III Kederlandsehe Landbouwbank.
Het Waschmiddel
Chemische Fabriek „Vriesia” JUK DE VRIES.
J. B. KOSTER,
I
Tweede* Bia
l
JONGENS SPORTPAKKEN
van 6 tot 17 jaar.
ALKMAAR.
Langestiaal
Aanslag op den Koning
van Italië
voor Schapen en La in nieren.
J
14 dooden en 40 gewonden
'3
4
HANDELEN MARKT
VRIJDAG 13 APRIL 1928.
De koning en zijn gevolg
ongedeerd gebleven
Mr
Ook een aanslag op NussoNnl
mislukt
-
•f
I J
Bijkantoor Alkmaar: Koningsstraat hoek Pleterstraat.
v EFFECTEN - COUPONS - DEPOSITO’S - CREDIETEN.
FINANCIEELE RUBRIEK.
3
- PROVINCIAAL NIEUWS.
Zaadmarkt, Alkmaar. - Telefoon 324.
Ü8*/.-h
Berichten opgenomen In een
gedeelte onzer vorige oplage.
Ml
I i
d
MagdaltBcnsfraaL
LUCHTVAART.
BURGERLIJKE STAND.
--
A
De kust gepasseerd.
i
i
Beurskoersen van 12 April.
V K.
1.30—1.45
2.00—2.15
W1H
101’/.
138
149M
125
127
126
337‘/e
e plaatsen worden
147
59
2.48
*—O-
1
_r
TWEE-EN-TWINT1GSTE JAARGANG.
2356,-6*/,
~75^
211‘/t
141-2'/.
76
resultaat gehad. Beide hei
conferentie bijeenroepen vt_
289
661M
482
312‘|,
338*.',
190
170
776
314
331»,
215
113
142-1
190K
172
UI-
vau
190*
170
773
407
296
123»/.
Berlijn
Londen
Parijs
Brussel
Kopenhagen
Stockholm
Oslo
Weenen
Bazel
Rome
New York
Praag
2707,
183‘,
180
138»/.
145
648—7*4
448-6M
487-M*
218-
290
655»/.-8
480-77’/
211‘,
6M
dl 7.
234M
lóÏH
171
279M
13H
149
35UM
JU9
112H
139m
100’-,
101M
641*;.
452
487
217M
57*
140
192’/,
76H
59.32
12,11
9.76 S
34.65
66.55
66.62
66.32 y2
34.90
47.81
236—4*4
147-8*4
172—174
78
91
200
12b»,
236
210’/,
4’/.
39»,
looid-llollaiM
Oagblad/
(Opgave van de Neder 1. Landbouwbank).
Bijkantoor Alkmaar.
WlbSLLKtb KbbN.
59.32
12.11
9.76
34.65
66.50
66.65
66.30
34.90
47.80 K
13.10
2.47
7.35 >4
„'odóten zullen zyn
bij de „Liga” Dit beraad hoeft het vpigende
hesren zulleneen
a* alle sociaal-de-
mocraten, die lid zijn van de „Liga”. Bjj het
besluit, .dat in doze bijeenkomst betreffende
de vereenigbaarheid van het lidmaatschap
der organisaties zal worden genomen, zullen
tij zich dan neerleggen.
DE DUITSCHE OCEAANVLUCHT.
Het vertrek.
ANDIJK.
Paschen in de natuur. In West-Fries-
land- is volop genoten in de heerlijke Paasch-
dagen. Duizenden vulden de wegen. Om het
volle schoon van ons gewest te genieten,
was het echter een week, veertien dagen te
vroeg, want de tulpen bloeiden nog niet!
Wel zagen de lauden groen van het tul
pengewas, wel zwollen op Vele velden reeds
de knoppen, doch nog bijna nergens zijn 'eso
knoppen .opengebarsten. De polder ontbeert
nog het kleurenkleed dat straks de menig
vuldige bollenvelden zullen bieden. Enkel du
crocussen -en de narcissen waren openge
bloeid, maar de bloemen zijn te weinig tal
rijk in onze buurt o. k’eur aan de velden
te geven.
Maa.’ toch genoot men. Want er zat zomer
in de lucht en er zat groei in de aarde. Na
tuur vierde Paschen mee.
ENKHU1ZEN.
In bet ouderlijk buis terug. Een min
derjarig meisje dat te Amsterdam rondliep
zonder middelen van bestaan, omdat haar
de dienst was opgezegd, werd door 'een
Amsterdamsche vrouwelijke agent van po»
litie ‘onder het ouderlijk dak alhier terug
gebracht
Het weer op New Foundland.
LONDEN, 12 April.
Uit St Johns (New Foundland) wordt ge
meld, dat het weer daar thans zeer goed i».
Er waait een Westelijke wind, doch d»
weervoorspellingen doen een krachtigeu
Oostelyken wind, gepaard gaande.met regen,
verwachten.
opening van hetJ
Er is een krach-.
selAmsterdam in
sluiting geeft op 1
Natuurlijk F
in exploitatie
Een zekere dood voor luizen en teeken. Voorkomt en geneest worm
ziekte en schuilt, alsook ter bevordering van den groei en blankheid der wol.
Verkrijgbaar in potten van elke hoeveelheid.
DUBLIN, 12 April.
Uit Galway wordt gemeld, dat het Duit-
sche vliegtuig „Bremen” te 7.05 uur heden,
morgen over de Costelloe-baai vloog. Het
vliegtuig vloog in Noord-Westclijke richting.
Het uitzicht was zeer slecht.
EN DE S.D.A.P.
i Schmidt hebben, gelijk
gres der S. D. A. P. me-
zich zullen beraden, wat
sta^t in verband met den door
het congies uitgesproken wensoh, dat leden
der 8. D.-Al P. niet aangi
BERLIJN 12 April.
Naar de „Vossische Zeitung” uit Lugarno
meldt, is hedenmorgen by de opening van de
interpationalo jaarbeurs te Milaan een aan
slag geplcegdi op koning Victor Emmanuel
van Italië.
Even voordat de koning in zyn auto, voor,
afgegaan door autoriteiten van staat en stad,
op de plaats Guilio Cesare aankwam, om zich
naar de jaarbeurs te begeven, ontploftenen
bom.
Onder de troepen en onder de toeschou
wers werden verschillende personen gedood
en gewond.
Volgens mededeeling van het agentschap
StÊfani werden 14 personen gedood en 40
meer of minder ernstig gêwond.
Op de plaats, waar en in het huis waarvoor
de ontploffing plaats had, werden verschil
lende per onen gearresteerd.
De bom was geplaatst in een lantaarnpaal.
De koning en zijn gevolg zyn ongedeerd
gebleven.
BAZEL, 12 April.
Aan de CorrièYe del Ficino wordt uit Co
mo geseind:
Op den speorwe»» van Milaan naar Rome,
waarlangs Mussolini zou Teitetr, ontrfekte
men korten tyd vóór het passeeren van den
trein een grooten bom.
Aan deze bom was een draad bev^u^1.
die vastgehouden we«J uoor een verdekt op-
gestejl persbonDe man is gearresteerd.
1»\
147
649M -7*/»
447-5M
DUBLIN, 12 April.
Reeds gisteravond stond het zoo goed als
vast, dat de „Bremen” hedenmorgen zou
starten. Een groot aantal personen had zich
hedenmorgen naar het vliegveld Baldonr.el
begeven om bjj het vertrek aanwezig te zyn.
Onder’hen bevonden zich de president van
de lersche Republiek Cosgrave, de Duitsche
consul te Dublin, versohlHei^e leden dei
lersche regeering en een groot aantal mili
taire autoriteiten.
Om vyf uur ongeveer was alles voor het
verttek gereed. Koehl, de leider van de
Vlucht, wordt vergezeld door den Duitscheu
vlieger von Hühnenfeld en den commandant
ERNSTIG AUTO-ONGELUK.
WARSCHAU, 12 April.
In den afgeloopen ngpht heeft op den weg
naar Wilanow nabij Warschau een ernstig
auto-ongelal plaat# gehad. Doordat de chauf--
feur dronken wae reed een auto van den weg
en viel van den dyk. Twee inzittenden wer
den onmiddellyk gedood; eenige andere in-
sittenden kregen ernstige verwondingen. De
chauffeur is gearresteerd.
CHAMBERLAIN NAAR BRUSSEL?
LONDEN, 12 April.
Het verluidt, dat Sir Austen Chamberlain,
die gisteravond naar Nederjand is vertrok
ken, via België naar Engeland zal terugkee-
ren.
Volgens de „Daily Telegraph” zal hy in
dit geval te Brussel met den Belgischen mi
nister van bwitenlandsche zaken Hy4jans een
onderiHptd hebötm, h^wél uitdrukkelijk ver-
klaaruis, dat zy’X reis ditmaal geen politiek
karakter draagt.
DE „LIGaI 1
De hceren Kiës In
bekend, op het Com:
degedeeld, dat tjfii
hun te doen staat in
Wij willen ook dit seizoen onze goede reputatie op het gebied van
JONGENSKLEEDIN’G handhaven. De veelvuldige vraag naar zeer groote
maten met korte broek heeft ons doen besluiten ook deze sorteering uit te
breiden. Alvorens Uw nkoop te doen vragen wij Uwe aandacht voor onze
schitterende sorteering in prijzen van f 4.75 tot I 35.
KöSTER’s VOLKSZAAK.
193
81*/,
3’/,
dit jaar gehad hebben het vliegtuig ge-
:aat is. Toen Ameland, Schiennon
k vervolgens ook Urk met de oude
Van vervoer niet meer bereikbaai
Ie K.L.M. verzocht om het met
Sft-weer in verbinding met de
en zoo bracht op
27(*M
181»/,—5
179h-\
289-90
657-67,
478-8U
K. L. M.
Zoo tweemaal per jaar komen in het
hoofdkantoor der K. L. M. te ’s Gravenhagu
een aantal journalisten bijeen om over den
dienst te worden ingelicht.
En zoo hebben we dezer dagen uit den
mond van den heer Plesman, den directeui
der K.L.M., weer van allerlei vernomen, het
vliegen en de vliegtuigen betreffend, waar-
voor ook, gezien de steeds grootere waai
deering, die het vliegen ondervinden wjjde-
ren kring wel belangstelling zal bestgan.
En dan i) wel belangwekkend de moje-
deeling, dat nog in geen enkel winterseizoen
het aantal luchtdiensten op Nederland zóó
uitgebreid, het verkeer op die diensten zóó
aanzienlijk is geweest.
In de vorige jaren had de K.L.M. zich gu-
durende den winter steeds er toe beperkt,
haar dagelykscbo diensten op Londen en
Parys te handhaven. Daar zij er echter vau
overtuigd is, dat deze diensten pas tot hun
volle recht komen, wanneer zy door-verbin-
ding geven ^naar Scandinavië, heeft zij ern
stig de mogelijkheid overwogen ook dezen
w’inter door te vliegen tusschen Londen en
Malmö of althans Kopenhagen, en Parys—
Malmö of Kopenhagen. Technisch echter Is
men nog niet zop ver* dat het vliegen ovei
zulke groote afstanden op de zeer korte win
terdagen mogelyk is. Hoo langer hoe meei
ontwikkelt zich het bedrijf'in de richting
van de expresse-diensten, doeh de snelheid
der vliegtuigen, hoe groot deze thans ook al
is, nl. een gemiddeldez^issnelheid van 175
K.M. en een maximum-stfelheid van over du
200 K.M., is nog niet groot genoeg, om op
deze lange trajecten op de korte winterda
gen eefi_ voldoende bedrijfszekerheid te waar
borgen.
Men is echter zoo ver gegaan als men kon
en heeft tenminste gedurende den wintei
Londen—Hamburg en Parys—Hamburg vla
Amsterdam, en in omgekeerde richting ge
vlogen. Dit waren reeds trajecten van om
streeks 8()0 K.M. Het vervoer op deze lijnen
is zeer druk geweest. De Londensche lyn
«vervoerde 659 passagiers, 75000 K.G. goe
deren, 190 K. G. briefpost en 100 K. G. pak-
ketpost. De lyn op Hamburg, 280 passagiers,
21000 K.G. goederen, 175 K.G. briefpost en
4100 K. G. pakketpost. Tezamen dus in het
winterseizoen: 1579 passagiers, 162.000 K. G.
goederen, 685 K.G. briefpost en 4630 K.O.
pakketpost
Toch heeft juist de strenge winter, dien
we dit jaar gehad hebben het vliegtuig ge
legenheid gegeven om te toonen, waartoe
het in Bk** -
nikoög ek
middelen
waren, wei
nieuwe middeferewi
buitenwereld te stellen
BE8ED1GD.
De heer H. Koorn Jr„ metselaar en aanne
mer, Veerstraat alhier, is heden door de Ar
rondissementsrechtbank beëedigd tot make
laar in onroerende goederen.
GEWETENSGELD.
De inspecteur der belastingen, alhier, heeft
ontvangen f 20, wegens te weinig betaald»
successierechten; f 986.04, wegens te weinig
betaalde inkomstenbelasting en f 2000.
wegens gewetensgeld.
Nieuwjaarsdag de K.L.M. niet alleen post
en voedingsimiddelën naar de Waddeneilatu
den, docli ook militairen met een draadloos
station, dat de gemeenschap weer openstelde.
Den 3den Januari werd de vlucht herhaald
voor het brengen van post en levensmidde
len en hiervan maakten ook enkele bewo
ners der Waddeneilanden, die voor de groote
vaart gemonsterd hadden, gebruik om zich
naar Amsterdam te begeven. Op 4 Januari
werd een vlucht naar het afgesloten Urk uit
gevoerd.
Behalve de K.L.M. bleven ook buitenland-
scho maatschappijen hun diensten Parijs
Amsterdam en Berlijnen FrankfortAm
sterdam gedurende den winter voortzetten.
Wat gaat er nu met den a.s. zomerdienst
gebeuren?
Heel wat!
Het zomerprogramma, dat voor ons ligt,
belooft eveneens zeer veel. De K.L.M. heeft
tot haar beschikking 6 nieuwe groote Fok-
ker-vliogtuigen type V IH, welke, overal
waar zij zich vertoonear de harten van het
reizend publiek veroveren. Zij heeft voort»
8 FVHafs en hiermede gaat zij haar groot
programma voor dozen zomer uitvoeren. In
de eerste plaats woe» de groote lijnen Lon
denMalmö en ParijsMalmö in beide rich
tingen; voor de eerste maal ook BrusselMal
mö. Immers, gelijk gezegd, hoe langer hoo
meer blijkt de noodzakelijkheid der expresse-
diensten en men heeft zelfs ernstig de moge
lijkheid overwogen om dit jaar op weg naar
Scandinavië, Hamburg voorbjj te vliegen.
Daarnaast wilde men dan een localen dienst
op Hamburg handhaven. Dit geschiedt thans
ook maar op de groote lijn moet men Ham
burg voorleopig ook aandoen. Óp de route
ParysMalmö bleek het in elk geval niet
mogelyk Brussel bovendien aan te doen en
daarom i« dan een afzonderlijke dienst Brus-
legd, die eveneens aan-
Imö.
Natuurlijk blyven ook de z.g. locale lijnen
in exploitatie en alles by elkaar genomen
zal de K. L. M. in bet drukst van het seizoen
alle dagen onderhouden:
3'diensten op Londen, 2 op Parys, 2 op
Brussel,: 2 op Hamburg, 1 op Kopenhagen.
1 op Malmö, 1 op Bremen, 1 op Bazel en 1 op
Zürich. Op de locale lynen zullen do één-
motorige F VHa vliegtuigen worden gebe
zigd, op de groote routes echter de twue-
motorige F VHI, wier prestaties daardoor
zeer zullen worden opgevoerd Bovendien
had de K.L.M. nog een dagelykschen dienst
ParijsLonden willen instellen, waartegen
de Fransche regeering echter bezwaren
maakte, bezwaren, die men echter nog op
geheven hoopt te krjjgen.
Van de pleiziervluchten zal' de K. L. M.
ook in 1828 zeer veel werk maken. Gingen
reeds in 1927 omstreeks 16000 pleiziervliegers
de lucljt in, men hoopt dit groote aantal
in 1928 nog te vermeerderen, doordat men op
allerlei terreinen vliegdagen gaat houden.
Men is dezo reeds overeengekomen voor de
volgende plaatsen: Soesterberg, Gilze-Ryen,
Goes, Venlo, Assen, Helder, Ermelo, Acnhem,
en Vlissingen. Met
nog besprekingen g
De fomer van 1928A»elooft zeer druk yoor
de K. L. M. te wordRb^'vooraj pok Jü ver
band met de Olysipiêvne Spelen, waarvoor
VOCni uit ScandinavU velen per K. L. M.
naar Amsterdam zulle® Jcomen. Een grootere
toekomst dan ooit' opent zich: belangrijke
vluchten met den beer Van Lear Black naar
Kaapstad én Shangai, de vier reeds gemelde
vluchten daar Indië, de opening v* -*
luchtverkeer in Indië «elf.
tige stijging waar te nemen in de algemeene
ontwikkeling van het vervoer, die een groo-
ter vertrouwen dan^ooifln de toekomst /an
het luchtverkeer wettigt.
Dit wordt trouwepa overal duidelijk inge
zien en algemeen is men er op uit, niet
alleen de veiligheid, van het vliegen te ver-
grooten, maar ook het comfort te bevorde
ren. De verschillende Europeesche vlieg
terreinen worden meer en meer verbeterd;
Croydon is prachtig; bet Tempelhoferveld
is een „Musterd”-vliegveld voor de geheele
wereld, en ook in Nederland zit men niet
stil. Binnenkort zullen ook de Nederlandsche
vliegterreinen worden voorzien van groote
betonnen start-banen, daar de steeds grooter
wordende ^iegtuigen. vol beladen, te zwaar
worden voo\een grasveld. Dat alles k-“t
handen vol gteld, maar de K. L. M. begint
zoetjesaan ookNjaten op te leveren; id het
afgejoopen jaar kïhi uiöer'ffan een millioen
gulden ontvangsten worden geboekt..
Trouwens de mogelijkheden van het reizen
per vliegtuig, worden steeds grooter; men
kan zeggop, dat tegenwoordig alle plaatsen'
van eenige' beteekeni* in Europa'per vlieg
tuig te bereiken zyn. Zelfs kan men van
Nederland naar Konstantinopel vliegen, laat
ons zeggen Maandagmorgen ^m 1ÖS5 ver
trekt men uit Rotterdam, dan is men Woens
dag om 12.15 in Konstantinopel: Men moet
dan weliswaar nog twee nachten een hotpl
opzoeken eenmaal in Weenen en eenmaal
in Boekarest maar ook daarin zal nog
wel verbetering komen.
Di^jaar komt er ook een verbinding met
Madrid en al zal die ook nog fliet den naas
ten weg volgen, men kan et toch door de
lucht komen, wat, daar Spanje niet t' estond,
dat een vreemd vliegtuig binnen zyn gren
zen landde om te laden of te lossen, tot nu
toe niet mogelyk was.
Ook zijn plannen iu bewerking voor een
dienst der K. L M.'naar B «lyt., plannen,
die het volgende jaar waarschijnlijk wei zul
len worden verwezenlijkt
Alles bjj elkaar genomen, kan worden ge
constateerd, dat het luchtverkeer met reu
zenschreden vooruit gaat; het vertrouwen
in hgt vliegtuig neemt toe en dat is wel een
der voornaamste factoren, die tot de ontwik
keling der luchtvaart bijdragen.
Een aardig recent bijvoorbeeld.
Een achttal passagiers van het s. s. „Tje-
rima”, op reis van Indië naar Nederland,
vroegen per radio-telegram naar de K. L. M.
wat rie kosten bedroegen, als hen een vlieg
tuig werd gzonden, om hen van Suez af te
halen.* De tocht is niet doorgegaan, de kos
ten warer te hoog (f 12.000 voor 8 personen;
mën bedenke, dat cok de „leege” heenreis
naar het Suez-vliegveld moest worden ge
maakt), maar dat neemt niet weg, dat de ani
mo er is. dat men »an het reizen per vlieg
tuig begint te denken.
SCHAGEN, 12 April. Eeierenveiling.
Aangevoerd 87.418 kipeieren, bruine f 5.20
—f 5.80 wite f 4.90—-f 5.10 en f 5.40. 14.427
eendeieren f 4.96—f 5.00. 42 kalkoenepxen
f 9.709.90. 51 kievitseieren f 8.
STAATSLEENINGEN
4H Nederland 1917
5 idem 1919
'6 idem 1923
6 Ned. Indië 1923
BANKINSTELLINGEN
Koloniale Bank
Indische Hank
Handel Mpy
1NDUSTR. OND. BINNENLAND
Jlirgens
Oude Philips
Nederl. Kunstzijde
INDUSTR. OND. BUITENLAND
Anaconda
Steel comtn.
CULTUUR MAATSCHAPPIJEN
Cultuur Vorstenlanden
,Dito Actions
H. V. A-
Java Cultuur
Ned. Ind. Suiker- Unie
Poerworedjo
MIJNEN
Redjang Lebong
PETROLEUM
Dordtsche Petroleum
Kón. Ned Petroleum
Stcana Romana
RÜBBER-MAATSCHAPPIJEN
Amst - Rubber
Bandar Rubber
Deli Bat. Rubber
Indische Rubber
Intercontin. Rubber
l^mpong Sumatra Rubber
Oost-Java Rubber
Serbadjadi
Silau -....
Vico’s
SCHEEPVAARTEN
Holl. Amerika Lyn
Kon. Boot
Stoomvaart Mij. „Nederland”
N ie velt Goudriaan
Paketvaart
Scheepvaart Unie
Marine Common
Marine Preferent
TABAKKEN
Delf Batavia
Deli-M aatscha ppy
Senembab
Oostkust
AMER. SPOORWEGEN
Erit Spoor
Southern Rails
Union Pacific
Wabash. Railway
PROLONGATIE
van het lersche militaï^^liegcorps Fitzmau»
rice. Laatstgenoemde heeïvde plaats ingu
nomen van Spindler, d^e mtar Duitschland
teruggekeerd is.
De start van de „Bremen” te 5.28 uur ge
schiedde vlot. Het weer was goed en de
vliegers hadden goeden moed de vlucht ovei
den Atlantischen Oceaan in ongeveer 36 um
te volbrengen. Eenige lersche militaire vlieg,
tuigen begeleidden de „Bremen” bij de vlucht
over Ierland.
ALKMAAR.
Getrouwd: Nicolaas Boots en Petronella
Verhey. Hendricus Koreman en Alberdina
Koetzier. Bernardus Leek en Aaltje AppcL
verleden: Nicolaae Overtoom 81 jaar.
Frederik Antonius Schut, 69 jaar. Maria
Brakenhof, gehuwd met Gerrit Leering, 66
jaar. Geertje Vteniiik, gehuwd met Adria-
nus Elings, 31 jaar.
WOGNUM.
Geboren: Theodorus Romein, z. v. Johan
nes Antonius Romein en Cornelia Maria
Meester. Agnes Alida, d. v. Cornelia Appel
man en Maria Goedhart. Geertruida Afra,
d. v. Nicolaas Rood en’ Maria Margaretha
Roozendaal. Klaas, z. V. Gerrit van Leeu
wen en Helena Catharina de Vries. Catharina
Bregitta, d. v. Thomas Wynker en Afra
Cornelia Klaver. Joseph, z. v. Dirk van Zelm
en Maartje Wenker. Ariaantje, d. v. Dirk
Saai en Jantje Nobel. Petrus Josephus, z. v.
Nicolaas Petrus de 'Koning en Maartje Oud.
Meinardus Joseph, z. v. Jacobus do Boer en
Aaltje Schutte. Cornelia Jozef, z. v. Petru»
Bos en Guurtje Hoogland. Theodorus Johai.-
nes, z. v. Bernardus Mes en Agatha *an Et-
aen. Johannes, z. v. Cornelia Schuit en Alida
Rood. Trijntje, d. v. Hendrik de Vries en
Aaltje Wjjtman.
Ondertrouwd: Petrus Tromp en Cecilia
Maria Huisman. Jan Gerard Langereis en
Jantje de Jong.
Overleden: Jannetje Hoogland, weduwe
van Adrianus Nolten, 73 jaar. Johan?«
sem, 81 jaar. Jacobu» JUm, ëcTitgen.
Elisabtch Scsseilng, 8*2 jaar.