van het Keeren Hookers!! „Noord-Hollandsch Dagblad” JAN HUIBERTS Jr„ I Vrijdag «O Mei 1997 No SO Brief uit de Missie van Nleuw-Gulnea. 15 5. Modern Drukwerk. MODELBOEK TER INZAGE, 30 oent per half pond. DRUKKERIJ „ONS BLAD". Hofplein Vraagt Uw Winkelier naar de Primi Rook* on Pruim tabak t 18 en 20 cent per OflS, van de Tabaksfabriek fa. Behrs. Hölzel, tPISTEL EN EVANGELIE. Vraagt prijs voor Uw Fimmerw Varnebroek 8, Alkmaar I I OFFICIEEL KERKBERICHT rondloopen, wat goed bemerkt wel dat de kleeding heel wat. Het leven Alkmaar. Telefoon 433 en 633. Hoorn Alkmaar een bosch komt waar hóoge hoornen staan en waar nog geen weg door gebaand is. (Wordt vervolgd). Rabaul. Vesteri. Twee pa rt om die eene pa- 27 18 11 7 9 6 6 7 8 5 4 5 6 8 8 8 8 2 2 2 2 2 2 2 3 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Hem en Venhuizen houdt deze week den VUFDE ZONDAG NA PASCHEN Epistel uit den brief van den H. Apostel Jacobus: I, 22—27. Welbeminden, weeet volbrengen des woords, en niet slechts aanhoorders, die u zei ven misleidt. Want indien iemand bet woord boort, en niet volbrengt, die wordt vergeleken bij eenen man, die zjjn natuurlijk wezen in eenen spiegel beziet. Want hij be schouwt zich, en gaat henen; en hij te ter stond vergeten, hoe hjj was. Maar die de vol- komene wet der vrijheid beschouwt, en daar in volhardt, zijnde geen vergeetachtige aan hoorder, maar een volbrenger des werks, He zal in zijn werk zalig zijn. Doch indien iemand meent, dat hij godsdienstig te, en hjj zijne tong niet beteugelt, maar zjjn hart mis leidt, dan te zijne godsdienst ijdel. De zuivere en onbevlekte godsdienst b(j God en ien Vader is deze, weezen en weduwen in hun-- nen druk te bezoeken, en zich onbesmet te bewaren van deze wereld. wat na de Mis of in den namiddag weer in it Op kostbaarheden zijn, en zonder dat Als men al zooveel heerlijke parken gezien heeft, dan verwacht men van een plantsoen dat het een of ander extras heeft, wat men nergens vindt of niet in die groepeering ten minste en dat ontbrak er beslist. Van Brisbane zijn we gestoomd naar Sa- marai, een heel klein eilandje voor de punt van Nieuw-Guinea. In een uur kan men het in de kerk geweest die nog al aardig maar over het algemeen zjjn de kerken op Engelschen bodem en ook in zjjn koloniën men HOE DE CHINEEZEN EEN VERJAARDAG VIEREN. In het te Innsbrilck verschijnende .,St. Franziszi-Glöcklein” vertek een missionaris hoe zijn Chineesche Katholieken den 60sten verjaardag van zijn moeder vierden. ..De slimme Chineezen”, dus verhaalt hjj, ..hadden mij op een keer weten te ontlokken, dat mijn moeder 2 November haar verjaar dag viert, en wel haar zestigsten. En nu ging het van mond tot mond dat op den veertien den dag van de negende maand in het elfde jaar van de republiek de hoogedelgeboren vrouwe, moeder van pater Foe haar geboor tedag herdacht en dat die dag feestelijk ihende te worden gevierd. En zoo geschiedde. De Katholieken fabriceerden een drie meter lang en een halven meter breed tmaldwerk van roo<le zij ter versiering van liet^fdehuis. Behalve vele haantjes en andere gevogelte, benevens idlerlei soort van Chineesch zigzag- werk prijkten er ook de namen in der milde 'gevers mitsgader de woorden „bij den zeven- tigsten (om op te snijden moet men bjj de Chineezen zjjn) geboortedag van de oude, groote mevrouw, moeder van pater Foé?” Op Allerheiligen begon reeds de feeststem- ming; men stuurde geschenken: zelfs de man darijn had men het in het oor gefluisterd en zoo kon hij niet achterwege blijven. Op den feestdag zelf, 2 November, verscheen in den morgen de mandarijn in een draagstoel, om zijn gehtkwenschen aan te bieden. Hij stuur de ook een compagnie soldaten om aan d» feestelijkheid meer luister bij te zetten. De muziek was uitgenoodigd. Uit mijn vroegere statie Tangoen, vier dagreizen ver, waren afgevaardigden gekomen, evenals uit twee andere, op 60 K.M. afstands gelegen dorpen. Een dier gemeenten vereerde mij, of liever mjjn moeder, met een gedenkplaat, waarop geschreven stond: „aan de doorluchtige vrouwe Foe, op haar verjaardag.” In den voormiddag werd een groote op tocht gehouden met vaandels, trommels en trompetten; de groote gedenkplaat werd in triomf meegedragen evenals de zijden doek in volle lengte en breedte en een reuzen plakkaat van goudpapier met het opschrift: „Honderd jaren”, wat moest beteekenen, dat mijn moeder 100 jaar oud mocht worden. Zoo ging het alle straten der stad door onder het geknetter van duizenden voetzoekers. Dat te zoo Chineesch gebruik. Dan werd alles in mijn residentie gebracht^ waar slechts een Vrij plaatsje te vinden was, werden plakkaten en opschriften aan den wand opgehangen. U zoudt er van blozen, als u allen lof las, die u daarop werd toege zwaaid. Men wilde maar aldoor en overal „Heilige moeder-* schrijven en teekenen, want zoo zei er een naief, in de „Engel des Heeren” wordt van de allerzaligste Maagd ook gesproken van „Heilige Maria” en dan moet men dat woord toch zeker wel voor de moeder van den missionaris gebruiken. Deze manier van huklebetooning kon ik toch niet laten dootgaan. Een ander wilde voor het plakkaat „Honderd jaren” twee waskaar sen opsteken. Ik had werkelijk moeite u voor vergoding te bewaren." Spierdijk Boven kar? pel Wcrvershoof Hem en Venhuizen Nibbixwoud W eere Westerblokker Obdam Hoogwoud Wngniim Pu r merend Hoogkarspel Oosterblokker Grootebroek Heerhngowaard (Zuid) M-*detnblik Zwaagdjjk Lutjebroek Onderdjjk Spanbroek Westwoud Br._.„kerha ven Wad way Ursem Waarland N. Scharwoude Goorn Schermerhorn Akersloot Castricntn Enkhuizen Chidurp .- Oudkarspel Y“L_L„ 4- ga^v er in. heb hier in den buurt een kennis die ik op reis nogal eens ontmoet. Als hjj mü in het begin van de week ziet, dan zegt hij gewoonlijk: „Pater, je hebt ’t Zaterdag weer pittig zeid. Waar haal je ’t toch vandaan?" Waar ik het vandaan haal? Dit zal ik wel verklappen wanneer ik binnen ben en de zaak aan jongere krachten overdoe. Neen, waar het hier overgaat te die ken nis van mij die iedere week leest of door zijne pittige dochter laat voorlezen wat ik te vertellen heb en, ofschoon hjj er goed bjj zit, geen Stichter wordt Ik vermoed, dat er meer van dat soort zijn. Ik heb mijzelf al afgevraagd hoe ik die vrienden in den val kan laten loopen. De belangstelling is er; anders zouden ze we kelijks mijn ontboezemingen niet lezen. Hoe er nu een daadwerkelijke belangsteling van te maken? Ik ben voor goeden raad vatbaar. Mis^jiien weten die voorlezende dochters het zwakke punt van haar vaders te vinden. Ik wil graag eens komen om mjj den weg te laten wijzen. Missiehuis, Hoorn. Pos trek. 120937. 'Father LEFEBER, Dierecteur. Ik kan nog altijd veel geld tegen matige rente gebruiken. Engelschen bodem en ook in zjjn niet zoo mooi als in Holland. Dat kan in alle landen bemerken, die men op zoo'n groote reis passeert Ook zjjn we nog wat in de stad rondgeweest en in een park, maar ook daar was het niet zooveel bijzonders. Aan een brief van den WelEerw. Pater W. van Baar. S.V.D„ gericht aan zjjn fami lie, ontleenen wjj het volgende: Over Sydney heb ik al het een en ander geschreven ofschoon het niet veel was, om dat ik daar den tijd meestal heb dporge- bracht met er voor te zorgen, dat de Visa en de geschiedenis met de kisten in orde kwam. Zoodoende waren het een paar vermoeiende dagen en heb ik er eigenlijk niet veel aan gehad. Over de heerlijke mooie dierentuin, die daar eenig in zijn soort te, heb ik al het een en ander verteld. De Kathedraal, waar het volgend jaar het Eucharistisch Congres gehouden zal worden, is niet bijzonder mooi, omdat hij nogal kaal is en er een massa dikke pilaren in staan. Wat ruimte betreft staat hij gelijk met een flinke kerk in Holland. Wat me verder opgevallen is in Sydney is een mooi nieuw systeem in de groote zaken. Wanneer men daar iets koopt voor meer dan een gulden 20 cent, dan gaat het geld in een busje en het wordt in een buis ge daan. en vooruit gaat het langs de wanden en de plafonds naar een bepaalde afdeeling in de zaak, waar gewisseld en vanwaar het dan weer teruggestuurd wordt, voorzoover e* te veel was naar de bepaalde afdeeling, vanwaar het gekomen is. Ik heb gehoord, dat bet werkt door middel van luchtdruk of luchtstroóming. Een prachtige en praktische inrichting. Ziezoo, nu gaan we Sydney maar verla ten en vertrekken we met de Montoro. Eerst waren we op een vrachtboot en dit is veel meer een passagiersboot, ofschoon hier de helft ook nog wel voor vracht is. Op de vo rige boot waren we met 13 passagiers en h;er waren er eerst een 88. Nu ik dus beiden heb medegemaakt, wil ik mijn meening daar over eens zeggen. Vroeger dacht ik altijd dat het aangenamer was met een passagiers boot als met een vrachtboot Maar nu t>en ik van andere meening. Met weinig passa giers is men op elkaar aangewezen en houdt men rekening met elkaar. Met spelen komt men hier aan de beurt, wat met veel passa giers niet bet geval te, omdat er al neel gauw wedstrijden uitgeschreven worden, waaraan we niet mee kunnen doen, omdat de dames natuurlijk in hoofdzaak meedoen. Muziek heeft men met weinig passagiers wel niet zcoveel, maar toch altijd met de scheepsbemanning is veel pleizieriger En dan de maag kwestie wordt ook beter on der de oogen gezien op een vrachtboot. De inrichting van de boot is hier wel Beter, maar op de andere was het volkomen in orde. Hoe we hier de dag wel omkrjjgen? Ge lukkig gaat de tijd van zelf en hebben we die met te duwen. In den morgen staan we om 5 uur op en daarna H. Mis. Om half 7 krijgen we op de cabine een kopje thee met een paar koekjes en wat fruit. Dat hebben ze goed voor elkaar Om 8 uur is het ont bijt. Tusschen 6% en 8 uur houden we onze overweging, dan is een goed deel van de da- geljjksche plichten reeds vervuld. Na het ontbijt wat lezen, brevieren en wat loopen en -niet te vergeten het brieven schrijven wat we nog al veel doen, en dan is het <>n- dertusschen 1 uur. Middagmaal. Daarna wat slapen. 3H uur thee met koekjes $n om 6 uur nog eens eten. In den morgen krijgen we ook nog een kopje bouillon wat wel een kleinigheid is maar wat ik niet vergeten mag, omdat dat werkelijk een aangename onderbreking is. De andere passagiers zijn den heelen dag ongeveer bezig met spelen, en in den avond met muziek, concert en dans. Daar blijven we meestal weg, omdat daar niet veel goeds te verwachten is, om dat het volk op de boot over het algemeen moderne heidenen zijn en zich niet altijd aan de regels van het fatsoen houden, be laat ste avond voor Rabaul kregen we daar nog een staaltje van te zien. Bij het avondeten kwamen de dames en heeren in Fancy-klee- ding wat ze bjj gemaskerd bal ’s avonds noodig hadden. De een was nog dwazer ge kleed of niet gekleed als een ander en een vond het zelfs interessant om in badkoctuum te verschijnen.. Er werd natuurlijk ook veel gedronken, maar daar lieten we de menschen ook maar in begaan en we gingen dien avond maar niet al te laat onder zeil. Op de reis van Sydney was er ook nog een Pater van Rabaul, die voor gezondheid een paar maanden in Sydney geweest was, maar nu weer voldoende hersteld was voor zijn werk. Onderweg hebben we nog een paar haven plaatsen aangedaan. In Brisbane zjjn we eenige uren geweest. Ik had me er meer van voorgesteld. We zjjn in de kerk geweest die nog al aardig was eilandje rondloopen, wat goed uitkwam, want het was er gloeiend heet en de boot hield er niet lang stik Het te anders een stukje Paradüs gelijk zoo mooi is het er. Een paar foto’s heb ik ei natuurlijk ook ge maakt, maar hoe ze geworden zijn weet ik nog niet. Van Samarai gaan we nu naar Dit is de ihissie van Mgr. V ters stonden al aan de bool ter en ons te verwelkomen en mee te nemen naar hun statie. Vooraf hadden we een te legram gestuurd en nu stond er een auto en lag er een motorbootje klaar om ons allen mee te nemen. De broeders en zusters gingen met het bootje en die zoodoende een mooi tochtje hadden van 2 uur, en ik ging bij de andere paters in de auto. Eerst gingen we nog even naar een an dere statie waar we een pater bezochten en die ons een hartversterkertje gaf.. Toen we hem een kwartiertje hadden lastig gevallen ging het weer verder naar de statie van een van de inzittende paters en bezochten bij hem de kapeL. Dat was een echt missie- kerkje. Niet heel veel moois, maar luchtig. Overal keek je door de wanden heen, wat werkelijk nog niet zoo kwaad is in de hee- te landen. Toch kon men wel bemerken op de andere staties dat ze toch liever nette dichte wanden hebben als ze zich die weejjie kunnen veroorloven. Daarna bekochten we een school van de boschkindcren die in den godsdienst werden onderwezen door een ca techist Dat was met recht een Joode- schooltje, zooals die te keer gingen en leven maakten. Nadat alles bezichtigd was. gingen we maar weer in de auto, en toen we een eindje op weg waren plofte er een band. Autogara- ge niet in de buurt, midden op een bosch- weg op een eiland, waar men bezig is de wereld met kranten dicht te plakken, geen aangenaam nieuws. Daarna kwamen we over een smallen weg door het.oerwoud. Zoo dikwijls praat men in een beschaafd land over een oer- i woud, en men meent het te zien als men bjj BIJ dan komt er wel wat geschreeuw in de kerk maar dat kan niet anders. Dat de kinderen niet heel stil zitten en dat de heel kleine kinderen wat rond kruipen door de gangen en op hun buikje of rug liggen neemt nie. mand kwalijk en dat hoort er zoo bij. Voor de eerste keer is dat wel een beetje stoorend voor de bidders in de berk maar dat gewent gauw. De grooteren zitten heel eerbiedig in de kerk en met het gezang krjjgt men wer kelijk den indruk dat ze het goed meenen en van hun zaak overtuigd zijn. Na de H. Mis te er preek, opdat iedereen tenminste tijd heeft om de H. Mis bij te wonen. Toch ble ven ze zoo goed als allemaal in de preek. Zoo door den dag bezochten we de. drie verschillende zusters-kloosters. Ze staan vlak bij elkaar. Alles tezamen ongeveer 40. Ook inlandsche. De inrichting van de gebou wen is heel luchtig. Veel deuren en vensters, die bü dag en bjj nacht open blijven, en dan twee of drie verdiepingen om het zoo luchtig mogelijk te hebben in dat heete klimaat. Het is eiegnaardig hiér overal, dat men niets heeft te doen en men zweet toch. Men zweet echter maar een maal. Is men eenmaal be gonnen dan houdt het heelemaal niet, moer op. Het eene schoone hemd na het andere en men bemerkt wel dat de kleeding heel licht mag zijn. Alleen 's nacht behoeft men niet te zweeten als men boven op het bed gaat liggen. Toch bevalt me deze hitte be ter dan de kou van Holland. Zondag in den namiddag zijn we met de auto van Mgr. naar een statie geweest van een Hollandsche pater. Eerst ging het door een mooie plantage. Allemaal kokosboomen. Dat is hier de teelt. Dat brengt ook het noodigê geld om de missie een beetje staan de en gaande te houden. Evangelie volgens den H. Johannes; XVI, 23-30. In dien tijde zeide Jesus aan Zjjne leerlin gen: Voorwaar, voorwaar. Ik zeg u: Al wat gij den Vader in Mijnen naam zult verzoeken, zal Hjj u geven. Tot nu toe hebt gjj niets in Mjjnen naam verzocht; vraagt, en gjj zult- vcrkrjjgen, opdat uwe vreugde volkomen zij. Deze dingen heb Ik in gelijkenissen tot u ge sproken. Het uur komt, dat Ik n niet meer in ge'jjkenissen zal spreken, maar openljjk van den Vader verkondigen. In dien dag zult gij in Mijnen naam verzoeken: en Ik zeg u niet, dat Ik den Vader voor u bidden zal; want de Vader zelf bemint u. omdat gij Mjj bemint, en gelooft hebt, dat Ik van God ben tiltgegam. Ik ben van den Vader uitgegaan, en in Je wereld gekomen: Ik verlaat weder- »m de wereld, en ga tot den Vader. Zijne leerlingen reiden Hem: Zie, nu spreekt Gjj openlijk, sn spreekt geene gelijkenis. Nu we ten wij, dat Gij alles weet, eri dat Gij niet goodig hebt, dat 4J iemand ondervrage; hier om gelooven wjj. dat Gij van God zijt uitge- <aan. O» DEN FEESTDAG VAN DE HEMELVAART DES HEEREN. Fptetel uit de Handelingen der Apostelen; i—li. Eerst heb ik, o Theophilus! gesproken, van al hetgeen Jesue van het begin af heeft gedaan en geleerd, tot den dag, dat Hjj, na de Apostelen, die EB verkoren had, onder richtende door den heiligen Geest, opgeno- msn is. Hjj heeft na Zjjn Ijjden zich leven dig, met vele bewijzen aan ben vertoond; Hg verscheen hun gedurende veertig dagen, en sprak van het rijk Gods. En met hen etende, gebood Hjj ht.n. dat zjj van Jerusa lem niet vertrekken, maar de belofte des Vaders zouden afwachten, die gij, zeide Hjj, uit Mjjnen mond gehoord hebt. Want Joan nes doopte wel met water, maar gjj zult met den heiligen Gees: gedoopt worden, niet lang na deze dagen. Die daar te zamen wa ren, vroegen Hem dan, en zeiden: Heer, zult Gjj nog in dezen tjjd het rijk van Israel herstellen? Maar Hjj zeide hun: U komt het niet toe te weten de tjjden en stonden, die de Vader zich zeiven voorbehouden heeft; maar gjj zult ontvangen de kracht van den heiligen Geest, die op u zal nederkomen, en gjj zult Mij getuigen zijn in Jerusalem, en in geheel Judea en Camaria, en tot aan de grenzen der aarde. En toen Hjj dit gezegd had, werd Hij opgenomen in hun bjjzjjn, en eene wolk nam Hem weg uit hunne oogen. En terwjjl zjj Hem ten hemel gaande naoog den, ziet, zoo kwamen bij hen twee man nen staan met witte kleedcren, die ook zei den: Gaüleesche mannen! wat staat gij he melwaarts te zien? Deze Jesus, die van u ten hemel opgenomen is. zal zoo wederko men, als gij Hem hebt ziep ten hemel varen. Evargelle volgens den H. Marcus; XVI, 14—20. In uien tjjde, vgrscheen Jesus aan de elf leerlingen, terwijl zjj aan tafel zaten. En Hjj verweet hnn hunne ongeloovighèid en hard heid des harten, omdat zjj dengenen, die Hem verrezen gezien hadden, niet geloofden. En Hjj zeide hun: Gaat door de geheele wereld, verkondigt bet Evangelie aan alle schepse len. Die gelooven zal, en gedoopt zal zjjn, zal zalig worden; maar nie niet zal geloo ven, zal veroordeeld worden. Deze teekenen nu zullen degenen volgen, die gelooven zul len; zjj zullen in Mynen naam de duivelen uitdrjjven; zjj zullen vreemde talen spreken; zjj zullen slangen wegnemen, en zoo zjj iets doodeljjks mochten drinken, bet zal hen niet hinderen; zjj zullen den zieken de handen opleggen, on die zullen gezond worden. En de Heer Jesus, nadat Hij met ben gesproken heeft, te ten hemel opgenomen, en zit aan de rechterhand Gods. En zjj gingen henen, en predikten overal; de Heer werkte mede, en bevestigde het woord door de teekeaen, die er op volgden. Toen de band er ongeveer af was, en de re serveband genomen werd, was die ook stuk gegaan van de warmte, en moest de Oude cr weer op en vooruit ging het over hoogten en door dalen naai de statie, waar we zoo aan tafel konden gaan. Een paar minuten la ter kwamen ook de anderen met het bootje. Monseigneur Vesters was ook thuis. Het is een eenige man en voor zjjn communiteit moet het wel een heele goede man zjjn. want de heele indruk dio-uten van de statie krjjgt te in een woord schitterend. Mooier en ge zelliger kan men het niet wenschen. In den namiddag hebben we eerst maar wat uitgerust. Veel haast hadden we niet, omdat de boot er een paar dagen bleef lig gen. Op deze statie zjjn zoo ongeveer alle werkplaatsen voor de 'verschillende vakken die ze noodig hebben. Over het algemeen le veren de jongens onder leiding van de broe ders onberispelijk fjjn werk. De jongens die er werken zjjn inlanders en half-blanken en Chineezen die men overal op de wereld aan treft. Timmerwerk leveren de zware jongens on geveer zoo mooi als in de beste inrichtingen in Holland. Op het gebied van smeden zijn ze ook al tameljjk ver. Wat deze dagen nog een groote bedrij vigheid gaf was het kopra laden en bren gen naar den steiger. Misschien zou onze boot daarheen gaan om het mee te nemen. Den volgenden morgen was het Zondag. Ik werd gevraagd om de H. Mis te lezen, die speciaal voor de inlanders is, om 8S uur. Natuurljjk nam ik dat ook aan. Voor de II. Mis zeide de pater me dat ze begonnen wa ren om het voetgebed luid te bidden. Niets vermoedend begon ik dan wat luider. En daar begint me de heele kerk te antwoorden ip het I.atjjn. Heel verl>aasd was ik over ïooiets. Maar vooral over het geluid dat ze wisten voort te brengen. Daarna ging alles heel rustig verder, tot het Kyrië, en daar begon een gezang. Dat valt werkeljjk niet mee om dan nog wat aandacht er bjj te houden. Ze beginnen niet met zacht te zingen en ook niet met halve stem, maar direkt met volle borst. Om me aan het altaar verstaan baar te maken voor de misdienaars was me glad ohmogeljjk. Tech was het gezang heel mooi. Ze zingen heel zuiver, en met gevoel zou ik zeggen. Alleen moet men dan zeg gen dat ze hun gevoel op een flinke manier tot uiting brengen Over het algemeen zin gen ze daar latjjnsc.he liederen, maar komt ze dan met een kanakkenlied dan is het nog veel mooier. Daar gaat het niet meer met volle stem om me zoo uit te drukken. Meestal tweestemmig gezang werkeljjk heel mooi. En dat niet alleen voor ons vreemden, maar ook nog voor de paters die er al lang »Ün. Ondanks dat bet al laat was, gingen toch nog veel inlanders ter H. Tafel. Ze moesten veelal van verre komen, maar dat hebben ze er graag voor over. Wel een hëerljjk teeken van den goeden wil op godsdienstig ge bied. Voor de kerk op het plein en onder de boomen leggen de vrouwen de rieten mand jes neer, waarin ze het middageten meene men en ook hun kleeren. Voor de kerk trekken ze dan ook een beter kleedje aan, het mandje verdwjjni moet men zorgvuldig langere kleedje aan, is het ook veel gemak- keljjker door de boschen. Kinderen nemen de menschen natuurlijk mee in de kerk. Ze thuis te laten gaat niet goed en ze bjj de kerk alleen te laten al evenmin. Zoo nu en

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1927 | | pagina 15