1 HKUWENHUIIZEN (facoiï Officieel Kerkbericht j» jrjrjacv Tweede Blad Olm- in Huren Kleermaker van het VRIJDAG 19 AUQ. 1927. H 30 cent per half pond. - .Noord-Hollsndsch Dat, tl". De Apologetische vereenlglng ■x Petrus Canlslus. St. Hnnastraat S ALKMAAR Jl li EPISTEL EN EVANGELIE. Canlslus’ Levensideaal. in. ll Dsar- een P*- b. retraites, middelen: 1. in geestvervoering uit: „O riet, riett” daarna kon Abbé Beaudoin Speciaal adres voor het maken van alle soorten GUNNAR EINARSON. EEN IJSLANDSCHE KATHOLIEK. ■czien van n»jj. die al» Ie minste PttrtWiig Passende modellen Concurreerende prijzen Zümz tij Jüf men. 8. Van hftd w zoo aoot- n i’n Christenplichten vergeten, toen S groot»1 stad met een ige spotters om- Gz/Z/J» en behouden. ELFDE ZONDAG NA PINKSTER. Epistel uit den eersten brief van den H. apostel Paulus aan de KprinthiSrs; XV; 1—10. Broeders, Ik herinner u bel Evangelie, het welk ik u verkondigd heb, en gij ook bobt aangenomen, waarin g| ook ataat, en waar door gü ook talig wordt, iodien gy bet houdt gelijk ik het u verkondigd heb; anders hebt gjj te vergeefs bet geloof aangenomen. Want ik heb u vooreerst overgeleverd, hetgeen ik ook ontvangen bob. dat Christus, volgens de schrift, voor oase tonden gestorven is; en dat Hij begraven en ten derden dage verre ten la volgens de schrift; en dat HQ gezien is van Cephas, en daarna van de elf Ver volgens Is Hij van meer dan vyf honderd broeders te zanten gezien, van welken velen nog leven en eenigen reeds ontslapen lijn. Daarna ia HQ van Jacobus geilen, vervol gens van allo de Apostelen, en ten laauts van allen is Hij ook gotten van mij, een mlsboorling ben Want ik ben d< der Apostelen, en niet waardig een Apostel genoemd te worden, omdat ik de Kerk Gods vervolgd heb; maar door de genade Gods ben ik hetgeen ik ben. en Zijna genade t» in mjj niet ijdel geweest. Evangelie volgens den H. Marcus; VTl. «1—17 In dien tijde vertrok Jesus van de grenzen van Tyru», en kwam door Sldor. midden door bet land der tien steden, aan de tee van Galilea. En z| brachten bjj Rem iemand, die doof en stom was, en zij verzochten Hem. dat H(j hem de hand wilde opleggen. En lljj nam hem te zijde van bet reik, stak Zijne vingeren In deszelfs ooren, en op den grond spuwende, raakte ll(j daarmede dee- zelfs tong aan. en naar den hemel tiende, verluchtte. Hij en zeide tot hem- Ephpheto, dat I». wordt geopend. En terstond werden tjjne ooren geopend, en de hand zijner tong werd ontbonden, en hij sprak wel. Toen ge bood Jesus hun. om het niemand te zeggen. Maar hoe meer Hij het hun verbood, des te meer zjj het verkondigden, en de» te meer zy zioli verwonderden, en zeiden Hij heeft alles wel gedaan, de dooven heeft Hli doen hoorsn. «r de stommen doen ««roken IV. De gevolgen tan deze tactiek ziet men in landrn van het. Europeesche vasteland: -ie socialistisch georganiseerde arbeiders wor den eerst onverschillig tegenover de Kerk, verwaarloozen vervolgen» hun godsdienst plichten en vervallen ion slotte tot ongeloof on vijandschap tegen den godsdienst. Wat kan worden gedaan voor de bekeering der socialisten? Pater H. van Ruth S.J. houdt zijn inleiding aan de hand van de volgende stellingen: I. Het is wenschelyk drie groepen te onder scheiden: 1 dag» ncn, die gevaar loopen, maar nog nic- zijn aangetast; 2. degenen, die katholiek opgevoed, tot het socialisme zijn vervallen; 3. eoc. democraten, die nooit tot de Kath. Kerk behoorden. ff De man lacht*. eigenlijk ook niet." „Ze zeggen, dat je nog al veel naar de kerk loopt." „Nou, daar hebben ze gelijk In, opzichter.. „Ga je nu werkelijk eiken Zondag naar de kerk?” „Natuurlijk, en al» 'k kan door de week ook wel eens." ,.’k Bewonder je karakter om zoo ’t men- «chelijk opzicht te troteeeren. Waaronf doe je dat?” ..Omdat de kerk 't geboden heeft.” ..Nou ja. dat i« toch maar 'n gebod van de kerk." .Juist opzichter Maar mUschien herinnert gij n nog de woorden: ..Wie u hoort, hoort mij." 't Is dus via de kerk 'n goddelijk gebod en daar hou ik mij aan. Als anderen, die *t niet doen, beter op de hoogte waren, al» de ren beter hun Credo kenden, zonden ze In zien dat God’» ^zegen alleen maar te ver wachten is door 't onderhouden van zijn voor schriften. En waar Gods zegen i«. gaaf all»* go»- en i* 1»en» »evvcden „Vroeger ging ik ook naar de kerk. Tegen woordig bid ik niet meer en doe niet* meer, maar 'k weet niet, er is iets van binnen, dat me geen rust laat. Ik zou zso graag je goed voorbeeld volgen.” ..Nu ja. da’s -'(makkelijk genoeg. Al» u wilt en u meent het goed, dan komt ’t wel terecht." .Ja. 'k wil wel. maar...." „Kom. kom. al» Je wilt, dan komt ’t met God» genade wel terecht.” En de werkman werkte door, onbewust, dat ie met z’n voorbeeld en goede woorden 'n afeedwaalde ziel aan 't denken bad ge bracht. H. Oorzaken die katholieken tot het socialis me voeten en socialisten van de Kath. Kerk terug houden zyn vooral: a. een teaort aan kennis en beleving on zer g< loofsleur omtrent doel en gebruik der tydcijjkc goederen; b. een tekort aan innig, liefdevol contact tusschen priester en volk; c. een tekort aan practische instellingen, welke de liefdt der Kerk tot de arbeidende klasse duidelijk doen gevoelen. 2 Van den kant der socialisten (der drie groepen sub I): a. miskenning van de bovennatuurljjke bestemming van den mensch en.- geheel op gaan in het stoffelijke; b. valsehe opvattingen omtrem den aard der Kerk, al-of deze een beletsel is voor den sloffelüken vooruitgang der arbeiders. zoo mogeljjk In verschillende volks buurten geschikte lokalen In te richten tot kapellen, waar ook de armsten in iedere Weeding, met O. L. Heer en Zjjn priester ongestoord kunnen spreken 3. In kerken en geschikte lokalen geve men met de noodige publiciteit cursussen over onze geloofsleer, omtrent alle punten, die met het socialisme in betrekking staan, objectief zonder aanval of debat. 4. Men verspreide tactisch en systema tisch pakkende lectuur over onderwerpen bjj 't huisbezoek vernomen. 5. Huisliezoek door propagandisten, lief, dadige vereenigingen (zonder formalisme) en opofferende licfdevolle helpsters op aller lei gebied (Auziliatrices). fl. Waar mogelyk is contact 'gewenscht van daarvoor geschikte katholieken met de leiders, plaat«eliike en algemeenc. der socia listen. DE GEVOLGEN IN ZIJN LEVEN. V. Slot De jaren van Canisius' grootste krachts ontplooiing in alle landen van Centraal- Europa, strekken zich uit van 15491580 30 jaar lang ie hy zoo niet vormelijk, dan toch zakelijk de hoofdaanvoerder geweest van de contra-Refonnatie. Dan als hem de moeilijk*)»* taak wordt toevertrouwd te Freiburg in Zwitserland oen Onderwijsin richting te stichten, en hy daar blijft tot zyn dood in 1597, treilen anderen, veelal door hem gevormd of altbnns opgewekt, in zjjn plaats. Canlslus beperkte zijn werk zaamheden tot de stad en het kanton Frei burg. Daar is hij van het begin zijner aan komst ,,de Heilige” door stadsbestuur on burgers als om strijd gehord en hooggeacht. Groot en invloedrijk is zijn uaam in heel Ihiitachland, de roem van zjjn geleerdheid on deugd stijgt voortdurend? Van verre komt men hem om raad en hulp vragen in allerlei godsdienstige kwesties. Zelfs heili gen ah Franciscus van Sales on Carolus Borromaeue wenden zich tot hem. Die be kendheid en wydstrekende invloed mogen als do roemrijke gevolgen gelden van de energieke-beleving van zyn levensideaal: Voor Christus cjr de Kerk. Toch waren zij er niet de kostbaarste vruchten van. Deze was ongetwijfeld zyn persoonlijke thans ge heel gerijpte heiligheid. Door zjjn lijden en strijden voor zijn beginselen was zjj in hem gegroeid en als tweede natuur gewor den. Gods genade leidde en beheerschte hem nu volkomen; uit haar leefden al zijn gedachten en daden; als van zelf kiest hij thans steeds het hoogste, het moeiljjkste, het pynljjkste. Dit blijkt op het einde van zyn leven, als de kwalen van den ouden dag hem van alle kanten overvallen, als hij een zwaar kruis voor werkzame naturen altijd meer in z(jn bezigheden beperkt wordt en ten slotte is gedoemd tot volkomen rust in zijn stoel. Het is roerend om te lezen hoe hy bjj dien algeheelen achteruitgang van krachten vroo- lijk en glimlachend allen te woord staat en helpt, waar het Christus’ heilige zaak geldt. Thans beleeft hij geen groote gebeurtenis sen meer, geen redevoeringen als op het Concilie van Trente, geen gesprekken met geen belangrijke zendin- Pruisen; het zjjn slecht» Voor ongeveer een jaar zond de Paus een brief naar Ijsland, naar Gunnar Einarson, waarin hy hem met woorden van diepe en warme hoogachting benoemde tot ridder in de orde van den H. Gregorius. Een Grcgo- rius-ridder op IJsland is zoo'n zeldzaam feit, dat wij aan Gunnar Einarson gerust eenige woorden mogen wyden. Zestig jaar geleden was er op IJsland nog geen enkele Katholiek. Maar het apostelvuur, dt zoo’n langen tijd gesmeuld had. flakkerde weer op en werd spoedig tot een laaienden brand. De ijzeren poorten van Japan werden iqgeramd; overal drongen de moedige mis sionarissen door. Een Pranswh priester kwam ook naar Reykjavik, naar het land der Edda's, om voor het eerste na twee harre eeuwen op het eiland der geisers en der sneeuwstormen, het onbevlekte Offer der II. Mi- op te dragen. Maar Reykjavik, de hoofd stad van het land, sloot weldra haar poorten voor dezen onversaagden voorlooper. In de schoone golf van Evjafjordur vond hy een gastvrij onderkomen bij de familie van den rijken grondbezitter Einar Admundsson. De barmhartigheid van den vader, die den dak- loozen vluchteling een schuilplaats aanbood zou vrucht dragen in zyn kind. Gaarne belastte de priester zich op de eenzame hoeve met de opvoeding van den jongen Gunnar. Tusschen leerlifig en leer meester ontstond spoedig een innige liefde; in Gunnar ontwaakte hoogachting voor het geloof van den vreemdelingen en weldra een diep en sterk verlangen om katholiek te worden zooals hjj. Zijn ouders lieten hem den weg vry en met groote zielevreugde keerde Gunnar terug tot het geloof der aloude Moe- detkerk. Zoo werd hjj de eerste katholiek van IJsland. Niet lang Keizers en Pausen, gen naar Polen of kleine feiten, die zijn dagen vullen, maar deze typeeren, meer wellicht dan al’ die roemvolle dagen, den man in de grootheid "van tjjn karakter, in de wankellooze onbe wogenheid van zijn wil. Zoo willen wjj hem zien in zyn laatete ziekte. Lijdend, niet in staat tot harden ar beid, reeds lang kt gedwongen rust, noemt hy zich „een luiaard, een ledigganger, een wezen zonder nut in alles gelijk aan een onvruchtbaren boom, wiens val naby is.” Maar in »de laatste dagen van November 1597 hebben zich nieuwe en pjjnlyke kwa len bjj de gebreken van den ouderdom ge voegd en sloopen het huis zyne lichaam» ziender oogen. Waterzucht doet de beenen zwellen en bemoeilijkt de ademhaling in HET KOMT WEL TERECHT. Hij wa* nu opzichter In 'n fabriek, huis uit Katholiek opgevoed, jes aan z'n Christenplichten ie In o?* i gang Jltfd. En toch.... van binnen bleef ’t woelig; er ontbrak iet» aan zijn geluk; ’n stem bleef zacht en soms heftig verwijten. v Onweerstaanbaar werd ie getrokken tpt *n werkman, die in allen eenvoud en met Ijver zyn werk deed en die bekend stond als *n braaf Christen. Hij benijdde dien man om z'n tevredenheid en geluk. Eindelijk trok ie de stoute schoenen aan en «prak ’m aan. „Zeg 'na man, ’k wmi vragen, hoe komt 't toch, dat je zoo gelukkig bent?" zei Ie, „dat weet Ik tiooge mate; de maag weigert voedsel te ontvangen en pijnlijke zworen komen op den mond Doch geen klacht gaat over ijju lip|H*n Zjjn hart dankt God, die zich gewaar- dlgt hem al» een vader vol barmhartigheid te lu-zoeken, om hem op deze wjjie ren waardig ikelgenoot te maken aan* de tafel van zijn eeuwig gastmaal.’ „Hoe gaat het, pater?" vraagt men hem. „God zij dank! de pijnen worden heviger." antwoordt hij vol eenvoud. Men raadt hem aan God om verlichting zyner smarten te vragen en hij zegt: »ÏJ«xt God Iwgaan: Hij weet wat voor ons het beate ia. Wjj hebben een goeden Meester. Ik heli altijd mijn lot In Zijne handen gesteld en altijd heb Ik daarbij mi, "oed hev’wfiflen. Wulnu, hetzelfde doe ik op dit oogenblik." Hij lijdt in volk Overgave aan den wil de» Herren. Op zekeren dag, Ih de overmaat zijner smart, ontviel hem de volgende uitdrukking tot den Broeder, die hem oppaste. „7xwi ik niet in een houding kunnen lig gen, die iets minder pijnlyk 14?Maar ala betrapte hjj zich op «en on volmaakt heid, liet hij er onmiddellijk op volgen: „Neen l*t niet op hetgeen ik u zeide: alles is goed, ik heb niets noodig." Ken*anderen keer viel h(j van zijn stoel en moest, daar zyn verzorger niet aanwezig waa, geruimen tijd op den harden, konden vloer blijven liggen. Toen de broeder einde lijk ;wam en zijn spijt daarover uitdrukte, zelde h(j vroolijk; „Och, dat I» zoo erg niet; het is een llefkoozlng, die God mij over zendt Wjj bljjven even goede vrienden!" Onbegrij|>e!ykerwijzo vergat men gedu rende meerdere dagen hem drinkwater te geven; ofschoon h| door zjjn ziekte veel dorst l»*ed, sprak hij geen enkel woord en onderging heldhaftig deze beproeving. Spreekt men in zjjn bijzijn over wereld lijke zaken, dan blijft hjj doof ala een doods. Maar verhaalt men hem den torugkeer van een afgedwaalde tot de Kerk, dan richt hij het hoofd op, zjjn oogen tieginnen te stralen en glimlachend blikt h(j naar het Kruisbeeld dat altijd naast hem op tafel ataat. Zoo gaan voor Canlslus de dagen voorbij in onafgebroken en onverminderd lijden, ge heiligd door gebed en engelachtig geduld, treffende bewijzen van heroïeke ziels kracht. Op den avond van zjjn sterven wil hy alleen zijn, om beter met God te kunnen spreken. Doch nauwelijks heeft men de ka mer verlaten of de duivel, die met andere bekoringen niets tegen de sterke ziel van Caniaius vermag, komt hem bestormen met angstvalligheden en gewetenswroegingen. Zoo hevig zijn die aanvallen, dat hij eerst z(jn zielenist terugvindt, nadat hij zijn biechtvader geraadpleegd en lang en vurig met zijn medebroeder* gebeden heeft. Nog dlenzclfden avond spreekt hij rijn biecht; en als in den vroegen morgen van den vol genden dag de Rector, overtuigd van zjjn na derenden dood, h«m zegt: Pater, nu zal het niet lang meer duren, Jezus, de Zaligmaker, staat klaar om uw ziel te ontvangen, dan adtwoordt h|j vol vreugde: „Hier ben ik." Vervolgens ontvangt hij de laatste H. Sacramenten. Tot Iedereen, die nu zjjn ka mer binnenkomt zegt h|j opgetogen; „Ik ga, ik ga!” Nog enkele uren onderhoudt hU zich met zijn Zaligmaker alleen. Daar spreekt dw stervende. Men buigt zich over hem heen, I om zijn laatste woord te hoeren: „Deslderi- um babeo dhsolvl et esse cum Christo. Ik verlang ontbonden te worden en met Chris tus te zijn." Die wonsch is zijn vervulling nabij, want Maria, Jezus Moeder, komt hem, haar kind, tegemoet. Hij ziet haar in de deur zyner kamer, en terwijl hjj naar de plaats der verschijning hecnw(jst, roept hij in geestvervoering uit: „O ziet, zietf" en vervolgt dan „Wees gegroet, Maria! Maria! ween gegroet"! Het i» het laatste woord. Nu omvat zjjn linkerhand de brandende waskaars, het sym bool des geloofs, z(jn rechter omklemt het kruis, het teek en der hoop en Canisius wacht genist en blijde de komst af van den Rechter, die zijn vriend is. En op hetzelfde uur waarop de Zaligma ker der wereld aan het kruishout stierf, wordt Petrus Canisius, de trouwe ijveraar voor Christus en de Kerk, opgeroepen om zich met ijZn verheerlijkten Meester te ver- eenigea voor alle 'eeuwigheid. Het apostolisch ideaal de instandhouding en uitbreiding van het Roomsche geloof, ia in hem als verpersoonlijkt, het heeft In hem meer dan in anderen geworsteld met de wer kelijkheid en is overwinnaar gebleven; het heeft hem gemaakt tot een van Christus’ Rijksgrooten en in de oogen zijner mede- menschen tot held en een heilige, wiens gezegende nagedachtenis zij thans met de hoogste eer bekranst zien. H Petrus Canisius, doe onder uw landge- nooten mannen opstaan die met denzelfdcn levensmoed bezield, uw werk voortzetten en leven van uw ideaal, „ofidat het weldra één schaapstn’ en éón Herder worde." rak ter In woord en geschrift en teekening, voor te «tellen al» bondgenooten van het te genwoordige kaplhili-me en militarisme (jnist op aan het Christendom ontleende motieven zoo scherp te veroordeel en). 4. De bespotting van priesters, godsdien stige gebruiken en van goede Christelijke ze- den en voorschriften «aa het kerkdijk gezag hieromtrent. 5. De propaganda voor 4e openbare school, los van den goibdienst, en in de meeste landen (In ons land bestaat op dh gebied de eenige uitzondering die echter in nare consequentie» nog niet altijd door de sociaal democratische ;x>litici wordt geëer biedigd) bestrijding van wettelijke gelykhehi van het bijzonder (confessioneel) onderwijs met het openbaar onderwijs. 6. Propaganda en de versprriijing van lectuur, tooneel en Nieuw Malthusiaansche practyken, geheel in strijd met de Christe lijke opvattingen van zedelijkheid. 7. Het pogen om bevrediging van geeste lijke liehoeften te schenken buiten den gods dienst en de kerk. 8. Het verzwijgen, vergoelijken, steunen of toejuichen van Kerkvervolgingen in an dere lanHen. 9. Vervalsching van aard en beteekenis der Kerkelyke feestdagen in de propaganda voor het socialisme. 19. Vervalsching der Kerkgeschiedenis, vooral van de geschiedenis der Christelijke tnhldelocuwen. 11. Uitbuiting van Christenen tegen bet Christendom en do Kerk. 12. Het misbruiken van de wettelijke macht, waar de gelegenheid hiertoe bestaat, om de Kerk en de iloor haar verdedigde be ginselen of tot stand gebrachte instellingen te bestrijden. V. Om eindelijk de socialisten zelf te bekee- ran (groep 2 gn 3 sub I) is 't nuttig: in ie-lere parochie een kern van flinke, goed ontwikkel»)* leeken-apostelen te vor- Otn mw vrucht te avbchlen aan de bekeu ring der socialisten moeten deze oorzaken worden weggenomen. Daartoe moet: 1. geheel het mystieke lichaam van Christus op aarde: priester, religieuzen, lee- ken. diep overtuigd, dat menscheljjke mid delen al'-'en niet» vermogen, den hemel een heilig geweld aandoen om door Mdden, off» rei., boeten, van God ta verkrijgen: de buitengewone genaden en ware apoetelen noodig voor de bekeering der socialisten. 2. M< t dcz« actie der katholieken „op Gol" moet gepaard gaan een sterke actie op tich telven, oplat priesters en leek en het evangelie van Jezus Christus stemU beter kennen en toe;uMcn, zoowel in hun ;>arti- eulicr al» in hun zakenleven. 3. Elnde’ljk Moeten de priester» door on baatzuchtige, ojtofferende. liefde het verbro ken contact herstellen en, met de leeken- apostelen, vol liefdevoll» voorzichtigheid la stipte gehoorzaamheid aan hun Bl«*chopf>en, maar tornier aantien van personen, dat evan- ge'ie verkondigen Hiervoor is gewenscht: oen heldere en eer lijke uiteenzetting van de leer »h*r H Hehrift, <los Vader» en der groote Godgeleerden over ito bestemming der tl)d<'1ijke goedereh. ook voor do gemeenschap, de strenge verplich tingen van hen, die veel bezitten, de zonde van verkwisting, ovemlaa»! en ergernis. Deze handleiding K moet worden uitgcïegid aan de leerlingen onzer middelbare en hooge scho len In bepaalde Congregaties en san allen, die later invlffrd kunnen uitoefenen op maat schappelijke verbeteringen. Tevens moeten deze personen er op gewezen worden, dat z(j zieh niet afz(j»lig mogen houden vanule kath. werken ter verbetering van den toestand IV. Om de uitbreiding van het kwaad te be lemmeren moeten wij: 1. de jeugd Winnen voor is noodig: a. kennis van de geboorte in rochie; het donpen (Relnilda werk); aantrekkelijk zoowel als uitmuntend god «dien stonderrich t d. aankweeklng van liefde voor het gods dienstig leven (godsdlen«toefenlngch voor kinderen, preekje», alg. H. Communie enz.); goed kath. ondbrwijs; f. tot in bijzonderheden af talende zorg voor het kind (R. K. Kraamverzorging, crè ches, verpli cgster», tehulren. kolonies, lief dewrken, patronaten, enz.) waardoor de liefde der Kerk duidelijk blijkt. 2 <ke volwassenen, die nog tot de on ren gerekend kunnen worden, behouden en tot meehelper» maken, door: a. godsdienstige middelen: volksmissies. Congregaties enz.; b. stoffelijke of gemengde liefdewer' en, R K Werklieden-beweiring m«t alles wat zij omvat, bouwvi-reenigingen, werkverschaffing, werkzekerheid enz. enz. In deze werken moeten priesters en voor name leeken ijverig en op duidelijk zichtbare wijze meewerken. naar R«ijkjavik terugkeeren 490 Kilometer achalddan nu den jeugdigen Iw'kesrling van zijn priester. Hij stond hedemaal allean. Maar dat zou nog erger worden. Vier jaar later, in 1979, werd de missionaris gedwon gen zich In te schepen naar Frankrijk. Nu had Gunnar niemand meer. Zou z|jn jong ge loof niet wegk w(jnea, langzaam af»terveat Zou hij zich staande weten te houden tegen over de heel* wereld, die ander» denkt en ander» wil al* hjj? Twintig jaren verloopen en niet een katholiek priester slaagt er In naar IJsland te komen Maar Gunnar bezit de stugge onverzettelijkheid der Noorsche volksnatuur; hjj weet, dat h| en hfj alleen d* waarheid bezit; h|j weet den weg naar het Hart van God, waar de kracht ligt voor den eenzame. Al» een bulten staander leeft hjj in zyy protestantsebe omgeving. Hy waa en bleef oen vurige kampioen voor de eene, war» Kerk van Christu». Hjj huwde en zQti vrouw koerde eveneens terug lot het ware geloof. Een familie groeide op, een katho lieke familie in het land der afgescheiden broeders. Nooit stak Gunnar Einarson zijn overtuiging onder stoelen of banken; dez* eerlijke rondborstigheid verwierf hem de achting en den eerbied zyner medetnensebea en zijn naam werd bekend ia het heele land Toen hem op zekeren dag de tijding be reikte, dat in R( ykjavik wedetom een pries, tor verblijf hield, aarzelde hjjv geen «ogen blik. Hy verkocht wat hfj bezat en reisde naar de hoofdstad om dicht bij zyn Eucharis- tNchen God en zijn priester te zyn en zioh geheel te kunnen wijden aan het werk, waarvan IJsland'» gbluk afhangt, den terug keer naar Rome Toen Kardinaal van Roesum IJsland be zocht, ging zijn weg ook naar Einarson, den grijzen held. De Paus hoorde zooveel van hem. dat Hij hem wenscht* te zien. Gunnar kwam. In het heilige jaar bezocht hij Rome. ol liefde nam de Paus tjom op, onderhield zich vaak met hem en aond den gelukkige terug naar zijn land met Zjjn zogen, Enkele weken later ksam op hot verre eiland'ile Pau-elijke brief aan, die hem tot ridder sloeg. Gunnar Elnarson is een w,are ridder van Christus. Hes ataaa dt Soc Democraten practi«ch tegenover den Godsdienst? Te l'trecht wordt op Maandag 5 Septem- l>er a.«. do jaarvergadering gehouden van >le apologetische vereenieging „Petrus Canl- «lua". In die vergadering zullen twee inleidingen worden gehouden, n.l.: I. Hoe staan de Boe. Democraten practisch tegenover den gods dienst?" in te leiden door den Iloogedclgo- «trengen heer H. Hermans en 2 ,.W»t kan worden gedaan vtjor de l*ek»*«ring der socia listen in te leideh door den Zgereerw. Pater II. van Ruth 8. J. Omtrent de stellingen, welke de inleiders .zullen verdedigen, meldt de „M»b” het volgtNidei Hoe «taan de sociaal de moy ra ten practioch tegen over den godsdienst? In zijn inleiding zil de heer Henri Her mans de volgende «tellingen verdMigen: In tegenstelling met bet zuiver economisch socialism»- in Engeland en Amerika, steunt de sociaaldemocratie vat> het vasteland even als het communisme, nog altijd op de leer van Marz, door Paus Leo XHI en vele an dere Katholieke sociologen van groot gezag hcrhaaldeljjk, zoowel om hare wyügeerige als economische stellingen, veroordeeld. H Terwijl de communisten echter openlijk verklaren „Godsdienst i» opium Voor het volk", trachten de sociaaldemocraten, om redenen van tactiek, het anti-god»dien«tig karakter van hun leer zoov»-el m«gelijk te verbergen. Velen hunner verloochenen dit zelfs en schuiven bjj bun propaganda op den vóórgrond het economisch sodali-me: d* verdeeling der goederen volgens een systeem van gem»*en»chappel(jke handeling In plaat» van volgen* een stelsel van wedstrijd. IH. Deze tactiek, zoowel door de 8. D. A. P. al* door hare vakbeweging (de z.g. moderne) gevolgd, kan echter niet verbergen den wa ren aard van het Marzbme, zooals deze wordt geopenbaard door de volgende, by de sociaaldemocratische propaganda waar te nemen feiten: 1De voortdurende propaganda van het socialisme al* een wereld- of levensbeschou wing. 2. De verdediging, al* leerstelling, van den klas-yinstrijd. 3. De stelselmatige miskenning en ver- valsching van het Christendom en de Kerk, door deze, zoo geheel In strijd met haar ka- j

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1927 | | pagina 15