van het
„Noord-Hollandsch Dagblad”
VrUtag Maart 1»»9.
duisternis.
Het rijk der
231.
ACCOUVTAX0T CT
BiusrnraxAKn.
Leidraad voor de organisatie
der vrouwelijke Jeugd In het
Bisdom Haarem.
Hccmtaiiskaiittef -
J. C. HEEP,
Koningsweg 4,
hoek Ged. Nieuwesloot,
Alkmaar. Telefoon 646
Brief uit Noord-Afrlka.
De retraite voor de vrouwen
uit den Land
en Tulnbouwstand.
we
ll
d. H. Scho-
van
£.j
van
zich
fabrieken,
zullen
heerecben
heedeznaal
Een
groo-
U het niet ’de
eek en in de lan-
let lichaam over
atalte en totdat het moederach
maagdelijkheid rillend lange
En dat de Araben %'arder van gemoed «ou
den z(jn. geloof ik niet. Ik vind ze in hun
eenvoud niet zoo onsympathiek. En met een
eenvoudig volk ia wei wat te beginnen. Over
50 jaar hebben we Arabon als pastoors in
onze parochie» rei de president van het se
minarie onlangs.
't Is in ieder geval een godsdienstig volk
en zij hebben eerbied voor hunne priesters
en dragen ook de katholieke geestelijkheid
geen kwaad hart toe. alhoewel een Arabier
en eenFranschman verschillen wel een
beetje van karakter eigenschappen.
millioenen der aarde niet zullen r'
Christus, maar Barraba». en dat Satan
heer der Wereld ia.
Eén veldslag is reeds gewonnen,
land van de zon heeft mjjn
dienstknechten vernietigd. Het
wij Dennen ze vermoord of g<
kerkers geworpen, vervolgd,
en hun ledematen in siukKen gcscneura.
Ziet hoe groot of onze macht geworden is!
De geheele wereld kjjkt stilzwijgend toe,
alsof zjj vreugde beleefde aan den chris-
FFICIEEL KERKBERICHT
l
vendien is een Hollander nog gezegend bo
ven Fransche mede-eeminaristen, did
nog één of anderhalf jaar de soldatenrok
jong, maar ik bea de oude van duizenden
jaren hér en ik weet aHe dingen. Het mag
niet weer zoo rijn, als in die eerste eeuwen,
toen het bloed der martelaren tot zaad der
uit hun
boven-
ik. Wjj
Verleden week is hier de sluiüngaavond
van de H. Missie gevierd en besloten met
een groote processie in de open lucht; dat
wil zeggen in de tuinen van het aangrenzen
de Seminarie. De H. Missie duurde 15 dagen
en werd gegeven door P. P. Redemptoristen
uit Toulon. Ook werd een avond gewjjd aan
de dooden uit den wereldoorlog. Voor een
Hollander een beetje vreemd al die vlaggen
in de kerk maar Holland is een land van ge
mengde religie, en Frankrijk is altijd nog, in
naam ten minste, een Katholiek land.
Arabische vastentijd is gelijk met deu on
zen begonnen en duurt dertig dagen. Heel
radicaal eten, noch drinken zij gedurende
dien tijd vóór zonsondergang. Verleden jaar
waren er eeuige Arabische studenten die te
Parijs gestudeerd hadden, van plan, zich niet
meer te storen aan de voorschriften van
Mahomed, maar ’t xvgrd aanleiding tot een
formeel relletje in de stad. We hebben dezer
dagen ook een beaoek gebracht aan den ka
thedraal. een gewezen moskee, gelegen mid
den in het Araben kwartier. De overweldiger
nam een kleine eeuw geleden de moskee in
bezit en gaf haar aan de katholieken. Het in
terieur doet nog geheel en al aan een mos
kee denken en is door al het lapwerk leeljjk
verknoeid. Ook de altaarversiering met de
overdadige kunstbloemen doet vreemd aan,
vooral aan een Hollander die een beetje ver
wend is door de mooie moderne kerkinte
rieurs in onze Hofstad, aan de Sportlaan,
Stadhouderslaan en het Jozef Israëlsplein.
Maar erger is, dat ook de kathedraals paro
chie lijdt onder het priestergebrek in dit land
en ernstig ook. Constantine breidt zich bo
vendien sterk uit en zoo zien we al een heele
voorstad verrijzen zonder een kerk of zelfs
kerkje, alleen omdat er geen priesters zijn.
In dit bisdom dat door het gechicaneer der
republtkeinsche overheid en door het gebrek
aan studenten al een jarenlangen kruisweg
achter den rug heeft, werden dit jaar drie,
zegge drie priesters gewijd en in 1926 niet
één. Hier is dus nog plaats voor werklieden!
W’ei zijn de vereischten, een sterk gestel en
aanleg om te etudeeren. En afstand doen van
de Hollandsche levenswijze! Maar als men
jong is en van goeden wil. gaat ’t wel. Ook
ouderen met studieaanleg zijn welkom. Er
zjjn hier meer Hollanders, dus men heeft di
rect steun bij t aanleeren der taal. enz. Bo-
voor haar geëigende vereeniging.
HI. De R. K. Vereenigingen der Meisjes
zijn:
1. De zuiver godsdienstige vereeniginen,
als: de Maria-congregatie, de jeugd afdeclin*
gen der Derde Orde of van de H. Familie;.
2. De parochiale R. K. Meisjevereeniging;
3. De inter-parochiale R. K. Meisjésver-
eengingen voor haar, di de U.L.O., of Mid
delbaar- of Voorl»ereidend Hooger Onderwijs
genieten of genoten hebben; z
4. De R. K. Vereenigingen der der Meisjes
werkzaam op de fabrieken, ateliers af andere
werkinrichtingen;
5. De R. K. Vereenigingen of clubs van
de plaatselijke afdeelingen der Centrale Ver-
'eeniging tot Bescherming van Meisjes;
6. Het Liefdewerk St. Francisca Romana.
7. Andere R. K. Vereenigingen, die door
Z.D.H. den Bisschop voor de organisatie der
meisjes worden goedgekeurd.
IV. De taak en- tevens het doel der R. K.
Meujeevereenigingen is:
-1. Overeenkomstig haar statuten te zor
gen voor de godsdienstige, zedelijke, geeste
lijke, maatschappelijke, lichamelijke ontwik
keling, opvoeding en belangen der meisjes.
2. aan te kweeken en te bevorderen den
geest van katholieke saamhoorigheid, en
haar belangstelling te wekken voor de werk
zaamheid der vrouw in het gemeenschaps
leven.
V* De middelen tot dit doel zjjn:
1. de godsdienstige middelen, die door de
H. Kerk worden geboden;
2. cursus, lezing, vergaderingen, bezoek
aan musea en tentoonstelling. ontspanning.
Kantoor;
„O. u is zeker een pater missionaris?
„Ja, Mjjnheer, en ik kwam....
„Ja. ziet u Eerwaarde dat zjjn zaakjes
die ik altijd aan mjjn x rouw overlaat. Ik heb
bet altijd zeer druk. Maar ik denk altijd
maar: het is mjjn vrouw goéd toevertrouwd
en man en vrouw is toch één. Dag Pater.
Woonhuis:
„Zal even zien of mevrouw thuis is.” -
Mevrouw kwam juist de trap af en liep
jammerlijk in de .al. Zc kon niet eens doea
alsof ze de juffrouw huishoudster wae, want
de gediei. ige zeide direct: „Mevrouw, hi ar
is een missionaria de u wil spreken.”
„Zoo, Eerwaarde- Ja u bent hier eigenlijk
aan het verkeerde kantoor. Ziet u, mjju man
wikkelt dergelijke zaken altijd zelf af.”
„En mjjnheer zeide, mevrouw, dat hjj die
zaakje, altijd aan u overliet.”
„Dan heeft hij het zeker bar druk. Dan
maakt hij wel meer van die grappige vergia-
singen (stel je voor: grappig!), maar. Eer
waarde, ik zal hem zeggen dat u hier ge
weest is-”
Het was „zijn vrouw goed toevertrouwd"
en „man en vrouw was één". Tenminste ze
waren het eene.
Men moet zoo'n ontmoeting niet in den
morgen hebben, want, gelooft mjj gei ast: je
dag is vergald en je hebt een tijdje noodig
om weer op adem te komen. Voordat je naar
het volgend adres gaat, vraag je jezelven
af: Zouden deze man en vrouw het ook zoo
roerend eena zjjn?
Welke man en vrouw roepen mjj nu een*
bjj ben om mjj te toonen dat men ook In
edelmoedigheid één kan zjjn en doen een*
wat mooi’s voor dit tobbende Missiehuis?
Missiehuis, Hoorn FATHER LEFEBER,
Postrek. 120937. Directeur.
Als u het Sint Bonifacius-Missiehu» te
Hoorn in uw testament zet (en dat spreekt
van zelf), dan doet u 't toch vrü van lasten
en rechten!
Ier
bet moederlijke
zelf verwoest, het heiligdom van het huis
gezin ontwjjdi, de mysteriën van het ge
slacht geschandvlekt en lijkenlucht verpert
de lente hunner toekomst.
En als gij zoo alle orde verwoest, alle
wjjsheid verdraaid en alle hoogheid bevlekt
hebt en als de menschheid in zjjn vertwjj-
feling niet meer weet, waarheen zjj zich
wenden moet; al» alles een enkele, chaoti
sche mengeling van begrippen, beelden, re
clames en frazen geworden is, als de eeoe
groep roepen zal: Hier is Christus en de
ander: Daar ie hjj dan. ja dan heeft
mijn uur geslagen. Dan zullen wjj alle ver
warring oplossen in den kreet: Ecrases
l'infame. Wjj zullen de l>eminde stad om
singelen en er zal geen steen op den ande
ren bljjven. De martelingen' uit de geschie
denis zullen verblevken bjj datgene wat aan
wreedheid en dierlijkheid uit deze mensch
heid naar boven zal dringen. En het dier
van de zee zal komen en het dier van het
land. Vervuld zal worden wat geschreven
staat: ..Zjj aanbaden den draak omdat hjj
de macht op de dieren had overgedragen.
en zjj aanbaden het dierHem werd
toegestaan om oorlog te voeren tegffli bet
heilige en het te overwinnen. Hetn werd
macht geschonken, over alle geslachten,
stammen, talen én volkeren. De bewoners
der aarde aanbaden het: allen, wier naam
niet geschreven staat in het levensboek
van het lam, dat vanaf het Ixxgin der
reld geslachtofferd is
Aldus sprak Satan op zjjn troon
rook en xtiur. Zijn boden verspreiden
naar alle uithoeken der aarde.
Reeds verdonkert het zonnelicht. Het uur
der duisternis heeft geslagen.
FRIEDRICH MFCKERMANN 3J.
(Uit: Das Neue Ufer. Bjjvoogsel van de
Germania).
vriendschap* - verkeer, excursie, vacantie-
hnizen, bibliotheek, leeskring, spaarkas.
8. alle wettige middelen, die bevorderlijk
zjjn voor het doet
VI. Het indeelen van de Vereeniging In
groepen of clubs onder eigen jeugdleidsters
is ten zeerste gewenscht.
ATI. De Diocesane Commissie voor R. K.
Jeugdorganisatie regele of en in hoeverre
de onder III genoemde R. K. Vereenigingen
voor Meisjes zich in eene Diocesane organi
satie zullen aaneensluiten, en bepale tevens
of en in hoeverre deze diocesane organisa
ties zich wederom onderling zullen centra
liseren.
VHI. Op /voorstel van de plaatseljjke of
gewesteljjke jeugdcommissie (centrale) zullen
de R. K. Meisjes-vereenigingen in een plaats
op district zich aaneensluiten en in de plaat-
setjjkv of gewesteljjke Jeugdcommissie (cen
trale) hare onderlinge verbinding en samen
werking vinden.
IX Het alleenstaande meisje, dat in dienst
betrekking is of zich bevindt in omstandig
heden. waarin bijzondere bescherming noo
dig is. wordt toevertrouwd aan de zorg van
de plaatselijke afdeellng van de Centrale
Vereen icing tot Bescherming van Meisjes.
k. Indien de plaatselijke (gewesteljjke) of
parochiale jeugdcommissie (centrale) dit ge-
wenscht acht, wordt er voor de meisjes, die
bijzonder geestelijke verzorging behoeven,
eene afdeeling van het liefdewerk St. Fran
cisca Romana opgericht, terwijl de zorgen
voor de meisjes der woonwagens kunnen
worden toevertrouwd aan het bestuur van
het Woonwagen-Liefdewerk.
XI. De meisjes, werkzaam op
ateliers of andere werkinrichtingen
zich in eene afzonderlijke R. K. Vereeniging
organ iseeren.
XII. Aan de afdeelingen van den R.K. Vrou
wenbond wordt opgedragen de organisatie
der meisjes, genoemd onder III 3. Deze
meisjes worden ingedeeld in groepen of
clubs onder leiding van een eigen Zelf-tan-
dig-werkend bestuur.
XIII. Dit bestuur bestaat uit: een Priester-
Moderator. te beno"men door Z. D. II. den
Bisschop. op voordracht van den voorzitter
der plaatselijke (gewesteljjke! Jeugdcommis
sie (centrale) on eenige bestuursleden uit en
door de leden 'gekozen, en een of meer
oudere bestuursleden daaraan toegevoegd
door de reep, afdeeling wan den R. K. Vrou
wenbond.
XFV. De meisjes, zoodra zjj in een of an
der vak of beroep werkzaam zijn, zullen
zich aansluiten bjj de voor haar geëigende
vak- of beroeps-organisatie.
Met wjjziging van alle vroegere be
sluiten over de organisatie der vrou
welijke jeugd wordt bovenstaande
leiddraad door Ons goedgekeurd en
bekrachtigd.
Haarlem, den feestdag
laafio>_ 1 OOR.------ -
De Bisschop van H.'iaiwn.'.
(w.g.) M. P J. MöLLMANN.
(«i. Havo.) Vicaris Generaal.
moeten dragen en hunne studie onderbreke®
moeten op twintig jarigen leeftijd-
En de steden breinen zich hard uit en ook
de Arabieren raken aan het keerpunt: of
naar het moderne ongeloof of naar een
nieuwe religie met meer houvast dan do
godsdienst van Mahomed.
Ik las meermalen van het onmogelijke van
de bekeering der Araben, maar we hebbea
al een werk tot bekkering der Joden zelf*.
I. In iedere parochie zjj eene Commissie
voor de organisatie van de jeugd, gesplitst
in twee afdeelingen, eene die de mannelijke
en eene die de vrouweljjke jeugd beschermt:
deze afdeelingen deelen de jeugd zelf in, in
de voor haar geëigende vereenigingen.
II. De afdeeling der parochiale jeugdcom
missie, welke belast is met de organisatie
der Meisjes, heeft tot taak er voor te zorgen,
dat de geheele vrouwelijke jeugd tot het
21e levensjaar, wordt aangesloten bjj de
Wij kunnen aan onze Katholieke Vrouwen
uit <ien Land- en Tuinbouwstand de bljjde
tijding melden, dat er in het Sint-Petru*
Canisius Retraitehuis te Bergen een retraite
zal geegven worden van 1417 Maart a^„
waarvan de kosten bedragen f6.50.
Wat een retraite is. zullen we nu toch
wel niet meer behoeven uit te leggen en
zouden wjj op de vraag: „Wat is een re
traite?" een antwoord moeten geven, dan
zouden xvij daarop willen antwoorden met
de woorden van den Goddelijken Meester
zelf, die Hij eenmaal sprak tot Zjjn Aposte
len: „Komt, trekken wij ons in de eenzaam
heid terug, want gij hebt behoefte aan een
weinig rust". (Math. Vl-31).
Ziedaar een zuivere definitie der retraite.
Zich terugtrekken binnen de stille, kaïn»
eenzaamheid van het Retraitehuis en daar
tot rust komen.
Voorat die laatste woorden zeggen zoo
veel Tot rust kómen
Moeder de vrouw toch sjouwt 365 dagen
voor anderen, het is dan toch heusch niet
te veel gevraagd, dat zjj een» 3 dagen krjjgt
geheel voor haar zelf.
‘En Iaat men nu niet opmerken, dat hek aoo
moeilijk is in dezen tijd naar de retraite te
gaan, gezien den schoonmaaktijd, want dan
zouden wij daarop willen antwoorden, dat
deze retraite juist geheel in den geest van
den «chooTrmaaktjjd valt.
Een retraite immers fe ook een schoon-
maaK. t-r.rdt de ziel eens onderhanden
genomen en alle nin-n
een flink in oogenschouw geA*..__
geveegd opcepootst. En als men dan n*X
zóo'n heerlijk schoongemaakte en verkwikte
ziel naar huls teruggaat en de schoonmaak
van kamers en kasten gaat aanpakken, dan
zal dat werk veel beter vlotten, veel opge
wekter geschieden en veel eerder klaar zjjn.
Probeert 't maar eene! x
H J. GANZEBOOM.
Christenen werd. Deze helden die
vervloekte kelken bet geheim der
menscheljjke sterkte drinken, ken
zullen hen van den kelk berooven en t
zullen in hunne harten den heiligen spiegel
breken, tot enkel nog zede en gewoonte een
gemakkelijk te verbreken band x-ormon. Dan
heeft mjjn uur geslagen.
Daarom eerst en voor alles: „De men-
schen uit de kerk”. Ik heb de cjjfers gele
zen. en ze zijn ve.bljjdend groot. Maar nog
grooter moeten zij worden tot de reusach
tige kathedralen teeg ►Mh als kerkhoven,
waar onkruid overvloedig de grijze steenen
bedekt en ongedierte huist in vochtige hoe
ken. Werkt hiervoor onvermoeid. Bouwt
uw beurzen grooter, en, maakt uw sportter
reinen en huizen van pleizier nog geweldi
ger. Bouw ze om tot feeëriekstralende pa
leizen. heerlijker en aanlokkelijker als de
gewelven van het eeuwige Miserere. Ver
groot de aantrekkelijkheid van uw schouw
spelen, tot honderdduizenden in machtige
hallen plaats nemen en met slokkenden
adem de wedkamjien van worstelaars, hard-
loopers en boksers volgen. Ijiat daarbjj
melodieën weerklinken, die met teero lust
de menschen ontzenuwen, zoodat ze ineen
zinken met gebroken krachten. En hebt gjj
ze uit de kerken gekregen, ontneemt hen
dan langzaam en geleidelijk de laatste
restjes van hun godsdienstige herinnerin
gen. Niet strijdend efi openlijk moogt gjj
dat’doen, want den geest der apologeten en
der door God verlichte mannen is te
scherpzinnig. Ook zy beheerschen een erfe-
nis, die duizenden jaren oud is en ze zijn
wjjs, listig en geroutineerd. Maar verwar
ring moet ge stichten en van verbroedering
praten en van nobele menscheljjkheid en
van Helde en van alle dingen, die ook ben
dierl>aar zjjn. Alle geloofsbelijdenissen moet I
gjj door elkander mengen, totdat ook hun
geloof nog slechts tot oen van de vele on-
mogeljjke, Ijjkt te behooren. AHe wjje-
geerigc stelsel» moet gjj dooreen mengen,
totdat de in duizend systemen verdoolde
waarheidszin, zioh vergeefs inspannen zal
otn de ééne Waarheid te achterhalen. Tot
dat hy bet eindelijk opgeven zal om Über
haupt nog aan een waarheid te gelooven.
Dat alles moet gjj liefde noemen, broeder
schap, en Verzoening, En terwijl gjj deze
banale woorden uitspreekt, die alle zintui
gen in den w ar brengen, moet gjj de men-
schen tot die Itelangen aandrjjven. die lang
zamerhand alles in één enkelen strijd om
liet bestaan, zullen veranderen.
Van vrede zuR gjj spreken, terwijl ge
oieuwe gifgassen Van gemeen
schap zult gjj spreken, terwjjl ge messen on
der de menschen werpt. Vooruit, de leugen
geweven in het spel der diplomaten, totdat
niemand meer een oplossing ziet. Op tot
dé concurrentiestryd in de industrieën, tot
zij allen in dood-lijko gevechten vernietigd
hebben, wat toch hun genteenschappeljjk
voedsel is. Zet den eenen stand tegen den
anderen op, de lands-ambtenaren tegen de
arbeiders; de arbeiders tegen de boeren
totdat alles nog slechte één chaos is, een
woelige zee van razende menschen.
Eu als gjj alle godsdiensten en filosofieën
door elkander hebt gemengd en als gjj al
len vastgeklonken hebt aan de aardsche be
langen, laat dan de muziek luide opklinken,
de muziek van de schoone woorden: volks
gemeenschap, broederschap, humaniteit, en
mjjnentwegen ook van het goddelijke, on
sterfelijke, vau vooruitgang van weten
schap, techniek en beschaving, want dat
alles heeft de mensch noodig. Alsook die
andere muziek van de circussen en huizen
van pleizier, van de markten en de dansen,
de eindeloos ruischende muziek van 't le
ven en van de dood.
Ook een geheim moet go aan de mensch
heid openbaren, want zjj kan niet leven
zonder de ahnung van het heilige. Ziet,
wat dat betreft, beeft mjjn groote tegen
stander, den mensch doorgrond. Ja, hjj is
verstandig, deze eeuwig gehate, hij gaf aau
Adam zjjn vrouw en hjj gaf aau zjjn Rjjk
de Vrouw, van wie de profetieën melden,
dat zjj de kop xan de slang zal verplette
ren. Maar nog heft de slang zjjn kop om
hoog, nog leeft Satan. Boots de wjjsheid
van den Wjjze boven de wolken na. Geef
aan de vrouw rechten, die geen God haar
geven kan. Verkondig de -vrjjheid der lief
de. Geef haar publieke vrjjheid, opdat zjj
heerschen kan en koningin zjjn. En terwjjl
gjj dit zegt, terwjjl gjj haar van de groote
emancipatie van het vrouweljjke geslacht
spreekt, zorg dan dat zjj haar ziel verliest.
Gebruik de zwakheid van Eva’s dochters,
hun ijdelheid en hun zucht om zich te la-’
ten gelden. Geef haar het modeblad en zjj
zal het Evangelie vergeten. Laat haar beeld
triomfeeren in honderden illustraties, in de
bioskoop en op bet theater. Laat de man
nen, laat de jeugd rond haar dansen. En
des te harder gjj hun spreekt van vrjjheid,
des te verleidelijker gjj het lied van liefde
en schoonheid aanheft, des te meer moet gjj
hun zinnen prikkelen en hun ziel in de ver
getelheid achter laten. Totdat nog sleehts
bljjft, de verleidelijke ge-
2..'schap en de
1Ot straten
staan, te koop voor geH en juist goed ge
noeg om veraclu te worden en dienstbaar
te zijn aan wellust en gemeenheid. Maar
over het volk, dat de onschuld zijner maag
den en de waardigheid zijner moeders niet
meer kent, zal een waanzinnige doodss
neerdalen, want zjj hebben de natuur
moederschoot vernietigd.
Alzoo staat geschreven in het twintigste
hoofdstuk van de Apocalyps: „Ah die dui
zend jaar echter voorbjj zjjn. zal de Satan
uit zjjn kerker weer vrijgelaten worden.
Dan zal hjj zich opmaken en de volkeren
aan de vier uiteinden der aarxle, Gog en
Magog, verleiden en zc oproepen ten
strjjde. Haar horde is ontelbaar, zooals liet
zand der zee. Zjj zwerven over de groote
wereld en omsingelen het leger der Heiligen
en de beminde stad".
Is dit tijdsgewricht reeds aangebroken?
Is hier, met die duizend jaren, die tijd
bedoeld die wjj als het tjjdpcrk der chris
telijke cultuur beschouwen? De tjjd. waarin
de Paus en de Keizer heerschten over de
aarde in Christus naam? Die dagen, wayop
het leven trilde op de melodie van heilige
hymnen en wondervoile klokken? Toen de’
grootste denkers en dichters, de wjjzen en
de kunstenaars, het rjjk Gods dienden en
al bun werken opdroegen aan de Bruid van
Christus? Toen de standaard van den Ver
losser door Europa zweefde en het kruis op
de torens der kerken ten Hemd wee»?
Dit is alles voorbjj. Het ligt achter ons.
als een schitterend sprookje. De gcloovige
jeugd van ons werelddeel heeft plaats ge
maakt, voor een tjjd. waarvan men werke
lijk moet gelooven. dat Satan weer uit zjjn
ke-ker is losgelwoken.
En hjj verzamelt r.jjn getrouwen x-annit
de vier uiteinden der wereld en hij spreekt
vanaf zjjn troon van wolken rook én vuur:
„Mjjn unr is gekomen. Uw stille werkzaam
heid. vele eeeuwen lang heeft mijn komst
voorbereid. Dank, gjj filosofen, God
van zjjn heerscherstoei gesttMUiT1 hebt.
Dank, gjj staatslieden, die den staat als
afgod aanbidt in plaats van God. Dank, gjj
tallooze arbeiders met de pen, die in ontel
bare, geestalijke werken het geloof hebt
gehoond cn de goede zeden hebt bcleedigd.
Dank gjj uitvinders en ontdekkers, die een
wereld hebt geschapen, waarin dc ziel
vermoord wordt door de organisatie en
door de machine. Dank, gij leider» van den
handel, die het gouden kalf, mjjn svmltool,
tot uw afgod hebt gemaakt. Dank, gjj dema
gogen, die de kruisen verbrjjzeldet om de
groote leugen, het paradjjs óp aarde, te
verkondigen. Dank, gjj meestem van het
pleizier, die scharen van menschen uit de
heilige plaatsen hebt gelokt in uw aonde-
hnizen. Dank, gij alleir, uw voorbereidend
werk is goed geweest. Nog slechts een
weinig geduld en mijn uur heeft geslagen.
Eenmaal nog heeft do Eeuwige, dien ik
haat, hei aan zjjn tegenstander toegextaan
om het aangezicht des menschen te schen
den. Tot dier wü ik hem doen ontSarden,
de herinnering aan zjjn verheven oor
sprong wil ik in hom vernietigén en zjjn
heimwee naar ie sterren, in hebzucht naar
de schatten der aarde en de bronst van
liederljjke zinnelijkheid veranderen. En rk
wil hem met mjjn horde omsingelen. Do
„heilig© stad” en de gehate koning, zjj zul
len weten dat bjj de vrjje, huiveringwek
kende keuze, waarvoor de mensch in het
dal der scheiding zal geplaatst worden, de
roepen
i de
ligmg van mjjn macht! Welk
r mjjn poUtiek! Het was nog
voorspel, een veelbelovend
- een machtiger overwin
ning en den aanvang van mjjn daden in het
n”J ^eLe8Une’ uur.
Geduld, mfln vrienden, geduld.
•lecht berekende aanval, is niet den
veldheer waardig, maar moed en~fjj:i-
berekenend overleg. Nog l '-
“*rtclxren kweeken fa de lan- g.
Wo’ .d,« valache humaniteit. h<
K«x>t van hen, die at
t***1 b““*n*joo* ‘<>t beelissenden
gfag kunnen worden opgeroepen. Gif zjjt
In het
leger 'Zjjn
bloed <far
Christenen vloeit daar bjj stroomen en ia
een lafenis voor mjjn geest. Aan de
altaren hebben wjj de priester» -vermoord,
de heilige bruiden van Christus hebben wjj
aan de lusten der menschen prjjs gegeven.
Grjjsaard?, mannen, vrouwen en kinderen,
allen die bet toeken van het lam droegen,
■wjj hebben ze vermoord of gefolterd, in de
-2„_, neergeschoten
en hun ledematen iu stukken gescheurd.
De geheele wereld kjjkt stilzwijgend
ten moord. Geen van de groote machten der
aarde, zjj het de staat, zjj het de pers, zjj
het de handel, geen enkele van hen allen
heeft de party van mjjn offerdieren geko
zen. En al weerklonk hier en daar een ver
eenzaamde stem, zjj diende alleen om de
•tilte rondom haar des te huiveringwekken
der te doen zjjn.
En ziet, hoe of de christenen hun hart
verloren hebben! Zjj amuseeren zich, zjj han
delen en sjacheren en heerschen als de
anderen. Zy schynen heetemaal niet te
weten, dat hun broeders en zusters terecht
gesteld, gemoord en geschandvlekt worden,
zoogenaamde herders, op wier wenken
•en» keizers en koningen hun legers strijd
vaardig maakten*, gjj staat jammerend en
klagend temidden der wereld en niemand
hoort uw geween. Welk een geheugenis
ten mjfnen gunste ie dit iwjjgen der wereld!
Welk een buldi
•en triomf voor
•lechts een
▼oorteeken