es. van het „Noord-Hollandsch Dagblad” r N« 4» Vrijdag V December 1»*?. Advent I Java en de Javaansche vrouw. Chineesche toestanden I 1 EPISTEL »-N FVANGFLIE. en zeden. verspreid tog van ons H. Geloof. de moe fore (Annalen v. Tilburg.) MEMENTO MORL briastsrd varloo Drie sterfgevalles». ah met donderslag wordt toegeroepen. in vrouwen. A. Bl. o (sooals nu I FFICIEEL KERKBERICHT sal i den aouden leven ben te oiiv jUuuiie ge- van omen Cbi- Chi- in erk en eens den ah riger verborgen Mel Dam in de binnenlanden kunnen z< alle hoop varen, gij die hier op Zondag den 27sten November. In dit ge val gelijk we dit jaar hebben, duurt ten de rege van C.. val .geljjk we dit jaar l"-W>en, duurt de Advent ’t langst, nJ. 4 volle weken, 28 da gen. Valt Kerstmis echter op een anderen dag dan Zondag, dan is de advent nooit 4 volle weken lang, ’t Kortst is de Advent, n.l. daK^V11 om bekende tien de Christus niet Eu zjj vraagden hem Wie dau? Zjjt gij EUaa? En hjj telde: Die ben ik niet. Zut g|j de Profeet? Eu hy antwoordde. Neen Z{j zeiden hem dan: Wt. z{jt gy. opdat w(j antwoord geven dengenen, die oi» getond» n bebimn? Wat zegt gy van n tel ven? Hy telde <k beu de stem van die in de woestijn ruupt: maakt recht den weg des Hoeren, gelijk de Profeet isaias gelegd beeft. En de afgeton- deueu wareu uit de rariteCn. En zy vraag «Jen en telden hem Wat do»»pt gjj dan indieu gij noch zjjt de Christus, uwh Elian, noch de Profeet? Joannes antwoonhie bun en zeide. Ik doop In water, maar midden ouder u heeft Hy geslhan. dien gy uiet kent. Hy b» bet, die na my komen tal, die voor uiy geweest U, wiens scbcnnriem ik niet waardig b binden, bete dingen zyu te Bel schiod over de Jordaan, daar Joanuua doopt. den H. Joaunes; I« M In dien tijde tonden de Joden van Jerusa lem Priesleren eu Levieten tot Junmm, hem te vragen: Wie tjjt gij? En by rvi loochende niet; en hjj bvlee»! Ik slechts 22 dagen, als Kerstmis op een Maan dag valt. Ook in de Oostereche Kerk wordt de Ad vent gehouden. Hier werd hij echter eerst in de 8e eeuw algemeen en duurt cc’: nu nog ongeveer 40 dagen. Daarom noemt men den advent in de Oriekache Knrk: .„uadragc. imt Martial": Martinis* Vasten". Zoo ook telt de Ambrorfaansohe Liturgie (Milaan) tot op he den niet 4, maar 6 Advents-Zondagm na 8t. Maarten. na het feest _rNovember) Dete Zondag. d.L de eerste van de 4 laat ste, vóó’ Korst mis, valt altyd op een dag tussc' en den 26sten November en den 4den December. Valt Kerstmis b.v. op een Zon dag, zooals dit jaar ’t geval is, dan valt de eerste dag van den Advent Ill ZONDAG VAN DEN ADVENT. Broeders! verblijdt u altijd in den Heer; wederom zeg ik. verblijdt u. Uwe ledig beid sjj allen muuschoo bekend; waal de Heer h nab(j Wee»i geeasslns bekommerd; maar ia al uw getted en smeeking draagt uwe ts-g eer ie mei dankzegging op aan God. ta de vrede Qods, die alle begrip te bvveu gaal, beware uwe harten eu gedachten in Christus J.aus, onsen Heer. Evangelie Ik Zoo zjj dan voor oas allen de l(jd van advent een tijd van boete en gebed Rn wy ons door boel, en gebed ernstig en goed, in d.n geest onser H Kerk op bet Kerstfeest hebben voorbereid, dan zal dit hoogheilige feest voor ons waarlyk een vreugdefeest zijn, een feest, overvloedig rjjk aan gunsten en genaden. Dan zal het geboortefeest van on zen Heiland ook als 't ware ons geboorte feest zjjn: het feest onzer geboorte voor een reiner, beter leven, gewyd aan den dienst van het goddelijk Kind van Bethlehem. To Bethlehem geboren Is ons een kindekyu. Dót heb ik uitverkoren. Zyn eigen wil ik zyn! (Rechtuit). 1X» 11. hork weiHohL, dal de geloovigen den Advent zuilen aan zien als eeu tijd vau boore en ingetogenheid. Daarom verbiedt <y de teestelyae bruilotten on vermaant zy de geloovigeu zich te onthouden van luidruch tige leesten. Zy gebruikt bg hare liturgische handelingen voor don advent het paard, de kieur der boeten in de Advontainissen valt hel biyd. „Gloria in Escekis" weg. Ook in de EvaugeliCn, Epistels en gobcuvu ui d. !L Mis, wci.t ty ons uit boete op. Onze H Kerk wil, <»ai wy on* gedurende dezCn tyd door boet, on veruieerueru gebed waardig inaaen op ae komst van onzen Verlosser m onze harten en zoo ten volte deeiactitig women aan de groote genaden, die Chiislus door Zy- ue geltoorU» ui ueu stal tan Bethlehem voor alle geloovigen bereid heelt. Boezel De wereld sctiynl geen boel, meer te kennen! Alles toch streelt er naar, bet l»> veu zoo gouiakkeiyk mogelyk te maken. En de tyd die met gevuld woidl door geld ver dienen ol vermaak, noemt zij verloren. Eu toen iiKsiten wy allen, zonder uitzondering boete doen. Want tot allen, óók tot de recidvaardigen, werd gezegd: ,,Doet boete! Zoo gy geen boe te dom, zult gy allen gelijkelijk vergaan. De H. Keik iaat in deu advent den groolen boe teprediker optreden Johannes den Dooper, die de Joden opriep tot boete ala voorberei ding op de naderende komst van den He-i land Zoo de zondaar geen boete doet, zal het Kerstfeest voor hem zonder vrucht, zonder voordeel zyn. En bewaarheid zal worden aan hem bet harde woord van deu zoet- vloeiendeu dichter Silesiua: „Was Christus duizendmaal In Betbl<*hem geboren, En niet in u, gy waart iXich eeuwiglyk verloren." Maar ook tot de rechtvaardigen klonk de vermaning en bet bevel: „Doet boetel” Boe te hebt>en wy te doen voor eigen schuld, want wie onzer b zonder aonde? Elke zou de baan schuld en'elke echuld moet voldaan worden, hier of hiernamaals. I^aten we hier vrijwillige boete doen, want hiernamaals oor deelt slechts Gods gerechtigheid. BoMe moeten wjj doen voor de zonden van anderen, opdat verzoend worde onze lieer en God, die door millioenen van Zjjne schep selen met chend wol De menscli k zóó verdoofd door bet schreeuwerige lawaai van bet moderne leven, dat hy vaak niet eena schijnt te booren een leveus-waarheid, die hem plots in de feite* VOETBALLEN BIJ DE KAJA-KAJA*3. Al zoo dikwyla Rail ik gedacht: wat heb ben onze Kaja-Kaja-kinderen toch weinig epel.nl Na eebooltyd schieten ze wel 'na ha- gedisjes met hun fyn-gepunte pyltjee. Men ziet ze aan zee by vloed, ook de vischjes wel 'na trakteeren als ze zin hebben onder het schot van die pijltjes te komen. De mciiyes vermaken zich weer op hAAr manier, door n.l. met hare zwarte pollekes de aangespoelie klei te kneden. Soms ziet men ze op een of ander schaduwrijk plekje, waar ze bezig zyn met een of ander vlechtwerk; of ze helpen moeder by ’t «ago-kloppen. We hadden samen al eens gepiekerd, welke Hollandsche spelen hier ’t best in den smaak zouden vallen.... Op zekeren dag zei de Pastoor: „Broeder, ik zal eens <-en paar kleine ballen in Holland vragen, dan zullen we eens zien of we de jongens kunnen leeren.... voetballen.” De eerstvolgende boot ging er een brief naar Holland. Na 4 maanden kwamen een paar ballen in ons bezit Ze waren als een flinke kaatsbal, waar de Hollandsche jeugd zich mee vermaakt. Juist was voor onze kin deren! De goole gevers van die ballen moe ten 'ns hooren, wat ze er mee bereikt hebben. Verschillende onzer grootere jongens had den al eenig begrip, hoe het voetbalspel in elkar zit; als ze met ons naar Okaba gingen en de gewapende Politie was daar aAn T oefenen, dan gaven ze hun oogen goed den ko«L van een cl.rhteiigcwlacht. Nu moet er .tang»- I pakt w»i<l»m, <*cp:<lyk en van alle kanten <n met alle mogclijke middelen. Immers, zal o.er 20 'aar dl» kerngroep vau katholieke, hoogstaande Javnahsche vrouwe* or zjjii als niet hu dadelijk hulp wordt geboden, om den oogst die te rypen staat, binnen to ha len? Nu is het nog lijd, nu kun nou we nog wor ker:. Want zou het zoo ónmogelijk zyn, als tengevolge vau bat geestcljjk moer typ wor den van het volk, door bet zich langzamer hand bewust worden van eigen iun»>rlyke kracht, zou het zoo onmogelyk zyu dat er ook in ons Indiê wat meer zelfbestuur kwam, evenals dat Engeland reeds aan Zuid-Afrika en Indie heeft moeten verleenen? |s het r»>- cente Indische parlemant laar toch reeds nitt de eerste aanloop toe? En zal zich alles niet verder ontwikkelen al langer hoe meer in dezelfde lyu? Ala dus van lieveneden bel overwicht van ons westerlingen, op Java gaat verminderen, is bet dan niet zaak, dat wh bijtjjds gezorgd hebben voor Javaansche priesters z-ker op de eerste plaats voor Ja vaansche, katholieke leiders op de twemto plaats, maar dau toch zonder twijfel voor ontwikkelde katholieke Javaansche moeders op derde plaats? Juist iu d« tijden als een volk mondig, ge««tel(jk rjjk gaat worden. we»»t ik zelfs uiet, wie ten slotte bet meest te zeggen heeft, maar ik weet, dat in den tyd, dat de Euro- peesche volken mondig werden, na de volks verhuizing, steeds de een of ander hoog-ont- wikkelde vrouw als koningin aan de doop vont staat van den koniug cn den heelen stam; zoowel by de Einscb-Oegrische als by de Slavische volken, zoowel by Romanen als bjj Germanen. Neen, wy willen de Javaansche vrouw niol ten onder laten gaan in den Islam, wjj willen haar geven de juiste waardeschatting don mensch, geljjk Jezus ons die is k leeren. Daar zullen wy voor strjjden, dal wHien wy. O, komt dan en helpt ons meel Want van U, geachte lezeresaen van uwe medewer king ook hangt het af, of ons werk zal sla gen ja dau neen. Ook van U hangt het af, of Christus de Javaansche vrouw voor zich zal winnen, of op J.va zal gaan heerschen Jezus, oua aller konji O, komt dan en. du tot stand kunnen brengen, tempel rende krjjgt men in China den indruk dat het opetT bare leven uitstekend georganiseerd is. By nadere bewhouwing bljjkcn achter den schoonen schijn echter vele mistoestanden verborgen te zyn. ite zou men by bet binnendringen ;eggen: „Laat binnentreedt”. onderstreepen.Niet een een plotselinge maar een dood ie verschrikkelijk! Aan deze feiten waarvan het derde tref fend afwjjkt van de twee vorige, zoo vele andere uit het dagelyksch kunnen worden toegevoegd”. Door zuster van Kersbergen, een .cate- chlste der Vrouwen van Nazareth, werd voor de leerlingen der R. K. School van Maat schappelijk Werk te Sittard een lezing ge houden over het onderwerp Java en de Javaansche Vrouw. 8pr. begint met leven en streven der Mis sie op Java uitvoerig te schetsen, en wijst ten slotte met nadruk op de noodzakelijk heid. dat juist in dyge tijden bet bekeerings- werk met kracht worde aangevat, met meer Missionarissen, Broeders. Zusters en 'eekon, met de oude beproefde, maar ook met nieuwe middelen. Tot dit laatste zyn de plannen der vrou wen van Nazareth een bescheiden pogen, waar de Kerkelijke Overheid van harte mee instemde. De Vrouwen van Nazareth willen ineewerken aan de bekeering der Javaansche en Indonesische vrouw. En wel allereerst willen zy zich richten tot de vrouwen uit de hóogere kringen, omdat, wanneer hut met Gods hulp mocht geschieden, dat zy door haar toedoen voor Christus werden geron nen vanzelf van die christinnen eén machti gen invloed ten goede zal uitgaan, zoowel op haar omgeving als op het lagere volk. De V. v. N. hopen dit te bereiken, door voor die Javaansche meisjes en vrouwen de gelegen heid te openen tot hoogere intellectueele en artistieke ontwikkeling, waar zy het schoone der Westersche cultuur in zich zou kunnen opnemen, zonder afstand te doen van haar eigen inheemeche Oostersche beschaving, we tenschap en kunst. Spr. schetst deze plan nen verder uitvoerig in bijzonderheden en doet ten slotte een beroep op de hulp van alle katholieke jonge vrouwen in Neder land, onderwijzeressen, sociale werksters en Universiteitsstudenten, en van alle anderen, met of zonder talenten, als zij maar meebren gen een moedig hart, een groote liefde en het verlangen te werken voor de eer van God, en van Hem alleen. Want deze laatste zyn vooral en op de eerste plaats noodig, willen wy de Javaansche vrouw meer geven dan wat profane ontwikkeling, en het groote doel bereiken, ze op te voeden tot degelyke hoogstaande, ontwikkelde Katholieken, die een vruchtbare kern kunnen worden voor Ce IXm> afr'an»! van al uw Europeesche inzichten en gewoonten. De Europeaan neemt de Cbi- neeacbe klet-dy aan, krygt zelfs een neeseben uaam. Pater rhcunMsen'z ncescli naamkaartje vertoonde <ien waar»iig«*a naam: Tao-Wenn-lTieng. ng en faeerscber. irft ons helpen! Durft U aansluiten by onze kleine groep. Want moed is daar inde: daad voor noodig, oaadat wie .aicli' b(j ons aansluiten wil, zich heelcmaal zonder ook inaar bet minsts voor zichzelf kunnen houden. Want ons apostolaat zal nooit iets anders worden dan een mislukking als ons wereldeche kleed beduiden zou, dat wjj een compromis wilden sluiten tusschen God en de wereld. Neen, dan alleen kan het lukken, als wy van die wereld des te afkee- zjjn, naarmate wjj meer gedwongen zijn er in te verkeeren. Daarom ook is ons noviciaat, dat minstens twee jaar duurt, een zeer grondige proeftijd Miar er zyn immers nog vrouwen, die moed bezitten, vrouwen, in wier harten laait het vuur, dat Jezus Is komen brengen, zooals hy zelf heeft verklaard: Ik ben vuur komen brengen op aarde, cn wat wil Ik anders, dan dat het ontstoken worde? Ge kent het im mers allen, dat zoo schoone beeld van hol vuur? Het vuur, dat nooit ophoudt, dat altyd bljjft branden, t>ly*t vernietigen, tot alles verteerd is, wal ouder zijn bereik valt. Eu de speelsche vlammen biyveu tintelen en op flikkeren, ze blijven spelen en bewegen, tot er mets meer is om op te branden- Zoo is bet ook luet Jezus' oneindige Liefde. Want zoolang er zielen zjjn, zoolang er men- echen harten hier op aarde wenen, zoolang zal Hy maar een verlangen hebben, die har ten te ontsteken van zyn liefdevuur, en ze geljjk te makeu /tan Zyn goddelijk hart, dat een gloeiende oven, een vlammende vuurzee is, dat alles en allen wil bezielen, en wil ont gloeien in Zyn Liefde. O, komt dan, en helpt toch meel Pater Theunuweri werd werkzaam gesteld in dr provincie Kiangsi, vicariaat Yu lliang. Dit vicariaat omvat een gebied ter grootte van 8 maal Nederland met een bevolking tan 12 millloen inwoners. In dit groote ge bied waren verlivfen jaar veivtnift Europee- schu en vier en-dertig inlandscha priesters werkzaa in. Buiten de missionarissen vindt men iu de binnen lauden byna nog geeu blanken. China bljjft een gesloten land. De Europeanen ze- Ic.cn slechte in de kuststeden. liet in 1862 gesloten tractaat tusschen Engeland, Frankrjjk en China gaf aan de uiissioiiariMtsn een vry groote vrjjbeid «au handelen. Pater Th» unissen kreeg zjjn standplaats te Ying-Tan. l>e grootste UKM'iljjkheid voor deu missio naris in China vormt de taai, die eens ge kwalificeerd werd als „een taal uitgevonden door den duivel om de evangelisatie vau China te b»-h'tten". Eerst na jaren wordt uien de taal machtig tu kan men doordringen lot de mentaliteit vau deu Chinees. Deze mentaliteit is se»-r by- zonder. De Chinees ia vau uature materialist en egoist. Zyu ziel is door duiz»*u<i>-n jaren van heidendom misvormd. Waarheidsliefde, ouderliefde eu omgekeerd liefde van kinderen teg» never de ouders, zyn deugden die de Chinees niet of in zeer geringe mate bezit. Vreeseljjk zyn de un-standen waaronder de vrouwen en meisjes gebukt gaau. Een dochter is eeu absoluut ongewensebt bezit, en wordt niet zeideu na de geboorte gedood. I Tegen dez<* mistoestantien is heel weinig te doen, helaas. Godsdienst is slechts een uiterlijkheid. Het aangeborvu igoiame van den Chinees brengt hem er toe om het met zjjn góden en geesten op een accoordje te werpen. Vailerlamhi- liefde is slechts een woord. De diepere bo- teekenia laat hen onverschillig, dringt niet tot beu door. (>eb»'cbtheid aau den geboortegrond is de eenigste eigenschap die op een iets booger plan staat. De openbare toestanden in China zyw aflerslechut. Corrujgie heersebt alom. De missionarissen werken in China met voel succes. De zeer beperkte middelen en het geringe aantal zielzorgers staan echter een verdere utibreiding van het geloof legen. l‘at«r Theunissen mocht bet succes boe ken ion dertien honderd Cbine<*zen het H. Doopsel toe te dienen. Dat het aannemen van den Katholieken godsdienst voor de Chineezen geenszins een hloote formaliteit betóekende, bleek ten duidelijkste toen tjj- dens de troebelen aanslagen op de bekeerde laiidgcnooten aan de orde van den dag waren. Op hoogst enkele uitzonderingen na, bleef men het Katholieke geloof trouw. Zelfs ma- terialiaten als de Chiueezen zjjn, kan mol Gods hulp, nog wel hooger idealen bjjbren- gen, aldus spr. Ihurna las Pater Theunissen bet Akte van Berouw voor, zooals de Chineezen dit melodieus bidden. Vervolgens gaf spr. een beeld van de Ijj- densgutciiiedenis van het bekceringswerk tydens de jongste troebelen. Kerken werden geschonden, scholen verwoest. Tallooze ma len verkeerden de prh-sters in levensgevaar, bixlreigd door wor-ste en wreede horden van soldaten. Zeer eigenaardig zjjn de toestanden die in de legers en bjj de leiders beerschen. Het goedgezinde Chineesche volk lydt ver schrikkelijk. De hoop op herstel is echter niet uitgesloten. Er vormen zich, centra van katholieke élite, waarvan metterfyd groote invloed kan uitgaan. 8pr. wekte de toehoorders op het onge lukkige China in bun gebeden te gedenken. De mensch is zóó verblind door bet blin kende scbjjneohoou van levensgemak zinuenstreeling, dat hij dikwyls niet schijnt in te zien een levenswaarheid, dis hem in-eens als in bliksemlicht wordt voor- gehoudeu. Zulke feiten staan er dagelnks in de cou rant, grypen jdaats herhaaldelijk iu onze oumiddelyke omgeving. De* „Leidsche Crt." plaa.-t er enkele naast elkaar als volgt: „Eerverleden week, in den nacht van Don derdag op Vrydag, reed een auto van Amster dam naar Leiden. Onder Hillegom wordt eensklaps de auto in zyn snelle vaart door een ongeval g»»grepen. En van de jonge menseben, die er in zaten en wellicht het stervensuur nog o zoo ver weg dachten, worden er als op betzelfd»» oogenblik twee opgeroepen voor bet oordeel Gods Wy hopen voor hen, dat de barmhartige God die hun het leven bad gegeven, om zoo als onze Katechismus het zoo eenvoudig klaar zegt Hem op aarde te dienen, ten einde Hem eeuwig te aanschouwen in den hemel hun zielen genadig zyMaar hooren en zien wy voor ons zelf wel de le venswaarheid, dat wy moeten vimrbereid zyn voor onzen dood”.... Zaterdag te 8 uur *s avonds gaan te Am sterdam twee kunstenaars van het hotel naar het gebouw, waar zy weer hun levenslied zullen zingen. En onderweg schiet beo dood een derde zanger van het levenslied, die daarna de hand aan zichzelf slaat. Die der de was bun in bet leven een „vriend” go» weest.Memento mori; gedenk te ster ven Zondagavond celebreert in een der kerken te Haarlem een priester een plechtig Lof met Processie. Na de Processie komt hy aan het altaar terug, knielt aanbiddend neer voor het H. Sacrament, zingt het Te Deum ensterft, In den morgen had bjj zyn parochianen voorgehouden, altijd zich voorbereid te hou den op den dood: God heeft deze les wille* onverwachte, onvoorbereide Maar kom. dachten we, als we eens e* haislje hielpen!. Twee doelen werden gemaakt, die beston den uit vier gatia-gaba stokken. Op iederen stok zette ik een vlaggetje, dat weldra wap- j»erdc, dat het ren lu«t was, *t Is- k »w< een wedstrii»] vau het Nriierlairische i lftal tegen BrlgWt or waren met tolk genoeg, mi.'srhien wul met een kleine 10 man. Alles wat beenen ha»l wihle meetrappen; tot zelfs getrouwde manven met een spruit op den arm deden ■wet Ze werden verdwdil in twe»- partijen, en welken kant het iu moest, lurhlcn ze gauw begrepen, 't Was een geroep cn geschreeuw, <lat hooren en zien verging. We prohcenlen om er wat regel In te brengen, maar dat werd te ernstig voor on» dartel volkje. IX* Pastoor zei t»gen me: ..Iaat ze maar t»egaan.” Zon der regels hadden ze wel é*ns zooveel lol, het moest ongtxlwongcn spel Hyvcn. Het ging er nogal heftig toe; van licenen stuk trap|>cii was ook een sprake, o»»k geen gi t aar voor. Vooruit maar jongen.*! ai* jullie maar pleizier hebt, onschuldig vennaak voor jong en oud! Na enkele minuten spelen», kou de keeper een ..keihard” schot met armen noch l>eenen houden: 1 -O. Na dit punt werd het doel vsr- sterkt; waarom ook maar é»lu verdediger? Ze waren toeh met zooveel vt>lk!.... Met z'n tieren gingen ze op een rijtje naast el kaar In <le goal zitten en daar dew een breedte had tan 1K M. waren alle gaatje» gestopt; er kon geen Kal meer door. Nu, 't was goed gezien, want veel punten werden er niet meer gemaakt; de t<a|l»-n die over hun kroe*kop|M-n gingen, telden ge- woonweg niet. Ze mo»wten blijven zitten, vast tegen elkaar geplakt! Wat hadden ze schik in 'lat spel! I*e bal met de luutd opvangen en vóór bet doe) bren gen en hem er dan pn>b«M-reii in te trappen, was óók al geoorloofd. Waarom zou lat ook niet mogen? Lezing van Pater X Theuniaeen CM. Pater J. Tbeuuissen C.M., Missionaris van Kiangsi (China) heeft te Rotterdam een le zing gehouden voor de leden van „Katho liek Leven”. In het begin van den grooten oorlog, aldus epr., vertrok ik met cenige confraters naar Shanghai. Gedurende de reis hadden wy volop gelegenheid de Chineesche aardrijks kunde te bestude«<ren. Eeu onbegonnen werk. Een onmetelyk ryk ala het Chineesche met zyn 400 tnillioen inwoners is niet uit boe ken te kennen. De eerste indrukken in China zjjn schit terend. De tengere Chineezen met hun ver fijnde beschaafde manieren trekken belang stelling. Het zjjn handige werklui die met hoogst primitieve werktuigen kunstwerken getuige de veie met hun architectonisch schitte- gevels en intérieurs. Als vreemdeling Wederom is met deu leien Zondag v*n het k kelyk jaar begonnen de uige ty I van den adt it”, die 3oor onze Mo der de H. Kerk werd 1,,teld als een lijd vuorbereidiug op Kern..^L, het hooghed'go geboortefeest van den Verlosser de» Men h- doma. „Advent" komt van het Latijnse I e woor I „a 'ventus" eu beteekent, zoo .Is de lezers wel reed» zuilen wstea: „aankomst”: du komst van Christus. De L..«telling van de* advent ia reeds zee? oud en verschillende schrijvers geven aa.i, dat deee tfjd van voorbereiding even oud is als hut Kerstiseet netf. He* Huogfeeet van Kerstmis nu, welks viering la bet Wee- on cn vaudaar naar bel Oosten o ver ing, wérd reed» in de 4de eeuw algemeen H. Kerk gevierd. In de „canones", d.i. ~els en voorschriften vau bet concilie ar-Augustanum, 't welk in ’t jaar 881 gehouden werd, vinde-' wy i!e eerste sporen van en lijd van voorbereiding op bet H. F 'stfeest". De Synode van Lerida in Spanje gehouden in 524, verbiedt gedurende den Ailvent tot aan l.et feest vau Drieko ningen het houden van bruiloften. T<gen- woor'ig bestaat de Advent uit 4 weken of min.-dens uit zooveel dagen, dat er 4 Zonda gen in v»x>rkomen, welke 4 de ..Adv its-7.on- aagen" genoemd wórden. Vroeger echter en wel tot aan het midden der 9de eeuw, duur de de Advent evenals de groote Vasten, 40 dai-eri of althans langer ilan 4 weken. Zoo noemt het concilie van Maeon (Frankrykj, gel ouden in 583 „advent" den tyd van liet feest van den H. Martuius tot aan Kerstmi» hetgeen, zonder de Zo i 'agen, 40 dagen i«. De „Capitularia”, d.i. de* Rijks wetten van Kard den Groote, ih „kapittels" ingedeeld, geven eveneens 40 adventsdagen aan. Het concilie van Tours (567) schreef voor, dat vanaf Sa ikt Martinus tot Kerstmis de geloo- vigen gehouden waren driemaal in de week Maandags, Woensdags en Zaterdags te Vasten. Dit gebruik, om n.l. gedurende den Advent drie dagen "*r week te vasten, werd in de 6de eeuw ook te Rome verj lichtend en van laar uit verbreidde het zich over gansch Italië en over Frankr k. Spanje en Enge land, in welk land de ad ven: in de 7de eeuw algemeen gevierd weerd. Zooals reeds gezegd, was de durr en het begin van 'den advent niet overal gelyk. In enkele streken begon hü reeds met het féést van den II. Martinus, In andere na dat van de H. Catherina cn in nog anc -re den laten December. In het mid den der 9de eeuw echter schijnt de duur van den advent overal beperkt geworden to zyn en i.i de 10de eeuw was de duur van 4 Weken bijna algemeen. Om «neer eenheid te brengen bepaalde de H. Kerk, dat de Ad vent zou beginnen op den laat«t«m Zondag vóór of op den eersten Zondag i ovan den H. Ajmstel Andreas (30

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1927 | | pagina 13