HAAKMAN's Bloemenmagazijn, Onder rood schrikbewind l „ONS BLAD” i £ijn godsdienst en socialisme dan toch vereenlgbaar? Besluit. FEUILLETON. Gestrafte misdaad. Lang est raat 31, hoek Payglop en Boterstraat Alkmaar Ook voor Grafkransen het BESTE ADRES. - Tel. 1025. Een misleidende brochure v an het Partijbestuur der S. D. A. P. No 4», O,HO alkmaar 104863 Maamdag »7->cbrwarf 1»28 Abonnementsprijs l Ra» kwartaal voor Alkmaar, a a Voor buiten Alkmaar. a a a Mat Gellhiatrcerd Zondagsblad a UIT DE PERS. Woorden en daden. Advertentieprijs f 250.—f 125.—f 5a—f 40.— l. a BureauHOF 6, ALKMAAR - Telefoon Aan alle abonn6*a wordt op aanvrage gratis een poll* verstrekt, welke hen verzekert tegen ongevallen tot een bedrag van f 300a—, f 75a BUITENLAND. GIRO ALKMAAR 104863 /if I XIV n erkent het i«, en dus op geen mildheid hopen mag. I organiseeren in HOOFDSTUK VL grond moeten werken. Als ie lieve in Millard eens gaan bewerken NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD .JDe Vrjjheid”, hot weekblad van den Vrij heidsbond, laat het volgend geluid hoeren: „Herinnert men zich nog, dat onze 8. D. A. P. in haar afkeer van het kapitalisme een dagblad stichtte ..De Voorwaarts” me» tonnen gouds van een vreemdeling, Julius Barmat, die zijn ontembaren lust 019 ook in Nederland het kapitalisme te bestrijden, kon botvieren, dank zjj de graagte waar mede de S. D. A. P. dit O.-W.’ers-kapitaal aanvaardde? Wjj hebben er destijds over geschreven, bepalen ons, nu het Openbaar Ministerie bij de rechtbank te Berlijn in de zaak- Barmat aan het woord is gekomen, tot enkele grepen uit het requisitoir ter ty- peering van dezen „socialist”. Een man zonder scrupules, die in grooten omvang strafbare feiten pleegde: nooit aldus de officier van justitie, geschiedde delging van credieten uit eigen middelen, maakte zich schuldig aan oplichterij, leende van de Staatsbank onder valsche voorwend sels gelden, die hij dan weer uitleende te gen renten bploopend tot 126 pet. En deze weldoener der menschheid was als kind in huls bij onze S. D. A. P„ maakte de oprichting van de „Voor waarts” mogelijk en genoot den boogsten steun van hooggeplaatste socialisten in binnen- en buitenland. En de S. D. A. P. zit dan voortdurend te razen tegenandere kapitalisten, waar van ze niet profiteert! Vaa 1—5 regels fl-25; rik» regel aseer t 9JS. RccSam* regel f 0.75 voor de eerste paguia ivoor de overige pagina' Rubriek „Vraag ea aanbod" bg vooruitbetaling per f 0.60 per edvertenae van 5 regels I iedere regel meer f 0.1: 24. «Ik wacht er op dat ik kansen kryg. Ik beb -- .▼001 den baron, die een straatzangeres als zijn dochter had aangenomen. Baron Oswald Eversleigh had in zijn huis in Arlingtonstreet nog niet verlaten, en dgn volgenden avond, tegen het vallen van de schemering, belde de heer Carrington er un en vroeg Millard, den huisknecht, te spre ken. Hij had den oom van zijn vriend nog In ons land is de toestand geheel anders: hier kan geen enkele arbeider zich erop beroepen, dat hij bedrogen is geworden, noch ook dat hij gedwongen is tot het socialisme; ieder arbeider weet hier, wie en wat en hoe de socialisten zijn; tjjdensjiun Katholieke opvoeding zijn zjj voldoende ’gewaarschuwd en later nebben zij steeds een katholiek blad tot hun beschikking gehad; ook van dwang kan hier dank zij onze katholieke organisaties en dank zjj de niet-socialistische overheid geen sprake zijn, men is hier, Gode zjj dank, volkomen vrjj! Zoodat bij, die zich hier te lande rood or ganiseert, daarvoor zelf geheel aansprakelijk hopigen stap waaraan de jongeheer nooit zjjn goedkeuring zou hechten, als hij ervan wist, ik nam bet besluit om hierheen te ko men, om mjj, zoo mogeljjk, van de wezen lijke gevoelens van den baron jegens zijn neef op de hoogte te stellen. Zeg, is er nog eenige hoop op verzoening?” „Ik geloof het niet, meneer.” „Dat is een kwaad ding”, zeide Victor ernstig, „een zeer kwaad ding. Er staat een groot vermogen op het spel. Het zou voor zeer velen een nasleep van onberekenbare ellende hebben, als dat vermogen verbrok keld werd in vreemde handen. En het sou voor alle betrokkenen, vooral voor het per soneel van sir Oswald, nog vee] erger zijn als hij in zjjn hoofd kreeg om te trouwen.” De huisknecht zette groote oogen op. „Als u me over zoo iet- voor veertien dagen had gesproken,” zeide hij, „dan zou ik ge zegd hebben dat het onmogeljjk is. maar nu „Nu? Wat nu?” „Wel, meneer, u is een heer, en u kunt natuurlijk een geheim houden; ik mag dus gerust zeggen dat het mij, nu hetgeen ik in de laatste veertien dagen zelf gezien heb, in t geheel niet meer zou verwonde ren als mjjn meester ging trouwen.” Dit wae meer dan genoeg voor Victor Carrington; om echter geen argwaan te wekken verliet hjj het huis niet voordat hij de geheele geschiedenis had gehoord van Anderhalf jaar was verlvopen; een war me Juli-zon scheen over de bosechen rond om ’t kasteel Raynham. Raynham bestond uit verschillende groote gebouwen, die door de hand des tijds allen zwart waren geverfd. Aan het eene einde verhieven zich somber en machtig de forsche, Nonnandieche to rens; aan de andere zijde sierde de gothi- sche stijl de vensters. de zuilengang en de andere torens. Onder de regeering van Hen- drk VIII werd het middenste gedeelte her bouwd; daaronder wae een tuin aangelegd, die overging in het park, vanwaar men dan de bossenen kon bereiken. Al deze wouden en weiden, zoover bet oog zien kon, waren het domein, behoorende bjj deze heerlijk heid; dat was het domein, waarvan Regi nald Eversleigh jaren en jaren waa be schouwd als de erkende erfgenaam, en da* hü door z|jn eigen schande had verspeeld. Er wae nu geen boer in het dorp Raynham die minder recht had dan hij om op dat kasteel te komen, en allen hadden zjj meer kans op een harteljjke ontvangst dan hjj, die bestemd was geweest <n> heer en meeat» over die troteche domeinen te worden. (Wordt vervolgd). na vrees was; vrees voor den man, die hom slechts wilde helpen om zjjn eigen beiang te dienen, en die uaar bovendien in ’t geheel geen geheim vai. wilde maken. „Wat n vreemde vent ben je, Carring ton!” riep hjj, uit den grond van zjjn hart. ,^e wilt zelfs niet den echjjn aannemen dat je iets als een meuscheljjk hart hebt.” „Een hart hebben? Dat is een weelde, die een arme drommel zich moet ontzeggen. Ik zou mjj nog eerder de luxe van een equipage venoorlooven dan edelmoedige gevoelens en medelijdende inborst voor te wenden. Ik moet do wereld door, mr. Eversleigh, en ik moet eigen belangen net zoo goed 'dienen als die van mjjn vrienden. Je ziet, dat ik geen huichelaar beu. En jjj behoeft je niet on gerust te maken, beste jongen. Ik zou jou helpen, en jjj helpt mjj, en het zal raar loo- pen, als je weer niet heelemaal in de gunst komt te staan nog voordat het jaar om is. Maar je moet geduld hebben. Ons werk zal langzaam gaan, want we zullen onder den s oom nog Arlingtonstreet is. zal ik morgen dien Tot besluit: Katholieken! Wjj hebben U in onze arti kelen geheel naar waarheid de toestanden in de roode bedstad Weenen geschilderd: zóó gaat het in een stad, in een land, waar de socialisten zich meester weten van het terrein: hun godsdienstvervolging treft U in het heiligste, dat gjj bezit, en bun economische politiek brengt U en allen in diepe ellende. Laten wjj, met het Weensche roode voor beeld voor oogen, het besluit nemen, het socialisme krachtiger en principiceler dan ooit te bestrijden, doch daarbjj 0"k niet ver geten, ons zacht te spiegelen aan bet voor beeld van de Weensche, van de Oostenrjjk- sche geloofsgenooten, die te goeder ure niet erkend hebben, wat hun tot vrede strekte.. nooit gezien, en zoo behoeide hjj voor her kenning niet bevreesd te zjjn. Hjj had den tjjd, waarop de baron gewoonljjk dineerde, voor zjjn visite uitgekozen, omdat hjj be greep, dat de huisknecht dan in zjjn doen en laten vrjj zou zjjn. Millard, die bet zeer gewichtig vond, dat een heer hem moest spreken, aarzelde geen oogeablik, en liet zjjn bezoeker in een klein kamertje. De jon ge dokter kende alle kunstgrepen, waardoor hjj een ander voor zich kon winnen om hem daarna aan zijn belangen dienstig te ma ken. Hjj kou overigens lezen in het karak ter van dezen dienaar als hij het kon in een open boek. Hij zag onmiddellijk, dat de man zwak was, besluiteloos, tameljjk eerlijk, maar tegen geen verleiding bestand. „Zoo, zoo," dacht hjj, toen hij den man wan terzjjde had opgenomen, „zwak, inha lig en gierig. We kunnen alles met den heer Millard doen wat we verkiezen.” Hij vertelde den knecht, dat hij de meest intieme vriend van. „den jongenheer” was en dat hjj dezen stap deed geheel buiten diens weten. Hjj spon breed uit over de smart en de wanhoop van den „jongenheer”, maar „hij is zeer trotsch,” voegde hij er aan toe, „te trotsch om in de gegeven omstan digheden zelf hier te komen, of zelfs om iemand hierheen te sturen. Deze slag heeft hem zoozeer geschokt, dat ik als medicus wel 14 dagen voor zijn verstand heb ge vreesd. Daarom heb ik besloten tot een wan ts het niet een staaltje van ongcloof’ljjke brutaliteit, dat de Noderlandscho sociaal- demokraten met het roode Weenen in ons land nog reclame durven maken? Een eerljjk socialist zou, indien hjj van de werkelijke Weensche toestanden volkomen op ^e hoogte was, zwijgen enzich schamen over een ontzettend en pijnlijk en ergerlijk fiasco. De S.D.A.P. echter, die van misleiding leven moet, schrikt voor niéts terug, wan neer zq reclame noodig heeft en argelooze zieltjes denkt te kunnen vangen. Hoezeer de misleiding bewust of onbe wust in dienst der S.D.A.P.-sche partjj- propaganda gesteld wordt, bleek ons dezer dagen weer eens, toen wjj in „Het Volk” boven een bericht betreffende Mgr. Seipel's nieuwe huurwetten plannen (uit voorgaande artikelen weet men de waarheid) het op schrift vonden: „Monseigneur Seipel plundert de huurders.” -Plundert” de huurders! En in het bericht zelf wordt verteld, dat volgens de nieuwe wet voor lederen kubie- ken meter buurruimte per maand zeven Groechen zal moeten worden betaald; wat beteekent, dat men voor een woning van 40 vierkanten meter woonoppervlak bq een hoogte van 3 meter zal hebben te beu len ongeveer.... f 2.95 per maand! En bet heet dan in „Het Volk”, dat Mgr. Seipel de huurders „plundert”! Terwjjl het roode gemeentebestuur als eigenaar der gemeeutewoningen juist berucht fa vanwege zjjn naar verhouding hóó- ge huurvordering! geestelijkheid (zegt 1 Ie geestelijkheid! ook vervloekt, zfl recht der katholieke arbeiders sociaal-demo- kraat te zjjn De erkenning van dit recht zou dan ge legen zijn in bepaalde toelating tot de H.H. Sacramenten, enz Laten we kort zjjn: een eventueele mildheid van de geestelijk heid in dit opzicht beteekent in Oostenrjjk geen enkele concessie aan de eigenlijke so- ciaal-demokratie, nóch eenige erkenning van de veel gepropageerde „vereenigbaarheid”. Wanneer de geestelijkheid in Oostenrijk in dit opzicht ietwat milder is dan die in Ne derland, dan is dit bet noodzakelijk gevolg van het feit, dat zij staat tegenover ófwel een 1 bedrogen, ófwel een gedwongen massa. Een massa, welke daardoor niet zoo schul dig ia Bjj het groote tekort der katholieke pers is het daarginds heel goed verklaatbaar, dat vele Katholieken te goeder trouw dwalen; op het platteland doen de socialisten zich trouwens eerst zoo onschuldig mogelijk voor, eerst later, als ze heer en meester zjjn, toonen zjj hun waren anti-katholieken aard. Ja, de Oostenrjjksche Katholieken zjjn jammerlijk bedrogen en velen van hen kun nen het bedrog, waarvan zjj het slachtoffer zjjn, maar niet inzien: hun opvoeding en hun levensomstandigheden hebi>eu ertoe mede gewerkt, dat zjj ongemerkt in rood vaarwa ter zjjn geraakt, dank zjj de roode propa ganda, waartegenover van principieel-ka- thoiieke zjjde maar il te weinig energie wordt ontplooid. De Oostenrijksche Katholieken zjjn echter niet alleen bedrogen, ze zjjn vaak ook ge dwongen tot het socialisme. Alweer: eigen schuld 1 Zjj verzuimden zich te geen zin twintig jaar lang te ploeteren •raat ik eenig vooruitzicht heb om door mjjn werken een welgesteld man te worden. Ik heb gestudeerd zooafa weinig jongelui van vjjf-en-twintig het hebben gedaan; ik heb gestudeerd in de chemie zoowel als in de geneeskunde. Ik kan mjj dus gerust de weelde veroorloven, mjjn kansen af te wach ten. Ik snap een paar pond per week met ar tikeltjes in eenige medische bladen te schrjj- (▼en, en daar het geluk ’mjj zoo nu en dan ook wel eens met kaarten dient kan ik het gemakkeljjk met mjjn moeder stellen in het alpine huisje, waarin wjj wonen. Intusscbcn ben ik vrjj, en geloof mjj, Reginald, niets is «00 heerljjk als vrijheid.” »M*ar zeg, ouwe jongen, je zult me toch ntet aan mjjn lot overlaten, nu ik er zoo ellendig aan toe ben?” „Neen. Reginald, ik zal wel wjjzer zjjn, noolang afa je de kans hebt om de 40.000 gulden per jaar te krjjgen,” antwoordde de dokter lachend. Zjjn kleine, zwarte oogjes glinsterden als hjj lachte. Reginald zag hem met een vreemden blik Aan; hjj kreeg een gewaarwording, die bjj- (slot). lieke arbeiders het ook wel! En deze rood- aangesloten arbeiders mogen evengoed biechten en commumceeren en krijgen even goed een katholieke begrafenis! Terloops: het is alweer kenmerkend voor de mis leidende taktiek der S.D.A.P., dat de bro chure zich tot op zekere hoogte doodonschul dig lezen laat en zoo weinig mogeljjk anti katholieke hatelijkheden bevat, terwjjl de ar tikelen van denzelfden schrijver in „Het Volk” druipen van priester- en Katholieken baat. Ziet U: die brochure fa bestemd voor de Katholieken, de krant wordt gelezen door de partjjgenootenZoolang men de Ka tholieken nog niet in z’n macht heeft zooafa in Weenen moeten ze gepaaid en geljjmd worden. Maar „onder-mekaar” zegt men het, zoo als men *t meent! Om de bewering daarginds mogen en kunnen de Katholieken gerust tevens socia list zjjn kracht bjj te zetten, vertelt de M-journalist, zoowel in zjjn artikelen afa in zijn brochure, o_a. dat een pastoor of een kapelaan er in Oostenrijk niet aan denkt, aan een rood-aangesloten arbeider de H.H. Sacramenten of de katholieke begrafenis te weigeren: de socialisten komen er doodge woon met hun rood insigne in de kerk en bjj katholieke begrafenissen gaat soms de roode vaan voorop. En alsof men vreesde terecht! dat de katholieke arbeiders den rooden schrijver zóó maar niet geiooven zouden, heeft men er 'n paar onduidelijke foto’s van zoo’n rood- katholieke begrafenis bjjgevoegd. Afa dkt niet inslaat.1 Laten we om misverstand te voorko men hier aanstonds even opmerken, dat laatst-bedoeld begrafenisgeval door ons on derzocht is en dat de Pastoor der parochie- in-kwestie ons hieromtrent schreef: „Matthias Gappmayer (zoo heette de overledene. L. 8? is inderdaad socialist ge weest en leider eener partjjafdecïing. Gedurende versoheidene maanden werd hjj in het ziekenhuis „St. Johann” te Pon- gau verpleegd. Langen tjjd heeft hjj alle geestelijke hulp en het ontvangen van de H.H. Sacramenten geweigerd. Toen de toestand van den zieke nochtans zeer verergerde, heeft hjj berouw gekregen en heeft hjj geheel vrijwillig en bjj volle bewustzijn om de H.H Sacramen ten gevraagd en deze ontvangen. Daarna ontsliep hjj en werd met de gebruikelijke ceremoniën begraven. Bjj het graf van Matthias heeft de priester, die de begrafenisplechtigheden verrichtte, met duidelijke stem en op ondubbelzinnige wjjze aan het aanwezige publiek verklaard, dat Matthias Gappmayer geheel tot de Kerk was teruggekeerd en de H.H Sacramenten had ontvangen.” Uit dit schrjjven blijkt dus allerminst, dat de socialist Gappmayer tegeljjkertjjd wel een katholieke vakvereenigingen: ze Uetèn de vakorganisatie maar al te veel aan de so cialisten alléén over, en ze beleven nu het treurige gevolg daarvan: de vakvereenigingen zjjn rood, alle an dere hebben niets te beteekenen. Althans niet veel, lang niet genoeg. Vandaar, dat de socialisten ruimschoots gelegenheid hebben, in alle bedrjjven hun veelbesproken terreur uit te oefenen en de Katholieken onder bedreiging met broodroof te dwingen tot het socialisme. Voegt men hierbjj nu nog alle overige roode terreur in heel het openbare leven daarginds, dan begrijpt men eerst volkomen „ho vaak de goede Katholieken in Weenen en elders zich terecht beroepen kan op overmacht' Als het ware met het mes op de keel dwingen de socialisten de Katholieken ertoe, zich róód te verklaren Is het dan wonder, dat de katholieke ar beiders voor den priester verklaren moeten: „ik moet wel rood zijn, anders heb ik geen brood voor mjjn gezin”? en fa het dan wonder, dat zoo’n priester milder is in zijn oordeel? Is het tenslotte wonder, dat de Oos tenrjjksche geestelijkheid soms bepaalde uiter- Ijjke demonstraties toelaat, wanneer men eenerzjjds kent de roode terreur daarginds, ook tegenover den priester, en anderzijds den priesterlijken jjver om iedere ziel in dien eenigszins mogelijk te redden voor de eeuwigheid? Ja, de misleiding gaat ongelooflijk ver. En de Nederlanascbe sociaal-demokraten hebben er tot op beden schijnbaar rekening mee gehouden, dat Weenen.heel ver weg ligt, en dat hun misleidende en leugenachti ge beweringen omtrent den heiltoestand in het roode Weenen tóch niet onderzocht zou den worden. Den laatsten tjjd beeft men in het bijzon der gecolporteerd met de reclame-bewering, dat de arbeiders in Weenen in Oostenrijk gerust tegeljjkertjjd katholiek en socialist mogen zjjn. In tegenstelling met wat het Nederland- kche Episcopaat heeft beslist, welke be slissing nog ieder jaar in onze kerken op nieuw wordt afgekondigd. De M-redacteur van ,JIet Volk" heeft over dit voor hem naar hjj meende dank bare onderwerp in zjjn meer aangehaalde artikelenreeks al veel geschreven, en on langs fa van zijn hand afa uitgave van het Partijbestuur der S.D.A.P. een bro chure in massa allerwegen verspreid, getiteld —Katholicisme en Sociaal-demokratie”, waar in het woord gericht wordt tot onze katho lieke arbeiders: een woord van deze strekking^ gij kunt U gerust bjj de S.D.A.P. of (en) bjj de moderne organisaties aanslui ten, wint.... in Oostenrijk doen de katho- efX- .f2.85 f 0.60 booger DE ONTSTEMMING TEGEN OOSTENRIJK IN ITALIC. De Itaüaanscbe gezant te Weenes te Rome ontboden. De Neue Freie Preese meldt: De Italiaan* sche gezant te Weenen Auriti verscheen Za terdagmorgen op het Oostenrjjksche depar tement van buitenlandsche zaken en deelde mede, dat hjj telegrafisch te Rome ontboden fa om ten overstaan van Mussolini rapport uit te brengen over de sympathiebetuiging met Zuid-Tirol in de vergadering van den Oostenrjjkschen nationalen Raad van Woens dag. Van een terugroeping fa echter geen sprake. De stemming te Weenen fa zeer gedrukt, daar men in Auriti’s ontbieding te Rome het begin riet van zijn terugroeping. EEN PROTESTVERGADERING TEGEN DE KERKVERVOLGING IN MEXICa Naar de „Reichspost” meldt, heeft te Boe dapest een indrukwekkende protestvergade» ring plaats gehad tegen de Kerkvervolging in Mexico. Zjjn Eminentie Kardinaal Seredi opendo de vergadering „in naarn der roemrijke mar telaren”. De afgevaardigde Alada Krilger, oud- minister van eere-dienst, en afgevaardigde Stephan Haller, voerden het woord. Deze laatste deed een beroep op het wereldgewe ten en den Volkenbond. Namens de Hon gaarse he Katholieken verzocht hjj de Hoi*, gaarsche regeeering er bjj den Volkenbond op aan te dringen, dat deze zjjn veto over de vervolging zou uitspreken. Pater Bangha S. J., die als derde spreker optrad, wees er op, dat de gebeurtenissen in Mexico de waarschuwing Inhouden, da* de Hongaarsche Katholieken zich schrap goed Katholiek kon zjjn; integendeel: „hjj heeft berouw gekregen” en hjj heeft „geheel vrijwillig en bjj voile bewustzjju om de H.H. Sacramenten gevraagd.” Maar intusschen zoo zullen de socialis ten ons tegenwerpen fa deze Gappmayer toch maar „met roode eer” begraven en het fa niet bekend, of hjj, mét zjjn andere dwa ling, ook het socialisme afgezworen beeft. Ons Ijjkt dit laatste niet twjjfelacbtig, maar wat hier ook van zjj: het heele geval levert niet bet minste bewijs voor de stelling, dat Katholicisme en socialisme wél vereenigbaar zouden zjjn. z Gezien het schrjjven van den parochie- pastoor en het gesprokene bjj bet graf door den priester schjjnt bet geval ons eerder een bewjjs voor het feit, dat ook in Oostenrijk de katholieke geestelijk beid Katholicisme en so cialisme onvereenigbaar acht. Zóó fa het ook inderdaad. En de M-redacteur van „Het Volk” ver raadt deze waarheid zélf onwillekeurig in zjjn artikelen. Hjj vroeg daar ergens in Oostenrijk aan t een vertrouwd partijgenoot: „Hoe staan jullie hier met de Kerk en de geestelijkheid?” En het antwoprd luidde: „Slecht, over net algemeen heel slecht. De oude? pastoors, daar V>lt nog mee te praten, maar de jonge heerep zjjn fanatieke tegen standers. Ze preeken'v.'gen de partjj en de moderne vakbeweging^ gaan bjj verkiezingen afa razendeu tekeei tégen de sociaal-demo kratie, bewerken de vrouwen in de biecht.” Elders heet het, dat „de banvloek van den kansel” klinkt, en dat een pastoor in Bur genland „socialisten-vieter eerste klas” is. Ons dunkt zoo: bewjjs genoèg. -dat de Oostenrjjksche geestelijken Katholicisme en socialisme afa water en vuur beschouwen De redacteur van „Het Volk' zelf. „Jawel!” zal deze redacteur ons ant woorden, „maar hoezeer de meerderheid der geestelijkheid (zegt U maar gerust: de hee- 8.) net - socialisme t metterdaad het

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1928 | | pagina 1