DE KATHOLIEKE ILLUSTRATIE DE. GROOTE ATTRACTIE VOOR OUD EN JONG! J ta d« b« M M RECHTSZAKEN. KERK EN SCHOOL. GEMENGD NIEUWS. ük geheelen Dins.lagmiddag wjjdde de rechtbank aan de behandeling van een frau duleuze drank-invoer-zaak, waarin als ver dachte werd gepresenteerd zekere Albert I., ’n heerschap, niet voor 'n klein geruchtje vervaard, hetwelk blijkt uit het feit, dat hjj heden een gevangenisstraf van 4 jaar onder gaat wegens gepleegden aanslag op een be- lasting-commies, dien hij niets meer of min der dan verdrinken wilde. Het betrof een poging om in 1923 met een Urker botter de U. K. 203 een hoeveelheid spiritus, cognac en ander geestrjjk vocht vanuit Helgoland in ons land te «mokkelen. Als er geen accijns betaald wordt voor dat spul, valt er 'n aar dig duitje aan te verdienen. LUCHTVAART. Lange of korte haren. de EEN NAIVE OPLICHTER. men de 7Ï ’t M na Arie K., Egmond aan Zee,’ aangehouden; ;zij d De de VI M M IM <1 d o 1< i V b AOVERTEEREN IN DE KATH. ILLUSTRATIE IS GOUD WAARD I 110.000 ABONNE’S 440.000 LEZERS VRAAGT TARIEVEN AAN BIJ "WERFKRACHT INSTITUUT VOOR COMMERCIEELS PROPAGANDA MAURITSKADE 39. 'S-GRAVENHAGE d d d li d I d t H di hi hl di b< oj di e< P h< n e kc ARRONDISSEMENTSRECHTBANK Meerv. Strafkamer. Zitting van Dingdag 8 Nov.. Uitspra ken vorige zitting. H. B. Petten Verduistering enz. 6 maan den gev. voorw.; H. M. C. B., Alkmaar, sehuldmisdrjjf 1 maand hechtenis voorw.; Jan K., Enklmizen, Verduistering, vrjjgespr. Th. B.. Wognuni bedr. bankbreuk, ontslagen eigenlijke dader van dien snooden aanslag t.-v t> rvOp riiksgoj.dlaadje.ar tussehen zat en dus stond hij dan heden terecht wegens uitlok- j en medeplichtigheid. 6 maanden gevangenisstraf. gen wij de benzine en de olie geheel Vooral van generaal Snijders mochten tot dusver groo’en eteun ondervinden. De namen mjjner medereizigers, zoo zeide luitenant Van Onlangs ten slotte, mag ik nog niet noemen. Wij zullen met ons drieën vertrekkeneen tweede piloot en een navi gator gaan met mjj mee.” ROOSTER DER RETRAITEN. Voor vrouwen in het Bisschoppelijk Retrai- tanhuls „De Thabor” to Rotterdam. 1417 Nov. Jonge dames. P. Redempto rist. 2124 Nov. Gehuwden. P. Dominicaan. S730 Nov. Meisjes. P. Carmeliet BO Nov. tot 3 Dec. Zelatricen van Kruispenning. P. Passionist. 69 Dec. Open voor eventueel aan te vra gen retraite. 1114 Dec. Jonge dames deftigen stand. P. Jezniët. Voor mannen.,in het Bisschoppelijk Retrai tenhuis „Sint Clemens" te Noordwijkerhont. 1013 Nov. Westlandsche Patronaten. P. Augustijn. 1518 Nov. Gehuwden en ongehuwden ~v. d. gewonen stand. Pr. H Hart 2124 Nov. Heeren uit den Middenstand. P. franciscaan. 2629 Nov. Ongehuwde St. Josephs-Ge- zellen e. a. P. Carmeliet. 14 Dec. Patronaatsleden. P. Dominicaan. 69 Dec. Gehuwden van den gewonen stand. P Jezniët. 12—15 Dec. Ongehuwden uit Hillegom. P. Augustijn. 1720 Dec. Gehuwden en ongehuwden uit Noordwijkerbo'it. P. H H. Harten. 710 Nov. Gehuwde dames. P. Capucijn. rechtsvervolging; K. T. H. E. v. B., Den Haag, Hazardspel f75.lioete of 75 dagen; JOZEF EN ZIJN BROERS. ’t Was in de tweede klasse van een volks school te Nijmegen. De juffrouw had heel mooi verteld uit het Oude Testamenfj.o.a. de geschiedenis van Jo sef en zijn broers, en hoe die vadcrs-lieve- ling wilden dooden. Nu moeten jullie daar eens een opstel over maken. Velletjes papier werden uitgedeeld, potlooden kwamen te voorschijn. En kleinen, de gezichtjes strak van het diepe nadenken, begonnen te schrijven. Na een half uur werden de opstellen op gehaald. En ziehier één van de alleraardigste ver halen, die werden ingeleverd. „De Geld.” geeft het „natuurgetrouw”, zonder de min ste verandering in taal en stijl: „er was eens een heele oude man hij heete ikop. Jakop had twaalf zoons de klein- i- was bijjemin en op een naar de kleinste - Jozef. Jozef was 16 jaar de andere jon- - ware maar ploerten maar de oudste was :ir een beetje braaf, op een zeekere keer tre de jongens een heele week weggeblecfe u Jakop was heel on-ge-rust Jozef riep Ja- >>p. Ja va-der. Kom eens hier mjjn jonge -a eene kijken of dat je de jongens niet ziet want ik ben zoo bang dat xe door wild"ê Die ren versehuurt zjjn maar wees versigtig hier heb je mjjn stok daar kun je de wolf wel half dood mee slaan. Nou dag lieve jongen, dag Jozef, dag vader, god mag je spaare, dag. Toen Jozef in in-gipte gekomen was ware de broers er niet maar er kwam een man voorbjj, mijnbeer heb u niet hier 10 her ders voorbjj zien gaan. Ja zei de man. Ja dat is drie dagen geleede maar ze zijn met hun schapen naar dood-tang (Dothan! red.) goed dank je wel mjjn-heer dank je wel. Toen Jozef in dood-tang kwam zag hij het heel wit op de Hei dat zijn de sehaapen en de herders zulen daar ook wel bij zijn, de groete van vader zei Jozef toen de jongens hem te ge-lijk aan grepen en als ze Jozef van verte aan zien komen dan roepen ze al aa aa daar komt de droomer aan laate we em dood maake zei de eerste neen daar is niets.aan laate we em daar in die put douwe en dan gaan wc /te non daar gaat ie hoor.” De mode der korte haren Men ziet niet, dat de vrouw in de Oud heid, uitgezonderd misschien enkele geval len, ooit korte baren gedragen heeft; he1 ware de ergste vernedering geweest. It Germanië werd de ontrou’- echtgenoot* Veroordeeld om zeer kort geknipt of ge schoren te worden. Bjj de Grieken waren de bjjzitten en slavinnen herkenbaar aan haat korte haar. De christenvrouwen hielden zich natuur lijk aan het gebruik van lang haar te dra gen, trouwens zulks volgens de vermaning van St. Paulus: Ijing haar is een glorie voor eeu vrouw, omdat ze haar gegeven is als een soort sluier. Een enkele uitzondering was gemaakt ten gunste van haar, die zich toewndden aan God in het religieuse leven. St. Jerome ver haalt. dat het de gewoonte is in de kloosters van Syrië en Egypte de haren af te knippen bjj de maagden en weduwen, die afstand doen van de ijdelheden der wereld om zich toe te wijden aan den dienst van God. En deze gewoonte werd nog niet overal be tracht In Afrika bewaarden 's Heeren maagden haar haar en zelfs volgens de toenmaals beerschende gewoonte droegen zjj ze los om te toonen, dat zjj verloofd waren met Jezus Chr., en dat zjj afstand hadden gedaan van ieder ander echtgenoot. Als wjj verscheidene oude getuigen geloo- ven waren er hier en daar buiten de kloos ters Christenvrouwen, die zich de haren af knipten om onder het voorwendsel van godsvrucht een onnoodig sieraad op te offe ren. Maar de bisschoppen waren niet voor deze nieuwigheid; verscheidenen verbotten zelfs de kerk te betreden aan haar, die de haren bleven afknipjien. Het gold dus niet een eenvoudige plaagzucht. Oin deze gestrengheid te begrijpen, moet men zich herinneren, dat in dien tijd perso nen van verdachte zeden korte haren droe gen. Haar navolgen in hun kapsel zou ge weest zijn zich willen gedragen op eenige wijze als zij. althans het doen voorkomen. Men licgrijpt. dat van toen af de bisschop pen hun stem verheven hebben tegen een mode, die kon worden, een gelegenheid tot ergernis en ernstig het welzijn der zielen kon benadeelen. Op bet terrein van de mode zijn het de welvoegelijkheid en de betamelijkheid, waarmee de Kerk zich bezighoudt en waar- bjj zij belang heeft. Omdat zij van God de zending ontvangen heeft te waken voor het welzijn der zielen, heeft zjj de plicht, iederen keer te protestee- ren als nieuwe modes de welvoegeljjkheid en de zuiverheid der zeden in gevaar brengen. Anderdeels, omdat wjj leerlingen zjjn van een armen, vernederden, gekruisten God, is het geheel natuurlijk, dat zjj ons aanspoort ons eenvoudig te kleeden, ongekunsteld en om niet een misplaatste behaagzucht te toonen in de schikking van het kapsel. Dit is de vermaning, die de H. Paulus richtte tQt da eerste_ Christenvrouwen: „Ik wil dat d« vrouwen gekleed zijn op een welvoegeljjki manier, eerbaar en eenvoudig, zonder tres sen, gottd, paarlen of overdadige kleeding; dat zjj zich tooien met goede werken, geljjk het tietaamt aan schepselen, die openljjk be lijden God te dienen. Doch eenvoud wil niet zeggen verwaar- loozing. Zooveel wjj deze vermijden, des te meer moeten wi' Imt eerste zoeken. Een zeer eenvoudige wij. van kleeden kan wellicht zeer correct en elegant zjjn. Wat zeg ik. D« ware elegance gaat zeer dikwjjls gepaard met een beminnelijke en bevallige eenvoud Wie kent niet 't verrukkelijk staaltje uit het verhaal van de marteling van de H. Per petua. De heldhaftige Christenvrouw, die men in het amphitheater gebracht had, was juist in de hoogte geworpen door een woe dende koe. Terwijl zjj op den grond viel, wal haar onderkleed gescheurd. Bezorgd om be- - tamelijk te willen sterven, brengt Pcrpctua op haar gekneusde ledematen de plooien van haar japon, vervolgens de haren, welks door den schok waren los geraakt, bijeen: grjjpend, rolt zij ze op en maakt ze op haai voorhoofd vast met een gesp. nm, I In oen waardige en bescheiden houding den wil zij haar ziel wedergeven aan God, Die haar roept van uit den hoogen hemel, om haar den martelkroon te geven. (Le Grand Illustre Cl Hidde B. Haarlem, zedezstak. 8 maanden ge vangenis voorw. NIEUWE ZAKEN. Fiets bij oome Jan gezet. Een 27-jarig arbeider uit Harencarsjiel in de wandeling Jaap Slof genaamd, had 'n rij wiel gehuurd op bij de week, doch zal wel dra zoo leelijk op zwart zaad, dat hjj bjj een ingezetene van Alkmaar f 5.moest leenen en daarbjj het rjjwiel als onderpand achter liet. Hjj werd ingerekend en in voorarrest gezet. Stond holen terecht wegens verduis tering en hoorde 6 maanden gevangenisstraf tegen zich vorderen, terwijl zijn kwieke verdediger Mr. Buiekool v. Schagen niet zoo geheel ten onrechte betoogde, .lat verdachte zich het rjjwiel niet had toegeëigend cn dus vrijspraak zou moeten volger. Het gekste was,-dat bljjkbaar een verkeerd rjjwiel als stuk van overtuiging werd getoond en door niemand werd herkend. Hij smeedde het ijzer, te wijl het heet was. Een 26-jarig chauffeur uit Hoorn hoorde, dat een op de kermis aldaar slaande noga- handelaar eenige pakken van dit kleverige goedje had besteld en dit was medegebracht door den vrachtman Wessemuis. Hjj maakte van die wetenschap gebruik om die noga weg te halen en ten eigen bat» te verknopen, ’n truc, die hem al spoedig deed kennis ma ken met het huis van bewaring. Hjj stond heden terecht ter zake verduistering en de Officier vorderde 6 maanden. De verdediger Mr. D. Sluis was de meeniug toegodaau, dat het hier oplichting betrof, doch liet het wij selijk aan de rechtbank over dl* meeningn- verschil óp te lossen. Ook ’n scharrelaar, die nooit ■wijzer'wordt. Een 40-jarige huis- en decoratieschilder, die al jaren geleden zijn geboortestad Alk maar heeft vaarwel gezegd en een «werv-md leven verkoos boven moeders pappot, bracht op 15 September een bezoek aan zjjn ge boortestad, hetwelk kenbaar werd door het feit, dat twee ingezetenen al heel ep<>edig hun rjjwiel vermisten. De politie neusde flink rond en kwamen weldra tot de ontdekking, dat de beoefenaar der edele huis- en decora- tie-schilderkunst de dader was en de rijwie len te Bergen had verpatst voor den zeer billijken prjjs van 3 knaak jas. Het was nu spoedig gedaan met de gulden vrijheid van den schilder, daar men hem biet langer de gelegenheid wilde laten nog meer fietsen aan den haak te slaan. Heden terecht staande, werd teg n den verdachte, die er ondanks zijn nomal-n- leven, nog vrjj welvarend uitzag 6 maanden gevangenisstraf geëiscat Mr. Haeze, toegevoegd verdediger, zette zijn cliënt nog meer wat in zijn fatsoen door een roerend pleidooi, dat tot conclusie had clementie, liefst in den vorm van $er. voor waardelijke veroordeeling De rijks-advocaat wilde het onder- ste uit de kan hebben. Maar de zaak liep leeljjk mis, daar de bot ter in de Zuiderzee door het controle-vaar- tuig der belastinginspectie „De Zeehond", werd aangehouden en met alle voorradige Jandoedel in beslag genomen. De ^chipper werd veroordeeld door de Alkmaarsche Rechtbank (zie de no’s, van 1923). vrijgesproken door het Hof en op nieuw veroordeeld door den Hoogen Raad. De botter met drank werd verbeurd ver klaard, zoodat de administratie er nog i*n aardig «laatje uit sloeg. Maar de rjjks-advo- caat was niet eer tevreden voor ook de NU EEN VLUCHT NEDERLAND— WEST-INDIë. Plannen van luitenant J. van Onlangs. Luitenant J. van Onlangs Jr. koestert ern stige plannen om een vliegtocht van Neder land naar West-Indië te ondernemen. Betreffende zjjn plannen en het doel van deze vlucht verklaarde luitenant v. Onlangs aan de „Tel.” het volgende: „Aanvankelijk wae ik van plan op den- zelfden dag, waarop luitenant Koppen naar de Oost vertrok, mjjn voorgenomen tocht naar de West aan te vangen. Maar ik was nog niet klaar en daarom moeten wjj nu 't voorjaar, eind Februari of begin Maart af wachten.” „Door moeilijkheden bjj de voorbereiding ondervonden aldus luit. Van Onlangs, zal er dit jaar niet van komen. Maar in het voor jaar van 1928 hoop ik te vertrekken. Het doel is te onderzoeken of ’t in de toekomst mogelijk is een luchtverbinding met Neder- landsch West-Indië tot stand te brengen. Het vertrek vind plaats van Amsterdam of Rotterdam. De route is verdeeld in vjjf étappes: eerste étappe: naar Casablanca (Afrika) via Prijs, Bordeaux, Madrid, Sevilla, Gibraltar, Tanger. Rabat, een afstand van 2400 K. M.; tweede étappe: naar Dakar, via Mogador, Agadir, Port Louise, een afstand van 3000 K. M.; derde étappe: over den At- lantischen Oceaan naar Pernambuco, pl.in. 3000 K.M.; vierde étappe: langs de ‘Noord oostkust van Zuid-Amerika naar Paramari bo, pl.m. 3000 K. M.; vijfde étappe naar Cu rasao, plm. 2000 K. M. Tezamen 13.400 K.M. Zoo mogeljjk wordt de terugreis ook per vliegmachine gemaakt. Als toestelds gekozen een Fokker VII met drie motoren Wrigbt, hetzelfde type als Byrd voor de Noordpoolreis gebruikte. In K tasl wordt de machine voorzien van aciit tankj, tezamen met een capaciteit van 3400 liter benzine. De Nederlandscbe Seintoestellen Fabriek heeft de speciale radio-installatie, die denkt mee te voeren, in studie. Door speciale overeenkomsten met vliegtuig- en tnotorbouwers zouden wjj met een bedrag van f 50 f 60.000 kunnen •>!- staan. Daarvan is, mede uit West-Indië, reeds een groot bedrag toeg?zegd. Zoo krjj- vrjj. wjj dc hcin eigen kr.uht aldus: Er zjjn er die baar haar de kleur van saffiaan geven. Schande voor haar land. Zjj betreuren het geen dochters te zjjn van Germanie of Gallic. Zij vinden mooi lieigeen zjj vertrappen. Ziet, zeggen zjj, wjj weten ons haar, dat zwart of wit was. blond of rossig te maken. Slecht voorteeken van liet haar te kleuren roet de schittering van de v lammen der hel. De strengp morali-t kon strjjden tegen do onzinnige mode; men ging door met bet ver ven van het haar. Sint Lypriairis achtte zich verplicht ojk, zjjn beurt een krachtig protest to moeten doen hooren: „O schuldige vermetelheid gjj durfi dan opmerken hetgeen God gemaakt heelt: „Gjj kunt geen enkel uwer haren wit of zwart maken," doen liegen. Door een vermetele heiligschennis verandert gjj do kleur van uw haar, gij geeft het een kleur, die vooii-pelt do eeuwige vlammen. Aldus bandelen is pronken met het hoofd, het edelste deel van - menschens lichaam. Al'e oude moralisten veroordeelden de be- haagziekon van hun tjjrt. die zich de haren verfden, niet het helsche vuur; maar zjj wa ren toch teveel doordrongen van de groot heid van den Christus en van Zijn edel be staan, om hun stem niet te verheffen tegen zulke beuzelachtigheden. Waartoe is het goed, zeiden ze, te ver sieren een lichaam, dat men weldra zal moe ten verlaten en dat zal worden een prooi der vlammen. Versier liever uw ziel met on schuld en deugd. De joodsclie priesters der eerste eeuwen toonden zich nog strenger. Niet tevreden met de misbruiken van do motte aan de kaak te stellen, zagen zjj in het baar der vrouw een geducht middel van verleiding. Ook wilden zij dat de Joodsche dames en meisjes in ’t publiek altijd het hoofd gedekt hadden. „De duivel danet op de haren dci vrouwen, wier hoofd niet gesluierd is" zei den zjj. Schrandere en slimme oplichters zijn er genoeg; iederen dag als het ware s!aau de kranten vol van verhalen over de faits et gestes van dergeljjke sinjeuren, die daardoor vaak nog een soort aureool om de lokken krijgen Maar lomme oplichters, daarvan leest men minder vaak. En to'h veriient oi k wel eens hut>optreden vermelding bjjv. als staal tje van «noegijj, Ijjk-: naïviteit.' Zoo ston l lezer dagen te Berlijn een „werkloos” koopmaa, Haus Bugge, terecht, wegens een allerdwaaste poging om deu pre sident van de Rijksbank op te lichten voor 12.000 M Deze domme Hans had Lii)kl>aar al zeer naïve denkbeelden over de onier- Unge betrekkingen tussehen financiers. Brugge, die met zjjn ziel onder zjjn arm Mep, placht nogal eens naar Moabit te wan delen om zittingen van de rechtbank bjj te wonen ten eerste om den tijd te dooden, maar ook met de stille hoop hier of daar nog eens een graantje mee te pikken en wat op te steken, dat hem in zjjn verder leven van nut zou kunnen zjjn. Zoo woonde hjj ook een proces bjj we gens beleedlging van den president van de Rijksbank, dr. Schacht In den loop van de behandeling werden de namen genoemd van vesrchillende financiers. Brugge dacht niet anders, of dit waren intieme vrienden van den heer Schacht. Zjjn overpeinzingen daarover brachten hem op een idee. Hij schreef dr. Schacht een brief, waarin hjj en kele dier namen noemde, en dien hjj zelf aan de Rjjksbank afgaf. Daarin verzocht „Berg- mann” hem 12.000 M. aan den brenger van den brief mee te geven, die hjj dringend noodig had voor zjjn zaken, terwijl Berg- mann tevens aan Schacht een onderhiud verzocht voor den volgenden morgén om hem nadiren uitleg te kunnen geven „maar niet ’«-middags daar hjj dan een conferentie met Lichtenheim had.” De „bode", die zeer verbaasd was dat do h«:er Schacht niet dadelijk aan het verzoete van zjjn w:end Bergmann voldeed, werd na tuurlijk ci middellijk gearresteerd. Voor de rechtbank legde hjj een volledige bekentenis af en voerde als verontschuldi ging aan, dat hjj geestelijk niet geheel in orde was. De president meende, dat de man aHeen al wegens zjjn domheid recht er op had, dat verzachtende omstandigheden in aanmerking werden genomen, omdat hij met zulk een plompe manoeuvre een man als de president van de Rjjksbank had trachten t« bedriegen. Brugge kwam er met zes maanden ge vangenisstraf af. Zjjn verzoek om hem voor waardelijk te veroordeelen, daar „de gevan genis voor hem geen goed gezelschap was", werd echter afgewezen. leden van een overledene zich het hoüM, ten teeken van droefheid; somstjjds rukteft zjj zich baard en haren uit onder het uiten van luidruchtig geklaag. ’Een bijna overeenkomstige gewoonte vindt men weder bij de Oude Germanen. Als een vrouw bij den dood van liaar man haar groote smart wilde te kennen ge ven, sneed hjj zich de haren af en wierp die vervolgens met een fraai gebaar op den brandstapel van den overledene. Vroeger zoowel als nu had het offer van het haar soms een bijzondere godsdienstige boteekenis. Iedereen kent meer of minder de vermaarde verplichting van de Nazarcërs, die bestond bij de Israëlieten. De Nazarcër wjjdde zich aan God toe voor korteren of langeren tjjd door een gelofte, waaraan zekere verplichtingen verbonden waren. In ’t bijzonder moest hij zich ont houden van wjjn en alle geestrijke dran ken, en zjjn haar laten groeien zonder de schaar er in te zetten gedurende den tjjd van de gelofte. Als de tijd voor do gelofte was aangebroken, ging de Nazareër naar den tempel; daar sneed hjj zich het haar af om het aan God op te offeren. Het werd neerge legd op het altaar om door het gewijde vuur verteerd te worden. Omtrent het begin van het Christelijk tijd perk werd langzamerhand een nieuw gebruik in de Romeinsche en Grieksche kringen inge voerd. De mannen begonnen korte baren te dra gen, bjjna als geschoren. De eerste Christe nen aanvaardden deze gewoonte, welke da delijk werd aanbevolen door dén H. Paulus. Hjj schreef aan de Corinthiërs: „Leert de natuur u niet, dat het een schande voor een man is een lange haartooi te dragdn?” Hoe zulk een gestrengheid te verklaren? Wist hjj dan niet dat de oude Hebreën lang het haar lang hadden gedragen, en dat zulks nog de gewoonte was bij de mees te der volkeren. Ja wel. Zoo hjj met kracht tegen deze gewoonte optrad, het was ter oor- zake van de misbruiken Waartoe zij aanlei ding gaf. Men weet met welk een belachelijke zorg de verwi:fden (wellustelingen) van Rome en Athene hun haar onderhielden. Do Latiinscbe historieschrijvers stellen ze aan ons voor altijd zeer goed gekapt, terwijl zij vele uren bij hnn kapper doorbrengen en ernstig beraadslagen over de positie van een krul. Z.ulke jjdele beuzelachtige gewoonten moesten ten hoogste mishagen nan den H. Paulus en hem onwaardig schijnen voor een Christen. Het is om zulke misbruiken te voorkomen in dc schoot der opbloeiende Kerk, dat hij aan de getrouwen van o- rinthië aanbeveelt het haar kort te dragen. De misbruiken der mode in de oudheid. Air- de mannen zelf de behaagzucht too nen door hun haar, wat zullen dan de mis bruiken en dc buitensporigheden der vrou- weliike haartooi worden. Gedurende de eerst» eeuwen van Rome het kapsel scheen te hebben bewaard, een teeken van eenvoud. Dames en jonge meis jes stelden zich meestal tevreden met haar haar in twee banden te scheiden: of wel zij verhieven het op de kruin van liet hoofd in den vorm van een knoop, welke zij vast maakten met een speld of broche. Maar bij het Grieksch-Romeinech tjjdperk werd er geen kunstgreep of men trok er par tij van om de aandacht te trekken en zich te doen opmerken. De Apostelen en Kerkvaders verhieven zeer dikwjjls hun stem tegen deze uitvindin gen der vrouwelijke behaagzucht, waar schuwden de Christenen gen de mode om het haar op zeer geraff ff rde kunstige wij ze te vechten. Tertuliaan «verwijt aan de eleganten van zijn tjjd hun verwaand en in gewikkeld kapsel^ waaraan zjj zeer vee] tijd wjjden: Wel hoe, roept hij hun toe, zult gij dan nooit uw haar met rust laten. Gjj trekt het omhoog, gjj trekt het omlaag, gjj legt het plat. Den een behaagt het cr krullen van te maken, de ander laat ze met een gemaakte achteloosheid vrij in den wind fladderen. Hoe te kwalificeeren deze afschuwelijkheden, ik wil zeggen, deze, werken gevormd met op- gerolde valscbe vlechten, die zoowel ’t hoofd bedekken als een deksel, als die zijn ge maakt tegen de natuur. Het gebruik van valsche haren is dus niet nieuw, het was reede zeer in zwang tjjdens het Romeinsche keizerrijk. St. Gregorius van Nianza prijst zijn zuster, de II. Gorgania. ze nooit te hebben gedragen. Sint Jeronie her innert aan Dénutriade, dat zij er vroeger behagen in vond zich het hoofd te tooien met valsche haren. Een ander niet minder voorkomend mis bruik, bestond in het verven van het haar, I door het te kleuren overeenkomstig smaak van den tjjd. Tertulianus wjjst in zjjn verhandeling: Ornament der Vrouw” on dit misbruik met De dametmoile zegt: ..Korte haren”. Wat is daarvan i'e oorzaak? Is t de bekoorlijkl van het nieuwe of wel het verlangen te bertnindcrcn, de zor gt o. welke een iabi-e -e overvloedige haar dos vraagt. Ik wim hef ni<t 7 rottwens doet, het hier ni« ter zake. 'Aeiiiiht is liet iielangrjjker na te gaan, hoe men vroeger het haar droeg. De lange haren. Ten allen tijde en bij alle volkeren werd hei haar beschouwd als een sieraad van het menscheljik lichaam. De Galliërs en dc Franken hechtten er 'n bijzondere waarde aan. Voor hen was een schoone haartooi een teeken van adel en onderscheiding. Zij droegen lange haren, en het is eerst na vele jaren. .lat korte haren hij hen ge woon werden. ïn het Oosten l>jj do Oude Volkeren lie ten mannen cn vrouwen hun haar groeien. I itzondêring schijnt slechts gemaakt te moeten worden voor de Egyptenaren, die zich het li?ofd schoren. Er waren evenwel omstandigheden, waarin zij hun haar en baard lieten groeien: het was bij gelegen heid van rouw, ten teeken van droefheid. Dc Hebrei-uwers daarentegen droegen ge woonlijk lange haren, waarop zij geurige oliën uitgoten cn welke in haar fraaie krul len op hals en schouder nedervielen. Maar bjj een sterfgeval schoren de familie- op het riiksgejdlaadjfi^er. tussehen ^at en dus Jb. K. Urscm, mishandêHng,- vrijgesproken; king Gevorderd werd

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1927 | | pagina 8