I
wan het „Noord-Hollandsch Dagblad”
1
Vr^dag April 19S8.
St. Marcus.
rjai
j
I
1
EPISTEL EN EVANGELIE.
QP DEN DERDEN ZONDAG NA PASCHEN
h’ RK EN SCHOOL.
Open brief
328.
4
Father Lefeber,
i
bouw.
Tertiarissen
van
blameert
f 6.50,
f
K. L. S.
„papen”, de
I
t
hij op aan-
fypte en na
beeld i
leeftijd
van i
'lande
••1
pen”
geest
niet
teer»
ken”
reen-
den
<1
i
H
weet dat u met honderd gulden Stichteres)
van dit Missiehuis wordt
Missiehuis, Hoorn.
Postrekening 120937. Directeur.
Als u soms nog wat in een oude kous hebt
zitten, geeft het dan aan dit Missiehuis, des-
gewcnscht tegen rente gedurende uw leven.
1) Aquileja was tijdens de Romeinen on
der Trajanus een rgke koopstad met 800.000
inwoners en werd „het tweede Rome” ge
noemd. Nu is het een stadje met 1600 in
woners in het voormalige koninkrijk Illyrië.
2) Volgens de legende zond keizer Mau-
Li de file eeuw een Thebaisch legioen
FFICIEEL KERKBERICHT
gedurende,
daarna op
1J
Jerusalem, terwijl hij verder stilstaat bij 's
Heèren lijden en sterven en Zijn verrijzenis.
Meer nog dan Heeren prediking worden ritius in
rjjke menschen heele kloosters cadeau en de
middelen van bestaan erbij. Hoor je daar nu
van, dat ze bjjv. een kapitaal geven voor
een Missiehuis of zoo? De Paters moeten de
boer op om wat geld te krijgen en dan tegen
jouw leeljjke gezicht aan kijken, als ze per
ongeluk de tweede zijn die die week bij jou
aanbelt.”
„Nou, ja, jij bent 'zelf net zoo'n halve
Pater. Zit je thuis zoo tegen je vrouw ook
te preken?”
..Hoor eens. Ik heb vijf jongens en voor
mijn part worden ze alien geetelsjjke, maar
ik hoop dat O. L. Heer ze spaart voor het
baantje van Pater-bedelaar of -schooier, zoo
je het noemen wilt.”
Als ik de kans heb, kruip ik in het ver
volg altijd in zoo’n coupé.
Als u mij een briefkaartje stuurt, zeggend
dat er wat te halen of te bespreken Is, dan
zult u eens zien hoe gauw ik bij u ben.
Epistel uit den eersten brief van den
H. apostel Petrus; II. 1119.
Welbeminden, ik bid u, als aankomelin-
gen en als vreemden, dat gij u onthoudt
van de vleeschelijke begeerten, die tegen
de ziel strijden; uwe verkeering onder de
heidenen zij deugdzaam, opdat zij, die u
als kwaaddoeners lasteren, uwe goede wer
ken ziende, God in den dag der bezoeking
verheerlijken. Weest dan, om God, aan alle
menschelijke overheid onderdanig; het zij
den koning, als opperste; het zij den be
velhebbers, als die van hem gezonden gijn
tot straf der kwaaddoeners, maai* 4dt lof’
van die het goede doen. Want dit-, is de
wil Gods, dat gij met wel te doen, den on
wetenden en onverstand igen menschen den
mond stopt. Als vrije menschen. gebruikt
toch die vrijheid niet tot een deksel der
ondeugd, maar als dienstknechten Gods.
Eert allen, bemint de broederschap, vreest
God, eert den koning. Gij dienstknechten,
weest met allen eerbied onderdanig uwen
heeren, niet alleen die goed en schikkelijk,
maar ook die ongeschikt zijn. Want dit is
Gode aangenaam, in Vhristus Jezus onzen
Heer.
Evangelie volgens den H. Joannes;
XVI. 16 22.
In dien tijde zeide Jesus aan Zjjne leer
lingen: Nog een weinig tgds, en gij zult
Mij niet zien, en wederom een weinig tjjds,
en gij zult Mij zien; want Ik ga tot den
Vader. Eenigen Zijner leerlingen zeiden dan
tot elkander: Wat is hetgeen Hij ons zegt;
een weinig tijde, en gij zult Mij niet zien,
en wederom aen weinig tijds, en gij zult
f‘ Mg zien; want ik ga tot den Vader? Zjj
zeiden dan: Wat is dit weinig tijds, daar
Hij van spreekt? wij weten niet, wat Hij
«egt. Jesus dan merkende, dat zij Hem
wilden ondervragen, zeide hun: Hierover
onderzoekt onder elkander, omdat Ik ge
zegd heb: Een weinig tijds, en gij zult Mij
niet zien, en wederom een weinig tijds, en
rü zult Mjj zien. Voorwaar, voorwaar. Ik
zeg u: Gti zult schreien en weenen, maar
de wereld zal zich verblijden, gij echter
zult bedroefd zijn, maar uwe droefheid zal
In vreugde veranderen. Als eene vrouw
- baart, is zij bedroefd, omdat haar uur ge
komen is; maar, als zij het kind gebaard
heeft, denkt zjj niet meer aan de smart, om
de vreugd, dat er een me.nsch in den wereld
Is gekomen, zoo hebt gij nu ook wel droef
heid, maar Ik zal u wederzien, en uw hart
zal verblijd zijn, en niemand zal u uwe
vreugde on’nemen.
Zne daden in het licht gesteld en met groote
aanschouwelijkheid geteekend. Uit verschil-
Mende bijzonderheden van taal-, aardrijks- en
'buheidkundigen aard, blijkt ten duidelijkste
dat dit Evangelie oorspronkelijk geschreven
is voor.de Christenen uit de heidenen, gelijk
dan ook Rome genoemd wordt als de plaats,
waar het samengesteld zou zjjn. Dat de
schrijver zelf een ooggetuige van Jezus’ om
wandeling op aarde geweest zou zjjn, blijkt
uit dit Evangelie niet.
Volgens de traditie werd Marcus door den
H. Petrus bekeerd, die hem zijn uitverkoren
leerling noemde. Samen gingen zij naarA-
quileja 1) aan de Adriatische Zee, waar zjj
het volk bekeerden en doopten. Daarna
ging Marcus naar Rome, waar hij zjjn Evan
gelie schreef. Vervolgens gin
drang van den H. Petrus naar
dat hij in Libië en Theben het oude ThebaTs
in Opper-Egypte 2) twaalf jaren had gear
beid, stichtte hjj de kerk te Alexandrië, die
een der beroemdste kerken geworden is.
Terwijl hij daar vertoefde temidden zijner
geloovigen het Evangelie verkondigende,
werd hg door zjjn vijanden gegrepen en met
’n touw om den hate door de straten der stad
gesleept, die rood werden van zijn bloed
daarna werd hij in den kerker geworpen om
den volgenden dag aan nieuwe folteringen
te worden prijsgegeven. Tevoren was hem de
Heiland verschenen, die hem Zjjn vrede had
toegezegd. Getroost gaf Marcus zjjn ziel aan
Hem over met de woorden: „Neem mjjn ziel
in vrede en onthoud mg Uwe genade niet”.
Zoo stierf de H. Marcus in het jaar 67 den
marteldood, waarvan de Kerk de herdenking
op 225 April heeft vastgesteld. Zjjn lijk werd
door de christenen begraven.
Volgen® de geschiedboeken der Venetia-
nen werd" zjjn gebeente in de IXe eeuw naar
Venetië overgebraeht door kooplieden uit
die stad, die er aanspraak op maakten en
hem tot Patroon van Venetië verkozen, als
opvolger van den H. Theodoras. 3)
Volgens de legende wordt St. Marcus afge-
ate een krachtig man van middelbaren
i, met een langen neus, donkere wenk
brauwen, heldere oogen, kalen schedel, gol-
venden baard en grijzend haar.
Als Evangelist ie zjjn attribuut de gevleu
gelde leeuw, omdat zjjn Evangelie met Joan
nes (den Dooper), de stem des roependen
in de woestijn, begint en de leeuw de ko
ning der woestijn genoemd wordt. Als zoo
danig werd hg o.a. door Overbeck geschil
derd. Een groot aantal kunstenaars gevoel
den zich door den H. Marcus geïnspireerd
en hebben zjjn beeltenis op doek gebracht
of in steen gehouwen. Vooral Venetië i»
rijk aan zulke kunstschatten.
Als eerste bisschep van Alexandrië
draagt 3. Mfrcus soms een bisschoppelijk
gewaad. Zoo schilderde hem Titiaan in de
St. iarcu kerk te Venetië. Op een altaar
beeld van denzelfden kunstenaar in S. Maria
della Saluta aldaar zit de heilige op den
bisschoppeljjken stoel.
Op een mozaiek uit de Xe eeuw is hij ge
zeten aan de voeten van Jezus. Zeer vaak
wordt Marcus afgebeeld als schutspatroon
van Venetië, waar hjj op een troon zit met
een boek in de hand, waarop in groote let
ters geschreven staat he^motto: „Pax Tibi,
Marce Evangelista Meus’r(Vrede zij u, Mar
cus, Miin Evangelist).
Met de ander hand geeft hjj den zegen.
Achter hem staat een viigenboom. die wel
in verband zal staan met de woorden in
Marcus XT: 13. Aan zjjn rechterhand staat
St. Andreas, een kruis dragend, links St.
Bernardinus van Siëna. achter hem de appel- gjj leider »»n het stadsbestuur, gg hebt do
boom (uit het Paradijs?). Dit tableau werd
waarsthijnlijte woor de Franciscanen vervaar
digd.
Talrjjk zjjn ook de voorstellingen van St.
Marcus en St. Petras tezamen. Onder de
schatten van zijn kerk te Venetië bevindt
zich een gouden reliquikastje, waarin vol
gens de overlevering een fragment van het
handschrift van St. Marcus’ Evangelie wordt
bewaard.
Het gedreven deksel stelt den 91. Petrus
op een troon voor, aan wiens voeten de
H. Marcus knielt om Petras’ woorden op
te schrjjven. Alb Dürer stelt hem voor met
den apostel Paulus.
Van de historische tafereelen uit het leven
van den heilige is wel het belangrijkste zijn
prediking in Alexandrië door G. Bellini te
Milaan. De schilder, die in Constantinopel
gewoond had, bracht het Oostersche milieu
naar Alexandrië over, zoodat zelfs de kerk
van de H. Euphemia aldaar er uitziet als
een moskee.
De heilige staat daar op een podium, om
ringd door mannen en vrouwen, in het
Turksch gekleed. De schilderij was bestemd
voor de school van St Marcus te Venetië.
Daar vinden wjj ook nog een tweetal
voorstellingen van de legende van Anianus,
een schoenlapper te Alexandrië, die zich met
een els in de hand gestoken had, welke door
Marcus werd geheeld, die den man daarna
doopte.
naar Gallië ter bestrijding der Christenen.
3) Tegenover hot kanaal van St. Marcus
verheffen zich kolossrte zuilen van graniet
in 1180 uit het Oosten hierheen gebracht,
waarvan de eon gekroond is door den ge-
vleugelden leeuw van St. Marcus en de an
dere tegenover het Dogenpales, het marme
ren standbeeld draagt van den vorigen
Patroon van Venetië St, Theodoras met den
krokodil, dat in 1329 werd opgericht.
Tegenover de beide zuilen, op de Piazzette
San Marco, verheft zich de indrukwekkende
kathedraal van San Marco waarvan de eer
ste bouw, die in Byzantgnschen, later in
Gothischen stgl werd voltooid, in 829 begon.
Ook hier, boven den hoofdingang, de ge
vleugelde leeuw.
Het hoogaltaar, waarboven een baldakijn,
rustende op vier kolommen van groen mar
mer. bevat de reliquieën van den heilige.
In de apsis bevindt zich een tweede altaar,
gedragen door vier gedraaide kolommen van
albast. Het oksaal is gekroond door 14 mar
meren beelden van 1393, voorstellende St.
Marcus, de H. Maagd en de 12 apostelen,
daarboven een gouden kruis. De crypte be
hoort tot de oudste gedeelten van het ge-
het zich van de onder uw bestier staande
roode schoolbonzen moet laten welgevallen,
gekweld en als vlegels behandeld te Worden?
Heer burgemeester, er schiet mg nog iet»
in de gedachten. Hebt gjj u misschien be
keerd? Hebt ge dat pauselijk schrjjven mis
schien w-èl gelezen en zgt tot nadenken ge
komen? Hebt u ingezien, dat onze jeugd en
daarmede ons volk zonder zedeljjk-godsdien-
stige opvoeding ten verderve wordt gedre
ven, en hebt u misschien daarom den Heili
gen Vader, als de hoogste zedeljjke macht
op aarde, uw huldiging gebracht door uw
verschijnen bij bedoelde receptie in de Wee
ner Nuntiatuur? Is dat zoo, heer burge
meester? O, niemand zou meer naar zooiets
verlangen dan wjj, Katholieken! Want din
zou die schande der Weener scholen ophou
den! Worden dan de kinderen niet meer zoo
afkeerig gemaakt van het geloof en een
godsdienstig leven? Worden dan de leeraren
van den Catechismus en de christelijke on
derwijzers niet meer gekweld door den Wee
ner „school-Calles” en diens Generaals: de
„roode” scboolinspecteurs? Mogen dan de
onderwijzers niet meer ongestraft godslaste
ringen uitbraken en aan de verontzedelg-
king der Oostenrgksche jeugd meewerken?
De heer burgemeester als gast bij den
Pauseljjken Nuntius? Mag ik dat als een
gunstig voorteeken beschouwen voor een
nieuwen, gelukkiger tijd, waarin vanuit Wee
nen, vooral vanuit het schoolwezen dezer
stad, niet meer zooveel moreele pest over
het platte land zal uitstroomen? O, ik smeek
u, heer burgemeester, geef u toch antwoord,
opdat wjj. Katholieken van stad en land,
weten waaraan wij ons te houden hebben.
Wanneer u niet antwoordt, dan zal het wel
licht gebeuren, dat ..slechtwillende” lieden
onder uw tegenstanders zullen zeggen, dat
uw daden en woorden, óf uw daden bij
het Pausfeest niet in overeenstemming zijn
met uw ambtelijke houding ten opzichte der
Kerk. U weet tocl) wel, hoe men zulke men
schen met Janus-gezichten in den regel
noemt? U wilt toch geen huichelaar ge
noemd worden, heer burgemeester? Geef du*
openhartig en mannelijk antwoord op boven
gestelde vragen, die een priester ten platten-
lande tot u richt, in naam van de velen, die
nu aan uwe oprechtheid twijfelen.
hoor burgomcoster, wfl DU toch
niet vergeten, dat uw daden met uw woofv
den in overeenstemming moeten »yn ander»
gjj u zelven opnieuw.
(w.g.) 3i!BERT SCHRAM,
Priester van het Aarts-diocees Weenen
Röschiz, Nieder-Osterreich.
ROOSTER DER RETRAITEN
IN HET „ST. PETRUS CANISIUS”
RETRAITENHUIS TE BERGEN (N.-H.)
14 Mei Leden van den Mariabond f 6.50
Pater Capucjjn.
5Mei Meisjes, gewone stand f 6.50,
Pater H.fl. Harten.
1013 Mei Maria Congreganisten f 6.50,
Pater van H. Hart
1<17 Mei Dames uit den Hoogeren Stand
f 15.Pater Jezuiet.
1921 Mei Haarlemscbe' bond van R. K.
Jongenspatronaten. Pater Augustgn.
22—25 Mei Vrouwen, gewone stand f6.50-
Pater Montfortaan.
2629 Mei Zaanlandsche Retraite f 6.50,
Pater Redemptorist.
29 Mei1 Juni Vrouwen
f 6.50, Pater Franciscaan.
25 Juni Gehuwde en ongehuwde man
nen f 6.50, Pater Capncijn.
58 Juni Leden R. K. Vrouwenbond
(Loosduinen e.a.) f 6.50. Pater Augustijn.
912 Juni Meisjes Middenstand f 10.y
Pater Dominicaan.
1316 Juni Dames Middenstand f 10.
Pater Montfortaan.
16—19 Juni Open voor aan te vragen Re
traite.
1922 Juni Vrouwen, gewone stand,
f 6.50, Pater H.H Harten.
2427 Juni Heeren f 10.Pater
H. Hart
2730 Juni Meisjes, gewone stand f 6.50,
Pater Redemptorist
30 Juni—3 Juli Ojlen voor aan te vragen
Retraite.
36 Juli Vrouwelijke leden H. Familie 8L
Maria Magdalena Amsterdam, f 6.50, Pater
Capncijn.
69 Juli Open voor aan te vragen Re
traite.
1114 Juli Dames Middenstand f 10.
P»i»r Franciscaan
14-17 Jllll Mann*«^
.huwde f 6.50. Pater T
(26 April)
De H. Marcus, de schrijver van het tweede
Evangelie, behoorde niet tot het college der
12 apostelen, ofschoon hjj in den Griekschen
kalender dien naam draagt; hjj was, evenals
de H. Lucas, een leerling der apostelen, de
soon van Maria, een aanzienlijke Christin,
woonachtig te Jerusalem. Hjj wordt nader
aangewezen als de dienaar en tolk van den
apostel Petrus, onder wiens onmiddellgken
invloed hg zjjn geschrift zou vervaardigd
hebben.
In verband hiermede lezen wjj in I Petr.
5 13 „u groet de mede-uitverkorqjje te Ba
bel, Marcus, mjjn zoon” d.i. zjjn lefflidg. El
ders wordt gesproken van Joannes Marcus
(Handelingen 12 12 „toen ging hjj naar het
huis van Maria, de moeder van Joannes, bij
genaamd ..Marcus” en verder, (hand. XV
87): „Barnabas, (volgens Kolossensen IV
10: zjjn neef) wilde nu ook Joannes, ge
naamd Marcus, medenemen. Soms wordt hjj-
ook alleen Joannes genoemd. Er wordt van
dezet< bericht, dat hij op de zendingsreis,
die hg met Paulus en Barnabas ate hun die
naar ondernam, hen halverwege verlaten
heeft, waarna hjj alleen met Bamabas een
nieuwe reis aanvaardde, maar later toch
weer tot den genoemden apostel is terug-,
gekeerd en hem in zjjn gevangenschap te
Rome met veel getrouwheid heeft bijge
staan.
Evenwel, of deze dezelfde Marcus is, aan
wien het Evangelieverhaal zijn naam ont
leent, is niet uitgemaakt
Ofschoon dit Evangelie groote overeen
komst vertoont met dal van Mattheus, heeft
het toch teveel eigenaardigs en oorspronke
lijks. dan dat het zou moeten gehouden
worden voor een uittreksel ervan.
Het bevat een viertal bijzonderheden uit
het leven van Jesus, die door geen der an
dere Evangelisten vermeld worden en die
we ook kunnen lezen in Hand TV. VH, VUT
en XIV; wat deze plaatsen verhalen wordt
door Marcus omstandiger medegedeeld.
Aangaande de geboorte van Jesus en Zjjn
verborgen leven deelt hij niets mede. Hij
vangt, aan met de prediking en den doop
van Joannes en beschrijft dan vooral Jesus*
openbare werkzaamheid, eerst gedurende
Zjjn omwandeling in Galilea en daarna op
Zjjn reizen naar Judea en Zjjn verblijf te
~- o*>bnwde en ongo-
Redemptorist. -—5»
17— 20 Juli Patronaatsmetejes, Haarlem,
f 6.50, Pater Montfortaan.
2124 Juk’ Mannelijke leden H. Familie
St. Willibrordus buiten de Veste, Amster
dam f 6.50. Pater H.H. Harten.
2427 Juli Open voor aan te vragen Re
traite.
28—31 Juli Gehuwde St. Josephgezellen,
Amsterdam, f 6.50. Pater Jezuiet.
I— 4 Augustus Onderwijzeressen
Pater Jezuiet
47 Augustus Bond van R. K. Patrona
ten, Amsterdam f 6.50. Pater Capucgn.
7— 10. Augustus Heeren f 10.Pater
Dominicaan.
II14 Aug. Retraitenclub St Maria Mag
dalena, Amsterdam f 6.50, Pater Francis
caan.
1417 Aug. Open voor aan te vragen Re
traite.
18— 21 Aug. St Ignatiusclub, Amsterdam,
f 6 50. Pater Redemptorist.
2124 Aug. Dames Congreganisten (Bloe-
mendaal ea.), f 6.50, Pater Augustijn.
2427 Aug. Mannen f 6.50, Pater van H.
Hart.
2831 Aug. Vrouwen, gewone stand,
f 6 50. Pater Canneliet.
I— 4 Sept. St Ignatiusclub, Amsterdam,
f 6.50, Pater Franciscaan.
58 Sept Meisjes Patronaten (Loosdui
nen e.a.) f 6.50. Pater Montfortaan.
8— 11 Sept. Bond van R. K. Patronaten,
Amsterdam f 6.50 Pater Capucjjn.
II14 Sept. Vrouwen gewone stand f 6.50
Retr.
Pater
een Oosten rjjksch priester ten platte-
i aan den heer Karl Seitz, burge
meester van Weenen.
(Vertaald uit „Der Frontkftmpfer”).
U kent ze wel, die wagons met een gang
langs de coupé’s, maar zonder schuifdeur
voör iedere afzonderlijke afdeeling; de reizi
gers in twee verschillende coupé’s zien el
kaar niet, maar kunnen elkaar wel hooren
praten.
In zoo’n coupé zat ik te dutten, te dom
melen, te doezelen, moederziel alleen. Maar
er zjjn van die woorden die als een kanon
schot op mjj werken: missionaris, schooieren
(Zondagsche naam voor bedelen, vooral in
BrahAnt) veul centen enz.
„Ja, maar het is toch erg tegenwoordig.
Er wordt zooveel geschooierd. Je bent geen
dag veilig meer. En nu bedoel ik niet de
gewone bedelaars die om een cent komen,
maar al die Paters en Zusters en Missiona
rissen en arme Pastoors die nieuwe kerken
moeten bouwen. Je wordt er zeeziek van."
„Nou ja, die menschen doen het toch ook
niet voor zichzelf, 't Is toch allemaal voor
het goede doel. En zeg nu maar niet dat ze
er gemakkeljjk aan komen, ’t Zjjn allen ge
studeerde menschen, die met hun kennis wa
rempel nog wel op wat deftiger wjjze aan de
kost hadden kunnen komen.”
Mflu ooren stonden wjjd open. Alle slaap
weg. Ik kreeg een zware bekoring om
eens om het hoekje te kijken en mjjn aller
vriendelijkste knikje, aan den laatsten spre
ker te geven. Maar dat zou doodeljjk voor
fcet gesprek zjjn geweest.
„Ja, maar je wordt het toch zoetjesaan
beu. Vroeger hoorde je daar toch zoo niet
van.”
„Jammer genoeg. Als er wat meer aan
Missie-actie gedaan was, waren \ve nu met
het bekeeringswerk een heil eind verder. En
van vroeger gesproken: heel vroeger gaven
onbee‘'ha.ar. ’beid, i.m tegenover den Pauze-
lijk-n G-«*: i óen o.< IukwenschenJen vr.cn l
dor K 'R te speler* Roe noemt men in h’“t
gewone ven onder fa.soenljjke menschen,
zulk «-er Ho tg?
Maar ik wil u geen onrecht aando^n: mis
schien is u bedoeld schrjjven rrfet onder de
oogen gekomen.
Een tweede vraag.
De Nuntius .is toch een priester, zelfs een
bissebop, nietwaar? Gewoonljjk plcgm gij en
uwe partjjgenooten d< zen stan 1 met den
vi r'u bteljjken naa^ va* „pd)x .1 aan te
duiden. Gjj wordt met moede, pr-st.?r.« .ds/
„dui-teilii gen”, .■••.chelaars”, „vja.dcn I/t
art-ib’s ,.bese' ‘’.*rrers van hat kipitJiis-
me” uit te kram?n M - wjj nu aai .rnmn 'Jat
uw taa’ werkelij i die van een m tu is, Uu< ie
uitdrukking van twe overtuiging, bon is bet
dan hbtmede in .'vercénstemmlng 'e bren
ger;, na gjj u in 'e- ^ézelschap I» gee't van
den Nji iius en an<ie;7 kerkeljjk hi igwaar-
ilighu-'l-ckleeders’ %n dat óók pa> ar-
I ei Ier jjanden Zoo ja-, wanretv b.ni.tP
gij u i'au als proievt>r;ëi Wider in zulk slicht
'w heb’ ge wellkiit dit „<>f-
uw a mbtsbetrek-
r»'.ch gemakkeljk kunti-’n
sm vcrontschul<,;gi''g. !i«
bjj zulke offiZieele uitnoodigingen zoo ge-
makkeljjk te Xinden te!
Het schijnt echter, dat heer burgemeester
«ch in dit/hiisterrjjk gezelschap opperbest
thuis gevoelde! Vergeet u wellicht gaarne in
zulke uiten, dat ge eigenlijk „proletariër”
zjjt? Of/ieeft in het algemeen de titel ,.pa-
slechts betrekking op de „mindere”
te^jkheid, „die den heer burgemeester
fer ontvangst of voor soupers kan invi-
sn? Zjjn wellicht alleen de „zwartrok-
sooals de eenvoudige groote-stad-ka-
tns worden genoemd, zjjn alléén dezen
J"i „volksverrader»", enz. die
Pater Redemptorist.
14—17 Sept. Heeren Koorzangers
Bond, afd. Bisdom Haarlem f 6.50,
Canneliet.
20—23 Sept. Meisjes Middenstand, f 10.—
Pater Dominicaan
2427 Sept. Dames Middenstand f 10.
Pater Jezuiet.
29 Sept.—2 OcL Meisjes, gewone stand,
f 6.50. Pater H H. Harten.
2—5 October Meisjes Congreganisten,
f 6.50, Pater Franciscaan.
69 October Gezellen en andere jonge
mannen f 6.50. Pater van H. Hart
„St Petrus Canisins” Retraitenhuis te in
gericht voor 81 Retraitanten.
Men wordt in het Retraitenhuis verwacht
te half 7 avonds.
Zjj die van den tiein gebruik maken, rei
zen ’t meest geschikt over Alkmaar naar
Bergen (halte Oostdorp). Het meest aan te
bevelen W gebruik té maken van de Auto
bus die 17.40 van voor het station vertrekt,
direct naar het Retraitenhuis. De Retraites
worden 14.30 gesloten.
Voor aanvragen en inlichtingen zich t«
wenden tot Rector Fr. J. W. Hansen, TeleL
148, Postcheque en Giro 130562, Bergen
(N.-H.)
-- - V
Heer Burgemeester,
Verwonderd zult gjj u afvragen, wat een
priester ten platten lande van u, den burge
meester der hoofdstad wil.
Ik wil opheldering nopens een gebeur
tenis der laatste dagen, die geschikt is, hetzij
den strijd, die niet alleen de hoofdstad
doch ons heele Vaderland verscheurt te
verminderen, hetzij uw persoon en karakter
In een bedenkelijk licht te stellen. -
Volgens een bericht in de „Reichspost”
van Maandag 18 Febr. waart u, heer bur
gemeester, Op Zoad*K ia V.k.,
digd b(j de offïcieele receptie in de 1
sche Nuntiatuur bjj gelegenheid van
jaardag der kroning van onzen Heiligen Va
der Pius XI.
Gij waart dus de gast van den Apostoll-
schen Nuntius.
Ingevolge deze door u gestelde daad richt
ik thans, in naam van allen, wien dit g' val
interesseert en voor deze aangelegenheid
knteresseeren zich vele Oostenrgkers, pries
ters zoowel als leeken eenige vragen tot
u, ‘<pdat uiogeljjke wanbegrippen vermeden
kunnen /ruiden
Waa om heeft u Cc invitatie aangenome-i?
Z-'ker, gjj waart al» opper-bu’gemcesier
der «tid genoodigd, die den Pauseljjken
NunJus stellig buiten uw toedoen
gast zrjjhi id verleent. Alleen, waa het n
onbekend, da de H. Vader nog mau drie
maanden geie.len, in een brief aan de Arts-
M- ch >r> en BD'CO'ippen van Oostenrijk, uw
party en uw stndsi estuur, tame'gk onver
bloemd als iiL'fit.he vervolgers icr Kerk
heef aangemerk*? voornamelijk betreffend-'
de christelijke epv. e .ing der jeugd, nie docr
uw<* party w >rdt vergdeld? En gg. heer bur
gemeester. een der meest vooiaanstaando
aanvaar .er-- an de leuzen dezer, in b’dótld
pattseiijk rgven zóó gebrandmerkt»- pai’g;
gezelscl:?p op? C
fer” gebracht ingevolge
kint» s. U had dj
ntwgl en dooy
vcrontschul»’:gi''g, !t«