'4 PUROL 1 CASCADE-DROPS I LUCHTVAART. Klein Allerlei. INGEZONDEN STUKKEN. 10288 Door zitten Stukloopen 5509 5782 50 381 769 936 1371 1580 1961 2056 2327 2687 2955 2106 3399 3629 4083 4246 4849 5287 1760 2015 2112 415e STAATSLOTERIJ. Trekking van 5Voen»dag 10 Aas. 2e Klasse 3c I Hst. Hooge prijzen: 11220 11239 juni 11.89» 11605 11611 14804 15040 5702 506? 628? 6605 6821 7042 7531 7692 8003 86 ?s 8932 9148 9464 9620 273 644 903 1205 16188 16519 16801 17008 6372 6630 7,948 7125 7552 7051 8163 8729 80*0 9367 9512 0662 41 329 746 023 1265 1495 1877 2046 5540 5704 6138 6463 6647 7028 7282 7651 7976 8378 8798 90’3 9370 9583 9815 2478 2607 2001 3150 3435 36.54 4001 4.3-15 486» 5405 15337 1ST 06 16036 1629.3 1.3800 14137 14429 14657 2577 2810 3006 32’9 3470 .3730 4139 4.303 4970 5420 5439 5706 .8974 6.368 6607 6855 7117 7537 7756 8154 8641 89.38 0140 9405 96.32 10084 10207 2207 2672 294? .3097 3337 3603 4072 4209 4822 5163 ,5687 5823 62.31 6599 6788 7040 7510 7675 8054 8604 884» 0087 9440 9605 2544 2729 300.3 3189 .3448 3697 4133 4387 4923 5408 volg ia: versterking van de macht van den neutralen omroep en verzwakking van den eigen Kath. Radio Omroep. 27 310 656 909 1255 149! 1762 2022 2158 2187 2208 2605 2827 .3050 3283 3523 3801 4110 4741 4985 99 618 880 11.30 1470 J489 1740 1991 2095 te is qpn motor- het 15801 161.33 1648.5 16688 16970 17508 17514 17680 18?14 1*698 18838 -J9O87 •19488 19704 19960 12307 1’*-5.3 127'0 2281 2658 2855 3065 3?86 354b .3856 .4179 8789 5056 UIT DE GESCHIEDENIS VAN HET RIJWIEL. Voor zoover bekend, komt voor het eerat in een der prachtigste graveerwerken van Albrecht Durcr. den „Triumphzug de» Kaj- sers Maximilian”, een trapwagen voor.. Dezo wagen was voorzien van vAr-uitatekende breede spaken, welke door twee mannen ah in een tredmolen kon worden voortbe wogen. Dat was In de 16o eeuw. Tot aan ongeveer 1880 heeft het rjjwlcl EEN ZELDZAME PASSAGIER. Een roofvogel tusmhen de t)Wtbor<1en. Toen de heer M. te Beverwijk dezer dagen met zijn luxe auto van een uitstapje terug keerde, meende hij de» avonds een donker voorwerp voor zijn wagen te zien. Hij stop te direct doch kon niet ontdekken, wat dit geweest was. Den volgenden morgen echter, bjj het nazien van zjjn auto bemerkte hjj tot zjjn groote verbazing een roofvogel van flin ke afmetingen, die bekneld zat tusschen een der voorspatborden. Weldra kwam uit, dat men hier met een torenvalk te doen had. die, hoewel versuft, toch oogt nst hjjnlijk geen let sel had bekomen Do votrM wa» zeer honge- rig'en verorberde met graagte het hem aan- geboden voedsel. Het dier verblijft thans hjj een vogelhandelaar, die zich met de verzor- ging van den vreemden gast voorloopig be last heeft. LUCHTACROBATIEK. Looping, tonneau en Immelmann. Hebben .^tunts" in 't algemeen beteeke- nis voor de ontwikkeling van de luchtvaart of moesten ze beschouwd worden als nut teloos vertoon van bravour? Aan do vele outsiders, die van de laatste meening z(jn, moet worden toegegeven, dat'de luchtacro- versu- ma-sicvc runncrnanooii, oe li- man f.uwson vond de aandrijving op liet ach terwiel. de Amerikaan Sargent kwam op de gedachte den ketting aan te weqden. In £87» kwam William Brown voor liet eert t een rijwiel met kogellagers op de markt on verdrong tiijwel het hooge type mot aandrijving op hot voorwiel. Door toe- p tseing van de vinding van Charles Good- x•ar en J,a:i van Gcuir het vulk anise, r* n van rubber was het Dunlop mogelijk, luchtbanden te fabricecren, waarna de rij wielindustrie haar gro te vlucht kon nemen. DE K. L. M. freer l’l» struin naar huliér De heer A. Pleaman, directeur van de Kon. Luchtvaart-Mij. voor Nederland en Kolo niën, zal zich 26 Augustus te Genua aan boord van do Grotius begeven en een reis naar de koloniën maken, wast hjj ongeveer •een half jaar zal vertoeven. In dien tjjd zal hij trachten, door bespre kingen met autoriteiten en vooraanstaande zakenlieden voorbereidftigen te treffen tot het atichten van een Indische afdeeling van de K. L. M.. in verband met de toekomstige luchtverbindiiig Nederland— Koloniën. De heer H. Martin zal den heer Piesman gedurende zijn afwezigheid hier te lande ver vangen. 17716 18227 18724 JR87O 18876 19215 19241 19552 19562 19799 1 986)8 MISHANDELING DOOR EEN KRANK ZINNIGE. De. dader opgesloten. Gisterochtend begaf #luw N., wonende in de Hnbertistraat te Eindhoven, zich naar zijn werk, toen hij zekere 8. ontmoette, die in dezelfde straat woont. N. werd door zonder de minste aanleiding aangevallen cji met een mes in den rug gestoken, waardoor hij vrij ernstige wonden opliep. De dader S. ia door de recherche aangehouden. Hij bleek ge- heel overspannen te zijn. Door êen geneesheer is geconstateerd dat hij krankzinnig is, waar op hij naar het krankzinnigengesticht te Vught i» overgebraoht. OPLICHTING. De kostganger weer aan het werk. Te Delft vervoegde zich dezer dagen eeno zich noemende Van Dam bij een kamerver- huurster. bij wien hij een kamer besprak. Hjj gaf voor rangeerder bij de Ned. Spoorwegen te zijn en van Beetsterzwaag verplaatst was naar Delft. Den volgenden ochtend vertelde hjj dat zijn vader een boerderij bezat te Beetsterzwaag en zoo goedkoop eieren kon leveren. Hjj wist zjjn hospes te bewegen -hem f 10 te geven, waarvoor hij eie.reu bjj zijn va der zou bestellen. Daarna vertrok hij om zijn .koffers van het station te halen, doch tot në(fv7i «Oót bij terwjrk eeren. ’t Signalement van pëMWrf stemt overeen met dat van don zich noemenden Bakker, die in meerdere plaatsen van het land soortgelijke delicten heeft gepleegd. 11949 12239 12242 12278 12594 1’751 18019 19201 19215 19241 19278 10307 19.392 19501 19552 19562 19567 19683 19684 10716 19799 198f)8 10873 19,*73 19'156 19976 20055 20070 20160 20’00 26240 20253 20300 2”’29 20.3.30 20.344 20.338 20482 20682 20712 20718 20775 20840 20878 208’1 20912 20989 2s Klasse 2e Lijst: 15140 m.z. 14140: 115.37 m.z. 11557; 11542 m z. 11532; 9637 oatbreekt. 5463 5717 5980- 6107 6408 6640 6999 7211 7632 7967 8.376 8797 9018 9369 0.5.35 0710 10102 10104 10.306 10322 0577 Ï(V>39 10665 11011 11174 11175 11356 11407 11702 11710 11888 inc kind- Hom heeft hjj nog niet durven zeg gen de waarheid. Fit naam van den kleinen Nico brengt hjj een groet aan zijn vader, moeder en zusje. Voorts sprak een goede bekende der fa milie T.isser. Hij bracht dank aan den heer van Nispen van Sevonaar. Voorts werd nog gesproken door den heer Theeboom namen» den A. N. B. B. waarvan de hoer Lis»er lid was. Tenslotte werd nog hft woord gevoerd na mens het Bouwfonds Handwerkers vrienden kring, waarna de heer Alex Li-»cr dankte voor de bewezen belangstelling. Hiermede wa» de droeve plechtigheid teneinde. CYLINDER GESPRONGEN. Een scherpe reuk. Dinsdagmorgen is te Harlingen een cylin der van de vriesmachine in het gebouw Noor- derhaven 70, waar een agentschap van do Ainstelbronwerif is gevestigd, gesprongen De vertegenwoordiger kon nog een kraan af sluiten. maar niet de toevoerkraan van de amoniak, zoodat hjj spoedig voor het hln- nendringende ainoniakgas moest vluchten. Een halve straat ver kon men het niet uit houden door de scherpe reuk, roodst de hu ren genoodzaakt waren de openslaande ra men te «luiten. De naastwonende rijwielher steller K. K’tter waagde zich in het gebouw en slaagde er na vijf vergeefsche jmgingen in de kraan te sluiten. te»' het )>egin van een zeer rumoerden avond. Ongeveer twee uur hoeft do politic in de binnenstad handen vol werk gehad om een volksoploop te voorkomen. Menige harde klap werd daarbij nltgedeeld. In do omgeving van het Amcrikaansclm consulaat had de politie vroeg in den avond uitgebreide voorzorgsmaatregelen genomen. Alle straten, die toegang gaven tot de Wijn haven, waren •'fgezet Niemand mocht pns- seeren, die zich niet voldoende kon h'giral- teeren. 1 Arrestaties hadden niet plaats. Op do Groote Markt werd bij een oploopje eeq groote spiegelruit vernield. Te Amsterdam. I>oor de Internationale Roode Hulp werd gisteravond in Bellevue te Amsterdam een protestvergadering gehouden tegen do uit voering van het vonnis, uitgesproken tegen Sacco en Vanzetti. Twee zalen van Bellevue waren geheel gevuld. Een aantal bclangsrilF lenden bleef toen nog buiten staan. Deze gingen naar de „Harmonie” op de Rozen gracht vergaderen. In Bellevue wa rden de aanwezigen toege sproken door mr. S. de Jong en Prof. G. Mannonry.* Besloten werd een protesttelegram to zen den aan don President der Vereenigde Sta ten. ïn optocht, iM'geleid door politie te paard en te voet werd toen getrokken naar het Telegraafkantoor. Voorop in den stoet werd weer een wit doek uitgedragen met de woorden: „Redt Sacco en Vanzetti." Aan den achterkant in de Spuistraat werd de stoot, die tamelijk onordeljjk was, toege laten. Het telegram word aangeboden cn daarna werd de stoet door een der leiders ontbonden. Men had echter woinig zin, om zich te ver- spreiden. Met zachten drang werd door de politie aangemaand tot doorloopen. Toen echter Ie menigte daaraan geen gehoor af. ging de ]>olitie tot k>as-o piaatregelen oe r. Een charge van ruiters deed de menigte naar alh kanten op de vlucht slaan. Er violen harde klappen. In stegen en sloppen zocht men een goed heenkoi n. Ook op de Voorburgwal trad de politie handelend op en weldra was er van de be- toogers weinig meer te zien. Nog geruhnen tijd bleven de politie-uiters en agenten te voet patrouilleeren om de zich vormende kleine groepen te verspreiden en de nieuws gierigen in beweging te houden. Togen mid dernacht was do rust weergekeerd. EEN LEELIJKE FOUT. Een foutief telegram. De familie Jb. P., uit Aalsmeer hoeft Za terdag eenige vreeselQke uren beleefd, door een vergissing bij den. telegraafdienst. Eeu zoon uit het gezin, Gerrit, bevond zich in een der Amsterdainsche ziekenhuizen, waar uit hjj, zooals bekend was Zaterdag h rgteld naar huis zou komen. Wie beschrijft echter de smart in het gezin, toen daar in den vroegen morgen ‘een telegram bezorgd werd, waarin mededeeljng werd gedaan, dat Gerrk was ontslapen. Als een loopend vuurtje veiA’reid- de zich die noodlottige tijding, welke de fa milie P. in rouw had gedompeld, door de gansche gemeente, de» te tragischer, waar de van man en vrouw hunner 25- jarige ochtvereënlgjlig jtri«t zouden ingaan en alles er reeds voor in orde was gebracht het feit niet onopgemerkt te laten voorbij gaan. Vreeseijjk was de wanhoop over het zoo plotseling verscheiden van hun jongen. De geheele buurtschap was mede onder den in druk. Inmiddels waren eenige van de familie waarbjj de vader, naar Amsterdam gegaan, naar het ziekenhuis, waar re niet lang in het onzekere werden gelaten. Geen dooden Ger rit kregen ze te dien, doch een springleven de stond voor hen, verwonderd over de droe ve bleeke gezichten der zijnen en niet min der, dat zóóvelen hem kwamen afhalen. Droefheid verkeerde in vreugde eu direct ging een der familieleden naar Aalsmeer te rug, om het heugelijke nieuw» naar huis to brengen. Spoedig wist het geheele dorp hoe de zaak zich had toegedragen: éón verkeerde letter in het telegram wa» de oorzaak van zooveel leed geworden; van het woord ontslagen waa ontslaf><*n gemaakt, GEVAREN DER ZEE Op het stille strand te Hoek van Roland is de 22-jarige J. A. Timmer, metaaldraaicr, uit de laan van Ohartuso te Utrecht, bjj het baden verdronken. Pogingen, aangewend door G. Wcsterwoud en 8. van Strien, uit Rotterdam, om hem to -redden, mislukten. Na een half uur is het lijk aangespoeld. Le den der E. H. B O. hebben langdurige kunstmatige ademhaling toegepast, doch aonder resultaat. Dr. Knip kon slechts den dood constateeren. De -2-jarige A. G. te Rotterdam heeft een ketel kokend water over de beentjes gekregen. Zij kreeg vrjj ernstige brandwon den en is in het ziekenhui» opgenomen. De heer A. Lunt uit Rottordam. die Delft Dinwlsiravond l»ekneld gerankt tusschen de brug Rcineveld en boot, Is eenige uren na aankomst in gashtuis overleden. Ten nadeele van den heer S. is in een café aan den Jansweg te Harlem een bedrag van f 2(100 uit een jaszak gestolen. In ver band hiermede is aangehouden H. K. die be kend heeft f 375 van het gestolen bedrag van den dader te hebben aangenomen. Do dader. A. B. genaamd, is voortvluchtig. - Door braak en inklimming is uit een kantoor aan den Overtoom te Amsterdam een brandkast ontvreemd, inboudende twee paarlankboekj>-s en een aandeel groot f 1000. Te Geklrop zjjn ten nadeele van den landbouwer B. des nachts door een hond 50 kuikens en kippen gedood. De landbouwer R. te Alphen aan dën Rjjn slikte dezer dagen eenige kunsttanden tjjdens d<n slaap in. Hjj nroest zich in het Acad. Ziekenhuis te Lehlen onder genees kundige imhandoling stellen. In de Mazja-stichting to Haarlem is een drieling gehort van den heer en mevrouw Rietveld te Bentveld, gem Zand- voort, Mqpder en drie kinderen maken het goed. 8625 206)41 f 100. .30; 94 526 868 1126 1458 1616 1980 2061 verder een nnccnou-dic voorgescnietae»,»», hetgeen vooral blijkt uit de prenten van Cruikabank. ïn 1790 vond Sivral reg soort loopwiel uit, terwijl in 1S70 Ereiher Drni- von Laucrbronn een loopmachta* construeerde, die uit twee achter elkander staande wielen liestond. ver bonden door een toestel in het midden, waar van tusschen de twee wielen <en zadel was aangebrncht. waarop de rijder zat, die. door met zijR»» oefen op den grond te «tenten, de wé len in Ih w( in„ bra- ht* Aan vauki ijjk was deze machine niet te best iron on dua tame lijk ondoelmatig. Later kwant de uitvinder op hof denkbeeld, dnnr een beugel hef voor wiel beweegbaar te maken. Deze loopmac.hine de drai'ine i onaamd, v.or it algemeen al- de oorspronkelijke vorm het rijwiel l>e- schoiiwd. In 1821 bcaohten Gombarts en Knight ver betering in do stuurinrichting dur draisinej dF ii kruk en taadrad. ren aan-tc brengen lt\f samen»!*! bleef evenwel nog ingewik keld. zoodat er zeel v- 1 krachtinspanning vomI«( ht word om deze machine te berijden. (»nistr*cks hetzelfde jaar maakte Heapc, in Hannover, oen driewieler met trapboweging; tusschen 1830 en ’10 vonden Mac Millan on gravin Dalzell eveneens machine» uit mot trapboweging. Pij die van Millan waren aan de trapper» lange h( fboomen bevestigd, en 165 /2o.<oa 77 fSOOn 12123 1500. 760 7702 10888 15466 20a 6887 12883 1.3773 17435 1 Prll’cn van 63 401 778 1121 1426 1588 1077 2059 deze laatste waren met -tangen verbonden imn krukken, db* op de a ht( ras waren aan gebracht Om*trcck’ 1«30 had ook Drcuso een ver bet, ;.J iH'.dc! i l.r uitgevonden, waar voor zelfs belangstelling bjj de postautoritei- ten btsioiid een 'onomei pref faalde ech ter. ïn 1810 maakte Kunz te Jülich een drte wi lor; in 1853 '5' vo-uz.vcn Philipp Mo ritz Fincher te 8 Li Qnlurl en Mi, haux te 1'. rijs b t x 1 d.’ dmisine X .111 pc- dalen laatstgenoemde exposeerde zjjn ma- cnmc op de in 18B9 te Parij» gehouden we reldtentoonstelling. Omstreeks 185(1 verplaat.-tó Trefz te Stutt- I gart de voortbeweging van het voorrijwiel naar het achterwiel. In 1S57 vond Sawayer te Dover een twei wiekr met trapbewging uit, waaerniede een siieHu LI vau 7 a 8 K.M. f,er uur kon worden ontwikkeld. fn 1803 kwamen hier ta lande do eerste houten rijwielen in gebruik. 1 eze machine* bestonden uit een houten bak, twc<> achter wielen en een voorwiel. In du aa van de ach terwielen zaten oorspronkelijk twee kruk- zlage» en deze draaiden door middel van twee stangen, die met flh’ handen werden voortbewogen. Men stuurde met een roer, dat voorop den wagen zat, en dat met. do v*»eten verschoven werd. Later werden <te tw» krukken ervan- gen door éón in het m:dd( n -Ier as. Men had dus ook een stang, die m t de lijnden heen en wm-r werd bewogen. Om N't werk wat lichter te maken, kon voorop de machine een zeiltje worden aangebracht. In 18<>5 verx-aardigde Drieborgen te Wor- knm een houten machine naar Engeb«4> mo del. Deze machine had twee wielen waar van het voorste grooter was dan hot ach terste. Beiden waren voorzien ven vrij dikke, jjzeren bendes. Op <h n verbindingsbalk was een zeer primitief zadel l>ew<rigd op een stuk omgebogen bandijzer. Met zware inspanning kon men op deze machine oen sm-lheid van 10 7<;M per uur bereiken. Dozelfdn rjjwiel-pionier had ook een tan dem gemaakt, waarbjj de voorste rt|der trapte op een gewoon pedaal, de achterste op twee knikstagen in de as, waarbjj hij zich vast hield aan een dwan-staug. die bevestigd was op een stok, vlak voo lieiu. Fabrieksmatig werden bier t« lande voor het eor«t in 1869 door Burgers te Deventer houten rijwielen xk-rvaardigd. Tot 1870 werd trouwens, zoowel in Duitsch- land als in Frankrijk, bijna uitsluitend hout voor den bouw van rijwielen gebruikt. Nadat Engeland door den oorlog van ’70 In de ge- legenheid was, zich met kracht op de ver- I x ,.ird>.-iua^-r xan toe te cc-en. x»*-id het rijwiel ai,” i ti lu- - - x crx aat-ligd. Al Spo- -Mg wordt n Lier te land, ver, <-ni gingen van ..VMocipëde-riJder»” ongericht. Eeu der eerste was de in 1871 te Deventer opgerichte, club ..Immer Weitor”, die reed* het volgend jaar een wedstrijd uitschreef den eereten in Nederland welke gehouden werd on 18 October 1872 iu <ie Worp te De- venter.^De afstand, waarover gereden werd, was 150 M. Er werd in twee aesie» gereden serie A: véloclpëde hotiger dan 1.09 M., en 'serie B. véloclpëde lager dan 1.1 M. De prijs winnaar in eerstgenoemde 'serie reed den af stand in 12 seconden, die in laatstgenoemde in ongttveer 15 seconden; de bereikte snelhe den waren du« 45 en 36 K.M. per uur. Wanner men er rekening inede houdt, dat er gereden werd op houten Burgers vélocipè- des, welke voorzien waren van ijzeren hoe pels, za] het haast ongelooflijk schijnen, dat zulke snelheden bereikt werden. Een bjjzondcr rijxviel-type, dat de aandacht wel waard is, vond de Fransche email-schil der Atalère uit. Zijn machine was t66 inge- richt, dat de beweging, die men inoost maken veel overeenkwam met loopen. Op de plaats van het stuur waren twee krukken aange bracht die voor- en achteruit bewogen kon den worden en die door een eenvoudige In richting de beweging van de armen over brachten op de a« van het wiel. Wanneer met den rechtervoet een pedaal omlaag geduwd werd, ging de linkerarm naar voren; duwde men met den linkervoet een pedaal naar be neden, dan steeg de rechter en trok de rechterarm de kruk naar zich toe, terwjjl de linkerarm naar vortfü gebraoht werd. Het sturen geschiedde door het draaien van dezelfde krukken, die men moest gebrtrt- ken om vooruit te kometr. Op deze tricycle bereikt^Valêre, bij kalm rijden een snelheid van 20 K.M., die hjj. zonder veel moeite, eenige uren vqJ kon houden. Over 500 M. reed hij 45 sec. Bij elke oiuxventeling van de trappers ging het rijwiel 7 meter vooruit. V<«»r raters had Valèro een machine ge maakt, waarop een snelheid van 50 K.M. per uur bereikt kon worden. Sinds 1880 maakte het rijwiel een snelle ontwikkelingsperiode door. Talrijk waren do 3’erbeteringcn die door uitvinders van ver schillende nationaliteit werden aangebracht. De Franschman Truffault -o.a. vond de holle velgen uit. de Amerikaan Bradfort maaVe dc 13* 1.3650 13005 13073 13082 142-11 14’65 113.30 14536 14540 14571 14755 14757 14999 15064 15.340 15376 15637 15742 1<O46 16085 16382 16481 16649 16683 16885 1*&56 17088 17139 17418 17490 175'2 17573 17662 17888 17903 17002 1815.1 18301 1850.3 1«*24 18765 18707 1’810 19020 19061 19307 19683 5674 5809 6139 16465 6667 70.31 7390 7668 «011 8481 «825 90.39 9388 9599 9865 10003 10063 10254 10259 10261 10.368 KMO’ 1(1530 10548 107.30 10755 10779 10845 110’2 111'48 11086 11126 11162 11330 11,349 11434 11.80» 11605 11611 116’3 117.35 11742 11759 11*24 11865 11962 12059 1’064 122.3.3 12290 12315 12’87 rnno 12612 12625 1’6.31 12770 12)54 1.30.3(1 liofj l?f>95 1.31.74 i.3i«3 1»1«1 1.3100 1,3’02 1’3’5 13(’5 13-168 1.3469 13'50 1.3560 13582 1’614 13690 13790 13097 141.32 14337 14428 14662 14610 14832 14854 15105 15202 15240 15251 15526 16016 16247 16560 166’1 16829 16861 AANRIJDING. Op den Zutphenschen straatweg nahjj ho tel de Roskam had gistermorgen omstreeks 8 uur een ernstig ongeval plaats. Uit de rich ting Dieren naderde een luxe auto bestuurd door den chauffeur V. uit dc Steeg, terwijl op den weg zekere Polman, een circa 40-ja- rig persoon, wonende te Arnhem liep. De chauffeur gaf tijdig waarschuwingssignah-n, waarna de man volgens getuigenverklarin gen eerst t<ar rechts en tater naar links den weg overstak De chauffeur kon toen een aanrijding niet meer voorkomen met het gevolg dat P. onder der auto geraakte. Met ernstige hoofdwonden en een gebroken been word hjj eronder uit gehaald. De ge waarschuwde doktoren Portheine en Warren «leenden hulp, waarna P. per auto naar het ziekenhuis werd overgebracht. De politie «telde ter plaatse een onderzoek in. DE ZAAK SACCO-VANZETTI. Weer relletjes te Rotterdam - ï.ou .de Visser gewond. In het verkooplokaal te Rotterdam hield de Int. Roode Hulp een protestvergadering in verband met de zaak Saceo-A’anzetti. Daar zouden G. .1. v. Munster en J. Smith, bei den uit Amsterdam, het woord voeren. Tot kwart voor negen werd gewacht, doch geen der sprekers verscheen. Toen nam het Twee de Kamer lid, Txxu de Visser de taak over en sprak ruim een uur. Aan het eind van de vergadering werd een telegram gezonden l^an den Generalen Raad 'van de I. R. H., waarin werd geprotesteerd tegen de uitvoe ring van het Vonnis en werd voorgesteld een algemeen» boycot van Amcrikaansche goederen te organiseeren. De vergadering had een rustig verloop. Aan hot slot kreeg evenwel de communist A an Burink het woon) en vroeg aan het toe stuur. wat dit zon doen. Zou het bestuur weer naar huis gaan zooals Dinsdagavond en do jongeren laten aframmelen? fl»u de Visser antwoordde: „Als de verga Ibping wenscht te demonstreeren, laat zij mij begvlfiden tot het station: ik za! voor aan den stoet gaan.” Zingende begaven toen ongeveer 200 op geschoten jongens zich naar buiten. Daar stonden reed* geruhnen tijd eenige duizen den nieuwsgierigen. Een geweldige politie macht, zoowel bereden als motor-brigade was aanwezig. ïn optocht wilden do vergadering- bezoekers den Gokdsche Singel aftrekken, maar reeds bjj de Hugo de Groot-straat werd bevel gegeven tot verspreiden. Toen daar niet onmiddellijk aan werd voldaan, werd door de politie met gebruikmaking van gum mistok en sabel de menigte uiteen gedreven. De eenige. die een flink pak slaag kreeg wa» ïx>n de Visser. Deze werd aan het hoofd en aan een der handen verwond en moest in een nabjjzijnde politiepost zich laten verbinden door den Geneeskundigen Dienst. Intusschen voerden dc bereden agenten verschillende charge» uit en naar alle zijden probeerde het publiek een goed heenkomen te zoeken. Dat batle in vota landen met name vooral Frankrijk tegeuwoordig zeer zeker te veel op <le spit» gcdrexcu en Laar nut over schat wordt. Maar dat zjj niettemin groo*. nu heo't, kan niet worden betwist. Want alle leerling-vlieger» lea*r< n alleet: door stunten, dat volkomen meesterecUap over hun toestel in Aïle «tanden mogdijk is en de vlieger, die de diverse figuren goed heeft uitgevoerd, zal'nooit meer door 'n bijzondere situatie van zjjn »U(k kunnen worden gebracht. Voor den militair-r vlie ger komt daar nog bjj, dat de bekwame sttinter in het luchtgeveeht altijd de over hand zal hebben op den piloot wten* pro gramma bestaat in rechtult-vüegeii en bochtje» draaien. Daarop leze men d op de noodige ondervinding steunende Fransche of Engeleche reglementen voor jachtvlie- ger» maar na! Van alle „shule” is de looping de bekend ste. En al zijn de dagen van I’égoud voor- bjj, toen duizenden uren lang wachtten om den moedigen Franschman in do lucht te zien* kopje-luiitden toch zien nog velen met angst en bewondering naar boven al» daar in de hoogte een vlieger zjjn toestel achterover óm trekt en zouden zij zich niet gaarne aan zoo’n emotie wagen. De looping Jjjkt de angstigste ondervinding welke men in dë’ lucht kan opdoen en toch is in werkelijkheid geen enkele stunt gemakkelij ker uit U: voeren en minder „angstig” «*m te doorstaan. Wie voor ’t eerst nu t een toewtel in de vrille is, houdt z’n harVvasl bjj het angstwekkend rukken en draaien van de neerstortende machine; bjj de Iminel- utanu raakt hjj alle orienteering kwjjt het „vallende blad" brengt zijn maag, ingewan den en alles wat er verder los in hem zit in de heftigste revolutie.... maar bjj de looping zou hij van de heele beweging mis schien niets merken als hjj zjjn oogen dicht he:ld en zoo niét zag dat de aarde ineens voor het toestel wegzakte om na eenige oogenblikken als ’t ware weer „boven de machine te verschijnen en dan in den oor- spronkelijken toestand terug te draaien. w De vlieger, die een looping wil draaien, heeft slechte den stuurknuppel, die het hoog teroer commandeert, achteruit to halen in een op het gevóel te bepalen mate. De aar de zakt voor hem weg, de snelheid neemt snel af. Op het moment, dat do aarde weer te voorschijn is gekomen en steden, rivieren en dorpen boven zjjn hoofd schjjnen te han gen, waaruit bljjkt dat het bovenste punt van den cirkel gepasseerd wordt, zet hij den motor af om in de tweede, neerdalende boog niet te veel vaart te krijgen s- en dan brengen de werkingen vau de zwaarte kracht en het nog steeds geheven hoogte roer tegen de Tucht het toestel weer in den ouden stand. Zoo min als het water in een emmer, welke aan een touw ronuges.in wordt, daaruit zal vallun, zoomin zullen de personen in het Joopende” toestel daaruit storten. Zjj zullen zich zelfs tegen het zit bankje aan geperst voelen wanneer de cirkel ten opzichte van de snelheid te klein geno men wordt. Anders I» het, al* de vlieger de EEN A.N.R.O.-ZENDER? In do jongste aflevering van „De Aetlier- bode (No. 11 van 7 Aug.) spreekt de heer D V.(ogt) op verscheidene plaatsen over den ANRO-zender. Ik wist niet, dat de A.N.K.O. een eigen zender heeft. Dit is niet hët geval. Hoe is de juiste toestand? Momenteel bezit on» land slechte éónen zender voor den artistieker* omroep n.l. den zender van de Nederiandsche Seintoestellen- fabriek te Hilversum (N.8.F.) Van dezen tender maken de verschillen*!» omroepen ge bruik tegen betaling van huur en yel de A.N.R.O., N.O.V, (Nederl. Omroep Verg.)} N.C.R.V. (Nederl. Christ. Radio Verg.); V.A. R.A. (Verg, xan Arbeiders Radio Amateurs); V.P.R.O. (Vrijz. Prot. Radio Omroep) en ook onze eigen K.R.O. (Kath..Radio Omroep). Zonder twijfel bezit de A.N.R.O. momen teel nog de meeste uitzenduren op den N.S.F.-zender, doch dit mag hem toch niet vermeten om te spreken van oen A.N.R.O.- zender. De A.N.R.O. huurt den N.S.F.-zender evenals de andere omroepen; de A.N.R.O. h( «fa zelfs geen zendvergunning, hetgeen de K'.R.O. en N.C.R.V. wèl hebben en die thans door den nieuwen zender te Huizen üi ex ploitatie wordt gebracht. De K.R.O. en de N. C.R.V. mogen straks spreken van een eigen zender. Bij den heer W. V.(ogt) is zekor de wensch de vader van de godaemte geweest. Dit is ook niet erg en het is ook niet mjjn bedoeling om wegens zoo’n kleinigheid den hoofdredacteur van „De Aetherbodfc" te verzoeken zich te houden aan de strikte waarheid. De kwëstie ia echter, dat nog vele Katholieken meenen dat inderdaad de N.S.F.-zender een ANRO- zender is en dat de K R.O. van den ANRO- zender profiteert; voort» en dat is al heel erg! dat, wanneer men den ANRO steunt, men ipso facto ook de K.R.O. steunt! Niets ia minder waar. Integendeel het geld dier Katholieken komt dan ten bate enkel en alleen aan den neutralen omroep; het ge volg is: versterking van de macht van lescht Uw dorst, waardoor ze du» overmatig drinken voor komt. ’.356(1 13’82 1.3845 141' o 14437 14725 14906 14993 15417 15447 15101 15968 16190 16547 16824 17013 17533 17551 17S21 18258 18.32.3 187.38 18749 18893

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1927 | | pagina 2