Officieel Kerkbericht
1 NIEUWENHUnZEN
Olim- n Hiirei Kleermaker
SL iMMtrurt i
FIRMA ZIIT,
laadma<kt 52, Hikmaat.
MEUBELEN
Rmaratia billijk ai ast.
ntt var ouds Dexende uarob
voor olie soorten
n'
tsaby-artikelen.
v.
V.
4
a.
3.50
Concurreerendé prezen
van het
Noord-Hollandsch Dagblad”
TWEEDE BLAD.
Depot Nutricle.
Speciaal adres voor hgt maken
ras alle soorten
Door htt geheeii land zijn dt Meubalta van „EIK Ki UIDEM
bekend HLS DE BESTE”.
EPISTEL EN EVANGELIE.
Autobus Onderneming KNIP. - Alkmaar-Hoorn
2.55 aó.sT
MISKALENDER.
De Capucijner Orde in dienst
van de H. Kerk.
WEEKKALENDER.
Zondag Hoorn 8.11.6.15
Zondag Alkmaar 9.30 al.15 730
Vaste halte Hoorn: Wachtkamer Café Geel, bij *t Station. Tel. 196.
Vaste halte Alkmaar: Wachtkamer Café Bloothoofd, Friesdie Brug. TeL 705.
8.35
9.30
9.35
252.
Dinsdag, 10 Juli. H. H. Zeven Gebroe-
Udenhout
Grave
N&EKFD AANBEVELEND.
i. i i
1.—
1.05
1.15
1.25
1.35
1.40
1.50
1.55
5.30
5.35
5.45
555
6.—
6.10
6.20
6.30
6.40
6.45
P. VITUS,
Minderbr. Capucjjn.
3
3.10
3.20
3.30
3.40
3.55
Hoorn
Zwaag
Bobeldijk
Zuidermeer
Spierdijk
Wogmeer
Rustenburg
Schermer
Oudorp
Alkmaar
Pleeeohen.
Verbandwatts*.
Verbandgaas*.
Zalven
Ooraponafea.
Baby sponsjes.
Stuitpoeder-
Boorwater.
Blyoerlne spuitjes.
Voedingsmiddels*.
AHe soorten kindermeel *t beat sa
Mllijkat M| CENTRAAL DRORIST
„Het Greece Kruis**
HOOGZIJD1 8CHAQEJL.
Alkmaar
Oudorp
S hermer
Rustenburg
Wogmeer
Spierdijk
Zuidermeer
Bobeldijk
i Zwaag
I Hoorn
station gereden.
van
van
Kerkwijding; 2e gebed v. d.
Fr. Eigen mis met octaaf. Credo.
10.05
10.10
10.20
10.30
10.40
10.50
11—
11.05
11.15
11.20 b4.05
Priffiklcuft
W* -
zjjn van vere gekomen. En Zjjne leerlir
antwoordden Hem: Van waar zal iemand
hier in de woestijn met brood kunnen ver
zaden? En Hjj vroeg hen: Hoeveel broodea
hebt gij? ZJj zeiden: Zeven. En Hij gebood
het volk op de aarde neder te zitten. En Hjj
nam de zeven brooden, dankte, brak, gaf ze
aan Zjjne leerlingen, om voor te zetten; en
zij zetten ze aan het volk voor. Zij hadden
ook weinige vischjes, die Hij ook zegende,
en gebood voor te zetten. En zjj aten, en
werden verzadigd, zij namen zeven manden
op met brokkelingen, die overschoten. En
die gegeten hadden, w areü wuUeiit viüidul*
zend, en Hjj liet ze gaan.
18 BIJ
Ook in den strijd tegen het verderfelijke
Jansenisme schijnt de Capucjjnenorde als
door God geroepen.
De geest immers die haar bezielt is zoo
Iqnreoht in tegenstelling met die droevige,
sombere, enghartige, rigoristische opvattin
gen van het Jansenisme.
De heilige armoede, die aan al het aard-
sche onthecht is, blijkt zoo kinderljjk-bljj en
vertrouwvol omhoog naar den Vader der
armen, zjj bezielt hare minnaars met de hei
lige vrjjheid der kinderen Gods, zjj doet hen
zoo ruim ademen in de reine atmosfeer der
De moderne en gegarandeerde meubelen, waaronder ontwerpen van bekende archi
tecten, zeggen U door zijn practische voordeelen hoe meubelen behooren te zijn.
Vrije toegang tot de Monsterzalen aan de Meubelfabriek „Eik CR Linden”
Lindegracht 11—18 Hik maar.
Geopend van 9 12 en 2—5. Zaterdags 91 uur.
Op voorafgaand verzoek ook op andere uren, hetzij ’s Zaterdagsmiddags of avonds.
OP DEN ZES DEN ZONDAG NA PINKSTER.
Epistel uit den brief van den H. apostel
Paulus .aan de Romeinen; VI, 311.
Broeders, wjj allen, die in Jezus Christus
gedoopt zjjn, zijn in Zijnen doop gedoopt.
Wjj zjjn dan door den doop met Hem be
graven in den dood, opdat geljjk Christus
door de heerlijkheid des Vaders van den
dood verrezen is, wjj Ook aldus in een nieuw
aleven zouden wandelen. Want indien wjj met
Hem, als een ingeënte plant worden, door
de gelijkwording aan Zijnen dood, zoo moe
ten wij het ook aan Zijne verrijzenis zijn. Dit
wet enwjj, dat onze oude mensch n> t Hem
gekruist is, opdat het lichaam der zonde te
niet gedaan worde, en wjj der zonde niet
meer dienen. Want die gestorven is, is van
de zonde gerechtvaardigd. Zoo wij nu met
Christus gestorven zjjn, dan gelooven wjj,
dat wjj ook met Christus zullen leven; ook
weten wjj, dat Christus van den dodd ver
rezen zjjnde, thans niet meer sterft, en de
dood over Hem niet meer zal heerschen.
Want Hij gestorven zijnde voor de zonde, la
eens gestorven; maar nu dat HU leeft, leeft
Hjj voor God. Zoo ook gij, acht u xelven
gestorven voor de zonde, maar levende voor
God in Christus >JezuS. onsen Heer.
Evangelie volgens den H. Marcus; VIII, 19,
In dien tjjde, wanneer er eene groote me
nigte bjj Jezus was .en zjj niet te eten had*
den, rep Hij Zijne leerlingen te zamen, en -
zeide hun: Ik heb mededoogen met het volk:
want, zjj zjjn reeds drie dagen bjj Mjj, en zg
hebben niet te eten; en zoo Ik hen onge-
spjjsd naar huis laat gaan, dan zullen zjj op
den weg bezwjjken; want eenigen van hen
zjjn van vere gekomen. En Zjjne leerlingen
antwoordden Hem: Van waar zal iemand hen
Bobeldijk - Spierdijk - Wogmeer Rustenburg Schenner - Oudorp.
7.05
7.15
7.25
735
7.45
7.55
8—
8.05
8.10
Zondag, 8 Juli. Zesde Zondag na Pinksto
ren. Mis; Dominus; 2e gebed v. d. H.’Elisa
beth; Se gebed v Kerkwijding. I Kerk voor haar als voor eene moeder ge-
Fr. Geen 3e gebed. 'I «---•* -
Maandag, 9 Juli. H. H. Martelaren
Gorcum. In het bisdom Haarlem mis
Octaafdag van B--
H. H. Martelaren van Gorkum. Credo.
streden heeft, ten koste zelfs van het bloed
harer edelste zonen.
Zelfs in letterlijken zin zjjn de Capucjjnen
ten strjjde getrokkeQ voor de glorie der
Moederkerk. Want ih navolging van den
grooten Joannes a Capristrano zien wjj zjjn
optreden als legeraanvoerder tegen de Tur
ken, den H. Laurentiils van Brindisi in den
roemrjjken slag van Stuhlweissenburg en
Marcus van Aviano in den veldslag bjj Wee
nen.
Zoo treffend lezen wjj van dezen laatste,
hoe hjj na het opdragen van de H. Mis, waar-
bjj de groote Capucjjnenvriend, Jan So
bieski. Koning van Polen, hem diende, de voor
soldaten aanvuurde met de leuze: „Ecca tig 1
crucem Domini, fugite partes adversae”, tanti
ziedaar het kruis des Heeren, vlucht vjjan- jjver
deljjke machten! en ze zoo ter overwinning tot i
- voerde. ---- -- tnev
Maar vooral in den geestelijken strjjd ston- een
den de Capucjjnen als ware zonen van den Bosc
geheel Katholieken Franciscus altjjd in de het I
eerste gelederen, ter verdediging van de te st
Kerle hetgeen vooral gebleken is in den strjjd van
tegen de twee, machtigé vjjanden: het Pro- den
testantisme en het Jansenisme. vesti
Mag het niet providenteel worden ge-
novmd, dat twee bloeiende kloosterorden
zich in den dieifst der Kerk kwamen stellen,
toen een trouwelooze zoon, Luther, en. zoo-
velen met zich losscheurde van het hart der
Kerk?
Het waren de Jezuïeten en de Capucjjnen.
Naast de Jezultenorde schjjnt de Capucjjnen
orde met die warme liefde voor de Kerk,
met die innerlijke gehechtheid aan Rome,
met dat kinderlijk vertrouwen op haar leer-
en bestuursgezag, die zjj van Vader Fran
ciscus als kostbare erfenis had medegekre-
gen, op geheel bijzondere wjjze uitgerust tot
bestrijding van die dwaling, welke, steunend
op hoqvaardig individualisme en zich los
scheurend van de sterke rots, waarop
Christus zjjn Kerk gebouwd had, eigenzinnig
den weg opging van het persoonlijk onder
zoek.
Wjj zien de Capucjjnen optreden als krach
tige bondgenooten van hunne ordebroeders,
de Franciscanen, tegen het schisma van
Hendrik VHI in Engeland, voornamelijk in
de personen van Benedictus van Canfeld,
zoo bekend om zjjn „Regula perfectionis”
en den Schotschen Capucjjn Archangelus
van Leslie.
Merkwaardig zjjn de woorden van Bossuet
in zijne Oraison funèbre sur la Reine Hen
riette d’Angleterre: „Bjj de komst van de
Koningin luwde de hevigheid der vervolging.
De Capucjjnen gaven door hunne godsvrucht
aan de altaren hun waaraohtig sieraad en
aan den goddeljjken dienst zjjn gepasten
luister. Hun priesters en religieuzen, ijverige
en onvennoeiden leiders van deze verslagen
kudde, die in Engeland leefden als armen,
pelgrims en vreemdelingen, welke de wereld
niet waardig was te dragen, kwamen vol
vreugde hun heilig dienstwerk verrichten in
de kapel der Koningin en de ontredderde
Het zou een grove dwaling zjjn te meenen,
dat de Religieuze Orden organisaties waren,
die in zekeren zin buiten de Kerk stonden.
De waarheid is, dat de verschillende kloos-
terinstellingen op het allernauwst met de H.
Kerk zjjn samengegroeid. Zjj zjjn kleine ge
meenschappen, gevormd in de ééne groote
gemeenschap der H. Roomsche Moederkerk,
voortgekomen uit hare substantie, levend
van haar eigen, gevoed door hare levens
sappen.
Zjj zjjn als krachtig-Ievende, zwellende
takken aan den eenen stam, de Kerk, zoo-
dat zjj met haar bladeren, bloemen en vruch
ten toebehooren aan dien grooten levens
boom zelf.
Een religieuze orde kan niet bestaan, tenzj)
zjj'geboren is uit de Kerk en in haar gewor
den bljjft Door ha«r wordt zjj goedgekeurd
en bekrachtigd, onder haren moederlijken in
vloed en teedére zorgen groeit zjj en ontwik
kelt zjj zich, zjj leeft en werkt en heiligt hare
leden en de zielen onder haar moederlijk
oog en volgens hare wenschen en verlangens
voltrekt zjj hare ban in de geschiedenis.
De Orden van de Kerk te scheiden, ware
een onrecht aangedaan aan de Kerk, maar
evenzeer aan de orden zelf.
Maar juist daarom moet iedere orde ge
heel en al bezield zjjn met den geest der
Kerk. De religieus moet het trouwste, het
edelste, het vurigste kind zjjn der H. Kerk.
Het meevoelen met de Kerk moet hem lu
het bloed zitten.
De Orden moeten vqoraanstaan in het
strijdend leger der Kerk, ter verdediging
harer rechten, ter uitbreiding van haar rjjk,
ter overwinning harer vjjanden.
Niemand beter dan de H. Franciscus van
Assisië heeft dit begrepen. Ook de moderne
critiek moet toegeven, dat Franciscus is en
bljjft de „virtotus catholicus et apostolicus”,
geheel katholieke en apostolische man, die
als Stichter der Serafjjnsche Orden zjjne
sterke schouders zette onder de H. Room
sche Kerk, hetgeen God zelf zoo duidelijk
te verstaan gaf aan Paus Innocentius Hl in
het visioen van de wankelende Lateranen-
kerk, geschraagd door dien armen bedelaar
van Assisië.
En de Capucjjnerorde, ook in dit opzicht
trouw aan den geest van haren stichter, mag
er bjj een terugblik op hare vier afgelegde
eeuwen groot op gaan, dat de echte Room-'
sche geest altjjd haar levensadem was en dat
zjj, vlammend van Serafjjnsche liefde tot de
Kerk, die tevoren nauwelijks zuchten kon en
•weenen om haar voorbjje glorie, liet weer
hoog weerklinken de zegezangen van Sion in
een vreemd land.”
In Frankrijk behoeven wjj maar te denken
aan de bekende figuur van de „Éminence
grise” P. Joseph do Tremblay, om te weten
welke reusachtige arbeid daar in de 17e
eeuw geleverd is tegen het Protestantisme.
Duizenden werden door de bovenmensche-
Ijjke inspanning van deze krachtfiguur, bij
gestaan door zjjn medebroeders, tot de
waarheid van het Roomsche geloof terugge-
bracht. Gesteund door zjjnen machtigen be
schermer Kardinaal Richelieu trachtte hjj
door het stichten van Capucjjnenkloosters,
door het in stand roepen van de Broeder
schap tot Voortplanting des Geloofs onder
den naam van „Kruisverheffing”, langs den
weg der overtuiging en dien van het gezag
de Hugenoten tot de Kerk te brengen. In
zjjn vurige stoutmoedigheid vatte bjj het
plan op al de ketters van het rjjk te bekee-
ren, welk plan de volle medewerking had
van Richelieu, van de Staatsministers, en
zelfs van den Koning. Jammer genoeg kwa
men allerlei moeilijkheden, waaronder niet
het minst de oorlog met Duitschland, dezen
machtigen opzet verstoren;
Reeds in het begin der 17e eeuw na de
heilige Liga had Pierre ‘de Gondy, bisschep
van Parjjs aan Paus Clemens VHf kunnen
schrijven: „Na God dankt de katholieke
godsdienst in Frankrjjk zjjn herstel aan de
orde der Capucijnéti.”
Jozef de Tremblay heeft op waardige
wijze het werk der Liga-mannen voortgezet,
doch daarbij meer den geest der liefde be
oefend dan zjjn voorgangers gedaan had
den. zoodat hjj een machtig verdediger der
Kerk is geweest tegen het Fransche Calvi
nisme.
Zeer ijverig werkten de Capucjjnen ook in
de Nederlanden tegen het steeds meer veld
winnende Protestantisme.
In JU125 verleende de Congregatie de Pro
paganda Fide aan de Vlaamsche provincie de
macht-, missionarissen naar Holland te zen
den. De prefeeti n dezer missie vestigden
zich in het hartje van h't land, te Amster
dam, vanwaar zjj gr heel Holland bewerkten.
Te Njjmegen werkten zjj onder de grootste
moeilijkheden Zoo scherp was hier de be
waking der Protestantsche overheersching,
dat zjj iedere week een ander verblijf moes
ten zoeken en op eene andere plaats de hei
lige Geheimen moesten vieren, ten einde zoo
aan hunne vervolgers te ontkomen.
Naast Amsterdam, waar de Capucjjnen
Buitenveldert en den Overtoom bedienden,
trinden wjj hen te Rotterdam, Schagen, Alk
maar, Enkhuizen, Monnikendam, Haarlem,
Gorcum, Leiden en Den Haag.
In Twen the verwierf zich P. Bona venture
van Oldenzaal (15981653) een groote ver
maardheid in het bekeeringswerk der Pro
testanten. Duizenden bracht hjj tot de H.
Kerk,terug. Een tijdgenoot schrijft van hem:
„Toen hjj te Almelo kwam, durfden nauwe
lijks een 40-tal zich openlijk Katholiek to I
verklaren, nu echter is dit getal tot 4000 ge
stegen. Over zjjn welslagen verbitterd, heb
ben de ketters 200 gulden beloofd aan hem,
die hun Bonaventure dood of levend in han
den speelt."
’s Hertogenbosch, Breda en Grave waren
voor het Zuideh de centra van eene krach-
bloeiende missie-actie tegen het Protes
tantisme Vooral P. Basilius van Brugge, de
ijverige zielenjager, die moedig doordrong
in de broeinesten van het Protestantis-
heeft zich-bier voer de -Capuejjaenmiesie
onsterfelijken naam verworven. Uit den
Bosch verbannen, vormde hij het plan om in
land van Ravenstein een missiecentrum
stichten, dat als een legerplaats zou zjjn,
waaruit de strijders van Cïiristus kon-
uittrekken door het geheele land. Eerst
vestigde hjj zich te Ravenstein, later te
Grave en toen hjj ook daar weer verbannen
werd door het kettersche stadsbestuur
stichtte hjj het kloostertje „Emmaus” te
Velp bjj Grave, dat de bakermat zou zjjn van
de latere Hollandsche Capucjjnenprovincie.
langen tijd was het kleine Velp een brand
punt van godsdienstig leven. De naam van
P. Basilius van Brugge leeft in dankbare
herinnering voort als van den heiligen en
béminnelijken Vader der Nederlandsche Ca
pucjjnen, maar tevens als van den moedigen
strjjder tesren het Protestantisme in ons va
derland
In de Duitscbe landen werd de moedige
strjjd van zoovele waardige Capucjjn-missio-
narissen bekroond met den heldendood van
den H. Fidelis van Sigmaringen, die den
24en April 1622 te Seeuwis in Graubunder-
land viel onder de moordende hand der ket
ters, als eerste martelaar van de Congrega
tie ter Voortplanting des Geloofs.
Zoo mocht de zielenijver der Capucjjnen
tegen het Protestantisme geconsacreerd
worden met het martelbloed als een onmis
kenbaar bewjjs hunner brandende liefde tot
de Kerk volgens -Jezus’ woord: „De goede,
herder geeft zjjn leven voor zjjne schapen"
(Jo 10, 11).
ba. 6e Zondag na Pinksteren. Ged. H. Hi-
Mbeth. Koningin, weduwe v. Portugal. Na
den dood van baar gemaal trad zjj in de orde
der Clarissen omstr. 1336. In de meeste pa
rochies heden de plechtige viering van het
Kerkwjjdingsfeest der eigen parochiekerk.
Heden na de Hoogmis lofzang Te Deutn ter
dankzegging voor de benoeming van 'n nieu
we Bisschop.
Ma. H. Martelaren v. Garcum, de H. Leo-
nardus van Vechel te Bosch geb., pastoor
te Gorcum en 18 geestelijken te Gorcum ge
vang engenomen en te Brielle gemarteld in
1572. Feest der broederschap v. d. H. H.
Mart v. Gorcum en gebed ter bekeering v.
Nederland.
N. B. In de geconsacreerde kerken heden
octaaf van kerkwjjdingsfeest met Ged. der
H. H. Mart van Gorcum.
Di. De H. H. Zeven broeders, zonen der H.
Felicitas die zelf ze tot standvastigheid aan
spoorden tot de marteldood te Bonne in de
2e eeuw. Zelf verwierf ze de martelkroon
iver maanden later; en de heilige maagden
en martelaressen Rufina en Secunda te Ro
me onthoofd in 257.
Wo. H. Pius I Paus en Mart, in 157.
Do. H. Joannes Guslbertus abt te Florence
uit adelljjk geslacht geb. Krijgsman zocht de
moordenaar van zjjn broeder Hugo. Op Goe
den Vrjjdag hem tegenkomende hief hen zjjn
zwaard op om hem te dooden toen deze uit
liefde voor den Gekruiste Joannes smeekte
om genade groette hem het kruisbeeld her-
haaldeljjk met het hoofd. Joannes verliet nu
de wereld en stichtte in de vallei van Vahim-
brosa ’n nieuwe orde volgens den regel v. d.
H. Benedictus omstr. 1073. Ged. H. H. Na
bos en Felix mart te Milaan in 303.
Vr H. Anacletus, Athener werd de vijfde
Paus, stierf den marteldood onder keizer
Traganus, waarsohjjnijjk In 91.
Za. H. Marcellinus of Marchelm Belijder 8e
eeuw, apostel v. Overjjsel. Ged. H. Bonaven
ture BH. en Kerkleeraar van de orde der
Franciscanen. Kardinaal, bisschop van Al
bano stierf 1274. Om zjjne van liefde gloeien
de geschriften genoemd de Scraptjjnsche
Leeraar.
Zo. 7e Zondag na Pinksteren Ged. H. Hen-
ricus II. hertog v. Beieren, Roomsch koning
en ontving uit do handen van Paus Bene
dictus VIII de keizerskroon omstr. 1024.
a8 20 12 45
8.25 12.50
8.40
8.50
9
9.10
9.20
a Wordt van het
b Heeft aansluiting op den sneltrein van Amsterdam 4.10 en Autobussen In alle
rich tingen.
Zaterdag v. Hoorn 7.30 11.130 5.30
Zaterdag Alkm. 8.45 12.15 a3.a7<
Ja, ieder dag- en weekblad begint dezer
dagen met: Habcmus Pontificem of iets der-
geljjks Allen juichen omdat wjj weer een
Opperherder in ons Haarlemsch Bisdom heb
ben. En natuurlijk juicht Hoorn's jonge Mis
siehuis mee.
Ik zit juist dit stukje te schrjjven en daar
gaat een IJscoman voorbjj mjjn raam. Ik
hoor de jongens op de speelplaats la
waaien....
Zou ik?.... Z'»o ik?....
Vooruit! Ter eere van Jen niéuwen Bis
schop. De man aan het werk voor de deur.
Gauw een p<‘ar borden. lederen keer twaalf
op een bord. Mooie dikke. Ge badt de ge
zichten van mjjn jongens moeten zien. Eerst
allen ernstig. Ze begrepen niet goed. Maar
toen.... De pjjn die dat jjs aan mjjn porte-
monnaie deed was meteen over. Nu ik moet
zeggen: ze worden niet verwend op gebied
van zoetigheid. Ik geloof niet dat ze hier
nog ooit iets dergeljjks gehad hebben. Ik ben
alleen maar bang, dat ze iedere week wel
een nieuwen Bisschop zouden willen heb-
ben.
Ja. en terwjjl ze daar zoo vergenoegd aan
het soppen waren, dacht ik zoo: Zou er on
der jullie ook nog een toekomstige Bisschop
schuilen? Zal ik misschien later, als ik krom
en gebogen ben, nog eens den Bisschoppe-
lijken zegen ontvangen van een van mijn
jongens? God geve het.
Zeker, vrienden, uit de jongens die met
de hulp van uw milde giften in de Missie
huizen gevormd worden, komen ook de toe
komstige Missie Bisschappen voort.
Missiehuis, Hoorn. Father LEFEBER,
Postrek. 120937 Directeur.
Door een gift van f 100 wordt U mede*
Stichter(es) van dit Missiehuis.
ders. 2e gebed A cunctis; 3e gebed naar keu
ze.
Fr. H. Veronica; 2e geb. v. d. H. H. Gebr.;
3e Oct. H. H. Martelaren v. Gorcum.
Woensdag, 11 Juli. H. Pius I 2e geb. A
Cunctis; 3e naar keuze.
Fr. Oct- H. H. Martelaren van Gorkum; 2«
geb. H. Pius; 3e Concede.
Donderdag, 12 Juli H. Joannes Gualber-
tus; 2e geb. H. H. Nabor en*.
Fr. 2e geb. Oct. H. H. Martel, v. Gorkum;
3e geb. H. H. Nabor en*.
Vrjjdag 12 Juli. H. Anacletu» 2e geb.
A Cuneus; 8e naar keuse.^
Fr. H. Franciscus Solanus; 2e geb. H.
Anacletus; 3e H. H. Martelaren van Gor
kum.
Zaterdag, 14 Juli H. Marcellinus, 2e ge-
bed H. Bonaventure. Credo.
Fr. Eigen Mis. Credo.
DOMINICAANSCHE KALENDER.
Zondag, 8 Juli. Vierde Zondag N. O. D.
(2e en 3e geb. blz. 392).
Maandag. 9 Juli. H. H. Joannes en Gezel
len.
Dinsdag, 10 Juli. H. H. Zeven Gebroeders.
(Mis bl*. 24*) 2e" en 3e geb. (blz. 392).
Woensdag 11 Juli. Zal. Ignatius en Gezel
len.
Donderdag, 12 Juli. H. Joannes.
Vrjjdag, 13 Juli. Z. Jacobus, 2e en 3e geb.
(bl*. 392).
Zaterdag, 14 Juli. H. Bonaventure.
liefde ea der genaas-
Vandaar dat de CapucQnen als de door
God geroepen bestrjjders waren van valsche
en overdreven-strenge theorieën over ge
nade en erfzonde, Biecht en H. Communie.
Helder en klaar werden door het Generaal
Bestuur der Orde de beginselen aangegeven,
waardoor de orde beveiligd bleef voor de
verwarring in de ideeën, die mannen van
groote geestesgaven had aangegrepen, ja
zelfs kloosterorden als die der Oratorianen
en de nonnen van Port-Royal op dwaalwe
gen voerde.
Het Jansenisme was een dreigend gevaar
voor de Kerk.
Maar de H. Geest, Die de Kerk nooit ver
laat, wekte ook thans mannen op die krach
tig en onverzettelijk den strjjd aanbonden
en onder hen namen vooral de Fransche Ca
pucjjnen eene eereplaats in.
De beroemde P. Ivo van Parijs schreef
een belangrijke weerlegging van Arnauld's
werk: „La Fréquente Communion” in zjjn
„Trés humtjes rémontrances contre ies non-
velles doctrines de ce temps", waarin hjj
helder en klaar over de Katholieke leer
weergeeft over het onvolmaakte berouw, de
waarde der absolutie, de openbare boete,
het uitstel der absolutie, de veelvuldige
Communie.
Sprekend over deze laatste, roept hjj uit:
„Wat eene trouweloosheidl Men ontneemt
ons de hulpmiddelen, omdat wjj zwak zijn!
Men verbiedt ons de geneesmiddelen, omdat
wij ziek zjjn. Staat het niet gelijk met eene
terdoodveroordeling als men de zielen ver
biedt deze hemelsche spijzen te nuttigen,
telkens als zjj geen voldoenden eetlust heb
ben?”
Naast P. Ivo treffen wjj in dezen tijd nog
P. Jacques d’Autun die, geheel en al liefde
als hjj was, zoo Ijjnrecht stond tegenover het
steenkoude Jansenisme, van Jacques du Box
met zjjn „Eucharistie paisible”, „Jésus Christ
mort pour tour”, „Triomphe de St. Augus
tin’, P. Francois Bonal, die het Jansenisme
eene onmenscheljjke theologie noemde en in
heerlijken stijl de blijmoedige en troostvolle
leer van het H. Evangelie stelde tegenover
de droevig-sombere stelsels der dwaal-
leeraars.
In een fijne en scherpe satire geeselt P.
Zacharias de Lisieux de droevige excessen
van het Jansenisme. Het werk is getiteld:
„Relation du pays de Jansénie” en beleefde
meerdere edities. Merkwaardig in den Jan-
senistentjjd is ook het werk van P. Timothée
de la Flèche, die bjj den Paus een aanklacht
indiende tegen Quessel den schrjjver van
het Jansenistische werk: ,,Ijo nouveau tes
tament en francais avec des reflections mo
rales”. Deze aanklacht was aanleiding tot
een grondig onderzoek, dat bekroond werd
door de beroemde encycliek „Unigentus”
(1713).
Toen de Jansenisten in de 18e eeuw naar
de Nederlanden uitweken, vonden zjj ook
daar krachtige tegenstanders in de Capu-
cjjnen, P. Angelus van Brussel, uit het ge
slacht der graven van Ognyes en Estrêes en
bisschop van Roermond bestreed krachtig
de Utrechtsche secretarissen. Eveneens P.
Charles d’Espinoza, die twintig jaar missio
naris was in Holland.
Zoo zien we de Capucjjnen eene roemvolle
plaats innemen in deh glorievollen strijd te
gen het Jansenisme, dat voor goed den ge
nadeslag ontving door de Bulle „Auctorem
fidei” van Paus Pius VI in 1794.
Jfoge Vader Franciscus in de Capucjjnen
zjjne oprechte kinderen erkennen, omdat zjj
met hem, den sterken Vader, de schouders
hebben gezet onder Jezus’ Kerk telkens als
Zjj dreigde te wankelen.