wan het „Noord-Hollandsch Dagblad” We - Naar de Retraite. 2? I 30 cent per half pond. Ds. Lingbeek en de Klooster scholen. R. K. Kosthuizenbureau te Eindhoven. ACCOOTAICY B> belaith makes. Vrijdag AprH 1»»8. Hccoontaaiskantoor - J. C. HEEP, Koningsweg 4. 2 3 7. EPIS1 EL »-N EVANGELIE. MISKALENDER. kil BeirifMls-OmltrMiiilig. „SL leurt" llkMar Drie Wees-Gegroetjes. 6 OFFICIEEL KERKBERICHT -o— - en zelfs Wat Bavo). eeenvoudig Niemand een jaar, actief Iringenden aard is”. derdi ig 28 April. H. Paulus v. h. Kruis; H. Vitalis; Credo; Praef. v. d. B. hoek Oed. Nieuwesloot, Alkmaar, Telefoon 848. Ik moet u eerst vertellen dat er al een van de krielkippen te griep beeft. Het begin van het hoenderpark is dus al niet beet. Maar ik heb een postwissel van honderd dagen, voor de versleten en afgesjouwde on derwijskrachten. Hij zou misschien wat meer eerbied krjjgen voor de menscben „die door bindende gelof ten verplicht zijn tot het voeren van een sober bestaan en tot het zich onthouden van gezinsvorming’’. Hij zou meteen genezen worden van de stille vrees, dat het kloosterwezen zou kun nen uitgroeien tot een bedreiging van den Nederlandschen Staat, want hjj zou ont dekken dat de kloosterlingen heusch een zwaarder, moeiljjker en offervaardiger leven leiden dando vergelijking wil ons niet uit de pen. OP DEN TWEEDEN ZONDAG NA PASCHEN. Epistel uit den brief van den H. Apostel Petrus-, II, 21—25. Welbeminden, Christus hegft voor ons ge leden, u een voorbeeld nalatende, om zijne voetstappen te volgen. Hij heeft geene zon den gedaan, en in zijnen mond is geen be drog gevonden. Die, als Hij kKaljjk bejegend werd, niet kwalijk bejegende; als Hij leed, niet bedreigde, maar Zich overgaf aan den zone, die Hem onrechtvaardig oordeelde; die onze zonden zelve aan het kruishout in Zijn Schaam heeft gedragen, opdat wij de zon den afetervende, voor de rechtvaardigheid zouden leven, doof wiens striemen gij gene zen zjjt. Want gjj waart als dwalende scha- pen; maar nu zjjt gjj bekeerd tot den her der en opziener uwer zielen. Evangelie volgens den H. Joannes; X, 11—16. In dien tjjde zeide Jesus aan de phari seën: Ik ben de goede herder. De goede her der geeft Zijn leven voor Zijne schapen. Maar een huurling, en die geen herder is, wien de schapen niet eigen zijn, ziet den wolf komen, en verlaat de schapen, en vlucht en de wolf rooft en verstrooit de schapen. Dan de huurling vlucht, omdat hij een huur ling is, en hem de schapen niet toebehoo- ren. Ik ben de goede herder en Ik ken Mijne schapen, en de Mijnen kennen Mij. Gelijk de Vader Mjj kent, en Ik den Vader ken; en Ik geef Mijn leven voor Mjjne schapen. En Ik heb nog andere schapen, die van dezen schaapstal niet zijn; deze moet Ik bok hier bjjbrepgen, en zjj zullen Mjjne stem hooren, en het zal één schaapstal en één herder wor- den. Zondag 22 April. Tweede Zondag na Pa nchen. Misericordia; 2de gebed; Praef. v. Pa- SCbsO. Franciscaner: 2de gebed. Z. Fran- ciscus van Fabriano; 3de gebed H.H. Soter en Cajus. Maandag 23 April. H. Gregorius; 2de geb. Concede; 3de gebed v. d. Kerk of v. d. Paus. Praef. v. Paschen. Franciscans r:Z. Ëgidius; 2de geb. H. Gregorius; 3de geb. Concede. Dinsdag 24 April. H. Fidelis van Sigmarin gen; Praef. v. Paschen. Woensdag 25 April. Vandaag de Grootc Litanie. Plechtigheid v. d. H. Jozef met Oc taaf; Mis: Adjutor (Feesteigen achter April); 2de geb. v. d. Kruisdagen. (Zie Tijdeigen voor Hemelvaart). Credo; Praef. v. d. H. Jo seph. Donderdag 26 April. H. Marcus; 2de gebed H.H. Cletus; Credo; Praef. v. d. Apostelen. Vrjjdag 27 April. H. Petrus Canisius; 2de gebed Octaaf H. Joseph; Credo; Praef. v. d. B. Joseph. Zaterdai - 2de geb. Joseph. Franciscaner: H. Lucius; 2de geb. H. Paulus v. h. Kruis; 3de geb. H. Joseph; 4de geb. H. Vitalis. r DOM1N1CAANSCHE KALENDER. Zondag 22 April. Tweede Zondag na Pa nchen; 2de geb. v. d. Z. Bartholomeus; 3de en 4de geb. (blz. 328). Dinsdag 24 April. H. Doornenkroon O. H. Woensdag 25 April. Hoogfeest van St. Jo seph (blz. 493); 2de geb. v. d. Kruisdag (hlz. 840). Donderdag 26 April. H. Marcus, Evange list; 2de geb. Z.Z. Dominicus en Gregorius. Vrjjdag 27 April. Mis van St. Joseph, zon der Credo. Zaterdag 28 April. Z. Ludovicus Maria (23 Mei); 2de gebed v. h. Octaaf v. d. H. Joseph, H. Paulus en H. Vitalis. (Bisschoppelijk goedgekeurd) waarborgt U een netto begrateni» tegen de billijke tarieTen. Lijkauto voor vervoer naar buiten beschikbaar. Aangifte bij den Directeur A. J. A. GEN EFAAS, Langeetraat 8, Tele'oon 756. of bij de aansprekers J. J. ABBE3, SU Jaeobstraat 9. F. H. 8AVENIJE, KAorstraat 8. O. VAN VEEN, Baansingel 37 B. Het Bestuur van den Marlabond in het Bisdom Haarlem, heeft voor de leden der Maria-vereenigingen uit het Noordelijk deel van het Bisdom een retraite aangevraagd in het nieuwgebouwde retraitehuis te Bergen, bjj Alkmaar. Deze retraite zal worden ge houden van 1 tot 4 Mei a.8. en is niet alleen toegankelijk voor de gehuwde en ongehuwde leden der Maria-Vereenigingen, maar ook voor alle andere vrouwen en meisjes, die er aan willen deelnemen. Er kunnen daar 81 retraitanten geplaatst worden. En daar de Meimaand ai aardig begint te naderen, is h* t ten zeerste aan te bevelen, zich ten spoedig ste aan te melden, om eventueele teleur stelling te voorkomen. Wat een retraite is, zal nu wel tot iederen Katholiek zijn doorgedrongen: n.I. een vier- daagsche opfrissching van het eigen ziele leven. Een opfrissching, waarnaar ieder, die ooit ’n retraite meemaakte, weer terug ver langt. En die aan hen, die nog nimmer zoo gelukkig waren, niet warm genoeg kan wor den aanbevolen. De meeste vrouwen zorgen, heel het jaar door, voor anderen: voor huis- genooten, voor familie, voor vreemden. Met opoffering van eigen rust en vrijheid denken en werken zij aan het welz.ijn aan de gees teljjke én lichamelijke behoeften van wie aa’. haar zorgen zijn toevertróuwd. Maar dan is het ook niet te veel gevraagd van zulke vrotiwen en meisjes, om nu eens vier dagen al die zorgen aan anderen te mo gen overlaten dh die uitsluitend te besteden aan de verzorging van bet eigen zieleheil. Geen echtgenoot of vader zal haar zulk 'n kleine heerlijk rustige, weldoende vacantie weigeren. Er zijn bezwaren?’Natuurlijk, die blijven eer altjjd. Die zullen er zelfs nog wel zjjn, als 0. L. Heer u eenmaal voor goed oproept. Maar als ge werkelijk wilt, zullen voor ^eer velen Uwer dift bezwaren kunnen wofden overwonnen en opgeruimd. Er zijn ook voor- deelen! Een retraite is ’n retraite, zult ge zeggen. En ge hebt gelijk, voorzoover het de hoofdzaak betreft. Maar de bijkomende om standigheden zijn voor iedere retraite ver schillend. Welke voordeden geeft u dan deze retraite? 1. Het is e<)8 retraite uitgaande van den Mariabond. Voor Mariakinderen en voor haar, die 'n bijzondere devotie tot Maria hebben en welke Roomsche vrouw heeft die niet? is het dus 'n pracht gelegenheid hare liefde tot en haar betrouwen op Maria te toonen, door de Meimaand, haar toege wijd, op zulk ’n uitstekende manier te be ginnen. Ge kunt er zeker van zijn, dat zij u zal helpen als betere, als waardiger Maria kinderen weder te keeren, als gij deze re traite meemaakt om haar te eeren en meer welgevallig te zijn. Een tweede voordeel is speciaal voor de niet-leden der Maria-Ver- eenigingen en bestaat in de kennismaking met ons Liefdewerk, het werk der R. K. Drankbestrijding’. Een Liefdewerk, uiteraard zeer verschillend met anderen liefdewerken: waarvan men over het algemeen het nut en de noodzakelijkheid niet inziet, omdat men eeenvoudig daaromtrent onkundig is. toch, die ooit, al was het maat f Roomsch drankbestrijder was,"zal nadien kunnen verklaren, dat ons liefdewerk geen reden van bestaan heeft. Neen, veeleer zal hjj met geestdrift het woord onderschrijven van Z. H. Paus Pius X zg., dat „geen der sociale liefdewerken van meer dringenden aard is”. Als derde, hoewel minst belangrijke voor-: „Nou dan. Ik ben gelukkig weer Roomsch en m’n man is het ook geworden. Mag ik u eens vertellen, hoe dat gekomen is?” „Zeker, wat graag.” „Ik was nog heel klein, toen mijn vader en mjjn moeder stierven en toen kwam ik in ’t weeshuis. Toen ik 'n jaar of zestien was, ging ik dienen bjj heel goeie Roomsehe menscben en toen ik daar ’n paar jaar was, kreeg ik kennis aan mjjn man. Hij was Pro testant, maar hjj hield erg veel van me en ik van hem. De menschen, bjj wie ik dien de, zeiden, dat ik hem moest laten loopen, want dat ik toch niet met hem zou mogen trouwen. Maar hoe gaat het meester, als je jong bent? Dan zie je alles niet zoo goed in en ik trouwde toch met hem op 't stadhuis en niet in de kerk. Daar ben ik ’n poos ge leden overgetrouwd. Nou, om de waarheid te zeggen, mjjn man liet me in alles vrij en ik ging gewoon ’s Zondags naar de kerk. Maar dat werd hoe langer hoe minder en op ’t laatst keek ik nergens meer naar om. Ik bidde geen eens n.eer voor en na het eten. Maar één ding deed ik altjjd. Voor ik des avonds in bed stap'e, ging ik op m’n knieën liggen en dan bidde ik altjjd drie Wees-ge- groetjes ter eere van Maria. Ik zou niet heb ben kunnen slapen, meestér, als ik dat zou hebben vergeten. En daar zei mjjn man niks van ook. Hij vond dat best Mijn man ie kunstdraaier, zooals u weet, en nu gebeurde t in de mobilisatie, dat ’n Belg, een vluchteling, die ook kunstdraaiei was. eens bjj mjjn man kwam kijken. Ze 4er< den heele goeie vrinden en op 'n keef zei die Belg tegen me man: Je moest eens met me mee gaan naar de Roomsche kerk. Je zult eens zien hoe mooi en hoe godsdienstig ’t daar is. Mjjn man zei, dat hij dat niet deed, omdat hjj socialist was. Maar die Belg hield maar niet op tn vroeg ’t iederen Zon dag weer en op t laatst baalde hjj mjjn man over om mee te gaan en dat was ’em zon goed bevallen, dat hjj iedereq Zondag ging. „Meid”, zeid ie op ’n keer tegen mo, heb veel zin om Roomsch te worden." Ik schrok er van meester, dat kan u wel begrijpen. Ik was zelf ook Roomsch geweest, moet u denken, maar ik zei toch, dat als ie daar zin in had, dat ie ’t .dan maar moest doen. Op ’n avond kleedde hjj zjjn eigen netjes aan met zjjn Zondagsche pak' én toen zeid ie, dat hjj eens naar den pastoor ging en toen kwam hjj terug met de boodschap, dat de ka pelaan wel ereis zou aankomen. Ik was et bljj om en begotr er ook al over te denken om maar weer Roomsch te worden. Nou, een paar dagen latei* was ’t weer Zondag en toén zei ik, dat ik meeging naar de kerk en toen ik in de kerk was, schoot mjjn gemoed voL Ik was er kapot van, echt, toen ik alles weer 'zoo zag ah vroeger en ik ging bidden zoo veel als ik kon en iederen avond bidde ik de drie Wees-gegroetjes hoe langer hoe beter. Nou, om kort te gaan, de-kapelaan kwam, maar toen die bjj ons was, sprak ie Leelemaal niet over 't geloof. Hjj ging met mjjn man ie werkplaats eens bekijken en toen ze weer te rug waren in hu:s, zei mjjn man: ..Mijnheer kapelaan, ik dacht, dat u eens kwam praten over Roomsch worden.” En toen haalde hjf' ’t eerste vragenboekje uit zjjn zak err zocht het Onze Vader en al de andere gebeden op, dier er in staan. Hjj liet ze aan mjjn man zien en zei, dat we-dïe ’s avonds met mekaar hardop moesten bidden. Nou, dat deden we iederenAvond en later is mjjn man les bjj hom gaan halen en nou zjjn we allen vier 'Roomsch. mijn man, ik en mjjn twee jongens en die worden Donderdag aangenomen Mjjn man is geen socialist meer ook. Hjj is Hd van den Volksbond geworden. En nou meester, ga ik weg. Mijn jongens mogen toch wel thuis bljjven? „Zeker. Maar mag ik nu eens wat vragen? Weet u, waar u al dat geluk aan te danken hebt. Aan'die drie Wees-gegroetjes.” „Dat zei de kapelaan ook al. Dag mees ter.” T deel, zouden we nog kunen noemen het gunstige van tjjd en plaats dezer retraite. Als tjjd was er voor de Maria-kinderen geen geeschikter te vinden dan de Meimaand, dn maand van Maria. En voor de Dames, die in de huishouding zijn, komt begin Mei zoo prachtig tusschen de schoonmaakdrukte en de zomersche werkzaamheden. En wat de plaats betreft, waar is het in heel ons Bisf- dom mooier dan tjjdens de Meimaand in Bergen? En daarom, én om uw eigen wezenlijk be lang én ook om de genoemde voordeelen, zjj het alle vrouwen en meisjes, die maar eenigszins kunnen, aangeraden: geeft U zoo spoedig mogelijk op bjj den Zeerserw. Rec tor Hansen, Retraitehuis te Bergen (N.-H.), onder bijvoeging van f 6.50, waarvoor u per omgaande het bewjjs van deelname wordt toegezonden. Namens het Hoofdbestuur van den Maria bond in het Bisdom' Haarlem: JO DEKKER-KOEDOODER Penningmeestéresse. Ooster-Blokker. Vjjf-en-dertig jaar was hjj hoofd van een groote volksschool geweest, van een open bare school, en in al die jarep -had lijj heel wat ondervonden. Hjj had kennis gemaakt met menschenleed en mensuhenliefde, met menschendeugd en menschenzonde en dat kwam, omdat-hjj meeleefde met de ouders van zjjn leerlingen, zieh verheugend over hun geluk, meevoelend hun verdriet en daar aan was ’t waarschijnlijk ook toe te schrij ven, dat velen hunner hem hun volle ver trouwen schonken, hun hart voor hem kwa men uitstorten er zeker van zijnde troost en opbeuring te vinden. Ja er waren er, die, zooals de volksmond dat uitdrukt, hem bun heele „hebben en houden” vertelden. Zoo kwam op n morgen voor schooltijd een nette, jonge vrouw zijn spreekkamer bin nenstappen. „Goeien morgen, meester,” begon ze, „zou ik u eens even mogen spreken?” „Goeien morgen./ 3bker. Ga zitten, hebt u op je gemoedt?” „Meester, zonen me jongens Donderdag ereis mogen thuisblijven?” „Das ’s nog nooit gebeurd, dat ze thuis moesten blijven. Hoe komt dat zoo?” „Ze worden aangenomen, meester.” „Aangenomen?” vroeg hjj verwonderd. „Ja, meester. Ze worden Roomsch. Dat durf ik u wel te zeggen, want u is ’t ook. „En u is toch Protestant?” „Nee meester. Ik deed wel, of ik Protes tant was, maar ik was eigenlijk niks. Vroe ger ben ik ook Roomsch geweest, maar de laatste jaren deed ik er niks meer a®.” „Dat was jammer. Hos kwam dat?” „Ik vind het ook jammer en ik heb er spijt genoeg van. Mag ik u even wat ver tellen, meester? Hebt u tjjd?” „Voor de ouders van de kinderen heb ik altiid den tjjd, dat weet wet” Van alle deelen des lands komen jongens en meisjes naar Eindhoven om werk te vin den ia de zich daar geweldig uitbreidende industrie. De godsdienstige en zodelijke gevaren voor onze Katholieke jongens en meisjes on afscheidelijk aan hun arbeid in de groot-in- dustrie verbonden, worden niet weinig ver groot door de vele ongewenschte toestanden op gebied vaa het kosthuiswezen ia qdz» stad. Om deze dikwijls ergerlijke toestanden te gen te gaan, heeft de R. K. Werklieden Vereen igmg een Kosthuizei.bureau opgericht, van welks diensten ieder, die zich in Eindho ven wil vestigen, gratis georuik kan maken; de eenigs voorwaarden is, dat men een goed getuigschrift kan verwonen van een der Geestelijken van de parochie, waar men den laatsten tjjd heeft gewoond. - - - tx l Voor zoover het menscheljjkerwijze moge- die zich tot ons bureau wenden, een degelijk Katholiek Kosthuis wordt verstrekt. Het Kosthuizenbureau is gevestigd in het gebouw, der R. K. Werklieden Vereeniging van Eindhoven Wal 8; en is geopend dage lijks van 9 tot 12 uur en van 2 tot 6 uur. Dinsdags bovendien van half 7 tot 8 uur en ’s Zondags van half 12 tot half 1. A. VAN DIJK, Aalmoezenier van den Arbeid. Naar aanleiding van hetgeen ds. Lingbeek onlangs in de Tweede Kamer over, of liever tegen kloosterscholen zeide, schrijft de „Prov. Noordbr.” o.m.: Hjj moest eens een reisje door Brabant maken, om eenige kloosters van onderwijs congregaties te bezoeken. In die kloosters heerschen nog oude be grippen van gastvrijheid, waardoor reeds menige niet-katholiek betere begrippen om trent het leven der bewoners ervan gewon nen heeft. Ja, wjj kennen verschillende landgenooten, die met een onvrijwillige voeringenomenheid en zelfs emi zekeren tegenzin naar Brabant gekomen zjjn en alle kloosterlingen-onderwij- zers beschouwden «la zeer onmaatschappe lijke wezens, maar'binnen korten tjjd hun opvatting gansch en al wijzigden. Aan toog en oud-model-hoedje, aan nonnenkap en -kleeren raakten zjj gauw gewoon, en aohter- die soms inderdaad wat zonderlinge kleeding, ontdekten zjj prachtige zielen, vervuld van een waarlijk-verheven toewijding aan de be langen der jeugd. I De heer Lingbeek kan zich misschien moelZi Ijjk voorstellen, dat die kloosterlingen aan hun onderwijstaak de beste krachten beste den. Denkt hij wellicht, dat zjj geheel-en-al hjj hej mis. De onderwjjs-congregaties zetten wel degelijk als doel voorop, het onderwijs in alle opzichten te doen beantwoorden aan de hoogste eischen. Willen zjj dit doel bereiken, dan is de sa menleving van haar leden daartoe wel uiterst dienstig. Het blad licht dit nader toe en vervolgt dan: De heer Lingbeek mag gerust een onder zoek instellen. Komt hjj in Brabant, dan zal hjj misschien een enkele keer, ook van een katholiek hoo ren, dat de onderwij's-congregaties gedurende de laatste tientallen jaren fraaie gebouwen hebben gesticht en allerlei nieuwigheden heb ben ingevoerd. Wjj meenen, dat'-'wjj reden hebben ons daarover te verheugen. Zie eens, die kloosterlingen, mannen en vrouwen, zjjn voortgekomen uit ons volk, ons eigen volk. De burgerij, de middenklasse der maat schappij, heeft daaraan haar kinderen, vol wassen kinderen wél te verstaan offervaardig afgestaan. Wat is ertegen, dat die kloosterlingen een zekere welvaart genieten, dat zjj ook hun deel krjjgen van de gemakken van den nieuwen tijd? Wjj kunnen geen enkel bezwaar ontdek ken. Weelde zal er niet heerschen in de kloos ters, dat weten wjj zeker. De vergoeding voor den arbeid der onder wijzeressen en onderwijzers zal heusch geen weelde toelaten. Belasting betalen zjj evengoed als wjj, zjj brengen dus ook hun eigen aandeel op in de kosten van hun eigen bezoldiging. En wanneer zjj nu eens iets van hun In komsten afstaan voor andere werken van onderwijs en naastenliefde, is dat dan zoo verschrikkelijk. Zou dat ooit verboden kun nen worden in ons vrije Nederland? Ja, de heer Lingbeek moest eens komen kjjke’n in Brabant! Hij moest eens enkele groote inrichtingen, waar kloosterlingen onderwijzers arbeiden, met een bezoek ver- eeren? Laat hem eens gaan naar het doóF- stommen-instituut te St. Michiels-Gestel, naar het blinden instituut te Grave, naar de nieuwe school voor achterlijke kinderen te Udenhout, naar de patronaten en het liefde werk voor woonwagen-kinderen! Hij zou er Brabant op zjjn best zien. Laat hem ook eens kjjken, hoe de klooster- lingen-onderwjjzers zich bekwamen voor hun arbeid in de overzeesche deelen van Neder land, in Ootjt- en West-Indië. Laat hem onderzoeken, hoe de onderwijs congregaties zorgen voor haar ouden va» 'gulden gehad. Dus weer een Stichter meer. ^Achter op do postwissel stond o. a. het. inde te lezen: „Ik lees in de krant dat u )fjes zit te wachten. Nu ik zend u er een wjp dat ik veel navolgers zal krjjgen. 1 1-- L t mo lt er niet meer zjjn die u een handje ^r zjjn er zoo enorm veel die het ars konden geven. Ja, dat geld dan ook, u ziet er maar .den wensch dat er meer op\ en h< Ach, Father, ik denk wel eens hoe is het geljjk <Lt er niet meer zjjn die u helpen, v dubbel eff weet wat, h?>4k mee. Nu, Father, Stichters mogen komui"*lBtik^. U zult wei begrijpen dat tuO wtiüj^len vergezeld van zoo’ll doorslaand bewjjsvhn belangstelling mjj goed doen. Zoo’n postwis- se is een dubbele bof. God zegene de mede voelende weldoener. Nu ie bet maar wachten of dit goede voor beeld onder die „enorm veel menschen, die m Awara kunnen doen.” axn* werken. Ja, ik ken cr ook heel wat. Verleden -week klaagde er nog een steen en been dat hjj duizenden gulden belasting peiljaar had te betalen en daarom.kon hjj geen Stich ter worden! ’t Is toch om van te watertan den! Duizenden gulden belasting per jaarl ’t Is om zenuwachtig van verlangen te wor den! De man was rentenier en moest dus nogal een aardig appeltje voor de dorst be zitten om zooveel belasting te moeten be talen. Maar zooals bovenstaande Stichter zegt: Dat geld weetjwat! Missiehuis, Hoorn 'Father LEFEBER Postrek. 120937. Directeur. Myn. kan zich hier aanmelden voor Pries ter-, Broeder- en Zuster-missionaris. Zjj die aanstaand September voor Priester-missio naris willen komen studeeren, moeten zich zoo spoedig mogeljjk aangeven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1928 | | pagina 21