STER-TABAK K I Allerlei. n GEMENGD NIEUWS. Uit nn»n Oost Sproeten komen vroeg in het voorjaar, koop tijdig CBII DOt Sprutol. Bij alle Drogisten. LUCHTVAART Staten Generaal. E the nel de beste 1 Of denken B. o de a te b? aan de DANKBAARHEID. Voor den meester-dichter Smulders was vervolgens de zware taak weggelegd, al deze lyriek te beantwoorden. Wat hem ech ter wonderwel afging, getuige slechts den aanhef: Van Alkmaar, is gezegd, kwam eertijds de g victorie, Maar dichtkunst in den Raad.... dat is thans Utrecht’s glorie. Het luchtverkeer neemt dagelijks toe. Ne derland zal door de lucht verbonden worden met: Antwerpen, Baden-Baden. Bazel, Berlijn, eze afstand scpitterend hqfcgte kan Maar gekheid eens op zijde, Waarom adressant langer doen lijden? Imhers aan zijn beë wordt toch niet voldaan, Of denken B. en W. rijmelaar, loop naar de maan? Mijnheer de president, wat gaan we Tn. beginnen, Zal poëzie voortaan het proza hier verdringen? Welk stout bestaan, juist nu, wijl alles vRiagt om geld, 't Belastingfactorspook ons, vroede zielen, kwelt! DE KRAKATAU. De Krakatau heeft, naar gisteren uit Ba tavia gemeld werd, in het afgeloopen -etmaal een dertigtal erupties te zien gegeven. Vier maal werd er vuur in geconstateerd., Een eruptie bereikte een hoogte van 240 Meter' Er werden21 opwellingen waargenomen, 402 knallen en 41 maal gerommel gehoord, terwijl 61 locale bevingen werden geregi streerd. Het ging bij mij beklijven. Die boom, waardoor Van Campen klaagt, Die mag niet worden doorgezaagd, Maar moet per se daar blijven. De heer Lustig vroeg daarop: Als tweede kunstenaar zong de heer Veen: Mijnheer de raadspresident, De dichtkunst van het college is ongekend, Deez’ wijs van adreseeren is ons naar den zin En uw antwoord kostelijk, van het eind tot het begin. Factor bepalen, nu voortaan op rjjm. Dankbaar natuurlijk ook onze Jan Sjjm. En hadden vriend Ploeg met z’n opcenten gewacht, De arbeidloozen hadden hem zeker een ovatie gebracht! ’k Ga met 't advies geheel accoord, ’k Verspilde hier geen enkel woord, Was daartoe thans geen reden? Ik denk dat u wel duidelijk merkt Dat dichtersvuur aanstekelijk werkt. Het kon hier niet vermeden. Ik las in rijm uw letterschrift ’t Stond voor mijn geest in steen gegrift. Nadat ook hij op rijm zijn meening be treffende het onderwerp ten beste had ge geven, besloot hü ten slotte: V^'woensdagavond is op de Oldenzaal- scheweg bü Enschede, de 27-jarige gehuwde voerman G. A. uit Oldenzaal tusschen den auto van den heer Sch. uit’ Lonneker, waar in iemand chauffeeren leerde, en een boom bekneld geraakt en gedood. De politie van Ruinen'heeft zekeren G. G. gearresteerd, die in Pesse een koe uit de weide stal en op de veemarkt te Zwolle voor f 180 verkocht aan een Ruiner koop man. Op verzoek van den commissaris van politie te Tilburg is in Den Haag aange houden de chef der Electrolux te Tilburg, ide f 1200 verduisterd moet hebben ten nadeele van deje maatschappij. De politie te Enschede heeft den café houder L., verdacht van vrouwenhandel en het geven van gelegenheid tot het plegen van ontucht, gearresteerd. Gisterochtend is G. B. uit Bolnes op den Dordtschen straatweg te Rotterdam onder een auto geraakt. Met een schedel breuk is hjj naar het ziekenhuis aan den Coolsingel vervoerd. Bij aankomst aldaar bleek hij te zijn overleden. Per auto van den Geneeskundigen dienst is naar het Binnengasthuis te Am sterdam vervoerd het lijk van een 35-jari- gen man. die in een perceeli aan den Amsel tengevolge van het uit elkaar springen van een electrisch gedreven slijpmachine doode lijk was getroffen. Op een in aanbouw zijnde kerk aan den Linnaeushof te Amsterdam is een 51-jarige man door een losschietend voorwerp in den rug getroffen en overleden. Bij een auto-ongeluk te Geelong (Australië) is kapitein Van Keulen van het Nederlandsche s.s. „Alm kerk” om het leven gekomen. Brunswijk, Bremen, Breslau. Brussel,'Chaux de Fonds, Cottbus, Danzig, Darmstadt. Dort mund, Dresden, Dussehlorp, Erfurt, Essen/ Millheim, Frankfort/Main, Flensborg, Frei burg. Genèvê, Gera, Görlitz. Góslar, Halle, Hamburg, Hannover, Helsingfors, Karlsruhe, Kassel. Kiel, Koblenz, Keulen. Koningsber gen, Konstanz, Kopenhagen, Krefeld, Lau sanne, Leipzig, Londen, Lübeck, Lyon, Maag denburg, Malmö, Mannheim, Marienbad. Mar seille, Moskgn, München, Ostende, Parijs, Plauen. Praag, Reval, Riga, Stuttgart, Vil- lingen, Weenen, Westerland. Zürich. De eigen lijnen der K.L.M. in dit luchtnet zjjn bekend: Londen Rotterdam Amsterdam Hamburg Scandinavië. Parijs Brussel Rotterdam Amster dam Hamburg Scandinavië. Amsterdam Bremen Hamburg. Amsterdam Rotterdam Brussel Bazel Zürich. Deels wordt in gemeenschap met andere maatschappijen gevlogen, terwijl aansluiting op de andere routes van het Europeesche luchtnet kan worden verkregen. Gevlogen ki lometers, passagiers-, post- en goederenver voer, van alles mag belangrijke 4oeneming verwacht worden. Naast de gewone vliegdienstcn, die volgens de dienstregelingen van de K. L. M. worden uitgevoerd met een regelmatigheid, welke de algemeene bewondering en waardeering in binnen- en buitenland heeft gaande gemaakt voert de maatschappij ook bijzondere vluch ten uit. Deze worden taxrvluchten genoemd en zjjn het vorige jaar ingezet door den Ame- rikaanschen zakenman Mr. Van Lear Black, die niet een gewoon verkeersvliegtuig van de K. L. M., meestal van Londen uit, kris kras over geheel Europa vloog, waarbij menig maal, zopder tusschenlanding, afstanden van 1000 K.M. en méér afgelegd werden. Zijn rei zen en trekken per K. L. M.-vliegtuig vond zjjn hoogtepunt in de heiende retourvlucht AmsterdamBatavia, waarbjj tusschen 15 Juni en 23 Juli 1927 ruim 31000 K.M. wer den gevlogen. De heer Van Lear Black zette ook dit jaar zjjn taxivluchten voort en heeft intusschen school gemaakt. De bekende Bel gische bankier Löwenstein voerde in 1928 reeds verscheidene groote vluchten met de K. L. M. uit, in afwachting van de levering van zijn eigen vliegtuig, dal bij de Fokker fabriek in aanbouw was. Voor pleizierdoel- einden, als Inchttoerieme, eir voor zakendoei- eindea. hebben deze taxivluchten toenemende beteekenis. Wie in een verwijderd liggende i Bres- ■ld voor maken. De heer DOBBELMANN vestigt de aan dacht van den minister op het district cirkel van de Ooy. Erlecom en Duffel. Hij wijst op de iTOodzakcljjkheid der verhooging van den Coyscben landdijk en den Erlecomschen dam «er voorkoming van overstroomlhg van deze streek door de Waal. De vergadering wordt verdaagd tot he denochtend 11 uur. 'F 8pr. raakt' hier met ofnet alleen aan de Christeljjk-Historischen. omdat men van anti-revohitiunnaire zijde tot dusver met betrekking tot de sociale paragraaf groote omzichtigheid heeft in acht genomen. En dan moet wosden gezegd, dat van deze zijde volstrekt niets kan worden ver wacht, dat aan eert toekomstige regeerinsf’ op de dóór spr. omschreven wijze steun geeft voor een refreeringsnroerram. Zelfs de zoo onnoozele sociale maatregel van de yer- bindend-verklariner der collectieve arbeids overeenkomst kan geen genade vinden in de oogen van deze partij. Daaruit volgt voor spr. met ijzeren conse quentie. dat van een regeering. «Jie steunt tegelükertod on de R. K. Rtaatsnartfi en op de Christelük-Historischen treen sórake kan zijn. Men«chen. om de toekomstige regee- ring op de eerste nlaats te doen steunen on partijen, die naast de onze, zii het dan ook op misvormde wiize. den Christus in het openbare leven belijden, zal men toch moe ten toegeven, dat hier bot onmogeliike wordt verlangd. Wii offeren de grootsche gedachte, om van onze honderd-duizenden arbeiders volwaardige burgers te maken, wat voor het Christendom in dit land van onberenkenbare waarde is. niet on aan een bovendien zoo nroblematisch voordeel. De gang van zaken in 1929. Denkt men zich de zaken, zooals spr. ze zich denkt, dan wil het spr. voorkomen, dat de oplossing van 1929 toch zeer veel van haar moeilijkheden verliest. Het is spr. volkomen bekend, dat er na de verkiezingen on vóór de kabinetsformatie voor benaalde belangrijke staatkundige gelmurtenissen een gordiin hangt. Maar als goed democraat acht spr. het toch zijn taak, om evenals ver schillende anderen thans reeds iets te zeg gen over hetgeen achter dat gordijn behoort te gebeuren. Indien de R. K. Staatsnartii. aangenomen, dat zij er in slaagt om de soci ale paragraaf behoorlijk on haar program te brengen, met andere politieke partjjen. die ook zulke paragrafen bezitten, een meer derheid vormt, dan zal het aangewezen ziiti. op welke partijen de regeering 19291933 «al moeten steunen. De formator van het nieuwe kabinet zal dus weten, met welke partjjen hij aanraking» zal moeten zoeken voor de vorming van het regeeringsnro- gram. Wij zullen dan zonder al te groote bezwaren kunnen komen tot een parlemen tair ministerie, dat niet steunt op een of ander coalitie dit begrip hebl>e nu toch afgedaan maar op een program, dat in de Tweede Kamer een vaste meerderheid vindt. Van Garderen. Men medlt uit Barneveld: Uit dankbaarheid voor de aansluiting aan den electrischen kabel, heeft de bevolking van Garderen het dageljjksch bestuur van deze gemeente» waaronder ook Garderen behoort. Dinsdagavond een feestje bereid. Men verzocht burgemeester en wethouders op een versierden wagen plaats te nemen, die een aantal jongelui door Garderen's straten trokken, welke stoet door bijna de geheele bevolking van het dorp werd ge volgd. EXECUTORIALE VERKOOP1NG. In een klein perceel lan de Wilhelinina- straat te Haarlem zou de inboedel van een werklooze wegens belastingschuld verkocht worden. Den deurwaarder en zijn helpers werd slechts door het open raam toegang verleend. Er was een stuk karton aange bracht met het opschrift: „Wie hier koopt, is mjsdadig”. Het rapaljaansche raadslid Oversteegen spoorde de vele nieuwsgierigen aan, niets te koopen. Het gevolg was, dat voor verschei dene artikelen, als stoelen en dergelijke slechts 2 ct. tot een kwartje geboden werd. Alleen een spiegel bracht f 4.op. Het slot van het liedje was, dat de belastingdienst voor den Staat zoo goed als alle artikelen opkocht en toen was het bedrag (belasting plus vervölgingskosten) van ongeveer f40 nog niet Wjj elkaar.’ Poljtie zorgde, dat de executoriale ver koop zonder wanordelijkheden verliep. EEN DRIFTIGE VERLOOFDE. Dezer dagen ontstond in een woning aan den Amstelveenschen weg te Nieuwer Am stel twist tusschen een jongeman en zjjn meisje over het feit, dat het door de ouders van bet meisje beter werd geoordeeld, dat de verhouding tusschen de jongelui werd verbroken. Daarbjj wond de jongeman zich zoodanig op, dat hjj een koffiepot van het vuur nam en zjjn meisje naar het hoofd wierp, tengevolge waarvan laatstgenoemde ernstige brandwonden bekwam. Na het vol voeren van zjjn daad nam de hardhandige verloofde de beenen door de keukendeur. Hjj had het echter zoodanig op zjjn zenu wen, dat hjj pardoes in een achter de woning gelegen diepe sloot liep. Vóór men was toe gesneld, had hjj echter kans gezien zich op het droge te werken en verdween over de spoorljjn in den Buitendjjkschen Buitenvel- dertschen Polder. Voor den jongenman zal dit muisje vermoedeljjk nog een snaartje hebben. AAN WIEN BEHüDRT DE RIJST? De Zaandamsche politie heeft op vermoe den van - diefstal een partjj van 800 K.G. rjjsC in beslag genomen. De rijst is tjjdens het vertrek uit de Taandamsche haven van het stoomschip Baron Tweedmouth door een der opvarenden, buitengaats, aan een vlet- terman overgedaan. Deze .stelt zien op het standpunt, dat de opvarende gerechtigd was de rjjst te verkoopen, daar de partjj als opveegsel was te beschouwen. De eigenaar van de lading, de naaml. venn. M. I. C. O„ maakt aanspraak op de rjjst, omdat de balen een^aecl v?n de lading uitmaken. Het onderzoek van de politie wordt in niet, geringe mate bemoeilijkt, doordat het schip naar Cardiff is opgestoomd. OPLICHTING. Bjj den heer S. te Velsen, lid van den kerkeraad der Evang. Luth. gemeente Beverwijk, vervoegde zich dezer dagen een persoon, die zeide gestuurd te zjjn door den heer M., eveneens kerkeraadslid van genoem de gemeente en die opdracht zou gegeven hebben, om aan brenger van het briefje reisgeld te geven naar Arnhem. De heer S. gaf het geld niet, waarop de bedoelde persoon naar den heer M. ging en een briefje af gaf, waarin de heer S. opdracht gaf het benoodigde reisgeld te be talen. De heer M. gaf echter ook het geld niet en later bjpek. dat de heer S. het briefje niet geschreven had. Wegens poging tot oplichting zal de man Vervolgd worden. UTRECHT’S RAAD DICHT. De Stichtsche vroedschap heeft zich om gevormd tot een kring van.dichters. Er zou een beslissing moeten vallen over een zeer lyrisch vraagstuk: het vellen van een boom, die hinderljjk zou zjjn voor een bewoner in de Bankstraat. Dit verzoek had de bterokkene, zooals wij reeds eerde Eindelijk besloot dr. Fockema Andreae met dit slotrefrein: Verlangt nu iemand nog het woord? Zoo neen, gaat ieder met ons voorstel dan, accoord? Zoo ja, dan is dit constateer ik thans aldus besloten. En, naar ’k hoop, heeft niemand zich Aan dit lyrisch intermezzo gestooten. Ik heb hier, en tijdens het debat, Een en ander op ’t papier geklad. En, zonder dat ik heb zitten suffen. Zie 'k geen kans de dichters te overbluffen. Zjj hebben thuis, en na gezet studeeren. Hun gedichten voor vrouwlief kunnen declameeren. Ik sta er voor, zóó. plompverloren En ben niet als dichter uitverkoren. HET LUCHTVERKEER. Met den zomerdienst 1928 heeft Me Konink lijke Luchtvaart Maatschappij haar negende bed rjjfs jaar ingezet, het feit, dpt zij hiermede de oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld is, zou geen bjjzondere reden lot trots geven, ware het niet, dat de K.L.M. zich haar rjjke ervaring ten nutte heeft weten te maken en ons land meer en meer uitgroeit tot oen machtig en onontbeerlijk knooppunt iu het groote Europeesche luchtverkeer. Haar voortyarend streygn dikwjjls, zooals met alle nieuwe vormen, tegen twjjfel een ontken ning in heeft Nederland met zjjn luchtha- v£ns Schiphol bij Amsterdam en Waalhaven bjj Rotterdam, tot een centrum gemaakt van steeds groeiende beteekenis in het internatio- nale luchtnet. Reeds voorzien de diensten der K.L.M. en de diensten der met haar sa menwerkende buitenlandsche maatschappijen in een dringende behoefte aan groot snelver keer. En het verschjjnsel is aldus, dat het ver keersvliegtuig hoe langer hqe meer reizigers over groote afstanden trekt. Het kan niet anders, omdat de tjjdwinst zoo reusachtig is en de Fokker-verkeersvliegtuigen der K.L.M. steeds geriefelijker ingericht worden. Enkele voorbeelden ten opzichte van het eerste punt: tijdwinst. Een reis naar Scandinavië was vroeger een heel ding. Van Londen per boot en trein via Amsterdam—HamburgKopenhagen naar Malmö, duurt ook thans nog 36 uur, waarbjj reiziger óf twee dagen en één nacht óf twee nachten en één dag moet reizen. Van Parjjs naar Malmö 30 uur. Per K.L.M.-vlieg- tuig wordt van Londen en Parijs langs ge noemde route Zweden (Malmö) in 9 uur be reikt! En op denzelfden dag! Wat het tweede punt:’toenemend gerief be treft, moet l^wezen worden op het belang rijke feit, dat dit jaar aan de luchtvloot der K.L.M. zes verkeersvliegtuigen van 'n nieuw en verbeterd type worden toegevoegd, na melijk de twee motorige Fokker F VIII, om op de K.L.M. lucMljjnen naar Londen, Parijs en Kopenhagen in dienst te worden gesteld. Met deze vliegtuigen is inderdaad een zeer groote vooruitgang bereikt. De cabino biedt ruim plaats voor 15 passagiers, die allen een goed uitzicht hebben door ramen van zeer groote afmetingen. Elk raam is zakkend uit gevoerd en kan door een eenvoudigen knop tot op elke gewenschte hoogte worden ge opend. De stoelen zijn van gewijzigden vorm en verzekeren een rustige eir gemakkeljjke zitplaats. De wanden zjjn uitgevoerd in een mahoniehouten betimmering, terwjjl het pla fond met dikke stof is bekleed, ten einde het geluid- van de motoren zoovéél mogelijk te dempen. Zooals op alle vliegtuigen van de K.L.M. zijn ook in deze machines toilets aan wezig. Het ruim voor bagage en goederen is van zeer groote afmeaingen. De aanwezigheid van twee motoren biedt verschillende voordeelen. Doordat de moto ren buiten den romp liggen, is de cabine van dit vliegtuig veel rustiger, terwjjl de snel heid is toegenomen tot gemiddeld 170 K.M. per uur. Tenslotte waarborgt de dubbele be manning een groetero zekerheid in de bestu ring, de navigatie en de bediening der draad- looze telefonie. Het nuttige laadvermogen van deze vliegtuigen Is ongeveer 1300 K.G. De geheele luchtvloot der K.L.M. bestaat uit Fokkerverkeeravliegtuigen en de voortreffe lijke F VHI-machine bewees opnieuw, dat onze wereldberoemde landgenoot de vol- maakste vliegtuigen ter wereld bouwt! plaatsing J meldden, op rjjm bjj B. en W. ingediend n“" 1 B en W. bleken door deze lyrische ontboe zeming van den adressant zóó getroffen, dat zjj naar men zich herinnert een pfte-advies lieten opstellen, waarin even eens in bloemrjjke taal een afwjjzende be schikking werd voorgesteld. Gistermiddag echter heeft de gemeente raad, tot verrassing en verwondering der publieke tribune, deze rijmelarij een Uur lang voortgezet. De heer Frjjda besteeg als eerste dichter den Olympus tot het voor dragen van o.m. onderstaande verzen: EEN BOEK TER NAGEDACHTENIS VAN CHRIS JANSEN. De Ned. R. K. Middenstandsbond is voor nemens, teneinde de nagedachtenis van den heer Chris Jansen in eere te houden, bjj de tallooze vrienden, die hjj binnen en buiten ons bisdom telde, een boekwerk Mt te ge ven, waarin een aantal hem bjjzonder karak- teriseerende artikelen, interviews, „snel-* kiekjes”, en andere stdkken van zjjn hand zullen worden bewaard, terwjjl voorin een korte levensbeschrijving met portret «al worden opgenomen. Het wil bet Hoofdbestuur voorkomen, dat de dankbaarheid voor al hetgeen de over ledene voor den katholieken middenstand heeft gedaan, niet beter tot haar recht kan komen, dan wanneer allen met kracht mede werken, om het door zjjn initiatief opge bouwde in stand te houden én uit te brei den. Deze bloemlezing uit zjjn werk zal daar toe een bljjvende aansporing vormen. Men stelt zich voor, het werk uit te voe- ‘ren op mooi papier in duideljjken druk, op ongeveer 160 pagina’s flink 8° formaat. - EERSTE KAMER. Vergadering van Donderdag, Voortgezet wordt de behandeling van begroeting van waterstaat. De heer DE MURALT dringt aan op on-, gedaanmaking van de beperking van den Zondagsdienst in Zeeuwsch Vlaanderen, waardoor het verkeer naar België wordt be vorderd. Aan de intrekking van de auto busvergunningen in Zeeland moet de kroon haar ^edkeuring onthouden. Ten slotte wenscht spr. een spoedig uitvoeren van het Twente-Rjjn kanaal. De heer MOLTMAKER dringt aan op me- dezeggingschap in de bedrijfsleiding der spoorwegen. Spr. dringt aan op verminde ring van het aantal werkuren voor perso neel der electrische treinen en op verbete ring van de rusttijden van -het geheele spoorwegpersoneel. Verder wenscht spr. spoedig verbetering der salarissen van het personeel en herzie ning der classificatie van de gemeenten, waardoor aan de achteruitstelling van het personeel een einde wordt gemaakt. Hjj bepleit voorts tegemoetkoming de stakers yan 1903, uitbreiding van concentratie van tramwegen tot het heele land pensioenregeling voor het personeel van intercommunale tramwegen, gunstige regeling voor het personeel van Van Gend en Loos bjj den overgang naar de A.T.O. en onderzoek naar het vraagstuk van de aan stelling van Aziatisch personeel op de koopvaardijvloot. De beer KOSTER bepleit Verlaging van de spoortarieven voor Limburgsche mjjnen. Hij becritiseert het dure beheer van het mo nopolistisch spoorwegbedrijf, dat hoop» ta rieven veroorzaakt, en acht de eenzjjdigV tariefsbepaling door de spoorwegen onjuist. Spr. vraagt, of de minister niet thans zou willen verklaren, dat er geen bezwaar bestaat tegen het toezeggen van een om- roepvergunning aan de Liberale Staatspar ty? I De heer ARNTZ sluit zich aan bjj het be toog van den heer de Muralt inzake de on- bew sftikte overwegen en bjj den wensch van den heer Moltmaker om iets te doen voor slachtoffers van 1903. De heer JANSSEN geeft den minister den raad om bij de beslissing op béroepen in zake autobusdiensten rekening te houden met de beslissing van Gedeputeerde Staten, die de nlaafseljjke toestanden het best ken- nen. De heer LINDEYER vraagt om van een misthoorn in de haven van kens en verlaging van het opslaggel schepen die van die haven gebruik Europeesche stad b.v. een onmiddelljjk be zoek aan familie, tentoonstellingen of jaar beurzen heeft te brengen of een persoonlijke bespreking van groot zakeljjk gewicht wenscht te voeren, vindt de K. L. M. be reid tot onmiddelljjjre aanvaarding van de reie. De kosten zijn niet hoog gesteld. Een voorwaarde is slechts de aanwezigheid van een goed landingsterrein. Meer dan zestig bijzondere vluchten heeft de'K. L. M. in 1927 urtgevoerd. Over de toemende beteekenis van het snel le luchtverkeer voor onze nationale welvaart thans nog een enkel woord. Het bereiken pei vliegtuig van de groote Europeesche centra, binnen enkele uren, heeft voor vele Neder- landsche producenten nieuwe mogelijkheden geopend. Is voor sommigen het vlugge, ge makkeljjke overbrengen van hun goederen naar plaatsen, waar voorraden tjjdig aange vuld moeten worden of plotselinge behoeften zjjn ontstaan, reeds een belangrijk voordeel in den uitvoer van hunne voortbrengselen, voor anderen hefet het luchtverkeer markten in Europa geopend, welke vroeger door te langdurige treinreis onbereikbaar waren. Men denke aan vervoer van snjjbloemen, verse he vruchten, fijne groenten enz. in In 1927 vervoerde de K. L. M. 130.000 K.G. bloemen door de lucht, tegdn 50.000 K.G. in 1926! Wat dit ook voor onze ondernemende kweekers en exporteurs beteekent, laat zich denken-. En dit allee is slechts een begin. De K. L. M. met haar uitgebieide organisatie haar vermaarde Fokkervliegtuigen, haar kun dig en geschoold personeel^ haar vaste en doelbewuste leiding, staat, op haar post. Maar het is het Nederlandsche volk zelf, dat in staat is toeneming van het luchtverkeer te bevorderen en de K. L. M. te helpen hand haven aan de spits van het Europeesche luchtverkeer. Daartoe helpe een ieder! Men make van het reizen per vliegtuig gewoonte! Men verzonde zjjn goederen zjjn brief- en pakketpost per vliegtuig-K. L. M.! Men geve orders om goederen uit het bui tenland per K.’L. M.-dienet te ontvangen! Algemeene denken voor Passagiers. Bjjzondere kleeding is niet noódig. De ca bines geven volkomen beschutting tegen het weer, terwjjl de vliegtuigen des winters van verwarming zijn voorzien. De passagiers kunnen zich vrjj in het vlieg tuig bewegen en ongestoord van plaats ver wisselen. Dit heeft niet den minsten invloed op het gedrag van het vliegtuig. Het is ech ter gewenscht, dat de passagiers, gedurende liet vertrek en de landing, op hun plaats bljjven. De machine vertrekt, nadat de motor- hebben proefgedraaid. Het vliegtuig rolt eers langzaam naar de plaats van vertrek, ten einde tegen den wind in wog te vliegen. N> ongeveer 150 Meter rollen verheft de in," chine zich bijna onmerkbaar in de lucht. G< durende het rollen over den grond is het gewenscht de venetéfs"groten- te houden, in de lucht kunnen deze naar wensch geopend worden. Goede ventilatie is aan te bevelen. Door den grooten afstand, waarop men zich van de aardsche voorwerpen beweegt krijgt men den indruk, dat men slechts lang zaam vooruit komt hoewel de vliegsnelhedd ongeveer 160 K.M. per uur ie. De: is ook de oorzaak, dat men een uitzicht, verkrijgt. Op 1000 Meter 1 men bjj helder weer afstanden van meer dan J50 K.M overzien. Niettegenstaande de hoogte, waarop het vliegtuig zich voortbe weegt, gemiddeld 4Ö0 Meter, zjjn kleine ob jecten. als huizen treinen en booten steeds duidelijk zichtbaar. Vanuit de lucht* strekt schakeeringen van kleuren, uit. Interessant is het de route te volgen en te vergelijken met den bodem. (Luchtroute-kaar. tjes zjjn gratis verkrijgbaar op de passage bureaux en vliegvelden). Soms komt het voor, dat de lucht-door on gelijkmatige verwarming der zon of bjj ster ken wind onrustig is. Het vliegtuig maakt dan plotselinge kleine verticale bewegingen, waacaan men echter spoedig went en welke no<>if gevaarlijk zjjn. (Bjj zwaren storm kar- veifig worden gevlogen). In bochten helt het geheele vliegtuig naar do binnenzijde over. De passagiers bljjven echter recht op hun zit plaats en het onaangename gevoel, dat men in automobielen heeft, waarbij men naar de buitenkant van de bocht wordt gedrukt, ont breekt hier geheel. Indieu men de oogen zou sluiten zou men niet kunnen merken, dat een bocht gevlogen wordt. Afschrik om naar omlaag te kjjken. zooals bjjna iedereen dit ondervindt op een toren, is hier ten eenen- male uitgesloten. Duizeligheid komt niet voor, doordat men geen diepte-indruk ver krijgt, daar er geen contact met den grond is. Bjj het dalen aan de eindpunten wordt de motor zeer in toeren geminderd en gaat hel vliegtuig in zweeftocht omlaag voor de meesten het schoonste deel ?an de vlucht. De vliegtuigen zjjn dusdanig gebouwd, dat zjj bjj stopgezetten motor langzaam omlaag zweven, waarbjj voor elke 100 M. hoogtever- lies een horizontale afstand van ongeveer 800 M. kan worden afgelegd. Er is geen enkel vervoermiddel waarbjj de snelheid van den wind een dergeljjk groo ten invloed uitoefend-op de snelheid waar-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1928 | | pagina 2