HOORN LANDBOUW EN VEETEELT Casoade - Drops ii verkrijgbaar bij L’wen win kelier in speciale CflSCldt- zakjes a 18 cents per ons Klein Allerlei. EEN AUTOBESTUURDER MOET HET HOOFD KOEL HOUDEN, SPORT EN SPEL. zrin.-sec. Mej. fe. Smits, A. D. Z., A’dam G. van Elburg, P. Z. P. C., I I'waren voor: Ie klassement: 1. G. Brom; 2e 5 gewonnen VOETBAL. 41.35 10. Als 18. 22. luikt of 5. 6. 35.30 39.22 jyriestedenwedstrgd te Alkmaar. werd te Alkmaar de drie- tusschen Hoorn, Purmerend Alkmaar voortgezet. Onder de weinige «ter van Alkmaar. 2. W. Gla- ie, Halfweg, waar- een renners WAARSCHUWING VOOR BEZITTERS VAN TUINEN, BOOMGAARDEN EN KWEEKERIJEN. meerdermalen h4> dat ir. vervoer 14. 15. 8. 9. ra- ine- ver- s*- een do van 16. 17. 1. 2. 3. 4. 11. 12. 18. Dese laatste omstandigheid geeft ze het ge vaarlijke tijd der igen aardigheid bezaten (bijv. Rum pier, an, ook de Holl. Spijker) en in de bui- tenlandsche legers zijn ze nog legio om de eenvoudige reden, dat de meeste construc- P. V. „HOORNSCHE LUCHTBODE’’ Prijslucht jonge duiven van Leerdam Afstand 100 K.M. In concours 60 duiven. Los 10 uur. Eerst aankomende die van Jae. Olthof om 11 uur 12 minuten 10 seconden. HOLLAND1A-NIEUWS. In da gehouden vergadering, welke slecht was bezocht, werd o.m. besloten binnenkort Blauw Wit” uit te noodigen een wedstrijd alhier te komen, spelen. Mej. 8. van Diepen, D. A. W„ Alkmaar 5323 Mej. N. van Beek, D. A. W., Alkmaar 53.35 54.57 H. Hondsbeek, de Delft, Haarlem 57.21 Mej. A. de Goede, D. A. W., A1 k ri f 57 39 Mej. H. de Ruyter, Thetis, Zaandijk 54.57 Voor de Alkmaardcrs, die geen nationalen prijs behaalden, waren extra prijzen beschik baar gesteld Deze werden gewonnen dour: 19. Mevr. Dijkmans, Thetis, Zaandijk 20. ----- - 21. NATIONALE WIELER WEDSTRIJDEN TE ALKMAAR. Op de grasbaan van het gemeentelijk Sportpark te Alkmaar werden welgeslaagde wieler-wedstryden gehouden, welke door schitterend weer begunstigd werden. De belangstelling was ïiiet bijzonder groot hetgeen jammer was, daar er uitstekende sport te zien gegeven is. £en groot aantal deelnemers wa’s inge schreven; 59 deelnemers verschenen aan de start, hetgeen zeer zeker een behoorlijk aan tal genoemd mag worden. Dat de jury niet altijd een gemakkelijke taak heeft, bleek ook nu weer. De renners gaven althans eenige malen hun ongenoegen te kennen over een of andere beslissing. Ook de toeschouwers mengden zich eenige malen in de leiding en dit lijkt ons zeer onprettig voor een jury, wier taak nu altijd niet even gemakkelijk is. De wedstrijden hadden een vlot verloop en een aantrekkelijke wedstry<L»vormde wel de 60-rondenwedstrijden, waarin door eeni ge renners en in 't bijzonder" door C. Wijn berg mooi werk geleverd werd. Ook de wedstrijd voor Veteranen, waar aan renners van 54. 50 en 49 jaar en jonger deelnamen, viel wel in den smaak. De gedetailleerde uitslagen volgen hier onder. Na de voorstellings ronde van alle deel- nemers, - welke ronde immer een aardige aanblik oplevert, werd het programma ge opend met denx af val wedstrijd voor nieuwe lingen. Deze wedstrijd werd verreden in 3 series. Ie serie: 1. N. W. Stoel; 2. B. Lap. 2e serie:-!. D. de Vries Czn.; 2. P. Nap. 3e serie: 1. I. G. van Os; 2. S. Lakeman. De finale ging dus tusschen bovengenoem de zes renners. De uitslag was 1. D. de Vries Czn., Zaandam; 2. B. Lap; 3. N. W. Stoel, gemaakt, hetgeen aan het slechte weer ge weten moet worden. Spr. wenschte „De Alkmaarsche Water ratten” geluk met het goedgeslaagde zwem feest. Het volgend jaar voorzag spr. een pracht race tusschen Braam en Köhler. Tenslotte hoopte spr., dat deze wedstrijd een propaganda zou zijn voor de zwemsport. Rest ons nog te vermelden, dat de belang stelling ondanks het minder mooie weer, ta melijk groot was. Aan beide zijden van 't Kanaal werd de strijd door een groot aantal kijkers gevolgd. heeren: 1. F Kor m 2. D. G. van Beek; ukmes. 1. Mej A Madderom, 2. Mej. 8. van Diëten. Na afloop der wedstrijden dankte de voor zitter, de heer Lind, allen voor de medewer king. Spr. vond het een succes, dat niemand uitgevallen was. Hierna werd het woord verleend aan den heer L. K. Anthoni, voorzitter-kamprechter, bondsofficial, die met een toepasselijk woord de prijzen uitreikte. Er zijn ongetwijfeld, aldus spr., betere tijden ENK HUIZEN. West-Frisia IHollandia I 22. Deze beide Westfriesche clubs speelden Zondag weder een der wedstrijden om het wapen van West-Friesland. Voor dezen wed strijd bestond groote belangstelling. Beide clubs verschijnen met enkele invallers. Hol landia mist haren keeper terwijl Wes-Frisia enkel door niet medespelen van Vikus en Ramkema tamelijk is verzwakt. Overigens werd een fraaie wedstrijd te zien gegeven en gaven beide partijen zich dan ook geheel. Hollandia weet de leiding te nemen. West- frisia is met^het schieten niet erg gelukkig en enkele mooie voorzetten gaan dan ook rakelings langs het doel. Ongeveer 10 mi nuten voor rust begaat scheidsrechter Kor- stanje de vergissing om rust te blazen. Als fordt de spelers jden ook Gistermiddag «tedenwedstrijd en belangstellenden bevond zich de burgemees- eter van Alkmaar. Voor den driestedenwedstrijd werden on derlinge wedstrijden voor jongens en meis jes gehouden. De uitslagen van den steden wedstrijd zijn als volgt: 50 M. vrjje slag hoeren. Snelste Alkmaar- der D. G. van Beek 34 2/5 sec. Snelste uit Purmerend P. F. Kobus 36 1/5 sec. Snelste uit Hoorn A. Keizer 49 sec. 50 M. vrije slag dames. Snelste Alkmaar- ache mej. S. v. Diepen 50 3/5. Snelste Pur merend, mej. M. Weehuizen 43 2/5. Snelste Hoorn D. Bosma 58 4/5. 50 M. rug heeren. Snelste Alkmaarder P. Koorn 49 1'5. Snelste Purmerend H. Noome 49 eec. Snelste Hoorn D. Takes 70 1/5. 50 M. rug Dames. Snelste Alkmaarsche A. Madderom 63 2/5. Snelste Purmerend M. Weehuizen 50 sec. Snelste Hoorn D. Bosnia 57 1/5 sec. 200 M. vrije slag hoeren. Snelste Purmer end P. Kobus 3.02 3/5. Snelste Alkmaar P. Koorn 3.21 4/5. Snelste Hoorn P. Wessel- man 4.24 1/5. 50 M. schoolslag dames. Snelste Alkmaar- schc J. Boulonois 52 sec. Snelste Purmerend M. Weehuizen 46 2/5. Snelste Hoorn mevr. Koldewyn 72 sec. 4X50 M. wisselslag esetafette hoeren: 1. Alkmaar 2.49 3/5; 2. Purmerend 2.53 3/5; 3. Hoorn 3.32. 4 X 50 M. schoolslag estafette dames: 1. Purmerend 3.29; 2. Alkmaar 3.40 2/5; Hoorn niet geatart. Stand na twee ontmoetingen: Heeren Alk maar 6614 p.; Purmerend 63^ p.; Hoorn 25 p. Dames Purmerend 78 p.; Alkmaar 46 p.; Hoorn 22 p. beiden van Amsterdam. Sprintwedstrijd voor amateurs. Deze ce werd verreden in 3 series en over 750 ter. Ie serie: 1. C. Hcndriksen. 2e serie: 1. H. A. Adan. Deze serie bood een spaunenden strijd tus schen Adan en Wijnberg. Serene: 1. Th. Vogel. RiÉse, die in deze serie tegen Vogel reed, bleek niet zoo sterk als ’t vorige jaar. In de finale kampten dus: Hendriksen, Adan en Vogel. Dit was, zooals te verwach ten was, een spannende rif. Het onderling verschil was dan ook gering: 1. H. A. Adan; 2. C. Hendriksen; 3. Th. Vogel, allen van Amsterdam. Alsnn werd verreden de steden-wedstrjjd Alkmaar versus Zaandam. Voor Alkmaar verdedigden deze kleuren de vereeniging „Ons genoegen” met de rij ders J. J. Molenaar, G. Jonker, P. Nap ,en J. Bierman en voor Zaandam de vereeniging „D.T.S.”, met de rijders D. Smit, Ps. Kitty, C. Hartog en D. de Vries Tzn. Bjj dezen wedstrijd was „Onderling Genoe gen” niet gelukkig. Reeds bij den start kreeg Molenaar pech, waardoor Alkmaar met drb renners o-.-erbleef. Tenslote viel ook Jon- al enkele spelers het veld uit zijn! vergissing hersteld en moeten d terug keeren. Al wordt van beide al hard gewerkt de Hollandianen weten hun voorsprong te behouden. Na de rust zyn de eerste aanvallen voor Westfrisia en deze geven alle verwachting dat het eind niet zal komen met dezen stand. Het Hollandiadoel wordt krachtig bestookt. Ondanks deze pogingen echter gelukt het de gasten zich vrij werken en gelukt het we der een punt in de wacht te slepen. West- frisja toont zich niet in het minst ontmoe digd; zelfs wordt nog met meet élan aange pakt. Als door de Weetfrisianen de rechtsbuiten verwisseld blijkt dit goed gezien te zijn. Reeds meerde^ Tkalen heb ik gewaar schuwd tegen de praktijken van lieden, die voorgeven in staat te zijn allerIFi zieke boomen en andere gewassen door ccn be handeling te genazen, maar die in zeer vele gevallen niets ander< doen dan een volko men waydcloos middel toette passen, voor welke a/nwending zij gewoonljjk een flink bedrag berekenen. Na deze praktijk op een plaats zeer korten tijd te hebben uitge oefend, verdwijnen zij maar beginnen dit voor hen winstgevend bedryf weer op een andere plaats. Zeer kort na elkaar heb ik drie, berichten over dergelijke gevallen ont vangen die betrekking hadden op de gene zing van iepenboomen, welke aangetast zou den zijn door de iepenziekte van perzikboo- men, die leden aan de 'laodglansziekte en van zieke vruchtboomen. Het is uitgeslo ten. dat een behandeling tegen.deze ziekten eenig resultaat kon opleveren, terwijl in een geval daarbij nog „bacterie mest” werd ver kocht. In vcrbaiyi hiermede wil ik nogmaals alle bezitters van tuinen: boomgaarden cn kweekerijen waarschuwen tegen de praktij ken van lieden, die onder de voor«piegeling van mooie resultaten te zullen bereiken, be handelingen toepazen, die geheel of vrijwel geheel waardeloos zijn. Indien dergelijke personen him diensten aanbieden raad ik belanghebbenden aan, on der overlegging van zieke plantcndeelen aan het hoofdbureau van den Plantenziek- tenkundigen Dienst te Wapeningen of aan een der op andere plaatsen w rkzaam ge stelde ambtenaren van dien Dienst advies te vragen omtrent de voorgenomen bestrij ding. Vooraf moet degene, die zich voor de be handeling aanmeldt, dan opgeven, waarme de en op welke wijze hij die behandeling wil toepassen. Tcrwyl hy controle moet toelaten op de door hem gebruikte middelen. Alleen onder deze voorwaarden late tpen lieden toe tot het uitvoeren van bespuitin- gen vrucht- hechte vliegtuigconstructie andere kunsttoeren als looping, mann haast niet meer di ger die, een der laatete figui cjjn roeren beweegt, voelt he geh' hij I de roeren meer, soodat het geneigd is, tot het gevaar. Valt een De beantwoording van deze vraag hangt geheel af van fabricaat en type der machine. Zeer vele buitenlandsc.be constructies heb ben een geprononceerde neiging om, zoo gauw als ze te weinig snelheid hebben, in derdaad die noodlottige beweging aan te nemen en er in te volharden. Bij de Neder- landsche Mila L. V. A. zijn dan ook ver schillende typen in gebruik geweest, die de ze ei£ Farman, ook tenl&ndsche legers zün eenvoudige reden, dai teure nog geen andere typen weten te bou wen. Een dergelijk toestel, dat door den ▼lieger te steil wordt opgetrokkéfi, hetzij op- «ettelyk, hetzij uit onoplettendheid, d1 plotseling voorover en begint, links- rechtom draaiend met vaak nijdige rukken, omlaag te storten. En een groote behendig heid wordt vereiseht om de beweging te stuiten. De gecombineerde omstandigheden, dat de-noodige zelfbeheersching althans bij leerlingen op zoo’n moment vaak mankeert, en dat de noodige manoeuvre om het toestel te redresseeren, nog een tegennatuurlyke is, lelden dan vaak tot een catastrophe. Moge nu menig buitenlandsch fabricaat neiging tot de vrille hebben de Fokker heeft in bet algemeen juist neiging zich daar uit vanzelf te herstellen. Sómmige typen, bijv, de Fokkerjager D VII, zjjn er zelfs haast niet ih te krjjgen. I)e vlieger, die de D VII in de vrille wil dwingen, moet eerst met af ge zetten motor het'toestel zoo vl^k houden, dat alle snelheid er uit raakt en dan, als' het uiterst wankel ligt, met eefi nydigen ruk tegelijk den stuurknuppel van het hoog teroer naar zich toe rukken en hét richtings roer geheel uitschoppen. Dan wil het, mis schien, wel een vrille worden, maar als de ▼Meger beide roeren niet in dien uitersten stand houdt, komt de Jager met bekwamen spoed weer recht! De nieuwe, zware typen, als byv. de V VII werken er zich ook al haast met eigen wil uit En de schoolvlieg- tuigen 8 II en 8 IV, waarop de leerlingen hun eerste vijftig uren alléén vliegen en dio er dus bet meest op aankomen kunnen zoo steil „overtrokken” worden als men wil, ze nemen de vrille, zonder een uiterste poging in die richting, beslist niet aan. Hoe wordt een toestel uit de vrille ge haald? Zooals gezegd, is de vereischtc ma noeuvre haast tegennatuurljjk waaruit het te verklaren t>, dat menig jong vlieger in bot kritieke moment haar niet heeft toege past. Behalve dat, zooals natuurlijk is het richtingroer tegen de draairichting der vrille wordt ingeschopt moet het hoogteroer d» machine n.l. nipt, op willen richten, maar Tijdens het hevige onweer, dat Zater dagnacht boven Zoeterwoude woedde, is een paard van den landbouwer Th. K. door dón bliksem doodgeslagen. Zaterdagnacht is te Gameren uit den stal van den landbouwer B. een paard ge stolen. ’s Middags is de dader in den Bies- bosch aangehouden én naar de gevangenis te Tiel overgebracht. Een blijkbaar beschonken man, aan wien geweigerd werd mét' de autobus van het Station S.S. Ede naar hetMkjrp te rijden, greep het portier van de bus, toeft deze weg reed. viel en werd overreden. De man was dadelijk dood. Te Millingen hce.ft oen schipper een lijk opgehaald van een onbekend gebleven mans persoon, die des nachts tusschen twee sche pen beklemd is geraakt en verdronken. "wageh was, liep een snede over het 1 voorhoofd op. De materieele, schade is vrij aanzienlijk. EEN METEOORSTEEN.1 Tijdens een hevig onweder, dat zich Vrijdagnacht boven Gouda ontlastte, is een iQgteoorsteen uit deriucht komen- vallen en terecht gekomen op een riool in de Erasmusstraat. De steent> wegen de I2’ï K.G. cn een omvang hebbende van 27 maal 24 maal 12 c.M. sloeg een gat van 75 c.M. diepte in den grond. Een duur ritje van twee studenten. Vrijdagavond te ongeveer tien uur reed een auto, bestuurd door F. C. A. B., te Rijswijk, in groote snelheid op den Haagweg in de richting Delft. In den auto bevond zich nog een student uit Delft De heeren kwamen uit Scheve- ningen en waren in een vroolijke stem- ming. In de bocht bij de Hoornbrug ver loor de bestuurder de macht over zijn stuur. De auto vloog tegen een paal van het electaisch licht en tegen de borst wering van de brug, met het gevolg, dat de lichtpaal afknapte en de borstwering gedeeltelijk were! vernield. De auto, een huurwagen, werd geheel in elkaar ge reden en moest later door een kraanwa- gen worden weggesleept. Het vroolijke tochtje zal den heeren heugen. Zij 'zijn aansprakelijk Voor de kosten van den vernielden auto en de schade, aan de brug toegebracht, wel ke worden geschat op f 500. Tegen den bestuurder werd proces verbaal opgemaakt. Hij werd, evenals rijn vriend, licht gewond. DE VRILLE. A. Vy. te Soestcrbêrg schrijft aan het Va derland. Na het treurige ongeluk, dat op het mari- nevliegveld de Kooy aan twee leerling-vlie- gerg het leven kostte doordat, naar de bla den meldden, hun toestel on geringe hoogte in een vrille geraakte, zullen ongetwijfeld vele outsiders zich weer hebben afgevraagd, wat het toch wel zeggen wil, als een vlieg tuig in de vrille komt en of zulks waar lijk altijd levensgevaarlijk is voor de inzit tenden. Een feit is het, dat de vrille in do luchtvaart nog steeds de groote boeman is en het meerendeel der ongelukken te wij ten is aan vrilles, waaruit de vliegers hun machine niet meer weten te balen. Een paar woorden over het zwarte schaap onder, de ▼liegmanoeuvreeringen mogen dienen om de weetgierigen in te lichten en..,, eenige ongerustheid te doen verdwijnen. Een toestel is „in de vrille”, wanneer het, met den neus naar beneden en wentelend Om zijn lengteas, dus in kurketrekkerbaan, naar beneden stort, zóó dat de lucht op de roeren weinig of geen druk meer uitoefent cachet, dat in den tegenwoordi^en tonneau of Immel- Iragen. Want de vlie- iren vliegende, iet toestel direct ’’loorzamen en den stand innemen, waartoe het dwingt. Maar het toestel, dat „in de vrille” is, heeft fcrywel geen luchtdruk op VV avcTivii iuori[, w* den grond toe door te storten. Daarin schuilt toestel gemakkelijk in de vrille? Do Hollandiaverdediging krygt het ftn mei de vlugge Van Es te doen en heel lang duuft het niet of ook Westfrisia vindt het net Een der Hoornsche spelers komt hierbjj met zttr. hoofd in aanraking met de paal en moet zictf laten verbinden. liet spel wordt doorge- speeld en niet lang daarna weet Westfrisia voor de tweede maal te scoren. Hollandia dat inziet dat op deze manier het pleit wordt verspeeld gaat zich met de restcerende 10 man op verdedigen toeleggen. Op de Westfrisiahelft wordt niet meer ge speeld. Kogel op kogel wordt afgeschoten naar het Hollandiadoel, doch de hechte ver dediging geeft geen kans en het eind bren^ dan ook gelijken stand. GESLAAGD. Onze stadgenoote Mej .M. v. Berkel ts ge slaagd voor de akte onderwijzeres by het voorbereidend onderwijs. WEST' FRIESCHE BOND VAN VRACHT LIEÜEN „GEMEENSCHAPPELIJK BE LANG”. In café J. Pin. Coen vergaderde Zondag bovenstaande bond onder leiding van den heer A. Otter. Na opening deed de secretaris de heer G. May voorlezing der notulen wel ke ongewijzigd werden vastgesteld. Onder de ingekomen stukken was o.m. een slag van de vergadering welke was houden met de veerhuishouders om tot meerdere gelijkheid te komen inzake tarieven. Het verslag maakte melding een goede oplossing der kwestie, waarbij o.m. een tariefsverlaging was bereikt. Een ander ingekomen schrijven maakt melding »van onderhandelingen met de Shel.-Mij.. met het doel het vervoer der door deze Mij. per Hoornsche Boot aangevoerde benzine be stemd voor de dorpen door, tjs vrachtlieden f tc doen geschieden. Een paar Vertegenwoor digers dezer maatschappij zullen ter yerga dering komen, teneinde te trachten aan het h verzoek van den bond tegemoet te komen. Medegedeeld werd nog dat de penningmees ter de hc’f'r Visser voor zijne functie had bedankt, omdat de l^nkrekening hem te om siachtig was. De rekening 1927 wordt ver- volgens in orde bevonden met een saldo van f539MH. Als bestuursleden worden voor de aftredende heeren A. de Jong en J. Groot en in do vacature Visser gekozen de beide aftredende leden en de heer Buishand. Vervolgens heeft het onderhoud met d>‘ vertegenwoordigers der Bataafsche My. over het vervoer der Shell-benzine plaats. Men komt tpt de overeenstemming het vervolg de vrachtlieden het vanaf Hoorn door West-Friesland krijgen. Het jaarverslag wordt met aandacht g® volgd. Na het verslag van de B.B.N. en eemge huishoudelijke zaken wordt de vergadering gesloten. ZWEMMEN. Zaterdagmiddag en Zondag zyn door de Zwemclub „De Alkmaarsche Waterratten” zwemwedstrijden gehouden, welke goed ge slaagd mogen heeten. Nationale 2 K.M. wedstrijd. Ofschoon het weer zich Zaterdagmorgen allesbehalve mooi liet aanzien, hield het zich tydens den wedstrijd en daarna uitstekend. Ondanks er te Rotterdam eveneens een 2 K.M. wedstrijd gehouden werd, waren ei toch 22 inschrijvers, o.w. 12 dames. Alle ingeschrevenen verschenen aan den start, terwjjl het zeker met eerc gememoreerd mag worden, dat alle 22 deelncmers(ster8) de 2 K. M. uitzwommen. Vanzelfsprekend waren de tijden nogal uiteenloopcnd en was het ver schil van tjjd tusschen de eerste en de laat- groot maar over het algemeen waren de gemaakte tijden niet bepaald mooi te noe men. Het spreekt vanzelf, dat wy hiermede hoofdzakeljjk bedoelen de tyden der eerst- aankomeiiden. Het weer was hierby wellicht de grootste factor. Jac. Köhler van Bet IJ te Amsterdam, die in 1925 den wisselboker won het vo rige jaar is de wedstryd door omstandig heden niet doorgegaan moest bij dezen wedstrijd in A. J. Braam van de H.P.C. te te Heemstede beslist zijn meerdere erkennen. Bij het keerpunt nam v. Braam de leiding om deze niet meer af te staan. H. Caarls wend derde, waarby men rekening moet houden met ’t feit, dat hy thans een nieuwe slag in toepassing bracht. Van de dames kwam gis eerste aan Mej. Smits van A. D. Z.. Amsterdam die den mooien baker, uitgeloofd door den heer v. Diepen, ter gelegenheid van zijn 25-jarig ju bileum; tweede was. Mej. A. L. Koeman van D. A. W. te Alkmaar. Inderdaad een mooie prestatie van Mej. Koeman. Derde was Mej. J. Rujjsenaars van de H. P. C. te Heemstede. De volledige uitslkg luidt: A. J. Braam, H. P. C., Heemstede 34.46 J. Köhler, Hot IJ. Amsterdam H. Caarls, D. W. R., Haarlem A. H. de Bruyn Jr., D. W. R., Haarlem 39.44 Purmerend 42.16 P. Koorn. D. A. W. Alkmaar 42.23 D. G. v. Beek, D. A. W.. Alkmaar 44.26 Mej. A. L. Koeman, D. A. W., Alkmaar 45.03 Mej. J. Rujjwenaars, H. P. C. Heemstede 45.25 J. Hoogland, D. A. W. Alkmaar 45.47 Mevr. Venema, Zignea. Haarlem 46.18 Mej. F. Metielemans, Thetis, Zaandijk 48.17 Mej. J. Bakker, Thetis, Zaandyk 48.32 Mej. A. Madderom, D. A. W., Alkmaar 51.14 M. A. Gillen. D. A. W., Alkmaar 52.34 Parol bij doorzitten en stnkloonen der Huid juist willen bijsteken, waardoor de reeds enorme snelheid nog grooter wordt, zoodat druk op de roeren komt cn het toestel han delbaar wordt. Zooals vanzelf «pre .t, vereiseht dit tegénwoordigheid van geest, waartoe het moment zich niet leent.. Maar iedere Fokker, die al niet vanzelf uit de vrille is gekomen, zal met den moesten spoed aan die manoeuvre gehoorzamen. Nu is, ook bij het veiligste toestel, natuur lijk de vrille, welke op lage hoogte wordt in gezet, steeds gevaarlijk, omdat dan de tyd voor redenoering ontbreekt. Waarschijnlijk is naar de courantenberichten te oordeo- len het ongeluk op het marinevliegveld hieraan te wijten. Daarbij komt, nog, dat het type schoolvliegtuig, waarop de Teerlingen vlogen, S III, juist het eenige type is, dat de vrille goed wil aannemen. Waarschijnlijk heeft de bestuurder het toestel te weinig snelheid gegeven; het is in de. noodlottige spiraal gekomen en zoo, na een of twee om wentelingen reeds, ter aarde gesmakt. Zooals gezegd: reden tot wantrouwen in het Hollandsch fabrikaat is hier niet In het minst. De Fokker heeft ook op dit speciale gebied zijn sporen van soliditeit verdiend. Boven de Soesterhcrgsche vlieghei boort de vrille, niet minder dan de looping of de Im- melman tot de dagclyksche tooneelen en niemann is er, die er nog met eenig wantrou wen naar zal kijken. Bij de groote meeting der Engelsche Royal Air Force te Hendon is het zelfs wel vertoond, dat geheele esca drilles tegeljjk in de vrille gedrukt werden en er op commando, gelijk werden uitge haald!'Een bewys van meesterschap over de beweging, dat geen commentaar behoeft. ker l>ij de voorlaatste ronde uit. Erkend dient tcchter, dat Smit van de Zaandammers uit stekend reed, lljj was ’t, die het tempo aan gaf en tenslotte zijn drietal een der Zaan dammers was ook uitgevallen - de Alk- maarders deed pasecercn. j.D.T.S.”, Zaandam, won dan ook verdiend den prijs en de renners daarvan een r .odaille. Daarna was hot de beurt van de vetera nen. Inderdaad was het zeker een prestatie van deze renners. Zooals wij reeds in den aanvang mededeelden waren er renners bij van 54, 50 en jonger. En dan een wedstrijd rijden over 5000 meter, in een buhoorljjk tempo, mag zeker een prestatie genoemd worden. In dezen wedstrijd reed Sijbrands byzonde» tactisch: steeds zorgde hij de tweede plaats te bezetten en hield dan het wieltje van zijn voorganger. De Jong rond ook zeer goed, meermalen had hy den kop en reed in een flink tempo. Medegedeeld werd nog, dat Snyders va# Uithoorn, die de vorige week het kampi oenschap van Veteranen wist te veroveren, aan dezen wedstryd deelnam. Hij viel ech ter wat tegen en bleef steeds een halven baanwachter. Tenslotte- bleven een vijftal renners in de baan eg wel de Jong, Sij- brands. Hnikter, van palen en Snijders. In de laatste ronde vont stond nog jen spannende atryd. Do J<mg had weer de flei- ding veroverd met Sijbrands steeds aan zijn wiel. Tn de laatste ronde spurtte Sijbrands geweldig cn passeerde do Jong onweer staanbaar. Betrekkelijk kort voor de finish kreeg hij evenwel pech, zoodat de Jong hem toch nog van de streep halen kon. 1. N. J. de Jong: 2. Sijbrands; 3 J. H. Siecker allen van Amsterdam. Koppel wedstrijd voor nieuwelingen over 12500 Meter. Bij dozen wedstrijd viel op dat door verschillende koppelgenooten slecht overgenomen werd. Na een 41) tal ronden had het koppel Beti- deker-Visser oen ronde voorsprong op de anderen, behalve op het koppel Prins-Moer- man. Verschillende renners gaven hierbij op, omdat hier bijna voortdurend gesprint werd. Tenslotte waren nog vier koppels van de 10 in de haan. 1. J. Beudoker-J. Visser, Amsterdam; 2 H. Prins-A. Moerman. Amsterdam; 3 D. J. Klopper-TI. W. C. Klopper. Amsterdam. Na de pauze de wedstrijd met klassemen ten voor amateurs over 15000 meter. Oom de 20 ronden werd «een klassement gehouden, waarbij de eerst over de steep gaande cn- ncr 3, de tweede 2 en de derde 1 punt kreeg. Bij het laatete klas*eme»t werden de punten verdubbeld. Voor elke ronde voorsprong werd '15 extra punten toege- kehd. In dezen wedstryd reed Wijnberg lijk schitterend. Na 10 ronden wint hy ronde voorsprong op alle andere le veroveren. Van de andere in de baan zynde ren ners liep ook Brom uit en na 35 ronden wist Wijnberg zijn voorsprong tot 2 ronden te vergrooten, waarby Brom een ronde voor sprong op de overige renners wist te nemen. Na 44 roirden waren er nog 5 renners in de baan. Het hoofd-pcleton werd gevormd door Adan, Wijnberg en Brom, gevolgd door Hendriksen en Vleyhaar. De eind-uitslag was: 1. C. Wijnberg 35 punten; 2. O. Brom 22 punten; 3. H. A. Adan, 10 punten. De klassementen, waarbij voor elk klas sement een premie (een kaas) verreden werd x_ -t 1_1—-X- 4 T»_ E. J. Lammert; 3. II. A. Adan. 2e klassement: 1. H. A. Adan, 2. J. Brom 3 C. Wijnberg, laatste klassement: 1. H. A. Adan. 2. C. Wijnberg. 3. G. Brom. Wedstrijd voor nieuwelingen over 7.500 meter, voor hen, die in den afvalwedstryd of in den koppetwedstrijd niet tot de prijswin naars behoorden. 1. J. Overdijkt zenap, te Amsterdam; 3. P. Kowii 4. D. v t Riet, Amstelmeer. De premie (een kaas) werd door Glasenap. I>e populaire wedstrijden op toer- of transportrywielen kon wegens geen deelna me niet doorgaan. Vermelden wij nog, dat door den heer Joh. Lansen, lijstenfabrikant, Alkmaar, 3 etsen beschikbaar gesteld waren voor do drie oudste- deelnemers van de veteranen wedstrijden. 'Deze kwamen in ’t bezit van H. W. proenendaal, 54 jaar; Sijbrands 50 jaar en van Wissen 49 jaar. Hiermede waren ile wedstrijden beëindigd en werden de prijzen, bestaande uit bekers, inedaillos en kunstvoorwerpen uitgereikt by den heer Van Gij zen. ipen cn andere beetrydingsmethoden by en andere hoornen en planten. DE INSPECTEUR, Hoofd van den Pl^ntenziektcn- kundigen Dienst N. VAN POETEREN

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1927 | | pagina 2