I,
1
„ONS BLAD”
BureauHOF 6, ALKMAAR - Telefoon
I
t
Schorten, Satinets
en Damesschorten.
r,
n
f X85
ISO GIRO ALKMAAR 104863 Dinsdag 7 Jaal 1007. GIRO ALKMAAR 104863 2|e Jaarlaag
Advertentieprijs
VIERDE KATHOLIEKE LANDDAG IN HOLLAND'S
NOORDERKWARTIER
BUITENLAND.
Abonnementsprijs
Aan alle abonné*s wordt op aanvrage gratis een polls verstrekt, welke hen verzekert tegen ongevallen tot een bedrag van f3000.—f750.—, f 250.—, f 125. f 50.f 40.—
-
j
GIRO ALKMAAR 104863
GIRO ALKMAAR 104863
i
8-
S-
Servisch schip
I
merkten we op het Tweede Kamerlid Ch.
v. d. Bilt.
I
i
I
zi|
,i
moeten we
waarbij *beel Europa ge-
I
I
Wij hebben een reuze sorteering ia
k,
8,
e-
m
m
I
1
I
ra
it-
ht
i f 0.60 hooger
NOORD-HOLLAMDSCH DAGBLAD
Van 15 regels fl.25; elke regel meer f 0.20. Reclame per
regel f 0.73 voor de eerste paginavoor de overige pagina's f 0.501
-t,ij vooruitbetaling per plaatsing
Genouden Tweeden Pinksterdag te Heer Hugowaard Honderden deelnemers uit de
dorpen in Holland’s Noorderkwartier Redevoeringen van den Z. E. Pater J. Kok en
den HoogEd. Gestr. Heer Mr. Dr. L. N. Deckers.
LAGE PRIJZEN.
A. ENfiELANDER.
Manufacturenmagazjjn „De Tijdgeest.
MéGDAT FVFWtp AXT R 17 ALKMAAR
Tweeden Pinksterdag werd te Heerhugo-
waard in de parochie van den H. Dionysius
de Vierde Katholieke Landdag in Holland’s
Noorderkwartier gehouden.
Van vele huizen wapperde de Vaderland-
«che driekleur.
Door de minder gunstige^wvwrsgeeteldheid
kon de Landdag niet, zoOale was aangekon-
digd, op het Gemeentelijk Sportterrein gehou
den worden, maar werden de bijeenkomsten
gehouden in de twee grootste localiteiten in
deze parochie: in de Patronaatszaal en in de
Tooneelzaal van den heer Wester. De onge
veer 700 deelnemers konden gevoegelijk over
leze twee zalen verdeeld wprden.
de balans van ons geestelijk leven gun-
te doen zijn.
ver het algemeen is er ook op deze ba
lans een tekort, dat aangezuiverd moet zijn
als we door God ten oordeel worden geroe
pen.
1Deze balans kunnen we nergens beter op
maken en aanzuiveren dan in een retraite
huis, waar we grootere en meer zichtbare
vruchten voor de ziel vergaren, dan in een
tiendaagsche missie.
Uit ervaring, aldus spr., weet ik, dat de
retraite voor menig man van de wereld een
herstelling was, een bevrediging van de ziel.
In een retraite worden geleerd de woorden
van Jezus, de woorden van liefde, vrede en
plichtsbetrachting.
als gij uw kinderen omringd hébt met zor-
CU, 4*0 UA,» <I1.WU arcv vmv*
■ikkeld, maar ook het gemoed, als gij het
gevormd, den wil hebt ge-
hen liefde voor den Gods-
rtgel 10.75 voor de eerste pagina
Rubriek „Vraag en aanbod" bij vooruitbetaling per plaateinf
f 0.60 per advertentie van 5 regels iedere regel meer f 0.12.
In deze vereenigingcu vinden ivo steun
voor onzen strijd in de wereld en tegen de
SERVIë EN ALBANIë.
Servië blijft staan op onvoorwaar
delijke vrijlating van den tolk.
Naar wordt gemeld, heeft de Albaneesche
gezant te. Belgrado aan het ministerie van
buitenlandsche zaken nieegedeeld, dat de Al-
baneesehe regeering bereid is den tolk van
het Servische gezantschap te Tirana ojimid-
dellyk in vrijheid te stellen, mits de Servi
sche zaakgelastigde te Tirana zekere ter
men uit zijn protest bij de. Albaneesche regee
ring intrekt.
De minister van buitenlandsche zaken heeft
hierop geantwoord, dat het gezantschap te
Tirana opdracht heeft gekregen de onver
wijlde vrijlating van den tolk te eischen.
Eerst nadat deze on voor waardelijk op vrije
voeten zal zijn gesteld, kan er over andere
kwesties gesproken worden.
De Servische gezant verlaat de
Albaneesche hoofdstad.
De Servische gezant te Tirana heeft Du-
razzo verlaten en zich met het personeel van
de legatie ingescheept op een Servisch schip
met bestemming naar Kato.
Het vertrek zou gegrond zijn op het wei
geren door de Albaneesche regeering van de
voorwaarden, vervat in do tweede Servische
nota over de aanhouding van den tolk van
het gezantschap.
De Albaneesche vertegenwoordiger bij den
Volkenbond heeft aan Sir Eric Drummond
een telegram van zijn regeering gezonden,
waarin een uiteenzetting wordt gegeven van
de feiten, die tot de breuk mdt Servië geleid
hebben, met verzoek tot interventie.
AUSTEN CHAMBERLAIN LICHT GEWOND
Een ongelukje met zijn auto.
Toen Sir Austin Chamberlain van het de
partement van buitenlandsche zaken in zijn
auto naar huis reed, moest zijn chauffeur
plotseling een zfvenking uitvoeren teneinde
een vrouw op den rijweg niet te overrijden.
De chauffeur stuurde om de auto een oogen-
blik te bergen het plein van Whitehall op.
Er volgde een hevige botsing en de auto
werd beschadigd. Er sprongen en braken rui
ten.
Chamberlain kreeg een snede in het voor
hoofd en een van zijn vingers werd gekwetst.
Hij werd naar het ziekenhuis van West
minster gebracht, waar zijn kwetsuren ver
zorgd werden en zjjn hoofd gezwachteld
werd.
Daarna kon hij zich naar huis begeven.
Toen een journalist hem in zijn huis op
zocht, zeide hij dat hij enkel een kleine snede
in zijn voorhoofd had.
EEN NIEUWE CRISIS IN DE ENGELSCHE
STEENKOOLNIJ VERHEID?
Een crisis waarbij heel
Europa gemoeid is.
De Engelsche pers wijdt opnieuw aandacht
aan den toestand in de steenkoolnyverheid.
De Fransche regeering heeft een invoerver
bod voor Engelsche steenkolen uitgevaar
digd, omdat bij de Fransche mijnen 3 millioen
ton steenkool liggen, die men kwijt moet
raken, als men geen werkloosheid in het land
wil krijgen.
De Evening Standard vindt den maatregel
van Frankrijk vólkomen begrijpelijk en ver
wacht dan ook nauwelijks iets van Britsche
vertoogen. Engeland heeft trouwens tegen
over Fransche wjjnen en zijde niet anders
gehandeld en alleen met eigen belangen re
kening gehouden. Veel meer uitwerking zou
den de protesten der Fransche fabrikanten
kunnen hebben, die meenen het niet zonder
Engelsche kolen te kunnen stellen. In elk
geval verliezen de Engelsche mijnen alweet
een afzetgebied op het oogenblik dat over
productie en de aanbieding tegen steeds
lager prijzen alle Britsche kolenmijnen reeds
gedwongen hebben tot het minimum-loon te
komen dat verleden jaar in de overeenkom
sten is vastgesteld.
Als de crisis acuut wordt, zal echter één-
ding duidelijk zijn. Het zal geen Britsche cri
sis zijn, maar een waarbij "heel Europa ge
moeid is.
We moeten eens goed gaan nadenken, wat
een retraite voor ons kan brengen. Spr.
hoopt, dat het vuur van den H. Geest, door
zijn woorden, in veler harten het verlangen
naar een retraite mogen opwekken.
Omdat we zoo weinig nadenken over ons
geestelijk belang, denken we te weinig aan
het belang van een retraite voor onze zieL
We moet werken op onze landerijen en
boerderijen, maar eens komt de dag, dat we
niet meer behoeven te werken, waarop ons
gevraagd zal worden hoeveel we gewerkt
hebben voor ons eigen zielenheiL
.Mannen en vrouwen, aldus spr., laten we
met in sleur leven; we zjjn vrijgekocht door
het H. Bloed van Christus; na weinige jaren
moeten we onze ziel teruggeven aan haar
Schepper; geld en goed geven ons geen
waarborg voor ons eeuwig zielenheil.
Een retraite is niet alleen nuttig voor ons
maar ook noodzakelijk.
In de geschiedenis en bet maatschappelijk
leven van onze dagen, zien we. dat onzt
groote mannen hun vorming hebben opge
daan in de stille en vruchtbare eenzaamheid.
Door en door katholieke mannen zjjn het, die
zich zelve hebben leeren kennen in het een
zaam retraitehuis.
Christus zelf hield een 40-daagsche retraite
vóór Zijn openbaar leven.
zeide reeds Z. D. H. de Aartsbisschop,
zeide, dat er geen etc™—
den mensch tot zijn Schepper terug te bren
gen dan een goede retraite, waar we tot het
besef komen, dat we voor nog iets andere
op de wereld zijn dan om te slaven en te
sloven.
Ook onze grijze bisschop van. Haarlem,
Z. D. H. Mgr. Callier verheerlijkt de geslo
ten retraite als het hoogste en beste werk
ter zaligheid.
Een retraite geeft verkwikking voor onze
ziel, die het woelige leven in de wereld
haar niet geven kam
In die etille eenzaamheid, tusschen die
muren van het retraitehuis, in die weldadige
atmospheer krijgt ook de tiel haar deel, die
anders zooveel te kort-eehieL Daar beseffen
we, dat we op de wereld zijn om zalig te wor
den.
Over die gedachte gaan we maar al te
vaak zoo luchtig, zoo flauwtjes, zoo opper
vlakkig heen.
Onze tijd barst als 't ware van ontevreden
heid en gemor; in een retraite, waar onze
zielen gepantserd worden tegen de aanvallen
van de wereld, waar de vruchtbare medi
taties ons tot nadenken brengen, denken we
aan iets anders dan aan het materieele.
In het retraite-huis, dat ziele-sanatoriuin
komen we tot zelfkennis, tot kennis van het
ijdele der wereldsche vermaken, daar komen
we tot het besef dat we met geschapen zijn
voor deze wetd. maar voor een ander le
ven, dit voor ons ieder oogeonlik kan be
ginnen; daar krijgen we een andere, een
nieuwe, een gezonde levensbeschouwing.
Een wijs zakenman maakt ieder jaar zijn
balans op over du vooruitgang van zijn za
ken. Zijn deze achteruit gegaan, dan doet
hen in het nieuwe jaar dubbel zjjn best om
het verlies te herstellen.
Dat is echter nog maar een materieel be
lang.
Hoeveel te meer moeten wij ons beijveren
om
•“s
De optocht.
Bu de Parochiekerk van den H. Dionysius
haddtll MV UVUUVIUCU uvvui o. uiv pci I.L.a
per rjjtuig en per autobus van ae dorpen in
den omtrek waren aangekomen, zich verza
meld.
Hier werd te half twee (half 3 zomertijd)
eeu aanvang gemaakt met het opetellen van
den optocht.
Voorop ging de R. K. Harmoniekapel te
Heer Hugowaard, waarachter zich de honder-
den deelnemers met ontplooide vaandels aan-
r' sloten.
Hierna begaf men zich naar de respectie
velijke locahteiten, waar de sprekers om
beurt het woord zouden voeren. Beide zalen
waren overgevuld.
In de zaal van den heer Wester hadden op
het podium behalve het comité voor den
Landdag o.m. plaats genomen: de Edelacht
bare heer W. v. Slooten, burgemeester van
Heer Hugowaard, de Edelachtb. heer J. Bur
ger, burgemeester van Warmenhuizen en
Harencarspel, de Z.E. Heer Th. v. Noord,
Pastoor te NooNUfcharwoude, de Z.E. Heer
de Mulder, pastoor van de parochie van den
H. Dionysius, en enkele andere Z.E. heeren
Pastoors van de dempen uit den omtrek. Ook
en de noodzakelijkheid van een retraite voor
iedereen.
We leven, aldus spr., in een vliegenden tijd,
een tjjd van zich haasten en jachten om te
voorzien in ons dagelijksch onderhoud.
We vergeten daardoor, dat we nog een
ziel hebben zalig te maken behalve ons
lichaam in stand te Houden.
Daarom is het zoo noodig, dat we af en
toe eens een retraite houden om ons inner
lijke leven te versterken.
Er zjjn hier drie kerken, met scholen en
patronaten, maar de vraag ie nog: „komen
wjj allen daardoor wel in den hemel.
Dat is het werk voor ieder persoonlijk.
Een retraite is niet alleen iets voor kloos
terlingen, ook de mensch in de wereld heeft
op zjjn tjjd noodig, zich eens terug te trek-
ken, zooals het woord „retraite” het zegt,
len de honderden deelnemers, die per fiets en zich eens afzonderen van dat geroeze-
*"K”“ moes van het dageljjk .che leven in de wereld.
Dat de retraite nuttig en noodig is voor
den mensch van den tegenwoordigen tijd,
r, die
probater middel is om
Schepper terug te bren
gen dan een goede retraite, waar we tot het
In deze vereenigingei) vinden
Wereld.
Men leere het kind gehoorzaamheid en
zclfbeheersching; 't Is wel een moeilijk werk
een mensch te vormen, maar slaagt men
hierin, dan heeft men een meesterwerk vol
bracht.
Het hangt, van de oud”-* af of de kindep. n
in de toekonist de overwinning behalen in
djn strijd tegen de wereld.
V.’e moeten het oog open durven ze'ten
voor de wereld-gevaren; we moeten durven,
het roer, dat de verkeerde richting ingaat,
oA te gtio.’-’n.
Het moet erkend worden, dat van het
weerstandsvermogen van onze jongens in
dezen tjjd heel veel gevergd wordt. Van de
opvoeding der jonge meisjes in dezen tijd
kom; in vele gevallen, weinig of niets te
recht.
Spr. brengt een woord van hulde aan de
bewoners van deze streek, die zich nog niet
hebben laten beinvloeden door de heersche-
resse, die mode heet, dio zooveel verderfe
lijker invloed’ uitoefent op de toekomst van
de jeugd. (Applaus).
We moeten meer onze vermaken zoeken
in huis. De huiselijke samenleving is in onze
dagen geworden als een sprookje. Ook in dit
opzicht moeten wc terug naar den eenvoud.
Waar gaat men zjjn vermaak zoeken. In
café’s en danshuizen, waar onze jongo meis
jes worden binnengelokt in de zwoele zwij
mel van wufte vermaken.
De levenseenvoud moet ons sterken in den
bitteren strijd van dezen tijd tegen het
euvel, dat men zich durft te vergrijpen te
gen God’s bestel.
We moeten onze jeugd inprenten een groo-
ten onverwoestbaren eerbied voor het moe
derschap, voor de heerlijke moeder van het
groote gezin. (Applaus).
Maar ik hoor uw klacht: Onze kinderen
moeten straks in het volle, bruisende leven,
waar hun karakter gevaar loopt deuken te
krijgen en misvormd te worden.
Als gij, Ouders, gewaakt hebt en gebeden.
gen /als gjj niet alleen het verstand hebt ont-
wf
karakter hebt
staald, als gjj
dienst hebt ingeprent en liefde voor den ar
beid, dan past Godsvertrouwen. Dan baa-
ne men de vrees; Dan mag verwacht wor
den, dat het kind, door U gewapend en ge-
harnasd niet zal ondergaan in den strijd,
maar op zjjn beurt zal voortzetten, den
kamp tegen weelde, verwording en ontaar
ding.
Daarom hoog het hoofd en hoog het hart!
Ziet, reeds breekt de zon door de wolken. Uw
voorbeeld, het voorbeeld van dezen Land
dag zal honderden wekken. Straks davert de
grond onder hun tred. In dichte rjjen mar-
cheeren zij op, ten eindstrijd. Zij weten van'
geen wijken, wat hen verdeelen moge. Hiet
vormen zij een onverbreekbare macht, want
het geldt het behoud van het heiligste goed.
Hier staan de grooten en de kleinen, de ge
letterden en de eenvoudigen, de meester en
de knecht als broeders, schouder aan schou
der; hier viert hoogtij de Christelijke solida
riteit; bier laait de geestdrift en gloeit de
overtuigingsmoed. God zegent de wapenen.
Meer dan dat: Hij Zelf is de aanvoerder in
dezen heiligen strijd. Vooruit dan en niet
versaagd. Het gëldt de eer van den vrede;
het waarachtig geluk van ons en de onzen.
Vooruit, dan!
Weg met de weelde, terug naar den een
voud, terug naar de wedergeboorte, de ze
delijke wedergeboorte van ons volk. (Dave
rend applaus).
Opening van den Landdag.
In de zaal van den heer Wester opende
de Edelachtb. héér J. Burger den Ladddag
met den Chr. groet.
Spr. heette dan welkom in deze parochie,
in dezen Polder alle aanwezigen, in het bij
zonder de geachte sprekers en de Z. E. hee
ren Pastoors uit de omgeving.
De animo, die biet bestuur van de Katho
lieke Landdagen, welke tot dusverre in Hol
land’s Noorderkwartier werden gehouden,
ondervond deden dit bestuur met vertrouwen
dezen Landdag wr voorbereiden.
Deze moest in Heer Hugowaard worden
gehpuden, omdat in deze parochie’s en in die
uit den omtrek op de vorige Landdagen veel
..stelling voor deze bijeenkomsten bleek.
Dit bleek te Schagen, te Langendijk en
vorig jaar te Warmenhuizen.
Het Katholiek leven is hier bloeiend, ge
tuige de toeneming der katholieke bevolking,
getuige de vele kerken, die in den omtrek
bun torens ten hemel verheffen. In de vele
patronaten in den omtrek wordt het katho
lieke vereenigingeleven tot hoogeren bloei
gebracht.
Tweeden Pinksterdag toch een dag van
uitgaan, ie een geschikte dag om velen
tot het medemaken van den Landdag in staat
te stellen.
De onderwerpen zijn heel goed geschikt
voor onzen tijd.
Het retraitë-werk, een krachtig middel ter
bevordering van het Katholieke leven, kan
nu, door het bezit van een groot retraitehuis
te Bergen, ook in deze streek meer beoefend
worden en de eenvoud, waarover Dr. Dec
kers het woord zal voeren is ook een genees
middel voor den tegenwoordigen tijd.
Spr. hoopt, dat door deze onderwerpen
alle aanwezigen overtuigd mogen worden van
het groot nut der Katholiekendagen. Hierna
heet spr. met een apart woord welkom het
Tweede Kamerlid Ch. van de Bilt, die eteeds
op de belangrijke bijeenkomsten in dit ge
west tegenwoordig is. (Applaus).
Nadat door alle aanwezigen het lied der
„Roomsche blijdschap” onder begeleiding
van de R. K. Muziekkapel, was gezongen,
trad de Z.E, Pater J. Kok naar voren tot het
uitspreken van zijn rede over: „Gesloten
Retraite.”
Rede Pater J. Kok.
Wanneer ik mij hier geplaatst zie, aldus
de Z.E. Spreker, in deze zaal waar zooveel
menschen aanwezig zijn, dan denk ik terug
aan het Pinksterfeest, waar ook velen verza
meld waren, die ook dpor den storm in een
taal waren gedreven.
Ook toen waren aller harten vervuld van
het Pinkstervuur, dat ons thans bezielt
Die mannen op dat eerste Pinksterfeest
hadden ook retraite gehouden, ’t Was de
eerste retraite die gehouden werd ter voor
bereiding van hun werkend leven, hun leven
V*n daden.
Spr. wil dan aantoonen, het groote nut
DE CHAOS IN CHINA.
Ontruiming van Peking?
Uit Hankau wordt gemeld, dat volgens
daar ontvangen berichten Chang Tso Lin
besloten zou hebben Peking te ontruimen. Uit
Peking wordt dit bericht evenwel nog niet
bevestigd.
Triple Alliantie?
Het hoofdkwartier van Tsjang-tso-lin deelt
mede, dat er onderhandelingen worden ge
voerd voor het verkrijgen van een triple al
liantie tusschen Tsjang-tso-lin, Tsjang Kai-
sjek en Jen Hai-sjau, die militair gouverneur
van Sjansi is. Het verbond zal gebaseerd zijn
op gemeenschappelijke oppositie tegen het
communisme en de aanvaarding van de pna»
cipes van Soen Jat-sen.
We leven in een-tijd van bezuiniging, waar
kan echter nog 4p bezuinigd worden: op
onze tuchtschol*
onze kleeding, .vermaken en op onze eigen le
venswijze.
Een voornaam middel om de opvoeding
van de jeugd te bevorderen, zijn de patronar
ten, de R. K. drankbestrijding, en de ver-
eeniging voor Eer en Deugd, dio alle onze
steun eninstemming vprdlenen en moeten
hebben.
Per kwartaal voor Alkmaar* lists
Voor buiten Alkmaar s s a
Met Geïllustreerd Zondagsblad
Zijn leerlingen bereidde hij in de eenzaam
heid voor op hun leven van daden, hun mis
sionarisleven. We zien een Augustinus, een
Ignatius, een SL Franciscos, die afgesloten
van de wereld, alleen met een boek, zich
voorbereidden op hun groote leven van
grootsche daden. In deze eenzaamheid sprak
God tot hen, wat zij moesten doen om in hun
later leven de wereld te verachten en duizen
den zielen tot haar Schepper terug te bren
gen. „Wat anderen konden, zou ik dat dan
niet kunnen”, zeide St. Augustinus. Dit geldt
ook voor ons. Ook wij kunnen als heiligen
leven, al leven we in de wereld, maar daar
voor moeten we ons zelve kennen.
We zien dus, aldus spr., dat een retraite
ook noodzakeljjk is.
Uit mijn eigen parochie, aldus Pater Kok,
heb ik ervaren, dat de retraite de kern vormt
van de katholieke bevolking. Ik hoop dan
ook, dat vele mannen, vrouwen en jongelui
een ernstig voornemen maken om ook eens
een retraite te houden. Heeft men dit eens
gedaan, dan doet men het meer. Met goeden
wil kan men, kan iedereen, op zjjn tijd naar
een retraite.
Vooral de jongelui, die de hoop zijn voor
de toekomst, moetep daaraan meedoen. De
'geest van de wereld, waarin ze thans leven
moet plaats maken voor den H. Geest, Dien
we moeten bidden, ons te verlichten.
Wanneer we eenmaal een retraite zullen
hebben meegemaakt, zullen we ervaren, hoe
we daarin kunnen veranderen, hoe we daar
in krijgen een nieuwe ziel, hoe we daar wor
den mannen die veel, onzettend veel kunnen
doen voor eigen zaligheid en die van ande
ren. (Daverend applaus).
Burgem. Burger dankt den Z.Eerw. spr.
voor zijn mooie reder en uit den wensch, dat
deze voor dit'^ewest vele vruchten mag af
werpen. Nam^is alle aanwezigen roept spr.
Pater Kok van harte een „tot weerziens”
toe.
Na een korte pauze, waarin de Harmonie-
kapel eenige nummertjes deed hooren, was
het woord aan den tweeden spreker, Dr.
Deckers uit Den Haag, die met eenige woor
den door den Voorzitter wordt verwelkomd
un door de aanwezig» met applaus wordt
begroet
Slotwoord.
Burgemeester Burger sloot hierna met een
enkel woord/nen Landdag en hoopte dat allen
het plechtzg sluitingslof zouden bijwonen,
om God/fe danken voor het welslagen daar
van. Spr. brengt dank aan de beide spre-
kers./die hij van harte, namens alle aanwe-
<u, een „tot weerziens” toeroept.
Jpr. twijfelt er niet aan of deze Landdag
zal vele en goede vruchten voor deze streek
afwerpen.
Voorts dankt spr. de R. K. Harmonieka-
pel en het plaatselijk comité voor de kracht
dadige medewerking. (Applaus).
Een woord van dank brengt spr. ook aan
het gemeentebestuur en den Burgemeester
voor de zeer gewaardeerde medewerking.
Spr. dankt de politie voor de handhaving der
goede orde.
Spr. hoopt en vertrouwt, dat allo aanwezi
gen propaganda maken voor den komenden
Landdag en sluit deze bijzonder goed ge
slaagde bijeenkomst met den Christeljjken
groet.
Onder begeleiding van de Harmoniekapel
werd hierna stande het: „Aan U, o Koning
der Eeuwen” gezongen.
Vervolgens had in de parochiekerk van
den H. Dionysius het plechtig sluitingslof
plaats, waaronder het kerkgebouw tot in
alle hoeken gevuld was.
Al liet het weer te wenschen over, wij ge-
looven, dat het bestuur der Landdagen nog
lang met genoegen op dezen goedgeslaagden
vierden katholiekendag zal terugzien.
Rede Mr. Dr. L. N. Deckers.
„Terug naar den eenvoud”, aldus spr., is
het onderwerp ^ny door het bestuur van den
Landdag ter behandeling toevertrouwd. Het
heeft mets van een feestMSBk, als op een
dag als vandaag honderden naar hier komen
tot het houden van een Landdag; het is veel
eer een luiden van de noodklok, dat vandaag
velen door het bestuur van de Landdagen
zijn bijeengeroepen, om hen te wapenen te
gen den modernen vijand, van weelde, die
naar het verderf voert. Velen onzer zjjn wel
van goede bedoeling en sinds de „Rerum No-
varum” klonk, heeft het nieuw opbloeiend
vereenigingsleven vele vruchten afgeworpen,
maar toch zou er meer bereikt zijn door onze
Katholieke organisaties als wy meer door
drongen waren van het noodzakelyke van
den eenvoud in het dageljjksche leven.
Wij hebben teveel uit het oog verloren het
groot gewicht van den grooten hervormings-
arbeid, welke verkregen moet worden in het
huisgezin, dat de grondslag is van het maat
schappelijk leven.
Het huisgezin vormt de kern voor heel het
volk, het moet vormen mannen en vrouwen,
die weer de kern moeten vormen van het an
dere, maatschappelijk leven. Hoe beter het
leven in het huisgezin, hoe vruchtbaarder
ons leven in de maatschappij. Wat wij aan
het gezinsleven onttrekken, onttrekken wij
aan de maatschappelijke samenleving.
Streven wy er voldoende naar dat Holland
dat op sociaal gebied vooraan staat in de rij
der naties ook op zedelijk gebied voorop
staat?
De huisgezinnen moeten het leven in de
maatschappij hervormen.
Het bidden, het werken, het lijden en het
strijden in het huisgezin moet zjjn voor de
maatschappij.
Voor het kind, voor den arbeid vyör het
kird moeten wy ons beijveren.
Reeds 60 jaar geleden werd de st/ijd vpor
het kind begonnen. Een eigen sehóol voor
ons eigen kind, pad, ons gewezen door
Schaepman, door Nujjens e.a. moeten wij
volgen. De opvoeding van het/ kind moet
stroken met onze eigen beginselen. Het re
sultaat van dezen strijd is, datthans op 1900
scholen 300.000 kinderen een ópvoeding krij
gen volgens onze eigen princiepen. (AppL)
Behalve het tydeljjk wekjjn, moeten wa
ook en vooral het geestelijk welzijn van het
kind voorstaan.
De ouders moeten hun/kinderen op voeden
tot menschen met een karakter.
De kerken, de scholep, de patronaten en de
goede tijdschriften verfhogen niets zonder de
medewerking der ouders, die het meest in
hun macht hebben/de kinderen tot goede
menschen in de maatschappij te yormen.
bezuinigd worden:
en verbeteringshuizen, op