Nflord-Hollandsch
Dagblad.
Er kun ongeveer 20 01’ mede r
Voor groote tof na me speoiTle prijzen
„VRIESIA”
MAAR.
Roestiuerende Onderverf.
ZeerpractiiGh voor Ijzeren ccnepeo en ijzer hekwerk
18 liINNRN «EN UUR HARD DROOG.
KOST fl.25 PER KILO
bestreken worden.
Tweede Bied
ALKMAAR.
CHEMISCHE FABRIEK
JAN DE VRtEB ALK
■TELEGRAMMEN
ZATERDAG 6 AUG. 1927.
Bioscopen te Alkmaar
Schooltasschen
L. FRANKENBERG
LUCHTVAART.
lichten op.
HANDEL FN MARKT.
PROVINCIAAL NIEUWS.
GROOTEBROEK.
T ZAND.
WEERBERICHT.
Officleele Mededeelt noen
DIENSTPLICHT.
prijzen.
G
beeft
tig* worden bestemd:
aan
bezweert, zoo niet om ge-
o
Gok
teel
d.
f.
Hofplein
den
<a
toont
EEN-EN TWINTIGSTE JAARGANG.
b.
e.
Victoria Theater: Goedgekeurd
Atkinaararh H4o«eoop Theater -Goedgekeurd.
in wasdoek of leder, met of tonder hand
vat, zwart of bruin.
ALKMAAR,
PARIJS, 6 Apg
Voor het Amerikaansche consulaat te Lilte
(Rjjasel) werd gisterenavond door comnunie-
ten gdeemonstreerdten gunste van de be
genadiging van Hacco en Vanzetti.
Toen de politie ingreep, kwam het tot
een leiteing, waariijj «en politwlx-amltti' ge
wond werd.
lie burgemeester vaa l.ille beeft den am-
basiuuionr der Vareenigda Staten te Parqa
een telegram graanden, waarin tiy het Ame-
rikaanache volk bezweert, zoo niet om ge-
rechtigte'id dan toch om medelydeu voor bei
de Italianen te vragen.
Ut EERSTE PASSAGIERSVLÜCKT
NElkEKI A ND—INDIe
iaferdaauziL madirfGlmpra ora
AM8TERDAM, 6 Augustus De aardspj
pryzen waren heden onveranderd.
Aan voer 6 ladingen, 510 H.L.
en
Voorloo-
wor-
i Mi
bedraagt:
maanden;
de ziekendragers 5K maand
_t vr(j van herha-'
DKUKKE'RU „ONS BLAD",
telefoon 433 «n 633.
Modem Drukwerk.
MODELBOEK TER INZAGE.
Alkmaax.
Opruiing.
PARÖS, 6 Aug.
Do ..Humauité'' wokt de Parijschd^arliei-
d««rs op, tot «vu groot)' demonstrate' op a.a.
Zoiaiag on tot een algenieem' staking op
.Maandag a.s., al» protest tegen het vonnis
van Sacco en Vanzetti.-
vAppera.
Hei vraagstuk
Nederland met
jaar zijn in^reschi
trent de inlijving
Geplaatst: 1 Instrumentmaker, 1 Loop
knechts, 2 Timmerlieden. 1 Schilder. 3 Grond
werkers, 12 losse Arbeiders, 1 Kok, 4 Siga
ren ma kers, 1 Dienstbode en 3 Werkstere
Alkmaar, (j Augustus 1927.
ticuenavood voor rjjwu len en motorrjjtai-
gi n aai 9.12 uur !i. bh u op; voor rjj. en voer
tuigen een half unr later.
AANRIJDING MET DEN TRACTOR.
Gistervond om ongeveer kwart over zes,
had op het Scharloo een aanrijding plaats,
tusschen een vrachtauto, bestuurd door den
hoer 1). Schatvanger, en den tractor. Heide
voertuigeiZ beliepen enige schade, doch
konden spoedig weer doorrjj«len.
BROEK OP LANGENDUK, (i Aug.
40.(HM) K.G. aardapjwlen: Hciiotaoho mui-
zou f 5.10 I 7.31), Eigenheimers f 4.60
f tl.70, drivliugen f 5 00. 3200 bos wortelen
f 3.30 -f 4 10 22000 stuk» bloemkool f5 90
f 10.50. soort f 0.50 -f 1.60, 49 300
K.G. roede kool f 2.30 f 3.20, 6200 K.G.
gele kool f 4.10—f 4.80, 650 K.G. witte kool
f 2.90, 170 K .G. Siatooonmi f 24 70—f 25 20,
1100 K.G zilvernrp f 10.46—f 12.40, drie
lingen I 2.50—f 2.70.
ver
vloog met een
uur,
van
J64 jj. M De bWkumsl aal een gemiddelde
uursuelbeid van 200 K M brengen Do twee-
uiotorige F Vila kan deze snelheid Tc<>ds
op vol vermogen halen.
lu «Ie toekomst denkt de heer Pte man
stek de route al» volgt om de 609 K M een
landingsterrein, benzine aan boord voor
omatrrak» vier uur vliegen Dagelijks moe
ten twee étappe» van MN) K M gevlogen
worden. moge I jjk ■elf» drie In de tropen kan
overdag rag moeilijk gevlogen worden Daar
aal men du» om vier uur moeten vertrokken,
vliegen tot omstreek* 7 uur. dan om 40 uur
weer starten en vl togen tot 28 uur.
Onder gunstige omstandigheden soa thans
reeds in aebt dagen gevlogen kunnen wor
den met de volgend. route: Anmterda n -
Sofia. Sofia- -Aleppo. Aleppo -Bender, Ah
tam Bender Abbs- -Karachi. Karachi al-
esiU*. Calcutta Bangkok Bangkok - M< Ian
Medan -.Batavia
Ite K. L M heeft zieh^reeil. met veorstri-
ten tot dr Nrdcriandsrhe regrering grwnd.
Uitstel boteekeut het laten voorbijgaan van
ten prachtige gelegenheid om op deze route
het prioriteitsrecht U- verkrjjgun.
AGENDA R. K. VOI.KKROND.
Maandag van 7 tot half 8 zitting voor de
v oorsrhotbanAL.
“f!" A“ T£?*t (Studio» lub).
’Zaterdag oontrihutivbetalingra op de ge
won.' uren.
5—4 uur gelegenheid om te sparen
»wr spreekuur Bureau voor Arbeids
recht.
Voo» bet ond.Tstmniiigsfoud» l.etUmn «It-
tmt’ Telteman en Vlaming
Behouden» verhinderingen zal de secr« ta-
n» van den Volksbond voor de Msn te spre
ken sijii vaa IK—1 uur In 8t WillibroHi
"Wat de natmte toekomst brengen kan.
Eenmaal per week kan uit Batavia
Amsterdam vertrokken worden,
pig zou da route in 14 dagen kunnen
den afgeiegi. in de eerste, plaats zou
moeten dien voor de post. In een kilogram
gaan gemiddeld 75 brieven. Een mail van
8(M> K. tk-sou het vliegtuig toch zeker kun
nen meenemeu. En wanneer de verzender
50 cent extra op zjjn brief plakt dan zou
hier alleen reeds eeu bate van 30.001) gulden
uit voortvloeien. Welke zakenn.au heelt er
geen 50 cent voor over om zijn brief binnen
veertien dagen in Indië te weten en binnen
een maand antwoord te kunnen ontvangen?
Het briefverkeer zou spoedig groeien tot het
dubbele van 800 K. G. Dit alles is reeds in
de uaaste9toekomst mogelijk.
ALKMAAR, Eicrveiling 6 Aug
Aanvocr 108JMHI kipeter,wi 04 -64 K <J.
f 7 f 7.40. 56 te K. G. f 6.M»—f 6 70. 58—.
60 K. G. f 6.60—f 7.10. «0—02 K G. f 6.80
f 7.20. Bruin f 7—f 7.70 per 100 stuks.
Aanvoer 10.1100 eetideieren f 5.10 jmr 100
Ank».
PLAATSING BIJ DEN MOTOR-
DIENST.
Ingeschrevenen, die tot gewoon dienst
plichtige worden bestemd en niet in het In-zit
xjjn vaa een bewjp van voorgeoelcndheid,
kunnen worden ingedeeld bjj de Scboolcoas-
Paifwic vaa dea Motordieswt, of worden op
geleid tot Chauffeur of motoi rjjdsi bjj de Ar-
tfllerie onberedepen).
Zjj. die er prijs op stellen voor xeodaniga
indexing in aanmerking te komen, moeten
gewoon dienstplichtige schriftelijk inededee-
len aan jden Commandant der Sehoolcom-
pngwie vwn «ien Motordieast te Haarlem. Het
•chrjjven behoeft niet gezegeld te zijn, doch
moet wel gefrankeerd worden toegezonden.
Zy behooren daarbjj op te geven:
hun geslachtsnaam en voornaam;
den datum van geboorte;
de gemeente, waar zjj voor den dienat-
plicht zjjn ingeschreven;
hun lotingenuuuner;
het genoten onderw(p en het beroep;
voor zoover zjj bjj de schook-ompag-tde
van den motordienst wenschen te wor
den ingelijfd of zij al dan niet genegen
zjjn aan de officiers of onderoffieiers-
opleiding deel te nemen, indien zij daar
voor in de termen luoohten vallen?
Het is ndWiig. bij het schrijven verklarin.
gen over te leggen, waaruit hun bekwaam
heid in het cliauffeursvak of als motorrijder
of monteur -blijkt Een rqbewijs kan niet als
zulk een verklaring worden aangemerkt.
Dg. Commandant van «ie Schooleosnpagnie
roept degenen, die daarvcMM- het meest in aam-
mei king kosnen, op tot het afleggen van een
proef. Rei»- en verblijfkosten komen vocn
rekenfhg van het Rijk.
De Chef van den Lenerslen Staf bepaaR
wie van de gegadigden voor de'indeeiing in
aanmerking komen.
Alkmaar, 6 Augustus 1927.
De Burgemeester voornoemd,
A. F. THOMSEN, Lo.-Burgemeester.
- 't dei lurirtvertunding
met Indie «sant thans ii
brandpunt der algemcma belaagstrilit
De directeur der K. L M., d«' heer
man heeft er dezer dagen voor den micro-
fr>on interessante me<l>-derling«n over ge
daan, waaraan w\j het vuigeade ontieeiieii:
„W at Nederland het aisestc beeft verbaasd
is de regelmatigheid waarmede Geytsendorf-
fer en Scholte den tweeden tocht naar Imliö
hebben volbracht.”
„De dagreizen waren op de kaart uitge
zet en men heeft er zich grootendeels aan
kunnen hobdssi. Du IMriwctei Vrydag kostte
den reizzgerv één dag. die «lag werd inge
haald dour Karachi A Dahabad in Mn dag
reis te doen. In Bagdad asosst de werktuig
kundige twee dagen zoeken naar een zich
plotseling v<«»rdoe«ide olie-atoriug
Op den terugtocht sUKirden de paarden
rennen in Rangoon en de zware zandstor
men bjj Basra, die tot den terugtocht naar
«te woestiju bjj Bender Dilem dwongen. Daar
doet zich de eerste romantische noot voor,
want onze luchtreizigers overnachten in de
wotwtjjn. De bevolking toont zich buiten-
gewiMiu voorkomend en brengt rjjst en kip
in groote hoeveelheden en wil er niets een»
gebl voor aanueanmi. Et waren blikje» van
Hoogenatraten aan boord, maar Geysoudurf-
fer wilde zuinig zjjn, omdat hjj niet kon
voorzien, hoe lang hjj in de woestijn zou hui
aen en hoe lang de gastvrijheid der bevol
king zou aanhouden.
Bevolking. Ingekomen: l'irk Rood en ge
zin van Azidjjk. Adrianus Kjjaer van Purmer-
end. Gerrit Mak, van Heeriiugowaard. Kaa-
per Hoogland van Roosendaal. Aafj«' Dol, v.
Hoogkarapel. Alle W^sciienbaeh, van Bneek.
Gei-rtruMia Byusmau, van Tiltnirg. Cornelia
Maria Hos, van Hoogkarapel. Gerrit Karsten
van Amsterdam Roelof Lodensteiu, van
Amsterdam Pieter Cornell» Geluk v. Texel;
Maria Konjju, van Berkhout. Johannas Ko
lenberg en gezin, van Hoogkarapel. Joris
BeMeiiiig, van Zwaag. Antonius Jong, vau
Nibbixwoud. Lucas ter Haar, van Ceevor»
den. Margaretha Degeliug, van Venhuizei).
Catharina ttehajier, vau BoveukarspeL
IHtbetuHng Melk. De melkfabriek ,JL>llan-
dia” alhier, betaalt voor de Juli-markt f 7.2»
per 100 K.G. uit
LAFFE INBRAAK
Oude man vastgebonden.
WEERT. 6 Aug.
Bjj dm alleen wonend en gebrek kigon H.
Nie», in het gehucht V'rakki r, werd dezen
nacht door drie gemaskrrden incebroken.
De man wrd op rit best vaatgebondt n terwijl
cm bedrag van f 40 werd ontvreemd. De po
lite is de ds«iera nf> het spoor.
EEN AARDBENTNG.
I* Japen?
Om 9.25 Greenwichtljd werd van het Mo-
♦eoroloria«4i instituut te De Rilt een sterke
aardltrviug opgeteekend. afstand 9100 K.M.,
oorsprong na bjj of in Zuid Japan.
EEN AARDSCHOK.
NEW YORK. 6 Augustus.
Het observatorium te Georgetown
een sterken aardschok geregistreerd,
van de herkomst op 6300 mijl afstand ge
legen moet zjjn.
De trillingen, die te 4.20 uur begonnen, be
reikten haar maximmnsterkte te 5 uur
8ACCO EN VANZETTf.
De houding van Hal»
ROME. 6 Augnstua.
Naar m<*<leged<<eld wordt, kan «ie Italiaan-
ache regewring hi g«nm enkel opzicht invloed
uitoefenen op «ie zaak Sacm en Vanzetti,
sangczieti zij deze kwestie ris een zuiver In
terne Amerikazwche aangel«<gmehirid bo-
schouwt, waarin Italië zieh niet kan mengen.
Intuaachtpi houdt me«i stak door het ge-
beele land druk l«ezig ni«-t liet lot der lieide
ter* dood veroordeelde Italianen.
W.ber kleppen moeten schuren, cylinders
moeten wisselen, beeft hjj eiken nacht zjjn
rust moeten missen en heeft hjj ook in Bag
dad hi het heetst van den dag. waarop het
den Engeiacheti soldaten verboden i> om te
werken aan den molm moeten jdoeteren Het
Is dan ook geen wonder, dat hii daar in Bag
dad in Mn nacht tweemaal achtereen in een
langdurige flauwte viel
De zandsKtrm, die zieh aankondigde ah
een groote. okergele wolk, welke men zelfs
op <en hoogte van HIMMi meter boven de
aardo niet kan vermq«ien. veroorzaakte
groote uioeiliikhedeu Het gand drong tot
zelfs in de olie; bet schoonmak en van dmi
motor eiachte urm en nog een» uren.
fó-gwwdor/te' «eeer op Mw wtrl.
Po terreinen hebben onzen vliegtiiigbe-
stuurdera de ang»iigste ««ogenblikken van
hun Igji-nii bezorgd. In Calcutta was het ter
rein zeer zacht en omg<*ven door ho«uie
boonu'n. Slechte met de grootste moeite kon
men het towtel van den groml los krjjg«n
en over «te boomen heen leodben.
In Aleppo drong het ronde zand van het
terrein tot op «ie wfalaraea door en vrat <*en
bronzen lageriius weg. zoodat het wiel er bjj
bengelde, en iu Konatantinope) «lp Msi wiel
moest worden geland In Songora liep bet
toestel ineens vaat in het zand. gelukkig
zonder ap den neus te gaan staan Hjj het
vertrek kwam het vliegtuig juist op den
rand van het trrein wederom in een zacht
gedeelte; daarachter bevond zich een heu
veitje met hoornen. Geyaendorffer trok bet
toestel uit alle macht op. het hotste over den
heuvelrand, het Uieatel kwam In», niaur het
staartstuk had de boomen gegrepen mi de
Sta lm stjjlen waren verbogm. Iteardoor was
het evenwicht verstoord Wober moest ia al-
lerjjl de koffer» achter uit de kajuit natf?
voren simpen De passagier* miowten zoo
veel mogcljjk naar voren gaan zitten ZM.
met veel nioeite, bereikte mwi Hiugapon.
waar de hoogste vliegkunst vereischt verd
«mu bet toestel tw-hoiiden aan den grond fe
brengen Op een Engelsche scheepswerf
boor Welier de kromme atjjlen recht,
deeeii nacht kwam Mi niet tot rust.
In Singapore stond men op een voetbal
void. Vertrekken mat volle iadiug vaa dit
lapje grond was buitengesloten Du» liet mee
benzine uit bracht bagage en ««ntierdmlen
wi boord vau een schip met benteuiming
naar Batavi* en vertrok op hoop van aegon.
Het lukte maar in Muntok mosat men lan
den om olie en bnnzlw in te nemen Geluk
kig was de olie, destjjds voor Van dor
Hoop aangcvoer«i, nog op het. terrein.
Op o»tv1ver kompas.
De bijna ondragi'ljjku hitte deed bellen
onataan in den alcohol van het aperiodisch
kompas, met bet gevolg, dat aflezen JDOeiljjk
heden opleverde Toch moest op dit kom
pa» gevlogen worden, want bjj «ten terug
tocht ontuioettr meu zulk" oaitzaggelyke rn-
gens, dat men ris hot ware iu eeu watergof*-
djjn vloog, dat elke oru'ntatie oumogeljjk
maakt. Het terrein wa» onbekend voor
waarts ging het m«g den wiud in den rug,
219 K. M |>er uur. De vliegterreinen in
Bangkok en Calcutta stonden blank de
H— N.A.D.P. wierp bjj «ie landing hooge i
tuoddergul ven op.
Toch beiiben de beide bestuurder» met on
feilbare zekerheid hun weg gevonden. Recht
toe. recht aan op het doel, zonder zoeken,
zonder aarzelen, rondeirkiimi. Ze kwamen
in zicht en streken neer op hun renbaan of
hun voetbalveld, met een zekerheid uf ze er
rite dagen kwamen.
De K. L. M kan morgen bjj wjjz<- van
spreken dez«- lucht, ver binding in exploits
tie nemen. Maar dan anders! Dan trekken
wjj on» voordeel uit de rvaringen. die onze
piloten hrblieu opgedaan.
Dan vliegen wjj naar Indie met groote
mrer-motortg* vltegtnigeii, «iie volledige be
drijfszekerheid bieden in zandstormen en
moexonregens, in hitte en kmi4e, waarvan
de instrumenten bjj allo temperaturen en t
onder alle weersomstandigheden goed wer-
keu, waar niet» meer aan het toe val wordt
neergelaten. Wjj zullen dan carburateurs
gehruikmi met veratelbaro vergassing, wjj
zulten zorgen voor ran hetore oliekoeling en
bovenal: wjj zullen zorgen, dat langs de ge-
heete route de n«todig< onderdeeten zijn ge
stationeerd." met werktuigkundigen. Er zal
een werrte»richt<tn«ltmi-t worden opgerictzt,
die op de korte golf o. a. voor zanttetormen
waarschuwen zal.
Veel kapitaal is er niet een» nnodig. De
dienst kan worden uitgevoerd met een vloot
van acht meerm«»»orig<« vliegtuigen.
KERMIS {927.
Schouwburg n*t Gulden Vlies”.
Naar men op» mededeelt, zal gedurende
Je a.s. kennis Het Nieuwe Ned. Tooneel on
der artistieke leiding van den heer Ixuis
Saalborn wederom den schouwburg „’t Gul
den Vlira" bespelen.
Wij kunnen in verband hiermede nu reeds
berichten, dat de lieroemde en in Alkmaar
zoo beminde actrice Magda Janssen», die
geruinten tjjd aan het Vereenig«i Toon«*el
verbonden was, maar nu wederom bjj liet
Nieuwe Nederlandse!) zai optreden, in ver
schillende voorstellingen hare medewerWing
zal vcrle<men.
Ook mevrouw Jacq. Rooyaards-Sandberg
lal e< nige gastrollen vervullen.
TE WATER.
Sislercnavond om ongeveer half 5 viel de
6-jarige Paul Godvliet, wonende v. d. Wou-
d est raat, terwijl hjj op een bootje in de Hoe-
vervaart aan het sfieten was, te water.
Door een passeerenden epoonnan werd de
jongen, die reeds verscheidene maten in de
diepte verdwenen waa, met eeu haak uit het
water opgehaald. Daar hjj buiten kennis
bleek, werd terstond Dr. Hoogenboom ontbo
den, die den jongen spoedig btjbrsrtft en
hem met zjjn auto naar «ie ouderlijke woning
vervoerde.
In dt n zandstorm.
Den volgenden «lag kon Basra bereikt
worden, maar daar zat men vier dagen in
den zandstorm Zand o vet alle», zauti in al
les en zand door alles. Zand in een
schroeiende hitte, die afmaten prijfkelt. Doeh
eimieljjk bedaarde de storm. Aleppo kon ge
haald worden, daarna Konstantinopel, daar
na zejjg Neurenberg. Dit is wel het meest
verbazingwekkende feit van «ten toeht, «lat
na zooveel duizenden kilometers door het
luchtruim te hebtem afgeleid, vliegtuig en
motor zich nog in zulk eeu uitmuntenden
toestand bevonden, dat d«' langste dagreis
over een afstand van 2!M> K. M. in 14K
uur kon worden gemaakt, op Mn na
laatsten dag vau den tocht.
De moeilijk he«ten waren vele, dat
een kijkje achter de schermen.
Het vliegtuig was 'beu normaal vliegtuig
zooals de K. L. M. op alle internationale
routes bezigt. Alleen was nog een extra ben
zinetank en eeu extra oliekoeler geplaatst.
Het toestel was niet ingericht voor lange
afstendsvluchten. Met Konatantinopel te be
ginnen heeft de H—N. A- D. P. op de
meeste vliegterreinen niet een» een onder
komen in een lood* gevonden. Vliegtuigbe-
etuurdgr» noch mManicten wisten hoe vlieg
tuig en motor «»p de vete beproevingen zou
den reageereu. Weber kan W thans van
vertellen: oliestoriugen tengevolge van de
hitte, waardoor zich luchtbellen in de lei
dingen vormden en de oliejromp buiten wer
king trad; carburatiestoringen tengevolge
van de steeds wisselende weersoinataHdig-
hedende carburator, ’s morgei»» afgesteld,
gaf in de felle middaghitte een geheel ande
re vergassing. andaar wisseling in gas
mengsel, verbranden of vuil worden der
kleunen Gedurende de geheete reis heelt
Richten wjj onze oognn verder, denken *9
vier of vjjf jaar verder, dan zal <1«' retaoluur
gealoukeii zqn tot misschien 10 of zelfs 8 en
heel misaciiieii 6 dagen. Dan zou men du» In
14 «lagen aiitw<«ir«i uit Indte kunuen heb-
beu. hau zal <mA neti regelmatig vervoer van
rattigers mogcljjk zelfs aoo«lzakrljjk wor-
«ten
In dezen korten reisduur schuilt niets
wonderlijks Vau «tef Hoop
geund<h'ld<' auelheid van 120 K M per
Geyaeudorfer maakte een gvmiddeltte
HET LAATSTE H. 0. V. CONCERT,
TEVENS AFSCHEID VAN GERH/kRZ.
Dinsdag a.» zal bet laatste concert van
de Haarlemsche Urkeat-Vereeniging in «ten
stedeljjken muziektuin plaats hebben. Bjj die
gelegenheid zal het ook de laatste maal zjjn,
dat de eminente directeur Nico Gerharz, zal
dirigeeren. De vele vrienden en bewonderaars
van de H. O. V. zullen het afscheid van Gor-
harz, onder .wiens leiding zjj zoovele kunst
volle uitvoeringen hebben bjjgewoond, uit
muzikaal oogpunt jammer vinden. Laten dus
de concertbezoeker» voor de laatste maal
Dog eens bewijzen, hoezeer ze den arttetiekon
afbeid van de H. 0. V. en haar dirigent
waardeeren en in grooten getale opkomen.
Geen plaatsje moet er onbezet zjjn. Allen
reserveeren dus Dinsdagavond voor de
Haarlemsehe ürkestvereeniging.
HET WILDE MAAR NIET LATER
WORDEN.
Diegenen van onze stadgenooten, «He het
voorrecht hebben in de omgeving van de
Groote Kerk te wonen en in den afgeloopen
nacht tengevolge van de warmte of anders
zins qiet in slaap konden komen, moet het
wel opgevallen zjjn, dat het na 12 uur maar
niet later wilde worden. Het uurwerk gaf
nadien telkens 11 slagen aan.
Vanmorgen was de stadsklokkenmaker be
zig de oorzaak op te sporen, om het uur
werk weer normaal te doen functionneeren.
ZONDAGSSLITTING
APOTHEKEN.
Op a.s. Zondag 7 Augustus zal de apotheek
van d« n beer H. J. F. Wanna, Riteevoort 5,
geopetal zjjn; de andere apotheken zjjn ge
sloten van Zaterdagavond 9 uur tot Maan
dagmorgen 8 uur.
De rpotheek, die den Zondagsdienst heeft,
is gedurende de geheete daarop volgende
week 's nacht» geopend. De andere apothe
ken zjjn behalve 's Zondags en op feestda
gen' ook gesloten op werkdagen van des
avonds 8 unr f» Zaterdags 9 uur) tot den
volgen.len morgen 8 uur.
GEMEENTELIJKE DIÉNST DER WERK
LOOSHEIDSVERZEKERING EN
ARBEIDSBEMIDDELING.
District»-Arbeidsbeurs.
Ko»:eloooe bemiddeling voor werkgevers
(geef»!'Ts) on werknemers (neemstem).
Voor vrouw el jjk personeel ingang deur ad-
jgainiat ratia.
Geo;j«Bid: van 91 en van 2 tot 5 uur.
De» Zaterdags van 9 tot 1 uur.
Voor werknemers uitsluitend van 9 tot 12
uur en Maandag- en Donderdagavond van 7
tot 8 unr.
Bjj boveugenoenuien dienst «tzin de vol
jende werkzoekenden ingeschreven;
2 Bankwerkers, 1 Jkiuwk. w opzichter, 2
Boekbinder», 2 Cbauflthire, 1 Betonvlechter,
1 Drukker, 15 Grondwerkers, 1 Hotelbedien
de, b Kantoorbedienden, 1 Letterzetter, 1 Ma-
ehinezetter, 4 Matdi. houtbewerker» 4 Mag.
bedienden, 14 Metselaars, 2 Meubelmakers, 1
Monteur, 17 Opperlieden, 6 Pakhuisknecht», 1
Piano hersteller, 2 Reizigers, 1 Sche<qMtim-
Hiertnau, 1 Schilder, 1 Sig. Kistenplakker. 32
Sigarenmakers, 4 Smeden, 2 Stokers, 1 Stu-
radoor, 30 Timmerlieden, 2 Tuinlieden, 3
Voegers, 1 Voernuin, 2 Wisselloojiers, 1 Za
delmaker, I Zuivelwerker, 1 Winkelbediende,
68 losse arbeiders en 4 Werkstere.
Geplaatst: 1 Instrumentmaker, 1
Hoogste barometerstand 769.1 te Vardee.
Laagste terroaueterstaud 733.8 te Valencia.
Verwachting: Zwakke tot matige wind,
aanvankelijk uit Oosteljjke, later uit Zuide
lijke rich tinken, meest zwaar bewolkt |ot
betrokken, waarschjjnljjk ecuige regeu of
onweer, iets koeler.
Uenscirtri omtrent inlijving.
De Burgemeester van Alkmaar brengt
omtrent aanmelding voor een coqra het vol
gende ter iKiiui» vaa ingeschrevenen voor
de lichting 1828 die tot gewoon dienstpiich
tigv worden bestemd:
Zjj, die voor de lichting van het volgend
jaar zjjn ingeschreven en hun nenach om-
in geval vau bestemming
tot gewoon <li«-«’Mpli.-hti'».- nief re«'<l» bjj de
keuring en ook niet rechtstreeks aan den
Districteconimandant hebben opgegeven of
wel een bjjronder" reden hcbiieii, waarom
hun weiweh veranderd is, knnncn vóór 5
Septemlwr ahim verlangen ter gem«nn-
t«*»ecret:irie opgevt n.
Er kan evenwel geen zekerheid worden ge
geven. dat met ho i verlangen rekening kan
worden gehouden.
OPLEHHNG TOT ZIEKENVERPLEGER
OF TOT ZIEKENDRAGER.
Ingr»chrevei»en, die niet in het bezit zjjn
van het bewjj» van vootweoefendheid, kun
nen ri- zjj in geval vau bestemming tot ge-
woou dienstplichtige in aanmerking Vven- j
sciien te komen voor opleiding tot zieken-
verpleger of tot ziekendrager bjj de land
macht. en dezen wensch niet ree«i» bjj de keu
ring en ook niet rechtstreek» aan den Di-
Btricts-coinn>andant hebben te kennen gege
ven. zich daarvoor ateaog vóór 5 September
a.s. opgeven ter secretarie der gemeente,
voor welke zjj hebben geloot.
Opleiding tot ziekenverpleger. a
Hiervoor kunnen in aanmerking komen:
a. zjj. die studeeren in de geneeskunde,
in de taud-heelkunde, in de pharmacie of ia
de veeartsenijkunde en nu-t zjjn aangewezen
v«H>r de officiersopleiding;
b. zij die met vrucht lager onderwjja heb
ben genoten en beschikken over een voj-
doend krachtig Hchaamsgeatel; onder hen ge
nieten de voorhear zij. die in bet bezit rijn
van een diploma als ziekenverpleger of daar
voor in opleiding zjjn; en voorts apothekers
assistenten.
Opteidhag tot ziekendrager.
Hiervoor knnnmi in aanmerking komen, zjj,
die heec4iikken over een krachtig lirfmanrtr
gestel en met vrucht lager oaderwjje hebben
genoten.
Tte voorkeur genieten zjj, die in het bezit
zjjn van een diploma voor eerste hulp bjj on
gevallen. alsmede zjj, die lid rijn van oen
transporteolonne van het Nederlandschc
Roode Kruis en het bewjj» van geoefendheid
■is zoodanig bezitten.
Duur van den werkeljjken dienst.
Do duur der eerste «■efeniug
voor de zieken verptegers 12
▼oor .2—^,2
De ziekenverplegers zjjn