PATRONEN Meren RooKersü 1 NIEUWENHUIUEN Onnes- tn Hunt Kliermikif SL R «aaltraat ALKMAAK Fa. fieörs. Hölzel, Alkmaar van het „Noord-Hollandsch Dagblad” K' FRREHMEL-Kirnsttanden en Gebitten (met garantie) Alléén Niauwendijk 95, Amsterdam. L -lingén land h< Tweede Blad MEJ.N.E. BRUIN naar maat verkrijgbaar. PLATEN TER INZAGE. i e a OudniriGht 140. Hlkaiar. VrM«ag I» .fall J Speciaal adres voor bet maken van alle soorten Vraagt Uw Winkelier naar de Prima Rook- en Pruim tabak I II m 21 cent por one, van de Tabaksfabriek Babyartikelen. Depot Nutrloia. De verloren weddenschap. Pijnloos trekken van tand ot kien i l.jo. 1 an darts dagelijks van 9—8 uur. Zondags van 10—11 uur. Ie Alkmaar Woensdag van 10J—t uur SNAAKMANSLAAN 81. Dinsdags in Broek en Waterland bij Frik (commies). Dorpstraat, van 113 uur. EPISTEL EN EVANGELIE. Het Is zwaar? man Annalen van Mill Hill. Get. Kurd. Gasparri". (o)— 4 ik zal ’N geven.... I leder niet Hier heb in Levan* MODEVAKSCHOOL. natuurlijk wisten. PnesWoi Passende modellen Coneurreerende prijzen van I leeriil ienu_ kunnen verzadigen? En Hij vroeg hen: Hoe veel brooden hebt gU? 7-U telden: Zeven. En HU gebood het volk op de aarde neder te ritten. En HU nam de teven brooden. dank te. brak, gaf se aan Z|jne leerlingen, voor te teuen voor. Z|j bad< .e he l hui Spetten Fleeeolien. Verbandwatt»* Vevbendseaen. Zalven Oereeene|ee Baby sponsjes Stultpeedor Boorwater. Olyoovine spuitjes. Voodlnflsmlddolett Alle soorten kindermeel *t boot M Ml lijkst bij CENTRAAL DROBIST „Het tirsese Krats** HOOGZ1JDE 8OHAQKN. borat Ine geroe|M*n Ik waa juist kerkboek voor 't Zondag* ik sta in twijfel tuaecbcu dit rood? 80 18 t.ra 18 II 10 8 8 0 4 6 8 8 8 4 8 3 8 3 8 2 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 nog Ietwat droo- merig, tegel jjk d<> ooge:> uit wry vend, daar ik m’n coren niet vertrouwde. Wat belieft u? herhaalde Ik, nu geheel wakker. Wel, dat u het versierd voor heeft, want Motet leefde na Da ril, en langen tijd Wees goed voor dieren! Er was oen oogenblik van een wel wat pijnlijke stilte. Zjj verbrak die het eerst: Maar welk boek moet ik dan nemen? Wel, gewoon, het goede dikke Missaal! Er worden uitstekende uitgegeven, teer goedkoop, in één of vier deelen. En welk verschil dan aanstonds ten voordeele van de plechtigheden, die gij bjjwoont! Ge hebt een gids.... Ge volgt,, ge begrijpt, ge bidt.... Ge laat uw kinderen volgen en begrijpen. onze liturgie is overvloeiend van leering; zjj treft en roept aan En nu gaat ge voor bij dien Oceaan van bovennatuurljjke verge zichten zonder er iets in te zien. Ge wordt langzamerhand de vrouw, die er godvruch tige praktijken op na houdt en geen leer heeft.... de boom, die niets overgehouden heeft dan zijn schors en dien de eerste de beste storm tegen den grond zal werpen!. Maar xfto’n boek is zwaar! stribbelt ze tegen zonder overtuiging als om den aftocht te dekken. Gij durft dat zeggen, gij, die een man tel van astrakat draagt, zwaar als een har nas!. En. dan, Uw misboek kan men niet in den zak steken! Wat een voordeel dat het niet in den zak gestoken kan worden, ’t Is voor mij een reden te meer om er veel voor te voelen! 'Als ge een wist, hoe graag ik Zondags al die Missaais zie Goede boeken, rood ea vprguld OFFICIEEL KERKBERICHT door Father C. B. Simona, oud missionaris. Onder de inboorlingen stond Ghulan Nabl a-gemeen bekend als de „doctor Sahib”, of mynheer de doktpr .Feiteljjk kwam hem evenwel deze titel niet toe, maar wel dien van apotheker, waarvoor hij drie jaren lang gestudeerd had aan een Indische universf teit. Evenals pauwen plegen te pronken met hun prachtige staart zoo ook pronken In diërs dolgaarne met hunne ctudién aan bene universiteit. Telken, weten ze dit onderwerp in hun gesprekken behendig te laten dóór schemeren, natuurlijk niet het doel om im pressie te maken en als geleerd te boek te staan. In de kom van Baramull* (Kashmir) had de dokter, dus zullen we hem beleefd heidshalve maar noemen, z’n apotheek. Ver sta wel, z’n eigen apotheek was het niet, doch hjj was van regeeringswege ter plaatse als apotheker aangesteld. Geljjk in het land der blinden éénoog koning is, zoo ook stond Chulam Nabi bjj de eenvoudige bewoners van het plattelandsch stadje zeer hoog aange schreven en behoorde hjj mede tot de nota belen. Hjj was Mohammedaan, zooals trouwens zjjn Perzische naam „slaaf van don Profeet” genoegzaam aanduidt. Als zoodanig ging hjj groot op z'n kennis van den Koran, maar dikwijls was hjj de plank geheel mis, en ik geloof, dat indien Mohammed nog eens uit z'n graf had kunnen opstaan, hjj allesbe halve trotsch op z’n leerling en slaaf zou ge weest zjjn. Zeker is, dat, hetgeen ik met hem ondervond, zjjn onkunde leeljjk aan de kaak stolde. Gjj moet namelijk weten, dat de Mu zelmannen Mores en David onder hun Pro feten rangschikten. Ook dat ze de Pentateuch of de vjjf Boeken van Mozes aannemen. Dit vooraf gesteld, diende de dokter, hier als hij ging op fn vermeende kennis van den Koran wel degelijk te weten wie er eerst geleefd had: Mozee of David. Maar de dokter wist dit niet Hjj beweerde bij boog en bjj laag, dat David leefde vóór Mozes, en durfde zelfs een weddenschap met me aangaan, toen ik zêl, dat Mozes lang voor David leefde, met het gevolg, dat ik daar met beschaamde kaken •at in gezelschap van anderen, en juist hier over, waarde lezer, wilde ik u iets vertellen. Het gebeurde op zekeren namiddag omtrent het midden van Augustus. Ik was juist klaar met het anticipeeren van m’n brevier, en haif droomerig zat ik in rnjjn rieten stoel de blo zende perziken te bewonderen, welke aan de hoornen, van m’n tuin hingen en door den lichten bries zachtkens op en neer bewogen werden. Dan viel mjjn oog op de kanariegele tomatoes (gele tomatoes kennen de Holland- sche tuiniers niet, naar het schjjnt), welke het sieraad vormden van m’n hof, en juist was ik op het punt om de booze wereld en al baar pomperijen voor eenige oogenblikken te ver-' geten, toon Ik op eens uit mjjn droomerjjen Xerd gewekt door de stem van m’n knechts, ik m’n- knecht, en vraa^'b' Hoorn Alkmaar ....Mra»ra..«. Zwang Splerdjjk ....ra* X. Bovenkarapel - Werverahoof Hem en Venhuizen Nlbbizwoud Weere .........ra Wmterblokker ra ..ra rara Obdam H<>ogwoud Wognum Pu r merend ra ra..ra li'Migkar'pel ra.- Oosterblokker Grootebroek Heerhugowaard (SL Dion.) M -.i mt.lik Spanbroek West woud Lutjebroek ...ra. Onderdjjk Broek r-rba ven Wad way Ursem Waarland N Schar wonde Goorn .....ra. Schermerhorn Akersloot Castricum Enk huizen Oudorp Oud karspel Heerhugowaard (Noord) Oosterblokker en Grootebroek. Ik had er sinds langen tjjd niet meer van gehoord en nu zjjn ze mjj verleden week bljj wezen ma ken. Ik heb bovendien toch een goede week gehad. Ja, u zult het misschien niet willen gelooven.... Ik ben lot de ontdekking ge komen, dat ik r nog een kies bjjkrjjg. Ja, een echte. Geen valsche. Zou het mjjn verstands kies zjjn? Ook een strop voor die andere die ik er altijd voor aangezien heb. Ik hoop dat mjjn Missiehuis een beetje voorspoediger door z’n groei heenraakt en dat het niet eerst op kromme beenen behoeft te loopen. Zorgt u voor krachtvoer? Missiehuis, Hoorn. Postrek. 120937. Father LEFEBER, Directeur. De Tweede Persoon van de H. Drieéen- heid kwam op aarde. Wat was Zjjn doel? Missiewerk. kwam Motes op het fapjjten terloops merkte ik op, dat David lang na Mozes geleefd had, ”“t v< rondar»iellotid, dat zjj het wel Pardon, Patri S*!:lb, dal heeft u ml», onderbrak de doktor vinng. Wat belieft u? riep ik igeu. om zetten ze aan het volk weinige viachjea. die H| ook aegeade, ea gebood voor lo zetten. En zjj aten, ea werden verzadigd, zjj namen zeven manden op mot brokkelingen, die overschoten. Ea die gegeten hadden, waren omtrent vierduizend, en Hjj liet se gaan. na David. Maar, dokter, hoe hob ik het nu, ant woordde ik verb zaad, hem met een modelij dend la dijc ai. 11 tiend - IJ hoeft hot mis, hernam hjj mot vuur, en ik weet stellig, dat de Moellah Habib en de andere hoeren mjjn gevoelens zullen doe len. - Ja, ja, rie|ieu allen in koor, de doktor heeft geljjk, en de Padrl Sahib heeft onge- ijjb. De dokter zette natuurlek een hoogi op, nu hjj zag, dat de andere aan zjjne zjjde waren, en werd hoe langer hoe meer aanma tigend. Ofschoon Ik inwendig eonigrina ver stoord was wegena dit onbeschaamd optre den, bleef ik echter uitwendig kalm, en zei doodbedaard: Maar, doktor, hoe kunt u zoo lets be weren? ’t Is belachelijk; een kind l»jj om.— Zullen we wedden? onderbrak de man brutaal on uit de hoogte. Dit was het toppunt van onbeschaamd heid. Och neen dokter, hervatte ik, on woord den nadruk leggend, ik wed graag, en vooral niet, wanneer Ik zeker meen te zjjn van de zaak, In welk geval Ik een weddenschap als „unfair” beschouw. Ziet u wel, u durft niet, bulderde de dokter in een vlaag van opgewondenheid, om mjjn schijnbare kalmte, welke hjj voor vreea aanzag, ik voor mjj verwed er 10 Ru- pieén (8 gulden in ons geld) om. Gjj zjjt ze kwijt, dokter, waarschuwde ik half schertsend. Maar hjj wilde niet nas» rede luisteren, zOodat ik injjnaondauks ge noodzaakt was de weddenschap aan te ne men. En op schrift, voegde de dokter erbjj. Zooals gjj wilt, was mjjn bescheid, maar niet zonder protest, want ik vond de zaak te bespotteljjk. Desniettemin dacht ik, daar m’n goede naam hier op het spel stond niet te mogen weigeren. David, de vader van Salomon, dicteer de dp dokter heftig. v Dteelfde, knikte DromnieM, dacht ik I ik een bewjjs vinden? me een zei ik, er valt me iets te binnen. Dit zeggend ging ik even naar mjjn kamer en kwam te rug met een Vulgaat, of het Oude en Nieuwe Testament in ’t Latjjn, waar bovgn Iedere pagina -de inhoud wordt aangegewn Ik toonde toen den dokter, hoe Mozes naam voorkwam op j>ag. zoo en zoo en verschei dene pagina's verder de naam van David. Om u thans slechts een klein bewjjs te ge ven, zei ik bescheiden. Ziet u wei, dat ik geljjk heb, riep de dokter triomfantelijk, David’s naa in komt eerst en later die van Mozes. De goede man, slechts gewoon inlandsche boeken te lezen, of van rechts naar links, had me daar te pakken. Goed, besloot ik, ik zal u wel een beter bewjjs geven. Met ’n ongelooflijk lachje en zich inwen dig verkneuterend over de Padrl Sahib's ver meende onkunde, verliet me het gezelschap met de belofte over een week terug te kee- ren. Door de vele drukte had ik bijna de ge- heele zaak vergeten, toen ik op zekeren dag toevallig den Vulgaat doorbladerend, kwam op III. Koningen Hoofdstuk IV. 3, waar o. m. vermeld wordt hoe Koning David aan het eind zjjner dagen gekomen, zjjn zoon Sa lomon vermaande God’s wegen te bewande len en zijn Geboden te onderhouden, „zoo als geschreven staat in de wet van Mozes.” Zou ik ooit een beter bewjjs hebben kunnen vinden? Daar stond het zwart op wit. Immers hoe kon David z'n zoon Salomon op de wet van Mozes hebben gewezen, indien deze laatste na hem geleefd had. Prachtig, dacht ik, jou leeljjkerd, ik zal je wel eens krjjgen. Ga eens gauvj naar den dokter, beval --^“lem of hii een be- PAUS PIUS XI EN DE BELANGEN DER ARBEIDERS. (Kipa). De H. Vader zond aan de onlangs in Koblentx vereenigde katholieke arbeider»- organisaties, die zich daar in een rijksver band met ongeveer 400.000 leden aaneenge sloten hebben, volgend beteekenend tele gram: „De H. Vader heeft de hulde van de ter nagedachtenis van Mgr. Ketteler vereenig‘1» katholieke arbeiders en arbeidersvereenigin- h«t bezoek van don dokter aanmeldend Voordat Ik tjjd had om tot beiinnlg te komen ■tonden de herren reeds voor mjj, naar lands zeilen buigend als knipmessen on mij op Oostersche wijze groetend. Beschrijven zal ik slecht den hoofdirenioon, mjjnberr den itokter. Hü waa da echte type vaa 'n Ooeter ling. H(| had gitzwaït haar, dito baard en knevel, beiden kort geknipt, ’n bontgekleur- den tulband, 'n veel te nauwe las en veui te w(j.l< broek, en sandalen aan de voeten. iiy was bieek en mager, met swaru randen on der 00 oogleden, en keek Ietwat versuft. Zie daar In tnkele trekken het portret van den dt'? anderen laat Ik met opzet aebtérwogs. Genoeg, dat er ren Moel lah of Mohammrdaansch priester, de burge meester en een hoofdon b-rwijser bjj waren, een gedistingeerd gtzebehap dus! Beleefd no'xllgd» jk hen uit, in mjjn nabjjhcid plaats te nomen .Eerst liep het gesprek over koetjes en kalfjes Daarna over den godsdienst. Al ras bemerkte Ik dat ze gekomen waren, om mjj, zoo mogetjjk, In het nauw te brengen. Dus was |k op m’n hoede. Onwillekeurig ZESDE ZONDAG NA PINKSTER. Epistel uit den brief van den H Apostel Paulus aan de Romeinen; VI, 1—11. Broeders, wM allen, die In Jes>m Christus gedoopt zijn, zjjn In Zjjnen dood gedoopt, wg zjjn dan door den doop met Hem begra ven In den dood, opdat geljjk Christus door de heerlijkheid des Vaders van den dood verreten is. wjj ook aldus In een nieuw le- ven zouden wandalen Want indien wjj met Hem. als eens Ingcénte plant worden, door de gelijkwording aan Zjjnen dood, zoo moe ten wjj hel ook aan Z|jne verrijzenis zjjn. Dit weten wjj. gekruist is. wjjs heeft. De knecht ging, en kwam *|>oedlg •eru< met de boodschap, dat de dokter ren bewjjs had, en zou komen Maar de dokter kwam niet. Toen zond ik den knecht ten tweede male om den halsstarrigen dokter te zeggen, dat Ik ren bewjjs had. en dat, zoo hjj aiet daiielyk kwam, ik de 10 Rupiern vat* hem zou vorderen. Ik zie hem nog komen, dien gluiperd, In deemoedige houding en met eaamgevouwen handen, met angst zjjn vonnis sfwachtend. Hier, zal Ik hem, hem den Bjjbel toedu wend, hier heb je het bewjjs. Luister. Ik las hem toen den tekst voor. Hchaamle en berouw lagen op z’n gelaat te lezen. Ach, l’sdri Sahlb. riep hjj op zoetsap- pigen toon, u «jjt geleerd en ik hen dom, n zjjt rjjk (sic) en ik ben dotwlarm, indien Ik het gewonnen had, zou ik nooit de 10 Ru- ftieén van u genomen hebben. God Is Znjjg man. gebood ik ernstig Ik zal je de Rupieén ditmaal schenken, maar op ééne voorwaarde, dat In de geheeU bazaar bekend worde gemaakt, dat de Padrl Rahib de weddenschap gewonnen, en de dokter ze verloren heeft. En zoo geschiedde het. De dokter heeft na dien tjjd nimmer meer met mjj gewed O—--O Op dat oogenblik komt een Itediende aan, gepommadeerd en gebrillanteerd, een pot-"* lood achter 't oor, en de gedachten, weet ik waar.... Hjj .neemt *t bos-kje en zegt vlug en langs z’n neus weg: Ziet eens, mevrouw, het is tot den kleinst mogeljjken omvang teruggebracht., slechts 12 pagina's tekst!.... Men heeft *n boek en men heeft er geen!..,. Zonder twjjfel past 't even goed in een zak van een mog ah van een jas.... We hebben ze ge glaceerd en ongeglaceerd. met visite kaart jeshouder of portemonnaie.poeder met kwastje.... alle nuances ik er een in geplet kalf Meer, tjjnsch marokijn, geglaceerd en niet gegla ceerd Ik raad u het „nlet-geélaceerd" aan..., dat gljjdt minder.... Prjjzen bene den alle concurrentie Kalfsleer 21 fr. 24, ma rokijn 27 fr. 55.29 fr. 60.We hebben ook een soort krokotlillenleer, maar dat ia duurder. Ik, ondanks al mjjn pogingen, lach nog steeds. Neem, toch het geplet kalfsleer! z«g ik haar. op snee!.... Goede hoeken, overal herken- baar, hoe graag zie Ik u op straat, in de trams, In den metro, in de wagens, bjj de winkeliers, in de handen van mannen! Wat ces traditis vertegenwoordigt gjj.... Wst een rustige bevestiging van vervulden plii ht zjjt ge, te midden van de lafheden en hot menscheljjk opzicht Missaais in de handen der geloovigen, ge herinnert ons onze moe ders en onze grootoudere en hun boeken met groote sloten, waaruit geslachten heb- l»en gebeden, die Frankrjjk tot in de eerste plaats In de wereld hebben gebracht...... Gg zjjt op 11 zelf reeds reeds een preek!.... En hoeveel monschen hebben, u herkennen I niet oen blik van afgunst geworpen op hen, die u droegen, want zjj haddén hun plicht vervuld.... zjj hadden In bet proza van de week de Goddelijke |*oézla van de Zondags mis gebracht.... Misboeken, Verdwjjnt niet uit de handen van onze geloovigenBlijft u zelf.... Wordt geen portemonnaie, geen visltokaartjeshouder. geen poeierdoosje, zelfs nlet^^PJdet kalfsleer!.... ^^^Wsar ik heb aan dit alles nooit ge- dachtl zei se mjj. .Isnirner genoeg!.... En ik ben de cenigste niet!.... De ste erger! En daarom om Christenen t«- worden, die hun geloof kennen en In staat het te verde digen, roep ik u toe, dat wat eens Ht. Augus tinus hoorde: „Tollet lege!" Neem het boekneem het volledige boekden goeien dikkerd. En overweeg het lederen Zondag een beetje...^ gen met levendige vreugde aanvaard Hy weet wel, <iat de katholieke arbeiders tn bet nastreven van hun gemeenzaam groepsbe lang zich met onwankelbare trouw In eco nomische en sociale vragen aan de grond beginselen der Kerk willen houden en dta> doorgaans on vereen igbaar »jjn met de aao- ■chouwfngen die het bovennatuurljjke ver geten en zoo tot het materialisme leiden H| is zich van de dageljjksche n n der ar- beider* wel bewust en gerft ht verzeke ring van 'Zjjn warmste t/flerljjke belangstel ling, terwjjl hjj God bidt* dat lipt hutr wel ga en hunne verhoudingen betey woyflen, zoo als Hjj zich In plechtige vrrklarirqren he*-ft geult, en volgens door den door Hem geopoerden wenach, dat die grondsla gen der christelijke liefde en gerechtigheid zegevieren mogen. In dezen geest zegent 11Q uit ganseber harte alle leden der op het con gres te Kohlentz vertegenwoordigde vereeul- gtngen, hunne familie* en In bet bijzonder de arbeidersjeugd. door PIERRE L’ERMITE. Ik zei tot mezelf In den bazar: Ken ik dien rug niet?., en dien hoed? en dat ventje? Vlug donk ik me al te redden naar de |M>st|>apierafdeeling, als de kwajongen ste vig aan haar rok trekt. Moeder.... m’neer Paatoof! Ik ben er bjj.... Akelige jongen! Mynheer Pastoor?.... Mevrouw!. U komt als druk bezig een uit te zoeken en dit licht blauw en Ik beschouw stilzwijgend de twee voor werpen. D* dame la groot van stuk! I)s boekjes bitter klein!,... Kjjk eens, vervolg! ge, hoe gemakke- lijk! Men gaat naar «-en huwelijks of uit vaartmisMen moet bjj zjjn hakker of schoonouders zjjn na de Hoogmis.... Waar om lacht u..r Ik....? U schjjnt wol een beetje den gek met me te stoken? Hoe k ’t mogeljjk!. U wilt niet!.... Maar als ik nu om raad vraag? Pas op! Ik lach... ik toestemmend* bij mezelven, waar zal Want op zulke stom- vragen vindt men zoo maar niet dadeljjk geschikt antwoord. Wacht even, heeren. ging ik dat onze oude mensch met Hem opdat het lichaam de» zonde te niet gedaan worde, en wjj der zonde niet meer dienen Want dl» gestorven Is, 1» van ds sonde gerechtvaardigd Zoo wQ nu mot Christus gestorven ztyn. dan gelooven w(j, dat w| ook met Christus tullen leven; ook weten wjj dat Christus vsn den dood ver rezen z^nde thans niet meer sterft, en de dood over Hem niet meer tri hcerschen. Want HU gestorven tjjnde voor de zonde, ie oens gestorven, maar nu dat HU leeft, loeft HU voor Ood. Zoo ook gU. acht u zei ven ge storven voor de tonde, maar levends voor Ood 'Tn Christus Jesus, onzen Heer. Evangelie volgen* den H. Marcus; VIII. 1-8. In dien tijde, wanneer er eene groots me nigte t>U Jevus was, en zQ niet te eten had den, riep HU Zjjn* leerlingen te tarnen, en telde hun: Ik heb mededongen met het volk^ want ziet. zU »ün reeds drie dagen bU Mij, en *U hebben niet te eten; en zoo Ik hen ongeepjjsd naar huls laat gaan, dan tullen ■U op den weg bezwUken; eenlg<-n m *Un van verre gekomen. En ZUne 1 antwoordden Hem- Van waar tal ben bier In de woestijn met brood lige ><-bi

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1927 | | pagina 21