wan het „Noord-Hollandsch Dagblad”
We -
Naar de Retraite.
2?
I
30 cent per half pond.
Ds. Lingbeek en de Klooster
scholen.
R. K. Kosthuizenbureau
te Eindhoven.
ACCOOTAICY B>
belaith makes.
Vrijdag AprH 1»»8.
Hccoontaaiskantoor -
J. C. HEEP,
Koningsweg 4.
2 3 7.
EPIS1 EL »-N EVANGELIE.
MISKALENDER.
kil BeirifMls-OmltrMiiilig.
„SL leurt" llkMar
Drie Wees-Gegroetjes.
6
OFFICIEEL KERKBERICHT
-o—
- en zelfs
Wat
Bavo).
eeenvoudig
Niemand
een jaar, actief
Iringenden aard is”.
derdi
ig 28 April. H. Paulus v. h. Kruis;
H. Vitalis; Credo; Praef. v. d. B.
hoek Oed. Nieuwesloot,
Alkmaar, Telefoon 848.
Ik moet u eerst vertellen dat er al een van
de krielkippen te griep beeft. Het begin van
het hoenderpark is dus al niet beet.
Maar ik heb een postwissel van honderd
dagen, voor de versleten en afgesjouwde on
derwijskrachten.
Hij zou misschien wat meer eerbied krjjgen
voor de menscben „die door bindende gelof
ten verplicht zijn tot het voeren van een
sober bestaan en tot het zich onthouden van
gezinsvorming’’.
Hij zou meteen genezen worden van de
stille vrees, dat het kloosterwezen zou kun
nen uitgroeien tot een bedreiging van den
Nederlandschen Staat, want hjj zou ont
dekken dat de kloosterlingen heusch een
zwaarder, moeiljjker en offervaardiger leven
leiden dando vergelijking wil ons niet
uit de pen.
OP DEN TWEEDEN ZONDAG NA
PASCHEN.
Epistel uit den brief van den H. Apostel
Petrus-, II, 21—25.
Welbeminden, Christus hegft voor ons ge
leden, u een voorbeeld nalatende, om zijne
voetstappen te volgen. Hij heeft geene zon
den gedaan, en in zijnen mond is geen be
drog gevonden. Die, als Hij kKaljjk bejegend
werd, niet kwalijk bejegende; als Hij leed,
niet bedreigde, maar Zich overgaf aan den
zone, die Hem onrechtvaardig oordeelde; die
onze zonden zelve aan het kruishout in Zijn
Schaam heeft gedragen, opdat wij de zon
den afetervende, voor de rechtvaardigheid
zouden leven, doof wiens striemen gij gene
zen zjjt. Want gjj waart als dwalende scha-
pen; maar nu zjjt gjj bekeerd tot den her
der en opziener uwer zielen.
Evangelie volgens den H. Joannes;
X, 11—16.
In dien tjjde zeide Jesus aan de phari
seën: Ik ben de goede herder. De goede her
der geeft Zijn leven voor Zijne schapen.
Maar een huurling, en die geen herder is,
wien de schapen niet eigen zijn, ziet den
wolf komen, en verlaat de schapen, en vlucht
en de wolf rooft en verstrooit de schapen.
Dan de huurling vlucht, omdat hij een huur
ling is, en hem de schapen niet toebehoo-
ren. Ik ben de goede herder en Ik ken Mijne
schapen, en de Mijnen kennen Mij. Gelijk de
Vader Mjj kent, en Ik den Vader ken; en Ik
geef Mijn leven voor Mjjne schapen. En Ik
heb nog andere schapen, die van dezen
schaapstal niet zijn; deze moet Ik bok hier
bjjbrepgen, en zjj zullen Mjjne stem hooren,
en het zal één schaapstal en één herder wor-
den.
Zondag 22 April. Tweede Zondag na Pa
nchen. Misericordia; 2de gebed; Praef. v. Pa-
SCbsO.
Franciscaner: 2de gebed. Z. Fran-
ciscus van Fabriano; 3de gebed H.H. Soter
en Cajus.
Maandag 23 April. H. Gregorius; 2de geb.
Concede; 3de gebed v. d. Kerk of v. d. Paus.
Praef. v. Paschen.
Franciscans r:Z. Ëgidius; 2de geb.
H. Gregorius; 3de geb. Concede.
Dinsdag 24 April. H. Fidelis van Sigmarin
gen; Praef. v. Paschen.
Woensdag 25 April. Vandaag de Grootc
Litanie. Plechtigheid v. d. H. Jozef met Oc
taaf; Mis: Adjutor (Feesteigen achter April);
2de geb. v. d. Kruisdagen. (Zie Tijdeigen
voor Hemelvaart). Credo; Praef. v. d. H. Jo
seph.
Donderdag 26 April. H. Marcus; 2de gebed
H.H. Cletus; Credo; Praef. v. d. Apostelen.
Vrjjdag 27 April. H. Petrus Canisius; 2de
gebed Octaaf H. Joseph; Credo; Praef. v. d.
B. Joseph.
Zaterdai -
2de geb.
Joseph.
Franciscaner: H. Lucius; 2de geb.
H. Paulus v. h. Kruis; 3de geb. H. Joseph;
4de geb. H. Vitalis. r
DOM1N1CAANSCHE KALENDER.
Zondag 22 April. Tweede Zondag na Pa
nchen; 2de geb. v. d. Z. Bartholomeus; 3de
en 4de geb. (blz. 328).
Dinsdag 24 April. H. Doornenkroon O. H.
Woensdag 25 April. Hoogfeest van St. Jo
seph (blz. 493); 2de geb. v. d. Kruisdag (hlz.
840).
Donderdag 26 April. H. Marcus, Evange
list; 2de geb. Z.Z. Dominicus en Gregorius.
Vrjjdag 27 April. Mis van St. Joseph, zon
der Credo.
Zaterdag 28 April. Z. Ludovicus Maria (23
Mei); 2de gebed v. h. Octaaf v. d. H. Joseph,
H. Paulus en H. Vitalis.
(Bisschoppelijk goedgekeurd)
waarborgt U een netto begrateni»
tegen de billijke tarieTen.
Lijkauto voor vervoer naar buiten
beschikbaar.
Aangifte bij den Directeur A. J.
A. GEN EFAAS, Langeetraat 8,
Tele'oon 756.
of bij de aansprekers
J. J. ABBE3, SU Jaeobstraat 9.
F. H. 8AVENIJE, KAorstraat 8.
O. VAN VEEN, Baansingel 37 B.
Het Bestuur van den Marlabond in het
Bisdom Haarlem, heeft voor de leden der
Maria-vereenigingen uit het Noordelijk deel
van het Bisdom een retraite aangevraagd in
het nieuwgebouwde retraitehuis te Bergen,
bjj Alkmaar. Deze retraite zal worden ge
houden van 1 tot 4 Mei a.8. en is niet alleen
toegankelijk voor de gehuwde en ongehuwde
leden der Maria-Vereenigingen, maar ook
voor alle andere vrouwen en meisjes, die er
aan willen deelnemen. Er kunnen daar 81
retraitanten geplaatst worden. En daar de
Meimaand ai aardig begint te naderen, is h* t
ten zeerste aan te bevelen, zich ten spoedig
ste aan te melden, om eventueele teleur
stelling te voorkomen.
Wat een retraite is, zal nu wel tot iederen
Katholiek zijn doorgedrongen: n.I. een vier-
daagsche opfrissching van het eigen ziele
leven. Een opfrissching, waarnaar ieder, die
ooit ’n retraite meemaakte, weer terug ver
langt. En die aan hen, die nog nimmer zoo
gelukkig waren, niet warm genoeg kan wor
den aanbevolen. De meeste vrouwen zorgen,
heel het jaar door, voor anderen: voor huis-
genooten, voor familie, voor vreemden. Met
opoffering van eigen rust en vrijheid denken
en werken zij aan het welz.ijn aan de gees
teljjke én lichamelijke behoeften van wie aa’.
haar zorgen zijn toevertróuwd.
Maar dan is het ook niet te veel gevraagd
van zulke vrotiwen en meisjes, om nu eens
vier dagen al die zorgen aan anderen te mo
gen overlaten dh die uitsluitend te besteden
aan de verzorging van bet eigen zieleheil.
Geen echtgenoot of vader zal haar zulk 'n
kleine heerlijk rustige, weldoende vacantie
weigeren.
Er zijn bezwaren?’Natuurlijk, die blijven
eer altjjd. Die zullen er zelfs nog wel zjjn, als
0. L. Heer u eenmaal voor goed oproept.
Maar als ge werkelijk wilt, zullen voor ^eer
velen Uwer dift bezwaren kunnen wofden
overwonnen en opgeruimd. Er zijn ook voor-
deelen! Een retraite is ’n retraite, zult ge
zeggen. En ge hebt gelijk, voorzoover het de
hoofdzaak betreft. Maar de bijkomende om
standigheden zijn voor iedere retraite ver
schillend. Welke voordeden geeft u dan
deze retraite?
1. Het is e<)8 retraite uitgaande van den
Mariabond. Voor Mariakinderen en voor
haar, die 'n bijzondere devotie tot Maria
hebben en welke Roomsche vrouw heeft
die niet? is het dus 'n pracht gelegenheid
hare liefde tot en haar betrouwen op Maria
te toonen, door de Meimaand, haar toege
wijd, op zulk ’n uitstekende manier te be
ginnen. Ge kunt er zeker van zijn, dat zij u
zal helpen als betere, als waardiger Maria
kinderen weder te keeren, als gij deze re
traite meemaakt om haar te eeren en meer
welgevallig te zijn. Een tweede voordeel is
speciaal voor de niet-leden der Maria-Ver-
eenigingen en bestaat in de kennismaking
met ons Liefdewerk, het werk der R. K.
Drankbestrijding’. Een Liefdewerk, uiteraard
zeer verschillend met anderen liefdewerken:
waarvan men over het algemeen het nut en
de noodzakelijkheid niet inziet, omdat men
eeenvoudig daaromtrent onkundig is.
toch, die ooit, al was het maat
f Roomsch drankbestrijder
was,"zal nadien kunnen verklaren, dat ons
liefdewerk geen reden van bestaan heeft.
Neen, veeleer zal hjj met geestdrift het
woord onderschrijven van Z. H. Paus Pius X
zg., dat „geen der sociale liefdewerken van
meer dringenden aard is”.
Als derde, hoewel minst belangrijke voor-:
„Nou dan. Ik ben gelukkig weer Roomsch
en m’n man is het ook geworden. Mag ik u
eens vertellen, hoe dat gekomen is?”
„Zeker, wat graag.”
„Ik was nog heel klein, toen mijn vader
en mjjn moeder stierven en toen kwam ik
in ’t weeshuis. Toen ik 'n jaar of zestien
was, ging ik dienen bjj heel goeie Roomsehe
menscben en toen ik daar ’n paar jaar was,
kreeg ik kennis aan mjjn man. Hij was Pro
testant, maar hjj hield erg veel van me en
ik van hem. De menschen, bjj wie ik dien
de, zeiden, dat ik hem moest laten loopen,
want dat ik toch niet met hem zou mogen
trouwen. Maar hoe gaat het meester, als je
jong bent? Dan zie je alles niet zoo goed in
en ik trouwde toch met hem op 't stadhuis
en niet in de kerk. Daar ben ik ’n poos ge
leden overgetrouwd. Nou, om de waarheid te
zeggen, mjjn man liet me in alles vrij en ik
ging gewoon ’s Zondags naar de kerk. Maar
dat werd hoe langer hoe minder en op ’t
laatst keek ik nergens meer naar om. Ik
bidde geen eens n.eer voor en na het eten.
Maar één ding deed ik altjjd. Voor ik des
avonds in bed stap'e, ging ik op m’n knieën
liggen en dan bidde ik altjjd drie Wees-ge-
groetjes ter eere van Maria. Ik zou niet heb
ben kunnen slapen, meestér, als ik dat zou
hebben vergeten. En daar zei mjjn man niks
van ook. Hij vond dat best
Mijn man ie kunstdraaier, zooals u weet,
en nu gebeurde t in de mobilisatie, dat ’n
Belg, een vluchteling, die ook kunstdraaiei
was. eens bjj mjjn man kwam kijken. Ze 4er<
den heele goeie vrinden en op 'n keef zei
die Belg tegen me man: Je moest eens met
me mee gaan naar de Roomsche kerk. Je
zult eens zien hoe mooi en hoe godsdienstig
’t daar is. Mjjn man zei, dat hij dat niet
deed, omdat hjj socialist was. Maar die Belg
hield maar niet op tn vroeg ’t iederen Zon
dag weer en op t laatst baalde hjj mjjn man
over om mee te gaan en dat was ’em zon
goed bevallen, dat hjj iedereq Zondag ging.
„Meid”, zeid ie op ’n keer tegen mo,
heb veel zin om Roomsch te worden."
Ik schrok er van meester, dat kan u wel
begrijpen. Ik was zelf ook Roomsch geweest,
moet u denken, maar ik zei toch, dat als ie
daar zin in had, dat ie ’t .dan maar moest
doen.
Op ’n avond kleedde hjj zjjn eigen netjes
aan met zjjn Zondagsche pak' én toen zeid ie,
dat hjj eens naar den pastoor ging en toen
kwam hjj terug met de boodschap, dat de ka
pelaan wel ereis zou aankomen. Ik was et
bljj om en begotr er ook al over te denken
om maar weer Roomsch te worden. Nou, een
paar dagen latei* was ’t weer Zondag en toén
zei ik, dat ik meeging naar de kerk en toen
ik in de kerk was, schoot mjjn gemoed voL
Ik was er kapot van, echt, toen ik alles weer
'zoo zag ah vroeger en ik ging bidden zoo
veel als ik kon en iederen avond bidde ik
de drie Wees-gegroetjes hoe langer hoe
beter.
Nou, om kort te gaan, de-kapelaan kwam,
maar toen die bjj ons was, sprak ie Leelemaal
niet over 't geloof. Hjj ging met mjjn man ie
werkplaats eens bekijken en toen ze weer te
rug waren in hu:s, zei mjjn man: ..Mijnheer
kapelaan, ik dacht, dat u eens kwam praten
over Roomsch worden.” En toen haalde hjf'
’t eerste vragenboekje uit zjjn zak err zocht
het Onze Vader en al de andere gebeden op,
dier er in staan. Hjj liet ze aan mjjn man
zien en zei, dat we-dïe ’s avonds met mekaar
hardop moesten bidden. Nou, dat deden we
iederenAvond en later is mjjn man les bjj
hom gaan halen en nou zjjn we allen vier
'Roomsch. mijn man, ik en mjjn twee jongens
en die worden Donderdag aangenomen
Mjjn man is geen socialist meer ook. Hjj
is Hd van den Volksbond geworden. En
nou meester, ga ik weg. Mijn jongens mogen
toch wel thuis bljjven?
„Zeker. Maar mag ik nu eens wat vragen?
Weet u, waar u al dat geluk aan te danken
hebt. Aan'die drie Wees-gegroetjes.”
„Dat zei de kapelaan ook al. Dag mees
ter.”
T deel, zouden we nog kunen noemen het
gunstige van tjjd en plaats dezer retraite.
Als tjjd was er voor de Maria-kinderen geen
geeschikter te vinden dan de Meimaand, dn
maand van Maria. En voor de Dames, die
in de huishouding zijn, komt begin Mei zoo
prachtig tusschen de schoonmaakdrukte en
de zomersche werkzaamheden. En wat de
plaats betreft, waar is het in heel ons Bisf-
dom mooier dan tjjdens de Meimaand in
Bergen?
En daarom, én om uw eigen wezenlijk be
lang én ook om de genoemde voordeelen,
zjj het alle vrouwen en meisjes, die maar
eenigszins kunnen, aangeraden: geeft U zoo
spoedig mogelijk op bjj den Zeerserw. Rec
tor Hansen, Retraitehuis te Bergen (N.-H.),
onder bijvoeging van f 6.50, waarvoor u per
omgaande het bewjjs van deelname wordt
toegezonden.
Namens het Hoofdbestuur van den Maria
bond in het Bisdom' Haarlem:
JO DEKKER-KOEDOODER
Penningmeestéresse.
Ooster-Blokker.
Vjjf-en-dertig jaar was hjj hoofd van een
groote volksschool geweest, van een open
bare school, en in al die jarep -had lijj heel
wat ondervonden. Hjj had kennis gemaakt
met menschenleed en mensuhenliefde, met
menschendeugd en menschenzonde en dat
kwam, omdat-hjj meeleefde met de ouders
van zjjn leerlingen, zieh verheugend over
hun geluk, meevoelend hun verdriet en daar
aan was ’t waarschijnlijk ook toe te schrij
ven, dat velen hunner hem hun volle ver
trouwen schonken, hun hart voor hem kwa
men uitstorten er zeker van zijnde troost en
opbeuring te vinden. Ja er waren er, die,
zooals de volksmond dat uitdrukt, hem bun
heele „hebben en houden” vertelden.
Zoo kwam op n morgen voor schooltijd
een nette, jonge vrouw zijn spreekkamer bin
nenstappen.
„Goeien morgen, meester,” begon ze, „zou
ik u eens even mogen spreken?”
„Goeien morgen./ 3bker. Ga zitten,
hebt u op je gemoedt?”
„Meester, zonen me jongens Donderdag
ereis mogen thuisblijven?”
„Das ’s nog nooit gebeurd, dat ze thuis
moesten blijven. Hoe komt dat zoo?”
„Ze worden aangenomen, meester.”
„Aangenomen?” vroeg hjj verwonderd.
„Ja, meester. Ze worden Roomsch. Dat
durf ik u wel te zeggen, want u is ’t ook.
„En u is toch Protestant?”
„Nee meester. Ik deed wel, of ik Protes
tant was, maar ik was eigenlijk niks. Vroe
ger ben ik ook Roomsch geweest, maar de
laatste jaren deed ik er niks meer a®.”
„Dat was jammer. Hos kwam dat?”
„Ik vind het ook jammer en ik heb er
spijt genoeg van. Mag ik u even wat ver
tellen, meester? Hebt u tjjd?”
„Voor de ouders van de kinderen heb ik
altiid den tjjd, dat weet wet”
Van alle deelen des lands komen jongens
en meisjes naar Eindhoven om werk te vin
den ia de zich daar geweldig uitbreidende
industrie.
De godsdienstige en zodelijke gevaren
voor onze Katholieke jongens en meisjes on
afscheidelijk aan hun arbeid in de groot-in-
dustrie verbonden, worden niet weinig ver
groot door de vele ongewenschte toestanden
op gebied vaa het kosthuiswezen ia qdz»
stad.
Om deze dikwijls ergerlijke toestanden te
gen te gaan, heeft de R. K. Werklieden
Vereen igmg een Kosthuizei.bureau opgericht,
van welks diensten ieder, die zich in Eindho
ven wil vestigen, gratis georuik kan maken;
de eenigs voorwaarden is, dat men een goed
getuigschrift kan verwonen van een der
Geestelijken van de parochie, waar men den
laatsten tjjd heeft gewoond.
- - - tx l Voor zoover het menscheljjkerwijze moge-
die zich tot ons bureau wenden, een degelijk
Katholiek Kosthuis wordt verstrekt.
Het Kosthuizenbureau is gevestigd in het
gebouw, der R. K. Werklieden Vereeniging
van Eindhoven Wal 8; en is geopend dage
lijks van 9 tot 12 uur en van 2 tot 6 uur.
Dinsdags bovendien van half 7 tot 8 uur en
’s Zondags van half 12 tot half 1.
A. VAN DIJK,
Aalmoezenier van den Arbeid.
Naar aanleiding van hetgeen ds. Lingbeek
onlangs in de Tweede Kamer over, of liever
tegen kloosterscholen zeide, schrijft de „Prov.
Noordbr.” o.m.:
Hjj moest eens een reisje door Brabant
maken, om eenige kloosters van onderwijs
congregaties te bezoeken.
In die kloosters heerschen nog oude be
grippen van gastvrijheid, waardoor reeds
menige niet-katholiek betere begrippen om
trent het leven der bewoners ervan gewon
nen heeft.
Ja, wjj kennen verschillende landgenooten,
die met een onvrijwillige voeringenomenheid
en zelfs emi zekeren tegenzin naar Brabant
gekomen zjjn en alle kloosterlingen-onderwij-
zers beschouwden «la zeer onmaatschappe
lijke wezens, maar'binnen korten tjjd hun
opvatting gansch en al wijzigden. Aan toog
en oud-model-hoedje, aan nonnenkap en
-kleeren raakten zjj gauw gewoon, en aohter-
die soms inderdaad wat zonderlinge kleeding,
ontdekten zjj prachtige zielen, vervuld van
een waarlijk-verheven toewijding aan de be
langen der jeugd.
I De heer Lingbeek kan zich misschien moelZi
Ijjk voorstellen, dat die kloosterlingen aan
hun onderwijstaak de beste krachten beste
den. Denkt hij wellicht, dat zjj geheel-en-al
hjj hej mis. De onderwjjs-congregaties zetten
wel degelijk als doel voorop, het onderwijs
in alle opzichten te doen beantwoorden aan
de hoogste eischen.
Willen zjj dit doel bereiken, dan is de sa
menleving van haar leden daartoe wel uiterst
dienstig.
Het blad licht dit nader toe en vervolgt
dan:
De heer Lingbeek mag gerust een onder
zoek instellen.
Komt hjj in Brabant, dan zal hjj misschien
een enkele keer, ook van een katholiek hoo
ren, dat de onderwij's-congregaties gedurende
de laatste tientallen jaren fraaie gebouwen
hebben gesticht en allerlei nieuwigheden heb
ben ingevoerd.
Wjj meenen, dat'-'wjj reden hebben ons
daarover te verheugen.
Zie eens, die kloosterlingen, mannen en
vrouwen, zjjn voortgekomen uit ons volk, ons
eigen volk.
De burgerij, de middenklasse der maat
schappij, heeft daaraan haar kinderen, vol
wassen kinderen wél te verstaan offervaardig
afgestaan.
Wat is ertegen, dat die kloosterlingen een
zekere welvaart genieten, dat zjj ook hun
deel krjjgen van de gemakken van den
nieuwen tijd?
Wjj kunnen geen enkel bezwaar ontdek
ken.
Weelde zal er niet heerschen in de kloos
ters, dat weten wjj zeker.
De vergoeding voor den arbeid der onder
wijzeressen en onderwijzers zal heusch geen
weelde toelaten.
Belasting betalen zjj evengoed als wjj,
zjj brengen dus ook hun eigen aandeel op in
de kosten van hun eigen bezoldiging.
En wanneer zjj nu eens iets van hun In
komsten afstaan voor andere werken van
onderwijs en naastenliefde, is dat dan zoo
verschrikkelijk. Zou dat ooit verboden kun
nen worden in ons vrije Nederland?
Ja, de heer Lingbeek moest eens komen
kjjke’n in Brabant! Hij moest eens enkele
groote inrichtingen, waar kloosterlingen
onderwijzers arbeiden, met een bezoek ver-
eeren? Laat hem eens gaan naar het doóF-
stommen-instituut te St. Michiels-Gestel,
naar het blinden instituut te Grave, naar de
nieuwe school voor achterlijke kinderen te
Udenhout, naar de patronaten en het liefde
werk voor woonwagen-kinderen!
Hij zou er Brabant op zjjn best zien.
Laat hem ook eens kjjken, hoe de klooster-
lingen-onderwjjzers zich bekwamen voor hun
arbeid in de overzeesche deelen van Neder
land, in Ootjt- en West-Indië.
Laat hem onderzoeken, hoe de onderwijs
congregaties zorgen voor haar ouden va»
'gulden gehad. Dus weer een Stichter meer.
^Achter op do postwissel stond o. a. het.
inde te lezen: „Ik lees in de krant dat u
)fjes zit te wachten. Nu ik zend u er een
wjp dat ik veel navolgers zal krjjgen.
1 1-- L t mo
lt er niet meer zjjn die u een handje
^r zjjn er zoo enorm veel die het
ars konden geven. Ja, dat geld
dan ook, u ziet er maar
.den wensch dat er meer
op\
en h<
Ach, Father, ik denk wel eens hoe is het
geljjk <Lt er niet meer zjjn die u
helpen, v
dubbel eff
weet wat, h?>4k
mee. Nu, Father,
Stichters mogen komui"*lBtik^.
U zult wei begrijpen dat tuO wtiüj^len
vergezeld van zoo’ll doorslaand bewjjsvhn
belangstelling mjj goed doen. Zoo’n postwis-
se is een dubbele bof. God zegene de mede
voelende weldoener.
Nu ie bet maar wachten of dit goede voor
beeld onder die „enorm veel menschen, die
m Awara kunnen doen.” axn*
werken. Ja, ik ken cr ook heel wat. Verleden
-week klaagde er nog een steen en been dat
hjj duizenden gulden belasting peiljaar had
te betalen en daarom.kon hjj geen Stich
ter worden! ’t Is toch om van te watertan
den! Duizenden gulden belasting per jaarl
’t Is om zenuwachtig van verlangen te wor
den! De man was rentenier en moest dus
nogal een aardig appeltje voor de dorst be
zitten om zooveel belasting te moeten be
talen. Maar zooals bovenstaande Stichter
zegt: Dat geld weetjwat!
Missiehuis, Hoorn 'Father LEFEBER
Postrek. 120937. Directeur.
Myn. kan zich hier aanmelden voor Pries
ter-, Broeder- en Zuster-missionaris. Zjj die
aanstaand September voor Priester-missio
naris willen komen studeeren, moeten zich
zoo spoedig mogeljjk aangeven.