Officieel Kerkbericht It I VRIJDAG 30 SEPT. 1927. - De H, Petros Canisius, als leider der Contra-Reformatie in de Duitsche landen. t5aby*artikelen. Depot Nutrioia. van het ,,Noord-Hollandsch Dagblad” Tweede Blad P. PLACIDUS, O. M. Cap xich een e* xgne hoogstaande waren: godsdienstige vorming van het volk, l i xoo’n Duitsehland. Het werk van den H. Caaiaiue heeft du» de t(jden overleefd en met dankbaarheid en vertrouwen xal het tot zjjn heiligen bescher mer blijven opzien, dien het met volle recht als den tweeden Apostel van Duitsehland kan vereeren. K ^7-. - Spenen Fleseohen. Verbandwatten. V erb andgaz en. Zalven Oor ep on»)» Baby aponafea Stuiipoeder Boorwater. Giyoerine spuitjes. Voedingsmiddels»». Alle soorten kindermeel *1 bost sa bMHJkst b|| CENTRAAL OROSMST „Het Groene Kruis** BOOGZIJDK RCHAGBOj Onrustig als een woelige zee was de eer ste helft der 16e eeuw waarin de jeugd en <1e jongelingsjaren vielen van den H. Petrus Canisius; een periode vol van godsdienst twisten en oorlogsrumoer. Want keizer Karei V voerde geheel zijn regeering die hjj in 1520 in Duitsehland begon, een onafgebroken strijd om de suprematie van het huis Habs burg in Duitsehland, en om daardoor de he gemonie van Duitsehland door geheel Euro pa te vestigen; maar voor den keizer was met dezen strijd onafscheidelijk verbonden: de handhaving van de eenheid der Katholie ke Kerk tegen de aanvallen van Luther en de rijksvorsten. Zonder twijfel hebben al deze groote gebeurtenissen een diepen in druk gemaakt op het jeugdig gemoed van Jen H. Canisius; toch werd hjj niet, als ve- •en in die dagen door den grooten stroom meegesleept, dank de godsdienstige opvoe ding in het ouderlijk huis. Want kenmerkend ie het voor de groote deugd van den Heilige, lat hij temidden van het diep verval van geloof en zeden van zijn tjjd zich op 19 ja rigen leeftijd door de eeuwige gelofte van zuiverheid aan God toewijdde. Een echt godsdienstige opvoeding was wel het kost baarste wa( de ouders, vooral in zulk een tjjd aan hun kind konden schenken; maar ze gaven ook aan den H. Canisius een de gelijke wetenschappelijke vorming medê^ Naar de zede van zjjn tijd kreeg de Heilige te Nijmegen een humanistische opvoeding; ver volgens begon hjj te Keulen zijne philoso- phische studiën, die hij in 1540 met den titol van doctor in de tusschen had de philieophie bekroonde. lu ll. Canisius nog den tijd gevonden om te Leuven de colleges in de rechten te volgen. Daarna maakte hjj een begin met zijne theologische studiën, maar hij heeft echter de voltooiing hieraan niet afgewacht, hjj begon tegelijk met zijn Apos- tolischen arbeid; het was al temidden van drukke werkzaamheden, als hij n 1549 aan de universiteit van Bologna den doctorstitel in de theologie behaalde. Zoo had de H. Canisius zich uitgerust met een grondige wetenschap. Hij had uitgebreide kennis der H. Schriften en der H. Vaders eigen gemaakt en was doorkneed in de positieve, zoowel als in de scholastieke theologie en was terdege op de hoogte van de Protestantsche litteratuur. Maar wat dexe wetenschappelijke vorming vooral waarde geeft, hij bezat de eigenschappen om deze uitgebreide kennis vruchtbaar te maken: de Heilige vereenigde waardigheid en slagvaar digheid in de polemiek met degelijkheid, vroomheid welwillendheid en grooten zielen ijver, eigenschappen die den waren apostel kenmerken. De H. Canisius had intusechen een ge- wichtigen stap gedaan; «den 8en Mei 1543 werd hjj door P. Faber te Mainz opgenomen uitstekend »erk voor de Contra verricht heeft. Niettegenstaande zjjn veelomvattend Apos tolaat van onderwjjs en prediking, kon deze buitengewone werkzame man nog geruimen tjjd afzonderen voor schrifteljjken arbeid; en hier was zjjn invloed niet minder vruchtbaar. In samenwerking met andere geleerden be zorgde de H. Canisius een uitgave der H. Va ders; doel was om de dwaalleeraren en dwa- lenden tot de zuivere bronnen der eerste Christelijke tjjden terug te voeren. De Hei lige verzorgde voor dit doel de uitgave der werken van den H. Cyrillea van Alexandrië, van den H. Paus Leo en later de brieven van den H. Hieronymus. Van belang zjjn ook zjjne polemische wer ken. Op last van den H. Paus Pius V begon hjj in 1567 met een werk ter bestrijding der Maagdenburger Centuriën, de eerste Prote»- tantsche Kerkgeschiedenis. Het zuiver histo risch gedeelte dezer bestrjjding liet hjj over aan Kardinaal Baronius; zjjn plan was om de dwalingen der Protestanten door een positief-dogmatisch werk te weerleggen. Het is drieledig opgezet en groepeert de verde diging der hoofdwaarheden van het Katholi cisme die door het Protestantisme werden aangevochten, om drie personen: de reent- vaardigmaking en de boete om den H. Jo- annee den Dooper, de Mariavereering van de H. Maagd Maria en het primaat in de Kerk om den persoon van den H. Peuus: jammer, omstandigheden verhinderden aem om zjjn verhandeling over het primaat te beginnen. Van het meeste belang en wereldberoemd is zjjn Kathechismus, waarvan in 1555 de eerste uitgave verscheen. Hjj was in dezen tjjd dringend noodzakeljjk; want het volk en vooral de jeugd op scholen en op colleges werd door Luthersche leerboekjes op een dwaalspoor gebracht; spoedig echter bracht de eenvoudige en heldere uiteenzetting der Katholieke leer in den kathechismus van den Heilige een geheelen ommekeer onder de jeugd en het volk; het verklaart genoeg, dat dit werkje vooral de woede zjjner tegenstan ders heeft gaande gemaakt. L. von Pastor zegt dan ook dat de Kathechismus van den H. Canisius al een bolwerk op zich zelf was tegen de vjjanden van het Pausdom. En in zjjn encycliek over den Zaligen Canisius verklaart Paus Leo XHI over dit werkje: „Door zjjn kathechismus is hjj 300 jaren lang de algemeens leermeester geweest van Duitschlands Katholieken, zoodat in den mond des volks: Canisius’ Kathechismus kennen, geljjk staat met goed onderwezen zjjn in den godsdienst". Zjjn Kathechismus is in verschillende talen overgezet, over geheel Europa, zelfs in de Missielanden verspreid. In verschillenden vorm en vertalingen be leefde hjj wfel 400 uitgaven. De Heilige heeft ook het Duitsche volk leeren bidden; zonder het gebéd zou zjjn arbeid weinig gebaat heb ben, daar was hjj in zjjn diepe nederigheid goed van doordrongen. Hjj stelde verschil lende gebedenboeken voor de jeugd en het volk samen, die tevens bewijzen zjjn van de vroomheid, van de godsvrucht van dezen heiligen man. De H. Canisius had zich voor de Katho lieke Kerk hoogst verdienstelijk gemaakt; de Paus heeft hem met de waardigheid van Kardinaal willen bsloonen, maar nederig bleef hjj dit weigeren; al vroeger had hjj den bisschopszetel van Weenen afgewezen. Zjjn laatste levensjaren bracht de Heilige te Freiburg in Zwitserland door; zoolang de levenskrachten het toelieten, bleef hjj door zjjn prediking en geschriften de Kerk dienen; in den dienst der Katholieke Kerk offerde hjj zich tot het laatste toe. Door ouderdom en ziekte uitgeput stierf hjj te Freiburg den 21 December 1597. Dit kort bestek laat niet toe om een vol ledig beeld te geven van den reusacbtigen arbeid van den H. Petrus Canisius; maar stel lig zal het den indruk wekken dat hjj voor zjjn tjjd de groote rol speelde bij de Contra- Reformatie in de Duitsche landen, die men gerust een „leidende" rol kan noemen. Zeker hebben meerdere zijner ordebroeders zeer gewichtige diensten in dezen tjjd aan de Kerk bewezen; zelfs komen andere orden de Jezuieten ih hun zwaren arbeid steunen; zoo heeft o.a. de nieuwe orde der Capucjj- nen vanaf 1572 met kracht en groot succes meegewerkt aan de Contra Reformatie in de Duitsche landen en elders. Maar voordat air deren de Kerk in haren nood ter hulp snel den, stond de Heilige al jaren lang met zjjn ordebroeders in de hitte van den strjjd. On der zjjn leiding werd een dam opgeworpeu tegen het voortdringen van het Lutheranis me in de Duitsche landen, werden de bol werken opgericht niet alleen om zich t» ver dedigen, maar ook om tot den aanval op het Lutheranisme over te gaan. Het voort dringen van het Protestantisme kwam tot staan, het verloor zelfs aanzienlijk terrein; én dit is het gelijk von Ranke zegt, wat den ^afkeer, den haat tegen de Jezuiten heeft gaande gemaakt. En als men in dit verband de gebeurtenis sen der volgende eeuw beschouwt, kan men ook eenigszins beseffen, hoe ingrijpend, noe verstrekkend de arbeid van den H. Canisius is geweest. De leer en voorschriften van het Concilie van Trente begonnen in Duitsehland diep door te dringen en als gevolg daarvan voltrok zich geleideljjk de scheiding der gees ten. Er ontstonden tegenstellingen: ’t Katho licisme tegenover het Lutheranisme; het Lu theranisme moest voordurend terrein verlie zen, het Katholicisme daarentegen nam in beteekenis toe. En als de verhoudingen steeds scherper werden, vormden zich van weerszijden machtgroepen. Einde 16e en begin 17e eeuw voelde zich het Lutheranis me door het Katholicisme bedreigd^ men voelde het, het moest op een strjjd op leven en dood uitloopen; en deze strijd is gekomen met den 30-jarigea oorlog. Al heeft deze oor log hoofdzakelijk een politiek karakter, toch zou het er voor het Lutheranisme donker hebben uitgezien, als in dezen oorlog Zweden en Frankrjjk niet ten gunste van de Protes tantsche Duitsche vorsten hadden ingegrepen En ofschoon de Katholieke vorsten moesten verliezen en al kwam in dezen oorlog de zwaarste druk op de Katholieke streken neer, toch bleef het Katholieke geloof recht staan in de Z. Duitsche landen, die h«den nog de kern vormen van het Katholieke vol lot was de tt. canisius voor de a. Paus Puis V die voor goed met door vor ming der besluiten van het Concilie van Trente begon; maar eerst het werk van Paus Gregorius XHI, die door zjjn langer pontificaat ook daartoe beter gelegenheid had is beslissend geweest voor de contra-Refor- matie, voor de restauratie der Katholieke Kerk in de Duitsche landen. Echter zou Paus Gregorius XIII hierin 'niet geslaagd zjjn, zoo de H. Pius V en de Jezuiten onder lei ding van den H. Canisius den moeieljjken voorarbeid niet hadden verricht Pl.m. 1550 scheen de toestand der Katholieke Kerk in Duitsehland hopeloos; men verwachtte alge meen dat Zuid-Duitschland het Noorden spoe dig in de ketterjj van het Lutheranisme zou volgen. Maar scheen de ondergang der Kerk voor velen onvermjjdeljjk, haar redding was nabjj. Het was de H. Petrus Canisius die de banier van het Katholicisme in de Duit- sche landen kwam heffen, de banier waarop de duideljjke Katholieke leer, de doeltreffende hervormingen van het Concilie van Trente geschreven stonden. Door hertog Willem v. Beieren werd het Interim van Keizer Karel V afgewezen; het Interim was bedoeld als een compromis tus- schen het Katholicisme en het Lutheranisme. De hertog wilde in Beieren geen enkele con cessie aan de ketterjj doen en hjj ging tegen de dwaling den strijd aanbinden; en daarom vroeg hjj aan den Paus en aan den H. Ig natius om bekwame godgeleerden te zenden naar Beieren. Men was hem gaarne ter wille en o.a. werd ook de H. Canisius voor de Duitsche landen bestemd. De hertog van Beieren nam dus het initiatief tot krachtige bestrjjding van het Protestantisme en zjjne opvolgers zjjn de kostbare steuft gebleven der missionarissen in hun zwaren arbeid in Duitsehland. Vooral Albert V van Beieren zet de contra-Reformatie in zjjn gebied met kracht door; in 1564 verbood hjj de uitoefe ning van den Protestantschen godsdienst voor zjjn gebied en op zijn voorbeeld deden Baden en verscheidene geestelijke Duitsche vorsten hetzelfde; slechts de uitoefening van den Katholieken eeredienst werd toege staan. In 1579 betrad de H. Canisius weer den Duitschen bodem, en hier W het terrein voor hem open, waaraan hjj geheel zjjn le vensarbeid heeft gegeven. Hjj kende htt Duitsche karakter en hjj was van nabjj be kend met de Duitsche toestanden. De oor zaken van den droevigen toestand der Katho- leeik Kerk in Duitsehland waren hoofdzake- Ijjk: grove onwetendheid in godsdienistzaken, diep verval van zeden en gebrek aan goede priesters. De Heilige echter was er diep van overtuigd dat er bjj de Duitschers het meest te winnen was met zachtheid, voorzichtig heid en kalme redeneering; zelf bracht hjj dit steeds in praktjjk, maar in dien geest heeft hjj ook de Pausen menigen nuttigen wenk gegeven bjj de- toepassing der kerke- Ijjke decreten in de Duitsche landen. Meer dan elders moest de contra Refor matie in Duitsehland hardnekkig verzet on dervinden; hier lag het voornaamste uit gangspunt der dwaling, hier had zich de ketterjj een bolwerk kunnen oprichten, om dat ze steunde op de politieke macht van vele rjjks vorsten en rjjkssteden. Inspanning van alle krachten werd hier gevraagd en de H. Canisius ontplooide op allerlei wjjze zjjne geweldige energie door prediking, door on derwjjs, door geschriften, door persoonlijken invloed, overal waren de gevolgen van zjjn groote wetenschap en zjjne hoogstaande deugd spoedig te zien. In geheel zjjn optreden kenmerkt zich de H. Canisius als een zeer practisch man. Hoofdpunten van zjjn hervormingsprogram „clu u„ui I. r.uc. vc waren: godsdienstige vorming van het volk, in de Sociëteit van Jesus, en later in 1549 fln. daarom ook verheffing van het godsdien- legde hjj te Rome zjjne plechtige geloften af in de handen van den H. Ignatius; in 1546 had hjj de H. Priesterwijding al ontvan gen. De H. Canisius was de eerste novice uit de Duitsche landen in de nieuwe orde der Jezuiëten, die in dezen bangen tjjd voor -de Katholieke Kerk al hare krachten in den strjjd tegen de dwalingen beschikbaar stelde. Echter naar Gods beschikking gaf de So ciëteit de H. Canisius weer aan de Duitsche landen terug, met geheel den rjjkdom van zijn geest, met al zjjn geweldige energie. Liefde, medelijden had hem steeds bljjven trekken tot zjjn landgenooten, die in den stroom der dwaling meegesleept werden, inaar dit belette niet, dat hjjhea onverschrok ken hunne afdwalingen in geloof en zeden zou voorhouden; en in volle afhankelijkheid van de Pausen van Rome zou hjj met na druk opkomen voor de diepingrijpende her vormingen, die vooral voor de Katholieke Kerrk v. Duitsehland noodzakeljjk waren. De Contra-Reformatie was elders reeds in vollen gang, als de H. Canisius het terrein van den strjjd betrad. In Spanje en Italië had zich de Contra-Reformatie of de Katho lieke vernieuwing al krachtig baan gebroken, eerst onder de Pausen de H. Pius V en voor al Gregorius XIII en Sixtus V begon zjj ook in andere landen van Europa voorgoed door te werken. En hier heeft men onder Contra- Reformatie niet alleen te verstaan: hernieu wing van den Katholieken godsdienstigen geest, maar tevens herstel, herovering van het verloren terrein der Katholieke Kerk; het is de algeheele restauratie der Kerk uit haar verval. Het was een geluk voor de Katho lieke Kerk dat er toen Pausen aan het hoofd stonden die met wjjsheid en de noodige ener gie de hervorminigen leidden; die op het ge schikte oogenblik ingrepen, toen de bodem klaar was gemaakt door den arbeid en den I offerzin van groote mannen, wattryan eeni- gen door de stichting van orden hun hervor- mingsarbeid voor de Katholieke Kerk zelfs nog verveelvoudigden. In de Eeuwige Stad was de H. Philippus Neri werkzaam, de H. Carolus Borramaeus in N. Italië, de Kardi naal van Lotharingen in Frankrjjk en de PrCanisius arbeidde in de Duitsche landen. Deze namen zjjn wel geljjk L. von Pastor zegt, als de hoogste bergtoppen der Contra reformatie te beschouwen, die voor iedereen, nog uit het verre verleden hun licht ver spreiden; maar bjj nader bezien van dit tjjd- vak komt de geschiedschrjjver tot de ont dekking dat zjj niet alleen stonden, maar dat ze de hoogste toppen waren van geestelijke Veyregingen. die op bergketenen geljjken. en voorzicniignoin neerz mj eveueens >iob* dig gehad, om den Keizer binnen de perken te houden, die zich te veel met kerkeljjke kwesties wilde inlaten. Was het aandeel van den H. Canisius in het welslagen van het Concilie van Trente groot, krachtig en volhardend voerde hjj de hervormende dekreten van het Concilie door in de Duitsche landen. Paus Pius IV had de Duitsche bisschoppen schrifteljjk uitgenoo- digd, om de besluiten van het Concilie in hunne diocesen door te voeren; maar deze poging van den Paus bleef zonder resultaat Dit behoeft ons zoozeer niet te verwonderen. Want de H. Canisius zegt in zjjn verslag van 1562, aan den Paus gericht, dat de Duitsche bisschoppen moedeloos waren, omdat de Duitsche Katholieke Kerk bjjna ten gronde gericht was; er waren bjjna geen vorsten waarop ze konden eteunen. Bovendien hadden ze geen durf en zelfvertrouwen genoeg meer en waren daarom afkeerig van hervormin gen; ze waren eer geneigd om aan het Lu theranisme concessies te doen, om zoo de rest van het Katholicisme in Duitsehland hog te redden. Vanzelf waren de Duitsche bis schoppen weinig genegen om de diepingrij pende hervormingen van Trente door te voeren. Als de eerste poging mislukt was, ging Paus Pius IV persoonlijk met hen on derhandelen en daarvoor werd als Pauseljjk legaat Cauchius afgevaardigd. Maar nauwe lijks was deze met zjjn zending begonnen, of hjj werd met zjjn gevolg in Duitsehland overvallen; daarom gaf hjj zjjn zending op. De H. Canisius was hiervoor als het ware aangewezen, hjj kende de Duitsche toe standen door en door; in 1565 belastte Paus Pius IV hem met deze zending aan de Duit sche bisschoppen, onder voorwendsel dat hjj de colleges zjjner orde zou visiteeren; een eep Pauseljjke zending voor de doorvoering van de dekreten van het Concilie van Trente leek in dien tjjd te gevaarlijk in Duitsehland. Bjj verschillende Duitsche bisschoppen be reikte de H. Canisius bet gewenschte resul taat; voor de Pausen was hjj immers een vei lige gids in dexe verwarden tjjd, een be kwaam en onpartijdig raadsman, geheel aan zjjn Kerk gewjjd. Onmiskenbaar groot was ook de invloed van den Heilige op de regeling der gods dienstige verhoudingen in Duitsehland. Meer dan eens werd hjj naar den Duitschen rjjksdag genoodigd in verband met 4e brandende ge loofskwesties; van beteekenis was vooral de rjjksdag van Augsburg in 1566, toen de Ka tholieke vorsten en stenden, mede door zjjn machtigen invloed zich verplichtten de be sluiten van het Concilie van Tjente door te voeren. f In 1556 werd hjj door den LH. Ignatius be noemd tot Provinciaal zjjner* orde in Z. Duitsehland, Oostenrijk en Zwitserland; 13 jaren lang droeg hjj dezen zwaren last te- geljjk met zjjn moeieljjke missionarisarbeid. Eerst op zjjn dringend verzoek werd hjj door zjjn generaal van die waardigheid ontheven. Voordat het Concilie van Trente zjjne de finitieve besluiten genomen had, begon de H. Canisius reeds naar alle richtingen zjjn hervormingswerk iiv^e Duitsche landen. Als prediker -trad hjj voor alle rangen en stan den op; als missionaris is hjj alles voor allen geworden. Hjj predikte aan de hoven van Weenen en Innsbrflck, was dikwjjls als vast prediker ver bonden aan de domkerken der groote Duit sche steden, maar met evenveel vuur pre dikte hjj in de kerken van het platteland. Bijzondere voorliefde toonde de Heilige temidden van zjjn uiteenloopenden werk kring voor het Kathethismusonderricht aan de jeugd. Zjjn overtuigend bezielend woord maakte op allen diepen indruk. Zeer veel moeite gaf zich de H. Canisius voor de verheffing en de vernieuwing van het Katholiek onderwjjs in geheel zjjn om vang. Hoe was de godsdienstige opvoeding der jeugd niet verwaarloosd en had de Ka tholieke Kerk in Duitsehland niet alles van zulk een opgroeiend geslacht te duchten? Daarom was de groote zorg van den Heilige om de bestaande colleges te hervormen en nieuwe te stichten; in deze instellingen werd de jeugd godsdienstig en degeljjk gevormd en voorbereid, die in deze verwarde tjjden later een leidende positie had in te nemen in het maatschappelijk of het staatkundig leven. Dan treed hjj als leeraar, dan weer als rec tor aan deze colleges op; op het einde der 16e eeuw hadden de meeste steden van Z. Duitsehland en Oostenrijk hunne Jezuïeten colleges, waarvan vele de H. Canisius als hun stichter kunnen noemen. Vooral de univerei- teiten waren in Duitsehland de brandpunten der ketterjj; bier dreigdde het grootste ge- i vaar voor het opgroeiend geslacht en daarom ie het niet te verwonderen dat de Heilige met den steun der vorsten den hervormings- arbeid juist aan de universiteiten zoo krach tig doorzette volgens de voorschriften van het Concilie van Trente. Bjj de hervorming der jeugd aan de colleges en de universitei-/ ten was het streven van den H. Canisius op de eerste plaats: de vernieuwiing van het Christelijk leven, geloofsleven en reinheid van zeden; en sterk drong hjj aan op het veelvuldig ontvangen der H. Sacramenten. Tenslotte sterkte hjj hen tegen de verleiding tegen de dwaling. Hoe onberekenbaar veel goeds heeft hjj vanuil deze middelpunten van Katholieke Wetenskaap aan het Katholicisme in Duitsehland bewêzen. De steden Weenen, Keulen, Trier en Inngolstad waren de voor naamste centra, Waaruit de H. Canisius de Contra Reformatie in de Duitsche landen liet doorwerke^. Ook op zjjn voorlichting gaan de Pausen er toe over tot stichting van seminaria' in Duitsehland, de seminaria waren een der belangrijkste hervormingen van het Concilie van Trente in ’t belang van de opleiding der geestelijkheid. Meer door den onmiddelljjken invloed van den Heilige werden verschillende seminaria in Oostenrijk opgerichf. Tevens had de H. Canisius een belangrijk aanleg in de oprichting van het Collegium Germamicum te Rome, dat van zooveel ge wicht is geweest voor de vorming der gees telijkheid voor de Katholieke Kerk in Duitsehland; eveneens vooral door zjjn in vloed ging de H. Paus Piu» V tot de oprich ting over van een Commissie van Kardina len onder den naam van „Congregatio Ger- manica”. die onder Paus Gregorius XIII DE ALGEMEENE VERGADERING VAN DE H. KINDSHEID. Een waardeerend oordeel van Fr. VeaiUot. In „La Vie Catholique en France et k 1* Etranger" van 17 Sept. j.l. lezen wjj een beschouwing van Fr. Veuillot over de H. Kindsheid, welke merkwaardig genoeg is om ze Hollandsche lezers niet te onthouden. „Wezenlijk troöstvolle statistieken wijzen op een aanmerkelijke toename van inkom sten. Het totaal bedroeg in 1926 bjjna 21 millioen (Francs), in 1925 was nauwelijks de 1914 millioen gepaseerd, terwjjl in 1924 nog geen 14 millioen werd bereikt Zoo kon men, dank zjj de milddadigheid van de katholieke kinderen van alle landen, onder 388 missie gebieden een som van ruim 20 millioen francs verdeelen. Waartoe wordt dit geld gebruikt? Twee getallen zullen het antwoord leveren. Door de zorgen van de H. Kindsheid werden bet laatste jaar 561.289 kinderen gedoopt en 713.929 worden er op het oogenblik opgo voed in bet Katholiek geloof. Waaraan vooral is deze toename te dan ken? Zeker is deze voor het grootste deel te danken, na Gods genade, aan ’s Pausen woord, geriicht tot ale missiegenootschappen en aan de missiejjver van alle geloovigen. Maar wat de Kindsheid zelf betreft is er nog een bijzondere oorzaak: de edele activi teit en de verstandige ijver van den tegen- woordigen directeur, Mgr. Merio. Niet alleen dat deze onvermoeide prelaat immer op reis is ter propaganda en tot het bjjwonen van kindsheidfeesten (waarvan ook Z. H. zulk een warm voorstander ia), maar bjj beeft ook de organisatie zelf nieuw leven en vastheid weten te geven door veranderin gen aan te brengen die in staat zjjn in alle landen de bijdragen vaste te maken en de landen zelf meer te interësseeren. De H. Kindsheid is geboren in ons land (Frankrjjk) maar door haar geest, bronnen, vrijgevigheid en doel, ia zjj bjj uitstek ka tholiek, d.i. algemeen. Het was dan ook passend dat haar samenstelling ook een inter nationaal karakter zou aannemen. Voortaan heeft de Raad dan ook dit ka rakter. Ik werd getroffen door de ernst en de uitgebreidheid van het onderzoek waar op de verdeeling der gelden gebaseerd ia. Iedere missie die geholpen zal worden heeft haar volledig dossier, dat een blik geeft op heel haar personeel, Europeesch en inlandsch, met al haar kinderen, gedoopt, gevonden of opgenomen met al haar scholen, inreihtingen, met al haar bronnen van inkomsten en las ten Maar meer nog dan dit aanzienlijk minieus werk bewonder ik de samenstelll van den Raad zelf en de broederlijke eenh< die er haar stempel op drukt. Hjj is als eea kleine Volkenbond Raad. Heel de wereld doet,er beroep op en hjj voorziet zelf in dui- zende behoeften. Een kleine Volkenbonds- raad? Laten we eens zien, de term is juist, naar menscheljjke berekeningen, in werke lijkheid, op bovennatuurljjk standpunt staan de moeten we eerder van een uitbreiding spreken, in de breedte, want hjj omvat d® zielen, in de hoogte, want hjj reikt naar den hemel. Daar zjjn vertegenwoordigd, niet alleen door de afgevaardigden der missioneerende oorden, alle landen aan welke het Evangeli® gepredikt wordt, maar ook door hun verte genwoordigers de voornaamste volken dia bjjdragen. Acht naties hebben daar reeds naast Frankrjjk hun plaats: Duitsehland, Engeland, Australië, België, Spanje, Vereenigde Staten, Holland en Italië. In deze vergadering heerscht de volmaak- ste harmonie en vrienidschap en er is maar een zorg: de zielen te helpen. Voor wantrou wen, antipathie, nationale gevoeligheid is daar geen plaats. De missies die gieholpen worden zjjn geen Fransche, Duitsche, Amerikaansche, Spaan- sche, neen, zjj zjjn katholieke missies. De herinnering aan vroegere strjjd en de bittere nawerking die de strjjd in de harten heeft achtergelaten, verdwjjuen op den drempel der vergadering. Een voorbeeld: Van de acht vreemde volken bovenge noemd, die er vertegenwoordigd zjjn, is het Duitsehland dat op initiatief van de Fran sche dirbetie de meeste vertegenwoordiger® heeft. En waarom? Heel eenvoudig: omdat Duitsehland met zjjn fr. 4.567.000 aan bij dragen de eerste is onder alle landen. In twee jaar heeft het zjjn bjjdragen verdubbeld. Het was dus billijk deze buitengewone edel moedigheid te erkennen. Och, als de volken, die eens de Christen heid vormden, eens nergens anders in wed ijverden dan voor het heil der naties en der heidenent De Nederlandsche Pries termissiebond. stig onderwjjs, practische belang van het Katholieke geloof in geheel zjjn om vang, zorg voor de opvoeding der geestelijkheid en voor de theologische wetenschap en voor al strjjd. tegen de dwaling, waar en in wel ken vorm hjj ze ook ontmoette. De Heilige doorzag helder en diep het wezen van het Protestantisme; en ofschoon hjj ook aanval lend tegen de dwaling optrad, toch was zjjn bestrjjding meer positief dan negatief; goe de voorlichting neemt immers zoo dikwjjls de veroordeelen tegen de Katholieke Kerk bjj andersdenkenden weg. Al voordat de H. Ca nisius voor de Duitsche Missie bestemd werd, had hjj zich tjjdens zjjn eerste verbljjf in Duitsqjiland een krachtig bestrijder van het Lutheranisme getoond. Want hjj kreeg ten slotte bjj den Paus en bjj den Keizer gedaan dat de afvallige Herman von Wied als aarts-’ bisschop van Keulen werd afgezet. Vooral aan den Heilige was de reddiing van het Katholicisme in Rjjnland en wellicht ook in de Nederlanden te danken. De Contra-Reformatie in de Duitsche lan den begint voorgoed na het Concilie van Trente; het was al in 1545 begonnen en na vele moeilijkheden werd het in 1563 tot een goed einde gebracht. Lang had men naar dit concilie uitgezien en geen algemeen c.oncilie der Katholieke Kerk, dat zulke ingrijpende hervormingen aanbracht en dat het a^nzien der K^rk in betrekkeljjk korten tjjd herstelde. De H. Canisius heeft in de werkzaamheden van het Concilie een belangrijk aandeel ge had. Meermalen voerde hjj het woord en hjj trok zeer de aandacht om zjjn welsprekend heid en zjjn grondige wetenschap. Wegens allerlei omstandigheden werd het Concilie meer dan eens geruimen tjjd onder broken; de Heilige heeft het zjjne gedaan om het tot een goed einde te brengen, want daarvan hing ook volgens hem het welslagen der Katholieke Hervorming, de toekomst der Kerk af. Met Kardinaal Hosius werd de H. Canisius in 1560 bjj Keizer Ferdinand ontboden; deze wikle met hem beraadslagen om het onderbroken Concilie weer voort te zetten. En als het opnieuw geopend was, had de Heilige weer een zeer groot aandeel in de besprekingen. In 1563 werd hjj weer opnieuw bjj keizer Ferdinand ontboden, in verband met de be ëindiging van het Concilie v. Trente; de Kei zer nam alle voorstellen van den H. Canisius aan. Voordat er in zake het Concilie tus schen Paus en Keizer samenwerking kon plaats hebben, had de Heilige eerst het wan trouwen tusschen beiden, vele moeieljjkheden uit den weg moeten ruimen; maar veel tact

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1927 | | pagina 14