I, 1 „ONS BLAD” BureauHOF 6, ALKMAAR - Telefoon I t Schorten, Satinets en Damesschorten. r, n f X85 ISO GIRO ALKMAAR 104863 Dinsdag 7 Jaal 1007. GIRO ALKMAAR 104863 2|e Jaarlaag Advertentieprijs VIERDE KATHOLIEKE LANDDAG IN HOLLAND'S NOORDERKWARTIER BUITENLAND. Abonnementsprijs Aan alle abonné*s wordt op aanvrage gratis een polls verstrekt, welke hen verzekert tegen ongevallen tot een bedrag van f3000.—f750.—, f 250.—, f 125. f 50.f 40.— - j GIRO ALKMAAR 104863 GIRO ALKMAAR 104863 i 8- S- Servisch schip I merkten we op het Tweede Kamerlid Ch. v. d. Bilt. I i I zi| ,i moeten we waarbij *beel Europa ge- I I Wij hebben een reuze sorteering ia k, 8, e- m m I 1 I ra it- ht i f 0.60 hooger NOORD-HOLLAMDSCH DAGBLAD Van 15 regels fl.25; elke regel meer f 0.20. Reclame per regel f 0.73 voor de eerste paginavoor de overige pagina's f 0.501 -t,ij vooruitbetaling per plaatsing Genouden Tweeden Pinksterdag te Heer Hugowaard Honderden deelnemers uit de dorpen in Holland’s Noorderkwartier Redevoeringen van den Z. E. Pater J. Kok en den HoogEd. Gestr. Heer Mr. Dr. L. N. Deckers. LAGE PRIJZEN. A. ENfiELANDER. Manufacturenmagazjjn „De Tijdgeest. MéGDAT FVFWtp AXT R 17 ALKMAAR Tweeden Pinksterdag werd te Heerhugo- waard in de parochie van den H. Dionysius de Vierde Katholieke Landdag in Holland’s Noorderkwartier gehouden. Van vele huizen wapperde de Vaderland- «che driekleur. Door de minder gunstige^wvwrsgeeteldheid kon de Landdag niet, zoOale was aangekon- digd, op het Gemeentelijk Sportterrein gehou den worden, maar werden de bijeenkomsten gehouden in de twee grootste localiteiten in deze parochie: in de Patronaatszaal en in de Tooneelzaal van den heer Wester. De onge veer 700 deelnemers konden gevoegelijk over leze twee zalen verdeeld wprden. de balans van ons geestelijk leven gun- te doen zijn. ver het algemeen is er ook op deze ba lans een tekort, dat aangezuiverd moet zijn als we door God ten oordeel worden geroe pen. 1Deze balans kunnen we nergens beter op maken en aanzuiveren dan in een retraite huis, waar we grootere en meer zichtbare vruchten voor de ziel vergaren, dan in een tiendaagsche missie. Uit ervaring, aldus spr., weet ik, dat de retraite voor menig man van de wereld een herstelling was, een bevrediging van de ziel. In een retraite worden geleerd de woorden van Jezus, de woorden van liefde, vrede en plichtsbetrachting. als gij uw kinderen omringd hébt met zor- CU, 4*0 UA,» <I1.WU arcv vmv* ■ikkeld, maar ook het gemoed, als gij het gevormd, den wil hebt ge- hen liefde voor den Gods- rtgel 10.75 voor de eerste pagina Rubriek „Vraag en aanbod" bij vooruitbetaling per plaateinf f 0.60 per advertentie van 5 regels iedere regel meer f 0.12. In deze vereenigingcu vinden ivo steun voor onzen strijd in de wereld en tegen de SERVIë EN ALBANIë. Servië blijft staan op onvoorwaar delijke vrijlating van den tolk. Naar wordt gemeld, heeft de Albaneesche gezant te. Belgrado aan het ministerie van buitenlandsche zaken nieegedeeld, dat de Al- baneesehe regeering bereid is den tolk van het Servische gezantschap te Tirana ojimid- dellyk in vrijheid te stellen, mits de Servi sche zaakgelastigde te Tirana zekere ter men uit zijn protest bij de. Albaneesche regee ring intrekt. De minister van buitenlandsche zaken heeft hierop geantwoord, dat het gezantschap te Tirana opdracht heeft gekregen de onver wijlde vrijlating van den tolk te eischen. Eerst nadat deze on voor waardelijk op vrije voeten zal zijn gesteld, kan er over andere kwesties gesproken worden. De Servische gezant verlaat de Albaneesche hoofdstad. De Servische gezant te Tirana heeft Du- razzo verlaten en zich met het personeel van de legatie ingescheept op een Servisch schip met bestemming naar Kato. Het vertrek zou gegrond zijn op het wei geren door de Albaneesche regeering van de voorwaarden, vervat in do tweede Servische nota over de aanhouding van den tolk van het gezantschap. De Albaneesche vertegenwoordiger bij den Volkenbond heeft aan Sir Eric Drummond een telegram van zijn regeering gezonden, waarin een uiteenzetting wordt gegeven van de feiten, die tot de breuk mdt Servië geleid hebben, met verzoek tot interventie. AUSTEN CHAMBERLAIN LICHT GEWOND Een ongelukje met zijn auto. Toen Sir Austin Chamberlain van het de partement van buitenlandsche zaken in zijn auto naar huis reed, moest zijn chauffeur plotseling een zfvenking uitvoeren teneinde een vrouw op den rijweg niet te overrijden. De chauffeur stuurde om de auto een oogen- blik te bergen het plein van Whitehall op. Er volgde een hevige botsing en de auto werd beschadigd. Er sprongen en braken rui ten. Chamberlain kreeg een snede in het voor hoofd en een van zijn vingers werd gekwetst. Hij werd naar het ziekenhuis van West minster gebracht, waar zijn kwetsuren ver zorgd werden en zjjn hoofd gezwachteld werd. Daarna kon hij zich naar huis begeven. Toen een journalist hem in zijn huis op zocht, zeide hij dat hij enkel een kleine snede in zijn voorhoofd had. EEN NIEUWE CRISIS IN DE ENGELSCHE STEENKOOLNIJ VERHEID? Een crisis waarbij heel Europa gemoeid is. De Engelsche pers wijdt opnieuw aandacht aan den toestand in de steenkoolnyverheid. De Fransche regeering heeft een invoerver bod voor Engelsche steenkolen uitgevaar digd, omdat bij de Fransche mijnen 3 millioen ton steenkool liggen, die men kwijt moet raken, als men geen werkloosheid in het land wil krijgen. De Evening Standard vindt den maatregel van Frankrijk vólkomen begrijpelijk en ver wacht dan ook nauwelijks iets van Britsche vertoogen. Engeland heeft trouwens tegen over Fransche wjjnen en zijde niet anders gehandeld en alleen met eigen belangen re kening gehouden. Veel meer uitwerking zou den de protesten der Fransche fabrikanten kunnen hebben, die meenen het niet zonder Engelsche kolen te kunnen stellen. In elk geval verliezen de Engelsche mijnen alweet een afzetgebied op het oogenblik dat over productie en de aanbieding tegen steeds lager prijzen alle Britsche kolenmijnen reeds gedwongen hebben tot het minimum-loon te komen dat verleden jaar in de overeenkom sten is vastgesteld. Als de crisis acuut wordt, zal echter één- ding duidelijk zijn. Het zal geen Britsche cri sis zijn, maar een waarbij "heel Europa ge moeid is. We moeten eens goed gaan nadenken, wat een retraite voor ons kan brengen. Spr. hoopt, dat het vuur van den H. Geest, door zijn woorden, in veler harten het verlangen naar een retraite mogen opwekken. Omdat we zoo weinig nadenken over ons geestelijk belang, denken we te weinig aan het belang van een retraite voor onze zieL We moet werken op onze landerijen en boerderijen, maar eens komt de dag, dat we niet meer behoeven te werken, waarop ons gevraagd zal worden hoeveel we gewerkt hebben voor ons eigen zielenheiL .Mannen en vrouwen, aldus spr., laten we met in sleur leven; we zjjn vrijgekocht door het H. Bloed van Christus; na weinige jaren moeten we onze ziel teruggeven aan haar Schepper; geld en goed geven ons geen waarborg voor ons eeuwig zielenheil. Een retraite is niet alleen nuttig voor ons maar ook noodzakelijk. In de geschiedenis en bet maatschappelijk leven van onze dagen, zien we. dat onzt groote mannen hun vorming hebben opge daan in de stille en vruchtbare eenzaamheid. Door en door katholieke mannen zjjn het, die zich zelve hebben leeren kennen in het een zaam retraitehuis. Christus zelf hield een 40-daagsche retraite vóór Zijn openbaar leven. zeide reeds Z. D. H. de Aartsbisschop, zeide, dat er geen etc™— den mensch tot zijn Schepper terug te bren gen dan een goede retraite, waar we tot het besef komen, dat we voor nog iets andere op de wereld zijn dan om te slaven en te sloven. Ook onze grijze bisschop van. Haarlem, Z. D. H. Mgr. Callier verheerlijkt de geslo ten retraite als het hoogste en beste werk ter zaligheid. Een retraite geeft verkwikking voor onze ziel, die het woelige leven in de wereld haar niet geven kam In die etille eenzaamheid, tusschen die muren van het retraitehuis, in die weldadige atmospheer krijgt ook de tiel haar deel, die anders zooveel te kort-eehieL Daar beseffen we, dat we op de wereld zijn om zalig te wor den. Over die gedachte gaan we maar al te vaak zoo luchtig, zoo flauwtjes, zoo opper vlakkig heen. Onze tijd barst als 't ware van ontevreden heid en gemor; in een retraite, waar onze zielen gepantserd worden tegen de aanvallen van de wereld, waar de vruchtbare medi taties ons tot nadenken brengen, denken we aan iets anders dan aan het materieele. In het retraite-huis, dat ziele-sanatoriuin komen we tot zelfkennis, tot kennis van het ijdele der wereldsche vermaken, daar komen we tot het besef dat we met geschapen zijn voor deze wetd. maar voor een ander le ven, dit voor ons ieder oogeonlik kan be ginnen; daar krijgen we een andere, een nieuwe, een gezonde levensbeschouwing. Een wijs zakenman maakt ieder jaar zijn balans op over du vooruitgang van zijn za ken. Zijn deze achteruit gegaan, dan doet hen in het nieuwe jaar dubbel zjjn best om het verlies te herstellen. Dat is echter nog maar een materieel be lang. Hoeveel te meer moeten wij ons beijveren om •“s De optocht. Bu de Parochiekerk van den H. Dionysius haddtll MV UVUUVIUCU uvvui o. uiv pci I.L.a per rjjtuig en per autobus van ae dorpen in den omtrek waren aangekomen, zich verza meld. Hier werd te half twee (half 3 zomertijd) eeu aanvang gemaakt met het opetellen van den optocht. Voorop ging de R. K. Harmoniekapel te Heer Hugowaard, waarachter zich de honder- den deelnemers met ontplooide vaandels aan- r' sloten. Hierna begaf men zich naar de respectie velijke locahteiten, waar de sprekers om beurt het woord zouden voeren. Beide zalen waren overgevuld. In de zaal van den heer Wester hadden op het podium behalve het comité voor den Landdag o.m. plaats genomen: de Edelacht bare heer W. v. Slooten, burgemeester van Heer Hugowaard, de Edelachtb. heer J. Bur ger, burgemeester van Warmenhuizen en Harencarspel, de Z.E. Heer Th. v. Noord, Pastoor te NooNUfcharwoude, de Z.E. Heer de Mulder, pastoor van de parochie van den H. Dionysius, en enkele andere Z.E. heeren Pastoors van de dempen uit den omtrek. Ook en de noodzakelijkheid van een retraite voor iedereen. We leven, aldus spr., in een vliegenden tijd, een tjjd van zich haasten en jachten om te voorzien in ons dagelijksch onderhoud. We vergeten daardoor, dat we nog een ziel hebben zalig te maken behalve ons lichaam in stand te Houden. Daarom is het zoo noodig, dat we af en toe eens een retraite houden om ons inner lijke leven te versterken. Er zjjn hier drie kerken, met scholen en patronaten, maar de vraag ie nog: „komen wjj allen daardoor wel in den hemel. Dat is het werk voor ieder persoonlijk. Een retraite is niet alleen iets voor kloos terlingen, ook de mensch in de wereld heeft op zjjn tjjd noodig, zich eens terug te trek- ken, zooals het woord „retraite” het zegt, len de honderden deelnemers, die per fiets en zich eens afzonderen van dat geroeze- *"K”“ moes van het dageljjk .che leven in de wereld. Dat de retraite nuttig en noodig is voor den mensch van den tegenwoordigen tijd, r, die probater middel is om Schepper terug te bren gen dan een goede retraite, waar we tot het In deze vereenigingei) vinden Wereld. Men leere het kind gehoorzaamheid en zclfbeheersching; 't Is wel een moeilijk werk een mensch te vormen, maar slaagt men hierin, dan heeft men een meesterwerk vol bracht. Het hangt, van de oud”-* af of de kindep. n in de toekonist de overwinning behalen in djn strijd tegen de wereld. V.’e moeten het oog open durven ze'ten voor de wereld-gevaren; we moeten durven, het roer, dat de verkeerde richting ingaat, oA te gtio.’-’n. Het moet erkend worden, dat van het weerstandsvermogen van onze jongens in dezen tjjd heel veel gevergd wordt. Van de opvoeding der jonge meisjes in dezen tijd kom; in vele gevallen, weinig of niets te recht. Spr. brengt een woord van hulde aan de bewoners van deze streek, die zich nog niet hebben laten beinvloeden door de heersche- resse, die mode heet, dio zooveel verderfe lijker invloed’ uitoefent op de toekomst van de jeugd. (Applaus). We moeten meer onze vermaken zoeken in huis. De huiselijke samenleving is in onze dagen geworden als een sprookje. Ook in dit opzicht moeten wc terug naar den eenvoud. Waar gaat men zjjn vermaak zoeken. In café’s en danshuizen, waar onze jongo meis jes worden binnengelokt in de zwoele zwij mel van wufte vermaken. De levenseenvoud moet ons sterken in den bitteren strijd van dezen tijd tegen het euvel, dat men zich durft te vergrijpen te gen God’s bestel. We moeten onze jeugd inprenten een groo- ten onverwoestbaren eerbied voor het moe derschap, voor de heerlijke moeder van het groote gezin. (Applaus). Maar ik hoor uw klacht: Onze kinderen moeten straks in het volle, bruisende leven, waar hun karakter gevaar loopt deuken te krijgen en misvormd te worden. Als gij, Ouders, gewaakt hebt en gebeden. gen /als gjj niet alleen het verstand hebt ont- wf karakter hebt staald, als gjj dienst hebt ingeprent en liefde voor den ar beid, dan past Godsvertrouwen. Dan baa- ne men de vrees; Dan mag verwacht wor den, dat het kind, door U gewapend en ge- harnasd niet zal ondergaan in den strijd, maar op zjjn beurt zal voortzetten, den kamp tegen weelde, verwording en ontaar ding. Daarom hoog het hoofd en hoog het hart! Ziet, reeds breekt de zon door de wolken. Uw voorbeeld, het voorbeeld van dezen Land dag zal honderden wekken. Straks davert de grond onder hun tred. In dichte rjjen mar- cheeren zij op, ten eindstrijd. Zij weten van' geen wijken, wat hen verdeelen moge. Hiet vormen zij een onverbreekbare macht, want het geldt het behoud van het heiligste goed. Hier staan de grooten en de kleinen, de ge letterden en de eenvoudigen, de meester en de knecht als broeders, schouder aan schou der; hier viert hoogtij de Christelijke solida riteit; bier laait de geestdrift en gloeit de overtuigingsmoed. God zegent de wapenen. Meer dan dat: Hij Zelf is de aanvoerder in dezen heiligen strijd. Vooruit dan en niet versaagd. Het gëldt de eer van den vrede; het waarachtig geluk van ons en de onzen. Vooruit, dan! Weg met de weelde, terug naar den een voud, terug naar de wedergeboorte, de ze delijke wedergeboorte van ons volk. (Dave rend applaus). Opening van den Landdag. In de zaal van den heer Wester opende de Edelachtb. héér J. Burger den Ladddag met den Chr. groet. Spr. heette dan welkom in deze parochie, in dezen Polder alle aanwezigen, in het bij zonder de geachte sprekers en de Z. E. hee ren Pastoors uit de omgeving. De animo, die biet bestuur van de Katho lieke Landdagen, welke tot dusverre in Hol land’s Noorderkwartier werden gehouden, ondervond deden dit bestuur met vertrouwen dezen Landdag wr voorbereiden. Deze moest in Heer Hugowaard worden gehpuden, omdat in deze parochie’s en in die uit den omtrek op de vorige Landdagen veel ..stelling voor deze bijeenkomsten bleek. Dit bleek te Schagen, te Langendijk en vorig jaar te Warmenhuizen. Het Katholiek leven is hier bloeiend, ge tuige de toeneming der katholieke bevolking, getuige de vele kerken, die in den omtrek bun torens ten hemel verheffen. In de vele patronaten in den omtrek wordt het katho lieke vereenigingeleven tot hoogeren bloei gebracht. Tweeden Pinksterdag toch een dag van uitgaan, ie een geschikte dag om velen tot het medemaken van den Landdag in staat te stellen. De onderwerpen zijn heel goed geschikt voor onzen tijd. Het retraitë-werk, een krachtig middel ter bevordering van het Katholieke leven, kan nu, door het bezit van een groot retraitehuis te Bergen, ook in deze streek meer beoefend worden en de eenvoud, waarover Dr. Dec kers het woord zal voeren is ook een genees middel voor den tegenwoordigen tijd. Spr. hoopt, dat door deze onderwerpen alle aanwezigen overtuigd mogen worden van het groot nut der Katholiekendagen. Hierna heet spr. met een apart woord welkom het Tweede Kamerlid Ch. van de Bilt, die eteeds op de belangrijke bijeenkomsten in dit ge west tegenwoordig is. (Applaus). Nadat door alle aanwezigen het lied der „Roomsche blijdschap” onder begeleiding van de R. K. Muziekkapel, was gezongen, trad de Z.E, Pater J. Kok naar voren tot het uitspreken van zijn rede over: „Gesloten Retraite.” Rede Pater J. Kok. Wanneer ik mij hier geplaatst zie, aldus de Z.E. Spreker, in deze zaal waar zooveel menschen aanwezig zijn, dan denk ik terug aan het Pinksterfeest, waar ook velen verza meld waren, die ook dpor den storm in een taal waren gedreven. Ook toen waren aller harten vervuld van het Pinkstervuur, dat ons thans bezielt Die mannen op dat eerste Pinksterfeest hadden ook retraite gehouden, ’t Was de eerste retraite die gehouden werd ter voor bereiding van hun werkend leven, hun leven V*n daden. Spr. wil dan aantoonen, het groote nut DE CHAOS IN CHINA. Ontruiming van Peking? Uit Hankau wordt gemeld, dat volgens daar ontvangen berichten Chang Tso Lin besloten zou hebben Peking te ontruimen. Uit Peking wordt dit bericht evenwel nog niet bevestigd. Triple Alliantie? Het hoofdkwartier van Tsjang-tso-lin deelt mede, dat er onderhandelingen worden ge voerd voor het verkrijgen van een triple al liantie tusschen Tsjang-tso-lin, Tsjang Kai- sjek en Jen Hai-sjau, die militair gouverneur van Sjansi is. Het verbond zal gebaseerd zijn op gemeenschappelijke oppositie tegen het communisme en de aanvaarding van de pna» cipes van Soen Jat-sen. We leven in een-tijd van bezuiniging, waar kan echter nog 4p bezuinigd worden: op onze tuchtschol* onze kleeding, .vermaken en op onze eigen le venswijze. Een voornaam middel om de opvoeding van de jeugd te bevorderen, zijn de patronar ten, de R. K. drankbestrijding, en de ver- eeniging voor Eer en Deugd, dio alle onze steun eninstemming vprdlenen en moeten hebben. Per kwartaal voor Alkmaar* lists Voor buiten Alkmaar s s a Met Geïllustreerd Zondagsblad Zijn leerlingen bereidde hij in de eenzaam heid voor op hun leven van daden, hun mis sionarisleven. We zien een Augustinus, een Ignatius, een SL Franciscos, die afgesloten van de wereld, alleen met een boek, zich voorbereidden op hun groote leven van grootsche daden. In deze eenzaamheid sprak God tot hen, wat zij moesten doen om in hun later leven de wereld te verachten en duizen den zielen tot haar Schepper terug te bren gen. „Wat anderen konden, zou ik dat dan niet kunnen”, zeide St. Augustinus. Dit geldt ook voor ons. Ook wij kunnen als heiligen leven, al leven we in de wereld, maar daar voor moeten we ons zelve kennen. We zien dus, aldus spr., dat een retraite ook noodzakeljjk is. Uit mijn eigen parochie, aldus Pater Kok, heb ik ervaren, dat de retraite de kern vormt van de katholieke bevolking. Ik hoop dan ook, dat vele mannen, vrouwen en jongelui een ernstig voornemen maken om ook eens een retraite te houden. Heeft men dit eens gedaan, dan doet men het meer. Met goeden wil kan men, kan iedereen, op zjjn tijd naar een retraite. Vooral de jongelui, die de hoop zijn voor de toekomst, moetep daaraan meedoen. De 'geest van de wereld, waarin ze thans leven moet plaats maken voor den H. Geest, Dien we moeten bidden, ons te verlichten. Wanneer we eenmaal een retraite zullen hebben meegemaakt, zullen we ervaren, hoe we daarin kunnen veranderen, hoe we daar in krijgen een nieuwe ziel, hoe we daar wor den mannen die veel, onzettend veel kunnen doen voor eigen zaligheid en die van ande ren. (Daverend applaus). Burgem. Burger dankt den Z.Eerw. spr. voor zijn mooie reder en uit den wensch, dat deze voor dit'^ewest vele vruchten mag af werpen. Nam^is alle aanwezigen roept spr. Pater Kok van harte een „tot weerziens” toe. Na een korte pauze, waarin de Harmonie- kapel eenige nummertjes deed hooren, was het woord aan den tweeden spreker, Dr. Deckers uit Den Haag, die met eenige woor den door den Voorzitter wordt verwelkomd un door de aanwezig» met applaus wordt begroet Slotwoord. Burgemeester Burger sloot hierna met een enkel woord/nen Landdag en hoopte dat allen het plechtzg sluitingslof zouden bijwonen, om God/fe danken voor het welslagen daar van. Spr. brengt dank aan de beide spre- kers./die hij van harte, namens alle aanwe- <u, een „tot weerziens” toeroept. Jpr. twijfelt er niet aan of deze Landdag zal vele en goede vruchten voor deze streek afwerpen. Voorts dankt spr. de R. K. Harmonieka- pel en het plaatselijk comité voor de kracht dadige medewerking. (Applaus). Een woord van dank brengt spr. ook aan het gemeentebestuur en den Burgemeester voor de zeer gewaardeerde medewerking. Spr. dankt de politie voor de handhaving der goede orde. Spr. hoopt en vertrouwt, dat allo aanwezi gen propaganda maken voor den komenden Landdag en sluit deze bijzonder goed ge slaagde bijeenkomst met den Christeljjken groet. Onder begeleiding van de Harmoniekapel werd hierna stande het: „Aan U, o Koning der Eeuwen” gezongen. Vervolgens had in de parochiekerk van den H. Dionysius het plechtig sluitingslof plaats, waaronder het kerkgebouw tot in alle hoeken gevuld was. Al liet het weer te wenschen over, wij ge- looven, dat het bestuur der Landdagen nog lang met genoegen op dezen goedgeslaagden vierden katholiekendag zal terugzien. Rede Mr. Dr. L. N. Deckers. „Terug naar den eenvoud”, aldus spr., is het onderwerp ^ny door het bestuur van den Landdag ter behandeling toevertrouwd. Het heeft mets van een feestMSBk, als op een dag als vandaag honderden naar hier komen tot het houden van een Landdag; het is veel eer een luiden van de noodklok, dat vandaag velen door het bestuur van de Landdagen zijn bijeengeroepen, om hen te wapenen te gen den modernen vijand, van weelde, die naar het verderf voert. Velen onzer zjjn wel van goede bedoeling en sinds de „Rerum No- varum” klonk, heeft het nieuw opbloeiend vereenigingsleven vele vruchten afgeworpen, maar toch zou er meer bereikt zijn door onze Katholieke organisaties als wy meer door drongen waren van het noodzakelyke van den eenvoud in het dageljjksche leven. Wij hebben teveel uit het oog verloren het groot gewicht van den grooten hervormings- arbeid, welke verkregen moet worden in het huisgezin, dat de grondslag is van het maat schappelijk leven. Het huisgezin vormt de kern voor heel het volk, het moet vormen mannen en vrouwen, die weer de kern moeten vormen van het an dere, maatschappelijk leven. Hoe beter het leven in het huisgezin, hoe vruchtbaarder ons leven in de maatschappij. Wat wij aan het gezinsleven onttrekken, onttrekken wij aan de maatschappelijke samenleving. Streven wy er voldoende naar dat Holland dat op sociaal gebied vooraan staat in de rij der naties ook op zedelijk gebied voorop staat? De huisgezinnen moeten het leven in de maatschappij hervormen. Het bidden, het werken, het lijden en het strijden in het huisgezin moet zjjn voor de maatschappij. Voor het kind, voor den arbeid vyör het kird moeten wy ons beijveren. Reeds 60 jaar geleden werd de st/ijd vpor het kind begonnen. Een eigen sehóol voor ons eigen kind, pad, ons gewezen door Schaepman, door Nujjens e.a. moeten wij volgen. De opvoeding van het/ kind moet stroken met onze eigen beginselen. Het re sultaat van dezen strijd is, datthans op 1900 scholen 300.000 kinderen een ópvoeding krij gen volgens onze eigen princiepen. (AppL) Behalve het tydeljjk wekjjn, moeten wa ook en vooral het geestelijk welzijn van het kind voorstaan. De ouders moeten hun/kinderen op voeden tot menschen met een karakter. De kerken, de scholep, de patronaten en de goede tijdschriften verfhogen niets zonder de medewerking der ouders, die het meest in hun macht hebben/de kinderen tot goede menschen in de maatschappij te yormen. bezuinigd worden: en verbeteringshuizen, op

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1927 | | pagina 1