Noord Holiaodsch
Dagblad.
Nederlandsehe Landbouwbank.
Alkmaar.
MAAKT ZELF UW LIMONADE SIROPEN
van Vriesia Eisencs, in alle smak
flacons k 35 ets.
Jan de Vries
Tweede Blad.
ALKMAAR.
HOORN.
n in
Vanwaar de wind waalt.
DINSDAG 12 JULI 1927.
ii
TELEGRAMMEN.
v
hom-ii
KUNST EN KENNIS.
Bijkantoor Alkmaar: Konlnnsstraat hoek
EFFECTEN - COUPONS - DEPOSITO’S -
Pleterstraat.
CREDIETEN.
mh
128
174
73'/.
3’
BURGERLIJKE STAND.
L. FRANKENBERG.
Telefoon 324.
Fractortram of autobus.
GOED VOOR i LITER LIMONADESIROOP.
ALOM VERKRIJGBAAR.
Zaadmarkt 72-74.
PROVINCIAAL' NIEUWS.
ANDIJK.
ENKHUIZEN.
BEVERWIJK.
FINANCIEELE RUBRIEK.
Boek en Blad.
I
?ZN-EM TWINT.’GSTE JAARGANG,
van
1.30—1.46
2.00-8.16
Beurskoersen van 12 Juli.
334
A
131-H
177H
183
1
345-H
328
92
290
187
Zie verder Stadnienws pag. 3, Hoofdblad.
O’
Bijkantoor Alkmaar.
11X
uur
2.49 K
1
wares
door de mogelijke
ƒ11.800;
Apeldoorn
487M
<1«M
453
237
8
47K
493
450
456—57 K
238 9
282 7,
227
230
175
154
718
395
282
131
322
290
418
397—M
Berlijn
Parijs
Brussel
Wecnen
Londen
Stockholm
Kopenhagen
Oslo
Basel
Base)
Rome
New -York
Praag
328’/,
349 M
12'
172
154
715
395 H
281M
1317,
88M
1207.
ALKMAAR.
328
346-47
88M
1217.
4«2M
450
45614-8
239H
281-827,
227 H
250-H
172
162
1007,.
10144
10144
101’/,
12'/,,
198
53M
1247.
4737,
73
3* .7»
2487.
1717,
162
ONZE RUGZAKKEN
tjjn vervaardigd van prima slof gemonteerd
met lederen riemeb.
- ALKMAAR.
285
145
183K
71
92-M
166-7,
465
333M
282
227
232
33414
12*/,
199 m
324 K
287
147
181
727.
92M
177
110
2197,
187
8
487.
24844
171
162
2 out
51» 25
9.77 K
34.71 H
35.14
12.12
66.85
66.70
64.55
40.05
48.05
13.59
2.49 K
7.40
^ND. BINNENLAND
<-
O
166-09
;e» ter beschikking stel
le te voren beladen ge-
of andere
1007.
10144
101 «7,
f01*»/„
170
466”
334
GETROUWD:
Petrus Bernardus Stokman en Johan
na .Maria Elisabeth Bare). Andreas Huber
tue Buscher en Johanna Cornelia Caarls.
GEBOREN:
Klaasje, d. van A. J. Mulder en G. Schoon
hoven. Trijntje, d. van A. W- Tegel en
G. Janssen.
tenlijnbn wacht op de concessie'van de ge
meente Alkmaar en zijn overtuigd, dat dit
van veel heiang zal zjjn bij het uitbrengen
van Uw «tem in de Raadsvergadering terzake
van dit plan.
Wij vonden het noodig een en ander nog
ter Uwer kennis te brengen en hopen hier
door Uwe stem in de a.s. Raadsvergadering
voor ons te hebben gewonnen.
Inmiddels teekenen wij,
Hoogachtend,
N.V. Zuid-Hollandsche Autohandel
Maatschappij,
(w.g.) SLEBOS.
gen van
ken.
DE KONINGIN NAAR NOORWEGEN.
DEN HAAG, 12 Juli.
Naar wjj vernemen, zal H. M de Konin
gin, vergezeld van H. K. H. Prinses Juliana,
zich 3 Augustus naar Midden Noorwegen be
geven, teneinde daar een drietal weken door
te brengen.
VERDRONKEN.
LEIDEN, 12 Juli.
Te Alplien aan den Rjjn is riatereitaond
het 4-jarig dochtertje van den heer D. B. in
een achter het huis gelegen sloot geraakt en
verdronken. Eerst na eenige uren dreggen
werd het lijkje opgehaald.
DE FRANSCHE KIESWET.
Aangenomen.
De Fransche Kamer heeft hedenmorgen
vroeg, na de nachtzitting de nieuwe Fran
sche Kieswet met 820 tegen 234 stemmen
aangenomen.
OVERREDEN EN GEDOOD.
T1EL, 12 Juli.
Te Drumpt geraakte gisterenavond op
een bocht in den weg, waar het uitzicht zeer
slecht ie, het 8-jarig dochtertje van den
heer R. de Jong onder een auto uit Zoeten.
Eenige oogenblikken later is de kleine aan
de bekomen wonden overleden.
Mr. W. C. Bosman schrijft in de „Alkrn.
£!rt." van gisterep een ingezonden «tuk van
«’cn volgenden inhoud:
Ik heb met belangstelling uw hoofd
artikel gelezen in uw courant van Za
terdag betreffende een geregelden auto-
busdienst door deze stad met ccntrum-
lijn- <nz. -Zou U echter niet vreezen
dat een dergelijke onderneming spoedig
het lot zon volgen van den stoomboot-
dienst- AlkmaqrLonden?
In Amsterdam kosten de stadsbussen
ann de gemeente vrij wat geld. In Lon
den kunuen ze alleen bestaan tengevolge
van een fusie met de ondergrondsche
sjworwegen en de tramlijnen.
Het stratenverkeer in Alkmaar, dat
van een bus of tram gebruik maakt, is
geheel onbeduidend. Het eenig stads
vervoer Is dat van en naar den trein en
de boot. In dat verkeer voorziet de
Alkmaarsche tractortram op de aller
goedkoopste manier. En daarvan is het
bestaan zonder hulp van de stad niet
mogelijk. Zou U niet vreezen dat een
groot opzette omnibusdienst, met zijn,
mijns inziens, onfeilbare mislukking,
ons zou berooven van alle vervoermid
del door do stad? En zou U niet meenen
dat dit achteruitgang zou zijn voor onze
gemeente?
Wij zullen op het stuk niet ingaan; het is
t on wens niet aan enze redactie gericht.
Maar wel loeit het ons interessant, het feit
t“> releveoren, dat nr-r. W. C. Bosman
wiens zakelijke relaties in Alkmaar niet on
bekend zijn zich in het openbaar aldus
ton gunste van vc-oit zet ting van het trac-
tortrnmlwd’üf wcnscht uit te spreken.
Taktisch is anders.
AANBESTEDING.
Heden Is onderhands aanbestecd, onder
architectuur van don heer B. J. W. Doppe,
architect té Amsterdam, het perceel Fnid-
sen 117 alhier, voor rekening van don heer
H. Feto.
Ingeschreven was als volgt:
Rijkenberg ƒ11.880 de Waal
Overtoom (Behagen) ƒ11.285;
ƒ10.984; Fa. Schaafs Stegerhoek ƒ10.735.
De bouw Is gegund aan de laagste In-
schrjjfster tt
HET NIEUWE St. ELÏSABFTHGESTICHT.
Naar wij vernemen zal Z.D.H. Mgr. A. J.
Callier, Zondag a.s. ‘naar Alkmaar komen,
om het nieuwe gedeelte van het. Sint Elisa
beth gesticht plechtig In te wjjden. Deze
officieele plechtigheid zal Zondagmiddag om
1 uur plaats hebben.
BENOEMD.
Tot leeraar aan de R. H. B. S. alhier is
benoemd de heer H. HolsmUller met eervol
ontslag als leeraar aan de R. H. B. S. te
Hoorn.
Benoemd. Tot Hoofd der School, in de va-
cature J. van Tilburg, ia benoemd de here J.
Bol, thans ouderwijzer te Icrseke.
De gewonde Belg. Bij informatie aan bet
Ziekenhuis te Enkhuizen, omtrent den toe
stand van den Belg, die Zondagavond by een
vechtpartij gewond werd, deelde men ons
mede, dat hij thans buiten gevaar is en op
weg naar beterschap.
Onhebbelijke Drentenaren. Zondag
een aantal Drentenaren, welke werkzaam
zyn op het platteland met bet roeden van
aardappelen of grasmaaier* op bezoek aan
Enkhuizen. Natuurlijk werd de noodige hoe
veelheid snaps gebruikt en wel in die mate,
dat de politie enkele van deze likkebroers in
het schuurtje moest opbergen. Bjj deze gele
genheid was de politie genoodzaakt gebruik
te maken van den gummistok.
Uitslag verkooping. Ten overstaan van
den waarn. notaris J. P. Spruyt, werd Maan
dag in het hotel „De I>oele" verkocht eet
woonhuis met erf. ir. de Semeijnstraat. kad
sectie E. no. 2762, groot 90 C.A. Koopei
werd de heer Jan Schild voor f 3475.
In werkelijker* dienst. De dienstplichtig*
AJ. Bout, uit deze gemeente, Is tegen 81 Oé-
tober a.s in werkr-lyken dienst geroepen b{
bet KIe regiment Infanterie te Amersfoort, g
Door do Directie der N.V. Zuid-Hol’and-
jc-lie Autohandel-Maatschappy is alsnog bet
volgend schrijven gericht aan de leden
den Gemeenteraad.
Edelachtbare Heeren,
Het zal U waarschijnlijk bekend zyn, dat
door onze Maatschappij aan het dagelyksch
Bestuur der Gemeente Alkmaar een voorstel
werd ingediend lievattende een plan tot het
exploiteeren van auto-omnibuslijnen binnen
de gemeente Alkmaar.
Het zal U waarschijnlijk eveneens bekend
z|jn, dat door den Heer Burgemeester Uwer
Gemeente in de laatst gehouden vergadering
van den Gemeenteraad werd medegedeeld,
dat een tweede, door eene-andcre Mataschap-
pij iugediend. voorstel door den voorsteller
was Ingetrokken en dat vermoedeltjk in de
volgende vergadering van Burgemeester en
Wethouders concessie zou worden verleend
aan den voorsteller van het gepubliceerde
plan.
Bij een d.d. gisteren met den Heer Burge
meester gehouden bespreking werd ons 4ot
onze groote verbazing medegedeeld, dat de
meerderheid van het College van Burge
meester en Wethoudefs afwijzend tegen het
gedane voorstel staat en dat thans in de
‘erstvolgende vergadering van den Gemeen
teraad op 14 dezer, het, van een afwijzend
prae advies van het College van Burgemees
ter en Wethouders vergezelde voorstel, in
behandelipg zal komen.
Burgemeester en Wethouders in meerder.
I id motiveeren hun stem als volgt:
„Wanneer het voorstel wordt aangeno
men. verdwijnt binnen korten tijd de thans
licstaande tractortram. De exploitatie dez
omnibuslijnen zal daarna blijken verlies
gevend te zyn, en eveneens verdwijnen,
<lo Gemeente Alkmaar heeft dan in het
geheel geen inebielen van vervoer meer.”
Wij als voorstellers willen deze motivee-
ring niet becritiseeren, echter meenen wij U
h d volgende te mogen mededeelen:
De geheele inrichting van de thans be
staande tractor-verbinding Is niet alleen uit
den tijd, ongeriefelQk en verliesgevend (het
verliesMldo over 1926 bedroeg 2253.90),
doch binnen zeer afmenbaren tijd zullen be
langrijke bedragen noodig zijn om deze ver
binding de noodige herstelling te doen on
dergaan.
De vraag rijst thans:
le. zullen de benoodigde gehlen voor die
herstellingen gevonden kunnen worden, zon
der dat de gemeente zelf hierin belangrijk
zal moeten steunen.
WISSELKOERSEN.
(Opgave van de Neder) LandbouwbankX
Bijkantoor Alkmaar.
(Officieel)
8 uur
59.25
9.77 K
34.71 H
35.15
12.12
66.85
66.72 H
64.52
48.06
48.86
8TAATSI.EENINGEN
4K Nederland 1917
5 idem 1919
6 X idem 1928
6 Ned Indil! 1928
BANK IN STEL! JNOEN
Koloniale Bank
Indische Bank
Handel M
INDÜSTR.
Jurgens
Oude Philips
Nederl. Kunstzijde
INDUSTR OND. BUITENLAND
Anaconda ---
Steel comm.
CULTUUR MAATSCHAPPIJEN
Cnltnnr Vorstenlanden
Dito Actions
H
Java Cultuur
NM. Ind. Suiker Unie
Poerworedjo M
MIJNEN
Redjang Lebong
PETROLEUM
Dordtsche Petroleum
Kon. Ned. Petroleum
Steaua Romans
RUBBER MAATSCHAPPIJEN
Amsterd. Rubber
Bandar Rubber
Deli BaL Rubtw
Indische Rubber
Intercontin. Rubber
Lam pong Sumatra Rubber
Oost-Java Rubber
Serbadjadi
Rllan -
Vico’s
SCHEEPVAARTEN
Holl Am er. LQn
Kon. Boot
Stoomvaart My. „Nederland"
Niev. Goudriaan
Pakot vaart
Scheepvaart Unie
Marine Common.
Marine Preferent
TABAKKEN
Deli Batavia
Dell Maatschappij
Senembab M...
Oostkust
AM ER SPOORWEGEN.
Erie Spoor
Southern Rails
Union Pacific
Watiash Pai)way
PROJONG ATI F
R. K. 1 üdschrift vc-- Kerk
School cn Armwezen. Uit ge
very „Forebolt»” te Vcorbout.
Reeds zoolang bestond er behoefte aan
een tijdschriftdat voorlichting geeft au
besturen van kerken, scholen en Charitieve
vereenigingen. Voorlichting niet over de
wijze, waarop die besturen hun taak moéWn
opvatten. Daarover zal dit blad nu juist
niets bevatten.
Maar er bestaat behoefte aan een ander
soort voorlichting, n.i. In moeilijkheden,
waarmede genoemde besturen in de praktijk
te doen krijgen; om het zoo maar eens te
noemen t „moeilijkheden vaa tecbnlscbeti
aard."
HEVIG ONWEER
LONDEN. ’2 Juli. Een hevig
h^rft gistercnm.ddag boven Londen
w'oed. Het gelucle spoorwegverkeer en
on weet
ge-
an
dere trans]X'ifd'ensten en een gedeelte van
den ondcrgrondechen spoorweg; werden
ontwricht Honde den liuiren kwamen in het
wat 'r te staar. In anderhalf uur viel IK
inch water. In een kelderverdieping werd
een mei;je van a< httien maanden verdron
ken gevenden in drie voet water. Een aantal
personen werden licht gewond, doch ernsti
ge ongevallen hadden niet plaats. De trein
van Wolverhampton naar Londen werd na\-
bij Birmingham door over-troomingen tegen
gehouden. De spoorweg begon onder den
trein weg te zakken. De trein werd tijdig
wegge reilen.
Ook uit de provincie worden overstroo-
mingen gemeld.
DE AARDBEVING IN PALESTINA.
JERUZALEM, 12 Juli. In het district Je-
rnzalem zijn tengevolge van de aardbeving
26 personen otngekomes en 30 ernstig ge
wond.
GROOTE OVERSTROOMINGEN.
LONDEN, 12 Juli. Doordat de rivier
Tsclpir nabij Lukoyanow buiten haar oever
is getreden, is de provincie Nischny Now
gorod, volgens berichten uit Moskou, over
stroomd. Talrijke personen zjjn m het leven
gek men. Honderden huizen en vele bruggen
zjjn verwoest. Telegraaf en telephoon ver
bindingen zijn gestoord. Te Lukoyanow zijn
de bewoners op de daken van hun huizen
gevlucht.
DE HOLLAND—INDIC VLUCHT.
Naar Allahabad.
AMSTERDAM, 12 Juli.
De Fokker VII H.N.H.D.P. iz hedenmor-
Calcutta naar Allahabad vertrok-
KAMER VAN KOOPHANDEL.
De Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor Wcst-Friesland heeft Zaterdag verga
derd onder leiding van haar voorzitter, den
heer p. Oud Gzn., van Purmerend, in het
stadhuis te Hoorn.
Medegedeeld werd, dat aan 'n verzoek der
Kamer, om weer tot afsluiting van den on-
bewaakten overweg in den sjKMjrweg /.aan-
dam-Hoorn in de gemeente llpendain over
(e gaan, niet kan worden voldaan, doch dat,
om aan bet verzoek der Kamer tegemoet te
komen, op afstanden van 150 M uit den
overweg nog voorwaarschuwingsborden zul
len worden geplaatst-
Van de vereeniging van handelaren en
commissionairs in groenten en aardappelen
de Grocntenhandcl te Bovenkarspel was een
klacht ingekomen inzake liet door ds Neder-
landsche Spoorweg,
len van wagons, dl
weest iqii met zout, kunstmest
zouthoudende stoffen.
Aan den minister van waterstaat werd ver
zocht, de Nederl. Spoorwegen te verplichten,
wagons, welke met zouthoudende stoffen be
laden zUn geweest, doeltreffend te laten rei
nigen, of zich anders aansprakelijk te stellen,
voor eventueel» schade, en aan de directie
der Nederl. Spoorwegen zijn eenige gevallen
van geleden schade voorgelegd, waarbty op
vergoeding is aaugedrotigen.
Besloten werd een atkes te ver sc tul gn,
waarin erop wordt aangedrungen, de make
laardij niet tot een vrij beroep te maken,
doch aan de aspirant-tnakelaar posifieve
eischen te stellen, allereerst wat betreft zijn
bekwaamheid. Tevens zal daarbij worden ge
zegd, dat de Kamer het in hooge mate ge-
wenscht acht, dat ook zij, die reeds tot den
eed als makelaar zijn (pegelaten, zich aan
dat in te stellen examen kunnen onderwer
pen.
Aan den minister van financiën zal wor
den verzocht, aan de tien grensk an toren, die
onlangs in de middaguren en de» Zondags
werden opengcsteld zoowel des nachts als
overdag de gelegenheid te bieden tot het
verrichten van de formaliteiten der wegbe-
lastingkaarten, inklaring v»n reisbagage,
enz.
Verder werd besloten, aan den minister
van waterstaat te verzoeken, bij de samen
stelling van een Postrasd. daarin ook ver
tegenwoordigers van handel en nijverheid te
2e. aangenomen, dat dez» gelden gevon
den kunnen worden is het dan wel aaneme-
’ijk. dat het juist is gezien om deze gelden
te gebruiken voor herstellingen van een
openbaar middel van vervoer, dat de instem
ming van een groot gedeelte van het pu
bliek niet heeft en ook nimmer zal krygen.
Het is daarom, dat de motiveoring van
Burgemeester en Wethouders, in meerde*-
heid, ons onjuist voorkomt.
Neemt men nu reeds aan, dat na het ver
dwijnen van de traetortram, ook de omnibus
dienst zal gaan verdwijnen, (gezien de
verachiliende voorwaarden aau een even
tueels concessie verbonden, meenet* wy, dat
voor dit standpunt nipt de minste grond
aanwezig i|_eii pieker niet gedurende het tijd
vak, dat de trftctortrairf thans nog Concessie
heeft) dan moeten volgens de te maken
voor waarden tod* de lijnen langs de thans
bestaande routen der traetortram worden
geëxploiteerd.
Alleen in geval deze exploitatie dan een
verlies grooter dan f I0.1MM) zou doen ver
wachten, zullen w(j liever in eens f 10.ÜU0
betalen en dan de ezploitatie stopzetten.
Het behoeft byna niet gezegd te worden,
dat dit geval niet aannemelijk is.
Bovendien zullen de uitkonistcu der
tadsexploitalie belangrijk worden beïnvloed
directe samenwerking
met ondernemer» vkn intercommunale auto-
buslyucn, welke de gemeente Alkmaar aau-
doen.
Lh) motiveeriug van Burgemeester en
Wethouders wordt ook reeds hierdoor naar
ónze meening onjuist; immers de voediag der
stadslijnen wordt dan veel grooter dan
Rurgemcester en Wethouders by hunne mo-
tlveering hebben aangenomen.
Wy hebben reeds verschillende besprelrin-
gen gehad mot onder nemer» van buitenliJ-
yen om Alkmaar en zijn overtuigd, dat wij,
wanneer wtt de concessie voor de ezploitati*)
van stadslijnen krijgen, de belangrijkste in
tercommunale lijnen ouder onze controle zul
len hebben, waardoor veel publiek, aauge-
voerd met intercommunale lijnen, gebruik
Ml gaan maken van de stadslijnon.
\JsiWij zjjn in de gelegenheid IJ met bewijs
stukken aan te toonen, dat de finale afwer-
.kimr met betreffende ondernemer» van bui-
Een greep uit vele. Hoe dikwijl» hebben
Armbestm»», St. Vincentiusvercenigingen,
C< inmb-sies voor Kinderbescherming, Reclas-
seering. Gezinsvoogden, Gcstichtwbesturen
geen moeilijkheden met Kinderwetgeving.
met kwesties betreffende ouderlijke macht
en voogdij.
Hoeveel schoolbesturen hebben geen inoel
l|jkheden met de oprichting van de school,
met bouwplannen, met kwesties met Rijk en
Gemeente.
Kerkbesturen hebl*en moeilijkheden met
verlichting, verwarming, accouetiek, beheer
etc. en bovenal met fi antiën!
Aan de financieele rubriek wordt bijzon
dere zorg besteed.
Dat zeer waardevolle voorlichting tal
worden gegeven, waarborgen ons de namen
van Redactie en Medewerker*. Het tijd
schrift staat onder Hoofd-rcdaCtlo van den
bekenden Katholieken voorman Mr. G. C. J. o
D. Kropman, lid van den gemeenteraad van
Aiusl dam. Medewerking verh-enen o.m.t
G. Bulten, lid van de Tweede Kamer en
burgemeester van Voorhout; Pierre Cuypers
architect; Mej. Fe Haye, Directrice der R.K.
School voor Maatschappelijk werk te Am
sterdam; Mr. C. P. M. Romme, voorzitter
der R. K. Raadsfractie van den Amsterdam-
schen Gemeenteraad; Pater Dr. Gerard Wa-
genaar C. M de bekende echrjjver van hrt
Nederlandsehe Belastingrecht inzake God
dienst, Weldadigheid. Ziekenverpleging cn
Algemeen Nut; Mr. Dr. I*. J. Wittemau,
vooral bekend door zijn talrijke adviezen In
zake het w< »k der kinderltem-ht-rming.
I>e eerste aflevering, welke thans Is ver
schenen. bevat 16 pagina's, groot formaat
en getuigt van een royalen opzet. Zakel|jk
en leerzaam zijn deze artikelen.
Niemand, die ook maar iets te maken
heeft met het bestuur van Kerk en School
vertuime zich op <iit tijdschrift, dat twee
maal |>er maand verwchynt, te abonneeren.
De al*onnement»prij» is zoo luttel, dat deze
werkelijk voor geen enkele beurs eenig be
swaar mede kan brengen.
benoemen.
Uitvoerige besprekingen werden gevoerd
over het tweede rapport van de commissie
voor de reclame voor hef Noordhollandsche
product. Het resultaat was. dat men zal
trachten te komen tot een bespreking met or
ganisaties en personen, om over het belang
van een goede reclame in het buitenland te
beraadslagen.
Ged. Staten van Noord-Holland hadden
het advies der Kamer gevraagd over de
vraag, of de stichting van oen markt met
markthal te Amsterdam oen provinciaal be
lang is. De Kamer ziet in de stichting in
de eerste plaats oen groot Amsterdamsch be
lang. Sommige streken van de .provincie zul
len daar ook voordeel van ondervinden, an
dere daarentegen echter nadeel. Dit houdt
reeds in. dat naar het oordeel der Kam»r
van oen heiang voor de provclncic niet kan
worden gesproken.