1 NIEUWENHUnZEN Danst- u Hserei Klsermakoc IL <MMtraat B ALKMAAB FIRMA ZUT, laadma.kt S2, Hlkmaar. 1 Officieel Kerkbericht van het Noord-Hoilandsch Dagblad” TWEEDE BLAD. MEUBELEN RiparatiB billijk n ast B&LEKFD AANBKVKLIUDi. l Autobussen in *U« Speciaal adres voor het maken van alle soorten 10.05 Paaoeadn modellen Coneurreerende prijzen 11.20 b4.05 8.10 0a by‘artikelen, tpeasn. BOOGZIJDl 8CHAGEM. Depot Nutrloia. MISKALENDER. De Capucijner Orde in dienst van de H. Kerk. Hoorn 8— II— 6.15 Alkmaar 9.30 al.15 7.30 rich ringen. Zaterdag Hoorn 7.30 11.1.30 5.30 I Zondag Zaterdag v. Alkm. 8.45 12.15 a3.a7.Zondag Vaste halte Hoorn: Wachtkamer Café Geel, bij 't Station. Tel. 198. Vaste hake Alkmaar: Wachtkamer Café Bloothoofd, Friesohe Brug, TeL 705. - Autobus Onderneming KNIP. - Alkmaar-Hoorn Doer het leheeie land zijn de Meubelen van „EIK EK LINDEN bekend HLS Dl BESTL" WEEKKALENDER. EPISTEL EN EVANGELIE. fltl V8R OUflI D8KBIID8 88108 voor olie soorteo 252. ft' V. V. A - 10.10 10.20 10.30 10.40 10.50 11.— 11.05 11.15 na l wedu 5.30 5.35 5.45 5.55 6— 6.10 6.20 6.30 6.40 6.45 3.— 3.10 3.20 3.30 3.40 3.50 PrieMIceii Hoorn Zwaag Bobeldijk Zuidertneer Spierdijk Wogmeer Rustenburg Schermer Oudorp Alkmaar Gorkum; H. Anacletus 2e geb. Alkmaar Oudorp S hermer Rustenburg Wogmeer Spierdijk Zuidertneer Bobeldijk Zwaag Hoorn station gereden. Pinksteren. Ged. II. Eli- v. Portugal. Na trad zjj in de orde j In de meeste pa- het én parochiekerk, ang Te Deum ter 2.55 a6.55 7.05 7.15 735 7.35 7.45 7.55 3.55 8— 4.— 8.05 m, welke de wereld agen, kwamen vol vreugde hun heilig dienstwerk verrichten in Flasaohan. VarbandwsftM. Verbandgssen. Zalven Oor spon Baby ■ponsje®. Stultpeeder. Boorwater. Biyoerlne spuitjes. VoedingsmicMele» ANe soorten kindermeel *t beet en Milijkst Mf OCNTRAAL OROetSV „Het Greeae Kruin** Zondag, 8 Juli. Zesde Zondag na Pinkste ren. Mis; Dominus; 2e gebed'v. d. H. Elisa beth; 3e gebed v, Kerkwijding. Fr. Geen 3e 'gebed. Maandag, 9 Juli. H. H. Martelaren Gorcum. In het bisdom Haarlem mis door de Bulle „Auctorem ‘ius VI in 1794. Moge Vader Franciscus in de Capucjjnen zijne oprechte kinderen erkennen, omdat zjj met hem, den sterken Vader, de schouders hebben gezet onder Jezus’ Kerk telkens als Zij dreigde te wankelen. P. VTTUS, Udenhout Minderbr. Capucjjn. Het zou een grove dwaling zqn te meenen, dat de Religieuze Orden organisaties waren, die in zekeren zin buiten de Kerk stonden. De waarheid is, dat de verschillende kloos- terinstellingen op het allernauwst met de H. Kerk zijn samengegroeid. Zjj zijn kleine ge meenschappen, gevormd in de ééne groote gemeenschap der H. Roomsche Moederkerk, voortgekomen uit hare substantie, levend van haar eigen, gevoed door hare levens sappen. Zjj zjjn als krachtig-levende, zwellende takken aan den eenen stam, de Kerk, zoo- dat zjj met haar bladeren, bloemen en vruch ten toebehooren aan dien grooten levens boom zelf. Een religieuze orde kan niet bestaan, tenzjj zij geboren is uit de Kerk en in' haar gewor den bljjft Door haar wordt zij goedgekeurd en bekrachtigd, onder haren moederlijken in vloed en teedere zorgen groeit zij en ontwik kelt zjj zich, zij leeft en werkt en heiligt hare leden en de zielen onder haar moederlijk oog en volgens hare wenschen en verlangens voltrekt zjj bare ban in de geschiedenis. De Orden van de Kerk te scheiden, ware een onrecht aangedaan aan de Kerk, maar evenzeer aan de orden zelf. Maar juist daarom moet iedere orde ge heel en al bezield zjjn met den geest der Kerk. De religieus moet het trouwste, het edelste, het vurigste kind zijn der H. Kerk. Het meevoelen met de Kerk moet hem in het bloed zitten. De Orden moeten vooraanstaan in het strijdend leger der Kerk, ter verdediging harer rechten, ter uitbreiding van haar rijk, ter overwinning harer vijanden. Bobeldijk - Spierdijk - Wogmeer Rustenburg Schermer Oudorp. a8.20 12 45 8.25 12.50 8.35 8.40 8.50 9 >9.10 9.20 9.30 9.35 1.05 1.15 1.25 1.35 1.40 1.50 1.55 a Wordt van het b Heeft aansluiting op den sneltrein van Amsterdam 4.10 en Vrijdag A Cunetis:, Fr. H. Franciscus Solanus; 2e Anacletus; 3e H. H. Martelaren kum. Zaterdag, 14 Juli. H. Marcellinus, 2e ge bed H. Bonaventure. Credo. Fr. Eigen Mis. Credo. DGMINICAANSCHE KALENDER. Zondag, 8 Juli. Vierde Zondag N. O. D. (2e en 3e geb. blz. 392). Maandag, 9 Juli. H. H. Joannes en Gezel len. Dinsdag, 10 Juli. H. H. Zeven Gebroeders. (Mis blz. 24*) 2e en 3e geb. (blz. 392). Woensdag 11 Juli. Zal. Ignatius en Gezel len. Donderdag, 12 Juli. H. Joannes. Vrjjdag, 13 Juli. Z. Jacobus, 2e en 3e geb. (blz. 392). Zaterdag, 14 Juli. H. Bonaventura. geb. H. van Gor- Niemand beter dan de H. Franciscus van Assisië heeft dit begrepen. Ook de moderne critiek moet toegeven, dat Franciscus is en bljjft de „virtotus catholicus et apostolicus”, geheel katholieke en apostolische man, die als Stichter der Serafijnsche Orden zijne sterke schouders zette onder do II. Room- sche Kerk, hetgeen God zelf zoo duidelijk te verstaan gaf aan ’Paus Innocentius III in het visioen van de wankelende Lateranen- kerk, geschraagd door dien armen bedelaar van Assisië. En de Oapucjjnerorde, ook in dit opzicht trouw aan den geest van haren stichter, mag er bij een terugblik op hare vier afgelegde eeuwen groot op gaan, dat de echte Room- sche geest altijd haar levensadem was en dat zjj, vlammend van Serafqnsche liefde tot de Kerk voor haar als voor eene moeder ge streden heeft, ten koste zelfs van het bloed harer edelste zonen. Zelfs in letterlijken zin zjjn de Capucjjnen ten strjjde getrokken voor de glorie der Moederkerk. Want in navolging van den grooten Joannes a Capristrano zien wij zijn optreden als legeraanvoerder tegen de Tur-. ken, den H. Laurentius van Brindisi in den roemrijken slag van Stuhlweissenburg en Marcus van Aviano in den veldslag bij»Wee- nen. Zoo treffend lezen wjj van dezen laatste, hoe hij na het opdragen van de H. Mis, waar bij de groote Capucijnenvriend, Jan So bieski, Koning van Polen, hem diende, de soldaten aanvuurde met de leuze: „Ecce crucem Domini, fugite partes adversae”, ziedaar het kruis des Heeren, vlucht vjjan- deljjke machten! en ze zoo ter overwinning voerde. Maar vooral in den geestelijken strqd ston den de Capucjjnen als ware zonen van den geheel Katholieken Franciscus altijd in do eerste gelederen, ter Verdediging van de Kerk hetgeen vooral gebleken is in den strijd tegen de twee machtige vijanden: het Pro testantisme en het Jansenisme. Mag het niet providenteel worden ge noemd, dat twee bloeiende kloosterorden zich in den dienst der Kerk kwamen stellen, toen een trouwelooze zoon, Luther, en zoo- velen met zich losscheurde van het hart der Kerk? Het waren de Jezuïeten en de Capucjjnen'. Naast de Jezuïtenorde schjjnt de Capucqnen- orde met die warme liefde voor de Kérk, met die innerlijke gehechtheid aan Rome, met dat kinderlijk vertrouwen op haar leer- en bestuursgezag, die zij van Vader Fran ciscus ais kostbare erfenis had medegekre- gen, op geheel bijzondere wjjze uitgerust tot bestrijding van die dwaling, welke, steunend op hoovaardig individualisme en zich los scheurend van de sterke rots, waarop Christus zijn Kerk gebouwd had, eigenzinnig den weg opging van het persoonlijk onder zoek. Wij zien de Capucjjnen optreden als krach tige bondgenooten van hunne ordebroeders, de Franciscanen, tegen het schisma van Hendrik VIII in Engeland, voornamelijk in de personen van Benedictus van Canfeld, zoo bekend om zijn „Regula perfectionis’’ en den Schotschen Capucijn Archangelus van Leslie. Merkwaardig zjjn de woorden van Bossuet in zjjne Oraison funèbre sur la Reine Hen riette d’Angleterre: „Bij de komst van de Koningin luwde de hevigheid der vervolging. De Capucjjnen gaven door hunne godsvrucht aan de altaren hun waarachtig sieraad en aan den goddeljjken dienst zjjn gepasten luister. Hun priesters en religieuzen, ijverige en onvermoeiden leiders van deze verslagen kudde, die in Engeland leefden als armen, pelgrims en vreemdelii niet waardig was te de kapel der Koningin en de ontredderde van van Octaafdag van Kerkwijding; 2e gebed v. d. H. H. Martelaren van Gorkutn. Credo. Fr. Eigen mis met octaaf. Credo. Dinsdag, 10 Juli. H. H. Zeven Gebroe ders. 2e gebed A cunetis; 3e gebed naar keu ze. Fr. H. Veronica; 2e geb. v. d. H. H. Gebr.; 3e Oct. H. H. Martelaren v. Gorcum. Woensdag, 11 JuJ^. H. Pius I 2e geb. A Cunetis; 3e naar keuze. Fr. Oct. H. H. Martelaren van Gorkutn; 2e geb. H. Pius; 3e Concede. Donderdag, 12 Juli H. Joannes Gualber- tus; 2e geb. H. H. Nabor enz. Fr. 2e geb. Oct. H. H. Martel. 3e geb. H. H. Nabor enz. - 12 Juli. E i; 3e naar keuze. van Al- le gloeien de geschriften genoemd de Scraptjjnsche Leeraar. Zo. 7e Zondag na Pinksteren Ged. H. Hen- ricus II. hertog v. Beieren, Roomst^i koning en ontving uit do handen van Paus Bene dictus VIII de keizerskroon omstr. 1024. De moderne en gegarandeerde meubelen, waaronder ontwerpen van bekende archi tecten, zeggen U door zijn practische voordeelen hoe meubelen behooren te zijn. Vrije toegang tot de Monsterzalen aan de Meubelfabriek „Elk tl Linden” Lindegracht II-16 Hlkmaar. Geopend van 9 12 en 2 5. *s Zaterdags 9—1 uur. Op voorafgaand verzoek ook op andere uren, hetzij ’s Zaterdagsmiddags of *s avonds. Kerk, die tevoren nauwelijks zuchten kon en weenèn om baar voorbije glorie, liet weet hoog weerklinken de zegezangen van Sion in een vreemd land.” In Frankrijk behoeven wjj maar te denken aan de bekendo figuur van do „Éminence grise” P. Joseph de Tremblay, om te weten welke reusachtige arbeid daar in de 17e eeuw geleverd is tegen het Protestantisme. Duizenden werden door de bovenmensche- Ijjke inspanning van deze krachtfiguur, bij gestaan door zijn medebroeders, tot de waarheid van het Roomsche geloof terugge bracht. Gesteund door zijnen machtigen be schermer Kardinaal Richelieu trachtte hjj door het stichten van Capucjjnenkloosters, door het in stand roepen van de Broeder schap tot Voortplanting des Geloofs onder den naam van „Kruisverheffing”, langs den weg der overtuiging en dien van het gezag de Hugenoten tot de Kerk te brengen. ïn zjjn vurige Stoutmoedigheid vatte hij het plan op al de ketters van het rijk te bekee- ren, welk plan de volle medewerking had van Richelieu, van de Staatsministers, en zelfs van den Koning. Jammer genoeg kwa men allerlei moeilijkheden, waaronder niet het minst de oorlog met Duitschland, dezen machtigen opzet verstoren. Reeds in het begin der 17e eeuw na do heilige Liga had Pierre de Gondy, bisschep van Parijs aan Paus Clemens VIII kunnen schrijven: „Na God dankt de katholieke godsdienst in Frankrijk zijn herstel aan de orde der Capucfinen.” Jozef de Tremblay heeft op waardige wijze het werk der Liiramannen voortgezet, doch daarbij meer den geest der liefde be oefend dan zjjn \ocrgansrers gedaan had den. zoodat hjj een machtig verdediger der Kerk is geweest tegen het Franscho Calvi nisme. Zeer ijverig werkten de Capucijnen ook in de Nederlanden tegen het steeds meer veld winnende Protestantisme. In 1625 verleende de Congregatie de Pro-* paganda Fide aan de Vlaamsche provincie de macht, missionarissen naar Holland te zen den. De prefect», n dezer missie vestigden zich in het hartje van h-'t land, te Amster dam, vanwaar zjj gr heel Holland bewerkten. Te Nijmegen werkten zij onder de grootste moeilijkheden Zoo scherp was hier de be waking der Protestantscjte overheersching, dat zjj iedere week een ander verblijf moes ten zoeken en op e®pe andere plaats de hei lige Geheimen moeeisn vieren, ten einde zoo aan hunne vervolgers te ontkomen. Naast Amsterdam, waar de Capucjjnen Buitenveldert en den Overtoom bedienden, vinden wjj hen te Rotterdam, Schagen, Alk maar, Enkhuizen, Monnikendam, Haarlem, Gorcum, Leiden en Den Haag. In Twenthe verwierf zich P. Bonaventura van Oldenzaal (1598—1653) een groote ver- maardheid4 in het bekeeringswerk der Pro testanten. Duizenden bracht hjj tot de H. Kerk terug. Een tijdgenoot schrjjft van hem: „Toen hij te Almelo kwam, durfden nauwe lijks een 40-tal zich openlijk Katholiek te verklaren, nu echter is dit getal tot 4000 ge stegen. Over zjjn welslagen verbitterd, heb ben de ketters 200 gulden beloofd aan hem, die hun Bonaventura dood of levend in han den speelt.” 's Hertogenbosch, Breda en Grave waren voor het Zuiden de centra van eene krach tig bloeiende missie-actie tegen het Protes tantisme Vooral P. Basilius van Brugge, de ijverige zielenjager, die moedig doordrong tot in de broeinesten van het Protestantis me, heeft zich hier voor de Capucijnenmissie een onsterfelijken naam verworven. Uit'den Bosch verbannen, vormde hjj het plan om in het land van Ravenstein 'een missiecentrum te stichten, dat als een legerplaats zou zjjn, van waaruit de strjjders van Christus kon den uittrekken door het geheele land. Eerst vestigde hjj zich te Ravenstein, later te Grave en toen hjj ook daar weer verbannen werd door het kettersche stadsbestuur stichtte hij het kloostertje „Emmaus” te Velp bij Gfrave, dat de bakermat zou zjjn van de latere Hollandsche Capucjjnenprovincie. Langen tijd was het kleine Velp een brand punt van godsdienstig leven. De naam van P. Basilius van Brugge leeft in dankbare herinnering voort als van den heiligen en beminnelqken Vader der Nederlandsche Ca pucjjnen, maar tevens als van den moedigen strjjder tesren het Protestantisme in ons va derland. In de Duitscho landen werd de. moedige strijd van zoovele waardige Capucijn-missio- narissen bekroond met den heldendood van den II Fidelis van Sigmaringen, die den 24en April 1622 te Seeuwis in Graubunder- land viel onder de moordende hand der ket ters. als eerste martelaar van de Congrega tie ter Voortplanting des Gelööfs. Zoo mocht de ’zielenijver der Capucjjnen tegen het Protestantisme geconsacreerd worden met het martelbloed als een onmis- kenbaar bewjjs hunner brandende liefde tot de Kerk volgens Jezus’ woord: „De goede herder geeft zijn leven voor zijne schapen (Jo 10, 11). Ook in den strjjd tegen het verderfelijke Jansenisme schjjnt de Capucijnenorde als door God geroepen. De geest immers die haar bezielt is zoo lijnrecht in tegenstelling met die droevige, sombere, enghartige, rigoristische opvattin gen van het Jansenisme. De heilige armoede, die aan al het aard- sche onthecht is, bljjkt zoo kinderlijk-bljj en vertrouwvol omhoog naar den Vader der armen, zjj bezielt hare minnaars met de hei lige vrjjbeid der kinderen Gods, zjj doet hen zoo ruim ademen in de reine atmosfeer der Zo. 6e Zond; sabeth. Kon in den dood van haar gem: der Clarissen omstr. 13 rochies heden de plechtigj viering van Kerkwjjdingsfeest der Heden na de Hoogmis dankzegging voor de benoeming van ’n nieu we Bisschop. Ma. H. Martelaren v. Garcum, de H. Leo- nardus van Vechel te 's Bosch geb., pastoor te Gorcum en 18 geestelijken te Gorcum ge vang engenomen en te Brielle gemarteld in 1572. Feest der_ broederschap v. d. H. H. Mart. v. Gorcum en gebed ter bekeering v. Nederland. N. B. In de geconsacreerde kerken heden octaaf van kerkwjjdingsfeest met Ged. der H. H. Mart, van Gorcum. Di. De H. H. Zeven broeders, zonen der H. Felicitas dia z>-lf ze tot standvastigheid aan spoorden tot de marteldood te Bonne in de 2e eeuw. Zelf verwierf ze de martelkroon iver maanden later; en de heilige maagden en martelaressen Rufina en Secunda tc Ro me onthoofd in 257. Wo. H. Pius I Paus en Mart, in 157. Do. H. Joannes Gualbertus abt te Florence uit adellijk geslacht geb. Krijgsman zocht de moordenaar van zjjn broeder Hugo. Op Goe den Vrjjdag hem tegenkomende hief hen zijn zwaard op om hem te dooden toen deze uit liefde voor den Gekruiste Joannes smeekte Om genade groette hem het kruisbeeld her- haaldeljjk met het hoofd. Joannes verliet nu de wereld en stichtte in de vallei van Valurn- brosa 'n nieuwe orde volgens den regel v. d. H. Benedictus omstr. 1073. Ged. H. H. Na bos en Felix mart te Milaan in 303. Vr F. Anacletus, Athener werd de vjjfde Paus, stierf den marteldood onder keizer Traganus, waarschijnlijk In 91. Za. H. Marcellinus of Marchelm Belijder 8e eeuw, apostel v. Overjjsel. Ged. H. Bonaven tura Bel. en Kerkleeraar van de orde der Franciscanenv,Kardinaal, bisschop bano stierf 1274. Om zijne van liefd< de geschriften genoemd de OP DEN ZES DEN ZONDAG NA PINKSTER. Epistel uit den brief van den H. apostel Paulus aan de Romeinen; VI, 311. Broeders, wjj allen, die in Jezus Christus gedoopt zijn, zijn in Zijnen doop gedoopt Wij zijn dan door den doop met Hem be graven in den dood, opdat geljjk Christus door de heerlijkheid des Vaders van den dood verrezen is, wjj ook aldus in een nieuw leven zouden wandelen. Want indien wjj met Hem, als een ingeënte plant worden, door de gelijkwording aan Zjjnen dood, zoo moe ten wjj het ook aan Zjjr.e verrijzenis zijn. Dit wet enwjj, dat onze oude mensch n> t Hem gekruist is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, en wjj der zonde niet meer dienen. Want die gestorven is, is van de zonde gerechtvaardigd. Zoo wjj nu met Christus gestorven zjjn, dan gelooven wjj, dat wjj ook met Christus zullen leven; ook weten wjj. dat Christus van den dood ver rezen zijnde, thans niet meer sterft, en d® dood over Hem niet meer zal heerschen. Want Hij gestorven zijnde voor de zonde, Is eens gestorven; maar nu dat Hjj leeft, leeft Hij voor God. Zoo ook gij, acht u zei ven gestorven voor de zonde, maar levende voor God in Christus Jezus, onsen Heer. pvangelie volgens den H. Marcus; VIII, 19. In dien tjjde. wanneer er eene groote m®. nigte bjj Jezus was ,®n zjj niet te eten had. den, rep Hij Zjjn® leerlingen te zamen, en zeide hun: Ik het mededoogen met het volk; want, zq zqn reeds drie dagen bij Mq, en zQ hebben niet te eten; en zoo Ik hen onge- spjjsd naar huis laat gaan, dan zullen zjj op den weg bezwijken; want eenigen van hen zjjn van vere gekomen. En Zqne leerlingen antwoordden Hem: Van waar zal iemand hen hier in de woestjjn met brood kunnen ver zaden? En Hjj vroeg hen: Hoeveel brooden hebt gq? Zij zeiden: Zeven. En Hij gebood het volk op de aarde neder te zitten. ïn Hjj nam de zeven brooden, dankte, brak, gaf ze aan Zjjne leerlingen, om voor te zetten; en zjj zetten ze aan het volk voor. Zjj hadden ook weinige visohjes, die Hjj ook zegende, en gebood voor te zetten. En zq aten, en werden verzadigd, zjj namen zeven manden op met brokkelingen, die overschoten. En die gegeten hadden, waren omtrent vierdui zend, en Hjj liet ze gaaq., 13 BIJ Ja, ieder dag- en weekblad begint dezer dagen met: Habcmus Pontificem of iets der- gelijks ju*°**en omdat wjj weer een Opperher^Mfc) ons Haarlemsch Bisdom heb ben. En naWh-lijk juicht Hoorn's jonge Mis siehuis mee. Ik zit juist dit stukje te schrijven en daar gaat een IJscoman voorbjj mjjn raam. Ik boor de jongens op de speelplaats la waaien.... Zou ik?.... Z’»o ik?.... Voorwitl Ter eere van den nieuwen Bis schop. De man aan bet werk voor de deur. Gauw een p*ar borden. lederen keer twaalf op een bord. Mooie dikke. Ge hadt de ge zichten van mijn jongens moeten zien. Eerst allen ernstig. Ze begrepen niet goed. Maar toen.De pijn die dat ijs aan mjjn porte- qionnaie deed was meteen over. Nu ik moet zeggen: ze worden niet verwend op gebied van zoetigheid. Ik geloof niet dat ze hier nog ooit iets dergeljjks gehad hebben. Ik ben alleen maar bang, dat ze iedere week wel een nieuwen Bisschop zouden willen heb ben. Ja, en terwijl ze daar zoo vergenoegd aan het soppen waren, dacht ik zoo: Zou er on der jullie ook nog een toekomstige Bisschop schuilen? Zal ik misschien later, als ik krom en gebogen ben, nog eens den Bisschoppe- 1 ijken zegen ontvangen van een van mjjn jongens? God geve het. Zeker, vrienden, uit de jongens die met de hulp van uw milde giften in de Missie huizen gevormd worden, komen ook de toe komstige Missie-Bisschoppen voort. Missiehuis, Hoorn. Father LEFEBER, Postrek. 120937 Directeur. Door een .gift van f 100 wordt U mede- Stichter(es) van dit Missiehuis. liefde ea der genade. Vandaiar dat de Capucqnen als de door God geroepen bestrjjderS waren van valsche en overdreven-strenge theorieën over ge nade en erfzonde, Biecht en H. Communie. Helder en klaar werden door het Generaal Bestuur der Orde de beginselen aangegeven, waardoor de orde beveiligd bleef voor de verwarring in de ideeën, die mannen van groote geestesgaven had aangegrepen, ja zelfs kloosterorden als die der Oratorianen en de nonnen van Port-Royal op dwaalwe gen voerde. Het Jansenisme was een dreigend gevaar voor de Kerk. Maar de H. Geest, Die de Kerk nooit ver laat, wekte ook thans mannen op die krach tig en onverzetteljjk den strjjd aanbonden en onder hen namen vooral de Fransche Ca pucjjnen eene eereplaats in. De beroemde P. Ivo van Parjjs schreef een belangrjjke weerlegging van Amauld’s werk: „La Fréquente Communion” in zjjn „Trés humbles rémontrances contre les non- velles doctrines de ce temps”, waarin hij helder en klaar over de Katholieke leer weergeeft over het onvolmaakte berouw, de waarde der absolutie, de openbare boete, het uitstel der absolutie, de veelvuldige Communie. Sprekend over deze laatste, roept hij uit: „Wat eene trouweloosheid! Men ontneemt ons de hulpmiddelen, omdat wq zwak zijn! Men verbiedt ons de geneesmiddelen, omdat wij ziek zijn. Staat het niet gelqk met eene terdoodveroordeeling als men jje zielen ver biedt deze bemelsche spijzen te nuttigen, telkens als zjj geen voldoenden eetlust heb ben?” Naast P. Ivo treffen wjj in dezen tijd nog P. Jacques d'Autun die, geheel en al liefde als hjj was, zoo lijnrecht stond tegenover het steenkoude Jansenisme, van Jacques du Box met zijn „Eucharistie paisible”, „Jésus Christ mort pour tour”, „Triomphe de St. Augus tin’, P. Francois Bonal, die het Jansenisme eene' bnmenschelqke theologie noemde en in heerlijken stjjl de blijmoedige en troostvolle leer van het H. Evangelie stelde tegenover de droevig-sombere stelsels der dwaaï- lee raars. i ïn een fijne en scherpe satire geeselt P. Zacharias de Lisieux de droevige excessen van het Jansenisme. Het werk is getiteld: „Relation du pays de Jansénie” en beleefde meerdere edities. Merkwaardig in den Jan- senistentjjd is ook het werk van P. Timothée de la Flècbe, die bij den Paus een aanklacht indiende tegen Quessel, den schrijver van het Jansenistische werk: „Lo nouveau tes tament en francais avec des réflections mo rales". Deze aanklacht was aanleiding tot een grondig onderzoek, dat bekroond werd door de beroemde encycliek „Unigentus” (1713). Toen de Jansenisten in de 18e eeuw naar de Nederlanden uitweken, vonden zij ook daar krachtige tegenstanders in de Capu cjjnen. P. Angelus van Brussel, uit hei ge slacht der graven van Ognyes en Estrées en bisschop van Roermond bestreed krachtig de Utrechtsche secretarissen. Eveneens P. Charles d’Espinoza, die twintig jaar missio naris was in Holland. Zoo zien we de Capucjjnen eene roemvolle plaats innemen in den glorievollen strjjd te gen het Jansenisme, dat voor goed den ge nadeslag ontving fidei" van Paus Pi

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1928 | | pagina 7