PATRONEN
Meren RooKersü
1 NIEUWENHUIUEN
Onnes- tn Hunt Kliermikif
SL R «aaltraat
ALKMAAK
Fa. fieörs. Hölzel,
Alkmaar
van het „Noord-Hollandsch Dagblad”
K'
FRREHMEL-Kirnsttanden en Gebitten (met garantie)
Alléén Niauwendijk 95, Amsterdam.
L
-lingén
land h<
Tweede Blad
MEJ.N.E. BRUIN
naar maat verkrijgbaar.
PLATEN TER INZAGE.
i e a
OudniriGht 140. Hlkaiar.
VrM«ag I» .fall
J
Speciaal adres voor bet maken
van alle soorten
Vraagt Uw Winkelier naar
de Prima Rook- en Pruim
tabak I II m 21 cent por
one, van de
Tabaksfabriek
Babyartikelen.
Depot Nutrloia.
De verloren weddenschap.
Pijnloos trekken van tand ot kien i l.jo. 1 an darts dagelijks van 9—8 uur.
Zondags van 10—11 uur. Ie Alkmaar Woensdag van 10J—t uur
SNAAKMANSLAAN 81. Dinsdags in Broek en Waterland bij Frik
(commies). Dorpstraat, van 113 uur.
EPISTEL EN EVANGELIE.
Het Is zwaar?
man
Annalen van Mill Hill.
Get. Kurd. Gasparri".
(o)—
4
ik zal ’N geven....
I
leder
niet
Hier heb
in Levan*
MODEVAKSCHOOL.
natuurlijk
wisten.
PnesWoi
Passende modellen
Coneurreerende prijzen
van I
leeriil
ienu_
kunnen verzadigen? En Hij vroeg hen: Hoe
veel brooden hebt gU? 7-U telden: Zeven. En
HU gebood het volk op de aarde neder te
ritten. En HU nam de teven brooden. dank
te. brak, gaf se aan Z|jne leerlingen,
voor te teuen
voor. Z|j bad<
.e he
l hui
Spetten
Fleeeolien.
Verbandwatt»*
Vevbendseaen.
Zalven
Oereeene|ee
Baby sponsjes
Stultpeedor
Boorwater.
Olyoovine spuitjes.
Voodlnflsmlddolett
Alle soorten kindermeel *t boot M
Ml lijkst bij CENTRAAL DROBIST
„Het tirsese Krats**
HOOGZ1JDE 8OHAQKN.
borat
Ine
geroe|M*n Ik waa juist
kerkboek voor 't Zondag*
ik sta in twijfel tuaecbcu
dit rood?
80
18
t.ra 18
II
10
8
8
0
4
6
8
8
8
4
8
3
8
3
8
2
2
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
nog Ietwat droo-
merig, tegel jjk d<> ooge:> uit wry vend, daar ik
m’n coren niet vertrouwde. Wat belieft u?
herhaalde Ik, nu geheel wakker.
Wel, dat u het versierd voor heeft,
want Motet leefde na Da ril, en langen tijd
Wees goed voor dieren!
Er was oen oogenblik van een wel wat
pijnlijke stilte.
Zjj verbrak die het eerst:
Maar welk boek moet ik dan nemen?
Wel, gewoon, het goede dikke Missaal!
Er worden uitstekende uitgegeven, teer
goedkoop, in één of vier deelen. En welk
verschil dan aanstonds ten voordeele van de
plechtigheden, die gij bjjwoont! Ge hebt een
gids.... Ge volgt,, ge begrijpt, ge bidt....
Ge laat uw kinderen volgen en begrijpen.
onze liturgie is overvloeiend van leering; zjj
treft en roept aan En nu gaat ge voor
bij dien Oceaan van bovennatuurljjke verge
zichten zonder er iets in te zien. Ge wordt
langzamerhand de vrouw, die er godvruch
tige praktijken op na houdt en geen leer
heeft.... de boom, die niets overgehouden
heeft dan zijn schors en dien de eerste de
beste storm tegen den grond zal werpen!.
Maar xfto’n boek is zwaar! stribbelt ze
tegen zonder overtuiging als om den aftocht
te dekken.
Gij durft dat zeggen, gij, die een man
tel van astrakat draagt, zwaar als een har
nas!.
En. dan, Uw misboek kan men niet in
den zak steken!
Wat een voordeel dat het niet in den
zak gestoken kan worden, ’t Is voor mij een
reden te meer om er veel voor te voelen!
'Als ge een wist, hoe graag ik Zondags al die
Missaais zie Goede boeken, rood ea vprguld
OFFICIEEL KERKBERICHT
door Father C. B. Simona, oud missionaris.
Onder de inboorlingen stond Ghulan Nabl
a-gemeen bekend als de „doctor Sahib”, of
mynheer de doktpr .Feiteljjk kwam hem
evenwel deze titel niet toe, maar wel dien
van apotheker, waarvoor hij drie jaren lang
gestudeerd had aan een Indische universf
teit. Evenals pauwen plegen te pronken met
hun prachtige staart zoo ook pronken In
diërs dolgaarne met hunne ctudién aan bene
universiteit. Telken, weten ze dit onderwerp
in hun gesprekken behendig te laten dóór
schemeren, natuurlijk niet het doel om im
pressie te maken en als geleerd te boek te
staan. In de kom van Baramull* (Kashmir)
had de dokter, dus zullen we hem beleefd
heidshalve maar noemen, z’n apotheek. Ver
sta wel, z’n eigen apotheek was het niet,
doch hjj was van regeeringswege ter plaatse
als apotheker aangesteld. Geljjk in het land
der blinden éénoog koning is, zoo ook stond
Chulam Nabi bjj de eenvoudige bewoners van
het plattelandsch stadje zeer hoog aange
schreven en behoorde hjj mede tot de nota
belen.
Hjj was Mohammedaan, zooals trouwens
zjjn Perzische naam „slaaf van don Profeet”
genoegzaam aanduidt. Als zoodanig ging hjj
groot op z'n kennis van den Koran, maar
dikwijls was hjj de plank geheel mis, en ik
geloof, dat indien Mohammed nog eens uit
z'n graf had kunnen opstaan, hjj allesbe
halve trotsch op z’n leerling en slaaf zou ge
weest zjjn. Zeker is, dat, hetgeen ik met hem
ondervond, zjjn onkunde leeljjk aan de kaak
stolde. Gjj moet namelijk weten, dat de Mu
zelmannen Mores en David onder hun Pro
feten rangschikten. Ook dat ze de Pentateuch
of de vjjf Boeken van Mozes aannemen. Dit
vooraf gesteld, diende de dokter, hier als hij
ging op fn vermeende kennis van den Koran
wel degelijk te weten wie er eerst geleefd
had: Mozee of David. Maar de dokter wist
dit niet Hjj beweerde bij boog en bjj laag, dat
David leefde vóór Mozes, en durfde zelfs een
weddenschap met me aangaan, toen ik zêl,
dat Mozes lang voor David leefde, met het
gevolg, dat ik daar met beschaamde kaken
•at in gezelschap van anderen, en juist hier
over, waarde lezer, wilde ik u iets vertellen.
Het gebeurde op zekeren namiddag omtrent
het midden van Augustus. Ik was juist klaar
met het anticipeeren van m’n brevier, en haif
droomerig zat ik in rnjjn rieten stoel de blo
zende perziken te bewonderen, welke aan de
hoornen, van m’n tuin hingen en door den
lichten bries zachtkens op en neer bewogen
werden. Dan viel mjjn oog op de kanariegele
tomatoes (gele tomatoes kennen de Holland-
sche tuiniers niet, naar het schjjnt), welke het
sieraad vormden van m’n hof, en juist was ik
op het punt om de booze wereld en al baar
pomperijen voor eenige oogenblikken te ver-'
geten, toon Ik op eens uit mjjn droomerjjen
Xerd gewekt door de stem van m’n knechts, ik m’n- knecht, en vraa^'b'
Hoorn
Alkmaar ....Mra»ra..«.
Zwang
Splerdjjk ....ra*
X.
Bovenkarapel -
Werverahoof
Hem en Venhuizen
Nlbbizwoud
Weere .........ra
Wmterblokker ra ..ra rara
Obdam
H<>ogwoud
Wognum
Pu r merend ra ra..ra
li'Migkar'pel ra.-
Oosterblokker
Grootebroek
Heerhugowaard (SL Dion.)
M -.i mt.lik
Spanbroek
West woud
Lutjebroek ...ra.
Onderdjjk
Broek r-rba ven
Wad way
Ursem
Waarland
N Schar wonde
Goorn .....ra.
Schermerhorn
Akersloot
Castricum
Enk huizen
Oudorp
Oud karspel
Heerhugowaard (Noord)
Oosterblokker en Grootebroek. Ik had er
sinds langen tjjd niet meer van gehoord en
nu zjjn ze mjj verleden week bljj wezen ma
ken. Ik heb bovendien toch een goede week
gehad. Ja, u zult het misschien niet willen
gelooven.... Ik ben lot de ontdekking ge
komen, dat ik r nog een kies bjjkrjjg. Ja, een
echte. Geen valsche. Zou het mjjn verstands
kies zjjn? Ook een strop voor die andere die
ik er altijd voor aangezien heb.
Ik hoop dat mjjn Missiehuis een beetje
voorspoediger door z’n groei heenraakt en
dat het niet eerst op kromme beenen behoeft
te loopen. Zorgt u voor krachtvoer?
Missiehuis, Hoorn.
Postrek. 120937.
Father LEFEBER,
Directeur.
De Tweede Persoon van de H. Drieéen-
heid kwam op aarde. Wat was Zjjn doel?
Missiewerk.
kwam Motes op het fapjjten terloops merkte
ik op, dat David lang na Mozes geleefd had,
”“t v< rondar»iellotid, dat zjj het wel
Pardon, Patri S*!:lb, dal heeft u ml»,
onderbrak de doktor vinng.
Wat belieft u? riep ik
igeu. om
zetten ze aan het volk
weinige viachjea. die
H| ook aegeade, ea gebood voor lo zetten.
En zjj aten, ea werden verzadigd, zjj namen
zeven manden op mot brokkelingen, die
overschoten. Ea die gegeten hadden, waren
omtrent vierduizend, en Hjj liet se gaan.
na David.
Maar, dokter, hoe hob ik het nu, ant
woordde ik verb zaad, hem met een modelij
dend la dijc ai. 11 tiend
- IJ hoeft hot mis, hernam hjj mot vuur,
en ik weet stellig, dat de Moellah Habib en
de andere hoeren mjjn gevoelens zullen doe
len.
- Ja, ja, rie|ieu allen in koor, de doktor
heeft geljjk, en de Padrl Sahib heeft onge-
ijjb.
De dokter zette natuurlek een hoogi
op, nu hjj zag, dat de andere aan zjjne zjjde
waren, en werd hoe langer hoe meer aanma
tigend. Ofschoon Ik inwendig eonigrina ver
stoord was wegena dit onbeschaamd optre
den, bleef ik echter uitwendig kalm, en zei
doodbedaard:
Maar, doktor, hoe kunt u zoo lets be
weren? ’t Is belachelijk; een kind l»jj om.—
Zullen we wedden? onderbrak de man
brutaal on uit de hoogte.
Dit was het toppunt van onbeschaamd
heid.
Och neen dokter, hervatte ik, on
woord den nadruk leggend, ik wed
graag, en vooral niet, wanneer Ik zeker meen
te zjjn van de zaak, In welk geval Ik een
weddenschap als „unfair” beschouw.
Ziet u wel, u durft niet, bulderde de
dokter in een vlaag van opgewondenheid,
om mjjn schijnbare kalmte, welke hjj voor
vreea aanzag, ik voor mjj verwed er 10 Ru-
pieén (8 gulden in ons geld) om.
Gjj zjjt ze kwijt, dokter, waarschuwde
ik half schertsend. Maar hjj wilde niet nas»
rede luisteren, zOodat ik injjnaondauks ge
noodzaakt was de weddenschap aan te ne
men.
En op schrift, voegde de dokter erbjj.
Zooals gjj wilt, was mjjn bescheid,
maar niet zonder protest, want ik vond de
zaak te bespotteljjk. Desniettemin dacht ik,
daar m’n goede naam hier op het spel stond
niet te mogen weigeren.
David, de vader van Salomon, dicteer
de dp dokter heftig.
v Dteelfde, knikte
DromnieM, dacht ik I
ik een bewjjs vinden?
me
een
zei ik, er valt me iets te binnen. Dit zeggend
ging ik even naar mjjn kamer en kwam te
rug met een Vulgaat, of het Oude en Nieuwe
Testament in ’t Latjjn, waar bovgn Iedere
pagina -de inhoud wordt aangegewn Ik
toonde toen den dokter, hoe Mozes naam
voorkwam op j>ag. zoo en zoo en verschei
dene pagina's verder de naam van David.
Om u thans slechts een klein bewjjs te ge
ven, zei ik bescheiden.
Ziet u wei, dat ik geljjk heb, riep de
dokter triomfantelijk, David’s naa in komt
eerst en later die van Mozes.
De goede man, slechts gewoon inlandsche
boeken te lezen, of van rechts naar links,
had me daar te pakken.
Goed, besloot ik, ik zal u wel een beter
bewjjs geven.
Met ’n ongelooflijk lachje en zich inwen
dig verkneuterend over de Padrl Sahib's ver
meende onkunde, verliet me het gezelschap
met de belofte over een week terug te kee-
ren. Door de vele drukte had ik bijna de ge-
heele zaak vergeten, toen ik op zekeren dag
toevallig den Vulgaat doorbladerend, kwam
op III. Koningen Hoofdstuk IV. 3, waar o.
m. vermeld wordt hoe Koning David aan
het eind zjjner dagen gekomen, zjjn zoon Sa
lomon vermaande God’s wegen te bewande
len en zijn Geboden te onderhouden, „zoo
als geschreven staat in de wet van Mozes.”
Zou ik ooit een beter bewjjs hebben kunnen
vinden?
Daar stond het zwart op wit. Immers hoe
kon David z'n zoon Salomon op de wet van
Mozes hebben gewezen, indien deze laatste
na hem geleefd had. Prachtig, dacht ik, jou
leeljjkerd, ik zal je wel eens krjjgen.
Ga eens gauvj naar den dokter, beval
--^“lem of hii een be-
PAUS PIUS XI EN DE BELANGEN DER
ARBEIDERS.
(Kipa). De H. Vader zond aan de onlangs
in Koblentx vereenigde katholieke arbeider»-
organisaties, die zich daar in een rijksver
band met ongeveer 400.000 leden aaneenge
sloten hebben, volgend beteekenend tele
gram:
„De H. Vader heeft de hulde van de ter
nagedachtenis van Mgr. Ketteler vereenig‘1»
katholieke arbeiders en arbeidersvereenigin-
h«t bezoek van don dokter aanmeldend
Voordat Ik tjjd had om tot beiinnlg te komen
■tonden de herren reeds voor mjj, naar
lands zeilen buigend als knipmessen on mij
op Oostersche wijze groetend. Beschrijven zal
ik slecht den hoofdirenioon, mjjnberr den
itokter. Hü waa da echte type vaa 'n Ooeter
ling. H(| had gitzwaït haar, dito baard en
knevel, beiden kort geknipt, ’n bontgekleur-
den tulband, 'n veel te nauwe las en veui te
w(j.l< broek, en sandalen aan de voeten. iiy
was bieek en mager, met swaru randen on
der 00 oogleden, en keek Ietwat versuft. Zie
daar In tnkele trekken het portret van den
dt'? anderen laat Ik met
opzet aebtérwogs. Genoeg, dat er ren Moel
lah of Mohammrdaansch priester, de burge
meester en een hoofdon b-rwijser bjj waren,
een gedistingeerd gtzebehap dus! Beleefd
no'xllgd» jk hen uit, in mjjn nabjjhcid plaats
te nomen .Eerst liep het gesprek over koetjes
en kalfjes Daarna over den godsdienst. Al
ras bemerkte Ik dat ze gekomen waren, om
mjj, zoo mogetjjk, In het nauw te brengen.
Dus was |k op m’n hoede. Onwillekeurig
ZESDE ZONDAG NA PINKSTER.
Epistel uit den brief van den H Apostel
Paulus aan de Romeinen; VI, 1—11.
Broeders, wM allen, die In Jes>m Christus
gedoopt zijn, zjjn In Zjjnen dood gedoopt,
wg zjjn dan door den doop met Hem begra
ven In den dood, opdat geljjk Christus door
de heerlijkheid des Vaders van den dood
verreten is. wjj ook aldus In een nieuw le-
ven zouden wandalen Want indien wjj met
Hem. als eens Ingcénte plant worden, door
de gelijkwording aan Zjjnen dood, zoo moe
ten wjj hel ook aan Z|jne verrijzenis zjjn. Dit
weten wjj.
gekruist is.
wjjs heeft. De knecht ging, en kwam *|>oedlg
•eru< met de boodschap, dat de dokter ren
bewjjs had, en zou komen Maar de dokter
kwam niet. Toen zond ik den knecht ten
tweede male om den halsstarrigen dokter te
zeggen, dat Ik ren bewjjs had. en dat, zoo
hjj aiet daiielyk kwam, ik de 10 Rupiern vat*
hem zou vorderen. Ik zie hem nog komen,
dien gluiperd, In deemoedige houding en
met eaamgevouwen handen, met angst zjjn
vonnis sfwachtend.
Hier, zal Ik hem, hem den Bjjbel toedu
wend, hier heb je het bewjjs. Luister.
Ik las hem toen den tekst voor. Hchaamle
en berouw lagen op z’n gelaat te lezen.
Ach, l’sdri Sahlb. riep hjj op zoetsap-
pigen toon, u «jjt geleerd en ik hen dom, n
zjjt rjjk (sic) en ik ben dotwlarm, indien Ik
het gewonnen had, zou ik nooit de 10 Ru-
ftieén van u genomen hebben. God Is
Znjjg man. gebood ik ernstig Ik zal
je de Rupieén ditmaal schenken, maar op
ééne voorwaarde, dat In de geheeU bazaar
bekend worde gemaakt, dat de Padrl Rahib
de weddenschap gewonnen, en de dokter ze
verloren heeft. En zoo geschiedde het. De
dokter heeft na dien tjjd nimmer meer met
mjj gewed
O—--O
Op dat oogenblik komt een Itediende aan,
gepommadeerd en gebrillanteerd, een pot-"*
lood achter 't oor, en de gedachten, weet ik
waar.... Hjj .neemt *t bos-kje en zegt vlug
en langs z’n neus weg:
Ziet eens, mevrouw, het is tot den
kleinst mogeljjken omvang teruggebracht.,
slechts 12 pagina's tekst!.... Men heeft *n
boek en men heeft er geen!..,. Zonder
twjjfel past 't even goed in een zak van een
mog ah van een jas.... We hebben ze ge
glaceerd en ongeglaceerd. met visite
kaart jeshouder of portemonnaie.poeder
met kwastje.... alle nuances
ik er een in geplet kalf Meer,
tjjnsch marokijn, geglaceerd en niet gegla
ceerd Ik raad u het „nlet-geélaceerd"
aan..., dat gljjdt minder.... Prjjzen bene
den alle concurrentie Kalfsleer 21 fr. 24, ma
rokijn 27 fr. 55.29 fr. 60.We hebben
ook een soort krokotlillenleer, maar dat ia
duurder.
Ik, ondanks al mjjn pogingen, lach nog
steeds.
Neem, toch het geplet kalfsleer!
z«g ik haar.
op snee!.... Goede hoeken, overal herken-
baar, hoe graag zie Ik u op straat, in de
trams, In den metro, in de wagens, bjj de
winkeliers, in de handen van mannen! Wat
ces traditis vertegenwoordigt gjj.... Wst
een rustige bevestiging van vervulden plii ht
zjjt ge, te midden van de lafheden en hot
menscheljjk opzicht Missaais in de handen
der geloovigen, ge herinnert ons onze moe
ders en onze grootoudere en hun boeken
met groote sloten, waaruit geslachten heb-
l»en gebeden, die Frankrjjk tot in de eerste
plaats In de wereld hebben gebracht......
Gg zjjt op 11 zelf reeds reeds een preek!....
En hoeveel monschen hebben, u herkennen I
niet oen blik van afgunst geworpen op hen,
die u droegen, want zjj haddén hun plicht
vervuld.... zjj hadden In bet proza van de
week de Goddelijke |*oézla van de Zondags
mis gebracht.... Misboeken, Verdwjjnt niet
uit de handen van onze geloovigenBlijft
u zelf.... Wordt geen portemonnaie, geen
visltokaartjeshouder. geen poeierdoosje, zelfs
nlet^^PJdet kalfsleer!....
^^^Wsar ik heb aan dit alles nooit ge-
dachtl zei se mjj.
.Isnirner genoeg!....
En ik ben de cenigste niet!....
De ste erger!
En daarom om Christenen t«- worden, die
hun geloof kennen en In staat het te verde
digen, roep ik u toe, dat wat eens Ht. Augus
tinus hoorde: „Tollet lege!"
Neem het boekneem het volledige
boekden goeien dikkerd. En overweeg
het lederen Zondag een beetje...^
gen met levendige vreugde aanvaard Hy
weet wel, <iat de katholieke arbeiders tn bet
nastreven van hun gemeenzaam groepsbe
lang zich met onwankelbare trouw In eco
nomische en sociale vragen aan de grond
beginselen der Kerk willen houden en dta>
doorgaans on vereen igbaar »jjn met de aao-
■chouwfngen die het bovennatuurljjke ver
geten en zoo tot het materialisme leiden H|
is zich van de dageljjksche n n der ar-
beider* wel bewust en gerft ht verzeke
ring van 'Zjjn warmste t/flerljjke belangstel
ling, terwjjl hjj God bidt* dat lipt hutr wel ga
en hunne verhoudingen betey woyflen, zoo
als Hjj zich In plechtige vrrklarirqren
he*-ft geult, en volgens door den door
Hem geopoerden wenach, dat die grondsla
gen der christelijke liefde en gerechtigheid
zegevieren mogen. In dezen geest zegent 11Q
uit ganseber harte alle leden der op het con
gres te Kohlentz vertegenwoordigde vereeul-
gtngen, hunne familie* en In bet bijzonder de
arbeidersjeugd.
door
PIERRE L’ERMITE.
Ik zei tot mezelf In den bazar:
Ken ik dien rug niet?., en dien hoed?
en dat ventje?
Vlug donk ik me al te redden naar de
|M>st|>apierafdeeling, als de kwajongen ste
vig aan haar rok trekt.
Moeder.... m’neer Paatoof!
Ik ben er bjj.... Akelige jongen!
Mynheer Pastoor?....
Mevrouw!.
U komt als
druk bezig een
uit te zoeken en
dit licht blauw en
Ik beschouw stilzwijgend de twee voor
werpen.
D* dame la groot van stuk!
I)s boekjes bitter klein!,...
Kjjk eens, vervolg! ge, hoe gemakke-
lijk! Men gaat naar «-en huwelijks of uit
vaartmisMen moet bjj zjjn hakker of
schoonouders zjjn na de Hoogmis.... Waar
om lacht u..r
Ik....?
U schjjnt wol een beetje den gek met
me te stoken?
Hoe k ’t mogeljjk!.
U wilt niet!.... Maar als ik nu om
raad vraag?
Pas op!
Ik lach...
ik toestemmend*
bij mezelven, waar zal
Want op zulke stom-
vragen vindt men zoo maar niet dadeljjk
geschikt antwoord. Wacht even, heeren.
ging ik
dat onze oude mensch met Hem
opdat het lichaam de» zonde te
niet gedaan worde, en wjj der zonde niet
meer dienen Want dl» gestorven Is, 1» van
ds sonde gerechtvaardigd Zoo wQ nu mot
Christus gestorven ztyn. dan gelooven w(j,
dat w| ook met Christus tullen leven; ook
weten wjj dat Christus vsn den dood ver
rezen z^nde thans niet meer sterft, en de
dood over Hem niet meer tri hcerschen.
Want HU gestorven tjjnde voor de zonde, ie
oens gestorven, maar nu dat HU leeft, loeft
HU voor Ood. Zoo ook gU. acht u zei ven ge
storven voor de tonde, maar levends voor
Ood 'Tn Christus Jesus, onzen Heer.
Evangelie volgen* den H. Marcus;
VIII. 1-8.
In dien tijde, wanneer er eene groots me
nigte t>U Jevus was, en zQ niet te eten had
den, riep HU Zjjn* leerlingen te tarnen, en
telde hun: Ik heb mededongen met het volk^
want ziet. zU ȟn reeds drie dagen bU Mij,
en *U hebben niet te eten; en zoo Ik hen
ongeepjjsd naar huls laat gaan, dan tullen
■U op den weg bezwUken; eenlg<-n
m *Un van verre gekomen. En ZUne
1 antwoordden Hem- Van waar tal
ben bier In de woestijn met brood
lige
><-bi