„ONS BLAD"
'2.
I
BureauHOF 6, ALKMAAR - Telefoon
M*.
GIRO ALKMAAR 1HM
GIRO ALKMAAR 1HM3
4
FEUILLETON.
g.
EEN RECHTERLIJKE
DWALING.
J
1
i
Dtaderiai J««l 1M7 <NRO alkmaar 1MM3 zie Jaarlaag
t Zal
EEN R00MSCH KATHOLIEK LYCEUM TE ALKMAAR.
Abonnementsprijs I
AdvertentleprU*
Aan >11» abonné’o wordt op «anvrag» gmiU n poll» v»r«tr»M, wlke h»n vorzekorttogen ongevoll»n tot een bodrag van f 3000. f 750. f 250. f 125. f 50. f 40.
schappij,
bet I-Bigi
min bezit hy d»u trot»
Wordt vsrvolgA
•hie
haar in de ar me a
twdert dieu GM
tuuuMle bowccgi»-
<root nat voor bot
benige vragen.
Git v«igmltring werden de volgende
vragen gedaan:
in dit korte I
Dan komt van
heeft u itof
andere Hef da
ingiiyh» inrichting ge
o» daas beeiiet katbtei
Het woord „Lyeeerm
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
ir maken tou, maar daarvoor
de verotandkiea eindelijk
EEN R. K.
HOORN EN
geweldig voordeel ia het ook, dat deao
keus» than» kan gedaan worden onder voor
lichting van den rector en do leeraren, die
uit praktisch» ervaring daarover een juist
oordeel kunnen geven.
Een Lyceum ia geen inrichting waar 11 B.
8 en Gymnaaium naast elkaar ntaan De
twee eerste jaren gelden voor beide aeholen
hetzelfde program van onderw(j«, dat in het
derde jaar gesplitst wordt
Aan een dergt-lyk» inrichting wordt de
«wrote twee jaren in een andere vak verde
ling Ie» gegeven dan op een H. B. 8. of Gym-
nasiuni.
Op het Gymnaaium worden «te eerste twee
jaren voornamelijk lAtjjn en Grieksch onder
wezen; op de H B. 8. méér wiskunde. Op het
Lyceum zyn de aerate twee jaren ]-at|jn,
Griek ach en Wiskunde niet het hoofdpro-
LYCEUM DOOR
TE ALKMAAR
echter hisgemaakt van
moeder en touwde wei
terug te koeren. Hjj leidde een
•n nu juist niet al te solide.
'oot belang ia het. dat er veel ont-
Katholieke teeken gevormd wor-
liekc school.
la het dan hot kruisbeeld? het Mariabeeld
of het H. Hartbeeld in de school?
Ofschoon dit vaak kracht geeft in otigon-
idikken van strijd, maakt ook dit de school
niet katholiek.
liet godsdicinitoiMicrwjjH?
Dit is van heel voel liflang. Op neutrale
scholen is er geen godsdienstige ontwikke
ling. Deee ia echter hard noodig Zonder «ie
le kan een in andere opetehtea algemeen ont
wikkeld |M‘r»oon de liekortng tegen het ge
kipt niet overwinnen. Daarom mogen wjj
"onze kinderen als wy daartoe in staat
zjjn dit onderwijs niet onthouden.
Toch maakt het godsdienstig onderwijs dc
school iiiet speciaal katholiek.
liet is de geest van heel het ouderwijs,
die do school katholiek maakt
En deze geest moet uitgaan van den ka
tholieken leeraar, die door en door katholiek
moet zjjn tot in al <le vezelen van zijn wezen.
Dan is lé t onderwijs uit den aard «Ier zaak
katholiek.
De leeraar heeft dus ecg geweldige taak,
die hij alleen kan vervullen uit telfovertnU
gmg. Dan ademt de heele school een katho
lieken geest. De voediiigsb«>deni moet katho
liek z|jn; het onderwys, dat de leeraar geeft
moet natuurlijkerwijs katholiek zjjn; het moet
hem uit het hart kiioirn; dan deelt liy van-
zi lsprekend zijn geest mee aan zijn leerlin
gen. Dat is het specifieke van katholieks
scholen.
Natuurlijk ajicelt ook de fiiiancieele kwes
tie een rol.
Van het Itjjk kan gerekend worden op 80
pCt. subsidie in de jaarlijkse be kosten
De overige 20 pC't. komen dus voor reke
ning van de katholieke offervaardigheid, «on
der welke alle katholiek oaderwjja udlxgoa-
neti werk was geweest. Van de gewone «-
iiloitaUekosteti worden geen 8(1 p<X door
net Itjjk v ergood
Allereerst wordt dus van de ouders het of
fer gevraagd, hun kinderen deze katholieke
opvoeding oji "dezen leeftijd geven. Dit of-
fer wordt niet op dwingende wQze gevraagd,
daar de schoolgebllieffing g«djjk ia aan die
van de andere inrichtingen van onderwjja.
Ook tip andere ledefi van de katholieke ge-
meenschap rust de plicht het R K. Lyceum
naar vermogen te Meunen.
Waar de g« m«eiit> Ijjkc bjjdrage voor een
leerling, die het Gymnaaium tiezoekt, f 400
en «Iie voor ren leerling van de H. B 8.
f 225 Is'ilraagt, zal voor het Lyceum aan de
gemeenten, waaruit een teerling dear school
bezoekt, een Is-drag van f 150 per leerling,
per jaar g< vraagd worden.
Ook «te medewerking van de Hoofden van
«h fiolen in Alkmaar en de omliggende ge
meenten wordt gevraagd. Zy kunnen by «ie
keuzo do omlers voorlichten. Het Uwlatinga-
rvamen Is voor leerlingen, die <h- lager*
©««holen verlaten, welk«l in «leze Mreek alge-
meen go«»t zjjn, niet te zwaar.
Ik hoop van harte, aldus besloot spreker,
dat <l« groote ijver van hot bestuur, «lat remit
meer gewerkt heeft dan gemerkt la, beloon?
mag worden, door een groot getal aangiften
van leerling'n uit Alkmaar en omgeving, op
dat. dit Lyceum, het eenige in Noord Holland
boven Amsterdam en Haarlem, moge groeten
tot ''en prachtig» stichting, een buitengo.
woon op v 'wdiugs-institiiut voor de jeugd in
Noordelijk Noord-Hulland. (Veel applaus).
WIJ HEBBEN EEN RUIME KEUZE IN
Lingeries en gekleurde Batist
VOOR LINGERIES TE MAKEN.
A. ENGELANDER.
Manufacturenmagazjjn „De Tijdgeest."
MAGDAI.ENENSI KA I HU ALKMAAR.
werd de v ergaderiii
de groote zaal van
leid door den II.E. Heer M Wjjtenburg,
ken van Hoorn en vien-voorzitter van het
liestuur van het R. K. Lyceum.
Voorts waren aanwezig de secretaris, Mr.
II. A. J. M Kusters, de rector M. v. d. Wcjjst
en Burgemeester Lommen van Castricum.
Onder de overige aanwezigen merkten we
erschillende R. K. Raadsleden, hoofdonder-
wijzers en Z.E. Ileeren Pastoors uit de om
geving van Hoorn op.
Deken Wjjtenburg opende de bijeenkomst
met den Chr. Groet en heette in bet bijzonder
Dr. Moller welkom. Spr. wees op diens groo
te verdiensten op politiek, maar vooral op
H. K. Onderwijsgebied.
Hierna ving Dr Moller zjjn rede aan.
In zjjn slotwoord bracht Deken Wjjtenburg
dank voor zjjn heldere uiteenzetting, waarna
sluiting volgde op de gebruikelijke wjjze.
Te Alkmaar.
werd do bijeenkomst gehouden in ,,'t Gubiet.
Vlies”. Aan den oproep om deze lezing te
komen bjjwumm, hadden ook hier zeer velen
''oor gegeven.
rwhaTve de bestuursleden da Z.E. Heer E.
P. Beng», woon., mr. H. A. J. M Kusten,
-«'cretaris, H. K. de Wfld, Dr. 0. Bluymer,
notarh G. A. Verkade, waren aanwezig yar-
adb*iden<! Z.E. beeren pa-l
burgemeester», raadslmlaa
MTS-1 *••■-
u miaaciiieii moeiljjk vallen hem
iets te weigeren maar wanneer ge het niet
doet, richt ge h« m s« If tc grondt'. Ik behoef
het u niet meer ta verzwijgen: gjj zjjt vol
strekt geen rijke vrouw; Bartenius heeft,
zooats ge wel weten zult, een groot deel van
zjjn fortuin bij spei ulatiea verloren, en wan
neer gjj dan van 't geen er overblc f nog
aftrekt de som die voor bruidschat van Pau
line bestemd ia en die goddank in de eerst
volgende drie jaren niet mag worden aan
getast, zult ge kwaijjk genoeg overhouden
om te leven. Percy's twintig duizend zullen
er spoedig genoeg door zjjn, «lat is maar en
kwestie vau tjjd, wie weet nog hoe kortl
Voor dat die termijn verstreken ie, is 't
ónmogelijk keta met licm uil te richten. Maar
nu HMste Mary,” ging de rechter nog altjjai
op denudfden tmm voort, zou ik gaarne met
u over iets iim1< ra spreken. Wat voor u en
voor mij, alsook voor Pauline vau niet weinig
belang Is.
VRUER8.
t Gelaat van m> vrouw Nulen, dat eea
uitdrukking had van banga zorg en kommer,
straalde van renoeren bh het noemen van
„Percy hongerlijden! Och, goede Godl”
stamelde mevrouw Noien.
„Verontrust u met, Percy zal geen honger
lijdenantwoordde hjj met een zweem ja
loezie in z|jn stem. „Hjj b geen asceet. Even
min liezit hq den trots die liem zou iloni
besluiten, liever te sterven dan 't een of
ander, menMdielijke zwakheid te verraden.
Aan den anderen kant is hjj knap en vlug
genoeg om, ook op een anderen weg zich
een positie te verschaffen wanneer hjj bet
noodig achtte z^ne «tudien op te geven.
Maar wat mjj betreft, lieve Mary, ik geloof
dat hg al te teer tot lediggang is geneigd,
terwjjl hg hg sgne I
wgze tgn lieetje werkh
Ten tweede staat het tast, dat er nog
nooit een beter geworden b op een neutrale
H. B. 8. of Gymnasium. a
En moeten we «lat onsu kinderen goten
op hun leeftgd van 12 tut 18 jaar?
Op deso schoten worden katbolmkcn go-
vornMi, die later souderlinge geegten worden
en het totaal ni's liebben met verschiBende
opvalt ing'ii, zelfs in bun eigen vak. Keu
R K Lyeeum ia «laarom ook maktiach nood,
zakelijk. Het vormt ook godsaieostlg ontwik
kelden terwgl zg, die van het neutrale Ly
ceum komen in don G«Misdienst niet meer
zyn als kinderen van 12 jaar.
Wal m dan tenslotte het katholieke on
derwijs, waarin bestaat bet?
Dat ar gebeden wordt?
Dit is van voel tM-lang en kan af en toe
een iakoering, een beenriebting zjjn naar
God; maar du ia het w«>z«n van de katho-
;e levens-
zacht nog
hééft ingebmt' Daarom verwacht Ik dat b|>
bg u zal terugkomen en vragen om wedsr
voor h« m te willeu zorgen."
„Dat b aBes wat ik wensrhl" riep mevr.
Nolea uit.
„Daar twgfel ik geen oogenbhk aanl" her
nam de rechter lachende. „Wanneer gg
echter zgn wesenlgk welzijn beoogt en ook
uw aigeu belangen weuscht ie behartigen
moei Ik n, wal dit betreft, op ééu punt op
merkzaam maken, geef hem nooit geld, zon
der mg eerst om raad te bel>ben gevraagd.
Wanneer gg deze waarschuwing uit bet
0<»g anochl verhezen kau dit u later veel ver
driet, moeite ea zorg veroorzaken. Ik ken de
jongelui en weet niet welke oogen zg hwmo
wuM-'kr sausten. Zil beschouw en die als zhd
Dat do plannen tot oprichting van een
R. K. Lyceum te Alkmaar steeds meer dc
werkelijkheid nabij komen, bleek on» gisteren
bjj de lezing, die Dr. Muller uit Tilburg te
Hoorn en te Alkmaar gehouden heeft.
De heldere uiti-enzetting, die do eminente
«preker gaf over hek, wezen vau en K. K.
Lyceum en «Ie noodzakelijkheid waarom dit
juist katholiek moet zjj», zal velen daarom
trent een juirten kjjk gegeven hebben en zal
er veel toe bjjdragen, dat in Sejitember a.s.
bet Lyceum kan geopend worden zooals het
hcstimr zich zulks thans gaarne voorstelt.
Te Hoorn.
to 3 uur gohouden in
iet Gezcllenhuis, en ge-
De-
vnom* uien zgn
k T-ycctim ui senden.
11. B. 8.-teerlingen wordt In hun
^alün per week
Rijd soo, dal zjj
in'dwor kunnen stede»-
van onder zyn dikke wenkbrauwen uaileu-
kend voor zich nil, evenals hjj dat in da
rechtzaal deed wauuuer hy nadacht over een
door de legenparty <>pgeworpen bewijsgrond.
„Als een jongmetmeh zich als een gek
wil aanstellen,” merkte by na eenige ougeu-
blikken op. ,J*«rcy heeft nog Ui van wikte
haren. Zjjn vader liet hem geld na zonder
hem paal of perk te stellen, of cene bepaalde
tiestemming er voor aan te wyzeu, in de boojt
dat bet gevoel vau verantwoordelijkheid hem
ia meer noodig. Hy zal zgn geld wei uil
zeggen weggouina au
i er t‘
weekhartig en toegevend dat daaruit alt(j
voordeel te trokken is. Neon, dat 1» geen
overdrijving, dat b de waarbebl, z«mmus u
later zien zult. Wat Percy noodig he«'ft, Is
te weten en de volle overtuiging to hebben,
dat b'in geen andere k«'us blijft, dan tu
werken!
Algezien van bo'
denje bet Latijn od
teven van «hm ontw*kef«*wi nran !n de Maat
Intelleetueele leiders kunnen haast
Jn niet misarn. Doze voordeelen, die
due speciaal voor katholieken gekten, zjjn
geen ei per lazen ten, maar ze zjjn bevestigd
ooor jarenlange ervaring.
Dat on het Lyceum zoowel op H. B 8. als
Gymnasium dezelftie I«‘eraren zjjn, is «tok van
groot belang, mn«l" met het oog op <fe voor
lichting bij «ie kueie, in welke richting de
leerling zal doorstudecren.
Nu zullen er «x hter velen opmerken, do
H. B. 8. «luurt op bet Lyceum 6 jaar, terwjjl
deze anders maar 5 jaar duurt.
Van het begin is het plan van een vierja
rige vorming na den Onderhouw van de tw«m
eerste jaren doorgevoerd, vooral ook om do
ongezonde concurrentie tusseben H B. 8. en
Gymnasium te vernietigen
Het bezwaar van een jaar langer studio
met gevolg oen jaar langer kosten mag ech
ter, naar het de vorming van het kind geldt
gseu gewicht in de schaal lengen, en zeker
niet ileii doorslag gvven b(| het nemen van
een keuze. Bovendien wijzen de statistleked
uit, dat maai heel zeiden de vorming van
eeu leerling van de H. B 8. niaar v|jf jaar
duurt. Geen 10 p(X behaalt na vjjf iaar bet
diploma voor eindezamen 5-jarige H B 8.
H< t overgroote 'leeL doet er een of twee jaar
langer over, h«>Uy door luiheid, hetzij door
dat de leerling in ren of ander vak b. v. wie-
kuniie een struikelblok vindt, waarvoor iyn
jong versUnd nog niet ryp genoeg is.
Op het Lyceum wordt over het gtiheele
projjram ti jaar gedaan, met bet gunstig» ge
volg, dal bet ovurgroot» deel niet zakt en na
zee jaar be« rindriaaten haalt. Dit is dus ook
een z«mr eru-tig voordeel.
Van mr'
wikkeblu
itoors en m«er<ior«.
sn bouldoadarwjj-
zuowel uit Alkmaar als uit de omliggen-
femeeuten.
'e merkten o.m. op: Pastoor Th.
Noord van Noord-8eharwoud«, Burgemees
ter Mimmen van Castricum en Burgemeestei
Janssen» uit Egmond-Biniien, Wethouder
txmsberg c.a.
Naast den Voorzitter ha«l aan de bestuur»
tafel plaat «genomen do onlangs benoemde,
eerste rector vau het te stichten Lyceum, M.
van «Ier Wrijst, thans leeraar aan het R. K.
Lyceum te Hertogeubosch.
Openingswoord van Deken Rengs.
Al» Voorzitter van hot bestuur van bet
R. K. Lyceum opende de H.E. heer E. P.
Rengs, Deken van Alkmaar, dele bijeen
komst met den Christeljjkcn groet.
Als Deken van Alkmaar, aldus de H.E.
sjireher, ino« ht Ik reeds verscheidene malen
optreden, waar bet gold een katholiek lie.
lang. Vanavond echter gekit bet in het bij
zonder een katholiek lielaug, u.L de Room-
aehe opvoeding van bet kimt. We kennen al-
*«*n de spreuk: Wie bet kind heeft, beeft de
(«M'komsl, en wjj allen zjju overtuigd Wan de
waarheid dezer woorden. Daarom is deze
bjpw'ukonMt zoo iM-laugrjjk, omdat het gaai
>m li'X Roomache kind en om bet belang van
ie Roomsche ojivocding vau dat kind.
Voor ueaigea ty«l werden er plannen be
raamd om door oprichting vau een Lyceum
hier ter stede «en schakel te vormen lue-
schen het 1-ager en het Hooger onderwy*.
Het is bekend, dat boven Amsterdam ea
Haarlem geen dergeljjke R. K. Inrichting
HET WEZEN EN DE NOODZAKELIJKHEID VAN
DR. MOLLER UITEENGEZET IN LEZINGEN, TE
GEHOUDEN.
voor onderwijs bestaat, waar Anderen die
het Lager Onderwijs verlaten en hot Hooger
Onderwijs willen volgen, terecht kunnen.
Het was dan ook een mooi plan van de 8L
Joeeplistichting, alhier, de volle aandacht
eens aan deze belangrijke zaak te wjj«len. En
als eerste bekroning van deze bemoeiingen
zien we thaws reels den nieuwdienoesmien
rector, den heer van der Weyst in ons mid
den (applaus).
Dit werk draagt de volle goedkeuring
van Z. D. H. den Bisschop, wrant is er in
Haarlem ooit een Bisschep geweest, die iets
voor het onderwijs voelde, dan is het wel
Mgr. Callier, tüe thans de voldoening geniet,
dat in zjjn binschopstad in elke parochie zich
«en katholieke bijzondere school bevindt,
terwjjl het er dertig jaar geleden te Haarlem
op «Ht gebied verre van rooskleurig uitzag.
Daar er dus boven Amsterdam en Haarlem
in Noord-Holland geen R. K. Lyceum lie-
staat, moet het den Bisscbop dus wel bijzon
der aangenaam zjjn, dat er plannen tot «Ie
oprichting daarvan bestaan, en dat deze
zoover gevorderd zjjn, dat reeds in .Sejrtem-
tier de opening tegemoet kan worden gezien.
Daarvoor i» echter nog veel no«Miig. Naast
het werk der schoolbesturen vooral de «teun,
moreele en finantieelc, van alle Katholieken
fai Alkmaar en omgeving. Zonder dezen
steun zal d» oprichting een onmogelijkheid
zjjn. Het 'loet mjj daarom, aldus Deken
Rengs, bjjzotxier genoegen, dat de opkomst
zoo groot is. Ik heet allen van harte welkom
in het bijzonder den eminenCen spreker, Dr.
MoBer.
Rede Dr. H. Muller.
Nu we in Alkmaar, aldus de
spreker, een R. K. Lyceum gaan ki
hel, dunkt me zeer gewen echt, eens uiteen
te zetten, wal een Lyceum ie, wat es in een
edaan wordt e» waar-
Mr -snee» sjjw.
l" wordt vaak ver.
keerd g«'bn»ikt voor H. B. 8. of Hymua
slum of reu inrichting, waaronder én H. B. 8.
èn Gymnasium behooren
Een Lyceum la een inrichting vau onder
wijs, waar het leer program zoowel voor H.
8 8. als voor Gymnaaium, de eerste twee la
ren, hetzelfde is. Ile laatste vier jaren Is Mrt
program voor beul» verschillend.
Een d»rg«'lijk» Inrichting heHt een ontzag
lik nul boven een H. B 8. of een Gymna
sium.
WantuM-r het kin«l de Lagere school ver
laat, moeten de ouders mu bepaalde richting
kiezen, hetzij H B 8. of Gymnasium. Deee
knus wordt dus nu twee jaar verlaat, in
i'laal» van op twaalfjarigen l«-e«fttj<l van het
kind, kiest men nu op veertien jarigen leeftijd
de een of ander» richting, wanneer men beter
den aanleg en de capaciteiten van het kind
kent.
Een
gram, maar worden me»r de vakken onderwe
zen, dl© voor dien ieefty«i meer geschikt zyn,
n.1. de levende talen, waaraan dan ook meer
uren besteed worden.
Met Duitsch wordt reeds het eerste jaar
begonnen en met Eagslseh het tweede jaar,
hetgeen op H. B. 8. of Gymnasium niet het
geval is; oj» de levende talen hebben dc leer
lingen dus een voorsprong, terwyl «te zwaar
dere vakken verplaalal zyn naar later. Ook
in de verdeeling van de lesvakken moet aan
gepast worden aan den leeftijd.
Op niet-KatlKilicke Lycea worden lauyn en
Grieksch verwrongen in de vier laatste ja
ren, hetgwn een groot betwaar is, omdat dit
niet de gewen-elite klassieke vorming ge«-ft.
Zoo'n opeengedrongen massa kennis kan niet
tjjdperk vorwrong'-n worden,
m <1* kla-sleke vorming weinig
of niets terecht. Het samen gaan van «Ie twee
eerste klawM'n met gelijk program is dn» eet.
groot voordeel.
Op de ongeveer 10 katholiek» Lycea in
ons land, die reeds van 8 lot 12 jaar bestaan,
wordt dit program doorgevoerd Op de twee
eerste klassen wordt g«tnidde)d 4 uur per
week In de klassieke talen les gegeven aan
alten ook aan ben die Liter op do H. B 8.
doorgaan.
Welk ander voordeel is hierin jreiegeu?
De leerlingen moeten later ontwikkelde ka
tholieken worden; de intellectuecle leiders
van het katholieke volk, do bestuurders van
de Gemeenschap. Is hel dan niet van groot
belang, dat zy, die algemeen ontwikkeld zijn,
«Wik bekend iyn met de taal van Onto Moe
der do II Kerk? e» dat zy niet als 'n aind
of als 'n vreemdeling daar tegenover staan?
Hoeveten kunnen van de liturgische han-
d«*lingen In onze kerken weinig of niete vol
gen en begry|M'n, omdat z|j de taal der H.
Kerk niet begrypen? Daarom alreeds moest
men zich ernstig veorn*men zjjn kinderen
naar het Kathol
Ook
verdere vier jaren één uur L
gegeven en de gron4dag h aJtij
er desgewenscht zelf in door ku
ren.
den; deze zijn er nog slty«i ve«-l te weinig
naar verhouding van het bovolkingsgvtal. Op
het gebied van Katholieke cultuur, bezitten
wy nog te weinig mannen, die iets nr«*steer>'ii
\\>or de gemeenschap, voor het Vaderland.
Dit is herhaaidelijk gebleken b|j hel bezetten
van (Misten, waarvoor tediwamo leider» ge
vraagd werden Heusch! d’r zijn voor «te Ka
tholieken altjjd nog veel posten te bezetten;
niet oin zo te bezetten, maar om het ideaal,
den Katholieken geest tc brengen onder ons
volk.
Er wordt van ons Katholieken meer Me.
al» zin vereisebt; zelfs mi nog ia er gebrek
aan Katholieke teiders in verschillende vak-
ken.
Ik herhaal, wal ik deten winter in deca
nter gezegd heb: Het is ons recht en onze
plicht om «Mik in het Openbaar onderwijs de
tilaalsen te bezetten, die on» toekomen; we
nebben evenveel recht op «leze jmmU'U op do
Openbare Middelbare en Hoogeru scholen.
Er zyn niol te gauw te veel katholieke
ontwikkelden.
Waarom dan moeten dergelijko inrichtin
gen juist katholiek zijn? Reeds eenige jaren
terug gaven de BUscbojipeii in een schrij
ven hun wil te kennen, dal overal Katho
lieke, Bijzondere Ijigcre scholen «ijtgericht
moesten worden. Daarin moeten wy hel be-
wys zien, dat heel het onderwijs Katholiek
moet zyn.
En in bet kerkelyk wetboek slaat uit
drukkelijk, dat de Geestelijke Overheid zich
moet beijveren en do ouder» mo< t aan
sporen dat «Ie katholiek» leerlingen dn ka
tholieke schoten, Lagere, Middelbare en
Hoogero bezoeken.
En in «te H. Schrift lezen we: den weg,
dien do jong» meiMch bewandelt, zal hy
ntrnlt meer verlaten.
Op den leeftij»! van 12 tot 18 jaar wordt de
eigenlijke mensch gevormd; in dien »igl
wordt de nenwh wat ie bljjft; dat ie <te lee(-
tyd, waarin allen wakker wordt en waarin
de
b
Per kwartaal voor Alkmaarsaaeeesf 1^—
Voet buiten Alkmaar2A5
Mei Geïllustreerd Zondagsblad t s s f 0.60 hooger
ven dat wil r
kunnen w(j sten
komen wil.
Jk ben overtuig»! dat hü reu goede joe
gen ia," zei zgn» saoeder, „alleen wat levens
lustig en oanadeghund
„Er brataal geen enkele, reden om h»m
voor werkrl|k slecht te buwlen," antwoord
de de rechter, ,^en w(j kunnen mek grond
vnrwnchtrii «lat gebrek aan g«d<l hem ein
delik wel verstandig asaken zal. Ik geluof
niet dat hy ooit iets zal doen, wal hem met
bet gerecht in aanraking brengt en acht h« m
tot gwea bepaald slechte daad in staat! Wan-
iM«er hst gwM dus op ia, staan him drni we
gen upon, óf hy verhongert el» een beer, óf
hy vindt ven betrekkit^ waarmede b|| den
koet verdieuee kan, óf hjj komt weer bM u
terug als de verloren zoon in de b« lUg
schrift!"
den n.iam harer dochter en keek «Óen rech
ter vol verwachting aan.
„Pauhne l» nu achttien jaar oud,” m<*rkt4
de rechter op, „Wanneer lik op al dte jaren
terug iie, schijnt het my byna ónmogelijk,
maar toch 1* het t«M>! Ik herinner me haar
nog als klein kind toen gü
had, «•n 't is me, alsof ik
zoo bitter weinig ben veranderd. Nu is uw
Pauline rrii vrouw en hoeft meer vastheid
van karakter ah een die dubbel zoo oud lal
De ty«l verricht toch wonderen!"
is h< t liefste, beste meisje van de
wereld," zei haar moeder loeder.
„Daarin tien ik het volkomen met u een*,**
hernam «ie vanhier.
„Zy is flink, z«o verotandig, zoo waar ea
oprecht," ging mevrouw Noten voort. „En
toch is «ij niet koud of «msympatbtek. Wan
neer hare aandoeningen woelen ojigewekt
kan zij tiepaald in vuur geraken. Ik ben
zeker, dat g»en zuster o<dt een broedeer, of
ten dochter een moeler temlerder heeft Itef-
g« had dan Pauline, Percy en te
„Dat geloof ik gaarne. En
nooit iels gemerkt van een
«lan die iwierlyke en hinderlijke genegen,
beid?"
jong» menM'h andere inzichten krijgt, het
de crisis in den menschenteeftijd, waarin
beslist wordt niet alleen over het heele
leven maar over de eeuwigheid.
zou die lijd doorgebracht mouten wor
den op een aeutrate school, waar geleerd
wordt dc dagtaak te beginnen zumter <T«i«l
en sunder geiled? Mim-U u onze kmdcrru in
dien. y.1 lua werk loeren doen zonder God?
Dtt beteekont neutraal onderwijs!
Dit is atet alleen »en negatief iets, het Is
eeu positief iets; h»t Itwren werken zonder
God.
Zomlen wy ouder», dat kunnen vranl»oor
den, zouden wij onze kinderen, daaraan
Overievereti?
Ik wil niet beweren, aldus spr., dat alln
kinderen, die neutraal ond«Twys gevolgd
hebben, slecht gowordeu zyn, maar w»l weet
ik dat by veten dit het geval is. Ik ken
byna geen familie, of er ia een slactoffer v an
dal onderwijs.
Men verliest op «M neutrale onderwijsin
richting zyn katholieke aanvuehug, d» groote
massa raken we kwyt op neutrale H. B. 8.
en Gymnasia.
Hy bleef echter niet geheel vau huk weg,
'loch vertoond» zich daar af en toe ais h(j
niets beters te doen had. Bums kwam hjj ont
bijten of «»ok wel diaeereu, of vergezelde zyn
lusters naar den schouwburg. Hy had zich
den leiband zijner
(lildflidMI
lig leven,
Een der ezecuteur» testamentair was Odiu
Ketelte, rechter, dl* vroeger deelgenoot was
geweest in de zaken van den heer Noten,
en die smiert dien alljjd ia vriendschappe
HA* betrekking tot de faaiilie had gestaan.
Hy was een geaoiil man, die veel IuvIimmI
had en kalm en rustig een groot vermogen
bespaaidc.
in haar angst over Ferry vroeg mevrouw
Nolen haar vrieml om raad. Zjj kou niets
beter» doen. De rechter boorde bare verinch-
tingeu en augaten geduldig aan, terwyl zy
«leeds trachtte haar zoon te veroolschtddi-
l*n en tyne oudeugwnd» streken te vergoe-
Ujken Toen zjj had uitgesproken, zat hjj met
gevouwen handen aan de tafel, en staarde
Van 1—5 regels flJ5 j elke regel meer f 0.35. Racisms eer
regel f 0.75 voer de eerste paginavoor de overige pagina*» f 0 J0 j
Rubriek „Vraag en aanbod” bij vooruitbetaling per plaatsing
fO.ÓO per advertentie van 5 regels; ieder* regel meer fO.li