„ONS BLAD" '2. I BureauHOF 6, ALKMAAR - Telefoon M*. GIRO ALKMAAR 1HM GIRO ALKMAAR 1HM3 4 FEUILLETON. g. EEN RECHTERLIJKE DWALING. J 1 i Dtaderiai J««l 1M7 <NRO alkmaar 1MM3 zie Jaarlaag t Zal EEN R00MSCH KATHOLIEK LYCEUM TE ALKMAAR. Abonnementsprijs I AdvertentleprU* Aan >11» abonné’o wordt op «anvrag» gmiU n poll» v»r«tr»M, wlke h»n vorzekorttogen ongevoll»n tot een bodrag van f 3000. f 750. f 250. f 125. f 50. f 40. schappij, bet I-Bigi min bezit hy d»u trot» Wordt vsrvolgA •hie haar in de ar me a twdert dieu GM tuuuMle bowccgi»- <root nat voor bot benige vragen. Git v«igmltring werden de volgende vragen gedaan: in dit korte I Dan komt van heeft u itof andere Hef da ingiiyh» inrichting ge o» daas beeiiet katbtei Het woord „Lyeeerm NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD ir maken tou, maar daarvoor de verotandkiea eindelijk EEN R. K. HOORN EN geweldig voordeel ia het ook, dat deao keus» than» kan gedaan worden onder voor lichting van den rector en do leeraren, die uit praktisch» ervaring daarover een juist oordeel kunnen geven. Een Lyceum ia geen inrichting waar 11 B. 8 en Gymnaaium naast elkaar ntaan De twee eerste jaren gelden voor beide aeholen hetzelfde program van onderw(j«, dat in het derde jaar gesplitst wordt Aan een dergt-lyk» inrichting wordt de «wrote twee jaren in een andere vak verde ling Ie» gegeven dan op een H. B. 8. of Gym- nasiuni. Op het Gymnaaium worden «te eerste twee jaren voornamelijk lAtjjn en Grieksch onder wezen; op de H B. 8. méér wiskunde. Op het Lyceum zyn de aerate twee jaren ]-at|jn, Griek ach en Wiskunde niet het hoofdpro- LYCEUM DOOR TE ALKMAAR echter hisgemaakt van moeder en touwde wei terug te koeren. Hjj leidde een •n nu juist niet al te solide. 'oot belang ia het. dat er veel ont- Katholieke teeken gevormd wor- liekc school. la het dan hot kruisbeeld? het Mariabeeld of het H. Hartbeeld in de school? Ofschoon dit vaak kracht geeft in otigon- idikken van strijd, maakt ook dit de school niet katholiek. liet godsdicinitoiMicrwjjH? Dit is van heel voel liflang. Op neutrale scholen is er geen godsdienstige ontwikke ling. Deee ia echter hard noodig Zonder «ie le kan een in andere opetehtea algemeen ont wikkeld |M‘r»oon de liekortng tegen het ge kipt niet overwinnen. Daarom mogen wjj "onze kinderen als wy daartoe in staat zjjn dit onderwijs niet onthouden. Toch maakt het godsdienstig onderwijs dc school iiiet speciaal katholiek. liet is de geest van heel het ouderwijs, die do school katholiek maakt En deze geest moet uitgaan van den ka tholieken leeraar, die door en door katholiek moet zjjn tot in al <le vezelen van zijn wezen. Dan is lé t onderwijs uit den aard «Ier zaak katholiek. De leeraar heeft dus ecg geweldige taak, die hij alleen kan vervullen uit telfovertnU gmg. Dan ademt de heele school een katho lieken geest. De voediiigsb«>deni moet katho liek z|jn; het onderwys, dat de leeraar geeft moet natuurlijkerwijs katholiek zjjn; het moet hem uit het hart kiioirn; dan deelt liy van- zi lsprekend zijn geest mee aan zijn leerlin gen. Dat is het specifieke van katholieks scholen. Natuurlijk ajicelt ook de fiiiancieele kwes tie een rol. Van het Itjjk kan gerekend worden op 80 pCt. subsidie in de jaarlijkse be kosten De overige 20 pC't. komen dus voor reke ning van de katholieke offervaardigheid, «on der welke alle katholiek oaderwjja udlxgoa- neti werk was geweest. Van de gewone «- iiloitaUekosteti worden geen 8(1 p<X door net Itjjk v ergood Allereerst wordt dus van de ouders het of fer gevraagd, hun kinderen deze katholieke opvoeding oji "dezen leeftijd geven. Dit of- fer wordt niet op dwingende wQze gevraagd, daar de schoolgebllieffing g«djjk ia aan die van de andere inrichtingen van onderwjja. Ook tip andere ledefi van de katholieke ge- meenschap rust de plicht het R K. Lyceum naar vermogen te Meunen. Waar de g« m«eiit> Ijjkc bjjdrage voor een leerling, die het Gymnaaium tiezoekt, f 400 en «Iie voor ren leerling van de H. B 8. f 225 Is'ilraagt, zal voor het Lyceum aan de gemeenten, waaruit een teerling dear school bezoekt, een Is-drag van f 150 per leerling, per jaar g< vraagd worden. Ook «te medewerking van de Hoofden van «h fiolen in Alkmaar en de omliggende ge meenten wordt gevraagd. Zy kunnen by «ie keuzo do omlers voorlichten. Het Uwlatinga- rvamen Is voor leerlingen, die <h- lager* ©««holen verlaten, welk«l in «leze Mreek alge- meen go«»t zjjn, niet te zwaar. Ik hoop van harte, aldus besloot spreker, dat <l« groote ijver van hot bestuur, «lat remit meer gewerkt heeft dan gemerkt la, beloon? mag worden, door een groot getal aangiften van leerling'n uit Alkmaar en omgeving, op dat. dit Lyceum, het eenige in Noord Holland boven Amsterdam en Haarlem, moge groeten tot ''en prachtig» stichting, een buitengo. woon op v 'wdiugs-institiiut voor de jeugd in Noordelijk Noord-Hulland. (Veel applaus). WIJ HEBBEN EEN RUIME KEUZE IN Lingeries en gekleurde Batist VOOR LINGERIES TE MAKEN. A. ENGELANDER. Manufacturenmagazjjn „De Tijdgeest." MAGDAI.ENENSI KA I HU ALKMAAR. werd de v ergaderiii de groote zaal van leid door den II.E. Heer M Wjjtenburg, ken van Hoorn en vien-voorzitter van het liestuur van het R. K. Lyceum. Voorts waren aanwezig de secretaris, Mr. II. A. J. M Kusters, de rector M. v. d. Wcjjst en Burgemeester Lommen van Castricum. Onder de overige aanwezigen merkten we erschillende R. K. Raadsleden, hoofdonder- wijzers en Z.E. Ileeren Pastoors uit de om geving van Hoorn op. Deken Wjjtenburg opende de bijeenkomst met den Chr. Groet en heette in bet bijzonder Dr. Moller welkom. Spr. wees op diens groo te verdiensten op politiek, maar vooral op H. K. Onderwijsgebied. Hierna ving Dr Moller zjjn rede aan. In zjjn slotwoord bracht Deken Wjjtenburg dank voor zjjn heldere uiteenzetting, waarna sluiting volgde op de gebruikelijke wjjze. Te Alkmaar. werd do bijeenkomst gehouden in ,,'t Gubiet. Vlies”. Aan den oproep om deze lezing te komen bjjwumm, hadden ook hier zeer velen ''oor gegeven. rwhaTve de bestuursleden da Z.E. Heer E. P. Beng», woon., mr. H. A. J. M Kusten, -«'cretaris, H. K. de Wfld, Dr. 0. Bluymer, notarh G. A. Verkade, waren aanwezig yar- adb*iden<! Z.E. beeren pa-l burgemeester», raadslmlaa MTS-1 *••■- u miaaciiieii moeiljjk vallen hem iets te weigeren maar wanneer ge het niet doet, richt ge h« m s« If tc grondt'. Ik behoef het u niet meer ta verzwijgen: gjj zjjt vol strekt geen rijke vrouw; Bartenius heeft, zooats ge wel weten zult, een groot deel van zjjn fortuin bij spei ulatiea verloren, en wan neer gjj dan van 't geen er overblc f nog aftrekt de som die voor bruidschat van Pau line bestemd ia en die goddank in de eerst volgende drie jaren niet mag worden aan getast, zult ge kwaijjk genoeg overhouden om te leven. Percy's twintig duizend zullen er spoedig genoeg door zjjn, «lat is maar en kwestie vau tjjd, wie weet nog hoe kortl Voor dat die termijn verstreken ie, is 't ónmogelijk keta met licm uil te richten. Maar nu HMste Mary,” ging de rechter nog altjjai op denudfden tmm voort, zou ik gaarne met u over iets iim1< ra spreken. Wat voor u en voor mij, alsook voor Pauline vau niet weinig belang Is. VRUER8. t Gelaat van m> vrouw Nulen, dat eea uitdrukking had van banga zorg en kommer, straalde van renoeren bh het noemen van „Percy hongerlijden! Och, goede Godl” stamelde mevrouw Noien. „Verontrust u met, Percy zal geen honger lijdenantwoordde hjj met een zweem ja loezie in z|jn stem. „Hjj b geen asceet. Even min liezit hq den trots die liem zou iloni besluiten, liever te sterven dan 't een of ander, menMdielijke zwakheid te verraden. Aan den anderen kant is hjj knap en vlug genoeg om, ook op een anderen weg zich een positie te verschaffen wanneer hjj bet noodig achtte z^ne «tudien op te geven. Maar wat mjj betreft, lieve Mary, ik geloof dat hg al te teer tot lediggang is geneigd, terwjjl hg hg sgne I wgze tgn lieetje werkh Ten tweede staat het tast, dat er nog nooit een beter geworden b op een neutrale H. B. 8. of Gymnasium. a En moeten we «lat onsu kinderen goten op hun leeftgd van 12 tut 18 jaar? Op deso schoten worden katbolmkcn go- vornMi, die later souderlinge geegten worden en het totaal ni's liebben met verschiBende opvalt ing'ii, zelfs in bun eigen vak. Keu R K Lyeeum ia «laarom ook maktiach nood, zakelijk. Het vormt ook godsaieostlg ontwik kelden terwgl zg, die van het neutrale Ly ceum komen in don G«Misdienst niet meer zyn als kinderen van 12 jaar. Wal m dan tenslotte het katholieke on derwijs, waarin bestaat bet? Dat ar gebeden wordt? Dit is van voel tM-lang en kan af en toe een iakoering, een beenriebting zjjn naar God; maar du ia het w«>z«n van de katho- ;e levens- zacht nog hééft ingebmt' Daarom verwacht Ik dat b|> bg u zal terugkomen en vragen om wedsr voor h« m te willeu zorgen." „Dat b aBes wat ik wensrhl" riep mevr. Nolea uit. „Daar twgfel ik geen oogenbhk aanl" her nam de rechter lachende. „Wanneer gg echter zgn wesenlgk welzijn beoogt en ook uw aigeu belangen weuscht ie behartigen moei Ik n, wal dit betreft, op ééu punt op merkzaam maken, geef hem nooit geld, zon der mg eerst om raad te bel>ben gevraagd. Wanneer gg deze waarschuwing uit bet 0<»g anochl verhezen kau dit u later veel ver driet, moeite ea zorg veroorzaken. Ik ken de jongelui en weet niet welke oogen zg hwmo wuM-'kr sausten. Zil beschouw en die als zhd Dat do plannen tot oprichting van een R. K. Lyceum te Alkmaar steeds meer dc werkelijkheid nabij komen, bleek on» gisteren bjj de lezing, die Dr. Muller uit Tilburg te Hoorn en te Alkmaar gehouden heeft. De heldere uiti-enzetting, die do eminente «preker gaf over hek, wezen vau en K. K. Lyceum en «Ie noodzakelijkheid waarom dit juist katholiek moet zjj», zal velen daarom trent een juirten kjjk gegeven hebben en zal er veel toe bjjdragen, dat in Sejitember a.s. bet Lyceum kan geopend worden zooals het hcstimr zich zulks thans gaarne voorstelt. Te Hoorn. to 3 uur gohouden in iet Gezcllenhuis, en ge- De- vnom* uien zgn k T-ycctim ui senden. 11. B. 8.-teerlingen wordt In hun ^alün per week Rijd soo, dal zjj in'dwor kunnen stede»- van onder zyn dikke wenkbrauwen uaileu- kend voor zich nil, evenals hjj dat in da rechtzaal deed wauuuer hy nadacht over een door de legenparty <>pgeworpen bewijsgrond. „Als een jongmetmeh zich als een gek wil aanstellen,” merkte by na eenige ougeu- blikken op. ,J*«rcy heeft nog Ui van wikte haren. Zjjn vader liet hem geld na zonder hem paal of perk te stellen, of cene bepaalde tiestemming er voor aan te wyzeu, in de boojt dat bet gevoel vau verantwoordelijkheid hem ia meer noodig. Hy zal zgn geld wei uil zeggen weggouina au i er t‘ weekhartig en toegevend dat daaruit alt(j voordeel te trokken is. Neon, dat 1» geen overdrijving, dat b de waarbebl, z«mmus u later zien zult. Wat Percy noodig he«'ft, Is te weten en de volle overtuiging to hebben, dat b'in geen andere k«'us blijft, dan tu werken! Algezien van bo' denje bet Latijn od teven van «hm ontw*kef«*wi nran !n de Maat Intelleetueele leiders kunnen haast Jn niet misarn. Doze voordeelen, die due speciaal voor katholieken gekten, zjjn geen ei per lazen ten, maar ze zjjn bevestigd ooor jarenlange ervaring. Dat on het Lyceum zoowel op H. B 8. als Gymnasium dezelftie I«‘eraren zjjn, is «tok van groot belang, mn«l" met het oog op <fe voor lichting bij «ie kueie, in welke richting de leerling zal doorstudecren. Nu zullen er «x hter velen opmerken, do H. B. 8. «luurt op bet Lyceum 6 jaar, terwjjl deze anders maar 5 jaar duurt. Van het begin is het plan van een vierja rige vorming na den Onderhouw van de tw«m eerste jaren doorgevoerd, vooral ook om do ongezonde concurrentie tusseben H B. 8. en Gymnasium te vernietigen Het bezwaar van een jaar langer studio met gevolg oen jaar langer kosten mag ech ter, naar het de vorming van het kind geldt gseu gewicht in de schaal lengen, en zeker niet ileii doorslag gvven b(| het nemen van een keuze. Bovendien wijzen de statistleked uit, dat maai heel zeiden de vorming van eeu leerling van de H. B 8. niaar v|jf jaar duurt. Geen 10 p(X behaalt na vjjf iaar bet diploma voor eindezamen 5-jarige H B 8. H< t overgroote 'leeL doet er een of twee jaar langer over, h«>Uy door luiheid, hetzij door dat de leerling in ren of ander vak b. v. wie- kuniie een struikelblok vindt, waarvoor iyn jong versUnd nog niet ryp genoeg is. Op het Lyceum wordt over het gtiheele projjram ti jaar gedaan, met bet gunstig» ge volg, dal bet ovurgroot» deel niet zakt en na zee jaar be« rindriaaten haalt. Dit is dus ook een z«mr eru-tig voordeel. Van mr' wikkeblu itoors en m«er<ior«. sn bouldoadarwjj- zuowel uit Alkmaar als uit de omliggen- femeeuten. 'e merkten o.m. op: Pastoor Th. Noord van Noord-8eharwoud«, Burgemees ter Mimmen van Castricum en Burgemeestei Janssen» uit Egmond-Biniien, Wethouder txmsberg c.a. Naast den Voorzitter ha«l aan de bestuur» tafel plaat «genomen do onlangs benoemde, eerste rector vau het te stichten Lyceum, M. van «Ier Wrijst, thans leeraar aan het R. K. Lyceum te Hertogeubosch. Openingswoord van Deken Rengs. Al» Voorzitter van hot bestuur van bet R. K. Lyceum opende de H.E. heer E. P. Rengs, Deken van Alkmaar, dele bijeen komst met den Christeljjkcn groet. Als Deken van Alkmaar, aldus de H.E. sjireher, ino« ht Ik reeds verscheidene malen optreden, waar bet gold een katholiek lie. lang. Vanavond echter gekit bet in het bij zonder een katholiek lielaug, u.L de Room- aehe opvoeding van bet kimt. We kennen al- *«*n de spreuk: Wie bet kind heeft, beeft de («M'komsl, en wjj allen zjju overtuigd Wan de waarheid dezer woorden. Daarom is deze bjpw'ukonMt zoo iM-laugrjjk, omdat het gaai >m li'X Roomache kind en om bet belang van ie Roomsche ojivocding vau dat kind. Voor ueaigea ty«l werden er plannen be raamd om door oprichting vau een Lyceum hier ter stede «en schakel te vormen lue- schen het 1-ager en het Hooger onderwy*. Het is bekend, dat boven Amsterdam ea Haarlem geen dergeljjke R. K. Inrichting HET WEZEN EN DE NOODZAKELIJKHEID VAN DR. MOLLER UITEENGEZET IN LEZINGEN, TE GEHOUDEN. voor onderwijs bestaat, waar Anderen die het Lager Onderwijs verlaten en hot Hooger Onderwijs willen volgen, terecht kunnen. Het was dan ook een mooi plan van de 8L Joeeplistichting, alhier, de volle aandacht eens aan deze belangrijke zaak te wjj«len. En als eerste bekroning van deze bemoeiingen zien we thaws reels den nieuwdienoesmien rector, den heer van der Weyst in ons mid den (applaus). Dit werk draagt de volle goedkeuring van Z. D. H. den Bisschop, wrant is er in Haarlem ooit een Bisschep geweest, die iets voor het onderwijs voelde, dan is het wel Mgr. Callier, tüe thans de voldoening geniet, dat in zjjn binschopstad in elke parochie zich «en katholieke bijzondere school bevindt, terwjjl het er dertig jaar geleden te Haarlem op «Ht gebied verre van rooskleurig uitzag. Daar er dus boven Amsterdam en Haarlem in Noord-Holland geen R. K. Lyceum lie- staat, moet het den Bisscbop dus wel bijzon der aangenaam zjjn, dat er plannen tot «Ie oprichting daarvan bestaan, en dat deze zoover gevorderd zjjn, dat reeds in .Sejrtem- tier de opening tegemoet kan worden gezien. Daarvoor i» echter nog veel no«Miig. Naast het werk der schoolbesturen vooral de «teun, moreele en finantieelc, van alle Katholieken fai Alkmaar en omgeving. Zonder dezen steun zal d» oprichting een onmogelijkheid zjjn. Het 'loet mjj daarom, aldus Deken Rengs, bjjzotxier genoegen, dat de opkomst zoo groot is. Ik heet allen van harte welkom in het bijzonder den eminenCen spreker, Dr. MoBer. Rede Dr. H. Muller. Nu we in Alkmaar, aldus de spreker, een R. K. Lyceum gaan ki hel, dunkt me zeer gewen echt, eens uiteen te zetten, wal een Lyceum ie, wat es in een edaan wordt e» waar- Mr -snee» sjjw. l" wordt vaak ver. keerd g«'bn»ikt voor H. B. 8. of Hymua slum of reu inrichting, waaronder én H. B. 8. èn Gymnasium behooren Een Lyceum la een inrichting vau onder wijs, waar het leer program zoowel voor H. 8 8. als voor Gymnaaium, de eerste twee la ren, hetzelfde is. Ile laatste vier jaren Is Mrt program voor beul» verschillend. Een d»rg«'lijk» Inrichting heHt een ontzag lik nul boven een H. B 8. of een Gymna sium. WantuM-r het kin«l de Lagere school ver laat, moeten de ouders mu bepaalde richting kiezen, hetzij H B 8. of Gymnasium. Deee knus wordt dus nu twee jaar verlaat, in i'laal» van op twaalfjarigen l«-e«fttj<l van het kind, kiest men nu op veertien jarigen leeftijd de een of ander» richting, wanneer men beter den aanleg en de capaciteiten van het kind kent. Een gram, maar worden me»r de vakken onderwe zen, dl© voor dien ieefty«i meer geschikt zyn, n.1. de levende talen, waaraan dan ook meer uren besteed worden. Met Duitsch wordt reeds het eerste jaar begonnen en met Eagslseh het tweede jaar, hetgeen op H. B. 8. of Gymnasium niet het geval is; oj» de levende talen hebben dc leer lingen dus een voorsprong, terwyl «te zwaar dere vakken verplaalal zyn naar later. Ook in de verdeeling van de lesvakken moet aan gepast worden aan den leeftijd. Op niet-KatlKilicke Lycea worden lauyn en Grieksch verwrongen in de vier laatste ja ren, hetgwn een groot betwaar is, omdat dit niet de gewen-elite klassieke vorming ge«-ft. Zoo'n opeengedrongen massa kennis kan niet tjjdperk vorwrong'-n worden, m <1* kla-sleke vorming weinig of niets terecht. Het samen gaan van «Ie twee eerste klawM'n met gelijk program is dn» eet. groot voordeel. Op de ongeveer 10 katholiek» Lycea in ons land, die reeds van 8 lot 12 jaar bestaan, wordt dit program doorgevoerd Op de twee eerste klassen wordt g«tnidde)d 4 uur per week In de klassieke talen les gegeven aan alten ook aan ben die Liter op do H. B 8. doorgaan. Welk ander voordeel is hierin jreiegeu? De leerlingen moeten later ontwikkelde ka tholieken worden; de intellectuecle leiders van het katholieke volk, do bestuurders van de Gemeenschap. Is hel dan niet van groot belang, dat zy, die algemeen ontwikkeld zijn, «Wik bekend iyn met de taal van Onto Moe der do II Kerk? e» dat zy niet als 'n aind of als 'n vreemdeling daar tegenover staan? Hoeveten kunnen van de liturgische han- d«*lingen In onze kerken weinig of niete vol gen en begry|M'n, omdat z|j de taal der H. Kerk niet begrypen? Daarom alreeds moest men zich ernstig veorn*men zjjn kinderen naar het Kathol Ook verdere vier jaren één uur L gegeven en de gron4dag h aJtij er desgewenscht zelf in door ku ren. den; deze zijn er nog slty«i ve«-l te weinig naar verhouding van het bovolkingsgvtal. Op het gebied van Katholieke cultuur, bezitten wy nog te weinig mannen, die iets nr«*steer>'ii \\>or de gemeenschap, voor het Vaderland. Dit is herhaaidelijk gebleken b|j hel bezetten van (Misten, waarvoor tediwamo leider» ge vraagd werden Heusch! d’r zijn voor «te Ka tholieken altjjd nog veel posten te bezetten; niet oin zo te bezetten, maar om het ideaal, den Katholieken geest tc brengen onder ons volk. Er wordt van ons Katholieken meer Me. al» zin vereisebt; zelfs mi nog ia er gebrek aan Katholieke teiders in verschillende vak- ken. Ik herhaal, wal ik deten winter in deca nter gezegd heb: Het is ons recht en onze plicht om «Mik in het Openbaar onderwijs de tilaalsen te bezetten, die on» toekomen; we nebben evenveel recht op «leze jmmU'U op do Openbare Middelbare en Hoogeru scholen. Er zyn niol te gauw te veel katholieke ontwikkelden. Waarom dan moeten dergelijko inrichtin gen juist katholiek zijn? Reeds eenige jaren terug gaven de BUscbojipeii in een schrij ven hun wil te kennen, dal overal Katho lieke, Bijzondere Ijigcre scholen «ijtgericht moesten worden. Daarin moeten wy hel be- wys zien, dat heel het onderwijs Katholiek moet zyn. En in bet kerkelyk wetboek slaat uit drukkelijk, dat de Geestelijke Overheid zich moet beijveren en do ouder» mo< t aan sporen dat «Ie katholiek» leerlingen dn ka tholieke schoten, Lagere, Middelbare en Hoogero bezoeken. En in «te H. Schrift lezen we: den weg, dien do jong» meiMch bewandelt, zal hy ntrnlt meer verlaten. Op den leeftij»! van 12 tot 18 jaar wordt de eigenlijke mensch gevormd; in dien »igl wordt de nenwh wat ie bljjft; dat ie <te lee(- tyd, waarin allen wakker wordt en waarin de b Per kwartaal voor Alkmaarsaaeeesf 1^— Voet buiten Alkmaar2A5 Mei Geïllustreerd Zondagsblad t s s f 0.60 hooger ven dat wil r kunnen w(j sten komen wil. Jk ben overtuig»! dat hü reu goede joe gen ia," zei zgn» saoeder, „alleen wat levens lustig en oanadeghund „Er brataal geen enkele, reden om h»m voor werkrl|k slecht te buwlen," antwoord de de rechter, ,^en w(j kunnen mek grond vnrwnchtrii «lat gebrek aan g«d<l hem ein delik wel verstandig asaken zal. Ik geluof niet dat hy ooit iets zal doen, wal hem met bet gerecht in aanraking brengt en acht h« m tot gwea bepaald slechte daad in staat! Wan- iM«er hst gwM dus op ia, staan him drni we gen upon, óf hy verhongert el» een beer, óf hy vindt ven betrekkit^ waarmede b|| den koet verdieuee kan, óf hjj komt weer bM u terug als de verloren zoon in de b« lUg schrift!" den n.iam harer dochter en keek «Óen rech ter vol verwachting aan. „Pauhne l» nu achttien jaar oud,” m<*rkt4 de rechter op, „Wanneer lik op al dte jaren terug iie, schijnt het my byna ónmogelijk, maar toch 1* het t«M>! Ik herinner me haar nog als klein kind toen gü had, «•n 't is me, alsof ik zoo bitter weinig ben veranderd. Nu is uw Pauline rrii vrouw en hoeft meer vastheid van karakter ah een die dubbel zoo oud lal De ty«l verricht toch wonderen!" is h< t liefste, beste meisje van de wereld," zei haar moeder loeder. „Daarin tien ik het volkomen met u een*,** hernam «ie vanhier. „Zy is flink, z«o verotandig, zoo waar ea oprecht," ging mevrouw Noten voort. „En toch is «ij niet koud of «msympatbtek. Wan neer hare aandoeningen woelen ojigewekt kan zij tiepaald in vuur geraken. Ik ben zeker, dat g»en zuster o<dt een broedeer, of ten dochter een moeler temlerder heeft Itef- g« had dan Pauline, Percy en te „Dat geloof ik gaarne. En nooit iels gemerkt van een «lan die iwierlyke en hinderlijke genegen, beid?" jong» menM'h andere inzichten krijgt, het de crisis in den menschenteeftijd, waarin beslist wordt niet alleen over het heele leven maar over de eeuwigheid. zou die lijd doorgebracht mouten wor den op een aeutrate school, waar geleerd wordt dc dagtaak te beginnen zumter <T«i«l en sunder geiled? Mim-U u onze kmdcrru in dien. y.1 lua werk loeren doen zonder God? Dtt beteekont neutraal onderwijs! Dit is atet alleen »en negatief iets, het Is eeu positief iets; h»t Itwren werken zonder God. Zomlen wy ouder», dat kunnen vranl»oor den, zouden wij onze kinderen, daaraan Overievereti? Ik wil niet beweren, aldus spr., dat alln kinderen, die neutraal ond«Twys gevolgd hebben, slecht gowordeu zyn, maar w»l weet ik dat by veten dit het geval is. Ik ken byna geen familie, of er ia een slactoffer v an dal onderwijs. Men verliest op «M neutrale onderwijsin richting zyn katholieke aanvuehug, d» groote massa raken we kwyt op neutrale H. B. 8. en Gymnasia. Hy bleef echter niet geheel vau huk weg, 'loch vertoond» zich daar af en toe ais h(j niets beters te doen had. Bums kwam hjj ont bijten of «»ok wel diaeereu, of vergezelde zyn lusters naar den schouwburg. Hy had zich den leiband zijner (lildflidMI lig leven, Een der ezecuteur» testamentair was Odiu Ketelte, rechter, dl* vroeger deelgenoot was geweest in de zaken van den heer Noten, en die smiert dien alljjd ia vriendschappe HA* betrekking tot de faaiilie had gestaan. Hy was een geaoiil man, die veel IuvIimmI had en kalm en rustig een groot vermogen bespaaidc. in haar angst over Ferry vroeg mevrouw Nolen haar vrieml om raad. Zjj kou niets beter» doen. De rechter boorde bare verinch- tingeu en augaten geduldig aan, terwyl zy «leeds trachtte haar zoon te veroolschtddi- l*n en tyne oudeugwnd» streken te vergoe- Ujken Toen zjj had uitgesproken, zat hjj met gevouwen handen aan de tafel, en staarde Van 1—5 regels flJ5 j elke regel meer f 0.35. Racisms eer regel f 0.75 voer de eerste paginavoor de overige pagina*» f 0 J0 j Rubriek „Vraag en aanbod” bij vooruitbetaling per plaatsing fO.ÓO per advertentie van 5 regels; ieder* regel meer fO.li

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1927 | | pagina 1