HAAKMAN's Bloemenmagazijn, Onder rood schrikbewind. „ONS BLAD” Bestrijding van den Godsdienst. A - Tel. Afschuwelijke vrijdenkerspropaganoa. (Worde vervolgAL Gedwongen geloofsverzaking. FEUILLETON. Gestrafte misdaad. Abonnementsprijs I Jaarg. Aan alia abonnê** wordt op aanvrage gratie een pof la veratrokt, welke hen verzekert tegen ongevallen tot een bedrag van f 3OOO.—, f760. Advertentieprijs ,1J51 r<K- metr 1 ojo. f250.—, f125.—,150.—f40._« Lang ©straat 81, hoek Payglop en Boterstraat 5, Alkmaar. Ook voor Grafkransen het BESTELADRES. - Tel. 1025. ia BureauHOF 6, ALKMAAR - TelefoonIgSSF® BUITENLAND. GIRO ALKMAAR «MM3 f P« Uil. de innigste achel zullen stoppen, dat zq HOOFDSTUK III. ONTERFD. l en overtuiging stelde otako ons een brochu- ju w el ide. Al» NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD 30STRATIBlfo.4w CTTE No. *33 De heeren laten het echter niet bij pers pro paganda: neen, de burgers en burgeressen van Wee- c nen en elders worden ook persoonlijk bewerkt, en men gaat er ala het ware van huis tot huis met formulieren, waarop men de verklaring gelieve te ondertoekenen, dat men zqn geloof verzaakt au uit de Kerk treedt. Op deze wjjze hebben de roode vrijdenkers in betrekkelqk weinige jareu duizenden en duizenden Katholieken hun afval van het geloof doen onderteekeneu. Wy vragen den lezer beleefd excuus voor de afscbuweiijke taal, waarop wij hem in het bovenstaande vergast hebben; wy moch ten, met het oog op het doel van onze arti kelen, deze godsdienstbestrqding in het roo de Weenen echter niet onaangetoond laten. POINCARé EN DE ELZAS. Een rede te Straatsburg. Op een vergadering, waaraan door 560 burgemeesters en tal van hooge ambtenaren werd deelgenomen heeft de Franscbe minis terpresident Poincaré een rede geboudev, waarin hy de geschiedenis van den Elzas en zqu positie tot Frankrijk, alsook de actie van de autonomisten besprak. Poincaré bracht daarbij naar voren, hoe sterk de vriendschapsbanden zqn tusseheri den Elzas en Frankrijk, waarbij hij zich in scherpe bewordingen tegen de autonomisteoq hij zeide te verwac-hten dat deze Meden bij de behandeling voor de gezworenen-rechtbenk wel zullen worden ontmaskerd. Poinearê meende, da zij door het buitenland worden gesteund. Vervolgens toonde Ponearé dat d* Elzas eigenlijk steeds een deel van Frankrijk had uitgemaakt, Hq in herinnering, boe ia de jaren tussohen 1871 en 1914 duizenden ifl- zassers hebben gesmacht, om weer ver« eenigd te worden met het oude land; doch Fraakrqk, dat de gevaren en de ellende van den krqg kende, schroomde het oorlogsge weld te ontketenen. Toen echter de oorlog uitbrak, heeft Frankrijk gezworen tot den laatsten man te blijven vechten, totdat de Elzas en Lotharingen waren teruggewonnen. Tenslotte verwees Poincaré naar de op handen zijnde Kamerverkiezingen, waarvoor natuurlijk uitsluitend Fransche candidateu worden gewensebt. de monstransen en kelken in nuttig vaat werk zullen veranderen, en dat ze de kerken als concert-, theater- of vergaderlokalen of in dien ze daartoe niet deugen mochten als graanpakhuizen zulten gaan gebrui ken. ke kergangers na afloop van de godsdienst oefening worden opgewacht en afgeranseld door.... politie van de roode overheid! L. S. dat Reginald Everslwgh slecht en gemeen van karakter was. Iedereen hield trouwen* van hem, dikwijls tegen beter weten in; en eerst als de nieiischeu hem hun volle ver trouwen hadden geschonken, leerden zq welk een verachtelijk man die jonge knappe alte rnatie-vriend was. Vele jonge meieju deden hun beet om 111 druk op bem te maken; en zijn persoonlijke aantrekkelijkheden van ge laat en manieren, daarbij zqn schitterende vooruitzichten maakten hem een zeer ge zocht persoon in de hoogste kringen. Toen Reginald naar zjjn oom kwam, waq hq reeds voorbereid op de strenge berisping, want hq wist, dat eenige zijner laatste uit spattingen ter kennis van sir Oswald waren gekomen; maar hq stelde alle vertrouwen op den invloed, dien hij altqd op den man had weten uit te oefenen en hij was besloten, dn koe maar bij de horens te pakken. Sir Oswald wendde zich vol walging af eM weigerde de toegestoken hand aan te nenaeht „Ik geef alleen de hand aan een guati» man, een eerlijke man,” zeide hij uit de hoogp te, „en g(j zijt geen van belden, meneer Evereleigh.” «- Mt kwartaal voor Alkmaar* •••••••f Voor buiten Alkmaar, 1 i 1 1 «I 3-85 Mat Geütaatrecrd Zondagsblad f OM booger Over bet algemeen betrof het bierbq na tuurlijk personen, die weliswaar nog katho liek geboekt stonden, doch in de praktqk hoegenaamd niet katholiek meer waren, maar dank zq de felle roode terreur in Wee nen waarover later nog veel méér! ko men er ook gevallen voor, dat een katholiek zich met betraande oogen aan de pastorie aanmeldt om den Pastoor te verzekeren: „Ik heb een uur geleden een verklaring bq U in de bus gedaan, dat ik niet katholiek meer wil zqn, maar och! neemt U mq dat als 't U belieft niet kwalqk! ik heb het niet gemeend, ik moest het doen; de socialisti sche vakvereeniging heeft mij ertoe gedwon gen; anders kreeg ik geen werk! of geen woning!” regel f0.15voorde «ent* paginavoord*overigen Rubriek „Vraag en aanbod" bq vooruitbetaling f 0.60 per advertentie van 5 rageto l iadara regel meer f OJU|1 I I I I l3 Bijna een jaar was vooruq gegaan sedert den moord op Valentqn Jerman; er werd door he krantenlezend publiek nog slechts wieuig over de zaak gesproken, daar de aan dacht al weer lang was afgeleid door an dere bloedige daden, waarvan de schuldigen eveneens ongestraft roudloopen. Maartsche buien zweepten door de blader loos* takken van het Green Park. In de boekerq van een dei deftigste huizen in Ar- Mugtoo-etreet liep een zorgvuldig gekleed heer rusteloos op en neer; telkens stond hq yl voor een der venserst om met mitunoe- digen blik naar de sombere straat en de ja gende grijze wolken te sien. „Wat een weer” MnpeMé hij, „wat een afechuweiqk weer”. Hq die zoo sprak kon ongeveer ÖO jaar zijn die nu nog in de kracht van zqn leven was, en met zqn slanke verschijning nog een goeden indruk maakte, al begon reeds menig Krijs baartje zich in zqn baard tusechen bruine confraters te Wonen, terwijl op den schedel reeds verscheidene plaatsen vacant waren. Sir Oswald, baron Evereleigh tot Raynham, was de afstammeling van een der oudste familiën van Yorkshire. Hu wat, de eigenaar van 't kasteel Rayham in dat graaf schap, en van het kasteel Eversleigh Manor, In Lincolnshire; beide bezittingen verze kerden bem een rente van 40.000 per jaar. Hij was ongehuwd, en met het oog op zqn leeftijd wae het niet waaradiqnltyk, dat hq alsnog zou trouwen. Dat was tenminste de opinie van degenen, die zich als de vermoe de lijke erfgenamen van des barons eigen dommen beschouwden. De eerste van die erf genamen was Reginald Evereleigh, zijn be voorrechte neef, de eenige zoon van een ouderen broeder, lie met eer op het Indische slagveld was gevallen. Nog twee andere neven waren er, die met eenigen grond naar de erfenis van een ge deelte van bet groo'c fórtuin konden uitzien. Het waren de twee zoons van sir Oswald’s eenige zuster, die met een boogleeraar was gehuwd, zekeren Dale. Maar Lionel en Dou glas Dale waren er de mannen niet naar om verlangend naar den dood van een bloedver want uit te zien met bet oog op de erfenis. Ze waren hun oom oprecht toegenegen, maar zq onthielden zich zorgvuldig van alle betui ging hunner gevoelens jegens hem, die ook maar opgevat zouden kunnen worden als bedoeld om zich in zqn gunst te dringen. Do oudste studeerde voor geestelijke, de jongere Ziedaar het innige verband tusseben so- ciaal-demokratie en vrijdenkerij, d.i. gods- dieustbestrijdmg. Ook in ons land zouden de zaken niet an ders staan, wanneer de socialisten zeker ge noeg waren van bun macht; in dat geval zouden ook zjj met meer open vizier gaan strqden, dan zouden ook zq met alta moge- Iqke machtsmiddelen ons, Katholieken, dwingen tot geloofsverzaking, dan zou het ook hier kunnen gebeuren, dat katholie- geacht om herhaald te worden. Duizenden personen zqn gedood; vrouwen werden ge dwongen toe te zien, hoe baar kinderen voert baar oogen vermoord werden, alvorens rij* zelf ter dood werden gebracht en de Ifken blijven liggen in de straten, omdat het ver boden is deze weg te halen, totdat zij doot de honden uiteen zqn gereten. De leus der communisten is, dat het beter is tienduizend onschuldige slachtoffers M maken, dan dat één anti-communist zou ont snappen. De goheele bevolking is thans gn« orgaiseerd in groepen volgens den leeftfli Alle personen boven de veertig jaar wore den als te oud beschouwd en ten slotte moet het daarop neerkomen, dat deze als een overbodige last voor de gemeenschap uitge roeid worden. Dc communisten geven volmondig toe, dat het hun bedoeling is, het bevolkingaefjfct met ongeveer een derde te verminderen, opdat het overblijvende deel een beter be staan zal kunnen vinden. waarop de oaron ruw werd wakker geschud uit zqu sciioone droomeu; de dag, waarop hy leerde begrqpen, dat de zoon van zqn overleden broeder zqu Liefde niet waardig was. De jongeman trad in het leger. Zqu oom bezorgde hem door zqn protectie (hq wae zelf officier geweest) eeu luitenautsraug in een keur-cavalerie-eorps, en Reginald begon zqn loopbaan onder de gunstigste ver wachtingen. Maar van den dag af dat hq in dienst wae getreden tot den huidigen moest oom voortdurend bqspringen om de aller treurigste gevolgen van Reginald’s buiten sporigheden to voorkomen. Hq had zqn neef geschreven, dat hq hem dien dag om half- drie wilde spreken, en da» hq dus moest zorgen op het aangegeven uur in Arlington-street aanwezig te zqn. Voor Sir Oswald was de gedachte aan dit onder houd zeei pqnljjk, want hij had besloten, dat dit het laatste zon zijn tusechen hem en zijn neef. Om drie uur precies werd meneer Evere leigh aangediend. De jonge man bad een zeer knap, intelligent uiteriqk; bet type van den jongen aristocraat, echter eer verwijfd dan forscb en mannelijk. Toch maakte hij een zeer goeden ininik, en vooral het mooie, sympathieke gezicht had ieta aantrekkelijke, waartegen slechts weinigen konden weer stand bieden Naar zijn uiteriqk alleen oor- deelend zou men beslist weigeren te gdooven De roode vrqdenkerebe weging in Weenen heeft ook een eigen orgaan: „Der Freigcist”, om van andere roode vrjjdenkersblaadjes nog maar te zwijgen. Welnu, ook „Der Freigeist” werkt er ijve rig toe mee, den godsdienst te bestrijden en den Katholiek te bekeeren tot het roode hei dendom. Het was dit blad, dat indertijd den strqd aanhoud tegen de christelijke spreuk: „bidt en werk”; het wn.s een schandaal, dat men zooiets nog in de school teerde, dat men die spreuk nog telkens weer las en hoorde en dat de christelijke arbeiders baar tot deviee gekozeu hadden. Het blad betreurde bet alreeds, dat de meeste arbeiders het hielden met den vrij heidsdichter Herwegh, die zong: „Bid en werk, zoo luidt de spreuk, Maar.bid kort, want tqd is geld! Hoor! de nood klopt aan Uw deur; Bid heel kort, want tijd is brood!” Ook dit korte gebed was den „Genossen" van heden echter nog veel te veel en de schrijver in het roode vrqdeukereblad voeg de eraan toe: „Ja, eeu groot deel der arbeiders is nog slechter ddh Herwegh en bidt heelemaal niet! Ik als volkomen slecht mensch, ik durf de spreuk „bid en werk" te veranderen in „werk en geniet”. Het arbeiden stel ik vóór het bidden, trouwens vóór allee en in plaats van „bidden” zet ik „genieten". We noemen ons toch „Genossen”. Beteekent dat niet, dat we genieten moeten? Geniet, „Ge nossen", het weinige met volle teugen. Genieten is geen zonde; maar bet ie klin- klare onzin, datgene niet te genieten, wat de aarde en het leven bieden kunnen.” Let wel: De sociaal-demokratische vrqdenkersveree- niging, waarvan ,;Der Freigeist” bet orgaan is, noemt zich een „Vereeniging voor volks ontwikkeling en volksbeschaving”! ROLEN’S ANTWOORD AAN L1TAUEN. Wensch naar normale betrekkingeif. Thane ia het Poolsche antwoord op de nota van de Litausche regeeriug van 16 J» nuari gepublceerd. In deze nota richt zich dB I’oolsche minister van buienlamlscbe Zaleski rechtstreeks tot W'oidemaras. Naar aanlei ding van Woldeuiaras’ bewering, dat zekere besprekingen te Genève onjuist zqn weergoa geven, of in het geheel niet zqn gfboujan, stelt Zaleski voor, om de resultaten van iedere toekomstige bespreking schrifteBJk vast te leggen en door handteekenüig te be krachtigen. Zaleski stelt vervolgens den eiscb volledig te worden ingelicht over Litauen’s stamfe punt tegenover Plen, daarby verwqzondq naar hetgeen in December van het vorige jaar in den Volkenbondsraad werd overeen gekomen. Tenslotte vraagt hq, of Polen bo» reid is de ondertiandelingen te openen ter verkrijging van normale betrekkingen tne- seben Litauen en Polen. De Weensche socialisten stellen zich er niet mee tevreden, het kind aan den gods dienst te onttrekken en op te voeden tot het heidensche socialisme. Neen, ook de volwassen medeburger, hoe geloovig-katholiek hq ook eenmaal geweest is en misschien nóg zou willen zQn, moet er, koste wat bet koste, toe gebracht worden, het geloof zjjner vaderen te verzaken; anders toch kan bjj dat zien de Weensche roode leiders heel juist in! geen trouw belijder van het socialisme zqn. En b|j de nastreving van hun duivelsch doel ontzien de heeren geen enkel middel. Om hun doel te bereiken hebben zq een heel speciale vrqdenkersbeweging op touw gezet, 'en het is ongelooflijk, wat de roo de leiders dezer beweging allemaal aandur ven. Allereerst door middel van de drukpers. Tot onze inlichting Frau Dr. Stadrat A. Mi re ter hand, welke door de Weensche vrij denkers en burgemeester Seitz vindt dat allemaal maar heef goed! tot meerdere eer en glorie van de sociaal-demokratie in Weenen verspreid is. „Die Gottespeet” beet het afscliu» elqke geschrift, en bet motto luidt: „Als er een God was. moest men hem afschaffen." Hoewel we daartoe eeu grooten afkeer moeten overwinnen, meenen wq, tot staving van ons betoog, toch enkele kenmerkende zinnetjes uit dit vrqdenkersgeschrift te moe ten aanbalen. Zóó iets gemeens is er in dc geschiedenis der godsdfenstbestrqding wellicht nog nooit geleverd! We beginnen te lezen: „Onder alle geestesziekten, *jelkc de m«nach zich seinem dunkien Drange” systematisch in de hersens*entte, is de „Got- teepeet” de allerafschuweiqkste." Ziezoo, dat weten we alvast! Verder heet het: „Iedere godsdiunstlooze mensch maakt rich schuldig aan plichtsverzuim, als hq niet lederen dag en ieder uur alles, wat in zijn vermogen is, aanwendt om flen godsdienst te ondermqnen. Iedere van het godsgeloof bevrqde mensch die nalaat het papendom te bestrijden, waar en wanneer en hoe hq daartoe maar gelegen heid vindt, is een verrader van zijn zaak! Alzoo: oorlog aan het zwarte gespuis on- verzoeniqke strqd tot op bet mes!.... Vóór allee wachte men zich ervoor, in de arbeidersbeweging phrasen en gepraat over God en godsdienst zwijgend aan te booren. Evenmin als er in het kamp der sociale revolutie plaats is voor monarchistische agi tatie...., evenmin is er daar plaats voor goddelfjken onzin Wie den gods-zwendel op welke wqze ook predikt, kan alleen maar een domkop of een schurk zqu.” De brochure besluit met de verwachting, dat de mensehen zich naar de schrqver hoopt niet langer aan den godsdienst ge legen zullen laten liggen, doch dat zq „op een goeden dag” bun crucifixen en heiligen beelden in de kachel zuilen stoppen, dat zn in de rechten aan den Temple. Anders was bet niet Reginald Evereleigh. Van zqn prilste jeugd bad deze jonge man meer de plaats van een aangenomen zoon des huizee, dan van neef tugvnomeu. Daar zqn sommige karakters tegen toegevende be handeling oeetand, hebben die zelfs noodig, zooals sonnnige bloemsoorten voorzichtige verzorging behoeven, maar bet karakter van Reginald Evereleigh was geheel anders. Sir Üswakl was een te royaal man om voel bewqsen van dankbaarheid to verwachten van den jongen, wien itjj zqn genegenheid zoo geheel ha<I gegeven, eu aan wien hq als het moest, al zqn rijkdommen zou hebben ten koste gelegd. De knaap betoonde zich in den slechten rin trotacii, hooghartig en beereuhzucbtig; de baron bewonderde die voorname, edele wqze van optreden, dat be- wuetzqn van *|ju stand. De knaap was licht zinnig en verkwietend, de baron meende <lat die verkwireendheid bet toeken was va* ee» edelmoedig karakter, en zag over het hoofd, dat Reginald alleen het geld van doener voor zijn eigen plriaier beste< er van z^n leeraren amchte rapporten over zqn gedrfet en zqn studie^ver kwamen, mis leidde sir Oswald zichzelf met de meening. dat een Bchtzinnig^, vroolqke, zorgelooze knaap van nature niet frverig zijn kan. Maar voor de geestelijke blindheid van de liefde bestaat genezing. Er kwam een dag, NEDERLAND EN BELGIS. Onder den titel: Het noodzakelqk akkoord, schrqft Het Laatste Nieuwe, hot Bruesclsche blad, het volgende over de verhouding tus- schen Nederland en België: De benoeming van den nieuwen Nederlaad- schen gezant te Brussel beeft als vanzelf de vraag naar voren gebracht: en hoe is het nu eigeniqk met de Nederlandsch-Belgieche be trekkingen gesteld? Sommigen denken inderdaad, dat de Neder- landsch-Belgieche onderhandelingen thans on- middellyk opnieuw gaan aanvangen, en dat de gewenschte uitslag: een goede oplossing niet, uitbiqven zal. Dat allee is echter zoo eenvoudig niet, om dat er nu eenmaal zoo veel belangen ook bqzondcre bq doze kwestie betrokken zqn en het er op aankomt deze belangen onder geschikt te maken aan de hoogcre wetten, die vroeg of laat Nederland en België tot een oeoonomische samenwerking zullen no pen, waartiq de tegenstelling Rotterdam— Antwerpen merkelijk aan scherpte verliezen zal, ja zelfs in een belangengemeenschap kan opgelost worden. Ware het verdrag door Nederland aange nomen geworden, dan zou wellicht reeds dbj atmosfeer ontstaan zijn, waarin alle moei- iqkheden worden bygelegd, omdat men hen waarachtig wil. Thans verkeeren de Nederland sch-Belgl- sche verhoudingen in een „zwevenden” toe stand, zoodat men nog steeds naar aanknoo pingspunten zoeken moet. En intusschen dringt de tqd. COMMUNISTISCHE ORGANISATIES. Te Memel. Vrqdagavoud heeft een sterke politie macht in Memel een inval gedaan in een lo kaal tydens de bijeenkomst van eeu debav- vereenigüig. Een 20-tal jongelieden, meest Joden, werd gearresteerd, daar gebleken was, dat onder een vreedzamen naani een communistische organisatie school; de mees ten der gearresteerden waren in 1926 uit Li tauen naar het gebied van Memel gekomen. T* Klauaenburg. Te Klausenburg in Roemenië zqn de auto riteiten een gelieime communistische organi satie op het spoor gekomen. Talrqke perso nen, waaronder een'Duitscher en een Oos tenryker. werden gearresteerd. De beide bui tenlander^ waren onlangs te Klausenburg aangekomen en zouden uit het buitenland groote bedragen voor de Roemeensche com munisten hebben meegebracht. DE CHAOS IN ZUID-CHINA. Duizenden vermoord. Nadere bijzonderheden zqu thans bekend geworden, omtrent' de gewelddadigheden, door de communisten gepleegd te Halfoeng Loefoeng in het gebied tusesheu Canton en Swalau, waar zij sinds begin December on bestreden heer en meester zqn. Dit is hun laatste bolwerk in China en blykbaar zqu zq vastbesloten, zich daar goed te laten geilden. De bqzomierheden, gemeld door een cor respondent van de „North-Cbina Dailly News”, welke naar te vreezen valt, niet overdreven zqn, moet to walgelqk worden Nu zullen onze „nette” Hollandsche socia listen zeggen: „Nou ja, daar kan nu wel iets van waar z^n. maar.wat heeft de officieele sociaal- demokratie in Weenen daarmee te maken?" Ons antwoord is: Alles! Evenals in ons land, verkondigen de mees te officieele sociaal-demokraten natuurlijk ook in Weeoen de geweldig-groote leugen, dat „godsdienst privaatzaak” is. Maar nog veel sterker dan hier kan men dóór het onverbreek’lqk verband tusschen socialisme en vrqd«nkerq constateeren. Om te beginnen: de vrqdenkersvereeniging is daar een er kende en wel de grootste onderafdee- ling der sociaal-democratische party, en de voornaamste roode kopstukken zyn er te vens de steunpilaren der vrydenkerq. Ja, het komt zelfs heel gewoon voor, dat de party zich op congressen der vrydenkers- vereeniging door voormannen officieel ver tegenwoordigen laat, evenals dit b.v. ook geschiedt vanwege de „mooie” vereeniging „Kinderfreunde”, waarvan wq in een vorig artikel reeds spraken. En op dcrgelqke congressen geeft men el kaar do heilige verzekering van de innigste verstandhouding! Tot bewijs; naar de socialistische „Arbeiter-Zeitung” van 22 Februari 1922 nsededeelde, was op de Zaterdag en Zondag tevoren gehouden jaarvergadering der vrqdenkersvereenigiug zoowel het r<x>de j>artybestuur als het be stuur der roode afdoiinig Weenen vertegen woordigd door „Genosse Stadrat Karl Rich ter”, die de groeten van beide organisaties overbracht. Eu deze vertegenwoordiger sprak tot z’n vrqdenkers: „Gq voert den strqd op een ander gebied, maar in verstandhouding tot de partq; bei partijbestuur beschouwt Uw str^d als een onderdeel van den klassenstrijd. Gij hebt de taak, alles, wat de arbeider in geestelijk op zicht neerdrukken kan, te bestryden; gij heht- den strqd te voeren tegen machten, welke misschien ouder zyn dan alle andere. Reeds by het begin der beschaving be stond er een overheerechingswerktuig van den godsdienst; er is steeds een papendom geweest, dat du domheid der massa voor zyn doeleinden heett uitgebuit. Gy hebt drie vq- anden te overwinuen: vooroordeel, bqgeioof en traagheid! Maar uit den arbeid, welke tot overwinning daarvan gedeverd wordt, en waarvan deze vergadering een deel beteo- kent, zullen wq allen profyt trekken, en daarom wenschen wq U met Uw jaarverga dering het beste succes!” GIRO ALKMAAR 104M3

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1928 | | pagina 1