'4
PUROL
1
CASCADE-DROPS
I
LUCHTVAART.
Klein Allerlei.
INGEZONDEN STUKKEN.
10288
Door zitten
Stukloopen
5509
5782
50
381
769
936
1371
1580
1961
2056
2327
2687
2955
2106
3399
3629
4083
4246
4849
5287
1760
2015
2112
415e STAATSLOTERIJ.
Trekking van 5Voen»dag 10 Aas.
2e Klasse 3c I Hst.
Hooge prijzen:
11220 11239 juni
11.89» 11605 11611
14804
15040
5702
506?
628?
6605
6821
7042
7531
7692
8003
86 ?s
8932
9148
9464
9620
273
644
903
1205
16188
16519
16801
17008
6372
6630
7,948
7125
7552
7051
8163
8729
80*0
9367
9512
0662
41
329
746
023
1265
1495
1877
2046
5540
5704
6138
6463
6647
7028
7282
7651
7976
8378
8798
90’3
9370
9583
9815
2478
2607
2001
3150
3435
36.54
4001
4.3-15
486»
5405
15337
1ST 06
16036
1629.3
1.3800
14137
14429
14657
2577
2810
3006
32’9
3470
.3730
4139
4.303
4970
5420
5439
5706
.8974
6.368
6607
6855
7117
7537
7756
8154
8641
89.38
0140
9405
96.32
10084
10207
2207
2672
294?
.3097
3337
3603
4072
4209
4822
5163
,5687
5823
62.31
6599
6788
7040
7510
7675
8054
8604
884»
0087
9440
9605
2544
2729
300.3
3189
.3448
3697
4133
4387
4923
5408
volg ia: versterking van de macht van den
neutralen omroep en verzwakking van den
eigen Kath. Radio Omroep.
27
310
656
909
1255
149!
1762
2022
2158
2187 2208
2605
2827
.3050
3283
3523
3801
4110
4741
4985
99
618
880
11.30
1470 J489
1740
1991
2095
te
is
qpn motor-
het
15801
161.33
1648.5
16688
16970
17508 17514
17680
18?14
1*698
18838
-J9O87
•19488
19704
19960
12307
1’*-5.3 127'0
2281
2658
2855
3065
3?86
354b
.3856
.4179
8789
5056
UIT DE GESCHIEDENIS VAN HET
RIJWIEL.
Voor zoover bekend, komt voor het eerat
in een der prachtigste graveerwerken van
Albrecht Durcr. den „Triumphzug de» Kaj-
sers Maximilian”, een trapwagen voor.. Dezo
wagen was voorzien van vAr-uitatekende
breede spaken, welke door twee mannen
ah in een tredmolen kon worden voortbe
wogen.
Dat was In de 16o eeuw.
Tot aan ongeveer 1880 heeft het rjjwlcl
EEN ZELDZAME PASSAGIER.
Een roofvogel tusmhen de
t)Wtbor<1en.
Toen de heer M. te Beverwijk dezer dagen
met zijn luxe auto van een uitstapje terug
keerde, meende hij de» avonds een donker
voorwerp voor zijn wagen te zien. Hij stop
te direct doch kon niet ontdekken, wat dit
geweest was. Den volgenden morgen echter,
bjj het nazien van zjjn auto bemerkte hjj tot
zjjn groote verbazing een roofvogel van flin
ke afmetingen, die bekneld zat tusschen een
der voorspatborden. Weldra kwam uit, dat
men hier met een torenvalk te doen had. die,
hoewel versuft, toch oogt nst hjjnlijk geen let
sel had bekomen Do votrM wa» zeer honge-
rig'en verorberde met graagte het hem aan-
geboden voedsel. Het dier verblijft thans hjj
een vogelhandelaar, die zich met de verzor-
ging van den vreemden gast voorloopig be
last heeft.
LUCHTACROBATIEK.
Looping, tonneau en Immelmann.
Hebben .^tunts" in 't algemeen beteeke-
nis voor de ontwikkeling van de luchtvaart
of moesten ze beschouwd worden als nut
teloos vertoon van bravour? Aan do vele
outsiders, die van de laatste meening z(jn,
moet worden toegegeven, dat'de luchtacro-
versu- ma-sicvc runncrnanooii, oe li-
man f.uwson vond de aandrijving op liet ach
terwiel. de Amerikaan Sargent kwam op de
gedachte den ketting aan te weqden. In
£87» kwam William Brown voor liet eert
t een rijwiel met kogellagers op de
markt on verdrong tiijwel het hooge type
mot aandrijving op hot voorwiel. Door toe-
p tseing van de vinding van Charles Good-
x•ar en J,a:i van Gcuir het vulk anise, r* n
van rubber was het Dunlop mogelijk,
luchtbanden te fabricecren, waarna de rij
wielindustrie haar gro te vlucht kon nemen.
DE K. L. M.
freer l’l» struin naar huliér
De heer A. Pleaman, directeur van de Kon.
Luchtvaart-Mij. voor Nederland en Kolo
niën, zal zich 26 Augustus te Genua aan
boord van do Grotius begeven en een reis
naar de koloniën maken, wast hjj ongeveer
•een half jaar zal vertoeven.
In dien tjjd zal hij trachten, door bespre
kingen met autoriteiten en vooraanstaande
zakenlieden voorbereidftigen te treffen tot
het atichten van een Indische afdeeling van
de K. L. M.. in verband met de toekomstige
luchtverbindiiig Nederland— Koloniën.
De heer H. Martin zal den heer Piesman
gedurende zijn afwezigheid hier te lande ver
vangen.
17716
18227
18724
JR87O 18876
19215 19241
19552 19562
19799 1 986)8
MISHANDELING DOOR EEN KRANK
ZINNIGE.
De. dader opgesloten.
Gisterochtend begaf #luw N., wonende
in de Hnbertistraat te Eindhoven, zich naar
zijn werk, toen hij zekere 8. ontmoette, die
in dezelfde straat woont. N. werd door
zonder de minste aanleiding aangevallen cji
met een mes in den rug gestoken, waardoor
hij vrij ernstige wonden opliep. De dader S. ia
door de recherche aangehouden. Hij bleek ge-
heel overspannen te zijn. Door êen geneesheer
is geconstateerd dat hij krankzinnig is, waar
op hij naar het krankzinnigengesticht te
Vught i» overgebraoht.
OPLICHTING.
De kostganger weer aan het werk.
Te Delft vervoegde zich dezer dagen eeno
zich noemende Van Dam bij een kamerver-
huurster. bij wien hij een kamer besprak. Hjj
gaf voor rangeerder bij de Ned. Spoorwegen
te zijn en van Beetsterzwaag verplaatst was
naar Delft. Den volgenden ochtend vertelde
hjj dat zijn vader een boerderij bezat te
Beetsterzwaag en zoo goedkoop eieren kon
leveren. Hjj wist zjjn hospes te bewegen -hem
f 10 te geven, waarvoor hij eie.reu bjj zijn va
der zou bestellen. Daarna vertrok hij om zijn
.koffers van het station te halen, doch tot
në(fv7i «Oót bij terwjrk eeren.
’t Signalement van pëMWrf stemt
overeen met dat van don zich noemenden
Bakker, die in meerdere plaatsen van het
land soortgelijke delicten heeft gepleegd.
11949
12239 12242 12278
12594
1’751
18019
19201 19215 19241 19278 10307 19.392
19501 19552 19562 19567 19683 19684
10716 19799 198f)8 10873 19,*73 19'156
19976 20055 20070 20160 20’00 26240
20253 20300 2”’29 20.3.30 20.344 20.338 20482
20682 20712 20718 20775 20840 20878 208’1
20912 20989
2s Klasse 2e Lijst: 15140 m.z. 14140: 115.37
m.z. 11557; 11542 m z. 11532; 9637 oatbreekt.
5463
5717
5980- 6107
6408
6640
6999
7211
7632
7967
8.376
8797
9018
9369
0.5.35
0710
10102 10104
10.306 10322
0577 Ï(V>39 10665
11011
11174 11175
11356 11407
11702 11710
11888
inc kind- Hom heeft hjj nog niet durven zeg
gen de waarheid. Fit naam van den kleinen
Nico brengt hjj een groet aan zijn vader,
moeder en zusje.
Voorts sprak een goede bekende der fa
milie T.isser. Hij bracht dank aan den heer
van Nispen van Sevonaar. Voorts werd nog
gesproken door den heer Theeboom namen»
den A. N. B. B. waarvan de hoer Lis»er lid
was.
Tenslotte werd nog hft woord gevoerd na
mens het Bouwfonds Handwerkers vrienden
kring, waarna de heer Alex Li-»cr dankte
voor de bewezen belangstelling. Hiermede
wa» de droeve plechtigheid teneinde.
CYLINDER GESPRONGEN.
Een scherpe reuk.
Dinsdagmorgen is te Harlingen een cylin
der van de vriesmachine in het gebouw Noor-
derhaven 70, waar een agentschap van do
Ainstelbronwerif is gevestigd, gesprongen
De vertegenwoordiger kon nog een kraan af
sluiten. maar niet de toevoerkraan van de
amoniak, zoodat hjj spoedig voor het hln-
nendringende ainoniakgas moest vluchten.
Een halve straat ver kon men het niet uit
houden door de scherpe reuk, roodst de hu
ren genoodzaakt waren de openslaande ra
men te «luiten. De naastwonende rijwielher
steller K. K’tter waagde zich in het gebouw
en slaagde er na vijf vergeefsche jmgingen in
de kraan te sluiten.
te»' het )>egin van een zeer rumoerden
avond. Ongeveer twee uur hoeft do politic
in de binnenstad handen vol werk gehad om
een volksoploop te voorkomen. Menige harde
klap werd daarbij nltgedeeld.
In do omgeving van het Amcrikaansclm
consulaat had de politie vroeg in den avond
uitgebreide voorzorgsmaatregelen genomen.
Alle straten, die toegang gaven tot de Wijn
haven, waren •'fgezet Niemand mocht pns-
seeren, die zich niet voldoende kon h'giral-
teeren. 1
Arrestaties hadden niet plaats.
Op do Groote Markt werd bij een oploopje
eeq groote spiegelruit vernield.
Te Amsterdam.
I>oor de Internationale Roode Hulp werd
gisteravond in Bellevue te Amsterdam een
protestvergadering gehouden tegen do uit
voering van het vonnis, uitgesproken tegen
Sacco en Vanzetti. Twee zalen van Bellevue
waren geheel gevuld. Een aantal bclangsrilF
lenden bleef toen nog buiten staan. Deze
gingen naar de „Harmonie” op de Rozen
gracht vergaderen.
In Bellevue wa rden de aanwezigen toege
sproken door mr. S. de Jong en Prof. G.
Mannonry.*
Besloten werd een protesttelegram to zen
den aan don President der Vereenigde Sta
ten. ïn optocht, iM'geleid door politie te
paard en te voet werd toen getrokken naar
het Telegraafkantoor. Voorop in den stoet
werd weer een wit doek uitgedragen met de
woorden: „Redt Sacco en Vanzetti."
Aan den achterkant in de Spuistraat werd
de stoot, die tamelijk onordeljjk was, toege
laten. Het telegram word aangeboden cn
daarna werd de stoet door een der leiders
ontbonden.
Men had echter woinig zin, om zich te ver-
spreiden. Met zachten drang werd door de
politie aangemaand tot doorloopen. Toen
echter Ie menigte daaraan geen gehoor af.
ging de ]>olitie tot k>as-o piaatregelen oe r.
Een charge van ruiters deed de menigte naar
alh kanten op de vlucht slaan. Er violen
harde klappen. In stegen en sloppen zocht
men een goed heenkoi n.
Ook op de Voorburgwal trad de politie
handelend op en weldra was er van de be-
toogers weinig meer te zien. Nog geruhnen
tijd bleven de politie-uiters en agenten te
voet patrouilleeren om de zich vormende
kleine groepen te verspreiden en de nieuws
gierigen in beweging te houden. Togen mid
dernacht was do rust weergekeerd.
EEN LEELIJKE FOUT.
Een foutief telegram.
De familie Jb. P., uit Aalsmeer hoeft Za
terdag eenige vreeselQke uren beleefd, door
een vergissing bij den. telegraafdienst. Eeu
zoon uit het gezin, Gerrit, bevond zich in
een der Amsterdainsche ziekenhuizen, waar
uit hjj, zooals bekend was Zaterdag h rgteld
naar huis zou komen. Wie beschrijft echter de
smart in het gezin, toen daar in den vroegen
morgen ‘een telegram bezorgd werd, waarin
mededeeljng werd gedaan, dat Gerrk was
ontslapen. Als een loopend vuurtje veiA’reid-
de zich die noodlottige tijding, welke de fa
milie P. in rouw had gedompeld, door de
gansche gemeente, de» te tragischer, waar de
van man en vrouw hunner 25-
jarige ochtvereënlgjlig jtri«t zouden ingaan
en alles er reeds voor in orde was gebracht
het feit niet onopgemerkt te laten voorbij
gaan.
Vreeseijjk was de wanhoop over het zoo
plotseling verscheiden van hun jongen. De
geheele buurtschap was mede onder den in
druk. Inmiddels waren eenige van de familie
waarbjj de vader, naar Amsterdam gegaan,
naar het ziekenhuis, waar re niet lang in het
onzekere werden gelaten. Geen dooden Ger
rit kregen ze te dien, doch een springleven
de stond voor hen, verwonderd over de droe
ve bleeke gezichten der zijnen en niet min
der, dat zóóvelen hem kwamen afhalen.
Droefheid verkeerde in vreugde eu direct
ging een der familieleden naar Aalsmeer te
rug, om het heugelijke nieuw» naar huis to
brengen.
Spoedig wist het geheele dorp hoe de zaak
zich had toegedragen: éón verkeerde letter
in het telegram wa» de oorzaak van zooveel
leed geworden; van het woord ontslagen waa
ontslaf><*n gemaakt,
GEVAREN DER ZEE
Op het stille strand te Hoek van Roland
is de 22-jarige J. A. Timmer, metaaldraaicr,
uit de laan van Ohartuso te Utrecht, bjj het
baden verdronken. Pogingen, aangewend
door G. Wcsterwoud en 8. van Strien, uit
Rotterdam, om hem to -redden, mislukten.
Na een half uur is het lijk aangespoeld. Le
den der E. H. B O. hebben langdurige
kunstmatige ademhaling toegepast, doch
aonder resultaat. Dr. Knip kon slechts den
dood constateeren.
De -2-jarige A. G. te Rotterdam heeft
een ketel kokend water over de beentjes
gekregen. Zij kreeg vrjj ernstige brandwon
den en is in het ziekenhui» opgenomen.
De heer A. Lunt uit Rottordam. die
Delft Dinwlsiravond l»ekneld gerankt
tusschen de brug Rcineveld en
boot, Is eenige uren na aankomst in
gashtuis overleden.
Ten nadeele van den heer S. is in een
café aan den Jansweg te Harlem een bedrag
van f 2(100 uit een jaszak gestolen. In ver
band hiermede is aangehouden H. K. die be
kend heeft f 375 van het gestolen bedrag
van den dader te hebben aangenomen. Do
dader. A. B. genaamd, is voortvluchtig.
- Door braak en inklimming is uit een
kantoor aan den Overtoom te Amsterdam
een brandkast ontvreemd, inboudende twee
paarlankboekj>-s en een aandeel groot
f 1000.
Te Geklrop zjjn ten nadeele van den
landbouwer B. des nachts door een hond
50 kuikens en kippen gedood.
De landbouwer R. te Alphen aan dën
Rjjn slikte dezer dagen eenige kunsttanden
tjjdens d<n slaap in. Hjj nroest zich in het
Acad. Ziekenhuis te Lehlen onder genees
kundige imhandoling stellen.
In de Mazja-stichting to Haarlem is een
drieling gehort van den heer en
mevrouw Rietveld te Bentveld, gem Zand-
voort, Mqpder en drie kinderen maken het
goed.
8625 206)41 f 100.
.30;
94
526
868
1126
1458
1616
1980
2061
verder een nnccnou-dic voorgescnietae»,»»,
hetgeen vooral blijkt uit de prenten van
Cruikabank.
ïn 1790 vond Sivral reg soort loopwiel uit,
terwijl in 1S70 Ereiher Drni- von Laucrbronn
een loopmachta* construeerde, die uit twee
achter elkander staande wielen liestond. ver
bonden door een toestel in het midden, waar
van tusschen de twee wielen <en zadel was
aangebrncht. waarop de rijder zat, die. door
met zijR»» oefen op den grond te «tenten, de
wé len in Ih w( in„ bra- ht* Aan vauki ijjk was
deze machine niet te best iron on dua tame
lijk ondoelmatig. Later kwant de uitvinder
op hof denkbeeld, dnnr een beugel hef voor
wiel beweegbaar te maken. Deze loopmac.hine
de drai'ine i onaamd, v.or it algemeen al- de
oorspronkelijke vorm het rijwiel l>e-
schoiiwd.
In 1821 bcaohten Gombarts en Knight ver
betering in do stuurinrichting dur draisinej
dF ii kruk en taadrad. ren aan-tc brengen
lt\f samen»!*! bleef evenwel nog ingewik
keld. zoodat er zeel v- 1 krachtinspanning
vomI«( ht word om deze machine te berijden.
(»nistr*cks hetzelfde jaar maakte Heapc, in
Hannover, oen driewieler met trapboweging;
tusschen 1830 en ’10 vonden Mac Millan on
gravin Dalzell eveneens machine» uit mot
trapboweging. Pij die van Millan waren aan
de trapper» lange h( fboomen bevestigd, en
165 /2o.<oa
77 fSOOn
12123 1500.
760 7702 10888 15466 20a
6887 12883 1.3773 17435 1
Prll’cn van
63
401
778
1121
1426
1588
1077
2059
deze laatste waren met -tangen verbonden
imn krukken, db* op de a ht( ras waren aan
gebracht
Om*trcck’ 1«30 had ook Drcuso een ver
bet, ;.J iH'.dc! i l.r uitgevonden, waar
voor zelfs belangstelling bjj de postautoritei-
ten btsioiid een 'onomei pref faalde ech
ter.
ïn 1810 maakte Kunz te Jülich een drte
wi lor; in 1853 '5' vo-uz.vcn Philipp Mo
ritz Fincher te 8 Li Qnlurl en Mi, haux te
1'. rijs b t x 1 d.’ dmisine X .111 pc-
dalen laatstgenoemde exposeerde zjjn ma-
cnmc op de in 18B9 te Parij» gehouden we
reldtentoonstelling.
Omstreeks 185(1 verplaat.-tó Trefz te Stutt-
I gart de voortbeweging van het voorrijwiel
naar het achterwiel. In 1S57 vond Sawayer
te Dover een twei wiekr met trapbewging
uit, waaerniede een siieHu LI vau 7 a 8 K.M.
f,er uur kon worden ontwikkeld.
fn 1803 kwamen hier ta lande do eerste
houten rijwielen in gebruik. 1 eze machine*
bestonden uit een houten bak, twc<> achter
wielen en een voorwiel. In du aa van de ach
terwielen zaten oorspronkelijk twee kruk-
zlage» en deze draaiden door middel van
twee stangen, die met flh’ handen werden
voortbewogen.
Men stuurde met een roer, dat voorop den
wagen zat, en dat met. do v*»eten verschoven
werd. Later werden <te tw» krukken ervan-
gen door éón in het m:dd( n -Ier as. Men had
dus ook een stang, die m t de lijnden heen
en wm-r werd bewogen. Om N't werk wat
lichter te maken, kon voorop de machine een
zeiltje worden aangebracht.
In 18<>5 verx-aardigde Drieborgen te Wor-
knm een houten machine naar Engeb«4> mo
del. Deze machine had twee wielen waar
van het voorste grooter was dan hot ach
terste. Beiden waren voorzien ven vrij dikke,
jjzeren bendes. Op <h n verbindingsbalk was
een zeer primitief zadel l>ew<rigd op een stuk
omgebogen bandijzer. Met zware inspanning
kon men op deze machine oen sm-lheid van
10 7<;M per uur bereiken.
Dozelfdn rjjwiel-pionier had ook een tan
dem gemaakt, waarbjj de voorste rt|der trapte
op een gewoon pedaal, de achterste op twee
knikstagen in de as, waarbjj hij zich vast
hield aan een dwan-staug. die bevestigd was
op een stok, vlak voo lieiu.
Fabrieksmatig werden bier t« lande voor
het eor«t in 1869 door Burgers te Deventer
houten rijwielen xk-rvaardigd.
Tot 1870 werd trouwens, zoowel in Duitsch-
land als in Frankrijk, bijna uitsluitend hout
voor den bouw van rijwielen gebruikt. Nadat
Engeland door den oorlog van ’70 In de ge-
legenheid was, zich met kracht op de ver- I
x ,.ird>.-iua^-r xan toe te cc-en. x»*-id het
rijwiel ai,” i ti lu- - - x crx aat-ligd.
Al Spo- -Mg wordt n Lier te land, ver, <-ni
gingen van ..VMocipëde-riJder»” ongericht.
Eeu der eerste was de in 1871 te Deventer
opgerichte, club ..Immer Weitor”, die reed*
het volgend jaar een wedstrijd uitschreef
den eereten in Nederland welke gehouden
werd on 18 October 1872 iu <ie Worp te De-
venter.^De afstand, waarover gereden werd,
was 150 M. Er werd in twee aesie» gereden
serie A: véloclpëde hotiger dan 1.09 M., en
'serie B. véloclpëde lager dan 1.1 M. De prijs
winnaar in eerstgenoemde 'serie reed den af
stand in 12 seconden, die in laatstgenoemde
in ongttveer 15 seconden; de bereikte snelhe
den waren du« 45 en 36 K.M. per uur.
Wanner men er rekening inede houdt, dat
er gereden werd op houten Burgers vélocipè-
des, welke voorzien waren van ijzeren hoe
pels, za] het haast ongelooflijk schijnen, dat
zulke snelheden bereikt werden.
Een bjjzondcr rijxviel-type, dat de aandacht
wel waard is, vond de Fransche email-schil
der Atalère uit. Zijn machine was t66 inge-
richt, dat de beweging, die men inoost maken
veel overeenkwam met loopen. Op de plaats
van het stuur waren twee krukken aange
bracht die voor- en achteruit bewogen kon
den worden en die door een eenvoudige In
richting de beweging van de armen over
brachten op de a« van het wiel. Wanneer met
den rechtervoet een pedaal omlaag geduwd
werd, ging de linkerarm naar voren; duwde
men met den linkervoet een pedaal naar be
neden, dan steeg de rechter en trok de
rechterarm de kruk naar zich toe, terwjjl de
linkerarm naar vortfü gebraoht werd.
Het sturen geschiedde door het draaien
van dezelfde krukken, die men moest gebrtrt-
ken om vooruit te kometr. Op deze tricycle
bereikt^Valêre, bij kalm rijden een snelheid
van 20 K.M., die hjj. zonder veel moeite,
eenige uren vqJ kon houden. Over 500 M.
reed hij 45 sec. Bij elke oiuxventeling van de
trappers ging het rijwiel 7 meter vooruit.
V<«»r raters had Valèro een machine ge
maakt, waarop een snelheid van 50 K.M. per
uur bereikt kon worden.
Sinds 1880 maakte het rijwiel een snelle
ontwikkelingsperiode door. Talrijk waren do
3’erbeteringcn die door uitvinders van ver
schillende nationaliteit werden aangebracht.
De Franschman Truffault -o.a. vond de holle
velgen uit. de Amerikaan Bradfort maaVe dc
13* 1.3650
13005 13073 13082
142-11 14’65 113.30
14536 14540 14571
14755 14757
14999 15064
15.340 15376
15637 15742
1<O46 16085
16382 16481
16649 16683
16885 1*&56
17088 17139 17418 17490
175'2 17573 17662
17888 17903 17002 1815.1
18301 1850.3 1«*24
18765 18707 1’810
19020 19061
19307
19683
5674
5809
6139
16465
6667
70.31
7390
7668
«011
8481
«825
90.39
9388
9599
9865 10003 10063
10254 10259 10261
10.368 KMO’ 1(1530 10548
107.30 10755 10779 10845
110’2 111'48 11086 11126 11162
11330 11,349
11434 11.80» 11605 11611 116’3
117.35 11742 11759 11*24 11865
11962 12059 1’064 122.3.3
12290 12315 12’87
rnno 12612 12625 1’6.31
12770 12)54 1.30.3(1 liofj l?f>95 1.31.74
i.3i«3 1»1«1 1.3100 1,3’02 1’3’5 13(’5 13-168
1.3469 13'50 1.3560 13582 1’614
13690 13790
13097 141.32
14337 14428
14662 14610
14832 14854
15105 15202 15240 15251
15526
16016
16247
16560 166’1
16829 16861
AANRIJDING.
Op den Zutphenschen straatweg nahjj ho
tel de Roskam had gistermorgen omstreeks
8 uur een ernstig ongeval plaats. Uit de rich
ting Dieren naderde een luxe auto bestuurd
door den chauffeur V. uit dc Steeg, terwijl
op den weg zekere Polman, een circa 40-ja-
rig persoon, wonende te Arnhem liep. De
chauffeur gaf tijdig waarschuwingssignah-n,
waarna de man volgens getuigenverklarin
gen eerst t<ar rechts en tater naar links den
weg overstak De chauffeur kon toen een
aanrijding niet meer voorkomen met het
gevolg dat P. onder der auto geraakte. Met
ernstige hoofdwonden en een gebroken
been word hjj eronder uit gehaald. De ge
waarschuwde doktoren Portheine en Warren
«leenden hulp, waarna P. per auto naar
het ziekenhuis werd overgebracht. De politie
«telde ter plaatse een onderzoek in.
DE ZAAK SACCO-VANZETTI.
Weer relletjes te Rotterdam - ï.ou
.de Visser gewond.
In het verkooplokaal te Rotterdam hield
de Int. Roode Hulp een protestvergadering
in verband met de zaak Saceo-A’anzetti.
Daar zouden G. .1. v. Munster en J. Smith, bei
den uit Amsterdam, het woord voeren. Tot
kwart voor negen werd gewacht, doch geen
der sprekers verscheen. Toen nam het Twee
de Kamer lid, Txxu de Visser de taak over en
sprak ruim een uur. Aan het eind van de
vergadering werd een telegram gezonden
l^an den Generalen Raad 'van de I. R. H.,
waarin werd geprotesteerd tegen de uitvoe
ring van het Vonnis en werd voorgesteld
een algemeen» boycot van Amcrikaansche
goederen te organiseeren.
De vergadering had een rustig verloop.
Aan hot slot kreeg evenwel de communist
A an Burink het woon) en vroeg aan het toe
stuur. wat dit zon doen. Zou het bestuur
weer naar huis gaan zooals Dinsdagavond en
do jongeren laten aframmelen?
fl»u de Visser antwoordde: „Als de verga
Ibping wenscht te demonstreeren, laat zij mij
begvlfiden tot het station: ik za! voor aan
den stoet gaan.”
Zingende begaven toen ongeveer 200 op
geschoten jongens zich naar buiten. Daar
stonden reed* geruhnen tijd eenige duizen
den nieuwsgierigen. Een geweldige politie
macht, zoowel bereden als motor-brigade was
aanwezig. ïn optocht wilden do vergadering-
bezoekers den Gokdsche Singel aftrekken,
maar reeds bjj de Hugo de Groot-straat werd
bevel gegeven tot verspreiden. Toen daar
niet onmiddellijk aan werd voldaan, werd
door de politie met gebruikmaking van gum
mistok en sabel de menigte uiteen gedreven.
De eenige. die een flink pak slaag kreeg wa»
ïx>n de Visser. Deze werd aan het hoofd en
aan een der handen verwond en moest in een
nabjjzijnde politiepost zich laten verbinden
door den Geneeskundigen Dienst. Intusschen
voerden dc bereden agenten verschillende
charge» uit en naar alle zijden probeerde het
publiek een goed heenkomen te zoeken. Dat
batle in vota landen met name vooral
Frankrijk tegeuwoordig zeer zeker te
veel op <le spit» gcdrexcu en Laar nut over
schat wordt. Maar dat zjj niettemin groo*.
nu heo't, kan niet worden betwist.
Want alle leerling-vlieger» lea*r< n alleet:
door stunten, dat volkomen meesterecUap
over hun toestel in Aïle «tanden mogdijk is
en de vlieger, die de diverse figuren goed
heeft uitgevoerd, zal'nooit meer door 'n
bijzondere situatie van zjjn »U(k kunnen
worden gebracht. Voor den militair-r vlie
ger komt daar nog bjj, dat de bekwame
sttinter in het luchtgeveeht altijd de over
hand zal hebben op den piloot wten* pro
gramma bestaat in rechtult-vüegeii en
bochtje» draaien. Daarop leze men d op de
noodige ondervinding steunende Fransche
of Engeleche reglementen voor jachtvlie-
ger» maar na!
Van alle „shule” is de looping de bekend
ste. En al zijn de dagen van I’égoud voor-
bjj, toen duizenden uren lang wachtten om
den moedigen Franschman in do lucht te
zien* kopje-luiitden toch zien nog velen
met angst en bewondering naar boven al»
daar in de hoogte een vlieger zjjn toestel
achterover óm trekt en zouden zij zich niet
gaarne aan zoo’n emotie wagen. De looping
Jjjkt de angstigste ondervinding welke men
in dë’ lucht kan opdoen en toch is in
werkelijkheid geen enkele stunt gemakkelij
ker uit U: voeren en minder „angstig” «*m
te doorstaan. Wie voor ’t eerst nu t een
toewtel in de vrille is, houdt z’n harVvasl
bjj het angstwekkend rukken en draaien van
de neerstortende machine; bjj de Iminel-
utanu raakt hjj alle orienteering kwjjt het
„vallende blad" brengt zijn maag, ingewan
den en alles wat er verder los in hem zit
in de heftigste revolutie.... maar bjj de
looping zou hij van de heele beweging mis
schien niets merken als hjj zjjn oogen dicht
he:ld en zoo niét zag dat de aarde ineens
voor het toestel wegzakte om na eenige
oogenblikken als ’t ware weer „boven de
machine te verschijnen en dan in den oor-
spronkelijken toestand terug te draaien. w
De vlieger, die een looping wil draaien,
heeft slechte den stuurknuppel, die het hoog
teroer commandeert, achteruit to halen in
een op het gevóel te bepalen mate. De aar
de zakt voor hem weg, de snelheid neemt
snel af. Op het moment, dat do aarde weer
te voorschijn is gekomen en steden, rivieren
en dorpen boven zjjn hoofd schjjnen te han
gen, waaruit bljjkt dat het bovenste punt
van den cirkel gepasseerd wordt, zet hij den
motor af om in de tweede, neerdalende boog
niet te veel vaart te krijgen s- en dan
brengen de werkingen vau de zwaarte
kracht en het nog steeds geheven hoogte
roer tegen de Tucht het toestel weer in den
ouden stand. Zoo min als het water in een
emmer, welke aan een touw ronuges.in
wordt, daaruit zal vallun, zoomin zullen de
personen in het Joopende” toestel daaruit
storten. Zjj zullen zich zelfs tegen het zit
bankje aan geperst voelen wanneer de cirkel
ten opzichte van de snelheid te klein geno
men wordt. Anders I» het, al* de vlieger de
EEN A.N.R.O.-ZENDER?
In do jongste aflevering van „De Aetlier-
bode (No. 11 van 7 Aug.) spreekt de heer
D V.(ogt) op verscheidene plaatsen over den
ANRO-zender. Ik wist niet, dat de A.N.K.O.
een eigen zender heeft. Dit is niet hët geval.
Hoe is de juiste toestand?
Momenteel bezit on» land slechte éónen
zender voor den artistieker* omroep n.l. den
zender van de Nederiandsche Seintoestellen-
fabriek te Hilversum (N.8.F.) Van dezen
tender maken de verschillen*!» omroepen ge
bruik tegen betaling van huur en yel de
A.N.R.O., N.O.V, (Nederl. Omroep Verg.)}
N.C.R.V. (Nederl. Christ. Radio Verg.); V.A.
R.A. (Verg, xan Arbeiders Radio Amateurs);
V.P.R.O. (Vrijz. Prot. Radio Omroep) en ook
onze eigen K.R.O. (Kath..Radio Omroep).
Zonder twijfel bezit de A.N.R.O. momen
teel nog de meeste uitzenduren op den
N.S.F.-zender, doch dit mag hem toch niet
vermeten om te spreken van oen A.N.R.O.-
zender. De A.N.R.O. huurt den N.S.F.-zender
evenals de andere omroepen; de A.N.R.O.
h( «fa zelfs geen zendvergunning, hetgeen de
K'.R.O. en N.C.R.V. wèl hebben en die thans
door den nieuwen zender te Huizen üi ex
ploitatie wordt gebracht. De K.R.O. en de N.
C.R.V. mogen straks spreken van een eigen
zender.
Bij den heer W. V.(ogt) is zekor de wensch
de vader van de godaemte geweest. Dit is ook
niet erg en het is ook niet mjjn bedoeling om
wegens zoo’n kleinigheid den hoofdredacteur
van „De Aetherbodfc" te verzoeken zich te
houden aan de strikte waarheid. De kwëstie
ia echter, dat nog vele Katholieken meenen
dat inderdaad de N.S.F.-zender een ANRO-
zender is en dat de K R.O. van den ANRO-
zender profiteert; voort» en dat is al heel
erg! dat, wanneer men den ANRO steunt,
men ipso facto ook de K.R.O. steunt! Niets
ia minder waar. Integendeel het geld dier
Katholieken komt dan ten bate enkel en
alleen aan den neutralen omroep; het ge
volg is: versterking van de macht van
lescht Uw dorst, waardoor ze
du» overmatig drinken voor
komt.
’.356(1 13’82
1.3845
141' o
14437
14725
14906 14993
15417 15447 15101
15968
16190
16547
16824
17013
17533 17551
17S21
18258 18.32.3
187.38 18749
18893