MEUBELEN FIRMA ZUT, laadmarkt 52. Alkmaar. Mt n* ouos Denen** aorm ner alle aaortea Dt Rsgaratie billijk in ML Vrijdag 3 Aug. 1828. BRIEVEN UIT DE MISSIE. De Katholieke Kerk In China. BBLKBTD XAN BE VELEND. EPISTEL EN EVANGELIE. Baby-artikelen. SOOGZIJDB 80HAGBW Depot Nu tri o ia. Omt hit itheiit land lila dl Huilt.ki via „KIK KK USDEK hakiad RU Él RtlTt". 255. Het Schotsche „kleine Treesje”. 1 u I den I I i Evangelie volgens den B. Lucas; XVIII. 9—14. zijne ge- IS BIJ IFFICIEEL KERKBERICHT van het „Noord-Hollandsch Dagblad” tiek geeft een vermindering i voor het aantal leerlingen dal kwamen er tenelot- n ging i. Vier naderhand de OP DKM TIENDEN ZONDAG NA PINKSTER. Epistel uit den eersten brief va» den B. apostel Paulus aan de Corintbièrs; XII, 2—11. Broeden, gjj weet, dat gij, toen gij heide nen waart, tot de Stomme afgoden gingt, zoo als men u leidde. Hierom maak ik u be kend, dat niemand die in den geest Gods spreekt, Jesus loochent En niemand kan Jesus Heer noemen, dan door den heiligen Geest Onderscheiden nu zijn de gaven, maar het is dezelfde Heer. Onderscheiden zijn de werkingen, maar bet is dezelfde God, die alles in allen werkt Doch de openoaring des Geestes wordt aan eenen ieder tot voor deel gegeven. Den oenen wordt door den Geest gegeven het woord der wijsheid, eenen andeipn het geloof door denzelfden Geest; eenen anderen de gaaf van genezing door dien eenen Geest; eenen anderen het werken van wonderen, eenen anderen de profetie, eenen anderen de onderscheiding der geesten, eeneen anderen het spreken van verschillende talen, eenen anderen de verkla. ring der talen. Dit alles nu werkt een en de- selfde Geest, aan een' iegelijk In het bijzon der uitdeelende, gelijk hij wil. Flwaaeltwn. VortoMdwattMI. Voebandgazan. Zalven Oorspensjaa. Baby »pon»|»». Btultpeador. Boorwater. Biyooriao spult|oa. V oodingsmltMolee, ABe aoorton kindermeel *t boa* «B MlIJkst Ml OCNTRAAL DROBISV „Het GrBeae Krais” I-ang hebben wjj dan hok uitgezien naaf de vertaling van het kleine wonderschoons leven, dat Pater Agius S.J., haar biecht vader, aan de wereld gaf, en dat in anders half jaar tjjd in negentig duizend exempla ren verspreid werd. Eindelijk is het dan toch gekomen, en het mag er zijn, frisch en fleurig in uitgave en afwerking, met twee mooi scherpe foto’s, ruim 70 pagina's druk, en dat allee voor den luttelen prijs van 90 ct. De uitgever Desclée in Brugge heeft dan ook eer van zijn werk. Wjj zouden wenschen, dat dit leventje nn eens door honderden en duizenden in ons Vaderland gekocht en.... gelezen mocht worden. Op de eerste plaats door onze lei ders van meisjes-patronaten: zij moesten zorgen dat ieder kind aan haar zorgen toe- rertrouwd, zonder uitzondering, een exem plaar ontving en mocht behouden. En dan moet het worden aangeschaft door iedere school en kostschool, en door wie ook leU ding geeft in den Vrouwenbond. Want Mar garetha moet ook aan ons volk haar wel daden kunnen gaan bewjjzen. Voor me ligt een eindelooze lijst van gunsten, 38 kolom men klein druk, waarin telkens in één of twee regels de weldaden verhaald worden, die Margaretha in nauwelijks anderhalf jaar tijd verkregen heeft. Nu zijn er ook in ons land reliquieën, tegen een geringe vergoe ding voor gemaakte onkosten verkrijgbaar bjj Fr. van Doornik M.SF.., Missiehuis „St. Antonius”, Kaatsheuvel, en bij ondergetee- kende, St. Aloyrius-College, Oostduinlaan 50 den Haag. We willen het oordeel van Onze Moeder de H. Kerk in het minst niet vooruitloopen, doch als we zien, naar het goed dat zij be werkt heeft in Europa, Canada, Australia, tot in China toe, dan mocht Margaretha toch niet langer voor ons volk een onbekende zjjn. Aan de bewerkster, Juffrouw Drabbe, past dan ook tot slot een woord van oprech ten dank voor de groote zorg, waarmede zij de bewerking voltooide. E. I. M. VAN VOORST TOT VORSTO.S.J. In' dien tijd zeide Jesus deze gelijkenis tot eenigen, die, als rechtvaardigen, op zich zel- ven betrouwden, en de anderen versmaad den: Twee mensehen gingen naar den tem pel om te bidden; de eene was een phariseër, en de andere een tollenaar. De phariseër stond, en bad aldus bij zich zelven: O God, Mc dank U, dat ik niet ben gelijk andere mensehen, roovers, onrechvaardigen, over speler*, zoo als ook deze tollenaar. Ik vast tweemaal in de week; ik geef de tienden van al, wat ik bezit- Maar de tollenaar stond van verre, en wilde zelfs zijne oogen niet ten hemel beffen, maar hij sloeg oi borst, en zeide: God, wees mij zond nadig. Ik seg u: Deze ia gerechtvaardigd naar zijn huls gegaan, meer dan de andere. Want al wie zich zich verheft, zal verne derd, en die zich vernedert, zal verheven worden Pater W. v. Baar aan zjjn familie te Zijdewind Mugil, 20 April, 1928. Openhartig moet ik eigenlijk bekennen, dat ik vandaag geen zin heb om te «ch'jj- ven. Dat komt omdat het al een heele tyd geleden is dat mjjn laatste brief wegging, er nog meer omdat ik het eigenlijk veel te dtuk heb. Ik had me dat een jaar geleden nog niet kunnen deuken, maar nu zie ik act dat ik het drukker heb dan in Uden met mjjn vele leasen. Het is echter al een heel tjjdje geleden dat ik wat vau me heb laten hooren en omdat er genoeg zjjn die me dierbaar zjjn en naar een ant woord op hun brieven uitzien daarom neem ik maar dun papier om eenige doorslagen te maken. Ik leef nog heel gezond. Toen Engelmun- dus dat voor een paar jaar geleden schreef vau zich zelf, zeiden we wel eens als dat maar waar is. In werkelijkheid is hjj heel gezond en ik doe voor hem niet onder. Nooit ziek. Wel eens vermoeid van de reizen en toeren, maar dat hoort er bjj. Ik zal u nu eens vertellen van mjjn voet reis van een week lang. Ik ging eigenlijk van huis met een paard, maar ik had al een voor gevoel dat ik den tocht op deze manier wel niet kon voltooien. En jawel, na 5 uur gaans kon het paard niet over de groote rivier. Het beestje moest dus terug, en daarmee ver loor ik dan ook een jongen om mjjn spullen te dragen. Ik had er nog een paar over, en dan trof ik nog een paar jongens die by En- gelmundue werken en die juist terug gingen naar mjjn broer. Die moesten er dus ook aan gelooven. Men geeft die jongens wel wat er voor, maar ze moeten dan toch ook zoo fat soenlijk zjjn om de zaak te helpen dragen. We sliepen in Moeroekanam, waar ik avonds eerst school hield. In den regel hoort men 's avonds wel dat er nog wel luitjes zjjn die ook dezelfde richting heen willen, maar als de morgen aanbreekt zjjn ze weg, of ze zjjn ziek, of hebben een ander uitvluchtje om maar niet in gevaar te ko men, dat bun iets op den rug gelegd wordt. Mjjn helpers waren bjj me gebleven, en te voet ging het weer verder. Het doel van den dag was Korak en dan op den terugtocht de tusschenstatiee te onderriehten. Nu om één uur kwamen we bjj de laatste groote rivier en daar zaten wo te tjjkcn. Geen kano ot eigenlijk wel een, maar als er één man in zat was ie te vol en dan nog een sterke stroom. Daar kon dus niets van komen. Vooruit jongens probeer het maar om er door te loo- pen en te zwemmen. Naderhand komen jullie me helpen en de spullen er over dragen. Een S**r gingen er over, en wel die van mjjn broer. Ze namen een gedeelte van de vracht al mee: geschoten wild, rjjst, tin voor „water te halen en mjjn brevier. Ik denk dat Interessante Statistiek. Hoewel eenigen tijd te laat, en dit door oorzaken onafhankelijk van den goeden wil der uitgevers, is het werkje: „Missies, Se minaries en katholieke scholen in China” verschenen. Het is een soort jaarverslag'der Katholieke Missies in China dat de Paters Jezuïeten reeds zeven jaar over dit onder werp uitgeven, en dat in eenige kolommen- de meest belangrijke feiten van het missie werk bevat Zooals bekend, wordt China in 73 kerke- Ijjke districten verdeeld, d.w.z. een diocees (dat van Macas, een Portugeesche kolonie), 63 Apostolische vicariaten en 9 Aposto lische prefectuurs. RdéiUeerende bisschoppen zjjn er in China ten getale van 67, waar van 6 inlanders en 61 buitenlanders. Er zjjn 1596 leek (-broeders, waarvan 370 inlanders en 1166 vreemdelingen. Het totaal aantal katholieken bedraagt 2.439.220. Deze statistiek gaat over het jaar 1926 ,1927; dat wil zeggen over den tijd der ern stigste troebelen die door den oorlog en door den bolsjewistischen opstand in China wer den veroorzaakt. Het is dus interessant een overzicht te krjjgen van den in de missies verrichten arbeid die niettegenstaande de moeilijke omstandigheden is tot stand ge komen. Het gaat hier om belangrijke cjjfers: 380.438 doopsels, waarvan 26.373 werden toegediend in doodsgevaar 67327 aan christen kinderen en 230.03.1 aan kinderen van heidenen en 56.795 aan volwassenen; 47.090 Vormsels; 26.117 toedieningen v. h. H. Oliesel; 18.986 huwelijken; 6.961.644 biechten, waarvan 1.220.255 jaarbiechten; 16.706.920 Communiën, waarvan 1.075.368 eenmaal jaarlijks. Aan dit werk van een strikt godsdien stig karakter moet men nog toevoegen dat van philantropischen ot -«^woedkundigen aapl-.eeit waarlyk enorme arbeid, waarvoor de hér-le beschaafite wereld de Katholieke missionarissen Alink is verschuldigd. Eenige cjjfers zjjn in staat dit te bewijzen; 94 hos pitalen hebben 54.732 zieken verzorgd; 110 liefdegestichten hebben 8.113 personen ge- herl»ergd (3-90 oude mannen en 4.823 oude vrouwen); 334 weeshuizen (45 voor jongens en 289 voor meisjes) namen 19.502 weezezt op (1.637 jongens en 18.865 meisjes); 60.575 kinderen werden opgenomen door het Werk der Heilige Kindsheid; 480 apotheken verleenden meer dan 3.391.193 consulten en deelden 1.253.493 geneesmiddelen uit. Voor het onderwijs worden.de volgende cjjfers gegeven: 160 leerlingen voor de katholieke universiteit van Peking, 126 voor het Hooger Instituut voor Handel en Nijver heid te Tien-Tsin; 450 voor de Universiteit ..Aurore” uit Shanghai; 18910 lagere scholen 13.845 scholen voor M.U.L.O.; 67.064 voor de gewone lagere scholen; 180.854 voor de be waarscholen; in t geheel dus 282.602 leer lingen van allerlei leeftijd die de katholieke scholen bezoeken. - Wanneer men deze cjjfers goed be schouwt, kan men zich een denkbeeld vor men hoezeer het Christelijk Apostolaat in China bemoeilijkt wordt door de politieke gebeurtenissen, vooraamelijk in de vicaria ten van het Midden en O >sten en wel bijzon der in de provincies Honan en Kiangsl. In vele Christengemeenten was het missionaris onmogeljjk de geloovigen op to zoeken; vandaar de vermindering in het aan tal jaarlyksche biechten en communies. Ver scheidene scholen moesten sluiten. De statis- aan van 31.823 it de katholieke scholen bezoekt, hoewel dient te worden aangemerkt, dat dit cjjfer waarschijnlijk een lager gemiddelde aangeeft dan het werkelijk is, wegens het ontbreken van juiste gege vens voor verschillende streken. Ongeveer 12.000 kinderen werden dit 'jaar minder opgenomen in het Liefdewerk der H. Kindsheid. In de Midden- en Oostelijke Ge* westen alleen geeft men een tekort van meurd, ondanks gebrek en njjpende zorg. Waarom? Omdat zij veel versterving en zich voortdurend verloochende. „Ik zeker” zei ze eens tot haar zuster, religieuzen zoo blij *.yu, ómdat zy veel sterving doen”. Zelf had zij daarom, fyne hand een kruisje met acht scherpe spijkers gemaakt; keurig afgewerkt en net jes gepolijst, want ze was politoerster op een meubelfabriek, en ze droeg het op haar bloo- ten rug uit boete voor wat anderen in zin- nenlüst misdeden, en om te voorkomen, dat ook zjj zelf zou verflensen en verdorren te midden van bet van zelf sprekende der zon den om haar heen. heel goed de bljj vrome stemming dat ook zjj nu vrienden Ain God waren en dat al die heiden-zonden nu nitgewasschen waren. Ja zulke dagen zjjn ziels verheugende dagen, juist zoo goed als voor een student de overgangsdag, en voor een wjjdeling de H. Priesterwijding. Een ieder ziet zjjn harte- wensch vervuld. O, allen die. het leest, stemt met me in, dat bet missiewerk heerlijk is en bidt wat voor mjjn christenen. Tot een volgende keer. Hartelijk gegroet. - WIM. De moderne en gegarandeerde meubelen, waaronder ontwerpen van bekende archi tecten, zeggen U door zijn practische voordoelen hoe meubelen behooren te zijn. Vrjje toegang tot do Monstorzalen aan do Meubelfabriek „Elk M LIMMm LMegracM 11 -il Mkaaar. Geopend van 9 12 on 2—5. *s Zaterdags 9—1 nur. Op voorafgaand verzoek ook op andere uren, hetzij Zaterdagsmiddags of ’s avonds. 30.000 doopsels en 44.024 jaarljjksche biech ten aan. Toch is het aantal doopsels aan volwas senen toegediend precies hetzelfde als dat der vorige jaren en het totaal aantal katho lieken in den loop van het jaar met 56.773 toegenomen. Dit is voornamelijk te danken aan de Noordelijke Gewesten, waar het werk zich bjjna normaal heeft kunnen ontwikke len. In China zjjn bovendien nog vele andere inrichtingen die door de katholieke missio narissen zijn opgericht en in stand worden gehouden: wjj kunnen ze slechts aanstip pen, want het zou ons onmogelijk zjjn er in dit korte bestek over uit te wjjden. Zoo zjjn er bijvoorbeeld een honderdtal werkplaatsen en scholen voor kunstnijverheid en ambachts scholen, met meer dan 6000 werklieden en leerlingen; 8 landbouwinstituten met plm. 150 leerlingen; een vijftiental drukkerijen; verscheidene kindertehuizen; vele lepro- seriën; een doofstommen instituut; een ge sticht voor blinde kinderen: een kraamvrou wenkliniek; een verbeteringsgesticht; biblio theken, musea, dagbladen enz. Hierbij komt nog alle arbeid die onder nomen wordt voor de vorming van een in- landsche geestelijkheid. Het vorige jaar wa ren er 50 wijdingen; 759 studenten op de Groote Seminaries (Theologie en Philosophic) 2.121 studenten op de Kleine Seminaries en 1.072 op den voorbereidenden cursus. Deze resultaten zijn ook een welsprekend bewys van den Apostolischen moed der missionarissen. Allen bljjven op hun post, zelfs in de meest beproefde streken, behalve in enkele gevallen waarin dat onmogelijk is, of wegens gedwongen gehoorzaamheid en allen gaan er door met hun arbeid, ondanks de onzekerheid van morgen en ondanks de moeilijkheden en de gevaren waaraan ze zjjn blootgesteld en waaronder sommigen van hen hun leven hebben gelaten. Uit dit alles bljjkt tevens hoe de Godde lijke Voorzienigheid over de Kerk waakt. De volharding en zelfs de Uitbreiding van liefdadigheid te midden der hedendaagsche troebelen, doen ons de toekomst van China met vertrouwen tegemoet zien. wfeC al. Maar de rivier was zoo groot, dat zjj er met veel moeite over kwamen en-terug komen, om de anderen te halen dit deden ze niet. Schelden geeft ook al niet veel als je op den anderen kant van de rivier staat. Maar wat te beginnen? Gelukkig weer dat er nog één op dezen kant stond die ’n grooten omweg wiet. Daar zouden we wel door de rivier kunnen dacht hjj. Dus maar gepro beerd. Het was een heel eind om, maar dat was niet zoo erg. Het was ongeveer half twee, en goed twee uur kwamen we bjj den overgang. Maar de stroom was hier ook nog tamelyk sterk en diep. Zelf zouden we er misschien wel over komen, maar met de ba gage, dat was de moeHjjkheid. Geprobeerd 5 tot 10 maal, maar tevergeefs. Teruggaan had ik ook geen idee in omdat eten en de halve gracht al op den anderen kant was en de snuiters er mee vandoor waren naar Korak Toen moest er dan een vlot gemaakt wor den. Daartoe moesten bananen dienst doen. I>at vlot te maken met de uoodige lange slinger planten om hem heen en weer over de rivier te trekken, duurde ongeveer 3 uur. En het gedurig weer breken van die kanak- ken touwen, gaf ons niet veel vertrouwen om er nog over te komen .Twee van mjjn jongens waren er over gezwommen, maar ons helpen, dat was te zwaar. Ze deden hun best wel maar het ging niet, er waren man nen te weinig. Gelukkig kwamen er tenslot te een paar van Korak opdagen en toen ging het goed. Ik ging op het vlot zitten. Vier brachten zwemmend mjj en vracht aan den anderen kant. eW worden wel eenige meters met den stroom mee genomen, maar een touw dat me toegeworpen werd, bracht me toch net nog op de landingsplaats aan. Dat had 4 uur geduurd. Die dag was vol en na gegeten te hebben, liet ik Korak Korak zjjn, en ik ging maffen. Den volgenden ochtend H. Mis in de school waar overal ongeveer de wind nog vrjjen toegang had. Juist zou ik de Mis beginnen en daar waaiden de kaarsen al uit. ondank» de kaarsbeechermens. Het altaar werd dan eerst maar versjouwd naar de andere zijde, den luwen kant. Maar ook hier waaiden ze uit. Gedurig weer aangestoken en zoo ging de H. Mis verder. Wel niet erg liturgisch, maar wat doe je er aan? By het offertorium, liet ik de mensehen maar rondom het altaar staan, om zoo de kaarsen aan te kunnen houden. Een tijdlang ging dat goed, maar vanaf het Agnus Dei waren de kaarsen niet meer aan te houden en werd de II. Mis voortgezet, alsof het nog erger was dan op Goeden Vrjjdag. Toch was ook de H. Mis voor mjj op dien dag een ware troost en ik vermoed dat geen geleerde professor mjj daarom van de H. Mie af zou willen houden, wat ongeveer de»eenige troost en hulpe is op een missiereis Den volgenden dag ging het gedeeltelijk terug maar dan verder het bosch in. Hier bleef ik den Zondag over. Van mjjn eten en dat v. d. jongens, was onderweg wat gestolen dat Ik me zoodoende genoodzaakt zag om vandaar naar huis terug te gaan, ofschoon ik nog eenige dagen verder in het bosch had willen bljjven. En toen ik thuis was van deze -réis te voet, dacht ik: het is toch genoeg 8 dagen te voet. Ja het leven van een missionaris is een zwoegersleven. Het is een zwaar, maar ook een gelukkig en nog meer een nuttig leven. Het is niet te veel gevergd om daar zoo lang voor te studeeren. ook in de droog ste vakken. Het is niet te veel gevergd om hier een zwerver voor Gods zaak te zijn, Zie maar eens. Deze week had ik 61 H. Doopsels in een plaatsje waar ik veel kom: Sarang. Hier is gemissioneerd vanaf 1923. al was het do eerste jaren ook gebrekkig. Het laat ste jaar was het mjjn werk, mjjn beginwerk, waar ik met liefde en vreugde mocht arbei den, en nu? Nu is het zoo ver. De laatste weken was er alle dagen school, om het <m- derricht te voltooien, en de examens af te nemen. Al is men hier ook niet zoo streng als in onze studiehuizen, een examen is het en zakken is ook mogeljjk en gebeurt ook. En toen de voorbereiding in de school klaar was, kwam het versieren van de kerk aan de beurt. Het is een armoedig kerkje, maar ik vermoed dat O.L.H. toch graag in de harten van de i»t<mw-ehri»»enen zal komen. Met twee Paters hebben we geloopt, Zaterdagavond de kleine helft en beloken Paschen de grootste helft. Of de luitjes ook bljj waren! En tegelijk ontvingen ze op dezen dag de H. Communie. Wie is er zui verder dan iemand die het H. Doopsel ontvan gen heeft? Vreugde straalde dan ook van die bruine kanakken gezichten. Iemand die er niets van verstaat zou zeggen, dat de luitjes goed gestemd waren, maar omdat ik de stemming gevolgd had, weken lang, voelde ik Weer zoo wat alleen in huis. Hebt u het wel eens meegemaakt, dat een neat jonge vqgelz plotseling uitvllegt? Hun vleugels waren sterk genoeg, misschien al een paar dagen laag, maar ze wisten het niet. Op een of ander oogenblik schrikken zjj, misschien wel, omdat u er voorbjj komt entuuttuuttuut, pieuwpieuwpieuw, daar gaan ze, allemaal tegelyk. It Is een aardig gezicht, dat jonge leven te zien wegzwermen. Ja, zoo heb ik l.L Zaterdag mjjn jonge spreeuwen zien wegzwermen, van louter pret en levenslust schreeuwend en kwinkeleerend. Vacantie.... en de oude grjjze spreeuw zit eenzaam voor zjjn schrijfmachine, zjjn eeuwig eentonig lied te tikken: geldgebrek, geldge brek, geldgebrek. En toch de oude vogel zou zoo nu en dan ook nog eens willen kwinkeleeren, maar de vette worpjes zjjn schaarsch en de zorgeu- poes zit hem te beloeren en houdt hem door- loopend in angstige spanning. Wie jaagt nu die poes eens weg? Wie gooit den armen, tobbenden vogel nu eens een vet wormpje toe? Zjjn dankbaar lied zal u goed doen. Zoo ge wilt komt hjj het bjj u aan buis uitzingen. Missiehuis,Hoorn Father Lefeber. Postrek. 120937 Directeur. U wordt mede-stichter(es) van dit Missie huis door ineens of bjj gedeelten honderd gulden te schenken. Zou er in Holland, ja op heel de wereld wel één Katholiek te vinden zjjn, die nog nooit van „Kleine Treesje” van Lisieux ge hoord heeft? En beeft ooit iemand, die haar voorspraak inriep, haar invloed niet onder vonden? De groote, Kleine H. Theresia hoeven we in onze Roomsche gezinnen dus niet meer binnen te leiden: Zjj is een goede bekende voor velen een tweede Bewaarengel gewor den. Maar van het nieuwe Treesje, dat voor drie jaar nog wandelde en wel deed in Lon den, verloren tusseben de millioenen, hebben we nog nooit gehoord. En toch: ook zjj verdient ten volle onze belangstelling: ik zou bjjna zeggen nog meer dan Soeur Thérèse. Niet alleen omdat Mar garetha Sinclair nog niet heilig, zelfs nog niet zalig verklaard is. en wjj derhalve daar toe het onze kunnen bjjdragen, ook daarom; maar meer nog, omdat zjj geweest is wat Treesje niet was, een doodgewoon, doodarm arbeiderskind uit een groot gezin, levend vier hoog, verborgen en vergeten met vader en moeder en broers en zusjes, midden in de moderne grootstad Edinburgh. Om haar heen vond zjj de pracht van Middeleeuwsche Bouwkunst, de golvende afwisseling van het Schotsche heuvelland, de laatste uitvindin gen der moderne techniek, het coquetteeren van gepoeierde modepoppen: en dag in dag uit gaat ook zjj naar de fabriek, evenals de duizenden met haar. Maar ondanks het har de, schamele leven op een zolderkamertje, ondanks de lokkende dancings, de futlooze flirts, de zwoele bioscopen, ondanks al de verleiding van haar omgeving, bewaart zjj zich zóó zuiver, zóó kuisch, dat haar biecht vader kort voor haar dood moest ervaren, dat haar leven was voorbijgegaan zonder één enkele dageljjksche zonde. En meent nu niet, dat Margaretha geen kind was van haar tjjd; zoo iemand dan zjj; al ging ze niet naar dancings, ze danste graag; ze hield van mooie kleeren, al ging ze ook hierin nooit te ver; ze beoefende sport met een liefde het Engelsche ras eigen, en al was het niet op de Olympiade, ze haal de prjjzen in zwemmen en hardloopen. En toch geen enkele dageljjksche zonde! Hoe dit mogeljjk was? Ómdat zjj naast en in en boven sport, en genoegen, en mode, bidden kon, veel en goed, omdat zjj daarin nooit zichzelf zocht, maar altijd aan anderen dacht. Ze lachte veel en was altijd goed gehu- deèd weet ,dat die vsr* met

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1928 | | pagina 11