Naord-Hollantlsch
Dagblad.
A. T. C.-
(Amsterd Toaroluto)
Alemaria Vietrix.
Terrain Alomarla Viatr'jr
Tweede Blad.
ALKMAAR.
Zaïdaimri 7 aar:
A
I
-
VRIJDAG 15 JULI 1927.
Vergadering van den Raad
(Vervolg.)
a
L. FRANKENBERG.
Wethour
geniakkel(jk
worden.
Plaatselijke
autobusdienst.
I
Veemarkten.
heeft. Ook katholie-
Niks hoor!
da
ver
niet
den Raad te breng*
het juist is, dat at
FEN-SN TWINTIGSTE JAARGANG.
litle van het gemeeh-
ook sterker gewor-
ivrage in den regel
er op uit moet gaan.
*val? I»e autobns-on-
dat men toch wel wat te
trouwens veel te
9.
den
niet
6.
7.
markt. Bi
De VI
-is. Marec.h.
-ois Scène* de
1.
2.
3.
4.
6.
x* ..^t
rond gebruiken en dan Is
den grond te verkoopen.
ireglementeerd
dan kan het
len. Het huidig*
een gedeeltelijk*
de tractor een grootere elasticiteit
232 c.A. en 756 c.A. voor den prijs van ƒ10
per vierkante meter.
De minderheid van B. en W. wil laatstbe-
grond behouden als speelplaats
L. school voor jongens en meis-
concessie verleenen an niet wachten tot de
tram verdwijnt.
Wethouder WESTERHOF
de tram beter is dan nieta.
bod kunnen we moeilijk wei.
gen bovendien f 10.0CM) bani
Pause.
Th. Feiten. Flink in den pa*
S. Viewing. Fragment „Tro
Carnaval”.
L. Martagne. Fantasie Romantique.
Finale.
als de aan voer zoo groot mogeiyk Is. Heeft
een beduidend percentage beswaar tegen een
datum, dan vraagt het gemeentebelang dien
datum te veranderen, als hier overigens geen
aan verbonden is.
•••He VOORZITTER wil opmerken, dat de
debatten te veel over den principieelen band
liepen Het ging hier echter slechts om een
pro<-‘
tfvt voorstel van B. en W. wordt aangeno
men met 10 tegen 8 stemmen.
Voer d<‘ heeren Geels, Kusters, Vogelaar,
Ringers, Thomsen, Klaver, Bak, Sluis, Lees
berg en Van Slingerland.
Woningbouw Kennemerstraatweg.
B. en W. stellen voor, den heer AHoek
meter, alhier, toe te staan, vjjf woonhuisen
te bouwen aan den Kennemerstraatweg, tus-
schen de Comansstraat en dn Corfstraat,
welke huisen een inhoud mogen hebben van
461 M’.
Aangenomen.
REIS ^R T I K E L E N.
REI WK OFFERS.
A1KMAAR.
zal voortaan de bns alleen de exploitatie
voeren. De maatschappij zal dit echter niet
kunnen volhouden, meent spr. Dat gaat ona
wel niet aan, maar als de bus ook stopt,
hebben we niete meer. Die f 10.000 geven dan
ook niets. Het. zekerste is, de tram te be
houden. Spr. wil tenslotte een woord, van
hulde uiten voor de tractortram, welke ona
toch een vervoermiddel schonk, waarvan
velen gebruik maakten.
Wethouder WESTERHOF heeft aan de
.,Alkm. Crt.” alleen meegedeeld, dat B. en
W. afwijzend tegenover de bussen stonden
en dat een bijlage zou verschijnen.
Spr. wil de tram laten doodrijden, als ze
schadevergoeding eischt.
In verband met het intercommunale ver
keer acht spr. de bus-exploitatie wel moge-
l|jk.
Spr. stelt tenslotte voor, de maatschappij
concessie te verleenen, onder voorwaarden
door 'naar zelf gesteld.
Dit voorstel wordt aangenomen met 14
tegen 4 stemmen.
Tegen stemden de heeren Leesberg, Go-
vers, Ringers en Thomsen
De VOORZI TTER hoopt, dat de exploita
tie gelukken zal.
BEGRAFENIS MR. A. P. H. DE LANGE-
Men verzoekt ons mede te deelen, dat vol
gens den nadrukkelijken wensch van
overledene bij zijn teraardebestelling
gesproken zal worden.
EUCHARISTISCHE BOND.
Dinsdagavond, half 8; in de Pastorie aan
de Breedstraat, vergadering van de Damee-
zelatricen van den Eucharistischen Bond.
HuWSylt1’ werken bespreken.
iM^lÏTNGERS betoogt, dat heel
ylrcen verdieping bijtrebouwd kan
stellen. Den laatsten keer was er heel ge-
vau vee en een klein aantal
de markt op Allerheiligen
DE TURNFEESTEN.
De opening der turhfeesten, georgani
seerd bij gelegenheid van het 15-jarig be
staan der damesafdeeling van „Turnluet”,
zal plaats hebben morgen op het Doelenveld.
Het bestuur der vereenigin- verzoekt, de
feestelijkheden luister bij te zetten door het
uitsteken van de vlag.
Oeljjk gemeld, zijn alle wedstrijden gratis
toegankelijk voor het publiek. In verband
hiermede wordt aller medewerking verzocht,
om de terreinen zooveel mogelijk vry te la
ten en buiten de afzetting te blijven. Voor
den goeden gang van zaken is dit zeer ge-
wenscht en vooral noodzakeljjk by den esta
fetteloop in de 1-angestraat.
De prdfrrammas zjjn verkrijgbaar aan de
adressen, welke vermeld staan in een adver
tentie voorkomende in ons nummer van gis
teren.
Tenslotte zij nog vermeld, dat de beschik
baar gestelde medailles te bezichtigen zijn
ht de étalage van den beer Van der Meute*
Langes trant.
doeld stuk
voor de U.
je*.
Mej. CARELS acht een bezwaar, dat uit
breiding der school niet mogelijk zal zijn.
De heer SIETSMA merkt op, dat de direc
teur van gemeentewerken ditzelfde bezwaar
heeft.
Wethouder LEESBERG antwoordt, "Hat
het hoofd der school als bezwaar had,
men geen openluchtspel kan houden. Doch
daarvoor is het sportpark. Neemt men het
voorstel aan. dan kan men evengoed tot uit
breiding ovr gaan. Ook bedenke men, dat
het terrein ƒ10.000 opbrengt.
Wethouder WESTERHOF vindt het jam
mer, dal de grond verkocht wordt. Dit Is de
eenige school, waar een behoorlijke speel-
plaatsi-uimte is, terwijl wij steeds m„ar ter
rein verkocht hebben. De speelplaatsen zijn
veelal klein gehouden. Dit terrein is net vol
doende voor openluchtspel. Een school In de
buurt kan er ook gebruik van maken. En de
kinderen behoeven dan niet naar het sport
park te loopen, want ook hier Is t(Jd geld.
Wjj kunnen den gr
het oen dwaasheid,
Hot Terrein ie geschikt voor gereglementeerd
spel; gaat er een stuk van af, -— ï--
niet meer.
De VOORZITTER stelt er prys op te ver
klaren, dat hij het met den heer Westerhof
eens is. 8pr. zou het niet willen aankoopen,
doch nu we het eenmaal hebben, wil spr. er
geen afstand van doen.
De heer COVERS meent, dat er nog ge
noeg ruimte overblijft en de gemeente krjjgt
een aardig kapitaaltje in de Vas.
De heer SLUIS vindt de argumentatie van
den voorzitter niet sterk. We kunnen met
verkoop geld .besparen. x
Mej. CARELS wil de zaak in de commis
systeem voorziet slechts in
:e behoefte. Wel is waar geeft
om op
onver* nekte oogenblikken een groot aantal
"menschen inééns te kunnen vervoeren. Ech
ter daartegen weegt naar spr. meent, ruim
op de enorm vele meerdere malen aangebo
den gelegenheid zich per autobus te kunnen
verplaatsen, plus bovendien het voordeel
meer ter plaatse te worden gebracht en dlir
waar men wezen wil. Een belangrijke vraag
is echter het aanzien en het comfort van het
vervo''middel. Waar Alkmaar zich wil ont
plooien als een Groot-Alkmaar en zich met
d-j aankkve daarvan het stadsverkeer moet
mcd»rniseeren, meent spr. dat het aanzien
van wat zich in Alkmaar’s straten beweegt,
zich beter met gebruikmaking van autobus
sen zal verstaan. Ook meent hij, mocht de
Raad tót concessie-verleening besluiten, on
der de aandacht van B. en W. te moeten
brengen, dat alsdan op uiterlijk, comfort als
inlichting en bepaling van aantal zitplaat
sen van en in de bussen moet worden ge
let en vastgesteld.
De tweede onmiddellijke vraag geldt de fi
nantieele zijde. Voor zoover spr. als leek dit
het vorig jaar bezag, bracht een ontijdige
opheffing der tractor een gevaar voor onze
gemeentekas. Indien men hem vraagt of spr.
dan nu wel een sluitende exploitatierekening
van de concessionaris verwacht, dan moet hjj
ook volmondig erkennen, dat hjj vreeet dat
zy van teleurstelling in hare verwachtingen
niet gevrijwaard zal blijven.
Echter, de beoordeeling der resultaten de
zer exploitatie is niet onze taak. Spr. is trou
wens vrijwel overtuigd dat zij door het col
lege in haar optimistische verwachtingen
wel niet zyn gesterkt en de aanvraagster de
zaak wel ter dege zal hebben bekeken. En
juist die ondérhandelingen en de ruime ge
legenheid van rustig beraad die de aanvra
ger heeft gehad doet spr. van de gedachte
uitgaan, dat zij hare positie inzake de ex
ploitatie door ondervinding beter kan be-
oordeelen dan wij. Bovendien, waar de kans
door haar wel degelijk zal zijn bekeken is het
ouzo taak na te gaan welk risico de ge
meente loopt zoowel op finantieel gebied als
in duurzaamheid voor de oplossing van hot
vraagstuk. Spr. meent, dat uit een direct
finantieel oogpunt het niet verleenen van
concessie te verdedigen is. De motiveering
van B. en W. berust dan ook op indirecte
gronden, omdat zij redeneeren dat als de
tractor door vermindering van inkomsten
(door de concurrentie van de autobussen
aangedaan) verdwijnt en alsdan de exploi
tatie der autobussen ook nietuit” komt en
zij het bjjltje er by neerleggen, wjj dan staan
I voor de strop om in het vervoer op een of
andere wijze te moeten voorzien.
Nu meent spr.
ver vooruit wil zien en
donker.
De gemeente mag en kan er toch redelij
kerwijze op zekenen (gelet op de garantie
van f 10.000.dat op z'n minet genomen
de auto-bussen gedurende 5 jaren dezelfde
route's zullen exploitecren die nu door den
tractor worden vervuld. Afwijzing van de
ze schitterend mooie aanbieding bewijst ge
brek van vertrouwen in een meer deskun
dig inzicht van ondernemers en sluit tevens
ook in de enorm conservatieve opvatting, dat
Alkmaar denkt over 5 jaar met de tractor
nog te kunnen blyven doorgaan. Dat het
college meent voordeeliger conditie's dan nu
te kunnen bedingen strookt niet met hun
opvatting omtrent de rendabiliteit van zulk
een exploitatie. Buiten beschouwing mag
voorloopig ook wel blyven om met een
goedkoopere energie dan die der explosie
motoren daarin te voorzien.
Spr. vraagt zich af, wanneer denkt het
College dan, dat de tijd zal gekomen zjjn
dat het wenschelyk is den trajptor- voor een
ander vervoermiddel te vervangen. •Thans
vraagt de oplossing van dit vraagstuk geen
finantieele offers terwjjl royaal een flink
liedrag als garantie der npgenomen verplmh-
tingen wordt gegeven. Thane wordt de ge-
-meente de gelegenheid geboden (vrijwel zon
der eenige risico en zonder kosten) het ver-
voervraagstuk praktisch te zien opgeiost,
terwyl zij, gesteld in het ongunstigste ge
val, bovendien dan toch inzicht heeft
kregen hoe de mogelykheidsproblemen dan
zullen moeten worden opgelost.
Spr. wil danook verklaren, dat hjj
voor het voorstel van B. cn W. zal st€-m-
meu en geeft hy in overweging, dat mocht
er tot concessie verleening worden besloten
er omtrent de autobussen bepalingen wor
den gemaakt aan welke voorwaarden die
hebben te voldoen en wel zóó dat weder
zijds aan redelijke eischen kan worden vol
daan.
De heer PLEVIER vraagt, of B. en W.
ook rekening willen houden met het per
soneel der tractortram.
De heer KLAVER bespreekt de cyfers
welke niet kloppen, naar spr. meent. De tram
kan niet blijven bestaan, volgens de cijfers.
De VOORZITTER waardeert dat niets
anders dan zuivere motieven zyn gehoord.
Spr. heeft de maatschappij aangeraden, vol
te houden, omdat men het in den Raad zou
winnen. De mededeelingen. den vorigen keer
gedaan, waren een uitvloeisel van wat spr. de
directie had gezegd. Intusschen was de meer
derheid van B. en W. voor de tram. Spr.
heeft daarop aangeraden de zaak in den
Raad te brengen. Maar verleent men con
cessie, dan moet de Raad hiertoe besluiten
en kan hij niet volstaan met ons praeadvies
af te wyzen.
Spr. weet nog niet, hoe bet met de tram
zit.
Wethouder THOMSEN deelt mede, dat hef
tekoa^uniniler is geworden door het toene
mend vervoer. Ging dit zoo door, dan zon
men volgend jaar zonder verlies kunnen
werken.
De VOORZITTER meent, dit als aan de
bussep concessie wordt verleend, wel onder-
haixleld kan worden over de stopzetting
der tram.
Spr. deelt den heer Kusters mede, dat de
„Alkni. Crt.” spr. geen inlichtingen beeft
gevraagd. Het college acht dergelyke artike
Iqn niet gewenecht. Spr. ia tegen de auto
bussen, omdat hy niet gelooft, dat de Maat
schappij het vervoer kan volhouden. De
tram zal misschien wel sneuvelen en dan
geeft toe, dat
Maar dit aan-
ilgeren. We krjj-
nkgarantie. De
l gemeente betaalt de maatschappij de rente,
i die wjj ervoor krijgen. Het verband met de
buitenlijnen zal de exploitatie zeker doen
financieren. We moeten het aanbod dan ook
aanvaarden als volkomen reeél. Het. verlies
van de tram moeten wy betalen, omdat de
N.V. niets heeft. Bovendien kan de tram
nooit geheel aan de behoeften voldoen, om-
das» de straten te smal zjjn. De tram levert
voortdurend ongelukken op. Spr. meent, de
concessie vóór de tram opgeheven kan wor
den.
De heer KUSTERS Is het roerend eens
i mot den heer Westerhof. Enkele maanden
geleden hadden we kans, elk vervoermiddel
te. zullen miMen. Maar hier hebben we een
zeer reCel aanbod. Spr. gelooft intusschen
niet, dat de exploitatie zoo goed zal loopen
l als de ondernemers denken. Spr. sou wel
i willen weten, of het juist is, dat de wet-
i houders scHborvoetend z(jn meegegaan met
den heer Westerhof, om hyt verioek in den
Raad te brengen. De „Alkm. Crt.” deed dit
zoo voorkomen. Spr. betreurt het, dat dit
i geschied is voor de raadsleden de bijlage
hadden. Spr. vraagt, hoe dit geschied is en
of het de instemming van B. en W. heeft.
Mej. CARELS stemt gaarne voor de con-
i cessie, omdat de maatschappij alle mogelijke
i tegemoetkomingen doet.
De heer COVERS zal tusschen twee kwa
den één' goede kiezen. Daarom wil hjj de
tractortram niet behouden. Misschien dat
het met de autobussen beter gaat. Spr.
vree«t echter, dat we over een, paar jaar
niets zullen hebben en dat men dan om sub
sidie zal vragen of om teruggave van de
bankgarantie. Men zal niet f 400.per dag
ontvangen, doch per week. Spr. gelooft ook
niet,, dat de autobussen steeds aan den
trein zullen zijn of voldoende plaats bieden.
De heer GEELS heeft met genoegen de
aanvrage voor concessie tot het doen ex-
ploiteeren van autobuslynen binnen de ge
meente Alkmaar vernomen. Het hlykt hem
daaruit dat de meerderheid van den Raad,
dl" verleden jaar Hoor vóór een kleine sub
sidie te rttrnmen, gelyk heeft gehad om
met oei klein offer de tractor rollend te
houden. Immers, de situatie waarin de
Raad toen verkeerde, wa* er een die meer
getuigde van voor of tegen de tractor als
geldkostend vervoermiddel, dan wel als
practische oplossing op welke wijze daarin
dan voorzien zou kunnen worden. Een rus
tige overweging zoo mogelyk zonder stag
natie, hoe met de minst finantieele offers
Jet» positiefs was te bereiken, was het door
"spr. voorgestane beleid dat echter aan
waardecring wel iets by velen te wenschen
heeft overgelaten. Toen voelde men óf voor
flinke subsidieverleening die het voortbe
staan der tractor in de verre toekomst be
hoorlijk verzekerde óf geen rooie cent meer
en zoo spoedig mogelijk weg, met aanvaar
ding van het risico, dat de gemeente zonder
vervoermiddel zotrfRten óf dat er op *tel
on sprong wel een oplossing met autobus
houders zou worden gevonden zonder dat
dn verzekerdheid van duur of finantieele ge
volgen kon worden overzien. De midden
weg (de subsidie van f 1000) werd toen ge
vonden waardoor én de tractor kon blijven
•ijden én het vraagstuk tevens toch urgent
bkef om een oplossing daarin te moeten
vinden. Van opsoupeeren met alle aankleve
He aan het ópzjjn voorafgaat was, naar
spr.’s meening zoo spoedig geen sprake en
is dit dan ook heusch wel meegevallen.
De oplossing, die toentertijd werd gelan
ceerd om de autobussen iiit Bergen. Heiloo,
Langedjjken enz. door de stad te doen krui
sen, was volgens spr. geen oplossing. Trou
wens, die ondernemers gevoelden er ook
heel weinig voor, doch waren noodgedwon-
gen, bjj wijze van proef, daartoe mogelijk
bereid. Practisch, zoowel uit technisch als
uit financieel oogpunt, was het lieter een
kleine subsidie te Htetaten dan zonder ver
voermiddel te zitten of voor het feit te
staan daarin geforceerd te moeten voor
zien. De kwestie van vóór of tegen de trac
tor (of andere persoonlijke gevoelens) mocht
de kwestie niet zyn. In het verslag der han
delingen van J9 April staat spr.’s gevoelen
van voorkeur voor autobussen duidelijk
weergegeven en toch meende hy verplicht
te zyn in het gemeenschapsbelang een voor
stel te moeten drtqg, dat een voorloopige
instandhouding der tractor beoogde. Het be
hoefde toch niet te bevreemden, dat spr.
zieh op het standpunt stelde der mede-ver-
ant woordelijkheid inzake het finantieel ge
meentebeleid en het eigen gevoel van aes-
thetica (of welk ander gevoelen ook) terug
drong tot de zakeljjke opvatting der dingen
in het belang der geheele gemeenschap.
De aanvechting die spr. dan, vooral van
zekere zjjde, mocht ondervinden deed zyo
standpunt toetsen en zyn opinie schragen
omdat hjj van het opbouwende van zijn han
delingen al meer werd verstevigd terwjjl het
positive van die zjjde z.i. ontbrak.
Door flbt bedoelde besluit, het vorig jaar
door den Raad aangenomen blijkt thans dat
wy een mooie aanvrage hebben en rustiger
het vraagstuk kunnen bqkjjken, zonder ge
forceerd te zjjrff D* |X»sit* *■-*
tebestuur is hierin dan
den omdat men bjj aan’
beter af is dan dat men e
Wat is thans het gev;
dt rnemingen weten dat in Alkmaar het per-
senenvervoer-vraagstuk urgent is gebleven.
De autobus-exploitanten bekijken daarvoor
Alkmaar en Alkmaar bekjjkt hoe en op
welke meest voordeelige wyze zjj dat ver-
voervraagstuk kan oplossen.
De eerste vraag is echter voor welk ver
voermiddel past het beste voor deze gemeen
te en vervolgens (uitgaande van de gedach
te dat een vervoermiddel noodig is) komt
onmiddelljjk de vraag daarnaast, „welke
kosten brengt dit mee en welke waarborgen
dienen in acht «e worden genomen.
Indien spr. de eerste vraag moet beant
woorden, aan meent hjj, dat een autobus-
gervocr voor Alkmaar zich het beste leent.
Men v?rkrjjgt dat een zoo groot mogelyk
d<cl der bevolking daarvan kan gebruik ma
ken door de Ninen naar behoefte in de deel
spr. ziet er een dringen
ting in.
De heer GOVERS onktent, dat de bedrijfs
vorm op de boerderfj veranderd is. Spr. is
er van overtuigd, dat de markten zich sinds
de mobilisatie hersteld hebben. Het centrum
van Noord-Holland is aangewezen op Alk
maar. Een groote moeilijkheid is dat idle
markten op een bepaalden dag gehouden
worden en in de almanakken vermeld staan.
Het is niets anders dan dat men thans wil
doordrjjven. Als de proef genomen is, zal
men er niet meer afkomen.
De heer KLAVER merkt op, dat de uit
drukking in den mond van den Vrijheids-’
bonds* hen heer Go vers Keel zonderling ia,
al* hjj zegt, dat de Katholieken zich te veel
willen pennitteeren, terwijl zjj slecht* ’n
deel van de bevolking uitmaken. Spr. be-
MKLi> dat bet in het belang der gemeente is-
Gasprijsverlaging.
B. en W. stellen voor, den gasprjjs ingaan
de 1 Juli j.l. met 1 cent per M3, te verlagen.
Wethouda*4KESTERHOF is tegen de ver
laging. omdat 1928 groote zorg zal eischen.
1 cent minder beteekent per jaar 30.000
minder. Spr. wil het voorstel aanhouden tot
by de begrooting. omdat dan ook een voor
stel zal komen tot verlaging van pensioen-
aftrek tot 354 pCt.
De heer SIETSMA sluit zich bjj deze woor
den aan.
Do heer VAN DRUNEN voorziet in dit
voorstel een poging om straks de loonen t»
verladen.
Wethouder LEESBERG acht eht voor het
bedrjjf zper wpl mogelijk, den prijs met 1
cent te verlagen. In 1926 had men 49.000
winst, ondanks het feit, dat 91.000 was uit
gekeerd aan de gemeente. Ook 1927 zal
waarschijnlijk 40.000 winst opleveren.
Wethouder WESTERHOF betoogt, dM
die prijsverlaging beteekent 30.000 minder
sociale uitgaven.
Wethouder LEESBERG zet uiteen,Mat het
alleen geldt voor het laatste halfjaar van
1927.
Wethouder THOMSEN meent, dat er aan
.winst uit de bedrjjven een grens is. Daarom
is hy voor verlaging.
Het voorste^ van B. en W._wordt aangeno*
men met 10 tegen 7 stemm.
De heer VEEN neemt *r genoegen mee^
dat zyn interpellatie over de weging ter
kaasmarkt wordt aangehouden tot de vol
gende vergadering.
De heer VAN DRUNEN echter achtte zjjn
interpellatie (over oen speelplaats b|j d*
Dahliastraat) van zooveel importantie, dat
ze geen oogenblik uitstel kon dulden.
Wjj, verslaggevers, waren van het belang
des herren Van Drunenls betoog zoo over
tuigd. dat wjj maar de vrijheid namen, heen
te gaan, vooral, omdat het intussdhen al
kwart voor zes geworden was.
Onze lezers kunnen we de verzekering go>
ven. dat zy nu de discussies niet in de
krant vermeld staan heusch niets gemis*
hebben.
LICHTEN OP.
Hedenavond voor rijwielen en motorrijtui
gen om 9.45 uur lichten op; voor rjj- en
voertuigen een half uur later.
PROGRAMMA
voor het Concert in den Stedelyken Muzick-
tuin op Zondag 1” Juli, van 810 uur.
W. v. Erp, Prinses Juliana. Marsch.
L. Cavenég. Concert Ouverture (Opus 3).
J. Strauss. Wiener Kinder. Walzer.
F. Schubert. Entre-acte aus ..Rosamunde
A. J. Clement. Souvenir de Verdi (fanta
sie).
B. en W. stellen ^oor:
a. afwjjzend te beschikken op de verzoe
ken, om voor d* Zaterdagsche markt voor
biggen en magere varkens niet het Waag-
plein aan te wyzen doch den D|jk;
b. de tweede najaarsmarkt voor paarden
en de najaarsmarkt voor runderen in 1927
in verband met het samenvalllen van de na
jaarsmarkt voor runderen met den R K
VTn Allerl‘pi>igen, te doen plaats
hebben onderscheidenlijk op Maandag 24
October 1927 en op Dinsdag en Woensdag 25
en 26 October 1927.
De heer GOVERS vereenlgt-zich met punt
1, doch verzet zich tegen punt 2, omdat het
hier een traditie geldt, waartegen nog nooit
een stem zich verhev^i heeft. Ook katholie
ke handelaren kwamen en komen steeds ter
B|j wyze van troef, (gelach).
OORZITTER: Proef.
De heer KUSTERS: Schoppeboer.
j Wethouder LEESBERG; Klaverboer, (g*>-
De heer GOVERS verzet zich tegen de
proef, omdat de Holl. My van landbouw en
Bond van Veehandelaren zich er ook tegen
verklaard hebben. Men hoeft het op onze na-
jaars veemarkt gemunt. In andere plaatsen
is ook nooit spjake van verplaatsing. Spr
gelooft niet, dat op Allerheiligen veel vee
minder aangevoerd zal worden. Spr. zou het
bijzonder bejammeren, als tegen de oude
traditie ingegaan werd. Een proef van 1 jaar
werkt mets uit, meent spr.
De heer PLEVIER gelooft niet, dat het
een gelukkig* keuze is. een najaarsmarkt te
veranderen. De gemeente zal er geen voor
deel bij hel^n. De raad zal-verstandig doen,
als zij hier niet op ingaat. Van de zondagen
met markt ondervindt men .sporadisch" na
deel.
Mevr. WESTERHOF Koopai vreest stag
natie jn het marktbedrjjf. Men hóéft advies
tigewnnnen en staat er afwjjzend tegenover,
lie VOORZITTER had gedacht, dat spreek
ster voor de proef was.
Mevr. WESTERHOF Koopa)
(gelach).
De heer KLAVER verwondert zich erover
dat een zoo algemeen deliat is ontstaan.
Spr. dankt het college voor bet voorsVoi.
terwjjl de hylage al loopt vanaf 1921. Men
wild* oorspronkelijk aan de bezwaren van
katholieke zjjde tegemoetkomen. Mevr. Wes
terhof en de heer Govers waren het daar
mede ecus. In tweede instantie waren er nog
maar 3\ leden voor én tenslotte stond men .n
evenwió|it van 2 tegen 2. De thans gevon
den oplossing verdient de aandacht van den
Raad, dié de proef moet laten nemen.
De toosten len zijn zoo veranderd, dat men
zjch af vraagt. of*de jaarmarkten wel reden
van Iwstaan nog hebben. Het bezwaar er te
gen moet men trachten t*» ontkomen. En
hiervan is de proef, welke B en W. voor
ringen aanvoer
bezoekers, toen
viel.
De In er PLEVIEK meent, dat er wol na-
deel is.
I>e lieer SLUIS: Vandaar een proef.
De heer PLEVIER Wyst op het bezwaar
voor de buitcnlaixleche kooplieden.
Mevr. WESTERHOF-Koopal spreekt van
een meening opdringen. De katholieken in 't
Zuiden doen hun zin. Hier vormen ze twee
derde deel der bevolking en wordt ons ver-
zndering door deskundigen ontraden. Die
Zondagen van jullie zjjn, volgens spr. toch
niets. Het gaat er maar oig, dat Alkmaar
maar voorgaat. Het is maar willekeur.
Wethouder Thomsen zou ertegen zjjn, als
het ging om een definitieve verplaatsing. De
adviezen hieven elkaar op en daarom acht
spr. een proef de meest gunstige oplossing
De katholieken hetrben bljjkbaar groot be
zwaar, in het Zuiden worden de markten in
de hier bedoelde gevallen steeds verzet.
Wethouder WESTERHOF heeft zich in B.
en W. vrjj gehouden, doch is thans legen het
voorstol. Allerheiligen is alleen een kerkdag.
In een gemengde bevolking lijdt de markt
onder verplaatsing.
De heer SIETSMA vindt de argumenten
van de voorstaanders niet klemmend. Ook
spr. riet er een dringen ilN'en bepaalde rich-
Verlenging Leliestraat.
B. en W. stellen voor, ten behoeve van de
verlenging der Leliestraat een strook grond
aan te koopen en hun college voor den
straataanleg van dit college een crediet van
ƒ2500 beschikbaar te stellen.
Alsvoren.
Voorbereiding gemeentebegrooting 1928.
Voorstel inzake de te volgen werkwyze
voor de behandeling van het ontwerp der ge
meen tebegrooting voor 1928.
Alsvoren.
Rekening Gezondheidscommissie over 1926
De rekening der Gezondheidsmmmissie
alhier over 1926 sluit in ontvang en uitgaaf
met ƒ659.15*. Van de geraamde gemeente
lijke toelage ad ƒ279.is ƒ58.96 aan de
Commissie uitgekeerd.
Alsvoren.
De meerderheid van B. en W. stellen voor,
aan den heer C. P. Asjes te verkoopen twee
stukken grond, gelegen aan de van der
Kaaystraat, respectievelijk ter grootte van
sic voor pul
Wethouder LEESBERG verzet zich tegen
uitstel, omdat er haast bjj is. Er bljjft altijd
nog 2538 vierkante meter speelterrein over.
Met het voorterrein wordt dit 3100 vierkante
meter.
Het. voorstel tot uitstel wordt verworpet^
met 11 teeen 7 stemmen.
Het voorstel van B. en W. wordt aange
nomen met 11 tegen 7 stemmen.
'.De meerderheid van B.'en W. geeft den
Raad in overweging, hun college te mach
tigen, aan de N. V. Zuid-Hollandsche Auto-
handel-Maatschappjj te 's-Gr*venhage te be
richten, dat de Raad niet bereid is, haar voor
het inwerkingbrengen van een stads auto-
bus-dienet als bedoeld by het door haar on
der dagteekening van 28 Mei j.l. ingediende
plan, vergunning te verleenen.
De heer VOGELAAR herinnert eraan, dat
in de vorige vergadering gezegd is, dat de
concessie niet geweigerd kon worden. En
nu moet de raad er over beslissen. Spr.
vraagt of het juist is, dat slechts één wet
houder erop aangedrongen heeft, de zaak by
den Raad te brengen. Voorts vraagt <pr., of
Te tram over 1926 een te
kort heeft van f 2251.70.
De zaak is thans geheel anders dan vroe
ger. We hebben nu een aanbod voor ons van
een inaatschappy, dl* tot oordeelen bevoegd
ia. Een debacle ie, volgens spr., niet te vree-
zen, vooral omdat het stadsverkeer zal aan
sluiten aan de intercommunale verbindingen.
Fau ander voordeel ie, dat nu meer inwoners
van de de verbinding gebruik kunnen maken.
Bovendien hebben we een garantie van
10.000 On al deze gronden wil spr. de