„ONS BLAD” BureauHOF 6, ALKMAAR - Telefoon VIERDE NEDERLANDSCHE KATHOLIEKENDAG. A FEUILLETON. Gestrafte misdaad. I Advertentieprijs r* - -- -- - No. 125. G,R0 alkmaar io4863 Woensdag 30 Mei 1028. giro alkmaar m4863 22m Jaargang Abonnementsprijs - I Spaarplicht. Aan alle abonné’a wordt op aanvrage gratis oen poll» verstrekt, welke hen verzekert tegen ongevallen tot een bedrag van f 3000.—f750.f250.f125. f5O.,f4O. GIRO ALKMAAR 104863 GIRO ALKMAAR 104863 de Gracht, ge- Op dat oogenblik stegen sir Reginald en je t "S’ regel f 0.75 voor de eerste pagina 7' Rtforiek „Vraag en aanbod" bij Per kwartaal voor Alkmaar Voor buiten Alkmaar Met Geïllustreerd Zondagsblad Heir van kleinen, heir van grooten Een in onweerstaanbre vaart, VoorC de rangen vastgesloten, Wij verov’ren heel dees aard, - Heel de wereld voor den Goede Die ons leven bracht in dood, Die ons onverwinbaar voedde Met zijn Levenswjjn en -Brood. Christus-Koning, uw vazallen Staan den grootscheu kamp bereid. Hoor het lied der trouwe 'schallen Uit hun strijdbre needrigheid! Oogen, die van liefde branden, Harten, die in liefde slaan, Duizend liefdesteike handen Neen, miljoenen om uw vaan! NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD Na het „Aan U 0. Koning der Eeuwen", een groote kinderbelofte van trouw aan j Douglas Dale weer in den phaëton en reden I de de stalknecht, en schonk zich nog eens in. „Ik ben je dankbaar voor je raad, maar ik zou „den Buffel” toch wel willen hebben, ondanks zijn kwaadaardigheid. Ik koop hem niet-voor mijzelf, maar voor een vriend. Al» je me het beest voor twintig pond kunt leve ls belofte in onze kleinheid Heer neem onze kleinheid aan, Laat ook ons in stoere reinheid Om uw troon en tente staan! Laat in ons uw sterkte groeien Koning-Held. die 't al verwon, Schuts der Lelie bij haar bloeien Maagdekoning in uw zon! DE WILD LAAT, over do Boterstraat *l«lef. 34 en SB. Gaa en Kolenfornuizen, in diverse kleuren geëmailleerd. Bekende Fabrikaten „SENKING” en GJDiN”. Alleen kwaliteitsartikelen en goedkoop UI Ptc derheid behoort tot de absoluut, bezitloozen, die van elk eigendomsbegrip voor zich zijn vervreemd. Daarom zijn wij van oordeel, dat het eigendomsbegrip in theorie en practjjk weer nader tot de massa, ook van de arbei der», moet worden gebracht, opdat zij ook na verloop van tijd weer hun aandeel in de productiemiddelen kunnen terug bekomen. Invoering van spaarplicht kan daartoe weg. Victoi Carrington was om half negen in „de Geit”, een klein kroegje in een armelijk straatje. Hier vond hij Hawkins al, die. op hem wachtte en de tijd kortte door een glas jenever te drinken. „Er is niemand in het opkamertje, mijn heer,” zeide Hawkins, toen hjj Carrington herkende, „en als we daar gaan zitten kun nen we ongestoord praten. Er is zeker geen bezwaar, dat deze heer en ik in het opka mertje gaan zitten?” voegde hij re bij, zich tot de buffetjuffrouw wendende. „Neen, gaat uw gang maar, heeren,” zeide de juffrouw. Victor Carrington bestelde een pint bran dewijn en ging met Hawkins naar het op kamertje. Beiden gingen zitten en nadat Victor den stalknecht een glas brandewijn had aange boden, 't welk deze niet afsloeg, begon hij: „Ik zal je maar direct zeggen, wat ik te zeggen heb. Ik heb zin om den „Wilden Buf fel” te koopen, maar ik ben niet rijk en kan daarvoor geen groot som besteden. Je zoudt mjj misschien wel een handje kunnen .helpen, om eeden Wilden Buffel” niet te duur te krij gen.” „Wel, onder ons gezegd, zou ik „den Wil den Buffel” niet willen hebben, al wou De Bisschoppen waren gezlecu in kiem paars. Z. D. H. Mgr. H. van de Wetering bad de borst gesierd met het grootlint var. den Nederlandschen Leeuw. Bij de trappen van het stadhuis werden de hooge gasten door burgemeester L. B. J. van Oppen, in ambtscostuum, en udoor het college van wethouders ontvangen. In de majestueuss hal van het stadhuis werden zij opgewacht door de Katholieke raadsleden van Maastricht, die zich hadden opgesteld, rond de daar gereed steande ze tels. Na een korte begroeting namen allen plaats en hield burgemeester van Oppen een toespraak. DERDE DAG. Officieele ontvangst. Om 4.15 uur had gisterenmiddag ten stad- huize de officieele ontvangst plaats van het Doorluchtig Episcopaat, de andere leden van het Eere-Comité en het Hoofdbestuur van den den Nederlandschen Katholiekendag door het Gemeentebestuur en den Gemeente raad van Maastricht op het Stadhuis. De Bisschoppen begaven zich hiertoe vanaf de pastorie op het Vrijthof, begeleid door een Eerewacht te paard, in rijtuigen naar het Stadhuis. Gereden werd langs het Vrijthof, West- en i ker, van den Koning zelven, als wij, naar Zjjn groot gebod, liefhebben elkander. O, die ideaal is waard, dat wij onze edel ste krachten er aan wijden: door de zege praal der naastenliefde het Koningschap van den Vrede-Koning verzekeren in de_,wereld, in het sociale lev?n in zijn vollen omvang, ver heen over de grenzen van gewesten en staten en talen. Bij de behandeling der motie-Sannes inzake ouderdomsvoorziening en staatspensioen is door het kamerlid Kortenhorst een pleidooi gehouden voor de invoering van spaarplicht voor ongehuwde werknemers die daarvoor in de termen vallen. Spaarplicht of spaardwang is een foeilee- Ijjke naam voor een prachtige sociale zaak. Wij hebben dan ook van dit gedeelte van het betoog van Dr. Korenhorst met instem ming kennis genomen, zij het ook dat we de zaak van den spaarplicht in een geheel an der verband bezien, dan Dr. Kortenhorst deed. Onze meening is, dat een afdoeude oplos sing van het maatschappelijk vraagstuk al leen mogelijk is, wanneer de gapende klove welke er bestond tusschen grpot-kapitalisten en proletariërs wordt overbrugd, wanneer de toestand verdwijnt, waarbij een beperkt aan- personen de beschikking heeft over de luctiemiddelen en de overgroote meer- V „Als je ’t met Spavin over den prijs ecus kunt worden, zou ik zonder dralen den koop sluiten.” Dale aarzelde geen oogenblik. Ook hem had „Nyagara” bekoord. Hjj ging met Spa vin naar diens kantoortje, en schreef ter stond een wissel voor den prjjs, dien Spavin vroeg, zonder een shilling af te dingen. Terwjil Douglas den wissel schreef, nam Carrington de gelegenheid te baat pm den stalknecht Hawkins aan te spreken. „Ik heb een karweitje voor je,” zeide hij, „heb je wel eens een uurtje vrjj?”. „Jawel; na afloop van mjjn werk heb ik avonds wel eens een paar uur vrijen tjjd.” „Hoe laaien waar kan ik je eens spre ken?” vroeg Victor. „Wel, in mjjn eigen woning kan ik een heer als u niet ontvangen,” antwoordde de stalknecht, „maar als gjj in „de Geit” wilt komen, hier in de eerste straat links, dan kunnen we elkaar daar ongestoord spreken.” „Goed,” zei Victor, „kom dan van avond fat „de Geit”; hoe laat kunt ge?” „Van avond om 9 uur.” „In orde,” sprak Victor met een blik op de kantoordeur. „Maar mond dicht, hoor!” Noordzijde, Helmstraat. Groote Markt, West- en Oostzijde. De Zeareerw. Hooggel. Heer Prof. D. J. J. Aengcnent sprak over Het Koningschap van Christus in het politieke leven, aan welke rede het volgende is ontleend: Het Koningschap van Christus en de poli tiek zijn dat wel twee begrippen, die met elr kander vereenigbaar zjjn? Is dan het poH- tieke leven niet een minderwaardig gedoe, dat met Christus' Koningschap niets te ma ken heeft? Er zjjn er, die zoo denken en spreken. Doch uit beklagenswaardig misver stand. omdat zij niet weten te onderscheiden het bijkomstige van het wezenlijke, het con comitante van de constitueerende wezensele menten. Wat is de hoo^e en ideale beteekenis van de politiek? Niets minder dan dit, dat het Koningschap van Jesns Christus in het staatkundige leven tot werkelijkheid worde gebracht. De politiek beoogt de'bevordering van het tijdeljjke welzijn van den mensch en wel als voorbereiding op onze eeuwige bestemming. Daaruit volgt, dat de taak van de politiek volgens de katholieke opvatting drievoudig is. Allereerst heeft de politiek na te streven het tijdelijke welzijn der burgers, wel te ver staan het algemeene welzijn van tijdelijken aard. De tweede taak, die de politiek volgens kathplieke opvatting heeft te vervullen, is de handhaving en verdere doorvoering van de Christelijke beginselen in het staatsbe stuur. De derde taak van de politiek volgens de katholieke opvatting is te waken voor de vrijheid, de belangen en de rechten van de Katholieke Kerk. Dit is de drievoudige taak, die de politiek volgens onze katholieke opvatting te vervul len heeft. Hebben wij zulks goed voor oogen, dan valt het gemakkelijk, daaruit de volgen de drievoudige conclusie te trekken. Allereerst, dat de politiek de belangstel ling van iederen katholiek, van welken rang of stand hjj ook zjj, o ver waardig is, en dat het dus eene grove dwaling is minachtend op haar neer te zien. Ten tweede volgt daaruit dat wanneer w$ ons de vraag stellen, op welke wjjze de ver werkelijking van Christus’ Koningschap In het politieke leven het best benaderd kan worden, het antwoord moet luiden: door een samenwerking der christelijke partijen, om dat deze en deze alleen ook de tweede taak van de politiek met ons gemeen hebben, n.I. de handhaving en verdere doorvoering der christelijke beginselen in het staatsbestuur. Iedere samenwerking met andere politieke partijen, die niet op chritrteljjken grondslag staan, moet natuurlijk dit element uit.de po litiek uitschakelen. God geve, dat dit bewustzijn ons katholie ken altijd bjj blijve. Een enkele maal voelt men wel eens den bangen twijfel in zich op komen, of allen wel genoeg van dat bewust zijn doordrongen zjjn. Bezien wjj thans nog een oogenblik de vruchten, die van de verwerkelijking van Christus' Koningschap in de politiek het ge volg zullen zjjn. Paus Pius XI schetste ze in zjjn Encycliek Quas primas van 11 December 1925. Na te hebben uiteengezet, dat sedert God en Jesus Christus zjjn verwijderd uit de wetgeving en het staatsbestuur, de geheels burgerlijke samenleving aan bet wankelen is gebracht, vervolgt hij: „Wanneer echter niet alleen de individuen maar ook de naties als zoodanig eenmaal het Koningschap van Christus zullen erkend hebben, kan het niet anders of de burger lijke samenleving moet deelachtig /worden aan ohmeteljjke zegeningen, zooals rechtma tige vrjjheid, orde en rust, eendracht en vrede”. De paus noemt dus drie vruchten, waar van er twee betrekking hebben op het natio nale leven van een volk, n.L vrjjheid orde en rust, en een op het internationale leven, De oogen van Hawkins begonnen i.og- meet te schitteren, maar hjj antwoordde niet dadelijk. „ik geloof niet, dat mijnheer Spavin „den Witten Buffel” nog wil missen, zeide hjj ein delijk. Hij wil eerst trachten hem te tem men,” Zyf^pnzin, Spavin zal blij genoeg zjjn als hjj /t dier kwjjt is. Je zegt maar, dat het voor /een kennis van je is, een jockey, die hem (wel zal temmen.” James Hawkins wreef zich nadenkend de kin. „Wel, misschien als ik het zoo aanleg,” zei hjj ten laatste, „zal Spavin wel bereid zjjn hem te verkoopen. Hjj wil het dier graag kwjjt, maar durft hem niet aan een heer te verkoopen, uit vrees voor ongelukken.” „Goed zoo,’’ antwoordde Carrington. „Dus je maakt de zaak in orde.’’ „Wanneer moet u bet paard hebben," vroeg Hawkins. „Dadelijk.” „Kunt u hier dan morgenavond terugko men of zal ik bjj u aan huis komen, mijn heer?” „Ik zal hier morgenavond om negen uur terug züu.” an'wootdde Victor. Kinderhulde. Om 5 uur, na de receptie ten stadhuize had een huldiging plaats door de katholieke G jeugd van Maastricht, onder leiding van den heer Henk Bus. Het was een indrukwekkend moment, toen uit duizenden kindermonden de woorden Klonken van het speciaal vervaardigde hul- digngslied: ren en een week vrjj kunt krjjgen om hem naar mjjn vriend die op het land woont, te brengen, dan krijg je vijf pond voor je moeite.” De oogen van Van 15 regels fl.25; elke regel meer f 0.25. Reclame per regel f 0.75 voor de eerste paginavoor de overige pagina's f 0-50 i Rtforiek „Vraag en aanbod" bij vooruitbetaling per plaatsing f 0.60 per advertentie van 5 regels iedere regel meer f 0.12. Telegrammen aan Z. H. den Paus en H.M. de Koningin. In de officieele openings vergadering deed prof. Aengcnent, secretaris van het Hoofd bestuur, voorlezing van telegrammen, waar in liefde en trouw werd uitgesproken aan Z. H. den Paus en H. M. de Koningin. Ook een telegram van Mgr. W. H. Nolens, die den wensch uitsprak, dat de Katholieken dgg de eenheid mocht versterken, lokte ap plaus uit. Tentoonstelling van Kerkelijke Kunst. De ter gelegenheid van den Katholieken dag georganiseerde tentoonstelling van Ka tholieke kunst door Petra (Permanente Ten- UMnstellingsraad) is Zaterdagmiddag officieel geopend. Ze wordt gehouden in den omgang van de 0. L. Vrouwekcrk, waar de inzendin gen, meest alle op gebied van kerkeljjke kunst, goed tot baar recht komen. Er is o.a. een schitterende inzending van J. Eloy en Leo Brom, die een geheele vitrine vult. Beeldhouwwerk is er van Uiterwaal, W. A. van der Winkel en Ch. Vos, misgewaden van gebrs. Cox, uit Utrecht, stola-ontwerj>en van H. van Eyden, tu Bussum, kerkramen van Lou A sper lach en Jos. ten Hoorn. Verder zjjn er ontwerpen en teekeningen o.a. van Job. Margry en Buyskens, te Rotterdam, ma quettes en ontwerpen van kerken en kerk ramen van de architecten Jos. Cuypers, van Moorse), Boosten, van de Sandt Postmes en anderen en een mooi altaarkleed, ontwerp Toon Tunnekotter, te Rotterdam. De tentoonstelling blijft tot 3 Juni opend. f X— f 2.85 f 0.60 booger een dag van vreugde zal bljjven opgetee- kend, doch dat ook in onze harten in dank baarheid zal bljjven voorleven de herinne ring aan het Hoogq Bezoek, dat ons beden ten deelt valt. Moge ik tenslotte den wensch uitspreken, dat deze Vierde Neder). Katholiekendag heerlijke vruchten moge voortbrengen voor ons vaderland en voor deze stad. En moge bij u, wanneer deze plechtighe den weer tot het verleden behooren, eene aangename herinnering bljjven voortlcven aan de dagen in de stad van St. Servaas, in de stad van de Sterre der Zee doorgebracht. Antwoord van Mgr. v. d. Wetering.) Q^'Xartsbisschop van Utrecht beant-J wriordde deze toespraak. Ik dank U h^rteljjk, zeide Mgr., voor deze plechtige ontvangst. Ik moet u verklaren, dat het buitenge woon is. Zooiets zou hi Utrecht niet kunnen gebeuren. Daarom mSakt het des te meer indruk op ons. Ik’ hoop, met U, dat deze Katholiekendag schitterend mag slagen. Al les werkt daartoe méér. Het weer, de be volking en de zoo sympathieke houding van het gemeentebestuur, jegens zjjn gasten. Tusschen Utrecht en Maastricht, beston den steeds nauwe benden, welke, naar ik hoop, door deze luisterrijke ontvangst nog nauwer zullen worden toegehaald. Wanneer in volgende jaren hier wederom een Katholiekendag zal worden gehouden, dan wensch ik, als mijn leeftijd zulks ge doogt, daarbjj nog tegenwoordig te zjjn (ap plaus). Moge deze Katholiekendag niet alleen een zegen zijn voor Maastricht, dat de geboorte plaats is van ons geloof, de poort waarlangs het geloof in Nederland is binnengekomen, maar ook voor Limburg en geheel ons Va derland Oók voor den niet-Katholieken, be sloot Mgr., op wie deze manifestatie een diepgu indruk moet maken. Met de herbaalde betuiging van zjjn dank, ook namens de andere Bisschoppen, eindigde Mgr. zjjn toespraak. In de adveniëntenkainer wedr vervolgens de thee geserveerd en daarop begaven allen zich naar buiten om de hulde der Maas- trichtsche jeugd in «ontvangst te nemen. een eerste stap zjjn. Er is in ons land in het verleden veel te weinig in die richting gewerkt Denken wjj bv. maar eens aan onze woningpolitiek. 0, zeker, die mag er zjjn! Er is veel en schitte rend gebouwdl Honderden millioenen zjjn er aan ten koste gelegd! Het buitenland kan een voorbeeld aan ons nemen! Maar.... was ergens reden geweest den eigendom in eere te herstellen, dan is het hier! Mei) heeft absoluut verzuimd den arbeider zjjn eigen woning te geven, althans den grondslag daarvoor te leggen. Men komt anders in onzen tjjd wel voor uiteenloopende denkbeelden te staan. Terwjjl de heer Kortenhorst een pleidooi houdt voor spaarplicht. om den arbeider weer tot eige naar te maken, woedt er door het gansche land tegelijkertijd een actie gevoerd voor het koopen op afbetaling. Dit koopen op afbeta ling heeft tot gevolg, dat de proletariër, de bezitlooze, nog minder dan bezltlooze en proletariër wordt. Hjj wordt schuldenaar van vrjjwel iedereen en klinkt zichzelf zoodoende in de zwaarste economische boeien. Het ongelukkige van het geval is, dat de voorstanders van het af betalingssysteem voorloopig meer succes van hun strijd zullen beleven, dan de beer Kortenhorst van zjjn pleidooi. De afbetaling is populair en de spaarplicht is bet niet. Dit is voldoende om te weten, wie voorloopig wel en wie er voorloopig geen succes zal bereiken. Tweede Algemeene Vergadering. In de St. Bervaaskerk had des avonds om 8 uur de tweede algemeene vergadering plaats waar het Tweede Kamerlid Dr. L. N. Deckers een inleiding hield over: Het Koningschap van Christus in het sociale leven. Hieraan ontleenen wij: Overweldigend zijn de gedachten, die bjj ous opkomen, als wij de beteekenis overwe gen van Christus' Koningschap in het maat schappelijk leven. Christus’ Koningschap in het sociale le ven erkennen beteekeut naarstig vervullen het Groote Gebod, beteekent uit al onze da den de liefde laten spreken, de liefde, den naaste om God gebracht. Onderlinge saamboorigheid! Het samen, het bjjeen hooren van alle meuschen. Niet beter kan men beteekenis en waarde der onderlinge saamboorigheid gaan inzien dan door nu en dan eens stil te staan bjj het onheil, dat het gemis ervan ever de mensch- heid heeft gebracht. Wjj behoeven daartoe niet ver in de ge schiedenis terug te treden. De saamboorigheid in liet sociale leven was vei breken. De sterke gevoelde zieh niet meer één met den zwakke, maar diens meer dere in alle opzichten: economisch, staatkun dig, maatschappelijk. De gevolgen bleven niet uit Dit tijdperk der historie beschouwend op een afstand van enkele tientallen van jaren, kunnen wjj ons er slechts over verbazen, dat zóó velen voor de wereld ooit heil konden verwachten van de z. g. vrjje krachtont- plooiing door ieder individu, zonder onder linge saamboorigheid. Leert de dageljjksche ondervinding in eigen omgeving ons niet reeds, dat voor de goede orde in elke gemeenschap saamhoo- righeid onmisbaar is? Men behoeft niet ver der te gaan dan het gezinsleven. Wat komt er van hel huisgezin terecht indien daar niet heerseht saamboorigheid tusschen vader en moeder, tusschen ouders en kinderen? Christus' vaandel moet worden geplant midden in het strijdperk van het sociale le ven. Op ons rust de plicht het te bescher men, te verdedigen. Geen duim gronds mag onzen Koning worden ontroofd. Christus, Hij is de Koning, met Hem wil len wjj leven en in het sociale leven is Hem de heerschappij. Wjj willen den vrede. Wjj allen willen hem. Christus, de Koning. Hjj is des Vredes Vorst. Heerlijke zekerheid, wjj zullen den vrede hebben, als er maar Eén is, die door ons aangebeden wordt. Eén, voor wien wjj buigen hoofd en knie, Christus, de Koning. Wij willen den wereldvrede! Op voor den wereldvrede! Christus de Koning, Hij wil den wereldvrede ook. Hij belooft hem zelfs en wij zullen hem hebben, ongetwijfeld ze den plaatsbekleeder van Christus-Koning, op aarde. defileerden de kinderen voor kerkelijke en wereldlijke autoriteiten. „Best, mjjnheer, dan zult u wel meer aan gaande „den Wilden Buffel” hooren. Precies ten negen uur den volgenden dag ontmoetten dt beide mannen elkaar weer in ,jde Geit”. Hun onderhoud duurde ditmaal slechts kort „Wel ben je geslaagd?’’ vroeg Victor. „Ja,” antwoordde de stalknecht, „mijn heer Spavin wil „de Buffel’’ wel aan een jockey verkoopen voor 25 pond sterling, maar voor geen geld van de wereld aan een heer.” „Hier zijn 25 pond,” zeide Victor, den stalknecht vjjf banknoten van 5 pond over handigende. -Heb je een dag vrjj ge vraagd?” „Neen, mjjnheer, want dien sou ik toch niet kunnen krjjgen. Ik zal maar vrjj nemen zonder 4iet te vragen. Ik zal me ziek houden en mjjn vrouw sturen om te zeggen, dat ik te bed lig en niet kan komen werken.” Hawkins, je bent een diplomaat,” riep Victor; „en nu let eens op wat ik je te zeg gen heb. Hier is een stuk papier met den naam van de plaats, waar het paard heen moet: Frimley Common, Dorsetshire. Je moet morgen met het aanbreken van den dag gaan en zoo snel reizen als je kunt, zonder dat het paard zjjn frischheid verliest. Het meet frisch bjj mijn vrienl aankomen." Wordt "vervolgd.. Toespraak Burgemeester van Oppen. Doorluchtige Hoogwaardigheden, Excellentie Hoogeerwaarde cn Zeer- eerwaafde Heeren, Dames en Hee ren. Reeds tallooze malen had ik gedurende mjjn burgemeesterlijke loopbaan het voor recht om van deze plaats hier ter stede bij eengekomen vereenigingen, vergaderingen en congressen te mogen begroeten. Nooit viel mjj echter de eer te beurt na mens de gemeente Maastricht een woord van welkom te mogen toeroepen aan zulke hooge Gasten als ik hier voor mjj zie. Hoe kan bet dan anders dat wjj, de ver tegenwoordigers dier bevolking, nu wij voor oi)s mogen zien Zjjne Doorluchtige Hoog waardigheid den Aartbisschop en de Bis schoppen van Nederland en naast Hen zoo vele Hooge Autoriteiten van Kerk en Staat, onder wie ik gaarne in het bijzonder tril be groeten twee oud-Maastrichtenaren Zijne Excellentie, den MinisWr van Staat, jhr. Ruys de Beerenbrouck en ZJS. den Minister I-ambooy, onze vreugde uitspreien over het feit, dat de vierde Nederl. Katholiekendag' ons het voorrecht scheukt U allen hier een harteljjk welkom toe te roepen. Namens het gemeentebestuur van Maas tricht geef ik u de verzekering, dat niet al leen in de annalen dezer stad deze dag als mijnheer Spavin hem mjj cadeau geven.” Hawkins had onderwijl een tweede glas brandewijn gekregen en kwam daardoor in een opgewekte stemming. „Is het beest dan zoo gevaarlijk?" vroeg Victor. „Knu je op een biisematraal rjjden bijge val?” vroeg Hawkins op zjjn beurt. „Kom, kom,” wierp Victor tegen, „er is geen j>aard of eer. g'ied rijder kan hem wel machtig worden.” „Dc Wilde Buffel" is geen gewoon beest. Als ge een goeden raad van mij wilt aanna men, koop hem dan niet. En daar ik een arm man ben met en zwaar huishouden, hoop ik, dat gjj voor dien goeden raad ook iets over zult hebben.” Victor Carrington haalde zjjn beurs te voorschjjn en gaf Hawkins een goudstuk. De oogen van den stalknecht schitterden van genoegen. „Gjj zjjn een edelmoedig man, mijnheer,” zeide hjj. „Neem nog een glas brandewijn, Haw kins?” „Met veel genoegen, mjjnheer,” antwoord-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1928 | | pagina 1