1 i 1 1 Vrijdag 20 Juli 1928. No. 27. r i s ben: ij I Bijdragen tot de Geschieenis van het Bisdom Haarlem. DE HANDHAVING VAN KERKELIJKE RECHTEN TEGENOVER DEN STAAT IN HONGARIJE.... Het Katholicisme in Bulgarije. DE PAUSELIJKE LEGAAT VAN HET INTERNATIONAAL EUCHARISTISCH CONGRES TE SYDNEY. EPISTEL EN EVANGELIE. ■9 jH r sa O de bestraffing en 9 t i ingen, Want nadat zjj het la'ger onderwijs in het land vol tooid hebben, voor hun middelbare studies en de theologft naar buitenlandsche seminaries. Met deze methoden zijn echter geen bevredi gende resultaten te bereiken. Terwijl deze jonge geestelijken hun opleiding in het bui tenland genieten en als priester in hun vader land terugkeeren, zijn zij niet op de hoogte van de taal, geschiedenis en gewoonten van hun eigen land. Dezen jongen geestelijken is het byna onmogelijk de mentaliteit van hun eigen volk volkomen te verstaan. De katholieken van den Slavischen ritus bezitten sinds anderhalf jaar een eigen bis- sehop, die zjjn zetel heeft te Sofia. Met uit zondering van de Asoimptionisten staan on der het gezag van dezen bisschop wereld- heeren, die hunne opleiding genieten bij de Lazaristen te Saloniki of bij de Assumptio- nisten te Adrianopel. Deze beide Instellin gen zullen echter door een enkel- te Philip, popel vervangen worden. In drtzelve jaar (1788) is de droevige en ten alle tijden beklageljjke historie begon nen met den Eerw. U. Jots van Gulick, ca- pellaan te Middelburg, die zig om zijne lang durige halstarrig- en onvergeljjkeljjke kop pigheid vele ergernissen en moeyten heeft te weeggebragt en niet voor laat in het jaar 1791, dat is meer dan naar drie volle jaaren geeyndigt is. Deese mensch was van een wrevelig, op lopend, stout en onbeschaamt caracter. Hjj was een Middelburger van geboorte, van geref. ouders afkomstig en nu zedert ettelijke jaaren, by den Eerw. en braven pastoor J. R, Vermeer, in zjjn geboorte plaat»? capellaan. Hier kon hjj zig met het huyshouden niet verdragen, richtede allerlei stoutigheden aa,n waardoor hjj den Hr. Pastoor en elkeen de zamenleving verdrietig maakte. uitkomsten der i 1 Januari 1927 EEN NIET-CHRISTELIJK BLAD ROEMT DE KATHOLIEKE MISSIE-WERK- ZAAMHEID. De Japansche courant „Times and Mail”, een niet-christelijk blad, dat veel verspreid is in het Oosten, spreekt met de grootste waardeering over den Katholieken Missie- arbeid, vooral op gebied van opvoeding. Het verklaart, dat er geen enkele andere christe lijke missionaris ooit zoo’n grooten en bljj- venden invloed in Japan heeft gehad als de H. Franciscus Xaverius, wiens werk, even als dat van zijn opvolger, een internationaal karakter had, wat men van geen enkele Protestantsehe Secte zeggen kan. OFFICIEEL KERKBERICHT wan het „Noord-Hollandsch Dagblad” Eene treurige bladzijde in de geschiedenis van Wersfershoef beslaat het pastoraat van Joannes van Gulick. Den 13en November 195 werd hjj, na een vierjarig jtastoraat^, Ilpendam, naar deze Statte gezonden: voorheen zoo berugte man. die zooveel spels veroorzaakt had’’, schrijft Ten Hulscher. Eu reeds den 27en Öet. 1796 werd hij om de oneenigiheden, welke tusschen hem en zijne Gemeente ontstaan waren, uit zijn ambt en bediening ontslagen. Amovimus et ab omni officio suspendituus J. van Gulick. Na eenige maanden werd hij in 1797 pastoor te Kudelstaart en stierf den 2en Mei 1805. Ter kenschetsing van de kerkelijke toe- 'Standen op het einde der 18e eeuw is het leerzaam de houding en de handelwijze te bespreken, welke door Van Gulick, destijds kapelaan te Middelburg, tegenover zjjne kerkelijke Overheid \verd aangenortien. Het geheele verhaal werd omstandig door Ten Hutecher in zijn Dagboek opgesteld. Ook voor de kennis van den persoon des aarts priesters zjjn deze bladzijden niet zonder be- teekenis. HET KERKELIJK HUWELIJK EN DE BURGERLIJKE STAND. Een zeer belangwekkende uitspraak. Het opperste Spaansche gerechtshof heeft een belangrijke uitspraak gedaan, waardoor kerkeljjke huwelijken, die buiten de schuld der partijen niet in het register van den burgerlijken stand ingeschreven zjjn, toch geldig zijn. Het opperste gerechtshof gaat daarbij van de volgende overweging uit: Het huwelijks contract, dat dopr Jezus Christus tot de waardigheid van een Sacrament verheven werd, bewerkt de totaliteit der burgerlijke rechtsgevolgen, wanneer het huwelijk over eenkomstig het kerkeljjk wetboek gesloten werd. De inschrijving in het register van den burgerlijken stand is een daad van adminl- stratieven aard, waardoor met alle zeker heid de burgerlijke stand der personen vast gesteld wordt. DE PRIESTERNOOD. Een bijzondere gunst. De bisschop van Perpignan, mgr. Carsalada du Pont, deelt, naar Kipa meldt, in de „Semaine religieuse” van zjjn bisdom mede, dat de H. Vader, om te voorzien in bet tekort aan H.H. Missen, tengevolge van het heerschende gebrek aan priesters, dat zich bjjzonder op het platteland bemerkbaar maakt, de geldende strenge bepalingen aan gaande het Mis-lezen voor dit diocees in zooverre verzacht heeft, dat priesters, die meerdere parochies te bedienen hebben, op Zondag dria H. Missen mogen celebreeren. Om geen schade te berokkenen aan de ge zondheid staat de Paus toe, dat die priesters tusschen de eerste en de tweede H. Mis een versterking mogen nemen, in den vorm van drank. Eveneens migen zjj, wanneer zij tus schen de tweede en de derde kerk een langen moeiljjken weg hebben af te leggen, tusschen de tweede en de derde H. Mis ook iets drin ken. De bisschop maant dan de geloovigen aan, dat zjj de gunst, die alleen verleend werd met het doel de gelegenheid te geven den Zondag te heiligen, naar waarde zullen schatten, en dat zij de Zondagsmis steeds zullen bijwonen. EEN JAPANSCH BEKEERLING. Op Pinksterdag had een aandoenljjke plechtigheid plaats in de Kapel van Propa ganda, waar Zjjne Eminentie Kardinaal van Rossum de H.H. Sacramenten van het Doop sel, het Vormsel en de eerste H. Communie toediende aan den jeugdigen Japrfhschen be keerling Ryozo Okuda, student aan de Kon. Academie voor Muziek „St. Cecilia”. De be keerling nam den naam aan van Paulus. In November van het vorige jaar ontmoette de beroemde tenor hier in Rome Mgr. Hajasaka, den eersten inlandschen Bisschop van Japan, door Z. H. den Paus zelf geconsacreerd. Ter gelegenheid van een muzikale uitvoering in het College van de Propaganda, gegeven ter eere van den pas gecoosacreerden Bisschop, zong Okuda het Ave Maria van Gounod zoo prachtig en met zooveel gevoel, dat Z. E. Kard. van Rossum zeide: „Het is ónmoge lijk, dat iemand, die zoo heerljjk den lof van Maria zint, niét Katholiek wordt”. Na een lang gesprek met Mgr. Hajasaka besloot Okuda den kaholieken godsdienst grondig te bestudeeren. Na acht maanden reeds van ijverige studie kon hjj in de Kerk worden op genomen en men kon zien, dat hjj het meen de toen hjj verklaarde dat hjj zich nu over gelukkig gevoelde kind te zijn van de R. Ka tholieke Kerk. GEWELDDADEN VAN ORTHODOXEN EN COMMUNISTEN IN POLEN. Kipa verneemt volgende gebeurtenis, dia een helder licht werpt op de toestanden in Klein-Polen. In Przemysl (Klein-Polen) had op 18 Mei een Grieksch-katholiek Gymnasiast Van het stateljjk gymnasium, waar onderricht gege ven werd in de Rutheensche taal. Mireslaw Bienke, wegens ongunstigen uitslag bjj een eindexamen zich doodgeschoten. De gods- dienstleeraar van den gymnasiast, de hoog- eerw. heer Holynski, besloot, na rjjp overleg, een stille kerkeljjke begrafenis toe te staan. Hjj zegende het Ijjk in de kerkhofkapel van Przemysl en stond aan een koor van leer- linngen toe tijdens de overbrenging naar een ander kerkhof gezangen uit te voeren, ter wijl hjj zelf zich van den lijkstoet verwijder de. Op het kerkhof te Wrleza zou hjj dan de verdere ceremoniën voltooien. Terwjjl hjj hier wachtte, vernam hjj, dat een orthodox geestelijke onderweg de leiding van den lijk stoet genomen had en begeleid van assisten ten met kruis en vaandel voorop ging. Bjj den ingang van het kerkhof trad P. Holynsi den lijkstoet tegemoet en vroeg, waarvan daan het kruis met het vaandel kwamen. Op het antwoord, dat deze ui-t een militair ka pel der orthodoxen gehaald waren, verbood hij den orthodoxen geestelijken den toegang tot het Grieksch-katholiek kerkhof en ver langde, dat kruis en vaandel zouden verwij derd worden, zoowel als de kransen, die van communistische wimpels voorzien waren. Daarop werd hjj door eenige deelnemers aan de begrafenis, die communistische onder- scheidingsteekenen droegen als een dienaar der bourgeoisie uitgekreten. Daar de ortho doxe geestelijke desondanks op het kerkhof wilde doordringen, verklaarde P. Holynski met klem, dat hjj zulks niet gedogen kon. Onder het uitroepen: Slaat hem met stokken op den kop, weg met hem, gingen ongeveer tien communisten P. Holynski te lijf, sloegen hem met stokken en dwongen hem het kerk hof te verlaten. Om bloedvergieten te ver mijden gaf deze aan zjjne administr anten den raad zich met hem in zekerheid te stellen. Langs een omweg keerden zjj naar Pr zemel terug, om niet m handen te vallen van com munistische benden, die hen opwachtcn. Triomphantelijk betrad nu de orthodoja» geestelijke het kerkhof, voltooide plecMQf de begrafenis, waarbjj redevoeringen gshan- den werden tegen de kapitalistische scboiaa professoren, terwjjl als slot de oommunM- sche internationale gezongen werd. Deze gebeurtenis heeft zoowel onder de Latjjaeche als Grieksch-katholieke bevolking groots opschudding teweeg gebracht. Begrij pelijkerwijze verlangden zjj de bestraffing der orthodoxe en communistische vredever stoorders. De staat zal er zioh van moeten overtuigen, dat hjj energisch moet ingrijpen tegen de brutale orthodoxe propaganda, onder de Oekrainische bevolking, temeer omdat deze beweging met het communismus samenwerkt. (Vervolg). 5. de verdeeldheid is door die weigering zoodanig aangegroeit, dat ze niet alleen in de kerkeljjke, maar ook in de burgerlijke za- menlevmg elkander de grootste versmaadhe- den toevoegen, die reec^ eenmaal tot dade lijkheden zjjn uitgebarsten en bjj voorkomen de gelegenheid nog erger te vreezen is. 6. daar zal aan het huis of de kerk niets gedaan worden, want die voor de goede zaak zjjn, zeggen: Onderdjjkers zijn niet in staat om het te repareeren, wjj willen niet geven, dus moet het staan zoolang het van zelver valt en dan zullen wjj wel moeten bijvallen. De voornaamste rede nu, Amplissisme vir! waarom (zooveel mjj bekend is) het eerste re quest is afgeslagen, was: omdat daarin ver meid werd, dat er maar 11 Leden hadden te- gengestemt en dat er naderhand 46 zjjn op gekomen, dog, indien men die 10, die in het eerst absent gebleven waaren, andere die van 2 kanten hebben getekend en die als nog staande houden, dat het een heilzame zaak is, maar dat zjj overgevallen zjjn. omdat de arme landen public verhuurt zjjn, als ook die geeue. die onverschillig zjjn en die men eg- ter alle als protesteerenden heeft opgeschre ven, van die Ijjst der p rotes leerenden afdoed, soo zullen er inderdaad niet meer als'11 ge vonden worden. Ja zjj hebben zelfs op de Ijjst der protestee- reuden gezet, menschen, die een merkelijke aomme getekend hebben,* indien maar een nieuwe kerk in het dorp komt, als Kees Zwart van Onderdjjk enz. Verder gelieve Uw Amplitudo in aanmer king te nemen, dat het request hetwelk Uw Amplitudo zult gelieven in te leveren, door Uw Amplitudo moet ondertekend worden en niet door een advocaat, omdat het Collegie van hun Ed. mog. te Hoorn geen requesten aannemen door procureurs of advocaten on dertekend. Inmiddels hoop ik, dat de algoede God U we heilzame pogingen zal zegenen, opdat mjjne gemeente eenmaal in rust en vrede mag ko men en waarljjk ik kan niet genoeg uitdruk ken de aandoening, die ik onder het lezen uwer geëerde gewaar wierd, doordj^^fk ■ag, dat de zaak mjjner gemeente**Üw ter harte gaat, waarvoor ik tot dankbaarheid niets kan zeggen, als dat ik ten allen tjjde Ziedaar verder, Amplissime vir, de beide requesten, die ik van den Advocaat De Rui ter heb gekregen, dog met verzoek, van, in dien Uw Amplitudo daar gebruik van -ge maakt heeft, dezelve mjj wederom te bezor gen; ook was hjj van gedachte, dat Uw Am plitude er moest laten invloejen, dat Uw zelfs ooggetuige van huis en kerk was ge weest en dat er geen mogelijkheid was om hette repareren maar het vernieuwt moest worden en dus het voordeeligste oordeelde één kerk inplaats van 3, maar N. B. één kerk en huis in het dorp Wervershoef. Het 2e, dat in opmerking genomen mag worden, ie, dat mijn brief van admissie ge schreven door den heer Spaander 8 Mejj 1781 toen tertjjd hoofdofficier der stad Me- dom blik en Jurisdictie van dien, maar nu Sessie hebbende in het Collegie van hun Ed. mog. Gecommitteerde raden, als ook mijn handtekening voor Gecommitteerde raden te Hoorn gedaan 31 Mejj 1781 is: als pries ter van Wervershoef. liet eene request, dat ik geschreven heb en op geen zegel staat, is maar een con cept, hetwelk ik aan den Advokaat De Rui ter had opgegeveu. Bovendien legde pastoor Coeleman ia ‘zjj- ne missive nog een los blad, waarin opnieuw het halfslachtige in het gedrag van sommi gen zjjner katholieken, die tegen het request stemden, werd aangetoond. Juli 1787. Namen dergeenen, die eerst voor eene kerk- hebben gestemt en die daarna op de Ijjst der protesteerenden zjjn gesteld. Sievert Janze Jacob Bujjsman staat op de lijst der protesteerenden Jacob Was schipper Jan Jacobz Aefje Krjjnze Krjjn Cornelisz Gerrit Koedoóder-Sjj- mou de Vrient d’Weduwe Jan Pietcrze hiias Trjjntje Dirks Meindert Janze en meer anderen, die ik niet weet; want zij hebben op die Ijjst als protesteerenden gezet al die onverschillig waaren, en die het even veel is waar de kerk staat. Ja zjj hebben op hun Ijjst ook zommigen gezet, die geld ge- teekend hebben, als er maar een kwam, als: Kees Zwart, Tennis Pieterze Mol enz., indien men dus die 10, die absent gebleven waren en de onverschilligen en -die van twee kan ten gestemt behben van de ijjst der pro- testeerende afdoed, zullen er inderdaad van de 46 niet meer als 11 overbijjven en dualis het voorige request met valsch. (Kipa). Wjj vernemen het volgende uit Boedapest: In een bisschoppelijk schrijven worden door bisschop Dr. Ferdinand Rott twee minis- terieele verordeningen afgekeurd, die oer oude rechten der katholieke kerk miskennen. De eene verordening bepaald, dat in de toe komst kerkelijke belastingen op denzelfden voet als staatljjke belastingen slechts dan mogen geheven worden, wanneer de ker kelijke niet meer dan 10 der gezamenlijke staatljjke belastingen bedragen. Waar tot dusver nog geen kerkelijke gemeenten op gericht werden, mag hoegenaamd geen ker- keljjke belasting geheven worden. De tweede verordening verbiedt de gemeentescholen de gemeente verplichtingen op te leggen, die boven de hun toegekende bevoebdheid zjjn. Volgens deze verordening mogen de hier bedoelde organen der gemeentescholen geen kerkeljjke belastingen meer heffen. De bisschop verklaart nu, dat de eerste verordening de rechten der kerk tot zelf- belasting inperkt en daardoor wordt de be vrediging der kerkelyke behoeften bemoei lijkt. De dekking der staatsuitgaven maakt een verhooging der belastingen noodzakelijk, die zelfs 75 van het inkomen kan treffen. Om nu den belastingbetaler niet te verbitte ren, wil de Staat aan gemeenten en kerk verbieden belastingen te heffen. Ook de tweede verordening is een zeer zwaar vergrijp tegen het zelfbelastingsrecht der katholieken, waardoor andere confessies in financieele opzicht bevoordeeld worden. Toen in de jaren 1791 en 1868 het zelfbe lastingsrecht ook aan de protestanten toe gekend werd, kon dit slechts daardoor ge rechtvaardigd worden, dat men hen dezelfde rechten wilde toekennen als de katholieken zulks bezaten, niet echter dat daardoor de rechten der katholieken zouden verminderd worden. Dit standpunt werd tot dusver ook door den minister van eeredienst in al zjjne verordeningen verdedigd. Daar waar geen kerkgemeente bestond, werden de schoolor- ganen als vertegenwoordigers der kerkge meente beschouwd. Amplissime Domine, Uw Amplitudo’s Gehoorzame Dien, en Vriend Joës Coeleman. Wervershoef, Juljj 1787. P.8.: mjj dunkt, het zonde niet kwaad zjjn, dat Uw Amplitudo in het request liet in- .▼loejcn, wat Uw Amplitudo onderregt was, dat, indien de gecommitteerden het afslaan, dat dan de gemeente voornemens fa om bjj de Staaten van Holland of wel fiat, of wel oen scheiding te verzoeken. Volgens de voorloopige i Bulgaarsche volkstelling \an waren er in Bulgarije op een gezamenlijke bevolking van ongeveer 5 millioen, 62.000 katholieken, waarvan er 24.000 in Noord- Bulgarjje wonen, de overigen in Sofia en bij zonderlijk in het Zuiden des lands., 14.000 behooren tot den Slavisch geunieerden ritus en de overigen tot den Latijnschen ritus. De katholieken van den Latijnschen. ritus bewo nen over het algemeen uisluitend katholiek- ke streken, of ook wel sireken met gemeng de bevolking, waar de .katholieken dan hun eigen afdeeling hebben. In de steden daarentegen zijn zij meestal onder de orthodoxen verspreid. Alleen Phi- linpopel maakt hierop een uitzondering, daar de katholieken hier evenals op de dorpen hun eigen wijk bezitten. De katholieken van den Slavischen ritus wonen zelden in af zonderlijke katholieke buurten. In de ste den zoowel als oft het land zijn zjj onder de orthodoxen verspreid en men vindt zelfs vele huizen, waar katholieke en orthodoxe fami lieleden te pamen wonen. Zoo moet een pastoor op het land soms twee of drie dor pen. die dikwjjls kilometers ver van elkan der liggen, bedienen. Het grootste gedeelte der katholieken van den Slavischen ritus’ woont langs de Turksch-Bulgaarsche grens of in de nabijheid van Yambuli. Zjj zjjn het overschot van katholieke groepen uit de om geving van Adrianopel of van het thans i door de Grieken bezette Malgara, in Tracië, dat na de bevrjjding van Bulgarije en bjjzflh- derljjk na .de Balken-oorlogen en na dejf ire- reldoorlog naar Bulgarije is teruggekeerd. De katholieken van den Slavisch-getmieer- den ritus zjjn meestal afstammelingen van Bulgaren, die na de tjjdelijke hereeniging met Rome tusschen 1860 en 1862 katholiek ble ven en ook verder in hun katholiek geloof bleven volharden. Toch gebeurt het wel eens, dat minder ontwikkelde families weer lot de orthodoxie terugkeeren. Tegelijk met de Ta- ciërs zochten na de oorlogen van 1912 en 1915—T8 ongeveer 7000 katholieken uit Grieksch en Servisch Macedonië en honderd duizenden, andere Bulgaren een veilig toe vluchtsoord in hun vaderland. Daarvan heb ben ongeveer 5000 hun geloof bewaard, ter wjjl do overigen voornamelijk bij gemis aan priesters t orthodoxe geloof aanvaardden. De katholieken van den Latjjnschen ritus zjjn de afstammelingen der Bogomilen, die tot aan het einde der 16e eeuw aan hun ketterjj ge trouw bleven, totdat zjj door Franciskaan- sehe missionarissen opgezocht werden en zioh bekeerden. Na een vefwoede vervolging door de Turken keerde een groot gedeelte dezer bekeerlingen naar Bulgarije terqg en vestigde zich in de omgeving van Bukarest, of trok naar Oostenrijk. Een groot gedeelte dezer laatsten keerde na de bevrjjding van Bulgarije ’"weer in dit land teru». Zjj hebben hunne zeden en hun gewestelijkte taal bijna ongeschonden bewaard. Thans bezitten de katholieken van den La- tijnschhen ritus twee diocesen Routschouck voor Noord- Bulgarije en Philippopoli-Sofia voor Zuid- en Oost-Bulgarjje. De klerus van het eerstgenoethde bisdom bestaat, met uit zondering van drie wereldheeren, uitsluitend uit Passionisten, slechts vier geestelijken zjjn van Bulgaarsche nationaliteit. Het mee- rendeel echter, evenals de bisschop, Mgr. Theelen, zjjn van Hollandsche nationaliteit. In Sofia daarentegen en ook in Zuid-Bulga- rjjë zijnd e bisschop en de geestelijken nage noeg allen Bulgaren. Het meerendeel der geestelijken zjjn Capucjjnen, terwjjl de we reldheeren er een paar parochies en een la gere school in Philippopel bezitten. Een katholiek seminarie ter opleiding van wereldgeestelijken bestaat er thans in Bul- gar^ë nog niet. De Passionisten en de Ca- pucjjnen zenden hun toekomstige priesters, Kardinaal Mgr. Ceretti, de pauseljjke le gaat op het Internationaal Eucharistische Congres te Sydney, zal zich einde Juli in Napels op de „Orama” inschepen. Gedurende zjjn oponthoud in Australië zal hij den eer- step steen leggen van de nieuwe kathedraal in Brisbane en in naam van den H. Vader het „Corpus Christi” Seminarie in VVerrchee, in de provincie Victoria inwijden. Ziin terugreis, die in het begin van September bepaald is, zal de kardinaal over de Ver. Staten maken. OP DEN ACHSTEN ZONDAG NA PINKSTEREN. EPISTEL uit den brief van den H. Apostel Paulus aan de Romeinen; VIII, 12—17. Broeders, wjj zjjn schuldig, niet aan het ▼leesch, om naar het vleesch te leven. Want, indien gjj naar het vleesch leeft, zoo zult gij sterven; maar, indien gjj de werken des vleesches door den geest doodt, zült gjj leven. Want allen, die door den Geest Gods be stuurd worden, die ziin kinderen Gods. Want gjj hebt niet ontvangen den geest der slaver nij andermaal tot vrees; maar gjj hebt den geest der aanneming tot kinderen ontval door wien wjj roepen: „Abba" (Vader)! de Geest zelf geeft getuigenis aan onzen geest, dat wjj kinderen Gods zjjn. Doch, zoo wjj kinderen zjjn, dan zjjn wjj ook erfge namen, namelijk, erfgenamen van God en mede-erfgenamen van Christus. EVANGELIE volgens den H. Lucas; XVI, 1—9. In dien tjjde zeide Jezus deze gelijkenis aan Zjjne leerlingen: Zeker rjjk man had eenen rentmeester, die bjj hem werd beschul digd, dat hjj zjjn goed verkwist had. Hjj riep hem dan en zeide hem: Wat hoor ik van u? Doe rekening van uw rentmeesterschap; want gij kunt nu mjjn rentmeester niet langer blijvep. De rentmeester zeide dan by zich zelven: Wat zal ik doen? Spitten kan ik-niet, te bedelen schaam ik my. Jk weet wat ik doen zal. opdat zy mij in hunne huizen zullen opnemen, als ik van het rentmeesterschap zal afgezet zyn. En hjj riep de schuldenaars van zjjnen heer, een voor een by zich, en zeide tot den eerste: Hoeveel zyt gjj mijnen heer schuldig? En deze zeide: Honderd vaten olie. En hjj zeide hem? Neem uw handschrift en zit spoedig neer, en schrjjf vjjftig. Daarna zeide hjj tot eenen ander: En hoeveel zjjt gjj schuldig? Hjj zeide: Honderd -mudden tarwe. Hij zeide hem: Neem uwen brief en schrjjf tachtig. En de heer prees den onrecht- vaardigen rentmeester, omdat hjj voorzichtig gehandeld had; want de kinderen dezer wereld zjjn voorzichtiger in hun geslacht, dan de kinderen des lichts. En Ik zeg u: Maakt u vrienden van de ongerechtige rijk dommen, opdat, als gjj zult te kort schieten, zjj u in de eeuwige woningen ontvangen. VOOR DE HEILIGVERKLARING VAN DEN APOSTEL VAN CEYLON. In Indië worden opnieuw pogingen aan gewend voor de heiligverklaring van den ZeerEerw. José Vas, een priester, die door zjjn apostolischen arbeid en heldhaftige deug den den bijnaam van Apostel van Ceylon, verwierf. Op een druk bezochte vergadering in Bombay werd het besluit genomen, om tot den Aartsbisschop van Goa, Patriarch van Oost-Indië, het verzoek te richten, om alle vereischte stappen te doen om te ver krijgen, dat het proces ter heiligverklaring ingeleid zal worden. Het verzoekschrift, dat de aart-priestcr bad toegezegd, bleef achterwege, werd niet ingezonden; trouwens, tjjd en gelegenheid hebben daartoe ontbroken, wjjl de aarts priester den 28en Sept. 1787 kwam te overljjden en zjjn opvolger Ten Hulcher „ten gevolge der woelingen op staatkun dig gebied de handen vol werk had, om de openstaande pastoryen van priesters te vodrzien, opdat de godsdienstoefeningen niet langer gestremd werden”. Het opheffen der schuilkerken en de op bouw van ééne kerk voor de geheele Statie was alzoo ernstig ter sprake geweest; had veel stof van twist en tweespalt opgejaagd; en meerdere jaren zouden nog verloopen, voordat dit werk van vrede en eendracht was tot standgebracht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1928 | | pagina 13