I wan het „Noord-Hollandsch Dagblad” 1 Vr^dag April 19S8. St. Marcus. rjai j I 1 EPISTEL EN EVANGELIE. QP DEN DERDEN ZONDAG NA PASCHEN h’ RK EN SCHOOL. Open brief 328. 4 Father Lefeber, i bouw. Tertiarissen van blameert f 6.50, f K. L. S. „papen”, de I t hij op aan- fypte en na beeld i leeftijd van i 'lande ••1 pen” geest niet teer» ken” reen- den <1 i H weet dat u met honderd gulden Stichteres) van dit Missiehuis wordt Missiehuis, Hoorn. Postrekening 120937. Directeur. Als u soms nog wat in een oude kous hebt zitten, geeft het dan aan dit Missiehuis, des- gewcnscht tegen rente gedurende uw leven. 1) Aquileja was tijdens de Romeinen on der Trajanus een rgke koopstad met 800.000 inwoners en werd „het tweede Rome” ge noemd. Nu is het een stadje met 1600 in woners in het voormalige koninkrijk Illyrië. 2) Volgens de legende zond keizer Mau- Li de file eeuw een Thebaisch legioen FFICIEEL KERKBERICHT gedurende, daarna op 1J Jerusalem, terwijl hij verder stilstaat bij 's Heèren lijden en sterven en Zijn verrijzenis. Meer nog dan Heeren prediking worden ritius in rjjke menschen heele kloosters cadeau en de middelen van bestaan erbij. Hoor je daar nu van, dat ze bjjv. een kapitaal geven voor een Missiehuis of zoo? De Paters moeten de boer op om wat geld te krijgen en dan tegen jouw leeljjke gezicht aan kijken, als ze per ongeluk de tweede zijn die die week bij jou aanbelt.” „Nou, ja, jij bent 'zelf net zoo'n halve Pater. Zit je thuis zoo tegen je vrouw ook te preken?” ..Hoor eens. Ik heb vijf jongens en voor mijn part worden ze alien geetelsjjke, maar ik hoop dat O. L. Heer ze spaart voor het baantje van Pater-bedelaar of -schooier, zoo je het noemen wilt.” Als ik de kans heb, kruip ik in het ver volg altijd in zoo’n coupé. Als u mij een briefkaartje stuurt, zeggend dat er wat te halen of te bespreken Is, dan zult u eens zien hoe gauw ik bij u ben. Epistel uit den eersten brief van den H. apostel Petrus; II. 1119. Welbeminden, ik bid u, als aankomelin- gen en als vreemden, dat gij u onthoudt van de vleeschelijke begeerten, die tegen de ziel strijden; uwe verkeering onder de heidenen zij deugdzaam, opdat zij, die u als kwaaddoeners lasteren, uwe goede wer ken ziende, God in den dag der bezoeking verheerlijken. Weest dan, om God, aan alle menschelijke overheid onderdanig; het zij den koning, als opperste; het zij den be velhebbers, als die van hem gezonden gijn tot straf der kwaaddoeners, maai* 4dt lof’ van die het goede doen. Want dit-, is de wil Gods, dat gij met wel te doen, den on wetenden en onverstand igen menschen den mond stopt. Als vrije menschen. gebruikt toch die vrijheid niet tot een deksel der ondeugd, maar als dienstknechten Gods. Eert allen, bemint de broederschap, vreest God, eert den koning. Gij dienstknechten, weest met allen eerbied onderdanig uwen heeren, niet alleen die goed en schikkelijk, maar ook die ongeschikt zijn. Want dit is Gode aangenaam, in Vhristus Jezus onzen Heer. Evangelie volgens den H. Joannes; XVI. 16 22. In dien tijde zeide Jesus aan Zjjne leer lingen: Nog een weinig tgds, en gij zult Mij niet zien, en wederom een weinig tjjds, en gij zult Mij zien; want Ik ga tot den Vader. Eenigen Zijner leerlingen zeiden dan tot elkander: Wat is hetgeen Hij ons zegt; een weinig tijde, en gij zult Mij niet zien, en wederom aen weinig tijds, en gij zult f‘ Mg zien; want ik ga tot den Vader? Zjj zeiden dan: Wat is dit weinig tijds, daar Hij van spreekt? wij weten niet, wat Hij «egt. Jesus dan merkende, dat zij Hem wilden ondervragen, zeide hun: Hierover onderzoekt onder elkander, omdat Ik ge zegd heb: Een weinig tijds, en gij zult Mij niet zien, en wederom een weinig tijds, en rü zult Mjj zien. Voorwaar, voorwaar. Ik zeg u: Gti zult schreien en weenen, maar de wereld zal zich verblijden, gij echter zult bedroefd zijn, maar uwe droefheid zal In vreugde veranderen. Als eene vrouw - baart, is zij bedroefd, omdat haar uur ge komen is; maar, als zij het kind gebaard heeft, denkt zjj niet meer aan de smart, om de vreugd, dat er een me.nsch in den wereld Is gekomen, zoo hebt gij nu ook wel droef heid, maar Ik zal u wederzien, en uw hart zal verblijd zijn, en niemand zal u uwe vreugde on’nemen. Zne daden in het licht gesteld en met groote aanschouwelijkheid geteekend. Uit verschil- Mende bijzonderheden van taal-, aardrijks- en 'buheidkundigen aard, blijkt ten duidelijkste dat dit Evangelie oorspronkelijk geschreven is voor.de Christenen uit de heidenen, gelijk dan ook Rome genoemd wordt als de plaats, waar het samengesteld zou zjjn. Dat de schrijver zelf een ooggetuige van Jezus’ om wandeling op aarde geweest zou zjjn, blijkt uit dit Evangelie niet. Volgens de traditie werd Marcus door den H. Petrus bekeerd, die hem zijn uitverkoren leerling noemde. Samen gingen zij naarA- quileja 1) aan de Adriatische Zee, waar zjj het volk bekeerden en doopten. Daarna ging Marcus naar Rome, waar hij zjjn Evan gelie schreef. Vervolgens gin drang van den H. Petrus naar dat hij in Libië en Theben het oude ThebaTs in Opper-Egypte 2) twaalf jaren had gear beid, stichtte hjj de kerk te Alexandrië, die een der beroemdste kerken geworden is. Terwijl hij daar vertoefde temidden zijner geloovigen het Evangelie verkondigende, werd hg door zjjn vijanden gegrepen en met ’n touw om den hate door de straten der stad gesleept, die rood werden van zijn bloed daarna werd hij in den kerker geworpen om den volgenden dag aan nieuwe folteringen te worden prijsgegeven. Tevoren was hem de Heiland verschenen, die hem Zjjn vrede had toegezegd. Getroost gaf Marcus zjjn ziel aan Hem over met de woorden: „Neem mjjn ziel in vrede en onthoud mg Uwe genade niet”. Zoo stierf de H. Marcus in het jaar 67 den marteldood, waarvan de Kerk de herdenking op 225 April heeft vastgesteld. Zjjn lijk werd door de christenen begraven. Volgen® de geschiedboeken der Venetia- nen werd" zjjn gebeente in de IXe eeuw naar Venetië overgebraeht door kooplieden uit die stad, die er aanspraak op maakten en hem tot Patroon van Venetië verkozen, als opvolger van den H. Theodoras. 3) Volgens de legende wordt St. Marcus afge- ate een krachtig man van middelbaren i, met een langen neus, donkere wenk brauwen, heldere oogen, kalen schedel, gol- venden baard en grijzend haar. Als Evangelist ie zjjn attribuut de gevleu gelde leeuw, omdat zjjn Evangelie met Joan nes (den Dooper), de stem des roependen in de woestijn, begint en de leeuw de ko ning der woestijn genoemd wordt. Als zoo danig werd hg o.a. door Overbeck geschil derd. Een groot aantal kunstenaars gevoel den zich door den H. Marcus geïnspireerd en hebben zjjn beeltenis op doek gebracht of in steen gehouwen. Vooral Venetië i» rijk aan zulke kunstschatten. Als eerste bisschep van Alexandrië draagt 3. Mfrcus soms een bisschoppelijk gewaad. Zoo schilderde hem Titiaan in de St. iarcu kerk te Venetië. Op een altaar beeld van denzelfden kunstenaar in S. Maria della Saluta aldaar zit de heilige op den bisschoppeljjken stoel. Op een mozaiek uit de Xe eeuw is hij ge zeten aan de voeten van Jezus. Zeer vaak wordt Marcus afgebeeld als schutspatroon van Venetië, waar hjj op een troon zit met een boek in de hand, waarop in groote let ters geschreven staat he^motto: „Pax Tibi, Marce Evangelista Meus’r(Vrede zij u, Mar cus, Miin Evangelist). Met de ander hand geeft hjj den zegen. Achter hem staat een viigenboom. die wel in verband zal staan met de woorden in Marcus XT: 13. Aan zjjn rechterhand staat St. Andreas, een kruis dragend, links St. Bernardinus van Siëna. achter hem de appel- gjj leider »»n het stadsbestuur, gg hebt do boom (uit het Paradijs?). Dit tableau werd waarsthijnlijte woor de Franciscanen vervaar digd. Talrjjk zjjn ook de voorstellingen van St. Marcus en St. Petras tezamen. Onder de schatten van zijn kerk te Venetië bevindt zich een gouden reliquikastje, waarin vol gens de overlevering een fragment van het handschrift van St. Marcus’ Evangelie wordt bewaard. Het gedreven deksel stelt den 91. Petrus op een troon voor, aan wiens voeten de H. Marcus knielt om Petras’ woorden op te schrjjven. Alb Dürer stelt hem voor met den apostel Paulus. Van de historische tafereelen uit het leven van den heilige is wel het belangrijkste zijn prediking in Alexandrië door G. Bellini te Milaan. De schilder, die in Constantinopel gewoond had, bracht het Oostersche milieu naar Alexandrië over, zoodat zelfs de kerk van de H. Euphemia aldaar er uitziet als een moskee. De heilige staat daar op een podium, om ringd door mannen en vrouwen, in het Turksch gekleed. De schilderij was bestemd voor de school van St Marcus te Venetië. Daar vinden wjj ook nog een tweetal voorstellingen van de legende van Anianus, een schoenlapper te Alexandrië, die zich met een els in de hand gestoken had, welke door Marcus werd geheeld, die den man daarna doopte. naar Gallië ter bestrijding der Christenen. 3) Tegenover hot kanaal van St. Marcus verheffen zich kolossrte zuilen van graniet in 1180 uit het Oosten hierheen gebracht, waarvan de eon gekroond is door den ge- vleugelden leeuw van St. Marcus en de an dere tegenover het Dogenpales, het marme ren standbeeld draagt van den vorigen Patroon van Venetië St, Theodoras met den krokodil, dat in 1329 werd opgericht. Tegenover de beide zuilen, op de Piazzette San Marco, verheft zich de indrukwekkende kathedraal van San Marco waarvan de eer ste bouw, die in Byzantgnschen, later in Gothischen stgl werd voltooid, in 829 begon. Ook hier, boven den hoofdingang, de ge vleugelde leeuw. Het hoogaltaar, waarboven een baldakijn, rustende op vier kolommen van groen mar mer. bevat de reliquieën van den heilige. In de apsis bevindt zich een tweede altaar, gedragen door vier gedraaide kolommen van albast. Het oksaal is gekroond door 14 mar meren beelden van 1393, voorstellende St. Marcus, de H. Maagd en de 12 apostelen, daarboven een gouden kruis. De crypte be hoort tot de oudste gedeelten van het ge- het zich van de onder uw bestier staande roode schoolbonzen moet laten welgevallen, gekweld en als vlegels behandeld te Worden? Heer burgemeester, er schiet mg nog iet» in de gedachten. Hebt gjj u misschien be keerd? Hebt ge dat pauselijk schrjjven mis schien w-èl gelezen en zgt tot nadenken ge komen? Hebt u ingezien, dat onze jeugd en daarmede ons volk zonder zedeljjk-godsdien- stige opvoeding ten verderve wordt gedre ven, en hebt u misschien daarom den Heili gen Vader, als de hoogste zedeljjke macht op aarde, uw huldiging gebracht door uw verschijnen bij bedoelde receptie in de Wee ner Nuntiatuur? Is dat zoo, heer burge meester? O, niemand zou meer naar zooiets verlangen dan wjj, Katholieken! Want din zou die schande der Weener scholen ophou den! Worden dan de kinderen niet meer zoo afkeerig gemaakt van het geloof en een godsdienstig leven? Worden dan de leeraren van den Catechismus en de christelijke on derwijzers niet meer gekweld door den Wee ner „school-Calles” en diens Generaals: de „roode” scboolinspecteurs? Mogen dan de onderwijzers niet meer ongestraft godslaste ringen uitbraken en aan de verontzedelg- king der Oostenrgksche jeugd meewerken? De heer burgemeester als gast bij den Pauseljjken Nuntius? Mag ik dat als een gunstig voorteeken beschouwen voor een nieuwen, gelukkiger tijd, waarin vanuit Wee nen, vooral vanuit het schoolwezen dezer stad, niet meer zooveel moreele pest over het platte land zal uitstroomen? O, ik smeek u, heer burgemeester, geef u toch antwoord, opdat wjj. Katholieken van stad en land, weten waaraan wij ons te houden hebben. Wanneer u niet antwoordt, dan zal het wel licht gebeuren, dat ..slechtwillende” lieden onder uw tegenstanders zullen zeggen, dat uw daden en woorden, óf uw daden bij het Pausfeest niet in overeenstemming zijn met uw ambtelijke houding ten opzichte der Kerk. U weet tocl) wel, hoe men zulke men schen met Janus-gezichten in den regel noemt? U wilt toch geen huichelaar ge noemd worden, heer burgemeester? Geef du* openhartig en mannelijk antwoord op boven gestelde vragen, die een priester ten platten- lande tot u richt, in naam van de velen, die nu aan uwe oprechtheid twijfelen. hoor burgomcoster, wfl DU toch niet vergeten, dat uw daden met uw woofv den in overeenstemming moeten »yn ander» gjj u zelven opnieuw. (w.g.) 3i!BERT SCHRAM, Priester van het Aarts-diocees Weenen Röschiz, Nieder-Osterreich. ROOSTER DER RETRAITEN IN HET „ST. PETRUS CANISIUS” RETRAITENHUIS TE BERGEN (N.-H.) 14 Mei Leden van den Mariabond f 6.50 Pater Capucjjn. 5Mei Meisjes, gewone stand f 6.50, Pater H.fl. Harten. 1013 Mei Maria Congreganisten f 6.50, Pater van H. Hart 1<17 Mei Dames uit den Hoogeren Stand f 15.Pater Jezuiet. 1921 Mei Haarlemscbe' bond van R. K. Jongenspatronaten. Pater Augustgn. 22—25 Mei Vrouwen, gewone stand f6.50- Pater Montfortaan. 2629 Mei Zaanlandsche Retraite f 6.50, Pater Redemptorist. 29 Mei1 Juni Vrouwen f 6.50, Pater Franciscaan. 25 Juni Gehuwde en ongehuwde man nen f 6.50, Pater Capncijn. 58 Juni Leden R. K. Vrouwenbond (Loosduinen e.a.) f 6.50. Pater Augustijn. 912 Juni Meisjes Middenstand f 10.y Pater Dominicaan. 1316 Juni Dames Middenstand f 10. Pater Montfortaan. 16—19 Juni Open voor aan te vragen Re traite. 1922 Juni Vrouwen, gewone stand, f 6.50, Pater H.H Harten. 2427 Juni Heeren f 10.Pater H. Hart 2730 Juni Meisjes, gewone stand f 6.50, Pater Redemptorist 30 Juni—3 Juli Ojlen voor aan te vragen Retraite. 36 Juli Vrouwelijke leden H. Familie 8L Maria Magdalena Amsterdam, f 6.50, Pater Capncijn. 69 Juli Open voor aan te vragen Re traite. 1114 Juli Dames Middenstand f 10. P»i»r Franciscaan 14-17 Jllll Mann*«^ .huwde f 6.50. Pater T (26 April) De H. Marcus, de schrijver van het tweede Evangelie, behoorde niet tot het college der 12 apostelen, ofschoon hjj in den Griekschen kalender dien naam draagt; hjj was, evenals de H. Lucas, een leerling der apostelen, de soon van Maria, een aanzienlijke Christin, woonachtig te Jerusalem. Hjj wordt nader aangewezen als de dienaar en tolk van den apostel Petrus, onder wiens onmiddellgken invloed hg zjjn geschrift zou vervaardigd hebben. In verband hiermede lezen wjj in I Petr. 5 13 „u groet de mede-uitverkorqjje te Ba bel, Marcus, mjjn zoon” d.i. zjjn lefflidg. El ders wordt gesproken van Joannes Marcus (Handelingen 12 12 „toen ging hjj naar het huis van Maria, de moeder van Joannes, bij genaamd ..Marcus” en verder, (hand. XV 87): „Barnabas, (volgens Kolossensen IV 10: zjjn neef) wilde nu ook Joannes, ge naamd Marcus, medenemen. Soms wordt hjj- ook alleen Joannes genoemd. Er wordt van dezet< bericht, dat hij op de zendingsreis, die hg met Paulus en Barnabas ate hun die naar ondernam, hen halverwege verlaten heeft, waarna hjj alleen met Bamabas een nieuwe reis aanvaardde, maar later toch weer tot den genoemden apostel is terug-, gekeerd en hem in zjjn gevangenschap te Rome met veel getrouwheid heeft bijge staan. Evenwel, of deze dezelfde Marcus is, aan wien het Evangelieverhaal zijn naam ont leent, is niet uitgemaakt Ofschoon dit Evangelie groote overeen komst vertoont met dal van Mattheus, heeft het toch teveel eigenaardigs en oorspronke lijks. dan dat het zou moeten gehouden worden voor een uittreksel ervan. Het bevat een viertal bijzonderheden uit het leven van Jesus, die door geen der an dere Evangelisten vermeld worden en die we ook kunnen lezen in Hand TV. VH, VUT en XIV; wat deze plaatsen verhalen wordt door Marcus omstandiger medegedeeld. Aangaande de geboorte van Jesus en Zjjn verborgen leven deelt hij niets mede. Hij vangt, aan met de prediking en den doop van Joannes en beschrijft dan vooral Jesus* openbare werkzaamheid, eerst gedurende Zjjn omwandeling in Galilea en daarna op Zjjn reizen naar Judea en Zjjn verblijf te ~- o*>bnwde en ongo- Redemptorist. -—5» 17— 20 Juli Patronaatsmetejes, Haarlem, f 6.50, Pater Montfortaan. 2124 Juk’ Mannelijke leden H. Familie St. Willibrordus buiten de Veste, Amster dam f 6.50. Pater H.H. Harten. 2427 Juli Open voor aan te vragen Re traite. 28—31 Juli Gehuwde St. Josephgezellen, Amsterdam, f 6.50. Pater Jezuiet. I— 4 Augustus Onderwijzeressen Pater Jezuiet 47 Augustus Bond van R. K. Patrona ten, Amsterdam f 6.50. Pater Capucgn. 7— 10. Augustus Heeren f 10.Pater Dominicaan. II14 Aug. Retraitenclub St Maria Mag dalena, Amsterdam f 6.50, Pater Francis caan. 1417 Aug. Open voor aan te vragen Re traite. 18— 21 Aug. St Ignatiusclub, Amsterdam, f 6 50. Pater Redemptorist. 2124 Aug. Dames Congreganisten (Bloe- mendaal ea.), f 6.50, Pater Augustijn. 2427 Aug. Mannen f 6.50, Pater van H. Hart. 2831 Aug. Vrouwen, gewone stand, f 6 50. Pater Canneliet. I— 4 Sept. St Ignatiusclub, Amsterdam, f 6.50, Pater Franciscaan. 58 Sept Meisjes Patronaten (Loosdui nen e.a.) f 6.50. Pater Montfortaan. 8— 11 Sept. Bond van R. K. Patronaten, Amsterdam f 6.50 Pater Capucjjn. II14 Sept. Vrouwen gewone stand f 6.50 Retr. Pater een Oosten rjjksch priester ten platte- i aan den heer Karl Seitz, burge meester van Weenen. (Vertaald uit „Der Frontkftmpfer”). U kent ze wel, die wagons met een gang langs de coupé’s, maar zonder schuifdeur voör iedere afzonderlijke afdeeling; de reizi gers in twee verschillende coupé’s zien el kaar niet, maar kunnen elkaar wel hooren praten. In zoo’n coupé zat ik te dutten, te dom melen, te doezelen, moederziel alleen. Maar er zjjn van die woorden die als een kanon schot op mjj werken: missionaris, schooieren (Zondagsche naam voor bedelen, vooral in BrahAnt) veul centen enz. „Ja, maar het is toch erg tegenwoordig. Er wordt zooveel geschooierd. Je bent geen dag veilig meer. En nu bedoel ik niet de gewone bedelaars die om een cent komen, maar al die Paters en Zusters en Missiona rissen en arme Pastoors die nieuwe kerken moeten bouwen. Je wordt er zeeziek van." „Nou ja, die menschen doen het toch ook niet voor zichzelf, 't Is toch allemaal voor het goede doel. En zeg nu maar niet dat ze er gemakkeljjk aan komen, ’t Zjjn allen ge studeerde menschen, die met hun kennis wa rempel nog wel op wat deftiger wjjze aan de kost hadden kunnen komen.” Mflu ooren stonden wjjd open. Alle slaap weg. Ik kreeg een zware bekoring om eens om het hoekje te kijken en mjjn aller vriendelijkste knikje, aan den laatsten spre ker te geven. Maar dat zou doodeljjk voor fcet gesprek zjjn geweest. „Ja, maar je wordt het toch zoetjesaan beu. Vroeger hoorde je daar toch zoo niet van.” „Jammer genoeg. Als er wat meer aan Missie-actie gedaan was, waren \ve nu met het bekeeringswerk een heil eind verder. En van vroeger gesproken: heel vroeger gaven onbee‘'ha.ar. ’beid, i.m tegenover den Pauze- lijk-n G-«*: i óen o.< IukwenschenJen vr.cn l dor K 'R te speler* Roe noemt men in h’“t gewone ven onder fa.soenljjke menschen, zulk «-er Ho tg? Maar ik wil u geen onrecht aando^n: mis schien is u bedoeld schrjjven rrfet onder de oogen gekomen. Een tweede vraag. De Nuntius .is toch een priester, zelfs een bissebop, nietwaar? Gewoonljjk plcgm gij en uwe partjjgenooten d< zen stan 1 met den vi r'u bteljjken naa^ va* „pd)x .1 aan te duiden. Gjj wordt met moede, pr-st.?r.« .ds/ „dui-teilii gen”, .■••.chelaars”, „vja.dcn I/t art-ib’s ,.bese' ‘’.*rrers van hat kipitJiis- me” uit te kram?n M - wjj nu aai .rnmn 'Jat uw taa’ werkelij i die van een m tu is, Uu< ie uitdrukking van twe overtuiging, bon is bet dan hbtmede in .'vercénstemmlng 'e bren ger;, na gjj u in 'e- ^ézelschap I» gee't van den Nji iius en an<ie;7 kerkeljjk hi igwaar- ilighu-'l-ckleeders’ %n dat óók pa> ar- I ei Ier jjanden Zoo ja-, wanretv b.ni.tP gij u i'au als proievt>r;ëi Wider in zulk slicht 'w heb’ ge wellkiit dit „<>f- uw a mbtsbetrek- r»'.ch gemakkeljk kunti-’n sm vcrontschul<,;gi''g. !i« bjj zulke offiZieele uitnoodigingen zoo ge- makkeljjk te Xinden te! Het schijnt echter, dat heer burgemeester «ch in dit/hiisterrjjk gezelschap opperbest thuis gevoelde! Vergeet u wellicht gaarne in zulke uiten, dat ge eigenlijk „proletariër” zjjt? Of/ieeft in het algemeen de titel ,.pa- slechts betrekking op de „mindere” te^jkheid, „die den heer burgemeester fer ontvangst of voor soupers kan invi- sn? Zjjn wellicht alleen de „zwartrok- sooals de eenvoudige groote-stad-ka- tns worden genoemd, zjjn alléén dezen J"i „volksverrader»", enz. die Pater Redemptorist. 14—17 Sept. Heeren Koorzangers Bond, afd. Bisdom Haarlem f 6.50, Canneliet. 20—23 Sept. Meisjes Middenstand, f 10.— Pater Dominicaan 2427 Sept. Dames Middenstand f 10. Pater Jezuiet. 29 Sept.—2 OcL Meisjes, gewone stand, f 6.50. Pater H H. Harten. 2—5 October Meisjes Congreganisten, f 6.50, Pater Franciscaan. 69 October Gezellen en andere jonge mannen f 6.50. Pater van H. Hart „St Petrus Canisins” Retraitenhuis te in gericht voor 81 Retraitanten. Men wordt in het Retraitenhuis verwacht te half 7 avonds. Zjj die van den tiein gebruik maken, rei zen ’t meest geschikt over Alkmaar naar Bergen (halte Oostdorp). Het meest aan te bevelen W gebruik té maken van de Auto bus die 17.40 van voor het station vertrekt, direct naar het Retraitenhuis. De Retraites worden 14.30 gesloten. Voor aanvragen en inlichtingen zich t« wenden tot Rector Fr. J. W. Hansen, TeleL 148, Postcheque en Giro 130562, Bergen (N.-H.) -- - V Heer Burgemeester, Verwonderd zult gjj u afvragen, wat een priester ten platten lande van u, den burge meester der hoofdstad wil. Ik wil opheldering nopens een gebeur tenis der laatste dagen, die geschikt is, hetzij den strijd, die niet alleen de hoofdstad doch ons heele Vaderland verscheurt te verminderen, hetzij uw persoon en karakter In een bedenkelijk licht te stellen. - Volgens een bericht in de „Reichspost” van Maandag 18 Febr. waart u, heer bur gemeester, Op Zoad*K ia V.k., digd b(j de offïcieele receptie in de 1 sche Nuntiatuur bjj gelegenheid van jaardag der kroning van onzen Heiligen Va der Pius XI. Gij waart dus de gast van den Apostoll- schen Nuntius. Ingevolge deze door u gestelde daad richt ik thans, in naam van allen, wien dit g' val interesseert en voor deze aangelegenheid knteresseeren zich vele Oostenrgkers, pries ters zoowel als leeken eenige vragen tot u, ‘<pdat uiogeljjke wanbegrippen vermeden kunnen /ruiden Waa om heeft u Cc invitatie aangenome-i? Z-'ker, gjj waart al» opper-bu’gemcesier der «tid genoodigd, die den Pauseljjken NunJus stellig buiten uw toedoen gast zrjjhi id verleent. Alleen, waa het n onbekend, da de H. Vader nog mau drie maanden geie.len, in een brief aan de Arts- M- ch >r> en BD'CO'ippen van Oostenrijk, uw party en uw stndsi estuur, tame'gk onver bloemd als iiL'fit.he vervolgers icr Kerk heef aangemerk*? voornamelijk betreffend-' de christelijke epv. e .ing der jeugd, nie docr uw<* party w >rdt vergdeld? En gg. heer bur gemeester. een der meest vooiaanstaando aanvaar .er-- an de leuzen dezer, in b’dótld pattseiijk rgven zóó gebrandmerkt»- pai’g; gezelscl:?p op? C fer” gebracht ingevolge kint» s. U had dj ntwgl en dooy vcrontschul»’:gi''g, !t«

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1928 | | pagina 14