MEUBELEN FIRMA ZUT Eerste Haarlems che A ueobus-Ondememin o Alkmaar-Haarlem an terug laadmarkt 52. Alkmaar. De Gulden Mis Bloemenmagazijn P. J. Man Kessel KM m Hll DHtNI ion* tut alle uortei 9 laat na. Ilkaaar. Taialaaa 214. *ta<lrea voor lerkienleringH ea andeie gelegenheden. laalaiiM aa aadarlaiidia vaa Taim. N. BRUIN. Heiloe 4.45 8.60 16 80 a.m. 115 95 a.e. 10.85 10.45 15 8.06 9.16 9.80 9.40 9.50 10.- 9 16 8.55 Het godsdienstig leven In Mexico. n.m. 3 15 2 45 2 65 3 05 8.15 3.80 345 3.65 4.15 425 4 35 n.m. 1245 12.55 1.06 1.15 1.30 1.40 1.50 2.— 2 10 2.26 in ft die .Maria zeide En J IS BIJ V. n it it EKN REISPENNING 8. V. P. VOOR SLOT- EN AANB1DD1NGSZU8TERS PIE NAAR PE MIS81E GAAN. 20 26 15 46 65 65 75 HAARLEM SCHOTEN 8ANTPOORT VELSEN BEVERWIJK HEEMSKERK C ASTRI GUM LI MM EN HEI LOO ALKMAAR n 8 45 8.55 •I II A. 25 85 45 50 56 55 75 80 n A. 6 40 6.50 n m. 7.80 7.80 7.40 7.60 8.10 8.85 8.35 845 8.65 9.06 T. Pit 11.15 11.25 11.35 11 45 12.— 12.15 12.25 12 35 12.45 1255 10.10 10» 10 45 10.55 11.05 11.15 11.80 11 45 11.65 1215 12.25 12 35 v.m. 8.60 9.05 9.15 9.30 9.40 9.50 10.- 10.10 10.25 1.15 196 1 85 1.45 2 2.15 2.25 285 2.45 255 m 7. — 7 10 7.20 7.80 7 45 750 8. — 8 15 8.25 835 v m. v.m. 9.25 9.35 945 10.— 10.15 10.25 10.85 10.45 10 55 v.m. 8.45 7 06 7.16 7.30 7 45 Ontleend aan de hoogst wetenschappelij ke en zeer interessante artikelen van den Z E. pater Bonaventura Krnitwagen O. F. M in „de Katholiek’’. Peel 130 bl. 43s>, en vlgd., Peel 131 bl. 158 v. v. bl. 394 v.v. en bl. 464 wjj, al- van otm der men op den Quatertemperwoensdag van dei Advent vierde en wel met een myateriêi<|»el, waarschijnlijk altijd Pa Gulden Ml» ie eene II. Ml«, w< Ikc <>p den Quatertemper Woenmlag. na den 3en Zondag van den Advent vroeg in den morgen, met ontsteking van veel licht cn met groot» plech tigheid wordt gesoiigcn. Pe gebeden van de Gulden Mis staan niet afzonderlijk in het Misboek aangegeven, maar men gebruikt daarvoor de II. Mi» van de II. Maagd gedurende den Advent, welke begint met de woorden van Isaiae: Rorate.Dauwt, i regent den >rden het ver- den Verlosser •eai ALKMAAR HEILOO LI MM EN OA8TRICUM HEEMSKERK BEVERWIJK VELSKN SANTPOORT SCHOTEN HAARLEM Hoe bet zich thana afspeelt Men «schrjjft uit Rome aan de „Msb”. Een Katholiek priester, die door de Mexl- caansehe regeering ter dood veroordeeld werd doch wien het gelukte te ontvluchten, heeft rijn bisschep nauwkeurig medegedeeld, hoe op het oogenblik dê zielzorg in zijn diocees plaats heeft. Pe bewuste bissebop, die door Calles ver bannen werd, woont thans ju Texas en heeft den belang wek kenden brief van zijn priester aan de „National Catholic Welfare Confe rence’’ ter publicatie ter hand geeteld, daar de mededeelingen van het grootste alge meen» belang zqn. In den brief schrijft de priester o.a. „se dert ongeveer anderhalve maand bezoek ik alle boerendistreten en houd mij vooral twee of drie dagen op. Op het platteland zijn de menschen over het algemeen minder moede loos dan in de steden, doch overal vind ik de grootste aanhankelijkheid aan do H. Kerk en een huitengwoon innig verlangen naar godsdienst en practische godsdienstoefenin gen. Ik heb een groot aantal kinderen ge- doopt cn daarbij bijna in alle jmrochies ge zien, dat deze kinderen bijna allen niet veel meer dan veertien dagen oud waren, hetgeen een duidelijk bewijs is, dat het steeds weer den een of anderen geestelijke gelukt, de parochies te bezoeken. Pit is des te opmerke lijker, wanneer men aan de groote afstanden in deze hinderlijke streken en verder aan bet voortdurende levensgevaar, waarin de dap- peref* priesters verkeeren denkt, liet is bui- tengewoon ontroerend om te zien, boe geluk kig do menschen zijn als een priester bij hen komt en boo goed zij de kunst verstaan hen voor de oogen van dè autoriteiten to verbeiden. Ik heb ook talrijke huwelijken ingezegend, doch vond ook nieuw-gehuwden evenals nieuw-gedoopten. Op een plaats was kort geleden een geestelijke geweest, die echter geen officieel© stukken bij zich had en daar om door do bevolking niet erkend, doch weg gestuurd werd. Men hield hem voor een be drieger of zelfs een scheurmaker. Een zeer treurig feit is, dat het helaas niet altijd gelukt de zielen voor hun dood van de laatste genademiddelen van ons TT. Geloof to n.m. 5.15 5.25 5 35 545 6.15 6.25 7.55 6 35 8 15 8 45 8.26 6.55 8.85 3.25 4 55 885 5.06 845 5.16 4— 6.80 4 15 5.40 4.25 5 60 4.35 6. 4 45 610 4.55 6.25 De Ondernemer t EEN ERVARING VAN PASTOOR KAPITZA. Peze pastoor uit Silezië, 'n overtuigd ge heelonthouder, verhaalt: „Het gebeurde in 'n school mijner paro chie. Ik liet de kinderen 2 vragen ter be antwoording opechrjjven: le. Van wien houdt gij het meest? 2e. Waarom? Pe antwoorden verschilden. Eenige kin deren schreven: „Ik houd het meest van O. L." Waar om? „Omdat Hij mq geschapen beeft”. Een ander schreef: ,Jk boud bet meeat van den keizer, omdat bjj ons beschermt”. Een derde antwoordde: „Ik boud het meeat van vader en moeder, omdat zij mq voeden en kleeden". Een klein meisje echter schreef: ,Jk houd ’t meest van Mijnheer Pastoor". Waar om? Omdat mjjn vader niet meer drinkt”. „Ik verliet” zegt pater Kapitza, „de school met de bewustheid, rijkeiqk beloond te zqn voor den geringen arbeid op bet gebied der matigheidftbeweging, rqkelqk beloond voor menig spotwoord, voor menig vqandelqko bejegening, overvloedig beloond door de liefde van ’n kind. Binnenkort rullen 4 zusters uil het slot klooster der Dienaressen van den H. Geest van do Eeuwigdurende Aanbidding van Stoyl bjj Venlo de lange reis aanvaarden naar Li pa, een stad op do verre Phillippijnen. Daar zullen do zuaten de zwakke rij van bidden de Maria's gaan versterken, wier roeping het is door do nooit onderbroken aanbidding van het plechtig uitgestelde Allerheiligste Gods genade af te smeeken over het bekee ringswerk der arme heidenen. Verborgen voor do wereld in oen <eenzaam slotklooster zullen do zustere in den vreemde haar verhe ven taak voor hot welslagen van het missie werk gaan voortzetten. De tjjd, waarin wq loven, staat in het toe ken van mlsaicactie en eucharistische hewo- ging. Veel wordt er gegeven voor de missies en mlssionarisMn; zeer reel wordt er geof ferd voor de verheerlijking van het hoog heilig Sacrament 4es Altaars. Mogen thaw de aanbiddingszusters van Steyl die voor 6 groote uitgaven staan van reisgeld en uN rusting van 4 zusters, die naar de missi gaan, tien inilden steun ontvangen van all* warme missie-vrisuden; mogen de zusters bij deze gelegenheid ondervinden, hoeveel vr rige liefde tot de H. Eucharistie er brandt in de harten van het christenvolk. Ja. vrienden van de miosic, vereerders va» de H. Eucharistie, woest thans eens mild dadig jegens de slotzusters van Steyl. Brengt allen een offer voor het missiewerk en voor Jezue in Zijn Sacrament van Liefde. Iedere gift, ook de kleinste, wordt met een dank baar hart aanvaadr en hec] gaarne zullen de zusters wanneer zij in aanbidding voor bet altaar liggen neergeknield voor Jezus onder de sluier der sacramentele gedaante, *1 uw belangen on aangelegenheden indachtig zijn Voor alle intenties, die u haar aanbeveelt, zullen zij gaarne bidden niet slechte in het slotklooster te Stey) en het Cenakel te Soes- terberg. maar ook in bet kapelletje te Lipa op de Philipptinen. En mocht u voor een bi zondere intentie gaarne een novene gehou den hebben: in hartelijke dankbaarheid zult u de zusters daartoe steeds bereid vinden. M. VAN ES, 8.V.D. N. B. Gelieve de reispenningen te sturen aan: de Algemeene Overste van het slot klooster te Steyl, gem. Tegelen of aan de Eerw. Zuster Overste van het Cenakel te Soesterberg. voorzien en dat velen van hen zonder het ontvangen der II. Sacramenten moeten ster ven. Het Is echter merkwaardig te vernemen, lianen in verhouding minder volwassenen dan onschuldige kinderen sterven, hetgeen weer in hooge mate de groote barmhartigheid Gods toont. Overal waar men komt, moet men bepaald Itezwaar maken tegen de vele geschenken welke de goede, bravo lieden ons aanbieden. Do levensmiddelen, welke zij ons aanbietlen nemen wq gaarne aan, doch nooit wordt er gulfl aangenomen. In één plaats werd mij zooveel geschonken, dat ik een man noolig had om mij te helpen alle gaven weg te bren-v gen. Naar ik hoop deed ik geen kwaad met de gaven aan te nemen, maar wanneer ik geweigerd zou hel»ben, had ik do goede men schen heleedigd. Gedurende den nacht gaf ik in elke plaats catechismusonderwijs en do menschen hooren buitengewoon graag over de Allerheiligste Maagd spreken. Zoo vaak het mq gelukt het Allerheiligste uit te stellen, komen de lieden van dichtbij en van verre bijeen en zijn dan Ontroerd in hun kinderlijken eerbied. Het is mijn volle overtuiging, dal mqn godsdienstoefeningen veeleer voor de van do kerk afgodwaalden, dan voor deze zoo brave vrome boeren hervat moete.. worden. Want terwjjl deze laatsten hun offers en hun eer bied tjjdcns de vervolging verdubbelen, wor den de anderen geheel naar de zijde van het bolschowismo overgehaald. Op dit oogenblik zou men nog velen kunnen redden, want zjj zijn meer verleid, dan werkeliik slecht.” Dit schrijft een vrome, van zielenijver ver vulde priester, die door de agenten van Callee vervolgd wordt, en die doodgeschoten zal worden, zoodra men hem te pakken krijgt. Dit bevel werd aan alle militaire commando's van het land gezonden, begeleid van een portret van <l«i priester. Bij den brief van den heldhaftigen priester, was ook een schrijven van do Katholieke vrouwejivcreenigincen aan den bisschop in gesloten, waarin dezen verslag wordt uitge bracht over het werk in do vereenigingen. Het aantal leden bedraagt 1909. van wie 1937 de zieken en ouden van dagen bezochten, met een aantal bezoeken van 5607. In 66 gevallen gelukte het de stervenden van de H. Sacramenten te doen voorzien. Door be middeling van de Katholieke vrouwen wer den 157 eerste H. Communies uitg< rikt, 49 doopen verricht en 1404 aanhiddingsuren voor het Allerheiligste gehouden. Tn 2675 gevallen werden giften en gaven verdeeld en 71.526 maaltijden werden verstrekt. De inkomsten bedroegen 18.246 peso», terwijl de uitgaven de som van 16 969 pesos bereikten. Al deze berichten bewijzen hoe levendig het godsdienstig leven, ondanks alle vervolging en allen nood in Mexico is, en boe zeer bet ten voorbeeld voor alle Katholieken van de wereld kan worden gesteld. De Mexicanen blëven hun Kerk en hun priester.’ trouw en deze trachten ondanks alle gevaren de geloovigen bij te staan, zoo vaak zü het kunnen. zqn, v<x»r ne vruenten uer aarue, ut v«K in t algemeen voor een bjjzondrren voorspoed in gecstdqko en l(j<le|(jko zaken, maar van al deze volksiueeningen ie de grondtoon steeds: Do Gulden Mis is een bijzonder krachtige Mis, en dit denkbeeld vindt wel zqn meest kenmerkende uitdrukking te Houthcni West Vlaanderen, waar men de Gulden .Mis eenvoudigweg noemt: „de krachtigste .Misse". Pater Kruitwagen besluit zqn wetenschap- iielijke onderzoekingen aldus t. a. p. bl. 184: De Gulden Mis gold oorspronkelijk ah» „Nood- Mis ter bevruding van bestaande of toekom stige lichamelqke en geestelHko nooden. Doch onder den invloed van het Noord-Nederlnnd- sche zeevarende volk, werd deze overlevering gewijzigd in dien zie, dat zq le In perkt werd tot llchameiqko nooden en 2e. die licbamelqko nooden wederom beperkt werden tot de toe komstige nooden”. Zoo verklaart p. K. hoe cn waaruit onze Noord-Ncderlandsche volksover levering in haar eigenaardigst! vorm van „geen ongelukken krjjgen” ontstaan is, en hoo tegelijkertijd de benaming „Schipperw-Mis” is ontstaan. In den grond van de zaak zegg< n heide precies hetzelfde. Aks men nu vraagt, waarom juist de Mis „Rorate”, toegewqd aan de Menschwor- dlng van God den Zoon, in do Middeleeuwen als Nood-Mis werd uitgekozen cn daaraan zulk een bizdndero kracht werd losgeschre ven, dan meent pater Kruitwagen geen beter aanknoopiiigspunS voor die volksdevotie to kunnen vinden dan in het gelusl van het Mis formulier van Q. T. Woensdag. Daarin komt als eerste Oratie (Collect*) het vol gende gobe<l voor: Laten w|j bidden. Geef, bidden machtige God, dat het komende feest onze Verlossing ons bijstand verleene in tegenwoordige leven en ons het loon eeuwige geluk zaligheid schenke. Door onzen Heer J. Chr enz. In dit gol>ed wordt dus gevraagd om hulp voor het togenwoordigo en voor het toekomstige leven, mat.w. om voorspoed naar ziel en lichaam. Omdat de II. Mis en verdere godsdienst- oefeningen op Q. T. Woensdag, welke in het oude Chr»t< lqko Roiuu de eerste voor bereidingsdag was voor de op Zaterdag en Zondag volgende priester-wtyaingen, gehou den werden in de tweede Afauselqko Basiliek n). de Kerk van Sint M.JB.i de Meerdere, hebiien de liturgische gebeden van dien dag zich vooral ontwikkeld in verliand met du IL Maagd en omdat Kerstuis aanstaande was, in verband ook met de kornet van God de Zoon in .Maria's Maagdelqken Schoot, zmxlat men in de Middeleeuwen de Q. Woensdag voor een Mariafeevt hield. fe«*t werd onder de machtigen invloed der groote .Mariavereerders in de 11e en 16e eeuw (Sint Bernard, Ivo, Bonorius v. Austuu e.a.) een der voornaamste .Mariafcesten en bijgevolg de II. Mis op dien dag een der pkehtigste Aan die plechtige H. Mis op Q. T. Woensdag „Rosate” hebben onze voor vaderen het begrip van „Nood Mis” en do benaming „Golden Mis” verbonden onder invloed van onze Duiteche buren, en is zq aldue van Noord-Nederhand naar België overgeplant volgens de goed gedocumen teerde veronderstelling van p. Kruitwagen, die tevens aan de ham! van pater Aennijs C. 8L R. ^antoont, dat de Gulden Mi» al» de ze valt op 14 of 15 Dec. cigiuilQk niet be hoeft te wqken voor de Mi» van het Octaaf van Maria's Onbevlekte Ontvangende, zoo- als in ons directorium is voorgeschreven. Deken RENG8. voorafgegaan door u> n «taturagcr, uoor ue westelijke deur van h< t koor binnengeleid. Zoodra zq binnenkomen scheiden zq van el kaar en knielen zq, de een rechte, do andere link», op de onderste trede van het hoogal taar, om een kort gebed te storten. Daarna staan zij op en gaat ieder van hen naar zqn aangewezen kapelletje, dat aanstonds geslo ten wordt. Intusschen begint na het Tc Deunt de plech tige II. Mis. ..Rorate Cocli”, ak« op een drio- ilublx l feest. Zoodra het Introitui begint, wordt het gordjjn van het kapelletje, waarin zich Maria bevindt, weggcschoven. Maria knielt <>p een kussen voor een lessenaar, met een gebedenboek erop, en ter weerszoden daarvan een brandende kaars. .Met ncergc«la- g< n oogi ii bidt zij uit het boek. Na het epistel wordt op gclqke wqzo het kapelletje van den engel Gabriël' geopend. Deze moet steeds rechtop blijven staan en deu gouden scepter in zqn rechterhand hou den. Maria en do engel mogen zich volstrekt niet bewegen. Wanneer het Evangelie moet beginnen, be stijgt de diaken, op de gewone manier verged zcld van den «ubdiaken, twee koorknapen en den stafdrager, het doxale (d. 1. de plaats die gereed gemaakt ie voor het zingen van he. Evangelie). De diaken begint en zingt: In die tq«le werd de engel Gabriël door God gezonden naar eene stad van Gaiilea, ge naamd Nazareth, tot eene maagd, die on- dertrouwd was met een man, Josef, geheeten, uit bet buis van David; en de naam der Maagd was Maria. En de engel kwam b|j haar binnen en zeide: (De engel zingt In den zelf den toon, terwijl hij drie keeren knielt en weer opstaat): Wees gegroet, gq vol van genade, de Heer Is met U. gij zijt gezegend onder alle vrouwen. (De diaken gaat voort). Toen de maagd dit hoorde, ontstelde zq op die woorden en dacht bij zich zelve, wat dit voor eene begroeting mocht zijn. En do engel xeide hatu: (Aanstonds vervolgt de engel In denzeilden toon): Vrees niet Maria, want gij hebt genade gevonden bq God. Zie, gij zult in Uwen school ontvangen en oenen Zoon baren, en z.qn naam zult gij J<*us noemen. Deze zal groot zijn en do Zoon des Allerhoogsten worden geheet’ n. En de Heer zal Hem den troon geven van Da vid, zqn vader en Hq zal beerschen over Ja cob's huis in eeuwigheid, en zijn koninkrijk zal geen einde hebben. (De diaken vervolgt): tot den Engel. (Nu keert Maria haar hoofd langzaam naar den engel, en terwijl zjj blijft knielen, zingt zij In vragenden toon): Hoe zal dat geschieden, daar ik geen man beken? (De diaken:) En de Engel antwoordde haar zeggende: (Nu staat de engel op en den scepter ophef lende, wijst hij naar een duif, die den H. Geest verbeeldt en die, met kaarslicht ver sierd, langzaam boven uit bet koor nederdaalt tot hij Maria. Tegelijkertijd zingt hjj:) De H. Geest zal over u komen en de kracht des Al- lerhoogsten zal U overschaduwen en daarom ook zal bet Heilige, dat uit U zal geboren wor den, Godtt Zoon genoemd worden. En tie, Eli- saireth, uwe bloedverwante, ook zq heeft een zoon ontvangen in haren ouderdom en zq, die men dacht, dat onvruchtbaar was, is reeds in de zesde maand. Want bij God is geen ding ODin ogeljjk (De diaken zingt verder:) En Maria zeide* (Dan staat Maria op, keert haar aangezicht naar het altaar, strekt hare handen uit en zingt de slotwoorden van het Evangelie:) Zie de dienstmaagd des Heeren; inij geschiede naar uw woord. (De engel en Maria blijven verder geduren de de geheele H. Mis biddende in hunne ka pelletjes, de engel steeds in staande houding, Maria knielende. Op den voorafgaande)) Dinsdag moet er een preek gehouden worden, om bet volk op te wekken tot bijwoning van de plechtige H. Mis en op den dag zeiven moet aanstonds na de H. Mis een andere preek gehouden worden, waarin voor het volk de be teek en is van het mysteriespel wordt uitgelegd, en op het eind een aansporing wordt gegeven om voor den stichter daarvan te bidden. (De schenker gaf voor bet onderhoud der ganache stichting 26 P&rijsche pond) (tot zoover de oorkonde). Vroeger meende men, dat de benaming „Gul den Mis” haar verklaring vond in de pracht en luister, waarmede vroeger die H. Mis ge vierd werd, of wat zeer onwaarschqnlqk is, in de presentiegelden, welke somtqds werden verstrekt, of ook wel in de voortreffelijkheid van het geheim (der Menschwording) waaraan zij is toegewqd De Z.E. Pater Kruitwagen geeft een vee) redelijker verklaring, waar t.a.p. Dl. 131 bl. 176 hq zegt, dat: lo. het algemeen karakter der Gulden Mis sen is, dat zij eene bizondere kracht bezitten tegen allerlei nooden. 2o. het woord „Gulden” dus niets andere beteek<*nt, dan „voortreffelijk" en dat speci aal door de benaming „Gulden Mis" die voor treffelijkheid wordt aangeduid, welke gelegen is in de inwendige kracht, welke die Mis be zit ter afwering van allerlei nooden. Korter gezegd: „Gulden Mis" beteekent niets-dan „Voortreffelijke Mis" of meer in concreto „krachtige Nood-Mis”. Aan die Gulden Mis werd dus een bizondere kracht toegeschreven, welke in den volks- mond luidt: „Wie in de Gulden Mis komt, afgaanden Dinsdag, na de Vespers, moeten krqgt het heele jaar geen ongelukken. Dat is i natuurlijk een overdreven uitdrukking, welke in denzeilden zin moet verstaau worden als de aanroepingen in de Litanie van Alle Heili gen, waarin we ook om vrqwaring van alle kwaad en rampen bidden in zoover dat over eenkomt met Gods Voorzienigheid. Maar tee- kenend is juist die uitdrukking omdat daar uit het groote vertrouwen spreekt van het volk cn daar ons volk vooral een zeevarend volk is, werd daarbij natuurlijk vooral ge dacht ook aan de gevaren op zee, vandaar ook de naam van „Schippers-Mis". De zeeva renden deden danook een extra landing om de Gulden .Mie te kunnen bqwonen, want dan vertrouwden zq geheel het jaar geen schip breuk te zullen Iqden. Op andere plaatsen kent men aan de Gul den Mis ook voor andere behotrfteu en om standigheden eene bijzondere waarde toe, bijv, voor vrouwen, die in blijde verwachting hemelen van boven, en wolken Rechtvaardige neer, welke wo<i langen naar de komst van (Kerstmis) uitdrukken. Daar echter dit jaar die Quatertemper Woensdtg valt op den 14en December (hij kan var-I) tusschen 14 en 20 Dec.) en dus nog oud- r het octaaf van 't feest van Maria's Onbevh ktc Ontvangenis, wordt dit jaar niet de II. Mis van Maria van den Advent, maar dr H Mis van Maria’s Onbevlekte Ontvange nis, met Gloria en Credo, terwql uitdrukke lijk erbij vermeld staat, dat onder de woorden van het Credo: „Et incarnatus «st, enz. „En Die (d.i. Go’l de Zoon) het vleeaeh heeft aan genomen door den H. Geest uit do Maagd Ma ria en is Mensch geworden" door allen moet I geknield worden. Dit voorschrift beeft ten doel de geloovigen te herinneren, dat liet eigenlqko onderwerp, dat in de Gulden Mis wordt vereerd, is „de Menschwording van God den Zoon in den echoot der Mooder-Maagd”, hetzelfde geloofs geheim dus dat herdacht wordt op den 25en Maart (Maria Boodschap). Het H. Evangelie zoowel van de Mis Rorate als van deze II. Mi» begint met de woorden: „In dien tq<l werd de Engel Gabriel gezondenenz." om Haar te bo<>d»chapi>ei>. dat Zij de Moeder van den Goddelfjken Verlosser zou worden. Juist in dit Evangelie ligt de voornaamste reden der feestviering Ofrchoon de Gulden Mis in de zuidi'lqko provinciën van ons land en in geheel België overal bekend ia, ie zq in de bisdommen Haar lem en Utrecht minder, ja zelfs betrekkelqk weinig bekend. Waar zq echter bestaat, is de Gulden Mis een echte volksdevotie. Velen, die anders ou werkdagen niet ter kerke gaan, willen toch I bq de Guklen Mis niet ontbreken. Vooral bij reizigers en schipper* is zq in trek, omdat de volksoverlevering zegt, dat wie de Gulden Mis b(jwoont, het geheele jaar van ongeluk ken bevrijd blijft. Vandaar de naam „Schip pers Mie," ’OSh ook „Reizigers-Mis". Zoo is mij p' rsoonlqk bekend, een feik ver haald door een matroos An toon de Graaff ge naamd, (gestor een 1887 te Vliseingen als ka pitein van het lichtschip „de Hinder"). Ge noemd pereooi maakte als matroos een ge weldigen stom' -f op zee, «le davids waren al gedraaid, om de reodingsbooten neer te kunnen laten, t‘>en de kapitein van dat schip, de bemanning 'oeaprak, en zei: Jongens, wie van jelui ie in >fe Guklen Mis gfwwst, waar op A. d. G. antwoordde: ik, kapitein dan vergaan we niet, jongens, riep de kapitein uit- met een IresHstheid in zqn stem, die aan t geloof van Petrus deed denken. En inderdaad zq kwamen bel.ouden met den geheelen bal last aan wal. In ongev. 15MJ vinden wq de Gulden Mie te Alkmaar, waar Mr. Anthonis Anthoiiisz, rector van het klooster Sint Maria van Naza reth aan bet papengilde een pacht van tien stuivers 's jaars vermaakte tot voorbereiding van het feeet van 0. L. Vr. Boodschap, dat op den Quatertemperwoensdag van dei waarvan het onderwerp P was de Boodeeliap des Engels aan Maria, met de daarhq behoorende nederdaling van den H. Geest, als voltrekking van het gebeitn der Menschwording van God den Zoon in den schoot der Moedermaagd. Die gewoonte wordt ons aldus beschreven door George Col- venerius (f 1649) ,Jn vele kerken van België wordt bet feest van Maria Boodschap tweemaal gevierd, een« op 25 Maart en wederom op den Quatertem per Woensdag van den Adeut, die omstreeks 18 Dec. valt en die door het volk genoemd wordt bet feest Missus (d.i. werd gexonden nL de Engel Gabriël).... Volgens Rev. p. Bo- nav Kruitwagen werd dat feest Missus ge noemd, omdat bet Evangelie dier 11. Mis met dat woord aanvangt. „Na de Metten, dus zeer vroeg in den morgen wordt de Guklen Mis gevierd vóór de 1-auden, xooale up het Kerst feest en het Evangelie wordt door verschil lende personen gezongen (zooals nu nog de Passie op Palmzondag en Goeden Vrqdag). De diaken zingt de woorden van den Evan gelist en twee zangers, de een gekleed als de IL Maagd, de ander als de enge] Gabriël, zin gen ieder bun eigen woorden. Wanneer de slotwoorden worden gezongen: „Zie de dienst maagd des Herren, mq geschiede naar uw woord”, wordt er van uit de hoogte met veel licht een nagemaakte duif neergelaten, waar- door de 11 Ge«*t wordt voorgesteld. Een zeer groote menigte menecheu, vooral knapen en meisjes, komen om dese vertooning te zien. In de SL Jacobs^erk te Leuven, Hel men behalve de duif, ook den Engel Gabriël uit de hoogte neerdalen. In 1230 bestond bet feest Missus reeds te Doornik in België, alwaar in 1535 een funda tie werd gesticht (d.i. een som gelds werd vastgelegd) opdat daarvoor bet feeet Missus worde gevierd en de Gulden Mis worde gecele breerd. Op den aan Q. T. Woensdag voor- er in het koor twee stellages bij wijze van ka pelletjes worden gemaakt, ter hoogte van ‘i of 7 voet, met mooie gordijnen versierd, een aan de zqde van de kapél der kuipers, het andere aan den kant van de kapel der leer looiers. Het eerste ie voor Maria, het tweed© voor den enge) Gabriël. Wanneer nu op Q T. Woensdag in de metten het Evangelie Mis- •us wordt gezongen en allee door den koster voor de plechtige Mis, als op een driedubbel feest (d.i. feest le klas), is gereed gemaakt, dan zullen tweo jongelingen met mooie en hooge stemmen, die met de stem van den Diaken overeenkomen, zich intusschen in de eacristie op passend© wqzo kleeden, do een© als de H .Maagd, de andere als de engel Ga briël, met een vergulden scepter in zqn hand. Als de 8ste les wordt gezongen, moeten zij go- 1 reed staan, en dan worden zij door twee scho lieren met brandend© kaarsen in de hand en

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1927 | | pagina 14