III Kederlandsehe Landbouwbank. Het Waschmiddel Chemische Fabriek „Vriesia” JUK DE VRIES. J. B. KOSTER, I Tweede* Bia l JONGENS SPORTPAKKEN van 6 tot 17 jaar. ALKMAAR. Langestiaal Aanslag op den Koning van Italië voor Schapen en La in nieren. J 14 dooden en 40 gewonden '3 4 HANDELEN MARKT VRIJDAG 13 APRIL 1928. De koning en zijn gevolg ongedeerd gebleven Mr Ook een aanslag op NussoNnl mislukt - •f I J Bijkantoor Alkmaar: Koningsstraat hoek Pleterstraat. v EFFECTEN - COUPONS - DEPOSITO’S - CREDIETEN. FINANCIEELE RUBRIEK. 3 - PROVINCIAAL NIEUWS. Zaadmarkt, Alkmaar. - Telefoon 324. Ü8*/.-h Berichten opgenomen In een gedeelte onzer vorige oplage. Ml I i d MagdaltBcnsfraaL LUCHTVAART. BURGERLIJKE STAND. -- A De kust gepasseerd. i i Beurskoersen van 12 April. V K. 1.30—1.45 2.00—2.15 W1H 101’/. 138 149M 125 127 126 337‘/e e plaatsen worden 147 59 2.48 *—O- 1 _r TWEE-EN-TWINT1GSTE JAARGANG. 2356,-6*/, ~75^ 211‘/t 141-2'/. 76 resultaat gehad. Beide hei conferentie bijeenroepen vt_ 289 661M 482 312‘|, 338*.', 190 170 776 314 331», 215 113 142-1 190K 172 UI- vau 190* 170 773 407 296 123»/. Berlijn Londen Parijs Brussel Kopenhagen Stockholm Oslo Weenen Bazel Rome New York Praag 2707, 183‘, 180 138»/. 145 648—7*4 448-6M 487-M* 218- 290 655»/.-8 480-77’/ 211‘, 6M dl 7. 234M lóÏH 171 279M 13H 149 35UM JU9 112H 139m 100’-, 101M 641*;. 452 487 217M 57* 140 192’/, 76H 59.32 12,11 9.76 S 34.65 66.55 66.62 66.32 y2 34.90 47.81 236—4*4 147-8*4 172—174 78 91 200 12b», 236 210’/, 4’/. 39», looid-llollaiM Oagblad/ (Opgave van de Neder 1. Landbouwbank). Bijkantoor Alkmaar. WlbSLLKtb KbbN. 59.32 12.11 9.76 34.65 66.50 66.65 66.30 34.90 47.80 K 13.10 2.47 7.35 >4 „'odóten zullen zyn bij de „Liga” Dit beraad hoeft het vpigende hesren zulleneen a* alle sociaal-de- mocraten, die lid zijn van de „Liga”. Bjj het besluit, .dat in doze bijeenkomst betreffende de vereenigbaarheid van het lidmaatschap der organisaties zal worden genomen, zullen tij zich dan neerleggen. DE DUITSCHE OCEAANVLUCHT. Het vertrek. ANDIJK. Paschen in de natuur. In West-Fries- land- is volop genoten in de heerlijke Paasch- dagen. Duizenden vulden de wegen. Om het volle schoon van ons gewest te genieten, was het echter een week, veertien dagen te vroeg, want de tulpen bloeiden nog niet! Wel zagen de lauden groen van het tul pengewas, wel zwollen op Vele velden reeds de knoppen, doch nog bijna nergens zijn 'eso knoppen .opengebarsten. De polder ontbeert nog het kleurenkleed dat straks de menig vuldige bollenvelden zullen bieden. Enkel du crocussen -en de narcissen waren openge bloeid, maar de bloemen zijn te weinig tal rijk in onze buurt o. k’eur aan de velden te geven. Maa.’ toch genoot men. Want er zat zomer in de lucht en er zat groei in de aarde. Na tuur vierde Paschen mee. ENKHU1ZEN. In bet ouderlijk buis terug. Een min derjarig meisje dat te Amsterdam rondliep zonder middelen van bestaan, omdat haar de dienst was opgezegd, werd door 'een Amsterdamsche vrouwelijke agent van po» litie ‘onder het ouderlijk dak alhier terug gebracht Het weer op New Foundland. LONDEN, 12 April. Uit St Johns (New Foundland) wordt ge meld, dat het weer daar thans zeer goed i». Er waait een Westelijke wind, doch d» weervoorspellingen doen een krachtigeu Oostelyken wind, gepaard gaande.met regen, verwachten. opening van hetJ Er is een krach-. selAmsterdam in sluiting geeft op 1 Natuurlijk F in exploitatie Een zekere dood voor luizen en teeken. Voorkomt en geneest worm ziekte en schuilt, alsook ter bevordering van den groei en blankheid der wol. Verkrijgbaar in potten van elke hoeveelheid. DUBLIN, 12 April. Uit Galway wordt gemeld, dat het Duit- sche vliegtuig „Bremen” te 7.05 uur heden, morgen over de Costelloe-baai vloog. Het vliegtuig vloog in Noord-Westclijke richting. Het uitzicht was zeer slecht. EN DE S.D.A.P. i Schmidt hebben, gelijk gres der S. D. A. P. me- zich zullen beraden, wat sta^t in verband met den door het congies uitgesproken wensoh, dat leden der 8. D.-Al P. niet aangi BERLIJN 12 April. Naar de „Vossische Zeitung” uit Lugarno meldt, is hedenmorgen by de opening van de interpationalo jaarbeurs te Milaan een aan slag geplcegdi op koning Victor Emmanuel van Italië. Even voordat de koning in zyn auto, voor, afgegaan door autoriteiten van staat en stad, op de plaats Guilio Cesare aankwam, om zich naar de jaarbeurs te begeven, ontploftenen bom. Onder de troepen en onder de toeschou wers werden verschillende personen gedood en gewond. Volgens mededeeling van het agentschap StÊfani werden 14 personen gedood en 40 meer of minder ernstig gêwond. Op de plaats, waar en in het huis waarvoor de ontploffing plaats had, werden verschil lende per onen gearresteerd. De bom was geplaatst in een lantaarnpaal. De koning en zijn gevolg zyn ongedeerd gebleven. BAZEL, 12 April. Aan de CorrièYe del Ficino wordt uit Co mo geseind: Op den speorwe»» van Milaan naar Rome, waarlangs Mussolini zou Teitetr, ontrfekte men korten tyd vóór het passeeren van den trein een grooten bom. Aan deze bom was een draad bev^u^1. die vastgehouden we«J uoor een verdekt op- gestejl persbonDe man is gearresteerd. 1»\ 147 649M -7*/» 447-5M DUBLIN, 12 April. Reeds gisteravond stond het zoo goed als vast, dat de „Bremen” hedenmorgen zou starten. Een groot aantal personen had zich hedenmorgen naar het vliegveld Baldonr.el begeven om bjj het vertrek aanwezig te zyn. Onder’hen bevonden zich de president van de lersche Republiek Cosgrave, de Duitsche consul te Dublin, versohlHei^e leden dei lersche regeering en een groot aantal mili taire autoriteiten. Om vyf uur ongeveer was alles voor het verttek gereed. Koehl, de leider van de Vlucht, wordt vergezeld door den Duitscheu vlieger von Hühnenfeld en den commandant ERNSTIG AUTO-ONGELUK. WARSCHAU, 12 April. In den afgeloopen ngpht heeft op den weg naar Wilanow nabij Warschau een ernstig auto-ongelal plaat# gehad. Doordat de chauf-- feur dronken wae reed een auto van den weg en viel van den dyk. Twee inzittenden wer den onmiddellyk gedood; eenige andere in- sittenden kregen ernstige verwondingen. De chauffeur is gearresteerd. CHAMBERLAIN NAAR BRUSSEL? LONDEN, 12 April. Het verluidt, dat Sir Austen Chamberlain, die gisteravond naar Nederjand is vertrok ken, via België naar Engeland zal terugkee- ren. Volgens de „Daily Telegraph” zal hy in dit geval te Brussel met den Belgischen mi nister van bwitenlandsche zaken Hy4jans een onderiHptd hebötm, h^wél uitdrukkelijk ver- klaaruis, dat zy’X reis ditmaal geen politiek karakter draagt. DE „LIGaI 1 De hceren Kiës In bekend, op het Com: degedeeld, dat tjfii hun te doen staat in Wij willen ook dit seizoen onze goede reputatie op het gebied van JONGENSKLEEDIN’G handhaven. De veelvuldige vraag naar zeer groote maten met korte broek heeft ons doen besluiten ook deze sorteering uit te breiden. Alvorens Uw nkoop te doen vragen wij Uwe aandacht voor onze schitterende sorteering in prijzen van f 4.75 tot I 35. KöSTER’s VOLKSZAAK. 193 81*/, 3’/, dit jaar gehad hebben het vliegtuig ge- :aat is. Toen Ameland, Schiennon k vervolgens ook Urk met de oude Van vervoer niet meer bereikbaai Ie K.L.M. verzocht om het met Sft-weer in verbinding met de en zoo bracht op 27(*M 181»/,—5 179h-\ 289-90 657-67, 478-8U K. L. M. Zoo tweemaal per jaar komen in het hoofdkantoor der K. L. M. te ’s Gravenhagu een aantal journalisten bijeen om over den dienst te worden ingelicht. En zoo hebben we dezer dagen uit den mond van den heer Plesman, den directeui der K.L.M., weer van allerlei vernomen, het vliegen en de vliegtuigen betreffend, waar- voor ook, gezien de steeds grootere waai deering, die het vliegen ondervinden wjjde- ren kring wel belangstelling zal bestgan. En dan i) wel belangwekkend de moje- deeling, dat nog in geen enkel winterseizoen het aantal luchtdiensten op Nederland zóó uitgebreid, het verkeer op die diensten zóó aanzienlijk is geweest. In de vorige jaren had de K.L.M. zich gu- durende den winter steeds er toe beperkt, haar dagelykscbo diensten op Londen en Parys te handhaven. Daar zij er echter vau overtuigd is, dat deze diensten pas tot hun volle recht komen, wanneer zy door-verbin- ding geven ^naar Scandinavië, heeft zij ern stig de mogelijkheid overwogen ook dezen w’inter door te vliegen tusschen Londen en Malmö of althans Kopenhagen, en Parys— Malmö of Kopenhagen. Technisch echter Is men nog niet zop ver* dat het vliegen ovei zulke groote afstanden op de zeer korte win terdagen mogelyk is. Hoo langer hoe meei ontwikkelt zich het bedrijf'in de richting van de expresse-diensten, doeh de snelheid der vliegtuigen, hoe groot deze thans ook al is, nl. een gemiddeldez^issnelheid van 175 K.M. en een maximum-stfelheid van over du 200 K.M., is nog niet groot genoeg, om op deze lange trajecten op de korte winterda gen eefi_ voldoende bedrijfszekerheid te waar borgen. Men is echter zoo ver gegaan als men kon en heeft tenminste gedurende den wintei Londen—Hamburg en Parys—Hamburg vla Amsterdam, en in omgekeerde richting ge vlogen. Dit waren reeds trajecten van om streeks 8()0 K.M. Het vervoer op deze lijnen is zeer druk geweest. De Londensche lyn «vervoerde 659 passagiers, 75000 K.G. goe deren, 190 K. G. briefpost en 100 K. G. pak- ketpost. De lyn op Hamburg, 280 passagiers, 21000 K.G. goederen, 175 K.G. briefpost en 4100 K. G. pakketpost. Tezamen dus in het winterseizoen: 1579 passagiers, 162.000 K. G. goederen, 685 K.G. briefpost en 4630 K.O. pakketpost Toch heeft juist de strenge winter, dien we dit jaar gehad hebben het vliegtuig ge legenheid gegeven om te toonen, waartoe het in Bk** - nikoög ek middelen waren, wei nieuwe middeferewi buitenwereld te stellen BE8ED1GD. De heer H. Koorn Jr„ metselaar en aanne mer, Veerstraat alhier, is heden door de Ar rondissementsrechtbank beëedigd tot make laar in onroerende goederen. GEWETENSGELD. De inspecteur der belastingen, alhier, heeft ontvangen f 20, wegens te weinig betaald» successierechten; f 986.04, wegens te weinig betaalde inkomstenbelasting en f 2000. wegens gewetensgeld. Nieuwjaarsdag de K.L.M. niet alleen post en voedingsimiddelën naar de Waddeneilatu den, docli ook militairen met een draadloos station, dat de gemeenschap weer openstelde. Den 3den Januari werd de vlucht herhaald voor het brengen van post en levensmidde len en hiervan maakten ook enkele bewo ners der Waddeneilanden, die voor de groote vaart gemonsterd hadden, gebruik om zich naar Amsterdam te begeven. Op 4 Januari werd een vlucht naar het afgesloten Urk uit gevoerd. Behalve de K.L.M. bleven ook buitenland- scho maatschappijen hun diensten Parijs Amsterdam en Berlijnen FrankfortAm sterdam gedurende den winter voortzetten. Wat gaat er nu met den a.s. zomerdienst gebeuren? Heel wat! Het zomerprogramma, dat voor ons ligt, belooft eveneens zeer veel. De K.L.M. heeft tot haar beschikking 6 nieuwe groote Fok- ker-vliogtuigen type V IH, welke, overal waar zij zich vertoonear de harten van het reizend publiek veroveren. Zij heeft voort» 8 FVHafs en hiermede gaat zij haar groot programma voor dozen zomer uitvoeren. In de eerste plaats woe» de groote lijnen Lon denMalmö en ParijsMalmö in beide rich tingen; voor de eerste maal ook BrusselMal mö. Immers, gelijk gezegd, hoe langer hoo meer blijkt de noodzakelijkheid der expresse- diensten en men heeft zelfs ernstig de moge lijkheid overwogen om dit jaar op weg naar Scandinavië, Hamburg voorbjj te vliegen. Daarnaast wilde men dan een localen dienst op Hamburg handhaven. Dit geschiedt thans ook maar op de groote lijn moet men Ham burg voorleopig ook aandoen. Óp de route ParysMalmö bleek het in elk geval niet mogelyk Brussel bovendien aan te doen en daarom i« dan een afzonderlijke dienst Brus- legd, die eveneens aan- Imö. Natuurlijk blyven ook de z.g. locale lijnen in exploitatie en alles by elkaar genomen zal de K. L. M. in bet drukst van het seizoen alle dagen onderhouden: 3'diensten op Londen, 2 op Parys, 2 op Brussel,: 2 op Hamburg, 1 op Kopenhagen. 1 op Malmö, 1 op Bremen, 1 op Bazel en 1 op Zürich. Op de locale lynen zullen do één- motorige F VHa vliegtuigen worden gebe zigd, op de groote routes echter de twue- motorige F VHI, wier prestaties daardoor zeer zullen worden opgevoerd Bovendien had de K.L.M. nog een dagelykschen dienst ParijsLonden willen instellen, waartegen de Fransche regeering echter bezwaren maakte, bezwaren, die men echter nog op geheven hoopt te krjjgen. Van de pleiziervluchten zal' de K. L. M. ook in 1828 zeer veel werk maken. Gingen reeds in 1927 omstreeks 16000 pleiziervliegers de lucljt in, men hoopt dit groote aantal in 1928 nog te vermeerderen, doordat men op allerlei terreinen vliegdagen gaat houden. Men is dezo reeds overeengekomen voor de volgende plaatsen: Soesterberg, Gilze-Ryen, Goes, Venlo, Assen, Helder, Ermelo, Acnhem, en Vlissingen. Met nog besprekingen g De fomer van 1928A»elooft zeer druk yoor de K. L. M. te wordRb^'vooraj pok Jü ver band met de Olysipiêvne Spelen, waarvoor VOCni uit ScandinavU velen per K. L. M. naar Amsterdam zulle® Jcomen. Een grootere toekomst dan ooit' opent zich: belangrijke vluchten met den beer Van Lear Black naar Kaapstad én Shangai, de vier reeds gemelde vluchten daar Indië, de opening v* -* luchtverkeer in Indië «elf. tige stijging waar te nemen in de algemeene ontwikkeling van het vervoer, die een groo- ter vertrouwen dan^ooifln de toekomst /an het luchtverkeer wettigt. Dit wordt trouwepa overal duidelijk inge zien en algemeen is men er op uit, niet alleen de veiligheid, van het vliegen te ver- grooten, maar ook het comfort te bevorde ren. De verschillende Europeesche vlieg terreinen worden meer en meer verbeterd; Croydon is prachtig; bet Tempelhoferveld is een „Musterd”-vliegveld voor de geheele wereld, en ook in Nederland zit men niet stil. Binnenkort zullen ook de Nederlandsche vliegterreinen worden voorzien van groote betonnen start-banen, daar de steeds grooter wordende ^iegtuigen. vol beladen, te zwaar worden voo\een grasveld. Dat alles k-“t handen vol gteld, maar de K. L. M. begint zoetjesaan ookNjaten op te leveren; id het afgejoopen jaar kïhi uiöer'ffan een millioen gulden ontvangsten worden geboekt.. Trouwens de mogelijkheden van het reizen per vliegtuig, worden steeds grooter; men kan zeggop, dat tegenwoordig alle plaatsen' van eenige' beteekeni* in Europa'per vlieg tuig te bereiken zyn. Zelfs kan men van Nederland naar Konstantinopel vliegen, laat ons zeggen Maandagmorgen ^m 1ÖS5 ver trekt men uit Rotterdam, dan is men Woens dag om 12.15 in Konstantinopel: Men moet dan weliswaar nog twee nachten een hotpl opzoeken eenmaal in Weenen en eenmaal in Boekarest maar ook daarin zal nog wel verbetering komen. Di^jaar komt er ook een verbinding met Madrid en al zal die ook nog fliet den naas ten weg volgen, men kan et toch door de lucht komen, wat, daar Spanje niet t' estond, dat een vreemd vliegtuig binnen zyn gren zen landde om te laden of te lossen, tot nu toe niet mogelyk was. Ook zijn plannen iu bewerking voor een dienst der K. L M.'naar B «lyt., plannen, die het volgende jaar waarschijnlijk wei zul len worden verwezenlijkt Alles bjj elkaar genomen, kan worden ge constateerd, dat het luchtverkeer met reu zenschreden vooruit gaat; het vertrouwen in hgt vliegtuig neemt toe en dat is wel een der voornaamste factoren, die tot de ontwik keling der luchtvaart bijdragen. Een aardig recent bijvoorbeeld. Een achttal passagiers van het s. s. „Tje- rima”, op reis van Indië naar Nederland, vroegen per radio-telegram naar de K. L. M. wat rie kosten bedroegen, als hen een vlieg tuig werd gzonden, om hen van Suez af te halen.* De tocht is niet doorgegaan, de kos ten warer te hoog (f 12.000 voor 8 personen; mën bedenke, dat cok de „leege” heenreis naar het Suez-vliegveld moest worden ge maakt), maar dat neemt niet weg, dat de ani mo er is. dat men »an het reizen per vlieg tuig begint te denken. SCHAGEN, 12 April. Eeierenveiling. Aangevoerd 87.418 kipeieren, bruine f 5.20 —f 5.80 wite f 4.90—-f 5.10 en f 5.40. 14.427 eendeieren f 4.96—f 5.00. 42 kalkoenepxen f 9.709.90. 51 kievitseieren f 8. STAATSLEENINGEN 4H Nederland 1917 5 idem 1919 '6 idem 1923 6 Ned. Indië 1923 BANKINSTELLINGEN Koloniale Bank Indische Hank Handel Mpy 1NDUSTR. OND. BINNENLAND Jlirgens Oude Philips Nederl. Kunstzijde INDUSTR. OND. BUITENLAND Anaconda Steel comtn. CULTUUR MAATSCHAPPIJEN Cultuur Vorstenlanden ,Dito Actions H. V. A- Java Cultuur Ned. Ind. Suiker- Unie Poerworedjo MIJNEN Redjang Lebong PETROLEUM Dordtsche Petroleum Kón. Ned Petroleum Stcana Romana RÜBBER-MAATSCHAPPIJEN Amst - Rubber Bandar Rubber Deli Bat. Rubber Indische Rubber Intercontin. Rubber l^mpong Sumatra Rubber Oost-Java Rubber Serbadjadi Silau -.... Vico’s SCHEEPVAARTEN Holl. Amerika Lyn Kon. Boot Stoomvaart Mij. „Nederland” N ie velt Goudriaan Paketvaart Scheepvaart Unie Marine Common Marine Preferent TABAKKEN Delf Batavia Deli-M aatscha ppy Senembab Oostkust AMER. SPOORWEGEN Erit Spoor Southern Rails Union Pacific Wabash. Railway PROLONGATIE van het lersche militaï^^liegcorps Fitzmau» rice. Laatstgenoemde heeïvde plaats ingu nomen van Spindler, d^e mtar Duitschland teruggekeerd is. De start van de „Bremen” te 5.28 uur ge schiedde vlot. Het weer was goed en de vliegers hadden goeden moed de vlucht ovei den Atlantischen Oceaan in ongeveer 36 um te volbrengen. Eenige lersche militaire vlieg, tuigen begeleidden de „Bremen” bij de vlucht over Ierland. ALKMAAR. Getrouwd: Nicolaas Boots en Petronella Verhey. Hendricus Koreman en Alberdina Koetzier. Bernardus Leek en Aaltje AppcL verleden: Nicolaae Overtoom 81 jaar. Frederik Antonius Schut, 69 jaar. Maria Brakenhof, gehuwd met Gerrit Leering, 66 jaar. Geertje Vteniiik, gehuwd met Adria- nus Elings, 31 jaar. WOGNUM. Geboren: Theodorus Romein, z. v. Johan nes Antonius Romein en Cornelia Maria Meester. Agnes Alida, d. v. Cornelia Appel man en Maria Goedhart. Geertruida Afra, d. v. Nicolaas Rood en’ Maria Margaretha Roozendaal. Klaas, z. V. Gerrit van Leeu wen en Helena Catharina de Vries. Catharina Bregitta, d. v. Thomas Wynker en Afra Cornelia Klaver. Joseph, z. v. Dirk van Zelm en Maartje Wenker. Ariaantje, d. v. Dirk Saai en Jantje Nobel. Petrus Josephus, z. v. Nicolaas Petrus de 'Koning en Maartje Oud. Meinardus Joseph, z. v. Jacobus do Boer en Aaltje Schutte. Cornelia Jozef, z. v. Petru» Bos en Guurtje Hoogland. Theodorus Johai.- nes, z. v. Bernardus Mes en Agatha *an Et- aen. Johannes, z. v. Cornelia Schuit en Alida Rood. Trijntje, d. v. Hendrik de Vries en Aaltje Wjjtman. Ondertrouwd: Petrus Tromp en Cecilia Maria Huisman. Jan Gerard Langereis en Jantje de Jong. Overleden: Jannetje Hoogland, weduwe van Adrianus Nolten, 73 jaar. Johan?« sem, 81 jaar. Jacobu» JUm, ëcTitgen. Elisabtch Scsseilng, 8*2 jaar.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1928 | | pagina 5