitien op den weg. zooata w|j Icoon in het e«. an gril» van «tan H Mattbeu» 21 8: „Jubelende kin der»» werpen palmtakken an vrouwe» ko men uit hare huiaen naar buiten Ook Za- nhe-u- in «ten twH>m ontbreekt hier niet D» •rofl»lg»»talta vaa den Heiland in «o* blauw vertiev«»n«te mi «rihoonate in 'ta tryclus der freaoo'a. Voortreffelijk to ook d» nevenfiguren g< «te beeft zich tat «arde in gebukte houding, de Karthulz<w Leerling vertogen derhalve, gelijk C „zie uwe Moeder”, zoo «■-<•«>■■« Moedor ook aan alle Christenen Van dat oogenblik af Aok hoeft Maria on» -■ - geno- lerttaren» Zaligmaker wild» woeien achterlaten Reeds had in bet ontiitaprekelljk de btyvMd» tegen woordigheid vaa den Meester verzekerd, nu non kind eten b|j testament eigene Moeder Hier- ...lt de H Bernard»»: „O, bt GD getoond, GD, im zoetste J* zus! Op den dag toen GD 11 aan ons verloofd hebt tn (Iw Bloed' Hoe ovarvloedlg hebt Gf alles, wat GD bezeten hadt. onder ons uit gedeeld! Uwen beulen schenkt GD een Hef. o «rijk o vnort*ede H Uwen Vader; «ion moordenaar belooMet GD bet «paradijs, aan owe Moeder gaaft GD oenen nieuwen Zoon; Haar achter vertrouwdet OD tot Moeder aan l«sm»z»SAm man «sasóasinaxw. m ^-11 <*i*niit'r. wn niwbv’iiwty trntvrngr’n die naar de ziel gestorven wzron leven, troo»t oh bID vertrouwen". Daarom ook sjwoekt Hugo van St Victor bltymoedlg sl tan zonderen troott en moed in. als hD uit roept: „O, zondaar die der wanhoop nabD »Dt- ziedaar uwe Moeder, die Moeder n.L, die te gelDk ta Moeder God» en Moeder der menschen. Moeder de» Rechters en Moeder de» «abuldigen; Zfl kan niet toe laten, da* tuaachen deze beide broeders, hare kinde ren, tweedracht heerscht I» echter Maria uwe Moeder, o zondaar, dan ta Jezus, haar GoddelDke Zoon, uw Broeder en Zijn Vader, uw Vader en du» ook 7-Dn hemelzch rijk uw erfdeel”. Wan neer de bekoorder on» »D’> strikken «jxnt, de wereld hare lagen legt, en het b«dorvene hart zHne booze r -- dan benben w| een der den dekmantel Maria Rfl eiken sUfjd kunne» wfj on» zeker vertalen op hare hoede en bescherming Hierom mogen wD Hsar met den H Thonis» van Villanova toeroepen: „Gelijk de kuikens tdj het rondvltageu der haviken «ich ver schuilen onder de vleugel» der hen, zoo verbergen wD on* onder uwe vleugelen. WH kennen geen ander toe vhicbtaoord dan U, GD alleen rDt onze eenige hoop, waarop wD vertrouwen". „Oy". zoo «jireekt de H Ber nardus Maria aan, „trekt den zondaar terug van den afgrond der wanhoop. GD verschaft hem de medicijn dor hoop en verlaat h««n niet, totdat G|j hem met den verachrikke- IHken Rechter verzoend hebt". O zondaar, al »Dn uwe zonden boog Bóven uw hooft! gewassen, ga tot uwe Moeder Maria. Vlucht tot dien Boom des levens, midden In bet psrady* geplaatst, ouder Zijne schaduw kan de eeuwige dood u niet treffen. Begeef u tot de Ark van Nol*- daar binnen zult g|] >nge- deerd den zondvloed ontkomen. Wend u tot dien Berg des hells, daar zult g|j beveiligd zDn tegen het bederf en den ondergang der zondige wereld. Maar zal Maria uwe Moeder en Beschermvrouw wezen, dan moet gtf naar het voorbeehl van den H. Joanne* u >ok als haar kind en haar dienaar gedragen. GD moet met den Leerling uwe Moeder In de woning van uw hart binnenleiden. Haar beminnen hls de Moeder der schoone liefde, Haar oprecht Hefhei>t<en en kinderlik mede lijden hebben met de Moeder van Smarten. Zeg Haar dan: „O, Moeder van Jezus. Ik neem U In dit oogenblik aan als mijne Moe der, zuiver n>Dn hart van alles, wat U daar in mishaagt, wera mjjne Beschermvrouw en aanvaard mijnen nederigen dienst, om uwe eer te bewaren en te bevorderen; voor al les echter, Moeder, bid ik U, om de bittere tranen, die GD geschreid hebt, wil m^n hart tot kinderlik medelijden stemmen, op dat Ik, vervuld van mededongen met uw lij den, oprecht met U trenre en alles verm|jde, waarmede Ik het hart mjjner Moeder ander maal zoude bedroeven”. Oefening van deugd. Onzen Stervenden Verlosser vurig bedanken voor het groote gehebenk ons in Z^ne Moeder gegeven. Schietgebed. O Maria, Moeder van God en ook mQn Moeder, laat mD altjjd uw op recht kind wezen. Amen. Alkmaar, den Ben April 1927. Pastour 001(8. t PALMZONDAG. Eptetaf trif M ho«A grodut; XF. 27; XVI. i-7. In dte dagen kwunep de kinderen van 1sral*l te FJlm. waar twaalf waterbronnen, en zeventig paltaboomsn waren; en zD sloe gen bun leger omtrent de wateren neder. En zD vertrokken van Dim. en de geheels me nigte der klndere» van Israël kwam In d» woasUjn BIn, die ligt tusschen Ellm en SlnaL op den vdftlenden dag der tweede maand, nadat «D *>1< het land van Egpyte waren uit getrokken Fn «ie gebeele vergadering der kinderen van Israël morden In d» woestyn tegen More» en Aaron. En d» kinderen van Israël telden tot ben: Achl of wfl in het land van Egypte door de hand dra Heeren gestorven waren, toen wD bjj d» vleeschpot- ten saten. en tot verzading toe brood aten. Waarom hebt gf on» ia deze woratDn ge leid, om g»h»»i de amnlgte door honger te doen omkosten? En de Heer reide tot Mo res: Zi*. Ik zal uw brood van den b»mel la- ten regenen Dat bet volk ultkome. en v»r- lamele hetgeen genoeg la voor iederen dag; opdat Ik het beproeve, of het in m^n wet wandele. «ia» niet. Op den zesden dag ech ter zullen zD zorgen om In te dragen een» zoo veel, alz zD gewoon waren dagelQkt te ver zamelen En Mosra en Aaron zelden tot al Ie kinderen va» Israël Van avond zult gD weten, dat de Heer u uit Egvpteland geleid heeft; en morgen znlt gD de beerlDkbeid dee Hi'sran tien KtMMtpcN» kooiaeta laai strenge opvatting aan den Codez EgbertL ieUk de Jleiland te Hjden had: en, geiyit Zy alle ander verre te boven ging, zoo overtrof ZD- ook allen in smart, droefheid en lijden. Toen nu de N’droefde Mot <f«ra B. Battheut; XA 1-». la dien tMe. al» Jeau» Jerusalem gena derd. en te Rethphage aan den Oiyfberg ge- l.omen wa»; toen zond HD ZDn» twee leer lingen, en telde hun: Gaat naar het dorp, «lar tegen u over ligt, en terstond tuh gD /inden eene ezelin gebonden, «n een veulen by haar; maak ze los, en brengt se bD MD En ah Iemand u let* mocht* zeggen, zegt dat de Heer ze noodlg beeft, en hD zal te terstond laten volgen. DH alle» nu ia ge schied. opdat volbracht wierde hetgeen door den profeet gezegd Ls. dia telde: Zegt aan de dochter van 8lon; zie uw koning komt tot zachtmoedig, zittend» op eene ezelin, sn een veulen, het jong «enig jukdragend». De teerlingen gingen dan benen, en deden •ooals Jeans hun geboden had En zQ brach ten d» »zel!s au het veulen, «n legden hun op zitten En eene hare kl«-ed«ren op bakten takken van de boomen, »n itrooi- den z» langs den weg. En de scharen, dl» vooruitgingen, en dl» volgden, riepen, en ste den: Rosanna, den toon van David; geze gend HD, die komt in den naam dë» H»»- «roflelgratalte vaa den --opper- en rood onderkleed ia «en ta ganeeben raft Glota ,’eechiïderd. d» eer- gcwoVpea. de tweed» d«r<ta half gebukt an da vierde In »taan«ie houding. Voortreffelfk te de Intoteit ook voorgeateld door Irnraua» Ghiberti I 3>-11451) op ran 'ter bronzen deuren van het bapüetertaio te Florenc*. Merkwaardig op deze afbeelding ta ook dat Op «en afstand «nhrif'geleerttan en Phari see*» «tan intocht gadeslaan »n braprekeu, waarmede ty zoo het «chijtit niet Instemmen. In den nteuweren Ujd hoeft Overbeak den Intocht van (Jhristua in kleurrijke figuren ge schilderd. een kunstwerk, dat de algemeen» bewondering heeft gewekt en den roem dea meeeter» heeft bevratlg«l en dat zich bevindt te Lubeck, de gteioorteplaate van dezen schilder Men ziet hier «tan Heflanil geseten op het veulen der «zteln. vergeu*ld door den in een witten mantel gckleeden H Petrus, da H. H Johannes en Jacobu* met hun moeder. De H .kohanne», een tengere jongeling»»», atalte. de H. Jacobu» in maunelijken leeftyd, richten geloovig de oogen op den Mtmater. De overige apostelen volgen in twee rijen. Judas wan«talt ter sHde, In arglistige gedach ten verzonken. Op «ion achtergrond heeft da •childer zich zelf In een violet gewaad afge- beeld. Verderop Is een menigte saam geko men, waaronder veten van krankheid genezen in het verschiet de oiyfhcrg. Een andere me nigte komt van Jeruzalem den Messin» op. Voort» «iet men een groep heilige vrouwen; dt> H. Maagd gaat met uitgeeprei«i» armen haren Zoon tegemoet; Dhriatu* houdt hier zelf een palmtak in de hand. Volgena Didruu vindt men dezs voorstelling terug on een der geeebtlderde glaaen te Bourges uit de 13e eeuw en op een handschrift uit «1» 15e eeuw. Ten slotte noemen wy nog een Fransch kunstwerk van Hippolvte Flandrin uit Lyon (t 1884) een leerling van «len beroemden meester Ingres, die den intocht in Jeruzalem voor de kerk van St. Germain des Prés Parijs ges«-hihierd heeft, een jubelen «le, geestdriftige menigte, de een valt Op «1» knieë», «le ander heft de handen omhoog, een derde draagt een kind op de armen; de ern stige gestalten der apostelen volgen paars gewijze. De Heiland zelf met den kruisnim bus lit op het lastdier. Wel wordt de uita drukking der figuren voortreffelijk genoemd, maar de waarde van het meesterstuk zou nog worden verhoogd, indien de zchihier d» rechterhand des Heeren opgeheven had voor gesteld. het i|j zegenend in plaats van dl» een voudig op d» knie te leggen. Hebben wij hier niet In alle ol volledig kunnen zijn ata het onderwerp wel verdient, wD hebben hier in elk geval er d» aandacht op gevestigd dat de belangstelling voor Jesus’ intocht intocht in Jeruzalem, een der glorierijk ste feiten in de gracht edenia van onze H. Kerk, zich niet slechte heeft be paald tot de kerk alleen, maar dat door alle eeuwen heen d» grootste voorganger» tn d» kunst, «iie vaak ook de voorganger» der be schaving waren, ateeds al» om strijd h«ht>* n geqverd om de merat om d» meest vertoeven opvattingen hiervan op zoo volmaakt en dua waardig mogeljjk» wjjz» door hun kunstin- ■piratieu tot uiting te brengen en zoodoend» eveneens bH te dragen om te kom«n tot eea hztete waardeering van het feit, dut wD OR den Palmzondeg berdenkeu, K. L. 1,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1927 | | pagina 9