van het „Noord-Hollandsch Dagblad” VrUtag Maart 1»»9. duisternis. Het rijk der 231. ACCOUVTAX0T CT BiusrnraxAKn. Leidraad voor de organisatie der vrouwelijke Jeugd In het Bisdom Haarem. Hccmtaiiskaiittef - J. C. HEEP, Koningsweg 4, hoek Ged. Nieuwesloot, Alkmaar. Telefoon 646 Brief uit Noord-Afrlka. De retraite voor de vrouwen uit den Land en Tulnbouwstand. we ll d. H. Scho- van £.j van zich fabrieken, zullen heerecben heedeznaal Een groo- U het niet ’de eek en in de lan- let lichaam over atalte en totdat het moederach maagdelijkheid rillend lange En dat de Araben %'arder van gemoed «ou den z(jn. geloof ik niet. Ik vind ze in hun eenvoud niet zoo onsympathiek. En met een eenvoudig volk ia wei wat te beginnen. Over 50 jaar hebben we Arabon als pastoors in onze parochie» rei de president van het se minarie onlangs. 't Is in ieder geval een godsdienstig volk en zij hebben eerbied voor hunne priesters en dragen ook de katholieke geestelijkheid geen kwaad hart toe. alhoewel een Arabier en eenFranschman verschillen wel een beetje van karakter eigenschappen. millioenen der aarde niet zullen r' Christus, maar Barraba». en dat Satan heer der Wereld ia. Eén veldslag is reeds gewonnen, land van de zon heeft mjjn dienstknechten vernietigd. Het wij Dennen ze vermoord of g< kerkers geworpen, vervolgd, en hun ledematen in siukKen gcscneura. Ziet hoe groot of onze macht geworden is! De geheele wereld kjjkt stilzwijgend toe, alsof zjj vreugde beleefde aan den chris- FFICIEEL KERKBERICHT l vendien is een Hollander nog gezegend bo ven Fransche mede-eeminaristen, did nog één of anderhalf jaar de soldatenrok jong, maar ik bea de oude van duizenden jaren hér en ik weet aHe dingen. Het mag niet weer zoo rijn, als in die eerste eeuwen, toen het bloed der martelaren tot zaad der uit hun boven- ik. Wjj Verleden week is hier de sluiüngaavond van de H. Missie gevierd en besloten met een groote processie in de open lucht; dat wil zeggen in de tuinen van het aangrenzen de Seminarie. De H. Missie duurde 15 dagen en werd gegeven door P. P. Redemptoristen uit Toulon. Ook werd een avond gewjjd aan de dooden uit den wereldoorlog. Voor een Hollander een beetje vreemd al die vlaggen in de kerk maar Holland is een land van ge mengde religie, en Frankrijk is altijd nog, in naam ten minste, een Katholiek land. Arabische vastentijd is gelijk met deu on zen begonnen en duurt dertig dagen. Heel radicaal eten, noch drinken zij gedurende dien tijd vóór zonsondergang. Verleden jaar waren er eeuige Arabische studenten die te Parijs gestudeerd hadden, van plan, zich niet meer te storen aan de voorschriften van Mahomed, maar ’t xvgrd aanleiding tot een formeel relletje in de stad. We hebben dezer dagen ook een beaoek gebracht aan den ka thedraal. een gewezen moskee, gelegen mid den in het Araben kwartier. De overweldiger nam een kleine eeuw geleden de moskee in bezit en gaf haar aan de katholieken. Het in terieur doet nog geheel en al aan een mos kee denken en is door al het lapwerk leeljjk verknoeid. Ook de altaarversiering met de overdadige kunstbloemen doet vreemd aan, vooral aan een Hollander die een beetje ver wend is door de mooie moderne kerkinte rieurs in onze Hofstad, aan de Sportlaan, Stadhouderslaan en het Jozef Israëlsplein. Maar erger is, dat ook de kathedraals paro chie lijdt onder het priestergebrek in dit land en ernstig ook. Constantine breidt zich bo vendien sterk uit en zoo zien we al een heele voorstad verrijzen zonder een kerk of zelfs kerkje, alleen omdat er geen priesters zijn. In dit bisdom dat door het gechicaneer der republtkeinsche overheid en door het gebrek aan studenten al een jarenlangen kruisweg achter den rug heeft, werden dit jaar drie, zegge drie priesters gewijd en in 1926 niet één. Hier is dus nog plaats voor werklieden! W’ei zijn de vereischten, een sterk gestel en aanleg om te etudeeren. En afstand doen van de Hollandsche levenswijze! Maar als men jong is en van goeden wil. gaat ’t wel. Ook ouderen met studieaanleg zijn welkom. Er zjjn hier meer Hollanders, dus men heeft di rect steun bij t aanleeren der taal. enz. Bo- voor haar geëigende vereeniging. HI. De R. K. Vereenigingen der Meisjes zijn: 1. De zuiver godsdienstige vereeniginen, als: de Maria-congregatie, de jeugd afdeclin* gen der Derde Orde of van de H. Familie;. 2. De parochiale R. K. Meisjevereeniging; 3. De inter-parochiale R. K. Meisjésver- eengingen voor haar, di de U.L.O., of Mid delbaar- of Voorl»ereidend Hooger Onderwijs genieten of genoten hebben; z 4. De R. K. Vereenigingen der der Meisjes werkzaam op de fabrieken, ateliers af andere werkinrichtingen; 5. De R. K. Vereenigingen of clubs van de plaatselijke afdeelingen der Centrale Ver- 'eeniging tot Bescherming van Meisjes; 6. Het Liefdewerk St. Francisca Romana. 7. Andere R. K. Vereenigingen, die door Z.D.H. den Bisschop voor de organisatie der meisjes worden goedgekeurd. IV. De taak en- tevens het doel der R. K. Meujeevereenigingen is: -1. Overeenkomstig haar statuten te zor gen voor de godsdienstige, zedelijke, geeste lijke, maatschappelijke, lichamelijke ontwik keling, opvoeding en belangen der meisjes. 2. aan te kweeken en te bevorderen den geest van katholieke saamhoorigheid, en haar belangstelling te wekken voor de werk zaamheid der vrouw in het gemeenschaps leven. V* De middelen tot dit doel zjjn: 1. de godsdienstige middelen, die door de H. Kerk worden geboden; 2. cursus, lezing, vergaderingen, bezoek aan musea en tentoonstelling. ontspanning. Kantoor; „O. u is zeker een pater missionaris? „Ja, Mjjnheer, en ik kwam.... „Ja. ziet u Eerwaarde dat zjjn zaakjes die ik altijd aan mjjn x rouw overlaat. Ik heb bet altijd zeer druk. Maar ik denk altijd maar: het is mjjn vrouw goéd toevertrouwd en man en vrouw is toch één. Dag Pater. Woonhuis: „Zal even zien of mevrouw thuis is.” - Mevrouw kwam juist de trap af en liep jammerlijk in de .al. Zc kon niet eens doea alsof ze de juffrouw huishoudster wae, want de gediei. ige zeide direct: „Mevrouw, hi ar is een missionaria de u wil spreken.” „Zoo, Eerwaarde- Ja u bent hier eigenlijk aan het verkeerde kantoor. Ziet u, mjju man wikkelt dergelijke zaken altijd zelf af.” „En mjjnheer zeide, mevrouw, dat hjj die zaakje, altijd aan u overliet.” „Dan heeft hij het zeker bar druk. Dan maakt hij wel meer van die grappige vergia- singen (stel je voor: grappig!), maar. Eer waarde, ik zal hem zeggen dat u hier ge weest is-” Het was „zijn vrouw goed toevertrouwd" en „man en vrouw was één". Tenminste ze waren het eene. Men moet zoo'n ontmoeting niet in den morgen hebben, want, gelooft mjj gei ast: je dag is vergald en je hebt een tijdje noodig om weer op adem te komen. Voordat je naar het volgend adres gaat, vraag je jezelven af: Zouden deze man en vrouw het ook zoo roerend eena zjjn? Welke man en vrouw roepen mjj nu een* bjj ben om mjj te toonen dat men ook In edelmoedigheid één kan zjjn en doen een* wat mooi’s voor dit tobbende Missiehuis? Missiehuis, Hoorn FATHER LEFEBER, Postrek. 120937. Directeur. Als u het Sint Bonifacius-Missiehu» te Hoorn in uw testament zet (en dat spreekt van zelf), dan doet u 't toch vrü van lasten en rechten! Ier bet moederlijke zelf verwoest, het heiligdom van het huis gezin ontwjjdi, de mysteriën van het ge slacht geschandvlekt en lijkenlucht verpert de lente hunner toekomst. En als gij zoo alle orde verwoest, alle wjjsheid verdraaid en alle hoogheid bevlekt hebt en als de menschheid in zjjn vertwjj- feling niet meer weet, waarheen zjj zich wenden moet; al» alles een enkele, chaoti sche mengeling van begrippen, beelden, re clames en frazen geworden is, als de eeoe groep roepen zal: Hier is Christus en de ander: Daar ie hjj dan. ja dan heeft mijn uur geslagen. Dan zullen wjj alle ver warring oplossen in den kreet: Ecrases l'infame. Wjj zullen de l>eminde stad om singelen en er zal geen steen op den ande ren bljjven. De martelingen' uit de geschie denis zullen verblevken bjj datgene wat aan wreedheid en dierlijkheid uit deze mensch heid naar boven zal dringen. En het dier van de zee zal komen en het dier van het land. Vervuld zal worden wat geschreven staat: ..Zjj aanbaden den draak omdat hjj de macht op de dieren had overgedragen. en zjj aanbaden het dierHem werd toegestaan om oorlog te voeren tegffli bet heilige en het te overwinnen. Hetn werd macht geschonken, over alle geslachten, stammen, talen én volkeren. De bewoners der aarde aanbaden het: allen, wier naam niet geschreven staat in het levensboek van het lam, dat vanaf het Ixxgin der reld geslachtofferd is Aldus sprak Satan op zjjn troon rook en xtiur. Zijn boden verspreiden naar alle uithoeken der aarde. Reeds verdonkert het zonnelicht. Het uur der duisternis heeft geslagen. FRIEDRICH MFCKERMANN 3J. (Uit: Das Neue Ufer. Bjjvoogsel van de Germania). vriendschap* - verkeer, excursie, vacantie- hnizen, bibliotheek, leeskring, spaarkas. 8. alle wettige middelen, die bevorderlijk zjjn voor het doet VI. Het indeelen van de Vereeniging In groepen of clubs onder eigen jeugdleidsters is ten zeerste gewenscht. ATI. De Diocesane Commissie voor R. K. Jeugdorganisatie regele of en in hoeverre de onder III genoemde R. K. Vereenigingen voor Meisjes zich in eene Diocesane organi satie zullen aaneensluiten, en bepale tevens of en in hoeverre deze diocesane organisa ties zich wederom onderling zullen centra liseren. VHI. Op /voorstel van de plaatseljjke of gewesteljjke jeugdcommissie (centrale) zullen de R. K. Meisjes-vereenigingen in een plaats op district zich aaneensluiten en in de plaat- setjjkv of gewesteljjke Jeugdcommissie (cen trale) hare onderlinge verbinding en samen werking vinden. IX Het alleenstaande meisje, dat in dienst betrekking is of zich bevindt in omstandig heden. waarin bijzondere bescherming noo dig is. wordt toevertrouwd aan de zorg van de plaatselijke afdeellng van de Centrale Vereen icing tot Bescherming van Meisjes. k. Indien de plaatselijke (gewesteljjke) of parochiale jeugdcommissie (centrale) dit ge- wenscht acht, wordt er voor de meisjes, die bijzonder geestelijke verzorging behoeven, eene afdeeling van het liefdewerk St. Fran cisca Romana opgericht, terwijl de zorgen voor de meisjes der woonwagens kunnen worden toevertrouwd aan het bestuur van het Woonwagen-Liefdewerk. XI. De meisjes, werkzaam op ateliers of andere werkinrichtingen zich in eene afzonderlijke R. K. Vereeniging organ iseeren. XII. Aan de afdeelingen van den R.K. Vrou wenbond wordt opgedragen de organisatie der meisjes, genoemd onder III 3. Deze meisjes worden ingedeeld in groepen of clubs onder leiding van een eigen Zelf-tan- dig-werkend bestuur. XIII. Dit bestuur bestaat uit: een Priester- Moderator. te beno"men door Z. D. II. den Bisschop. op voordracht van den voorzitter der plaatselijke (gewesteljjke! Jeugdcommis sie (centrale) on eenige bestuursleden uit en door de leden 'gekozen, en een of meer oudere bestuursleden daaraan toegevoegd door de reep, afdeeling wan den R. K. Vrou wenbond. XFV. De meisjes, zoodra zjj in een of an der vak of beroep werkzaam zijn, zullen zich aansluiten bjj de voor haar geëigende vak- of beroeps-organisatie. Met wjjziging van alle vroegere be sluiten over de organisatie der vrou welijke jeugd wordt bovenstaande leiddraad door Ons goedgekeurd en bekrachtigd. Haarlem, den feestdag laafio>_ 1 OOR.------ - De Bisschop van H.'iaiwn.'. (w.g.) M. P J. MöLLMANN. («i. Havo.) Vicaris Generaal. moeten dragen en hunne studie onderbreke® moeten op twintig jarigen leeftijd- En de steden breinen zich hard uit en ook de Arabieren raken aan het keerpunt: of naar het moderne ongeloof of naar een nieuwe religie met meer houvast dan do godsdienst van Mahomed. Ik las meermalen van het onmogelijke van de bekeering der Araben, maar we hebbea al een werk tot bekkering der Joden zelf*. I. In iedere parochie zjj eene Commissie voor de organisatie van de jeugd, gesplitst in twee afdeelingen, eene die de mannelijke en eene die de vrouweljjke jeugd beschermt: deze afdeelingen deelen de jeugd zelf in, in de voor haar geëigende vereenigingen. II. De afdeeling der parochiale jeugdcom missie, welke belast is met de organisatie der Meisjes, heeft tot taak er voor te zorgen, dat de geheele vrouwelijke jeugd tot het 21e levensjaar, wordt aangesloten bjj de Wij kunnen aan onze Katholieke Vrouwen uit <ien Land- en Tuinbouwstand de bljjde tijding melden, dat er in het Sint-Petru* Canisius Retraitehuis te Bergen een retraite zal geegven worden van 1417 Maart a^„ waarvan de kosten bedragen f6.50. Wat een retraite is. zullen we nu toch wel niet meer behoeven uit te leggen en zouden wjj op de vraag: „Wat is een re traite?" een antwoord moeten geven, dan zouden xvij daarop willen antwoorden met de woorden van den Goddelijken Meester zelf, die Hij eenmaal sprak tot Zjjn Aposte len: „Komt, trekken wij ons in de eenzaam heid terug, want gij hebt behoefte aan een weinig rust". (Math. Vl-31). Ziedaar een zuivere definitie der retraite. Zich terugtrekken binnen de stille, kaïn» eenzaamheid van het Retraitehuis en daar tot rust komen. Voorat die laatste woorden zeggen zoo veel Tot rust kómen Moeder de vrouw toch sjouwt 365 dagen voor anderen, het is dan toch heusch niet te veel gevraagd, dat zjj een» 3 dagen krjjgt geheel voor haar zelf. ‘En Iaat men nu niet opmerken, dat hek aoo moeilijk is in dezen tijd naar de retraite te gaan, gezien den schoonmaaktijd, want dan zouden wij daarop willen antwoorden, dat deze retraite juist geheel in den geest van den «chooTrmaaktjjd valt. Een retraite immers fe ook een schoon- maaK. t-r.rdt de ziel eens onderhanden genomen en alle nin-n een flink in oogenschouw geA*..__ geveegd opcepootst. En als men dan n*X zóo'n heerlijk schoongemaakte en verkwikte ziel naar huls teruggaat en de schoonmaak van kamers en kasten gaat aanpakken, dan zal dat werk veel beter vlotten, veel opge wekter geschieden en veel eerder klaar zjjn. Probeert 't maar eene! x H J. GANZEBOOM. Christenen werd. Deze helden die vervloekte kelken bet geheim der menscheljjke sterkte drinken, ken zullen hen van den kelk berooven en t zullen in hunne harten den heiligen spiegel breken, tot enkel nog zede en gewoonte een gemakkelijk te verbreken band x-ormon. Dan heeft mjjn uur geslagen. Daarom eerst en voor alles: „De men- schen uit de kerk”. Ik heb de cjjfers gele zen. en ze zijn ve.bljjdend groot. Maar nog grooter moeten zij worden tot de reusach tige kathedralen teeg ►Mh als kerkhoven, waar onkruid overvloedig de grijze steenen bedekt en ongedierte huist in vochtige hoe ken. Werkt hiervoor onvermoeid. Bouwt uw beurzen grooter, en, maakt uw sportter reinen en huizen van pleizier nog geweldi ger. Bouw ze om tot feeëriekstralende pa leizen. heerlijker en aanlokkelijker als de gewelven van het eeuwige Miserere. Ver groot de aantrekkelijkheid van uw schouw spelen, tot honderdduizenden in machtige hallen plaats nemen en met slokkenden adem de wedkamjien van worstelaars, hard- loopers en boksers volgen. Ijiat daarbjj melodieën weerklinken, die met teero lust de menschen ontzenuwen, zoodat ze ineen zinken met gebroken krachten. En hebt gjj ze uit de kerken gekregen, ontneemt hen dan langzaam en geleidelijk de laatste restjes van hun godsdienstige herinnerin gen. Niet strijdend efi openlijk moogt gjj dat’doen, want den geest der apologeten en der door God verlichte mannen is te scherpzinnig. Ook zy beheerschen een erfe- nis, die duizenden jaren oud is en ze zijn wjjs, listig en geroutineerd. Maar verwar ring moet ge stichten en van verbroedering praten en van nobele menscheljjkheid en van Helde en van alle dingen, die ook ben dierl>aar zjjn. Alle geloofsbelijdenissen moet I gjj door elkander mengen, totdat ook hun geloof nog slechts tot oen van de vele on- mogeljjke, Ijjkt te behooren. AHe wjje- geerigc stelsel» moet gjj dooreen mengen, totdat de in duizend systemen verdoolde waarheidszin, zioh vergeefs inspannen zal otn de ééne Waarheid te achterhalen. Tot dat hy bet eindelijk opgeven zal om Über haupt nog aan een waarheid te gelooven. Dat alles moet gjj liefde noemen, broeder schap, en Verzoening, En terwijl gjj deze banale woorden uitspreekt, die alle zintui gen in den w ar brengen, moet gjj de men- schen tot die Itelangen aandrjjven. die lang zamerhand alles in één enkelen strijd om liet bestaan, zullen veranderen. Van vrede zuR gjj spreken, terwijl ge oieuwe gifgassen Van gemeen schap zult gjj spreken, terwjjl ge messen on der de menschen werpt. Vooruit, de leugen geweven in het spel der diplomaten, totdat niemand meer een oplossing ziet. Op tot dé concurrentiestryd in de industrieën, tot zij allen in dood-lijko gevechten vernietigd hebben, wat toch hun genteenschappeljjk voedsel is. Zet den eenen stand tegen den anderen op, de lands-ambtenaren tegen de arbeiders; de arbeiders tegen de boeren totdat alles nog slechte één chaos is, een woelige zee van razende menschen. Eu als gjj alle godsdiensten en filosofieën door elkander hebt gemengd en als gjj al len vastgeklonken hebt aan de aardsche be langen, laat dan de muziek luide opklinken, de muziek van de schoone woorden: volks gemeenschap, broederschap, humaniteit, en mjjnentwegen ook van het goddelijke, on sterfelijke, vau vooruitgang van weten schap, techniek en beschaving, want dat alles heeft de mensch noodig. Alsook die andere muziek van de circussen en huizen van pleizier, van de markten en de dansen, de eindeloos ruischende muziek van 't le ven en van de dood. Ook een geheim moet go aan de mensch heid openbaren, want zjj kan niet leven zonder de ahnung van het heilige. Ziet, wat dat betreft, beeft mjjn groote tegen stander, den mensch doorgrond. Ja, hjj is verstandig, deze eeuwig gehate, hij gaf aau Adam zjjn vrouw en hjj gaf aau zjjn Rjjk de Vrouw, van wie de profetieën melden, dat zjj de kop xan de slang zal verplette ren. Maar nog heft de slang zjjn kop om hoog, nog leeft Satan. Boots de wjjsheid van den Wjjze boven de wolken na. Geef aan de vrouw rechten, die geen God haar geven kan. Verkondig de -vrjjheid der lief de. Geef haar publieke vrjjheid, opdat zjj heerschen kan en koningin zjjn. En terwjjl gjj dit zegt, terwjjl gjj haar van de groote emancipatie van het vrouweljjke geslacht spreekt, zorg dan dat zjj haar ziel verliest. Gebruik de zwakheid van Eva’s dochters, hun ijdelheid en hun zucht om zich te la-’ ten gelden. Geef haar het modeblad en zjj zal het Evangelie vergeten. Laat haar beeld triomfeeren in honderden illustraties, in de bioskoop en op bet theater. Laat de man nen, laat de jeugd rond haar dansen. En des te harder gjj hun spreekt van vrjjheid, des te verleidelijker gjj het lied van liefde en schoonheid aanheft, des te meer moet gjj hun zinnen prikkelen en hun ziel in de ver getelheid achter laten. Totdat nog sleehts bljjft, de verleidelijke ge- 2..'schap en de 1Ot straten staan, te koop voor geH en juist goed ge noeg om veraclu te worden en dienstbaar te zijn aan wellust en gemeenheid. Maar over het volk, dat de onschuld zijner maag den en de waardigheid zijner moeders niet meer kent, zal een waanzinnige doodss neerdalen, want zjj hebben de natuur moederschoot vernietigd. Alzoo staat geschreven in het twintigste hoofdstuk van de Apocalyps: „Ah die dui zend jaar echter voorbjj zjjn. zal de Satan uit zjjn kerker weer vrijgelaten worden. Dan zal hjj zich opmaken en de volkeren aan de vier uiteinden der aarxle, Gog en Magog, verleiden en zc oproepen ten strjjde. Haar horde is ontelbaar, zooals liet zand der zee. Zjj zwerven over de groote wereld en omsingelen het leger der Heiligen en de beminde stad". Is dit tijdsgewricht reeds aangebroken? Is hier, met die duizend jaren, die tijd bedoeld die wjj als het tjjdpcrk der chris telijke cultuur beschouwen? De tjjd. waarin de Paus en de Keizer heerschten over de aarde in Christus naam? Die dagen, wayop het leven trilde op de melodie van heilige hymnen en wondervoile klokken? Toen de’ grootste denkers en dichters, de wjjzen en de kunstenaars, het rjjk Gods dienden en al bun werken opdroegen aan de Bruid van Christus? Toen de standaard van den Ver losser door Europa zweefde en het kruis op de torens der kerken ten Hemd wee»? Dit is alles voorbjj. Het ligt achter ons. als een schitterend sprookje. De gcloovige jeugd van ons werelddeel heeft plaats ge maakt, voor een tjjd. waarvan men werke lijk moet gelooven. dat Satan weer uit zjjn ke-ker is losgelwoken. En hjj verzamelt r.jjn getrouwen x-annit de vier uiteinden der wereld en hij spreekt vanaf zjjn troon van wolken rook én vuur: „Mjjn unr is gekomen. Uw stille werkzaam heid. vele eeeuwen lang heeft mijn komst voorbereid. Dank, gjj filosofen, God van zjjn heerscherstoei gesttMUiT1 hebt. Dank, gjj staatslieden, die den staat als afgod aanbidt in plaats van God. Dank, gjj tallooze arbeiders met de pen, die in ontel bare, geestalijke werken het geloof hebt gehoond cn de goede zeden hebt bcleedigd. Dank gjj uitvinders en ontdekkers, die een wereld hebt geschapen, waarin dc ziel vermoord wordt door de organisatie en door de machine. Dank, gij leider» van den handel, die het gouden kalf, mjjn svmltool, tot uw afgod hebt gemaakt. Dank, gjj dema gogen, die de kruisen verbrjjzeldet om de groote leugen, het paradjjs óp aarde, te verkondigen. Dank, gjj meestem van het pleizier, die scharen van menschen uit de heilige plaatsen hebt gelokt in uw aonde- hnizen. Dank, gij alleir, uw voorbereidend werk is goed geweest. Nog slechts een weinig geduld en mijn uur heeft geslagen. Eenmaal nog heeft do Eeuwige, dien ik haat, hei aan zjjn tegenstander toegextaan om het aangezicht des menschen te schen den. Tot dier wü ik hem doen ontSarden, de herinnering aan zjjn verheven oor sprong wil ik in hom vernietigén en zjjn heimwee naar ie sterren, in hebzucht naar de schatten der aarde en de bronst van liederljjke zinnelijkheid veranderen. En rk wil hem met mjjn horde omsingelen. Do „heilig© stad” en de gehate koning, zjj zul len weten dat bjj de vrjje, huiveringwek kende keuze, waarvoor de mensch in het dal der scheiding zal geplaatst worden, de roepen i de ligmg van mjjn macht! Welk r mjjn poUtiek! Het was nog voorspel, een veelbelovend - een machtiger overwin ning en den aanvang van mjjn daden in het n”J ^eLe8Une’ uur. Geduld, mfln vrienden, geduld. •lecht berekende aanval, is niet den veldheer waardig, maar moed en~fjj:i- berekenend overleg. Nog l '- “*rtclxren kweeken fa de lan- g. Wo’ .d,« valache humaniteit. h< K«x>t van hen, die at t***1 b““*n*joo* ‘<>t beelissenden gfag kunnen worden opgeroepen. Gif zjjt In het leger 'Zjjn bloed <far Christenen vloeit daar bjj stroomen en ia een lafenis voor mjjn geest. Aan de altaren hebben wjj de priester» -vermoord, de heilige bruiden van Christus hebben wjj aan de lusten der menschen prjjs gegeven. Grjjsaard?, mannen, vrouwen en kinderen, allen die bet toeken van het lam droegen, ■wjj hebben ze vermoord of gefolterd, in de -2„_, neergeschoten en hun ledematen iu stukken gescheurd. De geheele wereld kjjkt stilzwijgend ten moord. Geen van de groote machten der aarde, zjj het de staat, zjj het de pers, zjj het de handel, geen enkele van hen allen heeft de party van mjjn offerdieren geko zen. En al weerklonk hier en daar een ver eenzaamde stem, zjj diende alleen om de •tilte rondom haar des te huiveringwekken der te doen zjjn. En ziet, hoe of de christenen hun hart verloren hebben! Zjj amuseeren zich, zjj han delen en sjacheren en heerschen als de anderen. Zy schynen heetemaal niet te weten, dat hun broeders en zusters terecht gesteld, gemoord en geschandvlekt worden, zoogenaamde herders, op wier wenken •en» keizers en koningen hun legers strijd vaardig maakten*, gjj staat jammerend en klagend temidden der wereld en niemand hoort uw geween. Welk een geheugenis ten mjfnen gunste ie dit iwjjgen der wereld! Welk een buldi •en triomf voor •lechts een ▼oorteeken

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1928 | | pagina 16