«MIDWORD OPENIIfG^i van de nieuwe zaak In Comestibles, Delicatessen en fijne Vleeschwaren, T. TERLOUW, Officieel Kerkbericht Tweede Bhd Vrijdag 23 September 1927. van het De H. Bernardus en de Alkmaar. H. Petrus Canlslus. De Marteldood van een Missionaris. „Noord-Hollandsch Dagblad”. Soharloo 17 Telephoon 32S Uit de Congo-MIstie. d< (Vervolg). perste van Ti .n!" dacht en bad ik gemoed schoot vol Ml. - maal beperkt, en gedoemd „streven” naar het volmaakte Toch is het bereikte geweldig tijd konden i mart niets ai geeselden asnhou- de bebloede lichamen, ie bespotten hun •pgelieU Waren en een eind grondlagen; gelukkig ton het priester- schreef. Acht de „beschaafde"’ weteld. welke zot in beweging werd gebracht, naar aanleiding van de terechtstelling van Sacco en Vanzet ti, thans geen redeii^fot pmt«st aanwezig? Van de communistische wereld spreker. we maar niet eens. we dan ah kleed, en niets meer terugvond onder die vele puinhoo|>en waar eens hun woningen gestaan hadden. En ie weenden óók, de zwartje», nu ze geen huis meer hadden, geen kleed, geen deksel, niet» meer! Geliefde lezers, riet ge ons «taan en gaan in dien laten avond, Ijjk vader» met hun kinderen, wien alle» ontroofd en afgen tmen I», terwijl nergen. een reikende hand f» om hulp te bieden, onderkomen te verachaffen aan de arme Inwoner» der zoo gehavende, vernielde miwie? Waarheen met <1» doopmei»je», met de schooljongen», al» er self* maar amper plaats te vinden ia om on» tegen kou en natheid te beschermenl Haart geen uitkomst was er te vinden, en te trillen lyk een riet •tonden de negertje» rondom ons met ga penden mond, ongedekt, ongekleed, 't Ging toch ook niet ze allen bjj ons onderkomen te verschaffen! Gedacht, gepraat, eerder nog moest er gehandeld worden, vant 't werd laat reoda! D» doopmeixje» werden dan ge- sonden naar de dichtstbijzijnde en gaaf ge bleven hutten; de jongens zouden wel in ons huis tien te plaatsen. Waarlijk die nacht heeft me v I tranen doen storten om de armoe dier t wart je». Ze lagen in mijn kamer of hutje met tien tallen op oen naakten, killen grond met en kel één deken van de twee die ik bezit, over hun naakte, koude loden. En te klaagden niet; ze vonden 't best zoo van mij; ze zou den nu wel slapen, kreeg ik voor antwrxrrd, ik mocht genist z|jn. Geliefde lezer», graag brengen wy ook dit zware offer, dat onze missie en bevolking door den geweldigen storm van dien Vrijdag getroffen lier-ft, by de vele offers, die eiken dag, elk oogenblik zelf», van on» verekcht, gevraagd en gevergd worden, tot zegen dier arme bevolking en tot heil der H. Kerk. (Haag willen we dagen armoe en pijn lijden als gevolg van ed vernieling van wat zooveel zweed, werk en geld gekost heeft: doch de moed laten zinken, neen, dat nooit! De Heer heeft gegeven, de Heer heeft genomen, Zijn H. Wil zjj gezegend Met nieuwen moed heb ben we anderendaags de hand aan 't werk gslagen en zyn begonnen van voren-af aan op te bouwen, alleen betrouwend op God en de liefdadige zielen uit Europa. Van 1563 tot 1565 trekt Canisius van Augsburg naar Nederbeieren, InsbrUck, Witrtenberg. Paus Plus IV in 1565 al» legaat naar verschillende DuiUche vorsten, om de afkondiging der besluiten van het concilie te bespreken. Met deze belangrijke zending belast, kwam Canlslus te WOrzburg, Aschaf fenburg, Mainz, Coblenz, Keulen, Kleef Nijmegen. In deze laatste plaat» door prediking, armenzorg en voorbeeld zooveel goed, dl bestormd» het volk de katholieke mkuile en plunderde kerk en gebouwen. De twee ge vangenen wer<ien naar het schoolgebouw ge voerd, daar kregen ze wal rjjst te eten ea werden vervolgens per boot hier naar K- rechtshof van Wan an gezonden In twee boo ten volgden de studenten, hun professoren en d» voornaamste leden der plaataeljjke sov jet. Ze landden avond» tegen tien uur. Ik wa» reed» te bed. toon ze mjj kwamen roepen. Aanstond» begaf Ik mjj naar het ge rechtsgebouw, maar kon daar niemand te zien krijgen. Wel ontmoette Ik bjj de poort den knecht van den eerw. heer Hou. Bleek, ontdaan, de handen achter den rug gebon den. liep hij tusechen 2 gewapende geleider» in. De arme jongen herkende mjj en knielde zuchtend voor mij neder. Om niet te zeer de aandacht op mjj te trekken, wilde Ik geen naar Aldaar de in het gedrang gekomen Kerk, en bewaarde er door raadgevingen aan Een Stormavond over Monga. De Reptember-afleverlng van „Kruistri omf' bevat een interessant schrijven van den missionaris pater H. Cuypers 0.8. C., waarin hQ verhaalt van de verschrikkingen, teweeg gebracht door een onheilspellenden stormavond over «ijn misalrstatie. Aan dit schrijven ontleenen wjj het volgende: Vier maanden lang, zonder poozen, dag op had ze gegloeid, gebramL gestoken-, 'rikaansche zon. Allo» wat t oog ont waren mocht, sprak duidelijk van overhitte, en de boomen en struiken, die hun bladeren niet meer groen konden houden, en de we gen en paden, dia, l*k 'n gekerfd lichaam, open en met diepe geulen doorsneden lagen, toonden duidelijk, dat ‘t alle» snakte naar regen on verfrlnsdilng. Hij zou komen, de stormavond, brengen ‘t lang verbeide water, drenken de uitgestrekte wouden, landen en braakgrond, maar niet zóó hadden w|j hem verwacht noch gewill. 't Was op dien Vrijdag van 28 Januari: k zal hem niet licht vergeten, 't Had meer dan naar gewoonte gepikt en gebrand dien na middag; ook de lucht gaf dra teekens, dat hot vandaag zou gemeend z|jn. Valt de avond gewoonl|jk rond 7 uur plot» In, vandaag kon ik om 6 uur tonder flauw kaarslichtje de oefening van den H. Kruis weg niet meer voorbidden. Nooit heb ik de twaalfde statie zoo schoon begrepen en ge voeld'! Ijk dezen keer, nu we ze overwogen, terwijl bulten de donder ratelde en de blik sem flitste en alle» in een ongekende duister nis gehuld was. 't Leek me zoo zuiver die groote dag, waarop Christus voor ons eens stierf. Na de oefening liep de kerk loog en de zwartje» stoven uiteen, elk naar zijn hut. De lucht In 't Noorden zag pikzwart, dreigde met een geweldige bui. 't Huilde in de verte door dien donkeren avond over wouden en velden, terwijl de bladeren ronddwarrelden door de lucht, 't Moet vol rumoer zitten daar ginder dacht Ik De storm kwam naderbjj; we zagen, hoe hQ de bladeren, takken en stof omhoogstuwde en hoe n es dwarrelend door elkaar vloog. Alle» wat h|j onderweg te pakken kreeg, moest mee, willend of niet. Rondom ons, in de boaschen, hoorden we de boomen dreunen en kraken. Nog één sprong, en hü zal nader met ons kennis komon maken en by on» z|jn op de missie, die tegen een berg verscholen ligt, te midden van eeuige inlandeche huttekens. Bij 't zien en hooren dachten we met angst aan onze schooljon gen en doopmeiajee, wier huizekens 'n vijf minuten verderop liggen. Opééns 'n gewel dige rukwind, gevolgd door een dito gekraak achter on» hui», en eer we van schrik beko men waren, hadden de boy's ons al jankend gemeld: l’ére, 't magazijn ligt voor den grond” On» hart bonsde en botst», terwjjl de storm buiten rammelde en spek takelde en ook ons woonhui» trachtte omver te werpenl Een nieuwe angst greep on» aan, toen al de schooljongens tierend en schreeuwend mel den kwamen, dat al hun huizen en scholen door den storm o; verder voor den der persoonlijke ongelukken! En ze kwamen schuilen dicht bjj de Pére», in ons huis, alsof ze zich daar veilig waanden! 't Koud zweet brak ons uit, toon we ook ons huis zagen heen en weer geschud, en deuren en venster luiken tegen elkander hoorden klapperen en bonken. 't Nam eerder nog toe in geweld dan af, 't stormde geweldig. Donder en bliksem, onbeschrijfelijk 1 De regen viel bjj stroomen, gemengd nu en dan met dikke klonten hagel, 'n Nieuw gehuil klonk door de lucht; ook 't buis der doopmeinje» lag te pletter! „Heer, red ons want wQ vergaar’” onwillekeurig. en myn L b(j zooveel ellende en vernieling. Vol angst bezag de een den ander, men schoof wat b(j elkaar, in bange afwachting van wat er nog ging gebeuren Do r varanda deuren en vensterreten kwam de wind, die steeds heviger loeide, schudden en beuken tegen 't strooien dak, dat op zijn beurt mee danste. By lederen ruk werd er 'n gat in 't dak geboord, zoodat weldra regen en hagel binnendrongen. On» hui» stond werkelil' te wiegen op zijn palen, het dak boven ons hoofd kraakte. Op een gegeven oogenblik zei ik: „in Gods naam er uit”; ik dacht dat het huis ineen viel. Met al ons hebben en houden, gevolgd van 'n huilende menigte schooljongens en doopmeisjes, v'chtten wjj naar buiten. Do regen en hagel kletsten on» koud te gen het lijf, het geroep der zwarten en 't ge huil der beesten, die ook al dakloos waren, ging ons als een lans door 't harte. Immer door rukte en trok de storm; boomen, bal ken en daken zagen we begeven en hoorden we onder hevig gekraak neerstorten. terwijl het doorregende alsof het met bakken uit den hemel werd gegoten. Zoo bleven we staan in dien donkeren avond, in dien immer vallenden regen, dicht by elkaydor, twee volle uren, met de droe vige gedachte, dat al het werk, de offers en moeite van vele jaren, in één avond ver nield en verwoest voor den grond te pletter lag! En de storm kon zich van plezier niet inhouden, joelde en loeide door de boomen. Hy sprong en danste over velden, daken en liosschen Rond en over ons heen zweepte hy 't water, rukte de bladeren en takken van de boomen en 't stroo van de daken dat als dronken door de lucht voortholde om verder met 'n geweldigen slag neer te smakken. Zoo bleef het doorstormen drie volle uren. 't Wae rond 9 uur, toen dc storm zyn kracht scheen te verliezen, en elders dreef om ook daar, wie weet verwoesting en ver nieling aan te brengen. Tn galop spoedden vvy ons terug naar huis; maar helaas! welke vernieling, welke verwoesting moest hier ons oog aanschouwen! Al onze gebouwen haast lagen tegen den grond: bergplaatsen, stallen voor vee. woningen voor boy’s, doopelingen en schooljongens, en zelfs ons eigen woon huis leek slechts een oud, versleten, uit gediend, onbewoonbaar hutje meer. 't Weende in ons hart by die droevige aanschouwing! ’t Weende nog meer, toen ik met die arme, lieve schooljongens op zoek ging om 'n stuk mat als bed. 'n stuk doek knecht levend begraven. In de provincie Kiang 31 (China), waar de lazaristen werkzaam zyn, hebben de missiot narissen niet alleen te lijden vaa soldaten en movers, maar ook, misschien nog net meest, van de plaa'aelyke sovjet, de studen ten. Een brief uit China bracht o >k dezer da gen, bljjkens oen correspondentie aan de „Msb.”, een merkwaar lig vzrsl.tg vin den eerw. Heer Nuzzi, c. m. aan monseigneur Ci- cerl, c. tn., over het lijden en den b*Mend< od van den wereldgeest 5)ke H >:i .-n dien» l»< y. Het schrijven luidt, vertaald ais volgt: Wanan (Kiang SD. 19 April 1927. Monseigneur! lederen Zondag vereenigdet zich de com munisten in de Katholieke kerk en onder voorwende el de léer van Ltniti en Sun Vat Sen te verklaren, hitsen ze hei velk op tegen de vreemdelingen e;. do Katholieke Missie. Op Paaachzondag, 17 April, w.ir-n hun woorden oproeriger en hun gedrag ergerlijke' dan gewoonlyk; ze l ongen iet woonhui» binnen van den bier Hou er. p’ ikb-n op alle muren revolutlonnaire biljedcr „Wee dege nen, dreigden zjj, die -loze bi’jetten verschcu- rrnl" De aanwezige Katholiek m wilb n zich verzetten, maar d? w or-len van ien heer Jtou brachten hen tot k.almt? !>en anderen dag aoor len de studenten, dat iemand enkele oprjiend» geschriften van de muren had afgseeneurd, en zij trekken vol woede naar de Katholieke Mis.dc. Onderweg ontmoetten zy den geestelijke en begonnen hem uit te schelden, doch zonder iets te zeg gen, ging de Eer.v. Hoer Itt-u xalm zyn wo ning binnen. De stmlenten wil len hem vol gen, eenige Kath-di .-ken, juist in de Mireie aanwezig, trachtten dat t<» beletten. Na een hevige woordenwi.<s .ie’ werd-n “tui nier, en katholieken hindgonntm; op een gegeven oogenblik kreeg oen student ten messteek in zyn linkerzij en noowel tit wond v .honkt niet levensgevaarlijk was zy was slechts I 3 A 4 c.M breed ei. diep gebreeuwd -n dc studenten aanstonds: ...Moor I, moord. Toen de priester vernam, -lat een «tudent gewond was. overza - bh •orstond het gevaar lijke van den toestand Hy zond zyn kaart naar den vader van den -.tnJent <n not digdc hem uit de kw<» :e vrien Ischanpelijk op te lossen. Deze weigerde. De priester begaf zich nu naar het gerechtsgebouw, om den manda rijn van eer en ander bp de hoogte te bren gen. Een bende studenten volgde hem en in het gerechtsgebouw namen zij hem gevan gen, ze bonden zyn handen en sleepten hem naar het publieke theater; boven op het too- nee! werd hij gebonden en bleef daar enkele uren het schouwspel der toeloo|<ende massa.' Dc knecht van den priester hernam de ge vangenneming van zijn heer, hij ging er heen, werd herkend en vast gebonden naast den priester. Onderwijl ruiden de studenten de men- schen op. Teg>*n drie uren in den namiddag En daarmee hebben wy bet leven ge schetst van deze twee grootsche figuren in Gods Kerke. De overeenkomst ligt in de strekking, de doelstelling van hun beider werken en streven; en die strekking kan pas geïnduceerd worden uit het passend aantal feiten: daarvandaan de misschien wel wat overstelpende veelheid van bjjaouderheden. Wat hun karakter, hun intiem zieleleven be treft, ook daar ontdekken wy eenige over eenkomsten, maar zjj zijn van ondergeschikt '“g- Hier volge een synthetisch elotover- zient. Beide heiligen-"hebben een teer godvruch tige moeder gehad die een blyvenden indruk beeft geprent in hun ontvankelijke kinder ziel. Buitengewoon begaafd, maken zij bel den schitterende studiën. Bernardus, de Eranschman, die middeleeuwer is en blijft de gemoedsmenech; de man met het warme *rt; overtuigend en leidend door gevoels argumenten; uitend, gloeiend hevig zijn ver- ntwaardiging, smeltend tonder zjjn liefde, ankoaarheid, medelijden; één groot hart ■noppend nog voor ons in het rhythmo van •fin magnifiek Latyn. Canislus, de noorder- en deed hü stichtend voorbeeld zooveel goed, dat het, zegt Pa ter Meijer O. P., voor een groot gedeelte aan hem te danken i». dat d» Njjmeegv.he katholieken in de ware uren van kerkvervol ging, die weldra voor hen zouden aanbre ken, zoo feel geestkracht en geloofsijver aan don dag legden. Canlziu» trok van hier uit verder naar Xanten, Munster in Westfalen, (tanabrück, Dusseldorf, om zich overal bij bisschopp«ii en wereldlijke vorsten met ijver v»n «Ijn taak al» pau«M!jk legaat te kwij ten, totdat hjj vanuit Rome bevel kreeg den rjjksdag te Augsburg te gaan verdedigde hH rechten der H wijze gematigdheid, en Paus Plu» V den godsdienstvrede, In 1566 word Canislus gezonden om graaf IHrich vonHelfénatein. heer van Wiesensteig in 7.h«t katholieke geloof te onder- ricM^owat hem buiten verwachting geluk- t3»<nu nog ia dit landje als een katholiek» Oase te midden van het nrotostansche Wur- tenberg. Intusaehen predikte hij veel; hü woonde de diocesane senode van Augsburg 1>Ü; hjj rel»de naar Straatsburg op bevel van Rome om Erasmus van Limburg Blsschop te bewegen een geschikten coadjutor met recht van opvolging te henomen, will men in Rome beducht was voor, een ott^Hukklge bisschopskeuze. Intusschon arbeidde Canlr slu» niet alleen In woord maar ook in go- »<-hrift De eerste protestantsehe kerkdijkge schiedenis, ie Maagdenhurgsche Centuriën, moest weerlegd worden: de eenzildighdd on hartstochtelijkheid van dit werk moesten aangetoond worden. Paus Plu» V gelastte hjj monde van den generaal der Jezuïeten, Caaislu» om, zoo al niet het geheel» werk te weerleggwn, dan toch sommige plaatsen stevig onder banden te nemen, en de onbe trouwbaarheid en ongeloofwaardigheid van den schrijver aan het licht te brengen. De heilige wijdde zich mot al zijn krachten aan die taak; hQ wilde iets buitengewoons le veren. 7.fjn plan wa» om door middel der drie groote figuren uit het evangelie, n.l Joannes den Dooper. Maria en Petrus, aan te toonen dat de schrijvers der Centuriën de betekenis der H. Schrift verdraaiden. Het eerste deel verscheen in 1570. Hot tweede, over de H. Maagd, dat oorspronke lijk alleen tegen de centuriatoren bedoeld wa», groeide onder de voorbereiding en sa- menatelling boven den eersten opzet uit. ea werd een volledige Mariologle in vjjf boekee De H. Bernardus, die groote vereerder van Maria wordt dikwijl» door Cani.sius gereci teerd. Het derde deel, over St. Petrus, i» nooit voltooid geworden. De twee echter bereidden Canlslus een onsterfelijken naam als schrijver. Canlslus werd aangewezen als hofpredi- kant to Tnsbrflck h|j aartshertog Ferdinand II. en bekleedde .dien poet een paar jaar. Zijn toen gehouden preeken zijn in manus cript bewaard. Men vroeg de hulp van den heilige in allerlei zaken; en, zooals St. Pau lus trachtte hij alles voor allen te worden. Hy wa» de raadgever van Paus Pius V tot aan dien» dood Gregorius XIÏ schonk Ca- nisius hetzelfde vertrouwen. In 1574 trad Canislu» weer als predikant te InsbrUck op. Tn 1576 was Canisius op den ryksdag te Regensburg als raadsman van dc pauselijken legaat, cardinaal Morone. Nog steeds predikte Canisius op verschil lende plaatsen, totdat hij In 1580 naar Frei burg In Zwitserland werd gezonden: hij pre dikte er geregeld in de Nicolaaskerk. De H. Canisius stierf te Freiburg in 1597. De verdiensten van den heilige zijn ook door andersdenkenden erkend; zoo werd hij b. v. door Heinric^ Pantaleon. Pnotestansch geneesheer uit Bazel, opgenomen in het Hel denboek van het Duitsche volk. onderworpenheid ge tuchteloosheid St. Canisius in de XVIde eeuw: een der meeat tragische eeuwen van de wereldgeschle_ denis. Het door onze moeder de H. Kerk traagzaam verworvene, de moeizaam opge- bonwdo christelijke beschaving, het re*ultaat van eeuwen llefdevol werken, werd door eigen kinderen stukgeslagen, uitoengerukt, versplinterd: wil zien het nu achteraf met weemoedige zekerheid, al noemden de ver nietigers zich ook christenen, ja hervormer» van het christendom, al zei'len zQ ook hrt goed t.< meenen met H. Kerk, toch, en daar ligt hot schrijnend tragische, toch heb ben zij <kior hun „hervorming” aan de wer-ld niets gebracht dan oen id»uw heldendom, on- n leirelifk veel erger dan hot oud», omdat hot intrad na <en per! -de van war want vcnt-christelijke beschaving. O die XVIde eeuw met die schijnbaar plotselinge, schijn baar ongemotiveerde massale afscheiding aH gevolg van betrekkc'ijk geringe oorza ken. en «laarom zoo treurig-traglsch; o°n krachtige reactie werd In den beginne ni< een» noodig geacht. Maar dit alles wa» schijnbaar plotseling, schijnbaar ongemoti veerd: verborgen ontbindende krachten werkten reed» eeuwen hun gehe4a vernieti gend word; na bet hoogtepunt van de XïTIe eeuw, wa» met een betrekkelijken bloei van de XTVde het verval van de XVdo gewel dig. Het is hier niet de plaat» om or over uit te weiden: maar ai» wjj denken aan Re naissance en Humanisme met hun1 hel-ten- ■chon opzet, aan de ..ontdekking v»n het individu", aan de Ingrijpende verschuiving In de hiërarchie der waarden, etc. dan Is de XVIde eeuw voor on» een opgelost raad sel: het instorten van iet» dat reeds lang was onderin jjnd. In die eeuwen hebben zy g» w erkt, St. Ber nardus en ?t Canisius, g<leden, gestreden en ovcrwonneii. Op concilies, synod <n mi vrtgadvringen w'f*ten en zwoegden tij voor onze II Moeder: St. Bernardus te Etvnpe», Reims, Sens, Luik; St. Caniniu» in Trente, Regensburg, Worms, Augsburg, Insbrflck. Pal stonden zy als d< verdediger*der kerke- Ijjke rechten. Beidén reizen zy half Europa af om de be dreigde eenheid der' Kerk met alle hun ten dienste staande krachten te vwded'gen <n te beschermen; zij nutter, zich uit om door woord en geschrift, door smeeken en bedrei gen, door vootbe»’.d en onderrichting te ar- leiden aan hun levenstaak; zfl laven ,h'in dorstige eeuw met den passenden dauw: de myetische opuscnla, de brieven, de sermonen van St. Bernardus; Van St. Canisius de pree ken, den catechismus met zijn verregaanden invloed in een tijd van scepticisme en vrij geloofsonderzoek, het overweldigend werk tegen de ceyturiatoren; zjj «tichten kerken en kloosters om leeken en geestelijken deel achtig te maken aan hun machtig idealisme; zjj verspreiden als een stortvloed over de wereld: de prachtige liefde van hun groot» menscheiykheid. den gloeienden ijver hun heiligen ziel. En de resultaten zijn groot geweest. Mat het nu waar zjjn dat het succes van deze twee nobele mannen maar betrekkeltjk was tijdelijk: het menschelijk pogen is nu een- 1 om altijd maar i te blijven. o en geleid; St- Bernardus heeft de H. Kerk” gevoerd gedu rende de bange dagen van het weetersch chisma; hij heeft de crisis van de hierboven geschetste Vilde eeuw opgelost ten joedn. St. Canisius heeft het geloof van den H. Bo- nifaciue in Duitschland beschermd; hij heeft in den chaos van de XVIde eeuw gered wat nog te redden was 0 St. Bernardus, St. Canisius, gij zwoe gers en werkers voor den Heer, wy bewon deren uw grootsch leven, wij brengen hulde aan uw onuitputtelyke werkkracht; zegen one in den strijd om het Ware en het Goede. P. Dr. ANSELMUS VAN HOOFF, Rector van het St. Bernarduscollege Pey-Echt (Lb.). hng, de Jezuïet, is d» verstandsmensen, <la doejbewuste Intellectualist, dwingend met onverbiddelijkheid van argumenten overwel digend z(jn tegenstanders met da logisch» kracht van z|jn preeken. de lyetematiache strengheid van zijn catecnlamu». Belden hebben zij ingezien dat de H. Schriftuur, het boek der boeken, voor hun anoetelwerk van diepgaander invloed moest zyn; dat de zalving van God» woord de won- •ien van hun veritlttorden tjjd moest heelea; dal de geweldige gebeurtenissen en voor beelden vaa den Bijbel als spiegel» voor hun t|jd konden gelden in deze wereld waar im mers niet» nieuw is. Daarom was dan ook «Kir beiden de H Schriftuur het machtig middel bjj hun levenstaak. Voor beiden hebben de kerkelQke wsardlg- heden O|x*ngr«taan Maar belden hebben zQ In hun ootmoedigheid gemeend er niet op in to moeten gaan, waarschijnlijk ook intuïtief voelende dat zjj ander» een beperking zou den stellen aan de hun door God opgelegde taak, die alle»-omvattend, universeel, zonder grenzen moest zijn En zoo komen wjj aan hel hoofdpunt: St. Bernardu» en St Canishm zhn beiden do zwoeger», de werker», de ztryder» en over winnaar» in de moeilijkste crisistijden der H. Kerk; de heldenfiguren die aan de kruis punten der Geschiedenis aan de menigte lei ding en richting wisten te geven. St. Bernardus in de Kilde eeuw, de eeuw der groeiende christelijke beschaving, de eeuw waar de West-Europee»che maatschap pij voor het groot dilemma van het levens raadsel werd geplaatst, de eeuw die een der toppunten in onze cultuurgeschiedenis heeft voorbereid en mogelQk gemaakt, 1» 'e»w der angstwekkende tegenstrQdlghel'm: be- geenteringvoll» kruistochten en hartstoc'ito- lijken opstand tegen het pausdom; heldhaf tige prtesterdeuirden en weerzin wekkende verlaging van <1en grrstelijken stand: naïef geloof en gersriineerde kcltcrschheld; blinde en weerg»lon»-hoogmoedl- onderhoud met bem hebt>en en ging naar de zeal, wsar men den priester aan hef vonnl»- sen was Ik hoorde hem juist ontkennen, den aanstoker van den moord te zijn on zag hoe de gerechtsdienaar» on studenten op het ontbloot» lichaam sloegen, terwijl de aan wezige communisten in hun handen klap ten. De eerste slagen reed» vielen zéé hard, dal het bloed van hot slachtoffer In 't aange zicht dor naast» toeschouwers spatte. Gedurende dit verschrikkelijk lijden riep de prieeter «len Zoeton Naam Jesus aan. Dan volgde zyn knecht, die beschuldigd werd den moord gepleegd te hebben. Hij on derging hetzelfde, misschien nog erger lot. De blinde slachtoffer» werden daarna de ge vangenis ingedragen pijn en wonoen maakten hun het loopen onmogelyk. Onver- richtcrzake keerde ik naar mijn woning te rug, waar ik streng bewaakt werd. 20 April 1027. Mijn lijden is groot, de krachten begeven mij, toch wil ik het droe vige verhaal voltooien. De prieeter en zijn knecht, Ix> Sili. zijn vanmiddag omstreek» twee uur ter dood gebracht. Het bloedspel heeft enkele uren geduurd. In den morgen werd een algemeens communtaton-vergade- ring gehouden van werklui, boeren, vrou wen, maar vooral studenten. Hun getal schat men op enkele duizenden. Daarna riep men de gevangenen om hen naar de plaat» van tores'htetolllng te brengen. De heer Hou wondde ziek nog een» naar don mandarQn en vroeg bem om hulp en recht. Als ant woord sprong de rechter op. vloekende ging hjj den nrieetor te IQf. sloeg hem. verscheur de de kloeren der gevangenen, zoodat zf byna naakt «tonden Ziende dat h|j hier op aarde geen recht te verwachten had. richtte de priester z(jn blikken ten hemel: „Jezus, Maria, Jozef, redt my!” riep hQ, daarna be gon hij oen gebed, dat slecht» met den dood eindigde. Do studenten en professoren, die de ge vangenen begeleidden, den<1 gevangenen: GQ roept Jesus, waarom komt Jesus u niet bevrijden? GQ wordt gedood, waarom nog gebeden?” Op de plaat» der terechtstelling knielde de priester, twee kogels worden hem In *t li chaam geschoten, eerst na uren van vreese lijk lijden overleed hQ. Van de twee kogels, voor den knecht be stemd. miste één doel en de ander drong slechte door in den linker schouder Toea later de doodkisten gebracht werden, waa de boy nog by volle kennis en sprak nog. De han len van den priester werden losge- maakt om hem in de kist te leggen, doch de studenten lieten niet toe. dat men den jon gen bevrijdde. Gebonden werd hy in de kist gegooid en soo.levend begraven. Slecht» weinig zand bedekte de kisten en getuigen hoorden nog van onder den grond den jon gen uit zijn kist zuchten. Mijn grootste smart is geweest, dat ik de gevangenen niet heb kunnen zien, want zelf zat ik gevangen in mijn huis. Wel ontving ik hun bebloede kleeren en ik kuste ze als relieken van martelaren. Van morgen tot aan den dood onzer dierbaren viel oen hevige stortregen en het stormde vreeeeliik. „De hemel is verontwaar digd over het doen der communisten." zuch ten zelfs de heidenen: maar «Ie studenten hoonden. ..of het den hemel behaagt of niet, dooden zullen we hier!” Toch heeft het slechte weer hun lilden vee) verkort en do ergste en ook v* algelRkstc folteringen der Ch'neezen zijn hun gespaard De schrijver voegde bij dezen brief laatste Latiinsche briefje, dat de martelaar. I.em uit do gevangenis Het luidt. „Om miin liefde tot Christus en dc christenen hebben die duivels mij gevan gen gezet. In den nacht van is April heb ik twee maal 50 slagen gehad Wees niet be droefd. Vader, ik ben bereid tot den mar teldood. maar, vraag den christenen. God t» biild *n. mij sterkte te geven In het paradiis, genietende van het eeuwige geluk zal ik z« wederzien. Mijn handen zijn gebonden, l'w nederige dïenaai J, HOU” Aan d<-n achterkant van het briefj" staat nog: „Wen tehang (een afvallig katholiek) poogt m» tot af val te brengen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1927 | | pagina 18