DE KATHOLIEKE ^UustrAti -nnrflfffl. \l EENI LOUDSPEAKER I Christelijke beschavings arbeid. KERK EN SCHOOL. den hoogeren vragen van een 26—29 de Prof. B. F. OVERMAAT, Gr. Seminarie, Drieberg*» Postrekening 40889. [een overdreven devotie, J niet gevraagd, dat gij Zus- 1 uit Tilburg vierden 1 October het 25-jarig be- ROOSTFR DER RETRAITEN. in het „Sint Petrus Canisius” Retraitenhuis ROOSTER DER RETRAITEN. Voor vrouwen in bet Bisschoppelijk Retrai tenhuis „De Tbabor'- te Rotterdam. 80 Nov. Meisjes. P. Carmeliet. JKJ Nov. tot 8 Dec. Zelatricen van Kruispenning. P. PassionisL 69 Dec. Open voor eventueel aan te vra gen retraite. 11—14 Dec. Jonge dames deftigen stand. P. Jezuiët. Voor mannen in bet Bisschoppelijk Retrai tenhuis „Sint Clemens” te Noord wjjkerhouU 2124 Nov. Heeren uit den Middenstand. P. Franciscaan. 2629 Nov. fmgebuwde St. Josephs-Ge- zeilen e. a. P. Carmeliet. 14 Dec. Patronaatsleden. P. Dominicaan. 69 Dec. Oeburden van den gewonen stand. P. Jezuiët. OE WETENSCHAPPELIJKE NALATEN SCHAP VAN MOR. DR. AUGUSTINUS FISCHER—COLOR IE, BISSCHOP VAN RASCHAU. Kipa vemetnit vat bevoegde zijde. Een opmerkelijke hoeveelheid van wetew schappelijke handschriften is ons bewaart gebk ven in de nalatenschap van den vromei en hooggeleerden Dr. Augustinue Fischer Colbrio, bisschop van Kaschau (Tejecbo-Slo wakjje), die tijdens zijn leven de grootste belangstelling toonde voor katholieke inter nationale samenwerking, waaraan ook „Ki pa” de beste herinneringen heeft en die na een twintigjarige, voorbeeldige leiding van zijn diocees op 17 Mei 1925 in den Heer ont sliep. Volgens de onderzoekingen, die onmiddel- lyk na den dood van den bisechop ingeleid werden, bestaat de wetenschappenlijke nala tenschap aan handschriften hoofdzakeljjk uit de volgende werken: 1. De gezamenlijke summa theologica van den H. Thoma’ van Aquine, artikelgewjjs ir den vorm van syllogismen bewerkt. Aan di groote, in zeer goed en gemakkelijk ver staanbaar Latfjn bewerkte en ongeveer vijf tien duizend kleine bladzijden omvattende werk, besteedde de overledene ongeveer 40 jaren, terwijl hij zijn geest eiken dag een half uur aan de scholastieke dialektlek overgaf. 2. Een eveneens in het Latijn opgestelde katholieke kultuiwgeschiedenis, getiteld: Cul- tura Christiana.- Hieraan werkte de overlede ne meer dan 30 jaren. Dit werk is in zeven boek n ingcdeeld. Het eerste boek handelt over het christelijk kultuurbegrip in het alge meen. Het tweede over de zedelijke kuituur, het derde over de sociale, het vierde over de economische, het vijfde over de weten- schappelijke, het zesde over kunsthistorische die de kerk aan de menschen gebracht heeft. Het zevende boek eindelijk brengt de apolo getische samenvatting v.,n het voorafgaande. In dit werk wordt de wetenschappelijke, zoowel als de geschiedkundige zijde van he" betreffende onderwerp behandeld. Het eerste boek is in verkorte vorm reeds vroeger 1® druk verschenen. Ongeveer de helft van he tweede boek. (273 met de machine geschre ven foliobladen waren reeds persklaar De overige deelen van het groote werk, die gedeeltelijk voltooid waren, zijn in schetsen en aa-deekeningen bewaard gebleven. 3. De derde groep der wetenscbappeltp ken nalatenschap is ’n verzameling van rond zes honderd preeken in het Duitsch, het La tijn het Slowaaksch, het Hongaarsch. 4. Bovendien vinden wij een rjj van ver handelingen over alle gebieden der theologie deels nog uit den studietijd en den docenten- tüd 4. Verder een rü van ongeveer acht hon derd dagbladartikelen over sociale kultureeie en andere actueele vraagstukken. Een deel er van is reeds m een brochure verschenen. Voor de preeken van den bisschop wordt thans een uitgever gezocht, ‘erwyl te kapittels van het werk „Cultura J™*****- na” verveelvuldigd worden om aan „ak-kunov gen toegezonden te worden, opdat1 er onaer de geleerden belangstelling voor dit we» gewekt worde. Ooet-Java. De missie der paters Cannelieten is sinds April verheven tot Apostolische Prefectuur, en 1 Juli is de Hoogeerw. pater Clemens v. d. Plas benoemd tot eersten- Apostoliechen prefect. Hij is een Brabander van geboorte (Heeewijk, 13 Juni 1885) en een man in de volle kracht des levens. Deze missie omvat de gebieden Passaroe- an, Bézoeki en het eiland Madoera. De hoofd statie, maar ook de Apost. prefect zetelt in Malang. Sinds de Cannelieten op Java aanwezig zijn (1923) zijn er als vaste staties bjjgeko- «nen: Probolingo en Djember; en was er tot dusverre nog niet kunnen gewerkt worden onder de Inlanders, dit ie sinds dien tijd ook begonnen. Er zijn onder hen twee vaste pos ten opgericht en men telt een 400 Katholieke Javanen. De Ursulinen zijn reeds jaren werkzaam in Malang. In 1926 werd door de Zusters van 0. L. Vr. uit Amersfoort een school begonnen te Probalingo, die aanstonds druk bezocht werd. De broeders uit het St. Gregoriushuis uit Utrecht zullen nn voor 't onderwijs zich naar de boofdstatie Malahg begeven. In enkele jaren ie dus de missie van Ooet- Java wel sterk vooruitgegaan. „Floreat et crescat”, dat ze bloeie en groeie! „Onder de Bogen”. Te Djokja is voor de oprichting van een ziekenhuis een stuk grond aangekocht, lig gend in het meest gezonde deel der stad. Het heeft een Nooidfront van 350 Meter, terwijl het front aan den dr. Yap. boulevard 200 Meter lang is, en de totale oppervlakte acht bouws bedraagt. Daar, in een deel van de stad, waar geen stofplaag te duchten zal zijn, aan een mooien toegangsweg, die een korte verbinding vormt met de nieuwe wijk, zal binnenkort de eer ste steen worden gelegd van een gebouwen complex, waarvan de helft thans zal worden opgetrokken en de andere helft, zoodra de behoefte aan uitbreiding zich zal doen ge voelen. Het nieuwe ziekenhuis zal zooale de „Loc.” bericht, aan de meest moderne eiseben voldoen. Van waar de naam „Onder de Bogen”? Daarvoor is het noodig te weten, dat het ziekenhuis zal worden bediend door de Zus ters van Carolus Borromeue, die reeds in Batavia en in Bandoeng ziekenhuizen heb ben, en die due beschikken over voldoende krachten met Indische praktijk. Het oorspronkelijke Zusterhuis in Maas tricht van genoemde Zusters wordt „Onder de Bogen” genoemd, hetgeen aanleiding werd om dien naam ook voor dit Jagjaechje zie kenhuis te gebruiken. In 1928 zal het eerste tiental Zusters naar Jopja komen om zich aan de ziekenverple ging te wijden. te Bergen N. H. 2629 Nov. Mannen, leden van de H. Fa milie. P. Carmeliet. 14 Dec. Jonge mannen. P. H. H. Harten. 710 Dec. Meisjes, gewone etand. P. Re demptorist. 13—16 Dec. Dames, uit den deftigen stand. P. Jezuiet. 17—20 Dec. Gehuwde mannen, Volendam. P. Gezelschap van Maria. 23—26 Dec. L. T. B. P. Franciscaan. 28—31 Dec. Jonge Dames, middenstand. P. van H. Hart. 25 Januari. Meisjes gewone stand. P. H. H. Harten. 7—10 Januari. Ongehuwde mannen uit Volendam. P. Jezuiet- 1215 Januari. Mannen, leden der Derde Orde. P- Franciscaan. 16—19 Januari. Gehuwde en ongehuwde Boeren. P. Redemptorist. 2225 Januari. Gehuwde en ongehuwde mannen P. Carmeliet. 26—29 Januari. Gehuwde en ongehuwde mannen. P. Montfortaan. SINTERKLAAS. VOOR DE ARME ST. THERESIAKERK TE MAARN. Wat zal Sinterklaas brengen aan de arme St. Theresiakerk te Maarn? Zal zjj ook lot de bevoorrechten van Sinterklaas behooren? Htt antwoord daarop zullen de vereer lens van St. Theresia wel geven naar ondergete kende vertrouwd. De moeilijke omstandig heden waarin deze eerste St. Theresiakerk zich bevindt, zijn U wel bekend. Als men moet zorgen voor een klein afgelegen gr.'iep- je Katholieken, bestaande uit arbeiders met groote gezinnen, dan kijkt men bij elke bij zondere gelegenheid verlangend uit naar weldoeners, die een helpende hand komen bieden. Stille weldoeners maken met Sinterklisa zooveel blijde gezichten We hopen, dat ze ook eens denken aan de St. Theresiakerk voor de spoorwegarbeiders te- Maarn. Velen verwachten door de voorspraak van de H. Theresia een of andere gunet van O. L. Heer te verkijgen. „Geeft en u zal gegeven worden", zeg» ons de Goddeliike Zaligma ker. Stel daraom Uw goede daad niet wit. maar geef iets ter eere van de E. Theresia voor het mooie doel: het behoud des gelooft in ons eigen land. Als uw beurs het niet toelaat, zorg dat eens. dat U wat ond goud hüen verzamelt onder Uw kennissen en zend dat als Sinter- klaassuprise aangeteekend' aan ondenstaand adres. 912 Febr. Open voor aan te vragen Re traite. 1316 Febr. Heeren uit stand. P Dominicaan. 1720 Feb- ven uit den gewonen stand. P. van H. Hart. 2225 Febr. Open voor aan te vrager» Re traite. 27 Febr 1 Maart Dames, middenstand. P. Dominicaan 25 Maart. Meisjes uit den burger etand. P. Franciscaan. 69 Maart Maria Congregatie O. L. Vrouw dc« Vrede*. Amsterdam. P. Jezuïet. 1013 Maart. Mannen, leden van de H. Familie. P. Carmeliet 1417 Maart. Vrouwen uit den Land- en Tuinhouwstand. P. Redemptorist. 1821 Maart. Meisjes gewonen etand. P. Montfortaan. 2225 Maart Open voor aan te Retraite. 2629 Maart. Gehuwde en ongeh. Dames, Euchar. Retr P. Augustijn. 30 Maart2 April. Open voor aan te vra gen Retraite. 36 April. Gehuwde vrouwen, gewone stand (goedé week). P. H. H. Harten. 710 Anril. Ongehuwde Joseph gezellen. P. van H. Hart. 12—15 April demptorist. Hier mocht de Ned.-Indische regeeriing ook wel eens baar invloed doen geldenl Maar die heeft vaak meer kqk op het stof felijke dan op het geestelijke. Zoo moet zo gelden toegeetaan hebben voor den aanleg van een auto-weg van Zuid-Bali naar West- Bali. Zeker een goed ding! Jammer intus- schen, dat, terwijl de Islam in West-Bali zoo veel veld wint het Christendom er nog steeds zorgvuldig geweerd wordt. Communisme. Deze laatstvermelde tactiek kan elechts het communisme ten goede komen, dat het gemakkelijkst onder de niet-Christenen zij nen aanhang wint. Aan boord van een hadji-sebip, dat thuis kwam van de -reis naar 'Mekka, werden te Medan vijf „heilige” mannen gearresteerd wegens communistische propaganda^ onder de Mekka-gangers. Het gebeurde op aanwij zing van den consul te Djedda. Al meer is gewezen op den communistischen invloed, die van Mekka uitgaat. Ondertueschen gaat het met den trek naar Mekka onder de inlanders steeds crescendo. Pas zyn er ongeveer 3100 teruggekeerd. Vol gens de „Nieuwe Soerab. Courant” gingen er dit jaar 64.183. Zeker een onrustbarend verschijnsel, als we weten, dat deze Mekka- gangers fanatieke vijanden van den blanke en van ’t Christendom zjjn en in dien zin de bevolking bewerken, by wie zij in hoog aanzien staan. Want deze hadji’s bewerken, moet de regeerinig weer onderdrukken. Uit de omstreken van Madioen (Java) moe ten weer 34 communisten de reis naar het ballingsoord Boven-Digoel maken. Op de Oost-kust van SumatraSiantar werden 39 communisten gearresteerd, waar onder 9 leiders. In de streken van Bantam schijnt het ook weer te broeien. Geen wonder, waar de Re- geering zelf het roode element niet aandurft en menschen in den Volksraad benoemde, die er ronduit verklaren, „te gelegener tijd niet voor geweld terug te schrikken”. Wanneer er niet een zeer krachtige lei ding komt te Batavia, loopt Nederland ge vaar, een deel zijner Oost-Indische kolonie althans Java nog in den loop van de ze eeuw voor zyn gezag te zullen zien ver loren gaan. Meisjes middenstand. P. Re- k 1720 April. Open voor aan te vragen Retraite. 22—25 April. Heeren uit den middenstand. P. Jezuiet. - z 2629 April. Meisjes gewine stand. P. Franciscaan. 14 Mei. Leden van den Mariahond. P. CapucQn Voor de toelating tot de Pztronaats-Re- traiten wordt de leeftijd van 15 jaar en voor de toelating tot de andere Retraiten die van 18 jaar vereischt. Zij die wenschen deel te nemen aan eene Retraite, gelieven zich te vervoegen bij een Erw Geestelijke die het toegangsbiljet aan vraagt bij ondergeteekende. Dit bewijs wordt echter niet afgegeven dan na overzending der bijdrage tot de kosten der Retraite. Zij. die i.iet ter Retraite opkomen, worden geacht hunne bijdrage af te staan aan bet Liefdewerk; maar zij zullen die bijdrage te rug bekomen, indien zij een betalende plaate- vervanger hebben aangebracht. Mededeeling: Men wordt in het Retraiten- huis vei wacht te half zeven, op den a vend der opening der Retraite. Aankomst der trei nen te Alkmaar: uit de richting Hoorn 17.08 uit de richting Helder 17.36 uit de rich-1 ting Amsterdam 17.34 uit de richting Haarlem-Rotterdam 17.34. Het meest aan te bevelen is gebruik te maken van de Autobus, die vopr het station Alkmaar staat en 17.40 vertrekt, direct naar het Retraitenhuis. Men kan ook gebruik maken van de tram Alk- maar-Bergen, uitstappen halte Oostdorp waar men na 5 minuten loopen het Retrai tenhuis bereikt. De Retraiten worden gesloten omstreeks 2.30 n.m. „Sint Petrus Canisius” is ingericht voor 81 Retraiten. Wanneer een Retraite voltallig is, wordt zulke in de Roomsche dagbladen tij dig aangegeven; indien er in dit geval toch nog aanvragen van toelating bij ondergetee- kende inkomen, zal hij bet geld óf terugzen den aan de aanvragers, zoo men dit verkiest, óf bewaren voor een volgende gelegenheid. Voor aanvragen en inlichtingen zich te wenden tot Rector Fr. J. W. Hansen. Telef. 148. Postcheque en Giro No. 130562. Ber gen N. H. 31 Jan.—3 Febr. Gehuwde vrouwen, ge- Vone stand. P Augustijn 58 Febr. Leden van „De Hanze vooral N. H., P- Capucijn. Velen beschouwen het leven als een pleiziertochtje, en doen hun werk, om te kunnen leven, zij werken, om aan den broodé te komen en hun leven is vrij on vruchtbaar. De landman verwacht vrucht van zijn zaad; maar wil de mensch vrucht van zijn leven verwach ten, dan moet hij beginnen met den ak ker van ziin ziel te beploegen en te be werken. Christus, de goddelijke zaaier, bezaait in een retraite de zielen der re- traitantgn, zóó geeft een retraite belofte voor een vruchtbaar leven en een goe- den oogst. Een retraite kan en moet Uw leven vruchtbaar maken. Wie van de idee uitgaat: Een retraite zal mij beter mensch maken en mijn le ven verdienstelijk, zal de vergoeding, die er voor gevraagd wordt, en die tot het minste is beperkt, niet bezwaarlijk vin den en er desnoods voor sparen, totdat hij deze heeft, hij zal niet rusten, voor dat hij de gelegenheid schoon ziet, ook eens ter retraite te gaan- Hij zal zich niet door valsche schaamte laten weer houden, veeleer denken, och als er maar één schaap over den dam is, volgen er wel meer. 't Is natuurlijk een wil. maar waar éénmaal een wil is, is een weg. Velen zullen echter uit hun werk moeten bre ken. en veler houding dwingt wezenlijk respect af. Het kost wat het kost, maar een retraite eens per jaar moet er af. Het schijnt hier ook waar te zijn: Al etende komt de smaak, er zijn verschei dene retraitanten, die trouw jaar in jaar uit ter retraite verschijnen. Legt uw oor eens te luisteren bij hen, en niet, die nog nimmer de gewaarwordingen van een re traite hebben medegemaakt! Er wordt natuurlijk ook met verschil lende eischen en wenschen rekening ge houden. Zoo worden de eerstvolgende 'maanden vele retraiten gegeven voor mannen en jongelui. De winter is voor menschen, die hun arbeid op het veld hebben, de gemakkelijkste tijd om er een paar dagen uit te gaan- Het Retraitenhuis te Bergen N.-H. geeft speciaal de volgende retraiten aan, die bijzonder onder de aandacht mogen gebracht worden van de mannen en jon gelieden. 14 December, uitgeschreven voor jonge mannen. Het leger van jon gelui uit N.-H., kan toch gemak kelijk de 81 plaatsen vullen van het retraitenhuis! 1619 Januari 1928- Gehuwde en On gehuwde boeren. Een goede ge legenheid voor leden van den Land- en Tuinbouwbond. De be doeling is zoowel de land- en tuinbouwers te omvatten. 1215 Jan. Mannen van de Derde Orde 1619 Jan. Gehuwde en ongehuwde mannen. Hiervoor vroegen reeds meer dan 50 man uit Limmen, Castricum en Uitgeest een toe gangskaart aan- Jan. Gehuwde en ongehuwde mannen. Ook hiervoor zijn reeds 45 kaarten gevraagd (Heer-Hu- gowaard). Wie zal zich hier bij voegen, en het aantal tot 81 brengen? Draalt nu niet langer en geert U spoe dig op. Weest overtuigd van deze waar heid: Van de 500 mannen, die in deze maanden het retraitenhuis bezochten, is er niet één, die gezegd heeft: Ik heb wei gelijk gehad met te zeggen, dat een re traite geen werk voor mij is. Allen zijn even gelukkig en voldaan heengegaan. Dat moet alle bedenkingen in eens on derstboven werpen- Zegt dus niet, later, later. Gij weet •niet of gij dan wel den tijd hebt, of het dan niet te laat is!! De idee, een retraite gaan houden, is velen nog vreemd, maar de tijd zal ko men, dat ieder nu en dan ter retraite gaat, om zijn leven te hernieuWCn en beter te leven voor God. Fr. J. W. HANSEN, Rector Retraitenhuis Bergen N.-H- RETR'AITE-GEDACHTEN. AAN ONZE MANNEN EN JONGELIEDEN. Een ieder moet van tijd tot tijd een goede retraite houden, om zich door oefeningen van godsvrucht op te wek ken tot een algemeene verbetering van leven en om vervolgens een goed ge meend en vast staand besluit v.e vormen geheel voor God te leven, was het woord van den Heiligen Franciscus Sales. Een ieder.wel te verstaan: ieder.Zeker degenen, die de verle vendiging van den geest des geloofs meer behoeven wegens hun ingespannen arbeid en zwaarderen strijd! Tot hen klinkt op de eerste plaats deze uitnoo- diging. Een uitnoodiging?Een uitverkie zing! Inderdaad, *t is een stem van Gods genade, wanneer men zich getrokken ge voelt ter retraite te gaan- 'hls geen nieu we zaak, maar toch velen nog vreemd; velen krijgen een gevoel van afkeer, wanneer zij het denkbeeld zfch voelen bekruipen, dat ook zij ter retraite zul len moeten gaan. Of het onbekende dit doet, ofwel de schaamte voor te dege lijk te worden gehouden, ofwel de ze kerheid, dat de retraite een waar beeld dat niet van het schoonste is, zal ont werpen: het beeld van zijn-eigen-ziel, kan in het midden gélaten worden. Ze ker is, dat retraite houden een genade is. Een keten van Genade. God staat aan Uw harteziel. om er met zijn genade binnen te treden, Hij komt, als gij zelf de deur van Uw ziel open doet. Een uitverkiezing! De leerlingen kwa men tot Christus uit een gevoel van noodzakelijkheid, of Hij riep hen zelf tot zich, om hen over hun werk te spreken. 1 Hij had medelijden met hen, want zij werden door zorgen bestormd en de menschen lieten hen niet met rust. „Kom zie Hij,.laat ons naar de eenzaamheid gaan, gij hebt rust nopdig.” Dan werden zij door Hem verkwikt en gesterkt voor verderen arbeid. ’t Is een beeld voor dezen tijd. Deze bijzondere tijden, vragen bijzondere mid delen, om dat woord van Christus te kunnen herhalen, en ojn die reden zijn er in ons land reeds 12 huizen verrezen, waardoor de gelegenheid is opengesteld, om aan die uitnoodiging van Christus ge hoor te kunnen geven. Nu gaat de uit noodiging naar meer dan naar 72 leer lingen. Niemand behoeft te denken: dat is alleen voor devote zielen. Een ander beeld: Christus noodigde de leerlingen, die Hem bet meest aan het hart lagen, uit, zich met Hem te bege ven naar de hoogte van den berg Tha- ber. Daar vertoonde Hij zich aan zijn uitverkorenen in verheerlijkten toe stand. Dat was een eer en een hooge uitverkiezing, waardoor Jezus zijn ge trouwen wel liet zien, hoezeer Hij hen lief had- Retraite is get er wordt van U onmogelijk veel bidt. In de retraite wordt voor U eenvoudig verband ge legd tusschen welbekende waarheden, die U laten zien en doen gevoelen, hoe zeer God U lief heeft. De retraite zal U dichter bij God brengen en van U een voudig een beter mensch maken 4 Liefdezusters. Een bewysje van mooie belangloosheid en oprechte naastenliefde vind ik in de geschie denis van het Weeshuis van Padang. De ters van 0- L. Vr. van Barmhartigheid staan van baar Weeshuis. Tot vóór 10 jaren hebben de Zusters zei- ven dat weeshuis in stand moeten houden zonder eenigen steun van 't Gouvernement Eindelijk kwam in 1918 de Regeering eenigs zins over de brug met f 5 per kind en per maand voor hoogstens 40 weezen, terwyl er steeds veel meer zyn, thans zelfs haast 't dubbel aantal. Het blijft dus nog altijd: bedelen, aalmoe zen vragen voor deze stakkers en zelf zoo veel mogelijk bijpassen. Nu zou men wel minder weezen kunnen nemen, maar ga nu maar >eens van de Zus ters van Liefde vergen, dat ze één van die arme schapen zouden afwijzen! Gelukkig Heidendom! Vroeger heeft een courant geschreven, dat het toch zoo jammer was, dat de Katholieke Missie zich^westigde op Zuid Nieuw Guinea en daar aan de menschen leerden bun naakt heid te bedekken, enz! Die oer-menschen heetten immers zoo overgelukkig in hun primitieven toestand! Pater Verhoeven, missionaris van het H. Hart, die een eind het binnenland van Nieuw-Guinea binnentrok, laat ons den „ge lukkigen” toestand van die bewoners weer eens duidelijk inzien! Elkaar bepylen of op andere wjjze vermoorden schijnt in die stre- ken een vanzelfsprekend vermaak; zelfs wan- i neer verschillende dorpen ter feestvierinig eens een enkelen keer bij elkaar komen, kun nen ze dal niet nalaten. Wat zullen ze zich overgelukkig voelen, die oer-menschen, niet waar? Is dat niet een prettig gevoel, steeds rond te loopen met de vrees in je hart, dat je vandaag of morgen een vergiftige pijl in je lichaam krjjgt, of dat, na doorsnijding van je keel met een vlijmscherp bamboemes, je hoofd van den romp wordt gescheiden? Een ander staaltje uit een ander gebied: Over de heideneche rouw- en begrafenis plechtigheden in Timor lezen we o.a., dat 't Ifjk van een gestorven radja 27 maanden in dezelfde hut als door de familie bewoond werd, bewaard bleef, bedolven onder ’n 200 mooie Timoreesche ikatweefsels. Na eenigen tijd werden de beenderen van ’t vleesch ont daan, weer naast elkaar gelegd en toege dekt met dezelfde 200 „kaïns”, (d.w.z. klee- ren). Eindelijk volgde na 27 maanden onder de noodigo plechtigheden de begrafenis. Arme vrouwen, die zoo’n lijk te bewaken hebben! Het hygiënisch heidendom! Nu nog het „moreele” heidendom! Dit konden we lezen in 't Soerabaja’s Handels- blad van 14 Juni: „Te Djokja had de huidige Sultan in 1921 bij zijn verheffing reeds 21 kinderen. Te Sala is de Soenan’s-familie'nog ta'rijker, de Soenan heeft nog 42 kinderen.45 broers en zusters, een vorstelijke gemalin en talrij ke bijvrouwen enz. Als die hoogstaande inlandsche heeren met hun familieleden eens 't enkelvoudig huwelijk wilden beleven, dan zouden ook de financieeje toestanden heel wat beter worden cn daarbij aan een macht hofintriges een einde komen, hun zelven en het volk tot k«U-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1927 | | pagina 15