ft 1 HET JUBELJAAR VAN DE ZOETE LIEVE VROUWE VAN 's-HERTOGENBOSCH. RADIO. DUBBEL JUBILEUM. DUIZENDEN UIT DEN LANDE OP HET welker in letel Katholieken bijton- Zij dracht door Willem van Capellen. 10.80 had de Loben- H. van DE BEROEMDE PLECHTIGE OMGANG TER EERE VAN HET CU““ ll.ET„_TlEKEN VAN DEN katholieken RADIO-OMROEP. CONGRES IN BRABANTS HOOFDSTAD. t. g lanaen geschutterd heeft. Hy heeft nooit iets anders gedaan dan Christus te maken tot onzen Koning, Chris tus is onze Koning, gelooft zjj Jezus Christus. Uit aller naatn dankte daarop de Wel- Eerw. Heer Kapelaan de beide sprekers. Ket een kort Lof werd deze zoo schoone bijeenkomst gesloten digden. Onder hen bevinden zich pastoor L. H. Perquin O.P., voorzitter van den K.R-0„ de heer P. Speet, secretaris; de heer G. W. Kampschoër, voorzitter van den Ned. Bond van R. K. Radiovereenigingen; rector Mars hall, generaal secretaris van de Internatio nale Radio-commissie uit Keulen en het Be stuur van de Bossche Radiovereeniging. De heer Kamp- hoer verwelkomt de aan wezigen in deze stad in feesttooi. Spr. dankt allen, die dit congres en den bloei van het Katholiek radio-werk mogelijk hebben ge maakt, in het bijzonder van L_. ten steun bezit, iemand die zijn volle sym- Marshall l nen en vróuwen, die eerbiedig den krans baden. Katholiek den Bosch heeft een prachtig voorbeeld gegeven en zijn naam van Maria- stad> hooggehouden. stierf, fam de Maasbode het niet over zjjn hart kragen in een rouwbaar te verschijnen, men wist nog niet of Schaepman wei goed Roomsch was geweest. En nu 20 Januari 1928 schreef dezelfde Maasbode: we hebben nu loeren waardeeren wat hij gedaan heeft Hjj was een man van de Voorzienigheid; voor 26 jaar werd een licht uitgedooft, dat Het K.R.O.-congres. Nauwelijks is de stoet voorbijgetrokken of de groote schare K.R.O.-leden formeert zich achter het vaandel en begeeft zich naar den tuin van het Casino, waar het open- lucht-congres aanvangt. De heer Kampschoër spreekt het openings woord en uit zjjn vreugde over de groote opkomst, die ook aan de Mariavereering meer luister beeft bijgezet. Dit congres is belegd om actie te voeren voor den K.R.0„ opdat deze week nog het aantal van 40.000 leden bereikt kan worden. Het bestuur beschouwt het als een eer voor den K.R.O. te kunnen werken, maar spreker^ vraagt daarbij ook den steun van dat was van plaats heeft. In de raadszaal wordt het gezelschap ont vangen door den burgemeester, jhr. mr. F. J. van Lanschot, de wethouders de heeren Houtman en Krijgsman en eenige raadsle den. De burgemeester neemt het woord’ en wjjst er op. dat het geen algemeenheid is, wanneer hjj zegt, dat het hem bjjzonder aangenaam is het bestuur van den K.R.O. en' den Ned. Bond van R. K. Radiovereenigin gen welkom te heeten. Immers Den Bosch bewaart goede herinneringen aan den K.R.O. Zijn niet op spr.’a uitnoodiging 1200 hiister- allen voor dien arbeid, welke zoo noodlg h voor de Roomsche zaak. Dank zij den ijve- rigen pastoor Perquin hoeft de K. R. O. ew eigen zender en pastoor Perquin ia voorzit ter geworden van de R. K. Radlo-interna- tionale. Hulde brengt apr. aan Pastoor Per quin voor zjjn werk, waarbij hg tevens me moreert, dat Pastoor Perquin vandaar 68 jaar wordt De congressisten antwoordden met een luid: „Lang zal hjj leven.” De heer Kampschoër wjjst verder op het groot belang van een groot ledental van den K.R.O., want als straks de zendtQd verdeeld zal worden, zal deze afhangen'van het aan tal luisteraars. Dan Is het woord aan rector Marshall uit Keulen, die de groeten van de Duitscbe Ka tholieke radio-organiaatie overbrengt en hier voor 't eerst komt uiteenzetten, wat de taak zal zjjn van de nieuwe Internationale R. K. Radio-commissie. Elk land zal een vertegenwoordiger zen den in deze commissie, aan wier hoofd pastoor Perquin staat. Daarnevens wordt een bjjraad gevormd-. Reeds dezer dagen zal zjj haar taak be ginnen. Vooral zal zjj er toe bijdragen de belang stelling voor de Radio In alle landen leven dig te maken en door onderlinge samenwer king der landen zal zeer veel bereikt kun nen worden. In een slotwoord wjjkt spr. even van zjjn onderwerp af en brengt een woord van harteljjken dank voor hetgeen Holland deed voor het anne Duitsche kind. Op voorstel van den heer Kampschoër be sluit het congres onder applaus een drietal hulde-telegrammen te zenden, n.l. aan Z. D. H. Mgr. H. v. d. Wetering. Mgr. A. Diepen en Mgr. J. D. J. Aengenent. Dan treedt pastoor Perquin naar voren en spreekt een enthousiast propagandawoord voor het groote belang van den K.R.O. Spr. zegt dat het bestuur wel tevreden is. maar niet voldaan. Nog duizenden kunnen lid worden van den K. R. 0. en spr. wijst j van een zoo groot mogcïjjk aantal leden in verband met den zendtjjd, die straks verdeeld zal worden. Spr. komt er tegen op, dat sommige Katho lieken nog critiseeren op den K.R.O. Laten liever allen nu eendrachtig samen werken om te bereiken, dat de K.R.O. de eerste omroep des lands wordt en de katho lieken krjjgen, wat hun toekomt. Spr. vraagt enthousiasme voor de Katholieke zaak en doet een beroep op eenheid en samenwer king. Luid applaus onderbreekt meermalen dit geestdriftig woord. Nadat de heer Piet Kasteel, van het gilde der Klare Waarheid nog heeft gesproken, sluit de voorzitter het Congres. De stille Ommegang, door velen gemaakt besluit den schitterenden dag. Na een echten Bosschen koffiemaaltijd ge bruikt te hebben, vertrekken de K. R. O.-le- den weer naar alle deelen des lands, met zich meedzagend de herinnering aan een onvergefelijk schoonen dag in het gastvrjj Den Bosch. Dr. Bchaepmanhulde. Zondagmiddag Urerd in onze kerk een vergadering gehouden Welke door de zorgen van het Dr. 8chaep- man-Comité was belegd en waarin als spre ken optraden de ZeerEerw. Heer van Noord. Pastoor te LangendQk en de heer Jos. de De WelEerw. Heer van Buuren kapelaan onzer parochie, heette allen hartelijk welkom, de dames en heeren van het Dr. Bchaepman Comité en de sprekers. De WelEerw. spreker opend de vergadering met den Chr. groet, waarn gezongen werd: „Aan U, O, Koning der eeuwen”. Hierna beklom de ZeerEerw. Heer v. Noord den predikstoel die begon met te zeggen, dat toen van den'Haag uit het plan kwam om. nu bjj het herdenkingsfeit van het 25-jarig schel den een hulde te brengen aan Dr. Bchaepman, door het stichten van een bureau voor de R.K. Staatspartij,- 'n ondeugende gedachte bij hesn opkwam. Evenals op eiken regel een uitzondering is en elk spreekwoord niet al tijd opgaat, dacht spr.: ..Ondank is 's werelds loon”. Er bestaat in«onze groote wereld nog eea wereld die herdenken en waardeeren kan. Het Katholieke volk wil dankbaar zjjn aan zjjn grooten emancipator. Zoo heeft het Katholieke Volk drie standbeelden voor Dr. Bchaepman opgerioht. Standbeelden die de dankbaarheid aan Dr. Schaepman moeten vertolken. In Rome staat een standbeeld waarvan de plaatsing treurig is. Na lang zoe ken vindt men het, zoo verborgen staat het. In Rijzenburg is op een bescheiden steen zoo veel mogelijk gebeiteld, terwijl het beeld in zeer nauwe omlijsting staat, 't Ljjkt wel of er in die dagen geen steenen waren. In Tubber- gen daarentegen is het zooals het behoort, veel lucht, veel ruimte, het beeld van hem, wiens blik over de grenzen ging naar zen van zjjn klein vaderland gingen; van hem wiens blik over de de grenzen ging naar Rome. Zjjn Vaderland en Rome waren voor hem één. Vjjf talenten heeft hjj gekregen en vjjf an dere bjjgewonnen. Al wat hjj aanraakte dat sierde hjj. daar legde hjj zjjn stempel op. Hjj was een redenaar bjj de gratie Gods, hjj was een redenaar die het volk verwarmde. Hjj was een wijsgeer, maar tegelijk ook dichter, hij was publicist, criticus, staatsman, een man van druf. De hoogheid van den mensch wordt niet afgeleid naar wat hij bezit, wel naar wat htj is. Hjj heeft niet, op rozen gewandeld, maar wel de scherpe doornen gevoeld. Hjj was allee voor allen. Wanneer hjj zoo door en door Nederlander was, is het dan niet vreemd dat hjj In een vreemd land rust. Rome was voor hem een nieuw Jeruzalem. Zijn Christendom was Roomsch. Rome if de stad waar alle draden van het mystieke leven samenkomen in de 8t. Pieterskerk .Zoo zie® we dat hjj zeer te recht in Rome rust. De groote kracht van Rome is de eenheid, de eenheid van de lief de. De krachtige herculische figuur was van binnen toch een zachte man. die geen vijan den kende. ’t Is wel zoo dat alles bedolven werd onder de vergetelheid, hierbjj wijst spr. er op, dat aoo weinig Katholieken aanwezig zjjn en toch hebben de Katholieken van Helloo ook aan dezen emancipator het te danken, dat zjj dit heerljjke kunstwerk, deze schitterend mooie kerk hebben. Vergetelheid is een vloek die op ons allen rust en dien wij te dragen heb ben. Het einde van Dr. Bchaepman is wel een schoone zonsondergang waarvan het nalich ten nog lang bljjft. Laten we niet zeggen dat hjj het werk gedaan heeft, wjj moeten zjjn werk vervolgen, voortzetten. En zoudt ge «eggen, ik ben'de man met de vjjf talenten niet, laat dan Uw klein bezit uitkomen In vergaderingen, in vereenlgfngen enz. Er moet in deze wereld een koninkrjjk van Christus worden gesticht. Dagelijks bidden wjj „Laat toekomen Uw Rjjk”. Dan voelen we dat we meer moeten doen dan deze woorden uitspreken. We moe ten vervolgen wat gedaan is. Af is het werk niet dat door Dr. Schaepman gedaan is. Eén is er slechts geweest die kan zeggen dat zjjn werk af was, die zeggen kan „net is vol bracht”. God wat Gjj mij te doen hebt ge geven is volbracht God roept ons dat^ wjj voortzetten het werk. Het is de Heer die Je ruzalem opbouwde en het is de Heer die Ne derland helpt. We moeten stichten een centraal katho liek partijbureau. Dat is de Egyptische voorraadschuur waar het brood ligt, dat ts het arsenaal waar de wapens berusten. Dat Is het eerste, het beste cultureele centrum- Wanneer we zalig worden dan is dat ten gevolge van een groot bloedig offer. Wan neer er gecollecteerd wordt dan gaan er al tijd 2 rond: de collectant en Jezus Cfiristus. De collectant ziet wat gjj geeft, maar Jezus Christus ziet wat gij overhoudt, ’t Is zoo zalig te offeren. Hierna zong het zangkoor het Salve Gegi- nam nostrum, waarna de heer Jos .de Lobel den kansel besteeg. Spr. zeide dat we willen komen tot het Dr. Bchaepmanfonds om te stichten een huis in den Haag waarin de zetel zal geveetigd zjjn van het bureau van de R. K. Staatsparty. Bpr. geeft een hreede uiteenzetting van wat dat bureau is. De kosten zullen f 700.000. bedragen. Dit is een groot bedrag, doch voor de Katholieke offervaardigheid beteekent dit niet zooveel. We zjjn het zoo gewend of fers te brengen, zoodat ook dit een kleinig heid is. Spr. gaat vervolgens het politieke leven na, ruim honderd jaar geleden. Voor 1800 was ons land geen koninkrjjk doch een repu bliek van zeven kleine staatjes. We hadden toen de Protestaneche staatskerk d.w.z. dat dit de eenige kerk was die geoorloofd was. De godsdienstoefeningen van deze Staatskerk werden uitgevoerd in de eertijds Katholieke kerken. Al die kerken door onze Roomsche voorouders gebouwd, doch in de 16e euw verloren waren gegaan, be hoorden tot de Proteetaneche gemeenschap. Er waren plakkaten uitgevaardigd waarbjj de Katholieke godsdienst zoowel als de Jood- ache verboden waren. Spr. geeft een breedvoerig overzicht van den toestand dier dagen, hoe de Katholieke Kerkbesturen met hun petje onder den arm WOENSDAG 18 JULI. Hilversum, 1060 M. 12.302.00 Lunchmuziek door het Trio Groeneveld. 2.30 Aansluiting van het Kur- haus te Scheveningen. Kinder-matinee. 4.00—5.00' Maak het zelf door Mevr. C. Schaake-Verkozen. 6.007.46 Concert door het Omroep-orkest Lea Zweers, so praan. Egb. Veen a d. Vleugel. 8.15 Aan sluiting van het Kurhaus te Scheveningen. Het Residentieorkest o.Lv. George Schnee- voigt. Elly Ney, piano. In de pauze voor dracht door Willem van Capellen. 10.80 Persber. Huizen. 340.9 M. Na 6 uur 1870 M. Uitsluitend NCRV.-uitzendingen. 12.301.45 Concert. Mevr. R. A. v. d. Horst-Bleekrode, piano, H. v. d. Horst Jr. cello II. Hermann, viool. 5.006.00 Kin- deruurtje o.l.v. Mej. 8. Groeneweg. Nellie Stemerding, zang. Helena Stok, piano. 6.00 6.30 Gramofoonmuziek. 7.308.00 Spr.: W. J. Pieper: Cactussen. 8.00 Concert. D.' Lusschen, fluit. M. E. Bouwmeester, orgel. Spr.: Ds. G J. Waardenburg: Stanley Jones- Cbristus langs den Indischen heirweg. Daventry, 1600 M. 10.35 Kerkdienst. 11.20 Gramofoonmuziek. 1220 Balladeconcert, (alt-tenor). 12.50 Dansmuziek. 1.202.20 Orkestconcert. 4.20 Lezing The weekly menu. 4.35 Licht klas siek concert, (piano, viool en cello) 5.35 Kin- deruurtje. 6.20 Dansmuziek. 6.40 Tuinpraatje 6.05 Nieuwsber. 7.05 Dansmuziek 7.20 Land- bouwber. 7.35 Pianomuziek van Mozart. 7.45 Lezing: Happiness. 8.05 Variété en een schets „Ag and Hert”. B. B. C. dans-orkest 9.20 Nieuwsber. 9.35 Lezing: How to ap preciate pictures. 9.50 Nieuwsber. 9.55 „Ham let”, van Shakespeare. 11.3512.20 Dans muziek. Parijs, Radio-Paris, 1750. 12.50 Klassieke kwartetten. 4.055.05 Orkestconcert. 8.5011.20 Concert Orkest én solisten. Langen berg, 469 M. 11.3512.15 Pianomuziek en zang Schu bert en Goethe. 125—2.50 Orkestconcert 5.15—6.00 Van bloemen, dieren en kleine kinderen. Concert, piano, declamatie en zang. 6.20—7.15 Tuinconcert. 8.35 Concert. Phil- harmonie-orkest Rheinperle kapel. Zangkoor van Gross-Oberbilk. Daarna tot 12.20 Dans muziek. Zeesen, 1250 M. 12.50—5.20 Lezingen 5.20—620 Orkest concert. 6.208.05 Lezingen. 8.80 „Rund um die Liebe", operettte in 2 acten van O. Strauss. 10.5012.50 Concert. Kermbach- orkest en Lotte Appel, sopraan. Hamburg, 395 M. 4.35 Voorlezing van sprookjes. 6.20 Or kestconcert 8.20 Symphonie-concert. Daarna tot 11.20 Cabaret en dansmuziek. Brussel, 509 M. 520—6.20 Dansmuziek. 6.50 Kamermuziek 8.35 Gramofoon. 8.5010.85 Fragmenten uit de opera „Faust” van Gounod. vinken zjjn stad komen bewonderen? Nu, op den grooten dag der Mariavereering, den K.R.O: weder te mogen begroeten, is spr. een vreugde en bjj deze betuiging voegt spr. de beste wenschen voor den groei van het Katholiek Radiowerk. De heer Kampschoër antwoordt en be toogt dat de K.R.O. en de Ned. Bond van R. K. raidovereenigingen zeer erkentelijk is voor deze ontvangst op den dag van het congres. Met de beste wenschen voor den Bosch en haar bevolking sluit spr. zjjn dankwoord Rector Marshall uit Keulen wjjst op het werk der internationale radiocommissie, die kort geleden is ingesteld, waarvan pastoor Perquin voorzitter is, en welker zetel in Keulen is gevestigd. Liever had spr. gezien, dat de zetel in Holland, in Amsterdam gevestigd was. maar voor het verzoek van België en Frankrijk om den zetel in Keulen *te vestigen en daar mee den eersten stap te doen tot verbroede ring van katholiek Duitsehland met Frank rijk en België, welke goede verstandhouding door den oorlog zooveel geleden heeft, is men gezwicht. Spr. erkende dat deze wensch geëerbiedigd moest worden. klem op het groote belang Nadat ververschingen waren rondgediend. "1' leidde de burgemeester het gezelschap rond, en toonde verschillende historische derheden van het stadhuis. Na het bezoek aan het stadhuis, gemeenschappelijke lunch plaats in grin, waar menig hartelijk woord gewisseld werd. Omstreeks half drie brak men op. om zich naar de gereserveerde plaatsen te begeven vanwaar de plechtige ommegang in oogen- schouw zou kunnen worden genomen. De Plechtige Ommegang. De plechtige ommegang is alleen reeds ’n gang naar den Bosch waard. Wjj, in het koude Noorden, kennen zoo iets niet Den Bosch beleeft het ieder jaar en bet vormt een glanspunt van zjjn Katholieke leven. De „Parade”, het groote plein naast de Kathedraal, is geheel voor de K.R.O.-leden gereserveerd. Ook mgr. Diepen en de vicaris-generaal mgr; Pompen, slaan vanuit de vestibule van het bisschoppelijk paleis de processie gade. Als de torenklok drie uur slaat, begint de stoet de Kathedraal uit te trekken. Voorop komen de verschillende vereenigingen der stad met haar vaandels en groepen, die het karakter der vereeniglng uitdrukken. Zij worden afgewisseld door muziekkorpsen. Vervolgens komen de godsdienstige ver eenigingen en broederschappen, alle met haar vaandel. Maria en het kind zjjn op een ezel geze ten. St. Jozef leidt het dier. Dan volgt de afdeeling, waarin de historie van het wonderbeeld der Zoete Lieve Vrouw wordt uitgebeeld. Wapendragers openen den stoet. Achter de markante figuur van den geschiedschrij ver volgt het eeuwenoude ,.Boek der Mira kelen van Onze Lieve Vrouwe tot ’s-Herto- genbosch”, waarin staan opge teek end de gunsten naar ziel en lichaam door Maria’s voorspraak van God ontvaneen. Dit kost baar stuk, gebonden in blauw fluweelen band met fraai zilver montuur, is gesloten in een sierlijken schrjjn van koper en glas. Het wordt door vier Eerw. Fraters gedra gen. Dan komen, omgeven door een stoet van ridders en ede! vrouwen. de figuren uit de historie van het Lieve Vrouwe Beeld: Maximiliaan I, Jonkvrouwe Oda, de Petrus Canisius en de H. Leonardus Vechel. Ten slotte de praalwagen, voorstellende den terugkeer van het Wonderbeeld in 1853 en de plechtige kroning jp 1878. Een beeld van 0. L. Vrouw is hoog opge richt boven de figuren van Kardinaal En- gelbertus Sterckx, die bet wonderbeeld aan H. van Liempt en mgr. Godschalk, destjjds bisschop van Den Bosch. Engelen en bruidjes, met bloemguirlandes eh schilden sieren den wagen, welke door paarden wordt getrokken en begeleid wordt door vier in wit-blauw gekleede palfreniers. Het ontwerp van dezen praalwagen is van Frans v„ Valdercn. Dan volgt de derde afdeeling, waarin in beeld gebracht wordt de grootheid, de ver hevenheid van Maria’s plaats in het verlos singswerk van den mensch. Het voorbijtrekken duurde ruim een uur. Maar heel dien tijd bleef de aandacht ge spannen op dezen devoten stoet van man- J“i Rozen- (Van onzen specialen verslaggever) ’s Hertogenboacb, 15 Juli. Van den hoogen toren der Bossche Kathe draal luidde het onvergeljjkelijk mooie caril lon het feest in. De Stadsbeiaardier, van Balkotn, spreidde de bronzen klokkenstem men over de Hertogsstad en de duizenden die ze hoorden, voelden de geestdrift in zich vlammen. ’s-Hertogenbosch was gisteren in de waar achtig Roomsche blijde stemming om het feest van de Zoete Lieve Vrouwe van den Bosch, het feest, dat iederen Bosschenaar heilig is en dat om den spontanen luister waarmede het ieder jaar weer gevierd wordt bekendheid over heel het land gekregen heeft. Veel grooter nog dan andere jaren was de beteekenis van het feest der Lieve Vrouwe gisteren. Een dubbel jubileum werd herdacht. Want het is dit jaar 75 jaar geleden, dat het wonderbeeld der Moeder Gods, na de bal lingschap, waarin het sinds 1629 in België vertoefde, door den Kardinaal Aartsbisschop van Mechelen. Engelbertus Sterkx den 16den December 1853 weer aan de stad den Bosch werd afgestaan. Het tweede jubileum, dat herdacht werd, is de plechtige kroning van het wonderbeeld op 27 December 1878. nu 50 jaar geleden ver richt door Z.D.H. 4gr. Godschalk, toen bis schep van ’s Hertogenbosch. En ten slotte nog een feit vin zeer actu- eele beteekenis: De Katholieke Radio Omroep, had den Bosch wederom gekozen om er dit jaar zjjn congres te houden. Meer dan 7000 K.R.CLJeden waren uit alle deelen van het land toegestroomd om niets van dit superieur gebeuren te verliezen. Was het wonder, dat ’s Hertogenbosch het middelpunt was van buitengewone drukte. De weg naar de Kathedraal teekende zich door een druk beweeg van kerkgangers, K.R.O.-leden, met het insigne op de borst. Overal zjjn vlaggen uitgestoken. Guirlandes van groen met groote emblemen, dwars over de straten gespannen zijn voor den Bosch nieuw op den dag van den Ommegang. De stad is op haar l*est Als wjj de kathedraal betreden, vangt juist de H. Mis aan, opgedragen door den geesteljjk-adviseur van den Ned. Bond van R. K. Radio-vereenigingen, rector C. J. Ter- wischa van Scheltinga. Het hoogaltaar waarboven het miraculeus beeld van de Zoete Lieve Vrouw prijkt, gaat schuil onder een schat van witte bloe men en groen. Heel de kerk is met K.R.O.- leden gevuld. Eenige afdeelingen hebben een vaandel naast het altaar geplaatst. Het zangkoor der Kathedrale Kerk luis tert de plechtigheid op, terwijl de organist Kallenbach met enkele orgelsoli de schoon heid van zjjn instrument ten toon spreidt. Na het H. Evangelie bestijgt rector Ter- wischa var. Scheltinga den kansel en spreekt naar aanleiding van de woorden: Salve, Mater misericordiae; Wees gegroet. Moeder van Barmhartigheid, een welkomstwoord tot de duizenden leden van den K.R.O., die aan het feest van de Zoete Lieve Vrouwe van Den Bosch luister komen bijzetten. 8pr. wjjst op de groote beteekenis van d«n Plechtigen Ommegang voor ’s-Hertogen- bosch en vraagt den zegen van de Zoete Lieve Vrouwe over het nieuwe werk van den Katholieken Itadio-omroep, die zulk een grootsche taak te vervullen heeft en voor wien Gods Zegen onontbeerlijk is. Als de H. Mis ten einde is, begeven de deelnemers zich naar de hun aangewezen restaurants, om daar de lunch te nuttigen. De begroeting. In „Lohengrin” verzamelen zich het be- stuur van den K.R.O., van den Ned. Bond van R. K. Radiovereenigingen en de genoo- I Den Bosch afstond, mgr. Zwjjsen, plebaan. heer baljuw, of van den schout moesten vragen of ze astnblieft qp het een of ander •olderkamertje in een vergeten steeg of slop voor een jaar hun godsdienstoefening moch ten houden. Een flinke geldsom moest dit verzoek vergezellen. Dat wjj voor 1800 niet geheel zjjn uitge roeid, komt door drie oorzaken: ten eerste* dat op het platteland heel veel katholieken ■woonden, ruim een derde van de bevolking; ton tweede omdat ons land uit een republiek bestond van kleine staatjes, die onderling dikwflls met elkaar overhoop lagen; en ten derde, dat de baljuw, schout of officier, zich wat we zouden noemen liet omkoopen. niet ongevoelig waren voor een fooitje. Dit waren de t.g. recognitiegelden. Elk jaar moesten deze gelden l>etaald worden en daarvoor mocht dan heel in ’t geheim stiekumpjes de H. MIs gelezen worden op een of ander «ol derkamertje .Wanneer van zoo’n zolder kamertje het dak reparatie behoefde, dan moest dit weer aan den hooggenadigden bal juw gevraagj worden, natuurlijk met de noodige fooi er bjj. Verschillende voorbeelden werden door spr. aangehaald. De Katholieken werden ge duld. Eindelijk mochten we in ons eigen vaderland een klein beetje ademhappen toen in 1795 de Franschen in ons vaderland kwa men. De Fransche revolutie gooide in ons vaderland de staatskerk ten onderste boven. Er werd gedanst om de vrjjheidsboomen. Ook de katholieken dansten mee. Op den 16en Augustus 1796 werd- van de stadshui zen een proclamatie voorgelezen, dat de staatskerk was afgeschaft. De Katholieken heblien er toen weinig van geprofiteerd. Er was geen vertrouwen op de toekomst. Wat zal het baten, heette het, we komen toch weer onder den knoet te zitten. We hadden toen ook geen bisschoppen. Slechts één kerk kregen de Katholieken terug en wel die van Obdam. Ook in het Zuiden, in Noord-Brabant was het niet veel beter, overal bleven de kerken in het bezit van een handjevol Protestanten. Zelfs de heerljjke kathedraal van den Bosch is slechts door een toeval in handen van de Katholieken gekomen. In 1814 kwam er een nieuwe grondwet en gelukkig bleef in die grondwet staan, dat er geen bepaalde staatskerk zou zjjn. Vervolgens gaat spr. den toestand na om te komen tot den grooten voorlooper van Dr. Schaepman. Joachim George le Sage ten Broeck. Geboren n 1775 lefde hjj tot 1847. Hij was een protestant, zjjn vader was pre dikant. Wegens revolutionaire ideeën moest hjj de wijk nemen naar Antwerpen en de jonge George ging ook mee. In Antwerpen leerde hjj het rjjke Katholieke geloofsleven kennen. In 1800 keert de familie weer terug naar Rotterdam, waar de jonge ten Broeck huwt met een protestantsch meisje. In 1806 werd George Katholiek. Breedvoerig-gaat spr. het leven en het werken na van dezen bekeerling, die gesteund door zjjn protestantschc vrouw, werkte aan den wêder-onbouw van het Katholiek Ge loof. Dit is de man. die Nederland heeft ge red. Onnaspeurlijk zijn de wegen Gods. Zelf teide hjj. dat hjj honderdmaal geprobeerd heeft een beetje eenheid onder de Katholie ken te brengen wat hem ook honderd malen mislukt is. Spr. zegt laten we hier hulde brengen aan dezen man, die de grondlegger is geweest van alles wat we aan geestelijke goederen bezitten. Drie jaren voor den dood van dezen man werd Dr. Schaepman geboren op een oud riddergoed te Tubbergen, De kleine Schaepman wilde zeeofficier worden, vechten op de groote watervlakte, waar geen huizen en boomen het gezicht belemmeren, dat was zjjn ideaal. Goed zeide God, gjj wilt vechten, gjj zult vechten, maar geen menseben doodslaan. Den geest van le Sage ten Broeck voortzetten dat was hem toebedeeld. De Katholieken wakker schudden, dat was zjjn roeping. Van de drie eerste letters van den naam zjjner moeder had hjj In zjjn jongelingsjaren de spreuk gemaakt „Ego labora constant”, Ik zal werken altijd door. Dit was de leus zijner jeugd. Op het seminarie had men. heel wat te stellen met den robbedoes. De wilde jongen van buiten gaf heel wat last. En toch is die wildzang groot geworden, geen zeeofficier, maar priester. Hjj is geworden dichter, hij is geworden doctor in de H. Theologie aan de Hooge- school te Leuven, doctor in de rraaie let teren, eveneens te* Leuven, professor in de Kerkelijke geschiedenis te Rysenburg. Hjj is geworden lid van de Eerste Kamer der Staten Generaal, een zeer vooruitziend Staatsman, journalist van het zuivere wa ter. huisprelaat van Z. H. den Paus, Protona- tarius Apostolicus. Hjj is geworden ridder in de orde van den Nederlandschen Leeuw, ridder in de orde van den Gouden Leeuw van Nassau, officier van het legioen van Eer van Frankrijk. Zoo heeft de HoogEerw., Hooggeleerde, Hooggestrenge Mgr. Schaepman gewerkt en is in Rome gestorven. Voor zijn sterven deed hjj afstand van al zqn titels en geleerde bullen en in de nederige pij van St. Franciscus is hij gestor ven. Schaepman had geleerd dat er maar een wijsheid is en dat al het andere ijdelheid is en de»e wijsheid is„ God te kennen en hem alleen te dienen. Spr. gaat breedvoerig na het optreden van Dr. Schaepman. Als doctor in de wijs begeerte bezocht hij eens een vergadering in Zeeland van mec'-t allen protestanten. Een dezer zeide „wjj hebben de klauw van den leeuw gevoeld”, Rome is ontwaakt. Toen hjj den 6en Juli 1880 in de Kamer kwam, was hier heel wat over te doen. Toen koos hjj uit een nieuwe leuze „Credo pugno,” Ik geloof en ik strjjd. Schaepman heeft ons geleerd ons vaderland lief te heb ben. Aan dat vloermatje van voorheen had hjj maling. Thans zjjn we weeldekinderen, maar we mogen niet vergeten dat we hon derd jaar geleden in een schuur bjj een boer onze godsdienstplichten moesten vervullen. We moeten het Katholiek leven niet alleen dragen in eigen haft, maar ook brengen in het maatschappelijk leven, in het politiek rector Terwischa Scheltinga, in wien de bond een groo- v. a m ««va T-zil Izx cvtxx pathie voor den K. R. O., geeft. Verder verwelkomt spr. rector en spreekt de hoop uit, dat ook dit congres uitstekend moge slagen. Daarna begeeft het gezelschap zich naar het stadhuis, Waar de officieele ontvangst door bet gemeentebestuur IX

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1928 | | pagina 6