Noord Holiaodsch Dagblad. Nederlandsehe Landbouwbank. Alkmaar. MAAKT ZELF UW LIMONADE SIROPEN van Vriesia Eisencs, in alle smak flacons k 35 ets. Jan de Vries Tweede Blad. ALKMAAR. HOORN. n in Vanwaar de wind waalt. DINSDAG 12 JULI 1927. ii TELEGRAMMEN. v hom-ii KUNST EN KENNIS. Bijkantoor Alkmaar: Konlnnsstraat hoek EFFECTEN - COUPONS - DEPOSITO’S - Pleterstraat. CREDIETEN. mh 128 174 73'/. 3’ BURGERLIJKE STAND. L. FRANKENBERG. Telefoon 324. Fractortram of autobus. GOED VOOR i LITER LIMONADESIROOP. ALOM VERKRIJGBAAR. Zaadmarkt 72-74. PROVINCIAAL' NIEUWS. ANDIJK. ENKHUIZEN. BEVERWIJK. FINANCIEELE RUBRIEK. Boek en Blad. I ?ZN-EM TWINT.’GSTE JAARGANG, van 1.30—1.46 2.00-8.16 Beurskoersen van 12 Juli. 334 A 131-H 177H 183 1 345-H 328 92 290 187 Zie verder Stadnienws pag. 3, Hoofdblad. O’ Bijkantoor Alkmaar. 11X uur 2.49 K 1 wares door de mogelijke ƒ11.800; Apeldoorn 487M <1«M 453 237 8 47K 493 450 456—57 K 238 9 282 7, 227 230 175 154 718 395 282 131 322 290 418 397—M Berlijn Parijs Brussel Wecnen Londen Stockholm Kopenhagen Oslo Basel Base) Rome New -York Praag 328’/, 349 M 12' 172 154 715 395 H 281M 1317, 88M 1207. ALKMAAR. 328 346-47 88M 1217. 4«2M 450 45614-8 239H 281-827, 227 H 250-H 172 162 1007,. 10144 10144 101’/, 12'/,, 198 53M 1247. 4737, 73 3* .7» 2487. 1717, 162 ONZE RUGZAKKEN tjjn vervaardigd van prima slof gemonteerd met lederen riemeb. - ALKMAAR. 285 145 183K 71 92-M 166-7, 465 333M 282 227 232 33414 12*/, 199 m 324 K 287 147 181 727. 92M 177 110 2197, 187 8 487. 24844 171 162 2 out 51» 25 9.77 K 34.71 H 35.14 12.12 66.85 66.70 64.55 40.05 48.05 13.59 2.49 K 7.40 ^ND. BINNENLAND <- O 166-09 ;e» ter beschikking stel le te voren beladen ge- of andere 1007. 10144 101 «7, f01*»/„ 170 466” 334 GETROUWD: Petrus Bernardus Stokman en Johan na .Maria Elisabeth Bare). Andreas Huber tue Buscher en Johanna Cornelia Caarls. GEBOREN: Klaasje, d. van A. J. Mulder en G. Schoon hoven. Trijntje, d. van A. W- Tegel en G. Janssen. tenlijnbn wacht op de concessie'van de ge meente Alkmaar en zijn overtuigd, dat dit van veel heiang zal zjjn bij het uitbrengen van Uw «tem in de Raadsvergadering terzake van dit plan. Wij vonden het noodig een en ander nog ter Uwer kennis te brengen en hopen hier door Uwe stem in de a.s. Raadsvergadering voor ons te hebben gewonnen. Inmiddels teekenen wij, Hoogachtend, N.V. Zuid-Hollandsche Autohandel Maatschappij, (w.g.) SLEBOS. gen van ken. DE KONINGIN NAAR NOORWEGEN. DEN HAAG, 12 Juli. Naar wjj vernemen, zal H. M de Konin gin, vergezeld van H. K. H. Prinses Juliana, zich 3 Augustus naar Midden Noorwegen be geven, teneinde daar een drietal weken door te brengen. VERDRONKEN. LEIDEN, 12 Juli. Te Alplien aan den Rjjn is riatereitaond het 4-jarig dochtertje van den heer D. B. in een achter het huis gelegen sloot geraakt en verdronken. Eerst na eenige uren dreggen werd het lijkje opgehaald. DE FRANSCHE KIESWET. Aangenomen. De Fransche Kamer heeft hedenmorgen vroeg, na de nachtzitting de nieuwe Fran sche Kieswet met 820 tegen 234 stemmen aangenomen. OVERREDEN EN GEDOOD. T1EL, 12 Juli. Te Drumpt geraakte gisterenavond op een bocht in den weg, waar het uitzicht zeer slecht ie, het 8-jarig dochtertje van den heer R. de Jong onder een auto uit Zoeten. Eenige oogenblikken later is de kleine aan de bekomen wonden overleden. Mr. W. C. Bosman schrijft in de „Alkrn. £!rt." van gisterep een ingezonden «tuk van «’cn volgenden inhoud: Ik heb met belangstelling uw hoofd artikel gelezen in uw courant van Za terdag betreffende een geregelden auto- busdienst door deze stad met ccntrum- lijn- <nz. -Zou U echter niet vreezen dat een dergelijke onderneming spoedig het lot zon volgen van den stoomboot- dienst- AlkmaqrLonden? In Amsterdam kosten de stadsbussen ann de gemeente vrij wat geld. In Lon den kunuen ze alleen bestaan tengevolge van een fusie met de ondergrondsche sjworwegen en de tramlijnen. Het stratenverkeer in Alkmaar, dat van een bus of tram gebruik maakt, is geheel onbeduidend. Het eenig stads vervoer Is dat van en naar den trein en de boot. In dat verkeer voorziet de Alkmaarsche tractortram op de aller goedkoopste manier. En daarvan is het bestaan zonder hulp van de stad niet mogelijk. Zou U niet vreezen dat een groot opzette omnibusdienst, met zijn, mijns inziens, onfeilbare mislukking, ons zou berooven van alle vervoermid del door do stad? En zou U niet meenen dat dit achteruitgang zou zijn voor onze gemeente? Wij zullen op het stuk niet ingaan; het is t on wens niet aan enze redactie gericht. Maar wel loeit het ons interessant, het feit t“> releveoren, dat nr-r. W. C. Bosman wiens zakelijke relaties in Alkmaar niet on bekend zijn zich in het openbaar aldus ton gunste van vc-oit zet ting van het trac- tortrnmlwd’üf wcnscht uit te spreken. Taktisch is anders. AANBESTEDING. Heden Is onderhands aanbestecd, onder architectuur van don heer B. J. W. Doppe, architect té Amsterdam, het perceel Fnid- sen 117 alhier, voor rekening van don heer H. Feto. Ingeschreven was als volgt: Rijkenberg ƒ11.880 de Waal Overtoom (Behagen) ƒ11.285; ƒ10.984; Fa. Schaafs Stegerhoek ƒ10.735. De bouw Is gegund aan de laagste In- schrjjfster tt HET NIEUWE St. ELÏSABFTHGESTICHT. Naar wij vernemen zal Z.D.H. Mgr. A. J. Callier, Zondag a.s. ‘naar Alkmaar komen, om het nieuwe gedeelte van het. Sint Elisa beth gesticht plechtig In te wjjden. Deze officieele plechtigheid zal Zondagmiddag om 1 uur plaats hebben. BENOEMD. Tot leeraar aan de R. H. B. S. alhier is benoemd de heer H. HolsmUller met eervol ontslag als leeraar aan de R. H. B. S. te Hoorn. Benoemd. Tot Hoofd der School, in de va- cature J. van Tilburg, ia benoemd de here J. Bol, thans ouderwijzer te Icrseke. De gewonde Belg. Bij informatie aan bet Ziekenhuis te Enkhuizen, omtrent den toe stand van den Belg, die Zondagavond by een vechtpartij gewond werd, deelde men ons mede, dat hij thans buiten gevaar is en op weg naar beterschap. Onhebbelijke Drentenaren. Zondag een aantal Drentenaren, welke werkzaam zyn op het platteland met bet roeden van aardappelen of grasmaaier* op bezoek aan Enkhuizen. Natuurlijk werd de noodige hoe veelheid snaps gebruikt en wel in die mate, dat de politie enkele van deze likkebroers in het schuurtje moest opbergen. Bjj deze gele genheid was de politie genoodzaakt gebruik te maken van den gummistok. Uitslag verkooping. Ten overstaan van den waarn. notaris J. P. Spruyt, werd Maan dag in het hotel „De I>oele" verkocht eet woonhuis met erf. ir. de Semeijnstraat. kad sectie E. no. 2762, groot 90 C.A. Koopei werd de heer Jan Schild voor f 3475. In werkelijker* dienst. De dienstplichtig* AJ. Bout, uit deze gemeente, Is tegen 81 Oé- tober a.s in werkr-lyken dienst geroepen b{ bet KIe regiment Infanterie te Amersfoort, g Door do Directie der N.V. Zuid-Hol’and- jc-lie Autohandel-Maatschappy is alsnog bet volgend schrijven gericht aan de leden den Gemeenteraad. Edelachtbare Heeren, Het zal U waarschijnlijk bekend zyn, dat door onze Maatschappij aan het dagelyksch Bestuur der Gemeente Alkmaar een voorstel werd ingediend lievattende een plan tot het exploiteeren van auto-omnibuslijnen binnen de gemeente Alkmaar. Het zal U waarschijnlijk eveneens bekend z|jn, dat door den Heer Burgemeester Uwer Gemeente in de laatst gehouden vergadering van den Gemeenteraad werd medegedeeld, dat een tweede, door eene-andcre Mataschap- pij iugediend. voorstel door den voorsteller was Ingetrokken en dat vermoedeltjk in de volgende vergadering van Burgemeester en Wethouders concessie zou worden verleend aan den voorsteller van het gepubliceerde plan. Bij een d.d. gisteren met den Heer Burge meester gehouden bespreking werd ons 4ot onze groote verbazing medegedeeld, dat de meerderheid van het College van Burge meester en Wethoudefs afwijzend tegen het gedane voorstel staat en dat thans in de ‘erstvolgende vergadering van den Gemeen teraad op 14 dezer, het, van een afwijzend prae advies van het College van Burgemees ter en Wethouders vergezelde voorstel, in behandelipg zal komen. Burgemeester en Wethouders in meerder. I id motiveeren hun stem als volgt: „Wanneer het voorstel wordt aangeno men. verdwijnt binnen korten tijd de thans licstaande tractortram. De exploitatie dez omnibuslijnen zal daarna blijken verlies gevend te zyn, en eveneens verdwijnen, <lo Gemeente Alkmaar heeft dan in het geheel geen inebielen van vervoer meer.” Wij als voorstellers willen deze motivee- ring niet becritiseeren, echter meenen wij U h d volgende te mogen mededeelen: De geheele inrichting van de thans be staande tractor-verbinding Is niet alleen uit den tijd, ongeriefelQk en verliesgevend (het verliesMldo over 1926 bedroeg 2253.90), doch binnen zeer afmenbaren tijd zullen be langrijke bedragen noodig zijn om deze ver binding de noodige herstelling te doen on dergaan. De vraag rijst thans: le. zullen de benoodigde gehlen voor die herstellingen gevonden kunnen worden, zon der dat de gemeente zelf hierin belangrijk zal moeten steunen. WISSELKOERSEN. (Opgave van de Neder) LandbouwbankX Bijkantoor Alkmaar. (Officieel) 8 uur 59.25 9.77 K 34.71 H 35.15 12.12 66.85 66.72 H 64.52 48.06 48.86 8TAATSI.EENINGEN 4K Nederland 1917 5 idem 1919 6 X idem 1928 6 Ned Indil! 1928 BANK IN STEL! JNOEN Koloniale Bank Indische Bank Handel M INDÜSTR. Jurgens Oude Philips Nederl. Kunstzijde INDUSTR OND. BUITENLAND Anaconda --- Steel comm. CULTUUR MAATSCHAPPIJEN Cnltnnr Vorstenlanden Dito Actions H Java Cultuur NM. Ind. Suiker Unie Poerworedjo M MIJNEN Redjang Lebong PETROLEUM Dordtsche Petroleum Kon. Ned. Petroleum Steaua Romans RUBBER MAATSCHAPPIJEN Amsterd. Rubber Bandar Rubber Deli BaL Rubtw Indische Rubber Intercontin. Rubber Lam pong Sumatra Rubber Oost-Java Rubber Serbadjadi Rllan - Vico’s SCHEEPVAARTEN Holl Am er. LQn Kon. Boot Stoomvaart My. „Nederland" Niev. Goudriaan Pakot vaart Scheepvaart Unie Marine Common. Marine Preferent TABAKKEN Deli Batavia Dell Maatschappij Senembab M... Oostkust AM ER SPOORWEGEN. Erie Spoor Southern Rails Union Pacific Watiash Pai)way PROJONG ATI F R. K. 1 üdschrift vc-- Kerk School cn Armwezen. Uit ge very „Forebolt»” te Vcorbout. Reeds zoolang bestond er behoefte aan een tijdschriftdat voorlichting geeft au besturen van kerken, scholen en Charitieve vereenigingen. Voorlichting niet over de wijze, waarop die besturen hun taak moéWn opvatten. Daarover zal dit blad nu juist niets bevatten. Maar er bestaat behoefte aan een ander soort voorlichting, n.i. In moeilijkheden, waarmede genoemde besturen in de praktijk te doen krijgen; om het zoo maar eens te noemen t „moeilijkheden vaa tecbnlscbeti aard." HEVIG ONWEER LONDEN. ’2 Juli. Een hevig h^rft gistercnm.ddag boven Londen w'oed. Het gelucle spoorwegverkeer en on weet ge- an dere trans]X'ifd'ensten en een gedeelte van den ondcrgrondechen spoorweg; werden ontwricht Honde den liuiren kwamen in het wat 'r te staar. In anderhalf uur viel IK inch water. In een kelderverdieping werd een mei;je van a< httien maanden verdron ken gevenden in drie voet water. Een aantal personen werden licht gewond, doch ernsti ge ongevallen hadden niet plaats. De trein van Wolverhampton naar Londen werd na\- bij Birmingham door over-troomingen tegen gehouden. De spoorweg begon onder den trein weg te zakken. De trein werd tijdig wegge reilen. Ook uit de provincie worden overstroo- mingen gemeld. DE AARDBEVING IN PALESTINA. JERUZALEM, 12 Juli. In het district Je- rnzalem zijn tengevolge van de aardbeving 26 personen otngekomes en 30 ernstig ge wond. GROOTE OVERSTROOMINGEN. LONDEN, 12 Juli. Doordat de rivier Tsclpir nabij Lukoyanow buiten haar oever is getreden, is de provincie Nischny Now gorod, volgens berichten uit Moskou, over stroomd. Talrijke personen zjjn m het leven gek men. Honderden huizen en vele bruggen zjjn verwoest. Telegraaf en telephoon ver bindingen zijn gestoord. Te Lukoyanow zijn de bewoners op de daken van hun huizen gevlucht. DE HOLLAND—INDIC VLUCHT. Naar Allahabad. AMSTERDAM, 12 Juli. De Fokker VII H.N.H.D.P. iz hedenmor- Calcutta naar Allahabad vertrok- KAMER VAN KOOPHANDEL. De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Wcst-Friesland heeft Zaterdag verga derd onder leiding van haar voorzitter, den heer p. Oud Gzn., van Purmerend, in het stadhuis te Hoorn. Medegedeeld werd, dat aan 'n verzoek der Kamer, om weer tot afsluiting van den on- bewaakten overweg in den sjKMjrweg /.aan- dam-Hoorn in de gemeente llpendain over (e gaan, niet kan worden voldaan, doch dat, om aan bet verzoek der Kamer tegemoet te komen, op afstanden van 150 M uit den overweg nog voorwaarschuwingsborden zul len worden geplaatst- Van de vereeniging van handelaren en commissionairs in groenten en aardappelen de Grocntenhandcl te Bovenkarspel was een klacht ingekomen inzake liet door ds Neder- landsche Spoorweg, len van wagons, dl weest iqii met zout, kunstmest zouthoudende stoffen. Aan den minister van waterstaat werd ver zocht, de Nederl. Spoorwegen te verplichten, wagons, welke met zouthoudende stoffen be laden zUn geweest, doeltreffend te laten rei nigen, of zich anders aansprakelijk te stellen, voor eventueel» schade, en aan de directie der Nederl. Spoorwegen zijn eenige gevallen van geleden schade voorgelegd, waarbty op vergoeding is aaugedrotigen. Besloten werd een atkes te ver sc tul gn, waarin erop wordt aangedrungen, de make laardij niet tot een vrij beroep te maken, doch aan de aspirant-tnakelaar posifieve eischen te stellen, allereerst wat betreft zijn bekwaamheid. Tevens zal daarbij worden ge zegd, dat de Kamer het in hooge mate ge- wenscht acht, dat ook zij, die reeds tot den eed als makelaar zijn (pegelaten, zich aan dat in te stellen examen kunnen onderwer pen. Aan den minister van financiën zal wor den verzocht, aan de tien grensk an toren, die onlangs in de middaguren en de» Zondags werden opengcsteld zoowel des nachts als overdag de gelegenheid te bieden tot het verrichten van de formaliteiten der wegbe- lastingkaarten, inklaring v»n reisbagage, enz. Verder werd besloten, aan den minister van waterstaat te verzoeken, bij de samen stelling van een Postrasd. daarin ook ver tegenwoordigers van handel en nijverheid te 2e. aangenomen, dat dez» gelden gevon den kunnen worden is het dan wel aaneme- ’ijk. dat het juist is gezien om deze gelden te gebruiken voor herstellingen van een openbaar middel van vervoer, dat de instem ming van een groot gedeelte van het pu bliek niet heeft en ook nimmer zal krygen. Het is daarom, dat de motiveoring van Burgemeester en Wethouders, in meerde*- heid, ons onjuist voorkomt. Neemt men nu reeds aan, dat na het ver dwijnen van de traetortram, ook de omnibus dienst zal gaan verdwijnen, (gezien de verachiliende voorwaarden aau een even tueels concessie verbonden, meenet* wy, dat voor dit standpunt nipt de minste grond aanwezig i|_eii pieker niet gedurende het tijd vak, dat de trftctortrairf thans nog Concessie heeft) dan moeten volgens de te maken voor waarden tod* de lijnen langs de thans bestaande routen der traetortram worden geëxploiteerd. Alleen in geval deze exploitatie dan een verlies grooter dan f I0.1MM) zou doen ver wachten, zullen w(j liever in eens f 10.ÜU0 betalen en dan de ezploitatie stopzetten. Het behoeft byna niet gezegd te worden, dat dit geval niet aannemelijk is. Bovendien zullen de uitkonistcu der tadsexploitalie belangrijk worden beïnvloed directe samenwerking met ondernemer» vkn intercommunale auto- buslyucn, welke de gemeente Alkmaar aau- doen. Lh) motiveeriug van Burgemeester en Wethouders wordt ook reeds hierdoor naar ónze meening onjuist; immers de voediag der stadslijnen wordt dan veel grooter dan Rurgemcester en Wethouders by hunne mo- tlveering hebben aangenomen. Wy hebben reeds verschillende besprelrin- gen gehad mot onder nemer» van buitenliJ- yen om Alkmaar en zijn overtuigd, dat wij, wanneer wtt de concessie voor de ezploitati*) van stadslijnen krijgen, de belangrijkste in tercommunale lijnen ouder onze controle zul len hebben, waardoor veel publiek, aauge- voerd met intercommunale lijnen, gebruik Ml gaan maken van de stadslijnon. \JsiWij zjjn in de gelegenheid IJ met bewijs stukken aan te toonen, dat de finale afwer- .kimr met betreffende ondernemer» van bui- Een greep uit vele. Hoe dikwijl» hebben Armbestm»», St. Vincentiusvercenigingen, C< inmb-sies voor Kinderbescherming, Reclas- seering. Gezinsvoogden, Gcstichtwbesturen geen moeilijkheden met Kinderwetgeving. met kwesties betreffende ouderlijke macht en voogdij. Hoeveel schoolbesturen hebben geen inoel l|jkheden met de oprichting van de school, met bouwplannen, met kwesties met Rijk en Gemeente. Kerkbesturen hebl*en moeilijkheden met verlichting, verwarming, accouetiek, beheer etc. en bovenal met fi antiën! Aan de financieele rubriek wordt bijzon dere zorg besteed. Dat zeer waardevolle voorlichting tal worden gegeven, waarborgen ons de namen van Redactie en Medewerker*. Het tijd schrift staat onder Hoofd-rcdaCtlo van den bekenden Katholieken voorman Mr. G. C. J. o D. Kropman, lid van den gemeenteraad van Aiusl dam. Medewerking verh-enen o.m.t G. Bulten, lid van de Tweede Kamer en burgemeester van Voorhout; Pierre Cuypers architect; Mej. Fe Haye, Directrice der R.K. School voor Maatschappelijk werk te Am sterdam; Mr. C. P. M. Romme, voorzitter der R. K. Raadsfractie van den Amsterdam- schen Gemeenteraad; Pater Dr. Gerard Wa- genaar C. M de bekende echrjjver van hrt Nederlandsehe Belastingrecht inzake God dienst, Weldadigheid. Ziekenverpleging cn Algemeen Nut; Mr. Dr. I*. J. Wittemau, vooral bekend door zijn talrijke adviezen In zake het w< »k der kinderltem-ht-rming. I>e eerste aflevering, welke thans Is ver schenen. bevat 16 pagina's, groot formaat en getuigt van een royalen opzet. Zakel|jk en leerzaam zijn deze artikelen. Niemand, die ook maar iets te maken heeft met het bestuur van Kerk en School vertuime zich op <iit tijdschrift, dat twee maal |>er maand verwchynt, te abonneeren. De al*onnement»prij» is zoo luttel, dat deze werkelijk voor geen enkele beurs eenig be swaar mede kan brengen. benoemen. Uitvoerige besprekingen werden gevoerd over het tweede rapport van de commissie voor de reclame voor hef Noordhollandsche product. Het resultaat was. dat men zal trachten te komen tot een bespreking met or ganisaties en personen, om over het belang van een goede reclame in het buitenland te beraadslagen. Ged. Staten van Noord-Holland hadden het advies der Kamer gevraagd over de vraag, of de stichting van oen markt met markthal te Amsterdam oen provinciaal be lang is. De Kamer ziet in de stichting in de eerste plaats oen groot Amsterdamsch be lang. Sommige streken van de .provincie zul len daar ook voordeel van ondervinden, an dere daarentegen echter nadeel. Dit houdt reeds in. dat naar het oordeel der Kam»r van oen heiang voor de provclncic niet kan worden gesproken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1927 | | pagina 8