Naord-Hollantlsch Dagblad. A. T. C.- (Amsterd Toaroluto) Alemaria Vietrix. Terrain Alomarla Viatr'jr Tweede Blad. ALKMAAR. Zaïdaimri 7 aar: A I - VRIJDAG 15 JULI 1927. Vergadering van den Raad (Vervolg.) a L. FRANKENBERG. Wethour geniakkel(jk worden. Plaatselijke autobusdienst. I Veemarkten. heeft. Ook katholie- Niks hoor! da ver niet den Raad te breng* het juist is, dat at FEN-SN TWINTIGSTE JAARGANG. litle van het gemeeh- ook sterker gewor- ivrage in den regel er op uit moet gaan. *val? I»e autobns-on- dat men toch wel wat te trouwens veel te 9. den niet 6. 7. markt. Bi De VI -is. Marec.h. -ois Scène* de 1. 2. 3. 4. 6. x* ..^t rond gebruiken en dan Is den grond te verkoopen. ireglementeerd dan kan het len. Het huidig* een gedeeltelijk* de tractor een grootere elasticiteit 232 c.A. en 756 c.A. voor den prijs van ƒ10 per vierkante meter. De minderheid van B. en W. wil laatstbe- grond behouden als speelplaats L. school voor jongens en meis- concessie verleenen an niet wachten tot de tram verdwijnt. Wethouder WESTERHOF de tram beter is dan nieta. bod kunnen we moeilijk wei. gen bovendien f 10.0CM) bani Pause. Th. Feiten. Flink in den pa* S. Viewing. Fragment „Tro Carnaval”. L. Martagne. Fantasie Romantique. Finale. als de aan voer zoo groot mogeiyk Is. Heeft een beduidend percentage beswaar tegen een datum, dan vraagt het gemeentebelang dien datum te veranderen, als hier overigens geen aan verbonden is. •••He VOORZITTER wil opmerken, dat de debatten te veel over den principieelen band liepen Het ging hier echter slechts om een pro<-‘ tfvt voorstel van B. en W. wordt aangeno men met 10 tegen 8 stemmen. Voer d<‘ heeren Geels, Kusters, Vogelaar, Ringers, Thomsen, Klaver, Bak, Sluis, Lees berg en Van Slingerland. Woningbouw Kennemerstraatweg. B. en W. stellen voor, den heer AHoek meter, alhier, toe te staan, vjjf woonhuisen te bouwen aan den Kennemerstraatweg, tus- schen de Comansstraat en dn Corfstraat, welke huisen een inhoud mogen hebben van 461 M’. Aangenomen. REIS ^R T I K E L E N. REI WK OFFERS. A1KMAAR. zal voortaan de bns alleen de exploitatie voeren. De maatschappij zal dit echter niet kunnen volhouden, meent spr. Dat gaat ona wel niet aan, maar als de bus ook stopt, hebben we niete meer. Die f 10.000 geven dan ook niets. Het. zekerste is, de tram te be houden. Spr. wil tenslotte een woord, van hulde uiten voor de tractortram, welke ona toch een vervoermiddel schonk, waarvan velen gebruik maakten. Wethouder WESTERHOF heeft aan de .,Alkm. Crt.” alleen meegedeeld, dat B. en W. afwijzend tegenover de bussen stonden en dat een bijlage zou verschijnen. Spr. wil de tram laten doodrijden, als ze schadevergoeding eischt. In verband met het intercommunale ver keer acht spr. de bus-exploitatie wel moge- l|jk. Spr. stelt tenslotte voor, de maatschappij concessie te verleenen, onder voorwaarden door 'naar zelf gesteld. Dit voorstel wordt aangenomen met 14 tegen 4 stemmen. Tegen stemden de heeren Leesberg, Go- vers, Ringers en Thomsen De VOORZI TTER hoopt, dat de exploita tie gelukken zal. BEGRAFENIS MR. A. P. H. DE LANGE- Men verzoekt ons mede te deelen, dat vol gens den nadrukkelijken wensch van overledene bij zijn teraardebestelling gesproken zal worden. EUCHARISTISCHE BOND. Dinsdagavond, half 8; in de Pastorie aan de Breedstraat, vergadering van de Damee- zelatricen van den Eucharistischen Bond. HuWSylt1’ werken bespreken. iM^lÏTNGERS betoogt, dat heel ylrcen verdieping bijtrebouwd kan stellen. Den laatsten keer was er heel ge- vau vee en een klein aantal de markt op Allerheiligen DE TURNFEESTEN. De opening der turhfeesten, georgani seerd bij gelegenheid van het 15-jarig be staan der damesafdeeling van „Turnluet”, zal plaats hebben morgen op het Doelenveld. Het bestuur der vereenigin- verzoekt, de feestelijkheden luister bij te zetten door het uitsteken van de vlag. Oeljjk gemeld, zijn alle wedstrijden gratis toegankelijk voor het publiek. In verband hiermede wordt aller medewerking verzocht, om de terreinen zooveel mogelijk vry te la ten en buiten de afzetting te blijven. Voor den goeden gang van zaken is dit zeer ge- wenscht en vooral noodzakeljjk by den esta fetteloop in de 1-angestraat. De prdfrrammas zjjn verkrijgbaar aan de adressen, welke vermeld staan in een adver tentie voorkomende in ons nummer van gis teren. Tenslotte zij nog vermeld, dat de beschik baar gestelde medailles te bezichtigen zijn ht de étalage van den beer Van der Meute* Langes trant. doeld stuk voor de U. je*. Mej. CARELS acht een bezwaar, dat uit breiding der school niet mogelijk zal zijn. De heer SIETSMA merkt op, dat de direc teur van gemeentewerken ditzelfde bezwaar heeft. Wethouder LEESBERG antwoordt, "Hat het hoofd der school als bezwaar had, men geen openluchtspel kan houden. Doch daarvoor is het sportpark. Neemt men het voorstel aan. dan kan men evengoed tot uit breiding ovr gaan. Ook bedenke men, dat het terrein ƒ10.000 opbrengt. Wethouder WESTERHOF vindt het jam mer, dal de grond verkocht wordt. Dit Is de eenige school, waar een behoorlijke speel- plaatsi-uimte is, terwijl wij steeds m„ar ter rein verkocht hebben. De speelplaatsen zijn veelal klein gehouden. Dit terrein is net vol doende voor openluchtspel. Een school In de buurt kan er ook gebruik van maken. En de kinderen behoeven dan niet naar het sport park te loopen, want ook hier Is t(Jd geld. Wjj kunnen den gr het oen dwaasheid, Hot Terrein ie geschikt voor gereglementeerd spel; gaat er een stuk van af, -— ï-- niet meer. De VOORZITTER stelt er prys op te ver klaren, dat hij het met den heer Westerhof eens is. 8pr. zou het niet willen aankoopen, doch nu we het eenmaal hebben, wil spr. er geen afstand van doen. De heer COVERS meent, dat er nog ge noeg ruimte overblijft en de gemeente krjjgt een aardig kapitaaltje in de Vas. De heer SLUIS vindt de argumentatie van den voorzitter niet sterk. We kunnen met verkoop geld .besparen. x Mej. CARELS wil de zaak in de commis systeem voorziet slechts in :e behoefte. Wel is waar geeft om op onver* nekte oogenblikken een groot aantal "menschen inééns te kunnen vervoeren. Ech ter daartegen weegt naar spr. meent, ruim op de enorm vele meerdere malen aangebo den gelegenheid zich per autobus te kunnen verplaatsen, plus bovendien het voordeel meer ter plaatse te worden gebracht en dlir waar men wezen wil. Een belangrijke vraag is echter het aanzien en het comfort van het vervo''middel. Waar Alkmaar zich wil ont plooien als een Groot-Alkmaar en zich met d-j aankkve daarvan het stadsverkeer moet mcd»rniseeren, meent spr. dat het aanzien van wat zich in Alkmaar’s straten beweegt, zich beter met gebruikmaking van autobus sen zal verstaan. Ook meent hij, mocht de Raad tót concessie-verleening besluiten, on der de aandacht van B. en W. te moeten brengen, dat alsdan op uiterlijk, comfort als inlichting en bepaling van aantal zitplaat sen van en in de bussen moet worden ge let en vastgesteld. De tweede onmiddellijke vraag geldt de fi nantieele zijde. Voor zoover spr. als leek dit het vorig jaar bezag, bracht een ontijdige opheffing der tractor een gevaar voor onze gemeentekas. Indien men hem vraagt of spr. dan nu wel een sluitende exploitatierekening van de concessionaris verwacht, dan moet hjj ook volmondig erkennen, dat hjj vreeet dat zy van teleurstelling in hare verwachtingen niet gevrijwaard zal blijven. Echter, de beoordeeling der resultaten de zer exploitatie is niet onze taak. Spr. is trou wens vrijwel overtuigd dat zij door het col lege in haar optimistische verwachtingen wel niet zyn gesterkt en de aanvraagster de zaak wel ter dege zal hebben bekeken. En juist die ondérhandelingen en de ruime ge legenheid van rustig beraad die de aanvra ger heeft gehad doet spr. van de gedachte uitgaan, dat zij hare positie inzake de ex ploitatie door ondervinding beter kan be- oordeelen dan wij. Bovendien, waar de kans door haar wel degelijk zal zijn bekeken is het ouzo taak na te gaan welk risico de ge meente loopt zoowel op finantieel gebied als in duurzaamheid voor de oplossing van hot vraagstuk. Spr. meent, dat uit een direct finantieel oogpunt het niet verleenen van concessie te verdedigen is. De motiveering van B. en W. berust dan ook op indirecte gronden, omdat zij redeneeren dat als de tractor door vermindering van inkomsten (door de concurrentie van de autobussen aangedaan) verdwijnt en alsdan de exploi tatie der autobussen ook nietuit” komt en zij het bjjltje er by neerleggen, wjj dan staan I voor de strop om in het vervoer op een of andere wijze te moeten voorzien. Nu meent spr. ver vooruit wil zien en donker. De gemeente mag en kan er toch redelij kerwijze op zekenen (gelet op de garantie van f 10.000.dat op z'n minet genomen de auto-bussen gedurende 5 jaren dezelfde route's zullen exploitecren die nu door den tractor worden vervuld. Afwijzing van de ze schitterend mooie aanbieding bewijst ge brek van vertrouwen in een meer deskun dig inzicht van ondernemers en sluit tevens ook in de enorm conservatieve opvatting, dat Alkmaar denkt over 5 jaar met de tractor nog te kunnen blyven doorgaan. Dat het college meent voordeeliger conditie's dan nu te kunnen bedingen strookt niet met hun opvatting omtrent de rendabiliteit van zulk een exploitatie. Buiten beschouwing mag voorloopig ook wel blyven om met een goedkoopere energie dan die der explosie motoren daarin te voorzien. Spr. vraagt zich af, wanneer denkt het College dan, dat de tijd zal gekomen zjjn dat het wenschelyk is den trajptor- voor een ander vervoermiddel te vervangen. •Thans vraagt de oplossing van dit vraagstuk geen finantieele offers terwjjl royaal een flink liedrag als garantie der npgenomen verplmh- tingen wordt gegeven. Thane wordt de ge- -meente de gelegenheid geboden (vrijwel zon der eenige risico en zonder kosten) het ver- voervraagstuk praktisch te zien opgeiost, terwyl zij, gesteld in het ongunstigste ge val, bovendien dan toch inzicht heeft kregen hoe de mogelykheidsproblemen dan zullen moeten worden opgelost. Spr. wil danook verklaren, dat hjj voor het voorstel van B. cn W. zal st€-m- meu en geeft hy in overweging, dat mocht er tot concessie verleening worden besloten er omtrent de autobussen bepalingen wor den gemaakt aan welke voorwaarden die hebben te voldoen en wel zóó dat weder zijds aan redelijke eischen kan worden vol daan. De heer PLEVIER vraagt, of B. en W. ook rekening willen houden met het per soneel der tractortram. De heer KLAVER bespreekt de cyfers welke niet kloppen, naar spr. meent. De tram kan niet blijven bestaan, volgens de cijfers. De VOORZITTER waardeert dat niets anders dan zuivere motieven zyn gehoord. Spr. heeft de maatschappij aangeraden, vol te houden, omdat men het in den Raad zou winnen. De mededeelingen. den vorigen keer gedaan, waren een uitvloeisel van wat spr. de directie had gezegd. Intusschen was de meer derheid van B. en W. voor de tram. Spr. heeft daarop aangeraden de zaak in den Raad te brengen. Maar verleent men con cessie, dan moet de Raad hiertoe besluiten en kan hij niet volstaan met ons praeadvies af te wyzen. Spr. weet nog niet, hoe bet met de tram zit. Wethouder THOMSEN deelt mede, dat hef tekoa^uniniler is geworden door het toene mend vervoer. Ging dit zoo door, dan zon men volgend jaar zonder verlies kunnen werken. De VOORZITTER meent, dit als aan de bussep concessie wordt verleend, wel onder- haixleld kan worden over de stopzetting der tram. Spr. deelt den heer Kusters mede, dat de „Alkni. Crt.” spr. geen inlichtingen beeft gevraagd. Het college acht dergelyke artike Iqn niet gewenecht. Spr. ia tegen de auto bussen, omdat hy niet gelooft, dat de Maat schappij het vervoer kan volhouden. De tram zal misschien wel sneuvelen en dan geeft toe, dat Maar dit aan- ilgeren. We krjj- nkgarantie. De l gemeente betaalt de maatschappij de rente, i die wjj ervoor krijgen. Het verband met de buitenlijnen zal de exploitatie zeker doen financieren. We moeten het aanbod dan ook aanvaarden als volkomen reeél. Het. verlies van de tram moeten wy betalen, omdat de N.V. niets heeft. Bovendien kan de tram nooit geheel aan de behoeften voldoen, om- das» de straten te smal zjjn. De tram levert voortdurend ongelukken op. Spr. meent, de concessie vóór de tram opgeheven kan wor den. De heer KUSTERS Is het roerend eens i mot den heer Westerhof. Enkele maanden geleden hadden we kans, elk vervoermiddel te. zullen miMen. Maar hier hebben we een zeer reCel aanbod. Spr. gelooft intusschen niet, dat de exploitatie zoo goed zal loopen l als de ondernemers denken. Spr. sou wel i willen weten, of het juist is, dat de wet- i houders scHborvoetend z(jn meegegaan met den heer Westerhof, om hyt verioek in den Raad te brengen. De „Alkm. Crt.” deed dit zoo voorkomen. Spr. betreurt het, dat dit i geschied is voor de raadsleden de bijlage hadden. Spr. vraagt, hoe dit geschied is en of het de instemming van B. en W. heeft. Mej. CARELS stemt gaarne voor de con- i cessie, omdat de maatschappij alle mogelijke i tegemoetkomingen doet. De heer COVERS zal tusschen twee kwa den één' goede kiezen. Daarom wil hjj de tractortram niet behouden. Misschien dat het met de autobussen beter gaat. Spr. vree«t echter, dat we over een, paar jaar niets zullen hebben en dat men dan om sub sidie zal vragen of om teruggave van de bankgarantie. Men zal niet f 400.per dag ontvangen, doch per week. Spr. gelooft ook niet,, dat de autobussen steeds aan den trein zullen zijn of voldoende plaats bieden. De heer GEELS heeft met genoegen de aanvrage voor concessie tot het doen ex- ploiteeren van autobuslynen binnen de ge meente Alkmaar vernomen. Het hlykt hem daaruit dat de meerderheid van den Raad, dl" verleden jaar Hoor vóór een kleine sub sidie te rttrnmen, gelyk heeft gehad om met oei klein offer de tractor rollend te houden. Immers, de situatie waarin de Raad toen verkeerde, wa* er een die meer getuigde van voor of tegen de tractor als geldkostend vervoermiddel, dan wel als practische oplossing op welke wijze daarin dan voorzien zou kunnen worden. Een rus tige overweging zoo mogelyk zonder stag natie, hoe met de minst finantieele offers Jet» positiefs was te bereiken, was het door "spr. voorgestane beleid dat echter aan waardecring wel iets by velen te wenschen heeft overgelaten. Toen voelde men óf voor flinke subsidieverleening die het voortbe staan der tractor in de verre toekomst be hoorlijk verzekerde óf geen rooie cent meer en zoo spoedig mogelijk weg, met aanvaar ding van het risico, dat de gemeente zonder vervoermiddel zotrfRten óf dat er op *tel on sprong wel een oplossing met autobus houders zou worden gevonden zonder dat dn verzekerdheid van duur of finantieele ge volgen kon worden overzien. De midden weg (de subsidie van f 1000) werd toen ge vonden waardoor én de tractor kon blijven •ijden én het vraagstuk tevens toch urgent bkef om een oplossing daarin te moeten vinden. Van opsoupeeren met alle aankleve He aan het ópzjjn voorafgaat was, naar spr.’s meening zoo spoedig geen sprake en is dit dan ook heusch wel meegevallen. De oplossing, die toentertijd werd gelan ceerd om de autobussen iiit Bergen. Heiloo, Langedjjken enz. door de stad te doen krui sen, was volgens spr. geen oplossing. Trou wens, die ondernemers gevoelden er ook heel weinig voor, doch waren noodgedwon- gen, bjj wijze van proef, daartoe mogelijk bereid. Practisch, zoowel uit technisch als uit financieel oogpunt, was het lieter een kleine subsidie te Htetaten dan zonder ver voermiddel te zitten of voor het feit te staan daarin geforceerd te moeten voor zien. De kwestie van vóór of tegen de trac tor (of andere persoonlijke gevoelens) mocht de kwestie niet zyn. In het verslag der han delingen van J9 April staat spr.’s gevoelen van voorkeur voor autobussen duidelijk weergegeven en toch meende hy verplicht te zyn in het gemeenschapsbelang een voor stel te moeten drtqg, dat een voorloopige instandhouding der tractor beoogde. Het be hoefde toch niet te bevreemden, dat spr. zieh op het standpunt stelde der mede-ver- ant woordelijkheid inzake het finantieel ge meentebeleid en het eigen gevoel van aes- thetica (of welk ander gevoelen ook) terug drong tot de zakeljjke opvatting der dingen in het belang der geheele gemeenschap. De aanvechting die spr. dan, vooral van zekere zjjde, mocht ondervinden deed zyo standpunt toetsen en zyn opinie schragen omdat hjj van het opbouwende van zijn han delingen al meer werd verstevigd terwjjl het positive van die zjjde z.i. ontbrak. Door flbt bedoelde besluit, het vorig jaar door den Raad aangenomen blijkt thans dat wy een mooie aanvrage hebben en rustiger het vraagstuk kunnen bqkjjken, zonder ge forceerd te zjjrff D* |X»sit* *■-* tebestuur is hierin dan den omdat men bjj aan’ beter af is dan dat men e Wat is thans het gev; dt rnemingen weten dat in Alkmaar het per- senenvervoer-vraagstuk urgent is gebleven. De autobus-exploitanten bekijken daarvoor Alkmaar en Alkmaar bekjjkt hoe en op welke meest voordeelige wyze zjj dat ver- voervraagstuk kan oplossen. De eerste vraag is echter voor welk ver voermiddel past het beste voor deze gemeen te en vervolgens (uitgaande van de gedach te dat een vervoermiddel noodig is) komt onmiddelljjk de vraag daarnaast, „welke kosten brengt dit mee en welke waarborgen dienen in acht «e worden genomen. Indien spr. de eerste vraag moet beant woorden, aan meent hjj, dat een autobus- gervocr voor Alkmaar zich het beste leent. Men v?rkrjjgt dat een zoo groot mogelyk d<cl der bevolking daarvan kan gebruik ma ken door de Ninen naar behoefte in de deel spr. ziet er een dringen ting in. De heer GOVERS onktent, dat de bedrijfs vorm op de boerderfj veranderd is. Spr. is er van overtuigd, dat de markten zich sinds de mobilisatie hersteld hebben. Het centrum van Noord-Holland is aangewezen op Alk maar. Een groote moeilijkheid is dat idle markten op een bepaalden dag gehouden worden en in de almanakken vermeld staan. Het is niets anders dan dat men thans wil doordrjjven. Als de proef genomen is, zal men er niet meer afkomen. De heer KLAVER merkt op, dat de uit drukking in den mond van den Vrijheids-’ bonds* hen heer Go vers Keel zonderling ia, al* hjj zegt, dat de Katholieken zich te veel willen pennitteeren, terwijl zjj slecht* ’n deel van de bevolking uitmaken. Spr. be- MKLi> dat bet in het belang der gemeente is- Gasprijsverlaging. B. en W. stellen voor, den gasprjjs ingaan de 1 Juli j.l. met 1 cent per M3, te verlagen. Wethouda*4KESTERHOF is tegen de ver laging. omdat 1928 groote zorg zal eischen. 1 cent minder beteekent per jaar 30.000 minder. Spr. wil het voorstel aanhouden tot by de begrooting. omdat dan ook een voor stel zal komen tot verlaging van pensioen- aftrek tot 354 pCt. De heer SIETSMA sluit zich bjj deze woor den aan. Do heer VAN DRUNEN voorziet in dit voorstel een poging om straks de loonen t» verladen. Wethouder LEESBERG acht eht voor het bedrjjf zper wpl mogelijk, den prijs met 1 cent te verlagen. In 1926 had men 49.000 winst, ondanks het feit, dat 91.000 was uit gekeerd aan de gemeente. Ook 1927 zal waarschijnlijk 40.000 winst opleveren. Wethouder WESTERHOF betoogt, dM die prijsverlaging beteekent 30.000 minder sociale uitgaven. Wethouder LEESBERG zet uiteen,Mat het alleen geldt voor het laatste halfjaar van 1927. Wethouder THOMSEN meent, dat er aan .winst uit de bedrjjven een grens is. Daarom is hy voor verlaging. Het voorste^ van B. en W._wordt aangeno* men met 10 tegen 7 stemm. De heer VEEN neemt *r genoegen mee^ dat zyn interpellatie over de weging ter kaasmarkt wordt aangehouden tot de vol gende vergadering. De heer VAN DRUNEN echter achtte zjjn interpellatie (over oen speelplaats b|j d* Dahliastraat) van zooveel importantie, dat ze geen oogenblik uitstel kon dulden. Wjj, verslaggevers, waren van het belang des herren Van Drunenls betoog zoo over tuigd. dat wjj maar de vrijheid namen, heen te gaan, vooral, omdat het intussdhen al kwart voor zes geworden was. Onze lezers kunnen we de verzekering go> ven. dat zy nu de discussies niet in de krant vermeld staan heusch niets gemis* hebben. LICHTEN OP. Hedenavond voor rijwielen en motorrijtui gen om 9.45 uur lichten op; voor rjj- en voertuigen een half uur later. PROGRAMMA voor het Concert in den Stedelyken Muzick- tuin op Zondag 1” Juli, van 810 uur. W. v. Erp, Prinses Juliana. Marsch. L. Cavenég. Concert Ouverture (Opus 3). J. Strauss. Wiener Kinder. Walzer. F. Schubert. Entre-acte aus ..Rosamunde A. J. Clement. Souvenir de Verdi (fanta sie). B. en W. stellen ^oor: a. afwjjzend te beschikken op de verzoe ken, om voor d* Zaterdagsche markt voor biggen en magere varkens niet het Waag- plein aan te wyzen doch den D|jk; b. de tweede najaarsmarkt voor paarden en de najaarsmarkt voor runderen in 1927 in verband met het samenvalllen van de na jaarsmarkt voor runderen met den R K VTn Allerl‘pi>igen, te doen plaats hebben onderscheidenlijk op Maandag 24 October 1927 en op Dinsdag en Woensdag 25 en 26 October 1927. De heer GOVERS vereenlgt-zich met punt 1, doch verzet zich tegen punt 2, omdat het hier een traditie geldt, waartegen nog nooit een stem zich verhev^i heeft. Ook katholie ke handelaren kwamen en komen steeds ter B|j wyze van troef, (gelach). OORZITTER: Proef. De heer KUSTERS: Schoppeboer. j Wethouder LEESBERG; Klaverboer, (g*>- De heer GOVERS verzet zich tegen de proef, omdat de Holl. My van landbouw en Bond van Veehandelaren zich er ook tegen verklaard hebben. Men hoeft het op onze na- jaars veemarkt gemunt. In andere plaatsen is ook nooit spjake van verplaatsing. Spr gelooft niet, dat op Allerheiligen veel vee minder aangevoerd zal worden. Spr. zou het bijzonder bejammeren, als tegen de oude traditie ingegaan werd. Een proef van 1 jaar werkt mets uit, meent spr. De heer PLEVIER gelooft niet, dat het een gelukkig* keuze is. een najaarsmarkt te veranderen. De gemeente zal er geen voor deel bij hel^n. De raad zal-verstandig doen, als zij hier niet op ingaat. Van de zondagen met markt ondervindt men .sporadisch" na deel. Mevr. WESTERHOF Koopai vreest stag natie jn het marktbedrjjf. Men hóéft advies tigewnnnen en staat er afwjjzend tegenover, lie VOORZITTER had gedacht, dat spreek ster voor de proef was. Mevr. WESTERHOF Koopa) (gelach). De heer KLAVER verwondert zich erover dat een zoo algemeen deliat is ontstaan. Spr. dankt het college voor bet voorsVoi. terwjjl de hylage al loopt vanaf 1921. Men wild* oorspronkelijk aan de bezwaren van katholieke zjjde tegemoetkomen. Mevr. Wes terhof en de heer Govers waren het daar mede ecus. In tweede instantie waren er nog maar 3\ leden voor én tenslotte stond men .n evenwió|it van 2 tegen 2. De thans gevon den oplossing verdient de aandacht van den Raad, dié de proef moet laten nemen. De toosten len zijn zoo veranderd, dat men zjch af vraagt. of*de jaarmarkten wel reden van Iwstaan nog hebben. Het bezwaar er te gen moet men trachten t*» ontkomen. En hiervan is de proef, welke B en W. voor ringen aanvoer bezoekers, toen viel. De In er PLEVIEK meent, dat er wol na- deel is. I>e lieer SLUIS: Vandaar een proef. De heer PLEVIER Wyst op het bezwaar voor de buitcnlaixleche kooplieden. Mevr. WESTERHOF-Koopal spreekt van een meening opdringen. De katholieken in 't Zuiden doen hun zin. Hier vormen ze twee derde deel der bevolking en wordt ons ver- zndering door deskundigen ontraden. Die Zondagen van jullie zjjn, volgens spr. toch niets. Het gaat er maar oig, dat Alkmaar maar voorgaat. Het is maar willekeur. Wethouder Thomsen zou ertegen zjjn, als het ging om een definitieve verplaatsing. De adviezen hieven elkaar op en daarom acht spr. een proef de meest gunstige oplossing De katholieken hetrben bljjkbaar groot be zwaar, in het Zuiden worden de markten in de hier bedoelde gevallen steeds verzet. Wethouder WESTERHOF heeft zich in B. en W. vrjj gehouden, doch is thans legen het voorstol. Allerheiligen is alleen een kerkdag. In een gemengde bevolking lijdt de markt onder verplaatsing. De heer SIETSMA vindt de argumenten van de voorstaanders niet klemmend. Ook spr. riet er een dringen ilN'en bepaalde rich- Verlenging Leliestraat. B. en W. stellen voor, ten behoeve van de verlenging der Leliestraat een strook grond aan te koopen en hun college voor den straataanleg van dit college een crediet van ƒ2500 beschikbaar te stellen. Alsvoren. Voorbereiding gemeentebegrooting 1928. Voorstel inzake de te volgen werkwyze voor de behandeling van het ontwerp der ge meen tebegrooting voor 1928. Alsvoren. Rekening Gezondheidscommissie over 1926 De rekening der Gezondheidsmmmissie alhier over 1926 sluit in ontvang en uitgaaf met ƒ659.15*. Van de geraamde gemeente lijke toelage ad ƒ279.is ƒ58.96 aan de Commissie uitgekeerd. Alsvoren. De meerderheid van B. en W. stellen voor, aan den heer C. P. Asjes te verkoopen twee stukken grond, gelegen aan de van der Kaaystraat, respectievelijk ter grootte van sic voor pul Wethouder LEESBERG verzet zich tegen uitstel, omdat er haast bjj is. Er bljjft altijd nog 2538 vierkante meter speelterrein over. Met het voorterrein wordt dit 3100 vierkante meter. Het. voorstel tot uitstel wordt verworpet^ met 11 teeen 7 stemmen. Het voorstel van B. en W. wordt aange nomen met 11 tegen 7 stemmen. '.De meerderheid van B.'en W. geeft den Raad in overweging, hun college te mach tigen, aan de N. V. Zuid-Hollandsche Auto- handel-Maatschappjj te 's-Gr*venhage te be richten, dat de Raad niet bereid is, haar voor het inwerkingbrengen van een stads auto- bus-dienet als bedoeld by het door haar on der dagteekening van 28 Mei j.l. ingediende plan, vergunning te verleenen. De heer VOGELAAR herinnert eraan, dat in de vorige vergadering gezegd is, dat de concessie niet geweigerd kon worden. En nu moet de raad er over beslissen. Spr. vraagt of het juist is, dat slechts één wet houder erop aangedrongen heeft, de zaak by den Raad te brengen. Voorts vraagt <pr., of Te tram over 1926 een te kort heeft van f 2251.70. De zaak is thans geheel anders dan vroe ger. We hebben nu een aanbod voor ons van een inaatschappy, dl* tot oordeelen bevoegd ia. Een debacle ie, volgens spr., niet te vree- zen, vooral omdat het stadsverkeer zal aan sluiten aan de intercommunale verbindingen. Fau ander voordeel ie, dat nu meer inwoners van de de verbinding gebruik kunnen maken. Bovendien hebben we een garantie van 10.000 On al deze gronden wil spr. de

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1927 | | pagina 5