MEUBELEN
FIRMA ZUT,
laadmarkt 52. Alkmaar.
Mt n* ouos Denen** aorm
ner alle aaortea
Dt
Rsgaratie billijk in ML
Vrijdag 3 Aug. 1828.
BRIEVEN UIT DE MISSIE.
De Katholieke Kerk In
China.
BBLKBTD XAN BE VELEND.
EPISTEL EN EVANGELIE.
Baby-artikelen.
SOOGZIJDB 80HAGBW
Depot Nu tri o ia.
Omt hit itheiit land lila dl Huilt.ki via „KIK KK USDEK
hakiad RU Él RtlTt".
255.
Het Schotsche „kleine
Treesje”.
1
u
I
den
I
I
i
Evangelie volgens den B. Lucas;
XVIII. 9—14.
zijne
ge-
IS BIJ
IFFICIEEL KERKBERICHT
van het „Noord-Hollandsch Dagblad”
tiek geeft een vermindering i
voor het aantal leerlingen dal
kwamen er tenelot-
n ging
i. Vier
naderhand de
OP DKM TIENDEN ZONDAG NA
PINKSTER.
Epistel uit den eersten brief va» den B.
apostel Paulus aan de Corintbièrs;
XII, 2—11.
Broeden, gjj weet, dat gij, toen gij heide
nen waart, tot de Stomme afgoden gingt, zoo
als men u leidde. Hierom maak ik u be
kend, dat niemand die in den geest Gods
spreekt, Jesus loochent En niemand kan
Jesus Heer noemen, dan door den heiligen
Geest Onderscheiden nu zijn de gaven, maar
het is dezelfde Heer. Onderscheiden zijn de
werkingen, maar bet is dezelfde God, die
alles in allen werkt Doch de openoaring
des Geestes wordt aan eenen ieder tot voor
deel gegeven. Den oenen wordt door den
Geest gegeven het woord der wijsheid,
eenen andeipn het geloof door denzelfden
Geest; eenen anderen de gaaf van genezing
door dien eenen Geest; eenen anderen het
werken van wonderen, eenen anderen de
profetie, eenen anderen de onderscheiding
der geesten, eeneen anderen het spreken van
verschillende talen, eenen anderen de verkla.
ring der talen. Dit alles nu werkt een en de-
selfde Geest, aan een' iegelijk In het bijzon
der uitdeelende, gelijk hij wil.
Flwaaeltwn.
VortoMdwattMI.
Voebandgazan.
Zalven
Oorspensjaa.
Baby »pon»|»».
Btultpeador.
Boorwater.
Biyooriao spult|oa.
V oodingsmltMolee,
ABe aoorton kindermeel *t boa* «B
MlIJkst Ml OCNTRAAL DROBISV
„Het GrBeae Krais”
I-ang hebben wjj dan hok uitgezien naaf
de vertaling van het kleine wonderschoons
leven, dat Pater Agius S.J., haar biecht
vader, aan de wereld gaf, en dat in anders
half jaar tjjd in negentig duizend exempla
ren verspreid werd. Eindelijk is het dan toch
gekomen, en het mag er zijn, frisch en
fleurig in uitgave en afwerking, met twee
mooi scherpe foto’s, ruim 70 pagina's druk,
en dat allee voor den luttelen prijs van 90 ct.
De uitgever Desclée in Brugge heeft dan ook
eer van zijn werk.
Wjj zouden wenschen, dat dit leventje nn
eens door honderden en duizenden in ons
Vaderland gekocht en.... gelezen mocht
worden. Op de eerste plaats door onze lei
ders van meisjes-patronaten: zij moesten
zorgen dat ieder kind aan haar zorgen toe-
rertrouwd, zonder uitzondering, een exem
plaar ontving en mocht behouden. En dan
moet het worden aangeschaft door iedere
school en kostschool, en door wie ook leU
ding geeft in den Vrouwenbond. Want Mar
garetha moet ook aan ons volk haar wel
daden kunnen gaan bewjjzen. Voor me ligt
een eindelooze lijst van gunsten, 38 kolom
men klein druk, waarin telkens in één of
twee regels de weldaden verhaald worden,
die Margaretha in nauwelijks anderhalf jaar
tijd verkregen heeft. Nu zijn er ook in ons
land reliquieën, tegen een geringe vergoe
ding voor gemaakte onkosten verkrijgbaar
bjj Fr. van Doornik M.SF.., Missiehuis „St.
Antonius”, Kaatsheuvel, en bij ondergetee-
kende, St. Aloyrius-College, Oostduinlaan 50
den Haag.
We willen het oordeel van Onze Moeder
de H. Kerk in het minst niet vooruitloopen,
doch als we zien, naar het goed dat zij be
werkt heeft in Europa, Canada, Australia,
tot in China toe, dan mocht Margaretha toch
niet langer voor ons volk een onbekende
zjjn. Aan de bewerkster, Juffrouw Drabbe,
past dan ook tot slot een woord van oprech
ten dank voor de groote zorg, waarmede zij
de bewerking voltooide.
E. I. M. VAN VOORST TOT VORSTO.S.J.
In' dien tijd zeide Jesus deze gelijkenis tot
eenigen, die, als rechtvaardigen, op zich zel-
ven betrouwden, en de anderen versmaad
den: Twee mensehen gingen naar den tem
pel om te bidden; de eene was een phariseër,
en de andere een tollenaar. De phariseër
stond, en bad aldus bij zich zelven: O God,
Mc dank U, dat ik niet ben gelijk andere
mensehen, roovers, onrechvaardigen, over
speler*, zoo als ook deze tollenaar. Ik vast
tweemaal in de week; ik geef de tienden van
al, wat ik bezit- Maar de tollenaar stond
van verre, en wilde zelfs zijne oogen niet
ten hemel beffen, maar hij sloeg oi
borst, en zeide: God, wees mij zond
nadig. Ik seg u: Deze ia gerechtvaardigd
naar zijn huls gegaan, meer dan de andere.
Want al wie zich zich verheft, zal verne
derd, en die zich vernedert, zal verheven
worden
Pater W. v. Baar aan zjjn familie
te Zijdewind
Mugil, 20 April, 1928.
Openhartig moet ik eigenlijk bekennen,
dat ik vandaag geen zin heb om te «ch'jj-
ven. Dat komt omdat het al een heele tyd
geleden is dat mjjn laatste brief wegging, er
nog meer omdat ik het eigenlijk veel te dtuk
heb. Ik had me dat een jaar geleden
nog niet kunnen deuken, maar nu zie ik act
dat ik het drukker heb dan in Uden met mjjn
vele leasen. Het is echter al een heel tjjdje
geleden dat ik wat vau me heb laten hooren
en omdat er genoeg zjjn die me dierbaar zjjn
en naar een ant woord op hun brieven uitzien
daarom neem ik maar dun papier om eenige
doorslagen te maken.
Ik leef nog heel gezond. Toen Engelmun-
dus dat voor een paar jaar geleden schreef
vau zich zelf, zeiden we wel eens als dat
maar waar is. In werkelijkheid is hjj heel
gezond en ik doe voor hem niet onder. Nooit
ziek. Wel eens vermoeid van de reizen en
toeren, maar dat hoort er bjj.
Ik zal u nu eens vertellen van mjjn voet
reis van een week lang. Ik ging eigenlijk van
huis met een paard, maar ik had al een voor
gevoel dat ik den tocht op deze manier wel
niet kon voltooien. En jawel, na 5 uur gaans
kon het paard niet over de groote rivier.
Het beestje moest dus terug, en daarmee ver
loor ik dan ook een jongen om mjjn spullen
te dragen. Ik had er nog een paar over, en
dan trof ik nog een paar jongens die by En-
gelmundue werken en die juist terug gingen
naar mjjn broer. Die moesten er dus ook aan
gelooven. Men geeft die jongens wel wat er
voor, maar ze moeten dan toch ook zoo fat
soenlijk zjjn om de zaak te helpen dragen.
We sliepen in Moeroekanam, waar ik
avonds eerst school hield. In den regel
hoort men 's avonds wel dat er nog wel
luitjes zjjn die ook dezelfde richting heen
willen, maar als de morgen aanbreekt zjjn
ze weg, of ze zjjn ziek, of hebben een ander
uitvluchtje om maar niet in gevaar te ko
men, dat bun iets op den rug gelegd wordt.
Mjjn helpers waren bjj me gebleven, en te
voet ging het weer verder. Het doel van
den dag was Korak en dan op den terugtocht
de tusschenstatiee te onderriehten. Nu om
één uur kwamen we bjj de laatste groote
rivier en daar zaten wo te tjjkcn. Geen
kano ot eigenlijk wel een, maar als er één
man in zat was ie te vol en dan nog een
sterke stroom.
Daar kon dus niets van komen. Vooruit
jongens probeer het maar om er door te loo-
pen en te zwemmen. Naderhand komen jullie
me helpen en de spullen er over dragen. Een
S**r gingen er over, en wel die van mjjn
broer. Ze namen een gedeelte van de
vracht al mee: geschoten wild, rjjst, tin voor
„water te halen en mjjn brevier. Ik denk dat
Interessante Statistiek.
Hoewel eenigen tijd te laat, en dit door
oorzaken onafhankelijk van den goeden wil
der uitgevers, is het werkje: „Missies, Se
minaries en katholieke scholen in China”
verschenen. Het is een soort jaarverslag'der
Katholieke Missies in China dat de Paters
Jezuïeten reeds zeven jaar over dit onder
werp uitgeven, en dat in eenige kolommen-
de meest belangrijke feiten van het missie
werk bevat
Zooals bekend, wordt China in 73 kerke-
Ijjke districten verdeeld, d.w.z. een diocees
(dat van Macas, een Portugeesche kolonie),
63 Apostolische vicariaten en 9 Aposto
lische prefectuurs. RdéiUeerende bisschoppen
zjjn er in China ten getale van 67, waar
van 6 inlanders en 61 buitenlanders. Er zjjn
1596 leek (-broeders, waarvan 370 inlanders
en 1166 vreemdelingen. Het totaal aantal
katholieken bedraagt 2.439.220.
Deze statistiek gaat over het jaar 1926
,1927; dat wil zeggen over den tijd der ern
stigste troebelen die door den oorlog en door
den bolsjewistischen opstand in China wer
den veroorzaakt. Het is dus interessant een
overzicht te krjjgen van den in de missies
verrichten arbeid die niettegenstaande de
moeilijke omstandigheden is tot stand ge
komen. Het gaat hier om belangrijke cjjfers:
380.438 doopsels, waarvan 26.373 werden
toegediend in doodsgevaar 67327 aan
christen kinderen en 230.03.1 aan kinderen
van heidenen en 56.795 aan volwassenen;
47.090 Vormsels; 26.117 toedieningen v. h.
H. Oliesel; 18.986 huwelijken; 6.961.644
biechten, waarvan 1.220.255 jaarbiechten;
16.706.920 Communiën, waarvan 1.075.368
eenmaal jaarlijks.
Aan dit werk van een strikt godsdien
stig karakter moet men nog toevoegen dat
van philantropischen ot -«^woedkundigen
aapl-.eeit waarlyk enorme arbeid, waarvoor
de hér-le beschaafite wereld de Katholieke
missionarissen Alink is verschuldigd. Eenige
cjjfers zjjn in staat dit te bewijzen; 94 hos
pitalen hebben 54.732 zieken verzorgd; 110
liefdegestichten hebben 8.113 personen ge-
herl»ergd (3-90 oude mannen en 4.823 oude
vrouwen); 334 weeshuizen (45 voor jongens
en 289 voor meisjes) namen 19.502 weezezt
op (1.637 jongens en 18.865 meisjes);
60.575 kinderen werden opgenomen door het
Werk der Heilige Kindsheid; 480 apotheken
verleenden meer dan 3.391.193 consulten en
deelden 1.253.493 geneesmiddelen uit.
Voor het onderwijs worden.de volgende
cjjfers gegeven: 160 leerlingen voor de
katholieke universiteit van Peking, 126 voor
het Hooger Instituut voor Handel en Nijver
heid te Tien-Tsin; 450 voor de Universiteit
..Aurore” uit Shanghai; 18910 lagere scholen
13.845 scholen voor M.U.L.O.; 67.064 voor de
gewone lagere scholen; 180.854 voor de be
waarscholen; in t geheel dus 282.602 leer
lingen van allerlei leeftijd die de katholieke
scholen bezoeken. -
Wanneer men deze cjjfers goed be
schouwt, kan men zich een denkbeeld vor
men hoezeer het Christelijk Apostolaat in
China bemoeilijkt wordt door de politieke
gebeurtenissen, vooraamelijk in de vicaria
ten van het Midden en O >sten en wel bijzon
der in de provincies Honan en Kiangsl.
In vele Christengemeenten was het
missionaris onmogeljjk de geloovigen op to
zoeken; vandaar de vermindering in het aan
tal jaarlyksche biechten en communies. Ver
scheidene scholen moesten sluiten. De statis-
aan van 31.823
it de katholieke
scholen bezoekt, hoewel dient te worden
aangemerkt, dat dit cjjfer waarschijnlijk een
lager gemiddelde aangeeft dan het werkelijk
is, wegens het ontbreken van juiste gege
vens voor verschillende streken.
Ongeveer 12.000 kinderen werden dit 'jaar
minder opgenomen in het Liefdewerk der H.
Kindsheid. In de Midden- en Oostelijke Ge*
westen alleen geeft men een tekort van
meurd, ondanks gebrek en njjpende zorg.
Waarom? Omdat zij veel versterving
en zich voortdurend verloochende. „Ik
zeker” zei ze eens tot haar zuster,
religieuzen zoo blij *.yu, ómdat zy veel
sterving doen”. Zelf had zij daarom,
fyne hand een kruisje met acht scherpe
spijkers gemaakt; keurig afgewerkt en net
jes gepolijst, want ze was politoerster op een
meubelfabriek, en ze droeg het op haar bloo-
ten rug uit boete voor wat anderen in zin-
nenlüst misdeden, en om te voorkomen, dat
ook zjj zelf zou verflensen en verdorren te
midden van bet van zelf sprekende der zon
den om haar heen.
heel goed de bljj vrome stemming dat ook
zjj nu vrienden Ain God waren en dat al
die heiden-zonden nu nitgewasschen waren.
Ja zulke dagen zjjn ziels verheugende
dagen, juist zoo goed als voor een student
de overgangsdag, en voor een wjjdeling de
H. Priesterwijding. Een ieder ziet zjjn harte-
wensch vervuld. O, allen die. het leest, stemt
met me in, dat bet missiewerk heerlijk is en
bidt wat voor mjjn christenen.
Tot een volgende keer.
Hartelijk gegroet.
- WIM.
De moderne en gegarandeerde meubelen, waaronder ontwerpen van bekende archi
tecten, zeggen U door zijn practische voordoelen hoe meubelen behooren te zijn.
Vrjje toegang tot do Monstorzalen aan do Meubelfabriek „Elk M LIMMm
LMegracM 11 -il Mkaaar.
Geopend van 9 12 on 2—5. *s Zaterdags 9—1 nur.
Op voorafgaand verzoek ook op andere uren, hetzij Zaterdagsmiddags of ’s avonds.
30.000 doopsels en 44.024 jaarljjksche biech
ten aan.
Toch is het aantal doopsels aan volwas
senen toegediend precies hetzelfde als dat
der vorige jaren en het totaal aantal katho
lieken in den loop van het jaar met 56.773
toegenomen. Dit is voornamelijk te danken
aan de Noordelijke Gewesten, waar het werk
zich bjjna normaal heeft kunnen ontwikke
len.
In China zjjn bovendien nog vele andere
inrichtingen die door de katholieke missio
narissen zijn opgericht en in stand worden
gehouden: wjj kunnen ze slechts aanstip
pen, want het zou ons onmogelijk zjjn er in
dit korte bestek over uit te wjjden. Zoo zjjn
er bijvoorbeeld een honderdtal werkplaatsen
en scholen voor kunstnijverheid en ambachts
scholen, met meer dan 6000 werklieden en
leerlingen; 8 landbouwinstituten met plm.
150 leerlingen; een vijftiental drukkerijen;
verscheidene kindertehuizen; vele lepro-
seriën; een doofstommen instituut; een ge
sticht voor blinde kinderen: een kraamvrou
wenkliniek; een verbeteringsgesticht; biblio
theken, musea, dagbladen enz.
Hierbij komt nog alle arbeid die onder
nomen wordt voor de vorming van een in-
landsche geestelijkheid. Het vorige jaar wa
ren er 50 wijdingen; 759 studenten op de
Groote Seminaries (Theologie en Philosophic)
2.121 studenten op de Kleine Seminaries
en 1.072 op den voorbereidenden cursus.
Deze resultaten zijn ook een welsprekend
bewys van den Apostolischen moed der
missionarissen. Allen bljjven op hun post,
zelfs in de meest beproefde streken, behalve
in enkele gevallen waarin dat onmogelijk is,
of wegens gedwongen gehoorzaamheid en
allen gaan er door met hun arbeid, ondanks
de onzekerheid van morgen en ondanks de
moeilijkheden en de gevaren waaraan ze zjjn
blootgesteld en waaronder sommigen van
hen hun leven hebben gelaten.
Uit dit alles bljjkt tevens hoe de Godde
lijke Voorzienigheid over de Kerk waakt.
De volharding en zelfs de Uitbreiding van
liefdadigheid te midden der hedendaagsche
troebelen, doen ons de toekomst van China
met vertrouwen tegemoet zien.
wfeC al. Maar de rivier was zoo groot, dat
zjj er met veel moeite over kwamen en-terug
komen, om de anderen te halen dit deden
ze niet. Schelden geeft ook al niet veel als
je op den anderen kant van de rivier staat.
Maar wat te beginnen? Gelukkig weer dat
er nog één op dezen kant stond die ’n grooten
omweg wiet. Daar zouden we wel door de
rivier kunnen dacht hjj. Dus maar gepro
beerd. Het was een heel eind om, maar dat
was niet zoo erg. Het was ongeveer half
twee, en goed twee uur kwamen we bjj den
overgang. Maar de stroom was hier ook nog
tamelyk sterk en diep. Zelf zouden we er
misschien wel over komen, maar met de ba
gage, dat was de moeHjjkheid. Geprobeerd
5 tot 10 maal, maar tevergeefs. Teruggaan
had ik ook geen idee in omdat eten en de
halve gracht al op den anderen kant was en
de snuiters er mee vandoor waren naar Korak
Toen moest er dan een vlot gemaakt wor
den. Daartoe moesten bananen dienst doen.
I>at vlot te maken met de uoodige lange
slinger planten om hem heen en weer over
de rivier te trekken, duurde ongeveer 3 uur.
En het gedurig weer breken van die kanak-
ken touwen, gaf ons niet veel vertrouwen
om er nog over te komen .Twee van mjjn
jongens waren er over gezwommen, maar
ons helpen, dat was te zwaar. Ze deden hun
best wel maar het ging niet, er waren man
nen te weinig. Gelukkig kwamen er tenslot
te een paar van Korak opdagen en toen ging
het goed. Ik ging op het vlot zitten. Vier
brachten zwemmend mjj en
vracht aan den anderen kant. eW worden wel
eenige meters met den stroom mee genomen,
maar een touw dat me toegeworpen werd,
bracht me toch net nog op de landingsplaats
aan. Dat had 4 uur geduurd. Die dag was
vol en na gegeten te hebben, liet ik Korak
Korak zjjn, en ik ging maffen.
Den volgenden ochtend H. Mis in de school
waar overal ongeveer de wind nog vrjjen
toegang had. Juist zou ik de Mis beginnen
en daar waaiden de kaarsen al uit. ondank»
de kaarsbeechermens. Het altaar werd dan
eerst maar versjouwd naar de andere zijde,
den luwen kant.
Maar ook hier waaiden ze uit.
Gedurig weer aangestoken en zoo ging de
H. Mis verder. Wel niet erg liturgisch, maar
wat doe je er aan? By het offertorium, liet
ik de mensehen maar rondom het altaar
staan, om zoo de kaarsen aan te kunnen
houden. Een tijdlang ging dat goed, maar
vanaf het Agnus Dei waren de kaarsen niet
meer aan te houden en werd de II. Mis
voortgezet, alsof het nog erger was dan op
Goeden Vrjjdag. Toch was ook de H. Mis
voor mjj op dien dag een ware troost en ik
vermoed dat geen geleerde professor mjj
daarom van de H. Mie af zou willen houden,
wat ongeveer de»eenige troost en hulpe is
op een missiereis
Den volgenden dag ging het gedeeltelijk
terug maar dan verder het bosch in. Hier
bleef ik den Zondag over. Van mjjn eten en
dat v. d. jongens, was onderweg wat gestolen
dat Ik me zoodoende genoodzaakt zag om
vandaar naar huis terug te gaan, ofschoon
ik nog eenige dagen verder in het bosch had
willen bljjven.
En toen ik thuis was van deze -réis te
voet, dacht ik: het is toch genoeg 8 dagen
te voet. Ja het leven van een missionaris is
een zwoegersleven. Het is een zwaar, maar
ook een gelukkig en nog meer een nuttig
leven. Het is niet te veel gevergd om daar
zoo lang voor te studeeren. ook in de droog
ste vakken. Het is niet te veel gevergd om
hier een zwerver voor Gods zaak te zijn, Zie
maar eens.
Deze week had ik 61 H. Doopsels in een
plaatsje waar ik veel kom: Sarang.
Hier is gemissioneerd vanaf 1923. al was
het do eerste jaren ook gebrekkig. Het laat
ste jaar was het mjjn werk, mjjn beginwerk,
waar ik met liefde en vreugde mocht arbei
den, en nu? Nu is het zoo ver. De laatste
weken was er alle dagen school, om het <m-
derricht te voltooien, en de examens af te
nemen. Al is men hier ook niet zoo streng
als in onze studiehuizen, een examen is het
en zakken is ook mogeljjk en gebeurt ook.
En toen de voorbereiding in de school
klaar was, kwam het versieren van de kerk
aan de beurt. Het is een armoedig kerkje,
maar ik vermoed dat O.L.H. toch graag in
de harten van de i»t<mw-ehri»»enen zal
komen. Met twee Paters hebben we geloopt,
Zaterdagavond de kleine helft en beloken
Paschen de grootste helft. Of de luitjes ook
bljj waren! En tegelijk ontvingen ze op
dezen dag de H. Communie. Wie is er zui
verder dan iemand die het H. Doopsel ontvan
gen heeft? Vreugde straalde dan ook van
die bruine kanakken gezichten. Iemand die er
niets van verstaat zou zeggen, dat de luitjes
goed gestemd waren, maar omdat ik de
stemming gevolgd had, weken lang, voelde ik
Weer zoo wat alleen in huis.
Hebt u het wel eens meegemaakt, dat een
neat jonge vqgelz plotseling uitvllegt? Hun
vleugels waren sterk genoeg, misschien al
een paar dagen laag, maar ze wisten het
niet. Op een of ander oogenblik schrikken
zjj, misschien wel, omdat u er voorbjj komt
entuuttuuttuut, pieuwpieuwpieuw, daar
gaan ze, allemaal tegelyk. It Is een aardig
gezicht, dat jonge leven te zien wegzwermen.
Ja, zoo heb ik l.L Zaterdag mjjn jonge
spreeuwen zien wegzwermen, van louter pret
en levenslust schreeuwend en kwinkeleerend.
Vacantie.... en de oude grjjze spreeuw zit
eenzaam voor zjjn schrijfmachine, zjjn eeuwig
eentonig lied te tikken: geldgebrek, geldge
brek, geldgebrek.
En toch de oude vogel zou zoo nu en dan
ook nog eens willen kwinkeleeren, maar de
vette worpjes zjjn schaarsch en de zorgeu-
poes zit hem te beloeren en houdt hem door-
loopend in angstige spanning.
Wie jaagt nu die poes eens weg? Wie
gooit den armen, tobbenden vogel nu eens
een vet wormpje toe? Zjjn dankbaar lied zal
u goed doen. Zoo ge wilt komt hjj het bjj u
aan buis uitzingen.
Missiehuis,Hoorn Father Lefeber.
Postrek. 120937 Directeur.
U wordt mede-stichter(es) van dit Missie
huis door ineens of bjj gedeelten honderd
gulden te schenken.
Zou er in Holland, ja op heel de wereld
wel één Katholiek te vinden zjjn, die nog
nooit van „Kleine Treesje” van Lisieux ge
hoord heeft? En beeft ooit iemand, die haar
voorspraak inriep, haar invloed niet onder
vonden?
De groote, Kleine H. Theresia hoeven we
in onze Roomsche gezinnen dus niet meer
binnen te leiden: Zjj is een goede bekende
voor velen een tweede Bewaarengel gewor
den. Maar van het nieuwe Treesje, dat voor
drie jaar nog wandelde en wel deed in Lon
den, verloren tusseben de millioenen, hebben
we nog nooit gehoord.
En toch: ook zjj verdient ten volle onze
belangstelling: ik zou bjjna zeggen nog meer
dan Soeur Thérèse. Niet alleen omdat Mar
garetha Sinclair nog niet heilig, zelfs nog
niet zalig verklaard is. en wjj derhalve daar
toe het onze kunnen bjjdragen, ook daarom;
maar meer nog, omdat zjj geweest is wat
Treesje niet was, een doodgewoon, doodarm
arbeiderskind uit een groot gezin, levend
vier hoog, verborgen en vergeten met vader
en moeder en broers en zusjes, midden in de
moderne grootstad Edinburgh. Om haar
heen vond zjj de pracht van Middeleeuwsche
Bouwkunst, de golvende afwisseling van het
Schotsche heuvelland, de laatste uitvindin
gen der moderne techniek, het coquetteeren
van gepoeierde modepoppen: en dag in dag
uit gaat ook zjj naar de fabriek, evenals de
duizenden met haar. Maar ondanks het har
de, schamele leven op een zolderkamertje,
ondanks de lokkende dancings, de futlooze
flirts, de zwoele bioscopen, ondanks al de
verleiding van haar omgeving, bewaart zjj
zich zóó zuiver, zóó kuisch, dat haar biecht
vader kort voor haar dood moest ervaren,
dat haar leven was voorbijgegaan zonder
één enkele dageljjksche zonde.
En meent nu niet, dat Margaretha geen
kind was van haar tjjd; zoo iemand dan zjj;
al ging ze niet naar dancings, ze danste
graag; ze hield van mooie kleeren, al ging
ze ook hierin nooit te ver; ze beoefende
sport met een liefde het Engelsche ras eigen,
en al was het niet op de Olympiade, ze haal
de prjjzen in zwemmen en hardloopen. En
toch geen enkele dageljjksche zonde! Hoe dit
mogeljjk was?
Ómdat zjj naast en in en boven sport, en
genoegen, en mode, bidden kon, veel en
goed, omdat zjj daarin nooit zichzelf zocht,
maar altijd aan anderen dacht.
Ze lachte veel en was altijd goed gehu-
deèd
weet
,dat die
vsr*
met