1 NIEUWENHUnZEN
Danst- u Hserei Klsermakoc
IL <MMtraat B
ALKMAAB
FIRMA ZUT,
laadma.kt S2, Hlkmaar.
1
Officieel Kerkbericht
van het
Noord-Hoilandsch Dagblad”
TWEEDE BLAD.
MEUBELEN
RiparatiB billijk n ast
B&LEKFD AANBKVKLIUDi.
l
Autobussen in *U«
Speciaal adres voor het maken
van alle soorten
10.05
Paaoeadn modellen
Coneurreerende prijzen
11.20 b4.05 8.10
0a by‘artikelen,
tpeasn.
BOOGZIJDl 8CHAGEM.
Depot Nutrloia.
MISKALENDER.
De Capucijner Orde in dienst
van de H. Kerk.
Hoorn 8— II— 6.15
Alkmaar 9.30 al.15 7.30
rich ringen.
Zaterdag Hoorn 7.30 11.1.30 5.30 I Zondag
Zaterdag v. Alkm. 8.45 12.15 a3.a7.Zondag
Vaste halte Hoorn: Wachtkamer Café Geel, bij 't Station. Tel. 198.
Vaste hake Alkmaar: Wachtkamer Café Bloothoofd, Friesohe Brug, TeL 705. -
Autobus Onderneming KNIP. - Alkmaar-Hoorn
Doer het leheeie land zijn de Meubelen van „EIK EK LINDEN
bekend HLS Dl BESTL"
WEEKKALENDER.
EPISTEL EN EVANGELIE.
fltl V8R OUflI D8KBIID8 88108
voor olie soorteo
252.
ft'
V.
V.
A
-
10.10
10.20
10.30
10.40
10.50
11.—
11.05
11.15
na
l wedu
5.30
5.35
5.45
5.55
6—
6.10
6.20
6.30
6.40
6.45
3.—
3.10
3.20
3.30
3.40
3.50
PrieMIceii
Hoorn
Zwaag
Bobeldijk
Zuidertneer
Spierdijk
Wogmeer
Rustenburg
Schermer
Oudorp
Alkmaar
Gorkum;
H. Anacletus 2e geb.
Alkmaar
Oudorp
S hermer
Rustenburg
Wogmeer
Spierdijk
Zuidertneer
Bobeldijk
Zwaag
Hoorn
station gereden.
Pinksteren. Ged. II. Eli-
v. Portugal. Na
trad zjj in de orde
j In de meeste pa-
het
én parochiekerk,
ang Te Deum ter
2.55 a6.55
7.05
7.15
735
7.35
7.45
7.55
3.55 8—
4.— 8.05
m, welke de wereld
agen, kwamen vol
vreugde hun heilig dienstwerk verrichten in
Flasaohan.
VarbandwsftM.
Verbandgssen.
Zalven
Oor spon
Baby ■ponsje®.
Stultpeeder.
Boorwater.
Biyoerlne spuitjes.
VoedingsmicMele»
ANe soorten kindermeel *t beet en
Milijkst Mf OCNTRAAL OROetSV
„Het Greeae Kruin**
Zondag, 8 Juli. Zesde Zondag na Pinkste
ren. Mis; Dominus; 2e gebed'v. d. H. Elisa
beth; 3e gebed v, Kerkwijding.
Fr. Geen 3e 'gebed.
Maandag, 9 Juli. H. H. Martelaren
Gorcum. In het bisdom Haarlem mis
door de Bulle „Auctorem
‘ius VI in 1794.
Moge Vader Franciscus in de Capucjjnen
zijne oprechte kinderen erkennen, omdat zjj
met hem, den sterken Vader, de schouders
hebben gezet onder Jezus’ Kerk telkens als
Zij dreigde te wankelen.
P. VTTUS,
Udenhout Minderbr. Capucjjn.
Het zou een grove dwaling zqn te meenen,
dat de Religieuze Orden organisaties waren,
die in zekeren zin buiten de Kerk stonden.
De waarheid is, dat de verschillende kloos-
terinstellingen op het allernauwst met de H.
Kerk zijn samengegroeid. Zjj zijn kleine ge
meenschappen, gevormd in de ééne groote
gemeenschap der H. Roomsche Moederkerk,
voortgekomen uit hare substantie, levend
van haar eigen, gevoed door hare levens
sappen.
Zjj zjjn als krachtig-levende, zwellende
takken aan den eenen stam, de Kerk, zoo-
dat zjj met haar bladeren, bloemen en vruch
ten toebehooren aan dien grooten levens
boom zelf.
Een religieuze orde kan niet bestaan, tenzjj
zij geboren is uit de Kerk en in' haar gewor
den bljjft Door haar wordt zij goedgekeurd
en bekrachtigd, onder haren moederlijken in
vloed en teedere zorgen groeit zij en ontwik
kelt zjj zich, zij leeft en werkt en heiligt hare
leden en de zielen onder haar moederlijk
oog en volgens hare wenschen en verlangens
voltrekt zjj bare ban in de geschiedenis.
De Orden van de Kerk te scheiden, ware
een onrecht aangedaan aan de Kerk, maar
evenzeer aan de orden zelf.
Maar juist daarom moet iedere orde ge
heel en al bezield zjjn met den geest der
Kerk. De religieus moet het trouwste, het
edelste, het vurigste kind zijn der H. Kerk.
Het meevoelen met de Kerk moet hem in
het bloed zitten.
De Orden moeten vooraanstaan in het
strijdend leger der Kerk, ter verdediging
harer rechten, ter uitbreiding van haar rijk,
ter overwinning harer vijanden.
Bobeldijk - Spierdijk - Wogmeer Rustenburg Schermer Oudorp.
a8.20 12 45
8.25 12.50
8.35
8.40
8.50
9
>9.10
9.20
9.30
9.35
1.05
1.15
1.25
1.35
1.40
1.50
1.55
a Wordt van het
b Heeft aansluiting op den sneltrein van Amsterdam 4.10 en
Vrijdag
A Cunetis:,
Fr. H. Franciscus Solanus; 2e
Anacletus; 3e H. H. Martelaren
kum.
Zaterdag, 14 Juli. H. Marcellinus, 2e ge
bed H. Bonaventure. Credo.
Fr. Eigen Mis. Credo.
DGMINICAANSCHE KALENDER.
Zondag, 8 Juli. Vierde Zondag N. O. D.
(2e en 3e geb. blz. 392).
Maandag, 9 Juli. H. H. Joannes en Gezel
len.
Dinsdag, 10 Juli. H. H. Zeven Gebroeders.
(Mis blz. 24*) 2e en 3e geb. (blz. 392).
Woensdag 11 Juli. Zal. Ignatius en Gezel
len.
Donderdag, 12 Juli. H. Joannes.
Vrjjdag, 13 Juli. Z. Jacobus, 2e en 3e geb.
(blz. 392).
Zaterdag, 14 Juli. H. Bonaventura.
geb. H.
van Gor-
Niemand beter dan de H. Franciscus van
Assisië heeft dit begrepen. Ook de moderne
critiek moet toegeven, dat Franciscus is en
bljjft de „virtotus catholicus et apostolicus”,
geheel katholieke en apostolische man, die
als Stichter der Serafijnsche Orden zijne
sterke schouders zette onder do II. Room-
sche Kerk, hetgeen God zelf zoo duidelijk
te verstaan gaf aan ’Paus Innocentius III in
het visioen van de wankelende Lateranen-
kerk, geschraagd door dien armen bedelaar
van Assisië.
En de Oapucjjnerorde, ook in dit opzicht
trouw aan den geest van haren stichter, mag
er bij een terugblik op hare vier afgelegde
eeuwen groot op gaan, dat de echte Room-
sche geest altijd haar levensadem was en dat
zjj, vlammend van Serafqnsche liefde tot de
Kerk voor haar als voor eene moeder ge
streden heeft, ten koste zelfs van het bloed
harer edelste zonen.
Zelfs in letterlijken zin zjjn de Capucjjnen
ten strjjde getrokken voor de glorie der
Moederkerk. Want in navolging van den
grooten Joannes a Capristrano zien wij zijn
optreden als legeraanvoerder tegen de Tur-.
ken, den H. Laurentius van Brindisi in den
roemrijken slag van Stuhlweissenburg en
Marcus van Aviano in den veldslag bij»Wee-
nen.
Zoo treffend lezen wjj van dezen laatste,
hoe hij na het opdragen van de H. Mis, waar
bij de groote Capucijnenvriend, Jan So
bieski, Koning van Polen, hem diende, de
soldaten aanvuurde met de leuze: „Ecce
crucem Domini, fugite partes adversae”,
ziedaar het kruis des Heeren, vlucht vjjan-
deljjke machten! en ze zoo ter overwinning
voerde.
Maar vooral in den geestelijken strqd ston
den de Capucjjnen als ware zonen van den
geheel Katholieken Franciscus altijd in do
eerste gelederen, ter Verdediging van de
Kerk hetgeen vooral gebleken is in den strijd
tegen de twee machtige vijanden: het Pro
testantisme en het Jansenisme.
Mag het niet providenteel worden ge
noemd, dat twee bloeiende kloosterorden
zich in den dienst der Kerk kwamen stellen,
toen een trouwelooze zoon, Luther, en zoo-
velen met zich losscheurde van het hart der
Kerk?
Het waren de Jezuïeten en de Capucjjnen'.
Naast de Jezuïtenorde schjjnt de Capucqnen-
orde met die warme liefde voor de Kérk,
met die innerlijke gehechtheid aan Rome,
met dat kinderlijk vertrouwen op haar leer-
en bestuursgezag, die zij van Vader Fran
ciscus ais kostbare erfenis had medegekre-
gen, op geheel bijzondere wjjze uitgerust tot
bestrijding van die dwaling, welke, steunend
op hoovaardig individualisme en zich los
scheurend van de sterke rots, waarop
Christus zijn Kerk gebouwd had, eigenzinnig
den weg opging van het persoonlijk onder
zoek.
Wij zien de Capucjjnen optreden als krach
tige bondgenooten van hunne ordebroeders,
de Franciscanen, tegen het schisma van
Hendrik VIII in Engeland, voornamelijk in
de personen van Benedictus van Canfeld,
zoo bekend om zijn „Regula perfectionis’’
en den Schotschen Capucijn Archangelus
van Leslie.
Merkwaardig zjjn de woorden van Bossuet
in zjjne Oraison funèbre sur la Reine Hen
riette d’Angleterre: „Bij de komst van de
Koningin luwde de hevigheid der vervolging.
De Capucjjnen gaven door hunne godsvrucht
aan de altaren hun waarachtig sieraad en
aan den goddeljjken dienst zjjn gepasten
luister. Hun priesters en religieuzen, ijverige
en onvermoeiden leiders van deze verslagen
kudde, die in Engeland leefden als armen,
pelgrims en vreemdelii
niet waardig was te
de kapel der Koningin en de ontredderde
van
van
Octaafdag van Kerkwijding; 2e gebed v. d.
H. H. Martelaren van Gorkutn. Credo.
Fr. Eigen mis met octaaf. Credo.
Dinsdag, 10 Juli. H. H. Zeven Gebroe
ders. 2e gebed A cunetis; 3e gebed naar keu
ze.
Fr. H. Veronica; 2e geb. v. d. H. H. Gebr.;
3e Oct. H. H. Martelaren v. Gorcum.
Woensdag, 11 JuJ^. H. Pius I 2e geb. A
Cunetis; 3e naar keuze.
Fr. Oct. H. H. Martelaren van Gorkutn; 2e
geb. H. Pius; 3e Concede.
Donderdag, 12 Juli H. Joannes Gualber-
tus; 2e geb. H. H. Nabor enz.
Fr. 2e geb. Oct. H. H. Martel.
3e geb. H. H. Nabor enz.
- 12 Juli. E
i; 3e naar keuze.
van Al-
le gloeien
de geschriften genoemd de Scraptjjnsche
Leeraar.
Zo. 7e Zondag na Pinksteren Ged. H. Hen-
ricus II. hertog v. Beieren, Roomst^i koning
en ontving uit do handen van Paus Bene
dictus VIII de keizerskroon omstr. 1024.
De moderne en gegarandeerde meubelen, waaronder ontwerpen van bekende archi
tecten, zeggen U door zijn practische voordeelen hoe meubelen behooren te zijn.
Vrije toegang tot de Monsterzalen aan de Meubelfabriek „Elk tl Linden”
Lindegracht II-16 Hlkmaar.
Geopend van 9 12 en 2 5. *s Zaterdags 9—1 uur.
Op voorafgaand verzoek ook op andere uren, hetzij ’s Zaterdagsmiddags of *s avonds.
Kerk, die tevoren nauwelijks zuchten kon en
weenèn om baar voorbije glorie, liet weet
hoog weerklinken de zegezangen van Sion in
een vreemd land.”
In Frankrijk behoeven wjj maar te denken
aan de bekendo figuur van do „Éminence
grise” P. Joseph de Tremblay, om te weten
welke reusachtige arbeid daar in de 17e
eeuw geleverd is tegen het Protestantisme.
Duizenden werden door de bovenmensche-
Ijjke inspanning van deze krachtfiguur, bij
gestaan door zijn medebroeders, tot de
waarheid van het Roomsche geloof terugge
bracht. Gesteund door zijnen machtigen be
schermer Kardinaal Richelieu trachtte hjj
door het stichten van Capucjjnenkloosters,
door het in stand roepen van de Broeder
schap tot Voortplanting des Geloofs onder
den naam van „Kruisverheffing”, langs den
weg der overtuiging en dien van het gezag
de Hugenoten tot de Kerk te brengen. ïn
zjjn vurige Stoutmoedigheid vatte hij het
plan op al de ketters van het rijk te bekee-
ren, welk plan de volle medewerking had
van Richelieu, van de Staatsministers, en
zelfs van den Koning. Jammer genoeg kwa
men allerlei moeilijkheden, waaronder niet
het minst de oorlog met Duitschland, dezen
machtigen opzet verstoren.
Reeds in het begin der 17e eeuw na do
heilige Liga had Pierre de Gondy, bisschep
van Parijs aan Paus Clemens VIII kunnen
schrijven: „Na God dankt de katholieke
godsdienst in Frankrijk zijn herstel aan de
orde der Capucfinen.”
Jozef de Tremblay heeft op waardige
wijze het werk der Liiramannen voortgezet,
doch daarbij meer den geest der liefde be
oefend dan zjjn \ocrgansrers gedaan had
den. zoodat hjj een machtig verdediger der
Kerk is geweest tegen het Franscho Calvi
nisme.
Zeer ijverig werkten de Capucijnen ook in
de Nederlanden tegen het steeds meer veld
winnende Protestantisme.
In 1625 verleende de Congregatie de Pro-*
paganda Fide aan de Vlaamsche provincie de
macht, missionarissen naar Holland te zen
den. De prefect», n dezer missie vestigden
zich in het hartje van h-'t land, te Amster
dam, vanwaar zjj gr heel Holland bewerkten.
Te Nijmegen werkten zij onder de grootste
moeilijkheden Zoo scherp was hier de be
waking der Protestantscjte overheersching,
dat zjj iedere week een ander verblijf moes
ten zoeken en op e®pe andere plaats de hei
lige Geheimen moeeisn vieren, ten einde zoo
aan hunne vervolgers te ontkomen.
Naast Amsterdam, waar de Capucjjnen
Buitenveldert en den Overtoom bedienden,
vinden wjj hen te Rotterdam, Schagen, Alk
maar, Enkhuizen, Monnikendam, Haarlem,
Gorcum, Leiden en Den Haag.
In Twenthe verwierf zich P. Bonaventura
van Oldenzaal (1598—1653) een groote ver-
maardheid4 in het bekeeringswerk der Pro
testanten. Duizenden bracht hjj tot de H.
Kerk terug. Een tijdgenoot schrjjft van hem:
„Toen hij te Almelo kwam, durfden nauwe
lijks een 40-tal zich openlijk Katholiek te
verklaren, nu echter is dit getal tot 4000 ge
stegen. Over zjjn welslagen verbitterd, heb
ben de ketters 200 gulden beloofd aan hem,
die hun Bonaventura dood of levend in han
den speelt.”
's Hertogenbosch, Breda en Grave waren
voor het Zuiden de centra van eene krach
tig bloeiende missie-actie tegen het Protes
tantisme Vooral P. Basilius van Brugge, de
ijverige zielenjager, die moedig doordrong
tot in de broeinesten van het Protestantis
me, heeft zich hier voor de Capucijnenmissie
een onsterfelijken naam verworven. Uit'den
Bosch verbannen, vormde hjj het plan om in
het land van Ravenstein 'een missiecentrum
te stichten, dat als een legerplaats zou zjjn,
van waaruit de strjjders van Christus kon
den uittrekken door het geheele land. Eerst
vestigde hjj zich te Ravenstein, later te
Grave en toen hjj ook daar weer verbannen
werd door het kettersche stadsbestuur
stichtte hij het kloostertje „Emmaus” te
Velp bij Gfrave, dat de bakermat zou zjjn van
de latere Hollandsche Capucjjnenprovincie.
Langen tijd was het kleine Velp een brand
punt van godsdienstig leven. De naam van
P. Basilius van Brugge leeft in dankbare
herinnering voort als van den heiligen en
beminnelqken Vader der Nederlandsche Ca
pucjjnen, maar tevens als van den moedigen
strjjder tesren het Protestantisme in ons va
derland.
In de Duitscho landen werd de. moedige
strijd van zoovele waardige Capucijn-missio-
narissen bekroond met den heldendood van
den II Fidelis van Sigmaringen, die den
24en April 1622 te Seeuwis in Graubunder-
land viel onder de moordende hand der ket
ters. als eerste martelaar van de Congrega
tie ter Voortplanting des Gelööfs.
Zoo mocht de ’zielenijver der Capucjjnen
tegen het Protestantisme geconsacreerd
worden met het martelbloed als een onmis-
kenbaar bewjjs hunner brandende liefde tot
de Kerk volgens Jezus’ woord: „De goede
herder geeft zijn leven voor zijne schapen
(Jo 10, 11).
Ook in den strjjd tegen het verderfelijke
Jansenisme schjjnt de Capucijnenorde als
door God geroepen.
De geest immers die haar bezielt is zoo
lijnrecht in tegenstelling met die droevige,
sombere, enghartige, rigoristische opvattin
gen van het Jansenisme.
De heilige armoede, die aan al het aard-
sche onthecht is, bljjkt zoo kinderlijk-bljj en
vertrouwvol omhoog naar den Vader der
armen, zjj bezielt hare minnaars met de hei
lige vrjjbeid der kinderen Gods, zjj doet hen
zoo ruim ademen in de reine atmosfeer der
Zo. 6e Zond;
sabeth. Kon in
den dood van haar gem:
der Clarissen omstr. 13
rochies heden de plechtigj viering van
Kerkwjjdingsfeest der
Heden na de Hoogmis
dankzegging voor de benoeming van ’n nieu
we Bisschop.
Ma. H. Martelaren v. Garcum, de H. Leo-
nardus van Vechel te 's Bosch geb., pastoor
te Gorcum en 18 geestelijken te Gorcum ge
vang engenomen en te Brielle gemarteld in
1572. Feest der_ broederschap v. d. H. H.
Mart. v. Gorcum en gebed ter bekeering v.
Nederland.
N. B. In de geconsacreerde kerken heden
octaaf van kerkwjjdingsfeest met Ged. der
H. H. Mart, van Gorcum.
Di. De H. H. Zeven broeders, zonen der H.
Felicitas dia z>-lf ze tot standvastigheid aan
spoorden tot de marteldood te Bonne in de
2e eeuw. Zelf verwierf ze de martelkroon
iver maanden later; en de heilige maagden
en martelaressen Rufina en Secunda tc Ro
me onthoofd in 257.
Wo. H. Pius I Paus en Mart, in 157.
Do. H. Joannes Gualbertus abt te Florence
uit adellijk geslacht geb. Krijgsman zocht de
moordenaar van zjjn broeder Hugo. Op Goe
den Vrjjdag hem tegenkomende hief hen zijn
zwaard op om hem te dooden toen deze uit
liefde voor den Gekruiste Joannes smeekte
Om genade groette hem het kruisbeeld her-
haaldeljjk met het hoofd. Joannes verliet nu
de wereld en stichtte in de vallei van Valurn-
brosa 'n nieuwe orde volgens den regel v. d.
H. Benedictus omstr. 1073. Ged. H. H. Na
bos en Felix mart te Milaan in 303.
Vr F. Anacletus, Athener werd de vjjfde
Paus, stierf den marteldood onder keizer
Traganus, waarschijnlijk In 91.
Za. H. Marcellinus of Marchelm Belijder 8e
eeuw, apostel v. Overjjsel. Ged. H. Bonaven
tura Bel. en Kerkleeraar van de orde der
Franciscanenv,Kardinaal, bisschop
bano stierf 1274. Om zijne van liefd<
de geschriften genoemd de
OP DEN ZES DEN ZONDAG NA PINKSTER.
Epistel uit den brief van den H. apostel
Paulus aan de Romeinen; VI, 311.
Broeders, wjj allen, die in Jezus Christus
gedoopt zijn, zijn in Zijnen doop gedoopt
Wij zijn dan door den doop met Hem be
graven in den dood, opdat geljjk Christus
door de heerlijkheid des Vaders van den
dood verrezen is, wjj ook aldus in een nieuw
leven zouden wandelen. Want indien wjj met
Hem, als een ingeënte plant worden, door
de gelijkwording aan Zjjnen dood, zoo moe
ten wjj het ook aan Zjjr.e verrijzenis zijn. Dit
wet enwjj, dat onze oude mensch n> t Hem
gekruist is, opdat het lichaam der zonde te
niet gedaan worde, en wjj der zonde niet
meer dienen. Want die gestorven is, is van
de zonde gerechtvaardigd. Zoo wjj nu met
Christus gestorven zjjn, dan gelooven wjj,
dat wjj ook met Christus zullen leven; ook
weten wjj. dat Christus van den dood ver
rezen zijnde, thans niet meer sterft, en d®
dood over Hem niet meer zal heerschen.
Want Hij gestorven zijnde voor de zonde, Is
eens gestorven; maar nu dat Hjj leeft, leeft
Hij voor God. Zoo ook gij, acht u zei ven
gestorven voor de zonde, maar levende voor
God in Christus Jezus, onsen Heer.
pvangelie volgens den H. Marcus; VIII, 19.
In dien tjjde. wanneer er eene groote m®.
nigte bjj Jezus was ,®n zjj niet te eten had.
den, rep Hij Zjjn® leerlingen te zamen, en
zeide hun: Ik het mededoogen met het volk;
want, zq zqn reeds drie dagen bij Mq, en zQ
hebben niet te eten; en zoo Ik hen onge-
spjjsd naar huis laat gaan, dan zullen zjj op
den weg bezwijken; want eenigen van hen
zjjn van vere gekomen. En Zqne leerlingen
antwoordden Hem: Van waar zal iemand hen
hier in de woestjjn met brood kunnen ver
zaden? En Hjj vroeg hen: Hoeveel brooden
hebt gq? Zij zeiden: Zeven. En Hij gebood
het volk op de aarde neder te zitten. ïn Hjj
nam de zeven brooden, dankte, brak, gaf ze
aan Zjjne leerlingen, om voor te zetten; en
zjj zetten ze aan het volk voor. Zjj hadden
ook weinige visohjes, die Hjj ook zegende,
en gebood voor te zetten. En zq aten, en
werden verzadigd, zjj namen zeven manden
op met brokkelingen, die overschoten. En
die gegeten hadden, waren omtrent vierdui
zend, en Hjj liet ze gaaq.,
13 BIJ
Ja, ieder dag- en weekblad begint dezer
dagen met: Habcmus Pontificem of iets der-
gelijks ju*°**en omdat wjj weer een
Opperher^Mfc) ons Haarlemsch Bisdom heb
ben. En naWh-lijk juicht Hoorn's jonge Mis
siehuis mee.
Ik zit juist dit stukje te schrijven en daar
gaat een IJscoman voorbjj mjjn raam. Ik
boor de jongens op de speelplaats la
waaien....
Zou ik?.... Z’»o ik?....
Voorwitl Ter eere van den nieuwen Bis
schop. De man aan bet werk voor de deur.
Gauw een p*ar borden. lederen keer twaalf
op een bord. Mooie dikke. Ge hadt de ge
zichten van mijn jongens moeten zien. Eerst
allen ernstig. Ze begrepen niet goed. Maar
toen.De pijn die dat ijs aan mjjn porte-
qionnaie deed was meteen over. Nu ik moet
zeggen: ze worden niet verwend op gebied
van zoetigheid. Ik geloof niet dat ze hier
nog ooit iets dergeljjks gehad hebben. Ik ben
alleen maar bang, dat ze iedere week wel
een nieuwen Bisschop zouden willen heb
ben.
Ja, en terwijl ze daar zoo vergenoegd aan
het soppen waren, dacht ik zoo: Zou er on
der jullie ook nog een toekomstige Bisschop
schuilen? Zal ik misschien later, als ik krom
en gebogen ben, nog eens den Bisschoppe-
1 ijken zegen ontvangen van een van mjjn
jongens? God geve het.
Zeker, vrienden, uit de jongens die met
de hulp van uw milde giften in de Missie
huizen gevormd worden, komen ook de toe
komstige Missie-Bisschoppen voort.
Missiehuis, Hoorn. Father LEFEBER,
Postrek. 120937 Directeur.
Door een .gift van f 100 wordt U mede-
Stichter(es) van dit Missiehuis.
liefde ea der genade.
Vandaiar dat de Capucqnen als de door
God geroepen bestrjjderS waren van valsche
en overdreven-strenge theorieën over ge
nade en erfzonde, Biecht en H. Communie.
Helder en klaar werden door het Generaal
Bestuur der Orde de beginselen aangegeven,
waardoor de orde beveiligd bleef voor de
verwarring in de ideeën, die mannen van
groote geestesgaven had aangegrepen, ja
zelfs kloosterorden als die der Oratorianen
en de nonnen van Port-Royal op dwaalwe
gen voerde.
Het Jansenisme was een dreigend gevaar
voor de Kerk.
Maar de H. Geest, Die de Kerk nooit ver
laat, wekte ook thans mannen op die krach
tig en onverzetteljjk den strjjd aanbonden
en onder hen namen vooral de Fransche Ca
pucjjnen eene eereplaats in.
De beroemde P. Ivo van Parjjs schreef
een belangrjjke weerlegging van Amauld’s
werk: „La Fréquente Communion” in zjjn
„Trés humbles rémontrances contre les non-
velles doctrines de ce temps”, waarin hij
helder en klaar over de Katholieke leer
weergeeft over het onvolmaakte berouw, de
waarde der absolutie, de openbare boete,
het uitstel der absolutie, de veelvuldige
Communie.
Sprekend over deze laatste, roept hij uit:
„Wat eene trouweloosheid! Men ontneemt
ons de hulpmiddelen, omdat wq zwak zijn!
Men verbiedt ons de geneesmiddelen, omdat
wij ziek zijn. Staat het niet gelqk met eene
terdoodveroordeeling als men jje zielen ver
biedt deze bemelsche spijzen te nuttigen,
telkens als zjj geen voldoenden eetlust heb
ben?”
Naast P. Ivo treffen wjj in dezen tijd nog
P. Jacques d'Autun die, geheel en al liefde
als hjj was, zoo lijnrecht stond tegenover het
steenkoude Jansenisme, van Jacques du Box
met zijn „Eucharistie paisible”, „Jésus Christ
mort pour tour”, „Triomphe de St. Augus
tin’, P. Francois Bonal, die het Jansenisme
eene' bnmenschelqke theologie noemde en in
heerlijken stjjl de blijmoedige en troostvolle
leer van het H. Evangelie stelde tegenover
de droevig-sombere stelsels der dwaaï-
lee raars. i
ïn een fijne en scherpe satire geeselt P.
Zacharias de Lisieux de droevige excessen
van het Jansenisme. Het werk is getiteld:
„Relation du pays de Jansénie” en beleefde
meerdere edities. Merkwaardig in den Jan-
senistentjjd is ook het werk van P. Timothée
de la Flècbe, die bij den Paus een aanklacht
indiende tegen Quessel, den schrijver van
het Jansenistische werk: „Lo nouveau tes
tament en francais avec des réflections mo
rales". Deze aanklacht was aanleiding tot
een grondig onderzoek, dat bekroond werd
door de beroemde encycliek „Unigentus”
(1713).
Toen de Jansenisten in de 18e eeuw naar
de Nederlanden uitweken, vonden zij ook
daar krachtige tegenstanders in de Capu
cjjnen. P. Angelus van Brussel, uit hei ge
slacht der graven van Ognyes en Estrées en
bisschop van Roermond bestreed krachtig
de Utrechtsche secretarissen. Eveneens P.
Charles d’Espinoza, die twintig jaar missio
naris was in Holland.
Zoo zien we de Capucjjnen eene roemvolle
plaats innemen in den glorievollen strjjd te
gen het Jansenisme, dat voor goed den ge
nadeslag ontving
fidei" van Paus Pi