HOORN
LANDBOUW EN VEETEELT
Casoade - Drops
ii verkrijgbaar bij L’wen win
kelier in speciale CflSCldt-
zakjes a 18 cents per ons
Klein Allerlei.
EEN AUTOBESTUURDER MOET HET
HOOFD KOEL HOUDEN,
SPORT EN SPEL.
zrin.-sec.
Mej. fe. Smits, A. D. Z., A’dam
G. van Elburg, P. Z. P. C.,
I
I'waren voor: Ie klassement: 1. G. Brom; 2e
5
gewonnen
VOETBAL.
41.35
10.
Als
18.
22.
luikt
of
5.
6.
35.30
39.22
jyriestedenwedstrgd te Alkmaar.
werd te Alkmaar de drie-
tusschen Hoorn, Purmerend
Alkmaar voortgezet. Onder de weinige
«ter van Alkmaar.
2. W. Gla-
ie, Halfweg,
waar-
een
renners
WAARSCHUWING VOOR BEZITTERS
VAN TUINEN, BOOMGAARDEN EN
KWEEKERIJEN.
meerdermalen h4>
dat ir.
vervoer
14.
15.
8.
9.
ra-
ine-
ver-
s*-
een
do
van
16.
17.
1.
2.
3.
4.
11.
12.
18.
Dese laatste omstandigheid geeft ze het ge
vaarlijke
tijd der
igen aardigheid bezaten (bijv. Rum pier,
an, ook de Holl. Spijker) en in de bui-
tenlandsche legers zijn ze nog legio om de
eenvoudige reden, dat de meeste construc-
P. V. „HOORNSCHE LUCHTBODE’’
Prijslucht jonge duiven van Leerdam
Afstand 100 K.M. In concours 60 duiven.
Los 10 uur. Eerst aankomende die van Jae.
Olthof om 11 uur 12 minuten 10 seconden.
HOLLAND1A-NIEUWS.
In da gehouden vergadering, welke slecht
was bezocht, werd o.m. besloten binnenkort
Blauw Wit” uit te noodigen een wedstrijd
alhier te komen, spelen.
Mej. 8. van Diepen, D. A. W„
Alkmaar 5323
Mej. N. van Beek, D. A. W.,
Alkmaar 53.35
54.57
H. Hondsbeek, de Delft, Haarlem 57.21
Mej. A. de Goede, D. A. W.,
A1 k ri f 57 39
Mej. H. de Ruyter, Thetis, Zaandijk 54.57
Voor de Alkmaardcrs, die geen nationalen
prijs behaalden, waren extra prijzen beschik
baar gesteld Deze werden gewonnen dour:
19. Mevr. Dijkmans, Thetis, Zaandijk
20. ----- -
21.
NATIONALE WIELER WEDSTRIJDEN
TE ALKMAAR.
Op de grasbaan van het gemeentelijk
Sportpark te Alkmaar werden welgeslaagde
wieler-wedstryden gehouden, welke door
schitterend weer begunstigd werden.
De belangstelling was ïiiet bijzonder groot
hetgeen jammer was, daar er uitstekende
sport te zien gegeven is.
£en groot aantal deelnemers wa’s inge
schreven; 59 deelnemers verschenen aan de
start, hetgeen zeer zeker een behoorlijk aan
tal genoemd mag worden.
Dat de jury niet altijd een gemakkelijke
taak heeft, bleek ook nu weer. De renners
gaven althans eenige malen hun ongenoegen
te kennen over een of andere beslissing. Ook
de toeschouwers mengden zich eenige malen
in de leiding en dit lijkt ons zeer onprettig
voor een jury, wier taak nu altijd niet even
gemakkelijk is.
De wedstrijden hadden een vlot verloop
en een aantrekkelijke wedstry<L»vormde wel
de 60-rondenwedstrijden, waarin door eeni
ge renners en in 't bijzonder" door C. Wijn
berg mooi werk geleverd werd.
Ook de wedstrijd voor Veteranen, waar
aan renners van 54. 50 en 49 jaar en jonger
deelnamen, viel wel in den smaak.
De gedetailleerde uitslagen volgen hier
onder.
Na de voorstellings ronde van alle deel-
nemers, - welke ronde immer een aardige
aanblik oplevert, werd het programma ge
opend met denx af val wedstrijd voor nieuwe
lingen. Deze wedstrijd werd verreden in 3
series.
Ie serie: 1. N. W. Stoel; 2. B. Lap.
2e serie:-!. D. de Vries Czn.; 2. P. Nap.
3e serie: 1. I. G. van Os; 2. S. Lakeman.
De finale ging dus tusschen bovengenoem
de zes renners. De uitslag was 1. D. de Vries
Czn., Zaandam; 2. B. Lap; 3. N. W. Stoel,
gemaakt, hetgeen aan het slechte weer ge
weten moet worden.
Spr. wenschte „De Alkmaarsche Water
ratten” geluk met het goedgeslaagde zwem
feest. Het volgend jaar voorzag spr. een
pracht race tusschen Braam en Köhler.
Tenslotte hoopte spr., dat deze wedstrijd
een propaganda zou zijn voor de zwemsport.
Rest ons nog te vermelden, dat de belang
stelling ondanks het minder mooie weer, ta
melijk groot was. Aan beide zijden van 't
Kanaal werd de strijd door een groot aantal
kijkers gevolgd.
heeren: 1. F Kor m 2. D. G. van Beek;
ukmes. 1. Mej A Madderom, 2. Mej. 8.
van Diëten.
Na afloop der wedstrijden dankte de voor
zitter, de heer Lind, allen voor de medewer
king. Spr. vond het een succes, dat niemand
uitgevallen was.
Hierna werd het woord verleend aan den
heer L. K. Anthoni, voorzitter-kamprechter,
bondsofficial, die met een toepasselijk woord
de prijzen uitreikte.
Er zijn ongetwijfeld, aldus spr., betere tijden
ENK HUIZEN.
West-Frisia IHollandia I 22.
Deze beide Westfriesche clubs speelden
Zondag weder een der wedstrijden om het
wapen van West-Friesland. Voor dezen wed
strijd bestond groote belangstelling. Beide
clubs verschijnen met enkele invallers. Hol
landia mist haren keeper terwijl Wes-Frisia
enkel door niet medespelen van Vikus en
Ramkema tamelijk is verzwakt. Overigens
werd een fraaie wedstrijd te zien gegeven
en gaven beide partijen zich dan ook geheel.
Hollandia weet de leiding te nemen. West-
frisia is met^het schieten niet erg gelukkig
en enkele mooie voorzetten gaan dan ook
rakelings langs het doel. Ongeveer 10 mi
nuten voor rust begaat scheidsrechter Kor-
stanje de vergissing om rust te blazen. Als
fordt de
spelers
jden ook
Gistermiddag
«tedenwedstrijd
en
belangstellenden bevond zich de burgemees-
eter van Alkmaar.
Voor den driestedenwedstrijd werden on
derlinge wedstrijden voor jongens en meis
jes gehouden.
De uitslagen van den steden wedstrijd zijn
als volgt:
50 M. vrjje slag hoeren. Snelste Alkmaar-
der D. G. van Beek 34 2/5 sec. Snelste uit
Purmerend P. F. Kobus 36 1/5 sec. Snelste
uit Hoorn A. Keizer 49 sec.
50 M. vrije slag dames. Snelste Alkmaar-
ache mej. S. v. Diepen 50 3/5. Snelste Pur
merend, mej. M. Weehuizen 43 2/5. Snelste
Hoorn D. Bosma 58 4/5.
50 M. rug heeren. Snelste Alkmaarder P.
Koorn 49 1'5. Snelste Purmerend H. Noome
49 eec. Snelste Hoorn D. Takes 70 1/5.
50 M. rug Dames. Snelste Alkmaarsche A.
Madderom 63 2/5. Snelste Purmerend M.
Weehuizen 50 sec. Snelste Hoorn D. Bosnia
57 1/5 sec.
200 M. vrije slag hoeren. Snelste Purmer
end P. Kobus 3.02 3/5. Snelste Alkmaar P.
Koorn 3.21 4/5. Snelste Hoorn P. Wessel-
man 4.24 1/5.
50 M. schoolslag dames. Snelste Alkmaar-
schc J. Boulonois 52 sec. Snelste Purmerend
M. Weehuizen 46 2/5. Snelste Hoorn mevr.
Koldewyn 72 sec.
4X50 M. wisselslag esetafette hoeren: 1.
Alkmaar 2.49 3/5; 2. Purmerend 2.53 3/5; 3.
Hoorn 3.32.
4 X 50 M. schoolslag estafette dames: 1.
Purmerend 3.29; 2. Alkmaar 3.40 2/5; Hoorn
niet geatart.
Stand na twee ontmoetingen: Heeren Alk
maar 6614 p.; Purmerend 63^ p.; Hoorn
25 p.
Dames Purmerend 78 p.; Alkmaar 46 p.;
Hoorn 22 p.
beiden van Amsterdam.
Sprintwedstrijd voor amateurs. Deze
ce werd verreden in 3 series en over 750
ter.
Ie serie: 1. C. Hcndriksen.
2e serie: 1. H. A. Adan.
Deze serie bood een spaunenden strijd tus
schen Adan en Wijnberg.
Serene: 1. Th. Vogel.
RiÉse, die in deze serie tegen Vogel reed,
bleek niet zoo sterk als ’t vorige jaar.
In de finale kampten dus: Hendriksen,
Adan en Vogel. Dit was, zooals te verwach
ten was, een spannende rif. Het onderling
verschil was dan ook gering: 1. H. A. Adan;
2. C. Hendriksen; 3. Th. Vogel, allen van
Amsterdam.
Alsnn werd verreden de steden-wedstrjjd
Alkmaar versus Zaandam.
Voor Alkmaar verdedigden deze kleuren
de vereeniging „Ons genoegen” met de rij
ders J. J. Molenaar, G. Jonker, P. Nap ,en
J. Bierman en voor Zaandam de vereeniging
„D.T.S.”, met de rijders D. Smit, Ps. Kitty,
C. Hartog en D. de Vries Tzn.
Bjj dezen wedstrijd was „Onderling Genoe
gen” niet gelukkig. Reeds bij den start kreeg
Molenaar pech, waardoor Alkmaar met drb
renners o-.-erbleef. Tenslote viel ook Jon-
al enkele spelers het veld uit zijn!
vergissing hersteld en moeten d
terug keeren. Al wordt van beide
al hard gewerkt de Hollandianen weten hun
voorsprong te behouden.
Na de rust zyn de eerste aanvallen voor
Westfrisia en deze geven alle verwachting
dat het eind niet zal komen met dezen stand.
Het Hollandiadoel wordt krachtig bestookt.
Ondanks deze pogingen echter gelukt het de
gasten zich vrij werken en gelukt het we
der een punt in de wacht te slepen. West-
frisja toont zich niet in het minst ontmoe
digd; zelfs wordt nog met meet élan aange
pakt.
Als door de Weetfrisianen de rechtsbuiten
verwisseld blijkt dit goed gezien te zijn.
Reeds meerde^ Tkalen heb ik gewaar
schuwd tegen de praktijken van lieden, die
voorgeven in staat te zijn allerIFi zieke
boomen en andere gewassen door ccn be
handeling te genazen, maar die in zeer vele
gevallen niets ander< doen dan een volko
men waydcloos middel toette passen, voor
welke a/nwending zij gewoonljjk een flink
bedrag berekenen. Na deze praktijk op een
plaats zeer korten tijd te hebben uitge
oefend, verdwijnen zij maar beginnen dit
voor hen winstgevend bedryf weer op een
andere plaats. Zeer kort na elkaar heb ik
drie, berichten over dergelijke gevallen ont
vangen die betrekking hadden op de gene
zing van iepenboomen, welke aangetast zou
den zijn door de iepenziekte van perzikboo-
men, die leden aan de 'laodglansziekte en
van zieke vruchtboomen. Het is uitgeslo
ten. dat een behandeling tegen.deze ziekten
eenig resultaat kon opleveren, terwijl in een
geval daarbij nog „bacterie mest” werd ver
kocht. In vcrbaiyi hiermede wil ik nogmaals
alle bezitters van tuinen: boomgaarden cn
kweekerijen waarschuwen tegen de praktij
ken van lieden, die onder de voor«piegeling
van mooie resultaten te zullen bereiken, be
handelingen toepazen, die geheel of vrijwel
geheel waardeloos zijn.
Indien dergelijke personen him diensten
aanbieden raad ik belanghebbenden aan, on
der overlegging van zieke plantcndeelen
aan het hoofdbureau van den Plantenziek-
tenkundigen Dienst te Wapeningen of aan
een der op andere plaatsen w rkzaam ge
stelde ambtenaren van dien Dienst advies
te vragen omtrent de voorgenomen bestrij
ding.
Vooraf moet degene, die zich voor de be
handeling aanmeldt, dan opgeven, waarme
de en op welke wijze hij die behandeling wil
toepassen. Tcrwyl hy controle moet toelaten
op de door hem gebruikte middelen.
Alleen onder deze voorwaarden late tpen
lieden toe tot het uitvoeren van bespuitin-
gen
vrucht-
hechte vliegtuigconstructie andere
kunsttoeren als looping,
mann haast niet meer di
ger die, een der laatete figui
cjjn roeren beweegt, voelt he
geh'
hij I
de roeren meer, soodat het geneigd is, tot
het gevaar.
Valt een
De beantwoording van deze vraag hangt
geheel af van fabricaat en type der machine.
Zeer vele buitenlandsc.be constructies heb
ben een geprononceerde neiging om, zoo
gauw als ze te weinig snelheid hebben, in
derdaad die noodlottige beweging aan te
nemen en er in te volharden. Bij de Neder-
landsche Mila L. V. A. zijn dan ook ver
schillende typen in gebruik geweest, die de
ze ei£
Farman, ook
tenl&ndsche legers zün
eenvoudige reden, dai
teure nog geen andere typen weten te bou
wen. Een dergelijk toestel, dat door den
▼lieger te steil wordt opgetrokkéfi, hetzij op-
«ettelyk, hetzij uit onoplettendheid, d1
plotseling voorover en begint, links-
rechtom draaiend met vaak nijdige rukken,
omlaag te storten. En een groote behendig
heid wordt vereiseht om de beweging te
stuiten. De gecombineerde omstandigheden,
dat de-noodige zelfbeheersching althans bij
leerlingen op zoo’n moment vaak mankeert,
en dat de noodige manoeuvre om het toestel
te redresseeren, nog een tegennatuurlyke is,
lelden dan vaak tot een catastrophe.
Moge nu menig buitenlandsch fabricaat
neiging tot de vrille hebben de Fokker
heeft in bet algemeen juist neiging zich daar
uit vanzelf te herstellen. Sómmige typen,
bijv, de Fokkerjager D VII, zjjn er zelfs
haast niet ih te krjjgen. I)e vlieger, die de
D VII in de vrille wil dwingen, moet eerst
met af ge zetten motor het'toestel zoo vl^k
houden, dat alle snelheid er uit raakt en dan,
als' het uiterst wankel ligt, met eefi nydigen
ruk tegelijk den stuurknuppel van het hoog
teroer naar zich toe rukken en hét richtings
roer geheel uitschoppen. Dan wil het, mis
schien, wel een vrille worden, maar als de
▼Meger beide roeren niet in dien uitersten
stand houdt, komt de Jager met bekwamen
spoed weer recht! De nieuwe, zware typen,
als byv. de V VII werken er zich ook al
haast met eigen wil uit En de schoolvlieg-
tuigen 8 II en 8 IV, waarop de leerlingen
hun eerste vijftig uren alléén vliegen en dio
er dus bet meest op aankomen kunnen zoo
steil „overtrokken” worden als men wil, ze
nemen de vrille, zonder een uiterste poging
in die richting, beslist niet aan.
Hoe wordt een toestel uit de vrille ge
haald? Zooals gezegd, is de vereischtc ma
noeuvre haast tegennatuurljjk waaruit het
te verklaren t>, dat menig jong vlieger in
bot kritieke moment haar niet heeft toege
past. Behalve dat, zooals natuurlijk is
het richtingroer tegen de draairichting der
vrille wordt ingeschopt moet het hoogteroer
d» machine n.l. nipt, op willen richten, maar
Tijdens het hevige onweer, dat Zater
dagnacht boven Zoeterwoude woedde, is een
paard van den landbouwer Th. K. door dón
bliksem doodgeslagen.
Zaterdagnacht is te Gameren uit den
stal van den landbouwer B. een paard ge
stolen. ’s Middags is de dader in den Bies-
bosch aangehouden én naar de gevangenis te
Tiel overgebracht.
Een blijkbaar beschonken man, aan
wien geweigerd werd mét' de autobus van
het Station S.S. Ede naar hetMkjrp te rijden,
greep het portier van de bus, toeft deze weg
reed. viel en werd overreden. De man was
dadelijk dood.
Te Millingen hce.ft oen schipper een lijk
opgehaald van een onbekend gebleven mans
persoon, die des nachts tusschen twee sche
pen beklemd is geraakt en verdronken.
"wageh was, liep een snede over het 1
voorhoofd op. De materieele, schade is
vrij aanzienlijk.
EEN METEOORSTEEN.1
Tijdens een hevig onweder, dat zich
Vrijdagnacht boven Gouda ontlastte, is
een iQgteoorsteen uit deriucht komen-
vallen en terecht gekomen op een riool
in de Erasmusstraat. De steent> wegen
de I2’ï K.G. cn een omvang hebbende
van 27 maal 24 maal 12 c.M. sloeg een
gat van 75 c.M. diepte in den grond.
Een duur ritje van twee
studenten.
Vrijdagavond te ongeveer tien uur
reed een auto, bestuurd door F. C. A. B.,
te Rijswijk, in groote snelheid op den
Haagweg in de richting Delft. In den
auto bevond zich nog een student uit
Delft De heeren kwamen uit Scheve-
ningen en waren in een vroolijke stem-
ming. In de bocht bij de Hoornbrug ver
loor de bestuurder de macht over zijn
stuur. De auto vloog tegen een paal van
het electaisch licht en tegen de borst
wering van de brug, met het gevolg, dat
de lichtpaal afknapte en de borstwering
gedeeltelijk were! vernield. De auto, een
huurwagen, werd geheel in elkaar ge
reden en moest later door een kraanwa-
gen worden weggesleept.
Het vroolijke tochtje zal den heeren
heugen. Zij 'zijn aansprakelijk Voor de
kosten van den vernielden auto en de
schade, aan de brug toegebracht, wel
ke worden geschat op f 500.
Tegen den bestuurder werd proces
verbaal opgemaakt. Hij werd, evenals
rijn vriend, licht gewond.
DE VRILLE.
A. Vy. te Soestcrbêrg schrijft aan het Va
derland.
Na het treurige ongeluk, dat op het mari-
nevliegveld de Kooy aan twee leerling-vlie-
gerg het leven kostte doordat, naar de bla
den meldden, hun toestel on geringe hoogte
in een vrille geraakte, zullen ongetwijfeld
vele outsiders zich weer hebben afgevraagd,
wat het toch wel zeggen wil, als een vlieg
tuig in de vrille komt en of zulks waar
lijk altijd levensgevaarlijk is voor de inzit
tenden. Een feit is het, dat de vrille in do
luchtvaart nog steeds de groote boeman is
en het meerendeel der ongelukken te wij
ten is aan vrilles, waaruit de vliegers hun
machine niet meer weten te balen. Een paar
woorden over het zwarte schaap onder, de
▼liegmanoeuvreeringen mogen dienen om
de weetgierigen in te lichten en..,, eenige
ongerustheid te doen verdwijnen.
Een toestel is „in de vrille”, wanneer het,
met den neus naar beneden en wentelend
Om zijn lengteas, dus in kurketrekkerbaan,
naar beneden stort, zóó dat de lucht op de
roeren weinig of geen druk meer uitoefent
cachet, dat in den tegenwoordi^en
tonneau of Immel-
Iragen. Want de vlie-
iren vliegende,
iet toestel direct
’’loorzamen en den stand innemen, waartoe
het dwingt. Maar het toestel, dat „in de
vrille” is, heeft fcrywel geen luchtdruk op
VV avcTivii iuori[, w*
den grond toe door te storten. Daarin schuilt
toestel gemakkelijk in de vrille?
Do Hollandiaverdediging krygt het ftn mei
de vlugge Van Es te doen en heel lang duuft
het niet of ook Westfrisia vindt het net Een
der Hoornsche spelers komt hierbjj met zttr.
hoofd in aanraking met de paal en moet zictf
laten verbinden. liet spel wordt doorge-
speeld en niet lang daarna weet Westfrisia
voor de tweede maal te scoren. Hollandia
dat inziet dat op deze manier het pleit wordt
verspeeld gaat zich met de restcerende 10
man op verdedigen toeleggen.
Op de Westfrisiahelft wordt niet meer ge
speeld. Kogel op kogel wordt afgeschoten
naar het Hollandiadoel, doch de hechte ver
dediging geeft geen kans en het eind bren^
dan ook gelijken stand.
GESLAAGD.
Onze stadgenoote Mej .M. v. Berkel ts ge
slaagd voor de akte onderwijzeres by het
voorbereidend onderwijs.
WEST' FRIESCHE BOND VAN VRACHT
LIEÜEN „GEMEENSCHAPPELIJK BE
LANG”.
In café J. Pin. Coen vergaderde Zondag
bovenstaande bond onder leiding van den
heer A. Otter. Na opening deed de secretaris
de heer G. May voorlezing der notulen wel
ke ongewijzigd werden vastgesteld. Onder
de ingekomen stukken was o.m. een
slag van de vergadering welke was
houden met de veerhuishouders om tot
meerdere gelijkheid te komen inzake
tarieven. Het verslag maakte melding
een goede oplossing der kwestie, waarbij
o.m. een tariefsverlaging was bereikt. Een
ander ingekomen schrijven maakt melding
»van onderhandelingen met de Shel.-Mij.. met
het doel het vervoer der door deze Mij. per
Hoornsche Boot aangevoerde benzine be
stemd voor de dorpen door, tjs vrachtlieden f
tc doen geschieden. Een paar Vertegenwoor
digers dezer maatschappij zullen ter yerga
dering komen, teneinde te trachten aan het h
verzoek van den bond tegemoet te komen.
Medegedeeld werd nog dat de penningmees
ter de hc’f'r Visser voor zijne functie had
bedankt, omdat de l^nkrekening hem te om
siachtig was. De rekening 1927 wordt ver-
volgens in orde bevonden met een saldo van
f539MH. Als bestuursleden worden voor de
aftredende heeren A. de Jong en J. Groot
en in do vacature Visser gekozen de beide
aftredende leden en de heer Buishand.
Vervolgens heeft het onderhoud met d>‘
vertegenwoordigers der Bataafsche My.
over het vervoer der Shell-benzine plaats.
Men komt tpt de overeenstemming
het vervolg de vrachtlieden het
vanaf Hoorn door West-Friesland krijgen.
Het jaarverslag wordt met aandacht g®
volgd.
Na het verslag van de B.B.N. en eemge
huishoudelijke zaken wordt de vergadering
gesloten.
ZWEMMEN.
Zaterdagmiddag en Zondag zyn door de
Zwemclub „De Alkmaarsche Waterratten”
zwemwedstrijden gehouden, welke goed ge
slaagd mogen heeten.
Nationale 2 K.M. wedstrijd.
Ofschoon het weer zich Zaterdagmorgen
allesbehalve mooi liet aanzien, hield het zich
tydens den wedstrijd en daarna uitstekend.
Ondanks er te Rotterdam eveneens een 2
K.M. wedstrijd gehouden werd, waren ei
toch 22 inschrijvers, o.w. 12 dames. Alle
ingeschrevenen verschenen aan den start,
terwjjl het zeker met eerc gememoreerd mag
worden, dat alle 22 deelncmers(ster8) de 2
K. M. uitzwommen. Vanzelfsprekend waren
de tijden nogal uiteenloopcnd en was het ver
schil van tjjd tusschen de eerste en de laat-
groot maar over het algemeen waren de
gemaakte tijden niet bepaald mooi te noe
men. Het spreekt vanzelf, dat wy hiermede
hoofdzakeljjk bedoelen de tyden der eerst-
aankomeiiden. Het weer was hierby wellicht
de grootste factor.
Jac. Köhler van Bet IJ te Amsterdam,
die in 1925 den wisselboker won het vo
rige jaar is de wedstryd door omstandig
heden niet doorgegaan moest bij dezen
wedstrijd in A. J. Braam van de H.P.C. te
te Heemstede beslist zijn meerdere erkennen.
Bij het keerpunt nam v. Braam de leiding
om deze niet meer af te staan. H. Caarls
wend derde, waarby men rekening moet
houden met ’t feit, dat hy thans een nieuwe
slag in toepassing bracht.
Van de dames kwam gis eerste aan Mej.
Smits van A. D. Z.. Amsterdam die den
mooien baker, uitgeloofd door den heer v.
Diepen, ter gelegenheid van zijn 25-jarig ju
bileum; tweede was. Mej. A. L. Koeman van
D. A. W. te Alkmaar. Inderdaad een mooie
prestatie van Mej. Koeman. Derde was Mej.
J. Rujjsenaars van de H. P. C. te Heemstede.
De volledige uitslkg luidt:
A. J. Braam, H. P. C., Heemstede 34.46
J. Köhler, Hot IJ. Amsterdam
H. Caarls, D. W. R., Haarlem
A. H. de Bruyn Jr., D. W. R.,
Haarlem 39.44
Purmerend 42.16
P. Koorn. D. A. W. Alkmaar 42.23
D. G. v. Beek, D. A. W.. Alkmaar 44.26
Mej. A. L. Koeman, D. A. W.,
Alkmaar 45.03
Mej. J. Rujjwenaars, H. P. C.
Heemstede 45.25
J. Hoogland, D. A. W. Alkmaar 45.47
Mevr. Venema, Zignea. Haarlem 46.18
Mej. F. Metielemans, Thetis,
Zaandijk 48.17
Mej. J. Bakker, Thetis, Zaandyk 48.32
Mej. A. Madderom, D. A. W.,
Alkmaar 51.14
M. A. Gillen. D. A. W., Alkmaar 52.34
Parol bij doorzitten en stnkloonen der Huid
juist willen bijsteken, waardoor de reeds
enorme snelheid nog grooter wordt, zoodat
druk op de roeren komt cn het toestel han
delbaar wordt. Zooals vanzelf «pre .t,
vereiseht dit tegénwoordigheid van geest,
waartoe het moment zich niet leent..
Maar iedere Fokker, die al niet vanzelf uit
de vrille is gekomen, zal met den moesten
spoed aan die manoeuvre gehoorzamen.
Nu is, ook bij het veiligste toestel, natuur
lijk de vrille, welke op lage hoogte wordt in
gezet, steeds gevaarlijk, omdat dan de tyd
voor redenoering ontbreekt. Waarschijnlijk
is naar de courantenberichten te oordeo-
len het ongeluk op het marinevliegveld
hieraan te wijten. Daarbij komt, nog, dat het
type schoolvliegtuig, waarop de Teerlingen
vlogen, S III, juist het eenige type is, dat
de vrille goed wil aannemen. Waarschijnlijk
heeft de bestuurder het toestel te weinig
snelheid gegeven; het is in de. noodlottige
spiraal gekomen en zoo, na een of twee om
wentelingen reeds, ter aarde gesmakt.
Zooals gezegd: reden tot wantrouwen in
het Hollandsch fabrikaat is hier niet In het
minst. De Fokker heeft ook op dit speciale
gebied zijn sporen van soliditeit verdiend.
Boven de Soesterhcrgsche vlieghei boort de
vrille, niet minder dan de looping of de Im-
melman tot de dagclyksche tooneelen en
niemann is er, die er nog met eenig wantrou
wen naar zal kijken. Bij de groote meeting
der Engelsche Royal Air Force te Hendon
is het zelfs wel vertoond, dat geheele esca
drilles tegeljjk in de vrille gedrukt werden
en er op commando, gelijk werden uitge
haald!'Een bewys van meesterschap over de
beweging, dat geen commentaar behoeft.
ker l>ij de voorlaatste ronde uit. Erkend dient
tcchter, dat Smit van de Zaandammers uit
stekend reed, lljj was ’t, die het tempo aan
gaf en tenslotte zijn drietal een der Zaan
dammers was ook uitgevallen - de Alk-
maarders deed pasecercn.
j.D.T.S.”, Zaandam, won dan ook verdiend
den prijs en de renners daarvan een r .odaille.
Daarna was hot de beurt van de vetera
nen. Inderdaad was het zeker een prestatie
van deze renners. Zooals wij reeds in den
aanvang mededeelden waren er renners bij
van 54, 50 en jonger. En dan een wedstrijd
rijden over 5000 meter, in een buhoorljjk
tempo, mag zeker een prestatie genoemd
worden.
In dezen wedstrijd reed Sijbrands byzonde»
tactisch: steeds zorgde hij de tweede plaats
te bezetten en hield dan het wieltje van zijn
voorganger. De Jong rond ook zeer goed,
meermalen had hy den kop en reed in een
flink tempo.
Medegedeeld werd nog, dat Snyders va#
Uithoorn, die de vorige week het kampi
oenschap van Veteranen wist te veroveren,
aan dezen wedstryd deelnam. Hij viel ech
ter wat tegen en bleef steeds een halven
baanwachter. Tenslotte- bleven een vijftal
renners in de baan eg wel de Jong, Sij-
brands. Hnikter, van palen en Snijders.
In de laatste ronde vont stond nog jen
spannende atryd. Do J<mg had weer de flei-
ding veroverd met Sijbrands steeds aan zijn
wiel. Tn de laatste ronde spurtte Sijbrands
geweldig cn passeerde do Jong onweer
staanbaar. Betrekkelijk kort voor de finish
kreeg hij evenwel pech, zoodat de Jong hem
toch nog van de streep halen kon.
1. N. J. de Jong: 2. Sijbrands; 3 J. H.
Siecker allen van Amsterdam.
Koppel wedstrijd voor nieuwelingen over
12500 Meter. Bij dozen wedstrijd viel op
dat door verschillende koppelgenooten
slecht overgenomen werd.
Na een 41) tal ronden had het koppel Beti-
deker-Visser oen ronde voorsprong op de
anderen, behalve op het koppel Prins-Moer-
man. Verschillende renners gaven hierbij op,
omdat hier bijna voortdurend gesprint werd.
Tenslotte waren nog vier koppels van de
10 in de haan.
1. J. Beudoker-J. Visser, Amsterdam; 2
H. Prins-A. Moerman. Amsterdam; 3 D. J.
Klopper-TI. W. C. Klopper. Amsterdam.
Na de pauze de wedstrijd met klassemen
ten voor amateurs over 15000 meter. Oom de
20 ronden werd «een klassement gehouden,
waarbij de eerst over de steep gaande cn-
ncr 3, de tweede 2 en de derde 1 punt
kreeg. Bij het laatete klas*eme»t werden
de punten verdubbeld. Voor elke ronde
voorsprong werd '15 extra punten toege-
kehd.
In dezen wedstryd reed Wijnberg
lijk schitterend. Na 10 ronden wint hy
ronde voorsprong op alle andere
le veroveren.
Van de andere in de baan zynde ren
ners liep ook Brom uit en na 35 ronden wist
Wijnberg zijn voorsprong tot 2 ronden te
vergrooten, waarby Brom een ronde voor
sprong op de overige renners wist te nemen.
Na 44 roirden waren er nog 5 renners in de
baan. Het hoofd-pcleton werd gevormd door
Adan, Wijnberg en Brom, gevolgd door
Hendriksen en Vleyhaar. De eind-uitslag
was: 1. C. Wijnberg 35 punten; 2. O. Brom
22 punten; 3. H. A. Adan, 10 punten.
De klassementen, waarbij voor elk klas
sement een premie (een kaas) verreden werd
x_ -t 1_1—-X- 4 T»_
E. J. Lammert; 3. II. A. Adan.
2e klassement: 1. H. A. Adan, 2. J. Brom
3 C. Wijnberg,
laatste klassement: 1. H. A. Adan. 2. C.
Wijnberg. 3. G. Brom.
Wedstrijd voor nieuwelingen over 7.500
meter, voor hen, die in den afvalwedstryd of
in den koppetwedstrijd niet tot de prijswin
naars behoorden. 1. J. Overdijkt
zenap, te Amsterdam; 3. P. Kowii
4. D. v t Riet, Amstelmeer.
De premie (een kaas) werd
door Glasenap.
I>e populaire wedstrijden op toer- of
transportrywielen kon wegens geen deelna
me niet doorgaan.
Vermelden wij nog, dat door den heer
Joh. Lansen, lijstenfabrikant, Alkmaar, 3
etsen beschikbaar gesteld waren voor do
drie oudste- deelnemers van de veteranen
wedstrijden. 'Deze kwamen in ’t bezit van
H. W. proenendaal, 54 jaar; Sijbrands 50
jaar en van Wissen 49 jaar.
Hiermede waren ile wedstrijden beëindigd
en werden de prijzen, bestaande uit bekers,
inedaillos en kunstvoorwerpen uitgereikt by
den heer Van Gij zen.
ipen
cn andere beetrydingsmethoden by
en andere hoornen en planten.
DE INSPECTEUR,
Hoofd van den Pl^ntenziektcn-
kundigen Dienst
N. VAN POETEREN