lidverteeren doet Verkoopen
FROU FROU e
3)e^ruyier's
MO GGD
TRIG-TRHG
u het wafeltje met erhte koffievulling, vandaar xijn edele en
pikante auiaak eu daarom onovertrefbaar.
Huidziekte?
.i
rECL^
BISGUIT.S
„DE LINDEBOOM’'
„De Lind8boom*s" Frou-Frou en Mocca-
- Tric Trac
I Proefflacon
iGratisToezending
ALKMAAR.
Bekijk u vai twee kanten.
WEERBERICHT.
ubs
bmhnbmmm
L. FRANKENBERG.
Wegens Huwelijk
zijn onzt^aken Nieuwpoortslaan
eu Zilveretraat, Dinsdag 12 Juli
vanaf 1.30 uur
gesloten.
Gebrs. Stokman.
WIE HELPT
een net R. K. Persoon aan een
degelijke betrekking? Onverschil
lig wat.
Verzoek om concessie
voor een plaatselljken
autobusdienst.
HANDEL EN MARKT
eerlng
R. K. Lyceum.
IJS
I F® D«ze
II Geeft Direct/
f Verlichting
Vergadering van den Raad
der gemeente ALKMAAR,
6
12
Elke kooper
Napolitains en
bij aankoop
van onze Tabletten,
Reepen ontvangt
van 2 stuks 3 stuks
I
I
i
1643
■o
4
I
A a
in
'CTL3
plaatselijkcn autobusdienst; bijlage
Idem tot verkoop van grond aan de
Totaal
Hoogste temperatuur 71 gr.
154 pond hoekbot f 26.40
'tarbot f 14.15 per 100 pond.
4.30.
f 0.85.
GROOTE COUPéKOFFERS
REIS- en VACANTIEKOFFERS.
GEPANTSERDE HUTKOFFERS.
ALKMAAR.
van de vorige
Ingekomen
Laat deze week Uwe kinderen
profiteeren van onze groote
Chocolade-Reclamel
val zou zyn, de toestand op verkeersgebied
zich zou ontwikkelen bij toekenning van
Dit
inogciijK
van haar
Eenigszins bekend
tuindersvak.
Brieven onder no. 8485 Bureau
„Nrd.-Holl. Dagblad”.
BIJLAGEN TOT DEN RAAD.
Onder dagteekening van 23 Mei j. 1.. ont
vingen B. en VV. van de N. V. Zuid-IIolland-
eche Autohandel-Maat.-cliappy te 's-Graven-
hage een plan voor een autobusdienst voor
plaatselijk verkeer. De N. V. geeft daarbij
te kennen dat zy liet op pr|js zal stellen, met
le exploitatie van een
te
van
zou
ENKHUIZEN. 9 Juli.
Aardappelen en fruitmarkt.
Schotsche muizen groote f 3
Idem kleine f 1.90—f 2.55. Kriel
Blauwe f 3.95 per baal.
^j^Tat^oohet Rijk over 1927 en 1928 in
totaal een subsidie van meer dan f 20.000
mocht verieenen, het verschil in mindering
komt op het gemeentelijk subsidie;
2. dat. zoo de Provincie Noordholland
subsidie mocht verieenen, het gemeentelijk
subsidie met de helft daarvan wordt vermin
derd;
3. dat het gemeentelijk subsidie in geen
geval meer bedraagt dan noodig is tot dek
king van het nadeelig saldo dat op de ex
ploitatie ontstaan zou, wanneer de gemeen
te geeu subsidie toeken.de;
4. dat de uitkeering van het subsidy.- ge
schiedt op <ltr door B. en W. te bepalen w”
ze. met dien verstande dat de definitieve 1
I
Namaak en surrogaten worden steeds te duur betaald, ook al
is de prijs la^er dan die van het ECHTE artikel.
Het LINDEBOOM MERK aan de keerzijde der FKOU-FROU en
MOCCA-TK1C-TRAC WAFELS is Uw waarborg en beteekent
dat U de VOLLE WAARDE voor Uw geld ontvangt.
HEILOO, 11 Juli. Exportveiling „St. WiUi-
brordus.”
Aangevoerd 15000 K.O. aardbeien, vroege
f 0.310.35; late f 0.400.47; doperwten
f 0.07-MJ.16: ,p< ukm f 0 08—0.19; dubbele
stamslaboonen f 0 68O?74, alles per K.G.;
asperges f 0.320 53 per bos; kropsla f*0.85
f 1.10 p^r kist.
Benoeming leerares.
Benoeming leerares Gymnasium.
Onder overlegging van het betrekkelijk
advies van den Inspecteur der Gymnasia dd.
20 dezer no. 410 hebben curatoren van het
Gymnasium de eer den Raad voor te stellen
te benoemen tot leerares in de Duitsche Taal
aan hot Gymnasium alhier Mej. L. A. Haas,
thans lijdelijk als zoodanig werkzaam.
Uit de bij het adres overgelegde begroo-
ting blijkt, dat het totaal der uitgaven,
wordt het lyceum op 1 September a.s. ge
opend, over het tijdvak van 1 September
31 December 1927 wordt geraamd op f 10.005
over het jaar 1J>28 op £31.170 eu bij een
volledige bezetting van het lyceum op
f122450. Over 1927 zal het Rjjk nog geeu
bijdrage verieenen; over 1928 wordt het
Ryksrubaidie geraamd op f 20.000, terwyl
bij volledige exploiAtie op éen Rökssubsi-
AMSTERDAM, 11 Juli. Veemarkt.
278 vette koeien, le kw, f 1.101.20; 2e
kw. f 0.92—1.05 3e kw f 0.80—0 90; 130
melk- en kalfkoeien f 250275: 103 vette
kalveren. 2e kw. f 0.740.85: 3e kw. f 0.60
f 0.72; 138 nuchtere kalveren f 1319: 26
schapen f 2630: 13 lammeren f 1824: 700
varks. Hollandsehe, Ovcrzeesche en Gelder-
sche. le kw. f 0.75—0.78: 55 paarden f 150—
f 225.
BROEK OP LANGENDIJK. 11 Juli.
,218.000 K.G. aardappelen: Schotsche muizen
f 4.60f 11.10. Schoolmeesters f 4.60—
f 10.30, Eigenheimers f 11.40. drielingen
f 4.10—f 7.40, klein f 1,10—f 1.40, 4200 bos
(gevuld met slagroom). De ECHTE FROU-FROU is onto vin
ding, wordt veelvuldig nagemaaktdoch werd nog uiuuucr ge
ëvenaard.
Eiachi van Uw winkelier uitsluitend
die aan de keerzijde ons Handelsmerk met den Lindeboom drageiw
Let op dat mou U de ECHTE verkoopt, daarom
Bij alle Kruideniers- en Ootneslibleaaaken verkrijgbaar.
Voor engros: N.V. vJ>. M. DE HAAS, Lultik-Oudorp, Alkmaar.
panng van net oetirag, nenaive voorzoo veel
het jaar 1927 betreft, geschiedt aan de hand
van de door den Minister van Onderwijs,
Kunsten en' Wetenschappen goedgekeurde
rekening over het dienstjaar, waarop het
subsidie betrekking heeft, welke rekening
te dien einde met de desbetreffende beschik
king van den genoemden Minister aan B. en
W. moet worden overgelegd; voor zoover
het in die rekening verantwoorde bedrag
aan schoolgelden ingevolge de daaromtrent
ontvangen bedrag, zal voor de bepaling van
het gemeentelijk subsidie met de werkelijk
ontvangen som rekening moeten worden ge
houden;
.5. dat jaarlijks vóór 1 April een verslag
omtrent den toestand van het lyceum over
heKafgeloopen jaar aan B. en W. wir.lt toe
gezonden en aan dat College alle inlichtin
gen omtrent het lyceum worden verstrekt
welke het dienstig mocht acht-m;
6 dat het programma van onderwijs jaar-
lijksH.y den aanvang van den cursus san B.
en W. wordt medegedeeld;
7. dat de Burgemeester en de Wethouders
steeds toegang hebben tot de school;
8. dat de leearen woonplaats moeten heb
ben in de gemeente Alkmaar, van welke
verplichtinsr B. en W. nochttans in bijzon
dere gevallen ontheffing kunnen verieenen.
AMSTERDAM, 11 Juli. Aardappelprijzen.
Zeeuwsche eigenheimers f 5.205.30 en
f 6; Zeenwsche blauwe f 6.50; Westlandscb’
rondo f 7.508.00; Langendijker muizen f 9
f 10.50; Langendijker kleine muizen f 6—7;
Andliker muizen f 8.5011.00; idem, kleino
f 5.506.00. Aanvoef 5 ladingen. 896 H.L.
Hoogste baromterstand 765.7 te Blacksod.
I-aagste barometeistand 750 9 te Isafjord.
Verwachting: Zwakke tot matige wind uit
Noordelijke tot Westelijke richtingen, nevelig
tot licht of half bewolkt, droog weer, behou
dens afnemendc kans op onweer, vooral in
het Zuiden iets koeler.
ALJCMAARSCHE BAD- EN
ZWEMINRICHTING.
Genomen baden.van 3 tot en met 10 Juli:
Hoeren 784
I fames 572
Onvermogenden 287
De Raad stelde op 30 Juni j.l. om advies
in handen van B. en W. het adres van de
stichting „R.K. Lyceum onder bescherming
va den Heiligen Petrus Canisius”, te Alk-|
maar, d.d. 20 Juni j.l., waarby ten behoeve
van een te Alkmaar te vestigen R.K. Lyceum]
een voortdurend subsidie uit de gemeente
kas wordt gevraagd en wel tot een bedrag
van f3500 over 1927, f2500 over 1928 en
vervolgens naar gelang van de vorming van
klassen oploopende tot f 0000 per jaar.
De beste en de lekkerste ver-
versching is
van de ÈERSTE ALKMAAR-
SCHE ROOMIJS FABRIEK.
Laat' 36 Telephoon 521 Alkmaar.
wortelen t 4.80t 6.90, 12.100 stuks bloem
kool le soort f 1.90f 6 30. 2e soort f 0.50
f 1-30, 1950 K.G. roode kool f 14.60—
f 16.70.
instelling van een autonusaienst
willen maken, niet tot opheffing
bedryf zou overgaan.
B. en W. moesten dus by het nemen van
een beslissing rekening houden met de mo
gelijkheid, dat de beide ondernemingen naast
elkaar werkzaam zouden zijn wanneer het
autobusplan tot uitvoering kwam. De eerst
genoemde N.V. had n.l. bij nadere informa
tie doen weten, dat zij, wanneer haar een
concessie voor invoering van .een autobus
dienst werd verleend, zich tégen instand
houding der tractortram niet zou verzetten.
Tegen deze gelijktijdige exploitatie nu
heeft de meerderheid van B. en W. bezwaar.
Zij acht het niet mogelyk, dat beide onder
nemingen in Alkmaar levensvatbaarheid
hebben. Daarvoor zyn de afstanden te ge
ring. De berekening die omtrent het te ver
wachten vervoer in do toelichting van het
autobusplan zyn opgenomen acht de meer
derheid veel te optimistisch en derhalve een
onjuiste basis voor een exploitatie-opzet. Zij
wordt in die overtuiging nog gesterkt door
den brief van 29 Juni j.l. van de Brockway-
bus-maatschappy waarby zij haar concessie
aanvrage intrekt op grond, dat het de di
rectie dier maatschappij, die omtrent plaat
selijk verkeer elders reeds ervaring heeft,
bij nader onderzoek is duidelijk geworden,
dat de exploitatie van stadsautobuslijnen in
Alkmaar geen voldoende finapcieele resul-
ENK HUIZEN, 9 Juli.
Vischmarkt.
Zaterdig werden aangevóerd door 6 vaar
tuigen 469 K G. ^isjovis 6014 tot 61 ot.
per K. G. Hoogste vangst 147 K. G.. laag
ste 58 K. G. Door 1 vaartuig 260 pond bin-
nenschol f 15.10—f 15.50. Doot; 1 vaartuig
- f 27.50. 63 pond
met het
D.D.D. doet het lastige jeuken
.ophouden! De pijn wordt vonacht
en verbetering treedt direct in. Het
D.D.D. recept heeft een verrassende
{uitwerking bij Ekzeem. Open Been en,
[Ringworm, jeukende Uitslag en
■nndere huideieklen. D.D.D. ia een
mijzondere vloeistof, welke door een
{bekend huulspecialist ontdekt werd.
Het ia een heilsaam middel tegen
huidziekten en wordt bij apothekers
en drogisten verkocht ad f.0.75 en
X2Ö0 per flacon. Als het op de
aangetaste plek komt, dringt het in
ïde poriëo door en doodt de ziekte-
tbrengeudo .bacteriën onder de huid.
’Schrijf nog heden een briefkaart <«a
S”- koen gratis proefflaeon aan
n y-JCcnpany-Amsterdam. Aid. D—
taten zou kunnen opleveren.
Met het uitzicht voor oógen dat' een auto
busdienst op den grondslag van het inge
diende plan een mislukking zal blyken, heeft
de meerderheid g<tpn vrijheid kunnen vin
d< n etme nielo te werkèti, dit dis di-tnst,
zy het dan geheel voor risico der onderne
mers, wordt in working gesteld. Immers al
zal het elnd-resultaat voor de ondernemers
weinig bevredigend zyn, inmiddels zal toch
de 'tramexploitatie den nadeeligen invloed
ervan ondervinden en de voortzetting daar
van Hetzy eveneens ónmogelijk worden hetzij
slechts jnogelijk zijn door verhooging van het
gemeentelijk subsidie. Noch het een, noch
het ander acht de meerderheid gewenscht.
De tram voorziet zij het op bescheiden wyze,
in een behoefte die aan de hand van de er
varing kan worden afgemeten. Do autobus
dienst zal, mede ten koste van de tram, wil
len voorzien in een behoefte welke wel in
de verwachting der ondernemers aanwezig
is. doch waarvan de meerderheid van B. en
W. het bestaan ontkent. Men moet naar de
meening der meerderheid kiezen tusschen
tram en autobus. Met, de tramexploitatie
heeft men thans ervaring: baten en lasten
wegen thans ongeveer tegen elkaar op; de
exploitatie is dus ook. blijft het vervoer
zooals het thans is, in de toekomst vrijwel
verzekerd. De autobus daarentegen geeft
geen uitzicht op rendabele exploitatie;, zij
zal dus haar bedrijf op den duur niet kun
nen voortzetten. De meerderheid van B. en
W. is derhalve van oordeel, dat in het be
lang der gemeente aan de tram-exploitatie
de voorkeur moet worden gfegeven.
Do minderheid wil niet geacht worden,
omtrent de vermoeelelijke uitkomsten van
een autobusdienet de meening van de aan
vraagster der autobusconcessie te deelen,
doch vindt geen vryheid, haar elke kans op
exploitatie te benemen, vooral niet, nu de
gemeente financieel bij -die exploitatie niet
betrokken zal worden en de aanvraagster
zich bereid heeft verklaard, in ieder geval,
ook al zou zy haar dienst moeten stop
zetten. desverlAngd gedurende een periode
van vyf jaar een autobuelijn te exploiteeren
langs de route van de tractortram. Ook in
het ongustigste geval, wanneer n.l. zoowel
de train als de autobus niet meer in bedrijf
zouden kunnen blijven heeft de gemeente
zekerheid dat nog vijf jaar lang een autobus
dienst langs het tramtraject in stand wordt
gehouden met een dienstregeling die ten
minste gelyk is aan die van de tram. De
autohus-onderneming is bereid, voor de na
koming dezer verplichting een garantie te
stellen van 10.000.Bovendien heeft zij
zich verbonden het trampersoneel dat bij op
heffing van de tram wordt ontslagen in
dienst to nemen. Met het oog op een en an
der zou de minderheid bereid zyn. de con
cessie voor den autobusdienst te verieenen.
De aanvrage is niet tot den Raad gericht.
B. en W. zouden dus kunnen volstaan met
aan de N.V. te kennen-te geven dat zij nkt
bereid zijn de toekenning der- vergunning le
bevorderen fntusschen geldt het hier een
zaak van te groot gewicht, dan dat B. en W.
zich daartoe in dit geval zouden mogen be
palen. De Raad heeft zich bij art. 160a der
Algemeene Politieverordening de bevoegd
heid voorbehouden, vergunning te verieenen
tot het in werking brengen van een open
baar middel tot vervoer van personen bin
nen de gemeente. B. èn W. achten zich daar
om verplicht, den Raad tot een uitspraak
nvor dit, mint in Hn orp]p-«TPnhAi^ in
uie wordt gerekend, van r 8».ouu per jaar.
B. en W. hebben omtrent dit adres advies
gevraagd aan de commissie van bijstand
voor de financiën. Uit haar brief d.d. 4 Juni
j.l. blijkt, dat de grootst mogelijke meerder
heid der' commissie zich met het toekennen
van subsidie aan inrichtingen voor bijzonder
voorbereidend hooger en middelbaar onder
wijs principieel kan vereenigen; dat van deze
mcenlérheid een der leden echter niet aan
het verieenen van het thans gevraagde sub
sidie kan medewerken, omdat op het open
baar onderwijs in al zijn geledingen in deze
gemeente zoodanige bezuinigingen zyn toe
gepast, dat deze bezuinigingen eerst zouden
moeten zijn opgeheven, alvorens dit lid zich
met het toekennen van een subsidie zou
kunnen vercenigeu. De kleinst mogelyke
minderheid der commissie kan daarentegen
principieel niet instemmen met het verieenen
van subsidie aan bijzondere onderwijsinrich
tingen. voorzoover de wet de gemyente
daartoe niet verplicht
De commissie heeft derhalve over de in
gediende subsidie-aanvrage geen advies kun
nen verstrekken.
Wanneer de meerderheid van R. en W. den
Raad in overweging geeft, gunstig op het
verzoek te beschikken, dan geschiedt dit
deels op principieele, deels op utiliteits-
gronden. Op principieelen grond in zoovel
zy ook hier prijs stelt op toepassing der paci-
ficatiegedachtc in dozen zin, dat aan bijzon
dere instellingen voor middelbaar en voorbe
reidend hooger onderwijs fondsen uit de
openbare kas moge ten goede komen nu
van soortgelijke openbare inrichtingen, ver
plichte en onverplichte, belangrijke offers
worden gebracht door de gezamenlijke be-’
lastingbetalere, ook dpor hen die in begin
sel bezwaar tegen openbaar onderwijs heb
ben. Daarnaast evenwel hecht de meerder
heid groote beteekenis aan de omstandigheid
dat het gemeentebelang by do vestiging
van een lyceum alhier zeer nauw betrokken
ie. liet lijdt naar de overtuiging der meer
derheid geen twijfel, of de beteekenis van
Alkmaar als cultureel centrum kan er
slechts bij winnen wanneer het onderwijs in
al zijn schakeeringen kan voldoen aan de
veelvuldige cn veelsoortige verlangens van
alle kringen en richtingen der bevolking.
Wil Alkmaar zyn taak verstaan, dan moet
de stad alles aanmoedigen wat haar als
middelpunt van ontwikkeling aantrekkelijk
kan maken. Dat hiervan ook matcrieele voor-
deelen het gevolg kunnen en zullen zijn, ligt
voor de hand, al behoeven die niet te wor
den vooropgesteld.
De minderheid van B. en W. wenscht zich
vooralsnog niet principieel oter de aanvra
ge uit te spreken, docji heeft uitstel van be
handeling bepleit totdat zou kunnen worden
beoordeeld of de begrooting voor 1928 de
uitgave toelaat. In elk geval zal naar haar
meening reeds thans moeten vaststaan op
welke wijze dekking voor deze uitgave zal
moeten worden gevonden.
Dh meerderheid erkent de juistheid van de-
laatste opmerking, doch is van oordeel, dat
die dekking zal kunnen worden gevonden
wanneer over de noodzakelijkheid der uitga
ve overeenstemming is bereikt, aangezien do
gemeente dan haar financieel beleid tiaar
naar zal hebben te richten, zooals het ge
val is met elke andere uitgave (b.v. aflos
sing en rente van leeningenj waartoe de ge
meente zich verbonden heeft. De meerder
heid wijst er bovendien op, dat tegenover de-
uitgave na eenigen tijd zal staan hoogere
belastingopbrengst cn dat. zoo over-1927 al
moet warden afgewacht, of de middelen de
ze niet op de hegrooting uitgetrokken bijdra
ge toelaten, het toch onjuist zou zijn een
jjangelegenhcid als deze enkel te beoordeelen
naar den toevalMgen stand der gemeentefi-
nanciën over één bepaald jaar.
De meerderheid stelt derhalve voor, te na
men het volgende besluit, dat in zooverre
van de aanvrage afwykt, dat niet wordt ge
sproken van een „voortdurend’’ subsidié.
Een dergelijke toevoeging zou met het pu-
bliekrechtelyk karakter dezer uitgave niet
strooken. Intusschen spreekt het van zelf,
dat het doel dat adressante met deze toevoe
ging beoogt, practisch ook zonder deze aan
duiding wordt bereikt, aangezien het niet
aannemelijk is, dat de Raad, de vestiging
van het lyceum door toekenning van subsi
die mogeiijk makende, later den steun der
gpmeente aan de inrichting, zoolang zij de
voorwaarden nakomt, zou onttrekken. In
dat opzicht Vaat bet karakter van het ge
meentelijke subsidie met dat van het Ryks-
subsidie op één lijn.
Aangezien by wet en algemeenen maatre
gel van bestuur reeds een ^root aantal voor
waarden aan de toekenning en handhaving
van het rykssubsidie zijn verbonden, kan
de gemeente zich tot enKele voorschriften
bepalen. De voorwaarden sub 1 en 2 komen
■iverecn met hetgeen het bestuur reeds uit
Kigen beweging heeft toegezegd,
f De meerderheid van B. en W. stelt den
■laad voor te besluiten:
aan de bovengenoemde Stichtng ten be-
Boeve van de instandhouding van een R. K.
On Donderdag 14 Juli 1927, nam. 1 uur.
Punten van behandeling:
1. Vaststelling der notulen
vergadering. Mededeelingcn.
litukken.
2. Benoeming van een leerares aan het
Gymnasmhi: bijlage Nr. 75.
3. Voorstel tot wijziging der verordening
betreffende het gemeentelijk Grondbedrijf;
bijlage Nr. 7Q.
4 Rapport der Raadscommissie inzake
het onderzoek van de geloofsbrieven der bij
Ac periodieke verkiezing gekozen verklaar
de Raadsleden; bijlage l$r. 81.
5. Voorstel tot toekenning van subsidie
ten behoeve van een in deze gemeente op te
richten R. K. Lyceum; bylage Nr. 78.
6. Idem inzake a. adressen lieireffende
verplaatsing biggenniarkt naar het Waag-
plein; b. voorstel-Klaver tot wijziging van de
data der Najaarsmarkt voor runderen; bij
lage Nr. 77.
7. Hem tot afwijking van het Raadsbe
sluit inzake de inhoudsmaat voor een 5-tal
te liouwën woonhuizen aan dep Kennemer-
étraatweg op het bouwterrein van de Maat
schappij „Nooitgedacht”; bijlage Nr. 80.
8. Idem tot aankoop van grond en het
verlengen van de Leliestraat: bijlage Nr. 85.
9. Idem inzake de te volgen werlcwijze
voor de behandeling van het ontwerp -Ier ge-
meente-begrooting voor 1928; bijlage Nr. 79.
10. Idem tot goedkeuring der rekening
van do Gezondheidscommissie over 1926;
bijlage Nr. 82.
11. Idem tot afwijzing van het verzoek
van de N.V. Zuilholl. Autohandelmaatsch.
om vergunning tot het in welkingbrengen
van een
Nr. 83.
12. I'
Van der Kaaystraat; bijlage Nr. 84.
getrokken.
W. achtten het billijk do N.V. Alk-
dstram omtrent de ingekomen
vrage in te lichten, aaugezfe»/
inwilliging dor aanvjage voor haar een con-
met de bewoordingen
r:
Maart 1923 verleende concessie moeilijk
lang moest zyn te vernemen hoe de N. V.
hierop zou reageeren.
7 rende welken tijd de tractonrani bij dou f *-
de oiïtstaiidigheden waarin de N.V.
t op de bestaande lynen nog
niet de verwachtingen der ontwerpers
l’Ü gelijktydigé
haar bedryf zouden moeten stopzetten,
[„.1 van een plaatselijk ver-
Idel geheel verstoken zou ziju. In
gedachtengang zou het voor de hand
a- aanvrage 0I11 con.
cess;e voor een autobusdienst op te schorten
het tydstip waaróp de tram buiten
z°u moeten worden gesteld.
De tramdirectie deelde mede, dat, wan-
Beejr de inkomsten voldoende blyven om de
uitgaven te dekken, wat thans, na de toe
kenning van het gemeentelijk subsidie, na
genoeg het geval is, de tramdienst op de
bestaande lijnen nog een reeks van jaren zal
kunner. worden onderhouden.
Tet ens liet de Naamlooze Vennootschap
B- en W. weten, dat zjj, mocht de Raad de
te kennen dat zy het on
de gemeente omtrent d<
dergelijken dienst tot overeenstemming
komen, opdat aan haar met uitsluiting
anderen voor die exploitatie concessie
kunnen worden verleend. Wordt overeen
stemming bereikt dan is zy voornemens, als
dochtermaatschappij op te richten de N.V.’
Noordhollandeche Autohandel-Maatschappij,
welke zich met de exploitatie zal belasten
en die jegens de gemeente als conceésiona-
ris zal optredflh. De N.V. zou voornemens
gyn een viertal verbindingen tot stand te
brengen, t.w. een riuglyn om dg .stad, een
lyn Sportpark-Station, een lijn Zeglis-Sta-
tion en een lijn Bergerwcg-Nassauplein-
Ijuit Schermerpoort. Op de ringlijn zou een
lialfuurdienst, op de andere lijnen een kwar-
tierdienst worden ingevoerd. Het tarief zou
bedragen voor de ringlyn 15 cent, voor de
andere 10 cent per persoon.
Het is begrijpelijk, dat B. en W. met belang
stelling van dit plan kennis namen. Wel lag
het tevens voor de hand dat zy by do be-
oordeeling met eenigtf omzichtigheid moes
ten t$ werk gaan aangezien het hier niet
gold de vraag of er al dan niet
eefi vervoermiddel voor plaatselijk verkeer
zou komen doch deze, of het eene vervoer
middel door het andere zou moeten worden
vervangen dan wel hoe, zoo dit niet het ge-
Tr’11 tv/kxv Tiii. 1 «-v a■•^,•1— «x1 4.
zich zou ontwikkelen by toekenning
concessie aan de autobusonderneming.
veroorzaakte oen langdurig overleg, dat nog
werd bemoeilijkt doordat intusschen een
soortgelijke aanvrage ontvangen werd van
de N. V. Nederlanas^che BrockVay-busmaaU
schappjj te Amsterdam. Deze N, V. heeft
echter by brief van 29 j.l. haar aanvrage in-
B en
maarsche Stadstram omtrent de ingekomen
concessie-aanvrage in te lichten, aaugezfe»/
inwilliging der aanvjage voor haar een con
currentie zou doen ontstaan dik zooal niet
niet de bewoordingen dan toch met den
geest der aau baar by Raadsbesluit van 29
Maart 1923 verleende concessie moeilijk zou
zjjn overeen te brengen, zoodat het van be
lang moest zyn te vernemen hoe de N. V.
hierop zou reageeren. Bovendien was het
voor B. en W. van waarde, te weten gedu-
genwoordigen toestand van het materiaal en
in de omstandigheden waarin de N.V. ver
keert, den dienst op de bestaande lynen nog
sou kunnen onderhouden. Immers zij die
niet de verwachtingen der ontwerpers van
het autobus plan deelen, moeten vreezen, dat
••ij gelijktijdig^ exploitatie van autobus en
*ran>, te eeniger tijd beide ondernemingen
haar bedryf zouden moeten stopzetten, zoo
dat de stad dan van een
voermidi’
dezen to„6
liggen de inwilliging der
tot na
gebruik
HOFLEVERANCIERS
99