Nflord-Hollandsch Dagblad. Er kun ongeveer 20 01’ mede r Voor groote tof na me speoiTle prijzen „VRIESIA” MAAR. Roestiuerende Onderverf. ZeerpractiiGh voor Ijzeren ccnepeo en ijzer hekwerk 18 liINNRN «EN UUR HARD DROOG. KOST fl.25 PER KILO bestreken worden. Tweede Bied ALKMAAR. CHEMISCHE FABRIEK JAN DE VRtEB ALK ■TELEGRAMMEN ZATERDAG 6 AUG. 1927. Bioscopen te Alkmaar Schooltasschen L. FRANKENBERG LUCHTVAART. lichten op. HANDEL FN MARKT. PROVINCIAAL NIEUWS. GROOTEBROEK. T ZAND. WEERBERICHT. Officleele Mededeelt noen DIENSTPLICHT. prijzen. G beeft tig* worden bestemd: aan bezweert, zoo niet om ge- o Gok teel d. f. Hofplein den <a toont EEN-EN TWINTIGSTE JAARGANG. b. e. Victoria Theater: Goedgekeurd Atkinaararh H4o«eoop Theater -Goedgekeurd. in wasdoek of leder, met of tonder hand vat, zwart of bruin. ALKMAAR, PARIJS, 6 Apg Voor het Amerikaansche consulaat te Lilte (Rjjasel) werd gisterenavond door comnunie- ten gdeemonstreerdten gunste van de be genadiging van Hacco en Vanzetti. Toen de politie ingreep, kwam het tot een leiteing, waariijj «en politwlx-amltti' ge wond werd. lie burgemeester vaa l.ille beeft den am- basiuuionr der Vareenigda Staten te Parqa een telegram graanden, waarin tiy het Ame- rikaanache volk bezweert, zoo niet om ge- rechtigte'id dan toch om medelydeu voor bei de Italianen te vragen. Ut EERSTE PASSAGIERSVLÜCKT NElkEKI A ND—INDIe iaferdaauziL madirfGlmpra ora AM8TERDAM, 6 Augustus De aardspj pryzen waren heden onveranderd. Aan voer 6 ladingen, 510 H.L. en Voorloo- wor- i Mi bedraagt: maanden; de ziekendragers 5K maand _t vr(j van herha-' DKUKKE'RU „ONS BLAD", telefoon 433 «n 633. Modem Drukwerk. MODELBOEK TER INZAGE. Alkmaax. Opruiing. PARÖS, 6 Aug. Do ..Humauité'' wokt de Parijschd^arliei- d««rs op, tot «vu groot)' demonstrate' op a.a. Zoiaiag on tot een algenieem' staking op .Maandag a.s., al» protest tegen het vonnis van Sacco en Vanzetti.- vAppera. Hei vraagstuk Nederland met jaar zijn in^reschi trent de inlijving Geplaatst: 1 Instrumentmaker, 1 Loop knechts, 2 Timmerlieden. 1 Schilder. 3 Grond werkers, 12 losse Arbeiders, 1 Kok, 4 Siga ren ma kers, 1 Dienstbode en 3 Werkstere Alkmaar, (j Augustus 1927. ticuenavood voor rjjwu len en motorrjjtai- gi n aai 9.12 uur !i. bh u op; voor rjj. en voer tuigen een half unr later. AANRIJDING MET DEN TRACTOR. Gistervond om ongeveer kwart over zes, had op het Scharloo een aanrijding plaats, tusschen een vrachtauto, bestuurd door den hoer 1). Schatvanger, en den tractor. Heide voertuigeiZ beliepen enige schade, doch konden spoedig weer doorrjj«len. BROEK OP LANGENDUK, (i Aug. 40.(HM) K.G. aardapjwlen: Hciiotaoho mui- zou f 5.10 I 7.31), Eigenheimers f 4.60 f tl.70, drivliugen f 5 00. 3200 bos wortelen f 3.30 -f 4 10 22000 stuk» bloemkool f5 90 f 10.50. soort f 0.50 -f 1.60, 49 300 K.G. roede kool f 2.30 f 3.20, 6200 K.G. gele kool f 4.10—f 4.80, 650 K.G. witte kool f 2.90, 170 K .G. Siatooonmi f 24 70—f 25 20, 1100 K.G zilvernrp f 10.46—f 12.40, drie lingen I 2.50—f 2.70. ver vloog met een uur, van J64 jj. M De bWkumsl aal een gemiddelde uursuelbeid van 200 K M brengen Do twee- uiotorige F Vila kan deze snelheid Tc<>ds op vol vermogen halen. lu «Ie toekomst denkt de heer Pte man stek de route al» volgt om de 609 K M een landingsterrein, benzine aan boord voor omatrrak» vier uur vliegen Dagelijks moe ten twee étappe» van MN) K M gevlogen worden. moge I jjk ■elf» drie In de tropen kan overdag rag moeilijk gevlogen worden Daar aal men du» om vier uur moeten vertrokken, vliegen tot omstreek* 7 uur. dan om 40 uur weer starten en vl togen tot 28 uur. Onder gunstige omstandigheden soa thans reeds in aebt dagen gevlogen kunnen wor den met de volgend. route: Anmterda n - Sofia. Sofia- -Aleppo. Aleppo -Bender, Ah tam Bender Abbs- -Karachi. Karachi al- esiU*. Calcutta Bangkok Bangkok - M< Ian Medan -.Batavia Ite K. L M heeft zieh^reeil. met veorstri- ten tot dr Nrdcriandsrhe regrering grwnd. Uitstel boteekeut het laten voorbijgaan van ten prachtige gelegenheid om op deze route het prioriteitsrecht U- verkrjjgun. AGENDA R. K. VOI.KKROND. Maandag van 7 tot half 8 zitting voor de v oorsrhotbanAL. “f!" A“ T£?*t (Studio» lub). ’Zaterdag oontrihutivbetalingra op de ge won.' uren. 5—4 uur gelegenheid om te sparen »wr spreekuur Bureau voor Arbeids recht. Voo» bet ond.Tstmniiigsfoud» l.etUmn «It- tmt’ Telteman en Vlaming Behouden» verhinderingen zal de secr« ta- n» van den Volksbond voor de Msn te spre ken sijii vaa IK—1 uur In 8t WillibroHi "Wat de natmte toekomst brengen kan. Eenmaal per week kan uit Batavia Amsterdam vertrokken worden, pig zou da route in 14 dagen kunnen den afgeiegi. in de eerste, plaats zou moeten dien voor de post. In een kilogram gaan gemiddeld 75 brieven. Een mail van 8(M> K. tk-sou het vliegtuig toch zeker kun nen meenemeu. En wanneer de verzender 50 cent extra op zjjn brief plakt dan zou hier alleen reeds eeu bate van 30.001) gulden uit voortvloeien. Welke zakenn.au heelt er geen 50 cent voor over om zijn brief binnen veertien dagen in Indië te weten en binnen een maand antwoord te kunnen ontvangen? Het briefverkeer zou spoedig groeien tot het dubbele van 800 K. G. Dit alles is reeds in de uaaste9toekomst mogelijk. ALKMAAR, Eicrveiling 6 Aug Aanvocr 108JMHI kipeter,wi 04 -64 K <J. f 7 f 7.40. 56 te K. G. f 6.M»—f 6 70. 58—. 60 K. G. f 6.60—f 7.10. «0—02 K G. f 6.80 f 7.20. Bruin f 7—f 7.70 per 100 stuks. Aanvoer 10.1100 eetideieren f 5.10 jmr 100 Ank». PLAATSING BIJ DEN MOTOR- DIENST. Ingeschrevenen, die tot gewoon dienst plichtige worden bestemd en niet in het In-zit xjjn vaa een bewjp van voorgeoelcndheid, kunnen worden ingedeeld bjj de Scboolcoas- Paifwic vaa dea Motordieswt, of worden op geleid tot Chauffeur of motoi rjjdsi bjj de Ar- tfllerie onberedepen). Zjj. die er prijs op stellen voor xeodaniga indexing in aanmerking te komen, moeten gewoon dienstplichtige schriftelijk inededee- len aan jden Commandant der Sehoolcom- pngwie vwn «ien Motordieast te Haarlem. Het •chrjjven behoeft niet gezegeld te zijn, doch moet wel gefrankeerd worden toegezonden. Zy behooren daarbjj op te geven: hun geslachtsnaam en voornaam; den datum van geboorte; de gemeente, waar zjj voor den dienat- plicht zjjn ingeschreven; hun lotingenuuuner; het genoten onderw(p en het beroep; voor zoover zjj bjj de schook-ompag-tde van den motordienst wenschen te wor den ingelijfd of zij al dan niet genegen zjjn aan de officiers of onderoffieiers- opleiding deel te nemen, indien zij daar voor in de termen luoohten vallen? Het is ndWiig. bij het schrijven verklarin. gen over te leggen, waaruit hun bekwaam heid in het cliauffeursvak of als motorrijder of monteur -blijkt Een rqbewijs kan niet als zulk een verklaring worden aangemerkt. Dg. Commandant van «ie Schooleosnpagnie roept degenen, die daarvcMM- het meest in aam- mei king kosnen, op tot het afleggen van een proef. Rei»- en verblijfkosten komen vocn rekenfhg van het Rijk. De Chef van den Lenerslen Staf bepaaR wie van de gegadigden voor de'indeeiing in aanmerking komen. Alkmaar, 6 Augustus 1927. De Burgemeester voornoemd, A. F. THOMSEN, Lo.-Burgemeester. - 't dei lurirtvertunding met Indie «sant thans ii brandpunt der algemcma belaagstrilit De directeur der K. L M., d«' heer man heeft er dezer dagen voor den micro- fr>on interessante me<l>-derling«n over ge daan, waaraan w\j het vuigeade ontieeiieii: „W at Nederland het aisestc beeft verbaasd is de regelmatigheid waarmede Geytsendorf- fer en Scholte den tweeden tocht naar Imliö hebben volbracht.” „De dagreizen waren op de kaart uitge zet en men heeft er zich grootendeels aan kunnen hobdssi. Du IMriwctei Vrydag kostte den reizzgerv één dag. die «lag werd inge haald dour Karachi A Dahabad in Mn dag reis te doen. In Bagdad asosst de werktuig kundige twee dagen zoeken naar een zich plotseling v<«»rdoe«ide olie-atoriug Op den terugtocht sUKirden de paarden rennen in Rangoon en de zware zandstor men bjj Basra, die tot den terugtocht naar «te woestiju bjj Bender Dilem dwongen. Daar doet zich de eerste romantische noot voor, want onze luchtreizigers overnachten in de wotwtjjn. De bevolking toont zich buiten- gewiMiu voorkomend en brengt rjjst en kip in groote hoeveelheden en wil er niets een» gebl voor aanueanmi. Et waren blikje» van Hoogenatraten aan boord, maar Geysoudurf- fer wilde zuinig zjjn, omdat hjj niet kon voorzien, hoe lang hjj in de woestijn zou hui aen en hoe lang de gastvrijheid der bevol king zou aanhouden. Bevolking. Ingekomen: l'irk Rood en ge zin van Azidjjk. Adrianus Kjjaer van Purmer- end. Gerrit Mak, van Heeriiugowaard. Kaa- per Hoogland van Roosendaal. Aafj«' Dol, v. Hoogkarapel. Alle W^sciienbaeh, van Bneek. Gei-rtruMia Byusmau, van Tiltnirg. Cornelia Maria Hos, van Hoogkarapel. Gerrit Karsten van Amsterdam Roelof Lodensteiu, van Amsterdam Pieter Cornell» Geluk v. Texel; Maria Konjju, van Berkhout. Johannas Ko lenberg en gezin, van Hoogkarapel. Joris BeMeiiiig, van Zwaag. Antonius Jong, vau Nibbixwoud. Lucas ter Haar, van Ceevor» den. Margaretha Degeliug, van Venhuizei). Catharina ttehajier, vau BoveukarspeL IHtbetuHng Melk. De melkfabriek ,JL>llan- dia” alhier, betaalt voor de Juli-markt f 7.2» per 100 K.G. uit LAFFE INBRAAK Oude man vastgebonden. WEERT. 6 Aug. Bjj dm alleen wonend en gebrek kigon H. Nie», in het gehucht V'rakki r, werd dezen nacht door drie gemaskrrden incebroken. De man wrd op rit best vaatgebondt n terwijl cm bedrag van f 40 werd ontvreemd. De po lite is de ds«iera nf> het spoor. EEN AARDBENTNG. I* Japen? Om 9.25 Greenwichtljd werd van het Mo- ♦eoroloria«4i instituut te De Rilt een sterke aardltrviug opgeteekend. afstand 9100 K.M., oorsprong na bjj of in Zuid Japan. EEN AARDSCHOK. NEW YORK. 6 Augustus. Het observatorium te Georgetown een sterken aardschok geregistreerd, van de herkomst op 6300 mijl afstand ge legen moet zjjn. De trillingen, die te 4.20 uur begonnen, be reikten haar maximmnsterkte te 5 uur 8ACCO EN VANZETTf. De houding van Hal» ROME. 6 Augnstua. Naar m<*<leged<<eld wordt, kan «ie Italiaan- ache regewring hi g«nm enkel opzicht invloed uitoefenen op «ie zaak Sacm en Vanzetti, sangczieti zij deze kwestie ris een zuiver In terne Amerikazwche aangel«<gmehirid bo- schouwt, waarin Italië zieh niet kan mengen. Intuaachtpi houdt me«i stak door het ge- beele land druk l«ezig ni«-t liet lot der lieide ter* dood veroordeelde Italianen. W.ber kleppen moeten schuren, cylinders moeten wisselen, beeft hjj eiken nacht zjjn rust moeten missen en heeft hjj ook in Bag dad hi het heetst van den dag. waarop het den Engeiacheti soldaten verboden i> om te werken aan den molm moeten jdoeteren Het Is dan ook geen wonder, dat hii daar in Bag dad in Mn nacht tweemaal achtereen in een langdurige flauwte viel De zandsKtrm, die zieh aankondigde ah een groote. okergele wolk, welke men zelfs op <en hoogte van HIMMi meter boven de aardo niet kan vermq«ien. veroorzaakte groote uioeiliikhedeu Het gand drong tot zelfs in de olie; bet schoonmak en van dmi motor eiachte urm en nog een» uren. fó-gwwdor/te' «eeer op Mw wtrl. Po terreinen hebben onzen vliegtiiigbe- stuurdera de ang»iigste ««ogenblikken van hun Igji-nii bezorgd. In Calcutta was het ter rein zeer zacht en omg<*ven door ho«uie boonu'n. Slechte met de grootste moeite kon men het towtel van den groml los krjjg«n en over «te boomen heen leodben. In Aleppo drong het ronde zand van het terrein tot op «ie wfalaraea door en vrat <*en bronzen lageriius weg. zoodat het wiel er bjj bengelde, en iu Konatantinope) «lp Msi wiel moest worden geland In Songora liep bet toestel ineens vaat in het zand. gelukkig zonder ap den neus te gaan staan Hjj het vertrek kwam het vliegtuig juist op den rand van het trrein wederom in een zacht gedeelte; daarachter bevond zich een heu veitje met hoornen. Geyaendorffer trok bet toestel uit alle macht op. het hotste over den heuvelrand, het Uieatel kwam In», niaur het staartstuk had de boomen gegrepen mi de Sta lm stjjlen waren verbogm. Iteardoor was het evenwicht verstoord Wober moest ia al- lerjjl de koffer» achter uit de kajuit natf? voren simpen De passagier* miowten zoo veel mogcljjk naar voren gaan zitten ZM. met veel nioeite, bereikte mwi Hiugapon. waar de hoogste vliegkunst vereischt verd «mu bet toestel tw-hoiiden aan den grond fe brengen Op een Engelsche scheepswerf boor Welier de kromme atjjlen recht, deeeii nacht kwam Mi niet tot rust. In Singapore stond men op een voetbal void. Vertrekken mat volle iadiug vaa dit lapje grond was buitengesloten Du» liet mee benzine uit bracht bagage en ««ntierdmlen wi boord vau een schip met benteuiming naar Batavi* en vertrok op hoop van aegon. Het lukte maar in Muntok mosat men lan den om olie en bnnzlw in te nemen Geluk kig was de olie, destjjds voor Van dor Hoop aangcvoer«i, nog op het. terrein. Op o»tv1ver kompas. De bijna ondragi'ljjku hitte deed bellen onataan in den alcohol van het aperiodisch kompas, met bet gevolg, dat aflezen JDOeiljjk heden opleverde Toch moest op dit kom pa» gevlogen worden, want bjj «ten terug tocht ontuioettr meu zulk" oaitzaggelyke rn- gens, dat men ris hot ware iu eeu watergof*- djjn vloog, dat elke oru'ntatie oumogeljjk maakt. Het terrein wa» onbekend voor waarts ging het m«g den wiud in den rug, 219 K. M |>er uur. De vliegterreinen in Bangkok en Calcutta stonden blank de H— N.A.D.P. wierp bjj «ie landing hooge i tuoddergul ven op. Toch beiiben de beide bestuurder» met on feilbare zekerheid hun weg gevonden. Recht toe. recht aan op het doel, zonder zoeken, zonder aarzelen, rondeirkiimi. Ze kwamen in zicht en streken neer op hun renbaan of hun voetbalveld, met een zekerheid uf ze er rite dagen kwamen. De K. L. M kan morgen bjj wjjz<- van spreken dez«- lucht, ver binding in exploits tie nemen. Maar dan anders! Dan trekken wjj on» voordeel uit de rvaringen. die onze piloten hrblieu opgedaan. Dan vliegen wjj naar Indie met groote mrer-motortg* vltegtnigeii, «iie volledige be drijfszekerheid bieden in zandstormen en moexonregens, in hitte en kmi4e, waarvan de instrumenten bjj allo temperaturen en t onder alle weersomstandigheden goed wer- keu, waar niet» meer aan het toe val wordt neergelaten. Wjj zullen dan carburateurs gehruikmi met veratelbaro vergassing, wjj zulten zorgen voor ran hetore oliekoeling en bovenal: wjj zullen zorgen, dat langs de ge- heete route de n«todig< onderdeeten zijn ge stationeerd." met werktuigkundigen. Er zal een werrte»richt<tn«ltmi-t worden opgerictzt, die op de korte golf o. a. voor zanttetormen waarschuwen zal. Veel kapitaal is er niet een» nnodig. De dienst kan worden uitgevoerd met een vloot van acht meerm«»»orig<« vliegtuigen. KERMIS {927. Schouwburg n*t Gulden Vlies”. Naar men op» mededeelt, zal gedurende Je a.s. kennis Het Nieuwe Ned. Tooneel on der artistieke leiding van den heer Ixuis Saalborn wederom den schouwburg „’t Gul den Vlira" bespelen. Wij kunnen in verband hiermede nu reeds berichten, dat de lieroemde en in Alkmaar zoo beminde actrice Magda Janssen», die geruinten tjjd aan het Vereenig«i Toon«*el verbonden was, maar nu wederom bjj liet Nieuwe Nederlandse!) zai optreden, in ver schillende voorstellingen hare medewerWing zal vcrle<men. Ook mevrouw Jacq. Rooyaards-Sandberg lal e< nige gastrollen vervullen. TE WATER. Sislercnavond om ongeveer half 5 viel de 6-jarige Paul Godvliet, wonende v. d. Wou- d est raat, terwijl hjj op een bootje in de Hoe- vervaart aan het sfieten was, te water. Door een passeerenden epoonnan werd de jongen, die reeds verscheidene maten in de diepte verdwenen waa, met eeu haak uit het water opgehaald. Daar hjj buiten kennis bleek, werd terstond Dr. Hoogenboom ontbo den, die den jongen spoedig btjbrsrtft en hem met zjjn auto naar «ie ouderlijke woning vervoerde. In dt n zandstorm. Den volgenden «lag kon Basra bereikt worden, maar daar zat men vier dagen in den zandstorm Zand o vet alle», zauti in al les en zand door alles. Zand in een schroeiende hitte, die afmaten prijfkelt. Doeh eimieljjk bedaarde de storm. Aleppo kon ge haald worden, daarna Konstantinopel, daar na zejjg Neurenberg. Dit is wel het meest verbazingwekkende feit van «ten toeht, «lat na zooveel duizenden kilometers door het luchtruim te hebtem afgeleid, vliegtuig en motor zich nog in zulk eeu uitmuntenden toestand bevonden, dat d«' langste dagreis over een afstand van 2!M> K. M. in 14K uur kon worden gemaakt, op Mn na laatsten dag vau den tocht. De moeilijk he«ten waren vele, dat een kijkje achter de schermen. Het vliegtuig was 'beu normaal vliegtuig zooals de K. L. M. op alle internationale routes bezigt. Alleen was nog een extra ben zinetank en eeu extra oliekoeler geplaatst. Het toestel was niet ingericht voor lange afstendsvluchten. Met Konatantinopel te be ginnen heeft de H—N. A- D. P. op de meeste vliegterreinen niet een» een onder komen in een lood* gevonden. Vliegtuigbe- etuurdgr» noch mManicten wisten hoe vlieg tuig en motor «»p de vete beproevingen zou den reageereu. Weber kan W thans van vertellen: oliestoriugen tengevolge van de hitte, waardoor zich luchtbellen in de lei dingen vormden en de oliejromp buiten wer king trad; carburatiestoringen tengevolge van de steeds wisselende weersoinataHdig- hedende carburator, ’s morgei»» afgesteld, gaf in de felle middaghitte een geheel ande re vergassing. andaar wisseling in gas mengsel, verbranden of vuil worden der kleunen Gedurende de geheete reis heelt Richten wjj onze oognn verder, denken *9 vier of vjjf jaar verder, dan zal <1«' retaoluur gealoukeii zqn tot misschien 10 of zelfs 8 en heel misaciiieii 6 dagen. Dan zou men du» In 14 «lagen aiitw<«ir«i uit Indte kunuen heb- beu. hau zal <mA neti regelmatig vervoer van rattigers mogcljjk zelfs aoo«lzakrljjk wor- «ten In dezen korten reisduur schuilt niets wonderlijks Vau «tef Hoop geund<h'ld<' auelheid van 120 K M per Geyaeudorfer maakte een gvmiddeltte HET LAATSTE H. 0. V. CONCERT, TEVENS AFSCHEID VAN GERH/kRZ. Dinsdag a.» zal bet laatste concert van de Haarlemsche Urkeat-Vereeniging in «ten stedeljjken muziektuin plaats hebben. Bjj die gelegenheid zal het ook de laatste maal zjjn, dat de eminente directeur Nico Gerharz, zal dirigeeren. De vele vrienden en bewonderaars van de H. O. V. zullen het afscheid van Gor- harz, onder .wiens leiding zjj zoovele kunst volle uitvoeringen hebben bjjgewoond, uit muzikaal oogpunt jammer vinden. Laten dus de concertbezoeker» voor de laatste maal Dog eens bewijzen, hoezeer ze den arttetiekon afbeid van de H. 0. V. en haar dirigent waardeeren en in grooten getale opkomen. Geen plaatsje moet er onbezet zjjn. Allen reserveeren dus Dinsdagavond voor de Haarlemsehe ürkestvereeniging. HET WILDE MAAR NIET LATER WORDEN. Diegenen van onze stadgenooten, «He het voorrecht hebben in de omgeving van de Groote Kerk te wonen en in den afgeloopen nacht tengevolge van de warmte of anders zins qiet in slaap konden komen, moet het wel opgevallen zjjn, dat het na 12 uur maar niet later wilde worden. Het uurwerk gaf nadien telkens 11 slagen aan. Vanmorgen was de stadsklokkenmaker be zig de oorzaak op te sporen, om het uur werk weer normaal te doen functionneeren. ZONDAGSSLITTING APOTHEKEN. Op a.s. Zondag 7 Augustus zal de apotheek van d« n beer H. J. F. Wanna, Riteevoort 5, geopetal zjjn; de andere apotheken zjjn ge sloten van Zaterdagavond 9 uur tot Maan dagmorgen 8 uur. De rpotheek, die den Zondagsdienst heeft, is gedurende de geheete daarop volgende week 's nacht» geopend. De andere apothe ken zjjn behalve 's Zondags en op feestda gen' ook gesloten op werkdagen van des avonds 8 unr f» Zaterdags 9 uur) tot den volgen.len morgen 8 uur. GEMEENTELIJKE DIÉNST DER WERK LOOSHEIDSVERZEKERING EN ARBEIDSBEMIDDELING. District»-Arbeidsbeurs. Ko»:eloooe bemiddeling voor werkgevers (geef»!'Ts) on werknemers (neemstem). Voor vrouw el jjk personeel ingang deur ad- jgainiat ratia. Geo;j«Bid: van 91 en van 2 tot 5 uur. De» Zaterdags van 9 tot 1 uur. Voor werknemers uitsluitend van 9 tot 12 uur en Maandag- en Donderdagavond van 7 tot 8 unr. Bjj boveugenoenuien dienst «tzin de vol jende werkzoekenden ingeschreven; 2 Bankwerkers, 1 Jkiuwk. w opzichter, 2 Boekbinder», 2 Cbauflthire, 1 Betonvlechter, 1 Drukker, 15 Grondwerkers, 1 Hotelbedien de, b Kantoorbedienden, 1 Letterzetter, 1 Ma- ehinezetter, 4 Matdi. houtbewerker» 4 Mag. bedienden, 14 Metselaars, 2 Meubelmakers, 1 Monteur, 17 Opperlieden, 6 Pakhuisknecht», 1 Piano hersteller, 2 Reizigers, 1 Sche<qMtim- Hiertnau, 1 Schilder, 1 Sig. Kistenplakker. 32 Sigarenmakers, 4 Smeden, 2 Stokers, 1 Stu- radoor, 30 Timmerlieden, 2 Tuinlieden, 3 Voegers, 1 Voernuin, 2 Wisselloojiers, 1 Za delmaker, I Zuivelwerker, 1 Winkelbediende, 68 losse arbeiders en 4 Werkstere. Geplaatst: 1 Instrumentmaker, 1 Hoogste barometerstand 769.1 te Vardee. Laagste terroaueterstaud 733.8 te Valencia. Verwachting: Zwakke tot matige wind, aanvankelijk uit Oosteljjke, later uit Zuide lijke rich tinken, meest zwaar bewolkt |ot betrokken, waarschjjnljjk ecuige regeu of onweer, iets koeler. Uenscirtri omtrent inlijving. De Burgemeester van Alkmaar brengt omtrent aanmelding voor een coqra het vol gende ter iKiiui» vaa ingeschrevenen voor de lichting 1828 die tot gewoon dienstpiich tigv worden bestemd: Zjj, die voor de lichting van het volgend jaar zjjn ingeschreven en hun nenach om- in geval vau bestemming tot gewoon <li«-«’Mpli.-hti'».- nief re«'<l» bjj de keuring en ook niet rechtstreeks aan den Districteconimandant hebben opgegeven of wel een bjjronder" reden hcbiieii, waarom hun weiweh veranderd is, knnncn vóór 5 Septemlwr ahim verlangen ter gem«nn- t«*»ecret:irie opgevt n. Er kan evenwel geen zekerheid worden ge geven. dat met ho i verlangen rekening kan worden gehouden. OPLEHHNG TOT ZIEKENVERPLEGER OF TOT ZIEKENDRAGER. Ingr»chrevei»en, die niet in het bezit zjjn van het bewjj» van vootweoefendheid, kun nen ri- zjj in geval vau bestemming tot ge- woou dienstplichtige in aanmerking Vven- j sciien te komen voor opleiding tot zieken- verpleger of tot ziekendrager bjj de land macht. en dezen wensch niet ree«i» bjj de keu ring en ook niet rechtstreek» aan den Di- Btricts-coinn>andant hebben te kennen gege ven. zich daarvoor ateaog vóór 5 September a.s. opgeven ter secretarie der gemeente, voor welke zjj hebben geloot. Opleiding tot ziekenverpleger. a Hiervoor kunnen in aanmerking komen: a. zjj. die studeeren in de geneeskunde, in de taud-heelkunde, in de pharmacie of ia de veeartsenijkunde en nu-t zjjn aangewezen v«H>r de officiersopleiding; b. zij die met vrucht lager onderwjja heb ben genoten en beschikken over een voj- doend krachtig Hchaamsgeatel; onder hen ge nieten de voorhear zij. die in bet bezit rijn van een diploma als ziekenverpleger of daar voor in opleiding zjjn; en voorts apothekers assistenten. Opteidhag tot ziekendrager. Hiervoor knnnmi in aanmerking komen, zjj, die heec4iikken over een krachtig lirfmanrtr gestel en met vrucht lager oaderwjje hebben genoten. Tte voorkeur genieten zjj, die in het bezit zjjn van een diploma voor eerste hulp bjj on gevallen. alsmede zjj, die lid rijn van oen transporteolonne van het Nederlandschc Roode Kruis en het bewjj» van geoefendheid ■is zoodanig bezitten. Duur van den werkeljjken dienst. Do duur der eerste «■efeniug voor de zieken verptegers 12 ▼oor .2—^,2 De ziekenverplegers zjjn

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1927 | | pagina 6