STER-TABAK
K I
Allerlei.
n
GEMENGD NIEUWS.
Uit nn»n Oost
Sproeten komen vroeg in
het voorjaar, koop tijdig CBII DOt
Sprutol. Bij alle Drogisten.
LUCHTVAART
Staten Generaal.
E the nel de beste
1
Of denken B.
o
de
a
te
b?
aan
de
DANKBAARHEID.
Voor den meester-dichter Smulders was
vervolgens de zware taak weggelegd, al
deze lyriek te beantwoorden. Wat hem ech
ter wonderwel afging, getuige slechts den
aanhef:
Van Alkmaar, is gezegd, kwam eertijds de
g victorie,
Maar dichtkunst in den Raad.... dat is
thans Utrecht’s glorie.
Het luchtverkeer neemt dagelijks toe. Ne
derland zal door de lucht verbonden worden
met: Antwerpen, Baden-Baden. Bazel, Berlijn,
eze afstand
scpitterend
hqfcgte kan
Maar gekheid eens op zijde,
Waarom adressant langer doen lijden?
Imhers aan zijn beë wordt toch niet voldaan,
Of denken B. en W. rijmelaar, loop naar
de maan?
Mijnheer de president, wat gaan we Tn.
beginnen,
Zal poëzie voortaan het proza hier
verdringen?
Welk stout bestaan, juist nu, wijl alles
vRiagt om geld,
't Belastingfactorspook ons, vroede zielen,
kwelt!
DE KRAKATAU.
De Krakatau heeft, naar gisteren uit Ba
tavia gemeld werd, in het afgeloopen -etmaal
een dertigtal erupties te zien gegeven. Vier
maal werd er vuur in geconstateerd., Een
eruptie bereikte een hoogte van 240 Meter'
Er werden21 opwellingen waargenomen,
402 knallen en 41 maal gerommel gehoord,
terwijl 61 locale bevingen werden geregi
streerd.
Het ging bij mij beklijven.
Die boom, waardoor Van Campen klaagt,
Die mag niet worden doorgezaagd,
Maar moet per se daar blijven.
De heer Lustig vroeg daarop:
Als tweede kunstenaar zong de heer
Veen:
Mijnheer de raadspresident,
De dichtkunst van het college is ongekend,
Deez’ wijs van adreseeren is ons naar den zin
En uw antwoord kostelijk, van het eind
tot het begin.
Factor bepalen, nu voortaan op rjjm.
Dankbaar natuurlijk ook onze Jan Sjjm.
En hadden vriend Ploeg met z’n opcenten
gewacht,
De arbeidloozen hadden hem zeker een
ovatie gebracht!
’k Ga met 't advies geheel accoord,
’k Verspilde hier geen enkel woord,
Was daartoe thans geen reden?
Ik denk dat u wel duidelijk merkt
Dat dichtersvuur aanstekelijk werkt.
Het kon hier niet vermeden.
Ik las in rijm uw letterschrift
’t Stond voor mijn geest in steen gegrift.
Nadat ook hij op rijm zijn meening be
treffende het onderwerp ten beste had ge
geven, besloot hü ten slotte:
V^'woensdagavond is op de Oldenzaal-
scheweg bü Enschede, de 27-jarige gehuwde
voerman G. A. uit Oldenzaal tusschen den
auto van den heer Sch. uit’ Lonneker, waar
in iemand chauffeeren leerde, en een boom
bekneld geraakt en gedood.
De politie van Ruinen'heeft zekeren
G. G. gearresteerd, die in Pesse een koe uit
de weide stal en op de veemarkt te Zwolle
voor f 180 verkocht aan een Ruiner koop
man.
Op verzoek van den commissaris van
politie te Tilburg is in Den Haag aange
houden de chef der Electrolux te Tilburg,
ide f 1200 verduisterd moet hebben ten
nadeele van deje maatschappij.
De politie te Enschede heeft den café
houder L., verdacht van vrouwenhandel en
het geven van gelegenheid tot het plegen
van ontucht, gearresteerd.
Gisterochtend is G. B. uit Bolnes op
den Dordtschen straatweg te Rotterdam
onder een auto geraakt. Met een schedel
breuk is hjj naar het ziekenhuis aan den
Coolsingel vervoerd. Bij aankomst aldaar
bleek hij te zijn overleden.
Per auto van den Geneeskundigen
dienst is naar het Binnengasthuis te Am
sterdam vervoerd het lijk van een 35-jari-
gen man. die in een perceeli aan den Amsel
tengevolge van het uit elkaar springen van
een electrisch gedreven slijpmachine doode
lijk was getroffen.
Op een in aanbouw zijnde kerk aan den
Linnaeushof te Amsterdam is een 51-jarige
man door een losschietend voorwerp in den
rug getroffen en overleden.
Bij een auto-ongeluk te Geelong
(Australië) is kapitein Van Keulen van het
Nederlandsche s.s. „Alm kerk” om het leven
gekomen.
Brunswijk, Bremen, Breslau. Brussel,'Chaux
de Fonds, Cottbus, Danzig, Darmstadt. Dort
mund, Dresden, Dussehlorp, Erfurt, Essen/
Millheim, Frankfort/Main, Flensborg, Frei
burg. Genèvê, Gera, Görlitz. Góslar, Halle,
Hamburg, Hannover, Helsingfors, Karlsruhe,
Kassel. Kiel, Koblenz, Keulen. Koningsber
gen, Konstanz, Kopenhagen, Krefeld, Lau
sanne, Leipzig, Londen, Lübeck, Lyon, Maag
denburg, Malmö, Mannheim, Marienbad. Mar
seille, Moskgn, München, Ostende, Parijs,
Plauen. Praag, Reval, Riga, Stuttgart, Vil-
lingen, Weenen, Westerland. Zürich.
De eigen lijnen der K.L.M. in dit luchtnet
zjjn bekend:
Londen Rotterdam Amsterdam
Hamburg Scandinavië.
Parijs Brussel Rotterdam Amster
dam Hamburg Scandinavië.
Amsterdam Bremen Hamburg.
Amsterdam Rotterdam Brussel
Bazel Zürich.
Deels wordt in gemeenschap met andere
maatschappijen gevlogen, terwijl aansluiting
op de andere routes van het Europeesche
luchtnet kan worden verkregen. Gevlogen ki
lometers, passagiers-, post- en goederenver
voer, van alles mag belangrijke 4oeneming
verwacht worden.
Naast de gewone vliegdienstcn, die volgens
de dienstregelingen van de K. L. M. worden
uitgevoerd met een regelmatigheid, welke
de algemeene bewondering en waardeering in
binnen- en buitenland heeft gaande gemaakt
voert de maatschappij ook bijzondere vluch
ten uit. Deze worden taxrvluchten genoemd
en zjjn het vorige jaar ingezet door den Ame-
rikaanschen zakenman Mr. Van Lear Black,
die niet een gewoon verkeersvliegtuig van de
K. L. M., meestal van Londen uit, kris kras
over geheel Europa vloog, waarbij menig
maal, zopder tusschenlanding, afstanden van
1000 K.M. en méér afgelegd werden. Zijn rei
zen en trekken per K. L. M.-vliegtuig vond
zjjn hoogtepunt in de heiende retourvlucht
AmsterdamBatavia, waarbjj tusschen 15
Juni en 23 Juli 1927 ruim 31000 K.M. wer
den gevlogen. De heer Van Lear Black zette
ook dit jaar zjjn taxivluchten voort en heeft
intusschen school gemaakt. De bekende Bel
gische bankier Löwenstein voerde in 1928
reeds verscheidene groote vluchten met de
K. L. M. uit, in afwachting van de levering
van zijn eigen vliegtuig, dal bij de Fokker
fabriek in aanbouw was. Voor pleizierdoel-
einden, als Inchttoerieme, eir voor zakendoei-
eindea. hebben deze taxivluchten toenemende
beteekenis. Wie in een verwijderd liggende
i Bres-
■ld voor
maken.
De heer DOBBELMANN vestigt de aan
dacht van den minister op het district cirkel
van de Ooy. Erlecom en Duffel. Hij wijst
op de iTOodzakcljjkheid der verhooging van
den Coyscben landdijk en den Erlecomschen
dam «er voorkoming van overstroomlhg
van deze streek door de Waal.
De vergadering wordt verdaagd tot he
denochtend 11 uur.
'F 8pr. raakt' hier met ofnet alleen aan de
Christeljjk-Historischen. omdat men van
anti-revohitiunnaire zijde tot dusver met
betrekking tot de sociale paragraaf groote
omzichtigheid heeft in acht genomen.
En dan moet wosden gezegd, dat van
deze zijde volstrekt niets kan worden ver
wacht, dat aan eert toekomstige regeerinsf’
op de dóór spr. omschreven wijze steun
geeft voor een refreeringsnroerram. Zelfs de
zoo onnoozele sociale maatregel van de yer-
bindend-verklariner der collectieve arbeids
overeenkomst kan geen genade vinden in de
oogen van deze partij.
Daaruit volgt voor spr. met ijzeren conse
quentie. dat van een regeering. «Jie steunt
tegelükertod on de R. K. Rtaatsnartfi en op
de Christelük-Historischen treen sórake kan
zijn. Men«chen. om de toekomstige regee-
ring op de eerste nlaats te doen steunen on
partijen, die naast de onze, zii het dan ook
op misvormde wiize. den Christus in het
openbare leven belijden, zal men toch moe
ten toegeven, dat hier bot onmogeliike
wordt verlangd. Wii offeren de grootsche
gedachte, om van onze honderd-duizenden
arbeiders volwaardige burgers te maken,
wat voor het Christendom in dit land van
onberenkenbare waarde is. niet on aan een
bovendien zoo nroblematisch voordeel.
De gang van zaken in 1929.
Denkt men zich de zaken, zooals spr.
ze zich denkt, dan wil het spr. voorkomen,
dat de oplossing van 1929 toch zeer veel
van haar moeilijkheden verliest. Het is spr.
volkomen bekend, dat er na de verkiezingen
on vóór de kabinetsformatie voor benaalde
belangrijke staatkundige gelmurtenissen een
gordiin hangt. Maar als goed democraat acht
spr. het toch zijn taak, om evenals ver
schillende anderen thans reeds iets te zeg
gen over hetgeen achter dat gordijn behoort
te gebeuren. Indien de R. K. Staatsnartii.
aangenomen, dat zij er in slaagt om de soci
ale paragraaf behoorlijk on haar program te
brengen, met andere politieke partjjen. die
ook zulke paragrafen bezitten, een meer
derheid vormt, dan zal het aangewezen ziiti.
op welke partijen de regeering 19291933
«al moeten steunen. De formator van het
nieuwe kabinet zal dus weten, met welke
partjjen hij aanraking» zal moeten zoeken
voor de vorming van het regeeringsnro-
gram. Wij zullen dan zonder al te groote
bezwaren kunnen komen tot een parlemen
tair ministerie, dat niet steunt op een of
ander coalitie dit begrip hebl>e nu toch
afgedaan maar op een program, dat in
de Tweede Kamer een vaste meerderheid
vindt.
Van Garderen.
Men medlt uit Barneveld:
Uit dankbaarheid voor de aansluiting aan
den electrischen kabel, heeft de bevolking
van Garderen het dageljjksch bestuur van
deze gemeente» waaronder ook Garderen
behoort. Dinsdagavond een feestje bereid.
Men verzocht burgemeester en wethouders
op een versierden wagen plaats te nemen,
die een aantal jongelui door Garderen's
straten trokken, welke stoet door bijna de
geheele bevolking van het dorp werd ge
volgd.
EXECUTORIALE VERKOOP1NG.
In een klein perceel lan de Wilhelinina-
straat te Haarlem zou de inboedel van een
werklooze wegens belastingschuld verkocht
worden. Den deurwaarder en zijn helpers
werd slechts door het open raam toegang
verleend. Er was een stuk karton aange
bracht met het opschrift: „Wie hier koopt,
is mjsdadig”.
Het rapaljaansche raadslid Oversteegen
spoorde de vele nieuwsgierigen aan, niets te
koopen. Het gevolg was, dat voor verschei
dene artikelen, als stoelen en dergelijke
slechts 2 ct. tot een kwartje geboden werd.
Alleen een spiegel bracht f 4.op. Het slot
van het liedje was, dat de belastingdienst
voor den Staat zoo goed als alle artikelen
opkocht en toen was het bedrag (belasting
plus vervölgingskosten) van ongeveer f40
nog niet Wjj elkaar.’
Poljtie zorgde, dat de executoriale ver
koop zonder wanordelijkheden verliep.
EEN DRIFTIGE VERLOOFDE.
Dezer dagen ontstond in een woning aan
den Amstelveenschen weg te Nieuwer Am
stel twist tusschen een jongeman en zjjn
meisje over het feit, dat het door de ouders
van bet meisje beter werd geoordeeld, dat
de verhouding tusschen de jongelui werd
verbroken. Daarbjj wond de jongeman zich
zoodanig op, dat hjj een koffiepot van het
vuur nam en zjjn meisje naar het hoofd
wierp, tengevolge waarvan laatstgenoemde
ernstige brandwonden bekwam. Na het vol
voeren van zjjn daad nam de hardhandige
verloofde de beenen door de keukendeur.
Hjj had het echter zoodanig op zjjn zenu
wen, dat hjj pardoes in een achter de woning
gelegen diepe sloot liep. Vóór men was toe
gesneld, had hjj echter kans gezien zich op
het droge te werken en verdween over de
spoorljjn in den Buitendjjkschen Buitenvel-
dertschen Polder. Voor den jongenman zal
dit muisje vermoedeljjk nog een snaartje
hebben.
AAN WIEN BEHüDRT DE RIJST?
De Zaandamsche politie heeft op vermoe
den van - diefstal een partjj van 800 K.G.
rjjsC in beslag genomen. De rijst is tjjdens
het vertrek uit de Taandamsche haven van
het stoomschip Baron Tweedmouth door een
der opvarenden, buitengaats, aan een vlet-
terman overgedaan. Deze .stelt zien op het
standpunt, dat de opvarende gerechtigd
was de rjjst te verkoopen, daar de partjj als
opveegsel was te beschouwen. De eigenaar
van de lading, de naaml. venn. M. I. C. O„
maakt aanspraak op de rjjst, omdat de balen
een^aecl v?n de lading uitmaken.
Het onderzoek van de politie wordt in niet,
geringe mate bemoeilijkt, doordat het schip
naar Cardiff is opgestoomd.
OPLICHTING.
Bjj den heer S. te Velsen, lid van den
kerkeraad der Evang. Luth. gemeente
Beverwijk, vervoegde zich dezer dagen een
persoon, die zeide gestuurd te zjjn door den
heer M., eveneens kerkeraadslid van genoem
de gemeente en die opdracht zou gegeven
hebben, om aan brenger van het briefje
reisgeld te geven naar Arnhem.
De heer S. gaf het geld niet, waarop de
bedoelde persoon naar den heer M. ging
en een briefje af gaf, waarin de heer S.
opdracht gaf het benoodigde reisgeld te be
talen. De heer M. gaf echter ook het geld
niet en later bjpek. dat de heer S. het briefje
niet geschreven had.
Wegens poging tot oplichting zal de man
Vervolgd worden.
UTRECHT’S RAAD DICHT.
De Stichtsche vroedschap heeft zich om
gevormd tot een kring van.dichters.
Er zou een beslissing moeten vallen over
een zeer lyrisch vraagstuk: het vellen van
een boom, die hinderljjk zou zjjn voor een
bewoner in de Bankstraat. Dit verzoek had
de bterokkene, zooals wij reeds eerde
Eindelijk besloot dr. Fockema Andreae
met dit slotrefrein:
Verlangt nu iemand nog het woord?
Zoo neen, gaat ieder met ons voorstel dan,
accoord?
Zoo ja, dan is dit constateer ik thans
aldus besloten.
En, naar ’k hoop, heeft niemand zich
Aan dit lyrisch intermezzo gestooten.
Ik heb hier, en tijdens het debat,
Een en ander op ’t papier geklad.
En, zonder dat ik heb zitten suffen.
Zie 'k geen kans de dichters te overbluffen.
Zjj hebben thuis, en na gezet studeeren.
Hun gedichten voor vrouwlief kunnen
declameeren.
Ik sta er voor, zóó. plompverloren
En ben niet als dichter uitverkoren.
HET LUCHTVERKEER.
Met den zomerdienst 1928 heeft Me Konink
lijke Luchtvaart Maatschappij haar negende
bed rjjfs jaar ingezet, het feit, dpt zij hiermede
de oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld
is, zou geen bjjzondere reden lot trots geven,
ware het niet, dat de K.L.M. zich haar rjjke
ervaring ten nutte heeft weten te maken en
ons land meer en meer uitgroeit tot oen
machtig en onontbeerlijk knooppunt iu het
groote Europeesche luchtverkeer. Haar
voortyarend streygn dikwjjls, zooals met
alle nieuwe vormen, tegen twjjfel een ontken
ning in heeft Nederland met zjjn luchtha-
v£ns Schiphol bij Amsterdam en Waalhaven
bjj Rotterdam, tot een centrum gemaakt van
steeds groeiende beteekenis in het internatio-
nale luchtnet. Reeds voorzien de diensten
der K.L.M. en de diensten der met haar sa
menwerkende buitenlandsche maatschappijen
in een dringende behoefte aan groot snelver
keer. En het verschjjnsel is aldus, dat het ver
keersvliegtuig hoe langer hqe meer reizigers
over groote afstanden trekt. Het kan niet
anders, omdat de tjjdwinst zoo reusachtig is
en de Fokker-verkeersvliegtuigen der K.L.M.
steeds geriefelijker ingericht worden. Enkele
voorbeelden ten opzichte van het eerste punt:
tijdwinst.
Een reis naar Scandinavië was vroeger een
heel ding. Van Londen per boot en trein via
Amsterdam—HamburgKopenhagen naar
Malmö, duurt ook thans nog 36 uur, waarbjj
reiziger óf twee dagen en één nacht óf
twee nachten en één dag moet reizen. Van
Parjjs naar Malmö 30 uur. Per K.L.M.-vlieg-
tuig wordt van Londen en Parijs langs ge
noemde route Zweden (Malmö) in 9 uur be
reikt! En op denzelfden dag!
Wat het tweede punt:’toenemend gerief be
treft, moet l^wezen worden op het belang
rijke feit, dat dit jaar aan de luchtvloot der
K.L.M. zes verkeersvliegtuigen van 'n nieuw
en verbeterd type worden toegevoegd, na
melijk de twee motorige Fokker F VIII, om
op de K.L.M. lucMljjnen naar Londen, Parijs
en Kopenhagen in dienst te worden gesteld.
Met deze vliegtuigen is inderdaad een zeer
groote vooruitgang bereikt. De cabino biedt
ruim plaats voor 15 passagiers, die allen een
goed uitzicht hebben door ramen van zeer
groote afmetingen. Elk raam is zakkend uit
gevoerd en kan door een eenvoudigen knop
tot op elke gewenschte hoogte worden ge
opend. De stoelen zijn van gewijzigden vorm
en verzekeren een rustige eir gemakkeljjke
zitplaats. De wanden zjjn uitgevoerd in een
mahoniehouten betimmering, terwjjl het pla
fond met dikke stof is bekleed, ten einde het
geluid- van de motoren zoovéél mogelijk te
dempen. Zooals op alle vliegtuigen van de
K.L.M. zijn ook in deze machines toilets aan
wezig. Het ruim voor bagage en goederen is
van zeer groote afmeaingen.
De aanwezigheid van twee motoren biedt
verschillende voordeelen. Doordat de moto
ren buiten den romp liggen, is de cabine van
dit vliegtuig veel rustiger, terwjjl de snel
heid is toegenomen tot gemiddeld 170 K.M.
per uur. Tenslotte waarborgt de dubbele be
manning een groetero zekerheid in de bestu
ring, de navigatie en de bediening der draad-
looze telefonie. Het nuttige laadvermogen
van deze vliegtuigen Is ongeveer 1300 K.G.
De geheele luchtvloot der K.L.M. bestaat uit
Fokkerverkeeravliegtuigen en de voortreffe
lijke F VHI-machine bewees opnieuw, dat
onze wereldberoemde landgenoot de vol-
maakste vliegtuigen ter wereld bouwt!
plaatsing J meldden, op rjjm bjj B. en W. ingediend
n“" 1 B en W. bleken door deze lyrische ontboe
zeming van den adressant zóó getroffen,
dat zjj naar men zich herinnert een
pfte-advies lieten opstellen, waarin even
eens in bloemrjjke taal een afwjjzende be
schikking werd voorgesteld.
Gistermiddag echter heeft de gemeente
raad, tot verrassing en verwondering der
publieke tribune, deze rijmelarij een Uur
lang voortgezet. De heer Frjjda besteeg als
eerste dichter den Olympus tot het voor
dragen van o.m. onderstaande verzen:
EEN BOEK TER NAGEDACHTENIS VAN
CHRIS JANSEN.
De Ned. R. K. Middenstandsbond is voor
nemens, teneinde de nagedachtenis van den
heer Chris Jansen in eere te houden, bjj de
tallooze vrienden, die hjj binnen en buiten
ons bisdom telde, een boekwerk Mt te ge
ven, waarin een aantal hem bjjzonder karak-
teriseerende artikelen, interviews, „snel-*
kiekjes”, en andere stdkken van zjjn hand
zullen worden bewaard, terwjjl voorin een
korte levensbeschrijving met portret «al
worden opgenomen.
Het wil bet Hoofdbestuur voorkomen, dat
de dankbaarheid voor al hetgeen de over
ledene voor den katholieken middenstand
heeft gedaan, niet beter tot haar recht kan
komen, dan wanneer allen met kracht mede
werken, om het door zjjn initiatief opge
bouwde in stand te houden én uit te brei
den. Deze bloemlezing uit zjjn werk zal daar
toe een bljjvende aansporing vormen.
Men stelt zich voor, het werk uit te voe-
‘ren op mooi papier in duideljjken druk, op
ongeveer 160 pagina’s flink 8° formaat.
- EERSTE KAMER.
Vergadering van Donderdag,
Voortgezet wordt de behandeling van
begroeting van waterstaat.
De heer DE MURALT dringt aan op on-,
gedaanmaking van de beperking van den
Zondagsdienst in Zeeuwsch Vlaanderen,
waardoor het verkeer naar België wordt be
vorderd. Aan de intrekking van de auto
busvergunningen in Zeeland moet de kroon
haar ^edkeuring onthouden. Ten slotte
wenscht spr. een spoedig uitvoeren van het
Twente-Rjjn kanaal.
De heer MOLTMAKER dringt aan op me-
dezeggingschap in de bedrijfsleiding der
spoorwegen. Spr. dringt aan op verminde
ring van het aantal werkuren voor perso
neel der electrische treinen en op verbete
ring van de rusttijden van -het geheele
spoorwegpersoneel.
Verder wenscht spr. spoedig verbetering
der salarissen van het personeel en herzie
ning der classificatie van de gemeenten,
waardoor aan de achteruitstelling van het
personeel een einde wordt gemaakt.
Hjj bepleit voorts tegemoetkoming
de stakers yan 1903, uitbreiding van
concentratie van tramwegen tot het heele
land pensioenregeling voor het personeel
van intercommunale tramwegen, gunstige
regeling voor het personeel van Van Gend
en Loos bjj den overgang naar de A.T.O. en
onderzoek naar het vraagstuk van de aan
stelling van Aziatisch personeel op de
koopvaardijvloot.
De beer KOSTER bepleit Verlaging van
de spoortarieven voor Limburgsche mjjnen.
Hij becritiseert het dure beheer van het mo
nopolistisch spoorwegbedrijf, dat hoop» ta
rieven veroorzaakt, en acht de eenzjjdigV
tariefsbepaling door de spoorwegen onjuist.
Spr. vraagt, of de minister niet thans
zou willen verklaren, dat er geen bezwaar
bestaat tegen het toezeggen van een om-
roepvergunning aan de Liberale Staatspar
ty? I
De heer ARNTZ sluit zich aan bjj het be
toog van den heer de Muralt inzake de on-
bew sftikte overwegen en bjj den wensch
van den heer Moltmaker om iets te doen
voor slachtoffers van 1903.
De heer JANSSEN geeft den minister den
raad om bij de beslissing op béroepen in
zake autobusdiensten rekening te houden
met de beslissing van Gedeputeerde Staten,
die de nlaafseljjke toestanden het best ken-
nen.
De heer LINDEYER vraagt om
van een misthoorn in de haven van
kens en verlaging van het opslaggel
schepen die van die haven gebruik
Europeesche stad b.v. een onmiddelljjk be
zoek aan familie, tentoonstellingen of jaar
beurzen heeft te brengen of een persoonlijke
bespreking van groot zakeljjk gewicht
wenscht te voeren, vindt de K. L. M. be
reid tot onmiddelljjjre aanvaarding van de
reie. De kosten zijn niet hoog gesteld. Een
voorwaarde is slechts de aanwezigheid van
een goed landingsterrein. Meer dan zestig
bijzondere vluchten heeft de'K. L. M. in 1927
urtgevoerd.
Over de toemende beteekenis van het snel
le luchtverkeer voor onze nationale welvaart
thans nog een enkel woord. Het bereiken pei
vliegtuig van de groote Europeesche centra,
binnen enkele uren, heeft voor vele Neder-
landsche producenten nieuwe mogelijkheden
geopend. Is voor sommigen het vlugge, ge
makkeljjke overbrengen van hun goederen
naar plaatsen, waar voorraden tjjdig aange
vuld moeten worden of plotselinge behoeften
zjjn ontstaan, reeds een belangrijk voordeel
in den uitvoer van hunne voortbrengselen,
voor anderen hefet het luchtverkeer markten
in Europa geopend, welke vroeger door te
langdurige treinreis onbereikbaar waren.
Men denke aan vervoer van snjjbloemen,
verse he vruchten, fijne groenten enz. in
In 1927 vervoerde de K. L. M. 130.000 K.G.
bloemen door de lucht, tegdn 50.000 K.G. in
1926! Wat dit ook voor onze ondernemende
kweekers en exporteurs beteekent, laat zich
denken-. En dit allee is slechts een begin.
De K. L. M. met haar uitgebieide organisatie
haar vermaarde Fokkervliegtuigen, haar kun
dig en geschoold personeel^ haar vaste en
doelbewuste leiding, staat, op haar post. Maar
het is het Nederlandsche volk zelf, dat in
staat is toeneming van het luchtverkeer te
bevorderen en de K. L. M. te helpen hand
haven aan de spits van het Europeesche
luchtverkeer. Daartoe helpe een ieder!
Men make van het reizen per vliegtuig
gewoonte!
Men verzonde zjjn goederen zjjn brief- en
pakketpost per vliegtuig-K. L. M.!
Men geve orders om goederen uit het bui
tenland per K.’L. M.-dienet te ontvangen!
Algemeene denken voor Passagiers.
Bjjzondere kleeding is niet noódig. De ca
bines geven volkomen beschutting tegen het
weer, terwjjl de vliegtuigen des winters van
verwarming zijn voorzien.
De passagiers kunnen zich vrjj in het vlieg
tuig bewegen en ongestoord van plaats ver
wisselen. Dit heeft niet den minsten invloed
op het gedrag van het vliegtuig. Het is ech
ter gewenscht, dat de passagiers, gedurende
liet vertrek en de landing, op hun plaats
bljjven.
De machine vertrekt, nadat de motor-
hebben proefgedraaid. Het vliegtuig rolt eers
langzaam naar de plaats van vertrek, ten
einde tegen den wind in wog te vliegen. N>
ongeveer 150 Meter rollen verheft de in,"
chine zich bijna onmerkbaar in de lucht. G<
durende het rollen over den grond is het
gewenscht de venetéfs"groten- te houden, in
de lucht kunnen deze naar wensch geopend
worden. Goede ventilatie is aan te bevelen.
Door den grooten afstand, waarop men
zich van de aardsche voorwerpen beweegt
krijgt men den indruk, dat men slechts lang
zaam vooruit komt hoewel de vliegsnelhedd
ongeveer 160 K.M. per uur ie. De:
is ook de oorzaak, dat men een
uitzicht, verkrijgt. Op 1000 Meter 1
men bjj helder weer afstanden van meer dan
J50 K.M overzien. Niettegenstaande de
hoogte, waarop het vliegtuig zich voortbe
weegt, gemiddeld 4Ö0 Meter, zjjn kleine ob
jecten. als huizen treinen en booten steeds
duidelijk zichtbaar. Vanuit de lucht* strekt
schakeeringen van kleuren, uit.
Interessant is het de route te volgen en te
vergelijken met den bodem. (Luchtroute-kaar.
tjes zjjn gratis verkrijgbaar op de passage
bureaux en vliegvelden).
Soms komt het voor, dat de lucht-door on
gelijkmatige verwarming der zon of bjj ster
ken wind onrustig is. Het vliegtuig maakt
dan plotselinge kleine verticale bewegingen,
waacaan men echter spoedig went en welke
no<>if gevaarlijk zjjn. (Bjj zwaren storm kar-
veifig worden gevlogen). In bochten helt het
geheele vliegtuig naar do binnenzijde over.
De passagiers bljjven echter recht op hun zit
plaats en het onaangename gevoel, dat men
in automobielen heeft, waarbij men naar de
buitenkant van de bocht wordt gedrukt, ont
breekt hier geheel. Indieu men de oogen zou
sluiten zou men niet kunnen merken, dat
een bocht gevlogen wordt. Afschrik om naar
omlaag te kjjken. zooals bjjna iedereen dit
ondervindt op een toren, is hier ten eenen-
male uitgesloten. Duizeligheid komt niet
voor, doordat men geen diepte-indruk ver
krijgt, daar er geen contact met den grond
is.
Bjj het dalen aan de eindpunten wordt de
motor zeer in toeren geminderd en gaat hel
vliegtuig in zweeftocht omlaag voor de
meesten het schoonste deel ?an de vlucht.
De vliegtuigen zjjn dusdanig gebouwd, dat
zjj bjj stopgezetten motor langzaam omlaag
zweven, waarbjj voor elke 100 M. hoogtever-
lies een horizontale afstand van ongeveer
800 M. kan worden afgelegd.
Er is geen enkel vervoermiddel waarbjj
de snelheid van den wind een dergeljjk groo
ten invloed uitoefend-op de snelheid waar-