van het „Noord-Hollandsch Dagblad No. 22 Vrijdag 1 Juni 1928. AMOU1TOCT BM BBuumaazAua. - HccaantiRtskantoor J. C. HEEP, Bijdragen tot de Geschieenis van het Bisdom Haarlem. Be I. K. Begrafeiiis-OndtnieMiRi „St. Joseph" te DlkRiaar (Bisschoppelijk goedgekeurd) waarborgt U eea nette begrafenis tegen de billijke tarieven. EPISTEL EN EVANGELIE. 246. - I j OFFICIEEL KERKBERICHT geweest men is peweest vertelde 1 EEN ZILVEREN JUBILEUM OP DE KEI-EILANDEN. weten ons, oi Tryn Baertens hebbende gheen diefist en besproo- met haar uitspraak wacht om te zien of de genezing zich bestendigt. In dien tijde zeide Jezus tot Zijne leerlin gen: Woest barmhartig, gelijk uw barmhartig geoordeeld J Scbo- i, 136 Onderwjjzere-cate- Kapellen. 3. Commaniee uit- De Stichting. Het is n.l. 25 jaar geleden, dat de Missio narissen van het H. Hart (Tilburg) het evan gelisatiewerk van de Paters Jezuieten in deze streken overnamen. Onder het zegenrijk bestuur van Mgr. Claessen, Apostolisch Vicaris van Batavia, werd de Katholieke Missie op de Kei-eilan- den gesticht. De grondlegger is pater J. Kustere S.J.. welke 1 Juli 1888 in gezelschap vati pater Booms op de Kei-eilanden voet aan wal zette. Het begin was moeilijk en hard. De eerste brieven van pater Kusters klin ken verre van bemoedigend. Ze gaven echter den moed niet op. In 1902 werden bij decreet van 22 Decem ber door de Congregatie de Propaganda Fide de Molukken, de Papoeasche eilanden en Ned. Nieuwe Guinea met een bevolking van ruim een half millioen zielen aan de Nederlandsche Provincie der Missionarissen van het H. Hart ter evangelisatie toegewe zen. Den 13den Februari 1903 volgde de be noeming van don H.E.P. Matthias Nevens tot Apostolisch Prefekt, Pater H. Oeurtjens wend Z-H. eerwaarde ate eerste metgezel toege- voegd. Zou het dus gebeuren, dat ge weerbarsti ge kerkmeesters mocht hebben, dan zoudt ge ten alle tjjde deze stukken ter hunner be schaming kunnen aanvoeren. welke de antiquaars doet watertanden. De strenge vervolging moge wat geluwd zijn, doch de plakkaten zjjn nog altijd van kracht en daar behoeft maar iemand als Jan Elbertsen vreedmaker of Burgemeester van Zwaag te zjjn om er de hand aan te houden en den pastoor en zijn prochianen het leven zuur te maken. De naAm van bit tere geus door Pastoor Sibrandi aan Elbert sen gegeven, als deze het burgemeesters ambt reeds heeft neergelegd, zegt dit niet wat en zegt dit zelfs niet heel veel? En zie, in het jaar 1675 moet diezelfde Jan Elbertsen, die failliet is gegaan „spoe lende bankerot” (bankroet) zijn huis en erf verknopen en koopers zjjn degenen, die hij eertijds zoo vervolgd heeft. Pastoor Sibran di met zjjn kerkbestuur. Het huis van Elbert sen wordt het eerste priesterhuis in Zwaag na de reformatie en in dat huis wordt tevens de kerk gevestigd., Tot staving van het feit, Jat er in dien tijd werkelijk een Jan Elbertsen te Zwaag woonachtig geweest is, kunnen wjj dit hü- brengen. dat naar ons bij ons bezoek aan de oude Sint Martinuskerk, thans Protestant- sefie kerk te Zwaag op Dinsdag 20 Septem ber j. 1. gebleken is, onder de grafsteenen In de kerk, welke niet door een betonnen oversmeersel geschonden en geschonden en onzichtbaar geworden zjjn. zich een steen bevindt met den naam van Eibertsen’s huis vrouw, die daar in het jaar 1668 begraven is. Koningsweg 4, hoek God. Nieuwesloot, Alkmaar. Telefoon 04d. III. Oude aanteekeningen van den Zeereerw. Heer Guilielmus Sibrandi. Anno 1675 daachs voor den Sint Augusti nus in de maant van Augustus hebbe ick Guilielmus Sibrandi door Symen Jans doen koopen het Priesterhuys, dat toe waer koo- mende Jan Elberts speelende bankerot, we- eende voor desen Vredemaker ofte burghe- meester van Swaegh een bittere geus, voor een somma van 14 hondert guldens. Ver timmerende het naervolghende jaar daer- naer aan ’t selve huis soo van buyten als van binnen de somma van ses hondert gui der s. Item twee jaeren daernaer soo aen de kerk als aen anderen dinghen buyten ende binnen het huys noch eene somma van ses hondert guldens. Item in het jaer 1686 hebbe ick late tim meren het Hooch van de verwulfsel in do kerk ende boven de kamer laete beschieten, met een trap laeten maken, ende verschey- den kassen voor een somma van vier hon dert guldens. De Preekstoel kost omtrent in alles hond- dert guldens. Dese naervolgende personen hacr namen sullen gelieven de navolgende Priester» ofte Pastoors van Swaegh op de drie prlncipail- ste boochtjjden van ’t jaer in de volle ver gadering op te noemen, ende hare sielen in de gebeden der gheloovighe te recomman deren, ende de stelen ghedachtieh tc syn, te weeten. De siel van den Eerwaerdighen Heer M. V. Guilielmus Sibrandi, item van Liduwina Klaes myn huishoudster, de siel van Dirk Floris Capiteyn ende de siel van Aef piters, item de siel van Lief Klaes, item de siel van Dirk Volkersen ende Tryn Baertes syn huysvrouw, want dese syn geweest de prin- cipiaelste fundamenten ende stichters van het pastoorshuys, van den tempel Godts, en van Gods autaer in Swaegh. God verleent haer sielen de eewighe rust Doch (klaarblijkelijke invoeging van Gaf- Lij kante voor vervoer naar buiten beschikbaar. Aangifte bij den Directeur A. J. A. GENEFAAS, Langeetraat 8, Telefoon 756. ot bij de aanspreken: J. J. ABBES, St Jaeobatrast F. H. SA VENUE, Kooratraat G. VAN VEEN, Bsanaingel 37 B. Pastoor Gaffe laat hieraan eene bemer king voorafgaan. Wat volgen gaat, zegt hjj, lijkt op het eerste gezicht van geener waarde. En toch blijkt daaruit van oudsher bet recht van den pastoor dat hem van alles rekening en ver antwoording gedaan worde. In Maart 1753 werd ik juist op grond hiervan door den te genwoordige!» kerkvoogd Nicolaas Timmer man bij de afrekening uitgenoodigd. OP DEN EERSTEN ZONDAG NA PINKSTER. Epistel uit den eersten brief van den H. apostel Joannes; IV, 821. Welbeminden, God ie liefde. De liefde van God bot ons is hierin gebleken, dat Hij Zjjnen eenig geboren Zoon in de wereld heeft gezonden, opdat wjj door Hem zouden leven. Hierin bestaat de liefde; niet als of wjj God te voren bemind hadden, maar omdat Hij eerst bemind heeft, en Zijnen Zoon gezonden heeft tot verzoening voor onze zonden. Wel- beminden, als God ons aldus heeft bemind, dan moetqp wjj elkander ook beminnen. Niemand heeft God ooit gezien. Indien wjj elkander beminnen, dan blijft God in ons, en Zjjne liefde is in ons volkomen. Hieraan wjj, dat wij in Hem blijven, en Hij in i jmdat Hjj ons van Zijnen Geest heeft medegedeeld. En wjj hebben gezien, en wjj getuigen, dat de Vader Zjjnen Zoon gezon den heeft, tot Zaligmaker der wereld. Al wie belijdt, dat Jezus de Zoon Gods is, in hem bljjft God, en hjj in God. En wjj hebben er kend en geloofd de liefde van God tot ons. God is liefde, en die in de liefde blijft, bljjft in God, en God in hem. Hierin is de liefde Gods In ons volkomen, opdat wij vertrouwen tegen den dag dee oordeels; omdat, gcljjk Hjj is, wjj even in deze wereld zjjn. ïn de liefde is geene vrees; maar de volmaakte liefde verdrijft de vrees, omdat de vrees op straffen ziet. Nu, die vreest, is niet volmaakt in de liefde. Laten wjj dan God beminnen, omdat Hjj ons eerst bemind heeft. Indien iemand zegt: Ik bemin God, en echter zij nen broeder haat, die is een leugenaar; want die zijnen broeder, dien hjj ziet, niet bemint, hoe kan hjj God beminnen, dien hjj niet ziet? Wjj hebben ook dit gebod van God, dat die God bemint, zjjnen broeder ook beminne. ivrouw kinderen ■nst van^ tegen rente, zoolang u leeft, wordt dit geld gebruikt voor van priester-missionarissen. „Om ecus wat moois te doen voor zoo'n tobbend Missiehuis moet men tot de kapita listen behooren!” Zoo ongeveer wordt nogal eens geant woord En toch.... U kent het onmisbare gilde van de Pajrfoorshuishoudsters. Er wordt nogal eens kwaad van gesproken: de een is niet vriéndelijk genoeg, de ander doet de deur niet gauw genoeg open, weer pen ander is niet altijd tevreden met het vleesch of de groenten, die de leverancier brengt enz., enz., enz. Voor kapitalist echter worden ze nog niet uitgescholden. Welnu het eerste gold, dat mij voor mjjn bouw 'n paar jaar geleden ter leen gegeven werd, was het spaarduitje van een Paatoors- huishoudster, die mijn oproep in de krant ge lezen had, een van de mooiste giften, die ik gekregen heb. kwam uit het spaarduitje van een Pastoórshuishoudster en voordat ik hier in Hoorn kwam, heb ik het meegemaakt, dat een Pastoors-huishoudster blij was haar spaarduitjes te mogen geven tegen rente pedurende haar leven om er later een pries ter van te laten opleiden, hetgeen altijd haar ideaal geweest was. Waarmee ik maar zeggen jril, dat offer en liefdadigheidszin niet het monopolie zijn van den Heer Kapitaal. Neen, het ia soms koddig hoe juist deze Heer er zich met: „Ik wou dat ik het doen kon” van af maakt. Nu weet ik zeker, dat vandaag of morgen wanneer ik een Pastoor Kapelaan tegen kom. hij mij zal zeggen: ..Zeg?wat ben jij' bij de Pastorie-gedicnstigen in het gevlei gekomen. Je dacht zeker, als ik weer eens aan een Pastorie logeer, dan krijg ik een extra gerecht aan tafel en een extra zacht bedje”. Tk zeg maar: Eere wien eere toekomt. Missiehuis, Hoorn Father I-efeber, Postrek. 120937. Directeur. II helpt ons ook zeer, door geld te geven Na uw dood de opleiding Evangelie volgens den H. Lucas; VI, 3642. Weest’barmhartig, gelijk uw Vader i«. Oordeelt niet, en gij zult niet worden; veroordeelt niet, en gij zult niet veroordeeld worden; vergeeft, en u zal vergeven worden; geeft, en u zal gege ven worden. Men zal eene goede, opgehoopte geschudde en overloopende maat in uwen schoot uitstorten; want met die maat, daar gij mede meten zult, zal men u wederom me ten. Hjj zeide hun dan eene gelijkenis: Kan wel de eene blinde den anderen leiden? Val len zij niet beiden in eenen kuil? De leerling is niét boven zjjnen meester; maar een ieder ie volmaakt, ale hjj is gelijk zjjn meester. Maar, wat ziet gjj den/plinter in het oog uws broeders, en bemerkt den balk niet, die in uw eigen oog is? Of hoe kunt gij tot uwen broe der zeggen: Broeder, laat mjj den splinter uit uw oog nemen, daar gij den balk in uw eigen oog niet ziet? Schijnheilige, licht eerst den balk uit uw eigen oog, en dan moogt gjj zien, om den splinter uit het oog van uwen broeder te Hchten. Anno 1674, Anno 1675 ende Anno 1676 hebben wy Mannen afgherekent met den heer Guilielmus Sybrandi, Dirk Floris, Jan Jansen. Item anno 1678 hebben wy mannen ende men heer afgherekent Men heer Guilielmus Sihrandi Dirk Fioris, en Cornelia Jansen Item anno 1681 in de maendt van Februa ries hebben wy twee mannen ende vooch- den met men heer afgherekent van weghens de heylige Kerck. Meester Guilielmus Sibrandi als Pastoor Krelis Jansen ende Jan Tennissen, Die ghesuccedeert is iu de plaetse van Dirk Floris Capiteyn Anno 1681 in de maand van Februatius. Anno 1688 heblien wy ondergheschreven met malkandcren afgherekent van weghens de hovlige Kerk van Swaegh. Guilielmus Sibrandi Krelis Jansen ende Jan Teunisse halfswaegh. Van de schenkingen, door de kerkvoog den aan de kerk van Zwaag gedaan, mogen verschillende in den loop der tijden verdwe nen zjjn, andere zeer waardevolle voorwer- j>en als het gedreven zilveren wierooksvat met scheepje, geschenk van Dirk Floris Ca piteyn en zjjn huisvrouw Tryn Jans zjjn ge lukkig bewaard gebleven en worden nog al tijd gebruikt op de hoogtijden. Dan, de jeugdige gemeente heeft niet slechts te'•kampen met moeilijkheden van buiten, maar in haar boezem zelve schijnt tweespalt. Nog geen twee jaar is Pastoor Sibrandi bekleed met het Zwaagsche her dersambt, of het komt tot uiting. Er is onrust gerezen tusschen de „Man nen.” Het geschil gaat over de rekening en ver antwoording der verloopen jaren, de ontvan gen en uitgegeven penningen tot dienst dee kerk. Doch, boe leerzaam zou de afloop, de be slechting van het geschil, zjjn voor de toe komst tot in de verste tjjden. De „Mannen” leggen niet hun ambt ne der. doch van beide zijden heeft er toena dering plaats eu de zaak wordt op een voor beide partijen even christelijke als eervolle wijze, in der minne geschikt. IV. Rekening en reranticoording. Rekening gehouden.' tusschen den Heer Pastoor Guilielmus Sibrandi en Zyne kerk voogden. Den 18den November 1903 kwamen de Missionarissen te-Langgoer aan. Na zes weken verlieten de laatste twee leden der Sociëteit van Jezus de Kei-eilan- den, het evangelisatie-werk geheel aan de Missionarissen van het H. Hart overlatende; Het aantal Christenen was toen 1114, dat der catechumenen 154. Spoedig kwamen nieuwe Paters en Broeders de gelederen versterken. In 1905 kwamen de eerste Zusters Fran- ctecanessen van Hejjthuizen hare beste krachten in den dienst der Missie stellen. Zij stichtten een internaat met dag- en huishoud school en bewezen de Missie en den Mis sionarissen vele dieneten. Groote groei en bloei. De Apostolische Prefectuur had zich in korten tjjd krachtig ontwikkeld en ware het niet dat art. R.R. 123 (rep. 177) den ijver aan banden hadden gelegd, het H. Geloof zonde op menige 'andere plaats verkondigd zjjn. o Bij decreet van 29 Aug. 1920 werd Mgr« J. Aerts tot A post. Vicaris van NederL Nieuw-Guinea benoemd. Den 30sten Novem ber van hetzelfde jaar ontving Z. D. H. de Bisschopswijding uit de handen van Mgr. A. Diepen, Bissohop van ’s Hertogenbosch. In den laatsten tjjd verrezen nieuwe in- ternaats-gebouwen te Langgoer en te Merau- ke. Er werd een begin gemaakt met eert Congregatie voor Inlandsche Broeders en een! voor Inlandsche Zusters te I-anggoer. Te Toeal werd begonnen met een Hol- landsch-Inlandsche School. Te Langgoer is men begonnen met eert nieuw ziekenhuis, dat bediend zal worden door de Missiezusters van 0. L. Vrouw van het H. Hart. De gehoeie missie telt thans 22 Hoofdstar ties. 90 Bjjetaties, 27 Priesters, 25 Broeder», 17 Zusters, 23300 Christenen, 1478 Catechu menen, 13780 Communicanten, 106 len, 4570 Leerlingen, chisten en 110 Kerken en 1 In 1927 werden 514.320 H gereikt. Den 8sten Mei heeft te Langgoer-Toeal (Kei-eilanden) een mooie plechtigheid plaats gehad, waartoe alle missionarissen, goeroes en kapelas met hun onderdanen waren uit genoodigd. Op de plek n.L waar het eerst te Lang- goer de H. Mis werd opgedragen, is door den Apostolisch Vicaris, Mgr. J. Aerts, een beeld van het H. Hart onthuld en heel het Vica riaat van Nederlandech Nieuw Guinea aan het H. Hart toefe-ewjjd, als een nederige hulde voor het goede dat de Missionarissen in dit gedeelte van Oóst-Indig hebben mogen doen, in de vaste overtuiging, dat niet hbn maar Gode alleen de eer tokomt. fé) de alderprincipaelste is heer Guilielmus Sibrandi. Anno 1681 is Dirk Floris Capiteyn ge storven den 29 Januari, geweest hebbende omtrent dertich jaer kerkvoocht, ende dat van de heylighe Kerk van Swaeg, wesende den alderlesten van de ses kerckvoochden, die ick hebbe ghevonden in Swaegh doen ick als Pastoor aldaer wierde ghestelt. De ses kerckvoochden waeren dese, als te weeten. Jan Krelis van Spierdyck 70 jaeren out. Item Dirk Volkersen, die veertich jaren lang tot dienst van Godts Kerck heeft ghe- songen. ende syne Gregoriaensche Sancgh in Serthoghem bosch, ofte in de Stadt van den bosch, doen den bosch noch C'atholyck was, hadde gheleert, ende was aldaer van syn pastoor een ideael te weeten voor twee jae ren ghestuert. Dese Dirk Volkersen met syn huys' hebben het silvere kruys tot Godts Kerck laeten inaecken, eken. Bidt voor de sielen. Den derden Kercke voocht o Dirck Floris Capiteyn,‘de welcke met syn huysvrouw Tryn Jans heeft late maecken ende besproockon het silvere wieroocksvat met het schipken. ende het beste fluweele ornament met de gordjjnen, voorhangsel, ende Carsuyfel. Item hebben besproocken noch voor de Heylighe kerck, ende voor de priester een somma van duysent Guldens volgens de Obligatie brief met syn eygen handt ondertecckent. De priester sal treeken niet meer als de renten. De vierde voocht is. Cornells Herckes ghe- weest, van de welcke is ghekoomen de schil- dery ende de silvere Remonstrantie. De Vijfde voocht van de heylighe kerck van Swaegh is geweest Jan Jansen, van de welcke zyn ghekoomen de silvere bloempot ten, met die schoone versierde mayen, die daar instaan, ende oock heeft hy vier hon dert guldens ghelegateert aan de heylighe kerk van Swaegh. Volgens obligatie brief van Hoflant ende Jan Tennissen onderte kent. De sesde voocht is gheweest Maerten Krelis, deweleke is ghestorven op de Koe- poortsweg by Hoorn, ende heeft de preeck- stoel late maken, ende oock wat gegeven tot het middelste witte ornament. Verdrag gemaakt tusschen de Voogden en den Pastoor. Aenghesien dat er in het jaer 1661 eenighe dnrust onder de Mannen ofte Voochden van de heylighe Kerck van'öwaegh was opghe- resen ende ontstaen, soo is ten lesten in minne ende vrintschap beslooten dit navolg de verdrach. In name ons lieven Hoeren Jesu Christi ons Salichmakers Amen. Wjj ondergheschre ven Mannen in de teghenwoordigheyt van onse Pastoor Men heer Guilielmus Sibrandi bekenne ende belyde volkoomeleyt^t afge- teekent te hebben, ende gans ende gheheel effen te syn van dit ende alle de voorgaende jaeren, eoo van ontfanghen uytghegeven penningen tot dienst van de heylighe Kerck, ende de Catholyke vergaderinghe, oock- g^ns ende gheheel effen gherekent te hebben van weghen de gheestelycke bespreecken tot dienst van de selve kerck. Soo dat den- ghenen, die daer naer iets contrarie soude willen zeggen, ofte lasteren, sal worden ghe- houden voer ons ende verrader van Godt en Syn heylighe kerck. In teken der waer- heyts hebben wy dit allemael met onsen handt ondertekent. Actum in Swaegh ten huyse ofte residentie van onse Pastoor. An no 1661 den neegentienden December. Men heer Guilielmus Sibrandi. Jan Jansen Halfswaeg Piter Pauwelsch. Dirk Floris Capiteyn. Krelis Hcrckese. Krelis Krelisse Rcntenaer. Een ider hadde dit met syn eyghen hant ondertekent.' Tot zoover het handschrift. Wij achten dit een zeer belangrijk stuk om de bijzonderheden, welke het bevat over een tjjd, waarover de gegevens zoo uiters» schaarse!» zijn. Als Pastoor Sibrandi Wieringen, waar hij Stoven Bodekker was opgevolgd en zelfs om het gelopf in de boeien en gevangenis had gezeten, had verlaten en te Zwaag be roepen was, vond hjj de Katholieke gemeen te wel zonder priester, doch niet geheel ver weesd. Hjj vond hier namelijk zes kerkvoogden, alten rechtschapeii. door en door katholieke en milddadige mannen, die zoo goed moge lijk voor de tjjdelijke belangen van de kerk en de armen hebben zorg gedragen. Gedurende zestien jaar leidt Sibrandi he» leven van een echten missionaris. De Katho lieken hebben geen bedehuis, hjj heeft geen pastorie. Dan eens hier, dan daar heeft hjj zich opgehouden, nu in deze dan in een an dere boerenstolp het Heilig Misoffer opge dragen. Wjj denken hier“aah 5e enkele oude huizen van Zwaag: het langwerpige huis van Beemster, den bakker, met zjjn door zware balken geschraagde zoldering; het al leroudste huis van Zwaag (vroeger be woond door de familie Karsten, later door Reuzenaar en thans door Kees Schipper) met zjjn gekleurden gevelsfWn welke een ruiter (Sint Martinus?) voorstelt, de voor kamer met het eikenhouten wagenschot. PLOTSELINGE GENEZING TE LOURDES. Het geval van Agnes Klein. Het „Journal de la grotte <ie Lourdes verhaalt de volgende geschiedenis betref fende een plotselinge genezing van Agnes Klein uit Katemberg bjj Essen. De schrijver van het relaas ondervroeg de genezene met behulp van ’n vrouweljjke tolk, ii.I. zuster Mechtilde van het hospitaal van Onzo Lieve Vrouw der Smarten. Mejuffrouw Agnes Klein, wie de kalme vreugde uit de oogen straalde, vertelde rustig haar geschiedenis. Sedert een tiental jaren had zjj groote- po nen geleden. Een groote open wond in de rechterdij boven de knie, die gedurende vyf jaren etterde, belette haar eerst het loopen. De wonde te nu sinds drie jaren gesloten; ’t lidteeken ervan is nog te zien. Daarna kreeg ze aan den rechterarm en nog later aan de linkerzijde otterende won den, die verscheidene langdurige verplegin- gen in de ziekenhuizen noodig maakten. Vervolgens had zich een soort samen trekking van beenspieren voorgedaan, zoo- dat ze, toen zjj haar bed of ligstoel verliet, slechts met groote moeite en met behulp van een stok kon loopen, alleen met de punt van den voet den grond rakend. Bovendien was zjj Ijjdende aan een nier en een hartziekte. Haar gezichtsvermogen was onscherp. Zjj nam zeer weinig voedsel tot zich. Zjj werd eenmaal twee jaar en een ander maal anderhalf jaar lang in het ziekenhuis verpleegd. Toen zjj weer in den schoot harer familie terugkeerde vóór haar ziekte was zjj dienstbode geweest was zjj niet meer in staat, haar brood te verdienen. De reis naar Lourdes had haar zeer ver moeid. Sinds haar aankomst op Dinsdag in het hospitaal te Lourdes, tot Zaterdag, den dag harer genezing, leed zij vreeselijk door haar nierziekte. Vóórdat zjj in den morgen van Zaterdag in de piscine werd ondergedompeld, schreeuwde zjj het uit van pjjn en liepen de tranen van smart haar over de wangen. Toen zjj in het bad werd ondergedompeld, voelde zij een begin van bezwijming opko men, doch een volgend ©ogenblik stond zjj recht op de voeten. Zonder steun begaf'zjj zich naar de grot om haar dankzegging te doen en van de grot naar het Hospital St. Frai. Op het bureau der medische conatatee- ringen is vastgesteld, dat men een na der onderzoek dient voor te bereiden, daar de dokters-attesten, die de genezene bjj zich had, niet volledig waren. Men weet, dat genoemd bureau met de uiterste voorzichtigheid te werk gaat bjj het beoordeelen van Lourdes-genezingen en in zage verlangt van de medische verklaringen omtrent ziektegeschiedenis, diagnose enz., op het geval van de(n) patiënte) betrekking hebbend, en na de genezing nog langen tijd -5

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1928 | | pagina 13