van het „Noord-Hollandsch Dagblad
No. 22
Vrijdag 1 Juni 1928.
AMOU1TOCT BM
BBuumaazAua.
- HccaantiRtskantoor
J. C. HEEP,
Bijdragen tot de Geschieenis
van het Bisdom Haarlem.
Be I. K. Begrafeiiis-OndtnieMiRi
„St. Joseph" te DlkRiaar
(Bisschoppelijk goedgekeurd)
waarborgt U eea nette begrafenis
tegen de billijke tarieven.
EPISTEL EN EVANGELIE.
246.
-
I j
OFFICIEEL KERKBERICHT
geweest
men
is
peweest
vertelde
1
EEN ZILVEREN JUBILEUM OP DE
KEI-EILANDEN.
weten
ons, oi
Tryn Baertens hebbende gheen
diefist
en besproo-
met haar uitspraak wacht om te zien of de
genezing zich bestendigt.
In dien tijde zeide Jezus tot Zijne leerlin
gen: Woest barmhartig, gelijk uw
barmhartig
geoordeeld
J Scbo-
i, 136 Onderwjjzere-cate-
Kapellen.
3. Commaniee uit-
De Stichting.
Het is n.l. 25 jaar geleden, dat de Missio
narissen van het H. Hart (Tilburg) het evan
gelisatiewerk van de Paters Jezuieten in deze
streken overnamen.
Onder het zegenrijk bestuur van Mgr.
Claessen, Apostolisch Vicaris van Batavia,
werd de Katholieke Missie op de Kei-eilan-
den gesticht. De grondlegger is pater J.
Kustere S.J.. welke 1 Juli 1888 in gezelschap
vati pater Booms op de Kei-eilanden voet
aan wal zette.
Het begin was moeilijk en hard.
De eerste brieven van pater Kusters klin
ken verre van bemoedigend. Ze gaven echter
den moed niet op.
In 1902 werden bij decreet van 22 Decem
ber door de Congregatie de Propaganda
Fide de Molukken, de Papoeasche eilanden
en Ned. Nieuwe Guinea met een bevolking
van ruim een half millioen zielen aan de
Nederlandsche Provincie der Missionarissen
van het H. Hart ter evangelisatie toegewe
zen.
Den 13den Februari 1903 volgde de be
noeming van don H.E.P. Matthias Nevens tot
Apostolisch Prefekt, Pater H. Oeurtjens wend
Z-H. eerwaarde ate eerste metgezel toege-
voegd.
Zou het dus gebeuren, dat ge weerbarsti
ge kerkmeesters mocht hebben, dan zoudt ge
ten alle tjjde deze stukken ter hunner be
schaming kunnen aanvoeren.
welke de antiquaars doet watertanden.
De strenge vervolging moge wat geluwd
zijn, doch de plakkaten zjjn nog altijd van
kracht en daar behoeft maar iemand als
Jan Elbertsen vreedmaker of Burgemeester
van Zwaag te zjjn om er de hand aan te
houden en den pastoor en zijn prochianen
het leven zuur te maken. De naAm van bit
tere geus door Pastoor Sibrandi aan Elbert
sen gegeven, als deze het burgemeesters
ambt reeds heeft neergelegd, zegt dit niet
wat en zegt dit zelfs niet heel veel?
En zie, in het jaar 1675 moet diezelfde
Jan Elbertsen, die failliet is gegaan „spoe
lende bankerot” (bankroet) zijn huis en erf
verknopen en koopers zjjn degenen, die hij
eertijds zoo vervolgd heeft. Pastoor Sibran
di met zjjn kerkbestuur. Het huis van Elbert
sen wordt het eerste priesterhuis in Zwaag
na de reformatie en in dat huis wordt tevens
de kerk gevestigd.,
Tot staving van het feit, Jat er in dien
tijd werkelijk een Jan Elbertsen te Zwaag
woonachtig geweest is, kunnen wjj dit hü-
brengen. dat naar ons bij ons bezoek aan de
oude Sint Martinuskerk, thans Protestant-
sefie kerk te Zwaag op Dinsdag 20 Septem
ber j. 1. gebleken is, onder de grafsteenen
In de kerk, welke niet door een betonnen
oversmeersel geschonden en geschonden en
onzichtbaar geworden zjjn. zich een steen
bevindt met den naam van Eibertsen’s huis
vrouw, die daar in het jaar 1668 begraven
is.
Koningsweg 4,
hoek God. Nieuwesloot,
Alkmaar. Telefoon 04d.
III. Oude aanteekeningen van
den Zeereerw. Heer Guilielmus
Sibrandi.
Anno 1675 daachs voor den Sint Augusti
nus in de maant van Augustus hebbe ick
Guilielmus Sibrandi door Symen Jans doen
koopen het Priesterhuys, dat toe waer koo-
mende Jan Elberts speelende bankerot, we-
eende voor desen Vredemaker ofte burghe-
meester van Swaegh een bittere geus, voor
een somma van 14 hondert guldens. Ver
timmerende het naervolghende jaar daer-
naer aan ’t selve huis soo van buyten als
van binnen de somma van ses hondert gui
der s.
Item twee jaeren daernaer soo aen de
kerk als aen anderen dinghen buyten ende
binnen het huys noch eene somma van ses
hondert guldens.
Item in het jaer 1686 hebbe ick late tim
meren het Hooch van de verwulfsel in do
kerk ende boven de kamer laete beschieten,
met een trap laeten maken, ende verschey-
den kassen voor een somma van vier hon
dert guldens.
De Preekstoel kost omtrent in alles hond-
dert guldens.
Dese naervolgende personen hacr namen
sullen gelieven de navolgende Priester» ofte
Pastoors van Swaegh op de drie prlncipail-
ste boochtjjden van ’t jaer in de volle ver
gadering op te noemen, ende hare sielen in
de gebeden der gheloovighe te recomman
deren, ende de stelen ghedachtieh tc syn,
te weeten.
De siel van den Eerwaerdighen Heer M.
V. Guilielmus Sibrandi, item van Liduwina
Klaes myn huishoudster, de siel van Dirk
Floris Capiteyn ende de siel van Aef piters,
item de siel van Lief Klaes, item de siel
van Dirk Volkersen ende Tryn Baertes syn
huysvrouw, want dese syn geweest de prin-
cipiaelste fundamenten ende stichters van
het pastoorshuys, van den tempel Godts, en
van Gods autaer in Swaegh. God verleent
haer sielen de eewighe rust
Doch (klaarblijkelijke invoeging van Gaf-
Lij kante voor vervoer naar buiten
beschikbaar.
Aangifte bij den Directeur A. J.
A. GENEFAAS, Langeetraat 8,
Telefoon 756.
ot bij de aanspreken:
J. J. ABBES, St Jaeobatrast
F. H. SA VENUE, Kooratraat
G. VAN VEEN, Bsanaingel 37 B.
Pastoor Gaffe laat hieraan eene bemer
king voorafgaan.
Wat volgen gaat, zegt hjj, lijkt op het
eerste gezicht van geener waarde. En toch
blijkt daaruit van oudsher bet recht van den
pastoor dat hem van alles rekening en ver
antwoording gedaan worde. In Maart 1753
werd ik juist op grond hiervan door den te
genwoordige!» kerkvoogd Nicolaas Timmer
man bij de afrekening uitgenoodigd.
OP DEN EERSTEN ZONDAG NA
PINKSTER.
Epistel uit den eersten brief van den
H. apostel Joannes; IV, 821.
Welbeminden, God ie liefde. De liefde van
God bot ons is hierin gebleken, dat Hij
Zjjnen eenig geboren Zoon in de wereld heeft
gezonden, opdat wjj door Hem zouden leven.
Hierin bestaat de liefde; niet als of wjj God
te voren bemind hadden, maar omdat Hij
eerst bemind heeft, en Zijnen Zoon gezonden
heeft tot verzoening voor onze zonden. Wel-
beminden, als God ons aldus heeft bemind,
dan moetqp wjj elkander ook beminnen.
Niemand heeft God ooit gezien. Indien wjj
elkander beminnen, dan blijft God in ons,
en Zjjne liefde is in ons volkomen. Hieraan
wjj, dat wij in Hem blijven, en Hij in
i jmdat Hjj ons van Zijnen Geest heeft
medegedeeld. En wjj hebben gezien, en wjj
getuigen, dat de Vader Zjjnen Zoon gezon
den heeft, tot Zaligmaker der wereld. Al wie
belijdt, dat Jezus de Zoon Gods is, in hem
bljjft God, en hjj in God. En wjj hebben er
kend en geloofd de liefde van God tot ons.
God is liefde, en die in de liefde blijft, bljjft
in God, en God in hem. Hierin is de liefde
Gods In ons volkomen, opdat wij vertrouwen
tegen den dag dee oordeels; omdat, gcljjk
Hjj is, wjj even in deze wereld zjjn. ïn de
liefde is geene vrees; maar de volmaakte
liefde verdrijft de vrees, omdat de vrees op
straffen ziet. Nu, die vreest, is niet volmaakt
in de liefde. Laten wjj dan God beminnen,
omdat Hjj ons eerst bemind heeft. Indien
iemand zegt: Ik bemin God, en echter zij
nen broeder haat, die is een leugenaar; want
die zijnen broeder, dien hjj ziet, niet bemint,
hoe kan hjj God beminnen, dien hjj niet ziet?
Wjj hebben ook dit gebod van God, dat die
God bemint, zjjnen broeder ook beminne.
ivrouw
kinderen
■nst van^
tegen rente, zoolang u leeft,
wordt dit geld gebruikt voor
van priester-missionarissen.
„Om ecus wat moois te doen voor zoo'n
tobbend Missiehuis moet men tot de kapita
listen behooren!”
Zoo ongeveer wordt nogal eens geant
woord En toch.... U kent het onmisbare
gilde van de Pajrfoorshuishoudsters. Er
wordt nogal eens kwaad van gesproken: de
een is niet vriéndelijk genoeg, de ander doet
de deur niet gauw genoeg open, weer pen
ander is niet altijd tevreden met het vleesch
of de groenten, die de leverancier brengt
enz., enz., enz. Voor kapitalist echter worden
ze nog niet uitgescholden.
Welnu het eerste gold, dat mij voor mjjn
bouw 'n paar jaar geleden ter leen gegeven
werd, was het spaarduitje van een Paatoors-
huishoudster, die mijn oproep in de krant ge
lezen had, een van de mooiste giften, die ik
gekregen heb. kwam uit het spaarduitje van
een Pastoórshuishoudster en voordat ik hier
in Hoorn kwam, heb ik het meegemaakt,
dat een Pastoors-huishoudster blij was haar
spaarduitjes te mogen geven tegen rente
pedurende haar leven om er later een pries
ter van te laten opleiden, hetgeen altijd haar
ideaal geweest was.
Waarmee ik maar zeggen jril, dat offer
en liefdadigheidszin niet het monopolie zijn
van den Heer Kapitaal. Neen, het ia soms
koddig hoe juist deze Heer er zich met:
„Ik wou dat ik het doen kon” van af maakt.
Nu weet ik zeker, dat vandaag of morgen
wanneer ik een Pastoor Kapelaan tegen
kom. hij mij zal zeggen: ..Zeg?wat ben jij'
bij de Pastorie-gedicnstigen in het gevlei
gekomen. Je dacht zeker, als ik weer eens
aan een Pastorie logeer, dan krijg ik een
extra gerecht aan tafel en een extra zacht
bedje”.
Tk zeg maar: Eere wien eere toekomt.
Missiehuis, Hoorn Father I-efeber,
Postrek. 120937. Directeur.
II helpt ons ook zeer, door geld te geven
Na uw dood
de opleiding
Evangelie volgens den H. Lucas; VI, 3642.
Weest’barmhartig, gelijk uw Vader
i«. Oordeelt niet, en gij zult niet
worden; veroordeelt niet, en gij
zult niet veroordeeld worden; vergeeft, en
u zal vergeven worden; geeft, en u zal gege
ven worden. Men zal eene goede, opgehoopte
geschudde en overloopende maat in uwen
schoot uitstorten; want met die maat, daar
gij mede meten zult, zal men u wederom me
ten. Hjj zeide hun dan eene gelijkenis: Kan
wel de eene blinde den anderen leiden? Val
len zij niet beiden in eenen kuil? De leerling
is niét boven zjjnen meester; maar een ieder
ie volmaakt, ale hjj is gelijk zjjn meester.
Maar, wat ziet gjj den/plinter in het oog uws
broeders, en bemerkt den balk niet, die in uw
eigen oog is? Of hoe kunt gij tot uwen broe
der zeggen: Broeder, laat mjj den splinter uit
uw oog nemen, daar gij den balk in uw eigen
oog niet ziet? Schijnheilige, licht eerst den
balk uit uw eigen oog, en dan moogt gjj
zien, om den splinter uit het oog van uwen
broeder te Hchten.
Anno 1674, Anno 1675 ende Anno 1676
hebben wy Mannen afgherekent met den
heer Guilielmus Sybrandi, Dirk Floris, Jan
Jansen.
Item anno 1678 hebben wy mannen ende
men heer afgherekent
Men heer Guilielmus Sihrandi
Dirk Fioris, en Cornelia Jansen
Item anno 1681 in de maendt van Februa
ries hebben wy twee mannen ende vooch-
den met men heer afgherekent van weghens
de heylige Kerck.
Meester Guilielmus Sibrandi als Pastoor
Krelis Jansen ende Jan Tennissen,
Die ghesuccedeert is iu de plaetse van Dirk
Floris Capiteyn Anno 1681 in de maand
van Februatius.
Anno 1688 heblien wy ondergheschreven
met malkandcren afgherekent van weghens
de hovlige Kerk van Swaegh.
Guilielmus Sibrandi
Krelis Jansen ende Jan Teunisse
halfswaegh.
Van de schenkingen, door de kerkvoog
den aan de kerk van Zwaag gedaan, mogen
verschillende in den loop der tijden verdwe
nen zjjn, andere zeer waardevolle voorwer-
j>en als het gedreven zilveren wierooksvat
met scheepje, geschenk van Dirk Floris Ca
piteyn en zjjn huisvrouw Tryn Jans zjjn ge
lukkig bewaard gebleven en worden nog al
tijd gebruikt op de hoogtijden.
Dan, de jeugdige gemeente heeft niet
slechts te'•kampen met moeilijkheden van
buiten, maar in haar boezem zelve schijnt
tweespalt. Nog geen twee jaar is Pastoor
Sibrandi bekleed met het Zwaagsche her
dersambt, of het komt tot uiting.
Er is onrust gerezen tusschen de „Man
nen.”
Het geschil gaat over de rekening en ver
antwoording der verloopen jaren, de ontvan
gen en uitgegeven penningen tot dienst dee
kerk.
Doch, boe leerzaam zou de afloop, de be
slechting van het geschil, zjjn voor de toe
komst tot in de verste tjjden.
De „Mannen” leggen niet hun ambt ne
der. doch van beide zijden heeft er toena
dering plaats eu de zaak wordt op een voor
beide partijen even christelijke als eervolle
wijze, in der minne geschikt.
IV. Rekening en reranticoording.
Rekening gehouden.' tusschen den Heer
Pastoor Guilielmus Sibrandi en Zyne kerk
voogden.
Den 18den November 1903 kwamen de
Missionarissen te-Langgoer aan.
Na zes weken verlieten de laatste twee
leden der Sociëteit van Jezus de Kei-eilan-
den, het evangelisatie-werk geheel aan de
Missionarissen van het H. Hart overlatende;
Het aantal Christenen was toen 1114, dat
der catechumenen 154. Spoedig kwamen
nieuwe Paters en Broeders de gelederen
versterken.
In 1905 kwamen de eerste Zusters Fran-
ctecanessen van Hejjthuizen hare beste
krachten in den dienst der Missie stellen. Zij
stichtten een internaat met dag- en huishoud
school en bewezen de Missie en den Mis
sionarissen vele dieneten.
Groote groei en bloei.
De Apostolische Prefectuur had zich in
korten tjjd krachtig ontwikkeld en ware het
niet dat art. R.R. 123 (rep. 177) den ijver
aan banden hadden gelegd, het H. Geloof
zonde op menige 'andere plaats verkondigd
zjjn. o
Bij decreet van 29 Aug. 1920 werd Mgr«
J. Aerts tot A post. Vicaris van NederL
Nieuw-Guinea benoemd. Den 30sten Novem
ber van hetzelfde jaar ontving Z. D. H. de
Bisschopswijding uit de handen van Mgr. A.
Diepen, Bissohop van ’s Hertogenbosch.
In den laatsten tjjd verrezen nieuwe in-
ternaats-gebouwen te Langgoer en te Merau-
ke. Er werd een begin gemaakt met eert
Congregatie voor Inlandsche Broeders en een!
voor Inlandsche Zusters te I-anggoer.
Te Toeal werd begonnen met een Hol-
landsch-Inlandsche School.
Te Langgoer is men begonnen met eert
nieuw ziekenhuis, dat bediend zal worden
door de Missiezusters van 0. L. Vrouw van
het H. Hart.
De gehoeie missie telt thans 22 Hoofdstar
ties. 90 Bjjetaties, 27 Priesters, 25 Broeder»,
17 Zusters, 23300 Christenen, 1478 Catechu
menen, 13780 Communicanten, 106
len, 4570 Leerlingen,
chisten en 110 Kerken en 1
In 1927 werden 514.320 H
gereikt.
Den 8sten Mei heeft te Langgoer-Toeal
(Kei-eilanden) een mooie plechtigheid plaats
gehad, waartoe alle missionarissen, goeroes
en kapelas met hun onderdanen waren uit
genoodigd.
Op de plek n.L waar het eerst te Lang-
goer de H. Mis werd opgedragen, is door den
Apostolisch Vicaris, Mgr. J. Aerts, een beeld
van het H. Hart onthuld en heel het Vica
riaat van Nederlandech Nieuw Guinea aan
het H. Hart toefe-ewjjd, als een nederige hulde
voor het goede dat de Missionarissen in dit
gedeelte van Oóst-Indig hebben mogen doen,
in de vaste overtuiging, dat niet hbn maar
Gode alleen de eer tokomt.
fé) de alderprincipaelste is
heer Guilielmus Sibrandi.
Anno 1681 is Dirk Floris Capiteyn ge
storven den 29 Januari, geweest hebbende
omtrent dertich jaer kerkvoocht, ende dat
van de heylighe Kerk van Swaeg, wesende
den alderlesten van de ses kerckvoochden,
die ick hebbe ghevonden in Swaegh doen
ick als Pastoor aldaer wierde ghestelt.
De ses kerckvoochden waeren dese, als te
weeten. Jan Krelis van Spierdyck 70 jaeren
out. Item Dirk Volkersen, die veertich jaren
lang tot dienst van Godts Kerck heeft ghe-
songen. ende syne Gregoriaensche Sancgh in
Serthoghem bosch, ofte in de Stadt van den
bosch, doen den bosch noch C'atholyck was,
hadde gheleert, ende was aldaer van syn
pastoor een ideael te weeten voor twee jae
ren ghestuert.
Dese Dirk Volkersen met syn huys'
hebben het silvere kruys tot
Godts Kerck laeten inaecken,
eken. Bidt voor de sielen.
Den derden Kercke voocht o
Dirck Floris Capiteyn,‘de welcke met syn
huysvrouw Tryn Jans heeft late maecken
ende besproockon het silvere wieroocksvat
met het schipken. ende het beste fluweele
ornament met de gordjjnen, voorhangsel,
ende Carsuyfel. Item hebben besproocken
noch voor de Heylighe kerck, ende voor de
priester een somma van duysent Guldens
volgens de Obligatie brief met syn eygen
handt ondertecckent. De priester sal treeken
niet meer als de renten.
De vierde voocht is. Cornells Herckes ghe-
weest, van de welcke is ghekoomen de schil-
dery ende de silvere Remonstrantie.
De Vijfde voocht van de heylighe kerck
van Swaegh is geweest Jan Jansen, van de
welcke zyn ghekoomen de silvere bloempot
ten, met die schoone versierde mayen, die
daar instaan, ende oock heeft hy vier hon
dert guldens ghelegateert aan de heylighe
kerk van Swaegh. Volgens obligatie brief
van Hoflant ende Jan Tennissen onderte
kent.
De sesde voocht is gheweest Maerten
Krelis, deweleke is ghestorven op de Koe-
poortsweg by Hoorn, ende heeft de preeck-
stoel late maken, ende oock wat gegeven
tot het middelste witte ornament.
Verdrag gemaakt tusschen de Voogden en
den Pastoor.
Aenghesien dat er in het jaer 1661 eenighe
dnrust onder de Mannen ofte Voochden van
de heylighe Kerck van'öwaegh was opghe-
resen ende ontstaen, soo is ten lesten in
minne ende vrintschap beslooten dit navolg
de verdrach.
In name ons lieven Hoeren Jesu Christi
ons Salichmakers Amen. Wjj ondergheschre
ven Mannen in de teghenwoordigheyt van
onse Pastoor Men heer Guilielmus Sibrandi
bekenne ende belyde volkoomeleyt^t afge-
teekent te hebben, ende gans ende gheheel
effen te syn van dit ende alle de voorgaende
jaeren, eoo van ontfanghen uytghegeven
penningen tot dienst van de heylighe Kerck,
ende de Catholyke vergaderinghe, oock- g^ns
ende gheheel effen gherekent te hebben
van weghen de gheestelycke bespreecken
tot dienst van de selve kerck. Soo dat den-
ghenen, die daer naer iets contrarie soude
willen zeggen, ofte lasteren, sal worden ghe-
houden voer ons ende verrader van Godt en
Syn heylighe kerck. In teken der waer-
heyts hebben wy dit allemael met onsen
handt ondertekent. Actum in Swaegh ten
huyse ofte residentie van onse Pastoor. An
no 1661 den neegentienden December.
Men heer Guilielmus Sibrandi.
Jan Jansen Halfswaeg
Piter Pauwelsch.
Dirk Floris Capiteyn.
Krelis Hcrckese.
Krelis Krelisse Rcntenaer.
Een ider hadde dit met syn eyghen hant
ondertekent.'
Tot zoover het handschrift.
Wij achten dit een zeer belangrijk stuk om
de bijzonderheden, welke het bevat over een
tjjd, waarover de gegevens zoo uiters»
schaarse!» zijn.
Als Pastoor Sibrandi Wieringen, waar hij
Stoven Bodekker was opgevolgd en zelfs
om het gelopf in de boeien en gevangenis
had gezeten, had verlaten en te Zwaag be
roepen was, vond hjj de Katholieke gemeen
te wel zonder priester, doch niet geheel ver
weesd.
Hjj vond hier namelijk zes kerkvoogden,
alten rechtschapeii. door en door katholieke
en milddadige mannen, die zoo goed moge
lijk voor de tjjdelijke belangen van de kerk
en de armen hebben zorg gedragen.
Gedurende zestien jaar leidt Sibrandi he»
leven van een echten missionaris. De Katho
lieken hebben geen bedehuis, hjj heeft geen
pastorie. Dan eens hier, dan daar heeft hjj
zich opgehouden, nu in deze dan in een an
dere boerenstolp het Heilig Misoffer opge
dragen. Wjj denken hier“aah 5e enkele oude
huizen van Zwaag: het langwerpige huis
van Beemster, den bakker, met zjjn door
zware balken geschraagde zoldering; het al
leroudste huis van Zwaag (vroeger be
woond door de familie Karsten, later door
Reuzenaar en thans door Kees Schipper)
met zjjn gekleurden gevelsfWn welke een
ruiter (Sint Martinus?) voorstelt, de voor
kamer met het eikenhouten wagenschot.
PLOTSELINGE GENEZING TE
LOURDES.
Het geval van Agnes Klein.
Het „Journal de la grotte <ie Lourdes
verhaalt de volgende geschiedenis betref
fende een plotselinge genezing van Agnes
Klein uit Katemberg bjj Essen.
De schrijver van het relaas ondervroeg de
genezene met behulp van ’n vrouweljjke tolk,
ii.I. zuster Mechtilde van het hospitaal van
Onzo Lieve Vrouw der Smarten.
Mejuffrouw Agnes Klein, wie de kalme
vreugde uit de oogen straalde, vertelde
rustig haar geschiedenis.
Sedert een tiental jaren had zjj groote- po
nen geleden. Een groote open wond in de
rechterdij boven de knie, die gedurende vyf
jaren etterde, belette haar eerst het loopen.
De wonde te nu sinds drie jaren gesloten; ’t
lidteeken ervan is nog te zien.
Daarna kreeg ze aan den rechterarm en
nog later aan de linkerzijde otterende won
den, die verscheidene langdurige verplegin-
gen in de ziekenhuizen noodig maakten.
Vervolgens had zich een soort samen
trekking van beenspieren voorgedaan, zoo-
dat ze, toen zjj haar bed of ligstoel verliet,
slechts met groote moeite en met behulp
van een stok kon loopen, alleen met de punt
van den voet den grond rakend.
Bovendien was zjj Ijjdende aan een nier
en een hartziekte. Haar gezichtsvermogen
was onscherp. Zjj nam zeer weinig voedsel
tot zich.
Zjj werd eenmaal twee jaar en een ander
maal anderhalf jaar lang in het ziekenhuis
verpleegd. Toen zjj weer in den schoot harer
familie terugkeerde vóór haar ziekte was
zjj dienstbode geweest was zjj niet meer
in staat, haar brood te verdienen.
De reis naar Lourdes had haar zeer ver
moeid. Sinds haar aankomst op Dinsdag
in het hospitaal te Lourdes, tot Zaterdag,
den dag harer genezing, leed zij vreeselijk
door haar nierziekte.
Vóórdat zjj in den morgen van Zaterdag
in de piscine werd ondergedompeld,
schreeuwde zjj het uit van pjjn en liepen
de tranen van smart haar over de wangen.
Toen zjj in het bad werd ondergedompeld,
voelde zij een begin van bezwijming opko
men, doch een volgend ©ogenblik stond zjj
recht op de voeten.
Zonder steun begaf'zjj zich naar de grot
om haar dankzegging te doen en van de grot
naar het Hospital St. Frai.
Op het bureau der medische conatatee-
ringen is vastgesteld, dat men een na
der onderzoek dient voor te bereiden, daar
de dokters-attesten, die de genezene bjj zich
had, niet volledig waren.
Men weet, dat genoemd bureau met de
uiterste voorzichtigheid te werk gaat bjj het
beoordeelen van Lourdes-genezingen en in
zage verlangt van de medische verklaringen
omtrent ziektegeschiedenis, diagnose enz.,
op het geval van de(n) patiënte) betrekking
hebbend, en na de genezing nog langen tijd
-5