Officieel Kerkbericht 1 NIEUWENHUnZEN Olim- n Hiirei Kleermaker SL iMMtrurt i FIRMA ZIIT, laadma<kt 52, Hikmaat. MEUBELEN Rmaratia billijk ai ast. ntt var ouds Dexende uarob voor olie soorten n' tsaby-artikelen. v. V. 4 a. 3.50 Concurreerendé prezen van het Noord-Hollandsch Dagblad” TWEEDE BLAD. Depot Nutricle. Speciaal adres voor hgt maken ras alle soorten Door htt geheeii land zijn dt Meubalta van „EIK Ki UIDEM bekend HLS DE BESTE”. EPISTEL EN EVANGELIE. Autobus Onderneming KNIP. - Alkmaar-Hoorn 2.55 aó.sT MISKALENDER. De Capucijner Orde in dienst van de H. Kerk. WEEKKALENDER. Zondag Hoorn 8.11.6.15 Zondag Alkmaar 9.30 al.15 730 Vaste halte Hoorn: Wachtkamer Café Geel, bij *t Station. Tel. 196. Vaste halte Alkmaar: Wachtkamer Café Bloothoofd, Friesdie Brug. TeL 705. 8.35 9.30 9.35 252. Dinsdag, 10 Juli. H. H. Zeven Gebroe- Udenhout Grave N&EKFD AANBEVELEND. i. i i 1.— 1.05 1.15 1.25 1.35 1.40 1.50 1.55 5.30 5.35 5.45 555 6.— 6.10 6.20 6.30 6.40 6.45 P. VITUS, Minderbr. Capucjjn. 3 3.10 3.20 3.30 3.40 3.55 Hoorn Zwaag Bobeldijk Zuidermeer Spierdijk Wogmeer Rustenburg Schermer Oudorp Alkmaar Pleeeohen. Verbandwatts*. Verbandgaas*. Zalven Ooraponafea. Baby sponsjes. Stuitpoeder- Boorwater. Blyoerlne spuitjes. Voedingsmiddels*. AHe soorten kindermeel *t beat sa Mllijkat M| CENTRAAL DRORIST „Het Greece Kruis** HOOGZIJD1 8CHAQEJL. Alkmaar Oudorp S hermer Rustenburg Wogmeer Spierdijk Zuidermeer Bobeldijk i Zwaag I Hoorn station gereden. van van Kerkwijding; 2e gebed v. d. Fr. Eigen mis met octaaf. Credo. 10.05 10.10 10.20 10.30 10.40 10.50 11— 11.05 11.15 11.20 b4.05 Priffiklcuft W* - zjjn van vere gekomen. En Zjjne leerlir antwoordden Hem: Van waar zal iemand hier in de woestijn met brood kunnen ver zaden? En Hjj vroeg hen: Hoeveel broodea hebt gij? ZJj zeiden: Zeven. En Hij gebood het volk op de aarde neder te zitten. En Hjj nam de zeven brooden, dankte, brak, gaf ze aan Zjjne leerlingen, om voor te zetten; en zij zetten ze aan het volk voor. Zij hadden ook weinige vischjes, die Hij ook zegende, en gebood voor te zetten. En zjj aten, en werden verzadigd, zij namen zeven manden op met brokkelingen, die overschoten. En die gegeten hadden, w areü wuUeiit viüidul* zend, en Hjj liet ze gaan. 18 BIJ Ook in den strijd tegen het verderfelijke Jansenisme schijnt de Capucjjnenorde als door God geroepen. De geest immers die haar bezielt is zoo Iqnreoht in tegenstelling met die droevige, sombere, enghartige, rigoristische opvattin gen van het Jansenisme. De heilige armoede, die aan al het aard- sche onthecht is, blijkt zoo kinderljjk-bljj en vertrouwvol omhoog naar den Vader der armen, zjj bezielt hare minnaars met de hei lige vrjjheid der kinderen Gods, zjj doet hen zoo ruim ademen in de reine atmosfeer der De moderne en gegarandeerde meubelen, waaronder ontwerpen van bekende archi tecten, zeggen U door zijn practische voordeelen hoe meubelen behooren te zijn. Vrije toegang tot de Monsterzalen aan de Meubelfabriek „Eik CR Linden” Lindegracht 11—18 Hik maar. Geopend van 9 12 en 2—5. Zaterdags 91 uur. Op voorafgaand verzoek ook op andere uren, hetzij ’s Zaterdagsmiddags of avonds. OP DEN ZES DEN ZONDAG NA PINKSTER. Epistel uit den brief van den H. apostel Paulus .aan de Romeinen; VI, 311. Broeders, wjj allen, die in Jezus Christus gedoopt zjjn, zijn in Zijnen doop gedoopt. Wjj zjjn dan door den doop met Hem be graven in den dood, opdat geljjk Christus door de heerlijkheid des Vaders van den dood verrezen is, wjj Ook aldus in een nieuw aleven zouden wandelen. Want indien wjj met Hem, als een ingeënte plant worden, door de gelijkwording aan Zijnen dood, zoo moe ten wij het ook aan Zijne verrijzenis zijn. Dit wet enwjj, dat onze oude mensch n> t Hem gekruist is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, en wjj der zonde niet meer dienen. Want die gestorven is, is van de zonde gerechtvaardigd. Zoo wij nu met Christus gestorven zjjn, dan gelooven wjj, dat wjj ook met Christus zullen leven; ook weten wjj, dat Christus van den dodd ver rezen zjjnde, thans niet meer sterft, en de dood over Hem niet meer zal heerschen. Want Hij gestorven zijnde voor de zonde, la eens gestorven; maar nu dat HU leeft, leeft Hjj voor God. Zoo ook gij, acht u xelven gestorven voor de zonde, maar levende voor God in Christus >JezuS. onsen Heer. Evangelie volgens den H. Marcus; VIII, 19, In dien tjjde, wanneer er eene groote me nigte bjj Jezus was .en zjj niet te eten had* den, rep Hij Zijne leerlingen te zamen, en - zeide hun: Ik heb mededoogen met het volk: want, zjj zjjn reeds drie dagen bjj Mjj, en zg hebben niet te eten; en zoo Ik hen onge- spjjsd naar huis laat gaan, dan zullen zjj op den weg bezwjjken; want eenigen van hen zjjn van vere gekomen. En Zjjne leerlingen antwoordden Hem: Van waar zal iemand hen Bobeldijk - Spierdijk - Wogmeer Rustenburg Schenner - Oudorp. 7.05 7.15 7.25 735 7.45 7.55 8— 8.05 8.10 Zondag, 8 Juli. Zesde Zondag na Pinksto ren. Mis; Dominus; 2e gebed v. d. H.’Elisa beth; Se gebed v Kerkwijding. I Kerk voor haar als voor eene moeder ge- Fr. Geen 3e gebed. 'I «---•* - Maandag, 9 Juli. H. H. Martelaren Gorcum. In het bisdom Haarlem mis Octaafdag van B-- H. H. Martelaren van Gorkum. Credo. streden heeft, ten koste zelfs van het bloed harer edelste zonen. Zelfs in letterlijken zin zjjn de Capucjjnen ten strjjde getrokkeQ voor de glorie der Moederkerk. Want ih navolging van den grooten Joannes a Capristrano zien wjj zjjn optreden als legeraanvoerder tegen de Tur ken, den H. Laurentiils van Brindisi in den roemrjjken slag van Stuhlweissenburg en Marcus van Aviano in den veldslag bjj Wee nen. Zoo treffend lezen wjj van dezen laatste, hoe hjj na het opdragen van de H. Mis, waar- bjj de groote Capucjjnenvriend, Jan So bieski. Koning van Polen, hem diende, de voor soldaten aanvuurde met de leuze: „Ecca tig 1 crucem Domini, fugite partes adversae”, tanti ziedaar het kruis des Heeren, vlucht vjjan- jjver deljjke machten! en ze zoo ter overwinning tot i - voerde. ---- -- tnev Maar vooral in den geestelijken strjjd ston- een den de Capucjjnen als ware zonen van den Bosc geheel Katholieken Franciscus altjjd in de het I eerste gelederen, ter verdediging van de te st Kerle hetgeen vooral gebleken is in den strjjd van tegen de twee, machtigé vjjanden: het Pro- den testantisme en het Jansenisme. vesti Mag het niet providenteel worden ge- novmd, dat twee bloeiende kloosterorden zich in den dieifst der Kerk kwamen stellen, toen een trouwelooze zoon, Luther, en. zoo- velen met zich losscheurde van het hart der Kerk? Het waren de Jezuïeten en de Capucjjnen. Naast de Jezultenorde schjjnt de Capucjjnen orde met die warme liefde voor de Kerk, met die innerlijke gehechtheid aan Rome, met dat kinderlijk vertrouwen op haar leer- en bestuursgezag, die zjj van Vader Fran ciscus als kostbare erfenis had medegekre- gen, op geheel bijzondere wjjze uitgerust tot bestrijding van die dwaling, welke, steunend op hoqvaardig individualisme en zich los scheurend van de sterke rots, waarop Christus zjjn Kerk gebouwd had, eigenzinnig den weg opging van het persoonlijk onder zoek. Wjj zien de Capucjjnen optreden als krach tige bondgenooten van hunne ordebroeders, de Franciscanen, tegen het schisma van Hendrik VHI in Engeland, voornamelijk in de personen van Benedictus van Canfeld, zoo bekend om zjjn „Regula perfectionis” en den Schotschen Capucjjn Archangelus van Leslie. Merkwaardig zjjn de woorden van Bossuet in zijne Oraison funèbre sur la Reine Hen riette d’Angleterre: „Bjj de komst van de Koningin luwde de hevigheid der vervolging. De Capucjjnen gaven door hunne godsvrucht aan de altaren hun waaraohtig sieraad en aan den goddeljjken dienst zjjn gepasten luister. Hun priesters en religieuzen, ijverige en onvennoeiden leiders van deze verslagen kudde, die in Engeland leefden als armen, pelgrims en vreemdelingen, welke de wereld niet waardig was te dragen, kwamen vol vreugde hun heilig dienstwerk verrichten in de kapel der Koningin en de ontredderde Het zou een grove dwaling zjjn te meenen, dat de Religieuze Orden organisaties waren, die in zekeren zin buiten de Kerk stonden. De waarheid is, dat de verschillende kloos- terinstellingen op het allernauwst met de H. Kerk zjjn samengegroeid. Zjj zjjn kleine ge meenschappen, gevormd in de ééne groote gemeenschap der H. Roomsche Moederkerk, voortgekomen uit hare substantie, levend van haar eigen, gevoed door hare levens sappen. Zjj zjjn als krachtig-Ievende, zwellende takken aan den eenen stam, de Kerk, zoo- dat zjj met haar bladeren, bloemen en vruch ten toebehooren aan dien grooten levens boom zelf. Een religieuze orde kan niet bestaan, tenzj) zjj'geboren is uit de Kerk en in haar gewor den bljjft Door ha«r wordt zjj goedgekeurd en bekrachtigd, onder haren moederlijken in vloed en teedére zorgen groeit zjj en ontwik kelt zjj zich, zjj leeft en werkt en heiligt hare leden en de zielen onder haar moederlijk oog en volgens hare wenschen en verlangens voltrekt zjj hare ban in de geschiedenis. De Orden van de Kerk te scheiden, ware een onrecht aangedaan aan de Kerk, maar evenzeer aan de orden zelf. Maar juist daarom moet iedere orde ge heel en al bezield zjjn met den geest der Kerk. De religieus moet het trouwste, het edelste, het vurigste kind zjjn der H. Kerk. Het meevoelen met de Kerk moet hem lu het bloed zitten. De Orden moeten vqoraanstaan in het strijdend leger der Kerk, ter verdediging harer rechten, ter uitbreiding van haar rjjk, ter overwinning harer vjjanden. Niemand beter dan de H. Franciscus van Assisië heeft dit begrepen. Ook de moderne critiek moet toegeven, dat Franciscus is en bljjft de „virtotus catholicus et apostolicus”, geheel katholieke en apostolische man, die als Stichter der Serafjjnsche Orden zjjne sterke schouders zette onder de H. Room sche Kerk, hetgeen God zelf zoo duidelijk te verstaan gaf aan Paus Innocentius Hl in het visioen van de wankelende Lateranen- kerk, geschraagd door dien armen bedelaar van Assisië. En de Capucjjnerorde, ook in dit opzicht trouw aan den geest van haren stichter, mag er bjj een terugblik op hare vier afgelegde eeuwen groot op gaan, dat de echte Room-' sche geest altjjd haar levensadem was en dat zjj, vlammend van Serafjjnsche liefde tot de Kerk, die tevoren nauwelijks zuchten kon en •weenen om haar voorbjje glorie, liet weer hoog weerklinken de zegezangen van Sion in een vreemd land.” In Frankrijk behoeven wjj maar te denken aan de bekende figuur van de „Éminence grise” P. Joseph do Tremblay, om te weten welke reusachtige arbeid daar in de 17e eeuw geleverd is tegen het Protestantisme. Duizenden werden door de bovenmensche- Ijjke inspanning van deze krachtfiguur, bij gestaan door zjjn medebroeders, tot de waarheid van het Roomsche geloof terugge- bracht. Gesteund door zjjnen machtigen be schermer Kardinaal Richelieu trachtte hjj door het stichten van Capucjjnenkloosters, door het in stand roepen van de Broeder schap tot Voortplanting des Geloofs onder den naam van „Kruisverheffing”, langs den weg der overtuiging en dien van het gezag de Hugenoten tot de Kerk te brengen. In zjjn vurige stoutmoedigheid vatte bjj het plan op al de ketters van het rjjk te bekee- ren, welk plan de volle medewerking had van Richelieu, van de Staatsministers, en zelfs van den Koning. Jammer genoeg kwa men allerlei moeilijkheden, waaronder niet het minst de oorlog met Duitschland, dezen machtigen opzet verstoren; Reeds in het begin der 17e eeuw na de heilige Liga had Pierre ‘de Gondy, bisschep van Parjjs aan Paus Clemens VHf kunnen schrijven: „Na God dankt de katholieke godsdienst in Frankrjjk zjjn herstel aan de orde der Capucijnéti.” Jozef de Tremblay heeft op waardige wijze het werk der Liga-mannen voortgezet, doch daarbij meer den geest der liefde be oefend dan zjjn voorgangers gedaan had den. zoodat hjj een machtig verdediger der Kerk is geweest tegen het Fransche Calvi nisme. Zeer ijverig werkten de Capucjjnen ook in de Nederlanden tegen het steeds meer veld winnende Protestantisme. In JU125 verleende de Congregatie de Pro paganda Fide aan de Vlaamsche provincie de macht-, missionarissen naar Holland te zen den. De prefeeti n dezer missie vestigden zich in het hartje van h't land, te Amster dam, vanwaar zjj gr heel Holland bewerkten. Te Njjmegen werkten zjj onder de grootste moeilijkheden Zoo scherp was hier de be waking der Protestantsche overheersching, dat zjj iedere week een ander verblijf moes ten zoeken en op eene andere plaats de hei lige Geheimen moesten vieren, ten einde zoo aan hunne vervolgers te ontkomen. Naast Amsterdam, waar de Capucjjnen Buitenveldert en den Overtoom bedienden, trinden wjj hen te Rotterdam, Schagen, Alk maar, Enkhuizen, Monnikendam, Haarlem, Gorcum, Leiden en Den Haag. In Twen the verwierf zich P. Bona venture van Oldenzaal (15981653) een groote ver maardheid in het bekeeringswerk der Pro testanten. Duizenden bracht hjj tot de H. Kerk,terug. Een tijdgenoot schrijft van hem: „Toen hjj te Almelo kwam, durfden nauwe lijks een 40-tal zich openlijk Katholiek to I verklaren, nu echter is dit getal tot 4000 ge stegen. Over zjjn welslagen verbitterd, heb ben de ketters 200 gulden beloofd aan hem, die hun Bonaventure dood of levend in han den speelt." ’s Hertogenbosch, Breda en Grave waren voor het Zuideh de centra van eene krach- bloeiende missie-actie tegen het Protes tantisme Vooral P. Basilius van Brugge, de ijverige zielenjager, die moedig doordrong in de broeinesten van het Protestantis- heeft zich-bier voer de -Capuejjaenmiesie onsterfelijken naam verworven. Uit den Bosch verbannen, vormde hij het plan om in land van Ravenstein een missiecentrum stichten, dat als een legerplaats zou zjjn, waaruit de strijders van Cïiristus kon- uittrekken door het geheele land. Eerst vestigde hjj zich te Ravenstein, later te Grave en toen hjj ook daar weer verbannen werd door het kettersche stadsbestuur stichtte hjj het kloostertje „Emmaus” te Velp bjj Grave, dat de bakermat zou zjjn van de latere Hollandsche Capucjjnenprovincie. langen tijd was het kleine Velp een brand punt van godsdienstig leven. De naam van P. Basilius van Brugge leeft in dankbare herinnering voort als van den heiligen en béminnelijken Vader der Nederlandsche Ca pucjjnen, maar tevens als van den moedigen strjjder tesren het Protestantisme in ons va derland In de Duitscbe landen werd de moedige strjjd van zoovele waardige Capucjjn-missio- narissen bekroond met den heldendood van den H. Fidelis van Sigmaringen, die den 24en April 1622 te Seeuwis in Graubunder- land viel onder de moordende hand der ket ters, als eerste martelaar van de Congrega tie ter Voortplanting des Geloofs. Zoo mocht de zielenijver der Capucjjnen tegen het Protestantisme geconsacreerd worden met het martelbloed als een onmis kenbaar bewjjs hunner brandende liefde tot de Kerk volgens -Jezus’ woord: „De goede, herder geeft zjjn leven voor zjjne schapen" (Jo 10, 11). ba. 6e Zondag na Pinksteren. Ged. H. Hi- Mbeth. Koningin, weduwe v. Portugal. Na den dood van baar gemaal trad zjj in de orde der Clarissen omstr. 1336. In de meeste pa rochies heden de plechtige viering van het Kerkwjjdingsfeest der eigen parochiekerk. Heden na de Hoogmis lofzang Te Deutn ter dankzegging voor de benoeming van 'n nieu we Bisschop. Ma. H. Martelaren v. Garcum, de H. Leo- nardus van Vechel te Bosch geb., pastoor te Gorcum en 18 geestelijken te Gorcum ge vang engenomen en te Brielle gemarteld in 1572. Feest der broederschap v. d. H. H. Mart v. Gorcum en gebed ter bekeering v. Nederland. N. B. In de geconsacreerde kerken heden octaaf van kerkwjjdingsfeest met Ged. der H. H. Mart van Gorcum. Di. De H. H. Zeven broeders, zonen der H. Felicitas die zelf ze tot standvastigheid aan spoorden tot de marteldood te Bonne in de 2e eeuw. Zelf verwierf ze de martelkroon iver maanden later; en de heilige maagden en martelaressen Rufina en Secunda te Ro me onthoofd in 257. Wo. H. Pius I Paus en Mart, in 157. Do. H. Joannes Guslbertus abt te Florence uit adelljjk geslacht geb. Krijgsman zocht de moordenaar van zjjn broeder Hugo. Op Goe den Vrjjdag hem tegenkomende hief hen zjjn zwaard op om hem te dooden toen deze uit liefde voor den Gekruiste Joannes smeekte om genade groette hem het kruisbeeld her- haaldeljjk met het hoofd. Joannes verliet nu de wereld en stichtte in de vallei van Vahim- brosa ’n nieuwe orde volgens den regel v. d. H. Benedictus omstr. 1073. Ged. H. H. Na bos en Felix mart te Milaan in 303. Vr H. Anacletus, Athener werd de vijfde Paus, stierf den marteldood onder keizer Traganus, waarsohjjnijjk In 91. Za. H. Marcellinus of Marchelm Belijder 8e eeuw, apostel v. Overjjsel. Ged. H. Bonaven ture BH. en Kerkleeraar van de orde der Franciscanen. Kardinaal, bisschop van Al bano stierf 1274. Om zjjne van liefde gloeien de geschriften genoemd de Scraptjjnsche Leeraar. Zo. 7e Zondag na Pinksteren Ged. H. Hen- ricus II. hertog v. Beieren, Roomsch koning en ontving uit do handen van Paus Bene dictus VIII de keizerskroon omstr. 1024. a8 20 12 45 8.25 12.50 8.40 8.50 9 9.10 9.20 a Wordt van het b Heeft aansluiting op den sneltrein van Amsterdam 4.10 en Autobussen In alle rich tingen. Zaterdag v. Hoorn 7.30 11.130 5.30 Zaterdag Alkm. 8.45 12.15 a3.a7< Ja, ieder dag- en weekblad begint dezer dagen met: Habcmus Pontificem of iets der- geljjks Allen juichen omdat wjj weer een Opperherder in ons Haarlemsch Bisdom heb ben. En natuurlijk juicht Hoorn's jonge Mis siehuis mee. Ik zit juist dit stukje te schrjjven en daar gaat een IJscoman voorbjj mjjn raam. Ik hoor de jongens op de speelplaats la waaien.... Zou ik?.... Z'»o ik?.... Vooruit! Ter eere van Jen niéuwen Bis schop. De man aan het werk voor de deur. Gauw een p<‘ar borden. lederen keer twaalf op een bord. Mooie dikke. Ge badt de ge zichten van mjjn jongens moeten zien. Eerst allen ernstig. Ze begrepen niet goed. Maar toen.... De pjjn die dat jjs aan mjjn porte- monnaie deed was meteen over. Nu ik moet zeggen: ze worden niet verwend op gebied van zoetigheid. Ik geloof niet dat ze hier nog ooit iets dergeljjks gehad hebben. Ik ben alleen maar bang, dat ze iedere week wel een nieuwen Bisschop zouden willen heb- ben. Ja. en terwjjl ze daar zoo vergenoegd aan het soppen waren, dacht ik zoo: Zou er on der jullie ook nog een toekomstige Bisschop schuilen? Zal ik misschien later, als ik krom en gebogen ben, nog eens den Bisschoppe- lijken zegen ontvangen van een van mijn jongens? God geve het. Zeker, vrienden, uit de jongens die met de hulp van uw milde giften in de Missie huizen gevormd worden, komen ook de toe komstige Missie Bisschappen voort. Missiehuis, Hoorn. Father LEFEBER, Postrek. 120937 Directeur. Door een gift van f 100 wordt U mede* Stichter(es) van dit Missiehuis. ders. 2e gebed A cunctis; 3e gebed naar keu ze. Fr. H. Veronica; 2e geb. v. d. H. H. Gebr.; 3e Oct. H. H. Martelaren v. Gorcum. Woensdag, 11 Juli. H. Pius I 2e geb. A Cunctis; 3e naar keuze. Fr. Oct- H. H. Martelaren van Gorkum; 2« geb. H. Pius; 3e Concede. Donderdag, 12 Juli H. Joannes Gualber- tus; 2e geb. H. H. Nabor en*. Fr. 2e geb. Oct. H. H. Martel, v. Gorkum; 3e geb. H. H. Nabor en*. Vrjjdag 12 Juli. H. Anacletu» 2e geb. A Cuneus; 8e naar keuse.^ Fr. H. Franciscus Solanus; 2e geb. H. Anacletus; 3e H. H. Martelaren van Gor kum. Zaterdag, 14 Juli H. Marcellinus, 2e ge- bed H. Bonaventure. Credo. Fr. Eigen Mis. Credo. DOMINICAANSCHE KALENDER. Zondag, 8 Juli. Vierde Zondag N. O. D. (2e en 3e geb. blz. 392). Maandag. 9 Juli. H. H. Joannes en Gezel len. Dinsdag, 10 Juli. H. H. Zeven Gebroeders. (Mis bl*. 24*) 2e" en 3e geb. (blz. 392). Woensdag 11 Juli. Zal. Ignatius en Gezel len. Donderdag, 12 Juli. H. Joannes. Vrjjdag, 13 Juli. Z. Jacobus, 2e en 3e geb. (bl*. 392). Zaterdag, 14 Juli. H. Bonaventure. liefde ea der genaas- Vandaar dat de CapucQnen als de door God geroepen bestrjjders waren van valsche en overdreven-strenge theorieën over ge nade en erfzonde, Biecht en H. Communie. Helder en klaar werden door het Generaal Bestuur der Orde de beginselen aangegeven, waardoor de orde beveiligd bleef voor de verwarring in de ideeën, die mannen van groote geestesgaven had aangegrepen, ja zelfs kloosterorden als die der Oratorianen en de nonnen van Port-Royal op dwaalwe gen voerde. Het Jansenisme was een dreigend gevaar voor de Kerk. Maar de H. Geest, Die de Kerk nooit ver laat, wekte ook thans mannen op die krach tig en onverzettelijk den strjjd aanbonden en onder hen namen vooral de Fransche Ca pucjjnen eene eereplaats in. De beroemde P. Ivo van Parijs schreef een belangrijke weerlegging van Arnauld's werk: „La Fréquente Communion” in zjjn „Trés humtjes rémontrances contre ies non- velles doctrines de ce temps", waarin hjj helder en klaar over de Katholieke leer weergeeft over het onvolmaakte berouw, de waarde der absolutie, de openbare boete, het uitstel der absolutie, de veelvuldige Communie. Sprekend over deze laatste, roept hjj uit: „Wat eene trouweloosheidl Men ontneemt ons de hulpmiddelen, omdat wjj zwak zijn! Men verbiedt ons de geneesmiddelen, omdat wij ziek zjjn. Staat het niet gelijk met eene terdoodveroordeling als men de zielen ver biedt deze hemelsche spijzen te nuttigen, telkens als zjj geen voldoenden eetlust heb ben?” Naast P. Ivo treffen wjj in dezen tijd nog P. Jacques d’Autun die, geheel en al liefde als hjj was, zoo Ijjnrecht stond tegenover het steenkoude Jansenisme, van Jacques du Box met zjjn „Eucharistie paisible”, „Jésus Christ mort pour tour”, „Triomphe de St. Augus tin’, P. Francois Bonal, die het Jansenisme eene onmenscheljjke theologie noemde en in heerlijken stijl de blijmoedige en troostvolle leer van het H. Evangelie stelde tegenover de droevig-sombere stelsels der dwaal- leeraars. In een fijne en scherpe satire geeselt P. Zacharias de Lisieux de droevige excessen van het Jansenisme. Het werk is getiteld: „Relation du pays de Jansénie” en beleefde meerdere edities. Merkwaardig in den Jan- senistentjjd is ook het werk van P. Timothée de la Flèche, die bjj den Paus een aanklacht indiende tegen Quessel den schrjjver van het Jansenistische werk: ,,Ijo nouveau tes tament en francais avec des reflections mo rales”. Deze aanklacht was aanleiding tot een grondig onderzoek, dat bekroond werd door de beroemde encycliek „Unigentus” (1713). Toen de Jansenisten in de 18e eeuw naar de Nederlanden uitweken, vonden zjj ook daar krachtige tegenstanders in de Capu- cjjnen, P. Angelus van Brussel, uit het ge slacht der graven van Ognyes en Estrêes en bisschop van Roermond bestreed krachtig de Utrechtsche secretarissen. Eveneens P. Charles d’Espinoza, die twintig jaar missio naris was in Holland. Zoo zien we de Capucjjnen eene roemvolle plaats innemen in deh glorievollen strijd te gen het Jansenisme, dat voor goed den ge nadeslag ontving door de Bulle „Auctorem fidei” van Paus Pius VI in 1794. Jfoge Vader Franciscus in de Capucjjnen zjjne oprechte kinderen erkennen, omdat zjj met hem, den sterken Vader, de schouders hebben gezet onder Jezus’ Kerk telkens als Zjj dreigde te wankelen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1928 | | pagina 13